Ordenança fiscal núm. 1.4 Ordenança fiscal núm. 1.4 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE ACTIVITATS ECONÒMIQUES (IAE) Art. 1r. Disposicions generals. 1. D'acord amb allò que estableixen els articles 78è i següents del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l'Ajuntament estableix l'impost sobre activitats econòmiques. 2. És igualment d'aplicació allò que s'estableix en el Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setem- bre, pel qual se n'aproven les tarifes i la instrucció. 3. En tot cas, caldrà atenir-se a allò que estableixen les disposicions concordants o complementà- ries dictades a l'efecte de desplegar la normativa assenyalada. Art. 2n. Fet imposable. 1. L'impost sobre activitats econòmiques és un tribut directe de caràcter real, el fet imposable del qual és constituït per l'exercici dins el terme municipal d'activitats empresari- als, professionals o artístiques, tant si s'exerceixen o no en un local determinat i tant si es troben o no especificades en les tarifes de l'impost. 2. Es consideren, a l’efecte d'aquest impost, activitats empresarials, les ramaderes quan tinguin ca- ràcter independent, les mineres, les industrials, les comercials i les de serveis. Per tant, no tenen a- questa consideració les activitats agrícoles, les ramaderes dependents, les forestals i les pesqueres, i cap d’aquestes no constitueix el fet imposable del present impost. 3. Es considera que una activitat s'exerceix amb caràcter empresarial, professional o artístic quan suposa l'ordenació per compte propi de mitjans de producció i de recursos humans o d'un sol d'a- quests mitjans o recursos, amb la finalitat d'intervenir en la producció o distribució de béns i serveis. 4. El contingut de les activitats incloses dins el fet imposable serà definit en les tarifes del present impost. 5. L'exercici d'activitats incloses dins el fet imposable es podrà provar per qualsevol mitjà admissi- ble en dret i, en particular, per aquells recollits en l'article 3r del Codi de Comerç. Art. 3r. Activitats excloses. No constitueix fet imposable d'aquest impost l'exercici de les activitats següents: a) L'alienació de béns integrats en l'actiu fix de les empreses que hagin figurat inventariats com a im- mobilitzat amb més de dos anys d'antelació a la data de la transmissió, com també la venda de béns d'ús particular i privat del venedor, sempre que hagin estat utilitzats durant un període de temps igual. b) La venda de productes que es rebin en pagament de treballs personals o serveis professionals. c) L'exposició d'articles amb finalitat exclusiva de decoració o d'adornar l'establiment. No obstant això, està sotmesa al pagament del present impost l'exposició d'articles per regalar als clients. d) La realització d'un sol acte o operació aïllada de venda al detall. Art. 4t. Exempcions. 1. Estan exempts d'aquest impost: a) L’Estat, les Comunitats Autònomes i les entitats locals, com també els organismes autònoms de l’Estat i les entitats de dret públic de caràcter anàleg de les Comunitats Autònomes i de les entitats locals. b) Els subjectes passius que iniciïn l’exercici de la seva activitat en territori espanyol, durant els dos primers períodes impositius d’aquest impost en què es desenvolupi l'activitat. A aquests efectes, no es considerarà que s’ha produït l’inici de l’exercici d’una activitat quan a- questa activitat s’hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat, circumstància que s’entendrà que concorre, entre d’altres, en els supòsits següents: – En els casos de fusió, escissió o aportació de branques d’activitat. – En els casos que l’alta respon a una transformació de la forma jurídica de la titularitat. – En els casos que l’alta respon a un canvi d’epígraf per imperatiu legal o per corregir una qualifi- cació anterior errònia. – Quan l’alta ha estat precedida d’una baixa en la mateixa activitat i subjecte passiu, en un perío- de inferior a un any. c) Els següents subjectes passius: – Les persones físiques. – Els subjectes passius de l’impost sobre Societats, les societats civils i les entitats de l’article 83 35è.4 de la Llei General Tributària, que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d’euros. Quant als contribuents per l’impost sobre la Renda de no Residents, que operin a Espanya mitjan- çant establiment permanent, sempre que tinguin un import net de la xifra de negocis inferior a 1.000.000 d’euros. Als efectes de l’aplicació de l’exempció prevista en aquest paràgraf s'han de tenir en compte les regles següents: 1a. L’import net de la xifra de negocis es determinarà d’acord amb allò previst a l’article 191è del text refós de la Llei de societats anònimes, aprovat per Reial Decret legislatiu 1564/1989, de 22 de desembre. 