Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 1 SUMARI Introducció 2 Presentació 3 Organigrama 4 Despesa Econòmica 5 Objectius Generals 5 Serveis 6 1. Servei d’Informació i Atenció al Públic 6 Usuaris SIPs- SIEs 7 Consultes SIPs-SIEs 9 2. Servei de Publicacions Periòdiques 23 3. Servei d'Obtenció de Documents 25 4. Servei de Préstec intern 27 5. Catàleg col.lectiu 28 5.1. Servei de catalogació 31 6. Servei de CD-Roms/DVDs corporatius 31 7. Servei d’adquisicions i subscripcions del Sector 33 8. Servei de Teledocumentació 34 9. Formació d’usuaris 36 10. Servei d’Expurgs i Donacions 36 Altres activitats 38 Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 2 INTRODUCCIÓ Em plau presentar-vos el resum de les realitzacions corresponents a l'any 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona. Nous projectes com les Ordenances municipals fàcils seran un avenç important per tal de fer de Barcelona una ciutat més cívica. Serveis com la difusió dels reglaments i estatuts municipals a Intranet, també han representat un pas més per aconseguir que la nostra administració sigui més eficient i transparent. Els serveis d'informació electrònics es continuen consolidant com els recursos d'informació claus per estar eficaçment informats. S'estan perfeccionant de forma notable els serveis oferts i es continua treballant en l'aplicació de les tecnologies de la informació pel tractament, recuperació i difusió de la informació municipal. Estem contents dels objectius assolits fins ara i us assegurem que continuarem vetllant per fer uns serveis d'informació àgils, fiables i cada dia més adaptats a les necessitats de l'Ajuntament i de la ciutat. Josep I. Cuervo i Argudín Regidor-President Comissió de Presidència, Hisenda i Coordinació Territorial Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 3 PRESENTACIÓ Un cop més, i com cada any, tenim el plaer de presentar-vos un repàs de les activitats més importants dutes a terme a la Biblioteca General. La majoria de serveis han seguit la tònica de creixement d'altres anys, sobretot els serveis inherents a la Intranet que són cada dia més coneguts i més utilitzats. El servei d'informació i atenció al públic continua essent l'estrella. Els usuaris electrònics d'aquest servei són cada any més importants, quasi 53.000 més que l'any anterior. Les consultes electròniques també han augmentat, triplicant- se en respecte a l'any 2003. La Legislació consolidada per temes a la Intranet ha rebut una mitjana de cinc- centes consultes diàries la qual cosa l'ha col·locat en el número ú dels serveis electrònics i ens confirma la utilitat del servei. Del 2003 voldríem destacar dos grans projectes que creiem que tindran un gran impacte dins i fora de la Corporació: les Ordenances municipals fàcils que permetran al ciutadà, i també al treballador municipal, conèixer quina normativa municipal regula un tema determinat; i la Biblioteca virtual, un gran projecte que tot i que encara està en marxa creiem que serà un gran avenç en la recerca de recursos d'informació municipals. Una altra qüestió a remarcar i que ens hauria de fer reflexionar és sobre les conseqüències de l'impacte que les noves tecnologies estan tenint en els nostres serveis. Diàriament estem vivint les avantatges que ens aporten les tecnologies de la informació en la nostra Corporació, però no hauríem d'oblidar que les tecnologies han de seguir avançant, elles mateixes ens ho demanen, igual que ho fan els nostres usuaris que no volen perdre el nivell de servei, l'eficàcia i l'eficiència que amb elles han aconseguit. Les tecnologies de la informació han de continuar evolucionant. Els futurs anys han de ser els anys de millora d'aquestes eines, millores que ens permetran seguir avançant i donant als nostres usuaris el que realment esperen i necessiten. Marta Ràfales Cap de la Biblioteca General Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 4 ORGANIGRAMA 2003 AJUNTAMENT DE BARCELONA ¯ SECTOR DE SERVEIS GENERALS Gerent de Serveis Generals: Sra. Lola González Director Administratiu: Sr. Joaquim Palau ¯ DIRECTORA D'ADMINISTRACIÓ GENERAL Sra. Irene Pagès ¯ ARXIVER EN CAP Sr. Ramon Alberch ¯ BIBLIOTECA GENERAL Cap: Sra. Marta Ràfales Bibliotecaris-Documentalistes: Sra. Roser Batlló Sra. Montserrat Cabré Sra. Anna Tintó Sra. Margarita Vázquez Altres tècnics: Sra. Elvira Jou Administratius: Sra. Montse Bonet Sra. Cristina Mompeat Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 5 DESPESA ECONÒMICA 2003 Capítol 1 (Personal) 269.806,28 Capítol 2 (Despeses corrents) 245.933,71 Total 2003 515.739,99 OBJECTIUS GENERALS La Biblioteca General es va constituir l'any 1983 com a servei central d'informació documental de l'Ajuntament de Barcelona amb les següents línies generals: 1. Qualitat del servei basada en: a) fiabilitat de la informació proporcionada b) rapidesa en resoldre les consultes c) avançament a les necessitats documentals de l'Ajuntament 2. Descentralització dels fons municipals dels departaments però amb integració de processos i tractaments tècnics de la documentació, per tal de simplificar estructures i estalviar recursos. 3. Assegurar l'accés i conservació de la producció bibliogràfica municipal. 4. Racionalitzar i rendibilitzar els recursos documentals municipals, per tal de compartir-los, i estalviar-ne els costos. 5. Servei central d'assessorament tècnic en matèria documental, excepte per les àrees d'Ensenyament i Cultura. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 6 SERVEIS 1. Servei d'Informació i Atenció al Públic El servei està adreçat a satisfer les necessitats d’informació i documentació dels treballadors municipals. Tot i que és una biblioteca especialitzada en temàtica municipal, està oberta a tothom, ciutadans, institucions, empreses, etc. per tal de garantir l’accés d’aquests col·lectius a la informació i documentació pública municipal. Gràcies a l'ajut de les tecnologies de la informació, la forma de prestació d’aquest servei ha anat evolucionant al llarg dels anys. Abans, la majoria de consultes que es resolien des de la biblioteca, eren peticions que els usuaris realitzaven per qualsevol dels canals de comunicació disponibles (presencialment, per correu electrònic, per telèfon o per fax) i requerien sempre d’un tècnic per resoldre-les. Ara, en canvi, els usuaris poden ser més autònoms i buscar-se ells mateixos la informació mitjançant els serveis d'informació electrònics. Aquesta situació ens ha portat a distingir dos tipus de serveis: els dels serveis d’informació presencials, que anomenem SIPs, i els dels serveis d’informació electrònics o SIEs. Ambdós tenen usuaris interns i externs. Considerem usuari intern a qualsevol persona que estigui treballant per l'Ajuntament de Barcelona, independentment de la seva relació laboral i usuari extern a particulars, estudiants, empreses, institucions acadèmiques, biblioteques, museus, etc. que no tenen cap vinculació laboral amb la corporació municipal. Els usuaris externs són de la ciutat majoritàriament, però també n'hi ha de la resta d'Espanya i de l'estranger. Els SIPs estan atesos directament per dos tècnics que coneixen molt bé les fonts d'informació internes i externes per resoldre, tant ràpid com sigui possible, les peticions plantejades. Totes les comandes, excepte les de teledocumentació, es responen en un termini màxim de 48 hores. Si el servei no pot donar la informació final dins d'aquest termini fixat, aquest és el cas de peticions on de vegades han d'intervenir terceres persones, s’informa a l'usuari de quin és l'estat de la seva consulta i del temps que pot trigar a tenir el resultat final. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 7 Els SIEs, en canvi, es realitzen via Intranet pels treballadors de la Corporació, i via Internet, pels usuaris externs. Tenen al darrera tot el personal de la biblioteca el qual actualitza els continguts de la seva reponsabilitat. No cal dir que en aquests moments aquests són els serveis que més dedicació requereixen, sobretot aquells que són exclusius de la corporació municipal. 1) Usuaris SIPs (presencials) - SIEs (electrònics) 2003 SIPs interns SIEs interns SIPs externs SIEs externs Gener 176 9.194 231 43.671 Febrer 156 7.808 256 38.076 Març 187 7.908 267 39.580 Abril 162 6.797 224 49.409 Maig 160 7.325 284 37.949 Juny 126 7.471 166 33.292 Juliol 174 6.420 176 27.711 Agost 69 3.602 126 23.670 Setembre 113 5.171 152 53.936 Octubre 152 11.092 197 81.345 Novembre 146 8.239 176 53.148 Desembre 87 19.133 144 96.696 Total 1.708 100.160 2.399 578.483 52.970 usuaris SIEs interns més que l'any 2002. 674 usuaris SIPs menys que l'any 2002. Usuaris presencials 2003 42% 58% Usuaris interns Usuaris externs Ha augmentat el percentatge d'usuaris SIPs interns respecte a l'any anterior. 131 departaments municipals usuaris al 2003 Evolució usuaris presencials 2003 0 50 100 150 200 250 300 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem bre Oc tub re No ve mb re De se mb re Us. interns Us. externs Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 8 Usuaris presencials versus electrònics 2003 Usuaris interns presencials 2% Usuaris interns electrònics 98% Els usuaris electrònics avancen cada any respecte als presencials. Al 2003 van representar el 98%. Evolució d'usuaris intranet 2002-2003 Biblioteca electrònica Jornades d'interès Publicacions Oficials Ordenances Legislació per temes Revistes Novetats Legislatives INFOBIB 0 5000 10000 15000 20000 25000 Usuaris 2003 Usuaris 2002 Continua l'evolució ascendent dels usuaris dels SIEs des dels seus inicis. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 9 2) Consultes SIPs (presencials) - SIEs (electròniques) Les consultes SIPs són aquelles que es realitzen en persona, o bé per correu electrònic, correu postal, telèfon o fax, i requereixen la intervenció del bibliotecari per resoldre-les. Els serveis SIEs són aquells que s’ofereixen per mitjà de la Intranet corporativa i de la Internet, i estan molt pensats per facilitar la recerca d’informació, facilitant, al màxim, que puguin ésser autònoms en la cerca i, localització, de continguts. La gran avantatge dels serveis electrònics és que l’usuari té accés immediat a la informació. L’obtenció ràpida i àgil del document fa que l’usuari quedi molt satisfet amb els resultats obtinguts, i continuï usant aquest mètode de recerca. 2003 SIPs internes SIEs internes SIPs externes SIEs externes Gener 255 67914 384 238.886 Febrer 214 63.412 419 255.186 Març 257 86.285 393 500.266 Abril 209 96.625 355 563.507 Maig 235 112.517 409 219.924 Juny 155 166.589 270 178.622 Juliol 245 151.686 293 116.982 Agost 106 98.703 205 191.949 Setembre 141 140.384 247 501.764 Octubre 200 205.071 345 439.113 Novembre 218 195.027 313 289.940 Desembre 108 168.516 227 216.373 Total 2.343 1.484.815 3.860 3.712.512 SIES intranet: 5624 planes consultades/dia Promig SIPs: 24 consultes/dia 1.484.815 557.699 0 200.000 400.000 600.000 800.000 1.000.000 1.200.000 1.400.000 1.600.000 2003 2002 Evolució consultes electròniques internes 2002-2003 S'han triplicat les consultes a Intranet en un any Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 10 2.1. Consultes SIPs (presencials): Mètodes de comunicació Consultes internes Consultes externes Totals Correu 15 2 17 E-mail 525 89 514 Fax 90 25 115 Persones 513 3002 3615 Telèfon 1200 742 1942 Total 2.343 3.860 6.203 El mètode més usat per fer les consultes presencials dins de l'Ajuntament és encara el telèfon. El correu intern ha quasi desaparegut. Usuaris SIPs interns E-mail 23% Fax 4% Persones 22% Telèfon 51% Usuaris SIPs externs Persones 78% Telèfon 19% Fax 1% E-mail 2% Els percentatges són els mateixos que l'any anterior. El ciutadà encara prefereix venir personalment a la Biblioteca General que anar a la biblioteca pública més propera al seu domicili particular. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 11 Per acostar la informació municipal al ciutadà enguany s'ha format als bibliotecaris del Consorci de Biblioteques de Barcelona en l'ús dels serveis d'informació que oferim a través de la Intranet i evitar així, el desplaçament del ciutadà a la Biblioteca General, tot i així aquest és un procés lent que encara no es veu reflectit en les estadístiques d'ús. Consultes SIPS internes per Sectors i Districtes: Sectors Consultes Serveis Generals 1036 Via Pública 414 Serveis Personals 348 Districtes 281 Urbanisme 165 Manteniment i Serveis 99 2343 Tot i que continua essent Serveis Generals el sector que més consultes presencials fa, al 2003 ha decrescut el procentatge d'ús a favor de la resta de sectors i Districtes. Consultes SIPs internes Urbanisme 7% Districtes 12% Serveis Personals 15% Via Pública 18% Manteniment i Serveis 4% Serveis Generals 44% Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 12 Les 10 dependències que més peticions presencials han realitzat del sector de Serveis Generals han estat: q Serveis Jurídics Centrals q Grup municipal Partit Popular q Institut Municipal d'Hisenda q Tresoreria q Secretaria General q Comerç i Consum q Recursos Humans q Administració de Serveis generals q Alcaldia Agafant com a referència el conjunt de sectors i districtes, els 10 departaments que més han usat els sistemes d'informació presencials són: q Guardia Urbana q Institut de Cultura de Barcelona q Serveis Jurídics Centrals q Via Pública q Serveis personals q Grup PP q Institut Municipal d'Hisenda q Tresoreria q Manteniment i Serveis Temàtica consultes presencials: Temàtica consultes SIPs externes Normativa municipal i legislació 46% Informació Bcn i cultura 31% Ensenyament, Serv. socials i Esports 4% Economia i empreses 3% Urbanisme i Via Pública 6% Administració pública 9% Medi Ambient 1% Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 13 Òbviament els percentatges es mantenen quasi bé com l'any anterior ja que aquesta biblioteca està especialitzada en temes legislatius i de gestió pública local. En el cas de les consultes presencials dels ciutadans els temes més demanats són, com cada any, els legislatius i dins d'aquest gran grup, el 54% correspon a la consulta de la normativa municipal. L'any 2004, i per facilitar la recerca d'aquesta informació al ciutadà, potenciarem l'accés electrònic de les ordenances municipals generals i fiscals a través d'Internet. També són similars els percentatges de les temàtiques de les consultes dels usuaris interns de l'Ajuntament: les consultes legislatives són les més habituals, essent les de normativa municipal però un 11% de la resta. Això s'explicaria perquè els treballadors municipals es busquen ells mateixos aquest tipus de normativa dins les seccions d'Intranet de la biblioteca, i en canvi prefereixen demanar la resta de normativa estatal, autonòmica i europea. Temàtica consultes SIPs internes Normativa municipal i legislació 61% Informació Bcn i cultura 18% Urbanisme i Via Pública 4% Economia i empreses 4% Ensenyament, Serv.socials i Esports 2% Medi Ambient 2% Administració pública 9% Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 14 2.2. Consultes SIES (electròniques): Serveis Consultes Intranet Legislació per temes 144228 Publicacions oficials 41699 Ordenances 15990 Novetats legislatives 15928 Revistes electròniques 8376 Biblioteca electrònica 6399 INFOBIB 3027 Butlletins Unió Europea 2562 Jornades d'interès 2236 Formularis 1657 (*) Només hi ha dades registrades fins a juliol del 2003. 1r. Legislació consolidada per temes: 1.484.815 planes visitades al 2003 SIE més consultat: Legislació per temes Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 15 2003 Usuaris Consultes gener 396 907 febrer 1.542 3.529 març 1.524 3.414 abril 462 1.178 maig 1.850 13.157 juny 1.705 14.525 juliol 1.728 14.467 agost 727 10.113 setembre 1.532 13.862 octubre 2.852 25.026 novembre 2.189 21.833 desembre 1.701 22.127 TOTAL 18.208 144.228 546 consultes legislatives/dia TOTA la normativa municipal Actualització diària Legislació consolidada amb la garantia de LA LEY. 0 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 140.000 160.000 Consultes 2003 Consultes 2002 Evolució consultes Intranet Legislació per temes 454 consultes diàries més que l'any anterior. Èxit del servei: primer lloc del rànquing de consultes electròniques. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 16 El volum de legislació que resulta bàsica per al treball de la Corporació és tant que s'ha fet necessari plantejar-se un mètode de consulta de la normativa molt més àgil i eficaç. És per això que al 2004 volem permetre la recerca per paraula clau de cada una de les disposicions legals recollides a través d'un buscador. 2n. Consulta de les publicacions oficials: 2003 BOE BOP DOCE DOGC Gener 1.456 543 403 1.680 Febrer 1.399 332 362 1.402 Març 1.200 361 370 1.272 Abril 1.116 893 241 1.394 Maig 1.453 1.350 400 1.476 Juny 1.436 1.340 452 1.298 Juliol 889 1.114 474 1.304 Agost 660 625 146 581 Setembre 994 968 247 990 Octubre 1.081 1.358 423 1.184 Novembre 1.010 902 145 873 Desembre 613 793 99 597 Total 13.307 10.579 3.762 14.051 158 consultes diàries 41.699 consultes/any El DOGC és la pub.oficial més consultada Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 17 Tot i que aquestes publicacions estan disponibles a Internet, la biblioteca realitza aquest servei per dos motius principals: 1r. donar un servei de valor afegit al que hi ha a la Internet llegint prèviament les disposicions aparegudes i destacant les realment importants i d'interès municipal. 