Ordenança fiscal núm. 3.3 SERVEIS URBANíSTICS NOTA: INCLOU LA CORRECCIÓ D'ERRADES PUBLICADA AL BOP núm. 24 de 27 de gener de 2001, pàg. 19 Art. 1r. Disposicions generals. D'acord amb allò que estableix l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i, específicament, l’article 58 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals i de conformitat amb els articles 15 i 19 de la mateixa Llei, s’estableixen taxes pels serveis urbanístics que es regeixen pels articles 20 a 27 de la Llei 39/1988. Art. 2n. Fet imposable. 1. Constitueixen el fet imposable: a) L'activitat municipal, tant tècnica com administrativa, que tendeix a verificar si els actes d'edificació i ús del sòl a què es refereixen els articles 3, 4 i concordants del Reial Decret Legislatiu 1/1992, de 26 de juny, pel qual s'aprova la Llei sobre el règim del sòl i ordenació urbana, i l'article 247 del Decret Legislatiu 1/1990, de 12 de juliol, que aprovà el text refós en matèria urbanística vigent a Catalunya, s'ajusten a la Llei esmentada, al Pla general d’ordenació urbana, a les ordenances i normativa ambiental aplicables i a la resta de normativa urbanística, com també les sol.licituds de pròrroga dels actes esmentats. b) L'activitat municipal, tant tècnica com administrativa, sobre els actes de prevenció i control per a l’exercici d’activitats, obertura d’establiments i execució i/o funcionament d’instal.lacions, derivada de l’aplicació de la Llei 3/1998 de la Generalitat de Catalunya, Decret 136/1999 que la desplega, l’Ordenança general del medi ambient urbà de Barcelona, per tal que compleixin les condicions de seguretat, tranquil.litat, sanitat o salubritat i l’Ordenança Municipal dels Procediments d’Intervenció Ambiental d’Activitats o qualsevol de les altres exigides per la legislació estatal, autonòmica o local. c) L'activitat municipal, tant tècnica com administrativa, de verificació que la instal.lació d'elements a la via pública per a la venda o exposició es fa d'acord amb la legislació vigent. d) L'activitat municipal d'inspecció d'execució de les obres, instal.lacions i activitats feta a instància particular. e) L'activitat municipal administrativa consistent en actes de gestió i tramitació dels expedients contradictoris de ruïna. f) La prestació dels serveis d'informació urbanística. 2. No estan subjectes a aquesta taxa les obres de mer ornament, conservació i reparació que es facin a l'interior dels habitatges. Art. 3r. Subjectes passius. 1. Són subjectes passius d'aquesta taxa les persones naturals o jurídiques que sol.licitin o provoquin la prestació de serveis o en interès de les quals es prestin aquests serveis, o siguin propietàries dels elements d'edificació particular en estat perillós, tot per tal de generar de l'administració municipal la llicència, el certificat, l'informe o l'actuació corresponents. 2. Igualment, són subjectes passius les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 33 de la Llei general tributària que són propietàries, posseïdores o, si s'escau, arrendatàries dels immobles en què es fan construccions o instal.lacions o s'executen les obres. 3. En tot cas, tenen la condició de substituts del contribuent els constructors i els contractistes de les obres. Art. 4t. Responsables. 1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 38.1 i 39 de la Llei general tributària. 2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 40 de la Llei general tributària. Art. 5è. Base imposable. La base imposable és la que resulta de la tarifa corresponent. Art. 6è. Exempcions, reduccions i bonificacions. 1. Cal aplicar les que recull la legislació vigent. 