l Pla Municipal d’Immigració Febrer 2004 Índex Índex s pag.3 2. Definició de la metodologia participativa pag. 5 i descripció de les fases 3. Aportacions de les associacions i ciutadania pag. 11 4. Conclusions del procés de participació pag. 29. 1. Introducció i objectius generals 1. Introducció i objectius generals La participació es basa en la transparència –que tothom sàpiga què es fa i com–, en els canals i mecanismes de diàleg amb els ciutadans, i en la generació de complicitats positives. Complicitats en els projectes i en les propostes, en els reptes i els problemes, i en la il·lusió que suposa prendre part en el procés fascinant de fer la ciutat dia a dia. L’Ajuntament opta així d’una manera decidida per la democràcia participativa, com a complement i aprofundiment de la democràcia representativa. En aquest sentit, es potencien òrgans i mecanismes de participació que permeten processos participatius com el que s’està seguint actualment amb l’aprovació del Pla d’Actuació Municipal 2004-2007. Barcelona és una de les ciutats amb un procés de transformació més important de tota Europa. Poques ciutats estan treballant tan intensament i liderant experiències innovadores en tants àmbits diferents i amb l’ambició tan clara d’obrir-se més i millorar la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes, com ho està fent Barcelona. El Programa d’Actuació Municipal 2004-2007, que s’elabora a partir de l’Acord de Govern signat al juny de 2003, ha d’ésser un bon instrument per fer-ho possible i és en aquest sentit que l’equip de govern de l’Ajuntament de Barcelona vol compartir-ho amb tota la ciutat i projectar-ho més enllà de l’àmbit administratiu local o del territori estricte del municipi. Tal i com indiquen les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana, en el seu Article 23, les fases dels processos de participació són: a) Fase d’informació i comunicació: s’informa el conjunt de la ciutadania afectada i se li comunica, a través dels mecanismes que es considerin més adequats, el contingut de la participació. b) Fase d’aportacions ciutadanes: la ciutadania i les associacions poden formular les aportacions que creguin convenients. L’Ajuntament posa a la seva disposició els canals i els mecanismes participatius que es creguin més pertinents segons els casos. c) Fase de devolució: l’Ajuntament dóna resposta a les aportacions ciutadanes a través dels canals i els mecanismes de participació que s’hagin establert. En aquest marc, la Regidoria Delegada per al Pla d’Immigració Municipal ha generat el procés participatiu pel que fa a la immigració en el Pla d’Actuació Municipal. Els objectius són els següents: En aquest marc, la Regidoria Delegada per al Pla d’Immigració Municipal ha generat el procés participatiu pel que fa a la immigració en el Pla d’Actuació Municipal. Els objectius són els següents: . Donar informació a les entitats de la ciutat de Barcelona que treballen amb els immigrants (associacions d’immigrants o societat d’acollida) dels objectius estipulats al PAM 2003-2007 en les temàtiques d’immigració i interculturalitat. B. Garantir que les diverses entitats i associacions puguin emetre les seves opinions i suggeriments C. Recollir les aportacions fetes per les entitats i incloure-les en el document de l’Informe de Participació. Prioritzar les aportacions més importants que es proposaren com a canvis al redactat final del PAM en el Consell de Ciutat. D. Donar resposta a les aportacions ciutadanes a través dels canals i els mecanismes de participació, tot i consensuant el contingut final de l’Informe de Participació així com les aportacions prioritzades de les entitats i associacions. En aquest Informe de Participació s’ha seguit el següent esquema: 1. Introducció i objectius generals En aquest apartat es fa una petita introducció sobre el Programa d’Actuació Municipal 2003-2007 de l’Ajuntament de Barcelona i les mencions específiques en relació a la immigració i la interculturalitat. S’expliquen els objectius generals de l’Informe de Participació, així com del procés participatiu que des de la Regiduria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració s’ha dut a terme. 2. Definició de la metodologia participativa i descripció de les fases Descripció correlativa i per ordre cronològic dels procediments i actuacions que s’han portat a terme per donar a conèixer als ciutadans i les entitats dels sector de manera àmplia i objectiva la informació sobre immigració i interculturalitat en el PAM 2003-2007. Així com, la descripció dels procediments i actuacions utilitzats per garantir que la ciutadania i les associacions puguin emetre les seves opinions i suggeriments. 3. Aportacions de les associacions i ciutadania Relació de les aportacions, opinions i suggeriments que hagin efectuat els ciutadans i associacions mitjançant els canals que s’han descrit en l’apartat anterior. Descripció de la resposta que es dona a les aportacions a la reunió final del clausura del procés de participació (18 Febrer 2004). 4. Conclusions del procés de participació Conclusions finals sobre el procés participatiu pel PAM 2003-2007 i sobre l’Informe de Participació. 2. Definició de la metodologia participativa i descripció de 2. Definició de la metodologia participativa i descripció de En aquest apartat es fa la descripció correlativa i per ordre cronològic dels procediments i actuacions que des de la Regiduria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració s’han portat a terme per donar a conèixer als ciutadans i a les entitats dels sector de manera àmplia i objectiva la informació sobre immigració i interculturalitat en el PAM 2003-2007. També es descriu els procediments i actuacions utilitzats per garantir que la ciutadania i les associacions puguin emetre les seves opinions i suggeriments. El procés participatiu es va dividir i explicar a les diferents entitats en dos grans apartats: d’una part l’apartat (A) Procés Participatiu del PAM que s’endega des de la Regiduria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració; i de l’altre (B) Procés Participatiu del PAM des de l’Ajuntament de Barcelona. El primer apartat (A) s’explica en detall a continuació i l’apartat (B) es va explicar a les entitats perquè quedés clar els processos a seguir per la Direcció de Participació en l’elaboració de la MEMÒRIA DE PARTICIPACIÓ, el rol del Consell de Ciutat i la futura discussió del PAM per la Comissió de Govern i aprovació definitiva al Plenari de