Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 1 SUMARI Introducció 2 Presentació 3 Organigrama 4 Despesa Econòmica 5 Objectius Generals 5 Serveis 6 1. Servei d’Informació i Atenció al Públic 6 1.1. Usuaris 7 1.2. Consultes presencials 8 1.3. Consultes electròniques a Intranet 15 1.4. Consultes electròniques a Internet 39 2. Servei d’Obtenció de Documents 40 3. Servei de Préstec intern 41 4. Catàleg col.lectiu a Intranet 41 4.1. Servei de catalogació 42 5. Adquisicions i subscripcions corporatives 43 6. Formació d’usuaris 44 7. Servei de tria i donacions 45 Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 3 PRESENTACIÓ Tenim el plaer de presentar-vos la Memòria de la Biblioteca General corresponent a l’any 2005. Si hem de fer balanç dels dotze mesos que deixem enrera, destacaríem indiscutiblement l’augment dels usuaris i de les consultes municipals dins dels serveis anomenats d’Informació i Atenció al Públic. Les consultes internes, de caire presencial, han augmentat un 35% respecte a l’any anterior. Els serveis d’informació que tenim a intranet han rebut més de 570 visites d’usuari al dia i s’han comptabilitzat una mitjana de 1.900 planes visualitzades diàriament; sense oblidar el catàleg a Internet, que ha rebut més de 5 milions d’accessos durant el 2005. La biblioteca s’afiança dins de la Corporació: els departaments la tenen present a l’hora de cercar informació, interna o externa; els bibliotecaris els garanteixen la fiabilitat i la qualitat d continguts; mantenen les normatives municipals a intranet i internet; formen als treballadors en l’ús dels recursos i tecnologies de la informació; responen a les consultes amb el mínim de temps possible i, dediquen tots els seus esforços a actualitzar els serveis d’informació que han creat. La col.lecció és cada vegada més variada: es disposa de fons històric però també de documentació interna; proliferen els recursos digitals ja que les demandes dels usuaris també estan en aquesta línia; augmenten el nombre de bases de dades en línia i s’estudien, conjuntament amb altres departaments municipals, noves plataformes per fer arribar la informació més precisa en el mínim de temps i cost possible. L’any 2006 continuarem avançant en la línia de satisfer les expectatives dels treballadors i treballadores municipals: accessos més fàcils a múltiples recursos; aplicacions documentals més amigables i útils; més facilitats en les eines de recerca i, també, més atenció i formació personalitzada; però a més, haurem de pensar en sistemes que ens permetin conservar i preservar les publicacions municipals digitals pels ciutadans d’ara i per les futures generacions. Marta Ràfales Caelles Cap de la Biblioteca General Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 4 ORGANIGRAMA 2005 AJUNTAMENT DE BARCELONA ↓ SECTOR DE SERVEIS GENERALS Gerent de Serveis Generals: Sr. Alfredo Jorge Juan Director Administratiu: Sra. Cruz Montserrat Pérez ↓ DIRECTORA D'ADMINISTRACIÓ GENERAL Sra. Isabel Balliu ↓ BIBLIOTECA GENERAL Cap: Sra. Marta Ràfales Bibliotecaris-Documentalistes: Sra. Roser Batlló Sra. Montserrat Cabré Sra. Anna Tintó Sra. Margarita Vázquez Altres tècnics: Sra. Elvira Jou Sra. Ma.Teresa Torrell Administratius: Sra. Montse Bonet Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 5 DESPESA ECONÒMICA 2005 Capítol 1 (Personal) 304.793,35 Capítol 2 (Despeses corrents) 275.257,16 Total 2005 580.050,51 OBJECTIUS GENERALS La Biblioteca General es va constituir l'any 1983 com a servei central d'informació documental de l'Ajuntament de Barcelona amb les següents línies generals: 1. Qualitat del servei basada en: a) fiabilitat de la informació proporcionada b) rapidesa en resoldre les consultes c) avançament a les necessitats documentals de l'Ajuntament 2. Descentralització dels fons municipals dels departaments però amb integració de processos i tractaments tècnics de la documentació, per tal de simplificar estructures i estalviar recursos. 3. Assegurar l'accés i conservació de la producció bibliogràfica municipal. 4. Racionalitzar i rendibilitzar els recursos documentals municipals, per tal de compartir-los, i estalviar-ne els costos. 5. Servei central d'assessorament tècnic en matèria documental, excepte per les àrees d'Ensenyament i Cultura. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 6 SERVEIS 1. Servei d'Informació i Atenció al Públic El Servei d’Informació i Atenció al públic està adreçat a satisfer les necessitats d’informació i documentació dels treballadors municipals, però tot i que és una biblioteca interna, està oberta a tothom, ciutadans, institucions, empreses...per tal de garantir l’accés d’aquests col·lectius a la informació i documentació pública municipal i al mateix temps garantir-ne la seva transparència. Es distingeixen dos tipus diferents d’usuaris: l’usuari intern, qualsevol persona que estigui treballant per l’Ajuntament de Barcelona, independentment de la seva relació laboral i, l’usuari extern, que és qualsevol particular, institució, biblioteca, museu, empresa... que no té cap vinculació laboral amb la corporació municipal. Els usuaris externs són, generalment, de la ciutat de Barcelona, tot i que també n’hi ha de la resta d’Espanya i de l’estranger. El Servei d’Informació i Atenció al públic engloba tots els serveis al públic de la biblioteca i, inclou els serveis presencials i els electrònics: Els serveis d’informació presencials (SIP) estan atesos directament pels bibliotecaris, els quals coneixen molt bé les fonts d'informació municipals i les fonts d’informació externes per resoldre, tant ràpid com sigui possible, les peticions que se’ns plantegen. Totes les comandes, excepte les de teledocumentació, es responen en un termini màxim de 48 hores i si el servei no pot donar la informació final dins d'aquest termini fixat, aquest és el cas de peticions on de vegades han d'intervenir terceres persones, s’informa a l'usuari de quin és l'estat de la seva consulta i del temps que pot trigar a tenir el resultat final. Els serveis d’informació electrònics (SIE a partir d’ara) tenen al darrera tot el personal de la biblioteca. S’ofereixen a través de dues plataformes: la Intranet pels usuaris municipals i la Internet per als usuaris externs a la Corporació municipal. Aquests serveis són cada vegada més utilitzats, superant als serveis presencials. Ens permet tenir la biblioteca a l’abast de l’usuari intern les 24 hores del dia, la qual cosa millora considerablement el servei ofert i fa que l’usuari pugui ser més autònom en la recerca de la informació i documentació del seu interès. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 7 1.1. Usuaris Presencials Presencial Electrònics Electrònics 2005 intern extern Intranet (visites) Internet (visites) Gener 172 116 10.411 70.608 Febrer 159 80 14.253 53.856 Març 53 88 13.509 72.450 Abril 133 102 15.480 83.116 Maig 131 86 14.902 66.829 Juny 118 53 11.799 51.178 Juliol 85 61 12.386 91.089 Agost 47 78 7.237 73.519 Setembre 120 54 11.353 88.277 Octubre 141 121 14.693 122.908 Novembre 122 93 16.142 121.476 Desembre 106 71 10.226 114.512 TOTAL 1.387 1.003 152.386 1.009.818 Els usuaris de l’Ajuntament superen sempre als externs excepte març i agost Objectiu 2005 assolit: incrementar els nombre d’ usuaris municipals Usuaris presencials 2005 0 50 100 150 200 Ge ne r Ma rç Ma ig Ju lio l Se tem bre No ve mb re Usuaris interns Usuaris externs Usuaris presencials 2005 Usuaris externs 42% Usuaris interns 58% Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 8 1.2. Consultes presencials Considerem consultes presencials aquelles que es realitzen en persona, o bé les sol.liciten per correu electrònic, correu postal, telèfon o fax i sempre requereixen la intervenció del bibliotecari per resoldre-les. 70.349 visites d’usuari intranet més que l’any anterior Augmenten els usuaris electrònics i decreixen els presencials Comparativa usuaris interns SIP i SIE 2005 0 500 1.000 1.500 2.000 2.500 3.000 3.500 2.001 2.002 2.003 2.004 2005 0 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 140.000 160.000 180.000 200.000 Usuaris SIP Usuaris SIE 42.291 47.190 100.160 108.906 179.255 0 50.000 100.000 150.000 200.000 2.001 2.002 2.003 2.004 2005 Evolució usuaris intranet Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 9 2005 Presencials internes Presencials externes Intranet (planes visualitzades) Internet (planes visualitzades) Gener 417 214 43.524 357.656 Febre 376 166 41.536 225.288 Març 347 165 *58.817 272.700 Abril 299 208 *69.336 373.705 Maig 296 157 49.089 306.000 Juny 293 91 37.391 308.909 Juliol 219 119 36.345 293.761 Agost 108 130 30.006 256.411 Setembre 240 70 38.556 404.539 Octubre 366 241 41.704 517.026 Novembre 268 169 43.977 480.779 Desembre 231 120 35.660 600.384 Total 3.460 1.850 525.941 4.397.158 * Dades molt diferents a la resta degut a l’implementació de la Biblioteca virtual Mitjana presencials: 20 consultes/dia Mitjana intranet: 1.992 planes/dia Mitjana internet: 16.656 planes/dia Consultes internes segueixen augmentant: 35% respecte a l'any anterior Decreixen les consultes externes i, en canvi, creixen les electròniques: ¾ 1.184 consultes presencials d’usuaris externs menys 2.343 2.560 3.460 0 1.000 2.000 3.000 4.000 2003 2004 2005 Consultes presencials internes 3860 3.034 1850 0 1000 2000 3000 4000 2003 2004 2005 Consultes presencials externes Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 10 Canals de comunicació: Sectors Municipals Consultes presencials Serveis Generals 1373 Districtes 688 Seguretat i Mobilitat 416 Serveis Personals 318 Urbanisme 263 Promoció Econòmica 207 Serv.Urbans i Manteniment 195 Total 3.460 El correu electrònic és el més utilitzat; més que el telèfon, el qual durant molts anys ha estat el canal més usat pels treballadors municipals. El correu postal i fax han desaparegut Com cada any el canal presencial és el més usat pels ciutadans. Ha crescut 5 punts en detriment del telèfon i e-mail. Consultes externes presencials Persona 65% E-mail 4% Telèfon 31% Consultes internes presencials Persona 15% Telèfon 32% E-mail 53% Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 11 Temàtica consultes presencials internes: Els temes sobre normativa i administració pública són els més demanats pels treballadors municipals. Consultes internes 2005 per sectors Promoció Econòmica 6% Serveis Urbans i M anteniment 6% Urbanisme 8% Serveis Personals 9% Seguretat i Mobilitat 12% Districtes 20% Serveis Generals 39% Temàtica de les consultes internes Normativa i legislació 46% Urbanisme i via pública 4% Ensenyament, Serv.Socials 5% Economia 3% Administració Pública 22% Informació Bcn i cultura 20% Serveis Generals continua sent el sector que més ús fa de la Biblioteca. Els Districtes augmenten en 11 punts les consultes Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 12 Els 10 departaments municipals que més consultes han fet per ordre decreixent: ‰ Guàrdia Urbana ‰ Síndica de Greuges ‰ Serveis Jurídics ‰ Secretaria General ‰ Serveis personals ‰ Urbanisme ‰ Recursos Humans ‰ Grup Municipal Partit Popular ‰ Gerència Municipal ‰ Intervenció Els 10 òrgans polítics que més consultes han realitzat: ‰ Alcaldia ‰ Reg. Participació