1 2 FOMENT DE CIUTAT VELLA, S.A. COMPTES ANUALS A 31 DE DESEMBRE DE 2006, INFORME DE GESTIÓ DE L’EXERCICI 2006 3 FOMENT DE CIUTAT VELLA, SA BALANÇOS DE SITUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2006 i 2005 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici ACTIU Notes 2006 2005 PASSIU Notes 2006 2005 IMMOBILITZAT 1.635.199 1.570.037 FONS PROPIS 12 7.360.616 7.282.271 Despeses d'establiment Capital subscrit 6.010.000 6.010.000 Immoblitzat Immaterial 5 8.260 6.827 Prima d'emissió Despeses de recerca i desenvolupament Reserva de revalorització Concessions, patents, llicències, etc... 2.380 2.380 Reserves 1.272.271 862.672 Drets de tràspas Rerserva legal 127.241 86.281 Aplicacions informàtiques 31.769 27.768 Reserves estatutàries 457.964 465.762 Drets s/béns en règim d'arrendament financer Reserves per ajustos capital social en euros 121 121 Altre immobilitzat immaterial Altres reserves 686.945 310.508 Provisions Resultats d'exercicis anteriors Amortitzacions (25.889) (23.321) Remanent Immobilitzat Material 6 1.626.939 1.562.032 Resultats negatius d'exercicis anteriors Terrenys i construccions 1.520.607 1.489.658 Aportacions socis per a compensar pèrdues Instal·lacions tècniques i maquinària Benefici de l'exercici 78.345 409.599 Altres instal·lacions, utillatge i mobiliari 149.196 98.990 Dividends a compte entregats durant l'exercici Immobilitzat material en curs Altre immobilitzat material 41.914 37.609 Provisions INGR. A DISTRIBUIR EN VARIS EXERCICIS Amortitzacions (84.778) (64.225) Subvencions de capital Immobilizat Financer 7 1.178 Altres ingressos a distribuir en varis exercicis Participacions en empreses del grup Participacions en empreses associades PROVISIONS PER A RISCOS I DESPESES Cartera de valors a llarg termini 1.200 1.200 Provisions per pensions i obligacions similars Dipòsits i fiances constituïts a llarg termini 1.178 Provisions per impostos Altres crèdits Altres provisions Provisions (1.200) (1.200) Fons de reversió DESP.A DISTRIBUIR EN DIFERENTS EXER. CREDITORS A LLARG TERMINI 1.236 39.645 Deutes amb entitats de crèdit ACTIU CIRCULANT 15.547.793 13.604.713 Préstecs i altres deutes Existències 8 83.283 76.125 Deutes per interessos Deutors 15.218.593 13.388.005 Altres creditors a llarg termini 13 1.236 39.645 Clients per vendes i prestacions de serveis 9 4.697.208 5.013.497 Empreses del grup, deutores 22 9.420.419 8.026.765 Empreses associades, deutores CREDITORS A CURT TERMINI 9.821.140 7.852.834 Deutors varis Deutes amb entitats de crèdit Personal Préstecs i altres deutes Administracions públiques 14 1.167.523 396.356 Deutes per interessos Provisions 10 (66.557) (48.613) Creditors comercials 8.340.563 5.273.780 Inversions financeres temporals Deutes per compres o prestacions de serveis 8.306.774 5.273.165 Participacions en empreses del grup Empreses del grup, creditores 21 33.789 615 Participacions en empreses associades Empreses associades, creditores Cartera de valors a curt termini Altres deutes no comercials 1.156.218 2.548.419 Altres crèdits Administracions públiques 14 914.636 1.256.004 Dipòsits i fiances contituïts a curt termini Altres deutes 3.363 10.550 Accions pròpies a curt termini Remuneracions pendents de pagament Tresoreria 232.967 129.807 Fiances i dipòsits a curt termini 238.219 1.281.865 Ajustaments per periodificacions 11 12.950 10.776 Ajustaments per periodificacions 15 324.359 30.635 TOTAL ACTIU 17.182.992 15.174.750 TOTAL PASSIU 17.182.992 15.174.750 Les notes 1 a 23 descrites a la memòria formen part integrant del balanç de situació 4 FOMENT DE CIUTAT VELLA, SA COMPTES DE PÈRDUES I GUANYS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2006 i 2005 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici DEURE Notes 2006 2005 HAVER Notes 2006 2005 DESPESES INGRESSOS Aprovisionaments 17 7.157 3.087.008 Import net de la xifra de negoci 16 30.040 3.784.304 Vendes 3.767.583 Despeses de personal 18 1.799.967 1.771.593 Prestacions de serveis 30.040 16.721 Sous i salaris 1.478.776 1.452.636 Carregues socials 321.191 318.957 Variació d'existències 16 7.157 Transferències corrents i de capital 72.121 72.121 Altres ingressos d'explotació 16 3.060.540 3.206.906 Transf. corrents de l'Ajuntament 21 2.446.356 2.393.398 Altres despeses d'explotació 19 1.041.904 1.478.332 Altres transf. corrents 87.122 141.294 Serveis exteriors 354.169 385.940 Altres ingressos d'explotació 527.062 672.214 Tributs 14 70.589 377.408 Altres despeses 617.146 714.984 Dotacions de provisions Dotacions per a l'amortització de l'immobilitzat 27.113 21.976 Variació de les provisions de l'immobilitzat Variació de la provisió per insolvències 10 19.809 20.051 TOTAL DESPESES D'EXPLOTACIÓ 2.968.071 6.451.081 TOTAL INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 3.097.737 6.991.210 BENEFICI D'EXPLOTACIÓ 129.666 540.129 PÈRDUA D'EXPLOTACIÓ Despeses financeres i despeses similars Ingressos de participacions en capital Var.de les provisions per inversions financeres Altres interessos i ingressos similars 27.531 25.842 TOTAL DESPESES FINANCERES TOTAL INGRESSOS FINANCERS 27.531 25.842 RESULTAT FINANCER POSITIU 27.531 25.842 RESULTAT FINANCER NEGATIU BENEFICI D'ACTIVITATS ORDINÀRIES 157.197 565.971 PÈRDUES D' ACTIVITATS ORDINÀRIES Variació de les provisions de l'immobilitzat Benefici per alienació d'immobilitzat Pèrdues procedents de l'immobilitzat 1.235 Subv. de capital transferides a resultat de l'ex. Altres despeses extraordinàries 2.326 Altres ingressos extraordinaris 1.824 22.168 Despeses i pèrdues d'altres exercicis 17.564 1.081 Ingressos i beneficis d'altres exercicis 6.791 33.534 TOTAL DESPESES EXTRAORDINÀRIES 20 19.890 2.316 TOTAL INGRESSOS EXTRAORDINÀRIS 20 8.615 55.702 RESULTATS EXTRAORDINARIS POSITIUS 53.386 RESULTATS EXTRAORDINARIS NEGATIUS 11.275 BENEFICI ABANS D'IMPOSTOS 145.922 619.357 PÈRDUES ABANS D'IMPOSTOS Impost sobre societats 14 67.577 209.758 RESULTAT DE L'EXERCICI (BENEFICI) 78.345 409.599 RESULTAT DE L'EXERCICI (PÈRDUES) Les notes 1 a 23 descrites a la memòria formen part integrant del compte de pèrdues i guanys 5 FOMENT DE CIUTAT DE VELLA, S.A. MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2006 1. Activitat de la Societat Foment de Ciutat Vella, S.A. (en endavant la Societat) es va constituir per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de data 19 de febrer de 1999, i mitjançant escriptura pública autoritzada el dia 28 d’octubre de 1999, com a Societat Anònima amb capital íntegrament públic (Ajuntament de Barcelona). El domicili social està establert al carrer Pintor Fortuny 17-19 baixos de Barcelona. Els estatuts inicials de la Societat van ésser aprovats per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de 19 de febrer de 1999. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 23 de febrer de 2000 va acordar la transformació de la Societat en empresa d’economia mixta, amb una participació final del 51% de l’Ajuntament de Barcelona en el capital social i del 49% d’altres institucions i capital privat. Aquesta segona etapa de transformació va finalitzar el 25 d’abril de 2001, un cop inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona l’escriptura d’ ampliació de capital esmentada, en el tom 33.514, foli 35, fulla B 201699, inscripció 6ª. La Junta General de Foment de Ciutat Vella, SA celebrada en data 30 de juny de 2004 va aprovar la modificació estatutària en relació a la titularitat, transmissió i valoració de les accions de tal manera que les accions de la Classe A es puguin transmetre a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les Administracions Públiques (garantint-ne en tot cas, per tant, la titularitat pública de les mateixes) així com l’autorització a l’Ajuntament de Barcelona a la transmissió efectiva de les accions de la Classe A de les que n’era el titular com a aportació no dinerària de les accions que aquest subscrigui a l’ampliació de capital de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, empresa participada al 100% pel mateix Ajuntament de Barcelona. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 21 de juliol de 2004 va acordar l’aportació de les accions representatives de la participació directa de l’Ajuntament en la Societat a favor de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA. La Societat es regeix pels seus Estatuts i, en tot cas, pel que disposen les Lleis de Règim Local i Especial de Barcelona i els seus Reglaments, així com pels preceptes de la Llei de Societats Anònimes i altres disposicions aplicables. L’objecte social de la Societat és realitzar, a l’àmbit territorial del Districte de Ciutat Vella, els serveis i actuacions que s’enumeren a continuació: a) L’actuació a Ciutat Vella de Barcelona mitjançant la realització de polítiques d’edificació, conservació i rehabilitació d’edificis, habitatges, comerços, carrers, places i espais d’oci. b) La realització d’estudis urbanístics, inclosa la redacció d’instruments de planejament i projectes d’urbanització, i la iniciativa per a la seva tramitació i aprovació per l’òrgan competent. La promoció de Plans Especials. 6 c) La projecció i execució, per qualsevol dels sistemes previstos en la normativa vigent, d’operacions de regeneració urbana, de sòl i d’edificació. d) L’adquisició i alienació, per qualsevol títol, de terrenys i edificis, solars o edificis construïts o en construcció o rehabilitació, per a la seva construcció o rehabilitació, promoció i comercialització. e) L’adquisició, transmissió, constitució, modificació i extinció de tota classe de drets sobre béns mobles i immobles. f) L’execució d’obres d’infraestructura, d’urbanització, d’edificació, de parcel·lació de sòl, així com de remodelació i rehabilitació urbana i de dotació de serveis i instal·lacions urbanes d’ús i servei públic i, en general, la prestació de serveis relacionats amb la construcció, la rehabilitació, el manteniment i conservació dels edificis, públics o privats, i equipament i conservació dels edificis, públics o privats, i equipaments. g) Actuar com a promotor de l’adequació de les característiques dels habitatges a les exigències actuals de la demanda i a uns estàndards mínims d’ habitabilitat. h) Actuar com a promotor immobiliari. Promoure la rehabilitació integral o parcial dels edificis i/o habitatges i locals. i) La prestació de tots tipus de serveis públics i privats de caràcter urbà, inclosa la planificació, execució i gestió d’obres i instal·lacions. j) Els serveis de reparació, conservació o manteniment de tot tipus d’obres, obres privades i públiques, obres noves d’edificació urbana, industrial, comercial, urbanització, sanejament i subministrament d’aigües, moviment de terres i similars. k) La redacció i tramitació de tot tipus d’estudis i projectes relacionats amb les activitats anteriorment assenyalades i amb assumptes mediambientals, estàndards mínims d’ habitabilitat, mobilitat i transport. l) La prestació de serveis d’assessoria, consultoria, organització, gestió o administració empresarial a persones físiques i jurídiques relacionats amb el seu objecte social. m) Rebre encàrrecs d’estudis i de redacció i elaboració d’instruments urbanístics, projectes d’infraestructures, equipaments, transport i viabilitat. n) L’execució d’obres d’urbanització i d’edificació, de parcel·lació del sòl, de remodelació i de rehabilitació urbana i de dotació de serveis, infraestructures, equipaments. o) La construcció i explotació de zones d’aparcament i garatges. p) L’establiment de convenis amb tota classe de persones, organismes públics i privats, estimulant la participació o col·laboració en les activitats de la Societat de les associacions veïnals, de comerciants, professionals, artesans i altres persones i entitats. q) El foment del creixement de l’activitat econòmica, mitjançant la reordenació i potenciació de les activitats comercials i productives de Ciutat Vella, estimulant i potenciant la cooperació entre iniciativa pública i privada. r) L’impuls de la recuperació de l’activitat comercial, professional i residencial de Ciutat Vella. La realització d’activitats de promoció, revitalització i dinamització de l’activitat econòmica, comercial, cultural, artística i d’oci a Ciutat Vella, sempre sota les directrius, estratègies i objectius determinats per l’Ajuntament de Barcelona. s) L’impuls a la reforma dels establiments i zones comercials, estimulant la cooperació entre la iniciativa privada i la pública, mitjançant la creació de zones i imatge distintiva de la zona comercial de Ciutat Vella. t) Participar, d’acord a dret, en tot tipus d’organitzacions i societats relacionades amb el seu objecte social. u) Fundar noves societats i participar en el capital d’altres, prèvia comunicació a l’Ajuntament de Barcelona. v) Actuar com a beneficiària de les expropiacions a Ciutat Vella. La durada de la Societat, és de catorze anys a partir de la data de l’atorgament de l’escriptura fundacional. Un cop hagi expirat el termini de duració, revertiran a les entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques titulars de les accions de Classe A els actius i 7 passius de la Societat, i, en condicions normals d’ús, totes les instal·lacions, béns i material integrant del servei, sense que aquesta reversió produeixi cap indemnització per part de les mateixes, sense perjudici del que es disposa en els articles 37, 38, 39, 40 dels Estatuts (que disposen, entre d’altres, sobre l’aplicació de beneficis, sobre el fons especial de reserva corresponent a l’amortització de les accions subscrites pel capital privat i sobre la seva dissolució i/o liquidació). 2. Bases de presentació dels comptes anuals 2.1. Imatge fidel Aquests comptes anuals han estat obtinguts dels registres comptables de la Societat i es presenten d’acord amb el Pla General de Comptabilitat, de manera que mostren la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, dels resultats de les seves operacions i dels recursos obtinguts i aplicats durant l’exercici. Aquests comptes anuals se sotmetran a l’aprovació de la Junta General Ordinària d'Accionistes, i s'estima que seran aprovats sense cap modificació. 2.2. Xifres en euros Les xifres dels comptes anuals s’expressen en euros. 2.3. Comparació de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2006 i 2005 s’han formulat d’acord amb l’estructura establerta pel Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 3. Distribució de resultats La proposta de distribució de beneficis de l’exercici 2006 formulada pel Consell d’Administració de la Societat i que haurà de ratificar la Junta General d’Accionistes és la següent: BASE DE REPARTIMENT Benefici de l’exercici 78.345 DISTRIBUCIÓ A reserva legal 7.835 A reserva estatutària 28.204 A reserva voluntària 42.306 TOTAL 78.345 4. Normes de valoració Les principals normes de valoració utilitzades per la Societat en l’elaboració dels seus comptes anuals per a l’exercici de 2006 i anteriors, d’acord amb les establertes pel Pla General de Comptabilitat, han estat les següents: 8 4.1. Immobilitzat immaterial i material Immobilitzat immaterial • Concessions, patents, llicències i marques. Figuren valorades al preu d’adquisició i s’amortitzen linealment en 10 anys. • Aplicacions informàtiques: Figuren valorades al seu preu d’adquisició. Les despeses de manteniment es registren amb càrrec a resultats en el moment en què es produeixen. S’amortitzen de forma lineal en els 4 anys de vida útil estimada. Immobilitzat material L’immobilitza’t material es troba valorat a cost d’adquisició. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la seva capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment es carreguen directament al compte de pèrdues i guanys de l’exercici en què es produeixen. Els costos d’ampliació, modernització o millores que representen un augment de la productivitat, capacitat o eficiència, o un allargament de la vida útil dels béns, es capitalitzen com a major cost dels corresponents béns. La Societat amortitza el seu immobilitzat material seguint el mètode lineal, distribuint el cost dels actius entre els anys de vida útil estimada, segons el detall següent: Anys de vida útil estimada Mobiliari 10 Equips i material informàtic 4 Altre immobilitzat material 4 Les construccions no s’amortitzen donat que el seu valor de venda pactat és superior al valor de cost. 4.2. Immobilitzat financer i inversions financeres temporals Les inversions financeres estan registrades al seu valor d’adquisició. A final de l’exercici, les diferències entre el valor registrat en llibres i el valor teòric comptable de les participacions amb minusvàlues es provisionen per aquest concepte. Les inversions financeres temporals es registren a cost d’adquisició, provisionant-se les minusvàlues que s’hagin produït al tancament de l’exercici. 9 4.3. Existències. A 31 de desembre de 2006 les existències corresponen als costos d’estudis i treballs previs de les operacions Barceloneta i edifici d’oficines de la Illa Rambla del Raval i estan valorades al preu d’adquisició seguint el criteri d’identificació específica o al cost de producció. Aquest cost es minoraria, si s’escau, per la provisió per depreciació necessària per tal d’adequar-lo al seu valor de realització. 4.4. Deutors i creditors. Els comptes a cobrar i a pagar es registren, en tots el casos, pel seu valor nominal, classificant a curt termini els de venciment inferior a dotze mesos. Els saldos deutors considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la corresponent provisió per a insolvències. 4.5. Comptes a cobrar Empreses del Grup (obra realitzada per compte de l’Ajuntament) Segons s’estableix a l’article número 2 dels Estatuts de la Societat, l’ objecte social de Foment de Ciutat Vella, SA comprèn, entre d’altres tasques, la realització d’ aquelles activitats que l’ Ajuntament de Barcelona li pugui encarregar en l’ àmbit de la promoció i rehabilitació de Ciutat Vella. Amb data 3 d’ abril de 1997, l’ Ajuntament de Barcelona va aprovar, mitjançant Decret d’ Alcaldia, el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics i privats per encàrrec d’ aquest. Segons aquest Decret, quan els esmentats organismes disposin de les certificacions, factures o justificacions de l’ obra feta les lliuraran a l’ Ajuntament mitjançant una relació mensual, a fi i efecte de la seva incorporació a l’ inventari municipal. Aquests lliuraments d’actius es formalitzen mitjançant les corresponents factures a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona. D’acord amb la normativa aplicable, Foment de Ciutat Vella, SA registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de circulant (Nota 21) sense afectar al compte de pèrdues i guanys. 4.6. Transferències corrents. • De l’Ajuntament Les activitats desenvolupades per la Societat corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics amb l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió indirecta per delegació de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local i Reglament d’ Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament de Barcelona, la Societat rep d’aquest, el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf d’Ingressos “Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona”, del compte de pèrdues i guanys adjunt. Aquesta transferència corrent pressupostària, està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostaris previstos a la “Ley Reguladora de las Haciendas Locales”. • Altres transferències corrents 10 La Societat ha registrat les transferències corrents rebudes de la Generalitat de Catalunya amb abonament a resultats en el moment de la seva meritació. Aquest abonament s’ha registrat a l’epígraf “Altres transferències corrents” del compte de pèrdues i guanys adjunt. 4.7. Impost sobre Societats. La despesa per Impost sobre Societats de l’exercici es calcula en funció del resultat econòmic abans d'impostos, augmentat o disminuït, segons s’escaigui, per les diferències permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de l'esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota. Les diferències temporals existents entre l’Impost sobre Societats exigible i la despesa meritada en concepte d’Impostos sobre Societats es registren com Impost sobre Societats anticipat o diferit. 4.8. Ingressos i despeses. Els ingressos i les despeses s’imputen en funció del corrent real de béns i serveis que representen i amb independència del moment en què es produeix el corrent monetari o financer que se’n deriva. No obstant això, seguint el principi de prudència, la Societat únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data del tancament de l’exercici, mentre que els riscos i les pèrdues previsibles, fins i tot els eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. 4.9. Medi ambient. Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si s’escau, com a despeses de l’exercici en què s’incorren. No obstant això, si suposen incorporacions a l’immobilitzat material com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 4.10. Fiances i dipòsits a curt termini (passiu). Aquest epígraf inclou, principalment, les retencions practicades sobre les factures rebudes de proveïdors d’obra que seran retornades posteriorment a la finalització i revisió de l’obra. Estan valorades a l’import retingut en cada una de les factures i en base al percentatge establert en el contracte amb el proveïdor. 