FITXA ED. PRIMÀRIA RESUM4t, 5è i 6è Àrees relacionades • Coneixement del medi natural i social • Llengua catalana • Matemàtiques Objectius de l’activitat • Reconèixer el valor del mercat com un establiment especialitzat en productes alimentaris frescos, variats i de qualitat. • Descobrir el comerç de proximitat tot reconeixent l’atenció personalitzada, l’orientació i la informació als consumidors com les seves caracte- rístiques principals. • Entendre la necessitat d’una planificació prèvia abans d’anar a comprar al mercat. Relacionar els productes del mercat amb la dieta sana, rica i equilibrada. Nucli de l’activitat Visita al mercat més proper al centre educatiu i confecció d’una proposta de berenar o esmorzar, tot detallant ingredients, quantitats, preu i altres aspectes vinculats a les característiques de dos casos diferents. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques • Competències transversals: competència comunicativa lingüística, cultural, de tractament de la informació, digital, matemàtica i d’aprendre a aprendre. Competències personals d’autonomia i iniciativa. • Competències específiques centrades en conviure i habitar el món: competència en el coneixement i la interacció amb el món físic i compe- tència social i ciutadana. Descripció de l’activitat al mercat Activitat al mercat, amb caràcter pluridisciplinari. Aquesta proposta incentiva els alumnes en la investigació, tant de l’entorn com dels valors i continguts relatius a aquest model de comerç, a través de diferents àrees, fomentant el treball en equip i la comunicació de continguts. L’activitat presenta tres moments diferents. A cadascún d’ells hi ha diferents activitats que marcaran el desenvolupament de la proposta. TREBALL INICIAL I DE PLANIFICACIÓ A L’AULA 1. Què saps dels mercats? - 15 minuts (complementària) Activitat de presentació del tema i activació de coneixements previs. 2. Abans d’anar al mercat - 20 minuts (complementària) Activitat de seqüenciació en la qual es treballa la planificació que cal fer abans d’anar a comprar i tots els aspectes que cal tenir en compte abans d’anar al mercat. 3. Un esmorzar o un berenar original i saludable - 45 minuts Activitat de motivació i presentació. A partir de dos casos, els alumnes hauran d’elaborar un menú (berenar o esmorzar) amb productes de mercat. Els alumnes hauran de triar els ingredients, les quantitats i valorar el cost econòmic de la proposta que facin. L’activitat requereix una preparació prèvia a l’aula abans de fer la visita. 4. Normes que cal tenir en compte durant la visita - 15 minuts Activitat de planificació de la visita al mercat. VISITA AL MERCAT 5. Menú de mercat - 45 minuts Visita a les diferents parades per acabar de concretar els ingredients de la seva proposta tot calculant les quantitats i els costos que responen a les característiques del supòsit que treballen. Per fer-ho hauran d’entrevistar, preguntar i demanar informacions als venedors del mercat. ACTIVITAT DE SÍNTESI I COMUNICACIÓ 6. IInvitació per a un berenar o esmorzar - 50 minuts Activitat de síntesi que consisteix en l’edició i publicació d’una invitació per gaudir d’un berenar o un esmorzar saludable en què es destaquin els diferents aspectes treballats en la proposta (ingredients, quantitats, preus, elaboració...). Reflexió i valoració conjunta entre mestre i alumnes i avaluació dels progressos que s’han fet. Materials L’activitat posa a disposició de docents i alumnes els materials següents: • Guia d’orientacions didàctiques per al docent. • Quadern de l’alumne. • Fitxa resum de l’activitat. Tots els materials s’han elaborat en format digital per facilitar-ne l’accés i l’ús als docents. Per a més informació o per concertar una visita es pot consultar el web: www.menjodemercat.cat