Ordenança fiscal 1.4 Ordenança fiscal núm. 1.4 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES (IAE) Art. 1r. Disposicions generals. 1. L’impost d’activitats econòmiques és un tribut directe de caràcter real, establert amb caràcter obligatori als articles 78è a 91è ambdós inclosos del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i regulat a la present Ordenança. 2. És igualment d'aplicació allò que s'estableix en el Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual se n'aproven les tarifes i la instrucció de l’impost, el Reial decret 243/1995, de 17 de febrer pel qual es dicta normes per a la gestió de l’impost sobre activitats econòmiques i es regula la delegació de competències en matèria de gestió censal. 3. En tot cas, caldrà atenir-se a allò que estableixen les disposicions concordants o complementàries dictades a l'efecte de desplegar la normativa assenyalada. Art. 2n. Fet imposable. 1. El fet imposable de l’impost sobre activitats econòmiques és constituït per l'exercici dins el terme municipal d'activitats empresarials, professionals o artístiques, tant si s'exerceixen o no en un local determinat i tant si es troben o no especificades en les tarifes de l'impost. 2. Es consideren, a l’efecte d'aquest impost, activitats empresarials, les ramaderes quan tinguin caràcter independent, les mineres, les industrials, les comercials i les de serveis. Per tant, no tenen aquesta consideració les activitats agrícoles, les ramaderes dependents, les forestals i les pesqueres, i cap d’aquestes no constitueix el fet imposable del present impost. 3. Es considera que una activitat s'exerceix amb caràcter empresarial, professional o artístic quan suposa l'ordenació per compte propi de mitjans de producció i de recursos humans o d'un sol d'aquests mitjans o recursos, amb la finalitat d'intervenir en la producció o distribució de béns i serveis. 4. El contingut de les activitats incloses dins el fet imposable és definit en les tarifes del present impost. 5. L'exercici d'activitats incloses dins el fet imposable es podrà provar per qualsevol mitjà admissible en dret i, en particular, per aquells recollits en l'article 3r del Codi de Comerç. Art. 3r. Activitats excloses. No constitueix fet imposable d'aquest impost l'exercici de les activitats següents: a) L'alienació de béns integrats en l'actiu fix de les empreses que hagin figurat inventariats com a immobilitzat amb més de dos anys d'antelació a la data de la transmissió, com també la venda de béns d'ús particular i privat del venedor, sempre que hagin estat utilitzats durant un període de temps igual. b) La venda de productes que es rebin en pagament de treballs personals o serveis professionals. c) L'exposició d'articles amb finalitat exclusiva de decoració o d'adornar l'establiment. No obstant això, està sotmesa al pagament del present impost l'exposició d'articles per regalar als clients. d) La realització d'un sol acte o operació aïllada de venda al detall. Art. 4t. Exempcions. 1. Estan exempts d'aquest impost: a) L’Estat, les Comunitats Autònomes i les entitats locals, com també els organismes autònoms de l’Estat, de les entitats locals i les entitats de dret públic de caràcter anàleg de les Comunitats Autònomes. 97 Ordenança fiscal 1.4 b) Els subjectes passius que iniciïn l’exercici de la seva activitat en territori espanyol, a partir de 2003 i durant els dos primers períodes impositius d’aquest impost en què es desenvolupi l'activitat. A aquests efectes, no es considerarà que s’ha produït l’inici de l’exercici d’una activitat quan aquesta activitat s’hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat, circumstància que s’entendrà que concorre, entre d’altres, en els supòsits següents: - En els casos de fusió, escissió o aportació de branques d’activitat. - En els casos que l’alta respon a una transformació de la forma jurídica de la titularitat. - En els casos que l’alta respon a un canvi d’epígraf per imperatiu legal o per corregir una qualificació anterior errònia. - Quan l’alta ha estat precedida d’una baixa en la mateixa activitat i subjecte passiu, en un període inferior a un any. c) Els següents subjectes passius: - Les persones físiques. - Els subjectes passius de l’impost sobre Societats, les societats civils i les entitats de l’article 35è.4 de la Llei General Tributària, que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d’euros. - Els subjectes passius de l’impost sobre la Renda de no Residents, que operin a Espanya mitjançant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d’euros. Als efectes de l’aplicació de l’exempció prevista en aquest paràgraf, s'han de tenir en compte les regles següents: 1a. L’import net de la xifra de negocis es determinarà d’acord amb allò previst a l’article 35.2 II del Codi de Comerç. 