Equip investigador: Jordi Suriñach (dir.) Jordi López Tamayo Esther Vayá Avaluació de l’obertura dels comerços als diumenges d’estiu a la ciutat de Barcelona Laboratori de Transferència en Economia Aplicada de la UB Informe elaborat per: Novembre 2014 ANTECEDENTS En data 10 de Juliol, la Generalitat va aprovar, a petició de l’Ajuntament de Barcelona, la delimitació d’una zona turística específica a la ciutat on estigués permesa l’obertura dels comerços als diumenges d’estiu… C. Vella (tot) Eixample (tot) Sants-Montjuïc (Poble Sec, Hostafrancs, Sants) Gràcia (La Salut, Vila Gràcia, Camp d’en Grassot-Gràcia Nova) Sant Martí (Camp de l’Arpa del Clot) Diumenges afectats per la normativa d’obertura comerços estiu 2014 13 juliol 20 juliol 31 juliol 3 agost 10 agost 17 agost 24 agost 31 agost 7 setembre Obertura permesa de 10:00h-18:00h Ciutat Vella Eixample Sants-Montjuïc Les Corts Sarrià-Sant Gervasi Gràcia Horta-Guinardó Sant Andreu Sant Martí 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 15 18 30 31 32 64 Barris on s'ha permès l'obertura OBJECTIUS DE L’INFORME 1. Realitzar una valoració global de la prova pilot d’obertura de comerços en diumenges d’estiu 2014 2. Conèixer l’opinió dels agents sobre valoració de potencials canvis d’aquesta obertura pel futur L’Ajuntament de Barcelona encarrega la realització d’un estudi a AQR-Lab amb dos objectius principals: Molt important: Es persegueix un estudi multidimensional en el que es cerca informació i opinió dels diversos agents implicats: comerciants, residents a Barcelona i turistes. FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES 1. CENS DE COMERÇOS OBERTS 2. ENQUESTA A VIANANTS DIUMENGES D’ESTIU 3. ENQUESTA ÒMNIBUS A RESIDENTS A BARCELONA 4. ENQUESTA A COMERCIANTS 5. DADES DE CONSUM A PARTIR TPVs DEL BBVA 1. CENS DE COMERÇOS OBERTS FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES Comprovació, per part del Gabinet Tècnic de Programació de l’Ajuntament, del grau d’obertura real dels comerços a la zona on estava permesa l’obertura al llarg dels nou diumenges d’estiu analitzats. • Selecció, per fer la comprovació in situ, d’una mostra aleatòria estratificada seguint un doble criteri d’estratificació: tipus de comerç (8 categories) i barris (17 barris). • Univers: 11.706 establiments. • Mostra escollida pels diumenges 13 i 20 juliol: 1014 establiments • Mostra escollida pels següents diumenges: 402 establiments • Error mostral: 3% A més, comprovació addicional durant l’agost als carrers més comercials: • Dins l’eix de Barna Centre, els carrers d’Avinguda Portal de l'Àngel, Canuda, Comtal, Portaferrissa i Santa Anna (83 establiments mostrejats) • Carrer de Passeig de Gràcia (82 establiments mostrejats). 2. ENQUESTA A VIANANTS DIUMENGES D’ESTIU FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES Al llarg dels nou diumenges d’estiu analitzats es va realitzar una enquesta presencial a vianants en un total de deu punts d’enquestació situats a la zona d’obertura. Punts enquestació Vianants % P1. Zurich 193 10,1% P2. Liceu 182 9,5% P3. Colom 191 10,0% P4. Corte Inglés_ Portal Àngel 186 9,7% P5. Hàbitat (Av. Diagonal) 191 10,0% P6. Borne 192 10,0% P7. Fontana 193 10,1% P8. Front Loewe (Pg Gràcia) 191 10,0% P9. Les Arenes 198 10,4% P10. Hostafrancs 194 10,2% TOTAL 1911 100,0% Residència vianant Vianants % Barcelona 851 44,5% Primera Corona 174 9,1% Segona Corona 91 4,8% Resta de Catalunya 115 6,0% Resta d'Espanya 145 7,6% UE27 320 16,7% Rússia 22 1,2% EE.UU. 28 1,5% Àsia 27 1,4% Resta 138 7,2% TOTAL 1911 100,0% 35,6% • Qüestionari amb 13 preguntes sobre: motiu principal pel que es trobava al punt d’enquestació, si havien realitzat alguna compra i quina, coneixement i valoració de la normativa. • Nombre total d’enquestes: 1911 3. ENQUESTA ÒMNIBUS A RESIDENTS A BARCELONA FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES Inclusió de cinc preguntes addicionals sobre l’obertura dels comerços als diumenges d’estiu a l’enquesta ÒMNIBUS que realitza anualment l’Ajuntament de Barcelona als ciutadans. • Enquestes recollides a la segona onada realitzada del 23 de setembre al 3 d’octubre. • Univers: població de Barcelona de 16 anys o més. • Entrevista telefònica amb suport informàtic (CATI). • Grandària de la mostra: 1000 entrevistes • Mostreig aleatori estratificat segons gènere, trams d’edat i districte. • Error mostral: 3,09% • Cinc preguntes relatives al coneixement de la normativa, si van realitzar compres, potencials canvis d’hàbits i valoració de la normativa. 