FITXA ED. PRIMÀRIA RESUM1r, 2n i 3r Àrees relacionades • Coneixement del medi natural i social • Llengua catalana Objectius de l’activitat • Descobrir les característiques principals dels productes que es poden adquirir als mercats: producte fresc, variat i de qualitat. • Diferenciar el mercat i els seus trets característics que el distingeixen de la resta d’espais comercials. Nucli de l’activitat Experiència directa en el si d’un mercat. Activitat desenvolupada en el mercat més proper al centre educatiu. El mercat com a espai especialitzat en alimentació amb diversitat de productes frescos i de qualitat. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques • Competències transversals: competències comunicatives, lingüístiques, culturals, tractament de la informació, competència digital i compe- tència d’aprendre a aprendre; personals, autonomia i iniciativa personal. • Competències específiques centrades a conviure i habitar el món: competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i competèn- cia social i ciutadana. Descripció de l’activitat al mercat Activitat centrada en el mercat, amb caràcter pluridisciplinari. Aquesta proposta incentiva els alumnes en la investigació, tant de l’entorn com dels valors i continguts relatius a aquest model de comerç, a través de diferents àrees, fomentant el treball en equip i la comunicació de continguts. L’activitat presenta tres moments diferents. En cada un d’aquests hi ha activitats que marcaran el desenvolupament de la proposta. Algunes d’elles poden ser opcionals i serveixen per ampliar i complementar la proposta. TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA 1. Per què anem a comprar - 15 minuts (complementària) Activitat d’introducció i d’activació dels coneixements previs. Relació entre producte i establiment on adquirir el producte. El comerç. 2. On es pot anar a comprar - 20 minuts (complementària) Activitat de presentació del mercat en què es relaciona i compara amb altres fórmules comercials en què hi ha agrupacions d’establiments. 3. Normes que cal tenir en compte durant la visita - 15 minuts Activitat de planificació de la visita al mercat. VISITA AL MERCAT 4. Investiguem la llista de la compra - 45 minuts Visita al mercat més proper per investigar i obtenir informacions sobre els productes del mercat, els establiments que hi ha i les persones que atenen mentre s’hi compra. ACTIVITAT DE SÍNTESI I COMUNICACIÓ 5. Les parades del mercat - 50 minuts Activitat de síntesi per recopilar les diferents informacions recollides a través de l’elaboració d’un mural per petits grups. Hi ha la possibilitat de publicar la feina feta als espais de comunicació propis. També es pot enviar a l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu perquè es publiqui al web www.menjodemercat.cat. Reflexió i valoració conjunta entre mestres i alumnes i una avaluació dels progressos que s’han fet. L’activitat de visita al mercat es pot adaptar a tres nivells diferents, segons les necessitats de cada grup. Materials L’activitat posa a disposició de docents i alumnes els materials següents: • Guia d’orientacions didàctiques per al docent. • Quadern de l’alumne. • Fitxa resum de l’activitat. Tots els materials s’han elaborat en format digital per facilitar-ne l’accés i l’ús als docents. Per a més informació o per concertar una visita es pot consultar el web: www.menjodemercat.cat