“BARCELONA CIUTAT SOLIDÀRIA: UN COMPROMÍS AMB EL MÓN” PLA DE TREBALL 2008 Comissionat d’Alcaldia de Barcelona Solidària Direcció de Cooperació Internacional, Solidaritat i Pau Barcelona, gener 2008 SUMARI Introducció Una nova organització 1. Eixos generals d’actuació 1.1 Un nou Pla Director 1.2 Programa Barcelona Solidària 1.3 Consell Municipal de Cooperació Internacional al Desenvolupament. 1.4 Projectes de cooperació internacional directa previstos pel 2008 - Els projectes centrals - Els projectes de cooperació de mig i curt termini 2. Programes multilaterals - La col·laboració amb xarxes de ciutats - La col·laboració amb Nacions Unides - La col·laboració institucional - La col·laboració amb xarxes d’oenegés i el teixit associatiu 3. La sensibilització i educació per la pau i el desenvolupament 3.1 Tasques de difusió 3.2. Apostes de legislatura 4. Emergències 5. Pressupost 2 INTRODUCCIÓ El Pla de Treball 2008 respon a les directrius fixades pel Pla Director, en la seva darrera etapa i dona impuls a la política de cooperació internacional i solidaritat de l’Ajuntament de Barcelona. Cal destacar aquí la importància creixent de la cooperació descentralitzada com una eina útil per trobar solucions locals a problemes globals i el compromís explícit de la nostra ciutat per treballar en la consecució del Objectius del Mil·leni de Nacions Unides. Una Nova organització Un dels elements més destacats és la nova organització política sorgida del cartipàs municipal que afecta a la Direcció de Cooperació Internacional. Així, la nostra direcció queda adscrita a la 1ª Tinència d’Alcaldia presidida pel Sr. Carles Martí i Jufresa, a l’Àrea de Benestar i Cohesió Social i com a referent polític al Comissionat d’Alcaldia de Barcelona Solidària, Sr. Daniel Cando i Cando. La Direcció de Cooperació Internacional, Solidaritat i Pau, amb Manel Vila i Motlló com a nou Director, queda adscrita així a la Comissió Municipal de Cultura, Educació i Benestar Social. Aquest canvi suposa un avenç respecte a situacions anteriors ja que la nova Direcció assumeix tant els programes de cooperació directe com el de les subvencions a les entitats en matèria de cooperació, la qual cosa ha de millorar la coordinació i la racionalitat de les intervencions de l’Ajuntament en aquest àmbit. Cal destacar el nou epígraf de la nostra Direcció que inclou els temes referents a la cultura de la Pau per la qual cosa es prendran iniciatives que permetin donar impuls a la sensibilització i creació de programes en aquest nou apartat. Objectius principals del Programa d’Actuació Municipal (PAM) de 2008-2011: Objectiu nº 1: Impulsar la cooperació al desenvolupament dels diferents agents i moviment associatiu de cooperació de la Ciutat, donant suport a la xarxa solidària de Barcelona. Objectiu nº 2: Promoure la col·laboració amb les autoritats locals dels països del Sud, donant suport als governs democràtics, promovent el desenvolupament local i la ciutadania activa. Objectiu nº. 3: Promoure la sensibilització ciutadana envers la cooperació, la solidaritat i la cultura de la pau com un deure democràtic. Objectiu nº. 4: Impulsar la coordinació entre les polítiques de cooperació i immigració. 3 1. EIXOS GENERALS D’ACTUACIÓ Els eixos que marcaran el Pla de treball 2008 seran: a. L’enfortiment de la cooperació directa implicant, com fins ara, les diferents àrees de l’Ajuntament. En aquest sentit, es marcaran prioritats en la realització d’accions que abastin tota la legislatura, és a dir, projectes a llarg termini que garanteixin uns resultats sostenibles. b. La millora de les bases del Programa Barcelona Solidària. Aquesta consisteix en l’actualització de les bases en aquells aspectes que tenen a veure, entre d’altres, amb l’ampliació del termini de justificació, la simplificació d’aspectes legals i, sobretot, en la inclusió de programes de suport de foment de biblioteques o xarxes de les mateixes en els països del sud. Igualment, es realitzarà un seguiment dels programes plurianuals aprovats en cada convocatòria. c. La projecció internacional. Es continuarà