» Dossier de Premsa 12 de febrer de 2014 Afectacions importants en la mobilitat per les obres de transformació de la Plaça de les Glòries » A partir del dissabte 15 de febrer la circulació per la rotonda inferior de la plaça queda substituïda per la nova trama de carrers de l’Eixample que configuren una nova rotonda de forma quadrangular. » La Guàrdia Urbana ha previst un ampli dispositiu per garantir la fluïdesa del trànsit. » L’Ajuntament farà un esforç per informar als ciutadans i minimitzar les afectacions en el transport públic i en els itineraris de bicicletes i vianants. » L’objectiu d’aquesta gran transformació en marxa és que l’actual nus viari es converteixi en un gran espai per a les persones i un nou centre econòmic, social i cultural de la ciutat i l’àrea metropolitana de Barcelona. www.bcn.cat/premsa 1 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Comença la fase 1 de les obres Aquest cap de setmana comença la fase 1 de les obres de transformació de la Plaça de les Glòries que comportaran desviaments de trànsit i afectacions importants en la mobilitat de cotxes, vianants, transport públic i bicicletes a la zona. L’Ajuntament de Barcelona ha treballat en un ampli dispositiu per coordinar aquests treballs, minimitzar afectacions i facilitar informació als ciutadans. Hi participen les àrees de Mobilitat, Guàrdia Urbana, Hàbitat Urbà, BIMSA, BSM, TMB i Tram. Durant els primers dies, la Guàrdia Urbana desplegarà sobre el terreny un ampli dispositiu per garantir la fluïdesa del trànsit. La fase 1 de les obres s’allargarà des d’ara i fins al mes de juny i permetrà la desconstrucció de l’estructura de l’anella costat mar i l’execució de la urbanització corresponent a aquesta zona. En aquesta fase la sortida de vehicles de la ciutat es realitzarà per l’actual anella d’entrada mentre que l’entrada es realitzarà pel lateral que s’ha adaptat en superfície. El dia 15 de febrer la mobilitat de la plaça de les Glòries es modifica. La rotonda inferior queda anul·lada i substituïda per un nou espai de forma quadrangular. Aquesta configuració, on conflueixen la Gran Via, la Diagonal i la Meridiana, facilita l’accés als grans equipaments i pàrquings de la zona i completa la trama viària de l’Eixample a l’entorn de la futura plaça de les Glòries. A partir del dia 22 de febrer, l'enderroc de l'anella comporta el desviament del trànsit d'entrada i sortida pel tronc central de la Gran Via. Actualment es calcula que entorn a 100.000 vehicles/dia circulen per dalt de l’anella (trànsit d’entrada) i altres 54.000 vehicles/dia en superfície ( trànsit local). Aquesta fase d’obres arriba després que des del passat mes de novembre s’hagin executat un conjunt d’actuacions, incloses en la Fase 0, per millorar la circulació als entorns de Glòries, resolent les discontinuïtats d’alguns carrers, a fi de garantir una malla urbana amb capacitat per absorbir part del trànsit de vehicles que actualment passa per la plaça. En concret es tracta de l’obertura del carrer de Los Castillejos, la connexió de Badajoz amb Independència i el canvi de sentit del carrer d’Álaba. www.bcn.cat/premsa 2 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Nous itineraris d’entrada i sortida de la ciutat A partir del dia 22 de febrer, l'enderroc de l'anella comporta el desviament del trànsit d'entrada i sortida pel tronc central de la Gran Via. Durant el període d’obres es recomana, en la mesura del possible, evitar que la Plaça de les Glòries sigui un punt d’entrada i sortida de la ciutat. Es proposen com a itineraris alternatius la Ronda de Dalt (B-20), la Ronda Litoral ( B-10). També es contempla l’accés al centre ciutat per l’Avinguda Meridiana i el carrer d’Aragó i la sortida pel carrer Consell de Cent i l’Avinguda Meridiana. Nous itineraris recomanats fora l’àmbit Glòries Així mateix, els vehicles que entrin a Barcelona des de la C-31 també podran accedir a l'Eixample pel desviament habilitat al costat muntanya del pas elevat. Aquest desviament permet la connexió amb els carrers de la Independència, de Cartagena i de l'avinguda Diagonal. Aquest vial provisional d'entrada a Barcelona discorre a cota de la plaça i traça diverses corbes que poden comportar possibles retencions. Per aquest motiu, i durant el període d'execució de les obres, es recomana accedir al centre ciutat pels trajectes alternatius d'accessos que connecten les Rondes. www.bcn.cat/premsa 3 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries En el cas dels vehicles que vinguin per la Gran Via i vulguin sortir per la C-31 podran seguir el seu trajecte habitual pel costat muntanya del pas elevat. No estarà permès incorporar- se a la Gran Via des del carrer de Los Castillejos, sent el carrer de Lepant l’últim viable per a fer el gir a la Gran Via en direcció a la C-31. Aquest desviament provisional de sortida traça diverses corbes que poden comportar retencions puntuals. Per aquest motiu, i durant el període d'execució de les obres, es recomana accedir a les Rondes i a les sortides nord de la ciutat per trajectes alternatius i altres punts de la xarxa. www.bcn.cat/premsa 4 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Mobilitat a l’entorn de l’entorn de la plaça Per garantir la mobilitat als entorns de l’àmbit Glòries i en l’àmbit d’influència dels de l’Eixample i del Clot-Poblenou també s’han dissenyat itineraris alternatius. Per accedir al centre de la ciutat es recomana utilitzar el carrer d’Aragó i l’Avinguda Meridiana. En canvi, per arribar al Poblenou venint des del centre, es recomana circular pel carrer de Bolívia i l’Avinguda Diagonal. Si el destí és Meridiana-Clot es proposa circular pels carrers de Badajoz i Independència. www.bcn.cat/premsa 5 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Itineraris per a vianants L’enderroc de l’anella comporta prendre mesures de seguretat i preventives que obliguen a anul·lar les voreres perimetrals de la plaça i anul·lar els trajectes que creuaven pe l’interior de la rotonda Per reduir l'impacte d'aquesta afectació s'habiliten als dos costats de la plaça uns passos de vianants provisionals. Els recorreguts i accessos d'aquests passos aniran variant en funció de l'execució dels treballs i en tot moment estaran senyalitzats. www.bcn.cat/premsa 6 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Recorreguts per a bicicletes La xarxa de carrils bici a la zona dels entorns de les Glòries es desenvoluparà definitivament amb la nova urbanització de la plaça. Durant les obres s’ha fet un esforç per minimitzar les afectacions i s’han habilitat itineraris provisionals per a bicicletes. Aquests itineraris uniran, pel costat mar de la plaça, el carril bici de la Diagonal i el de la Meridiana així com les diferents estacions de Bicing de la zona. Per als trajectes en direcció Besòs-Llobregat, entre Sant Martí i l’Eixample, es recomana utilitzar els carrils bici dels carrers de Sancho de Ávila i del Consell de Cent, ja consolidats. Aquests trajectes recomanats estaran senyalitzats adequadament. Per circular per zones de convivència amb vianants cal baixar de la bicicleta en els passos estrets. A l’entorn de la plaça de les Glòries hi ha d’altres carrils que no es veuran afectats per les obres: el de la carretera de Ribas, Avinguda Diagonal o Avinguda Meridiana. Així mateix s’ha incorporat recentment un carril bidireccional al carrer d’Álaba que connecta amb l’existent a Sancho d’Ávila. www.bcn.cat/premsa 7 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Algunes afectacions en el transport públic Sempre que l’obra ho permeti es treballa per donar prioritat al transport públic. Per la seva magnitud, però, les obres tindran afectació sobre el transport públic que discorre per la plaça, afectant, en alguna mesura, les línies 7, H12, N2, N7, 92, 192 i 60. No obstant això, TMB i l’àrea de Mobilitat han treballat per tal de minimitzar aquestes afectacions i adaptar els recorreguts dels transports que circulen per l’entorn immediat de la plaça. L’accés a l'estació de Glòries del Metro de l'interior de l'antiga rotonda queda provisionalment anul·lat. El Tramvia funcionarà amb normalitat. Les línies d’autobús han adaptat els recorreguts de totes les línies que circulen per l’entorn immediat de la plaça i s’han traslladat de forma provisional algunes de les parades. Les