Conèixer Altres Itineraris Barcelona Nou Barris Clot-Camp de l’Arpa Gràcia Sarrià:Nucli Antic Sarrià-Sant Gervasi: Tibidabo Horta-Guinardó Sant Gervasi Vallvidrera-Les Planes Gràcia: la Salut, Vallcarca... itineraris itineraris itineraris Sarrià: Nucli Antic Sarrià: Nucli Antic Sarrià: Nucli Antic Localització Mapa Districte de Sarrià-Sant Gervasi itineraris Sarrià: Nucli Antic Presentació El passeig, la curiositat, l’aprofundiment en la història, el des- cobriment casual permeten ampliar els coneixements sobre els barris de la nostra ciutat. Aquesta publicació no pretén res més que apropar als ciutadans i ciutadanes tot allò que ens recorda el passat, amb referents històrics, arquitectònics, culturals o socials, alhora que ens fa conèixer el llegat que hem rebut d’altres èpoques. En aquesta nova edició hi trobareu alguns punts nous que mostren altres detalls de com eren la vila de Sarrià i els seus entorns més propers. Visitar-los ens ajudarà a comprendre nous matisos i a endinsar-nos en la seva memòria històrica. Ben segur que sovint hem recorregut el nucli antic de Sarrià sense percebre algunes de les referències que es recullen en aquest llibret. Amb ell a la mà ens aturarem a observar carrers, places i edificis i recordarem il·lustres avantpassats que amb les seves activitats han deixat l’empremta d’una vila dinàmica, emprenedora, Autora M. Palau-Ribes senyorial i que ha sabut trobar l’equilibri entre el record històric i la Coordinació edició modernitat que marca l’evolució de la nostra societat. 3a. ed. A. Poves Fotografies M. Palau-Ribes, R. Muro, O.Giralt, A. Roqué Disseny gràfic i maquetació Pallidisseny.com Correcció lingüística CNL de Barcelona Cordialment, M. Palau-Ribes C. Brown Katy Carreras-Moysi © Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/publicacions Regidora del Districte de Sarrià-Sant Gervasi Impressió Imatge i Producció Editorial Municipal Gener 2007 ISBN: 84-7609-782-4 Dipòsit Legal: B. 20.245-2005 Imprès en paper ecològic 3 Introducció La ciutat de Barcelona ocupa un extens pla emmarcat pels rius Besòs i Llobregat, la serralada de Collserola i el Mediterrani. Aquest espai geogràfic es configura com un gran amfiteatre, que té per escenari el nucli antic de la ciutat, l’actual districte de Ciutat vella. Si observem els mapes del pla de Barcelona de finals del segle XIX, veurem que el pla era ocupat per la ciutat vella, amb el seu eixample i tota una sèrie de pobles petits disseminats per la seva geografia. I entre poble i poble, grans extensions de terres de cultius. Aquests municipis eren els de Sants, les Corts, Sarrià, Sant Gervasi, Gràcia, Horta, Sant Andreu i Sant Martí, que en agregar-se a la ciutat de Barcelona conformen els deu districtes municipals actuals. Mapa de Barcelona finals del segle XIX A.H.C Cal recordar que l’any 1897 tots ells, llevat Horta i Sarrià, van ser annexats a Barcelona. Horta fou annexat el 1903, i finalment Sarrià s’incoporà al municipi barceloní, el 4 de novembre de 1921. Amb l’annexió de Sarrià Barcelona culminà una vella aspiració, iniciada el 1859: la possibilitat de dur a terme el vell projecte d’urbanitzar la totalitat de l’espai del pla, tot seguint uns criteris urbanístics unificats. Al temps de l’annexió de Sarrià amb Barcelona, és a dir, el 1921, el municipi sarrianenc era constituït per l’antiga vila d’aquest nom, 5 a més dels antics municipis de Vallvidrera, i una part del de Santa Creu d’Olorda, annexats a Sarrià el 1890 i 1916 respectivament. La història de Sarrià, al llarg dels darrers últims dos segles, ve mar- cada per la seva redefinició municipal. Els límits territorials es van veure modificats en dues importants segregacions: el 1836 les Corts de Sarrià assolí definitivament l’autonomia, i el mateix succeí amb Sant Gervasi de Cassoles, el 1714. La reducció territorial de Sarrià a mínims històrics, quedà en part compensada amb les annexions de Vallvidrera i Santa Creu d’Olorda, ja es- mentades. Actualment els límits de Sarrià demarquen un sector del districte barceloní de Sarrià-Sant Gervasi, que comprèn l’antiga vila de Sarrià (llevat d’un sector de Pedralbes), Sant Gervasi, Vallvidrera i un sector de l’antic municipi de Santa Creu d’Olorda. itineraris Sarrià: Nucli Antic L’Agregació de Sarrià, vista per “Picarol”, 1921. Seu del districte Sarrià-Sant Gervasi 6 1 Plaça del Consell de la Vila Localització: plaça del Consell de la Vila Còrsega, 321.calització: Passeig de Gràcia, 112 Còrsega, 321. Comencem el nostre recorregut pel nucli antic de Sarrià, situats a la plaça del Consell de la Vila. El nucli antic s’estén en una franja emmarcada pel curs de dues importants rieres, la de Gardenyes i la Riera Blanca, actualmente soterrades, i que segueixen a grans trets el recorregut de la Via Augusta, la primera, i l’avinguda J.V. Foix, la segona. El nucli antic de Sarrià, que es troba al bell mig d’aquestes dues antigues rieres, se’l coneix amb el nom de "la Sagrera", i és l’espai ocupat per l’església parroquial, la plaça Major, i les cases del voltant. En el nostre recorregut, ens aturarem i, si és el cas, visitarem els edificis d’importància històrica. Comencem per la Seu del districte, que és el que tenim més a prop. L’antiga Casa Consistorial, tal com apareix als plànols de Sarrià del segle XIX, es trobava al bell mig de l’actual plaça Major. Segons hem pogut llegir als documents municipals del segle XIX, era un edifici petit i en estat ruïnós, i poc funcional. Era urgent la construcció d’un nou edifici, i el Consistori va esperar el moment idoni per obrir un concurs per al projecte del nou edifici i va encarregar al guanyador, l’arquitecte Francesc Mariné Martorell (Barcelona 1845-1902), la construcció de la Casa de la Vila, actual seu del Districte, que és l’edifici que tenim al davant i que va ser inaugurat el 2 de maig de 1896. Es tracta d’un edifici funcional de planta i dos pisos de clara ins- Observem l’escut de Sarrià. Conté la petxina del pelegrí del piración classicista, molt similar a la casa de la vila de l’Hospitalet llinatge o nissaga dels Sarrià. El de Pedalbes es forma amb la de Llobregat, obra del mateix arquitecte i any de construcció. meitat de l’escut del rei Jaume I –dues barres- i la meitad del símbol de la familia de la seva muller, els Montcada: quatre pans. Exteriorment, l’edifici es manté com era inicialment. Només s’han transformat en finestres les dues portes laterals de la Al primer pis, hi trobem la sala de plens, presidida pel retrat de façana, i s’ha col·locat al peu de la porta la figura de deessa la reina regent Maria Cristina i el seu fill, el rei Alfons XIII. A la "Pomona", obra de l’eminent escultor noucentista Josep