2. No obstant això, l'Ajuntament atorgarà una subvenció a aquells subjectes passius que sol.licitin llicències les quals estiguin relacionades directament amb la realització de les obres següents: a) Que fomentin l'estalvi energètic i/o la utilització d'energies renovables, tant en les instal·lacions de sistemes d'escalfament solar d'aigua com de producció d'energia elèctrica. b) Que fomentin l'ús eficaç de l'aigua i/o la recollida i reaprofitament de l'aigua de pluja. c) Que evitin intencionadament fer servir PVC (clorur de polivinil) com, per exemple, en conduccions elèctriques o d'aigua, aïllaments, decoració, etc. d) Destinades a augmentar l’espai verd de la finca o del solar. e) La realització d'obres destinades a l'adequació a mesures d'aïllament acústic. f) Els canvis de rètols motivats per la catalanització dels seu missatge, sempre que el nou rètol reuneixi idèntiques característiques que el substituït. Les condicions i requisits de l’atorgament de les anteriors subvencions es regularan dins la Normativa anual de la Campanya municipal de protecció i millora del paisatge urbà. Art. 7è. Subvencions. L'Ajuntament podrà atorgar una subvenció a aquells subjectes passius que sol.licitin llicències per a aquelles obres relacionades amb la construcció d'habitatges en substitució dels afectats per patologies estructurals, així com les obres necessàries per rehabilitar els habitatges afectats per patologies de la construcció. L'import de la subvenció serà equivalent a la quota de la taxa. Les condicions i requisits per a l'atorgament de la present subvenció es regularan segons la normativa reguladora de la subvenció de l'impost sobre construccions, instal.lacions i obres i de la taxa de llicències d'obres relatives a edificis afectats per patologies estructurals, aprovada per la Comissió de Govern amb data 8 de juliol de 1994. Art. 8è. Quota tributària. Les quotes que cal satisfer són les que figuren consignades en l'annex d'aquesta Ordenança. Art. 9è. Acreditació. 1. La taxa s'acredita i, per tant, neix l'obligació de contribuir en el moment d’iniciar-se l’activitat municipal que constitueix el fet imposable. A aquest efecte, aquesta activitat es considera començada en la data de presentació de la sol.licitud de la llicència urbanística o quan l’Administració practiqui els procediments corresponents als actes de prevenció i control necessaris per a l’exercici d’activitats, obertura d’establiments i execució i/o funcionament d’instal.lacions previstos per la legislació vigent. 2.En el cas que les obres s’hagin iniciat o executat sense haver obtingut la llicència corresponent, o quan s’hagi iniciat l’execució d’instal.lacions o l’exercici d’una activitat, s’hagi produït l’obertura d’un establiment o s’hagi posat en funcionament una instal.lació sense haver-se finalitzat els procediments de prevenció i control previstos en la legislació, facultant al titular a realitzar aquells actes, la taxa s’acreditarà en el moment d’inicar-se efectivament l’activitat municipal que podria determinar si l’obra, l’activitat o instal.lació és autoritzable, independentment de l’inici de l’expedient administratiu que s’hagi d’instruir per a l’autorització d’allò realitzat o per a procedir si s’escau a ordenar la demolició de les obres esmentades, el tancament de l’establiment, el cessament de l’activitat o el desmantellament de les instal.lacions en el cas de no ser autoritzables. 3. Una vegada nascuda l'obligació de contribuir, no l'afectarà ni la denegació, ni la caducitat de la llicència, ni la renúncia un cop concedida. 4. En el cas de la prestació dels serveis de planejament, si bé l'activitat municipal s'inicia amb la presentació de la corresponent sol.licitud, la taxa s'acredita en el moment de la notificació a la qual es refereix l'article 9.1 d'aquesta Ordenança. Art. 10è. Normes de gestió, liquidació i tramitació. 1. Per a la prestació dels serveis previstos en l'apartat d) de l'article 2 d'aquesta Ordenança, cal practicar la liquidació mitjançant l'òrgan gestor, i l'han de satisfer el contribuent o el destinatari en l'acte del lliurament de la prestació del servei en efectiu. Per a la prestació del servei relatiu a la tramitació a instància dels particulars dels diferents instruments de planejament i de gestió, el subjecte passiu haurà de fer efectiu el pagament en el termini de 30 dies des del moment de la recepció de la liquidació corresponent. Per a la prestació del servei relatiu a la tramitació a instància dels particulars dels diferents instruments de planejament, el subjecte passiu haurà de fer efectiu el pagament en el termini d'un mes des del moment de la recepció de la liquidació corresponent, coincidint amb la primera resolució dels òrgans municipals competents sobre el tràmit de l'instrument de planejament de conformitat amb la legislació urbanística vigent. 2. Per a la prestació dels serveis previstos en els apartats a), b), c) i e) de l'article 2, el subjecte passiu ha de practicar l'autoliquidació en el moment de l’acreditació de la taxa. Art. 11è. 1. Per reintegrar les despeses de la reconstrucció cal atenir-se a les normes següents: a) Qualsevol aprofitament especial que comporti la depreciació continuada, la destrucció o el desarranjament temporal de les obres o instal.lacions municipals està subjecte al reintegrament del cost total de les despeses respectives de reconstrucció, reparació, reinstal. lació, adob i conservació, sense perjudici dels drets i les taxes que es poden originar d'acord amb el que aquestes bases estableixen. b) La reposició dels paviments destruïts, de les calçades i de les voreres es farà sempre a càrrec de l'interessat. c) En cas que la inspecció facultativa municipal consideri mal compactat el terraplenat que s'ha practicat, cal fer-lo novament a càrrec de l'interessat. d) L'import dels treballs a càrrec de l'interessat per a la reposició de paviments, a la qual fa referència la base b) d'aquest article, s'ha de valorar per mitjà de la inspecció facultativa municipal. 2. Els beneficiaris a què es refereix l'apartat anterior estan subjectes al dipòsit previ de les quantitats reintegrables en garantia de les reposicions que ells mateixos facin. 3. Per determinar la quantitat a satisfer, cal atenir-se al cost suportat efectivament per l'Ajuntament per tal de practicar les reconstruccions de què es tracti i en tot cas cal aplicar com a tarifes mínimes les següents: a) Ferms primaris (terra, macadams): 5.070 ptes./ m2 b) Empedrats: 25.350 ptes./ m2 c) Formigons: 14.510 ptes./ m2 d) Aglomerats asfàltics: 12.775 ptes./ m2 e) Lloses de pedra natural: 41.440 ptes./ m2 f) Voreres 14.545 ptes./ m2 4. En cas que es tracti d'un paviment no inclòs en el detall anterior, el dipòsit s'ha d'avaluar sobre la base del preu que figura per al paviment esmentat en el quadre de preus generals de l'Ajuntament, augmentat el 25%. 5. En cas que la reposició afecti diferents elements del paviment, se n'ha de valorar el cost relatiu a la reconstrucció per reclamar-lo per la via administrativa. 6. En el cas que el dany sigui irreparable i la reposició resulti impossible, cal procedir de la mateixa manera que per al número anterior i recarregar en un 100% l'estimació tècnica. 7. Executades les obres i repassats els elements urbanístics de conformitat amb la llicència d'obres, es procedirà a l'atorgament de la llicència d'ocupació i a la devolució d'ofici dels dipòsits. En el cas que els serveis tècnics competents considerin que la reposició del paviment no ha estat satisfactòria, cal disposar d'aquest dipòsit per reconstruir el paviment. Art. 12è. L'exacció i la liquidació d'aquesta taxa són independents de l'exacció i de la liquidació de l'impost sobre obres, instal.lacions i construccions. Art. 13è. Infraccions i sancions. Cal atenir-se a allò que disposa l'Ordenança fiscal general. Art. 14è. Data d'aprovació i vigència. Aquesta Ordenança, aprovada definitivament pel Consell Plenari amb data 22 de desembre de 2000, començarà a regir l'1 de gener del 2001 i continuarà vigent mentre no se n'acordi la modificació o derogació. DISPOSICIONS TRANSITòRIES Primera. El règim fiscal de les sol.licituds de llicència d’activitat o d’obertura d’establiments iniciades abans del 30 de juny de 1999, que es tramiten d’acord amb el règim de llicències i autoritzacions del Reglament d’activitats molestes, insalubres, nocives i perilloses i del Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals, serà l’establert per a tots els seus supòsits en l’Ordenança vigent l’exercici de 1999. Segona. Mentre no entri en vigor la nova Ordenança Municipal dels Procediments d’Intervenció Ambiental d’Activitats, seguiran vigents les tarifes previstes a l'epígraf 2 de les Ordenances Fiscals de l'any 2000. ANNEX TARIFES Epígraf 1. Llicències d'obres 1.1. Les quotes exigibles en concepte de taxes per llicències d'obres són les següents: a) Obres majors: La quota s'obté mitjançant el producte de la superfície de l'obra en m2 Coeficient pel mòdul de 890 ptes./ m2, corregit amb els coeficients següents: - Nova planta i ampliació - Rehabilitació 1 0' 5 b) Obres menors. Per cada llicència: Pessetes - Si es requereix projecte tècnic 45.075 - Si no es requereix projecte tècnic 23.115 1.2. Per a les qualificacions d'obra major o menor cal atenir-se a allò que disposen la legislació vigent, les ordenances metropolitanes d'edificació i la resta de normativa urbanística. 1.3. Les llicències de primera ocupació s'iniciaran d'ofici, sense cap càrrec, una vegada comunicat a l'Administració l'acabament de l'obra. 1.4. Les taxes per la pròrroga de llicències d'obres majors s'obtenen mitjançant el producte de la superfície de l'obra en m2 pel mòdul de 160 ptes./ m2. 1.5. En el cas de desistiment d'una sol.licitud de llicència, sempre que es manifesti expressament abans de la concessió, procedirà el pagament del 50% de la quota corresponent. 1.6 La taxa per la pròrroga de les llicències d'obres menors serà del 50% de l'import que correspondria en cas de petició de nova llicència. 1.7 Legalització d'obres majors i menors. La quota s'obté mitjançant la quota que correspondria a la sol·licitud de la llicència per a les obres realitzades. 1.8 Informes sobre obres majors. Per informes sobre llicències d'obres majors emesos a instància de particular, incloent-hi aquells previs a la sol.licitud de la llicència. 24.065 - Per informe - Per informe certificat 32.050 Epígraf 2. Actes de prevenció i control d’activitats, establiments i instal.lacions 2.1 Per la tramitació de la certificació de compatibilitat urbanística realtiva a les activitats i instal.lacions compreses als annexos I i II (II.1 i II.2) del reglament de la 76.500 Llei 3/1998 la taxa a satisfer per cada certificació sol.licitada és 2.2.Per la tramitació simultània de l’autorització municipal i de l’informe vinculant municipal, corresponents a les activitats i instal.lacions de l’annex I del reglament de la Llei 3/1998 la taxa a satisfer per l’autorització sol.licitada és 2.3 Per la tramitacio de la llicència ambiental corresponent a les activitats i instal.lacions de l’annex II (II.1 i II.2) del reglament de la Llei 3/1998 la taxa a satisfer per cada autorització sol.licitada és 2.4 Per la tramitació de la llicència ordinària d’obertura d’establiment corresponent a les activitats i/o instal·lacions de l’annex III del reglament de la Llei 3/1998, incloses a l’Annex III.1 de l’Ordenança Municipal dels Procediments d'Intervenció Ambiental d'Activitats la taxa a satisfer per a cada autorització sol.licitada és 2.5 Per la tramitació de la comunicació prèvia a l'inici d'activitat o utilització de les instal·lacions corresponent a l'Annex III.2 de l' Ordenança Municipal dels Procediments d'Intervenció Ambiental d'Activitats, la taxa a satisfer per cada comunicació és de 2.6 Per la tramitació de la comunicació prèvia a l'inici d'activitat o utilització de les instal·lacions corresponents a l'Annex III.3 de l' Ordenança Municipal dels Procediments d'Intervenció Ambiental d'Activitats, i també per a les comunicacions d’obertura d’establiments destinats a comerç alimentari minorista amb una superfície de venda inferior a 120 m² i la total a 200 m² , la taxa a satisfer per cada comunicació és de 2.7 Per als procediments periòdics de revisió de l’autorització i/o llicència ambiental, corresponents als annexos I i II de la Llei 3/1998, la taxa a satisfer serà el 40% de la que correspondria en cas de tractar-se de l’autorització o la llicència inicial. 