4. ENQUESTA COMERCIANTS A BARCELONA FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES Inclusió de deu preguntes addicionals sobre l’obertura dels comerços als diumenges d’estiu a l’Enquesta Activitat del Sector Comercial a Barcelona que realitza anualment l’Ajuntament de Barcelona. • Enquestes recollides a la segona onada realitzada del 15 al 29 de setembre. • Univers: Els establiments comercials de Barcelona dels següents subsectors: alimentació, equipament personal, decoració llar, farmàcia/drogueria/ perfumeria, oci/cultura, vins/tabacs, automoció. • Entrevista personal al propietari o responsable de l’establiment comercial (GESOP). • Grandària de la mostra: 800 entrevistes • Mostreig aleatori estratificat segons subsector i districte. • Error mostral: 3,4% • Deu preguntes relatives al coneixement de la normativa, grau d’obertura, valoració de l’obertura i valoració de la normativa. 5. DADES CONSUM A PARTIR TPVs DEL BBVA FONTS D’INFORMACIÓ EMPRADES Informació estreta de les dades d’activitat de targetes de crèdit/dèbit registrades en les TPVs del BBVA a la ciutat de Barcelona al llarg del període gener-setembre 2014. Informació proporcionada per BBVA Data & Analytics. Es registra informació que permet analitzar distribució consum entre clients nacionals i turistes estrangers : • Segons dies setmana. • Segons franges horàries. Dades de despesa i transaccions registrades de clients nacionals i turistes estrangers en els TPVs del BBVA als comerços de la ciutat de Barcelona per qualsevol targeta de qualsevol entitat i nacionalitat. PRINCIPALS CONCLUSIONS – Coneixement normativa 1. Molt elevat coneixement de la nova normativa tant per part dels comerciants com per part dels barcelonins. Menor coneixement però dels comerciants de nacionalitat no espanyola i dels turistes estrangers. COMERCIANTS Molt elevat: 80% la coneixia, però diferències segons sector (menor coneixement alimentació i souvenirs), districte (menor coneixement Sant Andreu, Nou Barris i Ciutat Vella) i nacionalitat propietari... Nacionalitat del propietari (% Sí) CONSUMIDORS Enquesta Òmnibus: Quasi 75% dels barcelonins coneixia normativa (menor coneixement dels més joves). Enquesta vianants: Barcelonins i Primera corona: 61% Segona corona i Resta Catalunya: 55-50% Resta Espanya: 43% Estranger: 35-50% Font: Enquesta Comerciants PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nivell obertura 2. Considerant el global de la zona permesa, ha hagut escàs nivell d’obertura dels comerços als diumenges d’estiu (menys del 35% van obrir almenys un diumenge) als barris on estava permès obrir. Petites diferències en funció de la font... però percentatge no superior al 35%. Font 1: Comprovació in situ Dies % obertura 13 de juliol 26,6% 20 de juliol 24,6% 27 de juliol 27,9% 3 d'agost 26,6% 10 d'agost 24,1% 17 d'agost 25,1% 24 d'agost 23,6% 31 d'agost 24,6% 7 de setembre 26,1% Al voltant del 25,5% Font 2: Enquesta comerciants Al voltant del 30,4% Sí 30,4% No 69,6% Va obrir algun diumenge d'estiu? PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nivell obertura 3. A excepció de Ciutat Vella (on tots els barris van obrir força més que a la resta de ciutat), la decisió d’obertura no sembla ser una qüestió de districte sinó, en tot cas, de barri (per exemple, dins Eixample, major obertura a Sagrada Família i la Nova Esquerra de l’Eixample)... O, inclús, una decisió de carrers o eixos (major obertura a eix Barna Centre o Passeig de Gràcia). El Barri Gòtic; el Raval; La Barceloneta; El Poble Sec/Parc de Montjuïc; La Sagrada Família; Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera; Sants; La