Man ual de disseny 2016 de c arrils bic i de Barcelona Edició: Direcció de Serveis de Mobilitat Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Gerència d’Ecologia Urbana Direcció i coordinació: en ordre alfabètic, Enrique Barquets Alfonso, Silvia Esteban Pérez, Natalia Feu Palomero, Carlos M. López Lois, Diego Navarro Molina i Martí Ros Farré. Redacció: Manuel Crespo Yáñez i Joan Valls Fantova. Delineació: Tomeu Rosselló Robert. P ròleg 1 1 Pròleg El present document es crea amb la intenció d’unificar criteris i simplificar el procés constructiu i de disseny de les noves vies ciclables de la ciutat de Barcelona. El Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018 (PMU) planteja un conjunt de mesures encaminades a donar més protagonisme als vianants i als ciclistes, a fomentar l’ús del transport públic col·lectiu i a reduir l’ús del vehicle privat, amb l’objectiu de millorar la qualitat de la ciutat, la seguretat viària i l’eficiència del conjunt del sistema de mobilitat. El PMU de Barcelona recull la tendència creixent que té aquest mode de transport a la ciutat i es marca l’objectiu d'incrementar els desplaçaments en bicicleta en un 67% respecte els valors del 2011. La bicicleta és una eina bàsica en el model de mobilitat de la ciutat. Promovent el desenvolupament d’una xarxa principal de bicicletes i combinant-ho amb un model de proximitat, es garantirà un índex d'accessibilitat global en bicicleta òptim per a la ciutat. Aquest manual es el resultat de la necessitat d’establir criteris d’ordenació viària per els carrils bici i vies ciclables, que s’expressa en la Mesura de Govern “Estratègia de la Bicicleta per Barcelona”, que es va presentar el 27 de novembre de 2015 al Ple Municipal. A la Estratègia es planteja l’evolució que ha de tenir la xarxa de carrils bici per avançar de la cobertura del 72% de la població a menys de 300 m d’un carril (any 2013) fins al 98% a l’any 2018. El manual està estructurat en un format de fitxes molt visuals que determinen les diferents configuracions de carrils bici, les seves connexions, entroncaments i solucions constructives. Tota la documentació és extractable i referenciable. Cadascuna de les fitxes inclou indicacions, detalls constructius i esquemes per tal de agilitzar i simplificar tant el disseny com la construcció dels nous carrils bici. El document està orientat tant per a redactors i contractistes de projectes així com a tècnics i usuaris. M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 C ontinguts 2 2 Continguts 1 Pròleg 2 Continguts 2.1 Índex fitxes 2.2 Correspondència amb el Manual de Senyalització Urbana 2014 3 Principis 4 Normativa que afecta la construcció de carrils bici 2.1 Índex fitxes Codi Títol Codi manual de senyalització Notes TIPOLOGÍES T-0 Amplades de carrils de circulació N/A Carrer de 6m: carril bici unidireccional + 1 T-1a N/A carril de circulació en zona 30 Carrer de 6m: carril bici bidireccional + 1 T-1b N/A carril de circulació en zona 30 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 3 T-2a N/A carrils de circulació 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 2 T-2b N/A carrils de circulació + 1 cordó de serveis 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 2 T-2c carrils de circulació + 1 cordó de serveis N/A contigu 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 2 T-2d N/A carrils de circulació + 1 carril bus 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 1 T-2e N/A carril de circulació + 2 carrils de serveis 10 m d’amplada: carril bici unidireccional + 1 T-2f carril de circulació + 1 carrils de serveis + 1 N/A carril bus 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 3 T-2g G-17 carrils de circulació 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 2 T-2h G-18 carrils de circulació +1 cordó de serveis 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 2 T-2i carrils de circulació +1 cordó de serveis N/A contigu 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 2 T-2j carrils de circulació +1 cordó de serveis G-19 contigu 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 1 T-2k G-20 carrils de circulació + 2 cordons de serveis M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 C ontinguts 3 Codi Títol Codi manual de senyalització Notes 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 1 T-2l carril de circulació + 1 cordó de serveis G-14 contigu + carril bus 10 m d’amplada: carril bici bidireccional + 1 T-2m carril de circulació + 1 cordó de serveis N/A contigu + carril bus 15m d’amplada: Carrer de doble sentit de T-3a N/A circulació amb carrils bici laterals 20 m d’amplada: Carrer de doble sentit amb T-4a G-21 carril bici doble central T-5a Accessibilitat. Parades de bus N/A T-5b Accessibilitat. Contenidors de rebuig. N/A T-5c Accessibilitat. Nou carril bici en vorera. N/A T-6 Velocitat de disseny. Radis de gir. N/A Senyals horitzontals H-1a Marques longitudinals. Línia contínua. D-4 H-1b Marques longitudinals. Línia discontínua. N/A Marques longitudinals. Inscripció de bicicleta H-1c E-77 en carrils bici Marques longitudinals. Inscripció de bicicleta H-1d E-77 en pasos ciclistes Marques transversals. Línia de detenció (Manual de H-2a M-4.1 contínua. Fomento) Marques transversals. Línia de detenció H-2b N/A discontínua. H-2c Marca de cediu el pas E-74c H-2d Marca de STOP E-73b H-2e Avís d'aparcaments de bicicletes E-91 Marques tranversals. Marques en cruïlla per a H-2j E-5a / D-52c bicicletes. Cruïlla sense desviament de trajectòria de H-3a N/A carril bici per posible conflicte cotxe-bici Criteris per al desviament de la trajectòria H-3b dels carrils bici en el cas que hi hagi catifa N/A vermella Cruïlla amb desviament de trajectòria de carril H-3c N/A bici per possible conflicte cotxe-bici Cruïlla amb desviament de trajectòria del H-3d carril bici amb un carril de serveis contigu al N/A mateix per possible conflicte cotxe-bici. Cruïlla amb desviament de trajectorias dels H-3e N/A dos carrils bici. Detall de l’element de desviament de H-3f N/A trajectòria H-4a Zona 30. Inici i fi de zona 30. F-50a/F-51a H-4c Carrer 30 N/A M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Continguts 4 Codi Títol Codi manual de senyalització Notes Senyals verticals V-0 Dimensions dels senyals verticals N/A Senyal d'advertència. Avís de presencia de (Manual de V-1a P-22 ciclistes. Fomento) (Manual de V-2a Senyal de prioritat. Cediu el pas. R-1 Fomento) (Manual de V-2b Senyal de prioritat. STOP. R-2 Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Circulació (Manual de V-3a R-100 prohibida. Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Camí (Manual de V-3b R-410 reservat per a vianants. Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Prohibició a (Manual de V-3c R-114 la circulació de bicicletes. Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Entrada (Manual de V-3d R-101 prohibida. Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Prohibit el (Manual de V-3e R-302 gir a la dreta Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Prohibit el (Manual de V-3f R-302 gir a l'esquerra Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Prohibits la (Manual de V-3g R-307 parada i l'estacionament Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Prohibit (Manual de V-3h R-308 l'estacionament Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Direcció (Manual de V-3i R-400 i ss. obligatòria Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Direcció (Manual de V-3j R-403a i b obligatòria Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Via (Manual de V-3k R-407 reservada per a cicles o via ciclista Fomento) Senyal de prohibició o regulació. Camí V-3l B-56 reservat per a bicicletes i vianants. Senyal d'indicació, orientació o (Manual de V-4a S-15a complementari. Calçada sense sortida Fomento) Senyal d'indicació, orientació o V-4b A-7 complementari. Aparcament de bicicletes Senyal d'indicació, orientació o V-4c complementari. Senyal d'indicació de carril B-80 i següents bici Senyal d'indicació, orientació o V-4d N/A complementari. Línia avançada de detenció. Senyal d'indicació, orientació o (Manual de V-4f S-30 complementari. Zona 30 Fomento) Senyal d'indicació, orientació o V-4g C-5w complementari. Excepte bicicletes Semàfors S-0 Models de semàfors. Mides. N/A S-1a Semàfors. Simetria. N/A M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Continguts 5 Codi Títol Codi manual de senyalització Notes S-1b Semàfors. Feixos de llum no bloquejats N/A S-1c Semàfors. Orientació a l’usuari N/A S-1e Semàfors. Òptiques mixtes N/A S-1f Mides de fletxes N/A Semàfors en cruïlles. Carril bici en el mateix S-2a N/A sentit que els automòbils Semàfors en cruïlles. Carril bici en sentit S-2b N/A contrari al dels vehicles motoritzats Semàfors en cruïlles. Intersecció de dos S-2c carrils de bicicletes unidireccional o N/A bidireccional S-2d Semàfors en cruïlles. Intersecció en rotondes N/A Semàfors en cruïlles. Passos de vianants S-2e N/A aïllats amb semàfors S-3a Nomenclatura de semàfors I N/A S-3b Nomenclatura de semàfors II N/A Senyals d’Orientació O-1 Senyals d'orientació. Tipologia. N/A Senyals d'orientació. Col·locació respecte als O-2 N/A ciclistes Dissenys Avançats Inicis i finals de carrils bici. Intersecció amb Y-1b més infraestructura ciclista però sense N/A continuïtat Inicis i finals de carrils bici. Incorporació de Y-1c un carril al flux de la resta del trànsit del N/A carrer Interseccions. Combinació dels passos de Y-2a N/A vianants i dels passos ciclistes. Y-2b Interseccions. Línies avançades de detenció N/A Y-5b Refugis per a ciclistes N/A Y-7a Guals N/A Y-7b Guals amb línia de serveis N/A Aparcaments de bicicletes en vorera amb els Y-8a N/A automòbils aparcats en cordó Aparcaments de bicicletes en triangle de Y-8c N/A xamfrà Aparcaments de bicicletes en calçada amb Y-8d N/A línia de serveis estreta Aparcaments de bicicletes. Estacionament Y-8f N/A del Bicing Y-8g Aparcament de bicicletes en xamfrà N/A Y-9a Serveis afectats. Parades d'autobusos N/A Serveis afectats. Serveis de càrrega i Y-9b N/A descàrrega M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 C ontinguts 6 Codi Títol Codi manual de senyalització Notes Serveis afectats. Serveis de càrrega i Y-9c N/A descàrrega Y-9d Serveis afectats. Zona blava i verda N/A Y-9e Serveis afectats. Zona blava i verda N/A Serveis afectats. Persones amb mobilitat Y-9f N/A reduïda. Serveis afectats. Contenidors i serveis de Y-9g N/A recollida de rebuig. Serveis afectats. Contenidors i serveis de Y-9h N/A recollida de rebuig en cruïlla I. Serveis afectats. Contenidors i serveis de Y-9i N/A recollida de rebuig en cruïlla II. Cruïlla amb carril bici sense conflicte cotxe- Y-10a G-73 bicicleta amb carril de serveis. L’amplada del pas de bicicletes serà aquella Y-10b que tingui el carril bici, independentment de G-73 si el carril es unidireccional o bidireccional. Cruïlla amb carril bici i possible conflicte Y-10c G-72 cotxe-bicicleta. Cruïlla amb carril bici, possible conflicte Y-10e N/A cotxe-bicicleta i desplaçament de trajectòria. Cruïlla amb dos carrils bici, possible conflicte Y-10g cotxe-bicicleta en un d’ells i desplaçament de N/A trajectòria en els dos. Cruïlla amb carril bici, possible conflicte Y-10h cotxe-bicicleta i desplaçament asimètric de N/A trajectòria. Cruïlla amb carril bici, possible conflicte Y-10i cotxe-bicicleta i desplaçament de trajectòria N/A (II) Cruïlla amb carril bici i elements de protecció Y-11a N/A de radi de gir d’automòbils. Infraestructura I-2a Segregació lleugera N/A I-2b Segregació densa N/A I-2c Segregació total N/A I-2d Col·locació de les peces de segregació N/A I-2e Altres abalisaments N/A Abalisaments i segregació a l’entrada dels I-2f N/A carrils bici. I-3 Drenatge N/A M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Continguts 7 2.2 Correspondència amb el Manual de Senyalització Urbana 2014 Codi manual de Índex al senyalització nou manual Títol Senyal d'indicació, orientació o complementari. A-7 V-4b Aparcament de bicicletes Senyal de prohibició o regulació. Camí reservat per a B-56 V-3l bicicletes i vianants. Senyal d'indicació, orientació o complementari. Senyal B-80 i ss. V-4c d'indicació de carril bici C-5w V-4g Senyal d'indicació, orientació o complementari. Zona 30 D-4 H-1a Marques longitudinals. Línia contínua. D-51c H-2g Marca transversal pas de bicicletes amb catifa vermella D-52c E-5a H-2f Marca transversal pas de bicicletes E-73b H-2d Marca de STOP E-74c H-2c Marca de cediu el pas Marques longitudinals. Inscripció de bicicleta en carrils E-77 H-1c bici Marques longitudinals. Inscripció de bicicleta en passos E-77 H-1d ciclistes E-91 H-2e Avís d'aparcaments de bicicletes F-50a/F-51a H-4a Inici zona 30 F-50b/F-51b H-4b Fi zona 30 Un carril de circulació i un de bicicletes bidireccional, un G-14 T-2l de serveis i un carril bus en 10 m d'amplada Tres carrils de circulació i un de bicicletes bidireccional, G-17 T-2g en 10m d'amplada Dos carrils de circulació i un de bicicletes bidireccional, i G-18 T-2h un de serveis, en 10 m d'amplada Dos carrils de circulació i un de bicicletes bidireccional i G-19 T-2j un carril bus en 10 m d'amplada Un carril de circulació i un de bicicletes bidireccional i dos G-20 T-2k de serveis, en 10 m d'amplada G-21 T-4a Calçada de doble sentit amb carril bici central Cruïlla amb carril bici amb possible conflicte cotxe- G-72 Y-10c bicicleta Y-10a G-73 Cruïlla amb carril bici sense conflicte cotxe-bicicleta Y-10b M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Principis 8 3 Principis Aquest és un manual de recomanacions de criteri tècnic i en cap cas pot substituir el personal tècnic municipal responsable del projecte. La implantació de qualsevol infraestructura ciclable requereix l’aprovació prèvia de la Direcció de Serveis de Mobilitat. Els principis de concepció d’aquest manual han estat els que es detallen a continuació: • Seguretat • Llegibilitat • Linealitat i continuïtat • Accessibilitat • Convivència • Qualitat i confort • Durabilitat i manteniment • Ecologia i economia • Estètica Seguretat. És el principi al que més importància se li ha donat en aquest manual. La construcció de qualsevol infraestructura comporta assumir el risc que suposa que hi hagi usuaris que la utilitzin. La resta de principis, excepte ecologia i economia, genera indirectament un augment de la seguretat. Llegibilitat. Una infraestructura no pot generar confusió. Un usuari no ha de prestar més atenció a la infraestructura per tal d'entendre-la que al trànsit. Linealitat i continuïtat. Segueixen un patró similar al paràgraf anterior. Si l'usuari ha de prestar atenció a com ha de continuar el seu camí pot perdre capacitat d’atendre altres elements i usuaris del trànsit, i això pot posar en risc la seguretat de qualsevol d'ells. Accessibilitat. És d’obligatori compliment segons la llei d’accessibilitat. Tots els usuaris del viari han de poder accedir a qualsevol infraestructura que existeixi. A més, cal que els usuaris amb limitacions de percepció acústica, visual o d’altres, tinguin les mesures necessàries per percebre els canvis en la secció transversal. Convivència. És fonamental per una correcta redistribució de l'espai. L’objectiu d’aquest principi és reduir els punts de conflicte, que es generen quan les trajectòries d'uns usuaris es creuen amb les d'altres que són vulnerables. Es consideren les necessitats tant de ciclistes com de la resta d'usuaris de la via. Qualitat. És el principi que permet als usuaris valorar positivament la nova obra construïda i que proporciona una percepció de més seguretat i confort. Durabilitat. Es tradueix en l’eficiència en l’amortització de qualsevol infraestructura. L'obra construïda ha de mantenir-se en òptimes condicions el màxim temps possible. Ecologia i Economia. Són principis que s’incorporen en totes les noves infraestructures que es realitzin. Aquest manual té com objectiu facilitar l’estandardització de conceptes i criteris, per optimitzar temps i obtenir indirectament un estalvi econòmic. Estètica. Permet integrar els carrils bici i vies ciclables en l’entorn existent, minimitzant l’impacte visual. M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Normativa que afecta la construcció de carrils bici 9 4 Normativa que afecta la construcció de carrils bici En el present capítol es mostra el llistat de lleis i normatives vigents que s'apliquen en la construcció de carrils bicis a espai públic. Algunes d'elles són d'obligat compliment, i altres han servit de referència per efectuar aquest manual. El llistat que apareix és el vigent a data de redacció, però, sempre cal aplicar el vigent en el moment de disseny. L'Ajuntament de Barcelona i els autors d'aquest manual no es fan responsables de cap tipus de perjudici a causa de que no s'apliqui la normativa legal vigent en els projectes que s'hagin basat en aquest manual, així com en qualsevol altre aspecte relatiu a la construcció i explotació de qualsevol infraestructura. • Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic d'Espanya • Llei 37/2017 de 29 de setembre, de Carreteres. • Reial Decret 1812/1994 de 2 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Carreteres d'Espanya • Llei 7/1993 de 30 de setembre, de Carreteres de Catalunya i text refós per decret legislatiu 2/2009. • Decret 293/2003, de 18 de novembre, per qual s'aprova el Reglament general de carreteres de Catalunya. • Instrucció de Carreteres I.C. (instrucció d'obligat compliment en àmbit interurbà, però recomanable ús per àmbit urbà) i reste d’instrucciones tècnicas de la Generalitat. • Plec de prescripcions tècniques generals per a obres de carreteres i ponts PG-3 (instrucció d'obligat compliment en àmbit interurbà, però recomanable ús per àmbit urbà) • Ordre Circular 31/2012 del Ministerio de Fomento sobre proposta i fixació de fórmules polinòmiques de revisió de preus en els projectes d'obres de la direcció general de carreteres • Reial Decret 1359/2011 pel qual s'aprova la relació de materials bàsics i les fórmules tipus generals de revisió de preus dels contractes d'obres i de contractes de subministrament de fabricació d'armament i equipament de les Administracions públiques • Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, d'Espanya • Reial Decret 39/1997, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de prevenció, d'Espanya • Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat, del Parlament de Catalunya • Mesura de Govern de l’Ajuntament de Barcelona: Estratègia de la bicicleta per Barcelona M ANUAL DE DISSENY DE CARRILS BICI DE BARCELONA | 2016 Fitxes T Tipologies N/A Aquesta fitxa mostra les amplades dels diferents tipus d’elements longitudinals típics de la via pública i complementa les fitxes T1 a T4 d’aquest manual. Les amplades podran ser modificades en cas que ho consideri la Direcció de Serveis de Mobilitat. Les amplades s’acoten als plànols amb el codi alfabètic especificat a la primera columna i no inclouen les línies de separació que els delimiten (x, x’). Aquestes mides estableixen els estàndards de disseny per a la xarxa bàsica o primària. La rigola s’inclou en les dimensions indicades en el present quadre. Els carrils bici, sempre que sigui possible, es situaran a l'esquerra del sentit de la circulació dels vehicles motoritzats. Respecte el carril de circulació, cal indicar que en cas que hi hagi un únic carril de circulació de vehicles motoritzats, l'ample d’aquest carril serà 3,5 m. CARRIL BICI Condicions Amplada Amplada Codi Descripció especifiques mínima (m) recomanada (m) a Carril bici unidireccional 1,40 2,00 Sempre a’ Carril bici bidireccional 0,95 1,20 FRANJA SEGURETAT CARRIL BICI Condicions Amplada Amplada Codi Descripció especifiques mínima (m) recomanada (m) Sense cordó/cordó 0,25 0,30 b Franja de seguretat carril bici de cicles Cordó d’automòbils 0,60 0,80 CORDÓ DE SERVEIS Condicions Amplada Amplada Codi Descripció especifiques mínima (m) recomanada (m) Aparcam. de cicles 0,90 1,40 / 1,70 c Cordó de serveis Cordó d’automòbils 1,70 1,90 CARRILS DE CIRCULACIÓ Condicions Amplada Amplada Codi Descripció especifiques mínima (m) recomanada (m) d Carril circulació vehicles Sempre 2,40* 2,70* e Carril bus Sempre 2,80 2,90 LÍNIA DE SEPARACIÓ Condicions Codi Descripció Amplada (m) especifiques x Sempre 0,10 Línia separació x’ Separació carril bus 0,30 Amplades SENSE línies incloses (x, x’) i per a trams rectes. *En cas que hi hagi un únic carril de circulació de vehicles motoritzats, l'amplada d’aquest carril serà 3,5 m. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de senyalització horitzontal. a carril unidireccional 2 b banda seguretat 0.3 d carril de circulació 3.5 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de senyalització horitzontal. a’ carril bidireccional 0.95 b banda seguretat 0.3 d carril de circulació 3.5 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de senyalització horitzontal. a carril unidireccional 2 b banda seguretat 0.4 d carril de circulació 2,4 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 2 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.5 c cordó de serveis 1.9 d circulació 2.6 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada c (0,5) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 2 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.9 c cordó de serveis 1.9 d circulació 2.4 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 1.5 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.3 d circulació 2,4 e carril bus 2.8 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 2 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.7 c cordó de serveis 1,7 d circulació 3,5 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada (0,7) (1,7) (1,7) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 1.8 senyalització horitzontal. b banda de seguretat 0.7 c cordó de serveis 1.7 d circulació 