» Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 Anàlisi de l’accidentalitat del 2014 » El 2014 la Guàrdia Urbana de Barcelona va intervenir en un total de 8.764 accidents amb víctimes, el que suposa un increment de l’1,97% respecte l’any 2013 » Baixen els ferits greus però pugen els morts. L’any passat un total de 31 persones van perdre la vida en accidents de trànsit a la capital catalana, 9 més que al 2013 » El principal augment en la mortalitat el protagonitzen els conductors i passatgers de motocicletes i ciclomotors. Davant d’aquesta situació l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un nou Pla de Seguretat Viària per motos per disminuir l’accidentalitat » Es trenca la tendència i baixen els turismes implicats en accidents, alhora que es redueixen el nombre de sinistres que han tingut com a causa indirecta l’excés d’alcohol i l’excés velocitat » Les causes directes tornen a ser la manca d’atenció en la conducció, seguit de no respectar les distàncies mínimes de seguretat i els girs indeguts www.bcn.cat/premsa 1 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 » L’aposta per la seguretat viària L’Ajuntament de Barcelona té entre les seves principals prioritats la millora de la seguretat viària a la capital catalana. En aquests sentit, el Govern Municipal treballa des de diferents àmbits per tal de reduir la sinistralitat a la ciutat. L’aposta és protegir els col·lectius més vulnerables de la piràmide de la mobilitat, com són els vianants, els motoristes i els usuaris de la bicicleta i per aquest motiu el consistori aplica diverses mesures per tal d’incrementar la seva seguretat viària. L’objectiu és treballar per assolir un model de convivència on tots els barcelonins puguin sentir-se segurs i còmodes en els seus desplaçaments per la capital catalana. Aquesta prioritat s’emmarca també en els eixos estratègics del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018 en el qual s’estableixen quatre objectius clau: la mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient. » 8.764 accidents amb víctimes L’any 2014 la Guàrdia Urbana ha investigat 8.764 accidents amb víctimes de trànsit a la ciutat de Barcelona. La xifra comporta un increment de l’1,97% respecte el 2013. En paral·lel, el nombre de lesionats també segueix una evolució similar: el 2014 n’hi van haver un total d’11.370, un 0,11% més que el 2013. Encara que les xifres d’accidents i lesionats es mantenen relativament estables, el 2014 s’han produït un total de 31 víctimes mortals a la ciutat, 9 més que l’any anterior, quan es va assolir el mínim històric a la capital catalana. 2013 2014 2013/2014% Accidents amb víctimes 8.595 8.764 1,97 Lesionats 11.357 11.370 0,11 Morts 22 31 40,9 No obstant, si tenim en compte l’evolució de l’accidentalitat a la capital catalana dels darrers deu anys continuem detectant reduccions significatives tant en nombre d’accidents com en el de lesionats i morts. Precisament en comparació al 2005 hi ha hagut 18 víctimes mortals menys a la ciutat, el que suposa una davallada del -36,73%. www.bcn.cat/premsa 2 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 Comparativa 2005 2014 2005/2014% Accidents amb Víctimes 10171 8764 -13,83 Lesionats 13446 11370 -15,44 Morts 49 31 -36,73 Del total de persones que han resultat lesionades com a conseqüència d’un accident de trànsit aquest 2014, 251 han estat ferides greus (més de 24 hores hospitalitzades), el que implica una reducció del -3,08%. Els ferits lleus (assistència a lloc o menys de 24 hores hospitalitzats) es mantenen amb xifres similars al 2013, amb 11.119 víctimes. Ferits 2013 2014 Diferència 