1    Marc Financer 2013-2016 (marc associat al Pressupost 2014) El Marc Financer de l’Ajuntament de Barcelona 2013-2016 està orientat a l’obtenció d’uns resultats que permetin garantir la solvència i la liquiditat de la institució. Aquests resultats són l’instrument que ha de permetre la consecució dels objectius establerts en el Marc Estratègic i Full de Ruta del govern municipal. El pressupost de l’any 2014 s’ha d’elaborat seguint les directrius fixades per la Llei Orgànica 2/2012 d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, aprovada el 27 d’abril de 2012 (en endavant LOEPSF). La seva aprovació respon a un mandat constitucional arran de la reforma de l’article 135 de la Constitució Espanyola i que introdueix una regla fiscal que limita el dèficit públic de caràcter estructural i limita el deute públic al valor de referència del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. El preàmbul de la LOEPSF estableix tres objectius fonamentals: garantir la sostenibilitat financera de l’administració pública; enfortir la confiança en l’estabilitat de l’economia; i reforçar el compromís amb la Unió Europea en matèria d’estabilitat pressupostària. Amb la consecució d’aquests objectius es pretén contribuir a consolidar un marc de política econòmica orientat al creixement econòmic i la creació d’ocupació. La seva entrada en vigor introdueix canvis substancials a l’hora de presentar els pressupostos dels ens locals. A banda de la necessitat del compliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària, s’ha introduït la obligació del compliment de regles fiscals, de l’objectiu d’endeutament o de presentar un marc pressupostari a mig termini. Objectius d’Estabilitat Pressupostària D’acord amb l’article 15 de la LOESPSF, correspon al Govern de l’Estat, mitjançant acord del Consell de Ministres, fixar, al llarg del primer semestre de cada any, els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic referit als tres exercicis següents per al conjunt de les Administracions Públiques. La proposta de fixació d’aquests objectius s’ha d’acompanyar d’un informe d’avaluació de la situació econòmica prevista, el qual ha d’incloure, entre d’altres aspectes, la taxa de referència de l’economia espanyola prevista per poder determinar la regla de despesa. Aprovats aquests objectius, l’elaboració dels pressupostos de les Administracions Públiques s’han d’acomodar als esmentats objectius. Per acord del Consell de Ministres de 28 de juny de 2013, i aprovats en els tràmits parlamentaris posteriors, s’han fixat els següents objectius en relació a les Entitats Locals: 2    2014 2015 2016 Objectiu d’Estabilitat Pressupostària Capacitat (+) Necessitat (-) de Finançament, SEC-95, en % PIB 0,0 0,0 0,0 Objectiu de Deute Públic, en % PIB (*) 4,0 4,0 3,9 Regla de despesa, en % 1,5 1,7 1,9 (*) Els límits d’endeutament aplicables a cada entitat local, no obstant, són els determinats a la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aprovada pel RDL 2/2001, tenint en compte el que estableix la disposició final 30ª de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2013, pel que fa a les operacions de crèdit a llarg termini per finançar inversions, i que està fixat en el 75% dels ingressos corrents liquidats. Els “Objectius d’Estabilitat Pressupostària i deute públic 2014-2016” han estat informats favorablement per la Comissió Nacional d’Administració Local, en sessió de data 26 de juny de 2013. L’objectiu d’Estabilitat Pressupostària fixat pel govern de l’Estat és coherent amb el mandat de la LOEPSF, que en el seu article 11.4 fixa la necessitat, per les corporacions locals, de mantenir una posició d’equilibri o superàvit pressupostari. Marc financer 2013‐2016 Aquest marc financer constitueix la referència pressupostària pels propers tres anys, i delimita, en base a la millor estimació dels ingressos i els objectius financers determinats, la disponibilitat de recursos futurs. Perímetre de consolidació El perímetre de consolidació inclou el Sector Administració Pública de l’Ajuntament de Barcelona, format per l’Ajuntament i les entitats dependents en què: l’Ajuntament té més del 50% del capital, majoria en drets de vot, nomena a la majoria dels integrants dels òrgans de govern i/o a la majoria dels administradors; que es financen majoritàriament amb ingressos de no mercat; i que han estat classificades com Sector Administració Pública per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat. Objectius financers L'objectiu estratègic del govern municipal pel període 2013-2016 és fer de Barcelona la ciutat de les persones, incidint en tres eixos fonamentals: la reactivació econòmica, l’atenció a les persones i la regeneració urbana. La consecució d’aquests objectius s’ha de compatibilitzar amb el compromís amb els objectius derivats de la LOEPSF pel període 2014-2016 i el compromís del govern 3    municipal de preservar la solvència i liquiditat de la institució com a garantia per l’assoliment dels objectius establerts en el Marc Estratègic i Full de Ruta. En base a aquestes premisses, els objectius financers establerts són els següents: a) Complir amb els objectius derivats de la LOEPSF. b) Mantenir un nivell d'estalvi brut sobre els ingressos corrents per sobre del 15% en termes comptabilitat nacional, és a dir, aplicant els criteris del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC-95), que permeti el finançament de les inversions previstes. c) Estabilitzar el nivell d'endeutament (d’acord amb el Protocol de dèficit excessiu - PDE) de l'administració pública per sota del 60% dels ingressos corrents. Escenari macroeconòmic El “programa de estabilidad del Reino de España” 2013-2016 de 26 d’abril de 2013 inclou el darrer escenari macroeconòmic publicat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat. Les previsions incloses en aquest escenari són: Tenint en compte l’estructura dels ingressos i despeses de l’Ajuntament de Barcelona, vinculats estretament quant a la participació en els ingressos de l’Estat principalment a les previsions macroeconòmiques incorporades en els Pressupostos Generals de l’Estat, s’ha adoptat aquest escenari per l’estimació de l’evolució dels ingressos pel propers exercicis, juntament amb una estimació d’IPC del 2% lineal pel període 2015- 2016. Variació, % 2014 2015 2016 PIB real 0,50% 0,90% 1,30% PIB nominal 1,90% 2,40% 3,10% Deflactor del PIB 1,40% 1,50% 1,80% 4    Escenari pressupostari 2013-2016 SECTOR ADMINISTRACIÓ PÚBLICA DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA,  (d’acord amb la LOEPSF) (dades en milions d’euros) 2013 previsió 2014 previsió 2015 previsió 2016 previsió RESULTAT CORRENT (ORDINARI) (+) Ingressos corrents 2.415,8 2.426,9 2.422,1 2.469,9 (-) Despeses corrents* 1.978,0 1.999,4 2.051,7 2.092,3 (=) Estalvi brut 437,8 427,5 370,4 377,6 % Estalvi brut s/ Ingressos corrents 18,1% 17,6% 15,3% 15,3% RESULTAT DE CAPITAL (INVERSIONS) (+) Ingressos de capital 33,2 27,1 20,0 20,0 (-) Despeses de capital 370,5 441,2 376,9 388,9 (=) Superàvit/dèficit de capital -337,3 -414,1 -356,9 -368,9 RESULTAT DE CAPACITAT/NECESSITAT DE FINANÇAMENT (CNF) (+) Ingressos no financers totals 2.449,0 2.454,0 2.442,1 2.489,9 (-) Despeses no financeres totals 2.348,5 2.440,6 2.428,5 2.481,2 (=) CAPACITAT/NECESSITAT DE FINANÇAMENT 100,5 13,4 13,5 8,7 % CNF s/ Ingressos no financers 4,1% 0,5% 0,6% 0,3% FONTS DE FINANÇAMENT DE LA CNF (+) Ingressos financers 114,0 238,5 156,9 170,9 (-) Despeses financeres 105,0 238,8 157,4 171,2 (+) Operacions financeres netes 8,9 -0,4 -0,6 -0,3 (=) EXCEDENT/DÈFICIT DE FINANÇAMENT ANUAL 109,4 13,0 13,0 8,3 ENDEUTAMENT Endeutament previst a 31/12 1.165,1 1.164,4 1.163,8 1.163,4 % Deute s/ Ingressos corrents 48,2% 48,0% 48,0% 47,1% (*) Inclou el Fons de Contingència (1) Inclouen els ingressos i despeses respectivament per fiances urbanístiques i guals. (2) PDE. Endeutament d’acord amb el Protocol de Dèficit Excessiu. Inclou l’endeutament de l’Ajuntament de Barcelona i dels seus ens dependents als efectes de la LOEPSF Previsió d’ingressos i despeses (2013-2016) L’exercici 2013 correspon a l’estimació de liquidació amb les dades tancades a 30 de juny. Les dades corresponents a l’exercici 2014 són les incloses en els pressupostos municipals que es presenten, aplicant els ajustos de comptabilitat nacional necessaris per passar del pressupost d’acord amb el Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals (LRHL) a la presentació de resultats en termes del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC-95). Partint del pressupost per l’exercici 2014, els ingressos i despeses dels anys 2015 i 2016 s’han projectat sobre la base de les hipòtesis següents: Ingressos a) Impostos locals: En el cas de l’Impost sobre béns immobles s’estima una variació de l’1,2% tant al 2015 com al 2016. Aquests increments es deriven dels efectes dels topalls fixats per amortir l’impacte de la revisió dels valors cadastrals de 2001. No es contempla en les previsions cap variació de tipus ni la modificació del coeficient d’actualització del valor cadastral en relació als valors estimats per 2014. 5    Pel que fa a la resta d’impostos locals, s’estima en conjunt que els ingressos es mantindran estables tot el període. b) Participació en els ingressos de l’Estat: Pel període 2015-2016 s’estima que els avançaments a compte de la Cessió en els Tributs de l’Estat (CTE) creixerà al mateix ritme que el PIB nominal. Els ingressos estimats preveuen l’efecte, per a cada exercici, de la devolució de la desena part –amb efectes 1/1/2012- de les liquidacions negatives corresponents als anys 2008 i 2009 (3,4 milions d’euros anuals). Pel que fa al Fons Complementari de Finançament, s’estima que els avançaments a compte creixeran al mateix ritme que el PIB nominal. Els ingressos estimats preveuen l’efecte, per a cada exercici, de la devolució de la desena part –amb efectes 1/1/212- de les liquidacions negatives corresponents als anys 2008 i 2009 (34,5 milions d’euros anuals). En tos dos casos, s’estima que les liquidacions definitives de la participació en els tributs de l’Estat dels 2013 i 2014 tindran efecte neutre en els pressupostos dels exercicis 2015 i 2016 respectivament. El pressupost 2014 contempla un ingrés derivat de la liquidació definitiva de la participació en els tributs de l’Estat de l’exercici 2012 per import global de 44,4 milions d’euros. c) Taxes i altres ingressos: S’estima que les taxes i altres ingressos creixeran al mateix ritme que l’IPC previst pel període 2015-2016. d) Ingressos patrimonials: S’estima que els ingressos patrimonials creixeran al mateix ritme que l’IPC previst pel període 2015-2016. e) Altres transferències: S’estima pel període 2015-2016 les transferències corrents, excloses les transferències corrents derivades del Fons Complementari de Finançament, es mantindran estables en tot el període. La projecció està feta sobre les xifres previstes al pressupost de l’exercici 2014. Despeses L’estimació de les despeses corrents pel període 2015-2016 s’han estimat aplicant a partir de 2014 la restricció de l’obtenció d’un estalvi brut equivalent, com a mínim, al 15% dels ingressos corrents, en línia amb els objectius financers establerts. Sota aquesta premissa, i partint de l’estructura de les despeses corrents resultant del pressupost per l’exercici 2014, la distribució de les despeses corrents per epígrafs s’ha realitzat sobre la base de les següents hipòtesis: a) la previsió que les despeses de personal es mantinguin estables al llarg del període 2015-2016, conseqüència de la no reposició per jubilacions i baixes, que compensaria possibles augments per lliscaments de categories o actualitzacions de salaris; b) les despeses financeres es basen en 6    l’import i l’estructura de l’endeutament previst i considerant un cost mig del deute del 5,5% tant al 2015 com al 2016. Fent una anàlisi de sensibilitat, i en funció d del volum d’endeutament previst a final de l’exercici 2015 i 2016, la variació d’un punt percentual en el cost mig estimat del deute representaria un import arrodonit de 11,6 milions d’euros; c) quant a despeses en béns corrents i serveis, transferències corrents i Fons de Contingència, s’estima que aquests epígrafs augmentin a l’entorn del 2,1% al 2015 i el 2,9% al 2016 de mitjana i en concordança amb l’evolució dels ingressos corrents. L’estimació de les despeses de capital del període 2015-2016 són el resultat dels estalvis bruts que s’estima generar al llarg del període, més l’estimació dels ingressos de capital previstos i més la variació resultant de l’endeutament net previst. Quant als ingressos de capital, s’estima uns ingressos constants de 20 milions d’euros anuals que provindran de la gestió d’actius (per venda de solars, edificis, aparcaments i sobrants de la via pública) i de transferències de capital per finançar inversions. Previsió de l’endeutament (2013-2016) A la taula següent es desglossa l’endeutament consolidat de l’Àmbit d’Administració Pública de l’Ajuntament de Barcelona en dos grups: (i) el deute de l’Ajuntament de Barcelona ; i (ii) el deute dels seus ens dependents del Pressupost Municipal, és a dir, que presten serveis que es financen majoritàriament amb transferències corrents de l’Ajuntament. Endeutament financer consolidat, a 31 de desembre (dades en milions d’euros) 2013 estimació 2014 previsió 2015 previsió 2016 previsió Ajuntament de Barcelona 1.165,1 1.164,4 1.163,8 1.163,4 Ens dependents 0,0 0,0 0,0 0,0 Endeutament (PDE) 1.165,1 1.164,4 1.163,8 1.163,4 Compliment dels objectius de deute públic L’objectiu de deute públic pel conjunt de les corporacions locals ha estat fixat en el 4,0% del PIB pel 2014 i 2015, i del 3,9% per l’any 2016. No obstant, els límits d’endeutament aplicables a cada entitat local són els determinats a la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aprovada pel RDL 2/2001, tenint en compte el que estableix la disposició final 30ª de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2013, pel que fa a les operacions de crèdit a llarg termini per finançar inversions, i que està fixat en el 75% dels ingressos corrents liquidats. 7    (dades en milions d’euros) 2013 estimació 2014 previsió 2015 previsió 2016 previsió Endeutament financer (a 31/12) (PDE) 1.165,1 1.164,4 1.163,8 1.163,4 Imports pendents de devolució de liquidacions negatives PIEs 08’ i 09’ 303,3 265,4 227,4 189,5 Deute (als efectes de la LRHL) 1.468,4 1.429,8 1.391,2 1.352,9 % Deute s/ ingressos corrents (rati LRHL) 58,6% 59,1% 57,6% 55,0% Avals financers 0,3 0,2 0,2 0,1 % Deute (incloent avals) s/ Ingressos corrents (rati LRHL) 58,6% 59,1% 57,6% 55,0%