Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 1 SUMARI Introducció 2 Presentació 3 Organigrama 4 Despesa Econòmica 5 Objectius Generals 5 Serveis 1. Servei d’Informació i Atenció al Públic 6 1.1. Serveis d’Informació presencials (SIPs) 7 1.2. Serveis d’Informació electrònics (SIEs) 13 SIEs Intranet 14 SIEs Internet 23 2. Servei d’Obtenció de Documents 23 3. Servei de Préstec 24 4. Catàleg col.lectiu 25 4.1. Servei de catalogació 27 5. Servei de CD-Roms corporatius 27 6. Servei d’adquisicions i subscripcions del Sector 32 7. Formació d’usuaris 33 8. Servei d’Expurgs i Donacions 33 Altres activitats 35 Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 2 INTRODUCCIÓ Em plau presentar-vos el resum de les realitzacions corresponents a l’any 2002 de la Biblioteca General de l’Ajuntament de Barcelona. Us convido a fer-ne la lectura, doncs descobrireu, a través dels indicadors d’ús, l’impacte que els seus serveis d’informació han tingut aquest darrer any dins de la Corporació. Comprovareu la implicació de la Biblioteca General en diversos projectes propis i corporatius, essent un exemple de bona pràctica administrativa. Enguany hem seguit donant suport a la innovació dins l’administració municipal i hem estat entre els 39 projectes que van rebre un reconeixement especial en la II Convenció Municipal per la Innovació. Estem contents de les fites assolides fins avui, i us assegurem que trobareu interessant la descripció de projectes i la presentació dels serveis, i estem segurs que a partir del seu coneixement us en fareu més usuaris. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 3 PRESENTACIÓ Us fem a mans el recull de les activitats dutes a terme durant l’any 2002. Com cada any us presentem una breu descripció de cada un dels serveis i l’ús que n’han fet els treballadors de l’Ajuntament de Barcelona, i la resta d’usuaris externs a la Corporació. Dels dotze mesos passats destaquem la dedicació a diferents projectes corporatius que s’emmarquen en les línies innovadores que caracteritzen l’activitat de la nostra biblioteca: la millora de la “Normativa online”, la “Digitalització i base de dades del fons gràfic d’Urbanisme” que va ser nominat en la II Convenció Municipal per la Innovació, “La Innovació a l’abast” , projecte presentat a la mateixa convenció i adreçat als gestor municipals, la “Biblioteca virtual”, eina bàsica per poder consultar els documents electrònics des del catàleg corporatiu municipal, etc. Al 2002 també s’ha treballat, diàriament, en donar una adequada atenció als usuaris, sempre des de la rigorositat, la fiabilitat i la qualitat de la informació. Hem potenciat la difusió de la informació i de la documentació pública municipal oferint l’accés, des del catàleg, a 4.000 publicacions municipals, facilitant-ne la consulta al ciutadà a través de la biblioteca pública més propera al seu domicili habitual i formant als bibliotecaris del Consorci de Biblioteques de Barcelona en diferents aspectes relacionats amb la informació administrativa municipal. L’any vinent continuarem avançant en la recerca d’informació clau per a l’administració i en la difusió de la informació municipal al ciutadà, per tal de seguir donant suport als objectius corporatius de transparència, eficiència i responsabilitat municipal. Marta Ràfales Caelles Cap de la Biblioteca General Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 4 ORGANIGRAMA 2002 AJUNTAMENT DE BARCELONA REGIDORIA-PRESIDÈNCIA COMISSIÓ DE PRESIDÈNCIA I HISENDA Il.lm Sr. Ernest Maragall i Mira ¯ SECTOR DE SERVEIS GENERALS Gerent de Serveis Generals: Sra. Lola González Director Administratiu: Sr. Joaquim Palau ¯ DIRECTORA D'ADMINISTRACIÓ GENERAL Sra. Irene Pagès ¯ ARXIVER EN CAP Sr. Ramon Alberch ¯ BIBLIOTECA GENERAL Cap: Sra. Marta Ràfales Bibliotecaris-Documentalistes: Sra. Roser Batlló Sra. Montserrat Cabré Sra. Anna Tintó Sra. Margarita Vázquez Altres tècnics: Sra. Núria de Luna (1/1/2002-31/9/2002) Sra. Elvira Jou Administratius: Sra. Montse Bonet Sra. Cristina Mompeat Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 5 DESPESA ECONÒMICA 2002 Capítol 1 (Personal) 240.684,94 Capítol 2 (Despeses corrents) 219.522,83 Total 2002 460.207,77 OBJECTIUS GENERALS La Biblioteca General es va constituir l'any 1983 com a servei central d'informació documental de l'Ajuntament de Barcelona amb les següents línies generals: 1. Qualitat del servei basada en: a) fiabilitat de la informació proporcionada b) rapidesa en resoldre les consultes c) avançament a les necessitats documentals de l'Ajuntament 2. Descentralització dels fons municipals dels departaments però amb integració de processos i tractaments tècnics de la documentació, per tal de simplificar estructures i estalviar recursos. 3. Assegurar l'accés i conservació de la producció bibliogràfica municipal. 