2013/2014% Greus 259 251 -8 -3,09 Lleus 11098 11119 21 0,19 Total 11357 11370 13 0,11 » Víctimes mortals Aquest 2014 un total de 31 persones han mort com a conseqüència d’un accident de trànsit a Barcelona. En termes absoluts això suposa 9 víctimes mortals més que l’any anterior i la mateixa xifra que el 2011. S’ha de tenir en compte que el 2013 es va assolir el nombre de morts més baix a la ciutat des que es disposen de dades a la capital catalana. De les 31 persones que han perdut la vida s’observa que els dos col·lectius amb un índex més alt de mortalitat continuen essent els conductors de motocicletes i els vianants. No obstant, són les motocicletes i els ciclomotors (conductors i passatgers) les que capitalitzen el principal augment de les víctimes.  13 víctimes eren conductors de motocicleta (3 més que l’any passat)  2 víctimes eren conductors de ciclomotor (1 més que l’any passat)  3 víctimes eren conductors de turisme (2 més que l’any passat)  10 víctimes eren vianants (igual que l’any passat)  1 víctima era conductor de bicicleta (1 més que l’any passat)  2 víctimes eren passatgers de motocicleta (2 més que l’any passat) www.bcn.cat/premsa 3 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 VÍCTIMES MORTALS EN ACCIDENTS DE CIRCULACIÓ A BARCELONA 100 90 88 80 82 84 70 66 60 60 58 59 50 52 54 50 46 46 49 48 40 42 42 43 40 39 35 30 31 31 30 31 20 22 10 0 » Motoristes i vianants lesions més greus En relació a la tipologia de lesionats, se segueix un patró similar al de les víctimes mortals i els que registren un major índex de ferits greus tornen a ser tant els motoristes com els vianants. Ferit lleu Ferit greu Conductor 7737 156 Motocicleta 4578 127 Turisme 1324 6 Ciclomotor 1027 15 Bicicleta 485 6 Taxi 164 0 Camió 26 0 Altres 133 2 Passatger 2287 22 Motocicleta 528 13 www.bcn.cat/premsa 4 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 Turisme 1028 4 Ciclomotor 155 2 Bicicleta 0 0 Taxi 127 1 Camió 4 0 Altres 445 2 Vianant 1095 73 » Els accidents per districtes Continuant amb la línia habitual dels darrers anys, els quatre districtes que acumulen el 65,19% dels accidents de trànsit que passen a Barcelona són l’Eixample, Sant Martí, Sarrià-Sant Gervasi i Sants Montjuic. Precisament es tracta dels àmbits de Barcelona per on circula més de la meitat del trànsit que circula a la capital catalana. Districte 2014 % Total UT 1 Ciutat Vella 526 6,00 UT 2 Eixample 2904 33,14 UT 3 Sants Montjuic 898 10,25 UT 4 Les Corts 606 6,91 UT 5 Sarrià-Sant Gervasi 925 10,55 UT 6 Gràcia 392 4,47 UT 7 Horta-Guinardó 559 6,38 UT 8 Nou Barris 460 5,25 UT 9 Sant Andreu 517 5,90 UT 10 Sant Martí 977 11,15 » Els accidents per dies de la setmana Si es fa l’anàlisi per dies de la setmana es detecta que els divendres i els dijous són els dies en els quals s’han produït més accidents amb víctimes. A l’altre extrem, dissabte i diumenge es mantenen com els dies de la setmana amb menys sinistralitat i presenten reduccions en el nombre d’accidents del -2,24% i del -1,92% respectivament. www.bcn.cat/premsa 5 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 Dia Setmana 2013 2014 2013/2014% Dilluns 1315 1399 6,39 Dimarts 1360 1389 2,13 Dimecres 1400 1441 2,93 Dijous 1416 1477 4,31 Divendres 1534 1521 -0,85 Dissabtes 893 873 -2,24 Diumenges 677 664 -1,92 L’horari de tarda (entre les 14:00 i les 22:00 hores) acumula el 53,61% del total d’accidents, mentre que a la nit només se’n produeixen el 6,49%. En aquesta franja horària la xifra d’accidents presenta una davallada significativa del -34,22%. Torn 2014 2014% 2013/2014% Matí 3497 39,90 2,58 Tarda 4698 53,61 8,72 Nit 569 6,49 -34,22 Total 8764 100,00 1,97 » Vehicles implicats en accidents de trànsit L’any 2014 un total de 16.935 vehicles es van veure implicats en accidents de trànsit amb víctimes a Barcelona. En termes absoluts els turismes continuen essent els vehicles més implicats en les col·lisions, però es trenca la tendència a l’alça i la seva implicació en l’accidentalitat es redueix en un -3%. Cal destacar l’increment de les motocicletes implicades en sinistres que s’incrementen un 6,51%. Més de la tercera part (45,20%) eren conduïdes per conductors amb el permís de conduir de la classe B/B1/BTP (B+3). Els ciclomotors implicats també augmenten amb un 4,87%, trencant la tendència a la davallada dels darrers anys. A banda, pugen el nombre de bicicletes implicades en accidents, tot i que els nombres absoluts continuen essent molt menors en relació a altres vehicles a motor. Vehicles 2013 2014 2013/2014% % Total Vehicles Im. 2014 Camió 281 263 -6,41 1,55 Bicicleta 609 672 10,34 3,97 Ciclomotor 1130 1185 4,87 7,00 Furgoneta 1042 1008 -3,26 5,95 www.bcn.cat/premsa 6 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 Motocicleta 5087 5418 6,51 31,99 Taxi 888 968 9,01 5,72 Turisme 7060 6848 -3,00 40,44 Altres 573 573 0,00 3,38 TOTAL 16670 16935 1,59 100,00 » Classes d’accidents Pel que fa a la classe d’accidents amb víctimes no hi ha variacions respecte els anys anteriors. La principal és la col·lisió per abast, uns impactes relacionats amb la manca d’atenció, amb el fet de no respectar les distàncies de seguretat i amb dur una velocitat inadequada. El segon lloc l’ocupa la col·lisió lateral, en la qual hi tenen a veure els canvis de carril i de direcció. Finalment la tercera posició correspon a la col·lisió front-lateral, relacionada amb factors com la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, stop, cediu el pas...). Classe Accident 2013 2014 2013/2014% Abast 2286 2290 0,17 Altres 232 242 4,31 Atropellament 1134 1125 -0,79 Bolcada (>2 rodes) 37 41 10,81 Caiguda (2 rodes) 998 1048 5,01 Caiguda interior vehicle 242 230 -4,96 Col·lisió frontal 107 92 -14,02 Col·lisió fronto-lateral 1818 1820 0,11 Col·lisió lateral 1977 2029 2,63 Xoc contra obstacle fix 303 293 -3,30 » Causes dels accidents Les causes dels accidents es divideixen entre les causes directes imputables al conductor o al vianant i les causes indirectes o mediates que són aquelles que ajuden a que es materialitzi l’accident però no en són la causa principal. En el mateix accident poden concórrer diverses causes a la vegada. Causes indirectes o mediates El 2014 s’ha produït una reducció de l’-1,72% dels accidents en els quals hi ha associat un excés d’alcohol, que s’afegeix a la reducció del -13% de l’any anterior. Conduir sota els efectes de l’alcohol segueix essent la primera causa indirecta dels accidents. Pel que respecta a www.bcn.cat/premsa 7 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 l’excés de velocitat també s’observa una reducció, en aquest cas més destacada, del -22,54%. Causes mediates 2013 2014 2013/2014% Alcoholèmia 174 171 -1,72 Calçada en mal estat* 93 86 -7,53 Drogues o medicaments 7 10 42,86 Estat de la senyalització 3 5 66,6 Excés de velocitat 71 55 -22,54 *(taques d’oli, sorra, etc...) Causa directa o principal La primera causa directa d’accident dels conductors és la manca d’atenció en la conducció, tot i que baixa -8,12%. En segon lloc, no respectar les distàncies mínimes de seguretat, que puja un 12,35% i finalment els girs indeguts que s’incrementen en un 2,50%. Causa del conductor 2013 2014 2013/2014% Avançament defectuós/improcedent 204 217 6,37 Canvi de carril sense precaució 664 717 7,98 Desobeir