Presentació Projecte de Pressupostos 2014 www.bcn.cat/pressupostos2014 (disponible a partir del dia 9 d’octubre) Resum executiu Presentació del Projecte de Pressupostos 2014 1 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 PRESSUPOST DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA 2014  PRESSUPOST EXPANSIU Barcelona presenta un pressupost total pel 2014 de 2.574 milions, un 11,1% més que l’estimació de tancament del 2013, una aposta per garantir l’atenció de totes les necessitats, especialment de les persones més vulnerables, i capaç de contribuir de forma decisiva a la reactivació econòmica  LES PERSONES, LA PRIORITAT Gairebé la meitat de la despesa corrent, 903,1 milions, es destinen a polítiques de protecció i promoció social i a garantir el manteniment, la seguretat i la millora de la qualitat urbana de tots els barris i districtes de la ciutat  MOTOR ECONÒMIC La inversió augmenta un 22%, fins a 426,3 milions. La xifra inversora creix fins a 527,8 milions (51%) si sumem els 101,5 milions provinents de la nova gestió dels aparcaments, que es destinaran íntegrament a polítiques d’habitatge  SOLVÈNCIA, RIGOR I CREDIBILITAT Barcelona és una capital solvent: sense dèficit , sense augmentar el deute i sense pujar els impostos, amb una alta capacitat inversora amb recursos propis i el compromís de pagar els proveïdors a 30 dies 2 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 PRESENTACIÓ PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2014 a. UN PRINCIPI, LA TRANSPARÈNCIA b. PRIMER OBJECTIU: EL COMPLIMENT DELS VALORS c. SEGON OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ ESTRATÈGICA I EL PRESSUPOST EXECUTIU d. TERCER OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ FINANCERA 3 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 a. Un principi: La transparència UN PRINCIPI LA TRANSPARÈNCIA El principi de la transparència és transversal a tot el pressupost 2014. Es presenta un projecte de pressupostos iniciant un període per a propostes d’esmenes de tots els partits polítics que vulguin incidir sobre el mateix. A la vegada s’ha fet un esforç considerable cap a l’orientació del que es vol fer amb els recursos econòmics, més enllà de la seva simple distribució per partides comptables. Es dona tota la informació que ha de permetre analitzar la proposta de pressupost amb detall i amb aquest esperit, l’Ajuntament de Barcelona inicia un camí de llarg recorregut, on cal millorar en moltíssims aspectes però, convençuts que el model Barcelona, el model de Pacte entre la Política i la Gestió, va acompanyat d’un grau màxim de transparència per tal de potenciar la confiança de la ciutadania envers les seves institucions i a la vegada representar un fort incentiu a la competitivitat professional pública i crear escenaris de treball on la opacitat i el mal ús dels recursos públics no hi tinguin cabuda. Tot plegat son les bases de la confiança necessària per a construir entorns propis del creixement econòmic, les oportunitats personals i el benestar social. 4 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 PRESENTACIÓ PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2014 a. UN PRINCIPI, LA TRANSPARÈNCIA b. PRIMER OBJECTIU: EL COMPLIMENT DELS VALORS c. SEGON OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ FINANCERA d. TERCER OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ ESTRATÈGICA I EL PRESSUPOST EXECUTIU 5 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 b. Primer objectiu: El compliment dels valors RIGOR, CONFIANÇA I CREIXEMENT ECONÒMIC Projecció de Barcelona Uns pressupostos fets amb rigor, per generar confiança i per projectar a Barcelona, com a capital amb vocació internacional. Sinònim de rigor, confiança i creixement econòmic. 6 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 PRESENTACIÓ PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2014 a. UN PRINCIPI, LA TRANSPARÈNCIA b. PRIMER OBJECTIU: EL COMPLIMENT DELS VALORS c. SEGON OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ FINANCERA d. TERCER OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ ESTRATÈGICA I EL PRESSUPOST EXECUTIU 7 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera GARANTIR L’ESTABILITAT, LA SOSTENIBILITAT I LA LIQUIDITAT FINANCERA Compliment dels objectius financers Uns pressupostos rigorosos per una ciutat que dona confiança i que mira a Europa, tots els resultats en termes del Sistema Europeu de Comptes. Estabilitat: dèficit zero. CNF(*) >= 0 Sostenibilitat: deute < 60% dels ingressos corrents Capacitat d’inversió: estalvi brut (Ajustat SEC(*)) >= 15% dels ingressos corrents Liquiditat: garantir el pagament a 30 dies (*) Capacitat o Necessitat de Finançament (Superàvit / Dèficit) (*) Sistema Europeu de Comptes 8 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera EVOLUCIÓ I PREVISIONS DEL COMPTE DE RESULTATS. ( Només Ajuntament / Sistema Europeu de Comptes ) 2012 2013 2014 Variació * Dades individuals en termes SEC- Milers d’euros Liquidat Estimació Previsió 2014/2013 95. Ajuntament de Barcelona RESULTAT CORRENT (ORDINARI) (+) Ingressos corrents 2.235.491 2.303.903 2.321.565 0,8% RESULTAT (-) Despeses corrents (*) 1.807.697 1.853.969 1.899.831 2,5% CORRENT (=) Estalvi brut 427.794 449.934 421.734 -6,3% % Estalvi brut s/Ingressos corrents 19,1% 19,5% 18,2% RESULTAT DE CAPITAL (INVERSIONS) RESULTAT DE (+) Ingressos de capital 25.589 29.955 23.479 -21,6% CAPITAL (-) Despeses de capital 393.302 356.577 431.495 21,0% -INVERSIONS- (=) Superàvit (dèficit) de capital -367.714 -326.622 -408.015 24,9% Ingressos no financers totals 2.261.079 2.333.858 2.345.044 0,5% Despeses no financeres totals 2.200.999 2.210.546 2.331.326 5,5% CAPACITAT / (NECESITAT) (=) CNF [Capacitat (Necessitat) de Finançament] 60.080 123.312 13.718 FINANÇA MENT –CNF % CNF s/ Ingressos no financers 2,7% 5,3% 0,6% FONTS DE FINANÇAMENT DE CNF (-) Ingressos financers 166.751 105.093 237.300 FONTS DE (+) Despeses financeres 91.318 104.982 238.057 FINANÇAMENT (+) Operacions financeres netes 75.433 111 -757 (=) Excedent (dèficit) de finançament anual 135.513 123.423 12.961 Excedent (dèficit) de finançament anual acumulat -62.969 60.454 73.415 (Any base 2000) ENDEUTAMENT Endeutament previst a 31/12 1.165.101 1.165.101 1.164.405 % Deute s/ Ingressos corrents 52,1% 50,6% 50,2% (*) Inclou Fons de contingència 9 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera EVOLUCIÓ I PREVISIONS DEL COMPTE DE RESULTATS. ( Ajuntament, Empreses i OOAA, perímetre AAPP SEC ) * Dades consolidades en termes SEC-95. Sector Administració 2012 2013 2014 Pública de l’Ajuntament de Milers d’euros Barcelona Liquidat Estimació Previsió RESULTAT CORRENT (ORDINARI) RESULTAT (+) Ingressos corrents 2.301.275 2.415.778 2.426.904 CORRENT (-) Despeses corrents (*) 1.867.947 1.977.965 1.999.438 (=) Estalvi brut 433.328 437.813 427.466 % Estalvi brut s/Ingressos corrents 18,8% 18,1% 17,6% RESULTAT DE RESULTAT DE CAPITAL (INVERSIONS) CAPITAL (+) Ingressos de capital 32.778 33.233 27.062 -INVERSIONS- (-) Despeses de capital 399.096 370.526 441.167 (=) Superàvit (dèficit) de capital (366.318) (337.293) (414.105) Ingressos no financers totals 2.334.053 2.449.011 2.453.966 CAPACITAT / (NECESITAT) Despeses no financeres totals 2.267.043 2.348.491 2.440.605 FINANÇAMENT –CNF (=) CNF [Capacitat (Necessitat) de Finançament] 67.010 100.520 13.361 % CNF s/ Ingressos no financers 2,9% 4,1% 0,5% FONTS DE FINANÇAMENT DE CNF FONTS DE (-) Ingressos financers 167.251 113.970 238.476 FINANÇAMENT (+) Despeses financeres 91.345 105.049 238.848 (+) Operacions financeres netes 75.906 8.921 (372) (=) Excedent (dèficit) de finançament anual 142.916 109.441 12.989 ENDEUTAMENT Endeutament previst a 31/12 1.165.101 1.165.101 1.164.405 % Deute s/ Ingressos corrents 50,6% 48,2% 48,2% (*) Inclou Fons de contingència 10 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Garantir el compliment de l’objectiu d’estabilitat ( SEC ). CNF >/= 0 400 CNF (Milions d'euros) % CNF s/ Ingressos no financers 10% 5,3% Evolució del dèficit / superàvit 300 2,7% (CNF) en valors absoluts i en tant 0,6% 5% per cent sobre els ingressos no 200 123,3 0% financers. 100 -3,3% 60,1 13,7 0 -5% El 2010 i 2011 es pateix el fort impacte per la liquidació negativa -100 -13,5% -10% de les Participacions en ingressos -83,3 -200 de l’Estat. -15% -300 -19,9% PL = Pressupost Liquidat -300,2 -20% EL = Estimació de Liquidació -400 PI = Pressupost Inicial -500 -398,3 -25% PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat 2012 EL-ajustat PI-ajustat 2014 2009 2010 2011 2013 Excès o defecte de la CNF, en 400 valors absoluts anuals i en import 300 275,3 Excès (Defecte) cobertura CNF (Milions d'euros) Acumulat acumulat per a poder veure 200 150,1 135,5 l’equilibri interanual en termes 123,4 125,1 13,0 SEC. 100 73,4 0 Els resultats del 2012, 2013 i -63,0 60,5 -100 2014 permetran anar eixugant el -200 -102,4 dèficit de cobertura acumulat per -198,5 les necessitats de finançament. -300 -400 Any base dels càlculs, 2000. -500 -473,8 PL = Pressupost Liquidat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat 2012 EL-ajustat PI-ajustat 2014 EL = Estimació de Liquidació PI= Pressupost inicial 2009 2010 2011 2013 11 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Garantir el compliment de l’objectiu de capacitat d’inversió. Estalvi > 15% s/Ingr.corrents Evolució dels ingressos i la Dades individuals Ajuntament de Barcelona, en Sistema Europeu de Comptes despesa corrent. La diferència 2400,00 2.304 2.322 2.235 entre els dos valors permet el 2.233 Ingressos corrents Despeses corrents finançament de les inversions 2200,00 sense necessitat d’accedir a 2.042 increment de deute net. 2000,00 1.884 El 2011 pateix el fort impacte per 1800,00 la liquidació negativa de les 1.854 1.900 Participacions en ingressos de 1.731 1.775 1.788 1.808 l’Estat. 1600,00 PL = Pressupost Liquidat 1400,00 EL = Estimació de Liquidació PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat EL-ajustat PI-ajustat PI = Pressupost Inicial 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Dades individuals Ajuntament de Barcelona, en Sistema Europeu de Comptes Evolució de la diferència del 600 22,5% 25% gràfic anterior, l’estalvi que Estalvi brut 19,5% permet finançar inversions, en 500 19,1% % Estalvi brut s/ ingressos corrents 18,2% 20% valors absoluts i tant per cent sobre ingressos corrents. 400 13,1% 15% Recuperació de la senda de 300 l’estalvi brut per sobre de 10% 200 l’objectius del 15% dels ingressos 5,1% corrents 100 5% 502 267 428 450 422 PL = Pressupost Liquidat 96 EL = Estimació de Liquidació 0 0% PI = Pressupost Inicial PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat EL-ajustat 2013 PI-ajustat 2014 2009 2010 2011 2012 12 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Garantir el compliment de la sostenibilitat. Deute < 60 % dels ingressos corrents 1.400 70% Al 2014 es destinen 129,7 Milions 58,8% € previstos contractualment per a 1.200 57,9% 60% les amortitzacions (devolucions de 52,1% deute). L’estalvi brut previst per al 50,6% 50,2% 2014, de 422 M.€, cobreix 1.000 50% l‘amortització deixant un estalvi net rellevant de 292 M. € 800 40% 33,6% Estabilització del deute després del fort creixement del mateix l’any 2010. Nivell d’endeutament per 600 30% sota del 60% dels ingressos corrents 400 20% La previsió d’endeutament per al 2014 és de 129 M. d’€, import 200 10% inferior a la quantitat prevista d’amortitzar reduïnt lleugerament 750 1.200 1.090 1.165 1.165 1.164 l’endeutament net 0 0% PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat PL-ajustat EL-ajustat PI-ajustat 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Endeutament % Deute s/ ingressos corrents 13 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Garantir el compliment de l’objectiu de liquiditat: Pagaments a 30 dies Promig de dies de pagament (valors mensuals acumulats) 60 50 41,8 41,0 40 39,2 37,6 36,3 35,2 33,6 33,4 33,6 33,6 33,0 32,3 30 27,9 28,0 27,4 27,1 27,4 27,7 27,3 28,5 20 10 0 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Agost Setembre Octubre Novembre Desembre 2012 2013 14 Dies PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera 15 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera C ompte de resultats 2014 en termes SEC  I mports 2014 en comptabilitat pressupostària Dades de només l’Ajuntament. Dades de només l’Ajuntament. En termes SEC Ajustos comptables En termes pressupostaris Ingressos corrents 2.321,6M€ -8,3M€ Ingressos corrents 2.313,2M€ Despeses corrents 1.899,8M€ sense ajustos Despeses corrents 1.899,8M€ Ingressos de capital 23,5M€ sense ajustos Ingressos de capital 23,5M€ Despeses de capital 431,5M€ -5,2M€ Despeses de capital 426,3M€ Ingressos no financers 2.345,0M€ -8,3M€ Ingressos no financers 2.336,7M€ Despeses no financeres 2.331,3M€ -5,2M€ Despeses no financeres 2.326,1M€ Ingressos financers 237,3M€ sense ajustos Ingressos financers 237,3M€ Despeses financeres 238,1M€ +9,8M€ Despeses financeres 247,9M€ 16 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Pressupost individual de l’Ajuntament. Imports en termes de comptabilitat pressupostària Ingressos per capítols PI = Pressupost Inicial EL = Estimació de la liquidació (a 30-06-13) Imports en milions d'euros EL-2013 PI-2014 Variació % PI- 2014 / EL-2013 1 Impostos directes 872,6 879,5 0,8% 2 Impostos indirectes 49,6 49,2 -0,9% 3 Taxes i altres ingressos 271,6 269,3 -0,8% 4 Transferències corrents 1.069,1 1.084,2 1,4% 5 Ingressos patrimonials 41,0 31,1 -24,0% Ingressos corrents (cap. 1 a 5) 2.303,9 2.313,2 0,4% 6 Venda d'inversions reals 9,2 7,5 -18,3% 7 Transferències de capital 20,8 16,0 -23,1% Ingressos de capital (cap. 6 i 7) 30,0 23,5 -21,6% Ingressos no financers (cap. 1 a 7) 2.333,9 2.336,7 0,1% 8 Actius financers (*) 0,0 106,5 -- 9 Passius financers 41,4 130,8 216,2% Operacions financeres (cap. 8 i 9) 41,4 237,3 473,6% Romanents de tresoreria -- Ingressos capítols 1 a 9 2.375,2 2.574,0 8,4% (*) No s'inclouen els romanents de tresoreria. 17 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Pressupost individual de l’Ajuntament. Imports en termes de comptabilitat pressupostària Despeses per capítols PI = Pressupost Inicial EL = Estimació de la liquidació (a 30-06-13) Imports en milions d'euros EL-2013 PI-2014 Variació % PI- 2014 / EL-2013 1 Despeses de personal 346,7 347,5 0,2% 2 Despeses corrents en béns i serveis 550,4 563,7 2,4% 3 Despeses financeres (interessos) 36,5 41,6 13,8% 4 Transferències corrents 920,3 922,2 0,2% 5 Fons de contingència 0,0 24,9 -- Despeses corrents (cap. 1 a 5) 1.854,0 1.899,8 2,5% 6 Inversions reals 325,2 401,0 23,3% 7 Transferències de capital 24,2 25,3 4,5% Despeses de capital (cap. 6 i 7) 349,4 426,3 22,0% Despeses no financeres (cap. 1 a 7) 2.203,4 2.326,1 5,6% 8 Actius financers 7,8 116,4 1398,8% 9 Passius financers 105,0 131,5 25,3% Operacions financeres (cap. 8 i 9) 112,7 247,9 119,9% Despeses capítols 1 a 9 2.316,1 2.574,0 11,1% 18 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Ingressos i despeses corrents. Àmbit Ajuntament. 