4. Racionalitzar i rendibilitzar els recursos documentals municipals, per tal de compartir-los, i estalviar-ne els costos. 5. Servei central d'assessorament tècnic en matèria documental, excepte per les àrees d'Ensenyament i Cultura. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 6 SERVEIS 1. Servei d'Informació i Atenció al Públic El servei està adreçat a satisfer les necessitats d’informació i documentació dels treballadors municipals, tot i que és una biblioteca interna, està oberta a tothom, ciutadans, institucions, empreses, etc. per tal de garantir l’accés d’aquests col·lectius a la informació i documentació pública municipal. La forma de prestació d’aquest servei ha variat molt en els darrers anys. Abans, la majoria de consultes que es resolien des de la biblioteca, eren peticions que feien els usuaris per qualsevol dels canals de comunicació disponibles (presencialment, per correu electrònic, per telèfon o per fax) i requerien d’un tècnic per resoldre-les. Ara, en canvi, gràcies als serveis d’informació electrònics que oferim, els usuaris poden ser més autònoms i buscar-se ells mateixos la informació. Aquesta situació ens comporta dos tipus d’usuaris i consultes: els dels serveis d’informació presencials o SIPs, i els dels serveis d’informació electrònics o SIEs. Els SIPs estan atesos directament per dos tècnics que coneixen molt bé les fonts d'informació municipals i els canals informatius externs per resoldre, tant ràpid com sigui possible, les peticions plantejades. Totes les comandes, excepte les de teledocumentació, es responen en un termini màxim de 48 hores. Si el servei no pot donar la informació final dins d'aquest termini fixat, aquest és el cas de peticions on de vegades han d'intervenir terceres persones, s’informa a l'usuari de quin és l'estat de la seva consulta i del temps que pot trigar a tenir el resultat final. Els SIEs tenen al darrera tot el personal de la biblioteca, el qual actualitza els continguts dels quals en té la responsabilitat. Aquests serveis s’ofereixen a través de dues plataformes: la Intranet pels usuaris municipals i la Internet per als usuaris externs a la Corporació municipal. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 7 1.1. Serveis d’informació presencials (SIPs) Entenem com a serveis d’informació presencials aquells que requereixen la intervenció del bibliotecari per resoldre les consultes plantejades. Els usuaris d’aquest serveis poden ser tant interns com externs. Els interns són sempre els treballadors de l’Ajuntament de Barcelona. En canvi, els usuaris externs són particulars, estudiants, empreses, institucions acadèmiques, biblioteques, museus, i arxius de la ciutat principalment, però també n’hi ha d'Espanya i de l'estranger. En el darrer any hem experimentat un fort increment d’estudiants estrangers que necessiten consultar les fonts d’informació municipals. 1) Usuaris SIPs 2002 Usuaris Ajuntament Usuaris externs Totals Gener 288 404 692 Febrer 314 467 781 Març 243 440 683 Abril 250 431 681 Maig 244 443 687 Juny 200 296 496 Juliol 215 376 591 Agost 84 208 292 Setembre 165 231 396 Octubre 122 150 272 Novembre 103 98 201 Desembre 154 235 389 TOTAL 2.382 3.779 6.161 Mitjana diària: 23 usuaris/dia Promig usuaris/dia: 14 externs 9 interns Departaments municipals usuari: 141 departaments Usuaris SIPs 2002 39% 61% Usuaris interns Usuaris externs Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 8 2) Consultes SIPs Les consultes són aquelles que es realitzen en persona, o bé per correu electrònic, correu postal, telèfon o fax, però requereixen la intervenció del bibliotecari per resoldre-les. Consultes internes Consultes externes Totals Gener 420 558 978 Febrer 405 615 1020 Març 295 552 847 Abril 331 546 877 Maig 315 575 890 Juny 263 387 650 Juliol 337 553 890 Agost 127 297 424 Setembre 233 326 559 Octubre 128 240 368 Novembre 126 158 284 Desembre 201 325 526 Total 3.181 5.132 8.313 Evolució mensual usuaris SIPs 2002 0 100 200 300 400 500 Ge ne r Ma rç Ma ig Ju liol Se tem bre No ve mb re Usuaris interns Usuaris externs Promig consultes internes: 265 mes (38%) Promig consultes externes: 428 mes (62%) Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 9 Mètodes de comunicació de les consultes SIPs: Consultes internes Consultes externes Totals Correu 91 9 100 E-mail 645 93 738 Fax 101 27 128 Telèfon 1644 996 2640 Persones 700 4007 4707 Total 3.181 5.132 8.313 Les consultes internes per correu electrònic han continuat augmentant, situant- se en el segon mètode més usat pels treballadors municipals. En el cas de les consultes externes, el segon mètode més usat ha estat el telèfon amb un 19%. Evolució mensual consultes SIPs 2002 0 100 200 300 400 500 600 700 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem bre Oc tub re No ve mb re De se mb re 2002 Consultes internes Consultes externes Mètodes més usats Per les consultes internes: Telèfon (52%) Per les consultes externes: En persona (78%) Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 10 Consultes internes per Sectors i Districtes: Sectors Consultes SIPs resoltes Serveis Generals 1568 Via Pública 472 Districtes 418 Serveis Personals 390 Manteniment i Serveis 167 Urbanisme 166 Totals 3.181 Mètodes per sol.licitar consultes SIPs internes Fax 3% E-mail 20% Correu 3% Persones 22% Telèfon 52% Mètodes per sol.licitar consultes SIPs externes Fax 1%E-mail 2% Persones 78% Telèfon 19% Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 11 Dins del sector de Serveis Generals les 10 dependències que més peticions han realitzat han estat: v Dir. Adjunta Gerència Relacions Externes v Institut Municipal d’Hisenda v Gabinet d’Alcaldia v Serveis Jurídics Centrals v Grup Municipal PP v Tresoreria v Secretaria General v Institut Municipal Mercats v Patrimoni v Dir. Relacions Internacionals Consultes SIPs resoltes 2002 Serveis Personals 12% Urbanisme 5%Manteniment i Serveis 5% Via Pública 15% Districtes 13% Serveis Generals 50% Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 12 Tenint en compte tots els sectors i districtes municipals, els 10 departaments que més han usat els serveis d’informació presencials són: Temàtica consultes: El grup més important el formen les peticions sobre temes legislatius. D’aquest, la normativa més consultada ha estat la municipal, seguida de les publicacions oficials i la legislació i jurisprudència estatal, autonòmica i europea. La segona secció temàtica ha estat el d’Informació sobre la ciutat de Barcelona i temes culturals, entenent per informació les consultes generals sobre la ciutat i sobre la web de Bcn: història, biblioteques públiques, museus, etc. i les derivacions de consultes cap a altres llocs especialitzats. v Guardia Urbana v Dir. Adjunta Gerència Relacions Externes v Biblioteca d’Urbanisme v Gerència de Via Pública v Institut de Cultura de Barcelona v Institut Municipal d’Hisenda v Gabinet de l’Alcaldia v Planificació i Control ambiental v Districte de Sant Andreu v Institut Municipal de la Salut Temàtica consultes SIPs externes Normativa municipal i legislació 43% Informació Bcn i cultura 35% Temaris oposicions 7% Altres 2% Serveis socials 2% Urbanisme i Via Pública 5% Administració pública 3% Economia i empreses 3% Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 13 A nivell intern municipal, les consultes de caire legislatiu són, com cada any, les més demanades, seguides per les informacions sobre Barcelona: història, cultura, etc. i sobre temes relacionats amb l’administració i gestió pública. 1.2. Serveis d’informació electrònics (SIEs) Els SIEs són aquells que s’ofereixen per mitjà de la Intranet corporativa i de la Internet. Aquests serveis estan molt pensats per facilitar la tasca de recerca d’informació a tots els usuaris de la biblioteca, facilitant al màxim, que puguin ésser autònoms en la cerca i, localització, de continguts. La gran avantatge dels serveis electrònics és que l’usuari té accés immediat a la informació. L’obtenció ràpida i àgil del document fa que l’usuari quedi molt satisfet amb els resultats obtinguts, i continuï usant aquest mètode de recerca. Temàtica consultes SIP internes Oposicions 2% Economia i empreses 3% Urbanisme i Via pública 2% Serveis socials 1% Administració pública 13% Informació Bcn i cultura 14% Legislació i normativa 65% Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 14 SIEs INTRANET 2002 Usuaris Consultes gener 3700 43740 febrer 2259 12474 març 907 998 abril 4638 52143 maig 5408 75288 juny 4903 74169 juliol 5959 61834 agost 2224 61147 setembre 3266 34669 octubre 5308 52150 novembre 5096 47364 desembre 3522 41723 TOTAL 47.190 557.699 Promig consultes/dia: 2.112 planes consultades Promig usuaris/dia: 179 usuaris Relació usuaris/consultes: 12 planes visitades per cada entrada d’usuari 557699 47190 266256 42291 0 100000 200000 300000 400000 500000 600000 Consultes 2002 Usuaris 2002 Consultes 2001 Usuaris 2001 Comparativa Consultes i usuaris 2001/2002 AL 2002 S’HAN DUPLICAT LES CONSULTES RESPECTE AL 2001 Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 15 Rànquing dels serveis per intranet més consultats: Consultes Usuaris Publicacions Oficials 50744 20484 Legislació per temes 24801 12502 Butlletins Unió Europea 16762 5717 Ordenances 13875 6984 CDRoms 6844 4060 Revistes electròniques 6160 2649 Jornades d'interès 4176 1848 Biblioteca electrònica 3474 2860 Formularis 2968 1834 INFO*BIB 2329 1379 Novetats Legislatives 1707 2039 Catàleg col.lectiu 1369 1280 Novetats Bibliogràfiques (servei anul.lat al juliol 2002) 792 776 136.000 planes