Nova Esquerra de l’Eixample. El Camp de l’Arpa del Clot; El Camp d’en Grassot i Gràcia Nova; La Vila de Gràcia; La Salut. PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nivell obertura Zona Tipus d’establiment Comerços oberts Comerços tancats Total Comerços % Comerços oberts B A R N A C E N T R E Quotidià no alimentari 0 2 2 0,0% Roba i calçat 39 20 59 66,1% Complements 5 10 15 33,3% Equipament de la llar 0 3 3 0,0% Oci i Cultura 2 0 2 100,0% Altres 1 1 2 50,0% TOTAL 47 36 83 56,6% P A S S E I G D E G R À C I A Quotidià no alimentari 4 4 8 50,0% Roba i calçat 36 13 49 73,5% Complements 2 11 13 15,4% Equipament de la llar 1 1 2 50,0% Oci i Cultura 2 2 4 50,0% Altres 3 3 6 50,0% TOTAL 48 34 82 59,0% Font : Comprovació in situ PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nivell obertura 4. Major obertura en comerços d’alimentació (alguns ja podien obrir abans!), d’oci i cultura, de souvenirs i, en menor mesura, d’equipament personal (tot i que molt elevada en roba i calçat a eixos molt comercials). Comerços d’alimentació, equipament personal (sobretot roba i calçat, però menys obertura en complements, joieria i òptica), oci i cultura, souvenirs i basars. Drogueries i perfumeries i Venda de vehicles Font : Comprovació in situ Font : Enquesta Comerciants A més, tots els grans magatzems i centres comercials van obrir PRINCIPALS CONCLUSIONS- Raons no obertura 5. La consideració del diumenge com a dia de descans (27,2%), la no rendibilitat (20,6%) i la falta de gent al barri (13,2%), entre les principals raons que justifiquen la no obertura (més el tipus de producte en el cas de venda de vehicles o falta d’informació en el cas dels comerciants de nacionalitat no espanyola). A aquestes raons s’hi afegeix el desconeixement de que es pogués obrir en el cas dels propietaris no espanyols (especialment en el cas dels propietaris de souvenirs i basars), el tipus de producte (en el cas dels comerços de venda de vehicles) o el fet que el mercat municipal no obrís (en el cas dels comerços d’alimentació). Font : Enquesta Comerciants PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nova contractació 6. Un 6% dels comerciants diuen que han fet nova contractació de personal i un 3% han optat per ampliar horaris remunerats. A més, el 75% de comerciants no van adoptar cap mesura específica en termes d’ocupació, i el 16% van redistribuir horaris. És als establiments d’oci i cultura i d’equipament personal on, comparativament, més es va decidir contractar nou personal (7,9% i 12,6% respectivament). Als districtes de Ciutat Vella i Gràcia va ser major, en termes comparatius, la contractació de nou personal (9,7% i 11,2% respectivament). Font : Enquesta Comerciants PRINCIPALS CONCLUSIONS – Nivell compres hagut 7. Tot i que la realització de compres solament va ser el motiu de l’estada a la zona d’obertura per un 15% dels vianants (10-25%), quasi bé la meitat dels enquestats va realitzar alguna compra al llarg dels diumenges d’estiu. Diferències importants entre barcelonins (tres de cada deu van comprar) i turistes estrangers (entre sis i vuit de cada deu). Font: Enquesta Vianants Enquesta a residents: 23,7% dels barcelonins van comprar al llarg diumenges estiu. PRINCIPALS CONCLUSIONS - Nivell compres hagut Distribució despesa Estiu 2014 en TPVs del BBVA A diferència de la resta de dies de la setmana, el client dels diumenges d’estiu va ser majoritàriament turista (al 55,7% dels turistes estrangers caldria sumar-li dada dels turistes de la resta d’Espanya que es trobarien inclosos dins “clients nacionals”). Cal tenir en compte també que els diumenges d’estiu són el dia de la setmana que concentraria el menor pes en termes de despesa setmanal, tant per turistes com per clients nacionals. Distribució despesa Estiu 2014 en TPVs del BBVA PRINCIPALS CONCLUSIONS-Nivell compres hagut-sectors 8. Els barcelonins van comprar majoritàriament productes d’alimentació (44,7%) mentre que els turistes van adquirir sobretot vestits, calçat i complements (34,8%). Font: Enquesta Vianants A més, els barcelonins