CONSELL DE CIUTAT DE BARCELONA: ROL, ORGANITZACIÓ i LÍNIES DE FUTUR Document elaborat per: Comissió de planificació estratègica del Consell de Ciutat Amb el suport tècnic de: Fundació Desenvolupament Comunitari Aprovat pel Plenari del Consell de Ciutat celebrat el 17 de juliol de 2008 ÍNDEX 1. PRESENTACIÓ 3 2. PREÀMBUL 5 3. PROPOSTES I QÜESTIONS SOBRE EL ROL I L’ORGANITZACIÓ DEL CONSELL DE CIUTAT 7 3.1. Rol i incidència del Consell de Ciutat en les polítiques municipals 7 3.2. Reconeixement, visibilitat i relació amb la ciutadania 8 3.3. Articulació del Consell de Ciutat amb altres òrgans i processos participatius 9 3.4. Millores organitzatives 10 4. PROPOSTA DE PROTOCOL DE TRACTAMENT I SEGUIMENT DE TEMES ESTRATÈGICS 13 ANNEX 1. PROPOSTA D’AGENDA TEMÀTICA DEL CONSELL DE CIUTAT PER AL PERÍODE 2008-2011 15 ANNEX 2. LLISTAT DE PARTICIPANT EN LA COMISSIÓ DE PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA 18 ANNEX 3. COMUNICACIÓ DEL CONSELL DE CIUTAT: PROPOSTES 19 2 1. Presentació El present document és el resultat de treball de la Comissió de planificació estratègica del Consell de Ciutat de Barcelona. Aquesta comissió fou creada per elaborar i consensuar el rol i les línies de futur del Consell de Ciutat, així com definir un pla de treball per al quadrienni 2008-2011. El document conté, sobretot, un plantejament general sobre el rol i la naturalesa del Consell de Ciutat (capítol 2) i un seguit de propostes per millorar-ne l’organització i la incidència en les polítiques públiques de la ciutat (capítol 3). També recull un seguit de temes que es proposen dins l’agenda de treball del Consell durant els propers 4 anys, però aquesta proposta ha estat menys elaborada i consensuada per la Comissió i és per això que la presentem com annex (annex 1). D’altra banda, cal tenir en compte que, paral·lelament a aquest treball de la comissió, s’ha constituït un grup de treball sobre comunicació del Consell de Ciutat, que va presentar una proposta de mesures en la darrera sessió que van ser validades (vegeu annex 3). En síntesi, podem dir que la tasca de la Comissió de planificació estratègica s’ha centrat més a definir el rol i la missió del Consell de Ciutat i a establir-ne els mecanismes organitzatius corresponents, que no pas a elaborar la seva agenda temàtica per als propers anys, tot i que s’han apuntat línies d’interès en aquest sentit. Des del punt de vista del nivell propositiu del document i del grau de consens assolit, hem de distingir tres tipus de continguts. En primer lloc, els plantejaments i propostes que han estat subscrits per totes les persones que han participat en la Comissió; trobem aquests elements en el capítol 2 i en els apartats de propostes del 3. En segon lloc, hi ha un seguit de temes que han estat posats damunt la taula, però requereixen un major grau d’aprofundiment i debat, perquè no han generat el consens de la Comissió. Els hem recollit en el capítol 2, sota els epígrafs de “qüestions per continuar aprofundint”. Finalment, hi ha, com hem esmentat, un seguit de temes d’interès per a ésser tractats en el Consell de Ciutat i que han estat escollits i votats d’entre una llista composta per temes del Pla d’Actuació Municipal 2008-2011 i completada per propostes dels propis integrants de la Comissió. Per tant, es tracta d’uns ítems –que recollim a l’annex 1- que indiquen preferències, però no pas un full de ruta definitiu. Han format part de la Comissió trenta consellers i conselleres que s’han reunit durant tres sessions de tres hores cadascuna (15 i 27 de maig i 4 de juny) i han comptat amb el suport d’un equip tècnic de la Fundació Desenvolupament Comunitari per a produir l’informe que teniu a les mans. Com veureu en l’annex 2 d’aquest informe, la composició de la comissió -tot i formar-se a partir d’una convocatòria oberta a tot el Consell- és representativa dels diferents apartats que conformen el Consell de Ciutat, s’aproxima a la paritat de gènere i està integrada, a parts iguals, per membres de la Comissió permanent del Consell de Ciutat i no membres d’aquesta comissió. D’altra 3 banda, cal dir que es va treballar amb metodologies participatives per garantir el màxim de diversitat i significativitat de les aportacions, l’assoliment de consensos, així com per fer les sessions operatives. Ara correspon a la Comissió Permanent primer, i al Consell de Ciutat després, validar i aprovar el document, per després elevar-lo a l’equip de govern, a qui caldrà pronunciar-se sobre el seu contingut. De fet, aquest retorn de part del govern de la ciutat ha estat plantejat com una qüestió clau per a poder elaborar el Pla de treball 2008-2011 del Consell de Ciutat o full de ruta que permeti rellançar i enfortir el màxim òrgan de participació ciutadana de Barcelona. 4 2. Preàmbul1 Per un rol determinant i un major reconeixement del Consell de Ciutat En primer lloc, cal dir que la Comissió de planificació estratègica del Consell de Ciutat expressa la seva voluntat de participar en un procés de refundació d’aquest organisme de participació, que atorgui al Consell un rol realment determinant i qualificat en el debat sobre els grans temes de la ciutat de Barcelona i en la definició de les polítiques públiques vinculades a les competències municipals. En conseqüència, la Comissió proposa, com a primer pas, un major reconeixement de la institucionalitat del Consell de Ciutat i un tractament més qualificat, tant en conjunt, com en la individualitat de cada conseller i cada consellera. Per una major incidència del Consell de Ciutat en la governança de la ciutat En segon lloc, les agendes de les sessions haurien de ser assumibles, la informació clara i sintètica i els debats, amb el temps i els mètodes adequats, per tal de garantir una participació real, uns debats seriosos i unes conclusions de qualitat. Es tracta, doncs, de garantir la incidència del Consell de Ciutat de Barcelona en l'agenda política de la Ciutat. Tenint en compte l'important paper del Consell de Ciutat en la governança de Barcelona, l'Equip de Govern hauria de fer una adequada devolució, en contingut, temps i forma, del destí dels debats i resolucions del Consell. Temes estratègics i transversals Per tal de facilitar aquest dinàmica de qualitat i corresponsabilització, els temes tractats en el Consell haurien de ser aquells veritablement estratègics, globals, transversals i emblemàtics de la ciutat, sense envair l'àmbit de la resta de consells, i amb la màxima anticipació possible, per tal de no treballar sobre fets consumats, sinó sobre debats amb perspectiva de futur. Les resolucions del Consell haurien de concretar-se sempre en un document propositiu adreçat a l'Equip de Govern, sobre el qual aquest hagi de resoldre i respondre. Caldrà disposar d'uns indicadors que permetin avaluar objectivament la incidència assolida pel Consell de Ciutat en l'acció del Govern Municipal. En aquest sentit, fóra bo disposar periòdicament d'un estudi de traçabilitat de la petjada que les resolucions del Consell hagin assolit en la 1 Aquest apartat de plantejaments generals està elaborat a partir del treball realitzat en la primera sessió de la Comissió de planificació estratègica del Consell de Ciutat de Barcelona (15.5.2008) 5 producció normativa de l'Ajuntament. Articulació amb el conjunt de processos i òrgans participatius La dinàmica del Consell cal que estigui clarament inscrita, articulada i coordinada en el conjunt dels processos de participació de la Ciutat. Caldrà, doncs, concretar els criteris i processos que garanteixin aquest principi. Per tal de facilitar els treballs i resolucions del Consell, aquest hauria de disposar d'un pressupost propi per tal d'elaborar informes, avaluacions, estudis i dictàmens independents, així com informació sintètica i acurada del tractament que els temes objecte de la seva atenció hagin rebut anteriorment en els corresponents consells sectorials. També cal reconèixer i incloure el coneixement i experiència de les entitats i persones membres del Consell en el tractament dels temes. El Consell hauria de conèixer i seguir els processos i expedients participatius a la Ciutat, per tal d'avaluar-ne la qualitat i els impactes. Facilitaria la tasca del Consell que l'Equip de Govern informés clarament de les polítiques estratègiques i transversals que està impulsant i vol impulsar, per tal de centrar els debats i resolucions del Consell en aquestes qüestions. Un exemple i prioritat en aquest sentit és el Model de Ciutat. Per últim, però no menys important, la Comissió planteja que els horaris de les reunions es fixin tenint en compte tots els criteris que facilitin l'assistència. En aquest sentit, des de l’Ajuntament es faran en la mesura del possible, les gestions necessàries per tal de facilitar, inclús econòmicament si cal, la participació al Consell de Ciutat. 