M 02 Memòria 2002 Patronat Municipal de l’Habitatge Memòria 2002 L’exercici 2002 ha estat decisiu perquè hem vist culminada una feina de gestió que anàvem elaborant en anys anteriors. Tirar endavant els processos d’adjudicació com el dels aparta- ments per a gent gran i el dels habitatges de lloguer per a joves ha estat una tasca laboriosa per al personal del Patronat que ha treballat amb rigor des dels diferents departaments per materialitzar els projectes. Per tot plegat vol- dria agrair-los l’esforç i la implicació en la feina diària, cosa que ha fet possible que la gent pugui gaudir d’aquests serveis. A la memòria de l’any passat ja fèiem esment que aquestes promocions marcarien les futures actuacions a dur a terme dins del municipi i creiem del tot, amb l’evidència dels resultats enregistrats, que això s’ha complert. El fet que més de 18.000 joves s’interessessin per la nos- tra oferta d’habitatges i que més de 2.000 per- sones grans de la ciutat ho fessin per la d’a- partaments és una mostra contundent que ens ha fet reflexionar doblement. D’una banda en positiu, en el sentit que hem encertat en el model d’habitatge que oferim. I d’una altra en negatiu, pel fet revelador que aquest elevat nombre de sol·licituds és un indicador preocu- pant reflex del comportament actual del mercat immobiliari. Paral·lelament, des del Patronat també hem detectat a través del nostre servei d’informació l’augment del nombre de visites sol·licitant un habitatge de protecció en comparació amb l’any anterior. El missatge és prou clar. Les administracions amb competències en aquest àmbit hem de treballar plegades per tal de promoure el màxim d’habitatges en règim de protecció. Mentre la constitució definitiva del Consorci d’habitatge amb la Generalitat ens apropa cada cop més a aquest moment, des del Patronat amb els recursos i pressupost de què disposem, hem intentat mantenir totes les nostres línies de treball donant servei al màxim de població possible i mantenint sempre en totes les nostres construccions els criteris de sostenibilitat. Pel que fa al balanç anual de resultats, al llarg de 2002 el Patronat ha executat un total de 1.303 habitatges amb una despesa de 67,07 milions d’euros i estan previstos al llarg del 2003 686 habitatges més amb una inversió de 41,15 milions d’euros. A aquesta despesa hem de sumar els 1.298.800 d’euros corresponents a les obres de rehabilitació que estem desen- volupant als polígons Sud-oest Besòs, Canyelles i Can Peguera. També voldria desta- car l’esforç que ha suposat la negociació amb els veïns de les cases barates del Bon Pastor per tal d’ultimar el projecte de remodelació del barri. Des del principi la nostra voluntat va ser la de promoure un procés obert, participatiu i consensuat on tothom pogués opinar sobre el futur del seu barri. Finalment, voldria tenir unes paraules per a un treballador de la casa que ja no es troba entre nosaltres. El Joan Carles Fernández ens va dei- xar el juny de 2002. Malgrat la seva mort la tasca desenvolupada durant els dos anys que va treballar al Patronat ha deixat la seva empremta. El seu tarannà conciliador va ajudar que tots aquests projectes que avui ja són realitat tiressin endavant tot i les dificultats. Presentació Eugeni Forradellas i Bombardó President del Patronat Municipal de l’Habitatge Sumari PatronatMunicipal de l’Habitatge Activitats Dades econòmiques 1 Funcions i estructura organitzativa pàg. 10 2 Serveis interns pàg. 12 3 Informàtica pàg. 14 4 Recursos humans pàg. 16 5 Cursos formació 2002 pàg. 18 1 Promoció d’habitatges pàg. 22 2 Contratació d’obres i serveis pàg. 36 3 Adjudicació d’habitatges pàg. 38 4 Locals i places d’aparcament pàg. 42 5 Contractes i escriptures pàg. 44 6 Control de patrimoni pàg. 48 7 Assessoria i contenciós pàg. 56 8 Inspeccions pàg. 60 9 Administració de finques pàg. 62 10 Informació i registre pàg. 64 11 Servei de suport a l’habitatge pàg. 70 12 Arxiu i documentació pàg. 74 13 Imatge i comunicació pàg. 80 1 Estat i comptes anuals pàg. 90 2 Partides rellevants pàg. 92 3 Compte de resultats pàg. 98 4 Liquidació del pressupost pàg. 100 5 Informe auditoria pàg. 102 Patronat Municipal de l’Habitatge El Patronat Municipal de l'Habitatge de Barcelona és una institució de l'Ajuntament de Barcelona constituïda en forma d’or- ganisme autònom de caràcter administratiu, dotat de personalitat jurí- dica, amb plena capacitat per al compliment dels seus fins i amb patrimoni independent. El Patronat Municipal de l'Habitatge de Barcelona és una institució de l'Ajuntament de Barcelona constituïda en forma d’organisme autònom de caràcter administratiu, dotat de personalitat jurídi- ca, amb plena capacitat per al compliment dels seus fins i amb patrimoni indepen- dent. La institució té com a finalitat fundacional la de promoure habitatges de protecció oficial i de preu assequible, tant per aten- dre la demanda d'habitatges produïda per actuacions urbanístiques i remodelacions de barris, com la dels sectors de població que per raó del seu nivell d'ingressos no poden accedir al mercat immobiliari gene- ral. I és en funció d'aquesta finalitat que també intervé en tot allò que serveix de base, estudi o investigació en qualsevol col·laboració que faci referència a l'habi- tatge. També té tot un seguit de funcions operati- ves, com ara realitzar activitats per pro- moure nous habitatges així com el control en l'execució de cada projecte segons les normes de contractació de les administra- cions públiques, i controlar el seu patrimo- ni mitjançant qualificacions definitives, cer- tificacions de final d'obres, escriptures de divisió horitzontal i d'obra nova de les pro- mocions acabades. D'acord amb la norma- tiva establerta, adjudica les unitats acaba- des als usuaris en règim de compravenda, lloguer, ús i habitació, cessió del dret d'us- defruit, etc. Administra el seu patrimoni en el vessant de formalització contractual i tutela jurídica necessària, i, des del punt de vista econòmic, l'Administració assegu- ra la correcta imputació de les despeses comunes, en el cas que la finca sigui administrada i garanteixi la correcta i efi- cient realització de la despesa i el cobra- ment de les quotes resultants de la con- tractació en la modalitat pactada. Els aspectes en què es fonamenten aques- tes funcions són dos: 1. Aconseguir el màxim rigor, eficiència i qualitat en la gestió del Patronat aprofitant al màxim els recursos disponibles de tal manera que permetin una planificació notable del seu funcionament operatiu. 2. Atendre el ciutadà afectat com a objecte de tota l'activitat del Patronat amb la màxima qualitat, per la qual cosa es va fent un esforç considerable en el qual el suport informàtic administratiu realitza les mateixes funcions de forma més eficient. 1 Funcions i estructura organitzativa 1 Patronat Municipal de l’Habitatge Pag. 10 / 11 President Im. Sr. Eugeni Forradellas i Bombardó Vicepresident Im. Sr. Ferran Julián i González Membres Im. Sr. Jordi Portabella i Calvete Ima. Sra. Núria Carrera i Comes Im. Sr. Pere Alcober i Solanas Ima. Sra. Immaculada Moraleda i Pérez Ima. Sra. Lourdes Muñoz i Santamaria Sr. Ramon García-Bragado i Acín Sr. Alfredo Jorge Juan i Andrés Sr. Joan Raurich i Llach Sr. Jesús González i Gutiérrez Sr. Pedro Parras i Calderón Sr. Ginés Martínez i Serrano Observador Sr. Josep Ortiz i Sacristán (FAVB) Secretària Sra. Mila Pérez i Esteban Tresorera Sra. Immaculada Turu i Santiagosa Interventor delegat Sr. Antonio Muñoz i Juncosa Gerent Sra. Caterina Ramis i Llompart Junta de Govern 2 Serveis interns 2 Patronat Municipal de l’Habitatge Pag. 12 / 13 S’han posat a punt els programes i la infraes- tructura d’atenció al public destinada a atendre les sol·licituds dels diferents programes d’habi- tatge social oferts pel Patronat. En especial, en el nou local de la plaça Vicenç Martorell, destinat a rebre els aspirants a un pis del Programa d’Habitage Jove, s’ha habilitat un sistema de cablejat i d’instal·lacions informàti- ques, unides amb les de la seu del Patronat a fi d’optimitzar-ne el seu funcionament. S’ha creat la web del Programa d’Habitatge Jove, www.bcn-hj.com, destinada no sols a informar, sino també a permetre la presentació de les sol·licituds per part dels aspirants a obtenir un pis. S’han millorat les instal·lacions centrals informàtiques per continuar garantint que el funcionament dels serveis informàtics no s’in- terrompi mai en horari de treball. Com és habitual, s’han atès paral·lelament les peticions de canvis o de nous desenvolupa- ments informàtics destinades a proporcionar les informacions que ha necessitat la direcció i gestió del patronat.3 Informàtica 3 Patronat Municipal de l’Habitatge Pag. 14 / 15 4 Recursos humans Gerència 2 Gabinet de Presidència i Gerència 2 Gabinet de Contractació 2 Arxiu i Documentació 1 Servei de suport d'accés a l'habitatge 2 Informació i Registre 7 TOTAL 16 Direcció 1 Secretaria 1 Despeses 3 Ingressos 2 Maquinari informàtic 2 Programari informàtic 2 Tresoreria 3 TOTAL 14 Direcció 1 Secretaria 1 Administració finques 3 Comercialització 2 Personal 10 TOTAL 17 Direcció 1 Secretaria 1 Adjudicació d'habitatges 4 Contenciós 4 Contractes 5 Inspecció 6 Patrimoni 2 TOTAL 23 Direcció 1 Secretaria 1 Control de Rehabilitació 1 Control d'Obres 1 Control Projectes 1 Equip de reparacions 5 Gestió de reparacions 1 Gestió tècnico administrativa 3 Responsables d'execució 6 TOTAL 20 Presidència i Gerència Total de persones de la plantilla del Patronat Municipal de l'Habitatge 90 Serveis Econòmics Serveis Jurídics Serveis Generals Serveis Tècnics 4 Patronat Municipal de l’Habitatge Pag. 16 / 17 CURSOS