2a. L’import net de la xifra de negocis serà, en el cas dels subjectes passius de l’impost sobre So- cietats o dels contribuents per l’Impost sobre la Renda de no Residents, el del període impositiu, el termini del qual per a la presentació de declaracions dels esmentats tributs hagués finalitzat l’any an- terior al de l’acreditament d’aquest impost. En el cas de societats civils i les entitats a què es refereix l’article 35è.4 de la Llei general tributària, l’import net de la xifra de negocis serà el que correspongui al penúltim any anterior al de l’acreditament d’aquest impost. Si l’esmentat període impositiu hagués tingut una durada inferior a l’any natural, l’import net de la xifra de negocis s’elevarà a l’any. 3a. Per al càlcul de l’import de la xifra de negocis del subjecte passiu, caldrà tenir en compte el conjunt de las activitats econòmiques per ell exercides. Tot i això, quan l’entitat formi part d’un grup de societats en el sentit de l’article 42è del Codi de Comerç, l’import net de la xifra de negocis s'haurà de referir al conjunt d’entitats pertanyents a l’esmentat grup. Als efectes d’allò disposat en el paràgraf anterior, s’entén que els casos de l’article 42è del Codi de Comerç són els recollits en la secció 1a del capítol I de les normes per a la formulació dels comptes anuals consolidats, aprovats per Reial Decret 1815/1991, de 20 de desembre. 4a. En el supòsit dels contribuents per l’impost sobre la Renda de no Residents, l’import net de la xifra de negocis serà l’imputable al conjunt dels establiments permanents situats al territori espanyol. d) Les entitats gestores de la Seguretat Social i les mutualitats de previsió social regulades al text refós de la Llei d’ordenació i supervisió de les assegurances privades, aprovat pel Reial Decret Le- gislatiu 6/2004, de 29 d’octubre. e) Els organismes públics d'investigació, els establiments d'ensenyament en tots els graus sem- pre que estiguin finançats íntegrament amb diners de l'Estat, de la Generalitat o de les entitats locals, o per fundacions declarades benèfiques d'utilitat pública, i els establiments d'ensenyament en tots els graus els quals, no tenint ànim de lucre, es trobin en règim de concert educatiu, fins i tot en el cas que facilitin als seus alumnes llibres o articles d'escriptori o els prestin serveis de mitja pensió o internat, encara que venguin en el mateix establiment els productes dels tallers dedicats a l'ensenyament es- mentat, sempre que l'import de la venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es des- tini exclusivament a l'adquisició de primeres matèries o al sosteniment de l'establiment. f) Les associacions i fundacions de disminuïts físics, psíquics i sensorials, sense ànim de lucre, per les activitats que portin a terme de tipus pedagògic, científic, assistencial i d'ocupació per a l'en- senyament, l'educació, rehabilitació i tutela de minusvàlids, encara que venguin els productes dels tallers dedicats a l'ensenyament esmentat, sempre que l'import de la venda, sense utilitat per a cap particular o tercera persona, es destini exclusivament a l'adquisició de primeres matèries o al soste- niment de l'establiment. g) La Creu Roja Espanyola. h) Els subjectes passius als quals sigui d'aplicació l'exempció d'acord amb tractats o convenis in- ternacionals. i) Les entitats sense finalitat lucrativa en els termes previstos en la Llei 49/2002, de 23 de desem- bre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, prè- via la comunicació corresponent. 2. L’Ordre del Ministre d’Hisenda 85/2003, de 23 de gener per la qual es determinen els supòsits en què els subjectes passius de l’Impost hauran de presentar una comunicació en relació amb l’import net de la seva xifra de negocis i s’aprova el model de l’esmentada comunicació, exonera de l’obligació de presentar-la als subjectes passius exempts relacionats en la lletra c) de l’apartat 1r anterior. 3. Les exempcions previstes en les lletres e) i f) de l'apartat 1 anterior tenen caràcter rogatori i, per tant, només s'atorgaran, si s'escau, a sol·licitud del subjecte passiu de l'impost. Art. 5è. Subjectes passius. Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídi- ques i les entitats a què es refereix l'article 35è.4 de la Llei general tributària, sempre que exerceixin 84 Ordenança fiscal núm. 1.4 en territori nacional qualsevol de les activitats constitutives del fet imposable. Art. 6è. Quota tributària. 1. La quota tributària serà el resultat d'aplicar a la quota de tarifa de l'im- post municipal, provincial o nacional el coeficient de ponderació establert al punt 2 d'aquest article i, en el seu cas, el coeficient de situació regulat al punt 3 d'aquest article. 2. Sobre les quotes determinades en les tarifes de l’impost s'aplicaran en tot cas un coeficient de ponderació determinat en funció de l'import net de la xifra de negocis del subjecte passiu d'acord amb el quadre següent: Des de 1.000.000,00 fins 5.000.000,00 1,29 Des de 5.000.000,00 fins 10.000.000,00 1,30 Des de 10.000.000,00 fins 50.000.000,00 1,32 Des de 50.000.000,00 fins 100.000.000,00 1,33 Més de 100.000.000,00 1,35 Sense xifra neta de negoci 1,31 L’import net de la xifra de negocis del subjecte passiu serà el corresponent al conjunt d’activitats e- conòmiques exercides pel mateix i es determinarà d’acord amb allò previst a l’article 4t, apartat 1r lletra c) d’aquesta ordenança. 3. D'acord amb l'article 87è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, sobre les quotes municipals de tarifa, incrementades per l'aplicació del coeficient de ponderació regulat al punt 2 d'aquest article, s'aplicarà el coeficient que correspongui dels assenyalats en el quadre següent, en funció de la categoria de carrer en què estigui situat el local on s'exerceixi l'activitat: – Zones industrials consolidades 2,09 – Carrers de categoria A 3,80 – Carrers de categoria B 3,33 – Carrers de categoria C 2,95 – Carrers de categoria D 2,28 – Carrers de categoria E 1,33 – Carrers de categoria F 0,95 La classificació de les diferents vies públiques de la ciutat queda determinada d'acord amb l'annex d'aquestes ordenances. 4. A l’efecte de l'apartat anterior, cal considerar que les zones industrials consolidades fan referèn- cia únicament al Consorci de la Zona Franca i el Port. A la resta de zones industrials els serà aplicat el coeficient de situació del carrer on es troben ubicades. 5. A l’efecte d'assignació del coeficient de situació corresponent en el present impost, seran d'apli- cació els criteris següents: a) S'aplicarà el coeficient 2,28 als establiments situats als carrers, trams de carrers, indrets o llocs que no tinguin assignat específicament un coeficient de situació. b) Als establiments situats en el subsòl de la via pública o en instal·lacions de serveis públics que s’estenen pel subsòl de la ciutat, els serà aplicat el coeficient de situació que correspongui al de la sortida més propera a la via pública. c) Als establiments situats a la via pública els serà aplicat el coeficient corresponent a la finca més propera, i en el cas d'equidistància a dues finques de diferent categoria, els serà aplicat el coefi- cient corresponent a la finca que el tingui més alt. d) Als locals situats en xamfrans o amb accessos per diferents vies públiques, els serà aplicat el coeficient de situació corresponent a la via pública que tingui la categoria més alta. Art. 7è. Bonificacions. 1. Gaudiran d'una bonificació del 95% de la quota les cooperatives així com les Unions, Federacions i Confederacions de les mateixes en els termes establerts a la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre règim fiscal de les cooperatives. Hauran d'acreditar la seva ins- cripció en el Registre de cooperatives. 2. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota els subjectes passius que iniciïn l’exercici de qualsevol activitat professional, durant els cinc anys d’activitat següents a la finalització del segon període impositiu de desenvolupament de la mateixa. 