Clarà paret de ponent, hi figura el de Jaume Piquet, autor i empresari (Olot 1878 – Barcelona 1906), que va tenir el seu taller al carrer teatral, generós benefactor dels pobres de Sarrià. Ambdues Calatrava. Una altra "Pomona", del mateix escultor, molt similar pintures són obra del sarrianenc M. Suñé Simorra. a aquesta, es troba al Museu Nacional de Belles Arts de Cuba. Fixem-nos en el contingut de la vitrina, on figuren diversos objectes històrics de l’antic municipi sarrianenc: vares, capells, insignies, estendards, etc. La peça més emblemàtica de la vitrina és la vara de puny de plata amb l’escut de Pedralbes, que l’alcalde de Sarrià rebia antigament com a símbol reial, en ser nomenat per l’abadessa de Pedralbes, un privilegi que data del regnat d’Alfons el Magnànim. Finalment, diguem que per qüestions administratives l’edifici de l’Ajuntament de Sarrià, després de l’agregació l’any 1921, va ser ocupat per la "Junta del Distrito" i "Tenencia de alcaldía" fins a arribar a l’actual seu del Consell Municipal de Districte, on es treballa al servei dels ciutadans i ciutadanes de Sarrià-Sant Gervasi. Campanar Pomona, obra de la parròquia de Josep Clarà, 1938 de Sant Vicenç, des de la Entrem a l’edifici i veurem que la distribució interior s’ha pl. Consell de la Vila mantingut com era el 1896, amb insignificants modificacions inherents a les necessitats funcionals dels negociats, molts dels quals darrerament han estat traslladats, per comoditat dels usuaris, a altres edificis del districte. Les dependències que han sofert variacions mínimes són el vestíbul, l’escala principal i la sala de plens. A l’escala principal s’hi van instal·lar els escuts dels antics muni- cipis, que són els barris que componen el districte actual: Sant Gervasi de Cassoles, Sarrià, i Vallvidrera. Hi trobem a faltar el de Santa Creu d’Olorda i en canvi hi figura el de Pedralbes, que malgrat no haver estat municipi propi, històricament i administativament ha estat estretament vinculat a Sarrià, fins al 1979 que va passar a formar part del districte de les Corts. 10 11 De tots els alcades que ha tingut Sarrià en destacarem un: Deixem l’edifici i anem a la plaça de Sarrià passant pels Ramon Miralles Vilalta (Sarrià 1841-1909). Podem afirmar amb carrers del rector Voltà i la petita placeta del Roser. tota seguretat, que Sarrià és el que és gràcies a la tasca i a la dedicació d’aquest alcalde. Miralles va saber implicar els Donem la volta i tindrem al davant l’església parroquial sarrianencs en la transformació de la vila, preservant els atractius dedicada a Sant Vicenç que presideix la plaça i que es del paisatge i la personalitat del municipi. Ocupà el càrrec troba al cor del nucli antic de la Sagrera. durant més de 23 anys, salvat petits intervals, entre 1879 i 1902. Va ser contemporani de l’alcalde de Barcelona Francesc de La denominació de la sagrera parteix del tradicional P. Rius i Taulet, amb qui compartia moltes afinitats en la concepte d’immunitat dels antics temples pagans, projecció i dinamisme municipal. traspassat a les esglésies cristianes i al territori de trenta passes que les envoltava. Es reivindicava en aquest espai Al llarg del seu mandat, Sarrià es transformà en un municipi el domini eclesiàstic, independentment del domini del modern, dotat de bones infraestructures com ara la xarxa senyor feudal. d’enllumenat, l’establiment de fonts públiques, l’eixamplement del cementiri, la construcció de la Casa de la Vila, i organitzà i dotà el municipi de serveis dels quals fins aleshores no disposava: biblioteca, arxiu, fundació de societats benèfiques i d’ajuda als treballadors; i va encarregar la revisió i la promulgació de les ordenances municipals que havien de regular el bon funcionament del municipi. Miralles gaudí de gran reconeixement i prestigi, sobretot per la bona administració de la hisenda municipal, considerada en el seu temps modèlica dins l’estat espanyol. En reconeixement a la seva tasca, Sarrià el nomenà "fill predilecte". Ramon Miralles i Vilalta, 1909 12 13 2 Casa Rectoral 3 Parròquia de Sat Vicenç de Sarrià Carrer Rector Voltà, /Placeta del Roser Localització: plaça de Sarrià, núm. 10 Fins l’any 1909, a la banda de ponent de l’església parroquial, on és ara l’inici del passeig de la Reina Elisenda, hi havia l’hort de la rectoria, el solar del qual arribava fins al carrer Pare Miquel de Sarrià, i cobria tot el que és l’edifici del mercat i una part del passeig. Al costat de l’hort, al darrera mateix de l’església, hi havia la casa rectoral. Van haver de passar bastants anys de negociacions entre el rector i la corporació municipal per posar-se d’acord en la venda de terrenys per a la construcció del mercat i l’obertura del passeig de la Reina Elisenda, que comportaren la desaparició de l’hort i de la primitiva casa rectoral i la construcció de la nova rectoria. Si el mercat era altament necessari per a la població, no ho era menys la Rectoria on s’atenen els serveis complementaris del culte parroquial. L’edifici d’estil neoclàssic de planta i dos pisos és obra de l’arquitecte Marcel·lí Coquillat i Llofriu, 1917. Riera de Sant Miquel, 6. De l’existència de l’església de Sarrià, se’n té constància, en forma de capella primitiva, des de l’any 987. Una placa a la façana de l’actual ens recorda que és mil·lenària. Poc o res sabem de la primera construcció. Sabem que després, en el mateix lloc, es bastí una església romànica, i el 1370, sobre el mateix solar, s’hi construí una església gòtica, reedificació i ampliació de l’anterior. Quatre segles més tard, fou construïda l’actual església, d’estil neoclàssic, obra de Josep Mas, l’arquitecte de l’església de la Mercè de Barcelona. Del segle XV és l’antic retaule de l’altar major de l’edifici gòtic, dedicat a Sant Vicenç, diaca i màrtir. És obra de Jaume Huguet i dels seus col·laboradors. No la trobarem en el seu lloc original ja que aquest joia gòtica es troba al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Casa Rectoral Durant l’anomenada "Setmana Tràgica" de 1909, en què foren saquejades i cremades totes les esglésies de Barcelona, la parròquia de Sarrià va ser un dels pocs edificis de culte que es va lliurar de la destrucció. No va passar el mateix el juliol de 1936, en 14 15 què els sarrianencs van veure desaparèixer pràcticament la 4 Casa familiar Margenat totalitat del valuós patrimoni històric i artístic que va ser destruït Localització: Carrer Major de Sarrià, núm. 97 i cremat. Per fortuna coneixem el contingut d’alguns documents Riera de Sant Miquel, 6. de l’arxiu parroquial, perquè els havia transcrit l’historiador Ferran de Sagarra, abans de la guerra. Aquest és un edifici de