Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 1 SUMARI Introducció 2 Presentació 3 Organigrama 4 Despesa Econòmica 5 Objectius Generals 5 Serveis 1. Servei d’Informació i Atenció al Públic 6 1.1. Serveis d’Informació presencials 7 1.2. Serveis d’Informació electrònics 13 2. Servei de Teledocumentació 17 3. Servei d’Obtenció de Documents 18 4. Servei de Préstec 18 5. Catàleg col.lectiu 19 5.1. Servei de catalogació 20 6. Servei de CD-Roms corporatius 21 7. Servei de Publicacions Periòdiques 25 7.2. Circulació de Publicacions Periòdiques 27 8. Serveis Intranet 33 9. Servei de consulta Internet 33 10. Adquisicions del Sector 33 11. Formació d’usuaris 34 12. Servei d’Expurgs i Donacions 34 Altres activitats 36 Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 3 PRESENTACIÓ Com cada any tenim el plaer de presentar-vos un resum de les activitats i serveis realitzats a la Biblioteca General. De la memòria del 2001 podríem destacar moltes coses, però ens agradaria començar per una de la qual tots ens sentim molt orgullosos: l’Infobib, primer butlletí electrònic municipal dedicat a compartir el coneixement entre tot el personal de l’Ajuntament. Des que va sortir el primer número, al maig de 2001, encara ens continuen arribant felicitacions i agraïments per aquesta nova eina electrònica que permet a moltes persones de la Corporació actualitzar els seus coneixements en temes molt nous com la innovació al sector públic, o conèixer les possibilitats que té l’aplicació de les tecnologies de la informació en una administració com la nostra. Avui en dia, on la disminució del cicle vital de la informació és fa tant evident, són necessàries eines com aquesta que ens ensenyen petits trucs per minimitzar l’explosió dels recursos d’informació i localitzar, només, els materials més adients, o ens ajuden a tots a augmentar les nostres habilitats personals i, en definitiva, ens fan més eficients en el desenvolupament de la nostra tasca laboral. A més d’aquest nou servei, la biblioteca ha continuat oferint altres a través dels mètodes habituals: presencials i electrònics. Cal dir que aquests últims continuen essent els més utilitzats pels nostres usuaris: 600 consultes més per dia que a l’any 2000, i per tant són aquells a on es dediquen una gran part dels nostres recursos. Per últim voldria destacar, i sens dubte agrair, la dedicació i professionalitat del personal de la Biblioteca General que ha sabut canalitzar els seus esforços i convertir la biblioteca en un veritable centre gestor del coneixement. Marta Ràfales Caelles Cap de la Biblioteca General Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 4 ORGANIGRAMA 2001 AJUNTAMENT DE BARCELONA REGIDORIA-PRESIDÈNCIA COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA I HISENDA Il.lm Sr. Ernest Maragall i Mira ¯ SECTOR DE SERVEIS GENERALS Gerent de Serveis Generals: Sra. Lola González Director Administratiu: Sr. Joaquim Palau ¯ DIRECTORA D'ADMINISTRACIÓ GENERAL Sra. Irene Pagès ¯ ARXIVER EN CAP Sr. Ramon Alberch ¯ BIBLIOTECA GENERAL Cap: Sra. Marta Ràfales Bibliotecaris-Documentalistes: Sra. Roser Batlló Sra. Montserrat Cabré Sra. Encarna Cobo (1/1/2001-31/5/2001) Sra. Anna Tintó Sra. Margarita Vázquez Altres tècnics: Sra. Núria de Luna Sra. Elvira Jou Administratius: Sra. Montse Bonet Sra. Cristina Mompeat (1/6/2001-31/12/2001) Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 5 DESPESA ECONÒMICA 2001 Capítol 1 (Personal) 39.098.843 Capítol 2 (Despeses corrents) 36.000.000 Capítol 6 (Inversions) 32.017 Total 2001 75.098.843 Les despeses corrents són molt més elevades que l’any anterior degut a que enguany s’ha controlat la despesa de compra de llibres i subscripcions de tot el sector de Serveis Generals. OBJECTIUS GENERALS La Biblioteca General es va constituir l'any 1983 com a servei central d'informació documental de l'Ajuntament de Barcelona amb les següents línies generals: 1. Qualitat del servei basada en: a) fiabilitat de la informació proporcionada b) rapidesa en resoldre les consultes c) avançament a les necessitats documentals de l'Ajuntament 2. Descentralització dels fons municipals dels departaments però amb integració de processos i tractaments tècnics de la documentació, per tal de simplificar estructures i estalviar recursos. 3. Assegurar l'accés i conservació de la producció bibliogràfica municipal. 4. Racionalitzar i rendibilitzar els recursos documentals municipals, per tal de compartir-los, i estalviar-ne els costos. 5. Servei central d'assessorament tècnic en matèria documental, excepte per les àrees d'Ensenyament i Cultura. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 6 SERVEIS 1. Servei d'Informació i Atenció al Públic El servei està adreçat a satisfer les necessitats d’informació i documentació dels treballadors municipals, tot i que és una biblioteca interna, està oberta a tothom, ciutadans, institucions, empreses, etc. per tal de garantir l’accés d’aquests col·lectius a la informació i documentació pública municipal. La forma de prestació d’aquest servei ha variat molt en els darrers dos anys. Abans, la majoria de consultes que es resolien des de la biblioteca, eren peticions que feien els usuaris per qualsevol dels canals de comunicació disponibles (presencial, per correu electrònic, per telèfon o per fax) i requerien d’un tècnic per resoldre-les. Ara, en canvi, gràcies als serveis d’informació electrònics que oferim, els usuaris poden ser més autònoms i buscar-se ells mateixos la informació. Aquesta situació ens comporta dos tipus d’usuaris i consultes: els dels serveis presencials, i els dels serveis electrònics. Els serveis d’informació presencials estan atesos directament per dos tècnics que coneixen molt bé les fonts d'informació municipals i els canals informatius externs per resoldre, tant ràpid com sigui possible, les peticions plantejades. Totes les comandes, excepte les de teledocumentació, es responen en un termini màxim de 48 hores. Si el servei no pot donar la informació final dins d'aquest termini fixat, aquest és el cas de peticions on de vegades han d'intervenir terceres persones, s’informa a l'usuari de quin és l'estat de la seva consulta i del temps que pot trigar a tenir el resultat final. Els serveis d’informació electrònics tenen al darrera tot el personal de la biblioteca, el qual actualitza els continguts dels quals en té la responsabilitat. Els serveis electrònics s’ofereixen a través de dues plataformes: la Intranet pels usuaris municipals i la Internet per als usuaris externs a la Corporació municipal. Les estadístiques del 2001 demostren, encara més que l’any anterior, que són aquests serveis els que cal potenciar tot garantint-ne la seva fiabilitat i actualització. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 7 1.1. Serveis d’informació presencials Els usuaris d’aquest serveis són interns i externs. Els interns són els treballadors de l’Ajuntament de Barcelona, i els dividim en quatre tipologies diferenciades: òrgans polítics, òrgans directius, òrgans tècnics, i òrgans administratius. En canvi, els usuaris generals, o externs, són particulars, estudiants, empreses, institucions acadèmiques, biblioteques, museus, i arxius d'Espanya i de l'estranger. 1) Usuaris Usuaris interns Usuaris externs Totals Gener 282 374 656 Febrer 309 352 661 Març 325 399 724 Abril 214 315 529 Maig 263 359 622 Juny 275 351 626 Juliol 224 257 481 Agost 100 253 353 Setembre 202 240 442 Octubre 275 384 659 Novembre 240 307 547 Desembre 150 240 390 TOTAL 2.859 3.831 6.690 Usuaris presencials 2001 43%57% Usuaris AB Usuaris carrer Mitjana diària: 28 usuaris/dia Promig tipus usuari/dia: 12 usuaris interns/16 usuaris externs Serveis municipals que han estat usuaris: 141 departaments Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 8 Els usuaris externs van ser majoritàriament ciutadans de Barcelona, seguits d’institucions públiques com Generalitat de Catalunya , Diputació de Barcelona, i Ajuntaments de Catalunya i Espanya. 2) Consultes Les consultes presencials són aquelles que es realitzen en persona, o bé per correu electrònic, correu postal, telèfon i fax. Consultes internes Consultes externes Totals Gener 468 562 1.030 Febre 464 594 1.058 Març 472 641 1.113 Abril 321 504 825 Maig 414 623 1.037 Juny 381 555 936 Juliol 331 439 770 Agost 122 416 538 Setembre 302 401 703 Octubre 395 604 999 Novembre 357 563 920 Desembre 218 388 606 Totals 4.245 6.290 10.535 Evolució mensual usuaris presencials 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 Ge ne r Ma rç Ma ig Ju lio l Se tem bre No ve mb re Usuaris AB Usuaris carrer Relació usuaris/consultes: 2 consultes per cada usuari Promig consultes internes: 354 mes (40%) Promig consultes externes: 524 (60%) Consultes externes: 97% ciutadans, 3% restant institucions Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 9 Mètodes de comunicació de les consultes: Consultes internes Consultes externes Totals Correu 121 11 132 E-mail 744 114 858 Fax 175 33 208 Telèfon 2217 1220 3437 Persones 988 4912 5900 Total 4245 6290 10535 En el cas dels usuaris municipals, i tot i que encara són més les consultes plantejades per telèfon, hi ha una clara tendència a utilitzar el correu electrònic per sol.licitar les recerques d’informació. Així l’any 2000 les consultes per e-mail van ser d’un 9% respecte al total, en canvi l’any 2001 han estat el doble: un 18%. Aquest és un clar indicador de que el correu electrònic és una eina cada cop més implantada dins l’organització. Evolució mensual consultes 2001 0 100 200 300 400 500 600 700 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem bre Oc tub re No ve mb re De se mb re Consultes AB Consultes carrer MÈTODES MÉS USATS Consultes internes: Per telèfon (52%) Consultes externes: En persona (78%) Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 10 Consultes internes per Sectors i Districtes: Sectors municipals Consultes presencials Serveis Generals 2286 Serveis Personals 583 Districtes 531 Via Pública 524 Urbanisme 230 Manteniment i Serveis 91 Totals 4245 Mètodes per sol.licitar consultes internes Correu 3% E-mail 18% Persones 23% Fax 4% Telèfon 52% Mètodes per sol.licitar consultes externes Telèfon 19% En persona 78% E-mail 2% Fax 1% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 11 Dins del sector de Serveis Generals les 10 dependències que més peticions han realitzat han estat: v Gabinet Jurídic v Institut Municipal d’Hisenda v Dir. Adjunta Gerència Relacions Externes v Secretaria General v Alcaldia v Grup Mpal. PP v Dir. de Comerç i Consum v Tresoreria v Projecte Justícia Municipal v Barcelona Activa Serveis Generals 54% Serveis Personals 14% Districtes 13% Via Pública 12% Mantenimen t i Serveis 2% Urbanisme 5% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 12 Tenint en compte tot l’Ajuntament, els 10 departaments que més han usat els serveis d’informació presencials són: Temàtica consultes: La temàtica de les consultes presencials dels usuaris externs és molt similar a la dels anys anteriors. El grup que més peticions ha rebut ha estat el d’Informació i temes culturals, entenen per informació les consultes generals sobre la ciutat, sobre la web de BCN, les derivacions de consultes cap a altres llocs especialitzats i la formació d’usuaris en l’ús de serveis de la biblioteca. Aquest gruix de demandes denota que la biblioteca s’ha convertit, pel ciutadà, en el referent informatiu de l’Ajuntament de Barcelona, fins i tot per donar suport i formació alhora de buscar les informacions municipals que hi ha penjades a la web de BCN. v Guardia urbana v Gabinet Jurídic v Institut de Cultura de Barcelona v Institut Municipal d’Hisenda v Dir. Adjunta Gerència Relacions Externes v Via Pública v Secretaria General v Alcaldia v Urbanisme v Districte Horta-Guinardó v Dir. Comerç i Consum Temàtica consultes externes Publicacions Oficials 21% Ordenances 20% Urbanisme 4% Economia i empreses 3% Administració Pública 3% Barcelona 4% Legislació 16% Informació i Cultura 27% Serveis Socials 2% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 13 El segon gran calaix temàtic han estat les seccions legislatives, entenen com a tals les consultes sobre les ordenances municipals, legislació i jurisprudència autonòmica, estatal, i europea, la consulta de les diferents publicacions oficials: BOE, BOP, DOG, DOCE, així com de la Gaseta Municipal. En el cas de les consultes internes presencials la distribució temàtica també ha estat quasi bé la mateixa que a l’any 2000. Continuen estan en primer lloc les consultes de caire legislatiu, seguides de les publicacions oficials, tot i que aquestes ja estan a la Intranet. 1.2. Serveis d’informació electrònics Els serveis d’informació electrònics són aquells que s’ofereixen per mitjà de la Intranet corporativa i de la Internet. Aquests serveis estan molt pensats per facilitar la tasca de recerca d’informació a tots els potencials usuaris de la biblioteca, facilitant, al màxim, que puguin ésser autònoms en la cerca i, localització, de continguts. La gran avantatge dels serveis electrònics és que l’usuari té accés immediat a la informació, ja que s’intenten facilitar, sempre que sigui possible, els documents a text íntegre. L’obtenció ràpida i àgil del document fa que l’usuari quedi molt satisfet amb els resultats obtinguts, i continuï usant aquest mètode de recerca. Temàtica consultes internes Legislació 44% Publicacions Oficials 26% Ordenances 4% Barcelona 1% Economia i empreses 2% Administració pública 3% Altres 6% Informació i Cultura 13% Urbanisme i Via Pública 1% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 14 Els continguts d’aquests serveis són molt diferents en funció de l’usuari final al que van adreçats. I és per això que tenim dos tipus d’usuaris molt diferenciats: l’intern que accedeix, principalment, als continguts de la Intranet, tot i que també té accés a la web d’Internet de la biblioteca (http://www.bcn.es/bibliotecageneral), i l’usuari extern que accedeix, bàsicament, al catàleg col.lectiu de la nostra biblioteca i a la Biblioteca Electrònica, ambdós a la web d’ Internet. SERVEIS INTRANET Per l’any 2001 només sabem els totals d’usuaris i consultes per tots els serveis que oferim a través de la Intranet, però no coneixem com es reparteixen aquests totals dins dels diferents calaixos d’informació que mantenim a la Intranet. Això serà possible a partir de l’any 2002, la qual cosa ens ajudarà a planificar millor els continguts i serveis oferts. Tot i així ja podem destacar que la consulta ha augmentat molt en respecte a l’any 2000. 2001 Usuaris Consultes Gener 4.893 32.330 Febrer 4.422 22.731 Març 5.164 29.131 Abril 3.247 18.547 Maig 4.200 22.673 Juny 2.691 14.620 Juliol 4.500 26.450 Agost 1.827 13.016 Setembre 1.971 13.945 Octubre 2.389 14.334 Novembre 3.788 22.728 Desembre 3.199 35.751 TOTALS 42.291 266.255 600 consultes més per dia que l’any 2000 Promig consultes/dia: 1.009 planes consultades Promig usuaris/dia: 160 usuaris Relació usuaris/consultes: 6 consultes per cada visita d’usuari Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 15 Volum dels continguts oferts al 2001 a Intranet Novetats de legislació i jurisprudència 3-4 alertes diàries Ordenances municipals 35 disposicions vigents a text íntegre. Legislació actualitzada per temes 200 disposicions consolidades a text íntegre. CD-Roms de Legislació 30 Bases de dades corporatives. Butlletins Oficials 4 publicacions oficials diàries a text íntegre. Biblioteca electrònica 403 recursos web seleccionats. Catàleg de la Biblioteca via web 25.000 registres bibliogràfics en línia. Teledocumentació 800 Bases de dades científiques d’accés restringit. Info-Bib 4 números sobre la innovació i modernització del sector públic. Revistes 316 sumaris i/o text íntegre de revistes en línia. Unió Europea 7 butlletins electrònics. Jornades d’interès 20 seminaris d’interès. Novetats bibliogràfiques 200 documents al mes. Formularis per demanar documents 6 formularis en línia Serveis INTRANET 0 5.000 10.000 15.000 20.000 25.000 30.000 35.000 40.000 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem bre Oc tub re No ve mb re De se mb re Usuaris Consultes Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 16 SERVEIS INTERNET La web està especialment pensada per donar a conèixer els fons documentals (no administratius) de l’Ajuntament de Barcelona a través del catàleg corporatiu. A més d’això però, la web inclou 23 seccions més, de les quals en destaquem una: la Biblioteca Electrònica, que malgrat estar destinada als treballadors municipals, també s’ofereix a través d’Internet per considerar-se d’utilitat per qualsevol administració local. Dels dos serveis, el més utilitzat ha esta el catàleg, el qual s’emporta el 99% dels usuaris i de les consultes. Com l’any anterior les consultes que ha rebut la web externa han estat molt importants. El creixement en respecte a l’any passat ha estat espectacular: augment de 3900 visites i 43.000 consultes per setmana en respecte a l’any anterior. El promig d’usuaris/dia ha estat de 1.983, i el de consultes/dia de 13.000 consultes/dia. La qual cosa representa quasi bé el doble de l’any anterior: 1.000 usuaris més per dia, i 6.100 consultes més per dia. L’any 2001 hem continuat essent la web més consultada de la web municipal de Barcelona. Usuaris i Consultes servei INTERNET 0 200.000 400.000 600.000 800.000 1.000.000 1.200.000 Ge ne r Ma rç Ma ig Ju liol Se tem bre No ve mb re Usuaris Total Consulta Total 43.000 consultes més per setmana que l’any 2000 Promig visites usuari/setmana: 10.908 usuaris Promig consultes/setmana: 91.047 consultes Relació usuaris/consultes: 8 planes per cada visita d’usuari Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 17 2. Servei de Teledocumentació Ofereix la possibilitat de trobar informacions molt especialitzades, publicades o no, sobre qualsevol tema que sigui d’interès pels departaments municipals. Un cop fetes les recerques es fa un informe sobre l’estat de la qüestió del tema demanat. La informació es busca en línia entre les 800 bases de dades nacionals i internacionals amb les que compta la Biblioteca General. En aquestes bases de dades estan representades totes les disciplines i ens proporcionen tant dades bibliogràfiques com estadístiques o textos complets d’articles tècnics i científics. Totes les peticions són molt especialitzades i requereixen sempre d’un treball en equip, entre els tècnics dels serveis municipals que fan la comanda i el tècnic de la biblioteca que l’ha de resoldre. S’han de definir clarament els objectius i abast (geogràfic, cronològic, etc.) de la recerca, i les paraules claus que la identifiquen. El servei ofereix la possibilitat de subscriure’s a un servei d’alerta que permet crear unes recerques tipus fixes per poder mantenir-se al dia de forma periòdica i sistemàtica. Recerques especialitzades: 35 Temàtica de les recerques Salut 4% Ecologia i sostenibilitat 9% Cultura 9% Serveis socials 13% Qualitat 13% Innovació sector públic 17% Tecnologies de la informació 35% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 18 3. Servei d’Obtenció de documents Des d’aquest servei es facilita qualsevol documentació, editada o no, que no té l’Ajuntament de Barcelona dins del seu fons documental, i que per tant s’han de demanar a institucions externes. Per poder localitzar de forma ràpida els documents, es disposa de connexions telemàtiques amb diferents sistemes bibliotecaris i bases de dades nacionals i estrangeres que permeten fer la comanda del material en pocs minuts. És destacable que l’únic sector que no ha fet peticions d’obtenció de documents externs és el sector d’Urbanisme. 4. Servei de Préstec Els departaments municipals poden gaudir del préstec de documentació. El servei de préstec facilita també a institucions alienes a l’Ajuntament de Barcelona, la documentació municipal pública que aquests demanen. El préstec es fa de tot el fons que es dóna a conèixer en el catàleg corporatiu. Per tant no només es fa préstec de la col.lecció de la Biblioteca General sinó que també es fa de la resta de documentació dels departaments municipals. Peticions SOD: 168 · Articles revista: 138 · Préstecs interbibliotecaris: 30 Peticions de SOD per sectors Districtes 4% Manteniment i Serveis 5% Serveis Personals 62% Serveis Generals 29% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 19 Per poder realitzar el préstec és bàsic saber on es localitza el material, i aquesta és la tasca del servei de catalogació que organitza i coordina els fons municipals, per tal de tenir-los controlats i fer-los més rendibles. 5. Catàleg col.lectiu El catàleg de la Biblioteca General dóna accés a 31.375 documents que es troben repartits per totes les dependències municipals, inclosa la pròpia Biblioteca. L’objectiu del catàleg és rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació municipals en qualsevol suport, i per això es troben des de monografies, a articles de revistes, revistes electròniques, vídeos, CD-Roms, etc. Els serveis municipals poden consultar el catàleg des dels propis ordinadors, i s’hi troben el recurs que busquen, la biblioteca s’encarrega de gestionar-li i Evolució anual dels préstecs 0 50 100 150 200 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem bre Oc tub re No ve mb re De se mb re Préstecs: 1.490 400 préstecs més que l’any 2000 Fons municipals més prestats Biblioteca General 95% Alcaldia 1% Serveis Personals 1% IMAE 3% Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 20 tramitar-li el préstec. Si en canvi, no hi troben el document, la biblioteca li facilita el material per la via més òptima possible en cada cas: compra, préstec interbibliotecari, etc. El catàleg es pot consultar de dues maneres: la consulta a través del propi aplicatiu anomenat GLAS, que permet la recerca dels fons documentals per qualsevol dels camps significatius de la referència bibliogràfica; i la consulta via web que, en aquests moments, només permet l’accés al document per l’autor, títol o matèria. Properament però, també permetrà fer la recerca per qualsevol dels camps de la referència del document. Volums al Catàleg Col.lectiu per departaments: Biblioteca General 13.063 Estadística 4.231 Antic IMAE 3.711 Manteniment i Serveis 2.208 Alcaldia 2.116 Centre Informació Recursos Dona 2.065 Gerència Serveis Personals 944 CDSS 609 AMSAB 465 Formació de Personal 84 Gabinet Jurídic 651 Urbanisme 509 Altres 719 TOTAL VOLUMS 31.375 5.1. Servei de Catalogació El servei organitza, cataloga i indexa els fons documentals, no administratius, de la Biblioteca General i dels departaments municipals per conèixer els recursos d’informació existents, compartir i potenciar-ne l’ús, evitar duplicitats innecessàries dins la Corporació, i en definitiva, rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació de l’Ajuntament de Barcelona des d’una perspectiva global. El producte visible és el catàleg col.lectiu. 31.375 recursos accessibles via catàleg Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 21 Noves catalogacions any 2001: Biblioteca General 638 Estadística 140 Manteniment i Serveis 43 Alcaldia 111 Centre Informació Recursos Dona 111 Gerència Serveis Personals 12 Gabinet Jurídic 292 Urbanisme 318 Altres 387 TOTALS 2001 2.052 6. Servei de CD-Roms corporatius La biblioteca ofereix la consulta de diferents bases de dades en suport electrònic, per tal que els treballadors municipals puguin usar aquestes fonts d’informació de forma autònoma des dels seus llocs de treball, i al mateix temps permet rendibilitzar aquests productes, els quals suposen sempre una despesa econòmica important. La selecció d’aquestes bases de dades, moltes d’elles en suport òptic, es fa en funció de les necessitats corporatives, de l’exhaustivitat de continguts, de les facilitats i rapidesa en la recerca, i del seu cost. És per això que es fa una avaluació contínua dels diferents productes que apareixen en el mercat per tal de decidir una possible compra o baixa dels existents. 0 500 1000 1500 2000 2500 Catalogacions 2000 Catalogacions 2001 Comparativa catalogacions 2000-20001 2.052 recursos catalogats 856 recursos més que l’any 2000 Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 22 Les bases de dades en suport òptic que se subscriuen són, generalment, d’aparició bimestral o trimestral, i per això en alguns casos es complementen amb bases de dades homòlogues d’accés via web que garanteixen l’actualització dels continguts des de la data de tancament del CDRom, o DVD, fins al dia que es necessita fer la recerca. Aquest és el cas de: Títol del recurs: Es complementa amb: DVD d’Aranzadi BDA online DVD La Ley Actualidad Actualidad online CDROMs Iberlex, IberlexUE, Jurisprudencia Constiucional BOE online CDRom DOG DOG online CDRom CSIC CSIC online CDRom Sistema Medio Ambiente Ecoiuris online Aquestes bases de dades es contracten sempre amb llicències d’accés multiusuari per garantir la consulta simultània des de diferents llocs de treball. Per poder consultar, per primera vegada, les bases de dades en suport òptic cal registrar-se com a usuari del sistema i per això s’ha d’omplir un formulari que es troba a la Intranet secció Biblioteca/Bases de dades en CDRom. El control dels usuaris és necessari per mantenir-los al dia de les novetats dels diferents productes i per fer-los les formacions d’ús corresponents. En acabar l’any 2001, es comptabilitzaven 878 usuaris del servei, 173 més que l’any anterior. Durant el 2001 s’ha canviat el servidor de CDRoms per poder millorar el servei, i fer-lo més ràpid i eficaç. En fer aquest canvi, han deixat de funcionar, momentàniament, els accessos a través de la Intranet municipal, que estaran en funcionament l’any 2002. L’accés via web millorarà molt la funcionalitat actual, ja que a més de la recerca permetrà tenir accés, des de la mateixa pantalla, als manuals d’ús de les diferents bases de dades i a la versió complementària online. Al 2001 es van oferir els següents productes i continguts: ARANZADI DVD LEGISLACIÓ: Recull totes les disposicions de caràcter general publicades al BOE, i a altres butlletins especials: · Referència des del 1930 al 1977. · Text complet i estudi de vigències des del 1978. LEGISLACIÓ VIGENT: Les normes més usades i rellevants del nostre ordenament, anotades i actualitzades, des del 1870. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 23 LEGISLACIÓ CATALUNYA: Recull des del 1992 i a text íntegre les lleis orgàniques, les lleis, els reals decrets, i decrets legislatius, ordres, resolucions, instruccions, circulars, actes, etc. de la Comunitat Autònoma de Catalunya. CONVENIS COL.LECTIUS: Selecció de Convenis col·lectius d’àmbit estatal o autonòmic, acords de formació professional i laudes arbitrals. JURISPRUDÈNCIA TS: · Text íntegre de totes les resolucions del TS i de la DGRN des del 1979. · Text íntegre dels autos i sentències de la Sala Civil del TSJ en matèria foral. · Text íntegre de les sentències del Tribunal Constitucional des del 1981. · Selecció de sentències del TS i de la DGRN des del 1930 al 1979. TSJ, AN, TEAC, i AP: · Text íntegre de les resolucions dictades pels TSJ en matèria social i contenciós- administrativa des del 1993. · Text íntegre del TSJ i AP en matèria civil des del 1992. · Text íntegre de les AP en matèria penal. · Text íntegre dels TSJ, AN, i TEAC en matèria tributària des del 1992. ARANZADI LEA FORMULARIOS · Totes les qüestions d’interès en matèria fiscal, amb selecció de legislació, jurisprudència, i doctrina administrativa del TJCE, TC, TSJ, TEAC, DGAIE i FGE. Inclou també doctrina d’autor. · Formularis laborals sistematitzats i anotats amb doctrina, jurisprudència i legislació. · Formularis processals penals, des de la delimitació de la competència fins a les fases d’execució de la pena. · Formularis processals civils sistematitzats i anotats amb doctrina, legislació i jurisprudència. Formularis del contenciós-administratiu. Se segueix l’estructura de la Llei 29/1998, i s’incorpora en cada article, formularis, comentaris d’autor i jurisprudència. · Formularis fiscals amb jurisprudència. · Formularis civils anotats, amb la doctrina, la legislació i la jurisprudència associada. CIVITAS: Inclou tota la Revista Española de Derecho Administrativo, des del número 1 (1974) a text íntegre. CONSULTOR DE LOS AYUNTAMIENTOS: · Text complet de la normativa bàsica en matèria local, i d’altra legislació d’aplicació a totes les administracions públiques. · Sentències del TC, del TS, i dels TSJ publicades a la revista que porta el mateix nom. · Consultes publicades i resoltes per la redacció de la revista des del 1989. CSIC: Bases de dades del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, que dóna la referència bibliogràfica d'articles publicats en més de 2.300 revistes espanyoles de ciència, tecnologia, arts, humanitats, medicina, i ciències socials, a més dels fons documentals de totes les biblioteques del CSIC. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 24 DOG: Recull tots els documents apareguts al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya des del núm.1 de 5 de desembre de 1977. ENCICLOPÈDIA CONTABILIDAD i AUDITORIA CISS: Normativa, jurisprudència i doctrina sobre comptabilitat i auditoria. FOTOVOL: Imatges aèries de Barcelona. IBERLEX: · Secció I (Disposicions Generals) del BOE des del 1968 de forma referencial, i a text complet des del 1977. · Secció III (Altres disposicions) del BOE a text complet des del 1995. · Secció IV (Justícia) del BOE a text complet des del 1997. · Sèrie L(legislació) del DOCE a text complet tota la normativa que afecta a Espanya des del 1968. · Sentències del Tribunal Constitucional a text complet des del 1982. IBERLEX-UE: · Disposicions aparegudes al Diari Oficial fins la divisió en sèries (1952-1967). Només es donen a text íntegre les publicades a la Edición Especial Española, de la resta es dóna només la referència bibliogràfica. · Sèrie L(legislació) del DOCE a text complet tota la normativa que afecta a Espanya des del 1968. · Sèrie COM (Documents COM finals) del DOCE des del 1995, però només la referència. IBERLEX JURISPRUDÈNCIA CONSTITUCIONAL: Text complet, des de l’any 1980, de les sentències i autos dictats pel Tribunal Constitucional publicats a la col.lecció Jurisprudència Constitucional. LA LEY ACTUALIDAD: Legislació, jurisprudència i doctrina espanyola. LA LEY MEDIO AMBIENTE: Normativa europea, estatal, i autonòmica sobre el medi ambient. MEMENTOS FRANCIS LEFEBVRE: Inclou: · Memento Fiscal · Memento Contable · Memento Sociedades Mercantiles · Revistes Fiscal, Contable i Sociedades Mercantiles a text íntegre. REVISTA DE DERECHO URBANÍSTICO Y MEDIO AMBIENTE: Versió electrònica de la revista que porta el mateix nom. Recull des de l’inici de la publicació al 1967. ULRICHS: Referències bibliogràfiques d'unes 130.000 revistes (vives o mortes) amb les adreces dels seus editors. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 25 7. Servei de Publicacions Periòdiques 7.1. Revistes electròniques Al 2001 s’han ofert a Biblioteca/Revistes de la Intranet 316 títols de publicacions periòdiques corrents en format electrònic, la qual cosa suposa 91 títols més que l’any anterior. El servei permet accedir a 130 sumaris escanneijats dels darrers números que la biblioteca rep en paper i a 186 títols en text íntegre. També es pot consultar la col.lecció sencera de la revista, des del primer número, si es disposa de la base de dades sencera en suport òptic. Últim sumari escanneijat per la biblioteca Enllaç a a la revista o sumari via Internet Revistes municipals via Intranet Base de dades de la col.lecció sencera Revista eletrònica LLEGENDES DE REVISTES: Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 26 Durant el 2002 s’estudiarà la manera de poder oferir els sumaris acumulats d’aquelles col.leccions que no es poden localitzar en format electrònic. Les revistes es poden consultar de dues maneres: per títol a traves d’un índex alfabètic, o per grans matèries. Així si un usuari no coneix exactament les revistes d’una matèria determinada, a traves de l’índex temàtic trobarà tots els títols que tracten continguts similars. Al 2001 encara no teníem estadístiques de consulta de les revistes, però en finalitzar el 2002 ja disposarem de dades que ens permetran avaluar acuradament les revistes subscrites d’acord a l’ús que se’n fa, i poder valorar l’esforç que exigeix l’escumeig diari de tots els números rebuts. Des d’aquest apartat els usuaris poden demanar els articles apareguts a les revistes a text íntegre. Per fer-ne la sol·licitud al 2001 s’han refet els formularis que abans s’oferien a Biblioteca/Revistes. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 27 7.2. Circulació de Publicacions periòdiques Totes les subscripcions que es reben en suport paper a la biblioteca, també s’ofereixen en circulació a qualsevol dels departaments municipals. Sol·licitant ser usuari del servei de circulació, el lector pot veure en el seu propi despatx, el darrer número de les revistes que l’interessen cada cop que apareixen en el mercat. Al 2001, hi havia 88 usuaris de circulació, 18 més que l’any anterior. El nombre de títols circulant era de 132, 9 més que l’any 2001. Des de la secció de circulació es poden demanar revistes en circulació a Biblioteca/Revistes. Aquest formulari també s’ha renovat al 2001. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 28 8. SERVEIS INTRANET La biblioteca manté dues seccions diferenciades a la Intranet: Legislació i Normativa i Biblioteca. Legislació i Normativa: Inclou les seccions següents: Novetats! La biblioteca fa el seguiment de tota la normativa local, estatal i europea que afecta a l’administració municipal, per tal de garantir que els departaments municipals estiguin informats de forma ràpida i fiable, i la biblioteca pugui informar acuradament i amb qualitat als seus usuaris. Cada vegada que hi ha una nova normativa, o modificació d’una ja existent, es posa un avis a la secció. L’any 2001 ha canviat la disposició d’aquest apartat i ja no està en la primera plana de la Intranet, com abans, la qual cosa creiem que ha estat un inconvenient per als usuaris que caldrà solucionar l’any 2002. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 29 Ordenances Es faciliten a text íntegre les ordenances municipals totalment actualitzades. Les ordenances s’han dividit per grans matèries i es poden visualitzar i imprimir de forma íntegra mitjançant el programa Acrobat. També es facilita de cada ordenança les dades de publicació oficial i la seva vigència. L’any 2001 s’han escanneijat totes les ordenances municipals vigents que no existien en format electrònic per tal que els usuaris les puguin tenir totes consultables en línia. Els continguts d’aquesta secció es difonen també a la web municipal a Internet, per donar a conèixer la normativa municipal al ciutadà. Legislació actualitzada per temes L’equip jurídic de La Ley té una base de dades en línia de la qual es poden extreure els textos legals consolidats de la legislació estatal i autonòmica vigent amb la indicació de quins són els articles modificats. Fins el 2001 la biblioteca ha extret regularment, d’aquesta base de dades, les disposicions que interessen des del punt de vista municipal, i les ha penjat en la secció organitzades per matèries i àmbit geogràfic. Aquest servei requeria un esforç molt important de posta al dia de continguts quan sortia alguna llei que modificava altres que ja hi eren penjades, ja que calia garantir l’actualització de les disposicions legislatives. Per minimitzar aquest esforç, però continuant garantint aquestes informacions als treballadors municipals, s’ha previst pel 2002 un canvi en el servei: totes les disposicions legals, a excepció de les municipals, seran actualitzades directament per l’equip de La Ley. CD-Roms de legislació Es poden consultar les bases de dades corporatives en suport òptic de legislació i jurisprudència, i les guies de funcionament de cada una d’elles, totalment actualitzades. Des d’aquesta mateixa plana es pot sol.licitar l’alta per poder ser usuari del servei de CD-Roms corporatius i del catàleg col.lectiu. Butlletins Oficials Es proporcionen, diàriament, els sumaris i els texts íntegres de les disposicions aparegudes al BOE, BOP, DOG i DOCE sèries de Legislació, Comunicacions i Licitacions públiques a través de la interfície d’un calendari. També es faciliten: 1. Anuncis de l’Ajuntament de Barcelona publicats a les publicacions oficials anteriors. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 30 2. Accés a les bases de dades del BOE, DOG, BOP, i DOCE a través de la Internet, per aquells departaments que tenen connexió externa a la xarxa. 3. Formulari electrònic per demanar el text íntegre de les disposicions que no es puguin localitzar a través de les altres opcions. Biblioteca: Destaquem les següents seccions: Biblioteca electrònica És una sel.lecció dels recursos electrònics via web que són més addients per al treball dels departaments municipals. El servei s’orienta a facilitar la recerca de recursos d’informació externs, majoritàriament webs i documents electrònics, als usuaris municipals que tenen connexió a la Internet. No es troben tots els recursos de forma exhaustiva, sinó tot el contrari, es tracta d’una guia selectiva. El valor afegit és, precisament, haver fet ja la tria dels més adients per a la tasca del treballador municipal, estalviant-li a aquest el temps i l’esforç que això requereix. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 31 De cada web es fa una definició dels aspectes més rellevants del contingut i s’organitzen temàticament. La majoria dels recursos seleccionats són d'accés públic i gratuït, però n'hi ha alguns, que són de caràcter restringit, i per entrar-hi cal disposar d’una clau d'usuari autoritzat que facilita la Biblioteca General. Òbviament aquest servei ha d’estar totalment actualitzat, i amb les adreces URLs funcionant correctament, per això exigeix una gran dedicació no només en seleccionar noves fonts d’informació dels milers que apareixen regularment, sinó per comprovar recursos ja seleccionats, refer els resums, etc. En aquest sentit, a l’any 2001 s’han hagut de revisar manualment 306 adreces web, i afegit un total de 91 nous recursos. En finalitzar l’any 2001 s’oferien doncs un total de 403 recursos via web. S’ha obert un nou tema dedicat als buscadors de recursos electrònics. S’ha fet un recull dels més importants i una guia de funcionament d’aquests per tal que l’usuari en tregui el màxim profit. Es recullen metabuscadors, buscadors nacionals i internacionals generals, i especialitzats. Nombre de recursos inclosos en cada tema: MATÈRIES RECURSOS Administració Pública 49 Buscadors 34 Cultura 31 Dret 39 Economia i Finances 43 Educació 14 Estadística 8 Formació i Gestió Pública 7 Llistes de discussió 5 Medi ambient i sostenibilitat 24 Premsa i Publicacions 40 Sanitat 2 Societat 42 Transport i Circulació 20 Unió Europea 22 Urbanisme i Arquitectura 23 TOTAL 403 Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 32 Info-bib És un butlletí electrònic nou, dissenyat i mantingut per la Biblioteca que vol ser una eina de millora de les capacitats i habilitats dels treballadors municipals. Pretén que el personal municipal pugui adquirir nous coneixements informacionals, de forma permanent. El servei està en la línia d'assolir una administració més moderna, eficient i informada. Info-bib no té una periodicitat fixa establerta, de manera que surt cada vegada que hi ha temes o documents a comentar (nous recursos d'informació, nous serveis, etc.). S'envia per correu electrònic a un grup concret d'usuaris, però també es troba a la Intranet per consulta de tothom. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 33 9. SERVEI DE CONSULTA INTERNET Les dependències que no tenen connexió pròpia a la xarxa Internet, poden connectar-s’hi a través d'un ordinador de la Biblioteca General. La Internet és una font d'informació necessària i obligada per tothom. Cada dia cal navegar-hi, tant per poder mantenir els continguts dels serveis que s’ofereixen a través de la Intranet, com per cercar respostes per respondre a les consultes que es plantegen des de l’Ajuntament. Per poder localitzar ràpidament les millors webs mundials, l’any 2000 s’ha creat una agenda electrònica d’ús intern dels recursos electrònics més útils per a l'activitat diària municipal. En aquesta agenda es recullen més de 1.295 URLs que ja es tenen detectades, sobre: administració pública, buscadors generals i sectorials, catàlegs de biblioteques, enciclopèdies electròniques, dades estadístiques, publicacions oficials, etc. 10. ADQUISICIONS DEL SECTOR Des del 2001 la Biblioteca és l’encarregada de comprar tos els recursos d’informació necessaris per al Sector de Serveis Generals, incloent els propis de la Biblioteca. Els departaments fan les seves peticions mitjançant un formulari que s’ha fet a la Intranet per a tal fi. Avantatges del nou servei: · Ens permet veure els recursos d’informació des d’una perspectiva corporativa: si es demanen noves fonts d’informació que la biblioteca creu necessàries per més d’un sector municipal, la compra d’aquests es fa de forma corporativa i en el suport més adient en cada cas (web, suport òptic, etc.) · Ens permet rendibilitzar els fons ja existents: se sap tota la documentació que es rep i a quin departament va a parar, la qual cosa fa possible un ús posterior per qualsevol altra usuari municipal. · Permet estalviar l’adquisició de material duplicat. Un cop rebuts els nous recursos aquest es cataloguen i s’envien als departaments que han fet la corresponent petició. El document es pot localitzar a través del catàleg col.lectiu. Al 2001 s’han rebut i gestionat 712 compres, amb la corresponent tasca de petició a les llibreries i editorials, seguiment del material demanat fins a la seva recepció, control de factures i pressupost, i catalogació dels documents abans de donar-li a l’usuari corresponent. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 34 11. FORMACIÓ D’USUARIS S’han fet 12 sessions de formació d’usuaris per les quals han passat un total de 40 persones. S’ha ensenyat a buscar informació en els CDs corporatius, en el catàleg de la biblioteca i en la Intranet, en general. La formació d’usuaris és una peça bàsica per potenciar l’ús dels serveis electrònics de l’Ajuntament, en general, i de la biblioteca en particular. Cal que els departaments municipals sàpiguen utilitzar tots els serveis que se’ls ofereix, i aprofitin les eines corporatives com la Intranet per adquirir, de forma continuada, nous coneixements. Els objectius generals del servei de formació són: 1. Ensenyar als treballadors municipals a recercar la informació que necessiten per a la seva tasca laboral. 2. Familiaritzar-los en el maneig dels serveis que s’ofereixen, per tal que siguin el màxim d’autònoms possible. 3. Potenciar l’ús i rendibilitzar els recursos d’informació municipals. 4. Promocionar l’ús de les noves tecnologies de la informació dins l'Ajuntament de Barcelona. 5. Difondre els serveis de la Biblioteca General. Es fan dos tipus de formacions: una que es fa “in situ” als locals de la biblioteca, on a l’usuari que entra, tan intern com extern, se li donen explicacions sobre quins són els recursos d’informació que té al seu abast i com els ha d’utilitzar; i un altra formació, que es fa de forma més sistemàtica i planificada. Són sessions més complexes i llargues, duren una mitjana de tres hores i requereixen una planificació prèvia amb un pla de treball i uns objectius molt concrets adaptats a les persones que reben la formació. Aquestes sessions s’acostumen a fer en petits grups, de 1 a 4 persones, i en el propi lloc de treball de l’usuari. 12. SERVEI D’EXPURGS I DONACIONS Els departaments municipals, o la mateixa biblioteca a petició d’aquests, fan periòdicament expurg dels fons bibliogràfics que no són d’interès immediat per a la seva tasca laboral. Aquests fons arriben a la biblioteca, i des d’aquí s’ofereixen en donatiu a altres biblioteques de la ciutat, d’Espanya i de l’estranger. Els materials que no volen cap d’aquestes entitats s’envien a ONG relacionades amb el llibre i la lectura. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 35 L’any 2001 s’han transferit a la Biblioteca 333 documents des de 19 serveis municipals: Alcaldia 1ª. Tinència 2ª. Tinència Barcelona Economia Dir. Administració Econòmica Dir. Protecció Civil Dir. Relacions Internacionals Dir. Serveis de Qualitat Gabinet Tècnic de Programació Gerència Del. Economia i Empreses Gerència Municipal Gerència Serveis Generals ICUB OAC Sant Miquel Reg. Cultura Reg. Política del Sol Reg. Presidència Reg. Promoció Econòmica Via Pública S’han ofert 2.279 documents a biblioteques de l’exterior, les quals se n’han quedat 2.009 com a donatius. Aquesta xifra ha representat 1.268 recursos més que l’any anterior. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 36 ALTRES ACTIVITATS BASE DE DADES FONS GRÀFIC URBANISME Les actuacions que s’han dut a terme conjuntament amb el sector d’Urbanisme han estat les següents: · digitalització de 5.000 imatges de mobiliari urbà per poder-les posar a la base de dades del fons gràfic del sector d’Urbanisme, d’acord als formats gràfics establerts en el projecte, · selecció del programari documental, conjuntament amb l’IMI, per poder indexar i recuperar aquestes imatges. El programari escollit és INVESDOC, homologat pel Consejo Superior de Informática del M.A.P., el qual segueix les especificacions tècniques ATRIO i ha estat molt implantat com sistema de gestió documental a les administracions públiques, · definició de l’estructura de la base, dels camps necessaris i de les funcionalitats de recuperació documental, · adquisició de la infrastructura tecnològica necessària per la posada en marxa de l’aplicatiu. BIBLIOTECA VIRTUAL Per tal de garantir la fiabilitat i integritat dels 30.000 registres recollits en el catàleg corporatiu i agilitzar els processos interns actuals, s’han mirat els diferents programaris de gestió bibliotecària que existeixen en el mercat, per tal de poder oferir als usuaris un servei de qualitat d’acord a les exigències informacionals d’avui en dia. S’han realitzat visites a diferents centres per veure els aplicatius en funcionament i copsar les opinions dels actuals usuaris. Després s'ha fet una llista de requeriments funcionals de cada un dels mòduls de gestió bibliotecària que es resumeixen en les següents funcions: 1. Adquisicions: a) control i gestió de comandes dels diferents departaments des la recepció fins la distribució d’exemplars rebuts. b) gestió de proveïdors i reclamacions. c) gestió i control pressupostari. d) gestió de donacions i intercanvis. 2. Préstec: a) gestió d’usuaris b) gestió d’exemplars en préstec de fons de diferents departaments amb informació en temps real de l’estat de l’exemplar c) gestió de reclamacions de préstecs d) gestió de reserves Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 37 e) gestió de préstec interbibliotecari 3. Catalogació: a) catalogació i classificació, experta i assistida i en diferents nivells, de tot tipus de recursos d’informació independentment del suport físic. b) importació i exportació de registres bibliogràfics c) gestió i control de diferents llistes d’autoritats i classificacions segons l’especialització dels departaments. 4. Informació Bibliogràfica i OPAC a) consulta en línia, experta i assistida, del catàleg de la biblioteca (OPAC) amb informació en temps real de l’estat de la col·lecció. b) creació i manteniment d’un servei de Difusió Selectiva de la Informació c) consulta altres bases de dades pròpies o externes (z39.50 o web) d) gestió de reserves i donacions de documents 5. Publicacions periòdiques: a) gestió de les col.leccions de publicacions en sèrie i de cada un dels seus números b) gestió de la recepció, les incidències, les reclamacions, i la circulació de les revistes amb les diferents periodicitats. c) gestió de proveïdors d) gestió de subscripcions i renovacions e) gestió d’enquadernacions BIBLIOTEQUES DE L’ICUB S’ha col·laborat amb la Direcció de Patrimoni de l’INCUBA i amb l’INI per trobar la solució més adequada per automatitzar les biblioteques dels Museus municipals. La Biblioteca General ha fet un informe en el que s’explica la línia estratègica que haurien de seguir les biblioteques especialitzades de l’Ajuntament de Barcelona, incloses les de l’INCUBA i l’IMEB. Arrel d’aquest informe s’han portat a terme una sèrie d’actuacions de suport encaminades a millorar l’eficàcia de les biblioteques i a automatitzar-les. CENTRE RECURSOS BARCELONA SOSTENIBLE L’Ajuntament de Barcelona amb conveni amb la Societat Catalana d’Educació ambiental ha creat el Centre de Recursos Barcelona sostenible. Dins d’aquest centre s’ha organitzat un centre de documentació en temes d’educació ambiental que recull tot tipus de fons especialitzats en la matèria. La Biblioteca General s’ha encarregat de donar el suport documental necessari per a la correcta marxa del centre de documentació i en realitza la supervisió tècnica. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 38 CENTRE DE DOCUMENTACIÓ VIA PÚBLICA En un informe realitzat l’any 2000 es van detectar les necessitats d’organització de la documentació que hi havia repartida per les dependències del sector de la via pública. L’any 2001 s’ha contractat un bibliotecari que sota la supervisió tècnica de la Biblioteca General està expurgant, catalogant i indexant els recursos existents, amb l’objectiu final de millorar les fonts d’informació del sector, conèixer i rendibilitzar les col.leccions existents, i formar el personal en l’ús d’aquests recursos. CONSORCI DE BIBLIOTEQUES PÚBLIQUES DE BARCELONA Arrel de la posada en marxa del Consorci de biblioteques públiques de la ciutat, s’han fet una sèrie d’actuacions conjuntes amb l’objectiu d’acostar la informació municipal a les biblioteques públiques dels barris. TARIFES SERVEIS BIBLIOTECA S’ha fet una revisió de les tarifes per diferents serveis bibliotecaris que es cobren a altres biblioteques de Barcelona per tal de posar al dia els preus municipals entorn als serveis de fotocòpies de material imprès, i impressions de recursos electrònics. DIFUSIÓ SELECTIVA DE LA INFORMACIÓ A INTRANET S’ha proposat a l’IMI la implementació a la Intranet d’un producte per poder realitzar un servei de difusió de la informació a mida de cada usuari, i d’acord al seu perfil d’interès. El servei es basa en que no hagi de ser l’usuari el que vagi a buscar la informació sinó que sigui la mateixa Intranet que li faci arribar diàriament només aquelles informacions que li siguin del seu interès. Per poder fer les proves corresponents, amb un producte de la família Verity, la biblioteca ha definit com hauria de funcionar aquest servei. PLA INNOVACIÓ MUNICIPAL S’ha donat suport documental a les activitats que s’han dut a terme des del Pla d’Innovació: s’han buscat recursos electrònics especialitzats en temes de govern electrònic i reforma del sector públic, amb els que es va fer una guia de recursos que es va repartir a la Convenció Municipal per a la Innovació. Memòria 2001 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 39 BUTLLETÍ DIGITAL La Talaia La Biblioteca General ha passat a formar part del Consell Assessor del butlletí electrònic La Talaia que es fa des de la direcció dels Centres i Museus de Ciències de l’Institut de Cultura de Barcelona. Barcelona, abril 2002