Barcelona renova tota la xarxa de semàfors __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________  Les noves tecnologies faran el sistema semafòric més robust i representaran un important estalvi energètic.  40 milions d’euros per a una actuació que assolirà la centralització del 100 % de la xarxa. Dimarts, 21 de setembre de 2009 Un salt endavant en la mobilitat de la ciutat La ciutat inicia aquest mes de setembre la renovació de la seva xarxa semafòrica la qual inclou el canvi de reguladors, cablejat, i en general de la tecnologia del sistema. A més, els canvis també contemplen la progressiva implantació del nou semàfor de Barcelona. I2 Aquesta actuació, que s’allargarà fins a 2011 i en la qual s’invertiran al voltant de 40 milions, suposa tot un salt endavant en la mobilitat de la ciutat per tal com millorarà substancialment la seguretat dels conductors i dels vianants a més de representar un important estalvi del consum energètic. L’antiguitat de l’equipament de la xarxa feia necessària una actuació de gran abast. De fet, a hores d’ara aproximadament un 35 % dels semàfors tenen més de 10 anys, alguns fins i tot en alguns casos superen els 30 en una xarxa que té el seu origen en 1927. El juny de 2008 es va donar a conèixer el nou model de semàfor, projecte de l’empresa Tàndem Company guanyadora d’un concurs d’idees convocat per l’Ajuntament des de l’Àrea de Prevenció, Seguretat i Mobilitat. L’alcalde, Jordi Hereu, assenyalà llavors la funcionalitat i sobrietat del nou semàfor, característiques que permeten unes majors prestacions tècniques. Pel que fa a la renovació de la xarxa semafòrica, durant aquest estiu s’han avançat treballs previs en alguns punt de la ciutat claus com la Diagonal. Renovació semafòrica Així, doncs, durant aquest mandat, es procedirà a la renovació d’un 36 % de les cruïlles semaforitzades (594) i s’arribarà al 91 % d’instal·lacions inferiors als deu anys. La renovació serà progressiva i la programació dels treballs es farà a partir de grups de carrers per la qual cosa l’afectació al trànsit serà mínima. Sense dubte, amb l’actuació, la ciutat guanyarà en seguretat i habitabilitat a més de beneficiar-se d’una gestió més sostenible. El nou semàfor El nou semàfor, i això sense comptar el canvi estètic que representa, permet la integració de mòduls per a invidents així com la possibilitat d’incorporar nous elements tecnològics com ara plaques solars o antenes. Per les seves característiques admeten tots aquest tipus d’innovacions o millores a més de reduir sensiblement l’impacte visual en els nostres carrers. En aquest sentit, cal dir que s’aprofitarà per a substituir les actuals senyals de 60 centímetres de diàmetre per unes de 40 centímetres. Centralització La centralització del 100 % de la xarxa bàsica de semàfors permetrà una monitorització permanent de les cruïlles de la ciutat. Això equival a: Una major rapidesa en la resolució de les incidències. Els nous reguladors minimitzaran el risc d’avaria elèctrica. I3 Una millora de la gestió del trànsit. El Centre de Control de Trànsit podrà adaptar més fàcilment la regulació semafòrica davant de possibles incidències. Una millora de la gestió del transport públic i dels corredors de bombers. La nova tecnologia permetrà la millora dels sistemes de prioritat semafòrica. Un sistema més robust La fibra òptica immunitza el sistema d’interferències electromagnètiques. El nou regulador semafòric a 42 VAC minimitza els riscos elèctrics i permet la instal·lació de la tecnologia Sistema Alimentació Ininterrompuda (SAI) la qual garanteix el funcionament dels semàfors durant dues hores en cas d’una apagada. Així mateix es redueix el consum elèctric a una sisena part. Renovació semafòrica Tecnologia Led La tecnologia LED, clarament avantatjosa respecte l’actual sistema, s’incorporarà a 13.017 nous semàfors de la ciutat. Actualment, només un 15% de semàfors funciona amb aquest sistema introduït a la ciutat per primera vegada el 1999. L’Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energia (IDAE) depenent del Ministeri d’Industria subministrarà 10.000 lents. Suposa: Un estalvi energètic. Es calcula que quan totes les cruïlles de la ciutat funcionin amb LED l’estalvi serà de 800.000 euros anuals, l’equivalent al consum energètic de 1.600 famílies. Millora del manteniment per tal com les lents tenen una vida vuit vegades superior a les actuals. Es redueixen, doncs, també les avaries per lampara fosa. Val a dir que les actuals bombetes tenen una durada de 8.000 hores enfront de les 100.000 hores de les lents LED. Major seguretat a l’evitar l’efecte fantasma (mala visibilitat de la lent a causa de la incidència de la llum sobre aquesta). Per la seva gran intensitat lumínica no precisa de protectors contra la llum del sol. I4 Menor intensitat lumínica durant les nits. Possibilita reduir les dimensions dels semàfors. Accessibilitat Totes les cruïlles renovades s’adaptaran per a les persones amb discapacitat visual donant compliment a la voluntat d’assolir una ciutat més habitable per tothom. Renovació semafòrica