tres plantes entre mitgeres, amb una construcció de pedra, d’estil gòtic. Va ser restaurada el 1881 Afortunadament l’estructura de l’edifici es va poder salvar dels pel mestre d’obres Joan Carpinell. actes vandàlics del 1936. L’edifici va ser posteriorment restaurat i decorat. Aquesta provablement sigui una de les cases més antigues de Sarrià. Va pertanyer originalment a la família Anglí i a mitjans Entrem a l’edifici i fixem-nos en els dos importants retaules de segle XIX va passar als hereus de la família Margenat de talla policromada als laterals del creuer. A la banda esquerra, emparentada amb els Anglí. el dedicat a la Mare de Déu del Roser, obra d’Agustí Pujol (c. 1617), i a la banda dreta, el retaule provinent de l’antic convent de Santa Clara, obra de l’escultor Andreu Sala (s. XVII), presidit actualment per la imatge de Sant Antoni. Els murs del presbiteri són decorats amb pintures al fresc que representen escenes de la vida del sant titular, obra del pintor Josep Obiols (Barcelona, 1894-1967), realitzades entre 1953 i 1956. Hi podem veure l’ordenació diaconal del sant, el sant rebent el viàtic a la presó, i també diverses escenes de l’Antic i el Nou Testament: el sacrifici d’Isaac, el naixement de Jesús, la multiplicació dels pans i el mannà. Sortim de l’església, i ens trobem en una cruïlla de carrers. El carrer que puja cap a la muntanya és l’eix vertebral de Sarrià, el carrer Major, que s’estén de nord a sud, des del carrer General Vives (Cinturó de Ronda) fins a la plaça Artós. Part del seu traçat coincideix amb l’antic camí que unia Barcelona amb Sarrià. Al llarg del temps i per motius polítics del moment, el carrer ha anat canviat de nom: Caputxins, Catalunya, Prim, Serrano, etc. Com és habitual, algunes de les cases més antigues de Sarrià es troben en aquest carrer. A Sarrià, les més destacades són les cases de les famílies Margenat i Llança, famílies ambdues, molt lligades a la història de la vila. Altar Major. Pintures murals de J. Obiols Casa familiar can Margenat 17 5 Casa familiar Llança 6 Plaça de Sarrià Localització: plaça de Sarrià, núm. 12 Localització: plaça de Sarrià Riera de Sant Miquel, 6. Can Llança és la que veiem al davant al sortir de l’església. És un edifici del segle XVII, restaurat recentment. Té rellotge de sol, escuts i decoracions de pedra a la façana. Al mateix carrer, hi trobem altres tipus d’habitatges: cases grans de planta i dos o tres pisos, construïdes la majoria el segle XIX situades a la part alta del carrer. Reforma i eixample de la plaça Sarrià, 1868 A l’altra banda de la plaça de Sarrià, els edificis antics han desaparegut i en el seu lloc s’han construït habitatges moderns. Des de lluny veiem la Porta de Sarrià, escultura d’Emili Armengol, que en si mateixa representa la unió dels pobles d’aquest districte, manifestada en la diversitat d’elements materials utilitzats i en la forma que recorda les corbes i els túnels de la carretera que ens porta a Vallvidrera. Imaginem un punt de trobada en el temps d’aquests pobles coneixedors del seu passat i alhora oberts i comunicatius amb el seu present. Casa familiar Can Llança 18 19 7 Mercat de Sarrià Localització: passeig de la Reina Elisenda de Montcada, núm. 8 Esgrafiat Riera de Sant Miquel, 6. de l’alabarder Des de la plaça estant veiem el Mercat tal i com el va dissenyar l’arquitecte municipal Arnau Calvet el 1910, i que s’instal·là a l’hort rectoral quan la primera intenció d’expropiació d’una finca de la Marquesa de Villamediana, entre el carrer Avió Plus Ultra i la Via Augusta, no progressà el 1900. Al restaurant El Vell Sarrià, hi trobem esgrafiat la figura d’un alabarder, treball decoratiu molt popular en les cases antigues de Sarrià. Restaurant El Vell Sarrià, Continuant amb el nostre itinerari, reprenent el carrer Major Major de Sarriá, 93 de Sarrià, cal aixecar la vista per descobrir alguns elements decoratius de les façanes. Darrera del mercat s’hi troben el carrer Pare Miquel de Sarrià i la plaça Sr. Gaietà, indrets del mateix nucli antic que mereixen una passejada per sentir que les hores passen ben apaciblement. Interior del Mercat 20 21 8 Carrer Paletes 9 Passatge Mallofré Localització: carrer Paletes Localització: passatge Mallofré Riera de Sant Miquel, 6. Riera de Sant Miquel, 6. Passada la plaça Consell de la Vila, podem veure el carrer Presidit per un imponent lladoner, aquest passatge obra el pas Paletes, que recorda aquella professió tan estesa com ben des del carrer Major al Clos de Sant Francesc, no permet el pas practicada a Sarrià. Aquest carrer era nomenat popularment de vehicles i respira pau i privacitat per tots costats. carrer del "Mal bec". Destaquem en el tram comprès entre la plaça de Sarrià i Pedró Passat el carrer Paletes tot baixant el carrer Major de la Creu les cases antigues de les famílies Queraltó i Sangrà. de Sarrià s’endevina a mà dreta el passatge Mallofré. 22 23 10 Can Cisó 11 Casa familiar Sangrà Localització: carrer Major de Sarrià, 84 bis-86 Localització: carrer Canet Riera de Sant Miquel, 6. Riera de Sant Miquel, 6. Fent cantonada amb el carrer Hort de la Vila, trobem la casa Aquesta amb escut d’armes esculpit en pedra, i un jardí tancat plurifamiliar Queraltó/Noya, on destaquem un rellotge de sol, amb porta de ferro forjat. fet restaurar per Teresa Noya i Ferrer. Aquí visqué Pere Queraltó i Nou (Sarrià 1889-1967), pintor, escultor, orfebre, decorador, cineasta i singularment pessebrista. 24 25 12 Cases d’artesans al carrer Canet 13 Restaurant Casa Rafael Localització: carrer Canet, núm. 8-20 Localització: carrer Major de Sarrià, 77 Riera de Sant Miquel, 6. Riera de Sant Miquel, 6. Conserva dotze cases construïdes a mitjan segle XIX per als treballadors de la finca agrícola de Can Canet. Aquestes cases van estar a punt de desaparèixer els anys 70, en què l’Ajuntament concedí llicència de construcció, la qual cosa implicava el seu enderroc. Avui són cinc les cases destinades als artesans de diversos sectors que hi treballen i hi exhibeixen el seu mestratge. Antiga Casa Rafael A l’altra banda del carrer, baixant a mà dreta, abans d’arribar al passatge Mallofré hi trobem el restaurant Casa Rafael, antiga bodega Jornet, dedicada a la mateixa activitat des de 1873. Casa típica del poble al carrer Canet, 23 26 27 14 Restaurant Casa Joana 15 Confiteria Foix Localització: carrer Major de Sarrià, 59 Localització: carrer Major de Sarrià, 57 Riera de Sant Miquel, 6. Riera de Sant Miquel, 6. Casa Joana ocupa l’edifici de l’antiga fonda de Sarrià La pastisseria Foix ens ofereix una rica gamma de productes d’e- de Cal Campi. La Rosa Badia, ànima d’aquest establiment, laboració pròpia, com les típiques petxines de Sarrià. En un lloc ens explica que pel seu restaurant han passat i passen gent destacat hi figura el bust de bronze del poeta Josep V. Foix, obra destacada del món de les arts, les lletres i la política. L’éxit del de l’escultor Josep Cañas, i sempre acompanyat d’una flor fresca. seu establiment no és tan sols pel bon ofici del cuiner, sinó també pel tracte afable i familiar del personal. Confiteria Foix Casa Joana L’escut de Sarrià. Detall a la casa Daura del carrer Pedró de la Creu, 41 L’escut de Sarrià amb la petxina és un "leit motiv" que veiem reproduït en els edificis tant oficials com privats. Sant Vicenç i Santa Eulàlia són els sants més venerats de l’antiga vila; els trobem en capelletes o reproduïts en rajoles antigues a les façanes de les cases. Tot retornant al carrer Major i en aquest tram trobem petits obradors, tallers de restauració o de manualitats, establiments, molts d’ells, de més de mig segle d’antiguitat, que conserven el regust de l’antiga vila. Davallem pel carrer Major i anem a la plaça de Sant Vicenç entrant pel carrer Jaume Piquet. 28 29 16 Carrer Jaume Piquet 17 Casa Modernista Localització: carrer Jaume Piquet Localització: carrer Jaume Piquet, núm. 30 Riera de Sant Miquel, 6. Riera de Sant Miquel, 6. Fent cantonada amb el carrer Major i Jaume Piquet es trobava Trobem una casa modernista, la més petita que coneixem la casa on visqué aquest autor i empresari teatral, que a partir d’aquest estil. Presenta uns elements florals a la façana dels anys 70, del segle XIX, es dedicà a una producció molt i és restaurada de fa poc. abundant de peces teatrals de circumstàncies, especialment melodramàtiques, sense pretensions literàries; entre totes elles Baixem pel carrer Cornet i Mas fins a arribar a la plaça hom pot destacar, per exemple "La monja enterrada en vida de Sant Vicenç. o secrets d’aquell convent"; o uns "Pastorets" que foren oficials durant l’últim terç del segle XIX. Carrer Jaume Piquet Portada d’una obra teatral de Jaume Piquet 30 31 18 Plaça de Sant Vicenç 19 Casa Orlandai (Antiga Casa Galve) Localització: plaça de Sant Vicenç Localització: carrer Jaume Piquet, 23 Riera de Sant Miquel, 6. Aquest edifici de quatre plantes va ser construït com a Vista general de la Plaça de residència particular cap a l’any 1870. Consta que el seu Sant Vicenç propietari era aleshores Manuel Galve. La casa va passar als seus hereus i amb el temps l’ús de l’edifici es transformà per albergar vers 1956 l’escola Thalita i el 1974 l’escola Orlandai, nom que resta en el col·lectiu. De la construcció original de la casa, quan era encara residència particular, es va modificar la volumetria amb l’addició de les tribunes, delimitades per grups de dobles columnes que donen al jardí, des d’on es podien veure passar els trens fins als anys seixanta en què l’estació de Sarrià va ser finalment soterrada. De les poques places antigues que té Sarrià, en destaca la Actualment s’estan portant a terme labors de rehabilitació de Sant Vicenç, un dels racons més tranquils del districte. de l’edifici que permetran disposar de nous espais destinats És una plaça de petites dimensions, ben traçada, voltada a promocionar activitats socio-culturals diverses impulsades d’arbres i presidida per una font coronada amb la figura de des del districte de Sarrià-Sant Gervasi. pedra del sant patró, col·locada aquí en desaparèixer l’antiga font de la plaça Major, sobre la qual hi havia aquesta imatge. Casa Orlandai La plaça de la Unió, com originalment s’anomenava, era el centre del barri de l’estació del tren. Recordem que la línia Barcelona-Sarrià, que data de 1860, és la segona més antiga de la península i la tercera de l’estat espanyol. Un fet curiós que cal destacar d’aquesta plaça és l’edifici situat a la cantonada amb Cornet i Mas, que fa més de cent anys que es dedica a l’ensenyament. El prestigiós Institut Colón, que tingué de professor un joveníssim Francesc Cambó, és ara ocupat per la llar d’infants "Blauet". Creuem la plaça de Sant Vicenç on trobem el carrer de Manyé i Flaquer, carrer del que fou director del "Diario de Barcelona", que durant molt de temps va posseir el títol de diari més antic d’Europa. Escultura Seguint el carrer Cornet i Mas, voltem pel de Sant Vicenç carrer Rocabertí on trobem el Reial Monestir de Santa Isabel. 32 33 20 Reial Monestir de Santa Isabel 21 Plaça dels Romeus de Sant Medir Localització: carrer Rocaberti, 21 Localització: plaça dels Romeus de Sant Medir Septimània, 17 / Mont-roig, Septimània, 17 / Mont-roig, Aquest monestir ocupa l’antiga finca coneguda en el segle XVIII per Mas Serra, antiga propietat dels successors de Manuel Gil de Palacios, i posteriorment de la família de l’historiador Ferran de Sagarra, que hi va residir gairebé un segle fins que el flagell de l’epidèmia de 1865 va reduir a la meitat els membres d’aquesta família, cosa que motivà que Ramon Maria de Sagarra de l’Espanyol vengués la finca, que el 1877 passà a les religioses de Santa Isabel. D’acord amb la llegenda, Medir era un pagès que estava L’edifici del monestir inaugurat el 1886 és obra de l’arquitecte plantant faves quan passaren uns fugitius perseguits per Joaquim Codina Natali. Durant la guerra civil el convent fou Dioclecià i encapçalats per Sant Sever, bisbe de Barcelona. buidat i dispersades les Quan els persecutors preguntaren al pagès si els havia vist, monges, serví per a refugiats de Medir respongué que els havia vist passar quan plantava les la guerra. Mn. Ros i Vendrell faves i ara ja les collia... No cal recordar que els fugitius foren (1904-1991) fundà el col·legi sacrificats i d’aquí esdevingueren sants. l’any 1946, i les monges es traslladaren al poble de Lavern, Aquesta rondalla llegendària donà pas a la romeria de Sant a la comarca de l’Alt Penedès. Medir que ha celebrat any rere any, i des de 1830, aquesta tradició. Gràcia ha estat qui té més colles de Sant Medir, pero Baixem ara pel carrer Abat no hem d’oblidar que n’hi ha diverses a Sant Gervasi i també Samsó i arribem a la plaça a Sarrià, i és per això que aquesta plaça recorda els Romeus dels Romeus de Sant Medir. de Sant Medir, des de la seva inauguració el març del 1998. 