visitades al 2002 Les fonts d’informació més usades són les LEGALS Serveis d'Informació més usats a Intranet 0 10000 20000 30000 40000 50000 60000 Pu bli ca cio ns O fic ial s Le gis lac ió pe r t em es Bu tlle tin s U nió Eu ro pe a Or de na nc es CD Ro m s Re vis tes el ec trò niq ue s Jo rn ad es d' int er ès Bib lio tec a e lec trò nic a Fo rm ula ris IN FO *B IB No ve tat s L eg isla tiv es Ca tàl eg Consultes Usuaris Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 16 1) Consulta de les publicacions oficials: 2002 BOE BOP DOCE DOGC gener 1344 576 320 1736 febrer 2183 805 424 2637 març 1284 563 356 2351 abril 1691 840 392 2710 maig 1177 711 350 1722 juny 1244 614 380 1705 juliol 1501 743 371 1414 agost 1433 304 193 938 setembre 1466 460 327 1656 octubre 1214 628 276 1957 novembre 1290 610 309 1716 desembre 1155 509 397 1268 TOTAL 16.982 7.363 4.095 21.810 EL SERVEI D’INFORMACIÓ MÉS CONSULTAT A INTRANET 50.250 consultes/any 190 consultes diàries Servei actualitzat diàriament a les 9 hores del matí Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 17 2) Legislació consolidada per temes: 2002 Usuaris Consultes gener 980 1908 febrer 1386 2791 març 1006 2050 abril 1428 2911 maig 1044 1998 juny 969 1785 juliol 1105 2033 agost 473 908 setembre 933 1772 octubre 1218 2352 novembre 980 1908 desembre 980 1908 TOTAL 12.502 24.324 Aquest servei ha estat iniciat al 2002 amb la gran avantatge que permet al treballador municipal tenir la seguretat de disposar de la legislació bàsica, inclosa la municipal, d’aplicació de qualsevol dels temes d’interès municipal, amb el valor afegit de gaudir de les versions consolidades d’aquelles 92 consultes legislatives/dia Tota la normativa municipal Actualització diària Legislació consolidada de l’estat, autonòmica i europea amb la garantia de LA LEY. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 18 normatives que han sofert modificacions al llarg dels anys. Aquesta consolidació està feta per l’editorial La Ley. 3) Butlletins electrònics Unió Europea: 2002 Consultes Butlletí Legis.Patronat Català Pro Europa 6.844 Infoeuropa 4.176 Europa Flash (Diputació) 2.969 But.Notícies Patronat 1.228 Eurolobby 775 Eurocities brief 770 TOTAL 16.762 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 B ut lle tí Le gi s. P at ro na t In fo eu ro pa E ur op a F la sh (D ip ut ac ió ) B ut .N ot íc ie s P at ro na t E ur ol ob by E ur oc iti es b rie f Consultes Butlletins electrònics Unió Europea 2002 EL BUTLLETÍ MÉS CONSULTAT: EL DE LEGISLACIÓ DEL PATRONAT CATALÀ PRO EUROPA Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 19 4) Ordenances municipals: 2002 Consultes gener 1.088 febrer 1.860 març 1.142 abril 1.680 maig 1.232 juny 1.002 juliol 0 agost 515 setembre 815 octubre 1.244 novembre 1.126 desembre 905 TOTAL 12.609 TOTES LES ORDENANCES A TEXT ÍNTEGRE 12.609 planes consultades Accés temàtic a tota la normativa municipal Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 20 5) Biblioteca electrònica: Selecció dels recursos d’informació electrònics via web que són més adients per al treball dels departaments municipals. 2002 Consultes gener 272 febrer 292 març 224 abril 340 maig 220 juny 319 juliol 394 agost 145 setembre 302 octubre 379 novembre 303 desembre 284 TOTAL 3.474 629 RECURSOS WEB ACCESSIBLES PER TEMES Guia ràpida per trobar les webs més útils Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 21 6) Butlletí electrònic: INFO*BIB 2002 Usuaris Consultes gener 108 184 febrer 142 237 març 112 182 abril 221 407 maig 133 175 juny 107 129 juliol 97 127 agost 76 142 setembre 68 116 octubre 95 151 novembre 111 259 desembre 109 220 TOTAL 1.379 2.329 PRIMER BUTLLETÍ ELECTRÒNIC SOBRE INNOVACIÓ AL SECTOR PÚBLIC Tots els documents a text íntegre. 1.379 Usuaris del butlletí. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 22 7) Publicacions periòdiques en línia: Consultes 2002 gener 484 febrer 615 març 520 abril 639 maig 606 juny 469 juliol (no hi ha estadístiques) 0 agost 180 setembre 403 octubre 507 novembre 514 desembre 500 TOTAL 5.437 348 revistes accessibles 176 revistes electròniques en línia 5.437 planes consultades revistes circulant usuaris del servei de circulació Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 23 SIEs INTERNET La web està especialment pensada per donar a conèixer els serveis i els fons bibliogràfics i documentals de l’Ajuntament de Barcelona a través del catàleg corporatiu. A més però, la web inclou altres seccions, de les quals en destaquem la Biblioteca Electrònica, que malgrat estar destinada als treballadors municipals, també s’ofereix a través d’Internet per considerar-se d’utilitat per qualsevol administració local. 