2a. L’import net de la xifra de negocis serà, en el cas dels subjectes passius de l’impost sobre Societats o dels contribuents per l’Impost sobre la Renda de no Residents, el del període impositiu, el termini del qual per a la presentació de declaracions dels esmentats tributs hagués finalitzat l’any anterior al de l’acreditació d’aquest impost. En el cas de societats civils i les entitats a què es refereix l’article 35è.4 de la Llei general tributària, l’import net de la xifra de negocis serà el que correspongui al penúltim any anterior al de l’acreditació d’aquest impost. Si l’esmentat període impositiu hagués tingut una durada inferior a l’any natural, l’import net de la xifra de negocis s’elevarà a l’any. 3a. Per al càlcul de l’import de la xifra de negocis del subjecte passiu, caldrà tenir en compte el conjunt de las activitats econòmiques per ell exercides. 4a Quan l’entitat formi part d’un grup de societats en el sentit de l’article 42è del Codi de Comerç, l’import net de la xifra de negocis s'haurà de referir al conjunt d’entitats pertanyents a l’esmentat grup. S’entén que els casos de l’article 42è del Codi de Comerç són els recollits en la secció 1a del capítol I de les normes per a la formulació dels comptes anuals consolidats, aprovats per Reial Decret 1815/1991, de 20 de desembre. 5a. En el supòsit dels contribuents de l’impost sobre la Renda de no Residents, l’import net de la xifra de negocis serà l’imputable al conjunt dels establiments permanents situats al territori espanyol. d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades al text refós de la Llei d’ordenació i supervisió de les assegurances privades, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 6/2004, de 29 d’octubre. e) Els organismes públics d'investigació, els establiments d'ensenyament en tots els graus sempre que estiguin finançats íntegrament amb diners de l'Estat, de la Generalitat o de les entitats locals, o per fundacions declarades benèfiques o d'utilitat pública, i els establiments d'ensenyament en tots els graus els quals, no tenint ànim de lucre, es trobin en règim de concert educatiu, fins i tot en el cas que facilitin als seus alumnes llibres o articles d'escriptori o els prestin serveis de mitja pensió o internat, encara que venguin en el mateix establiment els productes dels tallers dedicats a l'ensenyament esmentat, sempre que l'import de la venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de primeres matèries o al sosteniment de l'establiment. f) Les associacions i fundacions de persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial, sense ànim de lucre, per les activitats que portin a terme de tipus pedagògic, científic, assistencial i d'ocupació per a l'ensenyament, l'educació, rehabilitació i tutela de persones amb discapacitat, encara que venguin els productes dels tallers dedicats a l'ensenyament esmentat, sempre que l'import de la venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de primeres matèries o al sosteniment de l'establiment. g) La Creu Roja Espanyola. h) Els subjectes passius als quals sigui d'aplicació l'exempció d'acord amb tractats o convenis internacionals. 9 8 Ordenança fiscal 1.4 i) Les entitats sense finalitat lucrativa en els termes previstos en la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense afany de lucre i dels incentius fiscals al mecenatge i el Reglament per a l’aplicació del règim fiscal de les esmentades entitats, aprovat pel Reial Decret 1270/2003, de 10 d’octubre. 2. Les exempcions previstes en les lletres e) i f) de l'apartat 1 anterior tenen caràcter rogatori i, per tant, només s'atorgaran, si s'escau, a sol·licitud del subjecte passiu de l'impost. Art. 5è. Subjectes passius. Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35è.4 de la Llei general tributària, sempre que exerceixin en territori nacional qualsevol de les activitats constitutives del fet imposable. Art. 6è. Quota tributària. 1. La quota tributària serà el resultat d'aplicar a la quota de tarifa de l'impost municipal, provincial o nacional el coeficient de ponderació establert a l’apartat 2n d'aquest article i, en el seu cas, el coeficient de situació regulat a l’apartat 3è d'aquest article. 2. Sobre les quotes determinades en les tarifes de l’impost s'aplicaran en tot cas un coeficient de ponderació determinat en funció de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu d'acord amb el quadre següent: Des de 1.000.000,00 fins 5.000.000,00 1,29 Des de 5.000.000,00 fins 10.000.000,00 1,30 Des de 10.000.000,00 fins 50.000.000,00 1,32 Des de 50.000.000,00 fins 100.000.000,00 1,33 Més de 100.000.000,00 1,35 Sense xifra neta de negoci 1,31 L’import net de la xifra de negocis del subjecte passiu serà el corresponent al conjunt d’activitats econòmiques exercides pel mateix i es determinarà d’acord amb allò previst a l’article 4t, apartat 1r lletra c) d’aquesta Ordenança. 3. D'acord amb l'article 87è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, sobre les quotes municipals de tarifa, incrementades per l'aplicació del coeficient de ponderació regulat a l’apartat 2n d'aquest article, s'aplicarà el coeficient que correspongui dels assenyalats en el quadre següent, en funció de la categoria de carrer en què estigui situat el local on s'exerceixi l'activitat: Zones industrials consolidades 2,09 Carrers de categoria A 3,80 Carrers de categoria B 3,33 Carrers de categoria C 2,95 Carrers de categoria D 2,28 Carrers de categoria E 1,33 Carrers de categoria F 0,95 La classificació de les diferents vies públiques de la ciutat queda determinada d'acord amb l'annex d'aquestes ordenances. Les zones industrials consolidades fan referència únicament a la Zona Franca i el Port. A la resta de zones industrials els serà aplicat el coeficient de situació del carrer on es troben ubicades. 4. A l’efecte d'assignació del coeficient de situació corresponent en el present impost, seran d'aplicació els criteris següents: a) S'aplicarà el coeficient 2,28 als establiments situats als carrers, trams de carrers, indrets o llocs que no tinguin assignat específicament un coeficient de situació. b) Als establiments situats en el subsòl de la via pública o en instal·lacions de serveis públics que s’estenen pel subsòl de la ciutat, els serà aplicat el coeficient de situació que correspongui al de la sortida més propera a la via pública. c) Als establiments situats a la via pública els serà aplicat el coeficient corresponent a la finca més propera, i en el cas d'equidistància a dues finques de diferent categoria, els serà aplicat el coeficient corresponent a la finca que el tingui més alt. 99 Ordenança fiscal 1.4 d) Als locals situats en xamfrans o amb accessos per diferents vies públiques, els serà aplicat el coeficient de situació corresponent a la via pública que tingui la categoria més alta. Art. 7è. Bonificacions. 1. Gaudiran d'una bonificació del 95% de la quota les cooperatives així com les Unions, Federacions i Confederacions de les mateixes en els termes establerts a la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre règim fiscal de les cooperatives. Hauran d'acreditar la seva inscripció en el Registre de cooperatives. 2. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota els subjectes passius que iniciïn l’exercici de qualsevol activitat professional, durant els cinc anys d’activitat següents a la finalització del segon període impositiu de desenvolupament de la mateixa. 