34 Vista del claustre 35 22 Plaça Artós 23 Can Senillosa Localització: plaça Artós Localització: carrer Fontcoberta, núm. 1-9 Septimània, 17 / Mont-roig, Septimània, 17 / Mont-roig, Anem a la plaça Artós i asseguts als bancs dels jardinets, Reprenem l’itinerari i pel passatge Senillosa arribem a Can recordem que al llarg del segle XIX Sarrià va reforçar el seu Senillosa: una de les poques masies que encara resten a Sarrià. caràcter de zona residencial amb un pla perfectament traçat des Restaurada per dins i fora pel nou propietari Novartis del seu consistori. Les bones condicions climàtiques han estat Farmacéutica, és un edifici rural encara que senyorial que de bell antuvi el factor determinant perquè Sarrià es convertís testimonia el passat rural i d’estiueig del poble de Sarrià. en el lloc d’estiueig, primer i residencial després, de les famílies Conserva un rellotge de sol a la façana i és voltada de jardí benestants de Barcelona, que van construir nombroses cases públic que porta el nom de jardí de Can Senillosa. envoltades de jardins als afores de la Sagrera. A partir dels anys quaranta, molts propietaris d’aquestes cases Els sarrianencs no volien que la vila es convertís en una fàbrica grans, responent a necessitats actuals, les han substituït per de fums i brutícia com altres pobles del pla, sinó que volien edificis d’habitatges moderns, o tot i conservant l’antiga fesomia preservar-ne el paisatge. En lloc de establir fàbriques, Sarrià va les han convertit en seu d’escoles, d’empreses comercials propiciar l’establiment de companyies religioses destinades o administratives. principalment a l’ensenyament. D’aquesta manera van establir-se a Sarriá la Escola Pia de Sant Josep de Calassanç i la Companyia Can de Jesús, seguint l’exemple del col·legi del Sagrat Cor, dedicat Senillosa a l’ensenyament femení. Amb el temps les grans famílies de Barcelona van anar convertint les cases d’estiueg en lloc permanent de residència, ja que els resultava un lloc còmode per viure-hi, prop dels seus negocis i amb ràpides i freqüents comunicacions amb la ciutat. Plaça Artós Tornem a la plaça Artós i ens dirigim a la plaça Prat de la Riba pel pg. de Sant Joan Bosco. A la nostra esquerra deixem els edificis dels religiosos Salesians per trobar els jardins de Joan Vinyoli. 36 37 24 Biblioteca Clarà 25 Cementiri de Sarrià Localització: carrer Calatrava, 22-24 Localització: camí del cementiri de Sarrià, 10-12 / Rosales, s. n. Septimània, 17 / Mont-roig, Septimània, 17 / Mont-roig, La Bibilioteca Clarà, des de l'any 2000, ocupa la finca del que fou Fins al segle XIX era costum enterrar els morts en els llocs Museu-estudi de l’eminent escultor Josep Clarà i Ayats (Olot sagrats o prop d’ells. Sabem que a Sarrià les famílies Angle, Puig 1878-Barcelona 1958). Clarà es formà a Olot, a l’Escola de Dibuix Guiant, Cors, Pedralbes, Feu, Llanza, Corominas, Cuyàs, Rosès, de Josep Berga i continuà els estudis artístics a la Escola de Belles Negrevernis, Piera, Molins, Casas, Canet, Viñals de la Torre, Arts de Toulouse. El 1900 es traslladà a París on va conèixer Modolell del Puig, Baxeras, Castelló, Nanot i Planes tenien la August Rodin i a la ballarina Isadora Duncan de la qual va fer seva tomba dins l’antiga església gòtica, mentre que el fossar nombrosos dibuixos en moviment de dansa. L’any 1910 obtingué ocupava un espai al costat de l’edifici, com podem veure encara la medalla d’or en l’Exposició de Brussel·les, i primera medalla en algunes esglésies rurals antigues. en la Nacional de Belles Arts de Madrid, entre altres importants guardons. Viatjà per Europa i els Estats Units i l’any 1932 es La situació dels cementiris fora dels nuclis urbans va començar traslladà a Barcelona, a la seva torre de Sarrià on tenia el seu taller. al segle XIX impulsat per les epidèmies de còlera. L’any 1833 es produí a Espanya la primera epidèmia que causà la mort a Clarà realitzà una extensa obra homogènia i coherent, i fou un milers de persones. Només a Barcelona i la seva rodalia entre dels grans pilars artístics del Noucentisme. Al jardí de la biblioteca el setembre i el novembre de 1834 van morir 2.042 afectats. podem veure algunes de les seves escultures. L’Ajuntament de Sarrià, conscient del perill que representava per a la salut pública el fet que els cadàvers s’enterressin a les esglésies, va decidir enterrar els morts en un lloc lluny del nucli urbà, d’acord amb les normatives de sanitat. Es tractava d’uns Biblioteca terrenys que l’Ajuntament de Sarrià adquirí el 7 d’abril de 1835 Clarà als propietaris Mateo Sanges i Jaume Artigas. Els primers enterraments es produïren el 1835, però les primeres construccions, segons el projecte de l’arquitecte Francesc Renart i Arús, són de 1840. Amb el pas del temps el recinte original resultà insuficient i el cementiri va haver d’ampliar-se fins a la superfície actual, de 4.560 m2. El cementiri de Sarrià és, juntament amb el d’Horta, un dels més petits de Barcelona. Entre les sepultures destaquen les dels poetes Carles Riba i Clementina Arderiu, l’ex-alcalde de Sarrià Ramon Miralles Vilalta i, naturalment, les de les famílies que han estat estretament lligades a Sarrià, com les Margenat, Mumbrú, Alós, Anzizu i Llança. Un dels primers panteons que es van construir fou el del farmacèutic Joan Margenat, síndic de l’Ajuntament, que morí assassinat per les forces de la Jamància el 5 de Títol del cementiri setembre de 1843. de Sarrià 38 39 26 Jardins de Joan Vinyoli 27 Porta Miralles Localització: Jardins de Joan Vinyoli Localització: pg. Manuel Girona, núm. 55 Septimània, 17 / Mont-roig, Anomenem així la porta projectada per l’arquitecte Antoni Gaudí, a l’antiga carretera particular Güell, avui passeig de Manuel Girona, el 1902. Dins de la finca, s’hi van edificar unes cases valencianes, segons projecte de l’arquitecte Domènec Sugranyes, l’any 1917, cases que foren enderrocades els anys 60. De la finca només queda la porta, restaurada l’any 1977, reposant la marquesina original, i eliminant la reixa, obra de Domènec Sugranyes que tancava l’obertura gran. L’octubre de 1999 s’hi va col·locar una escultura de bronze representant la figura de Gaudí, obra de Joaquim Camps. Inaugurats l’any 1998, voregen els edificis de l’arquitecte Coderch i de Sentmenat, dels anys 1968-1971. Deixant els jardins de Joan Vinyoli enfilarem el carrer Manuel Girona, on trobem la porta Miralles. Antoni Gaudi, escultura Al mateix passeig de Manuel Girona, concretament al núm. 33-35, hi trobem Can Raspall. 