2n. permetre l'accés al text complet de la normativa per aquelles persones que no disposen de connexió a Internet. 3r. Ordenances municipals: 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 DOGC BOE BOP DOUE Consultes pub.oficials a Intranet Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 18 2003 Consultes gener 1.826 febrer 1.727 març 1.447 abril 1.298 maig 1.248 juny 1.273 juliol 1.168 agost 665 setembre 1.129 octubre 1.880 novembre 1.349 desembre 980 TOTAL 15.990 Al 2003 es va afegir la possibilitat de consultar les ordenances per títol, a més de la consulta per grans temes. Al mateix any es va iniciar un nou projecte per tal de donar molts més punts d'accés temàtic a les ordenances generals i fiscals que s'acabarà al 2004. 3) 4t. Novetats legislatives: TOTES LES ORDENANCES A TEXT ÍNTEGRE 61 planes consultades/dia Accés per tema, o títol, a tota la normativa municipal Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 19 Aquest servei és el resultat d'una acurada revisió i filtrat de les disposicions aparegudes a totes les publicacions oficials a primera hora del matí. Pretén informar ràpidament de les novetats aparegudes en aquestes publicacions i que són de màxim interès per la Corporació. El servei té diferents seccions diàries: q Notícies jurídiques de totes les disciplines recollides en dos butlletins diaris de l'empresa Datadiar i l'empresa La Ley. Estan disponible a primera hora del matí per a que els nostres usuaris comencin el dia laboral coneixent les novetats importants relacionades amb el seu tema d'activitat. q Noves normatives publicades al BOE, BOP, DOGC i DOUE filtrades pel personal de la biblioteca amb la finalitat d'estalviar el temps de lectura als usuaris. S'informa de les disposicions d'interès general per tot l'Ajuntament i es dóna el text complet de la disposició. q Noves normatives pendents a informació pública generalment extretes del BOP, de les quals es fa el seguiment fins la seva aprovació definitiva. q Noves normatives pendents d'aprovació definitiva per l'Ajuntament i de les quals també se'n fa el seguiment fins l'aprovació definitiva. 5è. Reglaments organitzatius: Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 20 Aquest és un nou servei que la Biblioteca General ha creat al 2003 amb el compromís d'actualització constant. Tot i la dificultat que es preveia en recercar i localitzar tots els reglaments organitzatius dels Districtes, dels Consells Assessors i d'altres òrgans administratius de l'Ajuntament, i donar-los un format electrònic que garantís la seva integritat, es va començar el projecte per la quantitat de peticions internes que es rebien sobre aquest tema. Al costat del nom de cada organisme s'ha afegit la seu web, si es que en disposa. Enguany encara no disposem d'estadístiques d'ús d'aquesta plana per poder veure'n l'ús. 6è. Estatuts d'empreses i consorcis municipals: Aquesta també és una nova secció a la Intranet que ofereix els estatuts de Consorcis, Empreses, Fundacions, Organismes autònoms i entitats de dret públic i Patronats entre alguns altres. La posta en marxa ha representat, també, un llarg període de dedicació per part de la biblioteca. Encara però, no disposem d'estadístiques d'ús. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 21 7è. Biblioteca electrònica: Aquest servei penja de la web externa en el servidor d'internet i també de la web d'intranet per la qual cosa rep consultes internes del propi Ajuntament i consultes externes de la resta del món. L'any 2003 ha tingut un fort augment de continguts: ha passat de 629 recursos web (2002) a oferir una selecció de 1048 recursos, que són bàsics per conèixer i treballar des de l'administració en totes les disciplines. També ha tingut un fort increment de consultes en respecte l'any anterior. Al 2002 es varen comptabilitzar 3.474 consultes del servei, al 2003 han estat quasi 12.000 les consultes rebudes. 2003 Consultes Intranet Consultes Internet gener 490 510 febrer 504 594 març 692 639 abril 588 591 maig 593 614 juny 647 614 juliol 513 359 agost (*) 154 51 setembre 396 367 octubre (*) 694 312 novembre 568 553 desembre (*) 560 85 TOTAL 6.399 5.289 (*)Només es disposen dades d'una setmana a internet. 1000 consultes/mes 1048 Recursos web accessibles per temes Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 22 8è. Butlletí electrònic INFO*BIB: Des del maig del 2001, data en que va sortir el primer número a Intranet, el butlletí ha anat, lògicament, evolucionant. Tot i que continua essent la plataforma de difusió dels recursos d'informació i novetats de la Biblioteca General, és sobretot una eina per millorar els coneixements i habilitats dels treballadors municipals. Es pretén que aquesta adquisició continuada de coneixements estigui en la línia de millorar els hàbits informacionals i que el personal es pugui mantenir al dia sobre les estratègies innovadores de les administracions públiques nacionals o estrangeres. Malgrat no tenir una periodicitat regular, cada cop que surt un nou exemplar aquest és sempre molt consultat. Del 2003 destacaríem el número especial de Sant Jordi que, tot i ser sempre un monogràfic molt diferent, dedicat especialment al llibre i la lectura, aquest darrer any es va basar en la defensa de la pau i lectures relacionades. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 23 2003 Usuaris Consultes gener 295 482 febrer 306 597 març 303 543 abril 190 414 maig 80 153 juny 58 109 juliol 37 47 agost 47 117 setembre 57 121 octubre 99 191 novembre 41 73 desembre 72 180 TOTAL 1.585 3.027 2. Servei de Publicacions Periòdiques 2.1. Revistes electròniques Amb aquest servei es dóna accés a 371 títols de publicacions periòdiques de forma immediata a través de la Intranet. Es recullen totes les revistes que es reben a la Biblioteca General i d'altres que malgrat no tenir-ne l'edició impresa, es consideren necessàries per a l'administració i estan en format electrònic. 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 Consultes 2002 Consultes 2003 Consultes Info*bib 2002-2003 3.000 consultes rebudes/any 700 consultes més que l'any anterior 1r. BUTLLETÍ ELECTRÒNIC sobre innovació al sector públic Tots els documents a text íntegre. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 24 Es permet, segons els casos, la consulta del sumari, la visualització del text complet dels articles apareguts a la revista i/o la consulta de tots els seus números. 2003 Consultes gener 801 febrer 896 març 825 abril 742 maig 708 juny 968 juliol 635 agost 273 setembre 498 octubre 916 novembre 703 desembre 411 Enguany s'ha fet un acord amb l'Agència de Salut Pública a través del qual l'Agència pot accedir a revistes electròniques específiques a text complet via el servei d'OCLC Firstsearch de la Biblioteca General, i així mateix la nostra biblioteca i tots els seus usuaris municipals podran accedir a aquestes revistes des de la Intranet. 8.376 planes/any consultades 371 revistes accessibles 196 revistes electròniques en línia 107 revistes circulant 109 usuaris del servei de circulació Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 25 2.2. Circulació de Publicacions Periòdiques A més de la consulta per Intranet, totes les subscripcions que es reben en suport paper a la BG, també s'ofereixen en circulació a qualsevol dels departaments municipals. Si l'usuari sol.licita participar en la circulació d'un títol de revista, aquest rebrà en el seu propi despatx el darrer número de la publicació a partir del moment que apareix en el mercat. La sol.licitud es fa des de la mateixa secció de revistes a la Intranet. En el darrer any el nombre d'usuaris del servei de circulació ha augmentat molt: ara en comptabilitzem 109. El nombre de revistes que circulen, en canvi, s'ha reduït perquè moltes d'elles ja es poden oferir en format electrònic. 3. Servei d’Obtenció de Documents És un servei essencialment de caire intern, dirigit als treballadors municipals. L'usuari pot demanar a aquest servei qualsevol documentació, editada o no, que no té l’Ajuntament de Barcelona dins del seu fons documental. Això exigeix cercar la documentació en diferents institucions externes i fer-ne la sol.licitud de préstec o còpia. Si el document demanat és una monografia, un cop consultada caldrà retornar- la al centre prestatari vetllant pel respecte dels drets d'autor. Òbviament aquest servei és molt necessari pels departaments que es dediquen a investigació i recerca. 2003 SOD Serveis Personals 193 Serveis Generals 24 Districtes 3 Urbanisme 3 TOTAL 223 Per poder localitzar de forma ràpida els documents, es disposa de connexions telemàtiques amb diferents sistemes bibliotecaris i bases de dades nacionals i estrangeres que permeten fer la comanda del material en pocs minuts. Dos dels sistemes més usats per buscar documentació són: a) Les bases de dades d'OCLC Firstsearch que recullen més de 10 milions d'articles de revista a text complet. Tipus de sol.licituds de SOD: 186 Articles revista 37 Préstecs interbibliotecaris Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 26 b) La base de dades de la "British Library": Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 27 4.Servei de Préstec intern Els departaments municipals poden gaudir del servei de préstec del fons documental que es troba en el catàleg col.lectiu. El servei de préstec facilita, a més, a les institucions alienes a l’Ajuntament de Barcelona, la documentació municipal pública que aquests demanen. Es fa préstec i reserva de tota la col.lecció del catàleg corporatiu. Per tant no només es fa préstec del fons de la Biblioteca General sinó que també es fa de la resta de documentació dels departaments municipals. Lògicament per poder fer un préstec és bàsic saber prèviament on es localitza el material, i per això és molt important la tasca del servei de catalogació que organitza i coordina els fons municipals, per tal de tenir-los controlats i fer-los més rendibles. Durant l’any 2003 hem hagut de continuar fent el processos de gestió del préstec, és a dir, reserves, reclamacions, renovacions i préstecs, totalment manuals degut a que el programari que ens permetia la gestió d'aquest encara no s'ha pogut canviar per un altre. Préstecs 2003 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Ge ne r Fe bre r Ma rç Ab ril Ma ig Ju ny Ju liol Ag os t Se tem . Oc tub . No ve m. De se m 458 préstecs interns Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 28 5. Catàleg col.lectiu El catàleg de la Biblioteca General dóna accés a 31.016 documents que es troben repartits per totes les dependències municipals, inclosa la pròpia Biblioteca. L’objectiu del catàleg és rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació municipals en qualsevol suport, i per això es troben des de monografies, a articles de revistes, revistes electròniques, vídeos, CD-Roms, etc. Els serveis municipals poden consultar el catàleg des dels propis ordinadors, i quan localitzen el recurs que necessiten, la biblioteca s’encarrega de gestionar- li i tramitar-li el préstec. Si en canvi, no hi troben el document, la biblioteca li facilita el material per la via més òptima possible en cada cas: compra, préstec interbibliotecari, etc. El catàleg es pot consultar de dues maneres: a través del propi aplicatiu anomenat GLAS, que permet la recerca dels fons documentals per qualsevol dels camps significatius de la referència bibliogràfica, que es pot fer des de la Intranet i també des del propi escriptori de l’ordinador; i la consulta via web que, en aquests moments, només permet l’accés al document per l’autor, títol o matèria. Imatge de la recerca per matèries Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 29 Consulta d'una revista electrònica Consulta d'una monografia electrònica Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 30 Volums al catàleg col.lectiu per departaments: Biblioteca General 13.713 Estadística 4.010 Antic IMAE 3.711 Urbanisme 2.623 Alcaldia 2.358 Manteniment i Serveis 2.192 Centre Informació Recursos Dona 2.789 Gerència Serveis Personals 944 Gabinet Jurídic 1.119 CDSS 609 Altres 803 TOTAL 2003 34.871 El nombre de volums ha augmentat lleugerament i això ha estat degut a que durant el 2003 s'han ofert molts del nostres documents a altres biblioteques de la ciutat, degut sobretot, a la manca d'espai. Accessos al catàleg via Internet: 2003 Consultes gener 238.376 febrer 254.592 març 499.627 abril 562.916 maig 219.310 juny 178.008 juliol 116.623 agost 191.898 setembre 501.397 octubre 438.801 novembre 289.387 desembre 216.373 TOTAL 3.712.512 Tal i com ja s'esperava, l'any 2003 ha baixat molt la consulta al catàleg. La raó ha estat l'obsolescència del programari que gestiona el catàleg i la manca d'actualització dels continguts qüestions ambdues que esperem resoldre aviat. 34.856 recursos accessibles 4.126 documents municipals 1.300.000 accessos menys que l'any anterior. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 31 5.1. Servei de Catalogació El servei organitza, cataloga i indexa els fons documentals, no administratius, de la Biblioteca General i dels departaments municipals per conèixer els recursos d’informació existents, compartir i potenciar-ne l’ús, evitar duplicitats innecessàries dins la Corporació, i en definitiva, rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació de l’Ajuntament de Barcelona des d’una perspectiva global. El producte visible d'aquest servei és el catàleg col.lectiu. Noves catalogacions any 2003 Departaments Catalogacions Biblioteca General 1.562 Centre Informació Recursos Dona 807 Serveis Jurídics 440 Urbanisme 246 Estadística 192 Alcaldia 170 Via Pública 147 Total 3.564 6. Servei de CD-Roms/DVDs corporatius S'ofereix la consulta de diferents bases de dades especialitzades que estan en suport electrònic, per tal que el personal municipal pugui usar aquestes fonts d’informació de forma autònoma des del seu lloc de treball. Tenir aquests productes en xarxa ens permet, al mateix temps, rendibilitzar-los ja que suposen sempre una despesa econòmica important. La Biblioteca General és la que més noves catalogacions ha realitzat al 2003. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 32 La selecció d’aquestes bases de dades es fa en funció de les necessitats corporatives, de l’exhaustivitat de continguts, de les facilitats i rapidesa en la recerca, i del seu cost. És per això que cal fer una avaluació contínua dels diferents productes que apareixen en el mercat per tal de decidir una possible compra o baixa dels existents. Les bases de dades en suport òptic que se subscriuen són d’aparició bimestral o trimestral, i per això es complementen amb bases de dades homòlogues d’accés via web que garanteixen l’actualització dels continguts des de la data de tancament del CDRom, o DVD, fins al dia en que es necessita fer la recerca. Es contracten sempre amb llicències d’accés multiusuari per garantir la consulta simultània des de diferents llocs de treball. Els accessos a les versions online es fan sempre que sigui possible, a través de control de les adreces IP. 14 CDRoms i/o DVDs accessibles en línia 1000 usuaris del servei Assistència telefònica continuada Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 33 7. Servei d’adquisicions i subscripcions corporatives A més de gestionar les compres i subscripcions de qualsevol recurs d'informació propi, és a dir, aquell que passarà a formar part de la pròpia col.lecció, la biblioteca adquireix els recursos que els departaments municipals del sector de Serveis Generals desitgen. Això vol dir que cal estar molt pendent de les novetats del mercat editorial, en general, i de les de l'Ajuntament de Barcelona, en particular, per tal d'anticipar-se a les necessitats dels usuaris. El procés comença amb la selecció de les novetats o via catàleg imprès o via web, que cada vegada és una modalitat més estesa, cal comparar els preus dels diferents proveïdors i abans d'executar la comanda caldrà portar el control d'aquestes en el mòdul d'adquisicions del sistema de gestió bibliotecària GLAS. El sistema és extremadament necessari per conèixer i gestionar el pressupost ( compromisos adquirits, etc.). També és bàsic per conèixer a quin departaments s'ha d'enviar la documentació quan la serveix el proveïdor. Quan s'entra una comanda per primera vegada, el sistema busca en el catàleg col.lectiu si ja existeix el document en algun departament municipal i d'aquesta manera podem evitar, molt fàcilment, duplicitats innecessàries. Quan es rep aquest material, el servei en fa la precatalogació per tal que les dades bibliogràfiques de cada recurs es puguin aprofitar des del mòdul de catàleg. El servei d'adquisicions s'encarrega també d'organitzar i supervisar la distribució de les subscripcions de premsa diària d'aquest sector la qual cosa és una feina de dedicació diària i constant. 