l’Ajuntament. (Veure a continuació pag.8 per l’esquema simplificat de tot el Procés Participatiu) El Procés Participatiu del PAM endegat des de la Regiduria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració es va dividir en una primera fase en tres blocs diferenciats: a) Consulta Ciutadana Es va fer un enviament de cartes (“mailing”) extensiu a entitats i associacions de la societat d’acollida i d’immigrants que treballen en l’àmbit de la immigració. Concretament es va enviar a un total de 76 entitats, 19 consolats i 18 organismes. La carta enviada constava dels següents documents (veure Annex 1): 1. Carta explicativa del procés participatiu i metodològic a seguir per a la discussió del PAM 2. Document “Programa d’Actuació Municipal 2004-2007. Extractes en relació a la immigració i la interculturalitat”. Nota: Aquest document és la base de treball del procés participatiu. Es va fer un extracte de totes les mencions dintre del PAM en relació a la immigració i la interculturalitat. El document inclou dos apartats: (a) mencions específiques sobre el Pla Municipal d’Immigració al PAM (apartat 7.1.5 del PAM); (b) altres mencions sobre immigració i interculturalitat al PAM (s’inclouen altres sectors i Districtes com ara Solidaritat i Cooperació, Cultura, Educació, Esports, Benestar Social, Salut Pública, Drets Civils, etc.). 3. Formulari d’aportacions on poder expressar i recollir propostes i suggeriments. Es va establir el 10 de febrer com a termini pel lliurament d’aportacions que es podien fer per carta, fax, e-mail o correu postal. Fent-se el seguiment posterior via telèfon i e-mail. Es va establir el 10 de febrer com a termini pel lliurament d’aportacions que es podien fer per carta, fax, e-mail o correu postal. Fent-se el seguiment posterior via telèfon i e-mail. El 21 de gener de 2004 es va convocar una reunió del Plenari del Consell Municipal d’Immigració per tal d’explicar el procés de participació en relació PAM. El Consell d’Immigració està format per un total de 28 entitats i 4 en qualitat d’observadores, que representen les associacions d’immigrants més representatives a la ciutat, a més de la representació dels sindicats. El Consell és un òrgan consultiu i de participació. En la reunió hi van participar 18 representants d’entitats amb un grau important de participació. El contingut de la sessió es recull en el document “Acta de la reunió”. De manera resumida la reunió es va desenvolupar de la següent manera: • En la primera part de la reunió, la Pilar Solanes va fer la presentació general: objectius de la sessió, el PAM de ciutat i procés participatiu. • Després la Ima. Sra. Núria Carrera, Regidora delegada per al Pla d’Immigració Municipal, va presentar el Pla Municipal d’Immigració inclòs en el PAM. • La metodologia seguida posteriorment es va concretar amb la lectura individual del document i la redacció d’aportacions in-situ, donant-se l’opció a l’enviament posterior de propostes fins al 2 de febrer. • Finalment, es va obrir un torn de paraules, en que es va fer lectura d’alguns suggeriments al PAM. La documentació lliurada va ser la següent: • Ordre del dia • Document “Programa d’ActuacióMunicipal 2004-2007. Extractes en relació a la immigració i la interculturalitat” (document al que s’ha fet referència en l’apartat de Consulta Ciutadana). • Presentació del power–point sobre el PAM del Pla Municipal d’Immigració i el procés de participació. • Formulari d’aportacions (document al que s’ha fet referència en l’apartat de Consulta Ciutadana). c) Consulta al Grup de Refugiats i Estrangers del Consell de Benestar Social Aquesta consulta es va realitzar el 3 de febrer, seguint-se la mateixa metodologia que es va utilitzar a la reunió del Consell d’Immigració. Es van recollir les propostes in-situ i se’ls convidà també a enviar el formulari d’aportacions abans del 10 de febrer, així com a participar a la reunió final de procés participatiu del 18 de febrer de 2004. Una vegada portada a terme aquesta primera fase de contacte i explicació a la ciutadania, es va donar de temps fins al 10 de Febrer per la presentació de suggeriments i aportacions. Les aportacions enviades per les entitats s’explicaran a continuació en el apartat 3 d’aquest informe, tot i així dir que un total de 20 entitats que van enviar les seves propostes per escrit i un total de 4 que van fer les seves aportacions de forma oral durant les reunions presencials. Una vegada portada a terme aquesta primera fase de contacte i explicació a la ciutadania, es va donar de temps fins al 10 de Febrer per la presentació de suggeriments i aportacions. Les aportacions enviades per les entitats s’explicaran a continuació en el apartat 3 d’aquest informe, tot i així dir que un total de 20 entitats que van enviar les seves propostes per escrit i un total de 4 que van fer les seves aportacions de forma oral durant les reunions presencials. Treball d’elaboració interna El treball d’elaboració interna ha consistit en: • Recollida i sistematització d’aportacions de la consulta ciutadana i del Consell Municipal d’Immigració. • Redacció de les propostes prioritzades corresponents a la part del Pla Municipal d’immigració. • Enviament de les propostes corresponents a la resta àrees de l’Ajuntament: Educació, Cultura, Benestar Social, etc. REUNIÓ FINAL per síntesi del procés participatiu En aquesta reunió es convoca als membres del Consell Municipal d’Immigració i totes aquelles entitats que han participat a la consulta ciutadana i l’objectiu va ser tancar definitivament el procés de participació per fer aportacions al PAM. En la reunió hi van participar 15 representants d’entitats amb un grau important de participació. El contingut de la sessió es recull en el document “Acta de la reunió”. De manera resumida la reunió es va desenvolupar de la següent manera: • La Ima. Sra. Núria Carrera, Regidora delegada per al Pla d’Immigració Municipal, va presentar el document de “Prioritzacions de les propostes al PAM” (apartat 3 d’aquest Informe) per tal de consensuar i aprovar el mateix. • La Sra. Maite Muller va explicar per una banda l’esquema de l’Informe de Participació i el procés seguit per la Regiduria per portar-lo a terme. I per l’altre, va explicar les eleccions dels representants d’entitats al Consell de Ciutat, incloent les explicacions corresponents sobre els procediments de participació i elecció. La documentació lliurada va ser la següent: • Ordre del dia • Esquema de l’Informe de Participació • Priorització de les propostes (veure després Apartat 3 d’aquest informe) • Esquema sobre les eleccions dels representants d’entitats al Consell de Ciutat. A) A) ) Consulta Ciutadana Enviament: 1. Carta explicativa de Regidoria Immigració, PAM, procés participació, metodologia, retorn 2. Document numerat del PAM (part del Pla Municipal Immigració i al·lusions a immigració en altres parts del PAM) 3. Formulari d’aportacions (matisacions en el redactat, noves propostes) Destinataris • Entitats i associacions de la societat d’acollida i d’immigrants que treballen en l’àmbit de la immigració (més de 150 cartes enviades) Terminis • Lliurament aportacions abans del 10 de febrer (per carta, fax, e-mail, correu postal) Seguiment • Telefònic, postal, e-mail Consulta al Consell Municipal d’Immigració (21 de gener 2004) Planificació de la reunió 1. Presentació general: objectius jornada, Pla Immigració, PAM de ciutat i procés participació. 