40 41 28 Can Raspall Com tantes altres masies del Pla de Barcelona que han subsistit Localització: pg. Manuel Girona, núm. 33-35 amb el pas del temps, Can Raspall ha perdut la seva funció Septimània, 17 / Mont-roig, agrícola d’origen. L’any 1935 s’hi instal·là el centre docent Estudios Generales Luis Vives d’ensenyament mitjà, que l’ocupà Ocupa part de l’antiga finca de la Torre Gran de l’antiga partida fins el tancament de l’escola l’any 1997. Des del gener del 2001 de Canyelles de les Corts de Sarrià, que al segle XVII pertanyia l’ocupa la seu social i administrativa de la companyia que a Valèria Dalmau i Çafont, viuda del ciutadà honrat de gestiona la veïna Clínica Internacional de Medicina Avanzada Barcelona Francesc Dalmau. El nom de Raspall o Respall deriva (CIMA). d’un antic propietari, Joan Pau Respall, abaixador i ciutadà de Barcelona que l’adquirí l’any 1739 a la família de Jaume Janer, Es tracta d’una masia d’esquema basilical, amb el cos central batlle de les Corts de Sarrià el 1673. A finals del segle XIX la sobresortint, cobert amb teula àrab a quatre vessants. La façana s’organitza simètricament, amb tres grans balcons a la planta noble: el central és en l’eix de la porta principal, en arc de mig punt, mentre que els laterals integren els materials de sengles finestres gòtiques geminades. Les golfes s’obren a la part alta del cos central amb una característica galeria de cinc arquets de mig punt. El parament de la façana és recobert amb esgrafiats geomètrics, a l’igual que el cos més baix adossat al flanc esquerra de la masia, dotat d’un porxo i amb la façana acabada per un perfil mixtilini. L’edifici del segle XVII ha tingut important reformes modernes i en particular quan al 1920 la Societat Urbanización Güell amb un projecte de l’arquitecte Josep Canaleta hi practicà obres de restauració, millora i ampliació de la casa, afegint el cos més baix adossat al flanc dret de la masia, i el porxo al flanc esquerra i modificant les obertures de la façana. El 2002 la Companyia CIMA encarregà als arquitectes Alonso i Balaguer la reforma i restauració integral de Can Raspall i el seu entorn els quals han respectat l’estat original de la masia i adequat els interiors als nous usos. Can Raspall propietat de Can Raspall passà dels hereus de Joan Pau Respall a Eusebio Güell i Bacigalupi (Barcelona 1846-1918), i els hereus d’aquest la incorporaren a la societat patrimonial Urbanización Güell, S.A. fins que aquesta societat es va dissoldre l’any 1932. Quan la finca amb la masia van ser adquirides pel Club F. Asociación de Propietarios de Barcelona el maig de 1967, Can Raspall era propietat de Josep Figueras i Navarro. 42 43 29 Els jardins de la Quinta Amèlia 2 Localització: carrer Santa Amèlia, s.n. Ocupant una superficie total de més de 23.000 m , els jardins Septimània, 17 / Mont-roig, es van inaugurar al públic el novembre de 1970, a partir d’un projecte de l’arquitecte Joaquim Maria Casamor d’Espona. Els jardins de la Quinta Amèlia són part d’una extensa finca Compta amb arbres imponents d’espècies variades d’arreu del privada que originalment va pertànyer al senyor Eduardo món i dues escultures de bronze: una driade, obra de l’escultor Conde, fundador dels grans magatzems "El Siglo" de Barcelona. Ricard Sala i un encantador de serps, creació de l’escultor La propietat va passar a les families Olabarria, Girona i Fradera, francés Jules Anthone. però els terrenys estaven, desde feia anys, destinats a parc municipal i els tràmits d’expropiació es van iniciar el 1965. Abans de l’agregació a Barcelona, Sarriá no disposava de jardins o parcs públics, pero hi havia un nombre molt elevat de jardins particulars, alguns de gran bellesa o curiositat. Recordem els dels Caputxins al Desert, el de les families Güell, Sentmenat, Alòs, Borràs, Rabassa, i Pons, per citar-ne alguns. Els jardins eren adornats amb escultures de pedra o marbre, amb glorietes, i templets i algun d’ells era obra de paisatgistes reconeguts com Rubió i Tudurí, o Forestier. Entorns del Parc Quinta Amèlia Driade Mimosa 44 45 30 Casal de Sarrià Localització: carrer Eduardo Conde, núm. 22-42 Septimània, 17 / Mont-roig, El Casal de Sarrià és un altre exemple d’afortunada transformació d’una antiga residència particular en un centre cívic municipal de districte. Envoltat de jardí, està situat en un lloc privilegiat del districte. Casal de Sarrià L’antiga Vil·la Cecília Encantador de Serps Ofèlia ofegada, 46 escultura 47 31 Convent dels Caputxins El convent, cremat durant la guerra civil, va ser restaurat a la postguerra per l’arquitecte noucentista Pere Benavent. Conté Localització: plaça Fray Eloi de Vianya, 1 Septimània, 17 / Mont-roig, el Museu Andino-Amazònic, amb materials recollits des dels primers anys del segle XX pels religiosos caputxins a la vasta Sortint pel carrer Eduardo Conde, tenim al davant el convent zona de l’Amazònia. dels frares Caputxins. S’hi exposen alguns dels elements més significatius de El primer orde religiós que es va establir a Sarrià, després de las l’etnografia, zoologia i botànica andinoamazònica, com també monges clarisses, va ser la dels frares menors caputxins. Venien una col·lecció de ceràmica precolombina i d’altres testimonis de Nàpols i van construir a Sarrià el primer convent de l’orde etnogràfics d’altres cultures. dins l’estat espanyol, en els terrenys cedits pel propietari Joan de Terré, situats al passeig de Santa Eulàlia. Amb posterioritat a la promulgació de la Llei de desamortizació dels béns religiosos el 1835, el convent fou destruït i reduït a un munt de cendres. La propietat passà a mans de l’estat i finalment fou venuda al ciutadà italià Enrico Misley. Els frares menors no van tornar al Desert mai més. El 1887 els foren cedits uns terrenys de la finca de Can Ponsic per construir-hi el nou monestir. Sortint pel darrera del Casal de Sarrià a la confluència amb el carrer Cardenal Vives i Tutó, 29-35, hi ha la casa Sastre Marqués, obra de l’arquitecte Puig i Cadafalch. Convent dels Pugem per l’avinguda J.V. Foix, el poeta sarrianenc per Caputxins excel·lència. A la nostra esquerra trobem alguna de les finques més antigues de Sarrià. Museu Andino- Amazònic 48 49 32 Can Ponsic Localització: carrer Dominguez Miralles, núm. 1 Septimània, 17 / Mont-roig, El palau residencial de Can Ponsic, propietat de la família Sarriera i Montcada data del segle XVIII, i va ser reformat per l’arquitecte August Font i Carreras el 1892. La façana principal està emmarcada per dues torres quadrades, que acaben en cornises i merlets. La residència tenia més de cinquanta habitacions, escalinata principal de marbre que unia les tres plantes de l’edifici, capella amb vidres emplomats, cavallerisses, i estava situada en un terreny de més de cinc hectàres. El 1979 l’últim descendent de la familia Sarriera va vendre els terrenys a l’Ajuntament de Barcelona, i va cedir gratuïtament l’edifici, expressant la voluntat que Can Ponsic es dediqués a l’ensenyament musical del barri. Torre guaïta porta, avui dia transformada en finestra, molt modificada o falsa. El tercer pis era per a la guarnició. De l’antiga estructura conserva les finestres i els merlets d’estil gòtic. Pel que sembla als vessants de la serra de Collserola que donaven al pla de la ciutat hi havia un bon nombre d’aquestes torres, de les