línies que circulen per la Gran Via (7, H12, N2, N7) disposaran d’un carril bus habilitat que travessarà la plaça. La línia 92 elimina el seu pas per la plaça en sentit mar, incorpora una nova parada i baixa per Independència-Badajoz fins Avinguda Diagonal i segueix el seu itinerari habitual. En sentit muntanya, l’autobús 92 enlloc de pujar per Ciutat de Granada pujarà pel carrer de Badajoz i tindrà una nova parada davant de la Torre Agbar, abans de creuar l’Avinguda Diagonal. La línia 192 ha variat el seu recorregut i té parades al carrer de Bilbao. La línia 60 té l’origen i final al carrer del Perú cantonada amb la rambla del Poblenou. www.bcn.cat/premsa 8 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries Autobusos sentit Llobregat Autobusos sentit Besòs www.bcn.cat/premsa 9 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Canvis en els números de carrils i places d’aparcament Durant la Fase 1 de les obres alguns carrers veuran com canvia la configuració de la seva secció, guanyant carrils de circulació per absorbir més trànsit. Els carrers de Los Castillejos, l’Avinguda Diagonal costat muntanya guanyen 1 carril de circulació, igual que el nou eix Badajoz-Independència que tindrà 4 i 3 carrils de circulació, respectivament. El carrer Bolívia guanya també un carril que ara és d’estacionament i tindrà en total 3 carrils de circulació i un d’estacionament. Durant la Fase 1 de les obres s’eliminen places d’aparcament en superfície i se’n generen de noves. En el còmput global els residents de la zona perden 255 places que es compensen amb les 191 de noves que es generen. Així mateix veïns i visitants disposen dels dos aparcaments que BSM té en de rotació en l’àmbit Glòries. Actualment s’està fent un estudi per avaluar les necessitats d’aparcament de la zona un cop finalitzin les obres. www.bcn.cat/premsa 10 » Dossier de Premsa Desviaments de trànsit importants per les obres de transformació de la plaça de les Glòries » Extensa campanya d’informació ciutadana Per tal d’informar als ciutadans, als veïns de la zona i a tothom que circula o utilitza la plaça de les Glòries en els seus desplaçaments habituals, l’Ajuntament ha previst una campanya de comunicació que ofereix informació sobre els itineraris o recorreguts alternatius amb els diferents modes de transport, que ha de contribuir a minimitzar les molèsties dels treballs. Així mateix s’utilitzaran per comunicar les afectacions d’obres els panells informatius variables que hi ha a la ciutat i a les Rondes, el 010 i les xarxes socials. Pel que fa a la documentació impresa, s’han editat en total 220.000 fulletons. Actualment s'estan distribuint els 20.000 díptics de la mobilitat dels dies 15-21 (color blau) i s’ha previst des del dijous 6 de febrer fins al 16 de febrer un dispositiu format per 1 coordinador, 4 informadors i 4 punts d’informació. Pel que fa al fulletó guia més complet que s’ha editat i que recull les diferents opcions que tenen els usuaris, segons es consulti sentit Besòs o Llobregat, se’n estan editant 200.000 exemplars. Una part, 15.000, aniran destinats a veïns de la zona de l’entorn que també rebran una carta de l’Alcalde explicant la transformació prevista a la plaça de les Glòries i la resta, 185.000, es distribuiran als punts d'informació, als edificis i equipaments dels entorns de Glòries (hotels, oficines, associacions veïns...). Des del dia 17 de febrer i fins l'abril també hi haurà un dispositiu d’informadors per repartir-los, format per 1 coordinador, 6 informadors i 6 punts d’informació. » Fase 2 a partir del juny Des de juny i fins al setembre tindrà lloc la fase 2, que correspon a la desconstrucció de l’estructura costat muntanya: Aquests treballs es completaran durant el mes de setembre amb la urbanització provisional de la plaça. En paral·lel a totes aquestes obres, coordinades per BIMSA, la Direcció de Projectes d’Hàbitat Urbà manté sessions de treball amb els representants veïnals per anar definint els usos provisionals que tindrà la futura plaça de cara al setembre del 2014 i, en general, per fer el seguiment del projecte i del Compromís per Glòries, signat el 2007. www.bcn.cat/premsa 11