>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Informes >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> El producte Barcelona a les webs, guies de viatge i operadors turístics >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Oficina del Pla Setembre 2009 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 3 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Índex El Producte Barcelona a les Webs, Guies de viatge i operadors turístics Introducció ................................................................................................................................ 5 Anàlisi Webs institucionals ........................................................................................................... 7 Turisme de Barcelona............................................................................................................... 8 Ajuntament de Barcelona ....................................................................................................... 10 Diputació de Barcelona........................................................................................................... 12 Generalitat de Catalunya........................................................................................................ 13 Turismo de España................................................................................................................. 14 Comparativa Webs institucionals analitzades........................................................................ 14 Resum i conclusions de Webs institucionals.......................................................................... 15 Anàlisi Guies de viatge............................................................................................................... 17 Guia Cataluña, Barcelona - Michelin...................................................................................... 18 Guia Barcelona Shortlist 2009 - TimeOut............................................................................... 18 Guia Barcelone 2009 – Le guide du routard .......................................................................... 18 Guia Barcelona y Cataluña – el País-Aguilar ......................................................................... 19 Guia National Geographic Barcelona..................................................................................... 19 Guia Barcelona Guías de Ciudad - Lonely Planet ................................................................. 20 Guia Barcelona – Rough Guides............................................................................................ 20 Guia Wallpaper City Guide Barcelona - Phaidon ................................................................... 21 Guia Barcelona Stadt Guadís................................................................................................. 21 Guia Michelin España & Portugal 2009.................................................................................. 22 Comparativa Guies de viatge analitzades.............................................................................. 22 Resum i conclusions de Guies de viatges.............................................................................. 23 Anàlisi de les Comercialitzadores On line.................................................................................. 25 Rumbo..................................................................................................................................... 25 eDreams ................................................................................................................................. 26 Terminal A............................................................................................................................... 27 Atrapalo................................................................................................................................... 27 Logitravel ................................................................................................................................ 28 Govolo..................................................................................................................................... 29 Lastminute .............................................................................................................................. 29 Viajar....................................................................................................................................... 30 Destinia ................................................................................................................................... 31 Resum i conclusions de Comercialitzadores Online.............................................................. 31 Anàlisi de les Xarxes de Tour operadors ................................................................................... 33 Tour operadors internacionals................................................................................................ 33 Tour operadors espanyols...................................................................................................... 35 Resum i conclusions de Xarxes de Tour operadors .............................................................. 37 Conclusions finals....................................................................................................................... 39 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 4 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Introducció Aquest informe presenta una anàlisi sobre la presència i els continguts dels productes comercialitzats de Barcelona que s’ofereixen a les principals webs institucionals, guies de viatge, portals on line i operadors turístics. A part d’analitzar cada cas particular, també es realitza una comparativa del producte i la imatge de Barcelona en el seu conjunt, destacant les diferències o aspectes comuns en tots els casos i observant el tractament que es dóna al producte i imatge de Barcelona com a destinació turística. Els mitjans analitzats (fonamentalment internet, tot seguit de guies, i operadors on i off line) s’han escollit per la importància que tenen en la presa de decisions i planificació de les visites turístiques a Barcelona. Aquest informe es complementa amb l’estudi Imatge i posicionament turístic de Barcelona a les xarxes socials d’internet encarregat per l’Oficina del Pla i que es basa en un anàlisi dels blogs, fòrums i plataformes 2.0 en general. El present informe pretén posar de rellevància quina és la presència de la destinació Barcelona en el conjunt de mitjans analitzats, així com dels seus productes concrets i fer unes primeres reflexions sobre la imatge emesa de la ciutat a través dels productes analitzats. Cal destacar que no es tracta d’una anàlisi exhaustiva, sinó que l’informe pretén veure quin és el tractament que es dona a Barcelona per tal d’ajudar a comprendre la realitat del turisme a Barcelona. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 6 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 7 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anàlisi Webs institucionals L’objectiu d’aquest primer apartat consisteix en mostrar quin és l’estat i tipus de producte que s’ofereix de Barcelona com a destinació turística a través de les següents pàgines webs institucionals: > Turisme de Barcelona > Ajuntament de Barcelona > Diputació de Barcelona > Generalitat de Catalunya > Turismo de España Les webs oficials (i cada cop més les no oficials, així com les plataformes 2.0), acostumen a ser referents molt importants per al viatger, que a l’hora de preparar el seu viatge s’informa i documenta de les possibilitats que ofereix la destinació utilitzant internet. En aquest sentit la gran majoria de visitants que acudeixen a Barcelona declaren utilitzar internet per preparar la seva estada a la ciutat. Les institucions escollides són diverses en quant a l’àmbit geogràfic que abasten i també pels propis objectius institucionals, on el producte Barcelona hi apareix tractat amb més o menys intensitat en funció de cada cas. A continuació es presenta la relació de pàgines webs analitzades en base a les dades de tràfic i popularitat del sistema Alexa. Relació de pàgines Web i dades de tràfic i popularitat dels sistema Alexa Font: elaboració pròpia a partir de dades de www.alexa.com Alexa és un sistema tecnològic que proveeix informació sobre la quantitat de visites que rep una pàgina web. Aquest nombre de visites estableix un rànquing de tràfic que determina