PARTICIPANTS Acces bàsic 6 Internet bàsic 1 Powerpoint 3 Taules dinàmiques amb Excel 3 Wort 97 avançat 1 TOTAL 145 Cursos formació 2002 Cursos formació 2002 5 Patronat Municipal de l’Habitatge Pag. 18 / 19 Activitats D’acord amb la normativa establerta, el PMH adjudica les unitats acabades als usuaris en règim de compravenda, lloguer, ús i habitació, cessió del dret d’usdefruit, entre d’altres modalitats. Direcció de serveis tècnics Des de la Direcció dels Serveis Tècnics s’ha seguit treballant en els àmbits de projectes d’habitatges de nova construcció, execució d’obres de noves promocions i rehabilitació d’edificis d’habitatges. Promoció d’habitatges de nova construcció Al llarg de l’any 2002, el volum d’activitats desenvolupades per la Direcció de Serveis Tècnics en matèria de nova construcció es pot desglossar en dos grans blocs, obres acaba- des i obres en execució al llarg de l’any 2002. També hi ha un altre bloc important corresponent a obres en fase de redacció de projecte o d’estudi de viabilitat. Pel que fa al nombre d’habitatges acabats, la xifra ascendeix a un total de 103 habitatges, repartits en una promoció. En execució hi ha un total de 1.200 habitatges repartits en 18 promocions, de les quals 10 amb un total de 935 habitatges s’han iniciat el 2002. Està previst que un total de 586 habitatges s’iniciaran al llarg de 2003, distribuïts en 10 actuacions, de les quals estan programats 347 habitatges repartits en 6 promocions com a futures actuacions a curt termini, amb un inici previst per al començament de 2003. 1 Promoció d’habitatges 1 Activitats Pag. 22 / 23 Promoció Nre. Hab. Pressupost (M euros) U.A. 3 CAMBÓ 15 1,45 (Arc de Sant Cristòfol, 11-23) ENTENÇA/MONTNEGRE 60 3,09 MARQUÈS DE CAMPO SAGRADO, 35 15 0,95 CIUTAT DEL TEATRE 48 5,49 (C/ Ricart, 56-58) U.A. 1 CAMBÓ 32 2,84 (Álvarez de Castro, 2-3) U.A. 2 CAMBÓ 42 3,73 (Giralt el Pellisser, 26-28/Gombau 1-3, 5-7 i 9) MECÀNICA-FONERIA III FASE (Bloc F) 32 1,85 (Pl. Sant Cristòfol, 17-18) LLOBREGÓS, 175-189 21 1,26 TOTAL 265 20,66 La descripció d'aquestes obres és la següent: DIAGONAL U.A.C (c/ Veneçuela, 15-25): actuació d’habitatges, locals comercials i aparcaments situada al carrer de Veneçuela, 15-25, cantonada amb el carrer de Fluvià. L’edifici es compon de cinc escales amb planta baixa destinada a locals comercials, cinc plantes pis amb quatre habitat- ges per replà, i dos plantes soterranis destinades a aparcament. Aquesta promoció està destinada a afectats urbanístics de la zona. Quatre habitatges seran ocupats per persones amb mobilitat reduïda. Obres en execució durant l’any 2002: Al llarg de l’any 2002 han estat executant-se vuit actuacions iniciades durant l’any 2001, amb un total de 265 habitatges. El pressupost d’aquestes obres ascendeix a 20,66 milions d’euros. Igualment s’han estat executant deu actuacions, amb un total de 935 habitatges que s’han anant iniciant al llarg de l’any 2002, amb un pressupost de 40,12 milions d’euros. Descripció de les obres: U. A. 3 CAMBÓ: Promoció situada al carrer Arc de Sant Cristòfol, 11-23, amb un total de 15 habi- tatges entre obra nova i rehabilitació integral, així com locals comercials a planta baixa. MONTNEGRE, 39: Promoció d’habitatges per a gent gran formada per edifici lineal de planta baixa , sis plantes pis i dues plantes soterrani. La planta baixa inclou els accessos i locals. Les plantes soterrani estan destinades a aparcament. Les plantes pis les ocupen els 60 habitatges i altres espais comunitaris (bugaderia, activitats polivalents...). Els habitatges són d’uns 40 m2 aproxima- dament i n’hi ha 3 destinats a persones amb mobilitat reduïda. MARQUÈS DE CAMPO SAGRADO, 35: Promoció d’habitatges per a gent gran. Es tracta d’un edifi- ci per rehabilitar, que consta de PB + 5. Aquest edifici incorpora 15 habitatges a les plantes supe- riors i locals a la PB. La superfície útil dels habitatges va dels 40 als 60 m2 aproximadament. CIUTAT DEL TEATRE (c/ Ricart, 56-58): Actuació de 48 habitatges situats dins de l’àmbit de l’ano- menada Ciutat del Teatre i que tancarà un recinte destinat a activitats teatrals. Promoció destinada a reallotjar afectats urbanístics. L’edifici disposa de tres plantes soterrani destinades a aparcament públic i un habitatge destinat a persones amb mobilitat reduïda. U. A. 1 CAMBÓ: correspon a l’illa dels carrers Álvarez de Castro / futura avinguda Cambó / Mestres Casals i Martorell, amb un total de 32 habitatges entre obra nova i rehabilitació global. A la planta baixa s’hi ubiquen locals comercials. Hi ha 1 habitatge destinat a persones amb mobilitat reduïda. U. A. 2 CAMBÓ: correspon a l’illa dels carrers Giralt el Pellisser / Gombau / futura avinguda Cambó, amb un total de 42 habitatges que inclouen part d’obra nova i part de rehabilitació. La planta baixa està ocupada per locals comercials. Hi ha 4 habitatges destinats a persones amb mobilitat reduïda. MECÀNICA-FONERIA, 3a fase Bloc F (pl. Sant Cristòfol, 17-18): Darrera fase de la remodelació de l’illa afectada per patologies estructurals. Inclou un total de 32 habitatges, dels quals 5 són per a persones amb mobilitat reduïda. Amb aquest bloc es donaria la remodelació per conclosa. LLOBREGÓS, 175-189: actuació d’habitatges, locals comercials i aparcaments. L’edifici es com- pondrà de planta baixa amb locals comercials, quatre plantes pis amb 21 habitatges i planta sote- rrani destinada a aparcament. Està prevista l’adjudicació dels habitatges a reallotjats per afecta- Promocions Nre. Hab. Pressupost (M euros) DIAGONAL U. A. C 103 6,29 (C/ Veneçuela, 15-25) TOTAL ANY 2002 103 6,29 Promocions finalitzades durant l’any 2002 Actuacions iniciades el 2001 en execució durant l’any 2002 1 Activitats Pag. 24 / 25 Promoció Nre. Hab. Pressupost (M euros) BARCELONETA 81 3,19 (Balboa, 29-35/Pinzón, 6-12) TORRE BARÓ 45 3,29 (Martorelles, 18-40) SELVA DE MAR, 22-32 170 6,01 TUCUMAN 150 6,19 (Quito, 18/Caracas, 52) ANDREU NIN 147 5,97 (Rosselló i Porcel 12/Pg. Andreu Nin, 59) GRAN VIA/PLAÇA CERDÀ 239 8,79 (GV. Corts Catalanes 120-126) VALLBONA 60 3,85 (Oristà, 33-39) MARQUÈS DE CAMPO SAGRADO, 31-33 23 1,00 REI MARTÍ, 6 8 0,70 CARME, 104/ RIERA ALTA, 15 12 1,13 TOTAL 935 40,12 Actuacions iniciades al llarg de 2002 cions urbanístiques. Descripció de les obres: BARCELONETA (Balboa, 29-35/Pinzón, 6-12): promoció per a gent gran consistent en un edifici en “L” amb planta baixa, cinc plantes pis i una planta soterrani, destinada a aparcament. La planta baixa disposa de l’accés i diversos serveis comunitaris, així com d’habitatges. Les plantes supe- riors incorporen la resta d’habitatges i sales comunitàries. Tots els habitatges tenen entre 44 i 49 m2 de superfície útil menys un de 69 m2. El nombre total d’habitatges és de 81, dels quals 3 són per a persones amb mobilitat reduïda. TORRE BARÓ (Martorelles, 18-40): promoció de 45 habitatges i aparcament, corresponents a la remodelació del barri de Torre Baró. El solar està situat al carrers Palau Solità i Martorelles. Aquesta actuació es destina al reallotjament d’afectats urbanístics del barri. Hi ha 2 habitatges per a persones amb mobilitat reduïda. SELVA DE MAR, 22-32: edifici lineal de planta baixa i dotze plantes pis. La promoció consta de 48 habitatges per afectats urbanístics i 122 habitatges per a joves, conformats amb programes inde- pendents. Disposa d’una planta soterrani destinada a aparcament. La planta baixa està ocupada pels accessos, equipament, local comercial i serveis comunitaris. Les plantes superiors incorporen 1 Activitats Pag. 26 / 27 els habitatges i a la part de joves hi ha també una sèrie de sales destinades a activitats comunità- ries. Les superfícies dels 48 habitatges oscil·len entre 61 m2 i 85 m2 segons el nombre de dormi- toris. La superfície dels habitatges per a joves és aproximadament de 36 m2 i n’hi ha 12 destinats a persones amb mobilitat reduïda, amb una superfície aproximada de 65 m2. TUCUMAN (Quito, 18/Caracas, 52): edifici d’habitatges per a joves en forma de pinta amb alçades que van des de planta baixa i quatre plantes pis a baixa i sis plantes pis. Disposa d’una planta soterrani per a aparcament vinculat als habitatges i locals destinats a equipaments a la planta baixa. Les plantes pis estan ocupades pels 150 habitatges i els espais destinats a serveis comu- nitaris. La superfície dels habitatges és de 40 m2 i en disposa de 3 destinats a persones amb mobilitat reduïda. ANDREU NIN (Rosselló i Porcel, 12/Pg. Andreu Nin, 59): edifici en doble “L”, amb diferents alça- des que van des de planta baixa i quatre plantes pis, a planta baixa i nou plantes pis. Disposa d’una planta soterrani per a aparcament vinculat als habitatges i locals destinats a equipaments a la planta baixa. Les plantes pis estan ocupades pels 147 habitatges per a joves i els espais des- tinats a serveis comunitaris. La superfície útil dels habitatges oscil·la entre 36 i 43 m2 i hi ha 3 habitatges destinats a persones amb mobilitat reduïda. GRAN VIA/PL. CERDÀ (Gran Via de les Corts Catalanes, 122-124): promoció formada per dos edificis units a la planta baixa, amb set plantes pis i una planta soterrani destinada a aparca- ment vinculat als habitatges. La planta baixa es destina a equipaments, sales comunitàries i habitatges. Els habitatges de planta baixa i de les tres primeres plantes estan destinats a gent gran fins un total de 79 amb 3 habitatges per a persones amb mobilitat reduïda . Les quatre plantes superiors estan ocupades per 160 habitatges per a joves dels quals 4 estan destinats a persones amb mobilitat reduïda. L’edifici disposa de diferents serveis comunitaris (bugaderies, sales comunitàries...) repartits per les plantes pis. La superfície dels habitatges és de 40 m2, aproximadament. VALLBONA (Oristà, 33-39): Consta de 60 habitatges repartits en dos blocs i aparcaments. Hi ha 2 habitatges destinats a persones amb mobilitat reduïda. El conjunt de l’actuació s’estudia amb la globalitat del solar, que n’admet un total de 180 i que s’executaran entre el Patronat i les coopera- tives Habitatge Entorn i Qualitat Habitatge Social. MARQUÈS DE CAMPO SAGRADO, 31-33: promoció d’habitatges per a gent gran. Es tracta d’un edifici d’obra nova, que consta de PB i sis plantes pis, conté 23 habitatges a les plantes superiors. La superfície útil dels habitatges va dels 40 als 60 m2, aproximadament. Hi ha 2 habitatges desti- nats a persones amb mobilitat reduïda. REI MARTÍ, 6: rehabilitació d’un edifici destinat a 8 habitatges. La promoció consta de planta baixa i 3 plantes pis. La totalitat de les plantes està ocupada per habitatges. CARME, 102/RIERA ALTA, 13-15: promoció de 12 habitatges i locals, pròxima a l’àmbit del Pla Central del Raval destinada a afectats urbanistics del sector. Actua com a intersecció entre el 1 Activitats Pag. 28 / 29 carrer Riera Alta i el carrer del Carme. L’edifici està format per planta baixa i quatre plantes pis. La Direcció dels serveis tècnics ha continuat treballant en l’elaboració de diferents projectes de noves promocions d’habitatges destinades a diferents col·lectius de la nostra societat: Descripció de les obres: ERMENGARDA, 32-36: edifici lineal de planta baixa i dues plantes pis, així com una planta soterra- ni. La planta soterrani està prevista com a aparcament, la planta baixa amb els accessos i locals i les plantes pis incorporen un total de 12 habitatges. VIA FAVÈNCIA, 446-450: promoció per a gent gran amb un total de 34 habitatges, 1 per a perso- nes amb mobilitat reduïda. Consisteix en un edifici de planta baixa i quatre plantes pis, amb una planta soterrani. Aquesta es destina a aparcament, la planta baixa inclou els accessos, locals i sales comunitàries. Les plantes superiors incorporen els habitatges i zones de serveis col·lectius. MARINA, 343-345: edifici d’habitatges per a joves amb planta en X, amb alçades de planta baixa i alçades que van des de quatre fins a set plantes. Disposa d’una planta soterrani per a aparcament vinculat als habitatges i locals destinats a equipaments en planta baixa. Les plantes pis estan ocu- pades pels habitatges i els espais destinats a serveis comunitaris (bugaderies i altres). La superfí- cie útil dels habitatges és de 36 m2, aproximadament, i 3 d’aquests habitatges es destinen a per- sones amb mobilitat reduïda. LEIVA, 67-71: edifici de planta baixa i tres plantes pis, fent front al carrer de Leiva amb la cantona- da del carrer de nova creació, fent front igualment a una nova zona verda que apareix a l’interior de l’illa. La planta baixa està ocupada per l’ac- cés i locals i les plantes superiors per un total de 9 habitatges. VIA FAVÈNCIA, 364-384: promoció per a gent gran formada per dos edificis lineals perpendi- culars a la Ronda, units per la planta baixa. A la planta baixa se situen els accessos, serveis comunitaris i habitatges i hi ha sis plantes pis amb la resta dels habitatges i de les sales i ser- veis comunitaris. El total d’habitatges és de 75, amb una superfície aproximada de 38 m2, a excepció de 2 habitatges destinats a persones amb mobilitat reduïda que tenen una superfície d’aproximadament 40 m2. MARINA, 351: edifici lineal per a gent gran de planta baixa i onze plantes pis. La planta baixa incorpora els accessos, espais d’ús comunitari i habitatges. Les plantes superiors completen el total d’habitatges i incorporen espais comunita- ris. La planta superior inclou una sala polivalent. El total d’habitatges previst és de 64, 3 dels quals estan destinats per a persones amb mobi- litat reduïda. AMPOSTA (Montfar, 28-38/Rabí Rubén, 31- 41/Valls 11-13): actuació situada al districte de Sants - Montjuïc destinada a afectats urbanístics del sector, als carrers de d’Amposta i Rabí Rubén, amb un total de 24 habitatges, locals i aparcament. CARDERS, 33-41: promoció de 24 habitatges destinats a joves. L’alçada serà de planta baixa i qua- tre plantes pis. Un dels habitatges serà ocupat per persones amb mobilitat reduïda. La superfície útil dels habitatges serà d’entre 42 i 50 m2. BON PASTOR, 1a Fase: aquesta és la primera fase de la remodelació total del barri. S’inicia amb la construcció de 152 habitatges sobre els solars existents al carrer Sèquia Madriguera. CONCILI DE TRENTO, 15-35: Promoció de 39 habitatges per a gent gran, amb la planta baixa des- tinada a equipaments i soterranis d’aparcament. La superfície dels habitatges serà de 40 m2 PROMOCIÓ NRE. HAB. PRESSUPOST (M euros) ERMENGARDA, 32-36 12 1,23 VIA FAVÈNCIA, 446-450 34 1,92 MARINA, 343-345 153 6,19 LEIVA, 67-71 9 0,76 VIA FAVÈNCIA, 364-382 75 3,58 MARINA, 351 64 2,74 AMPOSTA 24 1,15 (Montfar, 28-38/Rabí Rubén, 31-41/Valls, 11-13) CARDERS, 33-41 24 1,80 BON PASTOR, 1a fase 152 8,66 CONCILI DE TRENTO, 15-35 39 9,62 TOTAL 586 37,65 Promocions amb inici previst per al 2003 1 Activitats Pag. 30 / 31 aproximadament. Un dels habitatges serà destinat a persones amb mobilitat reduïda. Rehabilitacions i manteniment d’habitatges Un apartat de gran importància, que també realitza aquest PMH, és el que fa referència a les obres d’adequació, reparació i manteniment que afecten a habitatges que cal reformar per tal de tornar- los a adjudicar, i intervencions massives en barris amb patologies. Aquestes intervencions, que fan un total de 609 s’han efectuat en edificis que són o bé propietat del PMH o bé administrats pel Patronat encara que no siguin del tot de la seva titularitat. Així, l’im- port global de les reparacions es pot dividir en tres grans grups: habitatges, locals o edificis admi- nistrats pel PMH; habitatges, locals o edificis de titularitat del PMH i dins d’aquest grup un sub- grup consistent en reparacions necessàries per a les noves adjudicacions i, finalment, rehabilitació d’edificis municipals. El desglossament dels imports queda de la manera següent: A Per a reparacions d'edificis administrats en amortització o lloguer, 232.771,00 euros. B Per a rehabilitacions d'edificis propietat del PMH, 305.528,00 euros. C Per a rehabilitació de 111 habitatges per a nova adjudicació, 592.368,00 euros. D Per a rehabilitació d’edificis municipals, 162.134 euros. L’import total d’aquestes intervencions és d’1.292.800 euros. Obres de rehabilitació extraordinaries: BARRI DEL SUD-OEST DEL BESÒS: actualment segueixen fent-se les obres de reparació dels edi- ficis del barri afectats d’aluminosi. Obres iniciades durant l’any 2002: 186 habitatges amb 322.200,60 euros d’inversió Obres finalitzades durant l’any 2002: 339 habitatges amb una inversió de 121.671.828 d’euros. Promoció Nre. Hab. Pressupost (M euros) CIUTAT DEL TEATRE II, FASE 20 0,500 (C/ Concòrdia, 61-67) JOAN TORRAS, 49-59 80 3,000 TOTAL 100 3,500 Promocions en projecte 1 Activitats Pag. 32 / 33 Intervenció global acumulada en el barri: 1.766 habitatges amb 5.685.588,88 euros d’inversió BARRI DE CANYELLES: al llarg de l’any 2002 s’ha actuat en obres de reparació estructural d’un total de 606 habitatges del barri que corresponen als habitatges dels blocs del C1 al C15, amb una inversió feta de 890.419,31 euros. CAN PEGUERA: al llarg de l’any 2002 s’ha continuat amb la campanya de rehabilitació del barri. Durant l’any 2002 s’ha actuat en 25 habitatges, amb una inversió realitzada de 417.319,10 euros. 1 Activitats Pag. 34 / 35 Durant l’any 2002, s’han obert 66 expedients de contractació, que per tipus es desglossen: OBRES: 33 CONSULTORIA I ASSISTÈNCIA: 28 SERVEIS: 5 Segons el procediment de licitació, es dividei- xen en: CONCURS OBERT: 17 CONCURS RESTRINGIT: 2 PROCEDIMENT NEGOCIAT: 10 CONTRACTES MENORS: 22 MODIFICACIONS: 15 A 31 de desembre, dels 66 expedients iniciats se n’havien adjudicat 57, 1 va quedar desert i 8 restaven pendents d’adjudicar. A més, s’han adjudicat 13 contractes corresponents a expe- dients iniciats l’any anterior. De l’anàlisi dels 70 contractes adjudicats, destaquen les dades següents: IMPORT DE LICITACIÓ 31.096.584,23 € IMPORT D’ADJUDICACIÓ 29.664.127,57 € Concretament, pel que fa als contractes d’obres, que representen el gruix de la contrac- tació en termes econòmics (96,19% del total licitat), la baixa mitjana d’adjudicació ha estat de l’1,34%.2 Contractació d’obres i serveis 2 Activitats Pag. 36 / 37 Activitats any 2002 Habitatges amb serveis per a la gent gran El dia 8 de maig de 2002 es va signar l’acord d’Actuació entre el Sector de Serveis Personals i el Patronat Municipal de l’Habitatge, on van quedar definits els requisits d’accés i barem de puntuació, bases del procés d’adjudicació, composició i reglament de funcionament de la Comissió de Valoració i Admissions, i tipologia dels serveis, responsabilitat i aportació econò- mica de les parts. Aquesta oferta, destinada a persones més grans de 60 anys, es compon de 578 habitat- ges dels quals n’hi ha 20 adequats per a persones amb mobilitat reduïda i 23 per a per- sones amb fills discapacitats a càrrec. Les promocions que componen aquesta oferta estan situades als districtes de Ciutat Vella on s’ofereixen un total de 140 habitatges; l’Eixample, 38 habitatges; Sants-Montjuïc, 80 habitatges; les Corts, 60 habitatges; Horta- Guinardó, 91 habitatges; Nou Barris, 109 habitatges i Sant Martí, 60 habitatges. Tots els habitatges seran cedits en ús i habita- ció, i els cànons a establir garantiran que tots els residents disposin d’uns ingressos mínims equivalents al 60% del salari mínim interprofes- sional. El termini de presentació de sol·licituds es va iniciar el dia 6 de maig de 2002 i va finalitzar el 5 de juliol. Es van formular un total de 2.068 peticions. Per part dels serveis tècnics dels 10 districtes de Barcelona, s’han realitzat 1.296 informes tècnics i d’accessibilitat i per part del Sector 3 Adjudicació d’habitatges 3 Activitats Pag. 38 / 39 Total noves promocions 176 (3MV) Afectats urbanístics 101 Necessitats caràcter general 75 de Serveis Personals, s’han confeccionat els formularis de valoració d’autonomia funcional als 2.726 sol·licitants. Fins a final d’any, i a fi de confeccionar les llis- tes provisionals d’admesos i exclosos, s’ha procedit a la revisió, valoració, puntuació i informatització de les sol·licituds així com a les tramitacions necessàries per requerir la docu- mentació complementària en els casos en què ha estat necessari. Habitatges de lloguer per a joves (10HJ) El PMH conjuntament amb REGESA, ha iniciat el procediment per a l’adjudicació d’un conjunt d’habitatges en règim de lloguer destinada a joves menors de 35 anys. Conjuntament amb REGESA, es va elaborar el plec de condicions per a l’adjudicació d’a- quests habitatges (requisits, procediment, bases). La seva comercialització va ser aprova- da per la Junta de Govern del PMH en data 9 d’abril de 2002. Aquesta oferta es compon de 1.054 habitatges dels quals n’hi ha 42 adequats per a persones amb mobilitat reduïda. Les promocions que componen aquesta oferta estan situades als districtes de Ciutat Vella on s’ofereixen 25 habi- tatges; Sants-Montjuïc on s’ofereixen 160 habitatges; les Corts, 62 habitatges; Horta- Guinardó, 153 habitatges; Nou Barris, 317 habitatges; Sant Andreu 216, habitatges, i Sant Martí, 122 habitatges. El termini de presentació de sol·licituds es va iniciar el dia 7 d’octubre de 2002 i va finalitzar el 22 de novembre. A fi de facilitar informació a les persones interessades es van habilitar el mitjans següents: • creació d’una oficina informativa, amb horari de matí i tarda, on es van atendre 17.434 per- sones, • informació telefònica amb horari ininterromput de 9 a 21 hores, on es van rebre més de 18.200 trucades, • pàgina web a Internet on es podia obtenir tota la informació i a més es podia formular la peti- ció. La pàgina va rebre més de 76.900 visites. Es van formular un total de 18.545 peticions (26 per habitatges adaptats) de les quals 8.571 es van gestionar a l’oficina informativa i 11.126 per Internet. Altres activitats - S’han adjudicat 289 habitatges, 176 dels quals corresponen a promocions d’obra nova i 113 a habitatges recuperats i 17 places d’apar- cament. També s’han atès 43 peticions de canvi de règim contractual i s’han tramitat 17 expedients de reducció de renda que en 13 casos han estat resolts favorablement. Districte Noves Promocions Recuperats CIUTAT VELLA --- 20 L'EIXAMPLE --- --- SANTS-MONTJUÏC 68 (3MV) 12 (1 MV) + 15 places aparcament SARRIÀ-SANT GERVASI --- --- GRÀCIA --- 5* HORTA-GUINARDÓ 12 2 + 3* + 2 places aparcament NOU BARRIS 9 32 (1 MV) SANT ANDREU --- 10 (1 MV)+ 12* (1 MV) SANT MARTÍ 87 16 ALTRES MUNICIPIS --- 1 Adjudicacions de noves promocions i habitatges recuperats (2002) Total recuperats 113 (4MV) Afectats urbanístics 28 Necessitats caràcter general 85 Total habitatges adjudicats 289 (7 MV) Places aparcament noves promocions 17 * Les vores del Cinturó Aquesta oferta es compon de 1.054 habitatges dels quals n’hi ha 42 adequats per a persones amb mobilitat reduïda 3 Activitats Pag. 40 / 41 5 subhastes • 2 de locals comercials • 3 de places d’aparcament diverses Places d'aparcament venudes: 147 Locals comercials venuts: 33 Habitatges-taller: 1 Total vendes 181 unitats per un import total de 3.639.207,48 € (605.513.176 ptes.) IVA no inclòs Superfície total: 5.530,74 m2 a una mitjana resultant de: 658 €/m2 (109.482 ptes./m2) Locals comercials en règim de lloguer: 16 Superfície: 2.130,36 m2 Ingressos mensuals: 8.079,29 €/mes (1.344.281 ptes.) a una mitjana resultant de 3,79 €/m2/mes (631 ptes./m2/mes) Dipòsits: 25.105,16 € (4.177.152 ptes.) Places d’aparcament escripturades: 106 Locals comercials escripturats: 31 Total escriptures 137 Durant l'exercici s'han celebrat: Locals i places d’aparcament 4 4 Activitats Pag. 42 / 43 TASQUES DEL DEPARTAMENT Formalitzar, a petició de les persones interes- sades o en campanyes organitzades, les elevacions a públic dels contractes privats de compravenda existents (patrimoni antic). Formalitzar les escriptures de compravenda dels habitatges que s’adjudiquen en aquest règim fent-hi constar les clàusules específiques que cal incloure en virtut de la condició d’habi- tatges protegits de les entitats que es venen. Constituir o subrogar les hipoteques en garan- tia del pagament de l’habitatge. Formalitzar els contractes d’arrendament i ator- gar o denegar les subrogacions mortis causa que se sol·liciten. Autoritzar les amortitzacions avançades dels crèdits hipotecaris atorgant la carta de paga- ment corresponent. Tot el que té a veure amb la vida del contracte (opcions de compra, exercici del dret de temp- teig i retracte, seguiment de la titularitat dels habitatges cedits en compravenda en els casos de defunció del titular/s original/s). 5 Contractes i escriptures 5 Activitats Pag. 44 / 45 U.A.14 PG. VALL D'HEBRON 23-03 1 287,17 0 1 U.A. 18 C/ GOMIS 23-04 1 261,13 0 1 MARE DE DÉU DEL PORT 279 28-01 2 568,39 0 2 LA CAPA 28-10 1 1446,66 1 41.082,52 2 LA CAPA 3a EDAT 28-13 4 85,39 0 4 PRÍNCEP JORDI 32-06 0 1 48.582,30 1 PEDRAFORCA 38-01 1 245,89 0 1 TORRE BARÓ II FASE 38-03 1 103,23 0 1 RENFE-MERIDIANA I FASES 47-01 3 396,93 0 3 RENFE-MERIDIANA II FASE (1) 47-02 1 121,16 0 1 EL CARMEL (1) 49-01 2 235,61 0 2 LLOBREGÓS (*) 49-08 0 10 736.309,41 10 LLEVANT SUD I FASE 50-02 1 102,54 0 1 LLEVANT SUD III FASE 50-04 1 120,30 0 1 LLEVANT SUD IV FASE 50-05 1 318,55 0 1 LA CARASSA (1) 51-03 1 87,33 0 1 GATUELLES 51-06 1 82,97 0 1 VALLBONA I FASE 52-01 1 101,52 0 1 VALLBONA II FASE 52-03 2 268,96 0 2 VALLBONA III FASE 52-04 2 241,11 1 44.664,19 3 VALLBONA IV FASE 52-05 1 133,74 0 1 VALLBONA V FASE (*) 52-06 0 8 476.147,88 8 DIAGONAL MAR I F./F.MARÍTIM 53-03 1 0 0 1 DIAGONAL MAR 53-06 3 21 1.873,81 61 3.862.204,19 85 REC COMTAL 57-01 1 97,11 0 1 PATRIMONI MUNICIPAL 70-02/08/11 3 1 502,06 0 4 MERCAT SECUNDARI 97-02 1 96,03 1 37.864 2 TOTAL 118 3 34 23.232,47 139 9.096.275,2 292 (*) inclou places aparcament (1) Patrimoni INCASOL PROMOCIÓ LLOGUER LLOGUER VITALICI RENDES VENDES PREUS TOTALS REDUÏT MECÀNICA-FONERIA II FASE 01-14 1 66,60 0 1 MECÀNICA-FONERIA III FASE (*) 01-15 0 46 3.496.941,85 46 BON PASTOR 02-01 21 2.743,95 0 21 BARÓ DE VIVER I-IV-VI-VII F. 03-11/14/16/17 2 247,08 2 106.592,02 4 U.A. 1 C/ TIANA 03-20 2 538,87 0 2 U.A.2 PG. SANTA COLOMA 03-21 9 2.584,79 0 9 CAN PEGUERA 04-01/02 17 2 2 2.764,91 0 21 CAN CARRERAS 04-10 1 97,49 1 50.000,01 2 OM-ARC DEL TEATRE (1) 06-10 8 1 1.134,41 0 9 OM-NOU DE LA RAMBLA 06-11 1 147,36 0 1 NOU DE LA RAMBLA (1) 06-12 3 88,93 0 3 CAN CLOS I FASE 10-05 1 108,12 0 1 CAN CLOS II FASE 10-06 4 340,26 0 4 PLAÇA DELS ÀNGELS (1) 12-02 1 104,17 0 1 TURÓ TRINITAT 16-01 1 84,63 2 7.395,88 3 ALMIRALL CERVERA 19-07 1 80,97 0 1 LA MAQUINISTA (1) 19-09 2 1 288,69 4 173.265,37 7 VILA OLÍMPICA-MEDITERRÀNIA 19-14 5 2.067,49 0 5 VILA OLÍMPICA-VALL D’HEBRON 20-15 1 372,63 0 1 U.A. 9B C/ TRUEBA 20-18 3 986,06 0 3 S.O. BESÒS 21-01 2 120,99 1 15.225,58 3 U.A.12C C/ VECIANA 23-02 2 486,48 0 2 Activitats any 2002 S’ha procedit a la formalització de 236 elevacions a públic de contractes privats de compravenda corresponents a patrimoni propi o administrat. Per tal de poder complir l’encàrrec municipal d‘iniciar a 1 de gener de 2003 l’administració del patrimoni de PROCIVESA, s’ha procedit a donar d’alta 391 contractes corresponents a altres tants habitatges. S’han atorgat 43 de les 59 subrogacions sol·licitades, s’han recuperat per renúncia dels seus titu- lars 77 habitatges i s’han tramitat 110 amortitzacions anticipades. S’han adquirit 4 habitatges per l’exercici del dret de tempteig i retracte. Contractes i escriptures Pag. 46 / 47 TASQUES DEL DEPARTAMENT El Departament de Control de Patrimoni és l’encarregat de preparar documentalment l’ad- quisició del sòl (ja sigui cedit per l’Ajuntament o altres empreses públiques, ja sigui adquirit a particulars) i la inscripció d’aquest a favor del Patronat Municipal de l’Habitatge al Registre de la Propietat corresponent. S’encarrega així mateix de preparar la Declaració d’Obra Nova i Divisió Horitzontal, dels actes previs a la firma de les escriptures corresponents davant del notari i de la inscrip- ció d’aquestes al Registre de la Propietat; també s’encarrega de les firmes de constitució i cancel·lació de crèdits hipotecaris. Sol·licita les bonificacions i altes corresponents al cadastre i s’encarrega de les inscripcions al Registre de la Propietat de les qualificacions definitives dels habitatges protegits. Fa les altes i baixes a la base de dades del Patronat Municipal de l’Habitatge i s’encarrega del seu manteniment pel que fa a la situació patrimonial de les finques que són de la seva propietat o que administrem per compte d’al- tres (Institut Català del Sòl, Ajuntament de Barcelona). També s’encarrega de l’arxiu patrimonial del Patronat Municipal de l’Habitatge i de l’arxiu de qualificacions definitives dels habitatges protegits. Control del Patrimoni 6 Patrimoni immobiliari Unitats gestionades lloguer 3.674 Patrimoni propi 2.754 Patrimoni aliè (INCASÒL, Ajt. Barcelona) 920 Unitats gestionades en amortització 3.414 Patrimoni propi 3.113 Patrimoni aliè (INCASÒL, Ajt. Barcelona) 301 Unitats gestionades amb altres tipus de cessió. 