Diagonal: una avinguda, dos projectes ! Les dues opcions prioritzen l’espai per al vianant, la bicicleta i el transport públic ! La consulta es durà a terme entre els dies 10 i 16 de maig i es podrà votar de manera presencial i electrònica Barcelona, 18 de març de 2010 Fer de l’avinguda Diagonal un gran passeig El setembre del 2008, l’Ajuntament de Barcelona va presentar a Plenari una mesura de govern on expressava la seva intenció d’impulsar una reforma de la Diagonal. La transformació passa per convertir aquesta avinguda en un gran passeig potenciant l’espai per al vianant, la bicicleta i el transport públic i pacificant el trànsit. La Diagonal és el carrer més llarg de la ciutat amb 11 km de llarg i Ildefons Cerdà ja la va concebre com la via més singular; la Diagonal creua de manera obliqua tota la trama de l’Eixample i connecta la cota més baixa al costat del mar amb el punt més alt de la plana de Barcelona, amb el pendent més suau i amb una amplada de 50 metres. En l’actual context de creixement econòmic i social de la ciutat (Pla Sagrera, Marina del Prat Vermell, Campus de Diagonal-Besòs, etc), el govern municipal vol rellançar la gran avinguda de Barcelona com el gran eix estructurador que revaloritzi el centre i uneixi els diversos centres de la ciutat. Una revitalització que prepari la ciutat pel futur i asseguri el paper d’espina dorsal que la Diagonal significa (comunicant els barris per on passa, travessant harmònicament la ciutat, connectant el mar amb la muntanya i unint els pols de coneixement que la ciutat està impulsant a banda i banda de la ciutat). En els darrers temps, el tram entre la plaça de les Glòries i la plaça Francesc Macià ha assumit nous usos (creixement del transport públic i privat, incorporació de la bicicleta, etc.) i sobrepassa aquellesfuncions que l’espai urbà també ha de satisfer i que tenen una gran importància per millorar la qualitat de vida dels ciutadans. I2 Els objectius que motiven la reforma de la Diagonal són 1. Configurar un gran passeig, posant èmfasi en l’ordenació i la qualitat de l’espai públic. 2. Potenciar el transport públic per racionalitzar la mobilitat del conjunt de la ciutat. 3. Definir un àmbit de centralitat metropolitana basat en una nova concepció de l’espai públic com a lloc de relació i trobada multimodal. A la vegada, aquesta reforma ha de permetre també: 4. Millorar les condicions mediambientals de l’avinguda, (qualitat de l’aire, soroll, il·luminació, entre d’altres) estructurant els equilibris entre les diferents funcions, racionalitzant els serveis urbans i redefinint les condicions de plantació i conservació de l’arbrat. Dos projectes per a la Diagonal 5. Recuperar el valor de patrimoni, històric, social i cultural, i les característiques monumentals de l’avinguda. Per això ha de reconèixer l’axialitat de la perspectiva com a característica indestriable de la configuració de l’espai i afirmar el caràcter decimonònic, simetria i regularitat, com a indestriable d’aquesta part central de la ciutat. Aquests objectius no es poden assolir amb una actuació superficial, de manteniment i restauració, refermant que cal una actuació més profunda. Això no vol dir que la reforma hagi de significar una ruptura amb els valors morfològics identificadors, reconeguts pels ciutadans com a imatges pròpies que han suportat l’ús intensiu i canviants de l’avinguda. I3 Dos projectes per a la Diagonal Dues propostes de transformació " Opció A En aquesta primera proposta d’ordenació, es manté la morfologia actual de l’avinguda Diagonal sense haver de traslladar els arbres. D’aquesta manera, l’esperit de la Diagonal es manté amb el trànsit pel centre, els passejos entre les dues parelles d’arbres i el servei a façanes es fa des del lateral. I4 La distància entre els grups d’arbres marca una distribució de l’espai molt concreta: ! Les dues parelles d’arbres laterals defineixen un espai de passeig històric amb dimensions a l’escala del vianant (9 metres de passeig). La posició d’aquests passejos afavoreix la seva continuïtat al llarg de la Diagonal, que només s’interromp a les places Cinc d’Oros i de Mossèn Jacint Verdaguer. ! L’espai central continua destinat al trànsit de pas. Aquest trànsit pot ser reconvertit cap al transport públic en major o menor dimensió. La proposta preveu incorporar el tramvia. Aquesta nova plataforma de transport públic assumirà una gran part del futur trànsit de pas de la Diagonal. Se situa a l’eix del corredor central, ja que és el lloc que garanteix major seguretat i eficiència en no crear interferències amb els altres moviments. ! Entre la façana i la primera filera d’arbres es preveu facilitar el servei als edificis. A una distància de la línia de façana