3. D'acord amb allò que preveu l'article 76è.1.9 de la Llei 41/1994, de 30 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a 1995, podran gaudir d'una reducció en la quota del present impost els subjectes passius titulars de locals afectats per obres a la via pública, on s’exerceixin activitats classificades a la divisió 6a de la secció primera de les Tarifes de l’impost. Aquesta reducció, fixada en relació amb la durada de les obres esmentades, es reconeixerà segons els percentatges i condicions següents: Subjectes beneficiats: els titulars de locals on s'exerceixin activitats econòmiques que tributin per quota municipal que resultin afectats per obres en la via pública de durada superior a tres mesos. Percentatges de reducció: Obres amb durada de 3 a 6 mesos: 20% Obres amb durada de 6 a 9 mesos: 30% Obres amb durada de 9 a 12 mesos: 40% La reducció en la quota es practicarà dins la liquidació de l’any immediatament següent a l’inici de les obres de què es tracti. El procediment es realitzarà d’ofici pels consells de districte o a petició de l’interessat, segons que preveu l’article esmentat de la Llei de pressupostos. 4. Així mateix, de conformitat amb allò que preveu l'article 76è.1.9 de la Llei 41/1994, de 30 de desembre, quan en els locals on s'exerceixen activitats classificades a la divisió 6a de la secció 1a de les Tarifes de l'impost que tributin per quota municipal es facin obres majors per a les quals es requereixi l'obtenció de la corresponent llicència urbanística i les quals tinguin una durada superior a tres mesos, sempre que per causa d’aquestes els locals estiguin tancats, la quota corresponent es reduirà en proporció al nombre de dies que el local estigui tancat. Aquesta reducció haurà de ser sol·licitada pel subjecte passiu i, si escau, un cop concedida, el subjecte passiu haurà de sol·licitar la corresponent devolució d'ingressos indeguts per l'import de la reducció. 5. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota de l’impost, durant els dos primers anys, els subjectes passius que utilitzin l’energia solar o altres energies renovables en l’exercici de les activitats objecte de l’impost. La bonificació haurà d’ésser sol·licitada pel subjecte passiu que haurà d’acreditar que s’acompleixen els requisits expressats, d’acord amb el procediment establert en les Normes reguladores del foment de les activitats de la campanya municipal per a la protecció i millora del paisatge urbà. Una vegada concedida s’aplicarà a la quota de l’impost del període anual següent al de la data de sol·licitud. No procedirà la bonificació quan la instal·lació dels sistemes per l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol siguin obligatòries d’acord amb la normativa específica en la matèria. Art. 8è. Període impositiu i acreditació. 1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, excepte quan es tracti de declaracions d'alta de subjectes passius que no hagin d'estar exempts. En aquest cas, el període impositiu començarà en la data d'inici de l'exercici de l'activitat i acabarà amb l'any natural. 2. L'impost s'acreditarà el primer dia del període impositiu i les quotes seran irreductibles, excepte quan, en els casos d’alta de subjectes passius no exempts el dia de començament de l'exercici de l’activitat no coincideix amb l’any natural. En aquest cas, les quotes es calcularan proporcionalment al 10 0 Ordenança fiscal 1.4 nombre de trimestres naturals que manquin per acabar l’any natural, incloent-hi els de començament de l’exercici de l’activitat. 3. Igualment, en el cas de baixa per cessament en l'exercici de l'activitat, les quotes es prorratejaran per trimestres naturals, excloent-ne aquell en què s'hagi produït el cessament esmentat. Amb aquesta finalitat, els subjectes passius podran demanar la devolució de la part de la quota corresponent als trimestres naturals en els quals no s'hagi exercit l'activitat. Art. 9è. Matrícula. 1. L'impost es gestiona a partir de la matrícula que es formarà anualment i estarà constituïda per censos comprensius dels subjectes passius que exerceixin activitats econòmiques i no estiguin exempts de l'impost, quotes mínimes i, si escau, del recàrrec provincial. La formació de la matrícula de l'impost és competència de l’Administració tributària de l’Estat. Igualment, la qualificació de les activitats econòmiques i la fixació de les quotes corresponents serà practicada per l'Administració de l'Estat. Contra els actes d'inclusió, exclusió o variació de qualificació d'activitats econòmiques i fixació de quotes, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició i, en qualsevol cas, reclamació econòmic administrativa davant el Tribunal Econòmic Administratiu Regional de Catalunya. 2. Els subjectes passius, no exempts de l’impost, que iniciïn la seva activitat, hauran de presentar les declaracions d’alta en el termini d’un mes des de l’inici de l’activitat. 3. Els subjectes passius que deixin de complir les condicions exigides per a l’aplicació de les exempcions previstes estaran obligats a presentar la corresponent declaració censal d’alta, on manifestin tots els elements necessaris per a la seva inclusió en la matrícula, durant el mes de desembre immediatament anterior a l’any en que aquests subjectes passius resultin obligats a contribuir per l’impost. 4. Els subjectes passius als quals no resulti d’aplicació l’exempció prevista en la lletra c) de l’apartat 1r. de l’article 4t. hauran de comunicar a l’Agència Estatal d’Administració Tributària l’import net de la seva xifra de negocis en els termes establerts a l’Ordre del ministre d’Hisenda 85/2003, de 23 de gener. 5. Els subjectes passius inclosos en la matrícula de l'impost estan obligats a presentar una declaració de baixa quan cessin en l'exercici d'una activitat, o de variació, en la qual han de comunicar les alteracions d'ordre físic, econòmic o jurídic separadament per a cada activitat, en el termini d'un mes des de la data en què es va produir el cessament de l'activitat o la variació. Les oscil·lacions en més o en menys no superiors al 20% dels elements tributaris no alteraran l’import de les quotes per les quals es tributava. Quan les oscil·lacions de referència siguin superiors als percentatges indicats, tindran la consideració de variacions. 6. Les declaracions de variació o baixa, referents a un període impositiu, tindran efectes en la matrícula del període impositiu següent. 7. La inclusió, exclusió o alteració de les dades contingudes als censos, resultants de les actuacions d'inspecció tributària o de la formalització d'altes i comunicacions, es consideraran actes administratius i significaran la modificació del cens esmentat. Per a qualsevol modificació de la matrícula referent a les dades que figurin en els censos, serà requisit indispensable i inexcusable l’alteració prèvia d'aquestes últimes en el mateix sentit. 8. En tot allò que no és previst en aquest article, hi serà d’aplicació el Reial Decret 243/1995, de 17 de febrer, en relació a les obligacions dels subjectes passius de presentar declaracions d’alta, de baixa i de variació. Art. 10è. Gestió municipal. 1. La liquidació i recaptació, com també la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d'aquest impost, seran portades a terme per l'Ajuntament. Comprenen les funcions següents: 10 1 Ordenança fiscal 1.4 concessió i denegació d'exempcions i bonificacions, realització de les liquidacions per a la determinació dels respectius deutes tributaris, emissió d'instruments de cobrament, resolució d’expedients per a la devolució d’ingressos indeguts i resolució del recurs d’alçada, previst a l’article 46è de la Llei 1/2006, de 13 de març, de règim especial del municipi de Barcelona, amb efectes de reposició, aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l’article 14 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, que s’interposi contra els actes esmentats, i actuacions per a la informació i assistència al contribuent referides a les matèries compreses en aquest apartat. 2. La inspecció d'aquest impost serà duta a terme per la Inspecció Municipal d'Hisenda per delegació de l'Administració Tributària de l'Estat. Contra els actes d'inspecció que suposin inclusió, exclusió o variació de les dades censals es podrà interposar recurs potestatiu de reposició i, en qualsevol cas, reclamació econòmica administrativa davant el Tribunal Econòmic Administratiu Regional de Catalunya. Disposició addicional. Les modificacions produïdes per la Llei de pressupostos generals de l'Estat o qualsevol altra norma de rang legal que afectin qualsevol element del present impost seran d'aplicació automàtica dins l'àmbit d’aquesta Ordenança. Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal en data 23 de desembre de 2009, tindrà efectes a partir de l'1 de gener de 2010 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 10 2