Ciutadana, Solidaritat i Cooperació ‰ Reg. Dona i Drets Civils ‰ 1a. Tinència ‰ Reg. Relacions Ciutadanes i Institucionals ‰ Reg.Hisenda ‰ Reg.Ciutat Coneixement ‰ Reg. Pla Municipal Immigració ‰ 4a. Tinència ‰ Reg. Esports Els percentatges són similars als dels anys anteriors: ¾ Les peticions internes de normativa general ha augmentat en 6 punts. ¾ les ordenances en 2 punts. ¾ les publicacions oficials han disminuït en 12 punts. Consultes legislatives internes Ordenances municipals 7% Publicacions Oficials 15% Normativa en general 78% Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 13 Els Districtes que més han usat el servei de Biblioteca per ordre decreixent: ‰ Dte. Sarrià-Sant Gervasi ‰ Dte.Nou Barris ‰ Dte. Eixample ‰ Dte.Horta-Guinardó ‰ Dte. Sant Andreu ‰ Dte. Sant Martí ‰ Dte. Les Corts ‰ Dte. Les Corts ‰ Dte. Sants-Montjuïc ‰ Dte. Gràcia ‰ Dte. Ciutat Vella Els 10 òrgans autònoms que més consultes han fet: ‰ ICUB ‰ IM Hisenda ‰ Agència Salut Pública ‰ IMAS ‰ Consorci Biblioteques ‰ IM Informàtica ‰ Parcs i Jardins ‰ Paisatge Urbà ‰ IM Persones amb Discapacitat ‰ IM Serveis Funeraris Temàtica consultes presencials externes: Els tres temes més consultats coincideixen amb els dels usuaris interns; tot i que en aquest cas, la informació de ciutat supera a les consultes sobre l’administració pública. Temàtica consultes externes Normativa mpal. i legislació 41% Informació Barcelona 23% Administració pública 10% Economia 3%Educació,Serv. Socials i Esports 5%Urbanisme i Via Pública 8% Medi Ambient 2% Biblio teques públiques i cultura 8% Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 14 Tot i que estan accessibles via Internet, la consulta d’ordenances ha pujat en 6 punts. Es consulten ordenances generals, fiscals i preus públics. La normativa general i les pub.oficials han baixat en 2 i 4 punts respectivament. Distribució consultes legislatives externes Publicacions Oficials 11% Normativa en general 34% Ordenances 55% Tipologia d'usuaris segons el nombre de consultes fetes Usuaris individuals 97% Institucions 3% La gran majoria d’usuaris externs són ciutadans. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 15 1.3. Consultes electròniques a Intranet Les consultes electròniques són les que realitzen els usuaris a través de la intranet i/o internet, de forma totalment autònoma sense haver de passar per un professional. Serveis Intranet (planes visualitzades) Pub.Oficials 126.829 Ordenances municipals 106.670 Biblioteca virtual 66.793 Bases de dades 49.085 Legislació consolidada 41.617 ERI (Intranet+Internet) 35.178 Revistes 20.034 CDRom corporatius 17.014 Estatuts municipals 14.804 Biblioteques departamentals 12.915 Reglaments 10.022 Infobib 6.849 Pregunta’ns 5.963 Actualitat 5.165 Catàleg 5.128 Eines bibliotecaris 1.649 Innovació a l’abast * 226 Total 525.941 * Aquest servei està pendent d’actualització dins del conveni de col.laboració amb el Centre per la Innovació Local de la Diputació de Barcelona Líder: Publicacions Oficials amb 480 planes/dia. 2n. : Ordenances municipals amb 404 planes/dia. 3r. : Biblioteca virtual amb 253 planes/dia. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 16 1. 3.1. PUBLICACIONS OFICIALS S’ofereixen diàriament, abans de les 9 h. del matí, els sumaris del BOP, DOGC, BOE i DOUE; una sel.lecció de les disposicions oficials aparegudes a text complet; la normativa municipal a informació pública i la que està pendent d’aprovació definitiva, així com la consulta online dels diaris de notícies jurídiques de més impacte. El servei garantitza el seguiment de la legislació d’interès per l’Ajuntament a través de les Alertes Legislatives, li dóna difusió i, a més, permet a tots els treballadors municipals, tinguin o no tinguin accés a Internet, poder conèixer les disposicions publicades cada dia als butlletins, que afecten a la seva tasca laboral, i també els permet connectar-se a la resta de publicacions oficials nacionals i de la resta de països del món. D’altra banda, i com un valor afegit més, permet que aquests demanin altres disposicions a la biblioteca a través d’uns formularis específics. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 17 Accés als butlletins: Visites BOE DOG BOP DOUE Gener 1.436 1.201 1.899 * Febrer 1.050 1.030 1.562 * Març 1.015 878 1.567 15 Abril 956 1.452 1.299 19 Maig 1.024 1.213 2.080 6 Juny 739 1.160 1.936 14 Juliol 858 1.324 1.488 11 Agost 633 667 1.135 7 Setembre 728 957 1.376 14 Octubre 674 915 3.720 12 Novembre 721 1.005 3.604 11 Desembre 814 705 1.620 7 Total 10.648 12.507 23.286 116 * No tenim dades d’aquests dos mesos Planes visualitzades BOE DOG BOP DOUE Gener 2.774 2.000 14.143 * Febrer 1.595 1.527 4.134 * Març 2.225 1.444 3.870 16 Abril 1.508 1.675 3.401 21 Maig 1.655 1.928 4.847 8 Juny 957 1.975 4.401 14 Juliol 1.366 1.569 3.335 13 Agost 919 1.032 2.819 8 Setembre 1.039 1.273 5.797 15 Octubre 922 1.222 7.941 13 Novembre 1.009 1.567 8.404 11 Desembre 1.381 1.003 4.883 7 Total 17.350 18.215 67975 **126 * No tenim dades d’aquests dos mesos ** Volum de consultes molt inferior a la resta de butlletins Increment espectacular de les consultes dels butlletins respecte al 2005: ¾ 55.658 planes del BOP de més ¾ 6.926 planes del BOE de més Mitjana servei: 393 planes/dia Aquesta mitjana s’ha doblat respecte a l’any anterior. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 18 Accés a les Alertes Legislatives: Alertes Visites Planes visualitzades Gener *0 *0 Febrer 737 1.935 Març 1.146 2.624 Abril 1.078 2.398 Maig 1.049 2.429 Juny 974 2.136 Juliol 1.948 2.212 Agost 550 1.190 Setembre 968 2.140 Octubre 1.034 2.102 Novembre 1.087 2.144 Desembre 947 1.853 Total 11.518 23.163 * No hi ha dades registrades Mitjana visites d’usuaris: 44 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 88 planes/dia Tot i que les publicacions oficials estan disponibles a Internet, el gran augment de visites i de planes visualitzades, respecte a l’any 2005, ens fa pensar que aquest és un servei mol útil a la Corporació i que per tant és necessari continuar esmerçant-hi esforços. 1.3.2. ORDENANCES MUNICIPALS S’ofereixen, des del portal i des de la Biblioteca Virtual, les ordenances municipals generals, fiscals i preus públics a text complet amb totes les seves modificacions i dates de vigència. S’hi pot accedir per títol o per tema. El valor afegit que dóna la Biblioteca és la garantia que s’inclouen totes les ordenances vigents amb totes les seves modificacions i períodes de vigència. Augment respecte a l’any 2005: ¾ 25 planes més per dia 960 visites d’usuari/mes Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 19 El personal bibliotecari fa un seguiment diari de les novetats sobre aquest tema per poder oferir un servei de qualitat. Ordenances Visites Planes visualitzades Gener 497 1.479 Febre 4.725 11.755 Març 4.669 12.616 Abril 4.221 10.733 Maig 4.483 11.336 Juny 3.817 10.084 Juliol 3.576 8.826 Agost 2.076 4.795 Setembre 3.750 8.998 Octubre 3.952 9.512 Novembre 3.609 9.399 Desembre 3.284 7.137 Total 42.659 106.670 Mitjana visites d’usuari: 162 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 404 planes/dia 128 visites/dia més que l’any anterior. 345 planes consultades/dia més que l’any anterior Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 20 1.3.3. BIBLIOTECA VIRTUAL És un servei a mida de les necessitats internes que permet consultar tots els recursos d’informació interns i externs que té recollits la Biblioteca General des d’un punt d’accés temàtic. Els temes s’han escollits en funció dels interessos i actuacions municipals. Dins de cada disciplina s’inclouen, en primer terme, les notícies i novetats jurídiques i de premsa del dia, servei contractat a l’empresa Datadiar per tal que l’usuari intern estigui informat, a primera hora del matí, de les novetats més importants que li afecten. Després, el treballador podrà consultar la normativa específica, municipal, autonòmica o nacional, consolidada o no; trobar el text complet i/o el sumari de les revistes subscrites sobre aquest tema; localitzar, a través del catàleg corporatiu o d’altres catàlegs, la bibliografia relacionada; treballar amb la informació que trobarà en les webs del servei ERI, o bé, consultar altres informacions a mida. Per últim, el servei destaca els serveis municipals que hi estan relacionats i enllaça el tema, amb altres que també poden ser d’interès, per un usuari que estigui buscant aquell tipus d’informació. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 21 Bilioteca virtual Visites Planes visualitzades Gener 351 491 Febrer 2.119 3.006 Març *2.261 *19.843 Abril *2.066 *26.589 Maig 1.863 5.477 Juny 1.604 2.089 Juliol 1.479 1.977 Agost 829 1.051 Setembre 1.503 1.965 Octubre 1.489 2.005 Novembre 1.638 2.241 Desembre **52 **59 Total 17.254 66.793 * Dades molt superiors a la resta perquè es va implementar la Biblioteca virtual ** Dades molt inferiors a la resta Enguany és el primer any de funcionament d’aquest servei i per tant, encara no podem comparar dades. Mitjana visites d’usuari: 65 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 253 planes/dia Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 22 1.3.4. BASES DE DADES És un nou servei, creat amb motiu del nou portal de la Biblioteca, que permet consultar totes les bases de dades a les que s’hi té accés. Aquests recursos són de molts tipus, des de bases molt especialitzades, de pagament, on cal l’ajuda d’un bibliotecari per fer una recerca, fins a aquelles que són gratuïtes d’accés públic, que l’usuari pot consultar de forma autònoma. L’usuari pot cercar la base de dades pel títol, o bé per la matèria que tracta. Proporcionen dades bibliogràfiques, dades estadístiques i textos complets d’articles tècnics i científics. Si la consulta és molt especialitzada, d’àmbit nacional i/o internacional, generalment és requereix sempre un treball en equip entre els serveis municipals que ens fan la comanda i el bibliotecari que l’ha de resoldre. En aquest tipus de petició s’han de definir clarament els objectius i l’abast de la recerca (geogràfic, cronològic, llengua...), així com les paraules claus que la identifiquen en diferents llengües, si s’escau. El producte final és un informe, treballat pel bibliotecari, sobre l’estat de la qüestió del tema demanat. Cal dir que aquest tipus de consulta especialitzada ha crescut molt durant el 2005, la qual cosa demostra que l’Ajuntament s’informa, cada dia més, abans d’engegar nous projectes. A més, el servei dóna la possibilitat de subscriure’s a un servei d’alerta que permet crear cerques fixes per poder estar informat, de forma periòdica i sistemàtica, sobre el propi sector d’activitat. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 23 Bases de dades Visites Planes visualitzades Gener 1.796 3.718 Febrer 2.289 4.276 Març 2.158 4.203 Abril 2.198 4.264 Maig 2.230 4.253 Juny 2.107 4.036 Juliol 2.165 4.132 Agost 1.766 3.539 Setembre 2.226 4.182 Octubre 2.188 4.109 Novembre 2.458 4.455 Desembre 2.041 3.913 Total 25.622 49.080 Mitjana visites d’usuari: 97 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 186 planes/dia No podem comparar aquestes dades amb anys anteriors ja que enguany és el primer any que disposem d’estadístiques. Tot i així, és molt destacable l’ús que s’ha n’està fent d’aquest servei. 1.3.5. LEGISLACIÓ CONSOLIDADA Selecció legislativa de disposicions europees, estatals i autonòmiques consolidades, d’interès per l’Ajuntament de Barcelona. Aquestes normes s’organitzen temàticament i dins de cada matèria s’hi troba també la normativa municipal. Aquest servei es manté amb l’empresa La Ley. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 24 Al 2005 s’ha inclòs la normativa estatal, autonòmica i municipal sobre educació. Legislació Visites Planes visualitzades Gener *198 *258 Febrer 2.815 4.331 Març 3.074 4.930 Abril 3.029 4.564 Maig 2.914 4.592 Juny 2.524 3.897 Juliol 2.231 3.425 Agost 1.019 1.573 Setembre 2.261 3.600 Octubre 2.431 3.495 Novembre 2.780 4.066 Desembre 1.961 2.886 Total 27.237 41.617 * Dades molt diferents a la resta Mitjana visites d’usuari: 103 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 157 planes/dia Aquest servei va ser el líder l’any 2005, però enguany, tot i que continua mantenint el nombre de visites d’usuari, ha disminuït molt en el nombre de planes visualitzades. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 25 1.3.6. ERI (Enllaços Recomanats a Internet) Aquest servei proporciona una sel.lecció dels millors recursos web d’interès pels treballadors municipals. El seu valor afegit és que els recursos se seleccionen en funció de les necessitats municipals i sota uns criteris molt estrictes de qualitat del seu contingut. Degut a que el món Internet és un món molt canviant, cal fer un seguiment de les webs repertoriades. En aquest sentit, durant el 2005, s’han hagut de modificar, o bé, donar de baixa, uns 80 recursos i, afegir-ne 26 de nous. En total s’ofereix l’accés a 925 enllaços provats i de contingut de qualitat. ERI Visites Planes visualitzades Gener 3.660 4.088 Febrer 3.207 3.358 Març 3.121 3.271 Abril 3.230 3.452 Maig 2.453 2.601 Juny 2.606 2.757 Juliol 1.969 2.185 Agost 1.719 1.811 Setembre 2.160 2.266 Octubre 3.440 3.691 Novembre 2.655 2.796 Desembre 2.783 2.902 Total 33.003 35.178 Mitjana visites d’usuari: 125 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 133 planes/dia Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 26 1.3.7. REVISTES Amb aquest servei es dóna accés a 415 títols de publicacions periòdiques de forma immediata. Es permet, segons els casos, la consulta del sumari, la visualització del text complet dels articles i la consulta de tots els seus números. Es recullen totes les revistes, paper o electròniques, que formen part de la col.lecció de la Biblioteca General i de la resta de biblioteques departamentals. Aquest servei també permet que l’usuari municipal pugui participar de la circulació de la revista en format paper. L’any 2005 s’ha treballat en una nova funcionalitat que consisteix en fer saber d’una forma més àgil per l’usuari, els darrers números rebuts d’aquestes publicacions. L’accés a aquests números es fa directament des de la primera plana del nostre portal. Revistes Visites Planes visualitzades Gener 137 237 Febrer *1.086 *2.534 Març 836 *1.734 Abril *1.327 *3.700 Maig *1.042 *2.008 Juny 776 1.513 Juliol 852 1.435 Agost 514 824 Setembre 922 1.509 Octubre 923 1.547 Novembre 943 1.887 Desembre 665 1.106 Total 10.023 20.034 * Dades molt diferents a la resta Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 27 Mitjana visites d’usuari: 38 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 76 planes/dia Plana de les revistes sobre administració local 13.377 consultes més que l’any 2005 415 revistes accessibles via intranet 141 revistes electròniques (15 més que l’any anterior) 97 revistes paper circulant 112 usuaris del servei de circulació Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 28 1.3.8. SERVEI DE CDROM/DVD CORPORATIUS L’usuari intern pot consultar, de forma autònoma, les bases de dades en suport òptic que la biblioteca subscriu de forma corporativa. Tenir aquests productes en xarxa ens permet rendibilitzar al màxim la despesa econòmica entre els més de 1.000 usuaris del servei. La majoria de bases de dades són jurídiques, ja que segons les estadístiques d’ús, són les més utilitzades. La selecció de les bases es fa en funció de les necessitats corporatives, de l’exhaustivitat de continguts, de la facilitat i rapidesa en la recerca i, del seu cost. És per això que cal fer una avaluació contínua dels diferents productes que apareixen en el mercat per tal de decidir una possible compra o baixa dels existents. Els CD/Rom o DVD són d’aparició bimestral o trimestral i, per a cobrir el desfasament de la informació que contenen, es complementen amb les versions web, les quals garanteixen l’actualització dels continguts des de la data del tancament del producte. Es contracten sempre amb llicències d’accés multiusuari per garantir la consulta simultània des de diferents llocs de treball. Els accessos a les versions online es fan, sempre que sigui possible, a través de control de les adreces per IP. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 29 CDRom/DVD Consultes ARANZADI **2.702 DOGC **781 El Consultor 448 LEA ARANZADI **383 La Ley **341 Mementix **269 Civitas *262 Gaceta Fiscal *253 IBERLEX **191 Rev. Derecho Urbanístico 130 BOE Tribunal Constitucional **105 IBERLEX-UE **57 Atlas contable CISS **53 Total 5.975 * Ja no s’actualitzen perquè s’han comprat altres bases de dades online ** Es complementen amb versions online totalment actualitzades 1.3.9. ESTATUTS MUNICIPALS Aquesta secció del portal ofereix, a text complet, els estatuts de consorcis, empreses, fundacions, organismes autònoms, entitats de dret públic i patronats relacionats amb l’Ajuntament de Barcelona. Es garanteix el seu seguiment i posada al dia, afegint de cada entitat la data de publicació de l’estatut en el BOP i l’accés directe a la seva web. Ús dels CDRoms/DVDs corporatius 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 AR AN ZA DI DO GC El Co ns ult or LE A Ur ba nis mo La Le y Me me nti x Ci vit as Ga ce ta Fis ca l Ibe rle x Re v. De r.U rba nís tic o Tr ib. Co ns titu cio na l Ibe rU E At las co nta ble Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 30 Estatuts Visites Planes visualitzades Gener 195 568 Febrer 583 1.321 Març 694 1.795 Abril 671 1.629 Maig 601 1.247 Juny 580 1.213 Juliol 536 1.253 Agost 157 380 Setembre 490 1.283 Octubre 656 1.563 Novembre 751 1.717 Desembre 388 835 Total 6.302 14.804 Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 31 Mitjana visites d’usuari: 24 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 56 planes/dia 1.3.10. BIBLIOTEQUES DEPARTAMENTALS Des del portal es pot accedir directament a les biblioteques especialitzades de diferents departaments municipals com la d’Estadística, la del Centre d’Informació i Recursos de la Dona i la d’Urbanisme. Aquestes biblioteques ofereixen tots els seus serveis, l’accés a les seves publicacions i als productes específics que elaboren. Són consultades, preferentment, pels usuaris dels propis sectors d’actuació i els tècnics del districtes però també atenen les peticions de la resta de treballadors municipals. Bques. departamentals Visites Planes visualitzades Gener 114 181 Febrer 424 662 Març 284 363 Abril *1.034 *2.549 Maig *1.864 *5.929 Juny 323 425 Juliol 199 266 Agost 234 482 Setembre 375 505 Octubre 397 558 Novembre 413 690 Desembre 226 305 Total 5.887 12.915 * Dades molt diferents a la resta Mitjana visites d’usuari: 22 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 49 planes/dia Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 32 Biblioteca d’Estadística Aquesta biblioteca destaca pel nombre d’usuaris i consultes que ha rebut durant el 2005. Ha tingut 649 usuaris presencials i ha realitzat 1.990 consultes en la sala de lectura. A més de disposar d’una secció a Intranet, la biblioteca comparteix, amb el Departament d’Estadística, de qui depèn orgànicament, un lloc web a Internet, des d’on permet la consulta d’usuaris externs a la Corporació. Durant el 2005 ha rebut 412.031 visites d’usuari i més de 9 milions de planes visualitzades a Internet. El nombre de préstecs ha estat de 26. Biblioteca d’Urbanisme Aquesta biblioteca depèn del Sector d’Urbanisme. És una biblioteca relativament nova però amb molt moviment. Enguany s’ha integrat a la col.lecció, el fons documental de l’arquitecte municipal Adolf Florensa qui, durant els seus anys de treball a la Corporació, va anar recollint documentació sobre l’urbanisme a diferents capitals europees. L’obra més antiga recollida és de 1832. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 33 D’altra banda, destaquem també, que la Biblioteca ha eixamplat el seu espai i, a més, ha millorat el mobiliari. Ha augmentat els punts de consulta i les taules de treball, així com l’equipament destinat a digitalització d’imatges i plànols. Continua essent el cor de l’organització, digitalització i difusió de les imatges urbanístiques del seu sector. Al 2005 ja comptaven amb 18.200 imatges digitalitzades i catalogades a la base de dades IMAGURB accessibles per Intranet. Imatges d’edificis de la ciutat a la base IMAGURB Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 34 La Biblioteca d’Urbanisme fa un butlletí electrònic periòdic anomenat Biblioteca informa del qual destaquem la creació de la secció Reportatge fotogràfic que recull reportatges sobre la ciutat de Barcelona realitzats pel fotògraf del sector d'Urbanisme, Josep Gri Espinagosa. Es fa una selecció de fotografies d'un mateix tema que es poden demanar a la Biblioteca d'Urbanisme o obtenir-les de la base de dades del fons gràfic d'Urbanisme "IMAGURB" a la intranet. Darrer reportatge fotogràfic sobre la restauració del Monestir de Pedralbes Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 35 Centre de Documentació del CIRD El Centre de Documentació depèn orgànicament del Centre d’Informació i Recursos per a les Dones del Sector de Serveis Personals. Durant l’any 2005 aquest centre ha rebut 947 consultes, la majoria d’aquests usuaris han estat externs a l’Ajuntament. S’han deixat 514 documents en préstec, la qual cosa representa 135 documents prestats més que l’any 2004. Han continuat realitzant els diferents productes documentals que s’havien anat fent fins ara com: les novetats bibliogràfiques i la selecció de notícies de premsa sobre dones. A més de la secció a la Intranet, el centre disposa també d’un espai a Internet des d’on ofereixen diferents serveis. 1. 3.11. REGLAMENTS MUNICIPALS S’ofereixen els reglaments organitzatius dels Districtes i dels Consells assessors i altres òrgans administratius amb l’enllaç a la seva web, si en disposa. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 36 Reglaments Visites Planes visualitzades Gener 65 142 Febrer 533 1.301 Març 479 1.164 Abril 445 1.139 Maig 487 1.175 Juny 417 1.001 Juliol 377 855 Agost 152 344 Setembre 314 711 Octubre 350 735 Novembre 391 867 Desembre 262 588 Total 4.272 10.022 Mitjana visites d’usuari: 16 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 38 planes/dia Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 37 1. 