FOMENT DE CIUTAT VELLA, S.A. COMPTES ANUALS A 31 DE DESEMBRE DE 2007, INFORME DE GESTIÓ DE L’EXERCICI 2007 BALANÇOS DE SITUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2007 i 2006 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici ACTIU Notes 2007 2006 PASSIU Notes 2007 2006 IMMOBILITZAT 138.982 1.635.199 FONS PROPIS 13 8.523.702 7.360.616 Despeses d'establiment Capital subscrit 6.010.000 6.010.000 Immoblitzat Immaterial 5 5.224 8.260 Prima d'emissió Despeses de recerca i desenvolupament Reserva de revalorització Concessions, patents, llicències, etc... 2.380 2.380 Reserves 1.350.616 1.272.271 Drets de tràspas Rerserva legal 135.075 127.241 Aplicacions informàtiques 31.769 31.769 Reserves estatutàries 486.168 457.964 Drets s/béns en règim d'arrendament financer Reserves per ajustos capital social en euros 121 121 Altre immobilitzat immaterial Altres reserves 729.252 686.945 Provisions Resultats d'exercicis anteriors Amortitzacions (28.925) (25.889) Remanent Immobilitzat Material 6 133.758 1.626.939 Resultats negatius d'exercicis anteriors Terrenys i construccions 40.916 1.520.607 Aportacions socis per a compensar pèrdues Instal·lacions tècniques i maquinària Benefici de l'exercici 1.163.086 78.345 Altres instal·lacions, utillatge i mobiliari 155.983 149.195 Dividends a compte entregats durant l'exercici Immobilitzat material en curs Altre immobilitzat material 48.497 41.914 Provisions INGR. A DISTRIBUIR EN VARIS EXERCICIS 0 0 Amortitzacions (111.638) (84.778) Subvencions de capital Immobilizat Financer 7 0 0 Altres ingressos a distribuir en varis exercicis Participacions en empreses del grup Participacions en empreses associades PROVISIONS PER A RISCOS I DESPESES 0 0 Cartera de valors a llarg termini 1.200 Provisions per pensions i obligacions similars Dipòsits i fiances constituïts a llarg termini Provisions per impostos Altres crèdits Altres provisions Provisions (1.200) Fons de reversió DESP.A DISTRIBUIR EN DIFERENTS EXER. CREDITORS A LLARG TERMINI 1.236 1.236 Deutes amb entitats de crèdit 0 0 ACTIU CIRCULANT 16.495.213 15.547.793 Préstecs i altres deutes Existències 8 936.036 83.283 Deutes per interessos Deutors 14.020.067 15.218.593 Altres creditors a llarg termini 14 1.236 1.236 Clients per vendes i prestacions de serveis 9 4.763.714 4.697.208 Empreses del grup, deutores 22 8.758.527 9.420.419 Empreses associades, deutores CREDITORS A CURT TERMINI 8.109.257 9.821.140 Deutors varis Deutes amb entitats de crèdit 0 0 Personal 3.058 Préstecs i altres deutes Administracions públiques 15 552.445 1.167.523 Deutes per interessos Provisions 10 (57.677) (66.557) Creditors comercials 6.559.510 8.340.563 Inversions financeres temporals 647.842 0 Deutes per compres o prestacions de serveis 6.493.599 8.306.774 Participacions en empreses del grup Empreses del grup, creditores 22 65.911 33.789 Participacions en empreses associades Empreses associades, creditores Cartera de valors a curt termini Altres deutes no comercials 1.343.562 1.156.218 Altres crèdits Administracions públiques 15 1.106.346 914.636 Dipòsits i fiances contituïts a curt termini 11 647.842 Altres deutes 5.779 3.363 Accions pròpies a curt termini Remuneracions pendents de pagament 500 Tresoreria 874.876 232.967 Fiances i dipòsits a curt termini 230.937 238.219 Ajustaments per periodificacions 12 16.392 12.950 Ajustaments per periodificacions 16 206.185 324.359 TOTAL ACTIU 16.643.195 17.182.992 TOTAL PASSIU 16.634.195 17.182.992 Les notes 1 a 24 descrites a la memòria formen part integrant del balanç de situació. 1 FOMENT DE CIUTAT VELLA, SA COMPTES DE PÈRDUES I GUANYS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2007 i 2006 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici DEURE Notes 2007 2006 HAVER Notes 2007 2006 DESPESES INGRESSOS Aprovisionaments 18 1.709.530 7.157 Import net de la xifra de negoci 17 3.464.001 30.040 Vendes 3.464.001 Prestacions de serveis 30.040 Despeses de personal 19 1.838.872 1.799.967 Variació d'existències 7.157 Sous i salaris 1.504.634 1.478.776 Carregues socials 334.238 321.191 Altres ingressos d'explotació 17 3.458.712 3.060.540 Transf. corrents de l'Ajuntament 22 2.522.782 2.446.356 Transferències corrents i de capital 72.121 72.121 Altres transf. corrents 102.070 87.122 Altres ingressos d'explotació 833.860 527.062 Altres despeses d'explotació 20 1.589.583 1.041.904 Serveis exteriors 483.706 354.169 Tributs 140.034 70.589 Altres despeses 965.843 617.146 Dotacions de provisions Dotacions per a l'amortització de l'immobilitzat 5/6 29.896 27.113 Variació de les provisions de l'immobilitzat Variació de la provisió per insolvències 10 19.240 19.809 TOTAL DESPESES D'EXPLOTACIÓ 5.259.242 2.968.071 TOTAL INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 6.922.713 3.097.737 BENEFICI D'EXPLOTACIÓ 1.663.471 129.666 PÈRDUA D'EXPLOTACIÓ 0 0 Despeses financeres i despeses similars Ingressos de participacions en capital Var.de les provisions per inversions financeres Altres interessos i ingressos similars 58.714 27.531 TOTAL DESPESES FINANCERES 0 0 TOTAL INGRESSOS FINANCERS 58.714 27.531 RESULTAT FINANCER POSITIU 58.714 27.531 RESULTAT FINANCER NEGATIU 0 0 BENEFICI D'ACTIVITATS ORDINÀRIES 1.722.185 157.197 PÈRDUES D' ACTIVITATS ORDINÀRIES 0 0 Variació de les provisions de l'immobilitzat Benefici per alienació d'immobilitzat Pèrdues procedents de l'immobilitzat Subv. de capital transferides a resultat de l'ex. Altres despeses extraordinàries 21.037 2.326 Altres ingressos extraordinaris 1.824 Despeses i pèrdues d'altres exercicis 3.133 17.564 Ingressos i beneficis d'altres exercicis 8.518 6.791 TOTAL DESPESES EXTRAORDINÀRIES 21 24.170 19.890 TOTAL INGRESSOS EXTRAORDINÀRIS 21 8.518 8.615 RESULTATS EXTRAORDINARIS POSITIUS RESULTATS EXTRAORDINARIS NEGATIUS 15.652 11.275 BENEFICI ABANS D'IMPOSTOS 1.706.533 145.922 PÈRDUES ABANS D'IMPOSTOS Impost sobre societats 15 543.447 67.577 RESULTAT DE L'EXERCICI (BENEFICI) 1.163.086 78.345 RESULTAT DE L'EXERCICI (PÈRDUES) Les notes 1 a 24 descrites a la memòria formen part integrant del compte de pèrdues i guanys. 2 FOMENT DE CIUTAT DE VELLA, S.A. MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2007 1. Activitat de la Societat Foment de Ciutat Vella, S.A. (en endavant la Societat) es va constituir per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de data 19 de febrer de 1999, i mitjançant escriptura pública autoritzada el dia 28 d’octubre de 1999, com a Societat Anònima amb capital íntegrament públic (Ajuntament de Barcelona). El domicili social està establert al carrer Pintor Fortuny 17-19 baixos de Barcelona. Els estatuts inicials de la Societat van ésser aprovats per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona de 19 de febrer de 1999. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 23 de febrer de 2000 va acordar la transformació de la Societat en empresa d’economia mixta, amb una participació final del 51% de l’Ajuntament de Barcelona en el capital social i del 49% d’altres institucions i capital privat. Aquesta segona etapa de transformació va finalitzar el 25 d’abril de 2001, un cop inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona l’escriptura d’ ampliació de capital esmentada, en el tom 33.514, foli 35, fulla B 201699, inscripció 6ª. La Junta General de Foment de Ciutat Vella, SA celebrada en data 30 de juny de 2004 va aprovar la modificació estatutària en relació a la titularitat, transmissió i valoració de les accions de tal manera que les accions de la Classe A es puguin transmetre a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les Administracions Públiques (garantint-ne en tot cas, per tant, la titularitat pública de les mateixes) així com l’autorització a l’Ajuntament de Barcelona a la transmissió efectiva de les accions de la Classe A de les que n’era el titular com a aportació no dinerària de les accions que aquest subscrigui a l’ampliació de capital de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, empresa participada al 100% pel mateix Ajuntament de Barcelona. El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del dia 21 de juliol de 2004 va acordar l’aportació de les accions representatives de la participació directa de l’Ajuntament en la Societat a favor de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA. La Societat es regeix pels seus Estatuts i, en tot cas, pel que disposen les Lleis de Règim Local i Especial de Barcelona i els seus Reglaments, així com pels preceptes de la Llei de Societats Anònimes i altres disposicions aplicables. L’objecte social de la Societat és realitzar, a l’àmbit territorial del Districte de Ciutat Vella, els serveis i actuacions que s’enumeren a continuació: a) L’actuació a Ciutat Vella de Barcelona mitjançant la realització de polítiques d’edificació, conservació i rehabilitació d’edificis, habitatges, comerços, carrers, places i espais d’oci. b) La realització d’estudis urbanístics, inclosa la redacció d’instruments de planejament i projectes d’urbanització, i la iniciativa per a la seva tramitació i aprovació per l’òrgan competent. La promoció de Plans Especials. 