Nota de premsa Barcelona, 5 de novembre de 2008 La Guàrdia Urbana de proximitat arriba als districtes de Gràcia, Nou Barris i Sant Andreu Aquest novembre, es posa en marxa la segona fase del Pla de Policia de Proximitat de la Guàrdia Urbana, que reforça l’actuació preventiva i de diagnosi de fenòmens emergents del cos de policia municipal La Guàrdia Urbana posa en marxa la seva segona fase d’implantació del model de proximitat, que reforça la presència als barris amb patrullatges preventius i la prevenció a partir d’un major grau de visibilitat i actuació dels equips que treballen en el territori. El govern municipal fa un nou pas endavant en el seu impuls a l’acció de proximitat, ajustant el model organitzatiu de la Guàrdia Urbana a les noves realitats territorials. A partir del mes de novembre, les Unitats Territorials a Gràcia, Nou Barris i Sant Andreu, aprofundiran en una nova forma de treballar l’atenció policial a la ciutat: la proximitat. Aquesta nova política d’actuació de la Guàrdia Urbana persegueix com a objectius: enfortir les relacions d’aquest Cos amb la comunitat i el teixit associatiu de la ciutat incrementar el grau de detecció i diagnosi dels fenòmens emergents millorar la capacitat de resposta davant d’aquests fenòmens millorar els nivells de civisme i convivència per incrementar la qualitat de vida dels ciutadans a Barcelona Aprofundir en la prevenció des del territori El Pla de Policia de Proximitat es basa en aprofundir en el coneixement de la realitat a cada territori, i en la millora de la qualitat de l’atenció de la Guàrdia Urbana a les demandes ciutadanes en matèria de civisme, convivència, prevenció i qualitat de l’espai públic a Barcelona. En aquest objectiu és clau el treball transversal de la Guàrdia Urbana amb altres serveis de districte i de les àrees municipals, per donar continuïtat a l’atenció de la demanda ciutadana i millorar la qualitat de la seva resolució. La Guàrdia Urbana de proximitat reforça l’actuació coordinada i de manera més intensa en aspectes com: - inspeccionar i controlar l’ocupació de la via pública (col·locació de bastides, senyalització d’obres al carrer i, en general, ocupacions abusives de l’espai públic) Nota de premsa 2 - molèsties per ús intensiu de l’espai públic - inspeccions per sorolls a locals de concurrència pública - actuació assistencial a persones sense sostre, en col·laboració amb els Serveis Socials municipals - prevenció de l’absentisme escolar i la mendicitat - detecció i actuació contra el petit tràfic de drogues, el consum i la tinença de drogues - prevenció de delictes i faltes, i actuació contra els casos in fraganti Un desplegament progressiu El 2007, el nou model de funcionament de la policia municipal ja es va implantar als territoris de Ciutat Vella, Sants-Montjuïc i Sant Martí. Enguany, s’inicia la implantació de la segona fase, a Gràcia, Nou Barris i Sant Andreu. El 2009 es completarà el calendari d’implementació de la Guàrdia Urbana de proximitat, amb el desplegament a L’Eixample, Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi i Horta-Guinardó. Balanç del funcionament d’un any a tres districtes Després d’un any, els tres districtes on es va implantar la primera fase de la Guàrdia Urbana de proximitat, Ciutat Vella, Sants-Montjuïc i Sant Martí, han experimentat un salt qualitatiu en l’atenció d’incidències a l’espai públic, la interrelació amb veïns i comerciants i la prevenció de delictes i faltes. Amb aquest nou model de treball a la Guàrdia Urbana, s’ha incrementat l’índex de presència del cos de policia barcelonina als barris. Segons dades del darrer Òmnibus (juny 2008), el 59,2% dels ciutadans responien que sí havien vist patrullar la Guàrdia Urbana pel seu barri en la darrera setmana, davant del 53,9% de setembre de 2007. Entre gener i setembre de 2008, s'han comunicat als diversos operadors més de 2170 incidències a la via pública. Això implica que s’ha incrementat la detecció d’incidències al carrer entre un 40%, a Ciutat Vella, i un 650%, a Sant Martí. Al districte de Sants-Montjuïc s’han detectat de gener a setembre de 2008, un 143% més d’incidències. Aquesta nova via de resolució és possible gràcies a la nova orientació del treball de la Guàrdia Urbana, que ha implicat la modernització del sistema informàtic municipal de gestió d’incidències i la utilització de noves eines, com les PDAs, a la policia de Barcelona, que permeten la comunicació d’incidències al moment, als serveis municipals encarregats de la seva resolució, i l’enviament de fotografies on line de l’estat del carrer. Nota de premsa 3 Aquest és un dels eixos clau de la transversalitat amb què es treballa amb el nou Pla de Policia de Proximitat, que es recolza en una sèrie de millores informàtiques en els recursos de coordinació amb altres dependències municipals. Aquest treball de millora dels protocols d’actuació, ha permès intensificar el treball amb l’Àrea de Medi Ambient, per a la resolució d’incidències en la senyalització, l’estat de les calçades, l’enllumenat, els fitons, sacs de runa, o fuites d’aigua; amb l’Àrea de Mobilitat, per a la ràpida resolució d’incidències en semàfors; amb B:SM, per a la retirada de vehicles abandonats; o amb els districtes, per tot allò relacionat amb la qualitat de les voreres. Un altre dels aspectes clau on s’ha intensificat l’atenció de la Guàrdia Urbana ha estat en el diàleg amb els ciutadans, al mateix territori. En els tres districtes de la primera fase, s’han organitzat més de 1.130 contactes amb les diferents entitats i associacions dels barris. De gener a setembre d’enguany, la Guàrdia Urbana de Ciutat Vella s’ha reunit en 284 ocasions amb col·lectius de veïns, comerciants, gent gran, joves, immigrants, etc. A Sants-Montjuïc, s’han organitzat 440 trobades, i a Sant Martí, 409. Els RRHH, pilar de la nova política de proximitat Les noves incorporacions a la Guàrdia Urbana són un dels grans pilars de la nova política de proximitat del cos de policia municipal. La política de recursos humans encetada per l’Ajuntament ha portat a la convocatòria entre 2003 i 2007 de 707 places d’agents de la Guàrdia Urbana, i a la convocatòria de processos de promoció interna, amb l’objectiu de rejovenir i reforçar la plantilla del cos de policia municipal. En aquesta línia, durant el 2007, el Consistori va acordar amb tots els grups municipals al Plenari del Consell Municipal, la convocatòria fins a 2011 d’un total de 1.000 places d’agent de la Guàrdia Urbana. Els nous agents incorporats durant aquest període van destinats majoritàriament a reforçar les plantilles operatives als districtes, per al desplegament de la policia de proximitat. En aquest 2008, ja s’han convocat 250 noves places d’agent, que l’any que ve reforçaran la plantilla operativa als districtes. Els nous agents se sumaran a la plantilla de la Guàrdia Urbana, formada per 2.632 membres (dades de març 2008). OFERTA 2007 2008 2009 2010 2011 PÚBLICA 170 places 250 places 300 places 180 places 100 places Un 23% més d’efectius als districtes Els efectius de nou ingrés seran destinats a reforçar i ampliar les plantilles de les Unitats Territorials als deu districtes de la ciutat, de manera que el nombre d’efectius disponibles a les unitats de territori s’ampliarà en prop del 23% en quatre anys, passant d’una plantilla de prop de 1.300 agents a més de 1.600 agents en el període 2007-2010.