semàfors 875 797 -8,91 Desobeir altres senyals 573 595 3,84 Envair calçada contraria 27 37 37,04 Fallada mecànica o avaria 10 11 10,00 Gir carril indegut o sense precaució 1002 1027 2,50 Manca d'atenció a la conducció 1540 1415 -8,12 Manca precaució incorporació circulació 247 275 11,34 No cedir la dreta 165 127 -23,03 No respectar distància 1004 1128 12,35 No respectar pas dels vianants 357 327 -8,40 Manca precaució efectuar marxa enrere 161 171 6,21 Altres 1292 1379 6,73 No determinada 604 653 8,11 » Punts de concentració d’accidents La Unitat d’Accidents de la Guàrdia Urbana i la regidoria de Mobilitat treballen conjuntament cada any detectant els punts de concentració d’accidents a la ciutat i aplicant mesures correctores que permetin disminuir el risc de sinistre en aquests àmbits. www.bcn.cat/premsa 8 » Dossier de Premsa Dades accidentalitat 2014 L’any 2015 es treballarà sobre un total de 49 zones de concentració d’accidents amb víctimes en les quals s’hi han produït un total de 711 accidents. Les zones de concentració d’accidents són àrees on es registren més de 10 accidents amb víctimes a l’any. L’any 2013 es van produir un total de 53 zones de concentració d’accidents amb víctimes, amb un total de 764 accidents. » Pla seguretat viària per motos El 2014, tot i que les xifres d’accidentalitat no han registrat variacions d’una gran magnitud, si que s’ha produït un augment del nombre de morts, capitalitzat en primer lloc pel col·lectiu de motoristes i usuaris de ciclomotor. Davant d’aquesta situació l’Ajuntament de Barcelona ha decidit aplicar mesures concretes per tal de capgirar aquesta tendència i el passat mes de novembre va presentar el Pla de seguretat viària per motos. Fruit del treball conjunt entre els responsables de mobilitat i els membres del Pacte de Mobilitat aquest pla comprèn: mesures de sensibilització i prevenció; de modificació normativa; de correcció i canvis en pautes de comportament i de d’anàlisi de la informació. Des de la seva presentació el Govern Municipal ja ha començat a dur a terme les primeres accions concretes d’aquest pla amb: l’aprovació d’una Declaració Institucional del Plenari Municipal per reduir els accidents a Barcelona; la posada en marxa d’una campanya municipal orientada a motoristes per conscienciar dels riscos potencials; la implantació del programa de formació en seguretat viària a les empreses que té com a objectiu dotar d’eines de d’eines de seguretat viària als treballadors tant pels desplaçaments in itinere, com pels que es realitzen durant la seva jornada laboral o en el propi àmbit personal (a dia d’avui ja s’han fet més de 18 sessions de formació a 13 empreses de la ciutat); la demanda a la Direcció General de Trànsit de la modificació del Reglament General de Conductors en relació a el permís de classe B i la possibilitat de conduir motos i ciclomotors; la priorització dels dispositius dinàmics de control de la Guàrdia Urbana, potenciant la vigilància estàtica i dinàmica a les cruïlles de la ciutat sobre les principals infraccions dels motoristes i l’augment dels controls d’alcoholèmia i drogues, especialment als motoristes. » Accions transversals A banda, el Govern Municipal continua treballant amb diverses mesures des de diferents àmbits municipals per evitar els accidents a la ciutat, entre elles la revisió dels 15 mil passos de vianants de la ciutat, les diferents campanyes de seguretat viària que la Guàrdia Urbana duu periòdicament, la millora de la infraestructura ciclista a Barcelona i les accions de formació i conscienciació tant a les escoles com entre el col·lectiu de la gent gran. www.bcn.cat/premsa 9