2. Presentació PAM (part del Pla Municipal Immigració). 3. Metodologia de treball: • Lectura individual document • Redacció aportacions in-situ • Opció d’enviament posterior (fins al dia 2 de Febrer) 5. Torn de paraules (lectura d’algunes aportacions in-situ) Documents que es van lliurar: • Ordre del dia • Document numerat del PAM (part del Pla Municipal Immigració i al·lusions a immigració en el PAM) • Layout del power-point en castellà • Formulari aportacions (per emportar) Consulta al Grup de Refugiats i Estrangers del Consell de Benestar Social (3 de febrer 2004) Planificació de la reunió Es fa servir la mateixa metodologia utilitzada a la reunió del Consell d’Immigració. Se’ls convida a: • Enviar el formulari d’aportacions abans del dia 10 de febrer • Participar a la reunió final del procés participatiu el dia 18 de febrer 2004. • Recollida i sistematització d’aportacions de la consulta ciutadana i del CMI (seguiment telefònic). • Redacció de les propostes prioritzades (part del Pla Municipal Immigració) • Enviament de les propostes a la resta d’àrees de l’Ajuntament: Educació, Cultura, Benestar Social, etc. REUNIÓ FINAL per síntesi del procés Es convoca als membres del Consell Municipal d’Immigració i totes aquelles entitats que han participat a la consulta ciutadana. Planificació de la reunió • Presentació general: objectius jornada, PAM de ciutat i procés participació. • Priorització de les propostes a presentar al Consell de • Validació del procés participatiu i de l’Informe de Participació B) B) ) Treball d’elaboració interna • Elaboració de l’Informe final de Participació de la Regiduria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració (27 febrer) • Elaboració de la MEMORIA DE PARTICIPACIÓ de l’Ajuntament de Barcelona amb la contribució de tots els Informes de Participació de les diferents àrees (5 març) CONSELL DE CIUTAT • Debat sobre el PAM i els Informes Participatius • Aprovació de la Memòria de Participació • Recomanacions finals sobre el Programa d’Actuació Municipal (PAM) Discussió del PAM i de les resolucions Ciutat a la COMISSIÓ DE GOVERN ELEVACIÓ I APROVACIÓ AL PLENARI DE L’AJUNTAMENT 3. Aportacions de les associacions i ciutadania 3. Aportacions de les associacions i ciutadania S’han tingut en compte totes les propostes fetes per les entitats i que han sigut rebudes i registrades per la Regidoria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració. Les propostes inclouen les aportacions de les entitats enviades per escrit en els “Formularis d’aportacions / propostes”, així com les reflexions que es van fer durant la reunió del Plenari del Consell d’Immigració (21 de gener 2004) i la reunió de síntesi (18 de febrer 2004). Les propostes han sigut classificades en quatre apartats, tal i com s’explica a continuació: a) Propostes prioritzades Aquest apartat inclou comentaris específics als objectius o mesures concretes dels extractes del PAM sobre el “Pla Municipal d’Immigració”. Els comentaris inclosos en aquest apartat modifiquen el text del PAM, i es proposa així un nou redactat pels objectius o mesures. Aquest nou redactat es proposa per ser discutits al Consell de Ciutat i finalment aprovats al Plenari de l’Ajuntament. b) Propostes específiques Aquest apartat inclou comentaris específics als objectius o mesures concretes dels extractes del PAM sobre el “Pla Municipal d’Immigració”. Els comentaris inclosos en aquest apartat no modifiquen el text del PAM, ja que es considera que entren en detall sobre el redactat global de la mesura. No modifiquen el text del PAM però es tindran en compte en l’execució de les mesures. c) Propostes generals Aquest apartat inclou comentaris generals als extractes del PAM que fan referència a immigració i interculturalitat, és a dir, que no fan referència expressa a cap dels objectius o mesures concretes. Els comentaris inclosos en aquest apartat no modifiquen el text del PAM, però l’impregnen de forma sensible i es tindran en compte en l’execució de les mesures. d) Propostes per altres seccions Aquest apartat recull els comentaris sobre altres àrees i seccions que referència a la immigració i la interculturalitat al PAM, com ara: Educació, Cultura, Esports, Benestar Social, etc. Els comentaris inclosos en aquest apartat han sigut enviats a la Direcció de Participació per tal de ser tinguts en compte per les àrees corresponents. Concretament, s’han recollit en aquest Informe de Participació un total de: • sis (6) propostes prioritzades que modifiquen el text del PAM; • onze (11) propostes específiques que no modifiquen el text del PAM però es tindran en compte en l’execució de les mesures; • nou (9) propostes generals que com les anteriors no modifiquen el text del PAM, però impregnen el seu contingut; • quaranta cinc (45) propostes a altres seccions que s’han enviat a la Direcció de Participació per tal que es tinguin en compta en les diferents àrees corresponents. Les entitats que han col·laborat activament amb les seves aportacions han sigut un total de 20 entitats que han presentat les seves propostes per escrit, i 4 entitats que van fer les seves propostes de forma oral durant les reunions presencials; tal i com s’indica en el llistat a continuació. Entitats que han presentat propostes per escrit 1. Associació Cultural Riebapua 2. Associació Salut i Família 3. CCOO Barcelona 4. Fundació Morin 5. Associació Sociocultural Ibn-Batuta 6. Fundació Futur 7. Centre Cultural Ucraniano Catalunya 8. Creu Roja Barcelona 9. Fundació CIDOB 10. Sr. Babeli i Shawa, expert de la Generalitat 11. Col·legi