83 Patrimoni propi 43 Patrimoni aliè (INCASÒL, Ajt. Barcelona) 40 PROMOCIÓ DISTRICTE LLOGUER o AMORT. ALTRES TOTAL ÚS I HAB. Almirall Cervera Ciutat Vella 3 5 8 Almirall Cervera ICS Ciutat Vella 6 2 8 Avinyó Ciutat Vella 2 2 Bonsuccés Ciutat Vella 3 1 4 Comerç-Pg. Picasso Ciutat Vella 2 3 5 Comerç 7 Ciutat Vella 15 5 20 Escudellers Ciutat Vella 2 2 Gatuelles Ciutat Vella 9 3 12 Pl. dels Angels ICS Ciutat Vella 6 36 42 La Carassa ICS Ciutat Vella 11 1 1 13 La Maquinista ICS Ciutat Vella 94 134 228 Marquès d'Alfarràs Ciutat Vella 2 1 3 Nou de la Rambla-Est Ciutat Vella 48 48 Om-Nou de la Rambla Ciutat Vella 4 23 27 Om-Arc del Teatre ICS Ciutat Vella 119 41 160 Rec Comtal Ciutat Vella 33 33 Serra Xic Ciutat Vella 7 1 8 Tantarantana, 6-8-10 Ciutat Vella 1 17 18 Tantarantana-Carders Ciutat Vella 1 10 11 Icària Ciutat Vella 29 143 5 177 Paral.lel Eixample 2 2 Borrell, 20-24 Eixample 1 1 Villarroel Eixample 4 4 Campo Sagrado Eixample 1 1 Bordeta Sants-Montjuïc 1 1 Can Clos (històric) Sants-Montjuïc 6 2 8 Can Clos ICS Sants-Montjuïc 95 17 2 114 Can Clos NC Sants-Montjuïc 84 23 107 Can Farrero Sants-Montjuïc 4 86 90 Eduard Aunós Sants-Montjuïc 17 342 1 360 Gayarre Sants-Montjuïc 3 3 Pg. Exposició, 22-32 (UA-7) Sants-Montjuïc 1 1 La Capa ICS Sants-Montjuïc 44 44 La Capa Sants-Montjuïc 12 138 150 Princep Jordi Sants-Montjuïc 4 4 La Vinya Sants-Montjuïc 9 9 18 Mare de Deu de Port Sants-Montjuïc 12 5 17 Activitats any 2002 Dins l’any 2001 s’ha procedit a redactar les declaracions d’obra nova en construcció i divisió horit- zontal de 679 entitats corresponents a 10 promocions. S’han constituït 691 crèdits hipotecaris per al finançament de la construcció de 15 promocions d'habitatges. S’ha procedit a la confecció de 5 escriptures de compravenda de finques, 6 de cessió gratuïta de sòl i 8 de cessió de sòl en dret de superfície. S’ha procedit a la redacció i inscripció de 4 escriptures de final d’obra. S’han redactat 5 escriptures més, 2 corresponents a subdivisió de locals destinats a aparcament i 3 a altres activitats del Patronat Municipal de l'Habitatge. S’ha procedit a donar d’alta a la Base de dades les 405 unitats corresponents als habitatges, locals i aparcaments de titularitat municipal provinents del patrimoni de PROCIVESA. Dades rellevants a 31 de desembre de 2002 Promocions gestionades P.M.H. (Any 2002) · (Habitatges i locals) 6 Activitats Pag. 50 / 51 PROMOCIÓ DISTRICTE LLOGUER o AMORT. ALTRES TOTAL ÚS I HAB. Mecànica-Foneria Sants-Montjuïc 6 14 20 Les Planes ICS Sarrià-S. Gervasi 10 10 El Maduixer Gràcia 4 4 Lesseps Gràcia 3 3 Pl. Virreina Gràcia 1 1 V. d'Hebron (UA-12C) * Gràcia 36 36 H. Militar-V. d'Hebron (UA-14) * Gràcia 25 25 Gomis 108-112 (UA-18) * Gràcia 76 76 Argimon-Lisboa Horta-Guinardó 28 28 El Carmel ICS * Horta-Guinardó 34 44 2 80 Murtra Horta-Guinardó 7 35 42 Llobregós, 174-178 Horta-Guinardó 2 9 11 Llobregós 139-145 (V-3) Horta-Guinardó 2 2 Llobregós 139-145 (V-3) Horta-Guinardó 2 2 Montbau Horta-Guinardó 11 7 18 Josep Sangenís Horta-Guinardó 4 4 Vall d'Hebrón Horta-Guinardó 23 23 C. i Alentorn (UA-9B) * Horta-Guinardó 40 40 Can Carreras Nou Barris 33 89 122 Canyelles Nou Barris 8 364 3 375 Carles Trias Nou Barris 1 1 2 Ciutat Meridiana Nou Barris 8 42 3 53 Pi i Molist Nou Barris 18 4 22 Can Peguera Nou Barris 618 618 Renfe Meridiana ICS Nou Barris 210 10 1 221 Torre Baró Nou Barris 11 28 39 Torre Llobeta Nou Barris 5 6 11 Trinitat Nou Barris 13 130 143 Vallbona Nou Barris 22 60 82 Vesuvi, 24-32 Nou Barris 2 11 13 Vía Favència, 460 Nou Barris 15 15 Baró de Viver Sant Andreu 41 812 1 854 C/ Tiana, 12-20 (UA-1) * Sant Andreu 49 49 Pg. Sta. Coloma, 55-71 (UA-2)* Sant Andreu 207 207 Bon Pastor Sant Andreu 793 7 5 805 Mollerussa Sant Andreu 22 18 40 Galícia-Tossal Sant Andreu 5 14 19 Turó de la Trinitat Sant Andreu 9 32 41 Besòs Sant Martí 55 393 3 451 6 Activitats Pag. 52 / 53 PROMOCIÓ DISTRICTE LLOGUER o AMORT. ALTRES TOTAL ÚS I HAB. Gelida Sant Martí 28 11 39 Diagonal Mar Sant Martí 36 36 Llevant Sud Sant Martí 113 87 200 Marià Aguiló Sant Martí 1 1 Pg. Calvell Sant Martí 1 3 4 Prim-LLull Sant Martí 3 2 13 18 Rambla Poble Nou Sant Martí 3 1 4 Sant Joan de Malta ICS Sant Martí 81 4 85 Diagonal-Veneçuela, 15-25 (UA-C) Sant Martí 24 22 46 Vila Olímpica (lloguer) Sant Martí 50 50 Wellington Sant Martí 1 1 2 4 Patrimoni Ajuntament 220 2 34 256 Mercat Secundari Diversos 25 37 62 L'Hospitalet L'Hospitalet 4 4 Gornal L'Hospitalet 1 1 Cerdanyola (històric) Cerdanyola 2 2 TOTAL 3.674 3.414 83 7.171 Promoció cedida per l'Institut Català del Sòl. ICS Nova construcció. NC * Habitatges amb places d'aparcament vinculades 6 Activitats Pag. 54 / 55 7 Assessoria i contenciós 7 Activitats Pag. 56 / 57 Activitats any 2002 S’ha recuperat morositat per import de 217.368,55 €, corresponents a 126 expedients arxivats per manca de pagament. S’han recuperat un total de 56 habitatges i locals, 34 per tornar a ser adjudicats i 22 per procedir a regularitzacions de contractes. Motiu FP OI DEF N U REG Atípic Total Gener 20 1 3 - 4 1 29 Febrer 20 2 3 - 4 2 31 Març 11 1 2 - 3 - 17 Abril 12 1 1 - 2 3 19 Maig 16 1 1 - - 2 20 Juny 15 - 2 1 2 1 21 Juliol 13 1 - 2 3 - 19 Agost - 1 - - - - 1 Setembre 8 1 - - 1 - 10 Octubre 13 - 1 - 1 - 15 Novembre 20 - - - 1 - 21 Desembre 17 - - - 1 - 18 TOTAL 165 9 13 3 22 9 221 Expedients oberts any 2002 Motiu FP OI DEF N U REG Atípic Total Gener 9 1 - - - 1 11 Febrer 7 1 1 - 2 - 11 Març 19 1 4 - 2 2 28 Abril 14 3 3 - 4 2 26 Maig 16 1 3 1 4 - 25 Juny 19 1 2 - 2 2 26 Juliol 21 1 3 - 3 2 30 Agost 1 - - - - - 1 Setembre 5 2 1 - 2 - 10 Octubre 19 1 1 - 1 2 24 Novembre 9 1 1 - 1 - 12 Desembre 8 1 1 - - - 10 TOTAL 147 14 20 1 21 11 214 FP: Falta pagament OI: Ocupació il·legal DEF: Resolució per defunció N U : No ús REG: Regularització Expedients tancats any 2002 7 Activitats Pag. 58 / 59 Tasques del departament El Departament d’Assessoria i Contenciós té com a objectiu vetllar perquè es compleixi la legalitat vigent en els habitatges administrats exercitant, si cal, les accions judicials, adminis- tratives i de regularització que en cada cas correspongui. Activitats any 2002 S’han realitzat 1.033 informes a petició de diverses dependències del Patronat Municipal de l'Habitatge. S’ha procedit a fer 2.938 intervencions en con- trol d’ocupació d'habitatges i s’han censat 425 habitatges corresponents a diverses promo- cions. S’ha prestat col·laboració en 24 llançaments judicials i s’han resolt sense intervenció de cap altre departament quatre casos d’ocupacions il·legals. Inspeccions 8 8 Activitats Pag. 60 / 61 Unitats administrades per finques 2.056 Unitats administrades/de lloguer/vacants 3.295 Total unitats gestionades pel Departament 5.351 9 Administració de finques No és prou significativa aquesta xifra, si bé es tracta d’actualitzar la renda a aquelles unitats que fins l’entrada en vigor de la nova Llei d’arrendaments urbans i amb contractes d’abans del 9 de maig de 1985 mantenien pràcticament la renda congelada. Quant a les unitats administrades per finques durant l’any 2002, han estat aproximadament de 2.056, mentre que les administrades de lloguer i vacants han estat de 3.295, cosa que fa un total de 5.351 unitats. Finalment i respecte a la repercussió de l’IBI, s’han pagat a l’Ajuntament de Barcelona i a d’altres entitats municipals la suma de 526.925,70 €, dels quals en unitats adjudicades en règim de lloguer s’han fet repercutir 385.305,15 €, mentre que el PMH per totes aquelles unitats de les quals era propietari en data 1-1-2000, tot i que amb posterioritat procedís a la seva transmissió, ha hagut de suportar una repercussió de 141.620,55 €. Dins de les tasques desenvolupades i encarre- gades al Departament d’Administració de Finques, resumirem les dues actuacions de més transcendència pel que fa als habitatges de lloguer. Durant l’any 2002 han estat 1.824 les unitats a les quals s‘ha comunicat l’actualització de la renda, aplicant l’IPC, amb un increment de fac- turació al llarg de l’exercici de 9.503,18 €. Tenint en compte que moltes d’aquestes actua- litzacions de la renda han estat efectuades en rendes molt baixes, la xifra indicada d’incre- ment de facturació és una dada bastant signifi- cativa que estem en el bon camí per poder fer repercutir el valor del nostre patrimoni immobi- liari. Una altra dada d’interès als efectes que calgui fa referència al nombre d’unitats a les quals ha estat incrementada la renda per aplicació dels trams d’increment de la LAU, que durant l’any 2002 han estat 469 unitats, amb un increment anual de renda de 878,69 €. Import repercutit per l’IBI a unitats de lloguer 385.305,15 € Import satisfet per l’IBI 526.925,70 € Import abonat pel PMH amb motiu de ser titular de les diferents unitats el 1r de gener de l’exercici 141.620,55 € Repercussió IBI l’any 2002 9 Activitats Pag. 62 / 63 TASQUES DEL DEPARTAMENT Informar i orientar sobre la possible resolució de problemes que puguin sorgir als usuaris que ja són titulars d'habitatges del PMH, com són: escriptures, subrogacions, canvis de règim contractual, certificats diversos, i, si escau, efectuar la tramitació corresponent. Assabentar els usuaris sobre la possibilitat de poder sol·licitar un dels habitatges protegits de segones adjudicacions, en règim de lloguer, sempre que reuneixin els requisits establerts per llei. Formalitzar, informatitzar, arxivar i controlar els expedients de les sol·licituds d'habitatge vigents i reclassificar les caducades. Realitzar un control del llistat de persones inte- ressades a rebre informació dels habitatges protegits d'obra nova en promocions