GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Presentació de la proposta és una activitat educativa amb la qual els mercats municipals de Barcelona i la Fundació FC Barcelona, conviden les escoles a fer equip i transmetre als infants i joves els valors de comprar sa, fresc i de qualitat mentre descobreixen el mercat i allò que el caracteritza i el diferencia d’altres formes de comerç. La proposta educativa s’adreça tant a l’educació primària com a l’educació secundària obligatòria i organitza els continguts de manera seqüencial i acumulativa, de manera que amb cada activitat es treballen continguts nous i es reforcen els anteriors. L’activitat té una finalitat doble: d’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti als alumnes tenir una experiència directa del que és el mercat a través d’una visita a les seves instal·lacions. D’altra banda, animar tots els participants del programa educatiu de mercats a explicar les seves experiències i impressions sobre la visita a través de l’elaboració d’un reportatge que es pot compartir en els mitjans de difusió de l’escola o enviar-lo a l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu, perquè es publiqui al web www.menjodemercat.cat. D’aquesta manera, el treball el podran consultar les famílies, els companys d’escola i les amistats per conèixer el mercat i els seus productes. Aquesta guia té l’objectiu de compartir amb els docents tots els aspectes que s’han considerat en el disseny de la proposta per facilitar-ne l’aplicació a l’aula. Els continguts i les activitats s’han descrit tenint en compte un grup estàndard. Entenem que cada alumne i cada aula té unes característiques determinades, per la qual cosa caldrà ajustar la proposta a cada context. D’altra banda, el mercat permet treballar un ampli ventall de continguts. En aquest projecte no tots estan previs- tos, però us encoratgem a aprofitar-ne les possibilitats i a fer-lo créixer tant com considereu oportú. En aquest sentit, al final d’aquesta guia es fa esment de diverses temàtiques que poden complementar i ampliar el treball a l’aula. Per participar en l’activitat Per participar en l’activitat podem trobar tota la informació al web: www.menjodemercat.cat o contactar amb la nostra oficina tècnica a: programaeducatiu@menjodemercat.cat Aquesta visita és autoguiada, però cal fer la inscripció per veure la disponibilitat del mercat escollit. 2 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle CURS ACTIVITAT CONTINGUT 1r 2n 3r INVESTIGUEM LA LLISTA Els trets diferencials dels productes de mer- Primària DE LA COMPRA cat: productes frescos, variats i de qualitat. 4t 5è 6è MENÚ DE MERCAT El mercat com a opció de consum: productes Primària frescos, variats i de qualitat vinculats amb el concepte de comerç de proximitat. 1r CICLE AL MERCAT Comerç de proximitat i relació entre els pro- ESO PER MENJAR ductes del mercat (frescos, variats i de quali- COM CAL tat) i la dieta saludable. 2n CICLE UNA COMPRA El mercat com a opció de consum que aporta ESO AMB MOLT VALOR un seguit de valors afegits a la compra: • Productes variats, frescos i de temporada. • Dieta saludable i cultura alimentària. • Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori. • Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social del territori. 3 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Una compra amb molt valor L’activitat del programa de mercats per al se- Objectius: gon cicle d’ESO té com a finalitat incloure i ampliar tots els continguts que s’han anat tre- • Identificar els valors que ens aporta el ballant en etapes anteriors. Per aquest motiu, mercat com a opció de consum sosteni- ble, respectuós amb el medi, d’activació les activitats estan plantejades per treballar econòmica i social del territori i afavoridor els principals valors que es troben al mercat de la dieta saludable. com a opció de consum. • Comprovar la presència d’aquests valors Per assolir aquesta finalitat es planteja, doncs, en el context del mercat a través de diver- una visita al mercat, en què es recollirà una sos indicadors. informació que posteriorment s’haurà de com- • Sintetitzar la informació recollida en un partir amb la resta de companys mitjançant un reportatge que transmeti els beneficis i reportatge que es podrà penjar en un espai de els avantatges del mercat com a opció de comunicació. consum. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques A través de les activitats següents es poden treballar aspectes diferents que ajudaran a desenvolupar diverses competències bàsiques: A la proposta hi ha activitats de conversa, debat i reflexió conjunta que ajudaran a treballar aspectes relacionats amb la competència comunicativa lingüística i cultural. Amb la tasca de recollir informació durant la visita al mercat i el tractament posterior per confeccio- nar el treball final, es desenvoluparan aspectes relacionats amb la competència del tractament de la informació, la competència audiovisual i artística i la competència d’autonomia i iniciativa personal. D’altra banda, descobrint el mercat més proper i participant en la seva activitat es poden potenciar els aspectes relatius a la competència cultural, la competència d’interacció amb el món físic i la compe- tència social i ciutadana. En el moment de publicar i compartir les creacions que es proposen al treball final podem ajudar a treballar la competència digital. Finalment, la reflexió sobre els progressos i els coneixements que s’adquireixen relaciona la proposta amb la competència d’aprendre i l’autonomia i iniciativa personal. 4 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Estructura de l‘activitat La proposta consta de diverses activitats dividides en tres moments diferents: abans de la visita, du- rant la visita i després de la visita. Seqüència de les activitats Treball inicial Activitat de síntesi i planificació a l’aula Visita al mercat i comunicació Activitat de reflexió: 5. Una compra 6. El reportatge 1. Què sabem amb molt valor dels mercats?* Activitat d’informació: 2. Quatre testimonis Activitat de planificació: 3. Recerca i planificació 4. Normes que cal tenir en compte durant la visita Atesa la gran varietat de continguts i possibilitats que es poden treballar amb els mercats com a punt de partida, s’ha optat per delimitar la proposta. D’altra banda, tenint en compte que el temps dedicat al projecte pot ser diferent en cada cas, s’han identificat dos tipus d’activitats: • Activitats bàsiques de la proposta marcades en BLAU • Activitats d’aprofundiment, ampliació o suport destacades en color VERMELL 5 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 1. QUÈ SABEM DELS MERCATS? (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) La finalitat de la primera activitat és introduir el tema que es tractarà al llarg de la proposta. Es farà mitjançant un vídeo en què es presenten els quatre testimonis relacio- nats amb els diversos valors que es treballaran al llarg de Lloc: a l’aula les activitats. Temps: 10-15 min La seqüència de l’activitat és la següent: Materials: fitxa “Què saps dels mer- cats?” del quadern de l’alumne. • Presentació de l’activitat i visualització del vídeo. En Altres: aquesta activitat es pot dur aquesta guia s’adjunta un document amb les informa- a terme en funció del criteri del do- cions que apareixen en aquest vídeo. cent i dels coneixements previs del grup. Es pot relacionar amb altres • Realització individual per part dels alumnes del qües- temes que s’estiguin treballant. tionari sobre coneixements dels mercats. • Posada en comú de les respostes del qüestionari i breu debat o conversa sobre els mercats i els benefi- cis i avantatges que presenten. Act*ivitat complementària Altres consideracions: En el cas que s’hagi tractat aquest tema amb anterioritat, se’n poden recordar els continguts principals, que caldrà refrescar per dur a terme la resta d’activitats. És important que els docents estiguin atents a les contri- bucions dels alumnes i que a partir de la conversa o debat es puguin fer una idea dels seus coneixements previs. 6 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 2. QUATRE TESTIMONIS (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) La segona activitat està plantejada per treballar en pro- funditat els quatre valors que caracteritzen el mercat com a opció de consum. Es resoldrà un petit exercici, per al qual es disposa de l’ajuda d’un dossier amb tota la infor- Lloc: a l’aula mació ampliada. Temps: 45-50 min La seqüència de l’activitat és la següent: Materials: fitxa “Una compra amb molt valor” i “Dossier d’informa- 1. Exercici de relació entre els testimonis que apareixen cions” del quadern de l’alumne. al vídeo i els quatre valors que es treballen en la pro- Altres: amb aquesta activitat es tre- posta. Si no s’ha fet la primera activitat caldrà dispo- ballaran els diversos valors del mer- sar d’un temps per visualitzar els quatre vídeos de cat perquè els alumnes puguin triar presentació dels personatges. després quin valor investigaran més a fons. 2. Posada en comú i conversa o debat sobre els valors que es poden trobar al mercat. Altres consideracions Durant la conversa o el debat es pot utilitzar el “Dossier d’informacions” per aprofundir en cada un dels valors. 