FOMENT DE CIUTAT VELLA, S.A. COMPTES ANUALS A 31 DE DESEMBRE DE 2005 I INFORME DE GESTIÓ DE L’EXERCICI 2005 FOMENT DE CIUTAT VELLA, SA BALANÇOS DE SITUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2005 i 2004 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici ACTIU Notes 2005 2004 PASSIU Notes 2005 2004 IMMOBILITZAT 1.570.037 84.007 FONS PROPIS 11 7.282.271 6.872.672 Despeses d'establiment Capital subscrit 6.010.000 6.010.000 Immoblitzat Immaterial 5 6.827 9.371 Prima d'emissió Despeses de recerca i desenvolupament Reserva de revalorització Concessions, patents, llicències, etc... 2.380 1.728 Reserves 862.672 798.343 Drets de tràspas Rerserva legal 86.281 79.848 Aplicacions informàtiques 27.768 27.768 Reserves estatutàries 465.762 287.349 Drets s/béns en règim d'arrendament financer Reserves per ajustos capital social en euros 121 121 Altre immobilitzat immaterial Altres reserves 310.508 431.025 Provisions Resultats d'exercicis anteriors Amortitzacions (23.321) (20.125) Remanent Immobilitzat Material 6 1.562.032 73.458 Resultats negatius d'exercicis anteriors Terrenys i construccions 1.489.658 Aportacions socis per a compensar pèrdues Instal·lacions tècniques i maquinària Benefici de l'exercici 409.599 64.329 Altres instal·lacions, utillatge i mobiliari 98.990 88.058 Dividends a compte entregats durant l'exercici Immobilitzat material en curs Altre immobilitzat material 37.609 31.611 Provisions INGR. A DISTRIBUIR EN VARIS EXERCICIS 0 0 Amortitzacions (64.225) (46.211) Subvencions de capital Immobilizat Financer 7 1.178 1.178 Altres ingressos a distribuir en varis exercicis Participacions en empreses del grup Participacions en empreses associades PROVISIONS PER A RISCOS I DESPESES 0 0 Cartera de valors a llarg termini 1.200 1.200 Provisions per pensions i obligacions similars Dipòsits i fiances constituïts a llarg termini 1.178 1.178 Provisions per impostos Altres crèdits Altres provisions Provisions (1.200) (1.200) Fons de reversió DESP.A DISTRIBUIR EN DIFERENTS EXER. CREDITORS A LLARG TERMINI 39.645 39.645 Deutes amb entitats de crèdit 0 0 ACTIU CIRCULANT 13.604.713 15.303.142 Préstecs i altres deutes Existències 8 76.125 3.866.004 Deutes per interessos Deutors 13.388.005 10.751.150 Altres creditors a llarg termini 12 39.645 39.645 Clients per vendes i prestacions de serveis 5.013.497 2.583.766 Empreses del grup, deutores 20 8.026.765 7.527.679 Empreses associades, deutores CREDITORS A CURT TERMINI 7.852.834 8.474.832 Deutors varis Deutes amb entitats de crèdit 0 0 Personal Préstecs i altres deutes Administracions públiques 13 396.356 704.194 Deutes per interessos Provisions 9 (48.613) (64.489) Creditors comercials 5.273.780 7.631.393 Inversions financeres temporals 0 0 Deutes per compres o prestacions de serveis 5.273.165 7.630.797 Participacions en empreses del grup Empreses del grup, creditores 20 615 596 Participacions en empreses associades Empreses associades, creditores Cartera de valors a curt termini Altres deutes no comercials 2.548.419 823.439 Altres crèdits Administracions públiques 13 1.256.004 758.052 Dipòsits i fiances contituïts a curt termini Altres deutes 10.550 27.645 Accions pròpies a curt termini Remuneracions pendents de pagament Tresoreria 129.807 672.720 Fiances i dipòsits a curt termini 1.281.865 37.742 Ajustaments per periodificacions 10 10.776 13.268 Ajustaments per periodificacions 14 30.635 20.000 TOTAL ACTIU 15.174.750 15.387.149 TOTAL PASSIU 15.174.750 15.387.149 Les notes 1 a 22 descrites a la memòria formen part integrant del balanç de situació FOMENT DE CIUTAT VELLA, SA COMPTES DE PÈRDUES I GUANYS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2005 i 2004 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici DEURE Notes 2005 2004 HAVER Notes 2005 2004 DESPESES INGRESSOS Aprovisionaments 16 3.087.008 499.891 Import net de la xifra de negoci 15 3.784.304 1.057.384 Vendes 3.767.583 650.408 Despeses de personal 17 1.771.593 1.814.942 Prestacions de serveis 16.721 406.976 Sous i salaris 1.452.636 1.491.702 Carregues socials 318.957 323.240 Variació d'existències Transferències corrents i de capital 72.121 72.201 Altres ingressos d'explotació 15 3.206.906 3.051.782 Transf. corrents de l'Ajuntament 20 2.393.398 2.310.959 Altres despeses d'explotació 18 1.478.332 1.626.585 Altres transf. corrents 141.294 142.422 Serveis exteriors 385.940 404.670 Altres ingressos d'explotació 672.214 598.401 Tributs 13 377.408 378.732 Altres despeses 714.984 840.794 Dotacions de provisions 2.389 Dotacions per a l'amortització de l'immobilitzat 21.976 28.948 Variació de les provisions de l'immobilitzat Variació de la provisió per insolvències 9 20.051 22.474 TOTAL DESPESES D'EXPLOTACIÓ 6.451.081 4.065.041 TOTAL INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 6.991.210 4.109.166 BENEFICI D'EXPLOTACIÓ 540.129 44.125 PÈRDUA D'EXPLOTACIÓ Despeses financeres i despeses similars Ingressos de participacions en capital Var.de les provisions per inversions financeres Altres interessos i ingressos similars 25.842 39.625 TOTAL DESPESES FINANCERES TOTAL INGRESSOS FINANCERS 25.842 39.625 RESULTAT FINANCER POSITIU 25.842 39.625 RESULTAT FINANCER NEGATIU BENEFICI D'ACTIVITATS ORDINÀRIES 565.971 83.750 PÈRDUES D' ACTIVITATS ORDINÀRIES Variació de les provisions de l'immobilitzat Benefici per alienació d'immobilitzat Pèrdues procedents de l'immobilitzat 1.235 Subv. de capital transferides a resultat de l'ex. Altres despeses extraordinàries Altres ingressos extraordinaris 22.168 24.552 Despeses i pèrdues d'altres exercicis 1.081 266 Ingressos i beneficis d'altres exercicis 33.534 1.747 TOTAL DESPESES EXTRAORDINÀRIES 19 2.316 266 TOTAL INGRESSOS EXTRAORDINÀRIS 19 55.702 26.299 RESULTATS EXTRAORDINARIS POSITIUS 53.386 26.033 RESULTATS EXTRAORDINARIS NEGATIUS BENEFICI ABANS D'IMPOSTOS 619.357 109.783 PÈRDUES ABANS D'IMPOSTOS Impost sobre societats 13 209.758 45.454 RESULTAT DE L'EXERCICI (BENEFICI) 409.599 64.329 RESULTAT DE L'EXERCICI (PÈRDUES) Les notes 1 a 22 descrites a la memòria formen part integrant del compte de pèrdues i guanys FOMENT DE CIUTAT DE VELLA, S.A. MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2005 1. Activitat de la Societat Foment de Ciutat Vella, S.A. (en endavant la Societat) es va constituir per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de data 19 de febrer de 1999, i mitjançant escriptura pública autoritzada el dia 28 d’octubre de 1999, com a Societat Anònima amb capital íntegrament públic (Ajuntament de Barcelona). El domicili social està establert al carrer Pintor Fortuny 17-19 baixos de Barcelona. Els estatuts inicials de la Societat van ésser aprovats per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de 19 de febrer de 1999. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 23 de febrer de 2000 va acordar la transformació de la Societat en empresa d’economia mixta, amb una participació final del 51% de l’Ajuntament de Barcelona en el capital social i del 49% d’altres institucions i capital privat. Aquesta segona etapa de transformació va finalitzar el 25 d’abril de 2001, un cop inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona l’escriptura d’ ampliació de capital esmentada, en el tom 33.514, foli 35, fulla B 201699, inscripció 6ª. La Junta General de Foment de Ciutat Vella, SA celebrada en data 30 de juny de 2004 va aprovar la modificació estatutària en relació a la titularitat, transmissió i valoració de les accions de tal manera que les accions de la Classe A es puguin transmetre a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les Administracions Públiques (garantint-ne en tot cas, per tant, la titularitat pública de les mateixes) així com l’autorització a l’Ajuntament de Barcelona a la transmissió efectiva de les accions de la Classe A de les que n’era el titular com a aportació no dinerària de les accions que aquest subscrigui a l’ampliació de capital de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, empresa participada al 100% pel mateix Ajuntament de Barcelona. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 21 de juliol de 2004 va acordar l’aportació de les accions representatives de la participació directa de l’Ajuntament en la Societat a favor de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA. La Societat es regeix pels seus Estatuts i, en tot cas, pel que disposen les Lleis de Règim Local i Especial de Barcelona i els seus Reglaments, així com pels preceptes de la Llei de Societats Anònimes i altres disposicions aplicables. L’objecte social de la Societat és realitzar, a l’àmbit territorial del Districte de Ciutat Vella, els serveis i actuacions que s’enumeren a continuació: a) L’actuació a Ciutat Vella de Barcelona mitjançant la realització de polítiques d’edificació, conservació i rehabilitació d’edificis, habitatges, comerços, carrers, places i espais d’oci. b) La realització d’estudis urbanístics, inclosa la redacció d’instruments de planejament i projectes d’urbanització, i la iniciativa per a la seva tramitació i aprovació per l’òrgan competent. La promoció de Plans Especials. c) La projecció i execució, per qualsevol dels sistemes previstos en la normativa vigent, d’operacions de regeneració urbana, de sòl i d’edificació. d) L’adquisició i alienació, per qualsevol títol, de terrenys i edificis, solars o edificis construïts o en construcció o rehabilitació, per a la seva construcció o rehabilitació, promoció i comercialització. e) L’adquisició, transmissió, constitució, modificació i extinció de tota classe de drets sobre béns mobles i immobles. f) L’execució d’obres d’infraestructura, d’urbanització, d’edificació, de parcel·lació de sòl, així com de remodelació i rehabilitació urbana i de dotació de serveis i instal·lacions urbanes d’ús i servei públic i, en general, la prestació de serveis relacionats amb la construcció, la rehabilitació, el manteniment i conservació dels edificis, públics o privats, i equipament i conservació dels edificis, públics o privats, i equipaments. g) Actuar com a promotor de l’adequació de les característiques dels habitatges a les exigències actuals de la demanda i a uns estàndards mínims d’ habitabilitat. h) Actuar com a promotor immobiliari. Promoure la rehabilitació integral o parcial dels edificis i/o habitatges locals. i) La prestació de tots tipus de serveis públics i privats de caràcter urbà, inclosa la planificació, execució i gestió d’obres i instal·lacions. j) Els serveis de reparació, conservació o manteniment de tot tipus d’obres, obres privades i públiques, obres noves d’edificació urbana, industrial, comercial, urbanització, sanejament i subministrament d’aigües, moviment de terres i similars. k) La redacció i tramitació de tot tipus d’estudis i projectes relacionats amb les activitats anteriorment assenyalades i amb assumptes mediambientals, estàndards mínims d’ habitabilitat, mobilitat i transport. l) La prestació de serveis d’assessoria, consultoria, organització, gestió o administració empresarial a persones físiques i jurídiques relacionats amb el seu objecte social. m) Rebre encàrrecs d’estudis i de redacció i elaboració d’instruments urbanístics, projectes d’infraestructures, equipaments, transport i viabilitat. n) L’execució d’obres d’urbanització i d’edificació, de parcel·lació del sòl, de remodelació i de rehabilitació urbana i de dotació de serveis, infraestructures, equipaments. o) La construcció i explotació de zones d’aparcament i garatges. p) L’establiment de convenis amb tota classe de persones, organismes públics i privats, estimulant la participació o col·laboració en les activitats de la Societat de les associacions veïnals, de comerciants, professionals, artesans i altres persones i entitats. q) El foment del creixement de l’activitat econòmica, mitjançant la reordenació i potenciació de les activitats comercials i productives de Ciutat Vella, estimulant i potenciant la cooperació entre iniciativa pública i privada. r) L’impuls de la recuperació de l’activitat comercial, professional i residencial de Ciutat Vella. La realització d’activitats de promoció, revitalització i dinamització de l’activitat econòmica, comercial, cultural, artística i d’oci a Ciutat Vella, sempre sota les directrius, estratègies i objectius determinats per l’Ajuntament de Barcelona. s) L’impuls a la reforma dels establiments i zones comercials, estimulant la cooperació entre la iniciativa privada i la pública, mitjançant la creació de zones i imatge distintiva de la zona comercial de Ciutat Vella. t) Participar, d’acord a dret, en tot tipus d’organitzacions i societats relacionades amb el seu objecte social. u) Fundar noves societats i participar en el capital d’altres, prèvia comunicació a l’Ajuntament de Barcelona. v) Actuar com a beneficiària de les expropiacions a Ciutat Vella. La durada de la Societat, és de catorze anys a partir de la data de l’atorgament de l’escriptura fundacional. Un cop hagi expirat el termini de duració, revertiran a les entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques titulars de les accions de Classe A els actius i passius de la Societat, i, en condicions normals d’ús, totes les instal·lacions, béns i material integrant del servei, sense que aquesta reversió produeixi cap indemnització per part de les mateixes, sense perjudici del que es disposa en els articles 37, 38, 39, 40 dels Estatuts (que disposen, entre d’altres, sobre l’aplicació de beneficis, sobre el fons especial de reserva corresponent a l’amortització de les accions subscrites pel capital privat i sobre la seva dissolució i/o liquidació). 2. Bases de presentació dels comptes anuals 2.1. Imatge fidel Aquests comptes anuals han estat obtinguts dels registres comptables de la Societat i es presenten d’acord amb el Pla General de Comptabilitat, de manera que mostren la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, dels resultats de les seves operacions i dels recursos obtinguts i aplicats durant l’exercici. Aquests comptes anuals se sotmetran a l’aprovació de la Junta General Ordinària d'Accionistes, i s'estima que seran aprovats sense cap modificació. 2.2. Xifres en euros Les xifres dels comptes anuals s’expressen en euros. 2.3. Comparació de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2005 i 2004 s’han formulat d’acord amb l’estructura establerta pel Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 3. Distribució de resultats La proposta de distribució de beneficis de l’exercici 2005 formulada pel Consell d’Administració de la Societat i que haurà de ratificar la Junta General d’Accionistes és la següent: BASE DE REPARTIMENT Benefici de l’exercici 409.599 DISTRIBUCIÓ A reserva legal 40.960 A reserva estatutària 147.456 A reserva voluntària 221.183 TOTAL 409.599 4. Normes de valoració Les principals normes de valoració utilitzades per la Societat en l’elaboració dels seus comptes anuals per a l’exercici de 2005 i anteriors, d’acord amb les establertes pel Pla General de Comptabilitat, han estat les següents: 4.1. Immobilitzat immaterial i material Immobilitzat immaterial • Concessions, patents, llicències i marques. Figuren valorades al preu d’adquisició i s’amortitzen linealment en 10 anys. • Aplicacions informàtiques: Figuren valorades al seu preu d’adquisició. Les despeses de manteniment es registren amb càrrec a resultats en el moment en què es produeixen. S’amortitzen de forma lineal en els 4 anys de vida útil estimada. Immobilitzat material L’immobilitza’t material es troba valorat a cost d’adquisició. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la seva capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment es carreguen directament al compte de pèrdues i guanys de l’exercici en què es produeixen. Els costos d’ampliació, modernització o millores que representen un augment de la productivitat, capacitat o eficiència, o un allargament de la vida útil dels béns, es capitalitzen com a major cost dels corresponents béns. La Societat amortitza el seu immobilitzat material seguint el mètode lineal, distribuint el cost dels actius entre els anys de vida útil estimada, segons el detall següent: Anys de vida útil estimada Mobiliari 10 Equips i material informàtic 4 Altre immobilitzat material 4 Les construccions no s’amortitzen donat que el seu valor residual és superior al valor de cost. 4.2. Immobilitzat financer i inversions financeres temporals Les inversions financeres estan registrades al seu valor d’adquisició. A final de l’exercici, les diferències entre el valor registrat en llibres i el valor teòric comptable de les participacions amb minusvàlues es provisionen per aquest concepte. Les inversions financeres temporals es registren a cost d’adquisició, provisionant-se les minusvàlues que s’hagin produït al tancament de l’exercici. 