d’Advocats 12. Síndic de Greuges de Catalunya 13. Grup Municipal CIU 14. ASOPXI (Associació de suport a les organitzacions xilenes) 15. Casal Argentí de Barcelona 16. Asociación Paloma Blanca catalano-marroquí 17. Centre Boliviano Catalán 18. CARITAS 19. Federació de Municipis de Catalunya 20. Asociación Hondureña Entitats que han presentat les propostes en les reunions presencials 1. Federació d’Associacions de Veïns 2. Institut Municipal d’Educació de Barcelona 3. Direcció de Seguretat i Mobilitat 4. Associació Catalunya - Líban a) Propostes prioritzades a) Propostes prioritzades mesures concretes dels extractes del PAM sobre el “Pla Municipal d’Immigració”. Els comentaris inclosos en aquest apartat modifiquen el text del PAM, i es proposa així un nou redactat pels objectius o mesures. Aquest nou redactat es proposa per ser discutits al Consell de Ciutat i finalment aprovats al Plenari de l’Ajuntament. Nou objectiu estratègic (a afegir després de l’objectiu 2.1.) L’organigrama de l’Oficina de la Regidoria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració tindrà una estructura de gestió per portar a terme les activitats estipulades per aquesta regidoria en el PAM 2003-2007. Aquesta oficina donarà suport transversalment als Sectors i Territoris de l’Ajuntament per a una millor gestió de la política municipal d’immigració. (Proposta del Grup Municipal de Convergència i Unió) Objectiu 2.3 Antic redactat Recolzament a la gestió de la immigració en els districtes amb un volum de residents immigrants important, mitjançant la facilitació de comissionats adscrits als districtes. La Regidoria portarà a terme una bona i coherent coordinació dels comissionats. Nou redactat Recolzament a la gestió de la immigració i la convivència en els districtes amb un volum de residents immigrants important, mitjançant la facilitació de “assessor municipals d’immigració” adscrits als districtes. La Regidoria portarà a terme una bona i coherent coordinació dels comissionats. (Proposta de la Fundació CIDOB i dels Districtes) Objectiu 3.3 Antic redactat Promoure la coordinació entre els centres de recerca i institucions acadèmiques, que treballen els temes relacionats amb la immigració. Nou redactat Promoure la coordinació entre els centres de recerca i institucions acadèmiques, que treballen els temes relacionats amb la immigració, incloent als Observatoris dels països d’origen dels immigrants”. (Proposta de la Associació Cultural IBN-BATUTA, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) Nou objectiu estratègic (a afegir després de l’objectiu 5) Nou objectiu estratègic (a afegir després de l’objectiu 5) (Proposta de la Associació Catalunya – Líban i proposta de la Federació d’Associacions de Veïns, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004.. Redactat de la Regidoria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració) Objectiu 6.7 Antic redactat Instaurar la celebració d’un “Acte de recepció i acollida” de l’Ajuntament de Barcelona als nouvinguts – per a tots els nous empadronats - per tal de lliurar oficialment la Carta de Drets i Deures com a nous ciutadans i ciutadanes de Barcelona. Nou redactat S’iniciaran formules de benvinguda a la ciutat pels immigrants nouvinguts, és a dir per a tots els nous empadronats. (Proposta de CCOO i Assoc. Salut i Família; Redactat de la Regidoria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració) Objectiu 10 Antic redactat Posada en marxa del projecte europeu: Observatori Europeu de la immigració i la integració a les ciutats europees. • Aquesta iniciativa d’EUROCITIES, amb el liderat de l’Ajuntament de Barcelona, es troba emmarcada dintre del Programa Europeu INTI (Integrations of Third-country Nationals). Nou redactat Promoure iniciatives europees que tinguin com a objectiu l’estudi de la realitat de la immigració a Europa i les seves conseqüències a nivell municipal mitjançant observatoris d’investigació. (Proposta i redactat de la Regidoria Delegada per al Pla Municipal d’Immigració) b) Propostes específiques b) Propostes específiques no modifiquen el text del PAM, ja que es considera que entren en detall sobre el redactat global de la mesura. No modifiquen el text del PAM però es tindran en compte en l’execució de les mesures. OBJECTIUS ESTRATÈGIC PROPOSTES 2.4 Pla de formació. Impulsar un pla de formació, en estreta col·laboració amb la Direcció de Recursos Humans, per als professionals de l’Ajuntament que tenen contacte directe amb els immigrants (Guàrdia Urbana, treballadors de les OAC’s, CSS, escoles...) per tal de poder atendre aquesta nova població adequadament, entenent les demandes, les seves necessitats i donant respostes adients. - El Pla de formació pels professionals que tenen contacte directe amb els immigrants ha d’estar adreçat, sense excepció, a tots els professionals sanitaris que treballen als Serveis Sanitaris Municipals de la ciutat. Creiem en la normalització d’aquests Serveis per a tota la població, estrangera i autòctona, però sense oblidar les diferències culturals de les persones procedents d’altres països. (Creu Roja) 2.5 Recolzar el disseny de polítiques i estratègies d’actuació en temes d’immigració. Recolzar el disseny i la coordinació dels diferents Plans d’Acollida dels Sectors i òrgans de l’Ajuntament, així com dels Plans Territorials d’Immigració dels diferents Districtes, amb l’objectiu de dotar de coherència al Pla Global d’Acollida de l’Ajuntament de Barcelona. - Dissenyar amb els col·lectius d’immigrants, ONGs, Administracions, el programa d’acollida per a nouvinguts, normalitzant la seva incorporació als serveis socials, informació de drets ciutadans, com ara els drets i deures de la ciutadania. Dret a vot (Associació de suport a les organitzacions xilenes ASOPXI) 2.8 Donar a conèixer les mancances, necessitats i urgències detectades en el seguiment de les mesures del Pla d’Immigració per tal de promoure la disponibilitat de tots els recursos municipals necessaris. - Donar les dades disgregades per Districtes (Asoc. Salut i Família) 3. Promoure un coneixement exhaustiu del fenomen de la immigració a la ciutat de Barcelona, mitjançant l’impuls de l’Observatori de la Immigració, en estreta col·laboració amb l’Observatori Barcelona. Esdevenir un referent dins Ajuntament en relació a temes que afecten a la immigració i a la societat d’acollida. 