3. D'acord amb allò que preveu l'article 76è.1.9 de la Llei 41/1994, de 30 de desembre, de pressu- postos generals de l'Estat per a 1995, podran gaudir d'una reducció en la quota del present impost els subjectes passius titulars de locals afectats per obres a la via pública, on s’exerceixin activitats classi- ficades a la divisió 6a de la secció primera de les Tarifes de l’impost. Aquesta reducció, fixada en re- lació amb la durada de les obres esmentades, es reconeixerà segons els percentatges i condicions següents: 85 Subjectes beneficiats: els titulars de locals on s'exerceixin activitats econòmiques que tributin per quota municipal que resultin afectats per obres en la via pública de durada superior a tres mesos. Percentatges de reducció: – Obres amb durada de 3 a 6 mesos: 20% – Obres amb durada de 6 a 9 mesos: 30% – Obres amb durada de 9 a 12 mesos: 40% La reducció en la quota es practicarà dins la liquidació de l’any immediatament següent a l’inici de les obres de què es tracti. El procediment es realitzarà d’ofici pels consells de districte o a petició de l’interessat, segons que preveu l’article esmentat de la Llei de pressupostos. 4. Així mateix, de conformitat amb allò que preveu l'article 76è.1.9 de la Llei 41/1994, de 30 de de- sembre, quan en els locals on s'exerceixen activitats classificades a la divisió 6a de la secció 1a de les Tarifes de l'impost que tributin per quota municipal es facin obres majors per a les quals es reque- reixi l'obtenció de la corresponent llicència urbanística i les quals tinguin una durada superior a tres mesos, sempre que per causa d’aquestes els locals estiguin tancats, la quota corresponent es reduirà en proporció al nombre de dies que el local estigui tancat. Aquesta reducció haurà de ser sol·licitada pel subjecte passiu i, si escau, un cop concedida, el subjecte passiu haurà de sol·licitar la corresponent devolució d'ingressos indeguts per l'import de la reducció. 5. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota de l’impost, per una sola vegada, els subjectes passius que utilitzin l’energia solar o altres energies renovables en l’exercici de les activitats objecte de l’impost. La bonificació haurà d’ésser sol·licitada pel subjecte passiu que haurà d’acreditar que s’acompleixen els requisits expressats, d’acord amb el procediment establert en les Normes regulado- res del foment de les activitats de la campanya municipal per a la protecció i millora del paisatge urbà, serà tramitada per l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i Qualitat de Vida, i una vegada concedida s’aplicarà a la quota de l’impost del període anual següent al de la data de sol·licitud. 6. Gaudiran d’una bonificació del 50% de la quota de l’impost els subjectes passius per les activi- tats classificades als grups 721 i 722 (transport de viatgers i transport de mercaderies per carretera) de la secció 1ª de les Tarifes de l’impost. Aquesta bonificació s’aplicarà a la quota resultant d’aplicar, en el seu cas, les bonificacions dels a- partats 1r, 2n i 5è d’aquest mateix article. Art. 8è. Període impositiu i acreditació. 1. El període impositiu coincideix amb l'any natural, ex- cepte quan es tracti de declaracions d'alta de subjectes passius que no hagin d'estar exempts. En aquest cas, el període impositiu començarà en la data d'inici de l'exercici de l'activitat i acabarà amb l'any natural. 2. L'impost s'acreditarà el primer dia del període impositiu i les quotes seran irreductibles, excepte quan, en els casos d’alta de subjectes passius no exempts el dia de començament de l'exercici de l’activitat no coincideix amb l’any natural. En aquest cas, les quotes es calcularan proporcionalment al nombre de trimestres naturals que manquin per acabar l’any natural, incloent-hi els de començament de l’exercici de l’activitat. 3. Igualment, en el cas de baixa per cessament en l'exercici de l'activitat, les quotes es prorrateja- ran per trimestres naturals, excloent-ne aquell en què s'hagi produït el cessament esmentat. Amb a- questa finalitat, els subjectes passius podran demanar la devolució de la part de la quota correspo- nent als trimestres naturals en els quals no s'hagi exercit l'activitat. 4. Quan es tracti d'espectacles i les quotes estiguin establertes per actuacions aïllades, s'hauran de presentar les corresponents declaracions en la forma que s'establirà reglamentàriament. Art. 9è. Matrícula. 1. L'impost es gestiona a partir de la matrícula. Aquesta matrícula es formarà anualment i estarà constituïda per censos comprensius dels subjectes passius que exerceixin activi- tats econòmiques i no estiguin exempts de l'impost, quotes mínimes i, si escau, del recàrrec provinci- al. 2. De conformitat amb allò disposat al Reial Decret 243/1995, de 17 de febrer en la redacció dona- da pel Reial Decret 1041/2003, d'1 d'agost, els subjectes passius no exempts de l’impost i els que deixin de complir les condicions exigides per a la seva aplicació estaran obligats a presentar les cor- responents declaracions censals d’alta, on manifestin tots els elements necessaris per a la seva in- clusió en la matrícula que es fa referència en l’apartat anterior. Les declaracions d’alta dels subjectes passius no exempts de l’impost hauran de presentar-se a- bans del transcurs d’un mes des de l’inici de l’activitat. 86 Ordenança fiscal núm. 1.4 Les declaracions d’alta dels subjectes passius que deixin de complir les condicions exigides per gaudir de l’exempció de l’impost s’hauran de presentar durant el mes de desembre immediat anterior a l’any en que els subjectes passius resultin obligats a contribuir per l’impost, practicant-se seguida- ment per part de l’Administració la liquidació corresponent. 3. Els subjectes passius als quals no resulti d’aplicació l’exempció prevista en la lletra c) de l’apartat 1r. de l’article 4t. hauran de comunicar a l’Agència Estatal d’Administració Tributària l’import net de la seva xifra de negocis. L’Ordre del Ministre d’Hisenda 85/2003, de 23 de gener per la qual es determinen els supòsits en què els subjectes passius de l’Impost hauran de presentar una comunicació en relació amb l’import net de la seva xifra de negocis i s’aprova el model de l’esmentada comunicació, disposa que els sub- jectes passius obligats al pagament de l’impost queden exonerats de l’obligació de presentar la co- municació relativa a l’import net de la xifra de negocis quan hagin fet constar l’esmentat import net en alguna de les declaracions següents: a) En l’última declaració de l’Impost sobre Societats presentada abans de l’u de gener de l’any en que l’esmentada xifra hagi de sortir efectes a l’Impost sobre activitats econòmiques, si es tracta de subjectes passius d’aquell impost, o de l’Impost sobre la Renda de no Residents de contribuents d’aquest impost que operin a Espanya mitjançant un únic establiment permanent o de les entitats en règim d’atribució de rendes constituïdes a l’estranger amb presència en territori espanyol a que es refereix l’article 38è del text refós de la Llei de l’impost sobre la renda de no residents, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2004, de 5 de març. b) En la declaració informativa prevista a l’article 91è del text refós de la Llei de l’impost sobre la renda de les persones físiques, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 3/2004, de 5 de març, quan es tracti de societats civils i entitats de l’article 35è.4 de la Llei general tributària. Quan es tracti d’entitats que formin part d’un grup de societats, segons l’article 42è del Codi de Comerç, l’exoneració de l’obligació de presentar la comunicació anterior estarà condicionada al fet que l’entitat dominant del grup hagi fet constar l’import net de la xifra de negocis del conjunt d’entitats pertanyents a l’esmentat grup a la declaració a que es refereix la lletra a). Quan es tracti de diversos establiments permanentment situats al territori espanyol d’una persona o entitat no resident, l’exoneració de l’obligació de presentar la comunicació estarà condicionada al fet que l’esmentada persona o entitat hagi fet constar l’import net de la xifra de negocis del conjunt dels seus establiments permanents a les corresponents declaracions de l’Impost sobre la renda de no re- sidents. Els contribuents de l’Impost sobre la renda de no residents que no operin a Espanya mitjançant establiment permanent quedaran exonerats de presentar la comunicació relativa a l’import net de la seva xifra de negocis. La presentació de la comunicació de l’import net de la xifra de negocis s’ha de fer en el termini comprès entre l’u de gener i el 14 de febrer, tots dos inclosos, de l’exercici en què hagi de sortir efec- tes a l’Impost sobre activitats econòmiques. La comunicació s'ha de presentar davant qualsevol Delegació o Administració de l’Agència Estatal d’Administració Tributària, o mitjançant correu certificat, dirigit a la Delegació o Administració de l’Agència Estatal d’Administració corresponent al domicili fiscal del contribuent. 