2. Servei d’Obtenció de Documents Des d’aquest servei es facilita qualsevol documentació, editada o no, que no té l’Ajuntament de Barcelona dins del seu fons documental, i que per tant s’han de demanar a institucions externes. Per poder localitzar de forma ràpida els documents, es disposa de connexions telemàtiques amb diferents sistemes bibliotecaris i bases de dades nacionals i estrangeres que permeten fer la comanda del material en pocs minuts. 1.550.787 consultes més que l’any anterior promig consultes/dia: 15.320 Consultes web Biblioteca 5.699.135 4.148.348 0 1.000.000 2.000.000 3.000.000 4.000.000 5.000.000 6.000.000 2002 2001 Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 24 2002 SOD Serveis Personals 317 Serveis Generals 29 Districtes 5 Urbanisme 2 Via Pública 1 Manteniment i Serveis 1 TOTAL 355 3. Servei de Préstec Els departaments municipals poden gaudir del servei de préstec de documentació. El servei de préstec facilita també a institucions alienes a l’Ajuntament de Barcelona, la documentació municipal pública que aquests demanen. El préstec es fa de tot el fons que es dóna a conèixer en el catàleg corporatiu. Per tant no només es fa préstec de la col.lecció de la Biblioteca General sinó que també es fa de la resta de documentació dels departaments municipals. Per poder realitzar el préstec és bàsic saber on es localitza el material, i aquesta és la tasca del servei de catalogació que organitza i coordina els fons municipals, per tal de tenir-los controlats i fer-los més rendibles. Durant l’any 2002 s’ha hagut de fer el préstec totalment manual, i això ens ha comportat més dedicació i esforços a fer aquesta tasca i a fer les altres que hi estan relacionades com les reserves de documents, les reclamacions, els retorns de documents d’altres dependències, i la comptabilització d’estadístiques. 1.607 préstecs interns S’HAN DUPLICAT LES PETICIONS DE SOD RESPECTE AL 2001 Articles revista: 309 Préstecs interbibliotecaris de monografies: 46 Préstecs 2002 0 50 100 150 200 250 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem . Oc tub . No ve m. De se m Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 25 4. Catàleg col.lectiu El catàleg de la Biblioteca General dóna accés a 34.856 documents que es troben repartits per totes les dependències municipals, inclosa la pròpia Biblioteca. L’objectiu del catàleg és rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació municipals en qualsevol suport, i per això es troben des de monografies, a articles de revistes, revistes electròniques, vídeos, CD-Roms, etc. Els serveis municipals poden consultar el catàleg des dels propis ordinadors, i s’hi troben el recurs que busquen, la biblioteca s’encarrega de gestionar-li i tramitar-li el préstec. Si en canvi, no hi troben el document, la biblioteca li facilita el material per la via més òptima possible en cada cas: compra, préstec interbibliotecari, etc. El catàleg es pot consultar de dues maneres: a través del propi aplicatiu anomenat GLAS, que permet la recerca dels fons documentals per qualsevol dels camps significatius de la referència bibliogràfica, que es pot fer des de la Intranet i també des del propi escriptori de l’ordinador; i la consulta via web que, en aquests moments, només permet l’accés al document per l’autor, títol o matèria. Volums al Catàleg Col.lectiu per departaments: Biblioteca General 13862 Estadística 4367 Antic IMAE 3711 Urbanisme 2550 Alcaldia 2299 Manteniment i Serveis 2208 Centre Informació Recursos Dona 2168 Gerència Serveis Personals 944 Gabinet Jurídic 870 CDSS 609 AMSAB 465 Altres 803 TOTAL 2002 34.856 34.856 recursos accessibles 4.000 publicacions municipals Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 26 Accessos al catàleg via Internet: 2002 Consultes gener 536.510 febrer 342.018 març 262.032 abril 232.758 maig 545.115 juny 333.915 juliol 378.591 agost 352.001 setembre 262.891 octubre 1.231.130 novembre 760.357 desembre 455.420 TOTAL 5.692.738 Tot i que el catàleg no està degudament actualitzat a causa de problemes tecnològics (la informació que ofereix arriba fins l’any 2001), és molt destacable l’ús que es fa del catàleg col.lectiu des de fora de l’Ajuntament de Barcelona, i és per això que caldrà trobar la eina necessària per oferir un servei de qualitat i poder tenir el catàleg actualitzat en temps real. 15969 17824 20920 22142 24553 25749 31375 34856 0 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Evolució catàleg 1995-2002 Més de 5 milions de planes visitades Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 27 4.1. Servei de Catalogació El servei organitza, cataloga i indexa els fons documentals, no administratius, de la Biblioteca General i dels departaments municipals per conèixer els recursos d’informació existents, compartir i potenciar-ne l’ús, evitar duplicitats innecessàries dins la Corporació, i en definitiva, rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació de l’Ajuntament de Barcelona des d’una perspectiva global. El producte visible és el catàleg col.lectiu. Noves catalogacions any 2002: Departaments Catalogacions Urbanisme 2.041 Biblioteca General 952 Via Pública 704 Serveis Jurídics 219 Alcaldia 183 Estadística 136 Centre Informació Recursos Dona 103 Total 2002 4.338 Destaquen per la seva quantitat i qualitat, l’ingrés dels dos mil volums de la Biblioteca d’Urbanisme. Aquest ingrés ha estat possible gràcies a que dins l’any 2002 es va unificar el seu catàleg amb el catàleg col.lectiu de l’Ajuntament, la qual cosa ha eixamplat els recursos d’informació de tots els treballadors municipals. 