5. Immobilitzat immaterial 5.1. Anàlisi del moviment. Els moviments produïts durant l’exercici 2006 en els diferents comptes d’immobilitzat immaterial i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: 11 SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos SALDO FINAL COST: Concessions, patents, llicències i marques 2.378 - - 2 2.380 Aplicacions informàtiques 27.768 4.001 - - 31.769 TOTAL COST 30.146 4.001 - 2 34.149 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Concessions, patents, llicències i marques (196) (196) - - (392) Aplicacions informàtiques (23.123) (2.372) - (2) (25.497) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (23.319) (2.568) - (2) (25.889) Immobilitzat immaterial net 6.827 - - 8.260 6. Immobilitzat material 6.1. Anàlisi del moviment. Els moviments produïts durant l’exercici 2006 en els diferents comptes d’immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO INICIAL Altes Baixes SALDO FINAL COST: Construccions 1.489.658 30.949 - 1.520.607 Maquinària, equips, instal·lacions i eines 18.366 610 (3.992) 14.984 Altres instal·lacions - 37.596 - 37.596 Equips informàtics 37.609 4.305 - 41.914 Mobiliari i equips d’oficina 80.624 15.992 - 96.616 TOTAL COST 1.626.257 89.452 (3.992) 1.711.717 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Maquinària, equips, instal·lacions i eines (15.175) (2.795) 3.992 (13.978) Altres instal·lacions - (3.331) - (3.331) Equips informàtics (20.007) (8.846) - (28.853) Mobiliari i equips d’oficina (29.043) (9.573) - (38.616) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (64.225) (24.545) 3.992 (84.778) Immobilitzat material net 1.562.032 64.907 - 1.626.939 La Societat continua la seva línia d’activitat iniciada l’any 2004 de compra de locals comercials amb la intenció de posar-los al mercat mitjançant la convocatòria de concursos públics de contractes d’arrendament amb opció de compra per part de l’ adjudicatari arrendatari sempre que es compleixin els requeriments establerts en el plec de condicions. El cost dels elements immaterials i materials en ús totalment amortitzats a 31 de desembre de 2006 és de 36.352 euros. És política de la Societat contractar les pòlisses d’assegurances que s’estimin necessàries per tal de donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements de l’immobilitzat material. No es repercuteix a la Societat cap lloguer per la utilització de l’ edifici on té la seva seu social, que és propietat de l’Ajuntament de Barcelona. 12 7. Immobilitzat financer 7.1. Anàlisi del moviment L’any 2006 la Societat ha recuperat l’import dipositat en el seu dia com a garantia del contracte d’arrendament de les oficines a l’Avinguda Francesc Cambó. 7.2. La cartera de valors a llarg termini correspon a l’ aportació fundacional a la Fundació Tot Raval que està totalment provisionada. 8. Existències La composició de les existències de la Societat a 31 de desembre de 2006 és la següent: SALDO INICIAL Altes Baixes SALDO FINAL Altres (Barceloneta, edifici oficines Illa Robador) 76.125 12.000 (4.842) 83.283 Total 76.125 12.000 (4.842) 83.283 El saldo a 31 de desembre de 2006 recull els imports destinats per la Societat a treballs i estudis previs efectuats vinculats a operacions de caràcter públic-privat ja concretats (edifici d’oficines de la Illa Robadors) o que encara es troben en fase d’estudi (Barceloneta). 9. Clients per vendes i prestacions de serveis Amb data 22 de març de 2001 Foment de Ciutat Vella, S.A., s’incorpora a la Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’ Illa del carrer Sadurní i els seus entorns com a empresa urbanitzadora. Durant l’execució de l’actuació a la Illa del carrer Sadurní, la Societat ha anat activant com a existències els costos d’urbanització vinculats a l’operació Illa Sadurní i entorns, construccions, sòl, indemnitzacions a residents, enderrocs, despeses de la Junta, planejament urbanístic, estudis històrics, desconnexions de serveis, tapiats i d’altres treballs i estan valorades seguint el criteri d’identificació específica al cost de producció. Aquest cost s’ha minorat per la provisió per depreciació necessària per tal d’adequar-lo al seu valor de realització. A mesura que la Junta de Compensació ha anant materialitzant els ingressos previstos, la Societat ha anat reconeixent com a vendes la seva participació en aquests ingressos, segons el previst a l’acord d’incorporació a la Junta de Compensació. D’altra banda, s’han comptabilitzat els consums necessaris fins a ajustar el resultat de les operacions materialitzades al percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades a la Junta de Compensació. El càrrec a consums s’efectua amb abonament a existències (baixa d’existències) i a la provisió per factures pendents de rebre de manera proporcional als costos incorreguts per la Societat fins a la data de tancament de l’exercici i en funció dels costos realment realitzats o pendents d’ executar. 13 A la data de tancament de cada exercici s’han anat enregistrant els assentaments necessaris per a adequar el resultat de les operacions materialitzades a la millor estimació del percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades per la Junta de Compensació en aquesta data, així com per adequar l’import de la provisió per factures pendents de rebre i d’existències donades de baixa als costos incorreguts per la Societat a la data de tancament de l’exercici. A 31 de desembre de 2006 el saldo d’existències de l’actuació d’Illa Sadurní i entorns està a zero. Els treballs d’urbanització pendents de realitzar (l’urbanització està en execució) resten comptabilitzats al concepte provisió per factures pendents de rebre. El Consell Rector de la Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’Illa del carrer Sadurní i entorns, reunit en sessió de 24 de novembre de 2004 i d’acord a l’autorització prèvia del Consell d’Administració de Foment de Ciutat Vella, SA de 12 de novembre de 2004, va decidir l’aprovació de la construcció per part de la Junta de Compensació de l’edifici d’oficines de la Rambla del Raval amb la reinversió de la totalitat dels ingressos provinents de la venda de la finca FR1 destinada a hotel. Per tant, la Societat manté un saldo pendent de cobrar amb la Junta de Compensació per import de import de 4.064.250 euros. Donat que la titularitat del sòl és municipal, l’Ajuntament va resoldre amb data 9 de març de 2006 permutar amb la Junta de Compensació el solar de propietat municipal en qüestió (FR2) per una contraprestació de valor equivalent que es concretarà en un participació en el nou edifici, permuta que es formalitzarà en el moment de finalització de l’obra. La Junta de Compensació ha iniciat els treballs de construcció de l’edifici d’oficines a la FR2 amb data 12 de setembre de 2006. Foment de Ciutat Vella, SA assumirà el finançament del cost de l’operació fins a la seva finalització. 10. Variació de les provisions per insolvències El desglossament de la partida “variació de les provisions”, juntament amb el saldo inicial i final de la provisió per insolvències, és el següent: SALDO INICIAL 48.613 Dotació amb càrrec al compte de pèrdues i guanys 19.809 Anul·lació dels drets incobrables (1.865) SALDO FINAL 66.557 14 11. Ajustaments per periodificacions d’actius El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2006 es compon dels conceptes i imports següents: DESPESES ANTICIPADES Pòlisses d’assegurances 9.417 Subtotal 9.417 12. Fons Propis Els moviments en els comptes de fons propis durant l’exercici acabat a 31 de desembre de 2006 han estat els següents: Capital Social Reserva Legal Reserva Estatutària Altres reserves Resultats exercici TOTAL SALDO INICIAL 6.010.000 86.281 310.508 465.883 409.599 7.282.271 Distribució resultat exercici 2005 40.960 147.456 221.183 (409.599) Benefici de l’exercici 2006 78.345 78.345 SALDO FINAL 6.010.000 127.241 457.964 687.066 78.345 7.360.616 12.1. Capital social El capital social, a 31 de desembre de 2006, estava representat per 100.000 accions ordinàries, nominatives de 60,10 euros de valor nominal cadascuna d’elles, numerades correlativament de l’ 1 al 100.000, ambdós inclusius, corresponent els números 1 fins al 60.000 a la classe A i els números 60.001 fins a la 100.000 a la classe B. INGRESSOS DIFERITS Interessos 3.533 Subtotal 3.533 TOTAL 12.950 15 A continuació es detalla la composició accionarial: Percentatge de participació Accions Classe A Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA 51,0 Diputació de Barcelona 9,0 Accions Classe B Caixa Holding 12,5 BBVA 10,0 Invercartera 7,0 Telefónica Soluciones Sectoriales, S.A. 5,0 SABA de Aparcaments, S.A. 3,0 Iniciativa per la Recuperació de Ciutat Vella, S.L. 2,5 TOTAL 100,0 Tal i com es recull a l’article 10 dels Estatuts de la Societat, les accions de la Classe A són intransferibles, a menys que siguin transmeses a altres Administracions Públiques i d’altres entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques. Els accionistes de la Classe A tenen un dret de tempteig per a l’adquisició de les accions de la Classe B en tota transmissió d’aquestes accions. D’acord amb l’establert en els Estatuts de la Societat, prèviament a la seva dissolució i/o liquidació s’ haurà de procedir a l’ amortització de les accions de la Classe B. L’ import a percebre pels titulars d’aquestes accions serà, a més del seu valor nominal, el que figuri acumulat a aquella data en la Reserva estatutària descrita en la Nota 12.3. 12.2. Reserva legal L’article 214 del Text refós de la Llei de Societats Anònimes estableix que ha de destinar-se una xifra igual al 10% del benefici de l’exercici a dotar la reserva legal fins que aquesta assoleixi, almenys, el 20% del capital social. La reserva legal podrà utilitzar-se per augmentar el capital en la part del seu saldo que excedeixi del 10% del capital social ja augmentat. Excepte per la finalitat esmentada anteriorment, i mentre no superi el 20% del capital social, aquesta reserva sols podrà destinar-se a la compensació de pèrdues i sempre que no existeixin altres reserves disponibles suficients per aquesta finalitat. Només serà disponible per als accionistes en cas de liquidació de la Societat. 12.3. Reserva estatutària D’acord amb l'article 37 dels Estatuts de la Societat es constitueix un fons de reserva per l'amortització de les accions de Classe B com a reserva estatutària. Es destina a aquesta reserva un 40% dels beneficis de l’exercici, una vegada dotada la reserva legal. 12.4. Reserva voluntària Fins que les partides de despeses d'establiment no hagin estat totalment amortitzades està prohibida tota distribució de beneficis, tret que l'import de les reserves disponibles sigui, com a mínim, igual a l'import dels saldos no amortitzats. 