fomentant les relacions amb organismes multilaterals i xarxes internacionals. En concret amb el sistema de Nacions Unides i la Unió Europea. d. L’impuls al Consell Municipal de Cooperació al Desenvolupament. Es farà un nou redactat que s’ajusti a la nova organització i s’augmentarà la participació de les entitats. e. La col·laboració amb la Federació Catalana d’Oenegés pel Desenvolupament. S’establirà un conveni de dos anys prorrogable a dos més, amb la implementació d’una comissió de seguiment del conveni i que comporti una millora en les infrastructures del local cedit en funció del conveni. Igualment, considerem que la seu de les federacions ha de tenir un paper fonamental com a punt central d’informació ciutadana amb tot allò que té a veure amb el món de la cooperació. f. La sensibilització ciutadana, la relació amb la resta del teixit associatiu i les relacions institucionals. En aquest sentit, caldrà un impuls decisiu a aquelles accions que puguin sensibilitzar la població a l’entorn de la cooperació i la cultura de la pau. També, es duran a terme campanyes per implicar la societat civil en els projectes de la ciutat, així com el suport a associacions, ciutadans i funcionaris que estiguin treballant o vulguin implicar-se en programes de cooperació. Igualment, es continuarà donant suport a les iniciatives dels districtes. Des del punt de vista institucional, es treballarà per garantir la col·laboració amb aquelles institucions que treballen en el mateix àmbit, mitjançant acords o convenis. g. La difusió de les accions i activitats. Caldrà crear instruments per una major difusió i explicació a la ciutadania de les accions que en matèria de cooperació internacional realitza l’Ajuntament de Barcelona. 4 1.1. Un Nou Pla Director El Pla Director 2006-2008 s’exhaureix aquest any, la qual cosa comporta dos temes rellevants: l’avaluació dels resultats de la seva aplicació i, més important encara, la redacció d’un nou pla director 2009-2012. Cal ressaltar que aquesta és una iniciativa municipal que comporta la participació i la implicació del teixit associatiu i que és un gran acord de ciutat. El novembre de 2008 es farà la presentació al plenari del nou pla director. 1.2. Programa Barcelona Solidària Barcelona Solidària és un programa de cooperació internacional adreçat a les entitats sense ànim de lucre de la ciutat de Barcelona que s’executa mitjançant una convocatòria pública de subvencions de caràcter anual o plurianual per a donar suport a projectes i programes de cooperació al desenvolupament en països del Sud, així com a projectes que fomentin la sensibilització, la cultura de pau i l’educació per al desenvolupament a la ciutat de Barcelona. El treball que realitzen les entitats en l’àmbit de la cooperació internacional, així com la tasca de sensibilització a la ciutadania, a través de l’àmplia xarxa associativa que existeix a la ciutat i que gaudeix d’una llarga trajectòria, té un fort impacte a nivell social a la nostra ciutat. La convocatòria d’ajuts és l’eina que permet donar finançament a aquestes entitats a través de processos transparents de valoració de projectes amb rigorosos criteris de qualitat, de concurrència, i d’igualtat d’oportunitats, i que permet fer-ne el seguiment i l’avaluació d’aquests. L’Ajuntament de Barcelona, a través de la Direcció de Cooperació Internacional i Solidaritat, vol establir relacions de confiança mútua entre l’administració local i la xarxa d’entitats ciutadanes per tal de treballar de forma pròxima i optimitzant els recursos dels que disposa cada part, materials i humans, compartint coneixement i pràctica, per tal de dur a terme actuacions integradores, transversals i coherents. Per la convocatòria d’enguany, es preveuen dos programes bàsics: a) Programa de desenvolupament en països del Sud b) Programa de sensibilització, foment de la solidaritat i educació per al desenvolupament Igualment, i tal i com preveu el Pla Director vigent, es realitzaran diferentes convocatòries de Cooperació Municipal Concertada per tal de treballar conjuntament amb les entitats a aquelles ciutats on la Direcció de Cooperació vol incidir en projectes específics segons aquest Pla de Treball. 5 Dins la modalitat de programa de desenvolupament als països del Sud s’inclou un nou àmbit que fa referència a projectes que promoguin biblioteques públiques o xarxes de les mateixes. Per aquesta modalitat se li destina una partida pressupostària específica. La millora de la convocatòria també comporta un aspecte qualitatiu clau, que fa referència al seguiment dels projectes i programes per part dels tècnics de la direcció de Cooperació Internacional, amb la finalitat, com dèiem, d’aproximar-nos a la xarxa associativa de la ciutat, i sobretot, a les organitzacions no governamentals pel desenvolupament, i treballar amb elles de forma més coordinada tot establint lligams de confiança i corresponsabilitat en la tasca de la cooperació internacional i sensibilització pel foment de la cultura de la pau i el desenvolupament. La convocatòria d’enguany, a part dels recursos destinats, que s’especifiquen en el capítol del pressupost, inclou la continuïtat de programes plurianuals, tant de la convocatòria del 2006, com de la convocatòria del 2007, especificats en la següent taula: Entitat Any de Títol del programa País presentació a la convocatòri a Associació Catalana 2006 Programa andí d’electrificació Equador, Perú d’Enginyers Sense rural i accés a les energies i Bolívia Fronteres renovables Fundació Josep 2006 Potenciació de les capacitats, Perú Comaposada les iniciatives i els impactes del moviment socio-laboral de la CUT-Perú per al canvi socio- laboral i econòmic Fundació Pau i 2006 Programa triennal de Centreamèrica Solidaritat Cooperació Sindical Regional :Salvador, Centreamericana Guatemala, Honduras Associació 2006 Promovent Polítiques ENTREPOBLES d’Urbanisme Social: Nicaragua L’autogestió comunitària per la superació de la precarietat habitacional a tres barris de Managua Associació d’Amistat 2006 Fortaleciendo el poder local Guatemala amb el Poble de desde abajo y desde las Guatemala mujeres. Consolidación de los procesos políticos y 6 Entitat Any de Títol del programa País presentació a la convocatòri a económicos de las mujeres indígenas Mam de Quezaltenango Cooperacció 2006 Promoción del ejercicio de los Nicaragua derechos económicos de las mujeres Observatori DESC 2006 Ciudadanía, deuda y derechos Bolívia, Perú, humanos desde lo local Equador i Colòmbia Geòlegs del Món 2007 Integración participativa de la El Salvador gestión ambiental y de riesgos en los planes de desarrollo local y ordenamiento territorial del Área Metropolitana de San Salvador Fundació Món-3 2007 Creació d’un espai de formació Mauritània i difusió, tècnica i superior, o investigació agro-silvo-pastoril, sota la perspectiva de desenvolupament agrícola sostenible SODEPAU 2007 Millora i foment entre les dones Palestina de Cisjordània del seu accés a la salut sexual i reproductiva 1.3. Consell Municipal de Cooperació Internacional al Desenvolupament. Un dels objectius d’aquest any és donar un impuls al Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, a partir d’un nou redactat més ajustat a la nova organització, així com la clara voluntat d’augmentar la participació de les entitats, i també la diversificació d’aquestes per avançar cap a models més inclusius on tots els agents de la ciutat implicats en la cooperació hi trobin un espai de participació. El Consell és una eina fonamental per a impulsar i consolidar el model de cooperació i solidaritat de la ciutat, que s’ha de basar en la coordinació, coherència i concertació 7 entre els diferents agents implicats en la cooperació, especialment entre l’administració local i la xarxa associativa de la ciutat. El Consell dóna cabuda a la participació activa a les entitats de la ciutat en diversos temes que afecten al plantejament que l’Ajuntament de Barcelona adopta respecte a la cooperació internacional. Parlem des de temes pressupostaris fins a participar en el procés de definició del Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat. El Consell ha d’esdevenir una eina àgil, dinàmica i sobretot significativa i útil. Ha de ser com el pal de paller de la ciutat en temes de cooperació internacional, un paraigües sota el qual, es defineixen, es discuteixen i es consensuen diferents iniciatives, nous plantejaments, actuacions públiques o privades en les quals l’administració local i les entitats es posen a treballar conjuntament sota un marc de voluntat integradora i d’optimització de recursos i esforços. Concretament, algunes de les actuacions previstes per aquest any són: 1. L’aprovació de les “Bases per sol·licitar i atorgar subvencions a les entitats dedicades a l’àmbit de la cooperació internacional” 2. L’aprovació de la modificació de les Normes Reguladores del Consell 3. Participació en la definició i redacció del Nou Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat 2009-2012. 4. Potenciar la creació de Consells de Cooperació i Solidaritat als Districtes. Es tracta d’un compromís que recull el propi Pla Director de cara als propers anys i que correspon liderar pel Consell. 5. Donar a conèixer en el si del Consell les actuacions i projectes de cooperació directa i concertada de l’Ajuntament. El Consell ha de servir de plataforma per conèixer projectes de diferents iniciatives, ser un espai de compartir experiències i bones pràctiques i de generació de nous plantejaments, formes de treball i actuacions. 6. Liderar un debat en profunditat sobre un dels eixos fonamentals de les polítiques de solidaritat, que és la sensibilització i educació per a fomentar una cultura del desenvolupament, la pau i els drets humans entre la ciutadania del Nord 7. Ampliar la composició del Consell, introduint especialment representants d’entitats no federades. 8. Promoure programes i campanyes de sensibilització i comunicació entre la ciutadania 8 1.4. Projectes de Cooperació Internacional Directa previstos pel 2008 Els projectes centrals Com hem comentat en els eixos generals, cal apostar per enfortir la cooperació en ciutats amb les que tenim una forta implicació, així com l’inici del treball amb l’Àfrica Subsahariana, i amb aquelles ciutats de la mediterrània que, per veïnatge, demanen un suport especial. Així doncs, es treballarà de forma continuada en: - Ciutat de Gaza. (Orient Pròxim) Després d’implementar el projecte d’urbanització d’Al-Nàsser es durà a terme la construcció d’un nou mercat a Tal-Al-Hawa, amb la col·laboració de Mercats Municipals de Barcelona i el Sector d’Urbanisme. Pressupost.- 195.000.- € - San Salvador i la seva Àrea Metropolitana. (Santa Tecla, Nejapa) (El Salvador) (Centre Amèrica) Impulsar els projectes de cooperació a aquestes ciutats i, alhora, reforçar la Coordinadora d’Alcaldes de l’Àrea Metropolitana de San Salvador (COAMSS). Amb la nostra col·laboració, es farà la presentació del Pla Estratègic de San Salvador i la celebració del Fòrum d’Autoritats Locals. Pressupost.- 260.000.- € - Maputo. (Moçambic) (Àfrica Subsahariana) Es donarà suport a la millora de la governabilitat local a través del perfeccionament dels processos administratius. Rehabilitació i posta en funcionament del Centre Cultural de Ntsyndia i l’estudi de l’urbanització de la Baixa Cidade. Pressupost.- 180.000.- € - Ciutats del nord del Marroc (Tànger, Tetuan, Casablanca) (Marroc) (Magrib) Es durà a terme un programa global en termes de millora de la governabilitat local i elaboració de Plans Estratègics. Aquest programa es durà a terme mitjançant la convocatòria de cooperació concertada entre aquelles oenegés que treballin en aquest àmbit. Pressupost.- 270.000.- € Els projectes de cooperació de mig i curt termini Es continuarà treballant amb totes aquelles ciutats amb les que l’Ajuntament té acords o convenis de col·laboració vigents, i s’iniciarà un procés amb aquelles ciutats que han demanat suport i que s’ajusten a les directrius de l’actual Pla Director. - Nablús (Cisjordània) (Orient Pròxim) Suport al moviment associatiu juvenil. - Ghobayre (Líban) (Orient Pròxim) Suport als programes de salut pública. - Trípoli (Líban) (Orient Pròxim) Estudi de programes a través de Med-Cités. - Istambul (Turquia) (Orient Pròxim) Projectes de rehabilitació urbana. - Oran (Algèria) (Magrib). Rehabilitació urbana amb Foment de Ciutat Vella. 9 - Mèxic DF (Mèxic) (Nord Amèrica) Suport a la rehabilitació del barri Santo Domingo, amb Foment Ciutat Vella. - Puebla (Mèxic) (Nord Amèrica) Continuïtat en la col·laboració en el programa de violència de gènere. - L’Havana (Cuba) (Carib) Finalització de la rehabilitació del carrer Barcelona. Suport a iniciatives d’intercanvi cultural, amb el suport de l’OTC de L’Havana - Montevideo (Uruguai) (Sud Amèrica) Millores socials al barri de Malvín Norte. Col·laboració amb les escoles bressol amb l’IMEB. Col·laboració amb el Campament de la Pau del Mercosur. Projecte Mercabarna. Projecte “Prevenció contra les drogues”. - Medellín (Colòmbia) (Sud Amèrica) Col·laboració entre escoles amb l’IMEB. Intercanvis entre biblioteques i suport a la nova organització municipal a través de la UOC. - Bogotà (Colòmbia) (Sud Amèrica) Viver d’Empreses amb Barcelona Activa. Ludoteca amb la Fundació Imago. - Quito (Equador) (Sud Amèrica) Continuïtat en la col·laboració del govern digital, política fiscal i organització administrativa. - Guayaquil (Equador) (Sud Amèrica) Suport al projecte “Els pous del Món”, promogut per l’AAVV de Poble Nou del Districte de Sant Martí. - Lima - Xarxa de Municipis Sud (Perú) (Sud Amèrica) Suport a la governança local. Programes de Medi Ambient, especialment amb el tractament de residus. - El Alto-La Paz (Bolívia) (Sud Amèrica) Programes de formació a funcionaris de l’administració pública. Intercanvis entre escoles de formació professional. - Niamey i Agadez (Níger) (Àfrica Central) Suport a la governança local. - Búnia – Zona de Nord Kivu (Rep. D. Del Congo) (Àfrica Central) Programes de suport a les dones víctimes de la violència sexual. - Alger (Algèria) (Magrib)Recuperar els programes de formació de funcionaris de l’administració pública. - Fes (Marroc) (Magrib) Suport a l’organització dels arxius municipals i la xarxa de biblioteques. - Sarajevo (Bòsnia i Hercegovina) (Balcans) Suport a la Sarajevo Economic Region Development Agency (SERDA). Assistències tècniques en temes de relacions internacionals. - Tirana (Albània) (Balcans) Suport a la governança local i Planificació Urbanística. - Rosario (Argentina). Coordinació dels Programes amb l’Associació Internacional de Ciutats Educadores. - Casablanca (Marroc) (Magrib) Programa Interreg – III B (Medoc) (Marsella, Gènova, Torí, Màlaga, Sevilla, València i Barcelona) Elaboració del Llibre Blanc per la innovació i la competitivitat a la Mediterrània. Pressupost.- 730.000.- € 10 2. PROGRAMES MULTILATERALS La relació amb els organismes multilaterals i les xarxes internacionals de ciutats i regions és un dels eixos de treball que cal consolidar. La col·laboració amb xarxes de ciutats - Med-Cités. Participació en un projecte Meda de veïnatge, amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) - CGLU. Col·laborar activament amb la Comissió de Cooperació Descentralitzada i Diplomàcia de Ciutats. Desenvolupament del Projecte “Peacekeeping Cities” amb el Departament d’Operacions de Manteniment de la Pau de Nacions Unides. Projecte de la UE de suport a les Xarxes d’Autoritats Locals de 9 països d’Àfrica, Amèrica Llatina i Àsia. - Xarxa d’Ajuntaments Solidaris amb el Poble Sahaurí. Seguiment i participació en les seves activitats. - Xarxa Europea de Ciutats per la Pau en el Pròxim Orient. Mantenir la coordinació amb les activitats d’aquesta xarxa. - EuroGaza. Impulsar la xarxa de ciutats europees agermanades amb la ciutat de Gaza (Palestina) - “Barcelones”. Iniciar programes amb les ciutats “Barcelona” del món. La col·laboració amb les Nacions Unides - ACNUR. Participar en les seves activitats i accions. - PNUD/DPKO. Iniciar campanya activa contra les mines antipersona. La col·laboració institucional - AECID. Establir convenis de col·laboració amb la cooperació espanyola, especialment amb el Programa MUNICIPIA. - FEMP. Integració a la Comissió de Cooperació de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. - ACCD. Mantenir i ampliar els convenis de col·laboració amb la cooperació catalana. - IDELCA. Impulsar el conveni amb El Instituto de Desarrollo Local de Centro América, amb la Diputació de Barcelona i l’Agència Catalana de Cooperació Internacional per a promoure el desenvolupament local a través de diverses activitats formatives, de xarxa, etc. - FCCD. Aprofundir en la relació amb el Fons Català per tal de desenvolupar polítiques conjuntes. - Centre de Cooperació per la Mediterrània – Creu Roja. Donar suport al manteniment de la seva seu a Barcelona i establir acords de col·laboració. - Barcelona Ciutat Refugi. Establir un conveni de col·laboració amb Pen Club. 11 - Campament de la Pau. Seguiment dels campaments de la pau de la Fundació Fòrum a Barcelona. - CIDOB. Col·laboració en els programes de formació i investigació. - CIDEU. Establir acords de col·laboració per donar suport als projectes de cooperació directa que tenen a veure amb els plans estratègics. - IEMD. Implicació en els seus programes de cooperació. - Casa Àsia. S’establiran acords per la organització d’activitats conjuntes. - Casa Amèrica. S’establiran acords per la organització d’activitats conjuntes. La col·laboració amb xarxes d’oenegés i el teixit associatiu - Federació Catalana d’Oenegés pels Drets Humans. - Federació Catalana d’Oenegés per la Pau. - Federació Catalana d’Oenegés pel Desenvolupament - Escoles Compromeses amb el Món. Mantenir aquest programa i donar suport a les Jornades anuals de les Escoles per la cooperació. - Taula Catalana per la Pau a Colòmbia. Participació activa a la Taula i donar suport a les Jornades anuals sobre Colòmbia. - Caravana Solidària a l’Àfrica Occidental. - ANUE. Suport a les activitats de l’Associació de les Nacions Unides a Espanya. - El suport a iniciatives i projectes. Recolzar aquelles activitats que tinguin un caràcter especial i interès, o que pertanyen a entitats de l’estranger sempre i quan s’ajustin a les directrius del Pla Director, com ara el “Programa d’atenció als desplaçats segons una perspectiva de gènere a Bogotà” presentat per CIASE o el “Projecte educatiu per a nens ex –soldats al Txad” demanat per AWNONGA. Pressupost.- 410.000.- € 12 3. SENSIBILITZACIÓ I EDUCACIÓ PER LA PAU I EL DESENVOLUPAMENT L’Ajuntament de Barcelona, sent conscient de la importància dels projectes de sensibilització i educació per la Pau i el desenvolupament destinarà durant el 2008 importants esforços tècnics i econòmics a aquesta línia de treball. Un element important és la incorporació a la nostra direcció d’una línia de treball encaminada a establir accions sobre el tema de la Pau, el desarmament i la resolució de conflictes. En aquest sentit, es faran les següents iniciatives: - Celebració del 60è Aniversari Declaració dels DDHH. Activitats relacionades amb aquest aniversari, conjuntament amb Amnistia Internacional al Palu Sant Jordi. - Creació del “Centre d’Interpretació de la Pau” al Castell de Montjuïc, un cop formalitzat el traspàs del Castell a l’Ajuntament. - Facilitar la creació d’una oficina a Barcelona del International Crisis Group com un instrument essencial per conèixer la situació i els conflictes a la Mediterrània. - La realització de l’exposició “Vides Minades 10 anys” de Gervasio Sánchez al CCCB durant els mesos de febrer, març i abril. Programació de quatre conferències relacionades amb l’exposició. - Intentar, amb la col·laboració del PNUD/DPKO, iniciar un programa per la desaparició de les mines antipersona. - Es potenciarà el Portal PAULA, conveniat amb la FSUB com a eina de suport al professorat en temes d’educació per la Pau. - Realització de l’exposició “Un viatge a Orient, Bagdad (1956 – 1982), Barcelona 2008 - Bagdad 2013 per tal de sensibilitzar la població sobre la vida quotidiana a aquest indret. - Potenciar activitats dirigides a sensibilitzar la població entorn als Objectius del Mil·leni. 3.1. Tasques de difusió: Així mateix, seguint la dinàmica generada al 2006 pel Pla Director, es farà un esforç per millorar la informació a la ciutadania sobre els projectes desenvolupats i/o finançats per l’Ajuntament en matèria de cooperació internacional, i durem a terme actuacions en aquest sentit, com: - L’estand a les festes de la Mercè - Presència al Dia de la Cooperació de l’ACCD - Campanya per implicar els funcionaris de l’Ajuntament en el 0’7 - Sensibilitzar i promoure la participació de funcionaris en estades als projectes de cooperació - Manteniment de la Web de Cooperació - Edició d’un llibre de bones pràctiques del primer Pla Director - Col·laboració amb programes de sensibilització amb entitats d’immigrants. 13 També volem recordar les diverses actuacions que anualment es celebren a la ciutat en aquesta línia i que compten amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona: - Dia de l’Esperança amb INTERMÓN -OXFAM - Jornades de la Taula per Colòmbia - Jornades sobre Cine de Colòmbia amb IMAGO - La Tercera Fira del Llibre de Cooperació amb TRENKALÓS - La festa del comerç just amb el SETEM i altres organitzacions - Festival Internacional de Cinema per la Pau i els Drets Humans. GHANDIJI 3.2. Altres En aquest apartat, i creient necessari que la Direcció ha de ser promotora d’esdeveniments que serveixin per la reflexió, no només de la situació de la cooperació internacional arreu, sinó també per els grans temes que tenen a veure amb la situació geopolítica del món, proposem la organització de jornades, conferències o programes que s’han de produir des d’aquest moment però que, en el temps, s’aniran desenvolupant al llarg de la legislatura. Així, destaquem: - Organització de la II Conferència de Ciutats Dividides al 2009 - Organització del primer Congrés “Cooperació Descentralitzada i Diplomàcia de Ciutats” que proposi l’elaboració d’una Agenda 21 de la Cooperació al 2010. - Donat el cas, implicar-nos en la Conferència Barcelona + 15 - Calendari de conferències trimestrals amb la presència d’experts i expertes nacionals i internacionals sobre els temes d’actualitat - Realitzar unes jornades sobre la Banca Ètica - Beques per a cooperants. Promoure la pràctica de la cooperació entre els joves amb estudis o procés de formació en cooperació internacional. - En el marc d’EuroMed, promourem la creació de la “Chartre d’Alliance” com una nova xarxa de ciutats amb l’objectiu de crear un CIDEU de la Mediterrània. Pressupost.- 464.000.- € 14 4. EMERGÈNCIES Pel 2008, i segons queda acordat al Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat (2006-2008), fem reserva d’una partida de 180.000.- € per poder fer front a situacions d’emergència humanitària com a conseqüència de conflictes bèl·lics o de desastres naturals. Aquest ajut es concreta cas a cas, procurant la màxima eficàcia possible en situacions, per definició, complicades i es vehicula a través del Comitè Català d’Emergències i Ajut Humanitari. Igualment, es subscriurà un conveni amb l’AECID per tal d’incloure un equip reduït de personal municipal (Bombers, Guàrdia Urbana, TMB i Manteniment i Serveis), disponible per gestionar en destí l’ajut humanitari. Es renovarà, a banda, el conveni amb Farmacèutics Mundi per un període de 2 anys prorrogable a 2 més, per tal de garantir l’enviament de Kits humanitaris de manera immediata quan es produeixi una situació d’emergència puntual. 5. PRESSUPOST Com queda recollit al Pla Director de Cooperació Internacional i Solidaritat (2006- 2008), aprovat pel Plenari en data de 14 d’Octubre de 2005, el pressupost per a la cooperació internacional, solidaritat i pau de l’Ajuntament de Barcelona pel 2008 serà de 8.000.000.- €. S’ha de tenir en compte, també, la quantitat de 1.807.827,49.-€ compromesos de les convocatòries anteriors. La convocatòria per a projectes de cooperació amb entitats privades no lucratives i cooperació municipal concertada es dotarà de 3.825.172,.51.- €; als projectes de cooperació directa es destinaran 2.000.000.- € - incloent-hi els propis projectes de sensibilització i educació per la pau i el desenvolupament-, a emergències 180.000.- € i a la gestió i avaluació del programa 200.000.- €. 15