5. Servei de CD-Roms corporatius La biblioteca ofereix la consulta de diferents bases de dades en suport electrònic, per tal que els treballadors municipals puguin usar aquestes fonts d’informació de forma autònoma des dels seus llocs de treball, i al mateix temps ens permet rendibilitzar aquests productes, els quals suposen sempre una despesa econòmica important. La selecció d’aquestes bases de dades es fa en funció de les necessitats corporatives, de l’exhaustivitat de continguts, de les facilitats i rapidesa en la 2.286 recursos més que l’any anterior Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 28 recerca, i del seu cost. És per això que cal fer una avaluació contínua dels diferents productes que apareixen en el mercat per tal de decidir una possible compra o baixa dels existents. 14 CDRoms i/o DVDs accessibles en línia 1000 usuaris del servei Assistència telefònica continuada Servei CDRoms corporatius via Intranet 0 200 400 600 800 1000 1200 ge ne r feb rer ma rç ab ril ma ig jun y juli ol ag os t se tem bre oc tub re no ve mb re de se mb re Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 29 Les bases de dades en suport òptic que se subscriuen són d’aparició bimestral o trimestral, i per això es complementen amb bases de dades homòlogues d’accés via web que garanteixen l’actualització dels continguts des de la data de tancament del CDRom, o DVD, fins al dia en que es necessita fer la recerca. Aquest és el cas de: Nom del recurs: Es complementa amb: DVD d’Aranzadi Westlaw online DVD La Ley Actualidad Actualidad online CDROMs: Iberlex, Iberlex UE i Jurisprudència Constiucional BOE online CDRom DOGC DOG online CDRom CSIC CSIC online Aquestes bases de dades es contracten sempre amb llicències d’accés multiusuari per garantir la consulta simultània des de diferents llocs de treball. Els accessos a les versions online es fan sempre que sigui possible, a través de control de les adreces IP. Durant l’any 2002 s’han afegit al servei 120 usuaris, amb la qual cosa rondem ja el miler. Al 2002 es van oferir els següents productes i continguts: ARANZADI DVD LEGISLACIÓ: Recull totes les disposicions de caràcter general publicades al BOE, i a altres butlletins especials: · Referència des del 1930 al 1977. · Text complet i estudi de vigències des del 1978. LEGISLACIÓ VIGENT: Les normes més usades i rellevants del nostre ordenament, anotades i actualitzades, des del 1870. LEGISLACIÓ CATALUNYA: Recull des del 1992 i a text íntegre les lleis orgàniques, les lleis, els reals decrets, i decrets legislatius, ordres, resolucions, instruccions, circulars, actes, etc. de la Comunitat Autònoma de Catalunya. CONVENIS COL.LECTIUS: Selecció de Convenis col·lectius d’àmbit estatal o autonòmic, acords de formació professional i laudes arbitrals. JURISPRUDÈNCIA TS: · Text íntegre de totes les resolucions del TS i de la DGRN des del 1979. · Text íntegre dels autos i sentències de la Sala Civil del TSJ en matèria foral. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 30 · Text íntegre de les sentències del Tribunal Constitucional des del 1981. · Selecció de sentències del TS i de la DGRN des del 1930 al 1979. TSJ, AN, TEAC, i AP: · Text íntegre de les resolucions dictades pels TSJ en matèria social i contenciós- administrativa des del 1993. · Text íntegre del TSJ i AP en matèria civil des del 1992. · Text íntegre de les AP en matèria penal. · Text íntegre dels TSJ, AN, i TEAC en matèria tributària des del 1992. ARANZADI LEA URBANISMO, FISCAL Y FORMULARIOS · Totes les qüestions d’interès en matèria fiscal, amb selecció de legislació, jurisprudència, i doctrina administrativa del TJCE, TC, TSJ, TEAC, DGAIE i FGE. Inclou també doctrina d’autor. · Formularis laborals sistematitzats i anotats amb doctrina, jurisprudència i legislació. · Formularis processals penals, des de la delimitació de la competència fins a les fases d’execució de la pena. · Formularis processals civils sistematitzats i anotats amb doctrina, legislació i jurisprudència. Formularis del contenciós-administratiu. Se segueix l’estructura de la Llei 29/1998, i s’incorpora en cada article, formularis, comentaris d’autor i jurisprudència. · Formularis fiscals amb jurisprudència. · Formularis civils anotats, amb la doctrina, la legislació i la jurisprudència associada. CIVITAS: Inclou tota la Revista Española de Derecho Administrativo, des del número 1 (1974) a text íntegre. CONSULTOR DE LOS AYUNTAMIENTOS: · Text complet de la normativa bàsica en matèria local, i d’altra legislació d’aplicació a totes les administracions públiques. · Sentències del TC, del TS, i dels TSJ publicades a la revista que porta el mateix nom. · Consultes publicades i resoltes per la redacció de la revista des del 1989. CSIC: Bases de dades del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, que dóna la referència bibliogràfica d'articles publicats en més de 2.300 revistes espanyoles de ciència, tecnologia, arts, humanitats, medicina, i ciències socials, a més dels fons documentals de totes les biblioteques del CSIC. DOGC: Recull tots els documents apareguts al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya des del núm.1 de 5 de desembre de 1977. ENCICLOPÈDIA CONTABILIDAD i AUDITORIA CISS: Normativa, jurisprudència i doctrina sobre comptabilitat i auditoria. IBERLEX: · Secció I (Disposicions Generals) del BOE des del 1968 de forma referencial, i a text complet des del 1977. · Secció III (Altres disposicions) del BOE a text complet des del 1995. · Secció IV (Justícia) del BOE a text complet des del 1997. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 31 · Sèrie L(legislació) del DOCE a text complet tota la normativa que afecta a Espanya des del 1968. · Sentències del Tribunal Constitucional a text complet des del 1982. IBERLEX-UE: · Disposicions aparegudes al Diari Oficial fins la divisió en sèries (1952-1967). Només es donen a text íntegre les publicades a la Edición Especial Española, de la resta es dóna només la referència bibliogràfica. · Sèrie L(legislació) del DOCE a text complet tota la normativa que afecta a Espanya des del 1968. · Sèrie COM (Documents COM finals) del DOCE des del 1995, però només la referència. IBERLEX JURISPRUDÈNCIA CONSTITUCIONAL: Text complet, des de l’any 1980, de les sentències i autos dictats pel Tribunal Constitucional publicats a la col.lecció Jurisprudència Constitucional. LA LEY ACTUALIDAD: Legislació, jurisprudència i doctrina espanyola. MEMENTOS FRANCIS LEFEBVRE: Inclou: · Memento Fiscal · Memento Contable · Memento Sociedades Mercantiles · Revistes Fiscal, Contable i Sociedades Mercantiles a text íntegre. REVISTA DE DERECHO URBANÍSTICO Y MEDIO AMBIENTE: Versió electrònica de la revista que porta el mateix nom. Recull des de l’inici de la publicació al 1967. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 32 6. Servei d’adquisicions i subscripcions corporatives 675 compres de recursos d’informació 111 renovacions de publicacions periòdiques 88 proveïdors editorials 734 precatalogacions de documentació Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 33 7. Formació d’usuaris La formació d’usuaris és una peça bàsica per potenciar l’ús dels serveis electrònics de l’Ajuntament, en general, i de la biblioteca en particular. Cal que els departaments municipals sàpiguen utilitzar tots els serveis que se’ls ofereix, i aprofitin les eines corporatives com la Intranet per adquirir, de forma continuada, nous coneixements. Els objectius generals del servei de formació són: 1. Ensenyar als treballadors municipals a recercar la informació que necessiten per a la seva tasca laboral. 2. Familiaritzar-los en el maneig dels serveis que s’ofereixen, per tal que siguin el màxim d’autònoms possible. 3. Potenciar l’ús i rendibilitzar els recursos d’informació municipals. 4. Promocionar l’ús de les noves tecnologies de la informació dins l'Ajuntament de Barcelona. 5. Difondre els serveis de la Biblioteca General. Es fan dos tipus de formacions: una que es fa “in situ” als locals de la biblioteca, on a l’usuari que entra, tan intern com extern, se li donen explicacions sobre quins són els recursos d’informació que té al seu abast i com els ha d’utilitzar; i un altra formació, que es fa de forma més sistemàtica i planificada. Són sessions més complexes i llargues, duren una mitjana de tres hores i requereixen una planificació prèvia amb un pla de treball i uns objectius molt concrets adaptats a les persones que reben la formació. Aquestes sessions s’acostumen a fer en petits grups, de 1 a 4 persones, i en el propi lloc de treball de l’usuari. 8. Servei d’expurgs i donacions Els departaments municipals, o la mateixa biblioteca a petició d’aquests, fan periòdicament expurg dels fons bibliogràfics que no són d’interès immediat per a la seva tasca laboral. Aquests fons arriben a la biblioteca, i des d’aquí s’ofereixen en donatiu a altres biblioteques de la ciutat, d’Espanya i de l’estranger. Els materials que no volen cap d’aquestes entitats s’envien a ONG relacionades amb el llibre i la lectura. 168 treballadors municipals formats en recerca d’informació Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 34 L’any 2002 s’han transferit a la Biblioteca 476 documents des de 19 departaments municipals: Alcaldia 2ª. Tinència Dir. Protecció Civil Gerència Municipal Gerència Serveis Generals ICUB IMEB OAC Sant Miquel Protecció civil Protocol Regidoria Educació Regidoria Esports Regidoria Cooperació Regidoria Presidència i Hisenda Regidoria Promoció Econòmica Registre General Secretaria General Serveis Personals 22@Bcn S’han ofert 3.000 documents a biblioteques de l’exterior de l’Ajuntament de Barcelona. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 35 ALTRES ACTIVITATS Base de Dades “La Innovació al teu abast” Sota l’encàrrec de la Direcció de Serveis de Qualitat s’ha treballat en la creació d’una base de dades que recull interessants experiències innovadores en els diferents sectors d’actuació de les administracions públiques. Aquesta base és accessible des de la Intranet i permet als gestors i tècnics municipals trobar fàcilment, bancs de bones pràctiques, adreces web, comunicacions de jornades, articles de revista, monografies i fins i tot, llistes de discussió, on es podran inscriure i participar de fòrums i debats del seu àmbit d'actuació. La base es va presentar a la 2ª. Convenció Municipal per la Innovació i es continua actualitzant amb les novetats d’interès aparegudes a nivell local, estatal i internacional. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 36 Base de dades Fons Gràfic Urbanisme S’ha finalitzat la primera fase del projecte de digitalització del sector d’Urbanisme, i ja es disposa d’una base de dades a la Intranet a través de la qual es poden visualitzar 1500 imatges de mobiliari urbà amb les seves dades descriptives i els dibuixos tècnics associats a cada una d’elles. Pel 2003 s’introduiran la resta d’imatges d’edificis i escultures, de patrimoni històric i de plans i projectes municipals i es treballarà per posar la base de dades accessible a través d’Internet. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 37 Reglaments municipals online Per poder donar accés a la resta de la normativa municipal, a banda de les ordenances generals i fiscals que ja estan consultables per la Intranet i la Internet, hem estat recercant tots els reglaments administratius en vigor per poder-los escanneijar i fer-los accessibles. Centre de documentació Circulació S’ha acabat l’organització del centre de documentació del sector de la Via Pública especialitzat en temes de circulació. S’ha canviat el mobiliari adaptant-lo a les necessitats, s’han catalogat i indexat tots els fons documentals i s’han revisat les fonts d’informació dels treballadors del sector per tal de millorar-les. Consorci de Biblioteques de Barcelona Per tal de donar més transparència i difusió a la documentació municipal la Biblioteca ha engegat dos projectes amb les biblioteques públiques de la ciutat. Un d’ells és l’oferiment del fons de la Biblioteca General a través d’un servei de préstec. El ciutadà pot sol·licitar el préstec de qualsevol document públic de la nostra col.lecció a la biblioteca més propera al seu domicili habitual. Un altra projecte que encara està en marxa, és la creació d’un servei d’informació municipal a les biblioteques públiques. El projecte té diferents línies de treball: una d’elles es la formació dels bibliotecaris en la producció d’ informació i documentació municipal, i l’altra és l’organització d’aquesta informació per a que sigui el màxim d’accessible possible per mitjans electrònics remots. Informe sobre la documentació del sector de Serveis Personals S’ha fet un informe proposant les mesures adequades per racionalitzar i rendibilitzar la documentació i la informació generada pel sector de Serveis Personals. En aquest estudi es detectaven les mancances i la falta de coordinació del sector en aquestes matèries, i es donava solucions emmarcades dins l’estratègia corporativa documental. Memòria 2002 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 38 Informe sobre la documentació de l’Institut del Paisatge Urbà A petició del propi Institut es va estudiar la manera de millorar l’organització de la documentació que havia anat acumulant des de la seva creació. L’Institut té un important fons gràfic aplegat que resulta de molt interès per a la ciutat de Barcelona. Conveni de col.laboració amb la UPF S’ha signat un conveni de col.laboració amb la universitat Pompeu Fabra per a la realització de pràctiques d’estudiants de Ciències polítiques i Gestió Pública a la Biblioteca General. Barcelona 2003