Ordenança fiscal núm. 3.3 Ordenança fiscal núm. 3.3 SERVEIS URBANÍSTICS Art. 1r. Disposicions generals. D'acord amb allò que estableixen l'article 106è de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i, específicament, l’article 57è del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i de conformitat amb els articles 15è i 19è del mateix text refós, s’estableixen taxes per les activitats dels serveis urbanístics municipals que es regeixen pels articles 20è a 27è del text refós esmentat. Art. 2n. Fet imposable. 1. Constitueixen el fet imposable: a) L'activitat municipal, tant tècnica com administrativa, pel que fa a les corresponents llicèn- cies o autoritzacions, desenvolupada a fi de verificar si els actes de transformació o utilització del sòl o subsòl, d'edificació, construcció o enderrocament d'obres a què es refereixen l'article 179è del Text refós de la Llei d'urbanisme aprovat per Decret legislatiu 1/2005, de 26 de juliol i concor- dants, s'ajusten a la Llei esmentada, al planejament urbanístic, a les ordenances i la normativa ambiental aplicables, com també les sol·licituds de pròrroga de les esmentades llicències o auto- ritzacions. b) L’activitat municipal, tant tècnica com administrativa, per a la concessió de les correspo- nents llicències o autoritzacions sobre els actes de prevenció i control per a l’exercici d’activitats, obertura d’establiments i execució i/o funcionament d’instal·lacions, derivada de l’aplicació de la Llei 3/1998 de la Generalitat de Catalunya; el Decret 136/1999, que la desplega; i l’Ordenança municipal d’activitats i intervenció integral de l’Administració ambiental de Barcelona o qualsevol de les altres exigides per la legislació estatal, autonòmica o local. c) L'activitat municipal, tant tècnica com administrativa, pel que fa a les corresponents llicèn- cies o autoritzacions, de verificació que la instal·lació d'elements a la via pública es fa d'acord amb la legislació vigent. d) L'activitat municipal d'inspecció d'execució de les obres, instal·lacions i activitats feta a instància particular. e) L'activitat municipal administrativa consistent en actes de gestió i tramitació dels expedi- ents contradictoris de ruïna. f) La prestació dels serveis d'informació urbanística, plànols d’alineacions i rasants, cessions i afectacions. 2. No estan subjectes a aquesta taxa les activitats municipals esmentades pel que fa a les o- bres de simple ornament, conservació i reparació que es facin a l'interior dels habitatges. Art. 3r. Subjectes passius. 1. Són subjectes passius d’aquesta taxa en concepte de contri- buents les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35è.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que sol·licitin o resultin beneficiades o afectades per aquests serveis, o siguin propietàries dels elements d’edificació particular en estat perillós, per tal d’obtenir de l’Administració municipal la llicència, el certificat, l’informe o l’actuació corresponents. 2. Tindran la consideració de substituts del contribuent els propietaris del immobles en què es fan les construccions o instal·lacions o s’executen les obres, els quals podran repercutir, si és el cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris. Art. 4t. Base imposable. La base imposable és la que resulta de la tarifa corresponent inclo- ses en l’annex d’aquesta Ordenança. Art. 5è. Exempcions, reduccions i bonificacions. Cal aplicar les que recull la legislació vi- gent. Art. 6è. Quota tributària. Les quotes que cal satisfer són les que figuren consignades en l'annex d'aquesta Ordenança. Art. 7è. Acreditació. 1. La taxa s'acredita, i, per tant, l'obligació de contribuir neix, en el mo- ment d’iniciar-se l’activitat municipal que constitueix el fet imposable. A aquest efecte, aquesta 109 activitat es considera començada: a) En la data de presentació de la sol·licitud de la llicència urbanística. b) En la data de presentació de la documentació corresponent al règim de comunicació prè- via. c) En la data de sol·licitud de: l’autorització municipal ambiental, la llicència ambiental, la lli- cència d’obertura d’establiments i els certificats de compatibilitat urbanística. d) Quan l’Administració practiqui els procediments corresponents als actes de prevenció i control necessaris per a l’exercici d’activitats, obertura d’establiments i execució i/o funcionament d’instal·lacions previstos per la legislació vigent. e) En la data de la sol·licitud de prestació dels serveis previstos a la lletra f) de l’article 2n.1. 