quals queden ben poques. La de Can Ponsic és semblant a la torre del Laberint d’Horta. Can Ponsic Segons el Dr. Joan Ferran Cabestany, podria tractar-se de la torre dita de Mossén Bernat Tarré, que a través del Baró de Balsareny arribés a la familia Alòs, el segle XIX, i fos una de les 10 o 12 torres documentades a Barcelona cap al segle XVI. El 1988 l’edifici, prèviament reconstruït i reformat es convertia en la seu de la Guàrdia Urbana del Districte de Sarrià-Sant Si enfilem tot passejant per l’avinguda J.V. Foix fins al Desert Gervasi, i el curs 92-93 s’hi obria l’escola de música l’Arc. de Sarrià trobem a l’esquerra la casa Sant Isidre. Al costat d’aquest edifici i una mica separat hi ha una torre circular que podria ser una construcció dels segles XI-XII amb afegits tardans. És una torre de vigilància de l’antic camí de Finestrelles (Camí Fondo). La torre té 6 m de diàmetre. El primer pis es destinava a dipòsit de queviures i el segon era l’habitatge del vigilant. L’entrada principal era a través d’una 50 51 33 Casa Sant Isidre 34 Jardins de Can Sentmenat Localització: pg. de la Reina Elisenda, 17 Septimània, 17 / Mont-roig, Localització: jardins de Can Sentmenat Septimània, 17 / Mont-roig, El 1920 Isidra Pons de Pascual va fer construir la seva torre particular envoltada de jardí al Passeig de la Reina Elisenda. La torre de considerable volumetria formava part d’un conjunt de torres veïnes que eren propietat de la seva família: la del seu germà Alexandre (actual Escola Tècnic Eulàlia), i la Torre Can Mora (actual Escola dels Sagrats Cors), ambdues a l’altra banda del passeig. El tècnic que rebé l’encàrrec del projecte era el reputat arquitecte Joaquim Lloret Homs, del qual resten a Sarrià nombroses construccions importants a partir de 1914. Recordem que Lloret és també l’autor de la singular Clínica Barraquer del carrer Muntaner i del bloc d’habitatges de la Via Augusta, entre els carrers de Muntaner i Santaló, conegudes amb el sobrenom de “Rancho Grande”. Amb el pas del temps i com tantes altres torres de Sarrià, Casa Sant Isidre va canviar el seu ús d’habitatge particular, i actualment acull el Centre Clínic Creu Blanca. Palau dels marquesos de Sentmenat Tot caminant amunt arribem al palau dels marquesos de Sentmenat. El mestre Andreu Bosch reconvertí l’any 1779 l’antic mas Teixidor, edificat el segle XIV en la casa de camp dels marquesos de Sentmenat. Des d’aleshores ha sofert diverses modificacions i des de l’any 1999 alberga l’escola de disseny Eina. Voltada d’uns jardins públics ens ofereixen una Casa Sant Isidre 52 53 3àm5 plia panoràmica de Barcelona. Museu Monestir de Pedralbes Septimània, 17 / Mont-roig, La vinculació històrica del Monestir de Pedralbes amb Sarrià fa que aquest lloc sigui punt de pas de l'itinerari del Sarrià antic. El Monestir de Santa Maria de Pedralbes, de monges clarisses, que va ser fundat per la reina Elisenda de Montcada, tercera muller de Jaume II el 1326, ha mantingut a través del temps la vida comunitària. La construcció de l’església, claustre i dependències avançà ràpidament i en resultà un conjunt amb gran unitat d’estil i és un dels millors exemples de l’arquitectura gòtica catalana. L’església és de nau única, capelles entre els contraforts i capçalera poligonal, i presenta una gran simplicitat de línies. Al presbiteri, a la dreta de l’altar major, hi ha el sepulcre amb els símbols reials i la figura jaient de la reina fundadora, que en enviduar es retirà al monestir; aquest sepulcre té una altra cara que dóna al claustre amb la reina vestida amb hàbit monacal. Dormidor El claustre és una peça grandiosa; les columnes i capitells dels dos primers pisos d’arcades són obra de tallers gironins. S’obre al claustre la capella de Sant Miquel, petita cel·la o oratori decorat amb pintures d’estil italianitzant, que constitueix un refinadíssim espai de gran bellesa. Són obra de Ferrer Bassa (1343-46), pintor i miniaturista que treballà al servei de Pere III el Cerimoniós i decorà així les capelles dels palaus reials de Barcelona, Saragossa, Lleida, Mallorca i Perpinyà. La seva gran obra són les pintures de Pedralbes on sintetitzà l’estil dels grans mestres sienesos i florentins. La sala capitular forma un edifici independent que fou bastit el 1416 per Guillem Abiell. L’antic dormitori estatja el museu del Monestir, que exhibeix el seu ric patrimoni artístic de Claustre general pintura, mobles, ceràmica, orfebreria, ornaments litúrgics i paper i pergamins dels segles XIV al XVIII. 54 55 36 Santa Eulàlia i el Desert de Sarrià 37 Torre Lledó Localització: final del pg. de Santa Eulàlia Localització: Avinguda Vallvidrera, 9 Septimània, 17 / Mont-roig, Septimània, 17 / Mont-roig, Enmig d’un jardí de palmeres i avets, a llevant de l’Institut del Desert de Sarrià es troba la torre que avui ocupa el col·legi Dolors Monserdà. Aquest edifici era propietat de Nicolás Boadas i és obra de l’arquitecte Miquel Madorell i Rius (1869-1936), de l’any 1904. A l’Arxiu Històric de Sarrià es poden consultar els plànols d’aquesta singular torre modernista situada en un lloc privilegiat, dominant gairebé tot el Pla de Barcelona. Possiblement l’arquitecte Madorell aprofità bona part de la construcció antiga que s’aixecava en aquest mateix indret i que fou propietat de Joaquim Maria de Borrás i de Rodríguez, coronel retirat de l’Estat Major a Barcelona. El 1853 Borrás, que va donar nom a la plaça, va fer donació al municipi sarrianenc d’una part de vinya de la seva propietat per obrir el passeig de la Princesa (avui Santa Eulàlia). La seva viuda, Clotilde Sixto de Borrás, va fer urbanitzar els terrenys, que avui formen la plaça Segons la tradició, Santa Eulàlia visqué en aquest lloc que Borrás i la part baixa del passeig de Santa Eulàlia, i féu obrir el aleshores s’anomenava "Térrea sanctae Eulaliae". Imaginem carrer Sant Carles, avui inici de la carretera de Vallvidrera. una casa romana el segle IV, quan tot el desert era ple d’arbres i brollava una font molt visitada pels barcelonins en processó, Els Borrás eren propietaris d’una bona part de les terres per pendre l’aigua que els donava d’aquest sector de Sarrià, conegudes amb el nom de Lledó salut i ventura. o Torre Lladó. Els anteriors propietaris d’aquesta finca foren Salvio Rocafort, Llorenzo de Lladó, l’ardiaca Cors (1637) Posteriorment tal com hem dit, i Onofre Borrás (1750). La torre Lledó hostatjà l'Arxiduc Carles aquesta finca es va cedir als que va ser rei de Catalunya i Aragó com a Carles III (1705); caputxins el 1578, que la altres hostes rellevants foren el rei Felip Vè i, posteriorment, convertiren en un jardí místic ple el 1842, el general Espartero. d’arbres i figures de fang. A finals del segle XIX Josep Ricart i Josep A la mort de Clotilde Sixto, cap al 1886, la torre va passar Maria Sert hi fundaren un asil per als hereus i, d’aquests, a a invàlids. Nicolás Boadas. El 16 de desembre de 1808 hi va haver un combat entre francesos i espanyols als voltants de la torre Lladó, segons ens explica Mossèn Sagau, Gravat de Santa Eulàlia, rector de Vallvidrera, en el "D’Ací d’allà", 1929 seu Dietari escrit durant la guerra del francès. 56 57 Bibliografia de l’Arxiu de Sarrià-St.Gervasi Ajuntament Guia del Districte Sarrià-Sant Gervasi, Poves, A. Catàleg de la sèrie de llicències d'obres de Barcelona Barcelona, 1992 particulars dels fons documentals dels antics pobles agregats de Sarrià i Vallvidrera: 1845-1922.- (Col·lecció Inventaris i Catàlegs de l'Arxiu Municipal; núm. 1). Amades, J. Costumari català: el curs de l'any. Barcelona: Ajuntament, 1992 Barcelona: Salvat, 1989 Sagarra i Siscar, F. Sant Vicenç de Sarrià: Dades i clarícies Ajuntament Índice del Archivo Municipal, 1901 referents a la història d'aquesta vila i Constitucional parròquia. Barcelona: Imp. Altès, 1921 de Sarrià Verdaguer, J. Santa Eulària.- A: Il·lustració catalana, s.d. Carreras Candi, F. Notes històriques de Sarrià. Barcelona: Imp. X. Altès, 1901 Mañé, A.; Història de Sarrià, les nostres arrels. Escudero, A.; Barcelona: Associació de veïns de Sarrià, Palau-Ribes, M. 2002. Jové, J. Els carrers de Sant Vicenç Vilarrubia, J.M. de Sarrià, Barcelona: Ajuntament, 1986 Martí Bonet, J.M. Sant Vicenç de Sarrià: 1000 anys d'història. Barcelona: Arquebisbat, 1987 Munera, J. Santa Eulàlia de Barcelona. Barcelona: Ed. Vicente Ferrer, 1944 Palau-Ribes, M. Sarrià des de la Restauració fins a l'agregació: 1876-1921.- A: Els barris de Barcelona.- Vol. II.- Barcelona, Ajuntament, Enciclopèdia Catalana, 1998 58 59 Resumen Abstract Las ciudades y los pueblos se distinguen por sus monumentos Cities and villages are distinguished by their architectural arquitectónicos, por los hechos históricos, por las instituciones monuments, by their historical facts, by the institutions that que las gobiernan pero tambien son sus ciudadanos quienes les govern them but also by their citizens who give them character dan carácter y las distinguen unas de otras. and distinguish one from another. La vida tranquila de los habitantes de Sarriá, su actividad The quiet lives of the inhabitants of Sarrià, its economic activity económica y la magnífica situación geográfica de su término and the magnificent geographical location of the district within dentro de la topografía del llano de Barcelona, fijan desde the topography of the plain of Barcelona, have long determined muy antiguo el carácter de zona residencial por excelencia. its character as a residential area par excellence. Tierra de vientos, conventos, torres y torrentes, es así como Land of winds, convents, towers and torrents; thus was defined se la definió a finales del siglo XIX siendo el último municipio at the end of the 19th Century the last district to be added to del llano en incorporarse a la ciudad de Barcelona por el real the city of Barcelona by royal decree on the 7th of November decreto de agregación de 7 de noviembre de 1921, pese a la 1921, despite the opposition of its residents. oposición de sus habitantes. The aim of this guide is to be the instrument that leads the El objetivo de esta guía es ser el instrumento que conduzca visitor through its streets and avenues, helping them to discover al visitante por sus calles y avenidas y le ayude a descubrir not only the great buildings but also to remind them of the past no solamente los edificios más relevantes sino tambien and present of this well-administered village. Along the way we recordarle el pasado y el presente de un pueblo que fue will show convents, schools, great mansions and humble houses, modélico en su administración comunal y de convivencia. institutional buildings, small craft studios, squares, quiet lanes A lo largo del recorrido le mostraremos conventos, escuelas, and gardens of great beauty, whilst evoking the memory of casas señoriales y menestrales, edificios institucionales, those who shaped the historical and social development of pequeños talleres artesanales, plazas y pasajes recónditos, Sarrià and who still form part of our district. jardines de gran belleza, y evocaremos al mismo tiempo el recuerdo de aquellos que forjaron el desarrollo histórico y social del pasado de Sarriá que forma parte del presente de nuestro distrito. 60 61 Notes Notes 62 63 Itinerari urbà 1 Plaça del Consell de la Vila 2 Casa Rectoral 3 Parròquia de Sant Vicenç de Sarrià 4 Casa Familiar Margenat 5 Casa Familiar Llança 6 Plaça de Sarrià 7 Mercat de Sarrià 8 Carrer Paletes 9 Passatge Mallofré 10 Can Cisó 11 Casa Familiar Sangrà 12 Cases d’Artesans al carrer Canet 13 Restaurant Casa Rafael 14 Restaurant Casa Joana 15 Confiteria Foix 16 Carrer Jaume Piquet 17 Casa Modernista 18 Plaça de Sant Vicenç 19 Casa Orlandai (Antiga Casa Galve) 20 Reial Monestir de Santa Isabel 21 Plaça dels Romeus de Sant Medir 22 Plaça Artós 23 Can Senillosa 24 Biblioteca Clarà 25 Cementiri de Sarrià 26 Jardins de Joan Vinyoli 27 Porta Miralles 28 Can Raspall 29 Jardins de la Quinta Amèlia 30 Casal de Sarrià 31 Convent dels Caputxins 32 Can Ponsic 33 Casa Sant Isidre 34 Jardins de Can Sentmenat 35 Museu i Monestir de Pedralbes 36 Santa Eulàlia i el Desert de Sarrià 37 Can Lledó 64 37 J A R D I N S D E C A N S E N T - M E N A T 30 31 I V E S . G E N E R A L V C P G . D E L A R E I N A E L I S E N D A 29 D E M O 6 N T C A D A 4 PASSEIG 2 5 DE LA PL. DEL BONANO CONSELL 3 VA DE 1LA VILA TÍ 7 C. SALV À ADOR MU 9 NDI 28 8 C. HORT DE 12 LA VILA C. PEDRO DE LA 13 10 C. DE C CRE C U A . JOR 14 NET DÀ 11 C. DE MONTEROLS C 25 . D’IVORR 15 A 16 C. 19 CALÀN C . D D E L S RIE C A S P O PL. DE N A T A 17 CIRILI I PELLICER V I 27 V E S I T U T Ó 18 24 26 C. TRADICIÓ 19 C . D E S A N T A A M 21 È L I A 20 PL. ARTÓS S T 25 A C . D E F A N C E S C C A R B O N E L L E C 24 I T R . D E M A JARDINS DE M N U E JOAN VINYO- L G I 22 LI R O N 23 A PLAÇA PRAT DE LA RIBA RDA.. G D E L C . D E L D O C T O R F E R R A N C . D ’ E N R I C G I M É N E Z C C . D E . L DE R I L U D E T L R ’ O R INQ C U M . E E NR T ORE I R C C A A R R E R D ’ O S I C . D E F O C . D N E T L C O A B E D R T U A Q U ES S A D ’ O R L C . C E A A R N S M E K A R R C. CLOS DE ST. FRANCE C . M A J O S R D E S A C R P A S S E I G D E S T . J O A N B O S C O R C I . DE CORNET I MAS E N E R A L U G U A V I A A U G U I A S T A V A D I X U D E J O S E P V . F O A V I N G U R E L L E C A A N C R CTO N DO E RRE R AS VAL CA RRE R FA