4. Els subjectes passius inclosos en la matrícula de l'impost estan obligats a presentar una decla- ració de baixa quan cessin en l'exercici d'una activitat, o de variació, en la qual han de comunicar les alteracions d'ordre físic, econòmic o jurídic separadament per a cada activitat, en el termini d'un mes des de la data en què es va produir el cessament de l'activitat o la variació. 5. Les declaracions de variació o baixa, referents a un període impositiu, tindran efectes en la ma- trícula del període impositiu següent. 6. La inclusió, exclusió o alteració de les dades contingudes als censos, resultants de les actuaci- ons d'inspecció tributària o de la formalització d'altes i comunicacions, es consideraran actes admi- nistratius i significaran la modificació del cens esmentat. Per a qualsevol modificació de la matrícula referent a les dades que figurin en els censos, serà requisit indispensable i inexcusable l’alteració prèvia d'aquestes últimes en el mateix sentit. Art. 10è. Gestió. 1. La formació de la matrícula de l'impost és competència de l’Administració tri- butària de l’Estat. Igualment, la qualificació de les activitats econòmiques i la fixació de les quotes corresponents serà practicada per l'Administració de l'Estat. Contra els actes d'inclusió, exclusió o variació de qualificació d'activitats econòmiques i fixació de quotes, es podrà interposar recurs de re- posició; contra la resolució d'aquest, una reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Eco- nòmic Administratiu Regional de Catalunya. 2. La inclusió, exclusió o alteració de les dades contingudes a la matrícula han de ser notificades 87 individualment al subjecte passiu per l’Administració de l’Estat. Això no obstant podrà fer-ho l'Ajunta- ment mateix juntament amb la notificació de les liquidacions considerades per la determinació del deute tributari corresponent. 3. Les oscil·lacions en més o en menys no superiors al 20% dels elements tributaris no alteraran l’import de les quotes per les quals es tributava. Quan les oscil·lacions de referència siguin superiors als percentatges indicats, tindran la consideració de variacions. 4. La inspecció d'aquest impost serà duta a terme per la Inspecció Municipal d'Hisenda per delega- ció de l'Administració Tributària de l'Estat. Contra els actes d'inspecció que suposin inclusió, exclusió o variació de les dades censals es podrà interposar un recurs de reposició, i contra la resolució d'a- quest, una reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Econòmic Administratiu Regional de Catalunya. 5. La liquidació i recaptació, com també la revisió dels actes dictats en via de gestió tributària d'a- quest impost, seran portades a terme per l'Ajuntament. Comprenen les funcions següents: concessió i denegació d'exempcions, realització de les liquidacions per a la determinació dels respectius deutes tributaris, emissió d'instruments de cobrament i resolució dels recursos de reposició, prèviament al contenciós administratiu, que s’interposin contra els actes esmentats, i actuacions per a la informació i assistència al contribuent referides a les matèries compreses en aquest apartat. Disposició addicional. Les modificacions produïdes per la Llei de pressupostos generals de l'Es- tat o qualsevol altra norma de rang legal que afectin qualsevol element del present impost seran d'a- plicació automàtica dins l'àmbit d’aquesta Ordenança. Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Consell Plenari amb data 24 de novembre de 2006, tindrà efectes a partir de l'1 de gener del 2007 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 88