3 c) La projecció i execució, per qualsevol dels sistemes previstos en la normativa vigent, d’operacions de regeneració urbana, de sòl i d’edificació. d) L’adquisició i alienació, per qualsevol títol, de terrenys i edificis, solars o edificis construïts o en construcció o rehabilitació, per a la seva construcció o rehabilitació, promoció i comercialització. e) L’adquisició, transmissió, constitució, modificació i extinció de tota classe de drets sobre béns mobles i immobles. f) L’execució d’obres d’infraestructura, d’urbanització, d’edificació, de parcel·lació de sòl, així com de remodelació i rehabilitació urbana i de dotació de serveis i instal·lacions urbanes d’ús i servei públic i, en general, la prestació de serveis relacionats amb la construcció, la rehabilitació, el manteniment i conservació dels edificis, públics o privats, i equipament i conservació dels edificis, públics o privats, i equipaments. g) Actuar com a promotor de l’adequació de les característiques dels habitatges a les exigències actuals de la demanda i a uns estàndards mínims d’ habitabilitat. h) Actuar com a promotor immobiliari. Promoure la rehabilitació integral o parcial dels edificis i/o habitatges i locals. i) La prestació de tots tipus de serveis públics i privats de caràcter urbà, inclosa la planificació, execució i gestió d’obres i instal·lacions. j) Els serveis de reparació, conservació o manteniment de tot tipus d’obres, obres privades i públiques, obres noves d’edificació urbana, industrial, comercial, urbanització, sanejament i subministrament d’aigües, moviment de terres i similars. k) La redacció i tramitació de tot tipus d’estudis i projectes relacionats amb les activitats anteriorment assenyalades i amb assumptes mediambientals, estàndards mínims d’ habitabilitat, mobilitat i transport. l) La prestació de serveis d’assessoria, consultoria, organització, gestió o administració empresarial a persones físiques i jurídiques relacionats amb el seu objecte social. m) Rebre encàrrecs d’estudis i de redacció i elaboració d’instruments urbanístics, projectes d’infraestructures, equipaments, transport i viabilitat. n) L’execució d’obres d’urbanització i d’edificació, de parcel·lació del sòl, de remodelació i de rehabilitació urbana i de dotació de serveis, infraestructures, equipaments. o) La construcció i explotació de zones d’aparcament i garatges. p) L’establiment de convenis amb tota classe de persones, organismes públics i privats, estimulant la participació o col·laboració en les activitats de la Societat de les associacions veïnals, de comerciants, professionals, artesans i altres persones i entitats. q) El foment del creixement de l’activitat econòmica, mitjançant la reordenació i potenciació de les activitats comercials i productives de Ciutat Vella, estimulant i potenciant la cooperació entre iniciativa pública i privada. r) L’impuls de la recuperació de l’activitat comercial, professional i residencial de Ciutat Vella. La realització d’activitats de promoció, revitalització i dinamització de l’activitat econòmica, comercial, cultural, artística i d’oci a Ciutat Vella, sempre sota les directrius, estratègies i objectius determinats per l’Ajuntament de Barcelona. s) L’impuls a la reforma dels establiments i zones comercials, estimulant la cooperació entre la iniciativa privada i la pública, mitjançant la creació de zones i imatge distintiva de la zona comercial de Ciutat Vella. t) Participar, d’acord a dret, en tot tipus d’organitzacions i societats relacionades amb el seu objecte social. u) Fundar noves societats i participar en el capital d’altres, prèvia comunicació a l’Ajuntament de Barcelona. v) Actuar com a beneficiària de les expropiacions a Ciutat Vella. La durada de la Societat, és de catorze anys a partir de la data de l’atorgament de l’escriptura fundacional. 4 Un cop hagi expirat el termini de duració, revertiran a les entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques titulars de les accions de Classe A els actius i passius de la Societat, i, en condicions normals d’ús, totes les instal·lacions, béns i material integrant del servei, sense que aquesta reversió produeixi cap indemnització per part de les mateixes, sense perjudici del que es disposa en els articles 37, 38, 39, 40 dels Estatuts (que disposen, entre d’altres, sobre l’aplicació de beneficis, sobre el fons especial de reserva corresponent a l’amortització de les accions subscrites pel capital privat i sobre la seva dissolució i/o liquidació). 2. Bases de presentació dels comptes anuals 2.1. Imatge fidel Aquests comptes anuals han estat obtinguts dels registres comptables de la Societat i es presenten d’acord amb el Pla General de Comptabilitat, de manera que mostren la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, dels resultats de les seves operacions i dels recursos obtinguts i aplicats durant l’exercici. Aquests comptes anuals se sotmetran a l’aprovació de la Junta General Ordinària d'Accionistes, i s'estima que seran aprovats sense cap modificació. La Societat està duent a terme un pla de transició per adaptar-se a la nova normativa comptable que estableix el RD 1514/2007 que va aprovar el nou Pla General de Comptabilitat, que va entrar en vigor el dia 1 de gener de 2008, i que inclou, entre d’altres qüestions, l’anàlisi de les diferències de criteri i normes comptables, la determinació de la data de balanç d’obertura, la selecció dels criteris i normes comptables aplicades a la transició, i l’avaluació de les necessàries modificacions en els procediments i sistemes d’informació. Ara bé, a la data de formulació d’aquests comptes anuals, no es disposa encara de la informació suficient per a concloure sobre els resultats d’aquest anàlisi. 2.2. Xifres en euros Les xifres dels comptes anuals s’expressen en euros. 2.3. Comparació de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2007 i 2006 s’han formulat d’acord amb l’estructura establerta pel Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 3. Distribució de resultats La proposta de distribució de beneficis de l’exercici 2007 formulada pel Consell d’Administració de la Societat i que haurà de ratificar la Junta General d’Accionistes és la següent: 5 BASE DE REPARTIMENT Benefici de l’exercici 1.163.086 DISTRIBUCIÓ A reserva legal 116.309 A reserva estatutària 418.711 A reserva voluntària 628.066 TOTAL 1.163.086 4. Normes de valoració Les principals normes de valoració utilitzades per la Societat en l’elaboració dels seus comptes anuals per a l’exercici de 2007 i anteriors, d’acord amb les establertes pel Pla General de Comptabilitat, han estat les següents: 4.1. Immobilitzat immaterial i material Immobilitzat immaterial • Concessions, patents, llicències i marques. Figuren valorades al preu d’adquisició i s’amortitzen linealment en 10 anys. • Aplicacions informàtiques: Figuren valorades al seu preu d’adquisició. Les despeses de manteniment es registren amb càrrec a resultats en el moment en què es produeixen. S’amortitzen de forma lineal en els 4 anys de vida útil estimada. Immobilitzat material L’immobilitza’t material es troba valorat a cost d’adquisició. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la seva capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment es carreguen directament al compte de pèrdues i guanys de l’exercici en què es produeixen. Els costos d’ampliació, modernització o millores que representen un augment de la productivitat, capacitat o eficiència, o un allargament de la vida útil dels béns, es capitalitzen com a major cost dels corresponents béns. La Societat amortitza el seu immobilitzat material seguint el mètode lineal, distribuint el cost dels actius entre els anys de vida útil estimada, segons el detall següent: Anys de vida útil estimada Mobiliari 10 Equips i material informàtic 4 Altre immobilitzat material 4 6 Les construccions no s’amortitzen donat que el seu valor de venda pactat és superior al valor de cost. 4.2. Immobilitzat financer i inversions financeres temporals Les inversions financeres estan registrades al seu valor d’adquisició. A final de l’exercici, les diferències entre el valor registrat en llibres i el valor teòric comptable de les participacions amb minusvàlues es provisionen per aquest concepte. Les inversions financeres temporals es registren a cost d’adquisició, provisionant-se les minusvàlues que s’hagin produït al tancament de l’exercici. L’import enregistrat correspon íntegrament a dipòsits a curt termini (Nota 4.10) 4.3. Existències. A 31 de desembre de 2007 les existències corresponen als costos incorreguts en la construcció dels fonaments de l’edifici d’oficines de la Illa Rambla del Raval i als costos d’adquisició dels locals comercials dels que s’ha de gestionar la seva transmissió i estan valorades al preu d’adquisició seguint el criteri d’identificació específica o al cost de producció. Aquest cost es minoraria, si s’escau, per la provisió per depreciació necessària per tal d’adequar-lo al seu valor de realització. 4.4. Deutors i creditors. Els comptes a cobrar i a pagar es registren, en tots el casos, pel seu valor nominal, classificant a curt termini els de venciment inferior a dotze mesos. Els saldos deutors considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la corresponent provisió per a insolvències. 4.5. Comptes a cobrar Empreses del Grup (obra realitzada per compte de l’Ajuntament) Segons s’estableix a l’article número 2 dels Estatuts de la Societat, l’ objecte social de Foment de Ciutat Vella, SA comprèn, entre d’altres tasques, la realització d’ aquelles activitats que l’ Ajuntament de Barcelona li pugui encarregar en l’ àmbit de la promoció i rehabilitació de Ciutat Vella. Amb data 3 d’ abril de 1997, l’ Ajuntament de Barcelona va aprovar, mitjançant Decret d’ Alcaldia, el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics i privats per encàrrec d’ aquest. Segons aquest Decret, quan els esmentats organismes disposin de les certificacions, factures o justificacions de l’ obra feta les lliuraran a l’ Ajuntament mitjançant una relació mensual, a fi i efecte de la seva incorporació a l’ inventari municipal. Aquests lliuraments d’actius es formalitzen mitjançant les corresponents factures a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona. D’acord amb la normativa aplicable, Foment de Ciutat Vella, SA registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de circulant (Nota 22) sense afectar al compte de pèrdues i guanys. 7 4.6. Transferències corrents. • De l’Ajuntament Les activitats desenvolupades per la Societat corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics amb l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió indirecta per delegació de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local i Reglament d’ Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament de Barcelona, la Societat rep d’aquest, el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf d’Ingressos “Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona”, del compte de pèrdues i guanys adjunt. Aquesta transferència corrent pressupostària, està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostaris previstos a la “Ley Reguladora de las Haciendas Locales”. • Altres transferències corrents La Societat ha registrat les transferències corrents rebudes de la Generalitat de Catalunya amb abonament a resultats en el moment de la seva meritació. Aquest abonament s’ha registrat a l’epígraf “Altres transferències corrents” del compte de pèrdues i guanys adjunt. 