16 13. Altres creditors a llarg termini El saldo correspon a dipòsits en efectiu realitzats per empreses contractades per la Societat com a garantia de l’acompliment de l’objecte dels treballs contractats, quina durada és superior a 1 any. 14. Administracions públiques A 31 de desembre de 2006 els saldos que composen els epígrafs deutors i creditors d’administracions públiques, són els següents: SALDOS Deutors Creditors Impost sobre el Valor Afegit 422.951 - Impost sobre el Valor Afegit no liquidat 737.063 763.273 Impost sobre la Renta de les Persones Físiques - 48.329 Retencions a compte de l’IS 3.845 - Impost sobre Societats 70.277 Impost sobre Societats anticipat 3.664 - IAE - - Organismes de la Seguretat Social - 32.757 Total 1.167.523 914.636 L’entrada en vigor, amb efectes retroactius a partir de la data de 1 de gener de 2006, de la Llei 3/2006, de 29 de març, que ve a modificar la Llei de l’IVA com a conseqüència de la Sentència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees (TJCE) de 6 d’octubre de 2005, implica un canvi en el tractament de les transferències corrents en l’IVA i, per tant, incideix en el règim de deducció de l’IVA aplicat per la Societat fins a l’esmentada data. La naturalesa de les operacions realitzades per la Societat (serveis tècnics d’arquitectura i el lloguer d’immobles) suposa que tècnicament el règim de deducció de l’IVA que hauria d’haver aplicat la Societat des de l’exercici 2003 no era el de la prorrata general, sinó el règim de sectors diferenciats d’activitat. Quan un subjecte passiu realitza activitats econòmiques en sectors diferenciats de la seva activitat empresarial ha d’aplicar separadament un règim de deducció de l’IVA suportat respecte cadascun d’aquells sectors. En el present exercici Foment de Ciutat Vella, SA ha aplicat el Règim de sectors d’activitat diferenciats, deduint-se el 100% de l’IVA suportat corresponent a les operacions de la seva activitat principal i calculant la prorrata pel sector diferenciat (lloguer d’immobles), que ha suposat un 36%. L’IVA suportat no deduïble es comptabilitza com a despesa a l’ epígraf “Tributs” del compte de pèrdues i guanys i ha suposat un import de 28.872 euros durant l’ exercici 2006. Aquest epígraf inclou addicionalment els tributs locals i estatals meritats per la Societat. D’altra banda, per l’ exercici 2003 s’ha tramitat i pels exercicis 2004 i 2005, es tramitaran davant l’Agència Tributaria les sol·licituds de rectificació de les autoliquidacions presentades en el seu 17 dia aplicant la regla de la prorrata general donat que la percepció de transferències corrents per part d’entitats públiques portava a l’aplicació de la regla de prorrata general (produint, per tant, una minoració en l’import de l’IVA suportat deduïble per la totalitat de bens i serveis adquirits en el desenvolupament de la seva activitat), punt que justament la sentència dictada pel TJCE esmentada a l’inici ha assenyalat com a incompatible amb la Sexta Directiva. Pels anys anteriors a 2003, on Foment de Ciutat Vella, SA encara no tenia l’encàrrec de gestió de les finques municipals i, per tant, no presentava sectors diferenciats d’activitat sinó que va realitzar únicament i exclusivament operacions subjectes i no exemptes de l’IVA , s’ha interposat davant el Consell de Ministres una reclamació de responsabilitat patrimonial de l’administració per actes legislatius, en entendre que s’ha limitat el dret a la deducció de l’ IVA suportat a l’ haver establert l’Estat legislador l’obligació d’aplicar la regla de prorrata a l’hora de calcular l’IVA deduïble inclús en el supòsit que el subjecte passiu realitzi únicament operacions subjectes i no exemptes de l’impost. Qualsevol import que la Societat pugui recuperar d’aquestes sol·licituds i reclamacions en relació amb el tractament de l’IVA, descrites en els paràgrafs anteriors, serà retornat en el seu moment a l’Ajuntament de Barcelona. La Societat liquida a les cartes de pagament l’IVA suportat i repercutit corresponent a les certificacions d’ obra a compte dels ens de l’ Ajuntament segons criteri de caixa, quedant al tancament de l’ exercici un saldo deutor i creditor per aquest concepte. L'Impost sobre Societats es calcula a partir del resultat econòmic o comptable, obtingut per l'aplicació de principis de comptabilitat generalment acceptats, que no necessàriament ha de coincidir amb el resultat fiscal, entès aquest com la base imposable de l'impost. La conciliació del resultat comptable de l’exercici amb la base imposable de l'Impost sobre Societats és com segueix: Augments Disminucions TOTAL RESULTAT COMPTABLE ABANS D'IMPOSTOS 145.922 Impost de societats - - - Diferències permanents 73.624 - 73.624 Diferències temporals 10.471 (2.754) 7.717 Amb origen en l’exercici 10.471 - 10.471 Amb origen en exercicis anteriors - (2.754) (2.754) BASE IMPOSABLE (RESULTAT FISCAL) 227.263 La diferència permanent de la liquidació correspon bàsicament a l’import de l’aportació realitzada durant l’exercici 2006 a la Fundació Tot Raval, la qual té naturalesa de despesa fiscalment no deduïble. No obstant, el benefici fiscal de l’esmentada aportació dóna dret a una deducció en quota del 35%, amb el límit màxim del 10% de la base imposable del període, podent-se aplicar l’excés en els 10 propers períodes impositius posteriors. La deducció aplicada per l’aportació realitzada l’any 2006 és de 7.954 euros. Addicionalment, la Societat ha aplicat la deducció pendent de l’exercici 2005 pel mateix concepte i per import de 1.310 euros. La Societat no té bases imposables negatives pendents de compensar. Són susceptibles d’ inspecció fiscal tots els tributs a què es troba subjecte la Societat per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s’espera que 18 es meritin passius addicionals de consideració per a la Societat com a conseqüència d’una inspecció eventual. A 31 de desembre de 2006 la Societat no ha aplicat cap incentiu fiscal i té enregistrat un impost anticipat per la dotació a la provisió pels morosos del segon semestre de l’exercici (despesa comptable, fiscalment deduïble l’any 2007). 15. Ajustaments per periodificació de passiu El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2006 es compon dels conceptes i imports següents: INGRESSOS ANTICIPATS Subvenció arqueologia Generalitat 297.750 Transferències corrents 9.365 Altres 17.244 TOTAL 324.359 La Generalitat de Catalunya ha atorgat subvencions a Foment de Ciutat Vella, SA com a promotor d’actuacions d’intervencions arqueològiques per import total de 297.750 euros l’any 2006. Aquestes intervencions arqueològiques estan associades a actuacions d’inversió realitzades per Foment de Ciutat Vella, SA per compte de l’Ajuntament de Barcelona (PAM). Per tant, són obres que han estat lliurades a l’Ajuntament (Nota 4.5) i, per tant, finançades pel mateix. Un cop es produeixi el cobrament de l’esmentat import, es procedirà a la minoració del saldo a cobrar de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant la seva inclusió en els lliuraments d’obra a realitzar. 16. Ingressos per activitats La distribució de l’import de la xifra de negocis corresponent a l’activitat ordinària de la Societat és com segueix: INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ Import net de la xifra de negoci 30.040 Vendes - Prestacions de serveis 30.040 Variació d’existències 7.157 Altres ingressos d’explotació 3.060.540 Transferències corrents 2.533.478 Altres ingressos 527.062 TOTAL 3.097.737 19 La prestació de serveis de l’exercici inclou l’aportació de la Generalitat en concepte d’honoraris associats a la gestió de les subvencions a la rehabilitació reconegudes pel Pla de l’Habitatge 2005-2008 per l’any 2006 (Acord de la comissió bilateral celebrada el 23 de maig de 2006). El detall de la composició d’altres ingressos d’explotació comptabilitzats per la Societat durant l’exercici 2006 per transferències rebudes és el següent: TRANSFERÈNCIES CORRENTS I SUBVENCIONS D'EXPLOTACIÓ Generalitat de Catalunya 87.122 Grup Ajuntament de Barcelona 2.446.356 TOTAL 2.533.478 Foment de Ciutat Vella, SA gestiona el parc de finques municipals per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona mitjançant Acord del Consell Municipal de 22 de novembre de 2002 amb efectes 1 de gener de 2003. Això suposa ocupar-se tant de l’emissió i cobrament dels rebuts de lloguer, de la realització de nous contractes de lloguer i de les despeses associades al manteniment de les esmentades finques així com de la presentació de la liquidació anual a l’Ajuntament del resultat d’aquesta activitat. Els rebuts de lloguers emesos durant l’exercici estan comptabilitats a l’epígraf “Altres ingressos d’explotació” del compte de resultats adjunt. Des de l’1 de gener i fins el 31 de maig de 2006 (per tal de no incórrer en activitats subjectes i no exemptes de l’IVA i fins que es va clarificar l’incidència real dels canvis a la normativa estatal per tal de no incórrer en incompatibilitat amb al Sexta Directiva. Nota 14) tant els rebuts de lloguer de les finques gestionades per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec municipal com les despeses de manteniment de les esmentades finques s’han emès i facturat respectivament a nom de l’Ajuntament de Barcelona. S’ ha enregistrat el resultat d’aquesta gestió a Foment de Ciutat Vella, SA (pèrdua per import de 2.055 euros). Amb data 1 de juny es torna a la situació anterior tant pel que fa a la gestió com pel que fa a la titularitat dels ingressos i despeses vinculades a l’encàrrec de gestió de les finques municipals. D’altre banda, l’any 2006 es comptabilitzen per primer any complert els ingressos pels lloguers dels locals comercials de l’Avinguda Cambó, de propietat de Foment de Ciutat Vella, SA. (Nota 6). 17. Aprovisionaments Aquest epígraf presenta la composició següent: APROVISIONAMENTS Aprovisionaments 7.157 7.157 El càrrec a cost de vendes s’efectua amb abonament a existències i a factures pendents de rebre incloses a l’epígraf “Creditors comercials”. 20 18. Despeses de personal Aquest epígraf del compte de pèrdues i guanys presenta la composició següent: DESPESES DE PERSONAL Sous i salaris 1.478.776 Seguretat social a càrrec de l'empresa 321.191 TOTAL 1.799.967 La plantilla mitjana de la Societat durant l’exercici 2006 ha estat de 33 treballadors que, per categories es detallen com segueix: 19. Altres despeses d’ explotació Presenta el següent detall: ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ Serveis exteriors 354.169 Tributs 70.589 Manteniment i conservació 332.164 Varis 284.982 TOTAL 1.041.904 2006 2005 Director General 1 1 Directors 5 5 Tècnics 12 13 Administratius 15 15 Plantilla mitjana 33 34 21 20. Ingressos i despeses extraordinàries 20.1. Ingressos extraordinaris L’epígraf “ingressos extraordinaris” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2006 recull els següents conceptes: INGRESSOS EXTRAORDINARIS Ingressos d'exercicis anteriors 6.791 Altres ingressos extraordinaris 1.824 TOTAL 8.615 Es comptabilitzen com a ingressos extraordinaris tots aquells corresponents al cobrament de rebuts de lloguer de finques municipals gestionades per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec municipal (Nota 16) d’exercicis anteriors a 2003, i altres ingressos associats a la gestió de les finques municipals. 