6 3. Propostes i qüestions sobre el rol i l’organització del Consell de Ciutat2 3.1. Rol i incidència del Consell de Ciutat en les polítiques municipals Propostes consensuades a) Sobre el rol del Consell de Ciutat  Posar els mitjans necessaris del Consell de Ciutat a fi i efecte que aquest esdevingui un espai de deliberació. El plenari com un espai obert al debat i no com un espai merament informatiu.  L’objectiu seria avançar cap al dret a veto del Consell de Ciutat o encaminar-se cap a un Consell on les propostes sorgides de la deliberació fossin vinculants. b) Relació amb les diferents figures del govern municipal (Alcaldia, Equip de govern, Plenari municipal...)  Instaurar trobades d’Alcaldia amb la vice-presidència (mínim, una vegada a l’any). El Consell de Ciutat hauria de tenir un accés més directe al Gabinet d’Alcaldia per tenir una comunicació més fluïda. Al cap i a la fi, el Consell de Ciutat és un Interlocutor de la ciutadania.  Elaborar uns dictàmens sobre l’agenda del Consell de Ciutat, amb l’objectiu que s’aprovessin al Plenari de juliol, i passar-ho a Govern. S’ha d’avançar cap a un calendari clar amb una periodicitat establerta. Aquest element ha d’anar acompanyat d’un calendari realista per poder portar a terme un seguiment més acurat.  Que el Consell de Ciutat tingui veu pròpia en el Plenari de Govern amb veu però no amb vot (tal i com passa a nivell de districte). c) Control de l’acció de govern  Instaurar al Consell de Ciutat la possibilitat que els consellers/es donin a conèixer el grau d’acord o desacord mitjançant mecanismes de votació com targetes vermelles, grogues o verdes de l’acció de govern a la ciutat. Es podria desenvolupar en el marc d’un debat anual sobre l’estat de la ciutat. 2 Aquest apartat ha estat elaborat a partir de les propostes sorgides de la segona sessió de la Comissió de planificació estratègica (27.5.2008) i validades a la tercera sessió (4.6.2008) 7  Instaurar sessions de control (mensuals o bimestrals) amb la possibilitat de formular preguntes. En aquest sentit, l’exemple del Parlament podria ser interessant (haver de respondre a preguntes prèviament formulades).  Demanar al govern informació sobre els àmbits d’actuacions i que el Consell de Ciutat faci seguiment i avaluació de les actuacions. Una manera seria mitjançant un informe encarregat pel propi Consell de Ciutat independent i autònom (una de les raons per la qual es necessita dotació pressupostària).  Rendiment de comptes de les inversions que s’estan fent i la traçabilitat de la tasca del Consell de Ciutat en les accions pressupostades a partir d’un procediment de treball, devolució i rendiment de comptes (proposta per discutir pàgines 14 i 15) d) Altres propostes  Explorar viabilitat tècnica (estudi/informe/dictamen) per elaborar participativament els pressupostos municipals. Qüestions per continuar aprofundint Estatus del Consell Elaborar un Procediment de devolució i rendiment de comptes per part del Govern Municipal (proposta pàgines 14 i 15) 3.2. Reconeixement, visibilitat i relació amb la ciutadania Propostes consensuades a) Sobre visibilitat i projecció del Consell de Ciutat  Que el Consell de Ciutat tingui un espai propi a la televisió municipal (tal i com succeeix al canal Parlament, per exemple). Protagonitzar un espai obert i de debat.  Utilitzar els canals que utilitza l’ajuntament (revistes, butlletins) per donar a conèixer el Consell de Ciutat. b) Reconeixement de la tasca realitzada pels consellers/es 8  Utilitzar els canals que utilitza l’ajuntament (revistes, butlletins) per donar a conèixer els consellers i conselleres i la seva tasca realitzada.  Necessitat de reconèixer el valor institucional dels Consellers/es amb fórmules com credencials, estar dintre de la base de dades de l’Ajuntament en tant que Consellers/es, ésser convidat a actes oficials, etc.. b) Quant a relació amb la ciutadania  Facilitar i donar suport al traspàs d’informació sobre la tasca realitzada dels consellers i consellers amb els seus propis col·lectius (elaborar resums, documents, actes...). 