El Servei d’orientació jurídica (OAC de Sant Miquel) Anàlisi de les dades (anys 2011 i 2012) Comissió de Seguretat i mobilitat, 15 de juliol de 2013 SOJ Sant Miquel 2 Al llarg dels anys 2011 i 2012, el servei ha rebut un total de 5.456 consultes, distribuïdes de la següent manera: L’any 2012 s’ha produït un augment de les demandes gestionades pel servei del 24%, concentrades en dos àmbits: el matrimonial i de família (41,8%) i l’àmbit civil (29,3%). Les demandes en l’àmbit d’arrendaments i propietat horitzontal s’ha mantingut en els mateixos paràmetres que l’any 2011. El 85% de totes les demandes es concentren en aquests tres àmbits. 2011 % 2012 % TOTAL % Matrimonia l i fami l ia 842 34,6 1194 39,5 2036 37,32% Arrend. i prop hori tz. 538 22,1 547 18,1 1085 19,89% Civi l 604 24,8 781 25,8 1385 25,38% Violència de gènere 4 0,16 3 0,1 7 0,13% Mercanti l 22 0,9 14 0,46 36 0,66% Penal 102 4,19 114 3,77 216 3,96% Adminis tratiu 200 8,22 257 8,5 457 8,38% Labora l 3 0,12 5 0,17 8 0,15% Seguretat socia l 12 0,49 13 0,43 25 0,46% Estrangeria 5 0,21 5 0,17 10 0,18% Queixa actuació advocat 30 1,23 17 0,56 47 0,86% Altres 72 2,96 72 2,38 144 2,64% Total 2434 100 3022 100 5456 100,00% SOJ Sant Miquel 3 El promig de consultes mensuals es situaven, fins l’agost de 2011, en 164. A partir de setembre de 2011 ses produeix un fort increment, que es manté, assolint un màxim de 279 consultes al mes de novembre de 2012. SOJ Sant Miquel 4 Distribució mensual de les consultes per tipologies Les demandes en l’àmbit matrimonial i de família, passen de 45 demandes mensuals, a mitjanes de 105 mensuals, a partir d’agost de 2011. Els àmbits d’arrendament i propietat horitzontal i civil, també tenen creixements, tot i que mes moderats. gen feb març abri l maig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Matrimonia l i famíl ia 37 42 43 40 35 52 50 50 135 144 118 96 113 117 88 76 104 97 108 70 90 109 131 91 2036 37,32% Arrend. i prop hori tz. 69 73 68 39 48 35 39 36 24 25 38 44 39 49 56 47 37 40 51 51 34 47 51 45 1085 19,89% Civi l 46 65 49 53 62 35 49 42 47 49 53 54 53 54 71 61 70 80 64 57 61 75 66 69 1385 25,38% Violència de gènere 1 1 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 7 0,13% Mercanti l 3 4 5 2 1 0 3 0 0 0 2 2 3 0 0 0 0 4 0 2 1 1 2 1 36 0,66% Penal 9 6 9 6 11 6 11 12 10 8 7 7 8 7 5 10 11 8 16 7 13 13 12 4 216 3,96% Adminis tratiu 14 14 15 14 17 17 18 20 17 11 23 20 20 24 30 21 22 26 20 20 20 20 17 17 457 8,38% Labora l 2 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 2 0 0 8 0,15% Seguretat socia l 4 2 1 1 0 0 0 3 0 0 0 1 2 0 0 1 1 1 3 2 0 1 0 2 25 0,46% Estrangeria 1 1 2 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 2 0 1 0 0 0 0 10 0,18% Queixa actuació advocat 3 4 2 6 3 2 1 4 2 0 1 2 3 1 1 2 2 0 0 2 1 1 1 3 47 0,86% Altres 5 3 1 1 5 33 10 0 2 0 10 2 3 6 6 3 4 4 13 6 4 10 7 6 144 2,64% Total 194 216 195 163 182 180 181 167 238 238 252 228 244 258 258 223 251 262 278 219 225 279 287 238 5456 100,00% TOTALS %2011 2012 El perfil tipus de la persona que fa demanda al servei es jove o bé de mitjana edat -entre els 20 i els 39 anys-, aturada i dona (diferencials de 5 punts entre dona i home; i de quasi 12 punts l’any 2012, entre la situació d’atur o de treball a compte d’altri). L’any 2012 hi ha un augment percentual de les persones en atur de 5,5 punts. L’estructura d’edat de les persones que realitzen una demanda roman força estable. 5 Característiques sociodemogràfiques dels /les demandants 2011-2012 SOJ Sant Miquel N % N % N % N % SEXE Dona 1357 55,7 1574 52,1 2931 53,7 217 -3,6 Home 1078 44,3 1448 47,9 2526 46,3 370 3,6 EDAT < 20 anys 23 0,9 33 1,1 56 1,0 10 0,1 20 a 39 anys 960 39,4 1167 38,6 2127 39,0 207 -0,8 40 a 59 anys 903 37,1 1157 38,3 2060 37,7 254 1,2 60 a 79 anys 510 20,9 585 19,4 1095 20,1 75 -1,6 80 anys i més 39 1,6 80 2,6 119 2,2 41 1,0 OCUPACIÓ Assa lariat 719 29,5 733 24,3 1452 26,6 14 -5,3 Empresari/autònom 147 6,0 86 2,8 233 4,3 -61 -3,2 Estudiant 59 2,4 91 3,0 150 2,7 32 0,6 Mestresa de casa 98 4,0 89 2,9 187 3,4 -9 -1,1 Pens ionis ta 466 19,1 590 19,5 1056 19,4 124 0,4 Funcionari 41 1,7 37 1,2 78 1,4 -4 -0,5 Aturat 740 30,4 1084 35,9 1824 33,4 344 5,5 Agricul tor 2 0,1 2 0,1 4 0,1 0 0,0 Profess ió l ibera l 50 2,1 62 2,1 112 2,1 12 0,0 Altres 113 4,6 248 8,2 361 6,6 135 3,6 TOTAL 2435 100,0 3022 100,0 5456 100,0 587 0,0 2011 2012 2012+2011 2012-2011 SOJ Sant Miquel 6 L’any 2012 hi va haver un augment de 588 consultes respecte l’any anterior, concentrades principalment en les demandes referides a l’àmbit matrimonial i de família (41,8%). Distribució de les consultes 2011-2012 SOJ Sant Miquel 7 Àmbit del dret matrimonial i de família Les demandes en l’àmbit del dret de família es concentren sobretot en divorcis (34,4% de les consultes que hi ha hagut en aquest àmbit), temes de guàrdia i custòdia (23,4%) i reclamació de pensions alimentàries (10,1%). Veiem canvis en les demandes (reclamació aliments, règim matrimonial, modificació mesures) que podrien estar assenyalant efectes de l’actual crisi econòmica, especialment si hom té en compte l’augment de demandes de dones joves aturades. gen feb marçabri lmaig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Separació 1 1 2 7 2 5 0 3 7 6 5 6 45 1 8 7 6 4 5 9 4 4 5 9 7 69 114 53% Divorci 15 23 14 9 18 24 13 16 55 43 45 23 298 47 35 26 26 30 34 27 31 27 28 59 32 402 700 35% Nul .l i tat Matrimonia l 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 2 0 0 0 0 3 3 -- Adopció 0 0 2 0 0 0 1 1 1 0 1 2 8 0 0 0 0 0 2 0 0 3 2 1 1 9 17 13% Fi l iació 0 2 0 3 1 2 0 2 3 3 1 2 19 2 4 3 2 3 1 1 1 2 1 0 0 20 39 5% Parel les de fet 5 0 3 5 2 0 3 2 3 0 2 0 25 1 2 0 2 2 0 0 1 0 3 3 2 16 41 -36% Reclamació Al iments 0 2 2 4 3 2 8 1 24 17 8 15 86 18 16 11 6 13 7 10 6 3 16 7 6 119 205 38% Protecció Menors 2 0 0 0 1 1 1 0 2 1 1 3 12 0 1 0 0 2 0 3 0 1 2 5 0 14 26 17% Règim Econòmic Matrimonia l 0 1 2 1 0 1 1 0 0 0 2 1 9 0 1 0 2 2 2 1 1 2 5 2 0 18 27 100% Mediació 3 1 0 0 0 1 1 2 2 1 1 1 13 2 1 5 2 1 4 2 1 1 3 2 0 24 37 85% Modificació Mesures 2 2 1 0 0 1 5 4 6 14 14 9 58 10 5 8 10 13 16 5 2 8 2 8 11 98 156 69% Guarda i Custòdia 4 8 10 9 6 10 13 11 25 46 32 26 200 18 27 15 15 28 17 37 15 27 26 29 23 277 477 39% Violència Domèstica 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 1 4 1 2 1 1 1 0 0 1 1 2 0 1 11 15 175% Altres 5 2 7 2 1 