3. Promoure un coneixement exhaustiu del fenomen de la immigració a la ciutat de Barcelona, mitjançant l’impuls de l’Observatori de la Immigració, en estreta col·laboració amb l’Observatori Barcelona. Esdevenir un referent dins Ajuntament en relació a temes que afecten a la immigració i a la societat d’acollida. 4.1 Promoure accions de difusió per obrir el Pla Municipal d’Immigració a la ciutat. Realitzar presentacions públiques generals i presentacions sectorials als principals agents socials, econòmics i institucionals de la ciutat de Barcelona. - Promoure actituds de respecte i tolerància vers els immigrants en la població catalana, tot publicitant el Pla Municipal d’Immigració en els mass-media: TV, premsa, ràdio. (Fundació Morín) 5.6 Establir ajuts i suport tècnic i econòmic a entitats i organitzacions que treballen en el camp de la immigració a Barcelona, per tal de recolzar de forma efectiva els objectius acordats al “Compromís Barcelona Diversa” i a l’Agenda de Prioritats. - Es proposa afegir: “... tot donant viabilitat (tècnica i econòmica) a projectes de caire social, que comparteixen les prioritats acordades al “Compromís Barcelona Diversa”. (Fundació Morín) . 6 Generar una cultura compartida sobre el futur de la ciutat, els reptes a superar i les formes de fer-ho en relació al fenomen de la immigració. Visualitzar-lo com a positiu per al conjunt de la ciutat. - Seria bo un programa de sensibilització general dirigit a funcionaris de l’Ajuntament i que arribi al conjunt de la societat passant per l’escola. (CCOO). (Això es farà dintre del Pla de Formació proposat a l’objectiu 2.4) - Aquestes campanyes de sensibilització han d’anar adreçades a “les dues parts”, treballant des d’una perspectiva objectiva i positiva. (Creu Roja Barcelona) 6.2 Promoure i coordinar campanyes divulgatives sobre la integració dels immigrants en col·laboració amb altres Regidories, Districtes, entitats i associacions, mitjans de comunicació... - Seria interessant emfasitzar la voluntat de l’Ajuntament de promoure acciones perquè els mitjans de comunicació donin un tractament (llenguatge, enfocament, etc. ) adequat del fet immigratori: per evitar les distorsions i les simplificacions sobre aquest tema, i per fomentar el coneixement de les cultures dels principals col·lectius d’origen estranger. (Fundació CIDOB) 6.6 Creació del Grup de sensibilització “Nosaltres també hem 6.6 Creació del Grup de sensibilització “Nosaltres també hem migrat”, format per persones que en el seu passat han marxat han marxat i han tornat, sinó també a “catalans” provinents de la a l’estranger i han tornat, amb l’objectiu de normalitzar i migració espanyola dels anys 60 (Andalusia, Extremadura, “apropar” el fenomen de la migracions internacionals. Múrcia...) i als “estrangers” provinents d’altres països però integrats totalment a la població catalana. (Fundació Morín) Nova proposta - Seria bo formalitzar un Gran Pacte entre l’Ajuntament i l’islam català. La seva concertació no s’ha d’entendre com una aposta a tot o a res. Fins i tot si no s’arriba a signar, els interlocutors s’han conegut i han delimitat els punts d’acord i les discrepàncies. Però mentre la Generalitat s’ha presentat d’una manera bàsicament impersonal, les organitzacions islàmiques han deixat traspuar les seves diferències internes, fet que obre la porta a noves negociacions : sigui reprenent temes puntuals que s’han deixat damunt la taula, sigui establint contactes bilaterals amb entitats o corrents específics, amb major predisposició al diàleg. (Mohamed-Yahta Babeli i Shawa, expert de la Generalitat de Catalunya). • Aquest comentari no s’inclou ja que és un tema autonòmic i per tant responsabilitat pròpia de la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit es proposa incorporar un nou objectiu “Promoure un acord institucional que impliqui l’ajuntament, la Generalitat de Catalunya i l’Administració de l’Estat” tal i com s’ha indicat abans en la secció de “Aportacions Prioritzades” c) Propostes generals c) Propostes generals no modifiquen el text del PAM, però l’impregnen de forma sensible i es tindran en compte en l’execució de les mesures. • Es valora positivament que l’Ajuntament de Barcelona hagi obert un procés de participació a tota la ciutadania pel “Programa d’Actuació Municipal - PAM” (Consell d’Immigració 21/01/2004) • S’haurà de veure fins a on s’arriba , quina capacitat hi haurà per poder fer present determinades mesures en la realitat quotidiana (Casal Argentí de Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) • El programa és en general bo, però el més important és que es porti a terme i que no siguin només bones intencions. S’ha de crear mecanismes i posar els mitjans necessaris per poder complir amb el programa. (Associació Cultural Riebapua) • Les propostes semblen ben plantejades, però el que és bàsic és que es puguin portar a terme gràcies a uns pressupostos suficients (Fundació Futur) • Necessitat de saber el pressupost que s’assignarà per acomplir els objectius del PAM en relació a la immigració (UGT, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) • Es manifesta la dificultat de les persones immigrades sense papers. Considera que tot i no ser un tema que es pugui resoldre per l’Ajuntament és una línia a treballar des de l´ Ajuntament i Generalitat per poder obrir possibilitats. (Federació Associacions de veïns/veïnes de Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004). • Es planteja que hauria d’haver una certa relació i modulació entre l’activitat de les entitats pròpies dels col·lectius nacionals, ètnics etc. amb les entitats i associacions universals de la ciutat .Com incorporem i com ens incorporem en el treball de les associacions de veïns/veïnes, en les associacions de pares i mares de les escoles etc. per què són espais privilegiats de relació per la incorporació a la vida social i política de la ciutat. (Josep Mª Lahosa Àmbit de la Via Pública - Direcció de Serveis de Prevenció, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) • Hauria de ser a través dels districtes, com Ajuntaments de barri, que es potenciés un treball de sensibilització per tal que hi hagi apertura de les entitats i els col·lectius d’immigrants puguin estar presents a les associacions de veïns etc. per què hi han barris tancats on han tingut problemes pel seu tancament. L’esforç no ha de venir només des de les entitats d’immigrants sinó també de la resta d’entitats presents en els districtes. (Assoc. Cultural Riebapua, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) • El terme “nouvinguts” s’hauria de canviar donat que no recull la situació de moltes persones que ja fa temps que estan establertes a la ciutat. Nou vinguts, fins quan?. (Asoc. Catalunya-Líban, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) d) Propostes a altres seccions d) Propostes a altres seccions han sigut enviats a la Direcció de Participació per tal de ser tinguts en compte per les àrees corresponents. OBJECTIUS ESTRATÈGICS PROPOSTES 7.1.4.- SOLIDARITAT I COOPERACIÓ Establir un lligam més estret entre la política de cooperació i la immigració a través de projectes específics als països d’on provenen la majoria d’immigrants de Barcelona. • Interrelació amb els programes d’atenció i assessorament als immigrants i refugiats amb accions de mediació intercultural. • Col·laboració amb les organitzacions d’immigrants. - Estudiar la possibilitat de fer participar als immigrants de Barcelona que procedeixen de la zona X de Pakistan en un projecte concret: fer un pou d'aigua potable per als seus pobles, per exemple. Acostar més la solidaritat i la cooperació als afectats més propers. (CCOO) 7.2.8. SÒL I HABITATGE - Promoure habitatges per a famílies nombroses d’immigrants amb pocs recursos. ( Associació Paloma Blanca, catalano- marroquí) . - Crear i donar ajudes a immigrants per lloguers i adquisició d’habitatges en diverses zones de la ciutat per evitar la creació de "guetos". (Associació Paloma Blanca, catalanomarroquí). Impulsar un programa de lloguer de pisos desocupats a on els llogaters es comprometessin a adequar- los, amb l’aval de la Generalitat i l’Ajuntament. (Associació de Suport a les organitzacions xilenes ASOPXI). OBJECTIUS ESTRATÈGICS PROPOSTES 7.5.2.- EDUCACIÓ Acolliment i atenció a la població escolar nouvinguda, per - Tenir en compte a l'hora d'ocupar llocs de treball a les incorporar-la amb garanties per al conjunt de l’alumnat dels centres persones més vulnerables, com la dona immigrant i els docents. Les ciutats europees, també Barcelona, són cada vegada immigrants d'edat amb llarga duració de l'atur. ( CCOO) més ciutats multiètniques. La ciutat esdevé un escenari on la - Tenir en compte la exclusió dels menors de 18 i majors de convivència, la relació i la barreja de molts pobles i cultures esdevé 16 que la llei deixa sense dret a la escolarització (regulada) una realitat. La plena integració de les minories ètniques i de la ni formació i potenciar la formació d'aquests joves. (CCOO) immigració estrangera és un repte, també pel sistema educatiu, no exempt de conflictes i tensions. - Després de la formació els joves necessitarien una oferta de treball ( mínim d'un any ) per a poder accedir a la autorització de treball i al mercat de treball. Normalment adultes, incloent no només la formació bàsica, sinó de manera • Redefinició del paper i de les funcions de les escoles de persones tenen un permís de residència de reagrupament amb els especial les necessitats de la població immigrada nouvinguda. seus pares. (CCOO) • Dotació i suport específic als centres docents que han anat - En el punt sobre les escoles de persones adultes afegir incorporant un gran nombre de població immigrada diversa per tal “dotant-les de recursos” (Asoc. Sociocultural IBN-BATUTA) d’adequar la seva organització i funcionament a les característiques de l’alumnat. Comprometre al conjunt dels centres de la zona tant públics com privats concertats en la incorporació d’alumnat immigrant del territori. • Potenciar les activitats que promoguin la interculturalitat, el coneixement mutu i la convivència respectuosa entre comunitats a l’escola i en el seu entorn. Compromís per l’educació en i des de la diversitat i per a la igualtat d’oportunitats. OBJECTIUS ESTRATÈGICS 7.5.4.- ESPORTS L’esport inclusiu • Desenvolupar programes adequats a col·lectius en risc d’exclusió social. PROPOSTES - Ampliar els horaris de les instal·lacions esportives per tal de que els col·lectius d’immigrants tinguin un accés millor i més flexible (Casal Argentí a Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/ 01/2004) - Organitzar un campionats amb grups d’immigrants que puguin competir amb altres equips tal i com organitza l’Asoc. IBN-BATUTA (Casal Argentí a Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/01/ 2004) - Fer una divulgació dels serveis i equipaments que ofereix la institució entre els nouvinguts. Informar de la possibilitat d'accedir i com fer-ho com individu i com equip. ( CCOO) - Facilitar espais perquè els diferents col·lectius d’immigrants puguin practicar esports, teatre i dansa. (Centro Cultural Ucraniano Catalunya) - Fer seguiment de la normativa de las Federacions esportives, per comprovar les possibilitats de normalitzar la participació dels immigrants no nacionalitzats en les competicions organitzades per aquelles, ja que s’estableixen límits irregulars en aquestes normatives per als menors de 18 anys. Dret a Vot ( Associació de suport a les organitzacions xilenes ASOPXI). - Organitzacions de torneig de mutu coneixement, en els esports habituals: futbol, tenis taula i balonmano. Entre els esportistes autòctons i la població immigrant practicant d’esports. ( Associació de suport a les organitzacions xilenes ASOPXI) - Organització de festivals d’exhibició dels esports tradicionals, en els països d’origen dels immigrants residents en Catalunya: cricket-Paquistán, Palín-Chile ... ( Associació de suport a les organitzacions xilenes ASOPXI) - Zones esportives a cada barri per a joves que siguin gratuïtes. (Asociación Hondureña) OBJECTIUS ESTRATÈGICS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 7.5.5.