ESCOLES BRESSOL MUNICIPALS  INFORME SOBRE MESURES ORGANITZATIVES  Regidoria d’Educació I Universitats INSTITUT MUNICIPAL D’EDUCACIÓ     1.‐ INTRODUCCIÓ      Les escoles bressol municipals de Barcelona són centres educatius públics de l’Ajuntament  de Barcelona, per a infants d’edats compreses entre els 4 mesos i els 3 anys, on  s’imparteix el primer cicle de l’etapa d’educació infantil de caràcter no obligatori.    L’Ajuntament de Barcelona disposa actualment d’una xarxa d’escoles bressol municipals  formada per 92 escoles i el proper curs 2012‐13 obriran 3 centres nous fins arribar a les 95  EBM.     Des del curs 2001‐02 i fins al curs 2011‐12, l’increment de places ha passat de 2.276 a  6.924  i, actualment, la xarxa d’escoles bressols municipals està formada per 92 centres.       NOMBRE DE  CURS  CENTRES  PLACES TOTALS OFERTADES  2001/2002  39  2.276  2002/2003  47  2.790  2003/2004  49  2.972  2004/2005  52  3.209  2005/2006  53  3.304  2006/2007  57  3.688  2007/2008  59  3.797  2008/2009  62  4.056  2009/2010  63  4.260  2010/2011  72  4.917  2011/2012  92  6.924    Tot i l’esforç municipal dels últims anys, que ha triplicat el nombre de places públiques  existents a la ciutat, la demanda de places d’escola bressol no ha deixat de créixer. Per al  curs 2011‐12, es van oferir 5.168 places noves de 0‐3 anys (la resta fins a 6.924 és  matrícula de continuïtat). El total de demanda ha estat de 9.236 sol∙licituds i s’han  assignat 4.820 places, per la qual cosa 4.416 famílies no han pogut ser ateses (el que  representa un 47,8% de demanda no atesa en escoles bressol municipals).    En el si del Consell de Direcció del Consorci d’Educació de Barcelona del passat dia 23 de  gener de 2011, l’Ajuntament de la ciutat ha reclamat a la Generalitat de Catalunya que faci  efectiu de forma immediata el pagament dels 983.400€ que falten de la subvenció de  despeses de personal i de funcionament de les escoles bressol municipals de Barcelona  pel curs 2010‐11 i que faci les previsions pressupostàries necessàries perquè al curs 2011‐ 12, s’atorgui la subvenció de 1.800 € per plaça en la línia mantinguda en els darrers anys.      Durant tot aquest curs 2011‐12, el cost de plaça/mes d’escola bressol per a les famílies  serà de 269,30 € mensuals, dels quals 156,60 € corresponen a escolarització i 112,70 € al  servei complet d’alimentació (esmorzar, dinar i berenar) per 10 mensualitats. Els preus  públics els va aprovar la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona en data 27 de  juliol de 2011 i durant tot el curs escolar 2011‐2012 són els mateixos.      • D’on venim    El Pla d’Escoles Bressol Municipals per al període 2007‐11, presentat el 15 de juliol de  2008, indicava que l’Ajuntament de Barcelona, en matèria d’escoles bressol municipals,  duplicaria durant l’anterior mandat les places escolars per a infants 0‐3 anys amb la  creació de 52 noves EBM (42 nous centres i 10 centres de substitució), amb una inversió  de 72 milions d’euros (48 a càrrec de l’Ajuntament i 24 a càrrec de la Generalitat). Això  havia de suposar passar de 3.698 places disponibles, a 57 EBM, a finals del curs 2006‐2007  a 7.565 places en el curs 2011‐2012 a 99 EBM i la contractació de 350 professionals.     A final del curs 2010‐11, abans del canvi de Govern, la ciutat tenia 72 EBM, amb 4.950  infants matriculats i unes 540 educadores als centres.    En total la inversió ha superat els 81 milions d’euros i no s’han arribat a construir tots els  centres compromesos ( 4 centres menys dels previstos).     Els centres EBM Caspolino (districte de Gràcia), Els Patufets de Navas (districte de Sant  Andreu) i Jaén (districte de Gràcia) no es van obrir en el període previst i no podran obrir‐ se fins al proper curs 2012‐2013. L’escola al Front Marítim de Sant Martí tampoc es va  construir (i, atesa la baixa preinscripció i els problemes derivats de estar contaminat el  subsòl, es va descartar la seva construcció).       • Curs 2011‐12    Durant aquest curs 2011‐12, el nou govern de la ciutat s’ha encarregat d’obrir 25 nous  centres (5 de substitució), amb un total de 6.924 infants matriculats i més de 215  especialistes nous als centres (tècnics FP grau superior en educació infantil, diplomats en  educació infantil o tècnics superiors en educació infantil), en total 724  educadors/educadores.           2.‐ NECESSITAT DE LES MESURES    L’increment de la demanda i la demanda no atesa a les sol∙licituds presentades per les  famílies per a aquest curs 2011‐12 (sobre el 48%) i l’actual situació pressupostària de la  Generalitat de Catalunya, que està impactant directament en les escoles bressol  municipals, fan imprescindibles mesures que assegurin la sostenibilitat dels centres i del  servei, la racionalització de la despesa municipal i l’adequació de l’oferta a les necessitats  dels ciutadans.    El manteniment d’aquestes escoles bressol es finança fonamentalment a través dels  pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona, amb la col∙laboració de la Generalitat de  Catalunya i de les famílies usuàries del servei. En el curs 2010/2011 el cost per plaça va ser  de 7.326, dels quals l’Ajuntament va finançar el 50,1%, la Generalitat el 24,4% (inclosos els  ajuts) i les famílies usuàries el 25,5%.    Conseqüentment, amb l’increment de places els fons aportats per l’Ajuntament per al  sosteniment de les escoles bressol municipals s’ha incrementat de manera molt important  en els darrers anys, passant de 13,6 milions al curs 2001/2002 a 24,9 com estimació inicial  per al curs 2011/2012.    El 4 d’octubre de 2011, el Govern de la Generalitat va aprovar una aportació de 1.600 €  per al curs 2010‐11. Per al curs 2011‐12 està estudiant la viabilitat i el finançament, que  previsiblement serà inferior als 1.600 euros (el pressupost de la Generalitat de 2012,  anunciat el dia 25 de gener, redueix un 25% la partida destinada a cofinançar les escoles  bressols municipals de Catalunya, addicionalment a l’ajust practicat en el curs 10‐11).    El cost anual és de 7.326 euros per plaça (l’Ajuntament paga el 50%, la Generalitat de  Catalunya el 25 % i les famílies la resta 25%), abans de les mesures anunciades pel Govern  de Catalunya. Amb el 25% de reducció anunciat, que suposa una disminució de 1.600 a  1.200 màxim i sense linia d’ajuts els percentatges passaran a ser el 59% l’Ajuntament, 16%  Gencat i 25% famílies. El cost mig a la província de Barcelona per a quasi tots els altres  municipis és substancialment inferior: de major a menor nombre de places Sabadell (1073  places) té un cost de 4.901€, Mataró (933 places) 5.094€, Terrassa (907 places)  5.985€,  Hospitalet (473 places) 4.907€, etc...    Fins el curs 2008/2009 la Generalitat de Catalunya tenia subscrit un acord amb les entitats  municipalistes (Federació de Municipis de Catalunya i Associació Catalana de Municipis i  Comarques) per tal de finançar els costos de funcionament de les places d’escola bressol  públiques fins un màxim de 1.800 euros per criatura i curs.  Aquest acord no s’ha renovat  formalment.  Tanmateix, però, el 4 d’octubre de 2011 el Govern de la Generalitat, atenent  la situació de les finances públiques i les disponibilitats pressupostàries de la Generalitat,  va aprovar una aportació de 1.600 euros per al curs tancat 2010/2011.  Per al curs  2011/2012 estan estudiant la viabilitat i el dimensionat del mòdul de finançament, que  previsiblement serà inferior als 1.600 euros (el pressupost de la Generalitat  per al 2012  anunciat el dia 25 de gener redueix un 25% la partida destinada a cofinançar les escoles  bressols municipals de Catalunya, addicionalment a l’ajust practicat en el curs 10/11).    