3.3. Articulació del Consell de Ciutat amb altres òrgans i processos participatius Propostes consensuades a) Amb relació als altres consells (sectorials i de districte)  Agenda coordinada dels diferents consells sectorials i de districte amb la del Consell de Ciutat per tal d'evitar solapaments.  Tenir en compte els ritmes dels consells ciutadans de districte i dels consells sectorials a l'hora de planificar els debats estratègics del Consell de Ciutat. En general, es tracta de preveure períodes de debat més llargs per seguir el circuit dalt-baix i baix-dalt en les diferents direccions. b) Amb relació als Consells Ciutadans de Districte  Vertebrar millor la relació dels consellers i conselleres del Consell de Ciutat i els seus respectius consells ciutadans o de districte a fi de potenciar el feed-back entre un consell i altres.  Creació d'una comissió permanent per a cada Consell Ciutadà de districte, per tal d'enfortir-lo i capacitar-lo per a poder elaborar propostes per ser elevades al Consell de Ciutat i per tal d'augmentar la seva capacitat de relació amb altres consells ciutadans i sectorials. c) Amb relació als Consells Sectorials 9  Reconèixer l'expertesa acumulada en els consells sectorials i incorporar-la en els debats sobre temes estratègics del Consell de Ciutat. Per exemple, es podria invitar membres de consells que hagin treballat temes que el Consell de Ciutat vol abordar. d) Amb relació als processos participatius de la ciutat  Reconeixement i aprofundiment de la participació cívica i comunitària com a dret.  Connectar el procés de reforma del Consell de Ciutat amb el Pla director de polítiques de participació. Es tracta d'ordenar globalment la participació i el foment de l'associacionisme, tenint al Consell de Ciutat com un referent clau.  El Consell de Ciutat podria portar a terme el seguiment d’altres espais de participació de la ciutat: seguiment i avaluació sobre els acords que es prenguin en d’altres consells sectorials, en comissions de treballs, etc.. Qüestions per continuar aprofundint Detecció de temes transversals que afecten més d'un consell sectorial Comunicació entre consells territorials Comunicació entre consells territorials i consells sectorials (especialment de districte) Incidència dels desiguals lideratges polítics en els consells sectorials i territorials Sancionar, reforçar i articular les propostes i decisions dels altres consells 3.4. Millores organitzatives Propostes consensuades a) Sobre el plenari del Consell de Ciutat  En general, establir un ritme més freqüent de convocatòries del Consell de Ciutat: mensual, bimestral o trimestral; algunes de les quals centrades en àmbits temàtics concrets. Es recomana la convocatòria d’un mínim de quatre sessions plenàries l’any: dues d’ordinàries i dues d’extraordinàries. 10  El plenari serà un espai més eficient i àgil si es treballa bé en la resta de comissions. En aquest sentit, el repte és treballar de manera correcta a les comissions (per exemple, amb el tema de l’habitatge)3. Introduir noves formes d'organització (comissions, grups de treball...) que permetin fer més operatiu el Consell de Ciutat. Els consellers i conselleres podran delegar en altres membres de les seves organitzacions o entitats, especialitzades en els temes que s’hagin de tractar, en el cas de creació de comissions o grups de treball b) Sobre la composició del Consell de Ciutat  Trobar mecanismes de relació més fluïda amb la comissió permanent i (re)pensar la seva composició. Estudiar la possibilitat d’incorporar més ciutadania a títol individual, per substituir places de l’apartat de persones amb rellevància ciutadana especial no efectivament ocupades. Els representants de la ciutadania a títol individual constitueixen un punt de vista enriquidor en un organisme participatiu. No obstant cal propiciar la presència en el Consell de Ciutat de representants dels ciutadans i ciutadanes organitzats i que posen així en valor i estimulen l’organització i la participació col·lectiva  c) Sobre el tractament de temes preceptius (pressupostos, ordenances...)  Explicar el contingut polític dels pressupostos i no amb una vessant tant tècnica. Cada tema preceptiu haurà d’ara acompanyat d’un informe polític on es presenti la informació de forma entenedora. Per exemple, en el cas dels pressupostos, es tracta d’explicar-los segons els criteris polítics a què responen, és a dir, com a eina del govern de la ciutat.  Limitar el temps de tractament dels temes preceptius en plenari al 50 % de la sessió, per tal de donar prou espai als temes estratègics i transversals. d) Altres propostes  El Consell de Ciutat hauria de tenir capacitat (és necessari, doncs, una dotació pressupostària) per elaborar documents, informes i dictàmens a fi i efecte de poder treballar amb més qualitat i eficiència els temes escaients. 3 Sobre el tractament dels temes en plenàri i en comissions, vegeu la proposta de protocoll de tractament de temes estratègics, en el capítol 4 del present informe. 11  Implicar més els membres del Consell escollits com a persones amb rellevància ciutadana especial; per exemple encarregant-los la presentació de ponències, la coordinació de l’elaboració d’un dictamen o bé la seva difusió mediàtica. Qüestions per continuar aprofundint Reflexionar sobra la conveniència d’augmentar la presència de ciutadans i ciutadanes a títol individual en el Consell de Ciutat i que es vinculin amb els consells de districte (mateix representant). Comunicació consellers i consellers amb la Comissió Permanent/ comissions temàtiques Relació i seguiment de la Comissió Permanent 12 4. Proposta de protocol de tractament i seguiment de temes estratègics I Presentació del tema estratègic en un plenari del Consell de Ciutat - Ponència a càrrec d’un representant de l’equip de govern (Alcalde, regidor o càrrec tècnic) - Ponència per part de consellers/es (Consells sectorials concernits o bé persona amb rellevància ciutadana especial) - Rèplica del representant de l’equip de govern - Constitució d’una comissió temàtica DURADA: 1 sessió del Consell de Ciutat II Elaboració d’un document propositiu sobre el tema estratègic - Composició de la comissió: voluntària, tot i que es procurarà animar a què s’apuntin membres de tots els apartats del Consell. - Invitació de persones o col·lectius que s’ha significat amb relació al tema abordat - Coordinació de la comissió a càrrec d’algun conseller o consellera significada en relació al tema. - Missió: elaborar un document propositiu, que es presentarà a la Comissió Permanent del Consell de Ciutat DURADA: màxim 2 mesos III Validació del document per part de la Comissió Permanent - Una representació de la comissió temàtica, encapçalada pel seu coordinador, presenta el document a la Comissió Permanent - Els membres de la Comissió Permanent validen, introduint esmenes, si escau, el document i l’eleven al Consell de Ciutat. DURADA: 1 sessió 13 IV Presentació de l’informe de propostes de la comissió al Consell de Ciutat - Ponència a càrrec del coordinador de la comissió temàtica (el document s’haurà enviat amb un mínim de 20 dies abans del plenari del Consell) - Lectura de les esmenes per part dels i les membres del Consell. Acceptació o rebuig argumentat de les esmenes (s’hauran d’haver presentat amb un mínim de 5 dies abans de la sessió del Consell). - Aprovació del document i elevació de dictamen propositiu a l’equip de govern. DURADA: 1 sessió del Consell de Ciutat V Resposta de l’equip de govern al dictamen del Consell - L’equip de govern es compromet a respondre a les propostes elevades pel Consell de Ciutat en un termini de 3 mesos. - En plenari, un representant de l’equip de govern municipal especificarà quines propostes assumeix i quines no, de forma argumentada. DURADA: màxim 3 mesos VI Avaluació i seguiment de la incidència del dictamen del Consell de Ciutat a) A curt termini, es farà anualment un informe d’avaluació de l’impacte del dictamen. S’utilitzarà, com a indicadors bàsics, (1) el nivell d’acceptació de les propostes presentades per part de l’equip de govern i (2) el grau d’acompliment de les propostes acceptades. b) A llarg termini (cada quatre anys), s’elaborarà una memòria que inclourà: - síntesi resultats avaluacions anuals - estudi de traçabilitat de les propostes en els pressupostos municipals - informe de l’impacte normatiu dels dictàmens del Consell de Ciutat En tots els casos, els documents d’avaluació seran publicitats DURADA: 1 any (avaluació a curt termini) i 4 anys (avaluació a llarg termini) 14 Annex 1. Proposta d’agenda temàtica del Consell de Ciutat per al període 2008-2011 Atès el protocol de tractament de temes estratègics, que preveu una cicle d’uns 7 mesos per tema, i el ritme de convocatòries de sessions plenàries del Consell de Ciutat (4 per any), recomanem que durant el període 2008-2011 es tractin 7 temes estratègics, amb la següent proposta de calendari: 2008. Tema: Model de ciutat. Ponència de presentació a càrrec de l’alcalde. 