1.357 compres de recursos d’informació 190 subscripcions de revistes 290 subscripcions de premsa diària 60 departaments usuaris de premsa diària 1.562 precatalogacions de documentació Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 34 8. Servei de Teledocumentació Ofereix la possibilitat de trobar informacions molt especialitzades, publicades o no, sobre qualsevol tema que sigui d'interès laboral. Un cop feta la recerca es fa un informe sobre l'estat de la qüestió del tema demanat amb la documentació trobada. Totes les peticions són molt especialitzades i requereixen sempre d'un treball en equip entre els tècnics dels serveis municipals que ens fan la comanda i el bibliotecari que l'ha de resoldre. S'han de definir clarament els objectius i abast (geogràfic, cronològic,...) de la recerca a fer i les paraules claus que la identifiquen en diferents llengües. La informació es busca en línia entre un miler de bases de dades de pagament amb les que compta la Biblioteca General. En aquestes bases de dades estan representades totes les disciplines i ens proporcionen tant dades bibliogràfiques com estadístiques, o textos complets d'articles tècnics i científics. Enguany s'ha treballat en la producció d'un catàleg de les bases de dades per donar a conèixer l'important potencial d'aquestes. Permet la cerca de la base més adient per disciplina, o bé per títol, si és que ja se'n coneix un d'específic. Catàleg per matèries Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 35 Bases de dades per títol Hi ha la possibilitat de subscriure's a un servei d'alerta que permet crear unes cerques fixes per poder mantenir-se informat de forma periòdica i sistemàtica. El nombre de consultes realitzades al 2003, a través d'aquest servei, ha estat de 15. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 36 9. Formació d’usuaris La formació d’usuaris és una peça bàsica per potenciar l’ús dels serveis electrònics de l’Ajuntament, en general, i de la biblioteca en particular. Cal que els departaments municipals sàpiguen utilitzar tots els serveis que se’ls ofereix, i aprofitin les eines corporatives com la Intranet per adquirir, de forma continuada, nous coneixements. Els objectius generals del servei de formació són: 1. Ensenyar als treballadors municipals a recercar la informació que necessiten per a la seva tasca laboral. 2. Familiaritzar-los en el maneig dels serveis que s’ofereixen, per tal que siguin el màxim d’autònoms possible. 3. Potenciar l’ús i rendibilitzar els recursos d’informació municipals. 4. Promocionar l’ús de les noves tecnologies de la informació dins l'Ajuntament de Barcelona. 5. Difondre els serveis de la Biblioteca General. Es fan dos tipus de formacions: una que es fa “in situ” als locals de la biblioteca, on a l’usuari que entra, tan intern com extern, se li donen explicacions sobre quins són els recursos d’informació que té al seu abast i com els ha d’utilitzar; i un altra formació, que es fa de forma més sistemàtica i planificada. Són sessions més complexes i llargues, duren una mitjana de tres hores i requereixen una planificació prèvia amb un pla de treball i uns objectius molt concrets adaptats a les persones que reben la formació. Aquestes sessions s’acostumen a fer en petits grups, menys quan s'adquireix una nova font d'informació, o canvia substancialment una d'existent, llavors és quan cal fer sessions més massives. Al 2003 s'han organitzar dues d'aquestes sessions amb el suport del Departament de Recursos Humans. Una ha estat dirigida a tot el col.lectiu de treballadors que usen la base de dades Westlaw via Internet de l'empresa Aranzadi, i l'altre ha estat per formar a tots els bibliotecaris del Consorci de Biblioteques Públiques de Barcelona en l'ús dels recursos d'informació municipals. També n'hem realitzat una adreçada a les biblioteques dels Museus municipals sobre l'ús del sistema Firstsearch. Nombre de formacions: 259 a usuaris interns 106 a usuaris externs Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 37 10. Servei d’expurgs i donacions Els departaments municipals, o la mateixa biblioteca a petició d’aquests, fan periòdicament expurg dels fons bibliogràfics que no són d’interès immediat per a la seva tasca laboral. Aquests fons arriben a la biblioteca, i des d’aquí s’ofereixen en donatiu a altres biblioteques de la ciutat, d’Espanya i de l’estranger. Els materials que no volen cap d’aquestes entitats s’envien a ONG relacionades amb el llibre i la lectura o bé es destrueixen. Al 2003 s'ha rebut 1.019 documents de les següents dependències: Alcaldia Arxiu Històric 1ª. Tinència 5ª. Tinència Biblioteca d'Urbanisme Dir. Comunicació i Qualitat Dir. Protecció Civil Dir. Recursos Humans Gabinet Tècnic de Programació Gerència Municipal Gerència Delegada d'Economia Gerència Serveis Generals Grup Municipal ERC ICUB OAC Sant Miquel Regidoria Drets Civils Regidoria Esports Regidoria Ocupació i Innovació Regidoria Presidència i Hisenda Regidoria Promoció Econòmica Regidoria Relacions Ciutadanes Regidoria Sol i Habitatge Secretaria General Tresoreria S’han ofert 1.141 documents a biblioteques de la ciutat de Barcelona. La majoria d'aquestes biblioteques pertanyen al Consorci de Biblioteques de Barcelona i a la xarxa de biblioteques públiques de la Generalitat de Catalunya. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 38 ALTRES ACTIVITATS Ordenances municipals fàcils Amb l'objectiu de millorar el coneixement que els ciutadans i els treballadors municipals tenen de les ordenances, i al mateix temps dóna'ls molts més punts d'accés als seus continguts, la biblioteca ha engegat un projecte amb el suport de diferents serveis municipals: Serveis Jurídics, Barcelona Informació,...al qual s'han dedicat molts esforços durant l'any 2003. El projecte té tres fases paral.leles cap d'elles finalitzades encara: a) Lectura i indexació per paraules clau de tots aquells temes de ciutat que queden regulats i taxats en aquestes ordenances. Els temes de més interès es coneixen bé gràcies a les peticions de consulta que es reben en el servei d'informació i atenció al públic. De la lectura han resultat 400 paraules clau que identifiquen els continguts bàsics des del punt de vista temàtic. Aquests descriptors es gestionen amb una base de dades per tal de fer més àgil els canvis i revisions. b) Preparació i convocatòria d'un negociat per tal que alguna empresa especialitzada faci la consolidació de totes les ordenances municipals en un únic text, en format electrònic i en les dues llengües oficials, català i castellà. c) Definició i implementació d'una pantalla de recerca accessible des de la Intranet i des de la Internet que permeti la localització de les ordenances que regulen un tema determinat. A través d'un menú de consulta, l'usuari podrà trobar resposta de forma autònoma a preguntes com: si es pot estendre roba a la via pública, quina és la normativa de l'aire acondicionat, quin nivell de soroll està permès pel veïnat, l'horari de tancament de bars, etc. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 39 Reglaments administratius i Estatuts municipals a Intranet Aquests projectes es van iniciar i acabar al 2003. Es van engegar arrel de l'interès detectat pel volum de peticions que ens feien els usuaris de l'Ajuntament sobre aquests temes. Es localitzen a la plana que la Biblioteca General té a la Intranet i tenen el valor afegit que la informació es garanteix l'actualització de tota la informació proporcionada des d'aquesta plana. Els projectes van consistir en: Reglaments administratius: Calia recercar i localitzar tots els reglaments organitzatius dels Districtes, dels Consells Assessors i d'altres òrgans administratius de l'Ajuntament, i donar-los un format electrònic que garantís la seva integritat si és que no es disposava, prèviament, del format electrònic. Al costat del nom de cada organisme s'ha afegit la seu web, si es que en disposa. El servei es va fer accessible a l'estiu del 2003 a través de la Intranet però encara no es disposa d'un control des les estadístiques d'ús. Estatuts municipals: S'ofereixen els estatuts actualitzats de Consorcis, Empreses, Fundacions, Organismes autònoms i entitats de dret públic i Patronats de l'Ajuntament de Barcelona. La posta en marxa ha representat, també, un llarg període de recerca d'aquestes disposicions i de tractament electrònic. El servei està disponible des de l'estiu del 2003 a la Intranet tot i que encara no es disposa d'estadístiques d'ús. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 40 Legislació consolidada per temes Al 2003, amb les col.laboracions del sector de Seguretat i Prevenció i de l'ICUB s'han treballat dues noves seccions dins el servei de Legislació consolidada per temes sobre normativa d'interès en temes de circulació, seguretat, protecció civil i cultura. Les disposicions són d'àmbit europeu, nacional, autonòmic i municipal, i sempre que sigui possible, s'ofereixen en versió consolidada. L'editorial La Ley és l'empresa encarregada de consolidar tota la normativa seleccionada a excepció de la municipal. Biblioteca virtual Aquest és un projecte encetat al segon trimestre del 2003 amb el doble objectiu de facilitar la recerca d'informació municipal des de les biblioteques públiques del Consorci de Biblioteques de Barcelona, i oferir un accés temàtic als recursos d'informació que la biblioteca ofereix des de la seva plana d'intranet. Aquest projecte està lligat també a un canvi de disseny en la home principal de la Biblioteca General. Memòria 2003 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 41 Voluntaris per Barcelona Durant el 2003 hem tingut vàries peticions de persones que volien fer tasques de voluntariat a la Biblioteca General. Aquest oferiment ha estat gràcies a la difusió que ens ha donat explicar les possibles col.laboracions a la web de Voluntaris per Barcelona. Així doncs en aquests moments hi ha dues persones col.laborant com a voluntàries. Informe per Parcs i Jardins de Barcelona S'ha fet un informe sobre la documentació inclosa a la biblioteca que Parcs i Jardins té a la seu del Parc del Laberint a petició del propi Institut, i amb l'objectiu de potenciar la biblioteca i adaptar-la a les necessitats de directius, tècnics i estudiants del centre de formació. L'informe. que ha estat acceptat, ha consistit amb l'anàlisi de la situació actual i una proposta d'organització futura. Aquesta proposta passa per una fase prèvia d'expurgació dels fons obsolets i de revisió del catàleg existent, la qual ja ha estat realitzada. Seguidament s'ha proposat el tratament i organització de la col.lecció actual seguint les directrius bibliotecàries que marca la Biblioteca General. El resultat serà que l'Institut disposarà d'una col.lecció documental pròpia, separada físicament de la resta de l'Ajuntament, però organitzativament integrada dins de la resta de biblioteques departamentals municipals. El fons s'integrarà al catàleg col.lectiu municipal la qual cosa potenciarà aquesta biblioteca i el préstec de les seves publicacions. S'eixamplaran les seves fonts d'informació i tindrà sempre el suport tècnic de la Biblioteca General. Revisió base de dades de Ciutats Educadores L'Associació Internacional de Ciutats Educadores, en la qual hi participa l'Ajuntament de Barcelona, ens ha demanat la revisió de l'estructura documental de la seva base de dades. Aquesta base recull les experiències innovadores en matèria educativa a diverses ciutats del món.