El pressupost del exercici 2012 de l’Institut Municipal d’Educació preveu el finançament  per part de la Generalitat calculat en 1.600 euros per plaça, per tot el curs 2011/2012 i el  curs 2012/2013.      L’increment de la demanda i la demanda no atesa a les sol∙licituds presentades per les  famílies per a aquest curs 2011‐12 (sobre el 48%) i l’actual situació pressupostària de la  Generalitat, fan imprescindibles mesures que assegurin la sostenibilitat dels centres i del  servei, la racionalització de la despesa municipal i l’adequació de l’oferta a les  necessitats dels ciutadans.        3.‐ MESURES ORGANITZATIVES EN LES ESCOLES BRESSOL MUNICIPALS     La demanda no atesa junt amb la situació pressupostària de la Generalitat de Catalunya fa  imprescindible d’adopció de mesures que assegurin la sostenibilitat del servei.       3.1.‐ PRIMERA MESURA: REVISIÓ DEL RÀTIO PER GRUPS D’INFANTS  “ ADAPTAR el nombre d’infants per grup de les escoles bressol municipals de l’Ajuntament  de Barcelona a allò que determina la normativa vigent del Departament d’Ensenyament  en relació al primer cicle d’educació infantil i requisits dels centres, a partir del curs  2012/2013”  Fins ara ja es preveia que el nombre de grups així com la distribució dels mateixos podria  ser modificada sempre i quan ho justifiqui la demanda i les necessitats de matrícula.    Segons el Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació  infantil i els requisits dels centres, en l’article 12, s’estableix el nombre màxim d’infants  per grup, en els següents termes:    “12.1 Al primer cicle de l’educació infantil pot haver‐hi simultàniament, com a màxim, el  següent nombre d’infants per grup:    Grups d’infants menors d’un any: 8 infants  Grups d’infants d’un a dos anys: 13 infants  Grups d’infants de dos a tres anys: 20 infants    12.2 El centre estableix l’atenció als infants d’acord amb el seu projecte educatiu i amb la  seva proposta organitzativa, amb la distribució de grups que en cada moment considera  oportuna segons el nombre d’infants que atén i l’equip de professionals de què disposa,  sense poder superar en cap grup el nombre màxim d’infants determinat a l’apartat  anterior.    En els darrers anys l’Ajuntament de Barcelona ha creat gran nombre de noves places per  infants de 0 a 3 anys en escoles bressol de titularitat municipal.     Quan s’han anat construint les escoles bressol, i en els convenis de creació de cada centre  municipal, ja s’ha contemplat que puguin acollir una capacitat màxima autoritzada  calculada en funció dels ratis del decret 282/2006 de 4 de juliol, d’acord amb els grups  existents i la superfície de cada escola.     Aquesta possibilitat, que fins ara no s’ha dut a terme, ara es fa del tot necessària per tot  l’anterioment esmentat, per tal d’adaptar‐nos a la normativa vigent i donat que la  demanda de places no es troba coberta en una proporció que no es considera assumible.    D’acord amb això, l’acord que s’ha pres és pot veure reflectit en el quadre que segueix.        Edat  Infants/Grup  Infants/Grup  Increment de la  curs 11/12  curs 12/13 en  capacitat per  endavant  grup  De 4 mesos a 1 any  7  8  1  D’1 a 2 anys  10  13  3  De 2 a 3 anys  18  20  2      Amb aquesta mesura d’adaptació del nombre d’infants per cada grup es creen unes 900  places noves d’escola bressol municipals.    Moltes de les aules ja estan habilitades per acollir aquest increment, tot i que en  determinats casos cal subministrar alguns materials addicionals (llitets, matalassos,  cadires, etc). La inversió inicial calculada és de 267.000 euros, que es carregarà contra el  pressupost d’inversions de l’IMEB de l’any 2012.     Finalment, cal fer constar que el promig d’infants per grup a les escoles bressol  municipals de les comarques de l’entorn de Barcelona (Baix Llobregat, Barcelonès i  Garraf) és de 8‐13‐20, d’acord amb l’informe sobre l’escola bressol municipal i els serveis a  la petita infància a la província de Barcelona, elaborat per l’Observatori de Polítiques  educatives locals de la Diputació de Barcelona a octubre de 2011.        3.2.‐ SEGONA MESURA: ADEQUACIÓ DEL SUPORT EDUCATIU EN LA FRANJA  D’ALIMENTACIÓ I DESCANS I DE 8 A 9 DEL MATÍ DE LES ESCOLES BRESSOL MUNICIPALS    El Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l’educació infantil  preveu que el nombre mínim de professionals en presència simultània ha de ser igual al  nombre de grups en funcionament simultani més un, incrementat en un de més per cada  3 grups. Això es tradueix, per exemple, en què calen 9 persones per una escola amb sis  grups (sis aules).    Les escoles bressol municipals tenen diversos nombres de grups. La mitjana està a l’entorn  de sis grups (i els valors que més es repeteixen son 5,6 i 9 grups). Fins ara les escoles  compten amb el següent personal en plantilla:    Grups    Directora  Educadores  Educadora  Plantilla total  complementària  5  1  5  1  7  6  1  6  1  8  9  1  9  2  12    Per tal de facilitar la tasca al personal en plantilla, addicionalment, i pel que fa a les  franges horàries de 8 a 9 del matí i en l’horari d’alimentació i descans, les escoles bressol  comptàven, a més del personal municipal de la plantilla del centre, d’una persona de  suport educatiu per cada grup d’infants durant 3,5 hores per dia lectiu en l’horari  d’alimentació i descans i de 1 o 2 educadors de suport de 8 a 9 del matí (en funció de la  demanda concreta de les famílies a la primera hora del matí).     Aquest personal educador de suport representa (en persones equivalents, per una escola  de 6 grups), 3’5 persones més a jornada completa.  Nens  Hores  per  anuals de  Persones  escola  suport  equivalents  RATIS I  Nombre  de sis  educatiu  totals  RECURSOS  d'infants/ grups  Educadores  (veure  (plantilla +  DEL SERVEI   grup  (1‐3‐2)  en plantilla   nota)  suport)  0‐1  2‐3  any  1‐2 anys  anys  IMEB  8  13  20  87  8  3990  11,5  Decret  282/2006  8  13  20  87  9  0  9  Nota:  Càlculs fets amb 3,5 hores de suport educatiu a la franja del migdia a l'IMEB, una  persona per grup (190 dies lectius).     En resum, fins ara es dedicava un equivalent de 11,5 persones per escola de sis grups,  front a les 9 persones necessàries que determina el decret.     Les escoles bressol de la Generalitat de Catalunya disposen del mateix personal educador  que les municipals però al migdia només tenen una persona durant 3 hores per cada dos  grups (Complint el Decret).    Per entendre com es distribueixen els recursos humans a les escoles bressol, cal exposar  l’organització horària que a partir d’ara tindran els centres:     • De 8 a 9 del matí, el servei es cobreix amb una persona de plantilla i 3‐4 de suport  educatiu, segons la demanda que s’hagi d’atendre.     • De 9 a 11:30 h: cada grup està amb la seva tutora o amb el seu tutor;  val a dir que   a banda de les tutores o tutors a cada escola hi ha 1 director/a i 1 educador/a  complementària, sense grup assignat, els quals poden reforçar l’atenció als infants  en qualsevol moment que faci falta).    • De 11:30 a 13 h (dinar): cada grup té la seva tutora més una educadora de suport,  compartida entre dos grups, més la directora més la complementària (mai hi ha 40  criatures a càrrec d’una sola educadora mentre dinen). A una escola de sis grups,  que son la majoria, hi ha, segons la nova agrupació d’infants, 87 criatures i a l’hora  de dinar hi ha 8 educadores funcionàries més, com a mínim, 3 de suport, el que  dona un rati de 87/(8+3)= 7,9, menys de 8 nens per cada educador a l’hora de  dinar).    • De 13 a 15 h (migdiada): cada dos grups té una educadora de suport vetllant als  nens mentre dormen, i les educadores funcionàries dinen al centre (1 hora) i fan  gestió educativa (l’altra hora).     • Si les funcionàries fan torns a l’hora de dinar, si en un moment determinat es  desperten molts nens alhora, quatre persones funcionàries estan en disposició  d’ajudar a les tres educadores de suport (mentre les altres quatre dinen). Això  dona un rati real de presència al centre de 3 de suport +4 funcionàries per 87  nens, 12 criatures per persona a la franja de la migdiada.    • De 15 a 17: Cada grup està amb la seva tutora; val a dir que  a banda de les tutores  o tutors a cada escola hi ha 1 director/a i 1 educador/a complementària, sense  grup assignat, els quals poden reforçar l’atenció als infants en qualsevol moment  que faci falta).        Cal tenir present dues circumstàncies:    • L’assistència real mitjana de les criatures a les escoles bressol municipals és d’entre  el 80‐85% dels infants matriculats.    • Per qualsevol emergència o incident greu tot l’equip del centre ha d’actuar a partir  del protocol del pla d’emergència del centre.       Tècnicament l’adequació del suport educatiu es basa en un millor organització horària  dels recursos. El detall de l’ajust s’ha de perfilar escola per escola, en funció del nombre  de grups existents, de les franges d’edat dels mateixos i tenint en compte les  característiques físiques i de distribució dels espais de cada centre.    Aquesta proposta permet racionalitzar el cost de la franja de migdia.        3.3.‐ TERCERA MESURA: COM GESTIONAR LES ESCOLES BRESSOL DE NOVA CREACIÓ    L’article 85 de  la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de  les bases de règim  local (LRBRL)  determina que els ens  locals poden gestionar els serveis públics de  la seva competència,  mitjançant  les  diferents  formes  previstes  en  la  normativa  de  contractació  de  serveis  públics.    L’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, com a organisme autònom de l’Ajuntament,  té entre  les seves funcions el planificar, gestionar  l’activitat,  l’estructura  i  l’administració  dels centres docents de titularitat municipal de la ciutat (article 2.1 dels seus Estatuts).    Segons es desprèn de  l’”Informe sobre  l’escola bressol municipal  i els serveis a  la petita  infància a  la província de Barcelona”, elaborat per  l’Observatori de Polítiques educatives  locals de la Diputació de Barcelona a octubre de 2011, pel que fa al tipus de gestió de les  escoles bressol municipals de la província de Barcelona, més d’un 43% de les escoles són  gestionades  indirectament,  en  la  seva  gran  majoria  mitjançant  una  concessió  administrativa.    D’aquest mateix informe, s’observa que, atenent a la grandària dels municipis, aquells que  tenen més de 100.000 habitants, el percentatge d’escoles amb gestió  indirecta s’eleva al  60%  i  atenent  a  la  comarca  a  la  que  pertanyen,  en  el  nostre  cas  el  Barcelonès,  el  percentatge es situa en el 67%.    Una altra dada que analitza aquest  informe és  la data de creació de  les escoles bressol  municipals arribant a la conclusió que a partir de l’any 2001, que coincideix amb el període  de major creixement del nombre d’escoles bressol municipals, a la província de Barcelona  (excepte  Barcelona  ciutat)  la majoria  d’escoles  que  es  creen  es  gestionen  de  forma  indirecta.    També són gestionats per empreses de serveis  la resta de serveis associats a  les escoles  bressol  (manteniment  i neteja  totalment,  i alimentació en  la pràctica  totalitat d’escoles  bressol municipals).    