20.2 Despeses extraordinàries L’epígraf “despeses extraordinàries” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2006 recull els següents conceptes: DESPESES EXTRAORDINÀRIES Multes i sancions 1.502 Altres despeses extraordinàries 824 Despeses d’exercicis anteriors 17.564 TOTAL 19.890 21. Saldos i transaccions amb empreses del grup Les transaccions efectuades amb entitats que conformen el Grup Ajuntament són les següents: INGRESSOS DESPESES Transferències Serveis Transferències Serveis Ajuntament de Barcelona 2.446.356 - - 12.727 Resta grup Ajuntament - - - 26.182 EMPRESES DEL GRUP 2.446.356 - - 38.909 L’ Ajuntament de Barcelona va atorgar l’any 2004 un import de 20.000 euros en concepte de transferència corrent que a 31 de desembre de 2004 estaven periodificats com a ingressos anticipats. 22 Durant l’exercici 2005 es van traspassar 13.110 euros com a ingressos per transferències i l’any 2006 s’han traspassat 1.800 euros pel mateix concepte. La resta romanen a ingressos anticipats. L’ Ajuntament va atorgar l’any 2005 un import de 4.385 euros en concepte de transferència corrent que la Societat té periodificats com a ingressos anticipats, donat que ha de finançar despeses corrents que encara no s’han realitzat (Nota 15). Els saldos amb empreses del grup i associades són els següents: PENDENT PENDENT COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 8.638.086 27.101 Resta grup Ajuntament 782.333 6.688 EMPRESES DEL GRUP 9.420.419 33.789 El saldo pendent de cobrament de l’Ajuntament de Barcelona inclou 664.556 euros corresponents a la transferència corrent de l’exercici no ingressada a Foment de Ciutat Vella, SA a 31 de desembre. El saldo pendent de cobrament de l’Ajuntament de Barcelona inclou 199.360 euros corresponents a la transferència corrent justificada dins el projecte de la “Llei de Barris. Barri de Santa Caterina i Sant Pere”, que la Societat comptabilitza en els seus comptes de circulant, assimilant-ho a l’obra realitzada per compte de l’Ajuntament (Nota 4.5) i que a 31 de desembre resta pendent de cobrament. Les inversions realitzades per la Societat per compte d’altres ens de l’Ajuntament de Barcelona han estat les següents: AB ALTRES GRUP TOTAL SALDO INICIAL 6.597.339 532.294 7.129.633 Lliuraments d’obres 30.404.616 2.627.350 33.031.966 Transferències cobrades (29.227.785) (2.377.311) (31.605.096) SALDO FINAL 7.774.170 782.333 8.556.503 22. Altra informació Els honoraris de l’auditoria són facturats a l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria. No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambiental en les quals pogués incórrer la Societat que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les pòlisses d’assegurança de responsabilitat civil que la Societat té subscrites. 23 D’altra banda, la Societat no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’activitats relacionades amb el medi ambient. Atesa l’ activitat de la Societat, no s’ha incorregut en despeses ni inversions en matèria de millora i protecció del medi ambient. Durant aquest exercici els membres Consell d’Administració no han meritat cap import corresponent a sous, dietes o altres remuneracions. La Societat no ha concedit avançaments ni crèdits, ni té cap obligació amb els membres del Consell en matèria de pensions i assegurances de vida. De la informació obtinguda pel Secretari de la Societat, resulta que tots els Administradors de la Societat han complert amb el deure de comunicació imposat per l’article 127 ter.4 de la Llei de Societats Anònimes i que cap conseller té participació en el capital de societats amb el mateix gènere d’activitat, ni anàleg o complementari, del que constitueix l’objecte de la societat, ni realitzen, per compte propi o aliè, ni mantenen càrrecs o empreses del mateix gènere d’activitat o anàleg del que constitueix l’objecte social, llevat dels Consellers que es relacionen a continuació: Conseller Societat Activitat Càrrec Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA Execució d’actuacions urbanístiques d’infraestructura i de dotació i la concessió de serveis President Societat Municipal Barcelona Gestió Urbanística, SA Promoció, gestió i execució d’activitats urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que s’en derivin President Barcelona Regional, AMDUI, SA Prestació de serveis d’assistència técnica en els àmbits de les infrastructures i desenvolupament urbanístic de la Regió Metropolitana de Barcelona Vicepresident primer Xavier Casas i Masjoan Barcelona Sagrera Alta Velocitat SA Promoció i gestió del desenvolupament urbanístic i execució de les obres d’infraestructura a l’àmbit de Sagrera-Sant Andreu Vicepresident Patronat Municipal de l’Habitatge Promoció d’habitatges de protecció oficial i de preu assequible President Barcelona de Serveis Municipals, SA Prestació serveis municipals de continguts econòmics Conseller Societat Municipal Barcelona Gestió Urbanística, SA Promoció, gestió i execució d’activitats urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que s’en derivin Conseller Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA Execució d’actuacions urbanístiques d’infraestructura i de dotació i la concessió de serveis Conseller ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller Eugeni Forradellas Bombardó ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller BSM, SA Prestació serveis municipals de continguts econòmics Conseller Regesa Promoció i rehabilitació d’habitatges socials Conseller Delegat Patronat Municipal de l’Habitatge Promoció d’habitatges de protecció oficial i de preu assequible Conseller Ferran Julian González ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller 24 Barcelona Activa, SA Promoure ocupació i empreses de qualitat i amb sentit de futur Conseller Barcelona de Serveis Municipals, SA Prestació serveis municipals de continguts econòmics Consellera Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA Execució d’actuacions urbanístiques d’infraestructura i de dotació i la concessió de serveis Consellera Fira 2000, SA Gestió i execució de l’ampliació del recinte de la Fira de Barcelona-Gran Vía Consellera Cementiris de Barcelona, SA Gestió, desenvolupament i explotació dels serveis de cementiri i cremació. Consellera Pilar Solans Huguet Serveis Funeraris de Barcelona, Sa Gestió, desenvolupament i explotació dels serveis funeraris. Consellera Barcelona de Serveis Municipals, SA Prestació serveis municipals de continguts econòmics Conseller Agència Promoció Carmel, SA Remodelació integral del barri del Carmel Conseller ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller PMH Promoció d’habitatges de protecció oficial i de preu assequible Conseller Districlima, SA Producció i distribució centralitzades de calor i fred Conseller 22 Arroba BCN, SA Impulsar la renovació urbana i econòmica de les àrees industrials 22@ Conseller Ricard Frigola Pérez Societat Municipal Barcelona Gestió Urbanística, SA Promoció, gestió i execució d’activitats urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que s’en derivin Conseller Delegat Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA Execució d’actuacions urbanístiques d’infraestructura i de dotació i la concessió de serveis Conseller Delegat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, SA Promoció i gestió del desenvolupament urbanístic i execució de les obres d’infraestructura a l’àmbit de Sagrera-Sant Andreu Conseller Delegat ProEixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller ProNouBarris, SA Executar les actuacions de regeneració urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Conseller 22 Arroba BCN, SA Impulsar la renovació urbana i econòmica de les àrees industrials 22@ Conseller Agència Promoció Carmel, SA Remodelació integral del barri del Carmel Conseller Jaume Castellví Egea Port Fòrum Sant Adrià, SL Administració i direcció de ports esportius Conseller BCN Ventures SGECR, SA Capital Risc Conseller Barcelona Emprèn, SCR, SA Capital Risc Conseller Pere Guardiola Tey Portic Barcelona, SA E-business Conseller Xavier Auguets Pratsobrerroca Proeixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Conseller 25 Barcelona Emprèn, SCR, SA Promoció, mitjançant la presa de participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. Conseller BCN Ventures SGECR SA Promoció, mitjançant la presa de participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. Conseller Lluis Castells Arcas Torre de Collserola, SA Gestió i explotació de la infraestructura de telecomunicacions Vicepresident del Consell d’Administració 23. Quadre de finançament QUADRES DE FINANÇAMENT DELS EXERCICIS 2006 i 2005 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici APLICACIONS 2006 2005 ORIGENS 2006 2005 Adquisició d'immobilitzat 93.453 19.583 Recursos procedents de les operacions 105.458 432.810 Immobilitzat immaterial 4.001 650 Immobilitzat material 89.452 18.933 Immobilitzat financer 1.178 Immobilitzat financer Traspassos immobilitzat 1.489.658 Creditors a llarg termini 38.409 TOTAL APLICACIONS 131.862 1.509.241 TOTAL ORIGENS 106.636 432.810 EXCÉS D'ORIGENS SOBRE APLICACIONS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORIGENS (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 25.226 1.076.431 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT AUGMENT DISMINUCIÓ AUGMENT DISMINUCIÓ Existències 7.158 3.789.879 Deutors 1.830.588 2.636.855 Creditors 1.968.306 632.633 Inversions financeres temporals Tresoreria 103.160 542.913 Ajustaments per periodificació 2.174 13.127 TOTAL 1.943.080 1.968.306 3.269.488 4.345.919 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 25.226 1.076.431 2.006 2.005 26 La conciliació entre el resultat comptable i els recursos generats per les operacions és el següent: 2.006 2.005 Benefici de l'exercici 78.345 409.599 Més- Dotació a les amortitzacions 27.113 21.976 Dotació a les provisions Pèrdues inmobilitzat 1.235 Recursos generats en les operacions 105.458 432.810 27 INFORME DE GESTIÓ 2006 28 Foment de Ciutat Vella, SA es va constituir el 19 de febrer de 1999, per acord del Consell Plenari, com a societat anònima amb capital íntegrament municipal. El Consell Plenari, en sessió del dia 23 de febrer de 2000, va acordar la transformació de la societat en empresa d’economia mixta. Foment de Ciutat Vella, SA tindrà una durada màxima de catorze anys i, al final d’aquest període, els actius i passius revertiran a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les administracions públiques, un cop amortitzades les accions del capital privat. El 18 de desembre de 2000 es va celebrar la Junta General de la societat mixta que va acordar dividir les activitats de la societat, segons l’article 49 de la Carta Municipal de Barcelona, en dues branques: a) Activitats de servei públic (actuacions d’iniciativa municipal). Aquest àmbit inclou la gestió de les operacions del Programa d’Actuacions Municipals (PAM), que l’Ajuntament encarregui a la societat, així com l’elaboració del planejament urbanístic i el disseny dels nous espais urbans o la remodelació dels existents. S’inclouen en aquesta línia de treball les actuacions de promoció econòmica vinculades als objectius estratègics de la revitalització de Ciutat Vella. També dins les actuacions d’iniciativa municipal es desenvolupa la promoció de la rehabilitació privada a través de l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella. Finalment formen part d’aquesta línia d’actuacions la gestió i manteniment d’una part del conjunt d’edificis municipals ubicats a Ciutat Vella, que actualment no es troben adscrits al servei públic i que han estat objecte d’un encàrrec específic a Foment de Ciutat Vella, SA. 29 b) Activitat econòmica de mercat (actuacions de caràcter publicoprivades) Són operacions d’obtenció o venda de sòl o sostre, ja sigui en forma de solars, edificis sencers, habitatges o locals comercials, que es desenvoluparan amb l’objectiu d’impulsar la regeneració del teixit urbà i la dinamització econòmica del districte, donant entrada a la participació de la iniciativa privada en aquest tipus d’actuacions. Actuacions d’iniciativa municipal Projectes i obres Durant l’exercici de l’any 2006 han finalitzat les actuacions en urbanització i en equipaments públics següents: • Urbanització de la prolongació de l’avinguda de Francesc Cambó, entre els carrers Giralt Pellisser i Fonollar. Aquesta actuació finalitza el llarg i costós procés d’un dels principals projectes de renovació urbana del barri de Santa Caterina. L’acabament d’aquestes obres suposa la posada en funcionament d’un nou model de mobilitat que fa més permeable l’interior del barri i aporta noves potencialitats a una zona molt afectada pel llarg període de transformació urbanística. Dins el mateix projecte s’ha realitzat la remodelació integral i en tota la seva extensió dels carrers de Gombau i Arc de Sant Cristòfol. En els tres casos s’ha prioritzat la circulació dels vianants amb secció de carrer a un sol nivell. S’ha utilitzat pedra natural com a únic material d’acabat i s’han renovat les xarxes de servei existents i s’ha instal·lat recollida pneumàtica soterrada de residus sòlids. • Urbanització de la plaça de Sant Cugat i remodelació dels carrers de l’entorn: Fonollar, Forn de la Fonda, Tarròs, i Sant Domènec de Santa Caterina. Aquesta actuació també ha suposat la incorporació de la prioritat al vianant, la renovació de xarxes i la implantació de la xarxa de residus urbans. El 20 de maig es van fer els actes per celebrar l’acabament d’aquesta actuació, conjuntament amb la de la prolongació de l’avinguda Francesc Cambó. 30 • Remodelació dels carrers Seca, Cirera, i Mosques. Aquests carrers situats en l’entorn del museu Picasso han renovat el seu paviment que ara és de pedra natural col·locada a un sol nivell, donant prioritat al vianant. Així mateix s’ha realitzat la renovació de les xarxes de servei existents. • Remodelació dels carrers Cortines i Volta dels Jueus, d’acord amb el mateix model abans explicat: paviment de pedra natural a un sol nivell i renovació de la xarxa de serveis existent. • Mural decoratiu de la façana del costat mar de l’edifici de gent gran del carrer Colomines i construcció d’una font pública que recupera una antiga font existent en aquell àmbit. Aquesta actuació conjuntament amb la posada en servei de l’espai arqueològic dins el recinte del mercat acaba totes les obres previstes de la remodelació del Mercat de Santa Caterina. • Urbanització del carrer Montalegre i del nou carrer que connecta els carrers de Torres i Amat i de Montalegre. Fruit de la transformació urbanística la Universitat de Barcelona ha construït un nou edifici en aquest carrer on s’han traslladat les facultats de Filosofia i de Geografia i Història. L’obra d’urbanització ha suposat una nova secció del carrer Montalegre, s’han eixamplat les voreres, s’ha previst espai d’aparcament de motos i de càrrega i descàrrega i s’han renovat les xarxes de serveis, especialment la de distribució elèctrica. Aquests dos vials varen entrar en servei el mes de setembre. • Remodelació dels carrers Guifré i Cardona. Aquesta actuació s’ha dut a terme dins del programa de renovació de carrers del Raval i creació d’una amplia zona de prioritat al vianant amb accessibilitat restringida. El nou paviment és d’un sol nivell, format per peces de pedra natural i llamborda també dins de l’actuació s’han renovat les xarxes de serveis i s’ha implantat la xarxa de recollida pneumàtica soterrada de residus sòlids. • Remodelació dels carrers St. Martí i St. Bartomeu. L ’actuació consisteix en fer una nova pavimentació del vial, a un sol nivell amb lloses de pedra artificial i llambordes de granit, renovar les xarxes de serveis i instal·lació de nou enllumenat. Aquesta actuació s’inclou en la remodelació d’un sector del Raval 31 centre més ampli amb la remodelació de sis carrers més que encara no han finalitzat. • Complex esportiu del Raval, Can Ricart. Aquest equipament s’ha creat a partir de la rehabilitació i adequació de l’antic magatzem-fàbrica tèxtil de Can Ricart i la construcció d’un edifici nou que s’annexa a l’antic poliesportiu del Raval. Els tres edificis configuren la nova instal·lació esportiva. L’equipament compte amb una piscina de 25 per 16 metres, una més petita, una zona termal, sales de gimnàs per activitats dirigides i sales de fitness, espais polivalents i el poliesportiu ja existent. Dins els actes de les festes de la Mercè de 2006 es van inaugurar aquest nou equipament esportiu. • Dos espais destinats a Serveis Públics (WC) oberts permanentment, un és situat al soterrani de la plaça del Teatre sota el monument a Serafí Soler “Pitarra” i l’altre a la planta baixa de l’edifici annex a l’ església del Convent dels Àngels. Actuacions d’urbanització i de creació d’equipament públic que durant l’exercici 2006 han estat en execució i són subjectes a un programa d’execució plurianual: • Urbanització de la nova plaça d’Aureli Capmany, situada entre els carrers Riera Alta i Carme, fruit del procés de gestió urbanística, aquest espai públic comptarà amb bústies de recollida de la xarxa de residus sòlids urbans, aparcament per a bicicletes i nou enllumenat en un projecte que millorat molt l’ordenament de l’espai públic existent. Es preveu la finalització d’aquesta actuació el gener de 2007. • Remodelació dels carrers Junta de Comerç i Notariat que en el primer cas suposen la reordenació de l’espai públic, la renovació de l’enllumenat i la implantació de la xarxa de recollida pneumàtica, i en el segon l’ ordenació del vial a un sol nivell donant prioritat al vianant i la renovació de l’enllumenat. Finalitzaran durant el primer trimestre de 2007. • Remodelació dels carrers del Raval centre: Carretes, Vistalegre, Aurora, Lleialtat, Sant Pacià, Sant Rafael. Aquests sis carrers del centre del Raval formen part d’un sol projecte conjuntament amb els esmentats carrers de Sant 32 Bartomeu i Sant Martí, que ja han s’han finalitzat. Aquests sis carrers acabaran la seva renovació dins del segon trimestre de 2007. • Remodelació dels carrers del Gòtic sud: Còdols, Carabassa, Serra. Amb aquesta actuació es donarà prioritat al vianant en els carrers d’aquesta zona central del sector sud del barri. Es preveu que estigui completada durant el mes de març de 2007. • Remodelació de la plaça de Jaume Sabartés i de la placeta de La Puntual. Aquests dos espais varen ser generats pel programa de transformació urbanística, ja fa uns anys que van ser oberts i ara s’estan urbanitzant definitivament. Aporten nou arbrat, enllumenat i incorporen la xarxa soterrada de RSU. Les obres d’adequació finalitzaran el mes de febrer de 2007. • Urbanització del nou espai cívic de Pou de la Figuera. Es tracta d’una de les principals operacions programades del procés de renovació urbana de Ciutat Vella. Les actuacions d’alliberament de sòl s’han anat realitzant per etapes en funció de la disponibilitat d’habitatge de reallotjament. La primera es va iniciar l’any 1994 i varen finalitzar l’estiu del 2005. El projecte d’urbanització ha estat fruit d’un procés participatiu desenvolupat entre finals de 2005 i principis de 2006. Les obres es van iniciar amb la renovació de les xarxes de serveis i continuen amb la urbanització pròpiament dita que es preveu que finalitzi el tercer trimestre de 2007. • Remodelació dels carrers Mercaders, Avellà, Pare Gallifa, Tragí, Massanet i Arc de Sant Silvestre. La remodelació d’aquests carrers forma part del conjunt d’actuacions de renovació urbana de l’entorn del Mercat de Santa Caterina, aquesta actuació es preveu que estigui totalment finalitzada el tercer trimestre de 2007. • Remodelació de la plaça de la Font. Aquesta plaça, conjuntament amb la plaça del Poeta Boscà, conformen el centre neuràlgic de la Barceloneta, durant els darrers anys han estat objecte de diverses transformacions urbanístiques que han aportat més superfície d’us públic disponible, així com també han estat utilitzades com espai auxiliar per la renovació total del mercat de la Barceloneta 33 i la construcció d’un aparcament soterrat, ara les reformes en aquest àmbit ja estan acabant i a l’hora s’està fent la remodelació definitiva de les places, la de la Font estarà a punt el primer trimestre de 2007. • Central de recollida pneumàtica al Raval i xarxa troncal entre la central situada a l’Illa de la Rambla del Raval fins els carrers Lluna, Lleó i Tigre i la plaça d’Aureli Capmany, per un costat, i els anteriorment esmentats carrers del Raval centre per l’altre. La xarxa soterrada al Raval es continuarà desenvolupant durant l’exercici de 2007. La central es posarà en marxa el primer trimestre de 2007. • Construcció d’ un equipament a l’edifici situat al carrer Carders 35-37, que inclourà uns serveis públics (WC) d’ús ciutadà i espais polivalents. Es preveu la finalització d’aquest equipament durant el quart trimestre de 2007. • Construcció d’un equipament al solar situat al carrer Més Baix de Sant Pere 70- 74, de 300 m2 per donar suport a les activitats de l’espai públic del Pou de la Figuera. Està previst instal·lar a la coberta plaques fotovoltaiques per generar energia elèctrica. Es preveu finalitzar-lo al tercer trimestre de 2007. • Aparcament soterrat amb 230 places situat a l’ Illa de la Rambla del Raval que gestionarà l’empresa municipal BSM. Es preveu la seva finalització el segon trimestre de 2007. • Nou edifici d’equipaments a la Barceloneta al carrer Balboa 11, que contindrà l’Escola d’Adults, el centre de serveis personals a la zona, i locals per entitats. Es preveu que finalitzin les obres al segon trimestre de 2007 • Al conjunt del Centre Cívic de Sant Agustí Vell, es completaran les obres d’adequació de les plantes baixa, altell i primera, així com la remodelació del claustre i l’accés al mateix. Es preveu finalitzar-les al segon trimestre de 2007. • Nou equipament a l’edifici municipal situat a la plaça de les Beates, 5. L’edifici es rehabilita integralment i estarà destinat a “Casa dels Entremesos” gestionada per la Coordinadora de Cultura Popular i Tradicional de Ciutat Vella de Barcelona. Durant el quart trimestre de 2007 es preveu la seva finalització. 34 • Rehabilitació de l’edifici d’ Arc de Sant Domènec del Call 8, per destinar-lo a seu del Centre d’ Interpretació del Call. Es preveu finalitzar-la durant el tercer trimestre de 2007. Gestió urbanística Foment de Ciutat Vella, SA desenvolupa les actuacions d’expropiació previstes al Pla d’ Actuació Municipal 2004-2007. Durant l’any 2006, s’han completat les operacions d’alliberament de sòl següents: • Desconstrucció de l’edifici de Valldonzella 12. Amb aquesta actuació es finalitza la gestió de sòl del sector de Valldonzella i es poden iniciar els projectes previstos en aquest espai: el vial que uneix els carrers Montalegre i Torres i Amat, la biblioteca de la Universitat Ramon Llull, una sub-estació elèctrica soterrada de Fecsa-Endesa i la urbanització dels Jardins de Torres Clavé. • Desconstrucció parcial dels edificis de Flassaders 24-26-28 que seran reutilitzats per ampliar les instal·lacions del Museu Picasso, i enderroc total de l’edifici de Flassaders 22, que permet l’ampliació i ordenació de la plaça de Jaume Sabartés . • Adquisició de la planta baixa de l’edifici de la Biblioteca de la Fraternitat a la Barceloneta. Amb aquesta ampliació es disposarà de tota la planta baixa per millorar els serveis de la biblioteca que ja és en funcionament. • Expropiació i desnonament dels edificis del carrer del Carme 101-109, per ubicar-hi el centre de serveis personals del Raval nord. Durant aquest exercici s’ha procedit al trasllat de la majoria de residents i activitats que hi havia ubicats al conjunt afectat. • Expropiació dels dos edificis que resten per acabar les actuacions urbanístiques a la zona de la plaça Joaquim Xirau, els números 10 i 12 del carrer Nou de Sant Francesc. El solar es destinarà a ampliació del carrer Nou de Sant Francesc i a habitatge social. 35 • Continuació del procés de gestió d’adquisició i trasllats dels residents i activitats dels edificis del carrer Mestres Casals i Martorell (entre els números 2 i 16) i Arc de Sant Cristòfol (entre 1 i 9), per destinar el solar resultant a la construcció d’una residència de gent gran. Els llogaters en edificis de propietat vertical d’aquest conjunt s’han traslladat durant aquest exercici als habitatges de reallotjament ubicats en aquell entorn. Aquesta actuació està inclosa en el projecte d’intervenció Integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere, finançat amb la Llei de Barris de la Generalitat de Catalunya. A continuació es detallen el conjunt d’actuacions d’inversió de Foment de Ciutat Vella, SA 2004-2007 aprovades a la data d’avui. 36 PROGRAMA D'INVERSIONS 2004-2007 TOTAL 2.004 2.005 2.006 P-2007 P-2008 Expropiacions Metges-Jaume Giralt 5.252.677 4.091.704 1.041.073 119.900 Expropiacions Valldonzella 1.581.741 1.186.968 325.857 68.916 Urbanització Riera Alta-Carme 459.329 27.039 20.208 126.978 285.104 Urbanització entorns edifici Futur sostenible 388.563 13.188 181.653 110.901 82.821 Equipament poliesportiu Can Ricart 7.882.773 680.937 2.849.506 4.333.816 18.514 Remodelació entorns Mercat Santa Caterina 3.223.687 2.619.331 604.356 Expropiació Abat Safont-Paral.lel 11.031.346 3.004.690 8.014.144 12.512 Mobiliari Biblioteca Bonnemaison 289.813 269.263 20.550 Desnonament i rehabilitació c/ Ciutat 3 1.282.139 151.053 31.413 88.235 1.011.438 Redacció projectes executius Casc Antic i Raval 2.108.190 284.108 791.756 1.032.326 Mercat de Santa Caterina i habitatges gent gran (*) 17.158.626 13.680.774 3.477.852 Urbanització Avinguda Cambó 2.380.147 90.187 1.749.681 540.279 Obertura Avinguda Cambó i entorns 2.385.718 1.055.660 1.330.058 Plaça Sant Cugat i entorns 1.595.130 634.516 960.614 Urbanització plaça Mercaders i entorns 2.445.881 2.006.517 439.364 Urbanització Rambla Raval. Recollida neumàtica (planta) 1.219.570 404.238 815.332 Urbanització Rambla Raval. Recollida neumàtica (xarxa) 2.838.000 1.667.507 1.170.493 Sentències actuacions d'expropiació diverses 3.191.931 1.221.171 193.262 1.777.498 Expropiació la Penya 7.261.137 2.292.083 4.969.054 Expropiació Centre Cívic Sant Llàtzer 1.154.986 1.154.986 Expropiació local Biblioteca Fraternitat 302.189 302.189 Reforma i ampliació Biblioteca Fraternitat 239.130 17.433 221.697 Expropiació Mestres Casal i Martorell. 2.034.500 270.533 1.763.967 Expropiació Nou de Sant Francesc 10-12 2.570.160 1.966.189 603.971 Expropiació c/ Hospital 134-136 648.500 648.500 Urbanització carrer Montalegre 1.723.243 39.188 1.684.055 Racons públics i urinaris 801.503 739.579 61.924 Urbanització Seca, Cirera i Mosques 296.850 296.850 Remodelació Cortines i Volta Jueus 303.576 303.576 Urbanització Guifré i Cardona 352.556 352.556 Escola adults Barceloneta 1.566.763 62.541 712.682 791.540 Casa dels Entremesos Beates 2-5 2.274.700 261.517 795.649 1.217.534 Urb.Plaça Sabartés i entorns (recollida neumàtica) 1.150.627 506.785 643.842 Urb.carrers del Raval (recollida neumàtica) 3.045.549 958.883 2.086.666 Urb.carrers del Gòtic Sud ( Rosa, Carabassa, etc) 677.493 179.108 498.385 Urb.carrers Notariat i Junta de Comerç 911.264 15.566 895.698 Urbanització Pou de la Figuera 1.891.148 2.724 1.888.424 Plaça Castella i carrer Gravina 1.960.647 1.960.647 Arranjament places Barceloneta: Poeta Boscà i de la Font 472.906 16.153 456.753 Convent de Sant Agustí. 1.743.569 348.182 1.395.387 Rehabilitació ed.patrimonials: Carme 84 i Tantarantana 12 2.145.270 716.713 1.428.557 Infrastructures Pou de la Figuera. 1.520.000 491.465 1.028.535 Equipaments Pou de la Figuera 2.037.151 157.463 1.879.688 Remodelació centre d'interpretació del Call 650.000 166.621 483.379 Carme 101-109 3.874.020 1.622.400 2.251.620 Redacció projecte reforma seu antigues oficines Gas Natural 144.741 144.741 Redacció projecte equipament S. Pere més baix 55 396.639 396.639 Intervenció arqueològica solar Biblioteca Provincial 577.892 294.753 283.139 Aparcament Illa Rambla del Raval (**) 4.750.000 780.188 2.627.533 1.342.280 Redacció projecte edifici oficines Arc del Teatre 63-65 (***) 625.835 14.819 611.015 Altres actuacions Llei de Barris 1.890.792 35.967 199.360 970.348 685.116 Urbanització Illa Rambla del Raval (****) 1.500.822 1.020.039 480.783 ACTUACIONS APROVADES 120.211.417 27.320.413 24.867.209 34.266.368 30.381.326 3.376.100 Ajuntament de Barcelona 103.415.302 24.777.573 20.465.742 28.066.262 25.288.085 2.690.984 IM Mercats de Barcelona (*) 2.445.000 1.100.000 1.345.000 Patronat Municipal de l' Habitatge (*) 2.281.959 1.442.840 839.119 Barcelona de Serveis Municipals, SA (**) 4.750.000 780.188 2.627.533 1.342.280 Tesoreria General de la Seguridad Social (***) 625.835 14.819 611.015 Generalitat de Catalunya Llei de barris (2004-2008) 7.319.155 1.437.161 2.537.715 2.659.163 685.116 Junta de Compensació (****) 1.500.822 1.020.039 480.783 TOTAL FINANÇAMENT 120.211.417 27.320.413 24.867.209 34.266.368 30.381.326 3.376.100 37 Planejament Durant el 2006 han quedat aprovats diversos planejaments promoguts per Foment de Ciutat Vella, SA amb l’objectiu de continuar avançant en la renovació del districte de Ciutat Vella. La tramitació aprovada definitivament durant l’exercici ha estat: . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Raval al carrer Reina Amàlia 31-33. Aprovació definitiva 26/05/06 . Pla de Millora Urbana d’ajust de delimitacions urbanístiques a Reina Amàlia 31-33. Aprovació definitiva 6/10/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Raval als edificis de Carme 101-109. Aprovació definitiva 24/03/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Sector Oriental per la concreció de l’equipament situat a l’àmbit de l’ Espai de Pou de la Figuera. Aprovació definitiva 2/07/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Sector Oriental per la definició de la plaça Jaume Sabartés. Aprovació definitiva 23/06/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Sector Oriental per la concreció de l’equipament de Sant Pere Més Baix 55. Aprovació definitiva 24/03/06 El planejament iniciat al llarg de l’any 2006, que ja ha estat aprovat inicialment o provisionalment i ara es troba en tràmit d’aprovació definitiva és: . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Raval per l’ordenació de la plaça de la Gardunya. Aprovació inicial 27/12/06. . Pla de Millora Urbana dels edificis de Nou de la Rambla 90-106. Aprovació inicial 29/11/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Raval a l’entorn de la plaça dels Àngels. Aprovació inicial 30/11/06 . Modificació del Pla General Metropolità a l’entorn de l’ Església de Santa Maria del Pi i de la plaça de Frederic Marés. Aprovació provisional 26/05/06 38 . Modificació del Pla General Metropolità al carrer Circumval·lació per la creació del Poliesportiu del Casc Antic. Aprovació provisional 12/07/06 . Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Sector Oriental a les finques Vigatans 4 i Civader 3. Aprovació inicial 30/11/06 . Modificació del Pla General Metropolità per la regulació de l’edificació a la Barceloneta. Aprovació inicial 15/11/06 Oficina d’ Habitatge de Ciutat Vella L’ Oficina d’ Habitatge de Ciutat Vella fou creada el maig del 2004, com una nova línea de treball del Pla de l’Habitatge a Ciutat Vella 2004-2007, amb l’objectiu de donar informació, assessorament i seguiment el ciutadà en temes relacionats amb l’habitatge. L’Oficina ofereix suport jurídic i tècnic gratuït als particulars. També desenvolupa les activitats de gestió dels ajuts públics a la rehabilitació d’edificis i seguiment de les actuacions acollides i la inspecció de les sol·licituds de cèdules d’habitabilitat. El 2006 s’han atès un total de 10.768 visites referides a temes d’ habitatge, de les quals 2.664 corresponien a casos nous. 4.012 visites ateses presentaven demandes relacionades amb la problemàtica de l’habitatge, de les quals 1.149 corresponien a llogaters, 392 a propietaris verticals i 136 a comunitats de propietat horitzontal. 2.335 van ser demandes d’informació referents a l’existència de noves promocions d’habitatge protegit. 2.771 visites ho varen ser per qüestions referents a la realització d’obres de rehabilitació, 130 a informacions puntuals genèriques i 278 presentaven demandes d’informació del procés de renovació urbanística. 39 El darrer trimestre d’aquest any es va publicar la convocatòria per l’adjudicació de 1.509 habitatges protegits distribuïts per diferents districtes de la ciutat. L’ Oficina d’ Habitatge de Ciutat Vella ha participat activament en el desenvolupament del procés, primer, donant informació del procediment per tramitar les sol·licituds de participació en el sorteig dels habitatges i després gestionant la tramitació de 3.707 demandes d’habitatge entre el 15 de novembre i el 15 de desembre Rehabilitació Durant l’exercici de 2006 s’han formalitzat 260 expedients de sol·licitud d’ajuts per a obres de rehabilitació, dels quals 168 corresponen a actuacions en elements comuns, i 92 a habitatges particulars. En conjunt aquests expedients signifiquen millores d’habitabilitat en 2.868 habitatges repercutits per les obres i generen una inversió privada de 14.240.487 euros que meriten un ajut econòmic total de 2.791.874 euros. Aquest any han finalitzat 317 actuacions de rehabilitació subvencionades, mentre que 187 es trobaven en execució i 107 actuacions ja admeses restaven per iniciar. Al llarg de l’exercici s’han sol·licitat 1.822 cèdules d’habitabilitat, de les quals 1.217 han estat concedides, havent-se realitzat 1.644 inspeccions de control. També durant aquest període s’han tramitat 21 expedients del test de l’habitatge (TEDI) a la Conselleria de Medi Ambient. El Pla d’ Habitatge a Ciutat Vella 2004-2007 també estableix un programa de creació de nou habitatge social en finques de titularitat pública en col·laboració amb operadors públics i les cooperatives d’habitatge sense ànim de lucre. Aquest programa preveu la generació en el període establert pel Pla un total de 451 nous habitatges protegits. 40 La cooperativa d’habitatge del sindicat Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC) ha iniciat la rehabilitació integral de l’edifici situat al carrer Sant Ramon 8, la cooperativa Prohabitat 2000 ha iniciat les obres dels edificis d’habitatge situats al carrer Almirall Cervera 16 i Sant Miquel 2-4 a la Barceloneta i el Patronat Municipal de l’Habitatge ha iniciat les obres de construcció de 128 habitatges protegits al c/ Dr. Aiguader 21, que seran emprats en el desenvolupament del programa de millora urbana de la Barceloneta. Comunicació i promoció econòmica Les principals iniciatives de comunicació i dinamització durant el període han estat: • Col·laboració amb les publicacions periòdiques El Raval, Nova Ciutat Vella i La Barceloneta. • Manteniment del Web corporatiu que ha registrat un moviment de 31.329 visites, amb 40 noticies actives durant el període. • S’han convocat 12 reunions participatives amb veïns i comerciants corresponents al mateix nombre de projectes arquitectònics, abans de dur-los a la Comissió d’ Urbanisme del Districte. • Relacions i contactes externs. Durant l’any s’han atès les visites de delegacions oficials de les ciutats: Tokio (Japó), Puebla (Mèxic), Istambul (Turquia), Paris (França), Avilés (Espanya), Macao (Xina), Jalisco i Guadalajara (Mèxic), Jeddah (Aràbia), Prato (Itàlia), Frederiksberg (Dinamarca). Així mateix s’ha rebut a delegacions de l’ Oficina Centro de Madrid, del Senat de França i de l’ Ajuntament de Santa Coloma de Gramanet, del Col·legi d’ Enginyers de Milà i del govern de Xile. S’han atès també visites de delegacions de les universitats de Bocconi de Milano, Erasmus de Rotterdam i Autònoma de Barcelona. S’ha participat en jornades i fòrums nacionals i internacionals: Barris amb Projectes (Hospitalet de Llobregat) i Regions and Cities (Barcelona) al voltant del desenvolupament de la Llei de Barris, i s’ha anat a Lisboa (Portugal), Sao 41 Paulo i Rio de Janeiro (Brasil. Congrés de Metròpolis), París, Niça i Perpinyà (França), Madrid i Santiago de Compostela (Espanya). Programes internacionals Foment de Ciutat Vella SA ha continuat participant com a referent tècnic del programa de rehabilitació dels barris Fener i Balat al municipi de Fhati (Istambul), finançat per la Unió Europea amb un pressupost de 7 milions d’euros. Durant aquest exercici ha continuat el desenvolupament de les actuacions de rehabilitació integral dels edificis i renovació del mercat i creació d’un centre social per aquests dos barris. En quant al compliment del programa aquest any s’ha completat la restauració de 26 edificis, mentre que altres 58 estan en procés d’ execució de les obres. 33 botigues del conjunt que forma el mercat central d’aquests barris també estan en obres de renovació i els tres edificis que han d’ allotjar el futur centre social també estan en obres. Està previst la finalització del programa al final de 2007. Altres actuacions Projecte d’intervenció integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere. Llei de barris de la Generalitat de Catalunya Ciutat Vella va ser escollida en la primera convocatòria realitzada per la Generalitat de Catalunya l’any 2004, per la dotació de fons destinats a la millora integral de barris. El Projecte d’ Intervenció Integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere, es format per propostes de remodelació de carrers i places, de creació de nous equipaments, de desenvolupament de campanyes especifiques de rehabilitació d’edificis privats i de promoció i suport de les activitats econòmiques existents als dos 42 barris. El pressupost total aprovat per la Generalitat de Catalunya és de 14,6 milions d’euros, dels quals 7,3 milions d’euros seran d’aportació autonòmica. Durant l’exercici del 2006 s’ha completat alguna de les actuacions que formen part del programa quadriennal d’actuació. S’ha tancat l’adquisició de la propietat i el buidat dels ocupants il·legals de l’edifici de la Penya Cultural Barcelonesa (Sant Pere més baix 55), també s’ha completat l’adquisició dels edificis de propietat horitzontal del conjunt afectat per la creació d’una residència assistida per a gent gran entre els carrers Mestres Casals i Martorell i Arc de Sant Cristòfol. Les dues campanyes que formen part dels programes per a la millora social, urbanística i econòmica han continuat desenvolupant-se. El projecte de millora de locals de les entitats socials ubicades als dos barris ha completat l’actuació prevista en set dels nou locals d’entitats, resten dos propostes pendents d’iniciar per motius propis de les entitats. L’altra línia d’actuació desenvolupa una sèrie d’iniciatives pensades per dinamitzar les activitats econòmiques als sectors urbans més afectats pel procés de renovació d’aquests barris o simplement es troben en zones que no són molt atractives en aquest sentit. Les principals actuacions desenvolupades aquest any són: . 2ª edició del Mercat Medieval de Santa Caterina . Construcció de la geganta “Kati”, representativa dels comerciants de l’àmbit del mercat de Santa Caterina i entorn. . Auditoria ambiental de comerços dels barris de Santa Caterina i Sant Pere . 2ª edició dels Itineraris pel Casc Antic. Oferta de set diferents possibilitats de visites guiades que ajuden a conèixer el barri de punta a punta. 43 Actuacions publicoprivades Illa de la Rambla del Raval Foment de Ciutat Vella, SA com a empresa urbanitzadora de la Junta de Compensació de l’Illa de la Rambla del Raval, delimitada pels carrers Robador, Sant Rafael, Cadena i Sant Josep Oriol, ha continuat duent a terme les operacions necessàries pel desenvolupament integral d’aquest projecte de renovació urbana. El mes de juliol varen finalitzar les obres de la urbanització bàsica dels trams dels carrers Sant Rafael i Robador que delimiten l’ Illa de la Rambla del Raval, així mateix s’ha iniciat tota la resta d’obres que conformen el projecte. L’aparcament soterrat i l’obra civil de la central de recollida pneumàtica han estat desenvolupant-se durant aquest exercici i es preveu que durant el primer trimestre de 2007 finalitzin. L’ hotel, del grup Barceló Clavel, també es troba en fase de construcció, i es preveu la seva posada en funcionament a principis de 2008. Foment de Ciutat Vella, SA assumeix el control del procés constructiu de l’edifici d’oficines que promou directament la Junta de Compensació de la Illa de la Rambla del Raval. Aquesta edificació d’ una superfície construïda de 9.182 m2, comparteix amb l’hotel les previsions de finalització de l’obra i posada en funcionament. Durant aquest exercici han estat lliurats els 42 habitatges cooperatius promoguts per la cooperativa El Teu Barri i els 38 habitatges cooperatius d’Habitatge Entorn. La construcció dels 31 habitatges cooperatius promoguts per Llar Unió Ciutat Vella, SCCL, es preveu que finalitzi el mes de març de 2007. 44 Locals Comercials Al llarg del primer semestre de l’any van anar finalitzant totes les actuacions d’arranjament dels locals propietat de Foment de Ciutat Vella, SA ubicats en les promocions d’habitatge protegit construïdes pel Patronat Municipal de l’ Habitatge a la prolongació de l’avinguda Cambó. Així doncs la major part d’aquest exercici ja ha estat en funcionament el conjunt dels 12 locals comercials que des del punt de vista municipal han d’ajudar a la dinamització d’aquest sector del barri de Santa Caterina que s’ha vist afectat per la llarga durada de les obres de renovació. En aquest àmbit s’ha desenvolupat un nou projecte d’actuació que consisteix en una oferta d’adquisició de locals, tancats o en procés de tancament, que permeti a Foment de Ciutat Vella, SA incidir en les zones del districte on la dinàmica comercial pugui portar a l’empobriment de l’ oferta o a la proliferació d’usos no desitjats. Aquest projecte compta amb una necessària participació dels eixos comercials de Ciutat Vella que han d’aportar el seu coneixement de la realitat i necessitats dels diversos àmbits comercials del districte. Els locals que siguin adquirits en aquest procés seran adjudicats a través de concursos oberts on s’afavoriran les ofertes que suposin usos necessaris i generadors d’inèrcies positives per l’entorn. Barcelona, 15 de març de 2007