la pàgines més visitades. El sistema també recull altres informacions de les pàgines com el nombre d’enllaços patrocinats, l’evolució de les visites, la data d’entrada en funcionament, etc. El sistema online www.alexa.com pertany la companyia Alexa, part del grup de comerç electrònic Amazon.com --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 8 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Turisme de Barcelona Pàgines www.barcelonaturisme.cat www.barcelonaturisme.com www.visitbarcelona.com www.professional.barcelonaturisme.com La pàgina de Turisme de Barcelona, que està en funcionament des de l’any 1998, presenta, d’entrada, un seguit d’informacions pràctiques relacionades amb el clima, la mobilitat i els accessos, l’allotjament, la restauració i la gastronomia i els serveis d’informació turística. El web de Turisme de Barcelona disposa de diversos idiomes (català, espanyol, anglès i francès). Es tracta d’una pàgina molt viva a nivell d’imatge, en la que hi ha una bona combinació de text i fotografia. En aquesta pàgina web s’ofereixen diverses possibilitats per conèixer Barcelona. Les propostes per visitar la ciutat es classifiquen segons rutes temàtiques o itineraris per dies: pel que fa a les rutes temàtiques, aquestes giren al voltant de temes lligats amb la història, l’art i l’arquitectura de la ciutat (Romana, Gaudí, Medieval, Picasso, Modernista, Miró, Contemporània i Parcs); en canvi, els itineraris per dies proposen diverses combinacions de productes de la ciutat, abastant diverses possibilitats en funció del temps d’estada del visitant. D’altra banda, la pàgina també selecciona una sèrie d’atractius segons zones d’interès específiques de la ciutat (que inclouen el conjunt de districtes de Barcelona), així com indrets destacats a prop de Barcelona (poblacions o zones de Catalunya), que també comercialitza. La pàgina web de Turisme de Barcelona menciona en un apartat especial els béns declarats patrimoni de la UNESCO que es troben a la ciutat. La pàgina de Turisme de Barcelona també ofereix un ampli ventall de propostes incloses a l’epígraf Què fer: > L’agenda (que inclou l’actualitat d’esdeveniments relacionats amb l’art, els esports i activitats familiars). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 9 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > l’art i cultura (que inclou art; ciència i tecnologia; història, arquitectura i etnologia; esports; arts aplicades; altres museus; centres d’exposicions. > atraccions i oci (llocs d’oci; activitats amb nens; parcs; platges; activitats d’actualitat). > esports (llocs emblemàtics –Anella Olímpica de Montjuïc, Estadi Olímpic Lluís Companys, Palau Sant Jordi, Port Olímpic, Velòdrom i Parc de Joan Brossa-; museus esportius; calendari d’esports; directori d’instal·lacions). > anar de compres (presentació dels eixos comercials de la ciutat; Barcelona Shopping Line; rutes de compres; tax free; BCN Shop). > sortir de nit (distinció de les principals àrees de la ciutat i explicació del tipus d’oci nocturn que s’hi pot trobar: Sant Gervasi-Santaló, Gràcia, Gaixample, Eixample, Raval, Gòtic, Born, Port Vell, Poble Nou i Port Olímpic). La pàgina web de Turisme de Barcelona disposa de venda on line, de manera que el visitant pot comprar productes abans d’arribar a la ciutat (en concret, comercialitza els següents productes: Barcelona Bus Turístic, Barcelona Card, Barcelona Pass, Barcelona Walks, Barcelona mar, Barcelona bici, Catalunya Bus Turístic, Barcelona Golf, Barcelona Scooter i Mirador Colom). L’usuari també pot comprar entrades a espectacles i museus, efectuar reserves i, a més, hi troba enllaços d’agències de viatges i hotels, entre d’altres bànners. L’apartat BCN Shop s’estructura de la següent manera: > visites i tours > museus i llocs d’interès > tiquets; a prop de Barcelona > hotels; restaurants Vista la pluralitat d’ofertes i recursos que presenta el web de Turisme de Barcelona, és evident que ofereix la destinació Barcelona i els seus diversos productes a una demanda diversificada i àmplia. D’altra banda, l’estudi de Benchmarking Barcelona, encarregat per l’Oficina del Pla, destaca que des del punt de vista del web, l’ens de promoció Turisme de Barcelona té una web molt enfocada al producte i a la venda del mateix, però en canvi difícil d’identificar si es vol oferta concreta per públics o segments específics. En aquest sentit, i segons les conclusions plantejades a l’estudi de Benchmarking Barcelona, sembla que Turisme de Barcelona repliqui la seva estratègia de promoció, dirigida al canal i als prescriptors, a internet. A través del web de Turisme de Barcelona es troben informacions pràctiques i útils pel visitant que planifica la seva visita a Barcelona, que li poden servir d’ajuda per decidir com vol conèixer la ciutat i també per escollir serveis (hotels i restauració). A més, a través de la pàgina web de Turisme de Barcelona es deriva una imatge una mica dispersa de la destinació Barcelona, en la que hi ressalten idees relacionades amb la diversitat, el dinamisme, la cultura, l’arquitectura o l’ambient, entre d’altres aspectes. Per altra banda, aquesta pàgina web també ofereix un apartat dirigit als professionals del turisme, en el que es destaquen els diferents programes de la institució www.professional.barcelonaturisme.com. Aquesta web està molt enfocada al producte i a la venda, però sempre amb caràcter generalista. Resulta difícil identificar públics concrets o segments específics al qual es dirigeix, excepte en el cas de turisme professional o de congressos, que rep una àmplia cobertura de continguts en l’apartat professional. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 10 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ajuntament de Barcelona Pàgines www.bcn.cat www.bnc.es A la capçalera del seu portal, la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona disposa d’una pestanya que condueix a un apartat sobre turisme. En aquest espai s’hi poden trobar informacions diverses i propostes per conèixer la ciutat. S’hi indiquen algunes rutes d’interès, així com altres qüestions pràctiques (on dormir, com moure’s, agenda, plànols i gastronomia, entre d’altres). A l’apartat De visita, s’hi troben relacionades una sèrie de propostes per conèixer la ciutat, en el que s’assenyalen propostes segons temps d’estada a la ciutat: . Rutes per la ciutat . El cobriment de les rondes . La ruta de l’aigua . Barcelona en bicicleta . La Barcelona multicultural . La ruta dels mercats . El parc de Collserola . La ruta dels jardins . La ruta del Poblenou . Rutes gastronòmiques . Barcelona i el mar . Barcelona i la nit . Barcelona i els museus Com a principals llocs d’interès s’assenyalen els següents punts: . La Rambla . El barri Gòtic . Gaudí i el Modernisme . Torres de Collserola i el Mirador . Tibidabo . Montjuïc . Les Fonts de Montjuïc . La Barcelona olímpica . El Poble Espanyol . El Parc de la Ciutadella . Els carrers i les places de Barcelona . El Gran Teatre del Liceu . El Teatre Nacional . L’Auditori de Barcelona . La Catedral de Barcelona . Santa Maria del Mar . La Basílica de la Mercè Cadascun d’aquests llocs d’interès ve acompanyat d’explicacions força detallades que en destaquen els principals elements i atractius que el visitant no es pot perdre. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 11 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- En aquest web, també hi figura un apartat que ajuda al visitant a planificar el seu viatge, i en el qual pot informar-se de com arribar a la ciutat, on allotjar-se, quins centres d’informació turística disposa, consolats, diversos telèfons d’utilitat, etc. Entre altres qüestions, aquest apartat també permet informar-se dels dies festius de la ciutat, tràmits burocràtics, el clima, etc. Aquesta pàgina no disposa de venda on line, però en canvi sí que facilita el link que enllaça amb el web de Turisme de Barcelona, el qual sí que comercialitza productes i serveis. En aquesta pàgina, el visitant no trobarà informacions relatives als productes a l’entorn de la ciutat, sinó que la mirada que es proposa és especialment interna: de fet, també es proposa una mirada a la ciutat a través d’alguns dels personatges coneguts de Barcelona, i també a través d’alguns residents de Barcelona de procedències estrangeres, en un intent de parlar de la imatge de la ciutat percebuda pels seus ciutadans. En un altre dels apartats d’aquesta pàgina es poden trobar imatges panoràmiques de la ciutat. Es pot dir que la imatge que es pot copsar a través del web municipal, fa referència a una Barcelona dinàmica, oberta, amb múltiples possibilitats, i en la que els passeigs i l’element cultural obtenen un paper important. L’estructuració dels continguts de la pàgina resulta millorable. Es tracta d’una pàgina poc viva a nivell de continguts, de combinació de colors i d’imatge, en la que sobresurten els continguts de text. Aquesta pàgina està bàsicament enfocada com a plataforma d’informació de caràcter ciutadà. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 12 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Diputació de Barcelona Pàgines www.turismetotal.org www.turismeapropdebarcelona.cat www.diba.cat La pàgina web de la Diputació de Barcelona es dedica a orientar el visitant perquè conegui els entorns i productes de la província de Barcelona, classificats en funció de les següents categories: Turisme rural, Càmping, Termalisme, Turisme Blau i Turisme industrial. Igualment, es pot accedir a altres propostes turístiques a través de les pestanyes: Espais turístics, Què fer, Agenda i Allotjament. La web turística de la Diputació, Turisme Total i Turisme a prop de Barcelona assumeixen la promoció de les marques turístiques Costa Barcelona-Maresme, Costa del Garraf, Catalunya Central i Pirineus— i els seus setze espais turístics. Cap de les tres webs ofereixen el producte Barcelona ciutat, ja que el seu objectiu és el de promoure la província de Barcelona en el seu conjunt, i no la seva capital. En aquestes pàgines s’inclouen links directes, que sota l’epígraf Benvinguts a Barcelona, dirigeix el visitant al web de Turisme de Barcelona. D’altra banda, també cal fer notar que es disposa d’un link directe amb l’apartat Barcelona Shop de Turisme de Barcelona, a partir del qual el visitant pot comprar el producte Bus Turístic Catalunya. L’estructuració dels continguts de la pàgina resulta molt clara, amb una proposta concreta basada en cinc categories de producte ja esmentades. Es tracta d’una pàgina molt actual a nivell d’imatge i continguts. www.turismeapropdebarcelona.cat és un canal d’informació de l’oferta de l’àrea d’influència de Barcelona que enllaça amb altres plataformes com la de Turisme de Barcelona. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 13 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Generalitat de Catalunya Pàgines www.gencat.cat/turistex www.turismedecatalunya.com La web de Turisme de Catalunya, de la Generalitat, ofereix Catalunya com una destinació turística integral. El producte turístic de Catalunya es composa tant de les 10 marques turístiques geogràfiques: Pirineus, Val d'Aran, Terres de Lleida, Catalunya Central, Costa Brava, Costa de Barcelona Maresme, Barcelona, Costa de Garraf, Costa Daurada, Terres de l'Ebre; com d’altres productes, activitats i segments entre els que es destaquen el turisme esportiu, familiar, cultural, actiu, golf, gastronomia, relax, etc. L’usuari pot trobar informació sobre el “producte” Barcelona a partir d’un cercador geogràfic i també a partir d’un cercador temàtic segons productes (com museus, platges, allotjaments, gastronomia, compres, teatres i cinemes, etc.); així, Barcelona va apareixent ressaltada en funció de les propostes que ofereix. De Barcelona se’n destaquen alguns aspectes de caràcter monumental, cultural i relacionats amb l’oci i els esports: . Museu Nacional d’Art de Catalunya . Sagrada Família . Gran Teatre del Liceu . Anella Olímpica . Museu Futbol Club Barcelona President Núñez . Fundació Joan Miró . Palau de la Música Catalana . Barcelona Virtual . L’Aquàrium de Barcelona També es pot llegir una descripció general de la ciutat, en la que és comentada des del punt de vista històric, monumental i urbanístic, així com el seu ambient relacionat amb l’oci i la cultura a grans trets. Es tracta d’una descripció molt genèrica, de la que només es ressalten alguns aspectes puntuals de Barcelona. La pàgina inclou links que accedeixen a centres d’informació (a partir dels quals s’arriba al web de Turisme de Barcelona), també hi ha links a una àmplia sèrie de serveis municipals de Barcelona i la possibilitat de buscar allotjaments. Pel que fa a la imatge, cal dir que aquesta pàgina és poc atractiva a nivell visual, està poc actualitzada i no disposa de venda on line. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 14 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Turismo de España Pàgina www.tourspain.es Les propostes d’interès que Turismo de España ofereix en relació al producte Barcelona es classifiquen segons diversos punts: Compres (el disseny del centre; botigues de prestigi a l’Eixample; centres comercials i luxe a la Diagonal; “mercadillos” i artesania al Poble Espanyol); Esports i natura; Joves; Art i cultura (Barri Gòtic; barri de la Ribera; Eixample; la Rambla; Montjuïc; cultura); Congressos i negocis; Gastronomia; Nens. L’element comercial és molt present en l’oferta del producte Barcelona que realitza Turismo de España, així com els aspectes relacionats amb la cultura, l’oci i l’arquitectura de la ciutat. S’inclouen algunes propostes per conèixer els entorns de Barcelona. Cal destacar l’apartat dirigit a activitats i recursos infantils, centrades totes elles a Barcelona ciutat. A nivell d’imatge, el recull fotogràfic és notable: el visitant pot accedir a una galeria de fotografies, baixar-se reportatges i fins i tot un vídeo i locucions. A més, i a nivell pràctic, es posen a la disposició alguns plànols i s’informa de serveis d’interès i útils per al turista que visita Barcelona (com arribar-hi, transports, allotjaments, etc.). D’altra banda, cal destacar que es promocionen diferents productes propers a Barcelona. La combinació de continguts gràfics i escrits resulta atractiva, molt àmplia i de fàcil navegació. Aquesta pàgina disposa de venda on line de productes. Comparativa Webs institucionals analitzades Funcionalitats --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 15 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Idiomes Productes i recursos V: Sí Resum i conclusions de Webs institucionals > En els darrers temps, internet s’ha consolidat com a principal mitjà per la recerca d’informació i selecció d’una destinació turística. En aquest sentit la gran majoria de destinacions han donat un fort impuls a la seva presència on line com a part de la seva estratègia de promoció. Les webs turístiques tendeixen cada vegada més a ampliar els continguts, incloent aspectes més enllà de les qüestions purament informatives, i d’activitats turístiques tradicionals, promocionant la cultura, l’historia, les activitats econòmiques, les inversions, etc. > Cada pàgina web respon a una estratègia marcada per part de l’organització que la gestiona. A partir de la exploració realitzada es pot inferir que: el web de Turisme de Barcelona està molt enfocada a la venda on line amb un producte especialment dirigit al visitant extern; el web de l’Ajuntament presenta possibilitats i mirades més locals dirigides bàsicament cap als residents i visitants més propers; Turisme de Catalunya, per la seva banda, transmet una imatge integral Catalunya com una suma tant dels territoris turístics que la composen com d’especialitats turístiques; la Diputació de Barcelona es concentra en l’àmbit geogràfic proper a Barcelona, adreçant-se a un públic de proximitat; finalment, el web de Turespaña associa Barcelona a les seves possibilitats urbanes/culturals de cara al mercat de l’estat. > En termes de funcionalitats, tots els webs estan disponibles en castellà, català i anglès. La pàgina web de Turisme de Catalunya és la que destaca per disposar d’un major nombre d’idiomes i la de Turespaña per incloure idiomes com el basc o el gallec. A més, totes elles disposen de links que enllacen amb altres pàgines. Aquests links enriqueixen els continguts i augmenten la informació a l’abast del client que s’informa sobre la destinació Barcelona. > La base de continguts dels webs analitzats són informatius amb un objectiu promocional, i només Turisme de Barcleona i Turismo de España ofereixen la possibilitat de comprar directament productes on line. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 16 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > El conjunt de webs analitzats resulten bastant actuals i dinàmics, i en ells el consumidor pot fer-se una idea de les possibilitats de la destinació, ja que els continguts que s’ofereixen permeten obtenir una quantitat considerable d’informacions generals i específiques de Barcelona. > Cal destacar que la informació que es transmet de Barcelona és abundant. Els webs de Turisme de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i Turismo de España realitzen una àmplia promoció en la que es destaquen elements i valors com el patrimoni històric i cultural de la ciutat, l’art, els museus, les activitats de tipus esportiu, lúdic i festiu, i el comerç. També es destaquen itineraris i rutes que permeten conèixer la ciutat i les seves icones o punts clau. > Per concloure, es pot afirmar que les webs visitades transmeten una imatge de Barcelona com a destinació turística amb àmplies oportunitats de visita i nombrosos recursos per a diferents públics i mercats. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 17 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anàlisi Guies de viatge Tradicionalment, les guies de viatges han estat un element important per al visitant, sobretot durant la seva estada a la destinació. Les informacions que aporten aquests materials esdevenen fonamentals en la configuració de la imatge de la ciutat, país o regió per part del visitant, en la mesura que aquestes guies acostumen a acompanyar els itineraris i activitats dels visitants un cop arribats a la destinació. De fet, les guies són un suport ja clàssic en els viatges turístics que tot i la irrupció i el paper preponderant d’internet, no han perdut la seva vigència, si més no com a suport durant la visita. En general, les guies aporten informacions sobre recursos turístics a visitar, allotjaments, restauració, esdeveniments, advertències, etc. Si bé existeixen guies exclusives de Barcelona, també es troben a la venda publicacions en les que Barcelona s’incorpora a l’oferta de destinacions més àmplies, com Catalunya, Espanya o Espanya i Portugal. En conjunt, s’han analitzat un total de 10 guies: > Cataluña, Barcelona – Michelin. Editorial Michelin (2008) Castellà. 408 pàgines > Barcelona Shortlist 2009 – TimeOut. Editorial Time Out Guides Ltd (2009) Anglès. 191 pàgines > Barcelone 2009 – Le guide du routard. Editorial Hachette livre (2009) Francès. 199 pàgines > Barcelona y Cataluña – el País-Aguilar. Editorial El País-Aguilar (2008) Castellà. 207 pàgines > National Geographic Barcelona. Editorial Edipunt (2006) Castellà. 271 pàgines > Guia Barcelona Guías de Ciudad - Lonely Planet. Editorial Planeta (2009) Castellà. 308 pàgines > Guia Barcelona – Rough Guides. Editorial Rough Guides Ltd (2008) Anglès. 238 pàgines > Guia Wallpaper City Guide Barcelona – Phaidon. Editorial Phaidon Press Limited (2008) Castellà. 103 pàgines > Guia Barcelona Stadt Guadís. Editorial Triangle Postals (2008) Alemany. 229 pàgines > Guia Michelin España & Portugal 2009. Editorial Michelin (2009) Castellà. 1296 pàgines --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 18 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Guia Cataluña, Barcelona - Michelin La guia Cataluña Barcelona, publicada per l’editorial Michelin l’any 2008 i en castellà, s’estructura en 3 blocs: informació pràctica, característiques generals i visita. El darrer dels apartats (visita) és el de major interès, ja que és on apareixen els productes turístics de la guia; en aquest sentit, Michelin estructura aquest apartat en 4 grans zones turístiques: Barcelona, Costa Brava, Tarragona-Lleida i Pirineus catalans. Pel que fa a Barcelona, l’apartat diferencia entre la informació que podem trobar a la ciutat de Barcelona estructurada a través d’itineraris i recursos turístics que existeixen en els diferents barris, de la que es pot trobar a prop de Barcelona ciutat (Costa del Maresme, Sitges, Montserrat i Vic). Aquesta guia conté itineraris per dies, per zones, proposa rutes properes a Barcelona i remarca els atractius imprescindibles de la destinació. Aquesta guia inclou preus dels productes i serveix. Aquesta guia conté fotografia, tot i que més de la meitat de la guia és text. A més, inclou links de webs institucionals, direccions útils, webs d’oci, Guia Barcelona Shortlist 2009 - TimeOut La guia Barcelona Shortlist s’ha publicat l’any 2009 per l’editorial Time out, que des del 1990 publica guies de viatge, però solament en llengua anglesa. La guia s’estructura en 4 grans apartats: indrets que no et pots perdre aquest 2009, itineraris per la ciutat, recursos i espais turístics que el turista pot trobar en diferents barris de la ciutat, i qüestions essencials. La guia Barcelona Shortlist no incorpora propostes d’itineraris per dies ni itineraris a zones properes a Barcelona, tot i que sí que proposa algunes rutes a certes zones de la ciutat, a la vegada que remarca els atractius imprescindibles de la destinació, segons centres d’interès i àrees geogràfiques de Barcelona. Aquesta guia inclou preus dels productes i serveis. Aquesta guia conté fotografia, tot i que hi predomina el text. Guia Barcelone 2009 – Le guide du routard La guia Barcelone, publicada per l’editorial Hachette livre l’any 2009 i en francès, s’estructura en tres grans blocs: Informació bàsica de Barcelona, recursos i espais turístics, i el litoral de Barcelona. El segon i tercer contenen informació de major rellevància, ja que incorporen dades sobre el que es pot visitar, tant a la ciutat com als seus voltants. El segon bloc estructura la informació turística en funció dels atractius turístics de la ciutat de Barcelona (a través dels diferents barris que la integren) i els seus voltants: Montserrat, Santa Coloma de Cervelló o Terrassa. Pel que fa al tercer apartat, aquest informa sobre els recursos turístics que hom pot trobar al litoral barceloní, representat, segons la guia, per Sitges i Vilafranca del Penedès. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 19 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Aquesta guia no ofereix possibilitats de conèixer la ciutat segons dies, així com tampoc no n’assenyala els seus elements imprescindibles; en canvi, sí que relaciona una sèrie d’itineraris segons zones, tant dins com fora Barcelona. Aquesta guia inclou preus dels productes i serveis, indicant noms d’hotels, restaurants, etc. Finalment, cal destacar que en aquesta guia, pràcticament tot és text (inclou molt poques imatges). Guia Barcelona y Cataluña – el País-Aguilar La guia Barcelona y Cataluña, de l’editorial el País-Aguilar i publicada en castellà l’any 2008, s’estructura en cinc apartats: aproximació a Barcelona i Catalunya, Itineraris per Barcelona, Catalunya i Andorra, viure Barcelona i Catalunya, i guia essencial. La informació que més interessa es troba en el primer i segon apartat, on apareixen els atractius turístics de la ciutat, indicacions concretes de com arribar-hi i allò més important a conèixer. En el primer apartat s’informa de les possibilitats de visitar els recursos i espais turístics de Barcelona a través d’un itinerari de quatre dies, mentre que en el segon bloc apareix la informació turística segmentada per barris. La guia Barcelona y Cataluña suggereix itineraris per dies a Barcelona, també en funció de zones de la ciutat i, finalment, proposa itineraris turístics més enllà de Barcelona. Així mateix, la guia Barcelona y Cataluña destaca els principals llocs imprescindibles que tot turista ha de conèixer. Aquesta guia no ofereix preus dels productes i serveis. En aquesta guia s’hi inclou fotografia i text en parts proporcionals. Guia National Geographic Barcelona La guia National Geographic Barcelona, publicada l’any 2006 per Edipunt i en castellà, s’estructura en tres grans blocs: història i cultura, atractius i espais turístics, i informació pràctica. En el segon dels apartats, hi figura tota la informació referida als productes turístics, diferenciats entre els que ofereix la ciutat de Barcelona i el que un pot trobar als seus voltants. Pel que fa a la informació estrictament de la ciutat, National Geographic proposa un seguit d’itineraris pels diferents barris, mentre que els atractius que trobem pels voltants es donen a conèixer a través d’un seguit d’excursions: Montserrat, Sitges, Girona, Port Aventura, etc. Tot i que aquesta guia no destaca els principals punts imprescindibles de la ciutat, ni tampoc ofereix itineraris per conèixer la ciutat segons dies, sí que, en canvi, proposa itineraris segons zones concretes de dins i fora Barcelona. Aquesta guia no ofereix preus dels productes i serveis. En aquesta guia s’hi inclou fotografia i text en parts proporcionals. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 20 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Guia Barcelona Guías de Ciudad - Lonely Planet La guia Barcelona. Guías de ciudad, publicada per Lonely Planet l’any 2009 i en castellà, es caracteritza, primer de tot, per tenir una estructura diferent a les de les anteriors guies analitzades. Presenta la informació en diversos apartats, dels quals ens interessen els següents: imprescindibles, barris i excursions. En el primer (imprescindibles) la guia presenta d’una forma breu, sintetitzada i amb moltes imatges, el que considera imprescindible durant la visita a la ciutat. En el segon, la guia planteja un seguit d’itineraris en funció del que el visitant desitgi fer (anar de compres, museus, visites, etc.) i dels barris. En el tercer apartat (excursions), la guia proposa un seguit de sortides per conèixer diferents indrets propers a Barcelona (Montserrat, Girona, Sitges, Figueres, etc. Aquesta guia no indica possibles itineraris per Barcelona segons dies, en canvi, sí que suggereix tours per conèixer Barcelona segons zones concretes de la ciutat. Igualment, la Lonley Planet proposa rutes més enllà de Barcelona i destaca els llocs imprescindibles que tot visitant ha de conèixer, tant dins com fora de la ciutat. Aquesta guia inclou preus dels productes i serveix. La guia de Barcelona publicada per Lonley Planet inclou fotografies, si bé el cos central del llibre està conformat per text. Guia Barcelona – Rough Guides La guia Barcelona publicada per Rough Guides l’any 2008 i en anglès, s’estructura en diversos apartats, tot i que es podrien agrupar en els següents blocs: introducció, idees, llocs, allotjament, qüestions essencials i història i cultura. En el primer apartat (introducció), la guia presenta d’una forma ràpida quins són els atractius que cal visitar de la ciutat. El segon (idees), proposa un seguit d’espais i recursos turístics per visitar, mentre que l’apartat de llocs, diferencia, entre els atractius que es poden trobar en els diversos barris de la ciutat, dels que hi ha en poblacions properes a Barcelona (Montserrat o Sitges). Aquesta guia de Barcelona no proposa itineraris per dies a la ciutat, tot i que sí que suggereix rutes per zones concretes de Barcelona, destacant, a més, els principals punts imprescindibles. Tal com succeeix en algun altre cas, aquesta guia no incorpora propostes turístiques a l’entorn de la ciutat. Aquesta guia inclou preus dels productes i serveix. En aquesta guia s’hi troba fonamentalment text, tot i que també hi ha imatges que acompanyen el text i il·lustren millor les explicacions i donen idea més precisa de la destinació. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 21 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Guia Wallpaper City Guide Barcelona - Phaidon La guia Barcelona publicada per Phaidon Press Limited l’any 2008 i en anglès s’estructura en vuit apartats, dels quals es destaquen els següents: imprescindible, 24 hores, oci, arquitour i escapades. L’apartat imprescindibles assenyala els sis indrets imprescindibles per visitar Barcelona. En el segon apartat, la guia proposa visitar diferents recursos i espais turístics de la ciutat en un sol dia. En el bloc d’oci es presenta una selecció de cafès, restaurants, bars i clubs nocturns de la ciutat, mentre que en l’apartat d’arquitour hi ha una selecció dels edificis emblemàtics de Barcelona en diferents punts de la ciutat. El darrer dels apartats (escapades) la guia proposa un seguit d’excursions a les afores de Barcelona: Sitges, el Penedès, Cadaqués o Girona. El lector no trobarà itineraris per dies en aquesta guia, tampoc no hi trobarà propostes d’itineraris segons zones. En canvi, es trobarà informació relativa als atractius propers de la ciutat i els destacats més imprescindibles de la destinació. Aquesta guia no ofereix preus dels productes i serveis. Aquesta guia també es caracteritza per contenir, fonamentalment, fotografia i poc text. Guia Barcelona Stadt Guadís La guia Barcelona die Stadt Gaudís, publicada per Triangle postals l’any 2008 i en alemany, s’estructura a partir dels recursos i espais turístics que es troben en cada barri de la ciutat; la guia únicament proposa una selecció del que hom pot visitar en cada zona de Barcelona. En aquesta guia tampoc no es proposen rutes i/o itineraris per les afores de Barcelona. Pel que fa a la Guia Barcelona Stadt Guadís, hom no hi trobarà itineraris per dies a Barcelona, però sí itineraris per zones. Tampoc no s’hi proposen propostes per conèixer altres elements més enllà de Barcelona ni els elements més imprescindibles de la destinació. Aquesta guia no ofereix preus dels productes i serveis. Pràcticament tota aquesta guia és fotografia, té molt poc text; el predomini d’imatges panoràmiques o fragments concrets de la ciutat, acompanyats de petits textos explicatius que donen una imatge de Barcelona plena d’oportunitats per a l’oci, la cultura, la vida al carrer... El valor arquitectònic, en aquesta imatge, és molt important. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 22 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Guia Michelin España & Portugal 2009 La guia España & Portugal, publicada per Michelin l’any 2009 i en castellà, s’estructura en tres apartats: introducció, localitats i distincions 2009. En l’apartat que fa referència a Barcelona, la guia informa sobre els establiments hotelers i restaurants que hi ha a la ciutat, així com els que han aconseguit distincions Michelin al llarg del 2009. La Guia Michelin España & Portugal 2009 no planteja itineraris per conèixer Barcelona segons dies d’estada a la ciutat, mentre que sí que en proposa itineraris segons zones. La guia no suggereix propostes més enllà de la mateixa ciutat, a la vegada que tampoc no ressalta els principals imprescindibles de la destinació. Aquesta guia no ofereix preus dels productes i serveis. La guia Michelin té poca fotografia, pràcticament tot és text. Comparativa Guies de viatge analitzades A continuació es presenta una taula-resum en la que es comparen les diferents guies seleccionades a partir d’uns mateixos paràmetres i en funció dels següents criteris: > itineraris per dies > itineraris per zones > propostes a prop de Barcelona > imprescindibles > inclou preus > enllaços amb altres webs > valoració Taula comparativa de les guies de viatge V: Sí --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 23 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- En quant a la presència i combinació de text i imatge de text i imatges, s’observa: Resum i conclusions de Guies de viatges > Les diferents guies analitzades compten amb molta informació de la destinació. Aquesta informació va des de dades generals de la ciutat, fins a propostes molt especialitzades de visita a Barcelona. En qualsevol cas, l’edició de guies vol donar resposta a les necessitats dels viatgers actuals, enfocant-se a segments específics de demanda i proposant activitats i visites de qualitat intentant respectar les persones, la cultura, el patrimoni i l’entorn. > Pel que fa a les descripcions de la ciutat, les guies realitzen descripcions complertes que permeten al visitant conèixer detalls concrets, tant de la història, com de l’art, el patrimoni, etc. En alguns casos, s’inclouen plànols de la ciutat i es donen consells directes al visitant, a més d’informacions pràctiques d’utilitat per moure’s per la ciutat. > Comparant les diferents guies, es podria destacar que: aproximadament la majoria de les guies opten per combinar els continguts gràfics i escrits, donant major importància als textos que a les imatges; tanmateix, s’aprecia que cada vegada més les guies incorporen enllaços amb altres webs per complementar la seva informació parcial; i que a part d’informar les guies estan esdevenint plataformes de promoció i venda ja que inclouen preus dels productes i serveis concrets. > Els productes, tant temàtics com geogràfics, s’integren dels llocs i espais emblemàtics i que donen caràcter a la ciutat, com els béns catalogats patrimoni mundial, els carrers i espais públics de Ciutat Vella, la trama Cerdà, les platges, el front marítim, els parcs i jardins, el FC Barcelona, entre d’altres. Cal destacar que, en general, s’ofereix una imatge de ciutat àmplia i no reduccionista. A més, s’acostuma a destacar l’oferta i possibilitats existents més enllà dels límits de la ciutat, als seus entorns. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 24 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > En quant a les activitats i visites que es proposen, la imatge de Barcelona és la d’una gran ciutat viva i composada d’una considerable diversitat d’espais, amb multitud d’activitats i propostes en àmbits d’interès tan diversos com l’art, les compres, el disseny, els hotels, la gastronomia, etc. L’element fonamental, en totes elles, és la cultura i el llegat patrimonial de la ciutat, amb Gaudí i el Modernisme com a elements més transcendentals i reconeguts. > En general, els continguts de les guies acostumen a oferir un ventall ampli de propostes per conèixer la ciutat, més enllà dels clàssics sightseens o llocs imprescindibles. A la majoria d’elles s’explota la imatge de les icones o grans punts de referència turística de la ciutat, tot i que s’introdueixen altres elements de la realitat urbana. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 25 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anàlisi de les Comercialitzadores On line En aquest punt s’analitzen algunes de les principals agències on line que comercialitzen Barcelona com a destinació, així com els productes o paquets turístics que s’ofereixen de la ciutat. En general les pàgines webs d’agències on line són utilitzades per a la compra de transport (bàsicament aeri) i en menor mesura serveis d’allotjament i d’altres. Tot i això, la gran accessibilitat i disponibilitat d’informació que es troba a internet fa que els usuaris utilitzin aquestes com a mitjà de cerca d’informació de la destinació, encara que en general no ofereixin aquest tipus de continguts. Per tal d’analitzar els productes i paquets turístics, s’han escollit nou agències (considerades “punteres” del sector per les seves característiques, així com pel pes que mantenen dins del mercat): > Rumbo www.rumbo.es > eDreams www.edreams.es > TerminalA www.terminala.es > Atrapalo www.atrapalo.com > Logitravel www.logitravel.com > Govolo www.govolo.com > Lastminute www.lastminute.com > Viajar www.viajar.com > Destinia www.destinia.com L’anàlisi particular de cada web comercialitzada s’ha realitzat tenint en compta la funcionalitat i el producte turístic ofert. Rumbo La web rumbo.com és una plataforma de comercialització on line que pertany al grup Orizonia. Orizonia està integrada, entre altres empreses, per Iberojet-Solplan-VivaTours-Cóndor y Turavia, Viajes Iberia, Iberworld – Orbest i Iberocruceros. Actualment, i segons Hosteltur, rumbo.es és la principal comercialitzadora online a Espanya amb una facturació de 435 milions d’euros al 2008. La comercialitzadora rumbo.es disposa de pàgines per a d’altres països (Regne Unit, Portugal, Argentina, Brasil, Colòmbia i Veneçuela), de manera que es pot trobar traducció del seu contingut a l’anglès, portuguès i espanyol. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 26 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- A partir de la visita i navegació per la web, es conclou que rumbo.es no ofereix una descripció de Barcelona com a destinació. La pàgina posa a disposició per la seva venda una varietat important de serveis de transport, així com altres activitats a la ciutat de Barcelona. Pel que fa a les activitats, rumbo.es proposa escapades especificades segons èpoques; no incorpora altres links a partir dels quals accedir a més informació sobre l’escapada que proposa. eDreams Fundada el 1999 a Silicon Valley i amb seu a Barcelona, eDreams va començar a operar a l’any 2000 a Espanya i Itàlia. Des de 2003 amb la integració de www.travelonline.it s’ha consolidat com a una de les principals agències online a Espanya i Itàlia. Segons el rànquing d’Hosteltur de facturació d’agències online a Espanya, eDreams ocupa la segona posició amb una facturació, que va ser superior a 425 milions al 2008. A través de la seva pàgina web, eDreams ven productes i serveis turístics com vols, hotels i paquets vacacionals. L’agència eDreams, a més de la seva pàgina principal (edreams.es), disposa d’altres pàgines (per a Alemanya, França, Itàlia, Portugal, Estats Units i Regne Unit), i es troba traduïda, per tant, al francès, italià, portuguès i anglès. Pel que fa a Barcelona, eDreams no aporta descripcions de la destinació, ni tampoc ofereix activitats complementàries. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 27 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Terminal A Des de la seva creació a l’abril de 2004, TerminalA, amb seu a Barcelona, comercialitza serveis turístics als millors preus. TerminalA està present a 19 països europeus i als Estats Units. Del conjunt de plataformes analitzades, TerminalA és la que, en comparació, disposa de més pàgines per a d’altres països (França, Alemanya, Portugal, Bèlgica, Itàlia, Àustria, Suïssa, Països Baixos, Dinamarca, Suècia, Finlàndia, Noruega, Rússia, Polònia, República Txeca, Hongria, Irlanda i Regne Unit). Terminal A està disponible als idiomes dels diferents països. La web de TerminalA descriu diferents destinacions entre las quals es destaca Barcelona. Aquesta comercialitzadora proposa un circuit per la ciutat, destacant algunes èpoques que es poden experimentar a la ciutat. No hi figuren links per enllaçar a d’altres pàgines. Atrapalo La web atrapalo.com va se creada a l’any 2000 a Barcelona. La comercialitzadora disposa actualment de pàgines web tant per a Espanya, Itàlia i Xile, i per tant es troba traduïda en italià. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 28 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Atrapalo no fa cap descripció de la destinació Barcelona. La web proposa diverses activitats: rutes culturals, relax, atenció personal, excursions, gastronomia i enologia, cursos, esports, aventura sobre rodes i city pass, spas, activitats per a nens, museus i aventures aquàtiques. A més, destaca províncies i ciutats. Logitravel LOGITRAVEL és una agència de viatges online que ofereix una selecció de productes i serveis turístics. Logitravel va néixer a Mallorca a l’any 2004 i no pertany a cap grup empresarial. Logitravel.com disposa de pàgines per a Portugal i Alemanya, i a part del castellà, l’usuari també pot llegir el contingut en portuguès i alemany. Aquesta comercialitzadora està orientada cap als productes vacacionals, destacant sobretot les vendes de creuers, paquets i hotels vacacionals. En aquesta pàgina no es realitzen descripcions de la destinació Barcelona. En concret, es proposen escapades a poblacions de la província, com Calella, Castelldefels, Masquefa, Santa Susanna, Seva i Sitges, però en canvi no a la ciutat de Barcelona. Les escapades es planifiquen en èpoques concretes; i no apareixen links per complementar la informació de l’usuari. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 29 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Govolo GOVOLO va ser creada a 1997 a França. L’empresa és una filial de Go Voyages majorista francesa, i actualment és reconeguda com la principal web de venda de bitllets d’avió en el seu país d’origen. Des de 2007, Go Voyages propietària de Govolo, no té relació accionarial amb el grup ACCOR, i està exportant la seva plataforma a Espanya i altres països. Actualment disposa pàgines a França, Espanya, Bèlgica, Irlanda, Regne Unit, Itàlia, Portugal, Països Baixos, Alemanya, Àustria i Suïssa, i per tant, també es troba disponible en altres idiomes. Govolo és un operador turístic especialitzat en la venda de bitllets aeris, de serveis d’hotel i de "Paquets Dinàmics " (transport + hotel), però també cobreix altres productes turístics i serveis com: lloguer de cotxes, activitats (excursions, espectacles, etc.), creuers, talasoteràpia i esquí. Govolo no fa descripció de Barcelona, només es venen serveis turístics per arribar i/o gaudir de la ciutat. Aquesta pàgina compta amb una extensa proposta d’activitats, tant per a Barcelona com província, algunes de les quals ubica segons èpoques concretes de l’any. Govolo no enllaça amb altres links. Lastminute --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 30 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- La comercialitzador lastminute.com va ser fundada a Anglaterra l’any 1998, i és una de les principals agències online europees. La seva integració a Travelocity i al holding Sabre, ha fet evolucionar les seves propostes de comercialització. Actualment compta amb oficines a altres països (França, Regne Unit, Itàlia, Bèlgica, Holanda, Irlanda, Suècia, Dinamarca, a més de USA, i Austràlia) i es troba disponible en els diferents idiomes d’aquest països. Last Minute disposa d’un apartat d’escapades que inclou un servei o guia de ciutats, on es destaca Barcelona entre les 10 destinacions més importants. Aquesta pàgina compta amb una extensa proposta d’activitats, visites d’oci, tant de Barcelona com de destinacions properes, entre les quals hi ha Andorra. Viajar La plataforma viajar.com és una agència comercialitzadora on line que pertany al grup Orizonia. Dintre del qual Viajar.com s’integra entre les empreses del grup, com Iberojet-Solplan-VivaTours- Cóndor y Turavia, Viajes Iberia, Iberworld – Orbest i Iberocruceros. Orizonia distribueix serveis i productes que van des de la reserva de bitllets aeris, allotjament, lloguer de cotxe i paquets vacacionals de les majoristes del grup. A viajar.com no hi ha una descripció de les destinacions, tot i que existeix una categoria top destino, en la que s’hi relaciona un rànquing dels llocs més demandats (recentment, Barcelona ha figurat en aquest llistat on es destaquen els hotels i els vols a Barcelona). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 31 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Destinia La web destinia.com va ser fundada l’any 2001 a Madrid, on continua mantenint la seva seu. Destinia va ser una de les webs pioneres en la reserva d’allotjaments online. Recentment, ha creat la majorista d’hotels Acomotel.com. Actualment Destina està disponible en 16 idiomes: castellà, català, portuguès, italià, anglès, holandès, alemany, francès, àrab, danès, xinès, coreà, hebreu, japonès, rus i polac. Destinia.com disposa d’una completa Guia de Viajes de les seves destinacions, que juntament amb els fòrums i els blogs de discussió permeten generar un ampli coneixement sobre les destinacions. La “Guia de Barcelona” sobresurt entre les 10 guies mes visitades i s’estructura en les següents categories: adreces útils, Introducció, Esports i activitats, Cultura, Vida nocturna, Esdeveniments especials, Introducció, Al voltants, Visites i Restaurants. De la web de Destinia destaquen sobre tot els serveis d’allotjament d’hotels i les guies de viatge. Resum i conclusions de Comercialitzadores Online > En els darrers temps, les pàgines webs de les comercialitzadores on line busquen la seva diferenciació afegint noves funcionalitat, serveis i/o productes. Les opcions escollides són molt diverses, entre les quals es destaquen els blogs i fòrums de viatges, les guies de viatge, productes com les escapades, les activitats molt especialitzades com de turisme actiu o extremes, etc. > Totes les comercialitzadores analitzades venen serveis turístics per arribar o gaudir de Barcelona, tot i que la majoria d’elles no realitza una descripció de la destinació i dels seus productes turístics (turisme urbà, cultural, congressos, etc.). > La base de continguts de les pàgines analitzades té un clar objectiu: la venda. El model de negoci del nou mercat de les comercialitzadores es basa en el comerç electrònic, intermediant entre l’usuari final (turistes) i els prestadors de serveis (companyies aèries, hotelers, etc.). --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 32 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > Tant el grafisme com el disseny i la navegabilitat de les pàgines webs denoten que els webs es dirigeixen a diferents públics objectius. En general, el conjunt de les webs no disposa de links que connecten amb altres productes o pàgines d’interès per al visitant turista, de manera que això les fa tancades. > El conjunt de comercialitzadores analitzades poden ser llegides com a mínim en castellà i anglès. Algunes pàgines estan traduïdes a bastants, com són els casos de TerminalA i Destinia, que disposen de gran nombre d’idiomes. > Els webs resulten molt dinàmics, i en ells el consumidor pot comprar serveis amb un clar enfocament al preu i les ofertes. Moltes de les comercialitzadores intenten ser reconegudes com les que ofereixen el millor preu. Si bé resulta molt fàcil completar la compra de serveis, en general hi ha una mancança d’informació de la destinació ja sigui escassa o inexistent. > Un aspecte a remarcar, a propòsit de la destinació Barcelona, és que la majoria d’agències analitzades ofereixen activitats per realitzar, ja sigui a nivell provincial o bé centrades exclusivament a la ciutat de Barcelona. Aquesta sembla ser un altra tendència de les agències on line, ja que una vegada han assolit un nivell tecnològic per la distribució dels bitllets aeris i les reserves d’allotjament, treballen en la integració d’altres serveis complementaris. Tot i això, s’ha de tenir molt en compte que les vendes de les comercialitzadores corresponen majoritàriament a vendes de serveis de transport aeri i en menor mesura a allotjaments; deixant la resta com a ingressos complementaris. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 33 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anàlisi de les Xarxes de Tour operadors Tour operadors internacionals En aquest apartat sobre els catàlegs dels tourperadors s’analitza la presència de l’oferta turística de Barcelona als catàlegs dels països emissors europeus i americans. Per realitzar aquesta anàlisi s’ha dut a terme una recerca en els catàlegs publicats sobre els productes i els viatges combinats que inclouen Barcelona. L’anàlisi s’ha realitzat a partir dels catàlegs que apareixen a la pàgina webs dels principals tour operadors. Cal destacar que en el consolidat mercat actual, els 10 principals tour operadors europeus al 2008 van facturar, en conjunt, més de 42.000 milions d’euros amb una base de més de 60 milions de turistes. Rànquing principals tour operadors europeus 2008 Nom País Facturació € Clients 1 TUI Travel Alemanya 15.600 milions 24 milions 2 Thomas Cook Group Alemanya/ Anglaterra 11.700 milions 19 milions 3 REWE Alemanya 4.300 milions 4 Kuoni Suïssa 2.900 milions 5 Club Med França 1.700 milions 1,3 milions 6 Altours Alemanya 1.400 milions 1,6 milions 7 Hotelplan Suïssa 1.300 milions 1,8 milions 8 Alpitour Itàlia 1.200 milions 2,3 milions 9 FTI Alemanya 1.100 milions 10 OAD Holanda 1.000 milions Font: FVW Dossier Deutsche Veranstalter 2008 (inclou més de 60 empreses) D’altra banda, amb l’objectiu d’obtenir una imatge de Barcelona efectuada pel mercat americà, també es van incloure dos turoperadors Globus i Trafalgar Tours, líders en el mercat nord americà. Club Med (França) City break / Temàtica Ciutat Hotel Plan (Itàlia) / Temàtica Creuer --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 34 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Prima Urlaub REWE/ Temàtica Ciutat Thomas Cook / Circuits Ambassador Tours (US) / Temàtica Creuer --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 35 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tour operadors espanyols En aquest punt s’avalua la presència de l’oferta turística de Barcelona als catàlegs dels principals tour operadors espanyols presents a la majoria d’agències de viatge. Per a dur a terme aquesta anàlisi s’ha realitzat una exploració dels catàlegs atenent als següents paràmetres: el nombre de vegades que apareix la menció Barcelona en un catàleg i els productes turístics que fan referència a Barcelona. L’anàlisi s’ha realitzat durant el mes de juny de 2009 i s’han tingut en compta els catàlegs que apareixen a la pàgina web www.comoviajar.com: 1 Abreu Viajes 27 HES (High Educational School) 53 Royal Caribbean España 2 Ambassador Tours 28 Ibercuba 54 Royal Vacaciones 3 Angalia Tour Operator 29 Iberocruceros 55 Selecció Mundial 4 Apartplaya 30 Iberojet 56 Solplan 5 Avasa 31 Iberojet Transcontinental 57 Solplan Balnearios 6 Aviotel 32 Iberski 58 Soltour 7 Catai Tours 33 Julià Tours 59 Splendid Travel 8 Club 5***** 34 Kaluma Travel 60 Terranova Tours 9 Club Vacaciones 35 Kirunna Travel 61 Touralp 10 Condor Vacaciones 36 Kuoni 62 Touring Club 11 Consulting Idiomas Extranjeros 37 Mapatour/Tierra Joven 63 Transrutas 12 Continental 38 Marjet 64 Transvacaciones 13 Costa Cruceros 39 Marsol Viajes 65 Trapsatur 14 Costas Galícia 40 Matx Vacances Viatge 66 TravelDays 15 Dias Libres-Relax T. 41 MSC Cruceros 67 Travelkids 16 Dimensiones 42 Mundicolor 68 Travelmar 17 Dream Fly 43 Nextel 69 Travelplan 18 Emprender Viajes 44 Nobel Tours 70 Travi-Ski 19 Esquí Express 45 Orange 71 Turavia 20 Eurojet 46 Paisaje.es 72 Turismúsica 21 Eurovolta 47 Panavisión 73 Uniplayas 22 Excellence Tours 48 Playa Senator 74 Un Mundo de Cruceros 23 Geoland 49 Politours 75 Vacaciones del Norte 24 Good Travel 50 Primera Línea 76 Viamar Online 25 Grupo Natura 51 Pullmantur 77 Viva Tours 26 Halcón Viajes 52 Rhodasol Turimar Dels 77 catàlegs analitzats, Barcelona apareix en un total de 17, el que representa un 22% del conjunt: Avasa; Aviotel; Catai Tours; Costa Cruceros; Geoland; Iberocruceros; Iberojet; Marsol Viajes; MSC Cruceros; Pullmantur; Rhodasol Turimar; Royal Caribbean España; Soltour; Trapsatur; Travelmar; Un Mundo de Cruceros. En el conjunt dels catàlegs analitzats, la menció “Barcelona” apareix en 57 ocasions. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 36 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Taula comparativa dels turoperadors *No parla directament de les excursions i visites que proposen Catàleg Pullmatur / Temàtica: creuer Catàleg Soltour / Temàtica: circuit --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 37 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Iberojet / Temàtica Ciutat Royal Caribbean España / Temàtica Creuer Resum i conclusions de Xarxes de Tour operadors Dels catàlegs del turoperadors internacionals: > En general, la presència de Barcelona als catàlegs de les majoristes que organitzen viatges es pot valorar com a considerable. Si bé en el passat la gran majoria de productes publicats als catàlegs corresponien a destinacions de “sol i platja”, la presència de les destinacions urbanes i escapades curtes s’ha incrementat molt. En els darrers anys un bon nombre turoperadors han creat catàlegs específics sobre destinacions urbanes. > La integració vertical del mercat de la turoperació ha generat grups turístics de gran dimensió amb interessos en les diferents parts de la cadena de valor turística i que venen i operen en un gran nombre de països. Aquesta globalització del mercat dels viatges organitzats fa que els grups turístics hagin desenvolupat grans xarxes d’informació sobre les destinacions. En aquest sentit, els grups turístics han fet evolucionar els seus catàlegs tradicionals en paper, cap a catàlegs electrònics i pàgines web informatives sobre la destinacions que cobreixen (què fer, què visitar, hotels, etc.) i els seus productes disponibles. > En quant a les temàtica proposada, segons l’especialitat de l’operador i els seus mercats, Barcelona és “venuda” bàsicament com a destinació urbana de referència (turisme urbà, turisme cultural) i escapades curtes, així com a gran port d’escala i/o partida de creuers. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 38 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > Pels mercats més llunyans, com per exemple els americans, Barcelona s’integra en els circuits com a punt de parada o excursió destacada, remarcant el seu caràcter de ciutat mediterrània. Dels catàlegs analitzats, els circuits combinen Barcelona amb ciutats com Madrid, València, Màlaga, Granada, Toledo, Sevilla entre altres. La combinació amb altres destinacions internacionals és amplia (Lisboa, Marràqueix, Rabat, Casablanca, Gibraltar, Londres, Brussel·les, Amsterdam, Salzburg, Viena, Venècia, Roma, Florència, Pisa, París, etc.), i està marcada pel mercat de creuers tant dels països de la Mediterrània com en les grans rutes de creuers internacionals. > Del conjunt d’ofertes de viatges, la gran majoria proposen l’avió com a mitja de transport, i en pocs casos es menciona el vaixell, l’AVE i el bus. > En diferents casos, Barcelona s’associa a elements culturals i patrimonials tant històrics com moderns i innovadors. Altres catàlegs destaquen la gastronomia, els hotels emblemàtics, i els establiments de luxe. També s’observa, tant en els textos com en les imatges, un marcat caràcter mediterrani de la ciutat i els seu lligam amb el mar i el port, entre d’altres aspectes. Dels catàlegs del turoperadors nacionals: > Pel que fa a la temàtica proposada, cal ressaltar que la majoria dels touroperadors nacionals insereixen Barcelona com a port d’escala de creuers. A més, s’ha de tenir en compte que en alguns casos Barcelona figura com a ciutat d’arribada i/o partida de la ruta del creuer, amb les conseqüents implicacions per la destinació. > La resta de propostes dels turoperadors són circuits en els quals Barcelona és proposada com a punt de parada i/o excursió de dia. També s’han recollit propostes de viatges com a destinació principal i per tant amb una temàtica de turisme urbà. > Del conjunt de propostes dels turoperadors que es coneixen de les seves programacions de l’any 2009, cal esmentar que tan sols en dos casos es proposa el tren com a mitjà de transport per arribar-hi. Són 4 les agències que proposen el vaixell com a mitjà d’arribada a la ciutat. Pel que fa a l’avió, un total de 3 agències el proposen com a medi i una altra d’elles proposa combinat cotxe i avió. L’opció del cotxe com a mitjà per venir a Barcelona figura en quatre dels catàlegs analitzats (dels quals 3 proposen la combinació d’aquest mitjà amb altres, com el tren o l’avió). Finalment, el bus és l’opció proposada per arribar a Barcelona en 4 dels catàlegs analitzats. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 39 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Conclusions finals > La presència destacada de Barcelona en tots els mitjans analitzats, la situa com a destinació referent a nivell mundial. D’altra banda, aquesta positiva situació de Barcelona l’avantatja per consolidar-se com una destinació urbana desitjada i clàssica. > Pel que fa a les pàgines web institucionals, es destaca que els continguts que s’ofereixen tenen caràcter informatiu amb un objectiu promocional, i que en alguns casos, fins i tot comercial. La imatge de Barcelona que transmeten és la d’una ciutat amb àmplies oportunitats de visita i nombrosos recursos per a diferents públics i mercats. > Les guies analitzades incorporen molta informació de la destinació, amb descripcions complertes, fotografies i plànols. Cada vegada més, les guies actuen com a plataformes de promoció i fins i tot de venda de productes de la ciutat. La imatge que es presenta de Barcelona és la d’una ciutat viva i composada de diversitat d’espais, amb multitud d’activitats i propostes que donen un caràcter de destinació multimutivacional. Totes elles tenen com a element fonamental la cultura i el llegat patrimonial de la ciutat, amb Gaudí i el Modernisme com a elements més transcendents i reconeguts. > Barcelona es troba entre les principals destinacions turístiques de les grans comercialitzadores on line. La majoria d’elles no fan una descripció massa detallada ni de la destinació ni dels seus productes, ja que el seu objectiu primari és la venda de serveis i no la promoció o informació. Tot i així, l’evolució competència i evolució d’aquest jove mercat està obligant a les comercialitzadores a incrementar la seva base tecnològica, els continguts informatius sobre les destinacions i l’oferta de serveis, i afegir moltes opcions de serveis més enllà de la tradicional venda de bitllets d’avió. > La considerable presència de Barcelona als catàlegs de turoperados és sense cap mena de dubte un aspecte positiu per la projecció de la ciutat. Mitjançant els catàlegs i altres suports desenvolupats pels turoperadors es transmet una imatge que la situen com a una gran destinació de referència de turisme urbà, cultural, escapades curtes i com a port d’escala i/o partida de creuers. Entre les propostes recollides se’n poden destacar quatre: d’una banda, les estades curtes o excursions (especialment distribuïdes a destinacions de proximitat); d’altra banda, aquelles que combinen destinacions a Espanya, amb propostes molt lligades a la cultura ibèrica, la festa, etc.; un tercer tipus de combinació s’estableix amb altres ciutats turístiques europees com París, Londres o Viena, així com amb les ciutats més del sud com Lisboa, Madrid, Rabat o Marràqueix; i un quart gran grup que engloba els ports de creuers de la Mediterrània i les seves escales. > Pràcticament en la totalitat de suports analitzats, Barcelona es presenta com una ciutat plena d’activitats,serveis i oferta d’oci i comercial, on els recursos relacionats amb la cultura i l’arquitectura obtenen un protagonisme destacat. > L’ambient de la ciutat, el seu dinamisme, la innovació i cosmopolitisme, són intangibles destacats en la gran majoria dels mitjans analitzats. A més, també es transmet una imatge molt positiva en quant a l’oferta hotelera i de serveis, en ocasions destacant el luxe. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 40 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > En una mirada de conjunt, es destaca poca varietat de productes comercialitzats sobre Barcelona, camp on hi ha molt per recórrer més enllà dels tòpics. > La imatge emesa de la destinació Barcelona la podríem considerar, en el seu conjunt, de positiva, en la mesura que no proposa trets divergents amb la realitat de la ciutat. Tot i així hi ha un gran treball a fer per tal de incrementar i millorar la informació que es proposa de la ciutat i la seva àrea d’influència, com a les propostes de “noves barcelones”