El mateix estudi determina que el  calendari escolar més  freqüent  comença els primers  dies de setembre i acaba a finals de juliol, i les escoles ofereixen servei de 8 del matí a 18 h  a la tarda. Les escoles bressol municipals de Barcelona tenen calendari lectiu de mitjans de  setembre a mitjans de juliol, amb horari de 8 a 17 h (excepte al setembre i al juliol, que és  de 8 a 15 h). Les necessitats de les famílies aconsellen ampliar horari i calendari, fet que  es produirà en les escoles de gestió indirecta.     Donat l’anteriorment esmentat cal, doncs, possibilitar la gestió indirecta per a les escoles  bressol municipals, que aconsegueixi un equilibri entre l’eficiència del sistema i la qualitat  del mateix.    Mitjançant la gestió indirecta de les noves escoles bressol es garanteix el servei públic i  la  qualitat  de  les  escoles,  es  compleixen  els  requisits mínims  en  quan  al  nombre  i  qualificació dels professionals dels centres, incorporar el nombre d’infants per grup que  permet la regulació vigent, i possibilitar una millor adaptació de l’horari i calendari dels  centres a les necessitats de les famílies (ampliant‐los ambdós).          4.‐  UN  MODEL  DE  QUALITAT:  SERVEIS  A  LA  INFÀNCIA  DE  LES  ESCOLES  BRESSOL  MUNICIPALS: MÉS ENLLÀ DE L’ATENCIÓ QUOTIDIANA DEL INFANTS.    A banda de la tasca educativa que es realitza en les escoles diàriament I abastament  coneguda, cal posar en valor un seguit d’atencions específiques que es realitzen al  conjunct de la xarxa d’escoles bressol municipals.  4.1.‐ L’Atenció als infants amb especials necessitats.    A les Escoles Bressol Municipals  es matriculen infants amb necessitats educatives especial  (NEE). Són infants amb discapacitat documentada (física, psíquica i/o sensorial ) que tenen  reconeguda la seva discapacitat a través del reconeixement de grau de disminució del CAD  o bé d’un informe elaborat per l’ EAP o CREDAC.     L’Equip d’Atenció d’Especials Necessitats (EAEN) de l’IMEB és l’equip d’orientació,  atenció   i seguiment que vetlla perquè els  infants d’especials necessitats   tinguin una atenció de  qualitat que afavoreixi la seva evolució positiva en un entorn inclusiu.    La  franja d’edat primerenca dels  infants que s’atenen a  les EBM    i Llars d’Infants  (dels 4  mesos als 3 anys), fa d’aquest entorn el primer espai de socialització després de la família,   fet que constitueix una font  important en  la detecció de dificultats del desenvolupament  de l’ infant per part del educadors/es afavorint una tasca de prevenció.    Comparativa Intervenció de l’ EAEN entre:                l’any 2010                                                                                  any  2011:    277 *          infants atesos        392             infants atesos     NEE NEE Nova  Nova  Demanda Demanda 8 *Dades corresponents a l’any 2011 ( 2on i 3er trimestre del curs 2010‐11 i 1er trimestre del  curs  2011‐12)      L’  EAEN  al  llarg de  l’any 2011   ha ates un  total de 392  infants. D’aquests, 133  es  van  matricular amb NEE al seu moment, i 259 han sigut infants que l’ EBM i Llars d’Infants ha  considerat  necessari  realitzar  una  demanda  d’orientació  davant  la  preocupació  d’algun  aspecte evolutiu.    Les tècniques de necessitats educatives de    l’ EAEN mitjançant  l’observació de  l’  infant a  l’aula,      l’  intercanvi d’impressions amb el  seu educador/a, elaboren per  tal d’atendre  l’  infant  un  conjunt  d’estratègies  que  afavoreixen  la  visió positiva  d’aquest  i  de  les  seves  capacitats.    Alguns  infants,  però,  manifesten  unes  dificultats  específiques  que  fa  necessària  la  derivació  i/o  intervenció  d’altres  recursos  especialitzats:  CDIAP  (Centre  de  Desenvolupament i Atenció Precoç), USEB Vil∙la Joana (Atenció a infants amb discapacitats  psíquica  i/o  trets  autistes,psicòtics  i/o  trastorns  greus  de  comportament),    Centre  de  Recursos  de  Pont  del  Dragó  (Atenció  a  infants  amb  mobilitat  reduïda  i  adaptació  de  material específic), CREDA (Atenció amb infants amb sordesa), ONCE (Atenció amb infants  amb discapacitat visual).    