4 4 8 7 12 6 7 65 13 15 11 4 5 9 13 5 11 14 6 8 114 179 75% Total 37 42 43 40 35 52 50 50 135 144 118 96 842 113 117 88 76 104 97 108 70 90 109 131 91 1194 2036 42% 2011 2012 TOTALS dif 2011- 2012 % SOJ Sant Miquel 8 Àmbit del dret sobre arrendaments i propietat horitzontal En l’àmbit del dret relacionat amb l’habitatge, la meitat de les demandes es concentren en l’arrendament d’habitatges i una quarta part, fan referència a la propietat horitzontal. gen feb marçabri lmaig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Arrendament Habitatge 14 31 28 33 38 20 28 22 18 16 9 13 20 27 27 16 15 14 23 21 11 20 25 17 506 46,8 Arrendament Loca l Negoci 0 0 4 2 5 5 2 1 2 0 3 1 1 1 3 0 1 0 0 2 1 1 0 0 35 3,2 Propietat Hori tzonta l 7 4 9 18 12 8 12 6 11 12 8 5 6 11 13 16 10 18 13 13 8 9 18 14 261 24,1 Arrendament Rústic 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0,1 Mobbing rendes 2 6 6 5 1 0 1 1 3 2 1 0 0 1 2 1 0 2 2 1 2 1 1 2 43 4,0 Mobbing obres 3 5 4 4 2 2 2 0 0 1 2 0 1 0 0 1 1 0 2 2 2 2 0 0 36 3,3 Mobbing a l tres 2 5 3 2 2 0 1 2 2 2 1 1 2 0 0 2 1 0 0 1 1 1 0 0 31 2,9 Altres 0 0 15 9 8 4 2 3 3 3 0 5 9 9 11 11 9 6 11 10 9 13 7 12 169 15,6 Totals 28 51 69 73 68 39 48 35 39 36 24 25 39 49 56 47 37 40 51 51 34 47 51 45 1082 100 TOTALS 2011 2012 % SOJ Sant Miquel 9 Àmbit del dret civil Gairebé la meitat de consultes referides al dret civil es refereixen a obligacions i contractes gen feb marçabri lmaig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Obl igacions i Contractes 19 32 24 36 39 15 31 27 22 19 35 25 21 24 41 32 32 37 29 21 35 35 34 21 686 49,5 Resp. Civi l - Ci rculació Vehicles 4 4 4 1 1 3 2 2 2 6 3 2 4 1 0 4 3 1 0 4 0 0 1 3 55 4,0 Resp. Civi l - Mala Pràxis Mèdica 1 0 1 0 6 1 2 1 4 2 2 3 3 1 1 1 0 0 0 1 0 0 2 2 34 2,5 Resp. Civi l - Const. Immob. 4 2 0 2 1 4 1 0 2 2 0 1 1 0 3 0 2 0 2 0 0 0 0 0 27 1,9 Resp. Civi l - Al tres 0 4 2 0 1 0 0 0 0 0 0 5 0 7 1 4 4 3 1 2 1 6 3 4 48 3,5 Success ions 10 11 9 10 6 5 2 5 4 5 5 7 8 5 5 2 15 15 12 5 10 11 10 14 191 13,8 Arrendaments Civi l s 1 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0,3 Drets Reia ls 1 1 0 0 1 1 0 0 2 1 0 0 1 3 2 0 0 0 1 0 0 2 0 0 16 1,2 Dret Hipotecari 4 6 2 1 2 0 3 2 0 2 1 0 1 1 1 2 3 2 4 4 5 2 3 7 58 4,2 Incapaci tacions 0 2 1 1 3 4 5 4 7 5 3 8 5 4 3 7 6 11 6 6 5 9 9 11 125 9,0 Emancipació 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0,0 Internament involuntari 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 3 0,2 al tres 1 1 6 2 2 2 3 1 4 7 4 3 9 8 14 8 4 11 8 14 5 10 4 7 138 10,0 Totals 46 65 49 53 62 35 49 42 47 49 53 54 53 54 71 61 70 80 64 57 61 75 66 69 1385 100,0 2011 2012 TOTALS % SOJ Sant Miquel 10 Justícia gratuïta i mediació Al llarg del 2012 s’han gestionat un total de 736 expedients de justícia gratuïta, una xifra sensiblement més alta dels 227 que es van tramitar el 2011. El darrer trimestre de 2012 és el període en què se n’han tramitat més. També augmenten els casos considerats com a susceptibles de mediació. gen feb marçabri lmaig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Susceptibles de mediació 47 49 62 66 72 41 77 103 150 136 119 103 106 74 124 96 147 171 165 141 137 175 178 138 2677 Mediació intentada 17 20 20 7 11 34 13 8 18 21 10 21 17 14 14 16 19 15 11 6 7 19 22 19 379 Expedients justicia gratuïta 2 6 9 13 16 15 13 10 21 13 52 57 56 52 51 40 58 57 65 38 56 83 72 51 906 2011 2012 TOTALS SOJ Sant Miquel 11 Informació sobre el servei Els principals derivadors al servei son operadors públics, bàsicament de l’àmbit jurídic. Col·legi d’advocats, Jutjats i d’altres organismes acumulen prop del 59% de les derivacions. Una vegada el Servei s’ha integrat com un recurs més, el seu interès mediàtic genera una reducció de la informació i en conseqüència de les persones que tenen coneixement d’aquest servei pels mitjans de comunicació. En l’altre extrem els amics i familiars van incrementant el seu pes com a prescriptors. gen feb marçabri lmaig juny jul ago set oct nov des gen feb març abr maig juny jul ag set oct nov des Col .legi d'Advocats 17 44 23 18 56 43 52 23 40 24 39 55 38 42 42 28 43 36 50 31 73 76 68 67 1072 19,02 Jutjats 7 10 4 4 13 10 3 17 48 74 57 41 64 44 38 39 26 26 24 20 21 62 66 44 776 13,77 Altres organismes 26 35 47 39 29 31 45 38 52 64 54 44 42 59 61 65 75 76 60 64 38 31 43 43 1194 21,19 Fami l iars 3 2 0 0 0 0 1 1 0 2 2 3 6 3 2 1 2 1 0 2 3 1 3 1 41 0,73 Amics 9 19 28 16 36 18 25 13 23 29 31 18 24 33 32 27 38 43 57 21 32 46 45 35 701 12,44 Mitjans comunicació 75 59 47 45 24 24 15 21 21 9 10 4 10 14 13 13 5 15 14 15 7 15 12 4 498 8,84 Pàgina web Dep Justícia 10 5 8 5 1 48 3 4 9 3 7 20 13 9 15 4 13 6 11 8 1 4 7 2 226 4,01 Advocats 4 0 1 0 1 0 1 2 0 2 4 2 2 1 2 3 1 6 3 3 1 2 2 2 51 0,91 Altres 43 42 37 36 22 6 36 48 45 32 48 41 45 53 53 43 48 53 59 55 49 42 41 40 1076 19,09 Total 194 216 195 163 182 180 181 167 238 239 252 228 244 258 258 223 251 262 278 219 225 279 287 238 5635 100,00 % 2011 2012 TOTALS SOJ Sant Miquel 12 Propostes de cara a futur En el període avaluat, el 20 % de les demandes al SOJ ho son en l’àmbit dels arrendaments i la propietat horitzontal. Tenint en compte el tipus de demandes realitzades: i. Fiances no retornades ii. Obres estructurals que la propietat es nega a fer iii. Assetjament immobiliari iv. Comunitats de propietaris (coeficients, usos....) v. Obres il·legals de veïns (després de la inspecció de districte) vi. Dret hipotecari (impagaments quotes, dació en pagament...) vii. Compra-venda d’immobles (contractes, condicions...) viii. Desnonaments i processos de llançament ix. Dipòsits judicials de quotes de lloguer Totes elles poden ser ateses per la xarxa municipal d’Oficines d’habitatge. Així, a partir del segon semestre de 2013 aquestes demandes es derivaran a les Oficines d’habitatge. L’alliberament d’aquest àmbit d’assessorament ha de permetre que el SOJ de Sant Miquel reforci la seva vocació per la resolució pacífica de conflictes. Els lletrats del SOJ, en aquells casos que considerin que es factible la mediació, realitzaran els primers contactes amb les dues parts en conflicte, explicaran en que consisteix la mediació i, si ambdues parts ho accepten, derivaran el cas al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, també informaran dels Col·legis professionals i entitats habilitades per desenvolupar actes de mediació.