que més van comprar van ser els joves (50,9%) i els residents a Ciutat Vella (31,9%) i Eixample (29,7%) (on es podia obrir a tot el districte), juntament amb residents a Sarrià- Sant Gervasi (29,4%). PRINCIPALS CONCLUSIONS- Canvi d’hàbits 9. S’observen certs canvis d’hàbits per part dels barcelonins (tot i ser pocs els que van comprar en diumenge). Poc més de meitat dels barcelonins van comprar a un altre establiment diferent del que compren habitualment (especialment els vianants que es trobaven propers a grans magatzems i centres comercials en el moment de l’enquesta) … però també ... un poc més de la meitat no va canviar de barri o zona. Els més fidels… els jubilats i pensionistes i els residents a Ciutat Vella i Eixample Els menys fidels… els joves entre 16 i 24 anys i els residents a Gràcia i Nou Barris Font: Enquesta Òmnibus PRINCIPALS CONCLUSIONS – Rendibilitat obertura 10. La rendibilitat de l’obertura els diumenges d’estiu ha estat mitjana (per poc més de quatre de cada deu comerciants ingressos similars als costos i per poc més de tres de cada deu ingressos superiors als costos). A Ciutat Vella, Eixample i a Gràcia, majoritàriament ingressos i costos similars. A Sants Montjuïc i Sant Martí majoritàriament ingressos superiors a costos. A alimentació i decoració de la llar, ingressos similars als costos. A equipament personal, el percentatge dels que diuen que ingressos superiors als costos és relativament similar al percentatge dels que diuen que són inferiors. A oci i cultura, els ingressos majoritàriament superiors als costos. Font: Enquesta Comerciants Valoració d’ingressos en comparació a costos Superiors 32,4% Més o menys iguals 43,1% Inferiors 24,5% PRINCIPALS CONCLUSIONS – Necessitat obertura 11. Quatre de cada deu comerciants i dels residents barcelonins consideren molt o bastant necessari que estiguin els comerços oberts en diumenge. Però, la meitat de comerciants i de residents barcelonins consideren que obertura dels comerços els diumenges d’estiu era poc o gens necessària. Set de cada deu turistes estrangers consideren l’obertura molt o bastant important. COMERCIANTS BARCELONINS Molt/Bastant 38,8% Regular 9,2% Poc/Gens 52,0% Als districtes de Ciutat Vella, Les Corts i Sarrià- Sant Gervasi són els únics on predomina l’opinió de que era molt o bastant necessària. Era necessari permetre a alguns barris de la ciutat obrir els diumenges d’estiu? Un 81,3% dels barcelonins que van comprar diuen que, si no haguessin estat oberts en diumenge els comerços, haguessin fet les compres altre dia de la setmana… Font: Enquesta Comerciants Molt/Bastant 41,4% Regular 11,8% Poc/Gens 46,7% Font: Enquesta Vianants PRINCIPALS CONCLUSIONS – Importància obertura Com és d’important per vostè que a les ciutats que visita els comerços obrin els diumenges? Tres de cada deu turistes diuen que les compres fetes als diumenges els haguessin estat molt o bastant difícils fer-les altre dia de la setmana (especialment turistes d’EUA). Font: Enquesta Vianants PRINCIPALS CONCLUSIONS – Valoració obertura 12. Tant comerciants com residents barcelonins es divideixen a parts iguals entre els que valoren la normativa com a positiva i molt positiva i els que la valoren com a negativa o molt negativa. COMERCIANTS BARCELONINS Més a favor: els joves entre 16 i 24 anys; autònoms i estudiants; residents a Sarrià-Sant Gervasi i Eixample Més a favor: Propietaris de nacionalitat no espanyola, comerços d’alimentació i farmàcies, comerços de Nou Barris, Ciutat Vella, Sarrià-Sant Gervasi i Gràcia Font: Enquesta Comerciants Font: Enquesta Òmnibus A favor / Molt a favor 37,6% Ni a favor ni en contra 30,3% En contra / Molt en contra 32,0% Positiva/Molt Positiva 40,1% Ni Positiva, Ni Negativa 15,7% Negativa/Molt Negativa 44,2% PRINCIPALS CONCLUSIONS – Extensió zona obertura 13. L’opinió majoritària tant de comerciants com de residents és que l’obertura s’hauria d’estendre a tota la ciutat (especialment entre els residents). Tot i així, a tres de cada deu comerciants i tres de cada deu barcelonins ja els hi sembla bé que