no finalis- tes i que el PMH pugui dur a terme. Informació i registre Atendre les peticions d'informació d'alguns usuaris que demanen adreces i principals fun- cions d'altres centres públics, relacionats amb l'habitatge, que puguin ser del seu interès. Rebre i registrar els documents amb un total de 8.722 entrades i 2.990 sortides durant l'any 2002, i confeccionar els llibres corresponents. Revisar, controlar i distribuir la normativa d'in- terès dels diaris oficials. Atendre les consultes que arriben per correu electrònic a través de la web del PMH. 10 10 Activitats Pag. 64 / 65 Atencions realitzades durant l’any 2002 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 3500 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Set. Oct. Nov. Des.Agost Atencions realitzades per la resta de departaments Atencions realitzades pel Departament d'Informació ALTES BAIXES Nombre Mes Sol·licituds Variació Noves Renovades Per adjudicació Per caducitat Desembre 01 2.286 Gener 237 185 144 14 5 68 Febrer 2.446 75 161 24 3 107 Març 2.471 25 108 25 7 101 Abril 2.522 51 124 16 47 42 Maig 2.596 74 125 20 2 69 Juny 2.640 44 108 12 2 74 Juliol 2.707 67 139 22 10 84 Agost 2.784 77 91 10 0 24 Setembre 2.744 -40 51 19 6 104 Octubre 2.827 83 142 27 7 79 Novembre 2.821 -6 74 9 6 83 Desembre 02 2.821 0 79 15 4 90 TOTAL 535 1346 213 99 925 1 - Visites que han tingut resolució per part del Servei: 14.746 Atencions de temes diversos relacionats amb el PMH o amb l'habitatge en general 3.919 Tràmits efectuats: • Altes i baixes domiciliacions bancàries 162 • Atencions de sol·licituds d'habitatge (gestió sol·licituds) 2.965 • Canvi nom titular 119 • Canvi règim 48 • Certificat d'amortització 92 • Certificat de la Renda 184 • Còpies de Contractes 36 • Escripturacions 316 • Formalització de sol·licituds d'habitatge 1.316 • Formalització de sol·licituds d'habitatge adaptat 36 • Formalització sol·licituds d'habitatges amb serveis per a la Gent Gran 1.111 • Futures promocions (inscripció) 4.161 • Reduccions lloguer 36 • Regularitzacions 7 • Subrogacions 97 2 - Visites que sol·liciten habitatge de promoció pública 7.606 3 - Visites concertades o adreçades als departaments pel nostre Servei 1.954 Nombre d’atencions i tràmits durant l’any 2002 Evolució mensual de les sol·licituts d’habitatges durant l’any 2002 10 Activitats Pag. 66 / 67 Visites Visites que sol·liciten amb resolució per habitatge part del Departament de promoció pública i Mes d'Informació Visites concertades formalitzacions sol·licituds TOTAL Gener 1.291 264 555 2.110 Febrer 1.527 138 565 2.230 Març 1.497 255 436 2.188 Abril 1.695 194 443 2.332 Maig 1.764 197 1.483 3.444 Juny 1.552 188 815 2.555 Juliol 1.566 199 725 2.490 Agost 574 45 548 1.167 Setembre 846 116 620 1.582 Octubre 993 122 748 1.863 Novembre 894 142 415 1.451 Desembre 547 94 253 894 TOTAL 14.746 1.954 7.606 24.306 Evolució mensual de les sol-licituds d’habitatges adaptats durant l’any 2002 115 110 105 100 95 85 80 75 120 90 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Set. Oct. Nov. Des.Agost 2001 2002 Des. Evolució mensual de les sol·licituds d’habitatges durant l’any 2002 2750 2500 2000 1750 1500 3000 2250 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Set. Oct. Nov. Des.Agost 2001 2002 Des. Quadre resum de les atencions realitzadas durant l’any 2002 ALTES BAIXES Nombre Mes Sol·licituds Variació Noves Renovades Per adjudicació Per caducitat Desembre 01 88 Gener 82 -6 6 0 1 11 Febrer 91 9 2 2 0 -5 Març 93 2 5 5 0 8 Abril 103 10 6 0 3 -7 Maig 104 1 2 0 0 1 Juny 104 0 3 0 0 3 Juliol 108 4 9 0 1 4 Agost 109 1 2 1 0 2 Setembre 111 2 4 1 0 3 Octubre 114 3 5 0 0 2 Novembre 112 -2 2 1 0 5 Desembre 02 119 7 8 1 0 2 TOTAL 31 54 11 5 29 Evolució mensual de les sol·licituts d’habitatges adaptats durant l’any 2002 Pag. 68 / 69 11 Servei de suport per a l’accés a l’habitatge El 30 de març de 1998 es va signar el Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i el Patronat Municipal de l’Habitatge per a la gestió del Servei de Suport per l’Accés a l’Habitatge. Aquest programa pretén facilitar l’accés a un habitatge de lloguer del mercat privat, mit- jançant la intermediació de l’Ajuntament de Barcelona davant dels administradors i propie- taris, a unitats familiars o persones conegudes dels serveis socials per a les quals obtenir un habitatge sigui tema clau per a la seva inserció social, ja que tenint uns ingressos mínims periòdics no poden accedir a un habitatge digne de lloguer perquè no poden acreditar la naturalesa dels seus ingressos, no disposen d’avals personals o bancaris que actualment i ateses les circumstàncies actuals del mercat de lloguer demanen els propietaris; o bé per les seves característiques socials. S’ha establert un barem per a les sol·licituds, molt adaptat al d’habitatges de protecció ofi- cial, que dóna prioritat a les sol·licituds més urgents. 11 Activitats Pag. 70 / 71 Òrgans de gestió Serveis d’atenció primària: detecció de possibles usuaris, proposta d’inclusió al programa, segui- ment dels casos derivats, tancament dels casos. Direcció d’Afers Socials: proposta anual dels objectius i del pressupost del Servei; validació dels expedients derivats per l’atenció primària; traspàs dels expedients al Patronat Municipal de l’Habitatge, i enllaç entre els serveis socials i el Patronat Municipal de l’Habitatge. Patronat Municipal de l’Habitatge: gestió operativa del servei; gestió del pressupost del projecte; contactes amb administradors de finques; negociació amb les companyies asseguradores les pòlisses d’assegurances multirisc; acompanyament i assessorament dels futurs llogaters en la sig- natura del contracte, supervisió dels contractes que signen, pagament de les despeses inicials de contractació; en cas necessari, pagament del moblament inicial; seguiment i resolució d’incidèn- cies després de la firma del contracte. Prestacions del Servei Aconseguir un habitatge de lloguer adaptat a les característiques i ingressos de les diverses uni- tats familiars. Avalar mitjançant pòlissa d’assegurances el lloguer durant cinc anys, sense que el llogater en tin- gui coneixement a fi d’evitar que desatengui les obligacions de pagament. Assessorament en la signatura del contracte i pagament de les despeses de contractació inicials (segons subvenció sol·licitada). Equipament dels habitatges, només en els casos que sigui estrictament necessari, amb un mínim indispensable de mobles, electrodomèstics i paraments de la llar. Arranjaments inicials d’adequació en aquells casos en què els subministraments fossin deficients (i, en alguns casos, rehabilitacions de l’habitatge amb pressupost i acord amb el propietari previs). Seguiment en el procés d’adaptació. Sol·licituds amb contracte signat: 382 de les quals L’any 1998 40 L’any 1999 79 L’any 2000 86 L’any 2001 80 L’any 2002 97 11 Activitats Pag. 72 / 73 Les tasques que des del Departament d’Arxiu i Documentació s’han realitzat al llarg de l’any 2002 són les que en aquests darrers anys s’han anant normalitzant i que corresponen a les seves funcions: atendre les sol·licituds de documentació, tant de la mateixa administració com de la creixent demanda externa, rebre la documentació que es transfereix des de les dependències del centre i organitzar el fons documental. Alhora, aquest any també s’han realitzat un elevat nombre de consultes i s’ha col·laborat en la investigació de la documentació històrica que els tècnics i estudiosos han realitzat per a la difusió de la activitat del Patronat Municipal de l’Habitatge al llarg dels anys de la seva existència. Arxiu i documentació 12 12 Activitats Pag. 74 / 75 Àrees Nre. préstecs Presidència - Gerència 18 Àrea General 206 Àrea Jurídica 1.728 Àrea Econòmica 268 Àrea Tècnica 58 G. Contractació 80 Extern 551 TOTAL 2.909 Préstecs per àrea 1800 1600 1400 1200 1000 800 600 400 200 0 2000 Presidència Gerència Àrea Jurídica Àrea Tècnica Àrea Econòmica Àrea General G. Contractació Extern Nre. de préstecs Al llarg de l’any 2002, l’Arxiu ha rebut un total de 19 transferències de documentació, que suposen 78,8 metres lineals. Dues sèries de documentació, els expedients de contractes i els expedients de contenciós, arriben a l’Arxiu sistemàticament quan es tanca l’expedient. El nombre total d’expedients de contractes recollits a l’Arxiu durant l’any ha estat de 240. Pel que fa als expedients conten- ciosos, s’ha transferit un total de 214 unitats. Sèries documentals Nre. préstecs Expedients d'adjudicació 9 Expedients contenciosos 30 Expedients de contracte 1.991 Expedients tècnics 39 Projectes d'obra 563 Documentació econòmica 121 Expedients de personal 10 Biblioteca 29 Administració de finques 7 Expedients de concurs 107 Expedients de patrimoni 2 Altres documents 1 TOTAL 2.909 Nombre de préstecs realitzats per sèrie documental: Nombre de préstecs per àrea: Nombre de préstecs realitzats per tipus d’arxiu: Tipus d'arxiu Nre. préstecs Arxiu històric 821 Arxiu central 2.032 Arxiu de gestió 56 Arxiu extern TOTAL 2.909 12 Activitats Pag. 76 / 77 Documents transferits per àrees 35 30 25 20 15 10 5 0 Àrea General 40 Àrea Jurídica Àrea Tècnica Àrea Econòmica Gerència (G. de Contr.) Arxius Procivesa Metres lineals Aquest any, extraordinàriament, també ha estat dipositat a l’Arxiu el fons documental de l’em- presa municipal Procivesa, que s’ha dissolt, format per la documentació administrativa, un total de 447 expedients de contractes, i la part tècnica de projectes, 12 metres lineals. També s’ha traspassat documentació de l’Arxiu Central a l’Arxiu Històric, 35,3 metres, que per la seva vigència administrativa, o per necessitat d’espai per als nous ingressos de documentació de les dependències, havia de passar a l’altre dipòsit extern de documentació. Àrees Metres linials Àrea General 4,4 Àrea Jurídica 9,3 Àrea Tècnica 7,6 Gerencia (G. de contractació) 5,2 Arxius 35,3 Procivesa 17 TOTAL 78,8 Metres linials de documents transferits a l’arxiu per àrees 12 Activitats Pag. 78 / 79 13 Imatge i comunicació L’any 2002 aquest departament, pel que fa a la comunicació de projectes en els quals el Patronat es troba implicat, ha organitzat un total de set rodes de premsa per presentar pro- jectes d’habitatge. Per l’impacte rebut en els mitjans de comunicació -tant en premsa com en ràdio i televisió-, cal destacar la presentació de la construcció d’habitatges de lloguer per a joves i la dels apartaments amb serveis per a gent gran, així com la dels resultats dels estu- dis que realitza a través de les seves publica- cions. Cal subratllar, a més a més, el volum de 97 peticions d’informació complementària generades d’aquestes d’accions comunicatives o bé relacionades amb altres temes lligats a la nostra gestió que han requerit l’atenció perso- nalitzada per part del nostre servei. 