7 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 3. RECERCA I PLANIFICACIÓ (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Abans d’anar al mercat, es durà a terme una activitat per planificar la visita i la recollida de les informacions ne- cessàries per confeccionar el reportatge final. Lloc: a l’aula Els passos que es proposen en la fitxa són els següents: Temps: 25-30 min 1. Formar un grup i triar un testimoni per centrar la inves- Materials: fitxa “Recerca i planifica- tigació en un valor. ció” del quadern de l’alumne. Altres: abans d’anar al mercat cal 2. Pensar en el mercat i relacionar-lo amb les informa- planificar molt bé quina informació cions relatives al valor triat, per fer-se una primera es recollirà i de quina manera es idea dels elements que cal cercar i observar durant farà. la visita. 3. Recerca més exhaustiva sobre el valor triat per cada grup, centrant-se en les informacions que necessi- ten els alumnes per elaborar el reportatge sobre el valor triat. Altres consideracions: Cal informar els alumnes que poden recollir la informa- ció de maneres diferents: escrivint-la en un bloc de notes, enregistrant-la amb una gravadora de veu o càmera de vídeo o fent servir les graelles proposades en la fitxa de l’alumne. És important que en acabar es disposi de tota la informació necessària per confeccionar el reportatge. 8 GUIA D’ORIENTACIONSESO DIDÀCTIQUES 2 n cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 4. NORMES QUE CAL TENIR EN COMPTE DURANT LA VISITA (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Preparació de la visita Abans de fer la visita és important tenir en compte les in- formacions següents. • Abans d’anar al mercat cal concertar un dia de visi- Lloc: a l’aula ta amb l’Oficina del Programa Educatiu a través del web www.menjodemercat.cat i omplir el formulari de Materials: fitxa “Normes que cal tenir en compte durant la visita del qua- petició. dern de l’alumne”. • És important preparar els vostres alumnes per a la visita: cal explicar molt clarament què és es farà, quin mercat es visitarà, quin dia es durà a terme la visita, etcètera. • Normes que cal tenir en compte durant la visita. Al mercat hi ha molta gent que hi treballa i clients que poden anar carregats. És important repassar a classe les normes i els consells que cal tenir en compte per anar al mercat que es troben al quadern de l’alumne. • Implicar les famílies d’alguna manera en la visita. Per fer-ho, es pot demanar als alumnes que parlin a casa del que han de fer al mercat, que demanin con- sell per moure-s’hi o informacions sobre els diversos productes. La idea és crear expectatives i buscar la complicitat de pares i mares amb vista a la visita. 9 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Visita al mercat BENVINGUDA En arribar al lloc de la visita, una persona representant del mercat ens donarà la benvinguda i ens aportarà algu- nes informacions concretes sobre l’espai que ens disposem a visitar. En acabat, ens convidarà a descobrir les diverses parades. Seguidament, és recomanable que es faci un repàs de les normes i els consells que es troben al quadern de l’alumne i que ens ajudarà a fer la visita sense destorbar els treballadors ni els clients. Els alumnes disposaran d’uns distintius que permetran als comerciants i venedors identificar-los com a esco- lars que estan duent a terme una visita al mercat. Finalment, tot i que el mercat és un recinte segur, abans de començar la visita és recomanable pactar un lloc de trobada per si algun alumne se separa del seu grup. La visita al mercat és el moment de recollir totes les informacions que s’han planificat en l’activitat anterior. Seria bo recordar els aspectes importants que cal investigar (el marc general del mercat i informacions relatives al valor que representa el testimoni que hagi triat cada grup) i tornar a repassar la planificació. 5. UNA COMPRA AMB MOLT VALOR Lloc: al mercat Temps: 35-45 min Materials: opcionalment es pot utilit- zar alguna fitxa de recollida d’informa- ció i la planificació que s’hagi fet en l’activitat anterior, a més de càmera de fotos o similar. Altres: durant la visita és molt impor- tant fer fotografies que puguin il·lus- trar el treball final. Els alumnes disposen d’una fitxa que explica la metodologia que es proposa per fer la recollida d’informació. 10 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Activitat de síntesi i comunicació 6. EL REPORTATGE (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Un cop recollida la informació, cal confeccionar el repor- tatge que servirà per tancar l’activitat. Es pot transmetre als alumnes que es valorarà de manera molt positiva la síntesi de la informació. Lloc: a l’aula Al quadern, els alumnes tenen una fitxa on es presenta Temps: 45-50 min l’objectiu del reportatge i una proposta d’estructura per al document final. Materials: fitxa “El reportatge” del quadern de l’alumne i tota la infor- mació recollida durant la visita. Altres: el treball final ha de ser un Els apartats proposats són: recull estructurat de totes les infor- macions obtingudes. 1. Presentar el reportatge 2. Presentar el valor investigat 3. El mercat, una compra amb molt valor 4. Conclusions 11 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle 6. EL REPORTATGE 1. Presentar el reportatge 2. Presentar el valor investigat Cal fer una petita introducció per expli- S’ha de donar una explicació breu del va- car de què tracta el reportatge, quins són lor que ha treballat el grup i dels motius els membres del grup que l’ha elaborat i que l’han dut a investigar-lo. quin mercat han visitat (nom, localització, alguna curiositat, etcètera). 3. El mercat, una compra amb molt valor 4. Conclusions Es tracta de justificar la presència d’aquest Finalment, es proposa explicar què s’ha valor al mercat (quins indicis s’han trobat après, què es pot dir del producte estu- al mercat sobre la seva presència, quina diat i de la importància de dur una dieta informació n’han donat els comerciants, saludable, quins són els avantatges de quina opinió en tenen els clients, etcètera). comprar al mercat i quins consells dona- rien els alumnes a algú que volgués anar al mercat. Us animem a publicar aquest reportatge al web de l’escola o als espais de comunicació propis. També es pot contactar amb l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu perquè es publiqui al web del programa www.menjodemercat.cat D’aquesta manera els alumnes poden fer pública la seva investigació i reflexió, que es deixa a l’abast de tothom que hi pugui estar interessat. Finalment, i per tancar la proposta, es farà una xerrada amb tots els alumnes perquè expressin les seves valora- cions sobre la visita, les activitats i els nous coneixements que han adquirit. Cal tenir en compte la xerrada servirà per introduir el tema (en la primera activitat) i contrastar els progressos que s’han dut a terme amb els alumnes. Això, juntament amb els reportatges que cada grup ha confeccionat, permetrà avaluar els resultats finals. Altres consideracions: En el moment d’elaborar el reportatge, es poden presentar i donar a conèixer als alumnes diferents eines, progra- mes o recursos per fer-ho de la manera més còmoda, original i creativa. Algunes recomanacions per poder fer un bon reportatge podrien ser: PowerPoint, Prezzi, Mashups, Windows MovieMaker, Blogspot, WordPress, etcètera. 12 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Altres continguts que es poden treballar a partir d’aquesta proposta Altres aspectes que es poden treballar a partir d’aquest programa són: Economia sostenible i comerç just Sovint la producció dels articles de consum planteja una sèrie de con- seqüències ecològiques, però també socials. L’economia sostenible i el comerç just treballen perquè totes les parts que intervenen en el procés rebin un tracte just i miren d’estalviar intermediaris, que encareixen el pro- ducte a causa de l’especulació. Cuines del món La gastronomia és un punt de partida excel·lent per conèixer altres cultu- res. El mercat és ple de productes que ens són familiars, però també es poden trobar productes d’altres regions del món que ens poden acostar als seus costums i tradicions. La importància de fer esport També es pot incidir en la importància de fer esport amb regularitat. Una vida saludable passa per una dieta equilibrada i la pràctica esportiva. Al web www.somelquemengemfcb.cat també s’hi poden trobar receptes i consells sobre alimentació. 