solament s’obri a certs barris. BARCELONINSCOMERCIANTS Alguns barris determinats 33,8% Tota la ciutat 40,3% Cap barri 25,9% Font: Enquesta Comerciants Font: Enquesta Vianants Alguns barris determinats 30,2% Tota la ciutat 54,0% Cap barri 15,8% PRINCIPALS CONCLUSIONS - Valoració període obertura 14. Divisió respecte la bondat d’estendre l’obertura de diumenges a tot l’any. Quatre de cada deu comerciants i barcelonins consideren que l’obertura en diumenge s’hauria d’estendre a tot l’any i dos de cada quatre solament a l’estiu. Però també quatre de cada deu comerciants i tres de cada quatre barcelonins voldrien eliminar l’obertura. BARCELONINSCOMERCIANTS Font: Enquesta Comerciants Font: Enquesta Òmnibus PRINCIPALS CONCLUSIONS - Valoració Franja obertura COMERCIANTS BARCELONINS Fins les 18.00h. 25,3% Fins més tard 45,3% No haurien d'obrir 29,3% Fins les 18:00h 50,2% Fins més tard 34,5% No haurien d'obrir 15,3% 15. Quasi bé meitat comerciants a favor d’obrir fins més tard de 18:00h, mentre que meitat barcelonins pensa que obrir fins 18:00h és suficient. Entre turistes, sols els turistes russos, americans i asiàtics consideren millor obrir fins més tard. Font: Enquesta Comerciants Font: Enquesta Vianants Font: Enquesta Vianants 0,0% 2,0% 4,0% 6,0% 8,0% 10,0% 12,0% 14,0% 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Dissabte Diumenge Més informació sobre franges horàries: Agafant les dades de despesa en TPVs del BBVA per franges horàries de la despesa total en dissabtes i diumenges d’estiu de 2014… A dissabtes despesa puja des de les 15h fins les 20h i a partir de les 20h disminueix. Petit percentatge des de les 10 fins les 11h (2,9%). A diumenge, major pes de la despesa des de les 13h i fins les 18h (58,1%), tot i que entre les 13h i les 15 h baixa i torna a pujar entre les 15h i les 18h, per baixar des de les 18h endavant. 0,0% 2,0% 4,0% 6,0% 8,0% 10,0% 12,0% 14,0% 16,0% 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Dissabte-Turistes estrangers Diumenge-Turistes estrangers Dissabte-Clients Nacionals Diumenge-Clients Nacionals Els turistes estrangers, tant dissabte com diumenge, la seva despesa augmenta fins les 18h, i desprès de les 18h disminueix, tot i que és important fins les 20h. PRINCIPALS CONCLUSIONS- Districtes 16. En general, els comerciants de Ciutat Vella, Gràcia, Sarrià-Sant Gervasi, Nou Barris i Les Corts, més favorables a l’obertura en diumenges i amb una major ampliació (de zones, de períodes i/o d’hores). En canvi, els comerciants dels districtes de l’Eixample, Sants- Montjuïc, Sant Andreu, Sant Martí i Horta-Guinardó, més contraris en termes globals a l’obertura. Però les dades per districtes engloben diferents opinions segons barris i eixos d’un mateix districte… (tot i que a l’estudi hi són, la no representativitat de la mostra a nivell de barri o d’eixos no permet mostrar resultats de manera rigorosa per aquestes delimitacions). QUÈ HEM APRÈS? 1. Elevat coneixement de normativa, però encara hi ha marge de creixement en certs comerços, tipologia de comerciants i consumidors (turistes estrangers). 2. L’obertura, menys a Ciutat Vella, és més un tema d’eixos/carrers que de barris o districtes. 3. No hi ha una posició clara ni de comerciants ni de clients, quant a la bondat de l’obertura, la zona a obrir o la franja horària. 4. Hi ha hagut una certa contractació addicional, del 6% dels comerços (i un 9% afegint ampliacions horàries). 5. Hi ha hagut un cert canvi d’hàbits en residents a Barcelona i una despesa addicional efectuada. 6. Els turistes estrangers aprofiten més que clients nacionals obertura diumenges d’estiu. 7. Encara que la despesa en diumenge és menor que en altres dies de la setmana, hi ha un percentatge de vendes que sinó es perdria (10% en residents i quelcom més els turistes estrangers). 8. Hi ha marge per endarrerir l’obertura una hora (11h a 19h). 9. Efectes de l’obertura: requereix més temps per poder-se valorar atès que • Precipitació de la mesura adoptada al 2014 • Desconeixement de certs consumidors i comerciants • Sols un any implantació.