superior a 4 metres se situa el trànsit de proximitat i les bicicletes. Aquesta banda de circulació rodada permet l’estacionament puntual d’algun vehicle per a realitzar serveis de curta durada. El traçat es farà de tal manera que cada 1 o 2 illes de l’Eixample, el carril redirigirà el trànsit privat cap a la trama de l’Eixample. Dos projectes per a la Diagonal La reducció del trànsit rodat en aquestes bandes permet la creació de dues zones contínues d’uns 17,5 metres davant de cada façana, amb prioritat per a vianants. La banda especialitzada per a trànsit rodat serà, com a màxim, d’uns 15 metres. Mantenir la posició de l’arbrat i la morfologia actual permet actuar amb independència a l’espai central, destinat a transport públic i trànsit de pas, respecte dels laterals, espai per al vianant i accés a façanes. Es facilita així la construcció per fases. La implantació de la plataforma de transport públic es pot dur a terme amb independència de la reducció de trànsit en els laterals i es pot actuar als laterals mentre es manté l’actual trànsit central. A la part final de la Diagonal, la més propera a la plaça de les Glòries, es manté l’estructura actual tot i que es millora la qualitat del passeig, incorporant els elements de mobiliari urbà de tota la transformació. Els terminis d’execució de l’obra es realitzaran per fases, tot i que aquestes se solaparan entre elles. Així, el termini total establert serà d’un màxim de 34 mesos. I5 Dos projectes per a la Diagonal " Opció B Amb aquesta opció, la Diagonal modifica la seva morfologia. Els requeriments d’espai pel transport públic i per a àrees de vianants es disposen sobre l’ample de la Diagonal sense els condicionants de la posició de l’arbrat actual. Es planteja una plantació amb quatre alineacions d’arbres amb distàncies idèntiques entre elles, 12 metres, compatibles amb la posició dels serveis en el subsòl. Aquesta ordenació dels arbres permet una gran flexibilitat en la disposició dels usos. I6 Aquesta regularitat en la distribució de l’arbrat, afavoreix la lectura unitària de l’espai de 50 metres entre les dues façanes de l’avinguda, assumint un model d’esplanada. La proposta pivota al voltant d’un passeig central que es destina al vianant i a la bicicleta, obtenint una gran continuïtat al llarg de la Diagonal només interrompuda als creuaments principals. Els vanos laterals entre arbres es destinen a circulació de vehicles amb una capacitat màxima per a 3 carrils en cada sentit. Entre els arbres més extrems i les façanes es configuren unes voreres de 8 metres. El tramvia s’ha de situar juxtaposat a la rambla central per a no interferir amb els girs dels altres vehicles i ocupa un dels tres carrils de circulació abans esmentats. Les parades s’ubiquen a la rambla central. A la part final de la Diagonal, la més propera a la plaça de les Glòries, es manté l’estructura actual tot i que es millora la qualitat del passeig, incorporant els elements de mobiliari urbà de tota la transformació. Els terminis d’execució de l’obra es realitzaran per fases, tot i que aquestes se solaparan entre elles. Així, el termini total establert serà d’un màxim de 38 mesos. El pressupost d’execució tant d’un projecte com de l’altre serà d’uns 70 milions d’euros. Dos projectes per a la Diagonal La consulta La consulta tindrà lloc entre les 10:00 hores del dia 10 de maig del 2010 i les 10:00 hores del dia 16 de maig del 2010. Hi podran participar en la consulta ciutadana totes les persones majors de 16 anys que estiguin empadronades a Barcelona en data 31 de desembre del 2009. La votació serà electrònica, a través d’Internet o amb modalitat presencial. L’Ajuntament crearà durant el període de la consulta un punt centralitzat per resoldre aquelles incidències que eventualment puguin produir-se durant la seva celebració. El redactat específic de la pregunta que es farà als ciutadans és: “Quina de les següents opcions elaborades per l’Oficina Tècnica de Diagonal amb les aportacions ciutadanes en el procés participatiu, considera més adequades per dur a terme la transformació de l’Avinguda Diagonal?”