2.4 e carril bus 2.8 secció inicial secció proposada secció inicial secció proposada (2.4) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-17 El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de senyalització horitzontal. a’ carril bidireccional 1 b banda seguretat 0.3 d carril de circulació 2,4 secció inicial secció proposada Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-18 El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a’ carril bidireccional 1.25 / 1,0 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.3 c cordó de serveis 1.9 d circulació 2.4 / 2,5-2,8 secció inicial secció proposada d d a’ Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a’ carril bidireccional 1 / 1.1 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.8 c cordó de serveis 1.9 / 1.7 d circulació 2,4 secció inicial secció proposada (0.8) (1.9) (1.1) (1.1) (0.8) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-19 El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a’ carril bidireccional 0,95 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.3 d circulació 2,4 e carril bus 2.8 secció inicial secció proposada d d Aquesta secció no compleix les amplades mínimes Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures GN-/2A0 El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a’ carril bidireccional 0,95 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0.7 c cordó de serveis 1.7 d circulació 3.5 secció inicial secció proposada Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures GN-/1A4 El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a’ carril bidireccional 0,95 senyalització horitzontal. b banda seguretat 0,60 c carril de serveis 1.7 d circulació 2,4 e carril bus 2.8 secció inicial secció proposada Aquesta secció no compleix les amplades mínimes Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de a carril unidireccional 1.2 senyalització horitzontal. b banda de seguretat 0.3 c cordó de serveis 1.9 c cordó de cicles 1.4 d carril de circulació 3.5 secció inicial secció proposada c (1.9) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Les amplades indicades no inclouen les línies de Codi Tipus Amplada (m) senyalització horitzontal. a carril unidireccional 1.4 b banda de seguretat 0,25 d circulació 2,4 d circulació central 3 a b d d d d b a Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures El carril bici es situa a l’esquerra de la via. Codi Tipus Amplada m(mín) ima (m) Les amplades indicades no inclouen les línies de ae’ carril ebnidtirre csceirovneaisl 03,925 senyalització horitzontal. bh ebastnadcaio dnea ms egnut retat 01.,78 jd cbircci uulnaicdióir . 21,4 me bcarnrdil ab utusr ismes. 20,281 e d d b a’ a’ b d d e b (0.8) Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En el cas que les parades de bus són a al mateix costat de calçada que el carril bici, caldrà proveir d'una rampa als ciclistes per tal de que la vorera i l'obra de pas de l'autobús estiguin al mateix nivell. N/A En el cas que es situin els contenidors al mateix costat que el carril bici, caldrà construir una rampa per tal que els contenidors estiguin a nivell amb la vorera. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A No es recomana, en general, la construcció de vies per a bicicletes en vorera. En el cas que sigui necessària la construcció d'un nou carril bici a vorera o a l’espai per a vianants, caldrà construir la nova infraestructura a un nivell diferent del dels vianants separats mitjançant vorada. En el cas en què això tampoc sigui possible, es definiran solucions alternatives prèvia aprovació de la Direcció de Serveis de Mobilitat. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En realitzar un projecte de carril bici, cal Velocitat (km/h) Radi de gir (m) establir una velocitat de disseny per als 40 47 ciclistes. Per donar un bon servei, caldrà que 35 34 els radis de gir siguin suficients per mantenir la 30 23 velocitat de disseny. El radi de gir és el radi de 25 14 la corba que realitza la trajectòria de l'eix d'un 20 8 15 4 vehicle (inclòs els ciclistes). 10 1 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes H Senyals Horitzontals D-4 Línia que impedeix l'avançament entre bicicletes. N/A Línia que permet l'avançament entre bicicletes. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures E-77 X Per a la ubicació dels inscripcions de bicicletes es realitzaran els següents passos. En primer lloc s'ubicarà Amplada Amplada una inscripció a l'inici de cada carrer excepte en els guals, carril (L) logo (A) on es col·loca al final. Es mesura la distància entre ja sigui, (13/8) la inscripció d'inici del carril, o bé el punt mig del gual X consecutius (valor X). En el cas en què aquesta distància L < 100 80 sigui major de 50 metres, es col·locarà un grup 100 < L < 120 95 d'inscripcions a la meitat. 120 < L < 160 110 L > 160 150 L L E-77 X Per a la ubicació dels inscripcions de bicicletes es Amplada Amplada realitzaran els següents passos. En primer lloc s'ubicarà carril (L) logo (A) una inscripció a l'inici de cada. A continuació, es busca l'eix L < 100 80 del primer carril del carrer que creua per cada sentit de (13/8) circulació del pas de ciclista i es dibuixa un logotip en el 100 < L < 120 95 X mateix, sempre que la distància entre les inscripcions inicials (distància X) sigui menor de 25 metres. 120 < L < 160 110 L > 160 150 L L Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures M-4.1 Marca el punt de parada on els vehicles s'han d'aturar, segons la senyalització que l'acompanyi: Stop o semàfor en vermell. El gruix de la banda és de 0,4 metres i l'amplada amb la llum dels carrils als quals s'apliqui. N/A Marca el punt de parada on els vehicles s'han d'aturar, segons la senyalització que l'acompanyi: marca de cediu el pas o semàfor que només tingui fase ambre intermitent. El gruix de la línia és de 0,4 metres i l'amplada serà: 2/8 L blanc +1/8 L buit + 2/8 L blanc + 1/8 L buit + 2/8 L blanc, on L és el ample del carril. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures E-74c La marca viària de cediu el pas permet als ciclistes identificar una zona on altres usuaris tenen prioritat. Sempre es col·loquen abans d'un escaquer, abans d'un pas de vianants sense semàfor o al final d'un carril bici on els ciclistes s'incorporen al trànsit. E-73b La marca vial de Stop obliga els ciclistes a aturar-se per cedir el pas a Amplada carril Amplada logo la resta d'usuaris en la línia de detenció contínua on no hi ha semàfor. (L) (A) Les dimensions també apareixen a la imatge adjunta. El valor de Y es 80 < L < 100 80 0,5 el valor de X. 100 < L < 120 95 120 < L < 160 110 L > 160 150 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures E-91 Logotip que es col·loca a 30 metres d'un aparcament de bicicletes en calçada, ja sigui públic com del servei de bicicletes públiques, bicing. E-91 5 2 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures E-5a / D-52c L'amplada del pas es mesura entre els costats Intersecció d’un carril bici amb una altra via en la interiors dels quadrats i aquest ha de ser igual que els ciclistes no tenen prioritat. que la llum del carril bici. L’interior del costat dels quadrats serà continuació de la vora de la vorera, sempre que la rigola sigui part del carril bici. La catifa vermella és una marca vial que dóna Intersecció d’un carril bici amb una altra via en la informació a tots els usuaris de la calçada. que els ciclistes no tenen prioritat. La catifa Ressalta la zona en la trajectòria de vehicles vermella s’utilitza perque existeix un possible automòbils on hi existeix possibilitat de conflicte de trajectories paral·leles. conflicte amb les bicicletes en trajectòries paral·leles. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Quan hi ha possibilitat de conflicte amb les bicicletes i els vehicles motoritzats en trajectòries paral·leles, cal que es senyalitzi mitjançant una catifa vermella. Com a criteri general, no s’efectuarà desviament de trajectòria dels carrils bici. No obstant, en els casos que es recullen en la fitxa H-3b es necessari efectuar-lo. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Com a criteri general, no s’efectuarà desviament de trajectòria dels carrils bici. No obstant, s’ha d’efectuar desviament de trajectòria, en cas que la cruïlla disposi de xamfrans i es doni alguna de les següents condicions: • No hi ha cordó de serveis contigu al carril bici • Intersecció de dos carrils bici (s’efectua desviament de la trajectòria en els dos carrils bici) • El carril de circulació d'automòbils contigu al carril bici es específic de gir • Hi ha més de dos carrils de circulació de vehicles motoritzats (excepte carril bus) en el carrer de sortida de la cruïlla Independentment d’aquests criteris, en cruïlles que no disposin de xamfrans però l’embocadura (carrer de sortida de la cruïlla) disposa de dos o més carrils de circulació (excepte carril bus), es podran efectuar mesures complementàries de seguretat com la que determina la fitxa Y-11a o altres que pugui determinar la Direcció de Serveis de Mobilitat. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Per tal d'evitar que els turismes envaeixin el carril bici al realitzar el gir en la mateixa fase de semàfor, es realitza un petit desviament de la trajectòria del carril. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Per tal d'evitar que els turismes envaeixin el carril bici al realitzar el gir en la mateixa fase de semàfor, es realitza un petit desviament de la trajectòria del carril. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Per tal d'evitar que els turismes envaeixin el carril bici al realitzar el gir en la mateixa fase de semàfor, es realitza un petit desviament de la trajectòria del carril. En aquest cas, encara que un dels carrils bici no té conflicte de trajectòries, es realitza un doble desviament de trajectòria per millorar la seguretat en els punts d'espera de les bicis que realitzen el gir i així apartar-los dels vehicles que realitzen els girs conflictius. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En aquesta fitxa es mostra la definició geomètrica del element de desviament de trajectòria. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures F-50a/F-51a Les zones 30 són zones de trànsit pacificat, en el qual es permet el trànsit de ciclistes, ja que el tràfic d'automòbils té limitada la seva velocitat a 30 km / h. Al llarg de la via es posaran recordatoris, a l'entrada dels carrers després d'una intersecció, sent necessari posar un ressalt per als vianants en els passos dels mateixos. E-77a E-75 E-75a Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els carrers 30 són carrers de trànsit pacificat, en el qual es permet el trànsit de ciclistes, ja que el tràfic d'automòbils té limitada la seva velocitat a 30 km / h. Un carrer 30 es diferencia d'una zona 30 en què aquesta està aïllada a la resta del viari mentre que la zona 30 és un recinte tancat. Al llarg de la via es posaran recordatoris, a l'entrada dels carrers després d'una intersecció, sent necessari posar un ressalt per als vianants en els passos dels mateixos. E-77a E-75 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes V Senyals Verticals N/A Els senyals verticals tindran les dimensions que es mostren en la fitxa. Es podran utilitzar senyals per automòbils si el us de les mateixes el comparteixen bicicletes i automòbils. Diàmetre 400 mm Aresta 400 mm 600 x 400 mm Separació entre paral·leles 400 mm Aresta 600 mm Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures P-22 Perill per la proximitat d'un pas per a ciclistes o d'un lloc on sovint els ciclistes surten a la via o la creuen. S'ha de posar en les interseccions amb passos ciclistes que no estiguin regulades per semàfors. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-1 Obligació per a tot conductor de cedir el pas en la pròxima intersecció als vehicles que circulin per la via a la qual s'aproximi. El senyal vertical V-2a / R-1 s'ha d'acompanyar obligatòriament de la marca vial horitzontal H-2c / E-74c. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-2 Obligació per a tot conductor de detenir el seu vehicle davant la pròxima línia de detenció o, si no n'hi ha, immediatament abans de la intersecció, i cedir el pas en la mateixa als vehicles que circulin per la via que s'aproximi. Sempre que l'encreuament no estigui regulat per semàfors i hi hagi un carril bici, es donarà prioritat als usuaris que circulin en paral·lel al carril bici, situant un senyal V-2b en la resta de vies. El senyal vertical V-2b / R-2 s'ha d'acompanyar obligatòriament de la marca vial horitzontal H-2d / E-73b. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-100 Prohibició de circulació a tota classe de vehicles en els dos sentits. Es farà servir el senyal R-100 per a aquelles vies en què expressament no puguin circular bicicletes. Com a norma general es farà servir el senyal V-3b R-410 Obligació per als vianants camí a la qual estigui situat i prohibició als usuaris de la via d'utilitzar. En el cas que sigui zona de convivència entre vianants i ciclistes, es farà servir el senyal V-3-j R-114 Senyal que específicament prohibeix l'accés a ciclistes conduint la bicicleta. Podran anar amb la bici caminant. Aquest senyal està especialment indicada per a voreres bici que s'han desmantellat per un nou carril bici en calçada o perquè els ciclistes circulin per calçada lateral o en vies amb dos calçadas amb rambla en el mig en la qual no es permet el trànsit de bicicletes ja que aquestes estan destinades a que facin servir les calçades. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-101 Prohibició d'accés a tota classe de vehicles. En el cas que hi hagués un carril bici de dos sentits, haurà d'anar acompanyada d'un senyal C-5wo equivalent. El senyal es situa en el costat oposat des del qual accedeixen els vehicles en el cas al carrer que interseca combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-302 Gir a la dreta prohibit. Prohibició de canviar de direcció a la dreta. En cas que es pugui realitzar girs de ciclistes, ha d'anar indicat amb el senyal C-5w El senyal sempre s'ubicarà al costat dret de la calçada. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-303 Gir a l'esquerra prohibit. Prohibició de canviar de direcció a l'esquerra. En cas que es pugui realitzar girs de ciclistes, ha d'anar indicat amb el senyal C-5w. El senyal sempre s'ubicarà al costat esquerra de la calçada. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-307 Prohibició de parada i estacionament al costat en què estigui situat el senyal. Excepte indicació en contra, la prohibició comença a la vertical del senyal i acaba a la intersecció més propera R-308 Prohibició d'estacionament al costat de la calçada en què estigui situat el senyal. Excepte indicació en cas contrari, la prohibició comença a la vertical del senyal i acaba a la intersecció més pròxima. No prohibeix la parada. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-400 i ss. Senyal que indica el sentit obligatori que han de prendre tots els vehicles a la intersecció. En cas que les bicicletes puguin realitzar altres moviments fora de l'obligatori haurà de portar acompanyada del senyal C-5w o equivalent. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-403 a i b Senyal que indica el sentit obligatori que han de prendre tots els vehicles a la intersecció. En cas que les bicicletes puguin realitzar altres moviments fora de l'obligatori haurà de portar acompanyada del senyal C-5 o equivalent. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures R-407/R-505 Obligació per als conductors de cicles de circular per la via a la qual estigui situat i prohibició als altres usuaris de la via d'utilitzar. En el cas que sigui zona de convivència entre vianants i ciclistes, es farà servir el senyal B-56. Senyal que adverteix del fi de la infraestructura reservada a ciclistes. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures B-56 Indica un carrer de vianants on es permet la circulació amb bicicletes. Es podria afegir una placa complementària si fos necessari. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures S-15a Indica que la calçada que figura en el senyal, els vehicles només poden sortir pel lloc d'entrada. És possible que el carrer disposi d'algun accés exclusiu de vianants i ciclistes. Això es pot solucionar afegint un plafó complementari com el que apareix en el quadre de sota. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures A-7 Senyal situada en els aparcaments de bicicleta per informar els usuaris dels mateixos. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures B-80 i ss. Senyals d'indicació de carril bici. Indica als usuaris del carril bici quina és la direcció que han de prendre per continuar per una infraestructura indicada per als ciclistes. Pot ser exclusiva o no. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Aquest tipus de zona avançada està indicada perquè les bicicletes puguin realitzar els girs a la dreta sense envair el pas de vianants i no es saltin el semàfor en vermell. La zona avançada no resol aquest concepte quan la fase del semàfor està en verd. E-77 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures S-30 Indica la zona de circulació especialment condicionada que està destinada en primer lloc als vianants. La velocitat màxima dels vehicles està fixada en 30 km / h. Els vianants tenen prioritat. Ha d'anar acompanyada de la marca viària i en acabar la zona 30, es col·locarà un senyal S-31 i la seva marca vial corresponent. combinacions o alternatives E-77a E-75 E-75a Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures C-5w Senyal que acompanya qualsevol altre senyal que eximeix el seu compliment a ciclistes. En cas que sigui necessari un text per eximírselo a diversos usuaris, s'acompanyarà segons s'indica en les figures. És important que aparegui el logo de les bicicletes perquè no s'aturin a comprovar que estan inclosos en el cartell. combinacions o alternatives Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes S Semàfors N/A En cruïlles on es vagi a realitzar una senyalització de semàfors nova, s'instal·larà el model S9 de tipus LED per als focos de 200 mm y el model MIKRON per als focos de 100 mm. Els semàfors model MIKRON es posaran de tal manera que la base del semàfor estigui a 1,7 m de alçada. En cruïlles on la instal·lació de semàfors ja existeix, s'instal·larà el mateix model que existeixi, sigui d'incandescència o de LED. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Si fos necessari instal·lar diversos focus complementaris en una mateixa columna, s'instal·laran de manera que els grups de llums mantinguin la simetria, no es col·locaran dos grups de llums en un mateix braç si queda un costat de la columna sense braç i grup. N/A Es busca que els focus estan orientats als seus usuaris sense que hi hagi altres focus que bloquegin la visibilitat. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A S'intenta que els focus de llum estan orientats cap als usuaris. Això és obligatori per als focus ciclistes amb diversos grups dirigits a carrils específics. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En el cas que hi hagi un pas de vianants combinat amb un pas ciclista, s'instal·laran òptiques mixtes en els focus dels semàfors. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els focus de 100 mm de diàmetre seran utilitzats per als ciclistes sempre que la distància des del punt de parada fins als focus sigui menor de 5 metres. En el cas que la cruïlla sigui tecnologia incandescent, i en la resta de casos, s’utilitzaran focus de 200 mm. D 100 200 mm mm a 9 mm 18 mm b 25 mm 50 mm c1 35 mm 70 mm d1 40 mm 80 mm d2 50 mm 100 mm e2 75 mm 150 mm f2 10 mm 20 mm h 10 mm 20 mm Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A S’instal·larà semàfor bici RV (roig verd) a l’entrada a la cruïlla. En el cas que la cruïlla sigui amb un carrer de prioritat invertida i plataforma única en que la sortida estigui regulada amb A intermitent, s’instal·larà semàfor bici A (ambre) l’entrada de la cruïlla. S’instal·larà un a semàfor bici ambre A, a la sortida de la cruïlla. La simbologia que cal utilitzar per al disseny dels plans en el projecte és la corresponent a la fitxa S-3. La figura de la fitxa és un esquema per facilitar la comprensió de la ubicació dels focus. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A No s’instal·la semàfor de bicicletes. Excepcionalment s’instal·larà semàfor bici RV (roig verd) on la bicicleta requereixi un temps d’aclariment significativament més gran que els turismes en cruïlles a on la via que s'ha de creuar és llarga o la rampa és forta. Quan hi ha gir de cotxes sobre el carril bici, no cal instal·lar un capçal A (ambre) amb fletxa intermitent per als cotxes. Excepcionalment es prendran mesures addicionals de protecció (per exemple, fase de gir per turismes) en situacions d’elevat risc (per exemple gran IMD de gir, o angle de gir superior a 90ª en gir contra zona d’espera de ciclistes). La simbologia que cal utilitzar per al disseny dels plànols en el projecte és la corresponent a la fitxa S-3. La figura de la fitxa és un esquema per facilitar la comprensió de la ubicació dels focus. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A A l’entrada del xamfrà es posarà un semàfor 11/100 Aint (ambre intermitent) en els dos sentits de circulació del carril bici. Si ja hi ha un semàfor per a automòbils, no cal posar un altre específic per a bicicletes. A l'entrada de la intersecció de l'encreuament de carrils bici es col·locaran dos semàfors 13/100 fletxes + RV (roig/verd). Un grup serà per mantenir la direcció i l'altre per fer el gir que ha de travessar el flux d'automòbils. Es deixa lliure així el gir cap al costat que no cal travessar cap flux d'automòbils. Es col·locarà un focus 12/200 RV en direcció al tram llarg de la intersecció. La simbologia que cal utilitzar per al disseny dels plànols en el projecte és la corresponent a la fitxa S-3. La figura de la fitxa és un esquema per facilitar la comprensió de la ubicació dels focus. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A S’instal·laran semàfors tipus Bici RV Fletxa en les zones d'espera del carril central, per a sortir al carril exterior o per a seguir dins el carril central, quan aquest carril bici central estigui travessat per un altre carril (tramvia, bus,...). S'instal·laran semàfors tipus Bici RV en les zones d'espera dels carrils exteriors per entrar al carril central de la rotonda, també en les zones d'espera dels carrils exteriors encarats cap a l'interior de la rotonda i també en les zones d'espera del carril central encarat cap als carrils exteriors. La simbologia que cal utilitzar per al disseny dels plans en el projecte és la corresponent a la fitxa S-3. La figura de la fitxa és un esquema per facilitar la comprensió de la ubicació dels focus. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Es posa ambre intermitent. Aquest semàfor es programa en intermitència en la fase de verd dels vianants i apagat en la fase de roig dels vianants. La simbologia que cal utilitzar per al disseny dels plans en el projecte és la corresponent a la fitxa S-3. La figura de la fitxa és un esquema per facilitar la comprensió de la ubicació dels focus. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En la redacció dels projectes i el disseny dels plànols cal utilitzar la nomenclatura que es mostra en aquesta fitxa. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En la redacció dels projectes i el disseny dels plànols cal utilitzar la nomenclatura que es mostra en aquesta fitxa. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes O Senyals d’Orientació N/A L’orientació es seguirà segons el Manual de Senyalització Urbana vigent. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els senyals s’han de poder observar per l'usuari al que es destinen. És a dir, el pla del senyal ha de ser sempre ortogonal a l'eix de la via. La fletxa es col·locarà sempre en el costat més allunyat a la via. En cas que sigui necessari, s’haurà d'imprimir a les dues bandes de la lama, tenint en compte que la impressió és simètrica respecte a l'revers. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes Y Dissenys avançats N/A Si un carril bici acaba en una intersecció se li acompanyarà del senyal V-4-c (o qualsevol de la família B-81 del catàleg de l'Ajuntament de Barcelona) per indicar als usuaris si hi ha alguna infraestructura ciclista a la direcció corresponent. També es col·locarà un senyal V-4-c, si els ciclistes es veuen obligats a prendre el pas de ciclistes més pròxim. Per a l'inici del carril bici, es col·loca un senyal R-407. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Es col·locarà un senyal H-2c de cediu el pas a la incorporació del trànsit en cas que el flux de ciclistes s’hagi d’incorporar al flux d’altres vehicles motoritzats. E 77a E-75 - E-74c E-63 E-77 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Quan s’instal·lin passos de bicicletes paral·lels als de vianants, aquests seran interiors respecte al centre de la intersecció, per tal que els ciclistes tinguin menys punts de conflicte amb els vianants. A més, els vehicles motoritzats seran més conscients doncs els perceben com un de sol. La distància mínima entre un pas de bicicletes i un pas de vianants és de 25 cm. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Les línies avançades de detenció són zones, a les entrades de les interseccions regulades per semàfor, on les bicicletes poden esperar per sortir en primer lloc en el moment en què el semàfor es posa en verd. Consisteixen en una doble línia de detenció i una marca viària com a logo de bicicletes o senyal vertical que indiqui que l'espai entre les mateixes és exclusivament. La ubicació d'aquest element no és exclusivament per donar prioritat als ciclistes, sinó que els aporta un plus de seguretat ja que són percebuts amb antelació pels vehicles de motor, de manera que els atorga més seguretat en l'arrencada i, més encara, en els canvis de direcció. En tot cas tenen una funció amb el tràfic detingut i no solucionan els girs amb el trànsit en moviment. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els refugis per a ciclistes són ubicacions en les interseccions on s'evita que els vehicles motoritzats envaeixin l’espai ciclista per tal que els ciclistes tinguin un espai segur per efectuar el gir. Per tal de millorar la seguretat, s’incorporen fites d'aresta. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els guals han de ser correctament identificats en el carril bici i es consideren interrupció del mateix. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els guals han de ser correctament identificats en el carril bici i es consideren interrupció del mateix. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A 1.20 1.00 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A La disposició dels aparcaments de bicicletes s’efectua d'acord amb aquesta fitxa. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A La disposició dels aparcaments de bicicletes s’efectua d'acord amb aquesta fitxa. 0.8 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Les estacions de bicicletes públiques (Bicing) es senyalitzaran d'acord amb aquesta fitxa i amb la fitxa H-2e. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En el cas en què hi hagi un encreuament de dos carrils bici en una mateixa intersecció amb xamfrá, i que es doti l'interior del triangle amb aparcament de bicicletes, es realitzarà la disposició mostrada a la figura. 0.8 0.8 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Les parades d'autobús, d'acord amb les normes d'accessibilitat, han d'estar a nivell dels vianants. Per tant, la forma de resoldre una parada d'autobús és mitjançant rampes al carril bici En tot cas, el pas de vianants haurà de quedar lliure d'obstacles, per la qual cosa no s'han d'utilitzar elements de segregació o abalisament. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els serveis de càrrega i descàrrega mai es col·loquen en les proximitats de les interseccions, ja que aquestes dificulten la visibilitat de tots els usuaris. Tampoc s'han d'ubicar zones de càrrega o descàrrega contigus a un carril bici. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els serveis de càrrega i descàrrega mai es col·loquen en les proximitats de les interseccions, ja que aquestes dificulten la visibilitat de tots els usuaris. Tampoc s'han d'ubicar zones de càrrega o descàrrega contigus a un carril bici. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els aparcaments regulats en xamfrans aniran disposats segons la imatge. Atès que la zona blava habitualment té més rotació, es preferible allunyar-la del carril bici per a evitar invasions. En el cas de la figura, tots els espais poden ser habilitats per a zona verda. Veure fitxa Y-9e per la ubicació de zones blaves i verdes. Zona blava Zona blava Zona verda Zona verda Zona blava Zona blava Zona verda Zona verda No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els aparcaments regulats en xamfrans aniran disposats segons la imatge. Atès que la zona blava habitualment té més rotació, es preferible allunyar-la del carril bici per a evitar invasions. En el cas de la figura, tots els espais poden ser habilitats per a zona verda excepte el que s’indica específicament. Veure fitxa Y-9d Zona blava Zona blava Zona verda Zona verda Zona blava Zona blava Zona verda Zona verda No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En el cas de les persones amb mobilitat reduïda (PMR, a partir d'ara), caldrà determinar el tipus de restricció que l'usuari té, ja que no és el mateix que la persona a la qual se li ha assignat la plaça sigui conductora o passatgera, disposi de cadira de rodes o no, etc. En el cas de places genèriques, s'han d'ubicar d'acord amb els criteris de càrrega i descàrrega explicats en la fitxa Y-9b. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els contenidors no podran situar-se en una vorera contigua a un carril bici si això suposa que, o bé el camió ha d'aixecar el contenidor per sobre del carril bici ja que suposa un gran risc per als ciclistes, o bé el camió envaeix el carril bici ja que està prohibit per llei. Per tant, els contenidors tindran una ubicació similar al que indica la càrrega i descàrrega oa les parades d'autobús. És a dir, si cal posar un grup de contenidors en un costat del carrer on la vorera és contigua al carril bici, es realitzarà una plataforma que tregui els contenidors fora de la vorera, de manera que siguin accessibles als camions i als vianants. En tot cas, els passos de vianants han d'estar lliures d'obstacles, de manera que no es podrà ubicar a l'entorn elements de segregació o abalisament. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els contenidors han de situar sempre que no comprometin la visibilitat dels passos de vianants. A més s'ha de tenir en compte que la recollida del contenidor no ha de suposar que el vehicle envaeixi el carril bici. D'aquesta manera, en la figura es mostren les ubicacions on no es poden ubicar contenidors. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Els contenidors han de situar sempre que no comprometin la visibilitat dels passos de vianants. A més s'ha de tenir en compte que la recollida del contenidor no ha de suposar que el vehicle envaeixi el carril bici. D'aquesta manera, en la figura es mostren les ubicacions on no es poden ubicar contenidors. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-73 L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici, independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-73 L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici, independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures G-72 L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici, independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. El desplaçament de trajectòria de la via ciclista es realitza en els casos que s’indiquen en la fitxa H-3b. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. El desplaçament de trajectòria de la via ciclista es realitza en els casos que s’indiquen en la fitxa H-3b. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. El desplaçament de trajectòria de la via ciclista es realitza en els casos que s’indiquen en la fitxa H-3b. El doble desplaçament de trajectòria de la via ciclista (reculada) s'inclou per permetre major radi de gir als autobusos, i així evitar que la envaeixin. Només serà necessari si es preveu pas d'autobusos o camions pesants per l'encreuament. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. El desplaçament de trajectòria de la via ciclista es realitza en els casos que s’indiquen en la fitxa H-3b. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A L’amplada del pas de bicicletes serà aquella que tingui el carril bici independentment de si el carril es unidireccional o bidireccional. El desplaçament de trajectòria de la via ciclista es realitza en els casos que s’indiquen en la fitxa H-3b. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A En el cas que no hi hagi cruïlla amb xamfrans, es dissenyaran altres elements alternatius al desviament de la trajectòria. En la figura es mostra un allargament de la línia de serveis sense us. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures Fitxes I Infraestructura N/A La segregació lleugera es realitza mitjançant peces de separació separades entre eixos 2,5 metres. 2,5 2,5 2,5 N/A La segregació densa es realitza mitjançant peces de separació separades entre eixos 1,25 metres. Aquesta separació impedeix l'accés al carril bici de les motos i permet la sortida de les bicis en cas d'emergència o ocupació indeguda. 1.25 1.25 1.25 1.25 Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A La segregació total del carril bici s'aconsegueix mitjançant barreres que impedeixin la invasió d'un automòbil en el cas d’accident. La segregació es pot efectuar mitjançant vorades per carrers de velocitat limitada fins a 50 km/h, i en casos extrems barreres de formigó tipus "New Jersey". Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Les peces de segregació s’han d’instal·lar, sempre que sigui possible, amb una inclinació de 15º. L’orientació de la peça de segregació te un doble objectiu, permetre sortir al ciclista del seu carril en cas de necessitat i evitar la invasió d’un vehicle motoritzat. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A L'abalisament més comú utilitzat als carrils bici són les anomenades "agulles", “fitons” o fites d'aresta. S’han d’instal·lar fites d'aresta en interseccions conflictives, com les rotondes, on es col·locaran alternativament cada una o dues peces de segregació. Per donar més seguretat, s’incorporaran elements de luminescència a la columna en aquells casos més conflictius. Altres ubicacions on s'afegeixen abalisaments d'aresta, són en els canvis bruscos de rasant on la visibilitat dels vehicles és insuficient pel propi canvi i perquè les peces de segregació no aporten gran millora. Finalment, es col·loquen abalisaments en zones de refugi, en interseccions de xamfrans on el gir suposa un risc per als ciclistes i, en general, en qualsevol intersecció conflictiva on els vehicles poden envair el carril bici. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A A l'inici de cada carril bici serà necessari situar una fita d'aresta per tal d'advertir als automòbils de la presència del carril bici. En un cas extrem de segregació, es col·locarà abalisament i segregació segons l'exemple de l'esquerra. En el cas que els vehicles no puguin realitzar el gir pel radi de la trajectòria, s'eliminaran tantes fites com siguin necessaries, sense incloure peces de segregació abans de les fites. El cas més comú a dissenyar és el dibuix de la dreta, però es reforçarà mitjançant abalisament i segregació en la distància que es consideri oportú. Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures N/A Quan hi hagi obres de drenatge longitudinal als marges d'un carril bici, s'hauran de considerar els següents models d'embornals. En cap cas, es faran servir reixetes amb l'esquerda en l'eix longitudinal. No es permet No es recomana Es permet Manual de Disseny de Carrils Bici | Ajuntament de Barcelona | Direcció de Serveis de Mobilitat | Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures