Fes teva la cultura popular Programa d’activitats educatives a les Cases de la Festa Un quatre de vuit amb folre i...? Educació secundària obligatòria bcn.cat/ casesdelafesta Índex 1. INTRODUCCIÓ 3 1.1. Presentació 1.2. Objectius didàctics 3 1.3. Activitats 4 2. PREVISITA 5 2.1. La cultura popular, un bé per a tothom 5 a) Presentació 5 b) Contingut 5 La cultura popular, un bé per a tothom. 5 Podrien arribar a ser patrimoni de la humanitat? 7 Defensa el teu patrimoni cultural 8 c) Cloenda 8 2.2. Un quatre de vuit amb folre i...? 8 a) Presentació 8 b) Contingut 9 Un quatre de vuit amb folre i... ? 9 D’on vénen i cap a on van? 10 c) Cloenda. Informacions sobre la visita 11 3. VISITA. Un quatre de vuit amb folre i...? 12 3.1. Dades tècniques 12 3.2. Presentació i propòsit 12 3.3. Objectius 12 3.4. Continguts de la sessió 12 4. POSTVISITA 13 4.1. Presentació 13 4.2. Fes teva la festa 13 4.3. Per anar més enllà 14 ANNEX 1: Fitxes per a l’alumnat d’Educació secundària obligatòria 15 ANNEX 2: Recursos 22 2 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria 1. Introducció 1.1. Presentació La Xarxa de Cases de la Festa ofereix als centres educatius de la ciutat un programa d’activitats que tenen l’objectiu de divulgar la cultura tradicional i popular d’una forma participativa i motivadora. En elaborar la proposta que teniu a les vostres mans, s’ha trobat fonamental destacar el valor de la cultura popular i tradicional com a patrimoni intangible, que cal preservar perquè ens aporta una identitat cultural com a grup que conviu en un mateix territori. Així mateix, se’n destaca el valor integrador, representatiu i de cohesió social. També es pretén que els joves apreciïn aquestes manifestacions, a més del seu valor cultural intangible, pel seu valor tradicional (i a l’hora contemporani) i popular. El material que tot seguit us presentem emfatitza en el fet que per mantenir viu aquest patrimoni es necessita la implicació i la participació de tothom, ja sigui gaudint d’aquests activitats culturals com a espectadors o com a part activa de la seva posada en escena. En conclusió, l’activitat els ha de permetre accedir a experiències d’un alt valor personal i cultural com són la integració, la participació, la identitat cultural, la cooperació i la implicació en el territori, connectant-lo i vinculant-lo amb una societat, amb el seu entorn proper, amb una història i amb la seva capacitat d’arrelament en un món canviant. Però no només això, sinó que proposem al docent que, a partir d’aquestes activitats i el treball d’aquests valors, aprofi ti i en promogui d’altres implícits en la temàtica, com són el respecte per la diversitat, la memòria col·lectiva, les possibilitats d’evolució i transformació cultural, l’esperit crític, la capacitat de refl exió, etc. Ens interessa aconseguir que l’alumnat, a partir del reconeixement d’aquestes activitats com a font de riquesa col·lectiva i instrument de creixement personal, sigui conscient que pot participar en la seva construcció i esdevenir un ciutadà compromès amb el seu entorn i la transformació de la societat. 1.2. Objectius didàctics La proposta planteja que l’alumnat sigui competent per: 1. Identifi car diferents activitats de cultura popular i tradicional catalana, com a exemples de patrimoni cultural de la humanitat i instruments de representació col·lectiva, per valorar la importància de preservar-les al llarg de la història. 2. Diferenciar entre manifestacions culturals intangibles i tangibles, a través de la refl exió sobre les principals activitats de cultura popular i tradicional catalanes, per reconèixer-ne els valors socials implícits (integració, identitat, cohesió social, etc.). 3. Detectar i explicar com les activitats de cultura tradicional i popular catalanes integren totes les persones que volen participar activament en la seva posada en marxa, per entendre que pot participar-hi, atenent a les seves afi nitats i als seus interessos. 4. Participar en activitats de cultura popular i tradicional catalanes, assumint el compromís, l’esforç i la generositat que requereixen, per ser conscient de la seva capacitat de transformació personal i de l’entorn. 3 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria 1.3. Activitats Per a l’alumnat d’ESO s’ofereix la possibilitat que el grup classe s’adreci a un equipament de la Xarxa de les Cases de la Festa per participar en el taller Un quatre de vuit amb folre i..., on d’una forma dinàmica l’alumnat s’endinsarà en aquesta activitat tan arrelada a casa nostra. Més enllà d’aquesta experiència, per dotar-la de signifi cació i funcionalitat, es planteja un treball complementari que es farà a l’aula, centrat en la cultura popular i tradicional que evidenciï la importància d’aquestes manifestacions culturals en la vida col·lectiva de la ciutat. Així doncs, el programa d’activitats que tot seguit us presentem es concreta de la manera següent: Lloc i temps Activitat Descripció estimat de Material Fitxes desenvolupament docent alumnes La cultura popular, Presentació del tema: Aula 2 h x x un bé per a tots la cultura popular i tradicional Un 4 de 8 Activitat de motivació Aula 50 min x x amb folre i... i activació de Presentació coneixements previs sobre els castellers Un 4 de 8 Activitat entorn Cases 2 h x amb folre i... dels castellers de la Festa Taller Fes teva la festa Propostes d’activitats Aula x i dinàmiques per concloure l’activitat o projectar-la. Aquest dossier detalla la proposta descrivint les activitats i aportant orientacions didàctiques per desenvolupar-la a l’aula. D’altra banda es compta amb un material directament adreçat a l’alumnat perquè faci de suport a l’activitat. 4 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria POST-VISITA VISITA PRE-VISITA 2. Previsita 2.1. La cultura popular, un bé per a tothom a) Presentació Aquesta primera activitat es presenta com un treball previ a l’aula que permet emmarcar l’experiència que s’aborda des del programa d’activitats educatives de les Cases de la Festa per a aquestes edats. La seva funció és activar les informacions prèvies que els alumnes tenen sobre el tema i presentar els conceptes clau sota els quals es treballa el programa per a aquestes edats. La proposta contempla el desenvolupament en dues sessions, però en funció de l’interès dels alumnes i del temps de què disposem podem ampliar-la o escurçar-la. L’activitat s’estructura de la manera següent: • Presentació. La cultura popular, un bé per a tothom (30 min) • Podrien arribar a ser patrimoni? (20 min) • Defensa el teu patrimoni cultural (40 min) • Cloenda de l’activitat (10 min) b) Contingut La cultura popular, un bé per a tothom. L’activitat començaria amb la presentació de dues imatges de manifestacions de cultura popular catalanes, una de la Patum de Berga i una altra dels castellers. Aquestes imatges van acompanyades d’una breu explicació que indica que ambdues han estat reconegudes per la Unesco com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat. Aquí es planteja un debat a partir de les preguntes obertes següents: • Què signifi ca que aquestes dues manifestacions hagin estat declarades patrimoni cultural immaterial de la humanitat? • Per què creieu que les han escollit? Quines són les seves particularitats? Per tenir més informació de per què s’han declarat patrimoni cultural immaterial de la humanitat, compartim aquests dos enllaços, on trobareu més informació detallada: http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=00011&RL=00156 http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=00011&RL=00364 Alhora, compartim amb vosaltres la defi nició, elaborada per la Unesco, de patrimoni cultural immaterial o intangible: (http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=00022&art =art2#art2): “S’entén per patrimoni cultural immaterial els usos, representacions, expressions, coneixements i tècniques –juntament amb els instruments, objectes, artefactes i espais culturals que els són inherents– que les comunitats, els grups i en alguns casos els individus, reconeguin com a part integrant del seu patrimoni cultural. Aquest patrimoni cultural immaterial, que es transmet de generació en generació, és recreat constantment per les comunitats i grups en funció del seu entorn, la seva interacció amb la natura i la seva història, infonent un sentiment d’identitat i continuïtat i contribuint així a promoure el respecte de la diversitat cultural i la creativitat humana. Als efectes d’aquesta Convenció, es tindrà en compte únicament el patrimoni cultural immaterial que sigui compatible amb els instruments internacionals de drets humans existents i amb els imperatius de respecte mutu entre comunitats, grups i individus i de desenvolupament sostenible.” 5 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria A continuació es demanarà als alumnes que investiguin què és el patrimoni cultural immaterial o intangible. Per fer-ho, demanarem que identifi quin les diferències amb el patrimoni cultural tangible. Els proposarem que posin exemples i mostres representatives de cadascuna. Com a exemple de patrimoni cultural tangible podem parlar de llocs, monuments, manifestacions artístiques, etc. (el Palau de la Música o la Sagrada Família). En canvi, les manifestacions immaterials no tenen forma d’objecte o creació tangible, sinó que són produccions efímeres que difícilment poden quedar guardades o enregistrades amb tota la seva intensitat (contes, rondalles, cançons, músiques, balls, processons, etc.). Aquesta característica determina que la seva supervivència al llarg del temps depengui de la implicació i participació de tothom. Si ningú les seguís, simplement desapareixerien les manifestacions immaterials i, també, una oportunitat de compartir moments intensos, festius i emocionants entre les persones d’una mateixa comunitat. Alhora, aquesta participació fa que estiguin en contínua evolució, que absorbeixin les infl uències de totes i cadascuna de les persones que hi intervenen. Per tancar aquesta primera proposta es planteja a l’alumnat que elabori el seu propi argument respecte a la importància de les manifestacions de cultura popular. Segons el senzill text exposat convindria destacar als nois i a les noies que aquestes manifestacions culturals tenen un fort impacte en el desenvolupament de valors socials i personals, entre els quals es destaquen els següents: • Tradicional i contemporani (són tradicions que es transmeten de generació en generació però que es van adaptant al llarg del temps). • Integrador (contribueixen a la cohesió social i fomenten el sentit d’identitat i responsabilitat, que ajuda als individus a arrelar-se en un territori). • Representatiu (és un element propi d’una comunitat i fomenta la seva identitat). • Popular (ha de ser reconegut per la comunitat que el crea, el manifesta i el transmet). Cal tenir en compte que el nivell d’informació i signifi cació del que volen dir aquestes activitats pot ser molt diferent entre uns i altres. Hi ha alumnes que viuen amb intensitat aquestes activitats i altres que no hi paren tanta atenció. Per aquest motiu, el nivell de coneixement a l’aula pot ser molt divers. Convé dedicar temps perquè uns i altres s’expliquin, presentin davant del grup les seves experiències i comparteixin els dubtes i les emocions que aquestes activitats els provoquen. També cal parar atenció en el fet que les activitats de cultura popular i tradicional formen part del patrimoni cultural viu. Costums, celebracions, balls, músiques... són part d’aquesta riquesa cultural, que pren formes diverses a cada territori i que evoluciona al ritme de la seva societat. Si el grup és culturalment divers, serà molt enriquidor destinar un temps a comentar altres manifestacions de cultura popular i tradicional. A més, es pot refl exionar sobre com s’han anat integrant al territori altres manifestacions culturals tradicionals i culturals d’altres pobles, les quals enriqueixen aquest patrimoni i són un element de cohesió social. 6 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Podrien arribar a ser patrimoni de la humanitat? Un cop plantejat el tema es proposarà un llistat amb diferents activitats perquè es valori fi ns a quin punt podrien ser considerades sota els criteris que s’han explicat anteriorment. A partir d’aquesta primera pregunta, es demanarà que refl exionin, en petits grups, sobre aquestes qüestions, que pensin en festes i tradicions que es celebren al barri on viuen i en altres manifestacions de cultura popular i tradicional que poden conèixer per valorar fi ns a quin punt són una mostra representativa de la cultura que compartim. 1. Són una herència col·lectiva? 2. Permeten sentir-te vinculat a un territori? 3. Fomenten la cohesió social? 4. Quines necessiten la participació de la gent perquè siguin possibles? La fi nalitat és destacar aspectes com ara el nivell d’identifi cació personal amb què aquesta activitat promou el nivell de representació d’un poble amb una història compartida i el sentiment de cohesió social viscut en participar-hi. A la posada en comú, amb tots els joves i a partir de les refl exions prèvies de cada grup, intentarem respondre a la pregunta següent: Quines activitats podrien arribar a ser considerades patrimoni cultural intangible de la humanitat? Per què? Caldrà entendre que sí que ho són aquelles que: • Són activitats que es transmeten de generació en generació i que al llarg del temps s’han anat adaptant a cada moment social i cultural. • Contribueixen a fomentar la cohesió social i el sentit d’identitat i responsabilitat, que ajuda els individus a arrelar-se i implicar-se a un territori. • Representen un element propi d’una comunitat i en reforcen la identitat. • Són reconegudes per la comunitat que les ha creat i les comparteix amb les altres. Balls de gegants Diada castellera Entrades gratuïtes a museus Concerts de cobla Xiringuitos Balls de sardanes Atracions de fira Correfocs Concerts d’artistes coneguts Concerts de música tradicional Espectacles de carrer En funció del coneixement del grup, si ho creiem necessari, podem presentar materials multimèdia que permetin conèixer amb més detall les diferents manifestacions culturals. Al fi nal d’aquest document trobareu un seguit de recursos audiovisuals que us poden servir de suport. 7 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Defensa el teu patrimoni cultural La darrera activitat planteja un cas hipotètic en què l’alumnat, en subgrups de quatre o cinc membres, hauran de representar una comissió de festa i escollir una manifestació de cultura popular i tradicional que sigui signifi cativa del seu barri o ciutat i els representi. Un cop escollida l’activitat, plantejarem una situació hipotètica en què l’Ajuntament ha decidit fer desaparèixer aquesta activitat de la programació de les festes anuals. El que es demana als grups és que elaborin una carta en què intentin convèncer l’Ajuntament perquè no elimini aquesta festa, ja que es tracta d’un element identifi catiu del barri o de la ciutat. L’objectiu és que esmentin els valors que atribueixen a les activitats seleccionades per explicar com s’hi identifi quen. Un cop elaborades les cartes, les posarem en comú i analitzarem en grup les diferents raons que s’han detectat per preservar les festes triades. Finalment, refl exionarem sobre si ens semblen raons apropiades per comunicar a l’Ajuntament. En el moment de compartir els seus arguments serà interessant destacar els aspectes següents: • És un element de cohesió social. • És un element d’integració. • Afavoreix valors com la identitat cultural, l’esforç, la cooperació, la implicació, la participació, etc. • Ens ajuda a mantenir la memòria cultural col·lectiva. • És una font d’arrelament al territori. c) Cloenda de l’activitat En fi nalitzar la sessió convé remarcar els trets i valors de les manifestacions culturals intangibles: tradició, integració, representació i participació. Aquest moment també ofereix l’oportunitat d’informar el grup de la realització de l’activitat que faran a les Cases de la Festa, on tindran l’oportunitat de descobrir un equipament i una activitat molt vinculada amb la festa, la cultura popular i tradicional i la participació ciutadana. 2.2. Un quatre de vuit amb folre i...? a) Presentació Aquesta activitat es planteja com a activitat de preparació a la visita de les Cases de la Festa. La seva intenció és presentar la temàtica i crear expectatives respecte a l’activitat que es desenvoluparà a la Casa de la Festa per generar entre l’alumnat curiositat i interès pel món dels castellers. La proposta s’estructura de la manera següent: • Presentació de l’activitat. Un quatre de vuit amb folre i... (20 min) • D’on vénen i cap a on van? (20 min) • Cloenda. Informacions sobre la visita (10 min) 8 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria b) Contingut Un quatre de vuit amb folre i... ? A l’inici del material de l’alumne es fa una senzilla presentació del tema que es treballarà al llarg de la sessió i que posteriorment aprofundiran a les Cases de la Festa. En presentar la proposta podem demanar què saben sobre el tema i fi ns a quin punt estan familiaritzats amb aquesta activitat. La mateixa fi txa de l’alumne així ho planteja. Però abans d’entrar-hi serà interessant que l’alumnat comparteixi la seva opinió i informació sobre els castells i els castellers, si n’han vist mai en directe, si hi han participat i quina opinió els mereixen. Un cop situat el tema els podem demanar què entenen per un quatre de vuit amb folre (4/8 amb folre). Aquesta estructura castellera és poc probable, però informa sobre el fet que en el món dels castells hi ha un seguit de vocabulari específi c que ajuda a entendre i saber valorar el que cada fi gura proposa. Per fer-ho més evident es proposa que relacionin un seguit de paraules i expressions castelleres amb el seu signifi cat. Tot plegat permetrà saber quin és el punt de partida de l’alumnat, la seva disposició envers el tema i ajustar la informació necessària i els elements de motivació per fer més signifi cativa l’activitat a les Cases de la Festa. Tot seguit compartim la relació correcta entre mots i expressions amb el seu signifi cat: ENXANETA Estructura base que reforça els primers pisos del 1. tronc del castell. 2. ALETA Persona que corona el castell. Segona pinya que es construeix quan el castell 3. PINYA és de molta envergadura. Èxit màxim d’una construcció: el castell ha estat 4. DESCARREGAR completat i tots els seus components han pogut baixar sense caure. 5. FOLRE Tercera pinya del castell que es construeix quan l’estructura és extremadament complexa. 6. LLENYA Gest que fa l’enxaneta amb la mà en el moment de coronar un castell o pilar. Consisteix a aixecar el braç, amb la mà oberta, per damunt del cap. 7. MANILLES Quan un castell cau a mig pujar o a mig baixar. 9 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria D’on vénen i cap a on van? Els castells, com a manifestació de cultura popular, ens han acompanyat i han estat present al llarg del temps. La seva història està arrelada a un poble i a un territori i conèixer-la ens donarà pas a parlar dels valors que fan que aquesta activitat connecti amb les persones fi ns al punt de comprometre’s amb aquesta manifestació i amb la seva gent per mantenir-la viva. Per fer-ho es planteja un senzill exercici en el qual s’ha de seguir un eix cronològic de la història dels castellers a casa nostra, que tot seguit compartim: La majoria d’historiadors pensen que els castells actuals deriven de l’antic Ball de Valencians, un ball carregat, com molts que es conserven a la nostra terra. Els balladors acabaven les seves evolucions amb una apoteosi fi nal: l’aixecament d’una petita torre humana. Però no és fi ns l’any 1801 que es documenten els primers castells tal com els coneixem avui dia. Va ser a la ciutat de Valls, popularment coneguda com a Bressol dels Castells. Aquell any es van celebrar per primera vegada les festes decennals de la Mare de Déu de la Candelera i diversos castells van acompanyar la processó. L’afi ció va arrelar tan profundament que el 1805 ja hi ha a Valls dues colles de castellers: la dels pagesos i la dels menestrals. A partir d’aquest moment no és difícil comprendre com l’interès per la torre (l’apoteosi fi nal) es va menjar el que podia tenir el ball pròpiament dit. D’ençà d’aquest 1805, els castells tingueren diferents períodes, d’acord amb el context de vicissituds sociopolítiques que van viure els nostres avantpassats. Així, durant el segle XIX es passa d’una primera època d’or amb castells de nou pisos fi ns a la decadència de fi nal de segle. A la segona dècada del XX apareixen colles a Tarragona i al Vendrell, que creen una forta rivalitat amb les colles Vallenques. Però no és fi ns als anys 70 que els castells surten de la zona “tradicional” i arriben a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Però el gran esclat casteller s’origina a la dècada dels 90, on apareixen colles a tot Catalunya (Lleida, Girona, Manresa, etc.) i fi ns i tot a Mallorca i a la Catalunya del Nord. Actualment s’està vivint una segona expansió amb l’aparició de colles a poblacions fi ns ara no castelleres –com Berga i Solsona– i a l’estranger (la Xina i Xile). 10 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Un cop compartit el resultat de l’eix cronològic es proposa investigar, parlar i opinar sobre els valors associats a l’activitat castellera. Tot seguit en destaquem alguns, però segur que a l’aula en poden aparèixer molts altres: Els castells tenen uns valors intrínsecs, gràcies als quals els castells han estat declarats patrimoni immaterial de la humanitat per la Unesco. Algun d’aquests valors són: • El treball en equip (la importància de l’esforç personal per assolir un objectiu). • La integració (la tolerància i el respecte per la diferència). • La participació (el compromís personal envers la resta del col·lectiu i el valor de les relacions interpersonals). • La comunicació (la capacitat de comunicar-se). • L’esperit d’autosuperació personal i col·lectiu. I en destaquen altres: • La solidaritat personal i també col·lectiva, més enllà de l’activitat castellera. • L’autoestima i la confi ança envers els companys. • El treball ben fet. • La lliure acceptació de la tasca assignada i l’autodisciplina. • La importància de les fi tes col·lectives, perquè en els castells no hi ha resultat ni avaluació individual i perquè és una activitat on tothom és necessari però ningú és imprescindible. c) Cloenda. Informacions sobre la visita Aquest serà el moment de presentar la visita a les Cases de la Festa, de compartir amb l’alumnat quan s’hi anirà i què hi faran i d’aprofi tar per recordar tots els aspectes relacionats amb les sortides que feu. Aquesta activitat no es fa a totes les cases de la Xarxa de Cases de la Festa. Al web http://www.bcn.cat/casesdelafesta/educacio trobareu la informació actualitzada. A l’apartat de recursos trobareu alguns enllaços, llibres i altres referències relacionades amb els castellers. 11 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria 3. Visita. Un quatre de vuit amb folre i...? Aquesta activitat suposa el moment de participar en una experiència directa relacionada amb el món dels castellers. 3.1. Dades tècniques Grups Grup classe d’ESO Durada de l’activitat Dues hores Lloc de realització Al web http://www.bcn.cat/casesdelafesta/educacio trobareu la informació pertinent. 3.2. Presentació i propòsit L’activitat pretén que els alumnes descobreixin de prop el món dels castells, tant a nivell tècnic com a nivell de valors associats a la pràctica castellera. En acabar l’activitat, el grup haurà de conèixer algunes de les formacions castelleres més populars, valorar l’esforç realitzat per part de les colles castelleres en el dia a dia, comprendre les emocions que es generen a partir d’una exhibició castellera, identifi car el seu valor personal i social i entendre la signifi cació que prenen els castells com un element emblemàtic i representatiu de la nostra cultura. 3.3. Objectius A partir de plantejaments conceptuals, de l’experimentació directa i del treball en grup, els alumnes coneixeran diferents aspectes relacionats amb el món casteller i aprendran a gaudir d’aquesta pràctica. Els plantejaments didàctics generals de l’activitat persegueixen els objectius següents: Descobrir el món dels castellers: • Defi nir el concepte de castell. • Analitzar les diferents parts de què consta un castell. • Identifi car els elements que conformen la indumentària d’un casteller. • Conèixer el vocabulari específi c i les expressions pròpies de la pràctica castellera. • Reconèixer tots aquells elements externs que fan possible aquesta pràctica. • Entendre el món casteller com una manifestació de caràcter patrimonial. Valorar la cultura popular i tradicional a través dels castellers: • Aprendre a valorar el treball col·laboratiu, la superació personal i l’assoliment de l’èxit. • Enumerar els valors personals i de grup que es generen a partir d’aquesta pràctica. • Gaudir de l’espectacle, sentir-se capacitat i animat per formar part d’una colla castellera. 3.4. Continguts de la sessió La seqüència de l’activitat “Un quatre de vuit amb folre i...?” s’estructura en tres fases: • Fase inicial: es presentarà l’activitat que es durà a terme durant la sessió d’una forma motivant i engrescadora i es contextualitzarà l’acció en el marc de la cultura popular i tradicional. • Fase de desenvolupament: es desenvoluparan dues dinàmiques experimentals relacionades amb la pràctica castellera; la primera estarà relacionada amb els valors associats a les colles castelleres i la segona es vincularà amb la part més tècnica, vistosa i acrobàtica de l’activitat. • Fase de síntesi: s’assajarà tot allò que s’hagi après a partir d’una proposta dinàmica on es prengui consciència de com es poden continuar aprenent i descobrint, més a fons, aspectes relacionats amb la temàtica treballada. La visita es realitza amb reserva prèvia a través del PAE (Programa d’activitats escolars del Consell de Coordinació Pedagògica de Barcelona) www.bcn.cat/educacio/pae o directament des del web de les Cases de la Festa http://www.bcn.cat/casesdelafesta/educacio. 12 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria 4. Postvisita 4.1. Presentació Aquesta darrera fase té per objectiu tancar el procés encetat amb el Programa d’activitats educatives de les Cases de la Festa. Un cop realitzades les activitats a l’aula i a les Cases de la Festa, es planteja un tancament sota dos enfocaments: • Generalista, centrat en la cultura popular i tradicional, en el qual es destacarà el valor de ser protagonistes d’activitats culturals emocionants, properes i espectaculars que estan arrelades a la ciutat i fan que aquesta sigui més divertida, amable i participativa. • Centrat en l’activitat desenvolupada a les Cases de la Festa, en aquest cas els castells i els castellers, per recordar l’experiència viscuda i tot el que s’ha descobert a través de les activitats realitzades. Tot seguit es planteja una proposta que pot respondre, amb senzilles variacions, a tots dos enfocaments alhora. 4.2. Fes teva la festa L’objectiu és insistir en l’aspecte participatiu, de compromís i cultural de les activitats que confi guren les festes populars. Per tant, es demanarà als alumnes que ens ajudin a organitzar la festa major del barri de l’any vinent. Es transmetrà als alumnes que l’ajuntament ens ha encarregat que elaborem el programa de la festa major del barri i que dissenyem els materials promocionals que serviran per convocar la resta de ciutadans i ciutadanes. Per fer-ho, s’organitzarà l’aula en quatre o cinc grups de treball i cada grup dedicarà una sessió de treball a aquesta tasca. Com que el que interessa és destacar la importància a la participació ciutadana en una festa major, el primer pas serà conèixer quines activitats i manifestacions de cultura popular interessen els veïns i persones que estan vinculats a la zona. Entre tots, per remarcar el caràcter popular i integrador de les festes, s’hauran d’identifi car diversos grups implicats a la zona (infants, gent jove, famílies, botigues i comerços que acostumen a implicar-se amb la festa...), amb l’objectiu de recollir l’opinió de tothom. Un cop identifi cats es poden distribuir entre els grups de treball i que cadascú dissenyi una breu entrevista que permeti descobrir quines activitats tradicionals els agradaria que incorporés la festa major, com s’ofereixen a participar-hi i amb quins recursos (temps, espais, materials, etc.). Aquestes entrevistes es poden gravar en vídeo o prenent notes per poder analitzar-les posteriorment i treure les conclusions que seran la base per a la proposta. Un cop obtinguda la informació, caldrà elaborar un anunci del programa de la festa major (pot ser un PowerPoint) que presenti el buidatge i l’anàlisi de l’enquesta realitzada, destacant sobretot el paper de tots els habitants del barri per fer gran i enriquidora la festa major. Aquest document ha de ser la base per dissenyar la convocatòria que s’enviarà per correu electrònic o postal als veïns, on es recollirà el programa i es destacarà que és una festa de tots i per a tots. Finalment, caldrà compartir el treball que cada grup haurà fet i consensuar entre tots i totes quin serà el programa ideal i la convocatòria més efectiva per comunicar-lo als veïns i veïnes. 13 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria El producte fi nal pot enviar-se a la Casa de la Festa, a la comissió de la festa major o a l’associació de veïns corresponent, i se’ls pot demanar que ens donin un feedback de com veuen la proposta i si pensen que és viable portar-la a terme en part o en la seva totalitat. La durada d’aquesta activitat pot ser fl exible, en funció de l’interès del grup i del temps de què es disposi, però s’estima que caldran un mínim de tres sessions. D’altra banda, també es pot plantejar com una tasca col·lectiva que requerirà una organització fl exible a l’aula, en la qual els grups treballin de forma esglaonada, ocupant a cada grup entre una i dues sessions. En aquest cas es repartiria la feina organitzant l’alumnat en tres equips de treball: 1. Un de primer, encarregat de dissenyar l’entrevista (seleccionar els grups als quals l’adreçaran, formulant les preguntes adients i realitzant i enregistrant les entrevistes). 2. Un de segon, encarregat del buidatge de dades i d’elaborar el document que permeti presentar l’interès i el compromís dels veïns i les veïnes. 3. I un de tercer que elabori la proposta de programa fi nal, tenint en compte la feina desenvolupada pels altres equips. Amb aquesta organització els grups han de demostrar rigor en el seu desenvolupament i confi ança en la tasca encomanada a la resta de grups, la qual cosa sens dubte carregarà l’activitat de valor i efi càcia. 4.3. Per anar més enllà Conscients de la versatilitat i la riquesa del tema, es planteja que aquest tancament també pugui esdevenir un recurs interessant per plantejar als alumnes noves propostes que projectin l’activitat cap a una de nova. En aquest sentit, al material de recursos trobareu un munt d’activitats (plàstiques, de descoberta, experimentació, musicals, lingüístiques...) associades al món dels castells i els castellers i a la resta de manifestacions de cultura popular i tradicionals que es treballen al Programa d’activitats educatives de les Cases de la Festa. A través d’aquestes, es podran obrir noves vies de curiositat i estímul a la descoberta d’aquesta cultura intangible que és patrimoni dels barcelonins i barcelonines. 14 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria ANNEX 1 Fitxes per a l’alumnat d’educació secundària obligatòria 15 bcn.cat/ Un quatre de vuit Educació secundària casesdelafesta amb folre i...? obligatòria La cultura popular, un bé per a tothom La Patum de Berga i els castellers han estat proclamats per la Unesco Patrimoni immaterial de la humanitat. • Què vol dir ser patrimoni cultural immaterial de la humanitat? • Per què creieu que les han escollit? Què tenen de particular o excepcional? Abans d’entrar a respondre a aquestes preguntes, comenteu entre tots el que sabeu sobre aquestes activitats i el que us suggereix aquest reconeixement de la Unesco. La Patum Els Castellers Què vol dir ser patrimoni cultural immaterial de la humanitat? Compareu la Patum i els castellers amb altres patrimonis culturals també reconeguts per la Unesco, com ara l’obra de Gaudí, el Palau de la Música Catalana o la Gran Muralla xinesa. En comparar-los descobrireu algunes diferències entre patrimoni immaterial i material. A què es refereix el mot immaterial? Quines d’aquestes coses consideraríeu CULTURA MATERIAL i quines CULTURA IMMATERIAL: un llibre – les cançons de bressol – una escultura – la cultura popular les rondalles – una processó – un quadre MATERIAL IMMATERIAL • Vist tot això, quines creieu que són les diferències entre patrimoni material o tangible i patrimoni immaterial o intangible? Poseu-ne alguns exemples. 16 bcn.cat/ Un quatre de vuit Educació secundària casesdelafesta amb folre i...? obligatòria La Patum Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya La cultura popular, un bé per a tothom I per què creieu que des de la Unesco es reconeix les manifestacions de cultura popular? Per poder respondre a aquesta pregunta llegiu el que tot seguit se us exposa. Les mostres de cultura popular tenen una gran importància entre les persones perquè: • Són tradicions que es transmeten de generació en generació però que es van adaptant al llarg del temps. • Suposen una important herència col·lectiva que necessita les persones per tirar endavant. Aquesta herència està vinculada, alhora, als territoris perquè és pròpia d’un lloc concret i d’una comunitat. Per tant, cada cultura té les seves manifestacions culturals. • Com que estan relacionades amb un poble i amb un territori, aquesta herència permet que les persones puguin sentir que hi pertanyen. Llavors es fomenta la cohesió social i el sentiment d’identitat, que ajuda les persones a arrelar-se en la seva comunitat. • El sentiment de pertinença reforça el de comunitat, perquè saben que comparteixen el mateix amb altres persones. • Aquest sentiment de grup incita a: o compartir i comprometre’s de forma voluntària o participar i gaudir d’allò que els uneix i arrela o divulgar i transmetre als altres la cultura que comparteixen. Tenint en compte aquesta herència col·lectiva i el que suposa per a les persones que la comparteixen i estan en contacte, perquè creieu que des de la UNESCO es reconeixen manifestacions de la cultura popular? 17 bcn.cat/ Un quatre de vuit Educació secundària casesdelafesta amb folre i...? obligatòria Podrien arribar a ser patrimoni de la humanitat? Ara reviseu totes aquestes activitats que es viuen en comunitat i en ambients festius. Balls de gegants Diada castellera Entrades gratuïtes a museus Concerts de cobla Xiringuitos Balls de sardanes Atracions de fira Correfocs Concerts d’artistes coneguts Concerts de música tradicional Espectacles de carrer Quines creieu que podrien arribar a ser patrimoni immaterial o intangible de la humanitat? Per ajudar-vos, feu-vos aquestes preguntes: 1. Són una herència col·lectiva? 2. Permeten sentir-te vinculat a un territori? 3. Fomenten la cohesió social? 4. Quines necessiten la participació de la gent perquè siguin possibles? 18 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Defensa el teu patrimoni cultural Imagineu que formeu part d’una associació de cultura popular. Ja ho teniu tot preparat per fer possible una activitat a les festes del barri, però des de l’Ajuntament us informen que aquest any no serà possible que porteu a terme la vostra activitat. Us proposem que feu arribar una carta a l’Ajuntament justifi cant per què aquestes activitats són importants per al barri i per als veïns. Per fer-ho haureu de: • Seleccionar la manifestació de cultura popular amb la qual us identifi queu més. • Descriure breument l’activitat que voleu dur a terme. • Argumentar la importància d’aquesta activitat, explicant els valors que s’hi associen i les implicacions que tenen en el barri i en la comunitat. Compartiu els vostres arguments i les vostres propostes amb la resta de companys. Per acabar, comenteu entre tots quins són els arguments que ajuden a justifi car la importància d’aquest bé comú que és patrimoni de tots i totes. 19 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Un quatre de vuit amb folre i…?1 Aviat anireu a les Cases de la Festa per endinsar-vos en una de les manifestacions de cultura popular i tradicional catalana més emblemàtiques: els castellers. Però abans de passar a l’acció, caldrà conèixer el vocabulari específi c d’aquesta activitat, ja que sense conèixer-lo us serà difícil seguir les indicacions que se us proposin. Per fer-ho, relacioneu cada paraula de la columna de l’esquerra amb la seva defi nició. Feu totes les consultes necessàries: companys, família, internet...) 1. ENXANETA Estructura base que reforça els primers pisos del tronc del castell. ALETA Persona que corona el castell. 2. Segona pinya que es construeix quan el castell és de molta envergadura. 3. PINYA Èxit màxim d’una construcció: el castell ha estat completat i tots els seus components han 4. DESCARREGAR pogut baixar sense caure. Tercera pinya del castell que es construeix quan l’estructura és 5. FOLRE extremadament complexa. Gest que fa l’enxaneta amb la mà en el moment de coronar LLENYA un castell o pilar. Consisteix 6. a aixecar el braç, amb la mà oberta, per damunt del cap. Quan un castell cau a mig 7. MANILLES pujar o a mig baixar. 1 Tècnicament, un quatre de vuit amb folre és un castell poc probable, però amb el títol es vol destacar la importància de conèixer el vocabulari i les expressions castelleres per comprendre la peculiaritat del món dels castells. 20 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria D’on vénen i cap a on van? L’any 2010 els castells van ser declarats per la Unesco patrimoni cultural immaterial de la humanitat. Aquest fet reconeix que són una manifestació identitària de Catalunya que es transmet de generació en generació i promou el sentiment de comunitat, de cohesió i valors socials. Coneguem-los una mica més. Tot seguit us expliquem alguns moments importants de la seva història, però desendreçats. Vosaltres haureu de relacionar-los amb la cronologia dels fets més importants i situar-los en l’eix del temps que trobareu més avall. Endavant! • Els castells són declarats patrimoni immaterial de la humanitat Els orígens. Abans del 1800 per la Unesco. • Es documenten els primers castells que acompanyen la De la dansa al castell 1801 processó de la Mare de Déu de la Candelera. L’interès se centra en la torre humana i es prescindeix del ball que la precedia. Primeres agrupacions 1805 • Apareixen colles arreu del món (la Xina i Xile) Els castells arriben a • Neixen a Valls dues agrupacions entorn del món Barcelona 1970-1980 dels castells, la dels pagesos i la dels menestrals. Expansió castellera pel • Ball de Valencians, els balladors fi nalitzen la dansa aixecant territori català 1990-2000 una petita torre humana. • Arriba a Barcelona l’interès pels castells humans i es formen El reconeixement de la les primeres colles castelleres a la ciutat. Unesco 2010 • Apareixen colles a tot Catalunya: Lleida, Girona, Manresa... Fins i tot a Mallorca i a la Catalunya del Nord. Actualitat 201… Els orígens 1800 1900 2000 Actualitat Com veieu, els castells han acompanyat la nostra història al llarg de molts anys, i amb tota seguretat valors com el treball en equip, la participació, el respecte per la diversitat i l’esperit d’autosuperació hi tenen molt a veure. Amb quins valors relacioneu vosaltres els Castellers i per què? Ara ja esteu preparats per descarregar un castell a les Cases de la Festa, esperem que no feu llenya! 21 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria ANNEX 2 Recursos 22 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Cultura popular i valors Publicacions: • Bargalló, Josep. Cultura popular, cultura nacional. Elogi de la diversitat i la interculturalitat (Refl exions a l’entorn de l’estructuració d’un model festiu i simbòlic plural). Disponible en línia a: http://www.festes.org/arxius/elogidiversitat.pdf [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Quintana, Jordi; i Jordi Cerdà. “Cultura popular, cultures populars i escola”, Perspectiva escolar, núm. 293, p. 2-9, 2005. Disponible també en línia a: http://www.ub.edu/ntae/ jquintana/articles/QuintanaCerda_culturesPE.pdf [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Quintana, Jordi; i Jordi Puig. Les Cases de la Festa a Barcelona: imatgeria, foc i música, col. Quaderns del Consell de Coordinació Pedagògica, núm. 6, ed. Institut Municipal d’Educació de Barcelona, 2013. • Soler, Joan. Enciclopèdia de la Fantasia Popular Catalana. Barcelona, Barcanova, 1998. • Soler, Joan. Cultura popular tradicional. Barcelona, Pòrtic, 2001. • Soler, Joan (dir.). Tradicionari. Enciclopèdia de la cultura popular de Catalunya. Vol 4. La festa. Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2005. • Soler, Joan. “Apunts sobre la cultura popular a l’escola”. Escola Catalana, vol. 45, núm. 466, p. 15-16, 2010. Disponible també en línia a: http://www.omnium.cat/ca/article/apunts- sobre-la-cultura-popular-a-l-escola-3983.html [Consulta: 18 de desembre del 2012]. Recursos audiovisuals: • “El valor de la cultura popular”, programa radiofònic de Catalunya Ràdio, 15 d’agost del 2012: http://www.catradio.cat/reproductor/658113 [Consulta: 18 de desembre del 2012]. Elc castellers Recursos audiovisuals: • Castellers de Vilafranca. Programa 30 Minuts. Televisió de Catalunya. 1a part: http://www. youtube.com/watch?v=hZ8EWThPupk [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Castellers de Vilafranca. Programa 30 Minuts. Televisió de Catalunya. 2a part. • Castellers de Vilafranca. Programa 30 Minuts. Televisió de Catalunya. 3a part: http://www. youtube.com/watch?v=X3M7vvDisVk [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Castellers de Vilafranca. Documental L’anxaneta: http://www.youtube.com/ watch?v=qQBjSYkYYGY [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Interactiu de BTV sobre els Castellers de Sants, de la Vila de Gràcia, del Poble Sec i de la Sagrada Família, que van participar a la diada castellera de la Mercè 2010: [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Videoclip d’Strombers, “Tocant el cel amb la mà”: http://www.youtube.com/watch?v=Pm- YgfXXK98&feature=related [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Videoclip de la Unesco. Human Towers: http://www.youtube.com/watch?v=-iSHfrmGdyo [Consulta: 18 de desembre del 2012]. 23 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria • Pàgina de la Coordinadora de colles castelleres on podeu trobar, entre altres informacions, l’enllaç als programes de ràdio i televisió dedicats al món casteller: http://www.cccc.cat/links- cas/televisiones [Consulta: 18 de desembre del 2012]. Publicacions: • Nens del Vendrell. 75 anys d’històries castelleres. Col. L’agulla (sèrie gran), núm. 13, Edicions el Mèdol, 2002. • Guia didàctica: Fem un castell. Camp d’aprenentatge de Tarragona. Disponible en línia a: http://cdatarragona.net/publicacionspublications/tarragona-urbanatarragona-urbana/ fem-un-castell-guia-didacticafem-un-castell-guia-didactica/ [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Declaració dels Castellers com a patrimoni immaterial de la humanitat: o http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=00011&RL=00156 o http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=es&pg=00011&RL=00364 • Almirall, Josep Castells. Tocant el cel amb la mà. Barcelona, Triangle Postals, 2011. • Cuscó i Clarasó, Joan. El toc de castells. Història i històries d’una música. Vilafranca del Penedès, Edicions i Propostes Culturals Andana SL, col·lecció Folklore, 2, 2008. Romanços, contes i poesia: • Albornà Marimón, Magda. El petit casteller. Col·lecció Vailets, 2, Vilafranca del Penedés, Autor Editor, 1999. • Caballé, Maria; i Salvador Arroyo, il·lustracions de Pilarín Bayés. Petita història de Jan Julivert. Editorial Mediterrània SL, 1996. • Clavé, Anselm. Els Xiquets de Valls. Disponible en línia a: http://www.xtec.cat/~evicioso/ altcamp/xiquets.htm [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Duran, Fina; i Jordi París, il·lustracions de Pilarín Bayés. Petita història dels castellers. Editorial Mediterrània SL, 1990. • Espriu, Salvador. Nosaltres tots, castellers. Disponible en línia a: http://www.xtec. cat/~evicioso/altpen/espriu.htm [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Guimerà, Àngel. L’Enxaneta. Disponible en línia a: http://vendrelletresicastells.blogspot. com.es/2012/06/9-angel-guimera-lenxaneta.html [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Martínez Cots, Josep. La llegenda dels Marrecs de Vilasalut. Autor Editor, 2011. • Moyà Domènech, Benvingut. Castells, castellers i altres contes. En Maginet tap de bassa, La Galera, 1980. • Román, Quim. Rimes castelleres. Cossetània Edicions, 2002. • Solsona i Llorens, Lluís. Romanços castellers. Colla Castellera Nois de la Torre, 2000. • Solsona i Llorens, Lluís. Romanços castellers 2. El 3 de vuit, 2002. • Via i Pagès, Lluís. Quatre relats de nou. Ramon Nadal Editor, 2002. 24 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Audicions: • La música dels castells. Enregistraments històrics (1930-2008).Barcelona: DiscMedi. 1 disc (CD), 2002. Inclòs a: Cuscó, Joan. El toc de castells. Història i històries d’una música. Vilafranca del Penedès, Edicions i Propostes Culturals Andana, 2008. • Arisa, Santi; i Florenci Trullàs. Epailelé! Enxaneta, Cobla-Fusió. Barcelona, TVC-Disc, DL 1998, 1 disc (CD). Disponible en línia a: http://www.musicsperlacobla.com/cd.php?id_cd=15. [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Escola de Grallers de Sitges. Gralles i castells. Barcelona, Audiovisuals de Sarrià, 1 disc (CD), 1995. • Ganxets, grallers del Baix Camp; Bufalodre, grallers de Valls; La Canya d’or; Els Vernet. Terços amunt! Barcelona: DiscMedi. 1 disc (CD), 2002. • Gralles de la Festa Major 98. Barcelona: FLOC–Ajuntament del Vendrell. 1 disc (CD), 1998. Recursos lúdics: • La gralla i el tabal. Interactiu. Magda Alegret i Mercè Domeque, 2002: http://www.edu365. cat/primaria/muds/musica/grallaitabal/01intro.html [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • WebQuest per a cicle superior El món casteller, de Rosa Soler, 2011: https://sites.google.com/ site/elmoncasteller/ [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • El joc casteller. Jocs en línia sobre el món casteller: http://www.eljoccasteller.cat/ elnoujoccasteller/intro.php [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • El nan casteller. Joc de construcció. Disponible en línia a: http://productesdelaterra.cat/ jocs/10298-el-nan-casteller-joc-de-40-peces.html [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • iCastellers. Joc per a mòbil. Disponible en línia a: https://itunes.apple.com/es/app/icastellers/ id465260722?mt=8 [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Castellers. Joc de taula. Editat per Devir: http://catalog.devir.es/producto/tablero/castellers/ index.htm [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Còmic de 1972 sobre el món casteller. Disponible en línia a: http://www. castellersdevilafranca.cat/index.php?option=com_castellers&view=premsadetall& id=529 [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Auca dels castellers: http://www.rodolins.cat/pages/simbols/castellers2.html [Consulta: 18 de desembre del 2012]. Recursos sobre altres manifestacions de cultura popular: • Calendari 2012 de Tradicions i Costums. Generalitat de Catalunya: http://www20.gencat. cat/docs/CulturaDepartament/CPCPTC/Documents_Estatics/PU_Publicacions/SD_ calendari2012_tot.pdf [Consulta: 18 de desembre del 2012]. • Diversos autors. Festes tradicionals de Catalunya. Barcelona, Llavor, 1978. • Capmany i Farrés, Aureli. Costums i tradicions catalanes. Barcelona, 1982. I a http://www.bcn.cat/casesdelafesta/educacio podeu consultar activitats, espais i recursos relacionats. 25 Un quatre de vuit Educació secundària amb folre i...? obligatòria Projecte didàctic: Marinva, joc i educació Il·lustracions: Lluís Cadafalch Disseny gràfi c: Fons Gràfi c Fotografi es: diversos autors Assessorament pedagògic i implementació del programa educatiu: Fragment, serveis culturals Producció i coordinació: Servei de Cultura Popular de l’Institut de Cultura de Barcelona Copyright: Marinva, joc i educació i ICUB-Ajuntament de Barcelona