13 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Annex: testimonis activitat prèvia Jordi Jordi, 19 anys, estudiant de restauració “Hola! Em dic Jordi i tinc 19 anys. Estudio el cicle formatiu de grau superior de restauració. Sempre m’ha agradat potinejar a la cuina de casa i passejar-me pel mercat del barri mirant els productes frescos. He passat molts anys anant-hi amb els pares, però ara ja hi vinc sol, i amb molts comerciants ens coneixem pel nom. Això em dóna confiança per fer-los preguntes i escollir el que més em convé per a les pràctiques. La qualitat i frescor dels productes que trobo als mercats no té comparació amb la dels que trobaria en altres punts de venda. Ah, i si voleu dinar a gust i quedar bé, passeu pel mercat i prepareu unes tallarines amb sípia i, per postres, un assortiment de fruites fresques de temporada.” a Susanna, celíaca, 20 anys Susann Rossejat de fideus per a celíacs “Hola! Em presentaré: sóc la Susanna i sóc celíaca. No us espanteu, que no s’encomana. Ara, als 20 anys, ja hi estic acostumada. Els celíacs no tolerem una proteïna que es troba en molts cereals, el gluten, i per això hem de portar una dieta que no en contingui. Per exemple, no podem menjar ni entrepans, ni pasta, ni pizzes! Això fa que de vegades ens avorrim del que mengem. Però a casa hem trobat la solució: comprar al mercat, on se’ns acudeixen moltes idees per seguir una dieta rica, saludable i equilibrada. Aquests són els aliments que podem menjar sense patir: • Llet i derivats làctics • Sucre i mel • Carn, peix i marisc frescos • Oli i margarina • Ous • Sal, vinagre, pebre, llevats • Fruites sense gluten i colorants • Verdures, hortalisses i llegums • Cafè i te naturals i herbes • Arròs, blat de moro i tapioca aromàtiques (farina i midó). Ah!!! També hi ha farina sense gluten; així, doncs, ens podem donar algun capritx! Us diré quin és el meu plat preferit: el rossejat de fideus. I, per obrir boca, una bona amanida variada!”. 14 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Ferran Ferran, 21 anys, comerciant i fill de comerciant Espinacs a la catalana “Hola, nois i noies! Sóc en Ferran i treballo des de fa un any en una parada del mercat que tenen els pares des de sempre. Ja de petit m’agradava ajudar-hi els dissabtes, i us puc assegurar que en aquests darrers anys les coses al mercat han canviat molt. És evident que a tots ens interessa cada vegada més tenir una alimentació saludable i sostenible, i aquí nos ens quedem enrere! Els nostres productes són de temporada, cultivats sense plaguicides ni fertilitzants artificials, a la nostra terra, i això dóna feina a la nostra gent en un comerç tan globalitzat. A més, en ser productes pròxims, s’estalvia energia i temps en el transport. Tampoc no utilitzem cap tipus d’embolcall; així minimitzem les deixalles i contribuïm a reduir la contaminació. Ah! A veure si us veiem més per aquí, que, de joves com vosaltres, n’hi passen cada vegada més! Per recomanar-vos un plat típic de la dieta mediterrània que m’agrada molt i és fàcil de preparar, he triat els espinacs a la catalana.” Es pot combinar amb tall a la planxa i amb fruita del temps per postres.” Marta Marta, 18 anys, estudiant de batxillerat Arròs amb xampinyons “Els pares han marxat deu dies a Nova York. Era la seva il·lusió... i la meva que em deixessin uns dies en “llibertat”! El problema és que han deixat la nevera gairebé buida i m’han organitzat una mena de gimcana pel mercat si és que vull menjar. Ells sempre tan originals! Com que coneixen la gent del mercat (i, és clar, també tenen molta barra!) han deixat uns diners al meu nom en algunes parades. Aquí tinc la llista de les parades i del que em recomanen comprar. També escriuen al final un “DEIXA’T ACONSELLAR”. Bé, m’hauré d’organitzar aquestes vacances per trobar temps i passar pel mercat dues o tres vegades. Hi aniré acompanyada d’alguns amics, a veure si ens divertim. I la recepta que m’aconsellen i diuen que és molt fàcil de preparar és arròs amb xampinyons, un bon plat únic si es combina amb una amanida i fruita del temps. 15 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 2n cicle Identificadors per a la visita Per anar a fer la visita al mercat es poden fer servir aquests identificadors, que informaran els comerciants i els clients que els alumnes estan participant en l’activitat educativa. 16 és una iniciativa que l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona i la Fundació Futbol Club Barcelona posen a disposició dels centres educatius. Proposta educativa i desenvolupament de continguts Marinva Joc i Educació Disseny gràfic i maquetació ElevenAdwords Amb la col·laboració de Institut Municipal d’Educació de Barcelona, l’Àrea de Comerç de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Salut Pública de Barcelona i els mercats de la ciutat i la província.