- BENESTAR SOCIAL Benestar Intercultural. Fer de Barcelona una ciutat que construeix el benestar sobre la base de l’acolliment i la convivència intercultural. Incorporar la diversitat, el diàleg i les relacions interculturals com a components bàsics de qualsevol estratègia de cohesió i igualtat social. - El fet de barrejar l'enunciat "Benestar Social" amb Benestar Intercultural per una banda i diversitat cultural o de procedència amb benestar social fa pensar que el fet de ser treballador, immigrant, negre o àrab vol dir pobre ( en situació de risc). Proposem canviar el títol d'aquest programa per a evitar confusió. (CCOO) - El nostre sistema de serveis socials és insuficient per atendre les persones més desvalgudes, siguin nacionals o estrangeres. És per això que les mesures que, des de l’Ajuntament, es puguin articular per fer més potent aquest sistema seran ben útils. (Síndic de Greuges de Catalunya) • Garantir, per mitjà del programa municipal de Benestar Intercultural, el desenvolupament i la concreció de tots aquells aspectes relacionats amb les polítiques socials que contempla el Pla Municipal d’Immigració. • Potenciar el Servei d’Atenció a Immigrants i Estrangers Refugiats (SAIER) com a servei municipal de referència per a informació, assessorament i acolliment de la població nouvinguda. Continuar la millora de la qualitat del servei, tant pel que fa a circuits, funcions i protocols, com pel que respecta a espais i infraestructures. Estudiar, en aquest sentit, la seva possible territorialització. - Millorar els sistemes d’informació del SAIER, ja que no sempre donen respostes a les preguntes dels immigrants que es veuen abocats a fer circuits llargs i de retorn per trobar respostes. ( Federació Associacions de veïns/veïnes de Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/01/ 2004). - Potenciar el SAIER com a servei municipal de referència per l’atenció, i sobretot, l’acollida de la població nouvinguda, reforçant l’actuació dels Serveis d’Atenció Primària com a serveis posteriorment normalitzadors d’aquesta població, independentment de la seva situació documental. (Creu Roja Barcelona) - Potenciar i millorar el SAIER com a servei de referència municipal en temes d’informació, assessorament jurídic, d’ inserció laboral i d’acollida par als immigrants de la ciutat, dotant-los dels recursos i medis necessaris par a realitzar les tasques encomanades i establint mecanismes d’avaluació i control de la gestió realitzada. Valorar la possibilitat de descentralització amb la finalitat d’oferir un servei més proper al ciutadà. ( Cáritas) . - Descentralització de serveis SAIER als Districtes ( Associació Cultural RIEBAPUA, durant reunió de síntesi del 18 febrer) . - Revisió en profunditat del SAIER i del seu funcionament, tenint en compte múltiples factors de caire legal que afecten a l’atenció jurídica dels immigrants. Veure fax específic. (Elvira Posada, Comissió de Defensa dels Drets de la Persona del Col·legi d’Advocats) • Enfortir i millorar l’atenció a la població nouvinguda per part de la xarxa bàsica de serveis socials municipals. Situar l’atenció social primària juntament amb SAIER com a suport per a l’accés normalitzat de les persones immigrants als serveis públics, l’habitatge i l’ocupació • Garantir l’accés de la població nouvinguda a l’aprenentatge del - Facilitar escoles per tothom i horaris flexibles per aprendre a català i del castellà. Enfortir la col·laboració amb el Consorci de parlar i escriure el català. (Centro Cultural Ucraniano Normalització Lingüística. Cobertura del Servei de Traducció per al Catalunya) conjunt de serveis municipals d’atenció al ciutadà, fent especial èmfasi en els Centres de Serveis Socials. • .. - L’atenció social d’urgències a les persones nouvingudes nouvingudes, en funció de les seves necessitats específiques, com hauria de treballar en xarxa amb les diverses ONGs que a concreció del principi de ciutat inclusiva. En aquest marc, acullen, orienten i donen suport als immigrants pel que fa a desenvolupar les estratègies necessàries de treball social amb les les seves necessitats (Asoc. Salut i Família) persones immigrants més vulnerables a l’exclusió i la marginació. - En l’atenció social d’urgències afegir les paraules claus de “bàsica i universal”. (CCOO) - És bàsic assolir ràpidament aquest objectiu com a prioritat (Síndic de Greuges) • En el marc del Programa de Benestar Intercultural, generar i activar, en l’àmbit de la immigració, xarxes d’acció social per la integració la interculturalitat. Dinamitzar aquestes xarxes mitjançant plans comunitaris de barri i altres pràctiques comunitàries en tots els districtes de Barcelona. • Millorar i ampliar el Servei Municipal de Mediació Intercultural, augmentant, diversificant i territorialitzant les d’accions mediadores, tant en l’àmbit interpersonal com comunitari. Garantir que tots els districtes de la ciutat puguin desenvolupar, al menys, una experiència de mediació intercultural comunitària canalitzada pel servei municipal. - Mediadors. Fer de la figura dels mediadors una funció estable, regulada i reconeguda amb una bona formació i una continuació de reciclatge per adequar-se als canvis que pateix la immigració. (CCOO) - La Creu Roja com a entitat històricament mediadora entén la mediació com una eina adreçada, sobretot, a la prevenció. Entenen que l’objectiu de la mediació en un primer moment hauria d’anar adreçat a la prevenció dels possibles conflictes i no només com a eina mediadora quan aquests ja s’han produïts – resolució de conflictes -. (Creu Roja Barcelona) • ..• Estudiar les necessitats específiques de la població itinerant d’ètnia gitana i proveir els mecanismes que permetin el desenvolupament de les seves formes de vida, en marcs de respecte, convivència i garantia dels drets bàsics. - En les referències al col·lectiu gitano seria bo distingir entre: 1. la població gitana: aquesta població no és necessàriament d’origen immigrant. En aquest sentit, les actuacions municipals dirigides a aquest col·lectiu s’haurien d’incloure en el marc de les accions que estiguin previstes per a les minories ètniques en general 2. la població itinerant d’ètnia gitana (només quan es fa referència al col·lectiu d’origen estranger). (Fundació CIDOB) Altres aportacions - Afegir un nou punt: “Donar suport a totes aquelles entitats que treballen en la prestació de serveis en el camp social, sobre tot en temes d’immigració. (Asoc. Sociocultural IBNBATUTA) - Ampliar els horaris dels Centres Cívics dels districtes, que obrin els caps de setmana. ( Centro Boliviano Catalan, durant la reunió final per síntesi procés participatiu 18 febrer). - Ampliació horaris dels serveis culturals. ( Cáritas, durant la reunió final per síntesi procés participatiu 18 febrer). OBJECTIUS ESTRATÈGICS PROPOSTES 7.5.6.- SALUT PÚBLICA Reforçar i actualitzar els programes de prevenció i promoció - La realització de revisions mèdiques és també possible amb de la salut. els nouvinguts adults que s'acosten als serveis sanitaris per primera vegada per prevenir i protegir els nens i els adults • Immigració. Desenvolupament de serveis al sistema escolar per de possibles contagis. L'experiència dels nigerians de Plaça garantir que els infants procedents d’altres països, han estat Catalunya, tant la primera com la segona, ens ha demostrat objecte de revisions mèdiques, garantir la seva cobertura vacunal, i això, ja que per la sol·licitud de cèdula d'inscripció que hem la realització de cribatges tuberculínics. Accions pilot de promoció tramitat als aproximadament 300 nigerians es necessitava de la salut adaptades als seus valors i creences. un certificat mèdic. Gran part d'aquests immigrants dormien a l'alberg municipal de Valdonzella i no tenien medis per pagar una revisió mèdica i els hem derivat tots al Centre Informació sanitària. Mèdic de Drassanes. El resultat va ser que van trobar més • Anàlisi de les desigualtats socials en salut, amb estudis específics d'un cas d'infecció contagiosa. (CCOO) per barris i districtes, per gènere, per població immigrant, i dels - Assegurar el dret a la cobertura bàsica sanitària a tots els factors modificables que tenen més influència en les dimensions de veïns de Barcelona, al marge de la seva situació legal. la desigualtat. (CCOO) - Incorporació d’immigrants com intèrprets en el sistema de sanitat per facilitar la solució de problemes. (Associació Paloma Blanca. catalano-marroquí). PROPOSTES 7.5.7.- DRETS CIVILS - Aquest tema de Drets Civils pot ser molt transversal i toca Fomentar la cultura de la diversitat amb l’objectiu que a molt a la informació i la sensibilització de tota la ciutadania Barcelona prevalgui el respecte a la diversitat cultural, sexual, com a receptors dels nouvinguts. És molt important el religiosa, gerenacional, i afavorint polítiques per a una interacció coneixement dels drets i els deures per part dels treballadors convivencial conjunta, fomentant un civisme compromès entre tota la immigrants i les seves famílies, ja que el 90% dels conflictes ciutadania. entre receptors i nouvinguts es deu al desconeixement de moltes coses. Podem dir- li a l'immigrant que té drets i que té • Col·laboració amb el Pla Municipal per la Interculturalitat. deures, però hem de dir també als autòctons que el Potenciar els instruments que, com el centre intereligiós i l’Oficina nouvingut té drets com a ciutadà i com a ésser humà igual a de No Discriminació, estableixen mesures de protecció de qualsevol ells, malgrat els que diguin el contrari (demagogs, polítics, ciutadà front les discriminacions de qualsevol tipus, a través d ela racistes, ignorants. ..). (CCOO) mediació i la intervenció adient. - Les entitats, com a instruments de mediació, que treballen en el camp de Drets Civils han de ser potenciades. (Asoc. Sociocultural IBN-BATUTA) • Publicitat de l’Oficina de No discriminació, presència pública. • etc. - Facilitar els debats sobre la possibilitat de vot dels estrangers en les eleccions municipals (CCOO, durant el Consell d’Immigració 21/ 01/2004) OBJECTIUS ESTRATÈGICS OBJECTIUS ESTRATÈGICS 8.1.- DISTRICTE DE CIUTAT VELLA Afavorir la convivència veïnal i l’atenció a les persones. • Reconèixer Ciutat Vella com a un districte intercultural, amb la potenciació de plans d’acollida, el reconeixement de la diversitat, el diàleg i la ciutadania. - Afegir al paràgraf “com a districte amb un gran nombre d’individus d’origen diferent”. (Asoc. Sociocultural IBNBATUTA) 8.3.- DISTRICTE DE SANTS – MONTJUÏC Un pla per a la convivència i el civisme. • Elaborarem un Pla de Convivència i promoció del Civisme pel Districte, amb el Pla Municipal d’Immigració Municipal d’Immigració com a base. • Treballarem amb les entitats, xarxes de solidaritat, convivència i respecte, que promoguin la integració social i la interculturalitat entre les persones que viuen a la nostra ciutat, tenint present que el coneixement de la realitat del país i de la ciutat, inclosa la llengua catalana, són necessaris, i per poder facilitar la integració sociolaboral dels nouvinguts. - No es bo vincular el tema del Pla de Convivència i del Civisme amb el Pla Municipal d’Immigració pel que fa a la promoció del civisme. Tot i poder tenir algunes relacions com ara la cultura, l’ús de l’espai públic etc. considera que són qüestions diferents. (Josep Mª Lahosa Àmbit de la Vía Pública – Direcció de Serveis de Prevenció, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004) - Planteja que la convivència sí té a veure amb la immigració però en tot cas el que s’hauria de clarificar és el que s’utilitza sovint en els discursos d’alguns governs com el de l’Estat, que identifica la mala convivència amb la immigració. Als barris es mal lliga la immigració amb el fet de la mala convivència per les tensions que de vegades es generen entre els costums diferents de les persones que arriben i les que fa temps que hi eren als espais públics, escales de veïns etc. ( Federació Associacions de veïns/veïnes de Barcelona, durant el Consell d’Immigració 21/01/2004). 4. Conclusions 4. Conclusions • S’ha seguit un procés metodològic que ha facilitat la participació d’un nombre important d’entitats, 20 d’aquestes, han fet arribar les seves propostes per escrit i 4 ho han fet només oralment durant les diferents reunions presencials. • Les entitats participants valoren molt positivament que l’Ajuntament de Barcelona hagi obert un procés de participació ampli per discutir el seu Programa d’Actuació Municipal (PAM). Aquest procés millora sens dubte la sensació de pertinença de les entitats dintre de la ciutat i amb l’administració de l’Ajuntament; i també incrementa la sensació i experiència de democràcia participativa. • La falta de temps i els termes curts per enviar suggeriments han estat en tot cas els comentaris i suggeriments més crítics o polèmics del procés. Com a dificultat s’ha constatat els terminis marcats per un cronograma que ha deixat poc temps per fer el procés participatiu. Per altres edicions, caldria revisar i ampliar els terminis. • Tot i això, i com a resultat tangible del procés de participació, es constata el nombre important de propostes i suggeriments fets per les entitats. Un total de 24 entitats han col·laborat activament amb les seves aportacions: 20 entitats han presentat les seves propostes per escrit i 4 entitats que van fer les seves propostes de forma oral durant les reunions presencials. • Concretament, i analitzant el número de propostes, s’han recollit un total de: sis propostes prioritzades que modifiquen el text del PAM; onze propostes específiques que no modifiquen el text del PAM però es tindran en compte en l’execució de les mesures; nou propostes generals que com les anteriors no modifiquen el text del PAM, però impregnen el seu contingut; i quaranta cinc propostes a altres seccions que s’han enviat a la Direcció de Participació per tal que es tinguin en compta en les diferents àrees corresponents.