4.3. Existències Amb data 22 de març de 2001 Foment de Ciutat Vella, S.A., s’incorpora a la Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’ Illa del carrer Sadurní i els seus entorns com a empresa urbanitzadora. Durant l’execució de l’actuació a la Illa del carrer Sadurní, la Societat ha anat activant com a existències els costos d’urbanització vinculats a l’operació Illa Sadurní i entorns, construccions, sòl, indemnitzacions a residents, enderrocs, despeses de la Junta, planejament urbanístic, estudis històrics, desconnexions de serveis, tapiats i d’altres treballs i estan valorades seguint el criteri d’identificació específica al cost de producció. Aquest cost s’ha minorat per la provisió per depreciació necessària per tal d’adequar-lo al seu valor de realització. A mesura que la Junta de Compensació ha anant materialitzant els ingressos previstos, la Societat reconeix com a vendes la seva participació en aquests ingressos, segons el previst a l’acord d’incorporació a la Junta de Compensació. D’altra banda, es comptabilitzen els consums necessaris fins a ajustar el resultat de les operacions materialitzades al percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades a la Junta de Compensació. El càrrec a consums s’efectua amb abonament a existències (baixa d’existències) i a la provisió per factures pendents de rebre de manera proporcional als costos incorreguts per la Societat fins a la data de tancament de l’exercici i en funció dels costos realment realitzats o pendents d’ executar. A la data de tancament de cada exercici s’enregistren els assentaments necessaris per a adequar el resultat de les operacions materialitzades a la millor estimació del percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades per la Junta de Compensació en aquesta data, així com per adequar l’import de la provisió per factures pendents de rebre i d’existències donades de baixa als costos incorreguts per la Societat a la data de tancament de l’exercici. A 31 de desembre de 2005, data on ja s’han formalitzat tots els ingressos previstos, el saldo d’existències de l’actuació d’Illa Sadurní i entorns està a cero. Resten pendents els treballs d’urbanització de l’Illa Sadurní, import comptabilitzat al concepte provisió per factures pendents de rebre. 4.4. Deutors i creditors Els comptes a cobrar i a pagar es registren, en tots el casos, pel seu valor nominal, classificant a curt termini els de venciment inferior a dotze mesos. Els saldos deutors considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la corresponent provisió per a insolvències. 4.5. Comptes a cobrar Empreses del Grup (obra realitzada per compte de l’Ajuntament) Segons s’estableix a l’article número 2 dels Estatuts de la Societat, l’ objecte social de Foment de Ciutat Vella, SA comprèn, entre d’altres tasques, la realització d’ aquelles activitats que l’ Ajuntament de Barcelona li pugui encarregar en l’ àmbit de la promoció i rehabilitació de Ciutat Vella. Amb data 3 d’ abril de 1997, l’ Ajuntament de Barcelona va aprovar, mitjançant Decret d’ Alcaldia, el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics i privats per encàrrec d’ aquest. Segons aquest Decret, quan els esmentats organismes disposin de les certificacions, factures o justificacions de l’ obra feta les lliuraran a l’ Ajuntament mitjançant una relació mensual, a fi i efecte de la seva incorporació a l’ inventari municipal. Aquests lliuraments d’actius es formalitzen mitjançant les corresponents factures a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona. D’acord amb la normativa aplicable, Foment de Ciutat Vella, SA registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de circulant (Nota 20) sense afectar al compte de pèrdues i guanys. 4.6. Transferències corrents. • De l’Ajuntament Les activitats desenvolupades per la Societat corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics amb l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió indirecta per delegació de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local i Reglament d’ Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament de Barcelona, la Societat rep d’aquest, el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf d’Ingressos “Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona”, del compte de pèrdues i guanys adjunt. Aquesta transferència corrent pressupostària, està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostaris previstos a la “Ley Reguladora de las Haciendas Locales”. • Altres transferències corrents La Societat ha registrat les transferències corrents rebudes de la Generalitat de Catalunya amb abonament a resultats en el moment de la seva meritació. Aquest abonament s’ha registrat a l’epígraf “Altres Transferències corrents” del compte de pèrdues i guanys adjunt. 4.7. Impost sobre Societats. La despesa per Impost sobre Societats de l’exercici es calcula en funció del resultat econòmic abans d'impostos, augmentat o disminuït, segons s’escaigui, per les diferències permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de l'esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota i pagaments a compte. Les diferències temporals existents entre l’Impost sobre Societats exigible i la despesa meritada en concepte d’Impostos sobre Societats es registren com Impost sobre Societats anticipat o diferit. 4.8. Ingressos i despeses. Els ingressos i les despeses s’imputen en funció del corrent real de béns i serveis que representen i amb independència del moment en què es produeix el corrent monetari o financer que se’n deriva. No obstant això, seguint el principi de prudència, la Societat únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data del tancament de l’exercici, mentre que els riscos i les pèrdues previsibles, fins i tot els eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. 4.9. Medi ambient. Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si s’escau, com a despeses de l’exercici en què s’incorren. No obstant això, si suposen incorporacions a l’immobilitzat material com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 4.10. Fiances i dipòsits a curt termini (passiu). Aquest epígraf inclou, principalment, les retencions practicades sobre les factures rebudes de proveïdors d’obra que seran retornades posteriorment a la finalització i revisió de l’obra. Estan valorades a l’import retingut en cada una de les factures i en base al percentatge establert en el contracte amb el proveïdor. 5. Immobilitzat immaterial 5.1. Anàlisi del moviment Els moviments produïts durant l’exercici 2005 en els diferents comptes d’immobilitzat immaterial i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos SALDO FINAL COST: Concessions, patents, llicències i marques 1.728 650 - - 2.378 Aplicacions informàtiques 27.768 - - 27.768 TOTAL COST 29.496 650 - - 30.146 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Concessions, patents, llicències i marques - (196) - - (196) Aplicacions informàtiques (20.125) (2.998) - - (23.123) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (20.125) (3.194) - - (23.319) Immobilitzat immaterial net 9.371 (2.544) - - 6.827 6. Immobilitzat material 6.1. Anàlisi del moviment Els moviments produïts durant l’exercici 2005 en els diferents comptes d’immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos SALDO FINAL COST: Construccions - - - 1.489.658 1.489.658 Maquinària, equips, instal·lacions i eines 18.734 825 (1.193) - 18.366 Equips informàtics 31.611 6.808 (810) - 37.609 Mobiliari i equips d’oficina 69.324 11.300 - - 80.624 TOTAL COST 119.669 18.933 (2.003) 1.489.658 1.626.257 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Maquinària, equips, instal·lacions i eines (11.298) (4.026) 149 - (15.175) Equips informàtics (12.921) (7.705) 619 - (20.007) Mobiliari i equips d’oficina (21.992) (7.051) - - (29.043) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (46.211) (18.782) 768 - (64.225) Immobilitzat material net 73.458 151 1.235 1.489.658 1.562.032 S’ha procedit a la reclassificació comptable dels costos d’adquisició dels locals comercials ubicats als baixos de la promoció d’habitatges a Porta Cambó, adquirits el 29 de setembre de 2004 al Patronat Municipal de l’Habitatge (Nota 8). Aquests locals comercials s’han comercialitzat des de Foment de Ciutat Vella, SA mitjançant l’adjudicació per concurs i la posterior subscripció dels corresponents contractes de lloguer per cinc anys amb opció de compra per part de l’arrendatari a exercir entre els mesos 24 i 36. Tanmateix, Foment de Ciutat Vella, SA es reserva l’opció de no vendre els esmentats locals en el cas de que l’arrendatari no desenvolupi al local l’activitat descrita en el concurs d’adjudicació. Aquesta fórmula de comercialització escollida implica el traspàs del saldo considerat com a existències en els comptes anuals de l’exercici 2004 i el seu tractament com a immobilitzat material sota l’epígraf de construccions. El cost dels elements immaterials i materials en ús totalment amortitzats a 31 de desembre de 2005 és de 31.441 euros. És política de la Societat contractar les pòlisses d’assegurances que s’estimin necessàries per tal de donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements de l’immobilitzat material. No es repercuteix a la Societat cap lloguer per la utilització de l’ edifici on té la seva seu social, que és propietat de l’Ajuntament de Barcelona. 7. Immobilitzat financer 7.1. Anàlisi del moviment No s’ha produït cap moviment per aquest concepte durant aquest exercici. 7.2. La cartera de valors a llarg termini correspon a l’ aportació fundacional a la Fundació Tot Raval que està totalment provisionada. 8. Existències La composició de les existències de la Societat a 31 de desembre de 2005 és la següent: SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos SALDO FINAL Illa Sadurní i entorns 2.195.224 153.362 (2.348.586) - - Locals comercials Cambó 1.481.973 7.685 - (1.489.658) - Altres (Barceloneta, edifici oficines Illa Robador) 188.807 39.947 (152.629) - 76.125 Total 3.866.004 200.994 (2.501.215) (1.489.658) 76.125 La Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’ Illa Sadurní i els seus entorns del PERI del Raval de Barcelona, on la Societat participa com a empresa urbanitzadora, ha formalitzat a 29 de desembre de 2005 el contracte de compravenda de la parcel·la resultant FR1 del Projecte de Compensació de l’Illa del carrer Sadurní amb Barceló Clavel Raval, SL ,segons l’adjudicació del concurs subhasta convocat en el seu dia, per un import de 8.000.000 euros per al seu destí com a hotel. L’escriptura pública de la compravenda esmentada s’ha atorgat en data 31 de gener de 2006. L’ Assemblea General de la Junta de Compensació de la Illa Sadurní i els seus entorns del PERI del Raval de Barcelona, ha modificat el percentatge de participació de Foment de Ciutat Vella, SA en els ingressos de les vendes de les parcel·les, que es fixa en el 44,02 %. Els ingressos d’aquesta venda han estat abonats a l’epígraf de “Vendes” del Compte de pèrdues i guanys. En base al nou percentatge de participació de Foment de Ciutat Vella, SA i en base a la millor estimació i previsió de costos a 31 de desembre de 2005 realitzada per la Societat, s’ha enregistrat una despesa de 3.087.008 euros a l’epígraf “Aprovisionaments” del compte de pèrdues i guanys que es desglossa en els següents conceptes: Cost de la venda de la parcel·la FR.1 2.774.471 € Reestimació de costos 312.537 € Total 3.087.008 € Aquesta despesa per aprovisionaments ha estat enregistrada amb abonament a la totalitat de les existències del projecte i, la diferència, ha estat abonada a un compte de factures pendents de rebre inclòs a l’epígraf de “Creditors comercials”. La disminució d’existències registrada a l’actuació d’urbanització de l’Illa Sadurní i entorns és el cost de les vendes realitzades i l’ ajust de les existències al grau d’execució a 31 de desembre de 2005 de l’import provisional en el compte de factures pendents de rebre corresponent als costos incorreguts per la Societat fins a la data de tancament (Nota 4.3). S’ha procedit a la reclassificació i consegüent traspàs de saldo dels locals comercials de Cambó a l’epígraf de “Construccions” de l’immobilitzat material (Nota 6.1 i Nota 4.3). Les actuacions Folch i Torres i Plaça de la Gardunya s’han donat de baixa en tractar-se d’operacions on finalment Foment de Ciutat Vella, SA intervindrà com a operador municipal. Amb data 4 de maig de 2005 s’ha procedit a la modificació del Conveni signat amb l’ empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) per a la construcció de l’aparcament públic de l’Illa del carrer Sadurní en el sentit de transformar l’actuació de Foment de Ciutat Vella, SA en activitat de servei públic i per tant finançada al 100% per BSM (Nota 4.5). 9. Variació de les provisions per insolvències El desglossament de la partida “variació de les provisions”, juntament amb el saldo inicial i final de la provisió per insolvències, és el següent: SALDO INICIAL 64.489 Dotació amb càrrec al compte de pèrdues i guanys 20.051 Anul·lació dels drets incobrables (35.927) SALDO FINAL 48.613 10. Ajustaments per periodificacions d’actius El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2005 es compon dels conceptes i imports següents: DESPESES ANTICIPADES Pòlisses d’assegurances 9.074 Subtotal 9.074 11. Fons Propis Els moviments en els comptes de fons propis durant l’exercici acabat a 31 de desembre de 2005 han estat els següents: Capital Social Reserva Legal Reserva Estatutària Altres reserves Resultats exercici TOTAL SALDO INICIAL 6.010.000 79.848 287.349 431.146 64.329 6.872.672 Distribució resultat exercici 2004 6.433 23.159 34.737 (64.329) Benefici de l’exercici 2005 409.599 409.599 SALDO FINAL 6.010.000 86.281 310.508 465.883 409.599 7.282.271 INGRESSOS DIFERITS Interessos 1.702 Subtotal 1.702 TOTAL 10.776 11.1. Capital social El capital social, a 31 de desembre de 2005, estava representat per 100.000 accions ordinàries, nominatives de 60,10 euros de valor nominal cadascuna d’elles, numerades correlativament de l’ 1 al 100.000, ambdós inclusius, corresponent els números 1 fins al 60.000 a la classe A i els números 60.001 fins a la 100.000 a la classe B. A continuació es detalla la composició accionarial: Percentatge de participació Accions Classe A Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA 51,0 Diputació de Barcelona 9,0 Accions Classe B Caixa Holding 12,5 BBVA 10,0 Caixa de Catalunya 7,0 Telefónica Soluciones Sectoriales, S.A. 5,0 SABA de Aparcaments, S.A. 3,0 Iniciativa per la Recuperació de Ciutat Vella, S.L. 2,5 TOTAL 100,0 Tal i com es recull a l’article 10 dels Estatuts de la Societat, les accions de la Classe A són intransferibles, a menys que siguin transmeses a altres Administracions Públiques i d’altres entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques. Els accionistes de la Classe A tenen un dret de tempteig per a l’adquisició de les accions de la Classe B en tota transmissió d’aquestes accions. D’acord amb l’establert en els Estatuts de la Societat, prèviament a la seva dissolució i/o liquidació s’ haurà de procedir a l’ amortització de les accions de la Classe B. L’ import a percebre pels titulars d’aquestes accions serà, a més del seu valor nominal, el que figuri acumulat a aquella data en la Reserva estatutària descrita en la Nota 11.3. 11.2. Reserva legal L’article 214 del Text refós de la Llei de Societats Anònimes estableix que ha de destinar-se una xifra igual al 10% del benefici de l’exercici a dotar la reserva legal fins que aquesta assoleixi, almenys, el 20% del capital social. La reserva legal podrà utilitzar-se per augmentar el capital en la part del seu saldo que excedeixi del 10% del capital social ja augmentat. Excepte per la finalitat esmentada anteriorment, i mentre no superi el 20% del capital social, aquesta reserva sols podrà destinar-se a la compensació de pèrdues i sempre que no existeixin altres reserves disponibles suficients per aquesta finalitat. Només serà disponible per als accionistes en cas de liquidació de la Societat. 11.3. Reserva estatutària D’acord amb l'article 37 dels Estatuts de la Societat es constitueix uns fons de reserva per l'amortització de les accions de Classe B com a reserva estatutària. Es destina a aquesta reserva un 40% dels beneficis de l’exercici, una vegada dotada la reserva legal. 11.4. Reserva voluntària Fins que les partides de despeses d'establiment no hagin estat totalment amortitzades està prohibida tota distribució de beneficis, tret que l'import de les reserves disponibles sigui, com a mínim, igual a l'import dels saldos no amortitzats. 12. Altres creditors a llarg termini El saldo correspon a dipòsits en efectiu realitzats per empreses contractades per la Societat com a garantia de l’acompliment de l’objecte dels treballs contractats, quina durada és superior a 1 any. 13. Administracions públiques A 31 de desembre de 2005 els saldos que composen els epígrafs deutors i creditors d’administracions públiques, són els següents: SALDOS Deutors Creditors Impost sobre el Valor Afegit 6 432.384 Impost sobre el Valor Afegit no liquidat 391.408 534.494 Impost sobre la Renta de les Persones Físiques - 51.150 Retencions a compte de l’IS 3.979 - Impost sobre Societats - 206.950 Impost sobre Societats anticipat 963 - IAE - - Organismes de la Seguretat Social - 31.026 Total 396.356 1.256.004 La Societat aplica la Regla de Prorrata General per a les quotes d’ IVA suportades, atès que durant l’ exercici de la seva activitat realitza, conjuntament, prestacions de serveis que originen dret a deducció i d’ altres operacions que no l’ habiliten per a l’ exercici de l’ esmentat dret. En el present exercici, la prorrata provisional i definitiva ha estat del 83% i 85% respectivament. L’IVA suportat no deduïble es comptabilitza com a despesa a l’ epígraf “Tributs” del compte de pèrdues i guanys i ha suposat un import de 340.784 euros durant l’ exercici 2005. Aquest epígraf inclou addicionalment els tributs locals meritats per la Societat. La Societat liquida a les cartes de pagament l’IVA suportat i repercutit corresponent a les certificacions d’ obra a compte dels ens de l’ Ajuntament segons criteri de caixa, quedant al tancament de l’ exercici un saldo deutor i creditor per aquest concepte. L'Impost sobre Societats es calcula a partir del resultat econòmic o comptable, obtingut per l'aplicació de principis de comptabilitat generalment acceptats, que no necessàriament ha de coincidir amb el resultat fiscal, entès aquest com la base imposable de l'impost. La conciliació del resultat comptable de l’exercici amb la base imposable de l'Impost sobre Societats és com segueix: Augments Disminucions TOTAL RESULTAT COMPTABLE ABANS D'IMPOSTOS 619.357 Impost de societats - - - Diferències permanents 72.121 - 72.121 Diferències temporals 2.754 (10.772) (8.018) Amb origen en l’exercici 2.754 - 2.754 Amb origen en exercicis anteriors - (10.772) (10.772) BASE IMPOSABLE (RESULTAT FISCAL) 683.460 La diferència permanent de la liquidació correspon a l’import de l’aportació realitzada durant l’exercici 2005 a la Fundació Tot Raval, la qual té naturalesa de despesa fiscalment no deduïble. No obstant, el benefici fiscal de l’esmentada aportació dona dret a una deducció en quota del 35%, amb el límit màxim del 10% de la base imposable del període, podent-se aplicar l’excés en els 10 propers períodes impositius posteriors. La deducció aplicada per l’aportació realitzada l’any 2005 és de 25.231 euros. Addicionalment, la Societat ha aplicat la deducció pendent de l’exercici 2004 pel mateix concepte i per import de 7.030 euros. La Societat no té bases imposables negatives pendents de compensar. Són susceptibles d’ inspecció fiscal tots els tributs a què es troba subjecte la Societat per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s’espera que es meritin passius addicionals de consideració per a la Societat com a conseqüència d’una inspecció eventual. A 31 de desembre de 2005 la Societat no ha aplicat cap incentiu fiscal i té enregistrat un impost anticipat per la dotació a la provisió pels morosos del segon semestre de l’exercici (despesa comptable, fiscalment deduïble l’any 2006). 14. Ajustaments per periodificació de passiu El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2005 es compon dels conceptes i imports següents: INGRESSOS ANTICIPATS Transferències corrents 11.275 Altres 19.360 TOTAL 30.635 15. Ingressos per activitats La distribució de l’import de la xifra de negocis corresponent a l’activitat ordinària de la Societat és com segueix: INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ Import net de la xifra de negoci 3.784.304 Vendes 3.767.583 Prestacions de serveis 16.721 Altres ingressos d’explotació 3.206.906 Transf. corrents 2.534.692 Altres ingressos 672.214 TOTAL 6.991.210 Les vendes de l’ exercici corresponen a la participació de la Societat en els ingressos materialitzats per la Junta de Compensació durant l’ any 2005 (Nota 4.3). El detall de la composició d’altres ingressos d’explotació comptabilitzats per la Societat durant l’exercici 2005 per transferències rebudes és el següent: TRANSFERÈNCIES CORRENTS I SUBVENCIONS D'EXPLOTACIÓ Generalitat de Catalunya 141.294 Grup Ajuntament de Barcelona 2.393.398 TOTAL 2.534.692 Foment de Ciutat Vella, SA gestiona el parc de finques municipals per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona mitjançant Acord del Consell Municipal de 22 de novembre de 2002 amb efectes 1 de gener de 2003. Això suposa ocupar-se tant de l’emissió i cobrament dels rebuts de lloguer, de la realització de nous contractes de lloguer i de les despeses associades al manteniment de les esmentades finques. Els rebuts de lloguers emesos durant l’exercici estan comptabilitats a l’epígraf “Altres ingressos d’explotació” del compte de resultats adjunt. 16. Aprovisionaments Aquest epígraf presenta la composició següent: APROVISIONAMENTS Cost vendes reconegudes en l’exercici 3.087.008 3.087.008 El càrrec a cost de vendes s’efectua amb abonament a existències (Nota 8) i a factures pendents de rebre incloses a l’epígraf “Creditors comercials”. 17. Despeses de personal Aquest epígraf del compte de pèrdues i guanys presenta la composició següent: DESPESES DE PERSONAL Sous i salaris 1.452.636 Seguretat social a càrrec de l'empresa 318.957 TOTAL 1.771.593 La plantilla mitjana de la Societat durant l’exercici 2005 ha estat de 34 treballadors que, per categories es detallen com segueix: 18. Altres despeses d’ explotació Presenta el següent detall: ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ Serveis exteriors 385.941 Tributs 377.408 Manteniment i conservació 352.689 Varis 362.294 TOTAL 1.478.332 2005 2004 Director General 1 1 Directors 5 5 Tècnics 13 13 Administratius 15 16 Plantilla mitjana 34 35 19. Ingressos i despeses extraordinàries 19.1. Ingressos extraordinaris L’epígraf “ingressos extraordinaris” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2005 recull els següents conceptes: INGRESSOS EXTRAORDINARIS Ingressos d'exercicis anteriors 33.534 Altres ingressos extraordinaris 22.168 TOTAL 55.702 Es comptabilitzen com a ingressos extraordinaris tots aquells corresponents al cobrament de rebuts de lloguer de finques municipals gestionades per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec municipal (Nota 15) d’exercicis anteriors a 2003, i altres ingressos associats a la gestió de les finques municipals. 19.2 Despeses extraordinàries L’epígraf “despeses extraordinàries” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2005 recull els següents conceptes: DESPESES EXTRAORDINÀRIES Pèrdues procedents de l’immobilitzat 1.235 Despeses d'exercicis anteriors 1.081 TOTAL 2.316 20. Saldos i transaccions amb empreses del grup Les transaccions efectuades amb entitats que conformen el Grup Ajuntament són les següents: INGRESSOS DESPESES Transferències Serveis Transferències Serveis Ajuntament de Barcelona 2.393.398 - - 10.099 Resta grup Ajuntament - - - 2.122 EMPRESES DEL GRUP 2.393.398 - - 12.221 L’ Ajuntament de Barcelona va atorgar l’any 2004 un import de 20.000 euros en concepte de transferència corrent que a 31 de desembre de 2004 estaven periodificats com a ingressos anticipats. Durant l’exercici 2005 s’han traspassat 13.110 € com a ingressos per transferències. La resta romanen a ingressos anticipats. L’ Ajuntament ha atorgat 4.385 euros en concepte de transferència corrent que la Societat té periodificats com a ingressos anticipats, donat que ha de finançar despeses corrents que es produiran l’any 2006 (Nota 15). Els saldos amb empreses del grup i associades són els següents: PENDENT PENDENT COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 7.494.471 - Barcelona de Serveis Municipals, S.A. 532.294 615 EMPRESES DEL GRUP 8.026.765 615 El saldo pendent de cobrament de l’Ajuntament de Barcelona inclou 897.132 euros corresponents a la transferència corrent de l’exercici no ingressada a Foment de Ciutat Vella, SA a 31 de desembre. Les inversions realitzades per la Societat per compte d’altres ens de l’Ajuntament de Barcelona han estat les següents: AB ALTRES GRUP TOTAL SALDO INICIAL 5.254.602 1.466.583 6.721.185 Lliuraments d’obres 21.866.933 2.964.122 24.831.055 Transferències cobrades 20.524.196 3.898.411 24.422.607 SALDO FINAL 6.597.339 532.294 7.129.633 21. Altra informació Els honoraris de l’auditoria són facturats a l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria. No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambiental en les quals pogués incórrer la Societat que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les pòlisses d’assegurança de responsabilitat civil que la Societat té subscrites. D’altra banda, la Societat no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’activitats relacionades amb el medi ambient. Atesa l’ activitat de la Societat, no s’ha incorregut en despeses ni inversions en matèria de millora i protecció del medi ambient. Durant aquest exercici els membres Consell d’Administració no han meritat cap import corresponent a sous, dietes o altres remuneracions. La Societat no ha concedit avançaments ni crèdits, ni té cap obligació amb els membres del Consell en matèria de pensions i assegurances de vida. De conformitat amb allò establert en l’ article 127 ter.4 de la Llei de Societats Anònimes, introduït per la Llei 26/2003; de 17 de juliol, per la que es modifica la Llei 24/1988, de 28 de juliol del Mercat de Valors, i el Text Refós de la Llei de Societats Anònimes, amb la finalitat de reforçar la transparència de las societats anònimes, s’ assenyalen a continuació la realització per compte propi o aliè d’ activitats realitzades per part dels distints membres del Consell d’Administració, del mateix, anàleg o complementari gènere d’ activitat del que constitueix l’ objecte social de la Societat: Conseller Societat Activitat Càrrec BSM, SA Prestació serveis municipals de continguts econòmics Conseller Agència Promoció Carmel, SA Remodelació integral del barri del Carmel Conseller ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller PMH Promoció d’habitatges de protecció oficial i de preu assequible Conseller Districlima, SA Producció i distribució centralitzades de calor i fred Conseller 22 Arroba BCN, SA Impulsar la renovació urbana i econòmica de les àrees industrials 22@ Conseller Ricard Frigola Pérez Bagursa Promoció, gestió i execució d’activitats urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que s’en derivin Conseller Delegat BIM, SA Execució d’actuacions urbanístiques d’infraestructura i de dotació i la concessió de serveis Conseller Delegat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, SA Promoció i gestió del desenvolupament urbanístic i execució de les obres d’infraestructura a l’àmbit de Sagrera-Sant Andreu Conseller Delegat ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller 22 Arroba BCN, SA Impulsar la renovació urbana i econòmica de les àrees industrials 22@ Conseller Agència Promoció Carmel, SA Remodelació integral del barri del Carmel Conseller Port Fòrum Sant Adrià, SL Administració i direcció de ports esportius Conseller Jaume Castellví Egea Bagursa Promoció, gestió i execució d’activitats urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que s’en derivin Conseller BCN Ventures SGECR, SA Capital Risc Conseller Barcelona Empren, SCR, SA Capital Risc Conseller Pere Guardiola Tey Portic Barcelona, SA E-business Conseller Xavier Auguets Pratsobrerroca ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller Barcelona Emprèn, SCR, SA Promoció, mitjançant la presa de participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. Conseller BCN Ventures SGECR SA Promoció, mitjançant la presa de participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. Conseller Lluis Castells Arcas Torre de Collserola, SA Gestió i explotació de la infraestructura de telecomunicacions Vicepresident del Consell d’Administració 22. Quadre de finançament QUADRES DE FINANÇAMENT DELS EXERCICIS 2005 i 2004 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici APLICACIONS 2005 2004 ORIGENS 2005 2004 Adquisició d'immobilitzat 19.583 22.012 Recursos procedents de les operacions 432.810 93.277 Immobilitzat immaterial 650 8.976 Immobilitzat material 18.933 13.036 Creditors a llarg termini Immobilitzat financer Traspassos immobilitzat 1.489.658 TOTAL APLICACIONS 1.509.241 22.012 TOTAL ORIGENS 432.810 93.277 EXCÉS D'ORIGENS SOBRE APLICACIONS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) 71.265 EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORIGENS (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 1.076.431 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT AUGMENT DISMINUCIÓ AUGMENT DISMINUCIÓ Existències 3.789.879 1.355.777 Deutors 2.636.855 2.421.992 Creditors 632.633 2.977.109 Inversions financeres temporals Tresoreria 542.913 710.876 Ajustaments per periodificació 13.127 18.519 TOTAL 3.269.488 4.345.919 3.777.769 3.706.504 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 1.076.431 71.265 2.005 2.004 La conciliació entre el resultat comptable i els recursos generats per les operacions és el següent: 2.005 2.004 Benefici de l'exercici 409.599 64.329 Més- Dotació a les amortitzacions 21.976 28.948 Dotació a les provisions Pèrdues inmobilitzat 1.235 Recursos generats en les operacions 432.810 93.277 INFORME DE GESTIÓ 2005 Foment de Ciutat Vella, SA fou constituïda el 19 de febrer de 1999, per acord del Consell Plenari, com a societat anònima amb capital íntegrament municipal. El Consell Plenari, en sessió del dia 23 de febrer de 2000, va acordar la transformació de la societat en empresa d’economia mixta. Foment de Ciutat Vella, SA tindrà una durada màxima de catorze anys i, al final d’aquest període, els actius i passius revertiran a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les administracions públiques, un cop amortitzades les accions del capital privat. El 18 de desembre de 2000 es va celebrar la Junta General de la societat mixta que va acordar dividir les activitats de la societat, segons l’article 49 de la Carta Municipal de Barcelona, en dues branques: a) Activitat de servei públic (Actuacions d’iniciativa municipal). Aquest àmbit inclou la gestió de les operacions del Programa d’Actuacions Municipals (PAM), que l’Ajuntament encarregui a la societat, així com l’elaboració del planejament urbanístic i el disseny dels nous espais urbans o la remodelació dels existents. S’inclouen en aquesta línia de treball les actuacions de promoció econòmica vinculades als objectius estratègics de la revitalització de Ciutat Vella. També dins les actuacions d’iniciativa municipal es desenvolupa la promoció de la rehabilitació privada a través de l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella. Finalment formen part d’aquesta línia d’actuacions la gestió i manteniment d’una part del conjunt d’edificis municipals ubicats a Ciutat Vella, que actualment no es troben adscrits al servei públic i que han estat objecte d’un encàrrec específic a Foment de Ciutat Vella,SA. b) Activitat econòmica de mercat (Actuacions de caràcter publicoprivades). Són operacions d’obtenció o venda de sòl o sostre, ja sigui en forma de solars, edificis sencers, habitatges o locals comercials, que es desenvoluparan amb l’objectiu d’impulsar la regeneració del teixit urbà i la dinamització econòmica del districte, donant entrada a la participació de la iniciativa privada en aquest tipus d’actuacions. Actuacions d’iniciativa municipal Projectes i obres Durant l’exercici de l’any 2005 han finalitzat les actuacions en urbanització i en equipaments públics següents: • Remodelació de l’avinguda de Francesc Cambó i el carrer Freixures (fins a Sant Pere més baix), aquesta actuació ha suposat transformar la façana mar de l’avinguda en un bulevard de més de 160 metres de llarg per 20 metres d’ample que facilita l’accés al renovat mercat de Santa Caterina des de la Via Laietana i aporta un millor espai cívic al barri. Aquesta remodelació inclou l’estesa de la xarxa de recollida pneumàtica fins a la connexió amb la central i la renovació de les xarxes de serveis d’aigua, gas, electricitat i telefonia així com la renovació de l’enllumenat i l’arbrat existents. Amb aquesta obra, que es va inaugurar el 21 de setembre, es clou la millora dels vials i espais públics del voltant immediat del renovat mercat de Santa Caterina. • Urbanització de la nova plaça de Joan Capri. Aquest espai públic ubicat dins l’antic recinte del mercat canalitza l’accés al mercat i als habitatges per a persones grans des dels carrers de Colomines i Giralt el Pellisser. Es va inaugurar el 19 de març. • El 27 de juny es varen entregar les claus dels 59 habitatges per a la gent gran que completen els equipaments creats dins l’antic recinte del mercat. Els 2 edificis estan situats en el quadrant delimitat per la plaça de Santa Caterina i el carrer Colomines. Aquests habitatges compten amb serveis comunitaris i atenció durant les 24 hores del dia. • Finalització de la construcció de les parades, instal·lacions tècniques i acabats decoratius, i posada en funcionament del nou mercat de Santa Caterina. El dia 10 de maig es varen tornar a obrir al públic les portes del mercat, amb un total de 62 parades de productes frescos, un supermercat i un restaurant. Aquesta obra va ésser coordinada per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona, conjuntament amb l’ampliació de l’aparcament soterrat de l’Av. Cambó, gestionat per BSM, la construcció de la central de recollida pneumàtica gestionada per Envac i els habitatges per a gent gran que correspon al PMH. • Urbanització del carrer Álvarez de Castro i de la perllongació de l’avinguda Francesc Cambó. Aquests vials van ser oberts a la circulació a finals d’any al mateix temps que es posaven en servei la major part dels locals comercials dels edificis de la perllongació de l’avinguda. • Urbanització de l’espai urbà a l’entorn de l’edifici del Futur Sostenible situat al parc de la Catalana a la Barceloneta. Actuacions que durant l’exercici 2005 han estat en execució i són subjectes a un programa d’execució plurianual: Obres d’urbanització: • Urbanització dels carrers Gombau i Arc de Sant Cristòfol. Aquesta actuació és previst que finalitzi el mes d’abril de 2006. Aquestes obres inclouen la renovació de les xarxes de serveis i l’extensió de la recollida soterrada pneumàtica de residus. • Remodelació de la plaça de Sant Cugat i els carrers Fonollar, Forn de la Fonda, Tarròs i Sant Domènec de Santa Caterina. Es preveu que aquestes obres, que també inclouen l’extensió de la xarxa de recollida pneumàtica, finalitzin durant el segon trimestre de 2006. A la plaça de Sant Cugat la renovació inclou la construcció d’una nova estació de distribució elèctrica soterrada i la incorporació de nou arbrat i mobiliari urbà. • Urbanització del nou carrer que unirà els carrers Valldonzella i Torres Amat i formarà part d’un nou eix de la xarxa bàsica vial del barri del Raval, conjuntament amb el carrer Montalegre que es remodela per adaptar-se a les noves exigències de les facultats de Filosofia, Geografia i Història de la Universitat de Barcelona que s’inauguraran el proper mes de setembre. Aquestes obres finalitzaran el mateix mes de setembre de 2006. • Extensió de la xarxa de recollida pneumàtica entre la central situada a l’Illa de la Rambla del Raval i els carrers Lluna, Lleó i Tigre. És una actuació que es desenvoluparà durant 22 mesos fins a la seva definitiva posada en marxa. Obres en equipaments públics: • Construcció del Complex Esportiu de Can Ricart. Aquest nou equipament es situat entre el carrer de Sant Oleguer i el parc de Sant Pau, es reaprofita un antic edifici industrial per a ubicar les instal·lacions complementàries i la piscina central s’ubica en un nou cos edificat sobre un antic pati veí al parc de Sant Pau. L’equipament bàsic és una piscina coberta de 25x16 i es complementa amb diversos equipaments afegits (piscina d’hidromassatge, gimnàs, fitness, solàrium, etc.). Es preveu que les obres finalitzaran el segon trimestre del 2006, i les instal·lacions podran entrar en funcionament abans de l’estiu. Aquest nou complex esportiu quedarà unit a les instal·lacions actualment existents del poliesportiu del Raval. • S’ha iniciat la construcció de l’aparcament soterrat municipal situat a l’Illa de la Rambla del Raval, que gestionarà BSM, així com de l’obra civil de la central de recollida pneumàtica que ha de donar servei al sector central del barri del Raval. Es preveu que aquestes obres finalitzin l’estiu de 2006. • Construcció de l’Escola d’Adults, centre de serveis personals de la zona de la Barceloneta al solar municipal del carrer Balboa num. 11. Aquest equipament es preveu que estigui disponible a finals de 2006. • Dins el projecte de creació de nous serveis públics (wc) distribuïts a tot l’àmbit de Ciutat Vella, que fins ara s’han concretat en els que es construeixen a la plaça del Teatre sota el monument a Serafí Pitarra i en l’edifici del Convent dels Àngels que té façana a la plaça dels Àngels. Aquests dos equipaments estaran en servei l’abril del 2006. Gestió urbanística Foment de Ciutat Vella, SA gestiona les actuacions d’expropiació previstes al Pla d’Actuació Municipal 2004-2007. Durant el 2005, s’han completat les operacions d’alliberament de sòl següents: • Desconstrucció dels darrers 7 edificis que entre els carrers Metges, Sant Pere més baix i Jaume Giralt ocupaven el sòl destinat a espai públic i equipaments pel barri en l’operació denominada Jardins del Pou de la Figuera. • Desconstrucció de les edificacions interiors de la finca del número 45 del carrer Tallers, aquesta actuació permet obrir un accés alternatiu a les facultats universitàries del carrer Montalegre. • Desconstrucció dels edificis nums. 8 i 10 del carrer Valldonzella, després d’aquest enderroc ja s’ha pogut iniciar les obres de creació de la nova connexió viària entre els carrers Montalegre i Torres i Amat. • Finalització de l’adquisició i acords de desnonament de les finques afectades per la creació dels jardins del Museu Picasso entre els números 22 al 28 del carrer Flassaders. • Adquisició i acords de desnonament de la finca del carrer Valldonzella 12. • Finalització del procés d’adquisició de l’edifici destinat a equipament públic del carrer Abat Safont-Paral·lel. • Continuació dels tràmits d’adquisició i desnonament dels edificis del carrer del Carme 101-109, per ubicar-hi el centre de serveis personals del Raval nord. Actuacions incloses en el projecte d’Intervenció Integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere. • Adquisició de la finca qualificada d’equipament inclosa en el projecte d’Intervenció Integral als barris de Santa Caterina i Sant Pere, situada al carrer Sant Pere més baix num. 55, seu de l’antiga Penya Cultural Barcelonesa. • Inici del procés d’expropiació dels edificis situats entre els carrers Mestres Casals i Martorell 2-12 i Arc de Sant Cristòfol 1-9. Planejament Durant el 2005 han quedat aprovats diversos planejaments i projectes promoguts per Foment de Ciutat Vella, SA amb l’objectiu de continuar avançant en la renovació del districte de Ciutat Vella. La tramitació aprovada definitivament durant l’exercici ha estat: . Modificació del PERI Raval al sector de Valldonzella. Aprovació Definitiva: 18-11-2005 . Modificació del PERI Raval a l’Illa de la Rambla del Raval. Aprovació Definitiva: 15-7-2005 . Modificació del PERI Raval per la ubicació de la Filmoteca a la plaça de Salvador Seguí. Aprovació Definitiva: 14-10-2005 . Modificació del PERI Raval a l’edifici de Xuclà 15. Aprovació Definitiva : 4-11-2005 . Pla Especial Urbà pel Nou equipament a Nou de la Rambla 80-88. Aprovació Definitiva: 14-10-2005 . Modificació del PERI de la Barceloneta per la creació d’un equipament a Balboa 11. Aprovació Definitiva: 29-04-2005 Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella Aquest ha estat el primer exercici complert de funcionament de la Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella creada el maig del 2004, que agrupa la gestió dels ajuts públics a la rehabilitació d’edificis i habitatges privats i el control i concessió de cèdules d’habitabilitat, amb el suport a la resolució de conflictes generats per la pressió immobiliària sobre els ciutadans, els conflictes entre propietaris i llogaters, o entre membres de comunitats de propietaris. El Pla de l’Habitatge a Ciutat Vella 2004-2007 té l’objectiu d’optimitzar l’aprofitament del parc d’habitatge social de propietat pública, ja sigui municipal, o be de la Generalitat de Catalunya. Així mateix el Pla d’Habitatge estableix un programa de creació de nova vivenda social en col·laboració entre els ens públics i les cooperatives d’habitatge que generarà en el període establert pel Pla un total de 451 nous habitatges protegits. Durant aquest exercici ha finalitzat la construcció dels 18 habitatges de la Cooperativa PorFont a la plaça de Sant Agustí Vell, i ja està en marxa la construcció dels 111 habitatges cooperatius de l’Illa de la Rambla del Raval. Rehabilitació Durant l’exercici de 2005 s’han formalitzat 322 expedients de sol·licitud d’ajuts per a obres de rehabilitació, dels quals 228 corresponen a actuacions en elements comuns, i 94 a habitatges particulars. En conjunt aquests expedients signifiquen millores d’habitabilitat en 3.282 habitatges repercutits per les obres i generen una inversió privada de 25.177.117 euros que meriten un ajut econòmic total de 3.414.780 euros. Al llarg de l’any, s’han sol·licitat 1.575 cèdules d’habitabilitat, de les quals 1.063 han estat concedides. El personal de l’oficina ha atès 1.839 demandes de informació vinculades a temes d’ajuts de rehabilitació. Assessorament i suport a l’habitatge L’exercici del 2005 s’ha atès 1.558 visites referides als usos de l’habitatge, de les quals 1.096 corresponien a llogaters, 315 a propietaris verticals i 147 a comunitats de propietat horitzontal. Aquestes demandes han suposat l’obertura de 199 expedients de seguiment de temes concrets, dels quals 148 ja han estat tancats. Comunicació i promoció econòmica Durant l’any 2005, les principals iniciatives de comunicació i dinamització d’activitats han estat: • Col·laboració amb les publicacions periòdiques El Raval, Nova Ciutat Vella i La Barceloneta. • Disseny i coordinació dels actes d’inauguració de la plaça de Joan Capri. • Participació en la realització dels actes d’inauguració del mercat de Santa Caterina. • Relacions i contactes externs. Durant l’any s’han atès les visites de les ciutats d’Asunción (Paraguay), Sfax (Algeria), Irún (Guipúscoa), Monterrey (Mèxic), els ministres de planificació i habitatge del Marroc i de l’estat de Victoria (Austràlia), universitats de Dinamarca, Flandes, Alemanya, EE UU, etc. S’ha participat en fòrums