Ordenança fiscal núm. 3.11 Ordenança fiscal núm. 3.11 TAXES PER LA UTILITZACIÓ PRIVATIVA O L’APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC MUNICIPAL, A FAVOR D’EMPRESES EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS D’INTERÈS GENERAL Art. 1r. Disposicions generals, naturalesa i objecte. D'acord amb allò que disposen l’article 133è.2 i 142è de la Constitució, l'article 106è de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i, específicament, els articles 15è, 20è a 27è i 57è del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l’Excel·lentíssim Ajuntament de Barcelona acorda la imposició i ordenació d’una taxa per la utilització privativa o l’aprofitament especial constituït en el vol, el sòl i el subsòl de les vies públiques municipals en el terme municipal de Barcelona, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d’interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat, que es regirà pels esmentats preceptes i per aquesta Ordenança fiscal. Art. 2n. Fet imposable. 1. Constitueix el fet imposable de la taxa regulada en aquesta Ordenança la utilització privativa o l’aprofitament especial, total o parcial, constituïts, directament o indirectament, en el vol, el sòl i el subsòl de les vies públiques municipals en el terme municipal de Barcelona, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o que afectin la generalitat o una part important del veïnat, encara que no s’hagi demanat o obtingut la corresponent llicència, autorització o concessió. 2. Es consideren prestats dins el terme municipal tots els serveis que, per la seva naturalesa, depenguin o estiguin relacionats, directament o indirectament, amb l’aprofitament del vol, el sòl o el subsòl de la via pública o hi estiguin en relació, encara que el preu es pagui en un altre municipi. Art. 3r. Compatibilitat amb altres exaccions. 1. La taxa regulada en aquesta Ordenança és compatible amb les quanties i/o tarifes que, amb caràcter puntual o periòdic, puguin acreditar-se com a conseqüència de la cessió d’ús d’infraestructures específicament destinades o habilitades per l’Ajuntament per allotjar xarxes de serveis. 2. Aquesta taxa és compatible amb altres taxes que puguin, puntualment o periòdicament, establir-se per la prestació de serveis o la realització d’activitats de competència local per l’Ajuntament de Barcelona, respecte de les quals les empreses explotadores de serveis de subministraments hagin d’ésser subjectes passius; restant exclosa, pel pagament d’aquesta taxa, l’exacció d’altres taxes derivades de la utilització privativa o l’aprofitament especial constituït en el vol, el sòl i el subsòl de les vies públiques municipals. Art. 4t. Obligats tributaris. 1. Són subjectes passius de la taxa regulada per aquesta Ordenança, en concepte de contribuents, totes les empreses explotadores de serveis de subministraments que gaudeixen, utilitzen o aprofiten especialment el domini públic local en benefici particular, i, entre elles, les prestadores, distribuïdores o comercialitzadores de proveïment d'aigua, de subministrament de gas o electricitat, i de serveis de telecomunicacions i altres mitjans de comunicació mitjançant sistemes de fibra òptica, televisió per cable o altra tècnica que disposi o utilitzi xarxes o instal·lacions que transcorrin pel domini públic local o que hi estiguin instal·lades, independentment del seu caràcter públic o privat, així com altres anàlogues, tant si són titulars de les corresponents xarxes a través de les quals s’efectuen o es presten els subministraments, com si, no essent titulars de les esmentades xarxes, hi fan ús, accedeixen o s’interconnecten a aquestes xarxes. 2. També seran subjectes passius les empreses, entitats o Administracions que prestin serveis o explotin una xarxa de comunicació en el mercat, d’acord amb allò que preveu l’article 8è.4 de la Llei 32/2003, de 3 de novembre, general de telecomunicacions. 3. Es considerarà que el servei de subministrament o de telecomunicacions que presta un determinat operador afecta la generalitat o una part important del veïnat quan sigui possible que el servei pugui ser ofert al conjunt o a una part significativa de la població del municipi de Barcelona, amb independència de la major o menor facturació en el municipi de Barcelona, o de la major o menor acceptació del servei pels consumidors. 17 5 Ordenança fiscal núm. 3.11 4. Podran ser considerats successors o respondre, solidàriament o subsidiàriament, de les obligacions tributàries dels subjectes passius de la taxa establerta en aquesta Ordenança les persones físiques, jurídiques o les entitats de l’article 35è. 4 de la Llei general tributària en els supòsits que s’hi han establert i la normativa de desenvolupament. Art. 5è. Responsabilitats dels subjectes passius. 1. En el cas que l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari, la persona o l'entitat en qüestió està obligat, independentment del pagament de la taxa que escaigui, a reintegrar el cost total de les despeses de reconstrucció o reparació respectives i a dipositar-ne prèviament l'import. 2. Si els danys són de caràcter irreparable, cal indemnitzar l'Ajuntament amb la mateixa quantitat que el valor dels béns destruïts o que l'import del deteriorament efectivament produït. En cap cas l’Ajuntament no pot condonar les indemnitzacions ni els reintegraments anteriors. Art. 6è. Base imposable i quota de la taxa per ingressos bruts derivats de la facturació. 1. La base imposable està constituïda pels ingressos bruts procedents de la facturació obtinguda anualment en el terme municipal pels obligats tributaris d’acord amb l’article 4t. a conseqüència dels subministraments realitzats, incloent-hi els procedents de lloguer, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors, equips o instal·lacions propietat de les empreses o dels usuaris utilitzats en la prestació dels serveis esmentats, i, en general, tots aquells ingressos que hi escaiguin de la facturació realitzada pels serveis resultants de l'activitat pròpia de les empreses subministradores. 2. No tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació els conceptes següents: a) Les subvencions d'explotació o de capital, tant públiques com privades, que les empreses poden rebre. b) Les indemnitzacions exigides per danys i perjudicis, llevat que siguin compensació o contraprestació per quantitats no cobrades que calgui incloure en els ingressos bruts definits en l'apartat anterior. c) Els productes financers, com ara interessos, dividends i qualssevol altres de naturalesa anàloga. d) Els treballs realitzats per l'empresa amb vista a l’immobilitzat. e) El valor màxim dels seus actius a conseqüència de les regularitzacions que facin dels seus balanços, a l'empara de qualsevol norma que es pugui dictar. f) Les quantitats procedents d'alienacions de béns i drets que formen part del seu patrimoni. g) Els impostos indirectes que gravin els serveis prestats, ni les partides o quantitats cobrades per compte de tercers que no constitueixin un ingrés propi de l’entitat a la qual s’apliqui aquest règim especial de quantificació de la taxa. h) Les quantitats que puguin rebre per donació, herència o qualsevol altre títol successori. 3. Les empreses que utilitzin xarxes alienes per efectuar els subministraments han de deduir dels seus ingressos bruts de facturació les quantitats satisfetes a altres empreses en concepte d’accés o interconnexió a les seves xarxes. Les empreses titulars d’aquestes xarxes hauran de computar les quantitats rebudes per tal concepte entre els seus ingressos bruts de facturació. 4. Els ingressos a què es refereix l'apartat 1 d'aquest article s'han de minorar exclusivament per: a) Les partides incobrables determinades d'acord amb allò que disposa la normativa reguladora de l'impost de societats. b) Les partides corresponents a imports facturats indegudament per error i que hagin estat objecte d'anul·lació o rectificació. 5. L’import derivat de l’aplicació d’aquest règim no podrà ser repercutit als usuaris dels serveis de subministrament. 6. La quantia de la quota tributària de la taxa és l'1,5% dels ingressos bruts procedents de la facturació que obtinguin anualment en el terme municipal les empreses assenyalades en l'article 4t. 7. D’acord amb el que estableix l’article 24è.1.c del Text Refós de la Llei reguladora d’Hisendes Locals, no s’inclouen en el règim de quantificació de la taxa regulat en aquest precepte la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic municipal del municipi de Barcelona pels serveis de telefonia mòbil. 17 6 Ordenança fiscal núm. 3.11 Art. 7è. Meritació de la taxa i període impositiu. 1. La meritació de la taxa que regula aquesta Ordenança es produeix: a) Quan es tracta de concessions o autoritzacions de nous aprofitaments, en el moment de sol·licitar la llicència corresponent. b) En els supòsits en què la utilització privativa o l'aprofitament especial a què fa referència l'article 2n d'aquesta Ordenança no requereixi llicència o autorització, des del moment en què s'ha iniciat la utilització o l'aprofitament esmentat. A aquest efecte, s’entén que ha començat la utilització o l’aprofitament en el moment en què s’inicia la prestació del servei als ciutadans que ho demanen. c) Quan la utilització privativa o l’aprofitament especial del vol, sòl i el subsòl de les vies públiques municipals es prolongui diversos exercicis, la meritació de la taxa tindrà lloc l’1 de gener de cada any. 2. El període impositiu coincideix amb l’any natural, llevat dels supòsits d’inici o cessament en l’ús privatiu o aprofitament especial del domini públic municipal, casos en què procedirà el prorrateig trimestral, conforme a les regles següents: a) En els supòsits d’altes per inici d’activitat, es liquidarà la quota corresponent als trimestres que resten per finalitzar l’exercici, inclòs el trimestre en què té lloc l’alta. b) En cas de baixes per cessament d’activitat, es liquidarà la quota que correspondrà als trimestres transcorreguts des de l’inici de l’exercici, incloent-hi aquell en què s’origina el cessament. Art. 8è. Normes de gestió, liquidació i recaptació de la taxa per ingressos bruts derivats de la facturació. 1. Els obligats tributaris han de presentar a l’Administració tributària municipal abans del 28 de febrer de cada any una declaració corresponent a l'import dels ingressos bruts facturats corresponents al període impositiu anterior al de meritació, desagregada per conceptes, d'acord amb la normativa reguladora de cada sector, amb indicació expressa de les quantitats excloses i el concepte de l’exclusió a què es refereix l’article 24è.1.c del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals i l’article 6è d’aquesta Ordenança, per tal que l’Ajuntament pugui girar les liquidacions a què es refereixen els apartats següents. 2. L’Administració tributària municipal practicarà liquidacions trimestrals que, amb el caràcter de provisionals i de pagaments a compte, es realitzaran en base a la declaració anual que presenti l’obligat tributari d’acord amb el paràgraf anterior. 3. Aquestes liquidacions trimestrals es calcularan aplicant el 1,5% sobre el 25% dels ingressos bruts declarats per l’obligat tributari com facturació realitzada del període impositiu anterior al de meritació. 4. L’import a ingressar per la quota tributària anual, que es liquidarà en el primer trimestre, serà la diferència positiva entre la quota tributària i els pagaments a compte que s’hagin realitzat corresponents al mateix període impositiu. Si aquesta diferència fos negativa, l'excés satisfet a l'Ajuntament es compensarà en el primer pagament a compte o, si no fos suficient, en els successius, i en el cas que l’import de l’excés sigui superior als pagaments a compte previstos durant aquell any, es procedirà a la seva devolució. Art. 9è. Convenis de col·laboració. L’Administració tributària municipal podrà subscriure convenis de col·laboració amb els subjectes passius de la taxa amb la finalitat de simplificar el compliment de les obligacions formals i materials derivades d’aquesta taxa, o les normes de gestió, liquidació i recaptació d’aquesta Ordenança, de conformitat amb la legislació vigent. Art. 10è. Actuacions i procediments de gestió i d’inspecció tributàries. Les actuacions i procediments de gestió i d’inspecció tributàries de tots aquells elements que regula aquesta Ordenança seran exercides per l’Institut Municipal d’Hisenda de Barcelona, resultant d’aplicació la Llei general tributària i les altres lleis reguladores de la matèria, així com les normes que les despleguen. Art. 11è. Infraccions i sancions. Pel que fa a la qualificació com a infraccions tributàries i a les sancions que corresponguin en cada cas, s’atindrà al que disposa la Llei general tributària i les normes reglamentàries que la despleguen. Art. 12è. En tot allò que no és previst en la present Ordenança, hi serà d’aplicació l’Ordenança fiscal general. 17 7 Ordenança fiscal núm. 3.11 Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal en data 23 de desembre de 2011, començarà a regir l'1 de gener de 2012 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 17 8