13 Activitats Pag. 80 / 81 Mitjans de comunicació 95 32 de premsa 40 de ràdios 23 de televisions Estudiants 21 Professionals interessats en publicacions 30 Grups professionals estrangers 5 Peticions diverses 6 Quadre resum de les atencions personalitzades PUBLICITAT I ACTES DE PROMOCIÓ Aquest departament coordina les campanyes de publicitat derivades de la difusió de l’activi- tat del Patronat o bé col·labora amb altres ins- titucions de l’Ajuntament per tal de donar publicitat a aquells projectes impulsats conjun- tament. Entre les campanyes més destacades d’aquest exercici i que han requerit un esforç complementari, s’ha de remarcar la d’inscripció per als habitatges de lloguer per a joves de l’octubre passat. D’altra banda, també al llarg del 2002 s’han dut a terme un seguit d’accions de caràcter festiu relacionades amb edificis construïts per aquest Patronat o en construcció i que han servit per apropar la nostra feina als territoris on hi actuem. Col·locació primera pedra d’habitatges amb serveis per a gent gran al carrer Balboa. 8 de març Districte de Ciutat Vella Col·locació primera pedra d’habitatges per a joves al carrer Selva de Mar. 14 d’abril Districte de Sant Martí Col·locació primera pedra d’habitatges per a joves al carrer Gran Via amb Plaça Cerdà. 21 d’abril Districte de Sants-Montjuïc Lliurament de claus de l’edificio del carrer Veneçuela. 5 de juliol Districte de Sant Martí Col·locació primera pedra d’habitatges del carrer Oristà al barri de Vallbona. 19 de juliol Districte de Nou Barris Quadre resum d’actes de promoció del PMH 2002 13 Activitats Pag. 82 / 83 LLIBRES Al llarg del 2002 s’ha finalitzat l’elaboració del llibre sobre la història del Patronat, que es publicarà al llarg del 2003, i que ha estat possi- ble gràcies a un conveni amb la Universitat Politècnica de Catalunya que pretén donar continuïtat a la investigació publicada l’any 1999 sobre la història de les Cases Barates, polígons que van donar orígen a la constitució d’aquesta institució a la dàcada dels anys 20. Amb aquesta recerca hem pretès posar de manifest l’activitat del Patronat fins a l’arribada del primer ajuntament democràtic a Barcelona, des del punt de vista urbanístic i fent una anàli- si de les diferents tipologies d’habitatge que aquesta institució ha anat fent servir durant tota la seva trajectòria. ATENCIÓ ALS ESTUDIANTS I A GRUPS PROFESSIONALS Durant aquest exercici s’ha consolidat la tendència d’entendre el Patronat també com una font d’informació per desenvolupar investi- gacions pluridisciplinàries relacionades amb la promoció d’habitatge públic tant a escala pro- fessional com universitària. En total 21 estu- diants universitaris i de postgrau s’han adreçat al nostre departament per cercar informació per elaborar els seus treballs i tesis. Quant als grups professionals procedents d’altres països de la Unió Europea, en el quadre adjunt queda detallat l’origen i el programa d’activitats desenvolupats amb cadascun. PUBLICACIONS I ESTUDIS Pel que fa al ventall de publicacions que edita el Patronat Municipal de l’Habitatge, cal desta- car que continuem amb l’edició del compendi d’informació residencial Xifres d’Habitatge ela- borat per l’economista Carme Trilla, tot i que hem canviat la seva periodicitat de trimestral a semestral. També hem continuat impulsant la investigació en l’àmbit que envolta l’habitatge a través de la publicació Qüestions d’Habitatge amb la publicació de tres nous números que han aprofundit sobre els temes següents: immi- gració, mobilitat i polítiques d’habitatge. TITOL AUTOR Núm.8 Habitatge i assentament Andreu Domingo i Jordi Bayona de la població de nacionalitat estrangera als barris de Barcelona, 1991-2001 Núm.9 Reflexions sobre polítiques Jaume Barnada d’habitatge Núm.10 Preu de l’habitatge i segregació Carme Trilla social de l’espai a l’àmbit metropolità de Barcelona 13 Activitats Pag. 84 / 85 Les sol·licituds de visites que hem rebut, durant aquest any 2002, són les que a continuació es relacionen: Mes Col·lectiu interessat Programa d’activitats Febrer VITRA, cooperativa de Viviendas de Madrid de CCOO Xerrada dels responsables dels Serveis Tècnics més la secció de medi ambient del sindicat Xerrada del responsable del Servei Econòmic Visita als habitatges de les vores Abril Grup de 14 persones de la Societat BO83 de Dinamarca Xerrrada dels responsables dels Serveis Tècnics vinculada al lloguer, l’administració i el manteniment Visita als habitatges de les vores d’habitatges Maig Grup de 28 persones d’una empresa holandesa Xerrrada dels responsables dels Serveis Tècnics vinculada al món de l’habitatge Visita als habitatges de les vores Setembre Grup de 15 persones d’una empresa Xerrada dels responsables dels Serveis Tècnics promotora pública danesa Visita als habitatges de les vores Octubre Grup de 18 persones d’una empresa Xerrrada S. Tècnics promotora pública holandesa Visita als habitatges de les vores Novembre Grup de 20 persones promotors públics de França Xerrada dels responsables dels Serveis Tècnics Visita instal·lacions solars de les vores Visites per a grups 13 Activitats Pag. 86 / 87 Dades Econòmiques El Patronat administra el seu patrimoni en la seva vessant de formalització contractual i tutela jurídica necessària. Des del punt de vista econòmic i de l’administració assegura la correcta imputació de les despesses comunes i el cobrament de les quotes resultants de la contractació en la modalitat practicada. Estats i comptes anuals Els estats i comptes anuals prepa- rats per a la liquidació de l’exercici són els següents: Balanç de situació a 31 de desembre de 2002. Compte de pèrdues i guanys de l’exercici 2002. Liquidació del pressupost de l’exercici 2002. Aquests estats han estat preparats d’acord amb la normativa recollida a la legislació següent: Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. RDL 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en matèria de règim local. Llei 39/1988 de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals. RD 500/1990 que desenvolupa la Llei 39/1988. Instrucció de comptabilitat de l'Administració local, de 17 de juliol de 1990. Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes de Comptabilitat Pública, creada per resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. 1 1 Dades Econòmiques Pag. 90 / 91 Partides rellevants 2 Les partides més rellevants que conformen els estats financers són les següents: Immobilitzat material Habitatges en arrendament: els habitatges i locals propietat del PMH que s'exploten en règim d'arrendament figuren valorats a preu d'adquisició o a cost de producció, segons el cas. Immobilitzat en curs de construcció: en aquest epígraf s'enregistren els costos de construcció de les promocions d'habitatges en curs d'exe- cució que seran explotades pel PMH en règim d'arrendament. Els costos de construcció incorporen, entre d'altres, els terrenys, els pro- jectes externs i les certificacions de contractis- tes. Els elements que integren l'immobilitzat mate- rial, excepte els solars, són objecte d'amortit- zació econòmica, calculada pel mètode lineal, en funció de la vida útil estimada de cadascun d'ells. Els habitatges en arrendament, l'estructura dels quals es troba afectada per un procés de degradació accelerada, són objecte d'una correcció valorativa. Deutors a llarg termini Rebuts pendents de venciment a llarg termini: aquest compte inclou les quotes d'amortització de preu ajornat dels rebuts corresponents a vendes d'habitatges propis, pendents de venci- ment i d'emissió. Existències Promocions acabades pendents de venda i promocions en curs: figuren valorats a cost directe d'execució de les obres, integrat pels terrenys, projectes externs, certificacions de contractistes, despeses registrals i despeses financeres fins a la finalització de les obres. Els habitatges, l'estructura dels quals està afectada per un procés de depreciació, són objecte d'una correcció valorativa. Deutors a curt termini Deutors per drets reconeguts: correspon al valor nominal dels ingressos de naturalesa pressu- postària. Tenen venciment a curt termini. Es doten provisions per a insolvències per cobrir els deutors considerats de difícil cobrament. Provisions per a actuacions extraordinàries El PMH incorpora al seu passiu el cost econò- mic probable d'aquelles obligacions de caràc- ter contingent, encara que estiguin pendents de determinació i quantificació definitives. Ingressos a distribuir El PMH rep transferències de capital proce- dents de la Generalitat de Catalunya, del Ministerio de Fomento i d’altres institucions, que estan subjectes al finançament genèric de construcció d'habitatges. S’apliquen al compte de pèrdues i guanys de forma correlacionada amb l’amortització econòmica dels actius que financien. Estan també enregistrats els drets de superfície de terrenys i solars cedits sense contrapresta- ció econòmica per l’Ajuntament de Barcelona o altres tercers per promocionar habitatges en règim d’arrendament. 