. OPCIÓ 1: Proposta presentada amb la lletra A OPCIÓ 2: Proposta presentada amb la lletra B OPCIÓ 3: Cap de les dues anteriors. Sistema de consulta electrònica Vot presencial: L’ajuntament posarà a disposició de la ciutadania 100 Punts de Consulta Presencial dotats de personal d’atenció al participant i dels equips informàtics adequats, on hi haurà un ordinador amb pantalla tàctil per tal que el ciutadà realitzi la votació i un ordinador on el personal de suport realitzarà la verificació del cens, ambdós amb connexió I7 a Internet. El ciutadà que desitgi emetre el seu vot haurà de dirigir-se primer al punt d’identificació on es verificarà si consta al cens de votants, després se li lliurarà una tarja d’un sol ús (SMARTCARD) que haurà d’introduir al segon ordinador per emetre el seu vot. Un cop utilitzada la tarja quedarà inhabilitada per tornar a votar. Els Punts de Consulta presencial garantiran la privacitat i el secret de vot i s’hi podrà votar durant tots els dies de la consulta de 10:00 a 21:00 hores. Hi haurà com a mínim un Punt de Consulta Presencial fix als diversos barris de la ciutat. Les pantalles tàctils de votació seran accessibles a persones amb discapacitat visual. Tothom podrà votar personalment a qualsevol punt de votació. Vot per Internet: La identificació i autentificació dels participants es farà mitjançant sistemes de signatura electrònica. 1).- Mitjançant un certificat digital. Es reconeixen els certificats que accepta el CATCert i el Portal de Tràmits de l’Ajuntament. 2).- Mitjançant sistemes d’identificació lliurats de forma fiable en els dispositius mòbils dels participants. Els usuaris que no tinguin certificat digital podran entrar al portal web de la Consulta de la Diagonal i introduir-hi el seu NIF, la seva data de naixement i el seu número de mòbil. En pocs segons el ciutadà rebrà un SMS al seu mòbil amb la clau per participar. 3).- Mitjançant els portals de banca on-line d’entitats financeres que hagin subscrit convenis de col·laboració amb l’Ajuntament o a través dels portals d’altres administracions públiques o universitats que també hagin subscrit convenis de col·laboració (webcrossing). Dos projectes per a la Diagonal Els usuaris que tinguin una clau d’accés de banca electrònica on-line o intranets universitàries podran accedir a la web de la consulta ja identificats. Es verificarà que estiguin censats, i en cas afirmatiu podran emetre el seu vot. La Seqüència de Votació serà la següent: - Selecció d’idioma - Presentació d’opcions - Selecció d’opció - Confirmació d’opció (A partir d’aquest punt el votant ja no pot anul.lar el seu vot, en cas d’error) - S’informa que el vot ha estat registrat pel sistema I8 Dos projectes per a la Diagonal Una consulta inèdita És la primera vegada que es fa una consulta tan àmplia per definir la transformació d’una via tan important com és la Diagonal. El sistema de votació també és inèdit, donat que per primer cop s’utilitzarà a gran escala un sistema de vot electrònic. La consulta es suporta en una plataforma de vot electrònic que compleix amb elevats requeriments de seguretat. El proveïdor adjudicatari dels serveis d’implantació i suport de la consulta és l’empresa INDRA, que compta amb la plataforma de Vot electrònic de SCYTIL. INDRA és una companyia amb una llarga experiència amb processos electorals convencionals, i SCYTIL ha realitzat la majoria de les experiències de vot per Internet que s’han dut a terme a tot el món, com per exemple les eleccions presidencials dels Estats Units del 2008. Aquest sistema de votació electrònica garantirà: la seguretat de vot, el secret de vot i la privacitat de vot. Quan s’obri el procés de votació s’obrirà un procés de xifratge de tots els vots per evitar possibles filtracions de la informació durant la consulta. Els vots no es desencriptaran fins que no es tanqui el període fixat per la consulta, i només llavors es procedirà a l’obertura de l’urna digital per part de la Secció d’Acreditació, formada pel Secretari General de l’Ajuntament, la Degana del Col.legi d’Informàtica i el Degà del Col.legi de Notaris. L’escrutini serà únic, i es farà una vegada hagi finalitzat el procés. El temps de recompte aproximat des del tancament oficial de les votacions serà de prop de dues hores. La secció d’acreditació certificarà la llista dels vots desencriptats i l’elevarà a la Mesa de Seguiment i Garanties, la qual aixecarà l’acta de l’escrutini realitzat. La Mesa serà qui proclamarà els resultats de la consulta. I9 El sistema estarà auditat a l’inici i al final del procés. Les auditories permetran certificar la integritat i autenticitat dels elements i subsistemes que el composen. Les dues opcions, A i B, s’han dissenyat tenint en compte les aportacions realitzades pels ciutadans en un procés de participació que va comptar amb 30.000 “donants d’idees”. L’Ajuntament de Barcelona durà a terme la fase de presentació i debat de les alternatives on es faran jornades informatives amb experts sobre el projecte de la Diagonal. Les jornades s’organitzaran en col.laboració amb els col.legis professionals de Barcelona i amb la Federació d’Associacions de Veïns. També es podrà consultar l’exposició pública dels projectes i una exposició itinerant que s’anirà traslladant pels diversos barris vinculats a la reforma de la Diagonal. Dos projectes per a la Diagonal