2009. Dos temes 2010. Dos temes 2011. Dos temes Els temes poden sortir de la següent llista, que inclou els temes estratègics més votats per la Comissió de planificació estratègica, que són el que recollim a la pàgina següent, ordenats per ordre de vots. 15 Temes més votats (8 vots o més) Temes més votats Eix estratègic N.vots 1. Incidència de les polítiques municipals en l’atomització, desarticulació i debilitat Polítiques municipals i de les associacions i l’associacionisme com a moviment social. associacionisme 15 2. El barri com a estructura d’oportunitats contra l’exclusió social: integració, Serveis i participació als barris intervenció en espai públic i convivència. 14 3. La participació a la ciutat de Barcelona i als barris: Innovació i aprofundiment Serveis i participació als barris democràtic 13 4. Infrastructures de la capital catalana Creativitat de capitalitat 12 5. Accessibilitat i Espai públic Sostenibilitat i canvi climàtic 12 6. Establir criteris generals per tots els sectors i territoris de la ciutat per al suport Polítiques municipals i 12 de les estructures de participació associativa de la ciutat de Barcelona associacionisme 7. Repensar el turisme com a model econòmic Ocupació de qualitat i economia intel·ligent 10 8. Barcelona com a capital del coneixement i la innovació científica i tecnològica Creativitat de capitalitat 10 9. Organització dels temps a la ciutat i conciliació de la vida personal, Ciutat compartida i inclusiva familiar i laboral. 9 10. Cohesió social a la ciutat: territori i desigualtats a la ciutat de Barcelona Ciutat compartida i inclusiva 8 11. La Barcelona dels 73 barris Serveis i participació als barris 8 12. La mobilitat a la ciutat de Barcelona i la seva àrea d’influència metropolitana Sostenibilitat i canvi climàtic 8 17 Annex 2. Llistat de participant en la Comissió de planificació estratègica Consells Dte: 1. Jordi Gras, (permanent CC), Consell Ciutadà del Dte. Sant Marti 2. Antoni Guillem , Consell Ciutadà del Dte. Sants-Montjuïc 3. Trini Capdevila, Consell Ciutadà del Dte. Eixample 4. Roser Vallhonesta, (permanent CC) Consell Ciutadà del Dte. Horta-Guinardo 5. Amparo Garcia, per delegació de Roser vallhonesta del Consell ciutadà dte. Horta-Guinardo Consells sectorials: 6. Antoni Navarro, (permanent CC), Consell Assessor Gent Gran 7. David Prujà, (permanent CC), Consell Municipal d’Associacions de Barcelona 8. Francesc xavier Tomás, Pacte per la Mobilitat 9. Carles Giner, Consell de Cultura 10. Ma. Pilar Díaz, Entitats de persones amb Discapacitat 11. Jordi Giró, Consell Escolar Municipal 12. Francesc Tubau, Consell de l’esport 13. Enric Piquet, Consell de l’esport Institucions rellevants: 14. Tomàs Montagut, Universitat Pompeu Fabra (UPF) 15. Andres Lezcano, Universitat de Barcelona (UB) 16. Eva Fernandez, Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) 17. Núria Galan, (permanent CC), CJB 18. Alejandro Goñi, (Permanent CC), PIMEC 19. Francisco Neira, Unió General de Treballadors (UGT) 20. Angel crespo, Comissions Obreres (CCOO) i delega en Vicenç Tarrats 21. Marisol Marqués, Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Fitxer Entitats: 22. Enric Francès, Associació d’Entitats Excursionistes del Barcelonès 23. Assumpta Vila (Permanent CC), Federació Catalana de Voluntariat Social 24. Eulàlia Perarnau, (Permanent CC), Secretariat d’Entitats de Sants,Hostafrancs i la Bordeta delega en Josep Manel Parisi 25. Maria Moron, Ca la Dona 26. Begoña Sanchez, SOS Racisme 27. Miki Aragón, per delegació de David Prujà Persones rellevants: 28. Miquel Angel Fraile, (Permanent CC) 29. Rosa Gil, (permanent CC) 30. Jofre Villanueva Fitxer ciutadans: 31. Enric Estranjer (Permanent CC) 32. Elisenda Rius (Permanent CC) 33. Emilio Ruiz 34. Carme Fisse 35. Cristina Dacruz 36. Joana Torres Annex 3. Comunicació del Consell de Ciutat: propostes Questions prèvies: 1. Introducció: En aquesta nova etapa del Consell s’ha d’elaborar un Pla de comunicació. el que no es comunica no existeix , es bàsic per fer visible el Consell tenir un pla clar, ordenat i prioritzat sobre les diferents accions comunicatives que es volen realitzar 2. Estil: El Consell de Ciutat ha de tenir un estil propi, dins de la comunicació de l’Ajuntament, que mostri la interconnexió entre l’equip de govern i la ciutadania. 3. Freqüència: Cal que la comunicació i les eines que s’utilitzin siguin periòdiques i amb una freqüència continuada i fixada. 4. Disseny: Crear una nova imatge facilita la visibilitat del Consell, Per això es imprescindible partir d’una bona proposta d’entrada, es farà un encàrrec , per presentar-la a la comissió. Propostes comunicació 2008: 1. Butlletí per facilitar la informació a tots els membres del Consell de Ciutat, membres dels consells sectorials i territorials , dels ciutadans del registre i tècnics de participació de l’Ajuntament. Amb caràcter d’eina de comunicació interna i externa i amb una periodicitat mensual. 2. Fulletó Institucional: Adreçat a la ciutadania per explicar que es el Consell i que sigui l’útil i pràctic per als consellers com a carta de presentació. Hi hauria dues versions una de més qualitat i institucional i una altra versió més bàsica i manejable com a eina de distribució massiva a la ciutat. 3. Web: Adequar-la a la nova imatge acordada i fer més visible i atractiva la part oberta de la pagina, manteniment de la part d’accés restringit com a eina de treball dels consellers i conselleres. 4. Comunicació a traves de mitjans municipals: Aprofitar les publicacions de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Informació i 19 Barcelona Metròpolis com a eines de presentació i de visibilitat del Consell, aprofitar la publicació de la Federació Espanyola de Municipis per donar-nos a conèixer i fer xarxa amb d’altres ciutats de l’estat amb experiències similars al Consell de Ciutat Propostes comunicació 2009: 1. Línia editorial: Format de petits llibres sobre ponències, conferencies o d’altres temes que puguin ser interessants per als membres del Consell. 2. Fulletons d’activitats: A mida que es generin activitats des del Consell fer una línia de fulletons amb la nova imatge del Consell. 3. Blog: Com a eina de debat interna i externa 4. Programes BTV: Un programa amb caràcter mensual d’entrevistes am membres del consell i d’explicació de les coses que es van fent 5. Cartells monogràfics: Edició de temes que el consell creu que cal potenciar a la ciutat amb la idea de decàlegs sobre els temes que el Consell vagi tractant 6. Llibre 2010: Que reconegui, com a gran reportatge, la feina feta del Consell 7. Espot TV: Fer un anunci on es faci visible les funcions del Consell de Ciutat. Propostes Comunicació 2010: 1er. Congres estatal de Consells de ciutat: Organitzat pel Consell de Ciutat amb el suport de la Federació Espanyola de municipis i Províncies (FEMP) Mercè 2008: Punt de partida L’edició d’aquest any de la festa major de la ciutat com a punt de sortida per donar a conèixer el Consell de Ciutat a la ciutadania amb: - Inici de la utilització de la nova imatge del Consell - Estand de plaça Catalunya: el Consell com a connexió entre els serveis a les persones i el teixit associatiu de la ciutat. - Fulletó Institucional: les dues versions, institucional i repartiment massiu - Gadget: llapis del Consell - Presentació del Consell al Barcelona Informació de setembre 20 - Visites guiades amb l’Alcalde per la Mostra d’Entitats de Plaça Catalunya i presentació del fulletó institucional Es proposa mantenir la Comissió de Comunicació com a grup de treball permanent per desenvolupar aquestes propostes entre sessions plenàries del Consell de Ciutat. Composició Comissió: Alejandro Goñi, Vicepresident segon del Consell de Ciutat. Marga Pont, delegació de David Prujà del Consell Municipal d’Associacions de Barcelona Antoni Navarro, Consell Assessor de la gent Gran Miquel Angel Fraile, Consell de Gremis Assumpta Vila, Federació catalana de Voluntariat Social Enric Estrenjer, ciutadà Elisenda Rius, ciutadana Emilio Ruiz, ciutadà Cristina Dacruz, ciutadana Joana Torres, ciutadana Carme Fissé,, ciutadana 21