3.12. INFOBIB BUTLLETÍ ELECTRÒNIC L’Infobib vol ser una eina per millorar els coneixements i les habilitats dels treballadors municipals, a més de ser una plataforma per la difusió de nous recursos d’informació de la Biblioteca General. El butlletí pretén que el personal de l’Ajuntament tingui una adquisició continuada de coneixements sobre polítiques i estratègies de les administracions públiques nacionals, estrangeres i internacionals en temes de bona governança; innovació pública; participació ciutadana i govern electrònic. Infobib Visites Planes visualitzades Gener 82 154 Febrer 154 239 Març 730 1.168 Abril 815 1.624 Maig 99 173 Juny 48 91 Juliol 434 824 Agost 58 133 Setembre 83 223 Octubre 72 110 Novembre 497 910 Desembre 650 1200 Total 3.722 6.849 L’Infobib surt, generalment, quatre cops l’any i un número especial que es fa amb motiu del Dia del Llibre. 744 visites per butlletí, la qual cosa representa 492 visites més per butlletí que al 2004 1.370 planes visualitzades per butlletí, la qual cosa representa 929 planes visitades més per butlletí que l’any 2004 Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 38 1. 3.13. PREGUNTA’NS El servei Pregunta’ns acull dues opcions: Pregunta-li al bibliotecari i les Preguntes més freqüents que un usuari pot tenir sobre la col.lecció de la biblioteca i el seu funcionament. Aquestes preguntes s’organitzen per temes. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 39 Pregunta’ns Visites Planes visualitzades Gener 174 235 Febrer 490 898 Març 376 817 Abril 338 699 Maig 239 466 Juny 231 470 Juliol 216 444 Agost 136 284 Setembre 228 478 Octubre 227 444 Novembre 244 422 Desembre 167 306 Total 3.066 5.963 Mitjana visites d’usuari: 12 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 23 planes/dia 1.4. Consultes electròniques a Internet El Catàleg i els Enllaços Recomanats a Internet estan suportats al servidor d’Internet de l’Ajuntament. Els dos recursos reben molt accessos. En el cas de l’ERI suposem que la majoria d’accessos són interns de l’Ajuntament ja que el contingut d’aquest servei està molt dirigit al personal municipal i, a més, s’hi accedeix també desde la intranet. Però curiosament, en el cas del catàleg, creiem que la majoria d’accessos són dels buscadors com Google que tenen les nostres planes estàtiques indexades. El contingut del catàleg no s’actualitza des de fa tres anys per problemes tecnològics que al 2006 es veuran resolts, però tot i així, sembla que la col.lecció és d’interès per la resta del món. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Aj Internet Visites Catàleg Planes Catàleg Gener 70.608 353.568 Febrer 53.856 221.930 Març 72.450 269.429 Abril 83.116 370.253 Maig 66.829 303.399 Juny 51.178 306.152 Juliol 91.089 291.576 Agost 73.519 254.600 Setembre 88.277 402.273 Octubre 122.908 513.335 Novembre 121.476 477.983 Desembre 114.512 597.482 Total 1.009.818 4.361.980 Mitjana visites d’usuari al catàleg: 3.825 visites/dia Mitjana planes visualitzades: 16.523 planes/dia 2. Servei d’Obten És un servei essencialment L’usuari pot demanar a aqu que no tingui l’Ajuntament exigeix cercar la documenta préstec o còpia. Si el document demanat és la al centre prestatari vetllan Ha augmentat respecte a l’any anterior:42 % les visites d’usuari/any 47% les planes visualitzades/anyuntament de Barcelona 40 ció de Documents de caire intern, dirigit als treballadors municipals. est servei qualsevol documentació, editada o no, de Barcelona dins del seu fons documental. Això ció en diferents biblioteques, i fer-ne la sol.licitud de una monografia, un cop consultada caldrà retornar- t pel respecte dels drets d’autor. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 41 2005 SOD Serveis Personals 140 Serveis Generals 62 Urbanisme 6 Total 208 3. Servei de Préstec intern Aquest servei està pensat per tal que els departaments puguin gaudir de tot el fons bibliogràfic i documental que es troba en el catàleg corporatiu. A més, el servei de préstec facilita a les institucions alienes a l’Ajuntament de Barcelona, la documentació municipal pública que aquests demanen. Es fa préstec i reserva de tota la col.lecció del catàleg col.lectiu. Per tant no només es fa préstec del fons de la Biblioteca General sinó que també es fa de la resta de documentació dels departaments municipals. Lògicament, per poder fer un préstec és bàsic saber, prèviament, on es localitza el document i, per això, és important la tasca del servei de catalogació que organitza i coordina els fons municipals, per tal de tenir-los controlats i fer- los més rendibles. Durant l’any 2005, s’han fet 263 préstecs de forma totalment manual ja que el programari que ens permetia portar una gestió automatitzada encara no s’ha pogut canviar per un altre. 4. Catàleg col.lectiu a Intranet El catàleg col.lectiu és el catàleg de la Biblioteca General i de les biblioteques i fons departamentals. Permet l’accés a 28.336 registres bibliogràfics. L’objectiu del catàleg és rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació municipals en qualsevol suport, i per això es troben des de monografies a articles de revistes, revistes electròniques, vídeos, CDROM/DVD, etc. Els serveis municipals poden consultar el catàleg des dels propis ordinadors i, quan localitzen el recurs que necessiten, la biblioteca s’encarrega de gestionar- li i tramitar-li el préstec. Si en canvi, no hi troben el document, la biblioteca li facilita el material per la via més òptima possible en cada cas: compra, préstec interbibliotecari, etc. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 42 El catàleg es pot consultar de dues maneres: a través del propi aplicatiu anomenat GLAS, que permet la recerca dels fons per qualsevol dels camps significatius de les referència bibliogràfica, que es pot fer des de la Intranet i també des del propi escriptori de l’ordinador; i/o la consulta via web, que en aquests moments, només permet l’accés al document per l’autor, el títol o la matèria. Volums al catàleg col.lectiu per departaments: Departaments Volums Biblioteca General 9.209 CIRD 4.404 Estadística 4.370 Urbanisme 3.267 Alcaldia 2.472 Serveis Urbans i Medi Ambient 2.177 Parcs i Jardins 2.080 C.Documentació Circulació 1.473 Serveis Jurídics 1.260 Gerència Serveis Personals 1.034 Antic CDSS 593 Total 32.339 4.1. Servei de Catalogació El servei organitza, cataloga i indexa els fons bibliogràfics i documentals de la Biblioteca General i dels departaments municipals, per conèixer els recursos d’informació existents, compartir i potenciar-ne l’ús, evitar duplicitats innecessàries dins la Corporació i, en definitiva, rendibilitzar i racionalitzar els recursos d’informació de l’Ajuntament de Barcelona des d’una perspectiva global. El producte visible d’aquest servei és el catàleg col.lectiu. 3.383 consultes als catàleg Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 43 Noves catalogacions any 2005: Departaments Catalogacions Parcs i Jardins 925 Biblioteca General 595 Urbanisme 333 CIRD 190 Estadística 155 Alcaldia 100 Serveis Jurídics 54 C.Documentació Circulació 4 Total 2.356 5. Adquisicions i subscripcions corporatives A més de gestionar les compres i subscripcions de la documentació pròpia, la biblioteca adquireix els recursos d’informació que els departaments municipals del sector de Serveis Generals desitgen. Això vol dir que cal estar molt pendent de les novetats del mercat editorial, en general, i de les novetats de l’Ajuntament, en particular, per tal d’anticipar-se a les necessitats dels usuaris. Els departaments han d’omplir un formulari especificant les dades bibliogràfiques del document que desitgen aconseguir i la biblioteca s’encarrega de fer la comanda a la llibreria o editor més adequat en cada cas. Quan el document encarregat arriba a la biblioteca, aquesta en fa la catalogació abans d’enviar-lo a la dependència en concret. Així es garanteix que aquest recurs a més d’estar a disposició del departament que l’ha sol.licitat també estarà a disposició de la resta de departaments municipals que podran conèixer la seva existència a través del catàleg col.lectiu i, si n’estan interessats, poden demanar-ne el préstec. El servei d’adquisicions s’encarrega també d’organitzar i supervisar la distribució de les subscripcions de publicacions periòdiques (revistes i premsa diària) d’aquest sector. Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 44 6. Formació d’usuaris La formació d’usuaris és una peça important per portenciar l’ús dels serveis electrònics de l’Ajuntament, en general, i de la biblioteca en particular. Cal que els departaments municipals sàpiguen utilitzar tots els serveis que se’ls ofereix i, aprofitin les eines corporatives com la Intranet per adquirir, de forma continuada, nous coneixements. Els objectius generals del servei de formació són: 1. Ensenyar als treballadors municipals a recercar la informació que necessiten per a la seva tasca laboral. 2. Familiaritzar-los en el maneig dels serveis que s’ofereixen per tal que siguin el màxim d’autònoms possible. 1.206 compres de recursos d’informació 545 precatalogacions de documentació 330 subscripcions de premsa diària Memòria 2005 de la Biblioteca General de l'Ajuntament de Barcelona 45 3. Potenciar l’ús i rendibilitzar els recursos d’informació municipals. 4. Promocionar l’ús de les noves tecnologies de la informació dins l’Ajuntament de Barcelona. 5. Difondre els serveis de la Biblioteca General. Es fan dos tipus de formacions: una que es fa “in situ” als locals de la biblioteca, on a l’usuari que entra, tant intern com extern, se li donen explicacions sobre quins són els recursos d’informació que té al seu abast i com els ha d’utilitzar; i un altra formació que es fa de forma més sistemàtica i planificada. Són sessions més complexes i llargues, duren una mitjana de tres hores i requereixen una planificació prèvia amb un pla de treball i uns objectius molt concrets adaptats a les persones que reben la formació. Aquestes sessions s’acostumen a fer en petits grups, menys quan s’adquireix una nova font d’informació, o canvia substancialment una d’existent, llavors és quan cal fer sessions més massives. 7. Servei de tria i donacions Els departaments municipals, o la mateixa biblioteca a petició d’aquests, fan periòdicament tria dels fons bibliogràfics que no són d’interès immediat per a la seva tasca laboral. Aquests fons arriben a la biblioteca i, des d’aquí s’ofereixen en donatiu a altres biblioteques de la ciutat, d’Espanya i de l’estranger. Els materials que no volen cap d’aquestes entitats s’envien a ONG relacionades amb el llibre i la lectura, o bé es destrueixen. Al 2005 s’ha rebut 390 documents de les dependències municipals. S’han donat de baixa 5.182 documents i ofertat uns 1.500 a les biblioteques de la ciutat de Barcelona. La majoria d’aquestes biblioteques pertanyen al Consorci de Biblioteques de Barcelona i a la xarxa de biblioteques públiques de la Generalitat de Catalunya. Durant el 2005 s’ha pogut fer l’inventari de tot un fons documental històric que, fruït dels donatius municipals, s’havia acumulat al llarg dels anys. Aquesta col.lecció està formada per uns 4.000 documents que seran analitzats durant el 2006. Març 2005 Nombre de formacions: 270 usuaris interns 65 usuaris externs