4.7. Impost sobre Societats. La despesa per Impost sobre Societats de l’exercici es calcula en funció del resultat econòmic abans d'impostos, augmentat o disminuït, segons s’escaigui, per les diferències permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de l'esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota. Les diferències temporals existents entre l’Impost sobre Societats exigible i la despesa meritada en concepte d’Impostos sobre Societats es registren com Impost sobre Societats anticipat o diferit. 4.8. Ingressos i despeses. Els ingressos i les despeses s’imputen en funció del corrent real de béns i serveis que representen i amb independència del moment en què es produeix el corrent monetari o financer que se’n deriva. No obstant això, seguint el principi de prudència, la Societat únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data del tancament de l’exercici, mentre que els riscos i les pèrdues previsibles, fins i tot els eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. 4.9. Medi ambient. Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si s’escau, com a despeses de l’exercici en què s’incorren. No obstant això, si suposen incorporacions a l’immobilitzat material com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 8 4.10. Fiances i dipòsits a curt termini (actiu). Els pagaments d’actuacions d’expropiació que no es poden fer efectius directament als titulars dels bens afectats (per qüestions diverses, que van des de la disconformitat a la manca de títol de propietat), es dipositen a la Tresoreria Municipal de l’Ajuntament de Barcelona en compliment de l’article 50 de la Llei d’Expropiació forçosa i l’article 76.3 de la Llei que regula el Règim especial del Municipi de Barcelona. 4.11. Fiances i dipòsits a curt termini (passiu). Aquest epígraf inclou, principalment, les retencions practicades sobre les factures rebudes de proveïdors d’obra que seran retornades posteriorment a la finalització i revisió de l’obra. Estan valorades a l’import retingut en cada una de les factures i en base al percentatge establert en el contracte amb el proveïdor. 5. Immobilitzat immaterial Els moviments produïts durant l’exercici 2007 en els diferents comptes d’immobilitzat immaterial i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos FINAL COST: Concessions, patents, llicències i marques 2.380 2.380 Aplicacions informàtiques 31.769 31.769 TOTAL COST 34.149 34.149 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Concessions, patents, llicències i marques (392) (197) (589) Aplicacions informàtiques (25.497) (2.839) (28.336) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (25.889) (3.036) (28.925) Immobilitzat immaterial net 8.260 (3.036) 5.224 6. Immobilitzat material Els moviments produïts durant l’exercici 2007 en els diferents comptes d’immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO SALDO INICIAL Altes Baixes Traspassos FINAL COST: Construccions 1.520.607 40.916 (1.520.607) 40.916 Maquinària, equips, instal·lacions i eines 14.984 14.984 Altres instal·lacions 37.596 37.596 Equips informàtics 41.914 6.583 48.497 Mobiliari i equips d’oficina 96.616 6.787 103.403 TOTAL COST 1.711.717 54.286 (1.520.607) 245.396 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Maquinària, equips, instal·lacions i eines (13.978) (540) (14.518) Altres instal·lacions (3.331) (9.416) (12.747) Equips informàtics (28.853) (6.901) (35.754) Mobiliari i equips d’oficina (38.616) (10.003) (48.619) TOTAL AMORTITZACIÓ ACUMULADA (84.778) (26.860) (111.638) Immobilitzat material net 1.626.939 27.426 (1.520.607) 133.758 9 Tal i com estava previst en el plec de clàusules particulars reguladores dels contractes de lloguer amb opció de compra, mitjançant la forma de concurs dels locals comercials en l’àmbit de l’Avinguda Cambó, a partir del mes de juny s’ha anat procedint a la formalització mitjançant escriptura pública de les vendes, resultat de l’exercici de l’opció de compra inclosa en els contractes d’arrendament. S’ha procedit a la reclassificació comptable dels costos d’adquisició de la totalitat dels locals comercials de l’ Avinguda Cambó venuts efectuant el traspàs a existències per enregistrar la baixa dels cost de la venda dels 14 locals que han estat venuts restant 3 locals activats amb la finalitat de posar-los a la venda durant l’exercici 2008. El cost dels elements immaterials i materials en ús totalment amortitzats a 31 de desembre de 2007 és de 54.530 euros. És política de la Societat contractar les pòlisses d’assegurances que s’estimin necessàries per tal de donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements de l’immobilitzat material. No es repercuteix a la Societat cap lloguer per la utilització de l’ edifici on té la seva seu social, que és propietat de l’Ajuntament de Barcelona. 7. Immobilitzat financer La cartera de valors a llarg termini correspon a l’ aportació fundacional a la Fundació Tot Raval que s’ha donat de baixa durant l’exercici 2007. 8. Existències La composició de les existències de la Societat a 31 de desembre de 2007 és la següent: SALDO SALDO INICIAL Traspassos Altes Baixes FINAL Locals comercials - 1.520.607 473.538 (1.366.013) 628.132 Altres (Barceloneta, edifici oficines Illa Robador) 83.283 298.222 (73.601) 307.904 Total 83.283 1.520.607 771.760 (1.439.614) 936.036 La Societat ha continuat la seva línia d’activitat iniciada l’any 2004 de compra de locals comercials amb la intenció de posar-los al mercat. (Nota 6). En el present exercici s’ha procedit a la reclassificació comptable des de l’immobilitzat material dels costos d’adquisició dels locals comercials de l’Avinguda Cambó per a la seva venda per un import de 3.190.704 euros (Nota 17). El saldo a 31 de desembre de 2007 recull els costos d’adquisició de nous locals comercials amb la finalitat de posar-los a la venda a curt termini, i els costos incorreguts en la fonamentació de l’edifici d’oficines de la Illa Robador. Totes dues operacions s’emmarquen dins les actuacions de caràcter público-privades dutes a terme per la Societat. 10 9. Clients per vendes i prestacions de serveis Amb data 22 de març de 2001 Foment de Ciutat Vella, S.A., s’incorpora a la Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’ Illa del carrer Sadurní i els seus entorns com a empresa urbanitzadora. Durant l’execució de l’actuació a la Illa del carrer Sadurní, la Societat ha anat activant com a existències els costos d’urbanització vinculats a l’operació Illa Sadurní i entorns, construccions, sòl, indemnitzacions a residents, enderrocs, despeses de la Junta, planejament urbanístic, estudis històrics, desconnexions de serveis, tapiats i d’altres treballs i estan valorades seguint el criteri d’identificació específica al cost de producció. Aquest cost s’ha minorat per la provisió per depreciació necessària per tal d’adequar-lo al seu valor de realització. A mesura que la Junta de Compensació ha anant materialitzant els ingressos previstos, la Societat ha anat reconeixent com a vendes la seva participació en aquests ingressos, segons el previst a l’acord d’incorporació a la Junta de Compensació. D’altra banda, s’han comptabilitzat els consums necessaris fins a ajustar el resultat de les operacions materialitzades al percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades a la Junta de Compensació. El càrrec a consums s’efectua amb abonament a existències (baixa d’existències) i a la provisió per factures pendents de rebre de manera proporcional als costos incorreguts per la Societat fins a la data de tancament de l’exercici i en funció dels costos realment realitzats o pendents d’ executar. A la data de tancament de cada exercici s’han anat enregistrant els assentaments necessaris per a adequar el resultat de les operacions materialitzades a la millor estimació del percentatge de benefici previst pel global de les actuacions encarregades per la Junta de Compensació en aquesta data, així com per adequar l’import de la provisió per factures pendents de rebre i d’existències donades de baixa als costos incorreguts per la Societat a la data de tancament de l’exercici. L’efecte d’aquests assentaments a l’exercici 2007 ha suposat un ingrés de 273.297 euros (Nota 17) i uns majors costos de 343.517 euros (Nota 18). A 31 de desembre de 2007 el saldo d’existències de l’actuació d’Illa Sadurní i entorns està a zero. Els treballs d’urbanització pendents de realitzar (l’urbanització està en execució) resten comptabilitzats al concepte provisió per factures pendents de rebre. El Consell Rector de la Junta de Compensació de la Unitat d’Actuació de l’Illa del carrer Sadurní i entorns, reunit en sessió de 24 de novembre de 2004 i d’acord a l’autorització prèvia del Consell d’Administració de Foment de Ciutat Vella, S.A. de 12 de novembre de 2004, va decidir l’aprovació de la construcció per part de la Junta de Compensació de l’edifici d’oficines de la Rambla del Raval amb la reinversió de la totalitat dels ingressos provinents de la venda de la finca FR1 destinada a hotel. Per tant, la Societat manté un saldo pendent de cobrar amb la Junta de Compensació per import de import de 4.337.547 euros. Donat que la titularitat del sòl és municipal, l’Ajuntament va resoldre amb data 9 de març de 2006 permutar amb la Junta de Compensació el solar de propietat municipal en qüestió (FR2) per una contraprestació de valor equivalent que es concretarà en un participació en el nou edifici, permuta que es formalitzarà en el moment de finalització de l’obra. La Junta de Compensació ha continuat amb l’execució dels treballs de construcció de l’edifici d’oficines a la FR2 al llarg de tot l’exercici 2007. Foment de Ciutat Vella, S.A. assumirà el finançament del cost de l’operació fins a la seva finalització, prevista per mitjans de 2008. La Societat recuperarà el valor de la inversió efectuada a través de la Junta de Compensació mitjançant la venda futura de 11 l’edifici d’oficines. Valoracions recentment realitzades justifiquen que el preu estimat de venda suportarà la recuperació de la inversió. 10. Variació de les provisions per insolvències El desglossament de la partida “variació de les provisions”, juntament amb el saldo inicial i final de la provisió per insolvències, és el següent: SALDO INICIAL 66.557 Dotació amb càrrec al compte de pèrdues i guanys 19.240 Anul·lació dels drets incobrables (28.120) SALDO FINAL 57.677 11. Dipòsits i fiances constituïts a curt termini El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2007 recull l’import consignat a la Tresoreria Municipal de l’Ajuntament de Barcelona per tal de procedir als tràmits d’expropiació de les actuacions de Mestres Casals i Martorell i Nou de Sant Francesc (Nota 4.10), amb el desglossament següent: ACTUACIO Expropiació Mestres Casals i Martorell 646.481 Expropiació Nou de Sant Francesc 1.361 TOTAL 647.842 12. Ajustaments per periodificacions d’actius El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2007 es compon dels conceptes i imports següents: DESPESES ANTICIPADES Pòlisses d’assegurances 9.686 Subtotal 9.686 INGRESSOS DIFERITS Interessos 6.706 Subtotal 6.706 TOTAL 16.392 12 13. Fons Propis Els moviments en els comptes de fons propis durant l’exercici acabat a 31 de desembre de 2007 han estat els següents: Capital Reserva Reserva Altres Resultats Social Legal Estatutària reserves exercici TOTAL SALDO INICIAL 6.010.000 127.241 457.964 687.066 78.345 7.360.616 Distribució resultat exercici 2006 7.834 28.204 42.307 (78.345) Benefici de l’exercici 2007 1.163.086 1.163.086 SALDO FINAL 6.010.000 135.075 486.168 729.373 1.163.086 8.523.702 13.1. Capital social El capital social, a 31 de desembre de 2007, estava representat per 100.000 accions ordinàries, nominatives de 60,10 euros de valor nominal cadascuna d’elles, numerades correlativament de l’ 1 al 100.000, ambdós inclusius, corresponent els números 1 fins al 60.000 a la classe A i els números 60.001 fins a la 100.000 a la classe B. A continuació es detalla la composició accionarial: Percentatge de participació Accions Classe A Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA 51,0 Diputació de Barcelona 9,0 Accions Classe B La Caixa 12,5 BBVA 10,0 Invercartera 7,0 Telefónica Soluciones Sectoriales, S.A. 5,0 SABA de Aparcaments, S.A. 3,0 Iniciativa per la Recuperació de Ciutat Vella, S.L. 2,5 TOTAL 100,0 Tal i com es recull a l’article 10 dels Estatuts de la Societat, les accions de la Classe A són intransferibles, a menys que siguin transmeses a altres Administracions Públiques i d’altres entitats de dret públic o privat íntegrament participades per Administracions Públiques. Els accionistes de la Classe A tenen un dret de tempteig per a l’adquisició de les accions de la Classe B en tota transmissió d’aquestes accions. D’acord amb l’establert en els Estatuts de la Societat, prèviament a la seva dissolució i/o liquidació s’ haurà de procedir a l’ amortització de les accions de la Classe B. L’ import a percebre pels titulars d’aquestes accions serà, a més del seu valor nominal, el que figuri acumulat a aquella data en la Reserva estatutària descrita en la Nota 13.3. 13.2. Reserva legal L’article 214 del Text refós de la Llei de Societats Anònimes estableix que ha de destinar-se una xifra igual al 10% del benefici de l’exercici a dotar la reserva legal fins que aquesta assoleixi, almenys, el 20% del capital social. La reserva legal podrà utilitzar-se per augmentar el capital en la 13 part del seu saldo que excedeixi del 10% del capital social ja augmentat. Excepte per la finalitat esmentada anteriorment, i mentre no superi el 20% del capital social, aquesta reserva sols podrà destinar-se a la compensació de pèrdues i sempre que no existeixin altres reserves disponibles suficients per aquesta finalitat. Només serà disponible per als accionistes en cas de liquidació de la Societat. 13.3. Reserva estatutària D’acord amb l'article 37 dels Estatuts de la Societat es constitueix un fons de reserva per l'amortització de les accions de Classe B com a reserva estatutària. Es destina a aquesta reserva un 40% dels beneficis de l’exercici, una vegada dotada la reserva legal. 13.4. Reserva voluntària Fins que les partides de despeses d'establiment no hagin estat totalment amortitzades està prohibida tota distribució de beneficis, tret que l'import de les reserves disponibles sigui, com a mínim, igual a l'import dels saldos no amortitzats. 14. Altres creditors a llarg termini El saldo correspon a dipòsits en efectiu realitzats per empreses contractades per la Societat com a garantia de l’acompliment de l’objecte dels treballs contractats, quina durada és superior a 1 any. 15. Administracions públiques A 31 de desembre de 2007 els saldos que composen els epígrafs deutors i creditors d’administracions públiques, són els següents: SALDOS Deutors Creditors Impost sobre el Valor Afegit 71.690 - Impost sobre el Valor Afegit no liquidat 477.990 773.857 Impost sobre la Renta de les Persones Físiques - 52.874 Impost sobre Societats - 245.289 Impost sobre Societats anticipat 2.765 - IAE - - Organismes de la Seguretat Social - 34.326 Total 552.445 1.106.346 L’entrada en vigor, amb efectes retroactius a partir de la data de 1 de gener de 2006 de la Llei 3/2006, de 29 de març, que ve a modificar la Llei de l’IVA com a conseqüència de la Sentència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees (TJCE) de 6 d’octubre de 2005, va implicar un canvi en el tractament de les transferències corrents en l’IVA i, per tant, incidia en el règim de deducció de l’IVA aplicat per la Societat fins a l’esmentada data. 14 La naturalesa de les operacions realitzades per la Societat (serveis tècnics d’arquitectura i el lloguer d’immobles) suposa que tècnicament el règim de deducció de l’IVA que hauria d’haver aplicat la Societat des de l’exercici 2003 no era el de la prorrata general, sinó el règim de sectors diferenciats d’activitat. Quan un subjecte passiu realitza activitats econòmiques en sectors diferenciats de la seva activitat empresarial ha d’aplicar separadament un règim de deducció de l’IVA suportat respecte cadascun d’aquells sectors. En el present exercici Foment de Ciutat Vella, SA ha aplicat el Règim de sectors d’activitat diferenciats, deduint-se el 100% de l’IVA suportat corresponent a les operacions de la seva activitat principal i calculant la prorrata pel sector diferenciat (lloguer d’immobles), que ha suposat un 22%. L’IVA suportat no deduïble es comptabilitza com a despesa a l’ epígraf “Tributs” del compte de pèrdues i guanys i ha suposat un import de 66.228 euros durant l’ exercici 2007. Aquest epígraf inclou addicionalment els tributs locals i estatals meritats per la Societat i la regularització per la venda de bens d’inversió. Pels exercicis 2003 i 2004 s’han tramitat i per l’exercici 2005, es tramitarà davant l’Agència Tributaria, les sol·licituds de rectificació de les autoliquidacions presentades en el seu dia aplicant la regla de la prorrata general donat que la percepció de transferències corrents per part d’entitats públiques portava a l’aplicació de la regla de prorrata general (produint, per tant, una minoració en l’import de l’IVA suportat deduïble per la totalitat de bens i serveis adquirits en el desenvolupament de la seva activitat), punt que justament la sentència dictada pel Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees de 6 d’octubre de 2005 va assenyalar com a incompatible amb la Sexta Directiva, incidint en el règim de deducció de l’IVA aplicat per la Societat fins a l’esmentada data. En relació a la reclamació de responsabilitat patrimonial de l’administració per actes legislatius interposada davant el Consell de Ministres pels anys anteriors a 2003, on Foment de Ciutat Vella, SA encara no tenia l’encàrrec de gestió de les finques municipals i, per tant, no presentava sectors diferenciats d’activitat sinó que va realitzar únicament i exclusivament operacions subjectes i no exemptes de l’IVA, amb data 26 d’abril de 2007 la Societat va rebre la resolució del Consell de Ministres en el sentit de desestimar la mateixa. Qualsevol import que la Societat pugui recuperar d’aquestes sol·licituds i reclamacions en relació amb el tractament de l’IVA, descrites en els paràgrafs anteriors, serà retornat en el seu moment a l’Ajuntament de Barcelona. La Societat liquida a les cartes de pagament l’IVA suportat i repercutit corresponent a les certificacions d’ obra a compte dels ens de l’ Ajuntament segons criteri de caixa, quedant al tancament de l’ exercici un saldo deutor i creditor per aquest concepte. L'Impost sobre Societats es calcula a partir del resultat econòmic o comptable, obtingut per l'aplicació de principis de comptabilitat generalment acceptats, que no necessàriament ha de coincidir amb el resultat fiscal, entès aquest com la base imposable de l'impost. La conciliació del resultat comptable de l’exercici amb la base imposable de l'Impost sobre Societats és com segueix: 15 Augments Disminucions TOTAL RESULTAT COMPTABLE ABANS D'IMPOSTOS 1.706.533 Impost de societats Diferències permanents 90.121 90.121 Diferències temporals 8.507 (10.471) (1.964) Amb origen en l’exercici 8.507 8.507 Amb origen en exercicis anteriors (10.471) (10.471) BASE IMPOSABLE (RESULTAT FISCAL) 1.794.690 La diferència permanent de la liquidació correspon bàsicament a l’import de l’aportació realitzada durant l’exercici 2007 a la Fundació Tot Raval, la qual té naturalesa de despesa fiscalment no deduïble. No obstant, el benefici fiscal de l’esmentada aportació dóna dret a una deducció en quota del 32,5%, amb el límit màxim del 10% de la base imposable del període, podent-se aplicar l’excés en els 10 propers períodes impositius posteriors. La deducció aplicada per l’aportació realitzada l’any 2007 és de 23.439 euros. Addicionalment, la Societat ha aplicat la deducció pendent de l’exercici 2006 pel mateix concepte i per import de 17.288 euros. La Societat no té bases imposables negatives pendents de compensar. Són susceptibles d’ inspecció fiscal tots els tributs a què es troba subjecte la Societat per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s’espera que es meritin passius addicionals de consideració per a la Societat com a conseqüència d’una inspecció eventual. A 31 de desembre de 2007 la Societat no ha aplicat cap incentiu fiscal i té enregistrat un impost anticipat per la dotació a la provisió pels morosos del segon semestre de l’exercici (despesa comptable, fiscalment deduïble l’any 2008). 16. Ajustaments per periodificació de passiu El saldo d’aquest epígraf a 31 de desembre de 2007 es compon dels conceptes i imports següents: INGRESSOS ANTICIPATS Subvenció arqueologia Generalitat 182.593 Transferències corrents 9.475 Altres 14.117 TOTAL 206.185 La Generalitat de Catalunya ha atorgat subvencions a Foment de Ciutat Vella, SA com a promotor d’actuacions d’intervencions arqueològiques per import total de 182.593 euros l’any 2007. Aquestes intervencions arqueològiques estan associades a actuacions d’inversió realitzades per Foment de Ciutat Vella, SA per compte de l’Ajuntament de Barcelona (PAM). Per tant, són obres que han estat lliurades a l’Ajuntament (Nota 4.5) i, per tant, finançades pel mateix. Un cop es produeixi el 16 cobrament de l’esmentat import, es procedirà a la minoració del saldo a cobrar de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant la seva inclusió en els lliuraments d’obra a realitzar. 17. Ingressos per activitats La distribució de l’import de la xifra de negocis corresponent a l’activitat ordinària de la Societat és com segueix: INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ Import net de la xifra de negoci 3.464.001 Vendes 3.464.001 Prestacions de serveis Variació d’existències Altres ingressos d’explotació 3.458.712 Transferències corrents 2.624.852 Altres ingressos 833.860 TOTAL 6.922.713 L’import de les vendes inclou, d’una banda, les vendes formalitzades l’any 2007 dels locals comercials de l’Avinguda Cambó que han exercit l’opció de compra (Notes 6 i 8) i, d’altre, l’ajust del resultat enregistrat de les vendes de l’Illa Sadurní donat l’ajust en el percentatge de participació de la Societat en el resultat global de l’operació en arribar a la fase final de l’urbanització (Nota 9). El detall de la composició d’altres ingressos d’explotació comptabilitzats per la Societat durant l’exercici 2007 per transferències rebudes és el següent: TRANSFERÈNCIES CORRENTS I SUBVENCIONS D'EXPLOTACIÓ Generalitat de Catalunya 102.070 Grup Ajuntament de Barcelona 2.522.782 TOTAL 2.624.852 Foment de Ciutat Vella, SA gestiona el parc de finques municipals per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona mitjançant Acord del Consell Municipal de 22 de novembre de 2002 amb efectes 1 de gener de 2003. Això suposa ocupar-se tant de l’emissió i cobrament dels rebuts de lloguer, de la realització de nous contractes de lloguer i de les despeses associades al manteniment de les esmentades finques així com de la presentació de la liquidació anual a l’Ajuntament del resultat d’aquesta activitat. Els rebuts de lloguers emesos durant l’exercici estan comptabilitats a l’epígraf “Altres ingressos d’explotació” del compte de resultats adjunt. D’altre banda, l’any 2007, a partir del mes de juny i conforme s’han anat venent els locals comercials de l’Avinguda Cambó (Nota 6) s’han deixat d’emetre i cobrar els respectius lloguers. 17 18. Aprovisionaments Aquest epígraf presenta la composició següent: APROVISIONAMENTS Cost venda locals comercials (Nota 8) 1.366.013 Cost urbanització IRO pendent execució 343.517 1.709.530 El càrrec a cost de vendes s’efectua amb abonament a existències i a factures pendents de rebre incloses a l’epígraf “Creditors comercials” pel que fa al cost d’urbanització de l’Illa Robador pendent d’execució (Nota 9). 19. Despeses de personal Aquest epígraf del compte de pèrdues i guanys presenta la composició següent: DESPESES DE PERSONAL Sous i salaris 1.504.634 Seguretat social a càrrec de l'empresa 334.238 TOTAL 1.838.872 La plantilla mitjana de la Societat durant l’exercici 2007 ha estat de 33 treballadors que, per categories es detallen com segueix: 2007 2006 Director General 1 1 Directors 5 5 Tècnics 12 12 Administratius 15 15 Plantilla mitjana 33 33 La plantilla a 31 de desembre de 2007 és composa de: Homes Dones Total Director General 1 1 Directors 3 2 5 Tècnics 11 3 14 Administratius 3 11 14 Plantilla a 31.12.07 18 16 34 18 20. Altres despeses d’ explotació Presenta el següent detall: ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ Serveis exteriors 483.706 Tributs 140.034 Manteniment i conservació 522.788 Varis 443.055 TOTAL 1.589.583 21. Ingressos i despeses extraordinàries 21.1. Ingressos extraordinaris L’epígraf “ingressos extraordinaris” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2007 recull els següents conceptes: INGRESSOS EXTRAORDINARIS Ingressos d'exercicis anteriors 8.518 Altres ingressos extraordinaris TOTAL 8.518 Es comptabilitzen com a ingressos extraordinaris tots aquells corresponents al cobrament de rebuts de lloguer de finques municipals gestionades per Foment de Ciutat Vella, SA per encàrrec municipal (Nota 17) d’exercicis anteriors a 2003, i altres ingressos associats a la gestió de les finques municipals. 21.2 Despeses extraordinàries L’epígraf “despeses extraordinàries” del compte de pèrdues i guanys, de l’exercici 2007 recull els següents conceptes: DESPESES EXTRAORDINÀRIES Multes i sancions 18.000 Altres despeses extraordinàries 3.037 Despeses d’exercicis anteriors 3.133 TOTAL 24.170 19 22. Saldos i transaccions amb empreses del grup Les transaccions efectuades amb entitats que conformen el Grup Ajuntament són les següents: INGRESSOS DESPESES Transferències Serveis Transferències Serveis Ajuntament de Barcelona 2.522.782 13.272 Resta grup Ajuntament 29.281 EMPRESES DEL GRUP 2.522.782 42.553 L’ Ajuntament de Barcelona va atorgar l’any 2004 un import de 20.000 euros en concepte de transferència corrent que a 31 de desembre de 2004 estaven periodificats com a ingressos anticipats. Durant l’exercici 2005 es van traspassar 13.110 euros com a ingressos per transferències. L’any 2006 es van traspassat 1.800 euros pel mateix concepte. La resta romanen a ingressos anticipats. L’ Ajuntament va atorgar l’any 2005 un import de 4.385 euros en concepte de transferència corrent que la Societat té periodificats com a ingressos anticipats, donat que ha de finançar despeses corrents que encara no s’han realitzat (Nota 16). Els saldos amb empreses del grup i associades són els següents: PENDENT PENDENT COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 8.682.817 42.219 Resta grup Ajuntament 75.710 23.692 EMPRESES DEL GRUP 8.758.527 65.911 El saldo pendent de cobrament de l’Ajuntament de Barcelona inclou 352.782 euros corresponents a la transferència corrent de l’exercici no ingressada a Foment de Ciutat Vella, SA a 31 de desembre. Les inversions realitzades per la Societat per compte d’altres ens del grup Ajuntament de Barcelona han estat les següents: AB ALTRES GRUP TOTAL SALDO INICIAL 7.774.170 782.333 8.556.503 Lliuraments d’obres 32.081.583 353.415 32.434.998 Transferències cobrades (31.525.718) (1.060.038) (32.585.756) SALDO FINAL 8.330.035 75.710 8.405.745 20 23. Altra informació Els honoraris de l’auditoria són facturats a l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria. No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambiental en les quals pogués incórrer la Societat que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les pòlisses d’assegurança de responsabilitat civil que la Societat té subscrites. D’altra banda, la Societat no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’activitats relacionades amb el medi ambient. Atesa l’ activitat de la Societat, no s’ha incorregut en despeses ni inversions en matèria de millora i protecció del medi ambient. Durant aquest exercici els membres Consell d’Administració no han meritat cap import corresponent a sous, dietes o altres remuneracions. La Societat no ha concedit avançaments ni crèdits, ni té cap obligació amb els membres del Consell en matèria de pensions i assegurances de vida. De la informació obtinguda pel Secretari de la Societat, resulta que tots els Administradors de la Societat han complert amb el deure de comunicació imposat per l’article 127 ter.4 de la Llei de Societats Anònimes i que cap conseller té participació en el capital de societats amb el mateix gènere d’activitat, ni anàleg o complementari, del que constitueix l’objecte de la societat, ni realitzen, per compte propi o aliè, ni mantenen càrrecs o empreses del mateix gènere d’activitat o anàleg del que constitueix l’objecte social, llevat dels Consellers que es relacionen a continuació: Conseller Societat Activitat Càrrec Itziar González i Viros Proeixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i Consellera d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Tractament i Eliminació de Gestionar , tractar i eliminar els residus Consellera Residus, SA sòlids urbans i assimilables del àmbit territorial metropolità Ramon Garcia-Bragado Barcelona Regional Agència Prestació de serveis d’assistència tècnica Vicepresident i Acín Metropolitana de en els àmbits de les infrastructures i desenvolupament Urbanístic i desenvolupament urbanístic de la Regió d’Infrastructures, SA Metropolitana de Barcelona ProNou Barris, SA Executar les actuacions de regeneració President ubana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris S M Barcelona de Gestió Promoció, gestió i execució d’activitats President Urbanística, SA urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que se’n derivin Barcelona Sagrera Alta Promoció i gestió des desenvolupament Conseller Velocitat, SA urbanístic i execució de les obres d’infrastructura a l’àmbit de Sagrera-Sant Andreu Proeixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i Conseller d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample 22 Arroba BCN, SA Impulsar la renovació urbana i econòmica Conseller de les àrees industrials 22@. 21 Regesa Promoció i Rehabilitació d’habitatges Conseller socials Pilar Solans Huguet ProNou Barris, SA Executar les actuacions de regeneració Consellera urbana per a rehabilitar els espais al districte de Nou Barris Cementiris de Barcelona, SA Gestió, desenvolupament i explotació dels Consellera serveis de cementiri i cremació. Serveis Funeraris de Barcelona, Gestió, desenvolupament i explotació dels Consellera SA serveis funeraris. S M Barcelona de Gestió Promoció, gestió i execució d’activitats Consellera Urbanística, SA urbanístiques, realització d’obres d’urbanització i dotació de serveis que se’n derivin Fira 2000, SA Gestió i execució de l’ampliació del recinte Consellera de la Fira de Barcelona-Gran Vía Hotel Miramar, SA Gestió i explotació de l’ instal·lació Consellera hotelera Xavier Auguets Proeixample, SA Executar les actuacions urbanístiques i Conseller Pratsobrerroca d’edificació per a la revitalització dels espais del districte de l’Eixample Lluis Castells Arcas Barcelona Emprèn, SCR, SA Promoció, mitjançant la presa de Conseller participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. BCN Ventures SGECR SA Promoció, mitjançant la presa de Conseller participacions temporals en el seu capital, de societats no financeres, de dimensió petita, que desenvolupin activitats empresarials innovadores, bàsicament a Barcelona i la seva àrea d’influència, que no cotitzin en el primer mercat de les Borses de Valors ni en cap mercat secundari organitzat i que no estiguin participades en més d’un 25% per empreses que cotitzen en aquests mercats o que tinguin la consideració d’entitat financera. Torre de Collserola, SA Gestió i explotació de la infraestructura de Vicepresident del telecomunicacions Consell d’Administració 22 24. Quadre de finançament QUADRES DE FINANÇAMENT DELS EXERCICIS 2007 i 2006 (en euros) Exercici Exercici Exercici Exercici APLICACIONS 2007 2006 ORIGENS 2007 2006 Adquisició d'immobilitzat 54.286 93.453 Recursos procedents de les operacions 1.192.982 105.458 Immobilitzat immaterial 0 4.001 Immobilitzat material 54.286 89.452 Immobilitzat financer Immobilitzat financer 0 1.178 Traspassos immobilitzat Traspassos immobilitzat 1.520.607 Creditors a llarg termini 38.409 TOTAL APLICACIONS 54.286 131.862 TOTAL ORIGENS 2.713.589 106.636 EXCÉS D'ORIGENS SOBRE APLICACIONS EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORIGENS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) 2.659.303 (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 0 25.226 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 2.007 2.006 AUGMENT DISMINUCIÓ AUGMENT DISMINUCIÓ Existències 852.753 7.158 Deutors 1.198.526 1.830.588 Creditors 1.593.709 1.968.306 Inversions financeres temporals 647.842 Tresoreria 641.909 103.160 Ajustaments per periodificació 121.616 2.174 TOTAL 3.857.829 1.198.526 1.943.080 1.968.306 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 2.659.303 25.226 La conciliació entre el resultat comptable i els recursos generats per les operacions és el següent: 2.007 2.006 Benefici de l'exercici 1.163.086 78.345 Més- Dotació a les amortitzacions 29.896 27.113 Dotació a les provisions Pèrdues inmobilitzat Recursos generats en les operacions 1.192.982 105.458 23 INFORME DE GESTIÓ 2007 24 Foment de Ciutat Vella, SA es va constituir el 19 de febrer de 1999, per acord del Consell Plenari, com a societat anònima amb capital íntegrament municipal. El Consell Plenari, en sessió del dia 23 de febrer de 2000, va acordar la transformació de la societat en empresa d’economia mixta. Foment de Ciutat Vella, SA tindrà una durada màxima de catorze anys i, al final d’aquest període, els actius i passius revertiran a favor d’entitats de dret públic o privat íntegrament participades per les administracions públiques, un cop amortitzades les accions del capital privat. El 18 de desembre de 2000 es va celebrar la Junta General de la societat mixta que va acordar dividir les activitats de la societat, segons l’article 49 de la Carta Municipal de Barcelona, en dues branques: a) Activitats de servei públic (actuacions d’iniciativa municipal). Aquest àmbit inclou la gestió de les operacions del Programa d’Actuació Municipal (PAM), que l’Ajuntament encarregui a la societat, així com l’elaboració del planejament urbanístic i el disseny dels nous espais urbans o la remodelació dels existents. S’inclouen en aquesta línia de treball les actuacions de promoció econòmica vinculades als objectius estratègics de revitalització de Ciutat Vella. També dins les actuacions d’iniciativa municipal es desenvolupa la promoció de la rehabilitació privada a través de l’Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella. Finalment formen part d’aquesta línia d’actuacions la gestió i manteniment d’una part del conjunt d’edificis municipals ubicats a Ciutat Vella, que actualment no es troben adscrits al servei públic i que han estat objecte d’un encàrrec específic a Foment de Ciutat Vella, SA. b) Activitat econòmica de mercat (actuacions de caràcter público -privades) Són operacions d’obtenció o venda de sòl o sostre, ja sigui en forma de solars, edificis sencers, habitatges o locals comercials, que es desenvoluparan amb 25 l’objectiu d’impulsar la regeneració del teixit urbà i la dinamització econòmica del districte, donant entrada a la participació de la iniciativa privada en aquest tipus d’actuacions. Actuacions d’iniciativa municipal Projectes i obres Durant l’exercici de l’any 2007 han finalitzat les actuacions en urbanització i en equipaments públics següents: • S’ha realitzat la remodelació integral i en tota la seva extensió dels carrers de Gombau i Arc de Sant Cristòfol així com la prolongació de l’avinguda de Francesc Cambó, entre els carrers Giralt el Pellisser i Fonollar. Aquesta actuació finalitza el llarg i costós procés d’un dels principals projectes de renovació urbana del barri de Santa Caterina. L’acabament d’aquestes obres suposa la posada en funcionament d’un nou model de mobilitat que fa més permeable, de manera controlada, l’interior del barri i aporta noves potencialitats a una zona molt afectada per un llarg període de transformació urbanística. En tots els casos s’ha donat prioritat a la circulació dels vianants amb secció de carrer a un únic nivell. S’ha utilitzat pedra natural granítica com a únic material d’acabat, s’han renovat les xarxes de servei existents i s’ha instal·lat recollida pneumàtica soterrada de residus sòlids. • Urbanització de la plaça de Sant Cugat i remodelació dels carrers de l’entorn: Fonollar, Forn de la Fonda, Tarròs, i Sant Domènec de Santa Caterina. Aquesta actuació també ha significat la incorporació de la prioritat al vianant, la renovació de xarxes i del centre de transformació elèctrica i la implantació de la xarxa de residus urbans i nou enllumenat. • Urbanització de la nova plaça d’Aureli Capmany, situada entre els carrers Riera Alta i del Carme, fruit del procés de gestió urbanística, aquest espai públic compta amb bústies de recollida de la xarxa de residus sòlids urbans, 26 aparcament per a bicicletes i nou enllumenat en un projecte que millora molt l’ordenament de l’espai públic existent. • Remodelació dels carrers Junta de Comerç i Notariat que en el primer cas vol dir la reordenació de l’espai públic, la renovació de l’enllumenat i la implantació de la xarxa de recollida pneumàtica, i en el segon la ordenació del vial a un sol nivell per donar prioritat al vianant i la renovació de l’enllumenat. • Remodelació dels carrers del Raval centre: Carretes, Vistalegre, Aurora, Lleialtat, Sant Pacià, Sant Rafael. Aquests sis carrers del centre del Raval formen part d’un sol projecte conjuntament amb els de Sant Bartomeu i Sant Martí, finalitzats anteriorment. L’actuació ha consistit en fer una nova pavimentació de vials, a un sol nivell amb lloses de pedra artificial i llambordes de granit, renovar les xarxes de serveis, i instal·lació de nou enllumenat. • Remodelació dels carrers del Gòtic sud: Còdols, Carabassa, Serra i placeta de la Rosa. Amb aquesta actuació es donarà prioritat al vianant en els carrers d’aquesta zona central del sector sud del barri. Al carrer Carabassa només es farà rehabilitació. S’han renovat embornals i enllumenat. • Remodelació de la plaça de Jaume Sabartés i reurbanització del carrer Flassaders. Aquests espais varen ser generats pel programa de transformació urbanística, fa uns anys que van ser oberts i ara s’han urbanitzat definitivament. Aporten nou arbrat, jardineria, enllumenat i incorporen la xarxa soterrada de recollida selectiva. • Urbanització del nou espai cívic de Pou de la Figuera. Es tracta d’una de les principals operacions programades del procés de renovació urbana de Ciutat Vella. Les actuacions d’alliberament de sòl s’han anat realitzant per etapes en funció de la disponibilitat d’habitatge de reallotjament. La primera es va iniciar l’any 1994 i varen finalitzar l’estiu del 2005. El projecte d’urbanització ha estat fruit d’un procés participatiu desenvolupat entre finals de 2005 i principis de 2006. Les obres es van iniciar amb la renovació de les xarxes de serveis i han acabat amb la urbanització pròpiament dita. • Noves escales de granit a la plaça dels Àngels. 27 • Remodelació dels carrers Mercaders, Avellà, Pare Gallifa, Tragí, Massanet i Arc de Sant Silvestre. La remodelació d’aquests carrers forma part del conjunt d’actuacions de renovació urbana de l’entorn del Mercat de Santa Caterina. • Remodelació de la plaça de la Font. Aquesta plaça, conjuntament amb la plaça del Poeta Boscà, conformen el centre neuràlgic de la Barceloneta, durant els darrers anys han estat objecte de diverses transformacions urbanístiques que han aportat més superfície d’ús públic disponible, com també han estat utilitzades com espai auxiliar per la renovació total del mercat de la Barceloneta i la construcció d’un aparcament i una zona de càrrega i descàrrega, ambdós soterrats . • Acabament de la central de recollida pneumàtica al Raval i xarxa troncal entre la central situada a l’Illa de la Rambla del Raval fins els carrers Lluna, Lleó i Tigre i Ma. Aurèlia Capmany i la plaça d’Aureli Capmany, per un costat, i els anteriorment esmentats carrers del Raval centre per l’altre. • Construcció d’un equipament a l’edifici situat al carrer Carders 33-37, que inclourà uns serveis públics (WC) d’ús ciutadà i espais polivalents. Es preveu la finalització d’aquest equipament durant el primer trimestre de 2008. • Construcció d’un equipament al solar situat al carrer Sant Pere Més Baix 70-74, de 337 m2 per donar suport a les activitats de l’espai públic del Pou de la Figuera. • Aparcament soterrat amb 230 places situat a l’Illa de la Rambla del Raval que gestionarà l’empresa municipal BSM. • Nou edifici d’equipaments a la Barceloneta al carrer Balboa 11. • Al conjunt del Centre Cívic de Sant Agustí Vell, es completaran les obres d’adequació de les plantes baixa, altell i primera, així com la remodelació del claustre i el seu accés per la Pl. de la Acadèmia. • Nou equipament a l’edifici municipal situat a la plaça de les Beates 5. L’edifici es rehabilita integralment i estarà destinat a “Casa dels Entremesos” gestionada per la Coordinadora de Cultura Popular i Tradicional de Ciutat Vella de Barcelona. Es preveu la seva finalització el 2008. 28 • Rehabilitació de l’edifici d’ Arc de Sant Domènec del Call 8, per destinar-lo a seu del Centre d’ Interpretació del Call. • Arranjament de les pistes esportives de la Maquinista, Barceloneta, i nova rampa d’entrada al carrer Andrea Dòria. Gestió urbanística Foment de Ciutat Vella, SA ha gestionat les actuacions d’expropiació previstes al Pla d’Actuació Municipal 2004-2007. Durant l’any 2007, s’han completat les operacions d’alliberament de sòl següents: • Deconstrucció parcial edifici c/Ripoll 25 en la façana a la Plaça dels Ocells. • Expropiació finques 134 i 136 del carrer de Hospital dins de l’operació d’adquisició de l’espai destinat a equipament entre el carrer Sant Llàtzer i la Plaça del Pedró. • Continuació del procés de gestió de l’adquisició i trasllats dels residents i activitats dels edificis del carrer Mestres Casals i Martorell 2 al 16 i Arc de Sant Cristòfol 1 al 9, per destinar el solar resultant a la construcció d’una residència de gent gran. Aquesta actuació està inclosa en el projecte d’intervenció integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere, finançat amb la Llei de Barris de la Generalitat de Catalunya. • Expropiació de la finca Riereta 21/Sant Martí 14 dins de l’operació d’adquisició de sòl destinat a zona verda i habitatge social en l’illa delimitada per Rambla del Raval, Sant Martí i Sant Rafael. • Ha quedat disponible l’edifici de Carme 101-109 per a destinar-lo a centre de serveis personals del Raval Nord. • Continuació del buidatge de residents de l’ edifici del carrer Nou de Sant Francesc 12. Tot seguit es detallen el conjunt d’actuacions d’inversió de Foment de Ciutat Vella, SA 2004-2007 executades . 29 PROJECTES D'INVERSIÓ (euros) 2004 2005 2006 2007 TOTAL URBANITZACIONS I EQUIPAMENTS PAD 2004-2007 3.984.053 8.675.370 20.399.921 24.730.490 57.789.834 Barceloneta: Reurbanització pl. Poeta Boscà i peatonalització de carrers Barceloneta 16.153 850.609 866.762 Remodelació de les pistes de la Maquinista i entorns Futur Sostenible 13.188 181.653 110.901 85.450 391.192 Nova ubicació per a l'escola d'adults i entitats de la Barceloneta (Balboa 11) 62.541 712.682 1.317.930 2.093.153 Ampliació de la Biblioteca de la Fraternitat (obres) 17.433 476.047 493.480 Rampa al Passeig Marítim de la Barceloneta 327.378 327.378 Casc Antic: Peatonalització dels entorns del mercat de Santa Caterina 2.709.518 4.044.213 3.134.527 1.307.880 11.196.138 Urbanització Pou de la Figuera. 494.189 2.479.833 2.974.022 Urbanització de la pl. Jaume Sabater i carrers Seca i Cirera 803.635 564.899 1.368.534 Biblioteca Bonnemaison (mobiliari) 269.263 20.550 289.813 Creació de dos equipaments públics al Pou de la Figuera, ludoteca,.. 157.463 1.262.232 1.419.695 Rehabilitació de pl. Beates 5 i ubicació de la Casa dels Entremesos 261.517 795.649 691.805 1.748.971 Nou polisportiu Casc Antic 708.482 708.482 Finalització Centre Cívic del Convent de Sant Agustí 348.182 1.918.396 2.266.578 0 Gòtic: 0 Urbanització de la Plaça Traginers 0 Centre del Call i entorns (Duran I Bas) 166.621 845.875 1.012.496 Remodelació carrers Gòtic Sud (Còdols, Carabasa, Roca i Rull) 179.108 366.418 545.526 Construcció Biblioteca del Gòtic a la placeta del Pi 2 43.830 43.830 Redacció projecte Regomir 7-9 i treballs previs 188.535 188.535 0 Raval: 0 Urbanització Riera Alta-Carme 27.039 20.208 126.978 118.268 292.493 Urb.Illa Rambla Raval i pl. Salvador Seguí Central.Xarxa trocal RSU 404.238 3.502.906 2.464.824 6.371.968 Urbanització carrers Montalegre i Torres Amat 39.188 1.684.055 10.563 1.733.806 Peatonalització carrers Guifré i Cardona 352.556 2.731 355.287 Remodelació carrers Raval Centre (Carretes, Vistalegre, Aurora, Sant Pacià, Sant Martí, Sant Bartolomé,.) 958.883 3.154.022 4.112.905 Remodelació plaça Castella i carrer Gravina 790.334 790.334 Plaça Gardunya. Redacció projectes 299.666 299.666 Peatonalització del carrer Notariat i remodelació Junta de Comerç 15.566 883.062 898.628 Complex esportiu i piscina de Can Ricart 680.937 2.849.506 4.333.816 477.225 8.341.484 Trasllat CSS Raval Nord a Carme 101-109 875.303 875.303 Districte: Redacció de projectes i treballs previs (arqueologia, geotècnic, etc.) 284.108 791.756 1.032.326 357.446 2.465.636 Ubicació d'urinaris públics 739.579 739.579 Rehabilitació de pisos per habitatge social i locals entitats 716.713 1.556.355 2.273.068 Execució del programa de Racons Públics 305.092 305.092 Arxiu Administratiu Districte Ciutat Vella 0 EXPROPIACIONS PAD 2004-2007 8.283.362 1.366.930 3.612.150 1.067.802 14.330.244 Expropiacions Metges-Pou de la Figuera-Jaume Giralt 4.091.704 1.041.073 119.900 5.252.677 Expropiacions Valldonzella 1.186.968 325.857 68.886 1.581.711 Expropiacions Carme 101-109 i Compte Santa Clara (Local Biblioteca La Fraternitat) 1.457.175 1.457.175 Expropiació Scenic 3.004.690 3.004.690 Expropiació Hospital 134-136 873.119 873.119 Expropiació Nou de Sant Francesc 10 i 12 1.966.189 194.683 2.160.872 0 FINANÇAMENT EXTRAORDINARI LLEI DE BARRIS (2004-2008) 0 2.328.050 5.438.947 3.221.506 10.988.503 Rehabilitació edificis privats 14.884 485.207 500.091 Obtenció de sòl "La Penya" i solar Residència gent gran 2.292.083 5.239.587 2.390.228 9.921.898 Rehabilitació edifici "La Penya" 34.230 314.940 349.170 Millora locals d'entitats 115.990 16.961 132.951 Campanya creació d'identitat 35.967 34.256 14.170 84.393 ALTRES ACTUACIONS DEL PLA D'ACTUACIÓ MUNICIPAL 2004-2007 15.052.998 12.496.858 4.815.350 4.228.209 36.593.415 Finalitzar la reforma del Mercat de Santa Caterina (IMM) 12.237.934 2.638.733 14.876.667 Finalitzar la construcció dels apartaments per a gent gran a Santa Caterina (PMH) 1.442.840 839.118 2.281.958 Expropiació Abat-Safont 1-3 (Serveis Centrals) 8.014.144 12.512 8.026.656 Aparcament Illa Rambla del Raval (BSM) 780.188 2.627.533 376.526 3.784.247 Desnonament i rehabilitació Ciutat 3 (Serveis Centrals) 151.053 31.413 88.235 161.656 432.357 Excavació solar Biblioteca Provincial (Serveis Centrals) 294.753 632.437 927.190 Redacció projecte reforma Edifici Futur Sostenible 149.120 149.120 Pagament de sentències d'expropiacions i instàncies de part (Serveis Centrals) 1.221.171 193.262 1.777.498 2.661.397 5.853.328 Construcció edifici oficines Arc del Teatre 63-65 (TGSS) 14.819 187.298 202.117 Expropiació Casa Misericòrdia 0 Senyalització vianants Ciutat Vella 59.775 59.775 Adequació local 5 porxos Pg. Marítim (Esplai de Mar) 0 TOTAL INVERSIÓ 27.320.413 24.867.208 34.266.368 33.248.007 119.701.996 Ajuntament de Barcelona 24.777.573 20.465.741 28.066.263 29.440.747 102.750.323 IM Mercats de Barcelona 1.100.000 1.345.000 2.445.000 Patronat Municipal de l'Habitatge 1.442.840 839.119 2.281.959 Barcelona de Serveis Municipals, SA 780.188 2.627.533 376.526 3.784.246 Tesoreria General de la Seguridad Social 14.819 187.298 202.117 Generalitat de Catalunya. Llei de Barris (2004-2008) 1.437.161 2.537.715 2.659.163 6.634.039 Junta de Compensació 1.020.039 584.273 1.604.312 TOTAL FINANÇAMENT 27.320.413 24.867.208 34.266.368 33.248.007 119.701.996 30 Planejament Durant el 2007 han quedat aprovats diversos planejaments promoguts per Foment de Ciutat Vella, SA amb l’objectiu de continuar avançant en la renovació del districte de Ciutat Vella. El planejament de promoció municipal aprovat definitivament durant el 2007 és el següent: • Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Raval per l’ordenació de la plaça de la Gardunya. Aprovació definitiva el 23/03/07. • Pla de Millora Urbana dels edificis de Nou de la Rambla 90-106. Aprovació definitiva el 23/02/07. • Modificació del Pla Especial Interior del Raval a l’entorn de la plaça dels Àngels. Aprovació definitiva el 23/02/07. • Modificació del Pla General Metropolità a l’entorn de l’Església de Santa Maria del Pi i de la plaça de Frederic Marés. Aprovació definitiva el 02/03/07. • Modificació del Pla General Metropolità al carrer Circumval·lació per la creació del Poliesportiu del Casc Antic. Aprovació definitiva el 04/05/07. • Modificació del Pla Especial de Reforma Interior del Sector Oriental a les finques Vigatans 4 i Civader 3. Aprovació definitiva el 23/02/07. • Modificació del Pla General Metropolità per la regulació de l’edificació a la Barceloneta. Aprovació definitiva el 04/05/07. • PMU de l’edifici de la Tresoreria General de la Seguretat Social al carrer Arc del Teatre 63-65. Aprovació definitiva el 20/07/2007. • PEU de concreció de titularitat pública del teatre Arnau. Aprovació definitiva el 20/07/07. • Modificació del PERI per a l’ajust d’alineacions viàries a Tallers 79-81, Peu de la Creu 17 b al 27 i Xuclà 1-5. Aprovació definitiva el 28/12/07. 31 • Modificació del PERI sector oriental del Rec Comtal 17-19 i del passatge Sant Benet 12 i Modificació del PERI de Ripoll 25 (Duran i Bas). Aprovació definitiva el 26/10/07 Pel que fa al planejament de promoció pública, que promou Foment de Ciutat Vella, sa. s’ha iniciat el 2007 : • Modificació del planejament per a la creació de nou habitatge social/públic a Ciutat Vella. Aprovada provisionalment en data 28/09/07. Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella L’ Oficina d’Habitatge de Ciutat Vella fou creada el maig del 2004, com una nova línia de treball del Pla de l’Habitatge a Ciutat Vella 2004-2007, amb l’objectiu de donar informació, assessorament i seguiment al ciutadà en temes relacionats amb l’habitatge. L’Oficina ofereix suport jurídic i tècnic gratuït als particulars. També desenvolupa les activitats de gestió dels ajuts públics a la rehabilitació d’edificis i seguiment de les actuacions acollides i la inspecció de les sol·licituds de cèdules d’habitabilitat. El 2007 s’ha atès un total de 8.179 visites referides a temes d’habitatge, de les quals 2.297 corresponien a casos nous. 1.242 visites ateses presentaven demandes relacionades amb la problemàtica de l’habitatge, de les quals 1.000 corresponien a llogaters, 161 a propietaris verticals i 81 a comunitats de propietat horitzontal. 3.810 van ser demandes d’informació referents a l’existència de noves promocions d’habitatge protegit. 3.028 visites ho varen ser per qüestions referents a la realització d’obres de rehabilitació, de les quals 1.388 casos nous, 304 a informacions puntuals genèriques i 99 presentaven demandes d’informació del procés de renovació urbanística. 32 Rehabilitació Durant l’exercici de 2007 s’han formalitzat 282 expedients de sol·licitud d’ajuts per a obres de rehabilitació, dels quals 207 corresponen a actuacions en elements comuns, i 75 a habitatges particulars. En conjunt aquests expedients signifiquen millores d’habitabilitat en 2.677 habitatges repercutits per les obres i generen una inversió privada de 18.230.457 euros que meriten un ajut econòmic total de 4.273.845 euros. Aquest any han finalitzat 275 actuacions de rehabilitació subvencionades, mentre que 164 es trobaven en execució i 126 actuacions ja admeses restaven per iniciar. Al llarg de l’exercici s’han sol·licitat 1.794 cèdules d’habitabilitat, de les quals 1.478 han estat concedides, i s’han realitzat 1.871 inspeccions de control. També durant aquest període s’han tramitat 39 expedients del test de l’habitatge (TEDI) a la Conselleria de Medi Ambient. El Pla de l’Habitatge a Ciutat Vella 2004-2007 va establir un programa de creació de nou habitatge social en finques de titularitat pública en col·laboració amb operadors públics i les cooperatives d’habitatge sense ànim de lucre, conjuntament amb un programa que permet la participació d’entitats socials en la gestió d’habitatge públic tutelat. En conjunt, aquest programa preveu la generació en el període establert pel Pla un total de 366 nous habitatges protegits. 299 habitatges promoguts per operadors públics, bé en obres o pendents d’iniciar-se. 3 promocions amb obres en curs 2 promocions amb obres pendents d’inici. 48 habitatges promoguts per cooperatives. 1 promoció amb obres finalitzades 4 promocions amb obres en curs 2 promocions amb obres pendents d’inici. 33 19 habitatges per a reinserció social. 12 habitatges entregats 5 habitatges amb obres en curs 2 habitatges amb obres pendents d’inici. Comunicació i promoció econòmica Les principals iniciatives de comunicació i dinamització durant l’exercici 2007 han estat aquestes: • Col·laboració mensual regular amb les publicacions periòdiques El Raval, Nova Ciutat Vella i La Barceloneta. Esporàdicament, col·laboració amb altres mitjans d’àmbit de barri. • Manteniment i actualització de continguts del web de l’empresa, que ha registrat un moviment de 38.353 visites, el que representa un increment de més de set mil sessions respecte l’any anterior. • Edició de la memòria 2006, que recull l’informe de gestió i els resultats econòmics de l’empresa durant aquest exercici. • Edició del llibre “Ciutat Vella de Barcelona. Memòria d’un procés urbà”, de Pere Cabrera, amb una tirada de 2.000 exemplars. Organització de l’acte de presentació del llibre, el 12 de març al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. • Edició del material informatiu corresponent a cada obra pública d’àmbit municipal que l’empresa gestiona a Ciutat Vella: cartell d’obra, comunicació als veïns de l’inici d’obra i les afectacions que comporta, i, si es considera oportú, fulletó informatiu. Durant el 2007, es va editar fulletó d’obra corresponent a la reforma de la plaça Castella. • Edició d’un fulletó informatiu de setze pàgines sobre el desenvolupament del Projecte d’Intervenció Integral als barris de Santa Caterina i Sant Pere, 34 incorporat al Programa de Millora de Barris (Llei de Barris) de la Generalitat de Catalunya. • Edició d’un fulletó en quatre idiomes sobre les actuacions de Foment de Ciutat Vella. • Participació, per mitjà d’un estand compartit amb el Districte de Ciutat Vella, en la quarta edició de la Mostra d’Entitats de Ciutat Vella, celebrada a l’avinguda de la Catedral el 5 de maig. • Relacions i contactes externs. Durant l’any s’han atès una desena de visites de grups formats per tècnics i regidors de ciutats o regions de diversos països. Entre d’altres delegacions destacar les d’Amsterdam, Marsella, Budapest, regió de Västerbotten (Suècia), Bursa ( Turquia), govern del Vietnam, representats del Ministeri d’Urbanisme i Equipaments de França, Universitat de Berlín, etcètera. • Atenció d’unes 50 consultes d’estudiants. • Atenció als mitjans de comunicació, d’acord amb les directrius marcades des del departament de comunicació del Districte de Ciutat Vella i l’àrea de premsa de l’Ajuntament. Programes internacionals Foment de Ciutat Vella SA ha continuat participant com a referent tècnic del programa de rehabilitació dels barris Fener i Balat al municipi de Fhati (Istambul), finançat per la Unió Europea amb un pressupost de 7 milions d’euros. Durant aquest exercici ha continuat el desenvolupament de les actuacions de rehabilitació integral dels edificis i renovació del mercat i creació d’un centre social per aquests dos barris. Al llarg del 2007 s’han seguit les actuacions de restauració dels edificis inclosos en la segona fase del programa, que inclou 74 edificis Les actuacions s’han prorrogat fins a l’any 2008. Una de les fites del projecte durant el 2007 ha estat la inauguració de l’espai rehabilitat anomenat Kantemir’s House que acollirà un centre social i un museu. 35 El desembre de 2007 es va signar un acord de col·laboració entre l’Autoridad del Centro Histórico de la Jefatura del Gobierno del Distrito Federal de México i Foment de Ciutat Vella, sa. per al desenvolupament del projecte arquitectònic, urbanístic i paisatgístic de la plaça de Santo Domingo. Els àmbits de col·laboració inclouen l’espai públic, la mobilitat, la imatge urbana i la participació ciutadana. Altres actuacions Projecte d’intervenció integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere. Llei de barris de la Generalitat de Catalunya Ciutat Vella va ser escollida en la primera convocatòria realitzada per la Generalitat de Catalunya l’any 2004, per la dotació de fons destinats a la millora integral de barris. El projecte d’intervenció integral dels barris de Santa Caterina i Sant Pere, és format per propostes de remodelació de carrers i places, de creació de nous equipaments, de desenvolupament de campanyes especifiques de rehabilitació d’edificis privats i de promoció i suport de les activitats econòmiques existents als dos barris. El pressupost total aprovat per la Generalitat de Catalunya és de 14,6 milions d’euros, dels quals 7,3 milions d’euros seran d’aportació autonòmica. El 2007 han finalitzat les actuacions corresponents a la darrera fase del projecte. S’han dut a terme algunes actuacions d’enderrocs selectius a l’edifici de la Penya Cultural Barcelonesa (Sant Pere més baix 55). Les dues campanyes que formen part dels programes per a la millora social, urbanística i econòmica han continuat desenvolupant-se. El projecte de millora de locals de les entitats socials ubicades als dos barris es completarà el 2008, ja que els dos locals d’entitats pendents estan en rehabilitació. L’altra línia d’actuació desenvolupa unes iniciatives pensades per dinamitzar les activitats econòmiques als sectors urbans més afectats pel procés de renovació d’aquests barris o simplement es troben en zones que no són molt atractives en aquest sentit. Com ara la tercera edició del Mercat Medieval de Santa Caterina. 36 Actuacions público- privades Illa de la Rambla del Raval Foment de Ciutat Vella, SA com a empresa urbanitzadora de la Junta de Compensació de l’Illa de la Rambla del Raval, delimitada pels carrers Robador, Sant Rafael, Cadena i Sant Josep Oriol, ha continuat duent a terme les operacions necessàries pel desenvolupament integral d’aquest projecte de renovació urbana. L’aparcament soterrat i l’obra civil de la central de recollida pneumàtica han estat desenvolupant-se durant aquest exercici. L’hotel, del grup Barceló Clavel, també es troba en fase de construcció, i es preveu la seva posada en funcionament al llarg de l’any 2008. Foment de Ciutat Vella assumeix el control del procés constructiu de l’edifici d’oficines que promou directament la Junta de Compensació de la Illa de la Rambla del Raval. Aquesta illa té una superfície construïda de 9.182 m2, comparteix amb l’hotel les previsions de finalització de l’obra i posada en funcionament. D’altra banda, Llar Unió Ciutat Vella, SCCL, ha entregat 31 habitatges cooperatius. Locals Comercials Per tal de dinamitzar el sector del barri de Santa Caterina que s’ha vis afectat per la llarga durada de les obres de renovació, es van ubicar catorze locals comercials ( un dels dotze inicials es va dividir en tres) en les promocions d’habitatge protegit construïdes pel Patronat Municipal de l’Habitatge a la prolongació de l’avinguda Cambó. Es trobaven en règim de lloguer amb opció de compra. D’aquests 14 locals , durant el 2007, se n’han venut 11. D’altra banda, Foment ha adquirit dos locals, dins de l’oferta d’adquisició de locals, tancats o en procés de tancament, que es va posar en marxa el 2006 per tal d’incidir en les zones del districte on la dinàmica comercial pot portar a l’empobriment de la oferta o a la proliferació d’usos no desitjats. 37