Els infants amb pluridiscapacitat que es matriculen a les EBM i Llars d’Infants poden rebre  l’atenció de: NEXE Fundació (Escolaritat complementària ) i ASPASIM .  En  ocasions,  per  afavorir  la  qualitat  de  la  inclusió  a  l’  EBM  i  Llars  d’Infants  es  valora  necessari que alguns  infants puguin rebre un suport específic de suport educatiu. Aquest  recurs  humà  és  dinàmic,  i,  la  intensitat  i  temporalitat  del  mateix,  variarà  segons  les  necessitats de l’ infant i de la seva evolució. Al llarg de l’any 2011, 53 infants han rebut de  manera puntual o amb més permanència aquest tipus de recurs específic.    Nombre d’Infants amb suport específic (Recurs humà  53 *  de suport educatiu)      *Dades corresponents a l’any 2011 ( 2on i 3er trimestre del curs 2010‐11 i 1er trimestre del  curs  2011‐12)  La despesa 2011 per atencions específiques dels  infants(sense comptar els 3  tècnics  ) ha  sigut de:  70.000€    Nombre d’infants per tipus de dificultat atesos al llarg de l’any 2011:  392    53 39 41 36 39 41 32 17 20 19 18 14 10 11 1 1 0     Evolució del nombre d’infants atesos:  curs 2006‐07 fins al 2010‐11  Nombre d'infants d'especials necessitats  necessitats  atesos per l'EAEN 254 296 213 135 157 2006‐07 2007‐08 2008‐09 2009‐10 2010‐11   (atenció per cursos, no coincideix amb  les atencions anuals que  incorporen 2  trimestres  d’un curs i el primer del curs següent)     2.‐ Circuit  contra el maltractament infantil a Barcelona.  Es tracta d’un marc per la coordinació i la integració de les institucions i agents implicats:   (social , sanitari, seguretat, DGAIA, i educatius)  en la prevenció, detecció i lluita contra el  maltractament  infantil.  Les  direccions  de  les  escoles  bressol  i  participen  activament  aportant aquells casos que presenten el perfil diana.  Es disposa de circuits i protocols d’actuació operatius als districtes de Ciutat Vella, Sarria‐ Sant Gervasi, Gràcia, Horta‐Guinardó, Sant Martí i que es previst ampliar a tota la ciutat.    3.‐ Acompanyament a la criança dels fills.    Algunes escoles bressol  dissenyen i  ofereixen  als pares i mares espais informals de  trobada per compartir i intercanviar inquietuds  i experiències  en la criança dels seus fills.     La direcció i/o educadores hi participen com facilitadores de les trobades  i aportant  elements per la reflexió, el debat i donant pautes si es el cas.    Alguns projectes singulars són:    • Racó de trobada  amb les families    • “el cafè de les 3”      4.‐ Afavorir l’alletament matern.    En tots els centres hi ha un compromís per afavorir l’alletament matern. En aquest sentit   s’afavoreix i es dona les màximes facilitats a les mares per fer l’alletament dins l’escola.     Paral.lel.lament , es facilita la creació de “grups de pertinença” , mares que alleten els seus  fills de dins  o d’altres escoles.     5.‐ La biblioteca escolar.    En col.laboració i liderat pels tècnics del CDAM, es pretén apropar els llibres i especialment  els contes a l’escola bressol mitjançant:    • Xerrades  a  les families a la mateixa escola (com seleccionar i explicar contes)  • Subministrament de contes I llibres specifics per la seva edat  • Circuit d’intercanvi de contes I llibres    6.‐ Obrim l’escola a la Comunitat.    Algunes escoles bressol tenen projectes específics  encaminats a afavorir la interacció amb  la comunitat: AAVV, casals d’avis, institucions, centres culturals, etc.      En son un exemple:  • “els avis ens expliquen històries”   • “mostra d’habilitats: pares artistes, oficis singulars”  • “projecte presó de dones”   • Agenda 21    7.‐ Projectes de vinculació amb P3.    L’elecció de centre educatiu és una decisió molt important i, per això, des de l’Ajuntament de Barcelona volem estar al costat de les famílies i facilitar-los tota la informació relacionada amb el procés de preinscripció i sobre els centres i serveis educatius de la ciutat.   Principalment, les escoles bressol que estan integrades en complexos escolars amb centres  de  primària,  les  educadores  dels  grups  de  2‐3  anys,      fan  activitats  conjuntes  amb  els  docents i infants de P3.  8.‐ Bressols d’estiu.  Emmarcat en la campanya de vacances d’estiu de l’Ajuntament de Barcelona, a través de  del  AMPAs  de  les  escoles  bressol,  s’organitzen  durant  la  segona  quinzena  de  juliol  els  bressol d’estiu: activitats de lleure i experimentació adreçats específicament a les franges  de la petita infància en les mateixes escoles bressol.   L’estiu de 2011 s’han organitzat ...............  15 bressols d’estiu  Infants participants...................................   367  Import beques........................................   17.504€        9.‐ Accions formatives a les famílies.    Promogut per la direcció de promoció educativa i desplegament territorial de  l’IMEB, es realitzen diverses accions formatives destinades a les famílies   organitzades des de les escoles bressol.  (s’adjunta programa)      10.‐ Xarxes d’infància de districtes.    Les  escoles  bressol  municipals  treballen  conjuntament  amb  altres  serveis  d’atenció  a  la  petita  infància:  els  serveis  de  salut,  els  serveis  socials  i  altres  entitats  i  organitzacions  del  territori,  establint  objectius  comuns  per  tal  de  compartir criteris, millorar els circuits de comunicació i optimitzar recursos.    Districte  Escoles  Nom de la xarxa  participants  Ciutat Vella  3  XAFIR.   Xarxa d’atenció a  famílies i infants del  Raval  Eixample  2  Projecte ALERTA  Sants  4 Xarxa petita infància  Sants‐Zona Franca  4  Xarxa petita infància  Les Corts  3 Xarxa d’atenció a la  petita infància de Les  Corts  Horta Guinardó  11  Inter‐Xarxes  Sant Andreu    7  Xarxa d’atenció a la  petita infància de Sant  Andreu  Sant Martí    8  Xarxa 0‐3  Total:  42        D’altra  banda,  les  escoles  bressol  municipals  participen  també  en  xarxes  educatives  0‐18,  amb  les  escoles  i  els  instituts  del  districte  per  tal  de  sumar  esforços  i  optimitzar  recursos  per  assolir  una  oferta  educativa  coherent,  que  ajudi a augmentar la qualitat de l’educació pública i la cohesió social.    Districte  Escoles  Nom de la xarxa  participants Ciutat Vella  3  Xarxa 0‐18 dels barris de  Sta.Caterina, La Ribera i Gòtic.  Horta‐Guinardó  11  Xarxa 0‐18  Nou Barris  10  Xarxa 0‐18  Total:  24          11.‐ Altres serveis a la  petita infància.    A) ESPAIS FAMILIARS:  155 infants mes les respectives mares/pares     * Bon Pastor.......................  48 infants    * Casa dels Colors..............  57 infants    * Erasme Janer..................  50        B) JA TENIM UN FILL:   180 infants  Aquest  programa  va  adreçat  a  le  famílies  que  fa  poc  han  tingut  un  fill.  Pretén  facilitat a les famílies amb nadons un espai de trobada i d’intercanvi per compartir  experiències,  reforçar  la  visió  positiva  de  la maternitat  i  las  competència  com  mares/pares.    C) MÚSICA PER NADONS:  Des de les escoles de música s’han dissenyat cicles/tallers  de música, moviment i  relaxació destinat a famílies amb  infants. Es pretén  l’estimulació afectiva a través  de la veu i el contacte.      Al llarg del curs 2010‐11 hi han participat 674 infants amb els seus pares‐mares.      Barcelona, 9 de febrer de 2012