2 Dades Econòmiques Pag. 92 / 93 Deutes a llarg termini Recull l'endeutament necessari per al finança- ment de la construcció de promocions immo- biliàries. El saldo de préstecs a llarg termini inclou, d’una banda, el conjunt de préstecs concedits per l'Institut Català del Sòl en el marc dels convenis signats amb la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge i, d'altra banda, els préstecs concertats amb entitats privades per al finançament de promocions en règim de protecció oficial en els marcs dels plans d’habitatge 1996-99, 1998-2001 i 2002- 2005. Creditors a termini Els passius exigibles figuren per l'import nomi- nal a pagar, classificats en deutes a llarg o a curt termini, segons que les diferents quotes a pagar presentin un venciment superior o infe- rior a dotze mesos. Ingressos i despeses Comptabilitat financera: els ingressos i despe- ses s'incorporen al compte de pèrdues i guanys segons els principis de l'acreditament i de correlació d'ingressos i despeses, indepen- dentment del moment en què es cobren o es paguen, i d'aquell en què es produeixi el reco- neixement pressupostari. Els ingressos i despeses s'incorporen a la liqui- dació pressupostària en el moment en què es produeix l'acte administratiu de reconeixement dels respectius drets i obligacions. El resultat de l’exercici ha estat de 472.862 euros, amb un cash-flow de 1.275.224 euros. La liquidació del pressupost de l’exercici pre- senta un superàvit de 695.696 euros, una vega- da ajustada la liquidació amb les desviacions positives i negatives de finançament. 2 Dades Econòmiques Pag. 94 / 95 31/12/02 31/12/01 PATRIMONI 35.909.554 35.436.693 Patrimoni 35.436.692 36.623.220 Pèrdues i guanys 472.862 -1.186.527 PROVISIONS 4.230.244 4.539.798 Per litigis en curs 48.631 48.631 Per garanties complementàries pdt. devolució 6.934 6.934 Per actuacions extraordinàries 4.174.679 4.484.233 INGRESSOS A DISTRIBUIR EN EXERCICIS DIVERSOS 9.635.441 9.144.208 Ingressos a distribuir 9.635.441 9.144.208 DEUTES A LLARG TERMINI 66.456.695 61.021.121 Préstecs l/t 66.071.805 60.380.139 Fiances metàl·lic l/t 20.100 276.192 Drets Ajunt. permuta terreny C.Teatre 364.790 364.790 TOTAL PASSIUS PERMANENTS 116.231.934 110.141.820 DEUTES A CURT TERMINI 11.839.351 7.312.668 Creditors per obligacions reconegudes 5.450.745 3.397.955 Creditors per IVA 144.793 136.403 Entitats públiques 126.011 116.383 Altres creditors no pressupostaris 4.664.692 2.562.784 Fiances i dipòsits rebuts 191.312 432.124 Préstecs c/t 1.261.798 667.019 AJUSTAMENTS PERIODIFICACIÓ 1.696.436 1.422.444 Personal pagues extres 106.504 102.518 Ingressos avançats 1.005.780 1.231.091 Finançament afectat a projectes d'inversió 0 0 Ingressos diferits 584.152 88.835 Pagaments diferits 0 0 PARTIDES PENDENTS D'APLICACIÓ 585.095 246.283 Altres partides pendents 585.095 246.283 TOTAL PASSIUS CIRCULANTS 14.120.882 8.981.395 TOTAL PASSIU 130.352.816 119.123.215 2 Dades Econòmiques Pag. 96 / 97 31/12/02 31/12/01 IMMOBILITZAT MATERIAL 65.897.946 50.208.215 Habitatges cedits en ús 3.351.870 3.351.870 Seu social 2.205.012 2.205.012 Immobles en arrendament 43.457.554 41.082.287 Elements de transport 50.569 50.569 Mobiliari i equips d'oficina 469.977 447.745 Equips procés de dades 1.348.587 1.217.712 Immobilitzat en curs de construcció 20.813.429 6.664.423 Bestretes per immobilitzat material 273.555 273.555 Amortització acumulada 5.829.764 4.822.333 Provisió depreciació 242.843 262.625 DEUTORS A LLARG TERMINI 34.586.880 36.164.960 Rebuts pendents de venciment a l/t 34.586.880 36.164.960 TOTAL ACTIU IMMOBILITZAT 100.484.826 86.373.175 EXISTÈNCIES 19.244.283 21.930.366 Habitatges adquirits a tercers 125.758 153.266 Promocions acabades pendents venda 8.660.684 8.352.888 Promocions en curs 8.113.315 12.393.582 Solars per a construcció 4.470.714 3.792.494 Provisió depreciació 2.126.188 2.761.864 DEUTORS A CURT TERMINI 5.347.913 5.885.438 Per drets reconeguts 10.015.999 10.135.466 Deutors per IVA 145.512 368.260 Entitats públiques 192.186 Rebuts pendents de venciment a c/t 777.867 737.199 Provisió insolvències 4.990.453 4.946.661 Altres provisions 601.012 601.012 COMPTES FINANCERS 5.275.794 4.934.236 Bancs 5.275.794 4.934.236 TOTAL ACTIU CIRCULANT 29.867.990 32.750.040 TOTAL ACTIU 130.352.816 119.123.215 ACTIU PASSIU BALANÇOS DE SITUACIÓ AL 31 DE DESEMBRE DE 2002 I 2001 (expressats en euros) Exercici 2002 Exercici 2001 Ingressos d'explotació Vendes 13.101.737 6.676.795 Arrendaments 4.210.211 3.964.585 Transferències corrents 35.000 0 Reintegraments 43.592 58.542 Altres ingressos 1.877.343 1.706.401 19.267.883 12.406.323 Despeses d'explotació abans financere Cost de les vendes 9.789.065 5.295.890 Personal 3.334.498 3.251.728 Tributs 514.498 517.918 Treballs, subministraments i serv. exteriors 3.810.242 3.293.703 Transferències corrents 14.095 3.005 Amortitzacions 1.011.569 978.475 Provisions -209.207 52.545 18.264.760 13.393.264 Resultat d'explotació abans financer 1.003.123 -986.941 Ingressos financers 1.668.394 1.956.571 Despeses financeres 2.283.769 2.274.524 Resultat financer -615.375 -317.953 Resultat d'explotació 387.748 -1.304.894 Resultats extraordinaris 85.114 118.367 Resultat de l'exercici 472.862 -1.186.527 Compte de resultats 3 3 Dades Econòmiques Pag. 10 / 11 COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS DELS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2002 i 2001 (expressats en euros) INGRESSOS CAP. PREV. INICIAL MODIFIC. PREV. DEFINIT. DRETS. LIQ. REC. LÍQUIDA PDT COBR. CRÈDIT. NO LIQ. A B C=A+-B D E F=D-E G=C-D MENYS A) OPERACIONS CORRENTS Impostos directe Impostos indirectes Taxes i altres ingressos 3 168.283,00 270.455,45 438.738,45 479.817,19 478.006,69 1.810,50 -41.078,74 Transferències corrents 4 12,00 12,00 35.000,00 0,00 35.000,00 -34.988,00 Ingressos patrimonials 5 6.986.772,00 6.986.772,00 7.245.449,66 5.967.748,28 1.277.701,38 -258.677,66 B) OPERACIONS DE CAPITAL 0,00 0,00 0,00 Alienació inversions reals 6 19.974.702,00 0,00 19.974.702,00 15.393.828,35 15.219.045,79 174.782,56 4.580.873,65 Transferències de capital 7 2.377.009,00 0,00 2.377.009,00 1.164.010,59 -42.743,51 1.206.754,10 1.212.998,41 Variació d'actius financers 8 18.030,00 3.665.358,55 3.683.388,55 3.683.388,55 Variació de passius financers 9 24.857.867,00 24.857.867,00 14.274.389,26 14.274.389,26 0,00 10.583.477,74 TOTALS INGRESSOS 54.382.675,00 3.935.814,00 58.318.489,00 38.592.495,05 35.896.446,51 2.696.048,54 19.725.993,95 DESPESES CAP. PREV. INICIAL MODIF. PREV. DEFINIT. OBLIG. LIQUID. PAGUES LIQ. PDT PAGM. ECONOMIES A B C=A+-B D E F=D-E G=C-D MENYS A) OPERACIONS CORRENTS Remuneracions personal 1 3.376.581,00 24.000,00 3.400.581,00 3.321.811,92 3.260.982,64 60.829,28 78.769,08 Compra béns i serveis 2 2.707.327,00 476.455,45 3.183.782,45 2.987.931,02 2.819.092,03 168.838,99 195.851,43 Interessos 3 2.994.062,00 -530.000,00 2.464.062,00 2.290.876,66 1.888.819,60 402.057,06 173.185,34 Transferències corrents 4 30.051,00 0,00 30.051,00 14.095,23 14.095,23 0,00 15.955,77 B) OPERACIONS DE CAPITAL Inversions reals 6 30.988.184,00 3.965.358,55 34.953.542,55 26.091.871,78 21.524.631,03 4.567.240,75 8.861.670,77 Transferències de capital 7 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Variació d'actius financers 8 18.030,00 18.030,00 0,00 0,00 0,00 18.030,00 Variació de passius financers 9 14.268.440,00 0,00 14.268.440,00 8.011.758,71 7.842.027,06 169.731,65 6.256.681,29 TOTALS DESPESES 54.382.675,00 3.935.814,00 58.318.489,00 42.718.345,32 37.349.647,59 5.368.697,73 15.600.143,68 PATRONAT MUNICIPAL DE L'HABITATGE LIQUIDACIÓ PRESSUPOST 2002 Liquidació del pressupost 4(+)Drets reconeguts nets 38.592.495,05(-) Obligacions reconegudes netes 42.718.345,32(-) Desviacions positives de finançament 389.769,78(+)Desviacions negatives de finançament 5.211.316,15Resultat pressupostari 695.696,10 La regulació referent a la liquidació del pressu- post de les entitats locals es troba recollida en els textos legals i reglamentaris següents: • Llei 39/88 de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals (LRHL) modificada (articles 172 a 174). • Reglament pressupostari (RP) aprovat pel Reial decret 500/90 de 20 d’abril (articles 89 a 105). • Instrucció de comptabilitat per a l’Adminis- tració local (ICAL) aprovada per Ordre del Ministeri d’Economia i Hisenda de 17 de juliol de 1990 (regles 121, 196, 345 a 354). Pel que fa al procediment d’aprovació, l’article 172.3 de la Llei 39/88, de 28 de desembre (LRHL), i l’article 90 del Reial decret 500/90, de 20 d’abril, disposen que l’aprovació de la liqui- dació del pressupost de l’Ajuntament corres- pon al president, amb informe previ de l’inter- ventor. La liquidació del pressupost de l’exercici pre- senta un superàvit de 695.696 euros, una vega- da ajustada la liquidació amb les desviacions positives i negatives de finançament. Informe auditoria 5 5 Dades Econòmiques Pag. 102 / 103 CRÈDITS Edició: Patronat Municipal de l’Habitatge Coordinació: Departament d’Imatge i Comunicació del Patronat Disseny gràfic: egg-design Impressió: Imprenta Municipal D.L. ISBN Imprès en paper llibre de clor i reciclat