2.8 Per a la legalització d’activitats i instal.lacions sense llicència incloses a la disposició transitòria tercera de la Llei 3/1998, segons el procediment que s’escaigui i dins els terminis previstos a dites transitòries, per iniciativa pròpia del titular, no comportarà el pagament de taxes. 2.9 Per a la legalització d’activitats instal·lacions sense llicència, segons el procediment que s’escaigui, una vegada finalitzats els terminis establerts a les disposicions transitòries citades en el punt anterior, per iniciativa pròpia del titular, la taxa a satisfer serà equivalent al 25% de la que correspondria en cas de tractar- se de l’autorització, de la llicència inicial o de la comunicació prèvia 2.10 Per a legalització d’activitats i instal·lacions sense llicència, segons el procediment que s’escaigui,en compliment d’una ordre de l’administració, la taxa a satisfer serà igual a la que correspondria per la tramitació de l’autorització inicial, de la llicència inicial o de la comunicació prèvia. 2.11 En el cas de desestiment d’una sol·licitud d’autorització o llicència d’activitats o instal·lacions en qualsevol de les seves modalitats, sempre que es manifesti expressament abans de la seva resolució, la taxa a satisfer serà el 50% de la quota corresponent. Epígraf 3r. Concessió de llicències d'ocupació de la via pública Pessetes 3.1. Construcció de barracons i quioscos a la via pública per a venda, exposició o similars 3.2. Construcció de marquesines 3.3. Tanques i closes de protecció, ponts, bastides i similars 3.4. Col.locació de grues torre, ascensors i altres aparells per a la construcció 3.5. Claveguerons 3.6. Construcció de cartelleres. Per mòdul de 3 x 4 Per cada llicència d'ocupació de la via pública: 3.615 pessetes. A tots els elements annexos precedents, cal aplicar-hi una única tarifa de 23.118 ptes. 3.7. Per cada metre quadrat de superfície amb publicitat 5.555 sobre lones 3.8 Per cada instal.lació de gran rètol lluminós a la coberta 111.140 d'un edifici Epígraf 4t. Inspecció d'execució d’obres 4.1. Per la inspecció de l'execució d'obres a la via pública i per la recepció d'aquestes cal abonar les taxes següents: a) Connexions ordinàries i reparacions de qualsevol 5.690 mena a la via pública, per unitat b) Obres per noves instal.lacions a la via pública, per 22.865 hm o fracció 4.2. Per la realització d'assajos de la qualitat de les obres s'han d'abonar les taxes següents: a) Obres a la via pública de reparació i connexió, per unitat 6.585 b) Obres a la via pública per noves instal.lacions. 22.760 Segons els assajos practicats, amb un mínim per hm o fracció c) Obres de construcció, reconstrucció o supressió 7.880 de guals, per unitat d) Obres de construcció o reconstrucció de voreres, 7.880 per cada 25 m2 o fracció 4.3 Per la inspecció de l'execució d'obres majors practicada a instància particular, incloent-hi el reconeixement d'edificis existents a l’efecte de determinar-ne l'antiguitat: 11.110 - Per informe - Per informe certificat 16.670 Epígraf. 5è. Tramitació d'expedients contradictoris de ruïna Per la tramitació de cada expedient 317.840 Epígraf 6è.Gestió urbanística 6.1. Per la tramitació de projectes de reparcel.lació i compensació, l'import a satisfer es determinarà segons la fórmula següent: 1.111.650 ptes. + (0'003 . CLP) CLP = compte de liquidació provisional contingut en el projecte de reparcel.lació o compensació aprovat definitivament. 6.2. Per la tramitació de projectes de normalització, l'import a satisfer es determinarà segons la fórmula següent: 277.910 ptes. + (0'003 . CLP) CLP = compte de liquidació provisional contingut en el projecte de reparcel.lació o compensació aprovat definitivament. Epígraf 7è. Parcel.lacions Per la tramitació de cada expedient 91.000 ptes. Epígraf 8è. Actes d'informació urbanística 1. Informe urbanístic 7.230 2. Informe certificat 13.525