nacionals i internacionals: Oporto (Portugal), Sao Paulo (Brasil), Logroño (Rioja), Santiago de Compostela (Galícia), València (País Valencià). En quant a la promoció econòmica i social aquest exercici s’ha completat la cessió a entitats sense afany de lucre dels locals municipals administrats per : Patronat Municipal de l’Habitatge: Santa Elena 2, Nou de la Rambla 14, Sant Erasme 1, Guardia 11, Cardona 7, Ferlandina 25, Marquès de Barberà 18. S’ha cedit el local municipal situat a Sant Oleguer 2-4, a l’empresa d’inserció laboral de dones amb dificultats socials, Ravaltext. Aquesta és una experiència molt interessant de conjunció d’esforços per part d’entitats cíviques (Surt i Tot Raval), personalitats del mon econòmic de Ciutat Vella i l’administració municipal. El resultat és una fórmula innovadora i eficaç d’incidir sobre dues problemàtiques molt importants, bosses d’atur i integració social. També s’ha llogat el local de planta baixa de l’edifici municipal de Duran i Bas 16. Finalment Foment de Ciutat Vella, SA ha realitzat les gestions necessàries per tal que Incasol fes la cessió de dos locals de la seva propietat situats al carrer Arc del Teatre 48 i al carrer Om 3-5. Programes internacionals El programa de rehabilitació dels barris Fener i Balat al municipi de Fhati (Istambul ha continuat el seu desenvolupament durant aquest exercici. El passat mes de juny va viatjar a Barcelona una important delegació formada pels membres de la oficina de gestió del projecte que va realitzar la reunió de seguiment anual. En compliment del compromís de seguiment del projecte els representants de Foment de Ciutat Vella, SA també han viatjat a Istambul durant aquest exercici. En quant al compliment del programa aquest any s’ha completat la restauració de 26 edificis, mentre que altres 38 estan en procés de licitació. 33 botigues del conjunt que forma el mercat central d’aquests barris també tenen a punt el projecte de renovació i els edificis que han de allotjar el futur centre social també disposen ja del projecte de rehabilitació i les obres ja estan a punt per ser licitades. El programa d’intercanvi tecnològic amb Amèrica Llatina, Cyted, que finalitza el 2006, ha continuat el seu normal desenvolupament, i diversos tècnics de Foment de Ciutat Vella, SA han participat en trobades a: Ciutat de Mèxic participant activament en unes jornades de reflexió dels models d’intervenció en els centres històrics, a Sant Salvador (El Salvador) amb l’objectiu de donar suport a l’inici del programa de renovació del centre històric de la ciutat, i a Santa Cruz de la Sierra (Bolívia), on es va celebrar una trobada d’intercanvi d’experiències amb responsables dels centres històrics de més de 40 ciutats iberoamericanes. Finalment, Foment de Ciutat Vella, SA també participa en el projecte Rehabimed que es recolzat per la Unió Europea i agrupa les experiències de renovació urbana de diverses ciutats de les dues ribes del Mediterrani. La primera trobada conjunta es va realitzar a Nicosia (Xipre), i Foment de Ciutat Vella, SA hi va tenir una notable presència aportant diverses ponències al debat programat. Altres actuacions Projecte d’intervenció integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere. Llei de barris de la Generalitat de Catalunya Ciutat Vella va ser escollida en la primera convocatòria realitzada per la Generalitat de Catalunya l’any 2004, per la dotació de fons destinats a la millora integral de barris. El Projecte d’Intervenció Integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere, és format per propostes de remodelació de carrers i places, de creació de nous equipaments, de desenvolupament de campanyes especifiques de rehabilitació d’edificis privats i de promoció i suport de les activitats econòmiques existents als dos barris. El pressupost total aprovat per la Generalitat de Catalunya és de 14,6 milions d’euros, dels quals 7,3 milions d’euros seran d’aportació autonòmica. Durant l’exercici del 2005 s’han iniciat algunes actuacions que formen part del programa quadriennal d’actuació, com són l’adquisició de l’edifici de la Penya Cultural Barcelonesa (Sant Pere més baix 55) (adquisició que es va realitzar via expropiació el mes de novembre), la remodelació de la plaça Sant Cugat i els carrers de l’entorn, Fonollar, Tarròs, Forn de la Fonda i Sant Domènec de Santa Caterina. Aquestes actuacions suposen la renovació de les xarxes de serveis i la incorporació de la recollida pneumàtica soterrada de residus sòlids. També s’han iniciat dues campanyes que formen part dels programes per a la millora social, urbanística i econòmica. Una consisteix en el projecte de millora dels locals de les entitats socials ubicades als dos barris i l’altra suma una sèrie d’iniciatives pensades per donar suport a la dinamització econòmica dels sectors més afectats per les conseqüències del procés de renovació d’aquests barris. Actuacions publicoprivades Illa de la Rambla del Raval Foment de Ciutat Vella, SA com a empresa urbanitzadora per la Junta de Compensació de l’Illa de la Rambla del Raval, delimitada pels carrers Robador, Sant Rafael, Cadena i Sant Josep Oriol, ha continuat duent a terme les operacions necessàries pel desenvolupament integral del projecte de renovació urbana. Durant el 2005 s’ha aprovat definitivament la Modificació del PERI del Raval a l’àrea delimitada pels carrers Sant Rafael, Robador, Sant Josep Oriol i Rambla del Raval. També s’ha aprovat el projecte d’urbanització del conjunt, i s’ha concursat i adjudicat la realització de les obres que varen iniciar-se a finals d’any i hauran d’estar concloses en la seva totalitat el mes de juliol de 2007. Aquesta actuació s’anirà desenvolupant a mesura que l’acabament de les diverses obres d’edificació ho permetin. També aquest exercici s’ha iniciat la construcció de l’edifici d’habitatges de la cooperativa de l’UGT, Llar Unió Ciutat Vella, SCCL, i per tant ja tenen previsió d’acabament les tres promocions d’habitatge protegit. Els edificis promoguts respectivament per la Cooperativa El Teu Barri i la Cooperativa Habitatge Entorn tenen previst el final d’obres el proper mes d’abril. El que es va iniciar enguany es preveu que estigui finalitzat el febrer de 2007. Les obres de l’aparcament soterrat i l’obra civil de la central de recollida pneumàtica que són realitzades per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec, respectivament de l’empresa municipal BSM i l’Àrea de Manteniment, varen començar el mes de juny i es preveu que estiguin finalitzades el proper mes d’octubre. Finalment, el Consell d’Administració de Foment de Ciutat Vella va acordar que la Junta de Compensació de l’Illa de la Rambla del Raval es faci càrrec de la construcció de l’edifici d’oficines situat a la finca FR2 de la unitat d’actuació. Aquest edifici tindrà una superfície total construïda de 9.182 m2. i es preveu que les obres de construcció finalitzin el mes de desembre de 2007. Locals de Santa Caterina. El primer trimestre de l’any es va concursar l’adjudicació dels lloguers amb opció a compra dels dotze locals comercials ubicats a les promocions de nou habitatge públic que el Patronat Municipal de l’Habitatge ha construït en l’àmbit de la prolongació de l’Avinguda Cambó. L’adjudicació es va produir el mes de maig. Cal fer esment que els adjudicataris provenien de tres ofertes diferenciades, una formada per una agrupació de comerciants promoguda per la Federació de Comerç del Casc Antic, l’altre és la agrupació empresarial Comertia, i finalment tres ofertes individuals també foren guanyadores del concurs dels respectius locals. Amb aquesta distribució es va obtenir una oferta comercial variada i innovadora alhora, amb un conjunt d’activitats que ha de constituir un motor per al desenvolupament econòmic d’aquell sector. Foment i els adjudicataris van acordar la programació de la realització de les obres d’adequació interior amb l’objectiu d’obrir els nous locals a finals de 2005, coincidint amb el final de la urbanització de la perllongació de l’avinguda Francesc Cambó. Aquest objectiu es va complir majoritàriament. Barcelona, 15 de març de 2006 La Memòria i l’ Informe de Gestió de l’exercici 2005 consten estesos a les pàgines de la 1110328 a la 1110366, i la present recull, perquè consti, les signatures del Consellers, els Senyors: Im. Sr. Xavier Casas Im. Sr. Carles Martí Sr. Emili Sarrión Im. Sr. Eugeni Forradellas Ima. Sra. Assumpta Escarp Ima. Sra. Immaculada Moraleda Sr. Jordi Montanyà Sra. Pilar Solans Sr. Ricard Frigola Sr. Jaume Castellví Sr. Jordi Parayre Sr. Jordi Labòria Sr. Pere Guardiola Sr. Xavier Auguets Sr. Andrés Morales Sr. Lluis Castells Sr. Joan Font