2.313,2M€ Ingressos corrents 1.899,8M€ Despeses corrents* 413,4M€ Estalvi per a inversions (*) Inclou fons de contingència. 19 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Ingressos corrents 2.313,2 M€ 413,4M€ Despeses corrents 1.899,8M€ 591,8M€ 269,3M€ Estalvi corrent 563,7M€ Impost sobre béns immobles Taxes, preus per a inversions Despeses en béns i (IBI) (26%) públics,.. (12%) serveis corrents (30%) 14,9M€ Fons de contingència general (1%) 31,1M€ Ingressos 10,0M€ Fons de contingència social (1%) 336,8M€ patrimonials (1%) Resta d’impostos (IAE, 61,1M€ 41,6M€ Interessos (2%) resta de “plusvàlua”, “circulació”, ICIO,…) transferències (3%) (15%) 64,5M€ 347,5M€ transferències de la Generalitat (3%) Despeses de personal (18%) 958,6M€ Fons Complementari de Finançament 922,2M€ (transferència no condicionada de l’Estat) (41%) Transferències corrents (a ens dependents, entitats, institucions, altres administracions, famílies, empreses,..) (49%) 20 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Finançament de les inversions +22% d’increment 413,4M€ 426,3M€ Estalvi corrent per a Despeses de capital inversions (Inversions) (cap. 6+7) 12,9M€ altres ingressos no corrents 101,5M€ Venda d’actius 101,5M€ Adquisició d’actius financers (cap. 8) financers (destí inversions en habitatge) (cap. 8) TOTAL DE DOTACIÓ +51% PER A INVERSIONS d’increment (cap. 6+7+8) = 527,8 M€ 21 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Total de dotació per inversions per tipologia 527,8 TOTAL 349,1 (+51%) 164,2 (+108%) Import total de les Espai públic 79,1 despeses dels capítols 6+7+8. El valor total de 145,5 (+2%) Equipament 141,9 les despeses de capítols 6+7 és de 426,3M€ 108,4 Import de les despeses dels Habitatge 8,2 (+1.227%) capítols 6+7+8. El valor de les despeses de capítols 6+7 52,4 (-27%) és de 6,9M€ Sòl 71,7 25,0 (+163%) Reserva 9,5 19,8 (-23%) Sistemes d'informació - TIC 25,7 9,4 (-12%) Transferència de capital 10,8 3,0 (+32%) Assistència òrgans municipals 2,3 0 100 200 300 400 500 600 Imports en milions d'euros Projecte Pressupost 2014 Crèdits definitius 2013 a 31/07/13 22 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 c. Segon objectiu: L’orientació financera Despeses de capital per tipologia (detall de capítols 6+7) Aigua i Parcs clavegueram 2,1M€ 1,0M€ Energia 1,0M€ Aparcaments Residus Transferències Habitatge Assistència No definit i Verd urbà i 2,2M€ 0,7M€ de capital 6,9M€ (2%) a òrgans pendent de zones forestals Diversos 9,4M€ (2%) municipals definir 5,4M€ 0,1M€ Sistemes 3,0M€ (1%) 1,0M€ d'informació - TIC (0%) 19,8M€ (5%) Reserva 25,0M€ (6%) Espai públic 164,2M€ (39%) Vials Sòl 151,8 52,4M€ (12%) Social Administratiu 21,2M€ 2,5M€ Comercial Singular 25,0M€ 11,8M€ Seguretat 7,6M€ Cultural Equipament 21,2M€ 145,5M€ Salut (34%) 1,5M€ Diversos Multiequip. Educatiu 6,4M€ 7,2M€ Esportiu 27,9M€ 13,2M€ 23 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 PRESENTACIÓ PROJECTE DE PRESSUPOSTOS 2014 a. UN PRINCIPI, LA TRANSPARÈNCIA b. PRIMER OBJECTIU: EL COMPLIMENT DELS VALORS c. SEGON OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ ESTRATÈGICA FINANCERA d. TERCER OBJECTIU: L’ORIENTACIÓ ESTRATÈGICA I EL PRESSUPOST EXECUTIU 24 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu GARANTIR EL COMPLIMENT DE LES PRIORITATS ESTRATÈGIQUES Orientació a objectius i prioritats El Pacte entre la Política i el Gestió Uns pressupostos que s’orienten a objectius públics clars, amb una direcció estratègica definida que es configura al voltant de tres eixos:  Reactivació econòmica  Atenció a les persones  Regeneració urbana Que es despleguen en el Marc Estratègic de l’Ajuntament de Barcelona 2012-2015 en set grans grups d’objectius, 40 objectius de ciutat i 146 objectius estratègics que anualment es concreten en actuacions i inversions i es doten de recursos en els pressupostos 25 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu EL PACTE ENTRE LA POLÍTICA I LA GESTIÓ 26 26 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu EL PACTE ENTRE LA POLÍTICA I LA GESTIÓ Visió Objectius Valors de Ciutat Objectius Perspectives Política Contribucions per Àrea Management Objectius Estratègics Pla Estratègic Objectius Funcionals Direcció Tècnica Pressupost Executiu Actuacions Ordinàries i Inversions 27 27 Definició de les Execució de prioritats l’estratègia PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu 28 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu PRESSUPOST EXECUTIU: CICLE PRESSUPOSTARI 29 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu 30 30 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu CONTINGUT DELS GRUPS D’OBJECTIUS DE CIUTAT DEL MARC ESTRATÈGIC 2012-2015 1. Persones i famílies 2. Entitats, associacions i agents 3. Agents econòmics i centres de esportius, socials i culturals coneixement • Educació, cultura, esports • Promoció del comerç • Atenció, promoció social i salut • Cooperació i ajuda • Mercats • Protecció i seguretat • Participació • Foment de l’ocupació El paper de les entitats i ass ociacions va molt més • Turisme enllà de la despesa que s’hi dedica directament ja • Suport a l’empresa • Atenció al ciutadà que intervenen en la prestació de serveis de forma • Sectors estratègics directa a través del Grup 1 • Grans esdeveniments internacionals 4. Hàbitat urbà • Habitatge • M edi Ambient • Urbanisme • M obilitat • Neteja • Tr ansport públic • Recollida i gestió de residus 5. El pressupost 6. Govern, directius i 7. El coneixement, la tecnologia, • Administració eco nòmica i recursos humans la innovació i la col·laboració financera • Administració trib utària • Administració general • Sistemes d’inform ació • Gestió del patrimoni • Òrgans de gover n • Transferències a a ltres • Interessos del deute administracions (A MB) • Fons de contingència i imprevistos 31 Recursos Estructura Beneficiaris PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu DESPESES CORRENTS PER GRUPS D’OBJECTIUS DE CIUTAT DEL MARC ESTRATÈGIC 2012-2015 Total 1.899,8 M€ 1. Persones i famílies 2. Entitats, associacions i agents 3. Agents econòmics i centres de “La ciutat preferida per viure amb seguretat, esportius, socials i culturals coneixement equitat i qualitat de vida” “L’Ajuntament que coopera i participa “Economia que genera amb el teixit social” oportunitats per a tothom” 735,5 milions d’euros 26,4 milions d’euros 77,5 milions d’euros (38,7%) (1,4%) (4,1%) 4. Hàbit at urbà "Un nou model de ciutat saludable que integri plenament medi ambient, urbanisme, infraestructures i TIC“ 682,9 milions d’euros (35,9%) 5. El pressupost 6. Govern, directius i 7. El coneixement, la tecnologia, “D’una cultura de la despesa a una cultura recursos humans del cost i priorització de resultats” la innovació i la col·laboració “Institució competitiva, motivada, amb orgull de “Barcelona, innovació oberta en gestió pública” pertinença i orientada a la ciutadania” 175,6 milions d’euros 80,4 milions d’euros 121,5 milions d’euros (9,2%) (4,2%) (6,4%) 32 Recursos Estructura Beneficiaris 377,6 M€ 682,9 M€ 839,4 M€ PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu DESPESES DE CAPITAL PER GRUPS D’OBJECTIUS DE CIUTAT DEL MARC ESTRATÈGIC 2012-2015 Total 426,3 M€ 1. Persones i famílies 2. Entitats, associacions i agents 3. Agents econòmics i centres de “La ciutat preferida per viure amb seguretat, esportius, socials i culturals coneixement equitat i qualitat de vida” “L’Ajuntament que coopera i participa “Economia que genera amb el teixit social” oportunitats per a tothom” 84,8 milions d’euros 2,3 milions d’euros 41,0 milions d’euros (19,9%) (0,5%) (9,6%) 4. Hàbit at urbà "Un nou model de ciutat saludable que integri plenament medi ambient, urbanisme, infraestructures i TIC“ 223,8 milions d’euros (52,5%) 5. El pressupost 6. Govern, directius i 7. El coneixement, la tecnologia, “D’una cultura de la despesa a una cultura recursos humans del cost i priorització de resultats” la innovació i la col·laboració “Institució competitiva, motivada, amb orgull de “Barcelona, innovació oberta en gestió pública” pertinença i orientada a la ciutadania” 54,6 milions d’euros -,- milions d’euros 19,9 milions d’euros (12,8%) (-,-%) (4,7%) 33 Recursos Estructura Beneficiaris 74,5 M€ 223,8 M€ 128,1 M€ PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu DESPESES CORRENTS I D’INVERSIÓ PER GRUPS D’OBJECTIUS DE CIUTAT DEL MARC ESTRATÈGIC 2012-2015 Total 2.326,1 M€ 1. Persones i famílies 2. Entitats, associacions i agents 3. Agents econòmics i centres de “La ciutat preferida per viure amb seguretat, esportius, socials i culturals coneixement equitat i qualitat de vida” “L’Ajuntament que coopera i participa “Economia que genera amb el teixit social” oportunitats per a tothom” 820,3 milions d’euros 28,6 milions d’euros 118,5 milions d’euros (35,3%) (1,2%) (5,1%) 4. Hàbit at urbà "Un nou model de ciutat saludable que integri plenament medi ambient, urbanisme, infraestructures i TIC“ 906,7 milions d’euros (39,0%) 5. El pressupost 6. Govern, directius i 7. El coneixement, la tecnologia, “D’una cultura de la despesa a una cultura recursos humans del cost i priorització de resultats” la innovació i la col·laboració “Institució competitiva, motivada, amb orgull de “Barcelona, innovació oberta en gestió pública” pertinença i orientada a la ciutadania” 230,3 milions d’euros 80,4 milions d’euros 141,4 milions d’euros (9,9%) (3,5%) (6,1%) 34 Recursos Estructura Beneficiaris 452,0 M€ 906,7 M€ 967,4 M€ PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Despeses corrents per polítiques de despesa Benestar comunitari 388,9 (20,5%) Seguretat i mobilitat ciutadana 281,8 (14,8%) Serveis socials i promoció social 232,4 (12,2%) Serveis de caràcter general (administració, participació, atenció ciutadana,...) 155,0 (8,2%) Cultura 120,7 (6,4%) Educació 103,8 (5,5%) Transport públic 100,9 (5,3%) Administració financera i tributària 90,5 (4,8%) Transferències a altres administracions 90,0 (4,7%) Habitatge i urbanisme 85,0 (4,5%) "Desenvolupament econòmic" (comerç, turisme, empresa, ocupació,..) 57,3 (3,0%) Medi ambient 51,7 (2,7%) Deute públic (càrrega del deute) 41,6 (2,2%) Òrgans de Govern 27,1 (1,4%) Esport 23,7 (1,2%) Sanitat 18,8 (1,0%) Altres actuacions de caràcter econòmic 14,9 (0,8%) Fons de contingència general 14,9 (0,8%) Pensions 0,8 (0,0%) 0 100 200 300 400 500 Imports en milions d’euros i entre parèntesi % sobre el total de despeses corrents 35 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Variació de les despeses corrents per àmbits sectorials (agrupacions de polítiques de despesa) (variació en relació als crèdits definitius a 31 de juliol del pressupost prorrogat 2013) Seguretat i prevenció (+0,3M€ d’increment (0,1%)) Manteniment de recursos en aquest àmbit (+0,3M€), on mentre que s’han minorat les despeses d’administració de seguretat (-0,8M€), s’han incrementat les dotacions pels serveis finalistes de seguretat ciutadana (Guardia Urbana) i prevenció i extinció d’incendis i salvament (+0,7M€ i +0,4M€ respectivament). Transport públic i mobilitat (+8,8M€ d’increment (5,5%)) Increment de l’assignació pressupostària (+8,8M€) degut especialment a l’increment en 4,0M€ de les transferències a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) pel manteniment i millora del transport públic de viatgers i l’efecte (+9,5M€) de passar a incorporar en el pressupost municipal els ingressos i despeses del servei del Bicing (enlloc de consignar-hi la transferència per la compensació del dèficit del servei). En termes reals, les despeses del Bicing per a l’Ajuntament s’incrementen en 3,9M€. D’altra banda, les despeses en mobilitat es redueixen (-4,7M€), degut essencialment a una minoració de 4,6M€ en les despeses relatives a l’estacionament en la via pública, produïda per una reducció en els ingressos per les taxes de grua i d’estacionament. Urbanisme (-3,1M€ de decrement (-3,5%)) Manteniment de les despeses corrents pel que fa a l’habitatge i la protecció i millora del paisatge urbà i la qualitat de vida, mentre que a l’urbanisme i a les vies públiques es produeix una reducció conjunta de 3,1M€. 36 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Variació de les despeses corrents per àmbits sectorials (agrupacions de polítiques de despesa) (variació en relació als crèdits definitius a 31 de juliol del pressupost prorrogat 2013) Serveis urbans i medi ambient (+1,3M€ d’increment (0,3%)) Consolidació i lleuger increment de les despeses de l’exercici 2013 (1,3M€), amb una major dotació en els recursos per als serveis urbans (+0,8M€) i la protecció i m illora del medi ambient (+0,5M€) Protecció i promoció social (+7,1M€ d’increment (3,1%) (+16,2M€ d’increment (7,2%) en termes reals)) Tot i mostrar aquest àmbit sectorial un increment de 7,1M€ en les seves despeses corrents, es duu a terme un creixement real de 16,2M€ (+7,2%), degut a les millores de gestió en la contractació del servei d’atenció domiciliària, que han suposat en el 2014 poder arribar a prestar un volum superior de serveis (al voltant d’un 4% d’increment en les hores del sistema d’atenció domiciliària) a un cost menor (-9,1M€), tot garantint la no existència de llistes d’espera en aquest servei. En aquests termes, cal destacar que la despesa en protecció social s’incrementaria en 13,2M€ (+7,3%) i la despesa en promoció social ho faria en 3,6M€ (+14,7%). Salut (+0,1M€ d’increment (0,4%)) M anteniment de les despeses en l’àmbit de salut (+0,1M€), produint-se el lleuger increment que experimenta aquesta política en els serveis de promoció de la salut. 37 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Variació de les despeses corrents per àmbits sectorials (ag rupacions de polítiques de despesa) (variació en relació als crèdits definitius a 31 de juliol del pressupost prorrogat 2013) Educació (+3,0M€ d’increment (3,0%) (+9,4M€ d’increment (10,9%) a càrrec de recursos propis)) L ’educació experimenta un increment en els seus recursos de 3,0M€, d’on cal destacar l’increment en 2 ,5M€ per a beques menjador. Cal dir que si es considera l’efecte de la reducció dels ingressos finalistes per a aquesta política (-6,4M€), els recursos a càrrec de l’Ajuntament realment s’incrementen en 9,4M€ (+10,9%). Cultura (-0,1M€ de decrement (-0,1%)) En el projecte de pressupostos per al 2014 es consoliden les despeses associades al Fons de Capitalitat Cultural (per garantir el nivell d'oferta cultural i continuïtat dels museus i teatres més importants de la ciutat) aprovades en el decurs del 2013 i el manteniment del conjunt de despeses d’aquest àmbit. Esport (-8,0M€ de decrement (-25,3%)) E n aquesta àmbit sectorial es produeix una reducció de 8,0M€ degut a la no recurrència en el 2014 de les despeses associades als esdeveniments esportius que s’han realitzat al 2013 (-8,1M€) (mundial de natació,…). D’altra banda, les despeses associades a promoció i foment de l’esport i les instal·lacions esportives experimenten un lleuger increment (0,1M€). 38 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Variació de les despeses corrents per àmbits sectorials (agrupacions de polítiques de despesa) (variació en relació als crèdits definitius a 31 de juliol del pressupost prorrogat 2013) Ocupació i promoció econòmica (+6,3M€ d’increment (12,4%)) Els recursos corrents destinats en aquest àmbit s’incrementen en 6,3M€, dels quals cal indicar que 5,7M€ es corresponen a recursos procedents del fons per al foment del turisme. En termes generals, es consolida pel 2014 l’increment de despeses que es va produir al llarg del 2013 en aquesta política arran la modificació de crèdit del plenari del mes d’abril. Transferències a altres administracions (+0,6M€ d’increment (0,6%)) S ’incrementen lleugerament les despeses corrents en aquest àmbit (0,6M€) per unes majors transferències a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, les quals venen determinades segons el comportament de la participació en els ingressos de l’Estat. Administració i serveis generals (+9,7M€ d’increment (3,5%)) De l’increment de recursos que experimenta aquest àmbit (9,7M€), cal indicar que aquest es deu principalment a unes majors despeses en els sistemes d’informació i telecomunicacions (5,4M€) i en la dotació de majors reserves per a imprevistos (principalment de despeses de personal) (3,0 milions d’euros). 39 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu Variació de les despeses corrents per àmbits sectorials (agrupacions de polítiques de despesa) (variació en relació als crèdits definitius a 31 de juliol del pressupost prorrogat 2013) Efecte d’aflorament d’ingressos i despeses (districtes) (noves despeses) E n el pressupost inicial del projecte de pressupost os 2014 s’han pressupostat ja des d’un inici uns i ngressos (i les corresponents despeses associades (3,0M€)) que de forma recurrent es venien liquidant al l larg de l’exercici, però que no es pressupostaven inicialment. Projectes de millora en la gestió (espai de coresponsabilitat) (noves despeses) En el projecte de pressupost 2014 s’han dotat 2,0M€ p er a poder finançar diversos projectes que suposin una millora en la gestió (resultats , eficiència, qualitat,..) en diversos àmbits de l’actuació municipal. Gestió del deute (-7,1M€ de decrement (-14,6%) (+5,1M€ d’increment (13,8%) envers l’estimació de liquidació 2013)) En comparació amb els crèdits definitius del 2013 a 31 de juliol, les despeses pel que fa a la càrrega del deute (interessos) es redueixen al 2014 en 7,1M€, mentre que si es compara amb l’estimació de liquidació 2013 aquestes despeses s’incrementarien en 5,1 milions d’euros. Fons de contingència general (noves despeses) Per al projecte de pressupostos 2014 s’han dotat 14,9 milions d’euros del fons de contingència per tal de poder fer front a possibles contingències pel que fa a despeses imprevistes, urgents i inajornables. 40 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu ATENCIÓ SOCIAL I PERSONES VULNERABLES Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) 47,7 M€ en Servei d’Atenció Prioritats Indicadors de referència Domiciliària (SAD) Garantir la cobertura de les necessitats bàsiques (allotjament, 3.330.000 Hores de servei d’atenció a 43,5 M€ 1- domicili (SAD) en Serveis socials alimentació, …..) de tots els ciutadans de Barcelona bàsics Educadors de reforç de serveis socials i manteniment de l’equip 23,7M€ en Atenció a persones 2- Atendre les necessitats de les persones i col·lectius que presenten 8 de la dependència (10 en situació de pobresa i risc una situació d’urgència, risc social i/o exclusió social professionals) d’exclusió Garantir el conjunt de serveis que ofereixen suport a les persones en 977 Places en centres d’allotjament 16,1 M€ en Atenció a la gent temporal 3- el seu domicili, per tal que mantinguin o millorin la seva qualitat de gran vida en el seu entorn habitual. 12.000 Persones ateses als menjadors socials 10,1 M€ en Teleassistència Garantir l’equitat a través de l’accés al serveis , programes i Nens amb berenars nutritius als 9,0 M€ en Atenció a les 4- equipaments de la ciutat independentment de l’origen de les 1.800 centres oberts persones discapacitades persones. 73.000 Persones amb servei de teleassistència Actua cions principals incloses en els pressupostos Dones acollides d’urgència al Objectiu de ciutat Centre Municipal d’Acolliment Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 150 d’Urgència per Violència Masclista Estratègic 2012-2015 (CMAU-VM) i d’altres entitats - Ampliació dels ajuts a famílies, incloent els ajuts a la pobresa energètica 1.1 Famílies en seguiment al - Ampliació del nombre d’usuaris del servei de tel eassistència 1.1 3.000 programa de noves famílies - Ampliació de les places d’allotjament temporal familiar 1.2 Persones ateses al SAIER (atenció - Creació del servei d’atenció i recursos d’acollida (SARA) per a l’atenció de dones i menors que han patit violència masclista 1.9 11.000 immigrants i refugiats) - Consolidació dels serveis de l’Agència ABIT S per a l’abordatge integral del treball sexual. 1.9 - Consolidació dels serveis especialitzats per a persones amb discapacitat ( servei d’atenció al públic, servei d’atenció laboral, ….) 1.9 Inspeccions efectuades en l’àmbit - Promoció del servei de vida independent 1.1 6.000 del control alimentari - Trasllat del servei d’urgències i emergències socials al nou equipament 1.2 - Obertura d’un centre d’acollida per a les persones que han patit una urgència o emergència social 1.2 41 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu PROMOCIÓ SOCIAL I SALUT Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) 18,8 M€ en Salut Prioritats Indicadors de referència 7,0 M€ en Cooperació i ajuda 1- Defensar i promoure els drets humans i lluitar contra la discriminació 110.000 Places ofertades a la Campanya de 5,3 M€ Potenciar els programes de prevenció en infància i adolescència, Vacances d’Estiu Promoció i atenció a la 2- mitjançant l’atenció socioeducatiu i atendre els casos que es trobin 6.600 Beques atorgades a la Campanya joventut en situació de risc social de Vacances d’estiu 4,6 M€ en Promoció de la gent 3- Fomentar la formació i l’ocupació dels joves com a eina contra l’atur 4.600 Assessoraments en els punts gran juvenil. d’informació Juvenils (PIJ) Afavorir un m del de ciutat que integra persones al voltant d’un Actuacions realitzades davant de 4,1 M€ en Promoció i participació 4- projecte comú i d’un sentit de pertinença , tot respectant la diversitat 1.400 situacions de vulneració de drets de la infància i l’adolescència cultural. o discriminacions entre població 3,1 M€ en Promoció social de la Fomentar i vetllar per la salut de les persones, desenvolupant Activitats orientades a la immigració polítiques públiques per a mantenir i millorar la salut dels ciutadans, ciutadania que tenen per objectiu 50 promoure el coneixement sobre 2,3 M€ en Drets humans i no 5- i integrant la recerca i la innovació aplicada. Fer de Barcelona una ciutat saludable amb una mirada transversal que incorpori el principi els drets humans i la cultura de la discriminació de la salut en totes les polítiques municipals. pau Atencions i acompanyaments als Actua cions principals incloses en els pressupostos 15.000 punts JIP de la ciutat Usos de les sales d’estudi Objectiu de ciutat 80.000 nocturnes de la ciutat Actuacion s principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc (permanents i puntuals) Estratègic 2012-2015 D’ocupació de places del projecte 90% Temps per tu per a famílies amb - Reforç de l’assessorament laboral i mentoring a la xarxa de punts d’informació jove i el foment de l’autoocupació 1.4 fills i filles amb discapacitats - Consolidació del grup de treball Xarxa d’escole s amb la implicació del Consorci d’Educació i del Departament d’Ensenyament per a promoure l’educació per al respecte i l’equitat entre homes i dones. 1.9 20 Bancs del Temps a la ciutat - Presentació de l’estratègia local del pobl e gitano 1.8 5.000 Persones participants a activitats - Suport a les accions que promouen la con vivència en els districtes 1.8 antirumors - Cobertura de les beques de la campanya d’estiu per a infants 1.1 4.500 Traduccions i mediacions - Ampliació de la xarxa de centres oberts per a infants i mantenir el programa de nutrició 1.1 interculturals 42 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu EDUCACIÓ Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 40,7 M€ en Manteniment, Nombre de centres sostinguts neteja i vigilància de centres 654 amb fons públics educatius 1- Incrementar la qualitat del sistema escolar. 27,9 M€ en Escoles bressol 95 Nombre d'escoles bressol municipals 7,2 M€ en Promoció educativa 2- Consolidar la qualitat de els escoles bressol mitjançant el control de 7.940 Nombre de places ofertades 5,1 M€ en Ajuts menjador la gestió i l'aplicació de nous projectes (Escoles bressol municipals) 4,8 M€ 1,75 en Escoles de música i milions Superfície de manteniment i conservatori m2 neteja en centres educatius 3- Augmentar l'èxit escolar. 85% Taxa de graduació en ESO Nombre total d'ajuts de menjador Actua cions principals incloses en els pressupostos 17.679 i bonificacions alimentació atorgats (inclosos bressol) Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 300 Nombre d'alumnes que participen Estratègic 2012-2015 en la FP dual - Gestionar amb eficiència el procès de pre incripció, per garantir la cobertura d'escolarització, atenent criteris de 4.726 Nombre d'activitats del programa proximitat i de lliure elecció de les famílies. 1.4 (2013) d'Activitats Escolars - Garantir cobertura (100% de les sol·licituds) de beques de menjador i bonificacions alimentació. 1.1 - Garantir el manteniment i millora dels equipaments educatius 1.4 Total alumnes d’Escoles 3.068 Municipals de Música i - Mesures adreçades a l'assoliment de l'èx it escolar: suport educatiu personalitzat, impuls a la lectura, llengües... Conservatori Programa Èxit-1, Pla de suport a alumnat ESO 1.4 - Detecció i tractament de l'absentisme i m esures per reduir l'abandonament prematur. 1.4 Alumnes que cursen estudis post- - Promoure la Formació Professional: augment de places i diversitat dels cicles i impuls de la FP dual. 3.5 57.000 obligatoris (cicles formatius, Batxillerat, PQPI) - Consolidar la gestió de les escoles de Música 1.4 43 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu OCUPACIÓ, DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC, TURISME I COMERÇ Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 20,1 M€ en Suport a l’empresa i la creació d’ocupació 1- Suport a l'empresa i l'emprenedoria 5.000 Empreses ateses a l’Oficina d’Atenció a l’Empresa 15,7 M€ en Foment del creixement econòmic i de sectors 2- Suport a les persones que cerquen feina, foment de l'ocupació Nº persones ateses en conjunt estratègics 16.000 d’accions de suport a 8,8 M€ l’emprenedoria en Comerç i Mercats 3- Posicionament de Barcelona com un entorn idoni pel creixement 7,5 M€ en Turisme empresarial Nº persones ateses en orientació, 15.000 recerca de feina i 1,9 M€ en Promoció econòmica de desenvolupament professional la ciutat 4- Gestionar l'impacte del turisme a la ciutat Nº persones en formació 1,2 M€ en Defensa del consumidor 10.000 tecnològica per a professionals i 5- Promoure la competitivitat del comerç de proximitat pimes Nº persones ateses en programes Actuacions principals incloses en els pressupostos 1.500 inserció col·lectius en situació vulnerabilitat Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 36 Accions de promoció econòmica Estratègic 2012-2015 internacional - Programes i serveis permanents de supo rt a l'empresa (Posada en marxa de l’Oficina d’Atenció a l’Empresa) 3.6 20 Esdeveniments captats - Serveis de difusió, tutorització i acompanyam ent a emprenedors/es (Free Zone, Agència Europea de l’Espai) 3.5 - Servei d'orientació, recerca de feina i orientac ió professional 1.10 Accions de dinamització comercial - Formació ocupacional i professionalitzad ora. (Adequació oferta a demanda real). 1.10 85 promogudes per les assoc. comerciants (convocatòria de - Promoure Barcelona com a ciutat on inve rtir i generar activitat econòmica. Marca Barcelona 3.3 subvencions) - Promocionar l’economia en cada un dels sectors considerats estratègics 3.2 - Foment del turisme com activitat econòmica: turisme responsable, i territori i turisme i atracció d'esdevenioments 3.2/3.4 43% Proporció d'establiments associats a la ciutat de Barcelona - Desenvolupament del Pla Estratègic de Comerç 3.2 44 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu CULTURA Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència Biblioteques (el 52% de la 46,2 M€ en Museus i centres Promoure l'ambició de Barcelona pels grans projectes culturals a 38 població de Barcelona té carnet patrimonials i patrimoni històric i 1- través de la posada en marxa del Disseny Hub, el Museu de Cultures de biblioteques) artístic del Món i el funcionament a ple rendiment del Born Centre Cultural 17,2 M€ en Arts escèniques i 24.062 Visites al dia a les biblioteques música Mantenir el suport, amb el mateix esforç pressupostari, a la xarxa 15,2 M€ en Promoció cultural 2- d'equipaments culturals de proximitat, a la feina del dens sector cultural associatiu i a l'aposta dels emprenedors vinculats a la 23 Museus i centres d’exposicions 12,7 M€ en centres cívics creativitat i la innovació que conformen la base cultural de la ciutat 12,3 M€ en Biblioteques 412.752 Mitjana mensual de visitants als 6,3 M€ Continuar, per segon any, amb la creació del Fons de Capitalitat museus i centres d’exposicions en Cultura popular 3- cultural que permet mantenir la qualitat i el nivell d'excel·lència del sistema de grans equipaments culturals de Barcelona 3 Teatres Actua cions principals incloses en els pressupostos 3 Grans auditoris Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc Estratègic 2012-2015 51 Centres cívics - Tricentenari BCN 1714 (2013-2014) 3,7 - Funcionament a ple rendiment del Born Centr e Cultural 1.4 + de Espectadors a festivals organitzats - Nou Museu de les Cultures del Món: obres i p rojecte museogràfic 1.4 400.000 per l’ICUB - Disseny Hub Barcelona: finalització dels t rasllats i inici del funcionament del Museu del Disseny 3.7 - Castell de Montjuïc: nou funcionament 1.4 9 Fàbriques de creació - Fons de capitalitat 3.7 - Fundació Museu Picasso: inici nova gestió 5.4 12.160 Total de joves destinataris del - Carnet i quadern de cultura: posada en funcionament 1.4 Quadern de Cultura 45 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu ESPORTS Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència Promoure i facilitar l'accés a la pràctica esportiva a tota la ciutadania Import de les subvencions 10,5 M€ en Gestió i promoció 1- com a eina de cohesió social, millora de la salut i foment de 1.691.000 ordinàries totals (€) de l’esport l'associacionisme 8,7 M€ en Esdeveniments Nombre d'abonats a Centres esportius 2- Millorar la xarxa d'equipaments esportius municipals per tal 172.000 Esportius Municipals adscrits a 4,5 M€ d'adequar-los a les necessitats i demandes de la ciutadania en Instal·lacions l'Institut Barcelona Esports (IBE) esportives 3- Celebració de grans esdeveniments esportius populars i de projecció 75.000 Nombre d'escolars que participen internacional, com a eina de promoció social i econòmica de la ciutat en activitats en horari lectiu Actua cions principals incloses en els pressupostos Nombre d'escolars que participen 41.800 en activitats fora horari lectiu Objectiu de ciutat (participants CEEB + Convivim Actuacio ns principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc Estratègic 2012-2015 Esportivament) - Suport a les entitats i clubs esportius de la ciu tat en el desenvolupament dels seus programes i projectes. 1.6 - Desenvolupament de Programes de promoció espo rtiva adreçats preferentment a infants, adolescents (Conveni amb el CEBB, Nombre de participants en programa Convivim Esportivament), gent gran, persones amb discapacitat (l'esport inclou), etc. com a mitjà d'integració social. 1.6 260.000 esdeveniments esportius - Ajut a les persones en situació d'atur laboral p er tal de poder satisfer quotes d'abonament als centres esportius municipals 1.6 organitzats o promoguts per l'IBE - Suport a la gestió dels equipaments municipal s (assumpció subministraments, subvencions explotació, gestió manteniment instal·lacions singulars Parc de Montjuïc,...). 1.6 - Accions de promoció del MOE i del Centre d'E studis Olímpics Joan Antoni Samaranch realitzades 1.6 Nombre d'esdeveniments 90 esportius organitzats o promoguts - Col·laboració en l'organització del Campionat del Món de Bàsquet 2014 3.4 per l'IBE - Organització i promoció dels esdeveniments esportius que es celebren a la ciutat de Barcelona 3.4 46 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu PREVENCIÓ I SEGURETAT Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 2.918 Plantilla operativa Guàrdia Urbana 165,1 M€ en Seguretat 1- Garantir la tranquil·litat i la seguretat de la ciutadania com a eix prioritari de la qualitat de vida. ciutadana i prevenció Plantilla operativa Servei de 570 Prevenció Extinció Incendis i 41,3 M€ en Prevenció i Salvament extinció d’incendis i salvament 2- Desenvolupar accions preventives i d’anticipació per a minimitzar els 10 Actuacions en zones de riscos per a la població. concentració d'accidents 6,9 M€ en Administració general de seguretat i mobilitat 7 Parcs de Bombers 3- Garantir la convivència veïnal i preservar la cohesió social, per tal que ningú pugui ser discriminat o vegi vulnerats els seus drets. 498 Vehicles Policials Actua cions principals incloses en els pressupostos 97 Vehicles SPEIS Objectiu de ciutat Intervencions gestionades per Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 330.728 Estratègic 2012-2015 Guàrdia Urbana - Millorar els sistemes d'informació en ma tèria de seguretat i mobilitat (per exemple el software de les PDAs) 1.7 - Consolidar les estructures organitzatives de G uàrdia Urbana i SPEIS derivades dels processos de reorganització 14.344 Intervencions operatives SPEIS iniciats en el 2013. 1.7 - Incorporar 113 nous agents de la Guàrdia Urb ana de Barcelona. 1.7 - Promoure les activitats i la promoció de r esolució pacífica de conflictes per prevenir situacions de risc en 20.594 Detencions i Imputacions convivència. Iniciar el treball en micropro jectes per intervencions amb grups de joves. 1.8 - Iniciar les obres de l'edifici de vestidors de la Guàrdia Urbana a Zona Franca 1.7 - Posada en funcionament de la Unitat Ter ritorial de Nou Barris 1.7 96,40% Arribada a Emergències en <10' - Iniciar de les obres del Parc de la Prevenció al carrer Lleida. 1.7 (SPEIS) - Renovació de les flotes de vehicles i material operatiu de Guàrdia Urbana i SPEIS 1.7 47 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu MEDI AMBIENT Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 48,0 M€ en Espais verds i 57.900 Arbres viaris podats biodiversitat 1- Manteniment dels espais verds i conservació de la biodiversitat 1,7 M€ en Educació i 0,30% Increment superfície verda de la intervenció mediambiental ciutat 1,3 M€ en Gestió de recursos 2- Millora de la qualitat ambiental de l'aire energètics locals 144 limitadors actes via pública 0,7 M€ en Intervenció acústica ambiental 3- Reducció del consum d'energia a la ciutat i increment de la producció local 40 Valors immissions NO2 Actua cions principals incloses en els pressupostos 40 Valors immissions PM10 Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 400 Nombre d'entitats signants del nou Estratègic 2012-2015 compromís - Desplegament del Pla del verd i la biodiv ersitat i Pla Buits 4.1 Nombre de vehicles elèctrics a - Desplegament del Pla de millora de la qualitat de l'aire 4.3 700 Barcelona - Desplegament del Pla silenci (reducció contam inació acústica) 4.3 - Desplegament del Pla d'autosuficiència i eficiència energètica 4.3 Increment Nombre de controladors de so - 10% Foment del vehicle elèctric 4.3 - Desenvolupament del Pla de resiliència 4.3 - Mantenir el programa d'educació ambiental (ciutadans, escoles,...) 4.3 Increment kWh d'energia elèctrica municipal 10% produïda amb energies renovables - Pla d’acció pel 2014 dins del “Compromís ciutadà per la Sostenibilitat 2012-2022” 4.3 48 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu SERVEIS URBANS (neteja viària, residus, enllumenat, aigua i cementiris) Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 166,8 M€ en Neteja viària 696.000 158,5 M€ en Recollida i (reducció Producció total de residus gestió de residus 1- Millora de la neteja de la ciutat i reducció i reciclatge de residus 4%) 27,3 M€ en Enllumenat 1,19 públic kg/hab. i Quilograms de residu per habitant 23,0 M€ en Abastament i dia i dia 2- Millora de l'enllumenat públic de la ciutat sanejament d’aigües 12,0 M€ en Cementiris 36,50% % de recollida selectiva 1,3 M€ en Protecció i control 3- Optimització del consum d'aigua d’animals 725.000 Nombre de visites als punts verds Actua cions principals incloses en els pressupostos 1.334.920 Índex de sostenibilitat: consum (42%) d'aigua freàtica per als serveis Objectiu de ciutat Actuacion s principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc municipals (neteja, reg...) Estratègic 2012-2015 109,5 Consum d'aigua a Barcelona per habitant i dia (litres) - Desenvolupament del Pla de millora de la net eja de la ciutat 4.3 - <1% Taxa d'avaries d'enllumenat públic Desplegament del Pla director d'il·luminació de Barcelona 4.8 - Desplegament del Pla de prevenció de re sidus 4.3 2% Reducció Consum d'energia de - l'enllumenat públic Pla de recursos hídrics alternatius 4.3 49 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu URBANISME I HABITATGE Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 27,5 M€ en Urbanisme 23,2 M€ en Vies públiques 1- Millorar l'accés i el dret a l'habitatge 150.000 Nombre d'atencions a les oficines 10,6 M€ en Protecció i millora d'habitatge paisatge urbà 5,1 M€ en Promoció de 2- Obtenció de sòl l’habitatge social (despesa corrent) 3- Mantenir els terminis d'obtenció de llicències Noves sol·licituds i renovacions al 5.500 Registre de Sol·licitants Actua cions principals incloses en els pressupostos d'Habitatge de Protecció de Barcelona (RSHPOB) Objectiu de ciutat Actuacion s principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc Estratègic 2012-2015 - Nova gestió d’aparcaments per a invertir en polítiques d’habitatge 4.5 - Ajuts a la rehabilitació 4.5 95% Taxa de disponibilitat de les - Modificació de l'ordenança del paisatge u rbà 3.6 escales mecàniques - Desplegament de les noves ordenances de terrasses i antenes 3.6 50 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu TRANSPORT PÚBLIC, MOBILITAT I ESTACIONAMENT Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 84,2 M€ en Suport al 14 línies Implantació de línies de la nova transport públic de viatgers xarxa bus Fomentar un model d'equilibri entre els diferents mitjans de 53,2 M€ en Control i 1- transport públic que doni prioritat a la seguretat per al vianant. regulació de l’estacionament 881,6 Nombre de viatgers del sistema 16,8 M€ en Servei del Bicing milions de transport públic 15,4 M€ en Mobilitat (trànsit, senyalització) 2- Millorar la mobilitat urbana garantint la sostenibilitat i les mateixes 45 Actuacions en zones de oportunitats d'accés a la ciutat. concentració d'accidents Actua cions principals incloses en els pressupostos 23.550 Incidents en semàfors Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc Estratègic 2012-2015 - Consolidar la Nova xarxa Bus 4.8 5.600 Aparcaments de motos en calçada - Millorar la senyalització informativa a la ciutat . 4.8 - Fomentar l'ús de la bicicleta, millorant les sev es condicions de circulació i estacionament. 4.8 - Millorar el sistemes de gestió de trànsit u rbà i a Rondes 4.8 432 km Zones 30. (km construits) - Implantar noves zones 30 4.8 - Optimitzar la distribució urbana de merc aderies 4.8 - Ordenar el transport col·lectiu de turistes 4.8 Places d'aparcament de bicicletes - Establir objectius en seguretat viària, pla d'actuació i seguiment del impacte de les mesures 4.8 24.500 en la via pública - Aprovació i desenvolupament de Pla de Seguretat Viària i del Pla de Mobilitat Urbana 1.7/4.8 51 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu ATENCIÓ CIUTADANA, PARTICIPACIÓ, ADMINISTRACIÓ I GOVERN Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència 59,9 M€ en Gestió del patrimoni municipal 1- Fer més accessible els serveis i la informació de l'Ajuntament al 5 % Disminució de despesa global per 51,3 M€  en Administració general conjunt de ciutadans, i fomentar la seva participació centralització de serveis 30,3 M€ en Sistemes d’informació i telecomunicacions 14,3 M€ en Informació i atenció al 2- Millorar l'eficiència i el rigor en la gestió dels recursos públics 68.000 Nombre de visites a la web d'Open ciutadà Government a l’any 13,7 M€ en Mitjans de comunicació públics 8,0 M€ en Relació amb la 3- Posicionar Barcelona com a ciutat referent a nivell internacional 200.000 Ciutadans inscrits a la base de ciutadania i entitats dades del CRM Actua cions principals incloses en els pressupostos 10 % Reducció dels costos dels lloguers Objectiu de ciutat Actuacions principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc Estratègic 2012-2015 1.100 Nombre d’assistents al XII Congrés - Continuar la implementació del projecte CRM i 010 plus, primers serveis en funcionament 1.1. / 2.1 de Ciutat Educadores - Consolidar la integració dels canals de comu nicació de l’Ajuntament off-line i on-line ( webs i xarxes socials ) 1.11 - Nou model de Governança: Open Governmen t 1.11 - Consultes i processos participatius 1.11 - Racionalitzar espais i reduir els costos dels lloguers d'oficines municipals 5.3 Nombre de subvencions atorgades - Modernitzar i racionalitzar l'organització de l'Ajuntament 6.2 80 en el marc de la Convocatòria de - Potenciar la gestió i la compra centralitz ada de béns i serveis (contractes marc, centralitzats, subhasta Barcelona Solidària electrònica) 5.3/ 5.4 - XIII Congrés Internacional de les Ciutats Educadores 2.2 52 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 d. Tercer objectiu: L’orientació estratègica i el Pressupost Executiu PRESSUPOST, FINANCES I ENDEUTAMENT Despeses de capítols 1 a 4 del pressupost de l’Ajuntament (despeses corrents) Prioritats Indicadors de referència Avançar amb la implementació d’un sistema pressupostari basat en la Superàvit en termes SEC de 41,6 M€ en Servei del deute 1- vinculació dels recursos amb les prioritats i els resultats (Pressupost 13,7 l’Ajuntament de Barcelona (interessos) Executiu) (milions d’euros) 24,5 M€ en Administració 2- Pas de la cultura de la despesa a la cultura del cost: implementació i 18,2% Estalvi brut envers ingressos tributària i dels ingressos posada en marxa d’un model de càlcul dels costos dels serveis corrents (en termes SEC) municipals 5,4 M€ 3- Optimitzar el cost de l’endeutament, segons les condicions de Endeutament previst de en Administració i mercat, tot garantint la capacitat de refinançament 1.164,4 l’Ajuntament de Barcelona a control econòmic i financer 31/12/14 (milions d’euros) 4- Garantir el finançament de les inversions Despesa de capital de 431,5 l’Ajuntament de Barcelona (en termes SEC) (milions d’euros) Actuacions principals incloses en els pressupostos Objectiu de ciutat Endeutament previst a 31/12/14 Actuacion s principals incloses en els pressupostos vinculat del Marc 50,2% / Ingressos corrents (en termes Estratègic 2012-2015 SEC) (milions d’euros) - Implementació de l’eina de pressupostació i c onsolidació pressupostària SAP BPC 5.1/5.2 Mitjana ponderada de pagament - Implementació de la Central d’Informació com ptable (CICO) per obtenir la informació del grup Ajuntament a <=30 de factures a sectors/districtes subministrar als ens responsables de la tutela financera (Generalitat de Catalunya, IGAE, Sindicatura de Comptes) 5.1/5.2 (dies) - Desenvolupament, comunicació i formació en relació al nous sistema de pressupostació (Pressupost Executiu) 5.1 3,6% Cost mitjà del deute - Desenvolupament i manteniment del Portal de Resultats (transparència en finances públiques i pressupost) 7.2 - Obtenir una memòria dels costos dels serveis poveïts per l’Ajuntament de Barcelona 7.2 4,6 Vida mitjana del deute (anys) - Avançar en l’establiment de criteris de pressupostació d’acord amb el Sistema Europeu de Comptes (SEC) 5.2 53 PRESENTACIÓ PRESSUPOST 2014 TRES OBJECTIUS RIGOR, CONFIANÇA I CREIXEMENT ECONÒMIC GARANTIR L’ESTABILITAT, LA SOSTENIBILITAT I LA LIQUIDITAT FINANCERA GARANTIR EL COMPLIMENT DE LES PRIORITATS ESTRATÈGIQUES 54 Presentació Projecte de Pressupostos 2014 www.bcn.cat/pressupostos2014 (disponible a partir del dia 9 d’octubre) Moltes gràcies per la vostra atenció 55