2. En el cas que les obres s’hagin iniciat o executat sense haver obtingut la llicència correspo- nent, o quan s’hagi iniciat l’execució d’instal·lacions o l’exercici d’una activitat, s’hagi produït l’obertura d’un establiment o s’hagi posat en funcionament una instal·lació sense haver-se finalit- zat els procediments de prevenció i control previstos en la legislació, els quals faculten el titular per realitzar aquells actes, la taxa s’acreditarà en el moment que s’iniciï efectivament l’activitat municipal que podria determinar si l’obra, l’activitat o instal·lació és autoritzable, independentment de l’inici de l’expedient administratiu que s’hagi d’instruir per a l’autorització d’allò realitzat o per procedir, si s’escau, a ordenar la demolició de les obres esmentades, el tancament de l’establiment, el cessament de l’activitat o el desmantellament de les instal·lacions en el cas de no ser autoritzables. 3. La taxa no s’acredita en els següents supòsits: a) Desistiment de la petició b) Caducitat del procediment c) Denegació de la llicència sol·licitada 4. Una vegada nascuda l’obligació de contribuir no l’afectarà la caducitat de la llicència ni la seva renúncia una vegada concedida. Art. 8è. Normes de gestió, liquidació i tramitació. 1. Per a la prestació dels serveis previs- tos en l'apartat d) de l'article 2n d'aquesta Ordenança, cal practicar la liquidació mitjançant l'òrgan gestor, i l'han de satisfer el subjecte passiu en els termes de l’article 3er en l'acte del lliurament de la prestació del servei. 2. Per a la prestació dels serveis previstos en els apartats a), b), c), e) i f) de l'article 2n, el subjecte passiu ha de practicar l'autoliquidació en el moment de l’acreditació de la taxa. Art. 9è. 1. Atès que la realització de les obres o instal·lacions a què es refereix aquesta Orde- nança pot requerir la utilització privativa o l’aprofitament especial d’elements del domini públic i comportar la seva destrucció o deteriorament, per a la reintegració de les despeses de la re- construcció dels elements de domini públic, cal atenir-se a les normes següents: a) L’aprofitament especial derivat de les obres, instal·lacions o activitats que determinen els ser- veis urbanístics i altres subjectes a aquestes taxes que comporti la depreciació continuada, la des- trucció o el desarranjament temporal de les obres o instal·lacions municipals, està subjecte al rein- tegrament del cost total de les despeses respectives de reconstrucció, reparació, reinstal·lació, adobament i conservació, sense perjudici de les taxes que es poden originar d'acord amb el que aquestes bases estableixen. b) La reposició dels paviments destruïts, de les calçades i de les voreres es farà sempre a càrrec de l'interessat. c) En cas que la inspecció facultativa municipal consideri mal compactat el terraplenament que s'ha practicat, cal fer-lo novament a càrrec de l'interessat. d) L'import dels treballs a càrrec de l'interessat per a la reposició de paviments, a la qual fa referència la lletra b) d'aquest article, s'ha de valorar per mitjà de la inspecció facultativa munici- pal. 2. Els beneficiaris a què es refereix l'apartat anterior estan subjectes al dipòsit previ de les quantitats reintegrables en garantia de les reposicions que ells mateixos facin. 3. Per determinar el càlcul del dipòsit i la quantitat a satisfer, cal atenir-se al cost suportat e- fectivament per l'Ajuntament per tal de practicar les reconstruccions de què es tracti, i, en tot cas, cal aplicar com a tarifes mínimes les següents: a) Ferms primaris (terra, macadams) 35,02 €/ m2 b) Empedrats 175,08 €/ m2 c) Formigons 100,22 €/ m2 d) Aglomerats asfàltics 88,24 €/ m2 110 Ordenança fiscal núm. 3.3 e) Lloses de pedra natural 286,20 €/ m2 f) Voreres 100,45 €/ m2 4. En cas que es tracti d'un paviment no inclòs en el detall anterior, el dipòsit s'ha d'avaluar sobre la base del preu que figura per al paviment esmentat en el quadre de preus generals de l'Ajuntament, augmentat en un 25%. 5. En cas que la reposició afecti diferents elements del paviment, se n'ha de valorar el cost relatiu a la reconstrucció per exigir-lo per la via administrativa. 6. En el cas que el dany sigui irreparable i la reposició resulti impossible, cal procedir de la mateixa manera que per al número anterior i recarregar en un 100% l'estimació tècnica. 7. Executades les obres i reposats els elements urbanístics de conformitat amb la llicència d'- obres, es procedirà a la devolució d'ofici dels dipòsits. En el cas que els serveis tècnics compe- tents considerin que la reposició del paviment o altres elements urbanístics no han estat satis- factoris, cal disposar d'aquest dipòsit per reconstruir-los. Art. 10è. L'exacció i la liquidació d'aquesta taxa són independents de l'exacció i de la liquida- ció de l'impost sobre obres, instal·lacions i construccions. Art. 11è. Infraccions i sancions. Cal atenir-se a allò que disposa l'Ordenança Fiscal General. Disposició final. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Consell Plenari amb data 24 de novembre de 2006, començarà a regir l'1 de gener de 2007 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. 111 ANNEX TARIFES Epígraf I. Obres 1.1. Les quotes exigibles en concepte de taxes per llicències d'obres són les següents: a) Llicència d’obres majors La quota s'obté mitjançant el producte de la superfície de l'obra en m2 pel mòdul de 6,32 €/ m2, corregit amb els coeficients següents: Coeficient – Nova planta i ampliació 1 – Rehabilitació o reforma 0,7 € b) Llicència d’obres menors: Per cada llicèn- cia 376,68 1.2. Les quotes exigibles en concepte de co- municació d’obres menors Per cada comunicació 207,79 1.3. Per a les qualificacions d'obra major o menor cal atenir-se a allò que disposen la legis- lació vigent, les ordenances metropolitanes d'edificació, l’ordenança d’obres menors, i la resta de normativa urbanística. 1.4. Les llicències de primera ocupació s'ini- ciaran d'ofici, sense cap càrrec, una vegada co- municat a l'Administració l'acabament de l'obra. 1.5. Les taxes per la pròrroga de llicències d'obres majors s'obtenen mitjançant el producte de la superfície de l'obra en m2 pel mòdul de 1,11 €/ m2. 1.6. La taxa per la pròrroga de les llicències d'obres menors serà del 50% de l'import que correspondria en cas de petició de nova llicència. 1.7. Legalització d'obres majors i menors: la quota s'obté mitjançant la quota que correspon- dria a la sol·licitud de la llicència per a les obres realitzades. Epígraf II. Actes, establiments i instal·lacions 2.1. Per la tramitació de la certificació de compatibilitat urbanística relativa a les activitats i instal·lacions compreses als annexos I i II (II.1 i II.2) del Reglament de la Llei 3/1998, la taxa a satisfer, per cada certificació sol·licitada, és 544,21 2.2. Per la tramitació simultània de l’autorització municipal i de l’informe vinculant municipal, corresponents a les activitats i ins- tal·lacions de l’annex I del Reglament de la Llei 3/1998, la taxa a satisfer, per autorització sol·licitada, és 2.134,15 2.3. Per la tramitació de la llicència ambiental corresponent a les activitats i instal·lacions de l’annex II (II.1 i II.2) del Reglament de la Llei 1.422,76 112 Ordenança fiscal núm. 3.3 3/1998, la taxa a satisfer, per cada autorització sol·licitada, és 2.4. Per la tramitació de la llicència ordinària d’obertura d’establiment corresponent a les acti- vitats i/o instal·lacions de l’annex III del Regla- ment de la Llei 3/1998, incloses a l’Annex III.1 de l’Ordenança municipal d’activitats i intervenció integral de l’Administració ambiental de Barcelo- na, la taxa a satisfer, per cada autorització sol·licitada, és 710,33 2.5. Per la tramitació de la comunicació prèvia a l'inici d'activitat o utilització de les instal·lacions corresponents a l'Annex III. 2 i 3 de l' Ordenança municipal d’activitats i intervenció integral de l’Administració ambiental de Barcelona, i també per les comunicacions d’obertura d’establiments destinats a comerç alimentari minorista amb una superfície de venda inferior a 120 m² i la total a 200 m², la taxa a satisfer, per cada comunicació, és 207,79 € 2.6. Pels procediments de revisió periòdica o renovació de l’autorització i/o llicència ambiental, corresponents als annexos I i II de la Llei 3/1998, la taxa a satisfer serà el 40% de la que corres- pondria en cas de tractar-se de l’autorització o la llicència inicial. 2.7. Pels procediments de control periòdic, corresponents als annexos I, II, III.1 i III.2 de l'OMAIA, la taxa a satisfer és 207,79 2.8. Per la legalització d’activitats i ins- tal·lacions sense llicència, segons el procediment que s’escaigui, en compliment d’una ordre de l’Administració, la taxa a satisfer serà igual a la que correspondria per la tramitació de l’autorització inicial, de la llicència inicial o de la comunicació prèvia. Epígraf III. Concessió de llicències o autoritzacions per a obres i instal·lacions amb motiu de l’ocupació de la via pública 3.1. Construcció de barraques i quioscos a la via pública per a venda, exposició o similars 3.2. Claveguerons A tots els elements annexos precedents, cal aplicar-hi una única tarifa: 159,64 Epígraf IV. Col·locació de cartells publicitaris visibles des de la via pública € 4.1. Construcció de cartelleres. Per cada mòdul de 3 x 4 159,64 4.2. Per la instal·lació de rètols al coronament, la coberta o la mitgera d'un edifici 847,36 € 4.3. Per la legalització de col·locació de cartells publicitaris visibles des de la via pública sense lli- 113 cència, segons el procediment que s’escaigui, en compliment d’una ordre de l’Administració, la taxa a satisfer serà igual a la que correspondria per la tramitació de l’autorització inicial, de la llicència inicial o de la comunicació prèvia. 4.4. La taxa per la pròrroga de les llicències de col·locació de cartells publicitaris visibles des de la via pública serà del 50% de l'import que corres- pondria en cas de petició de nova llicència. Epígraf V. Inspecció d'execució d’obres a ins- tàncies de particulars 5.1. Per la inspecció de l'execució d'obres a la via pública i per la recepció d'aquestes cal abonar les taxes següents: a) Connexions ordinàries, sondatges i repara- cions de qualsevol mena a la via pública, per uni- tat. 39,29 b) Obres per noves instal·lacions a la via públi- ca, per hm o fracció 157,91 5.2. Per la realització d'assaigs de la qualitat de les obres s'han d'abonar les taxes següents: a) Obres a la via pública de reparació i con- nexió, per unitat 45,49 b) Obres a la via pública per a noves ins- tal·lacions. Segons els assaigs practicats, amb un mínim per hm o fracció. 157,18 c) Obres de construcció, reconstrucció o su- pressió de guals, per unitat. 54,43 d) Obres de construcció o reconstrucció de vo- reres, per cada 25 m2 o fracció. 54,43 5.3. Per la inspecció de l'execució d'obres ma- jors practicada a instància particular, incloent-hi el reconeixement d'edificis existents a l’efecte de de- terminar-ne l'antiguitat. € – Per informe 76,75 – Per informe certificat 115,13 Epígraf VI. Tramitació d'expedients contradictoris de ruïna – Per la tramitació de cada expedient 2.261,05 Epígraf VII. Gestió urbanística 7.1. Per la tramitació de projectes de repar- cel·lació i compensació, l'import a satisfer es de- terminarà segons la fórmula següent: 7.439,66 € + (0'003 · CLP) CLP = compte de liquidació provisional contingut en el projecte de reparcel·lació o compensació aprovat definitivament. 7.2. Per la tramitació de projectes de normalit- zació, l'import a satisfer es determinarà segons la 114 Ordenança fiscal núm. 3.3 fórmula següent: 1.859,88 € + (0'003 · CLP) CLP = compte de liquidació provisional contin- gut en el projecte de reparcel·lació o compensació aprovat definitivament. Epígraf VIII. Parcel·lacions 8.1. Per la tramitació de cada expedient 647,35 8.2. Certificat d'innecessarietat o altres informes certificats 96,20 Epígraf IX. Actes d'informació urbanística 1. Informe urbanístic 51,43 2. Informe certificat 96,20 3. Plànols d’alineacions i rasants, cessions i afectacions 51,43 4. Informe sobre obres majors: per informe sobre llicències d'obres majors emesos a instància de particular, incloent-hi els informes previs a la sol·licitud de la llicència. € a) Per informe 168,52 b) Per informe certificat 224,69 115 116