Consell Econòmic i Social de Barcelona Memoria Socioeconòmica de Barcelona 2006 Crèdits 2 Presentació: Rosa Virós, Presidenta del CESB 3 Introducció: Artur Saurí, degà del Col·legi d’Economistes 4 Capítol 1. Situació econòmica l’any 2006 1.1 Marc econòmic internacional 8 1.2 Situació econòmica a Espanya 13 1.3 Situació econòmica catalana 19 1.4 L’activitat econòmica a la ciutat 24 Capítol 2. Mercat laboral 2006 2.1 Evolució de la població activa 31 2.2 Evolució de l’ocupació 32 2.3 Població aturada 35 2.4 Contractació 39 2.5 Prestacions per desocupació 42 2.6 Sinistralitat laboral 42 2.7 Les polítiques actives per a l’ocupació 43 2.8 Mediació, negociació i baixos salaris 60 2.9 Anàlisi dels salaris baixos a Catalunya 64 Capítol 3. Qualitat de vida 3.0 Monogràfic. Perfil de la ciutat per districtes 67 3.1 Població i immigració 2006 74 3.2 Educació i formació. Dades del fracàs escolar a Barcelona 76 3.3 Cultura i oci 80 3.4 Medi ambient i sostenibilitat 81 3.5 Mobilitat 81 3.6 Benestar social 84 3.7 Percepció de la ciutat 89 3.8 Habitatge 90 Capítol 4. Perspectives Consell Econòmic i Social de Barcelona 3.6 Benestar social Balanç del Pla municipal per a la inclusió social Consell Municipal de Benestar Social I. Introducció L’any 2006, el Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona ha estat format pels grups de treball sobre Acció Comunitària, Dona, Drogodependències, Famílies, Gent Gran, Infància, Pobresa i Salut, els quals –com ha estat habitual– han reflexionat i han elaborat propostes per a una Barcelona més inclusiva i solidària. Aquestes propostes tenen un marc programàtic comú que ve donat pel Pla municipal per a la inclusió social, que l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa el març de 2005 en compliment dels compromisos assumits en el Programa d’actuació municipal 2004-2007 i en el plenari del Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona. El Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona, i especialment el grup de treball sobre Pobresa, és un dels instruments cabdals per promoure el desenvolupament del Pla municipal per a la inclusió social i fer-ne el seguiment. El pla fixa el marc on s’articula el conjunt de polítiques municipals orientades a prevenir les dinàmiques d’exclusió, a atendre les persones i col·lectius socialment vulnerables i a promoure els itineraris personals d’inserció que permetin la recuperació de l’autonomia i dels vincles de convivència. Pel que fa als perfils socials, el Pla municipal per a la inclusió social constata, d’una banda, la millora evo- lutiva del desenvolupament humà i la reducció de les desigualtats entre territoris a la ciutat. Així, per exemple, al llarg de l’última dècada, la taxa d’atur cau més d’un 50%, les persones amb titulació superior creixen un 62%, l’analfabetisme es redueix un 54% i l’esperança de vida en néixer augmenta 3 anys. L’índex sintètic de desigual- tat entre barris mostra una evolució sòlida cap a la cohesió territorial. D’altra banda, el Pla posa de manifest l’existència de tot un ventall de col·lectius de població socialment vulnerables o en situació d’exclusió per raó de la fragilitat laboral (precarietat), econòmica (18,2% de les persones amb una renda inferior al 60% de la mitjana), residencial (persones sense sostre), formativa (fracàs escolar), sociosanitària (dependències no ateses) o rela- cional (solitud i aïllament social). Entre el pla i el conjunt de serveis que el despleguen se situa un nivell intermedi de programació, constituït pels programes municipals que van estructurant l’estratègia d’inclusió social en àmbits concrets d’actuació. Al llarg de l’any 2005 es van posar en marxa: