Guies d’educació ambiental 19 En bicicleta, també per ciutat [4] El redescobriment de la bicicleta [4] Moure’s sense fums ni sorolls [7] Inicia’t en l’ús de la bicicleta! [9] Uns quants consells pràctics [9] La seguretat amb ulls de ciclista [11] La bicicleta i la llei [14] Els avantatges d’una tecnologia senzilla [16] Barcelona a cop de pedal [18] La ciutat des de la bicicleta [18] La xarxa de carril-bici [20] La mobilitat sostenible...també en bicicleta [22] Serveis i recursos per al ciclista urbà [25] Activitats ciclistes per a tothom [29] Com pots utilitzar la bicicleta per la ciutat [33] Per anar a la feina [33] Per anar a l’escola o a l’institut [34] També per anar a la Universitat [35] Per a més informació [37] Barcelona en bici [3] Es calcula que habitualment circulen per la ciutat de Barcelona unes 30.000 bicicletes. Tot i ser una part minoritària dels modes de desplaçament a la ciutat, la bicicleta va guanyant cada vegada més presència als nostres carrers. Els seus avantatges són la millor promoció: és una forma de circular beneficiosa per la nostra salut, ecològica perquè no contamina –un vehicle sense fums i sense soroll– econòmica perquè estalvia moltes despeses i ajuda a una millor ocupació social de l’espai urbà. Per això, moltes ciutats europees tenen en la bicicleta un sistema de transport habitual molt important. Aquesta nova Guia d’Educació Ambiental té el propòsit de promoure l’ús de la bicicleta entre la població barcelonina com un sistema de desplaçament habitual en la vida urbana, ja sigui per anar a treballar, a estudiar, a comprar o a passejar. La bicicleta no és només una activitat d’oci sinó un sistema de transport molt adient per moure’s en les nostres ciutats. La tasca de moltes associacions cíviques que treballen per promoure la bicicleta des de fa anys, així com els canvis que es van produint en el nostre espai públic –carrils bici, aparcaments...– són una base òptima per donar un salt endavant en l’ús social de la bicicleta. Aquest és un dels objectius de l’Agenda 21 de Barcelona, del Pacte per la Mobilitat i de la Comissió Cívica de la Bicicleta, tres instruments on Ajuntament, entitats i institucions treballen conjuntament per avançar en una mobilitat més sostenible a la ciutat. Confiem que la Guia, amb les seves informacions i consells sobre seguretat, recursos, característiques i molts altres temes, sigui una eina útil perquè molts ciutadans i ciutadanes se sentin convidats a afegir- se a tots aquells que ja es mouen en bicicleta per la ciutat. [4] Barcelona en bici En bicicleta, també per ciutat El redescobriment de la bicicleta Els carrers són indrets de convi- En aquest entorn urbà caracterit- més pacífic, eficient i segur –és vència i llocs de trobada que zat per la presència constant del a dir, més sostenible– implica fan possible la interacció perma- cotxe, la bicicleta apareix com la consideració de la bicicleta nent entre els ciutadans que hi a element silenciós que no afecta com a un mitjà de transport urbà viuen, hi treballen o, senzilla- la fluïdesa del trànsit ni contri- més i la seva incorporació al ment, hi passegen. Són també, bueix als embussos habituals. ventall d’alternatives que els naturalment, vies de comunica- Per aquesta raó, el progrés cap ciutadans tenim al nostre abast ció que permeten la mobilitat a un model de mobilitat urbana a l’hora de moure’ns. de les persones, ja sigui com a vianants o com a usuaris d’algun mitjà de transport rodat. L’actual model de mobilitat, tan- mateix, ha fet que bona part dels carrers de les grans ciutats hagin esdevingut en els darrers anys espais de circulació per on pràcticament circulen sense in- terrupció vehicles a motor que, sovint, dificulten la comunicació humana al carrer. Segons les estadístiques, més del 30% dels viatges que es fan en cotxe a Europa corresponen a desplaçaments inferiors als 3 km, i un 50% són inferiors als 5 km. En aquests casos, la bicicleta és un transport eficient que contribueix a millorar la qualitat de vida de les persones i dels espais urbans. UN MITJÀ IDEAL PER A LA CIUTAT! Els desplaçaments en bicicleta per ciutat són adequats per a distàncies inferiors o iguals als 8 quilòmetres, per als quals la bicicleta pot substituir còmodament el cotxe o la moto. Barcelona, per exemple, té unes dimensions de 8 km x 9 km. En bicicleta es pot assolir sense gaire esforç una velocitat d’uns 15 km/h, la qual permet moure’s per la ciutat amb rapidesa, ja que tampoc no s’han de suportar els embussos habituals associats a altres mitjans de transport. Així, en uns 10 minuts es recorren aproximadament 3,2 km. © Getty Images Barcelona en bici [5] ELS BENEFICIS DE LA BICICLETA Econòmics: molt menys Per a la salut: millora de pressupost familiar en la salut i, de retruc, estalvi comparació amb el cotxe, de costos sanitaris. i reducció de les hores perdudes en els embussos. Socials: democratització de la mobilitat, major autonomia i accessibilitat a tots els serveis per part de tots els grups d’edat. Ambientals: estalvi de recursos energètics no renovables, i reducció dels impactes locals i globals: soroll, emissions, etc. Font: La mobilitat sostenible. Guies d’educació ambiental. Ajuntament de Barcelona En un carrer de 3,5 m carrer de 3,5 m d’amplada, durant una hora 1 hora poden circular en cotxe unes 2.000 persones, mentre que en bicicleta ho poden fer set vegades més, 14.000. La bicicleta, a més, només necessita una setena part de l’espai que li cal a un cotxe per aparcar. 2.000 14.000 [6] Barcelona en bici LA DECLARACIÓ D’AMSTERDAM: EL DRET D’ANAR EN BICICLETA Durant la primera Conferència Mundial sobre la Bicicleta Velo Mondial, celebrada a Amsterdam el juny de l’any 2000, es va aprovar una declaració en la qual els participants proclamaren el dret de totes les persones d’anar en bicicleta quan vulguin, alhora que feien una crida als governs, als sectors econòmics i a les organitzacions perquè adoptessin mesures en aquest sentit. La declaració diu que: ■ l’ús de la bicicleta aporta molts avantatges, tant per a l’individu com per a la societat i el medi ambient; ■ la bicicleta, com a mitjà de transport particular, ofereix un transport de porta a porta que és al mateix temps ràpid i eficaç; ■ la bicicleta ofereix una disponibilitat immediata i el seu mante- niment és relativament econòmic; ■ el temps de desplaçament en bicicleta és previsible; al ciclista no li afecta la congestió del trànsit; ■ la bicicleta ofereix intimitat, independència i llibertat; el ciclisme és una activitat emancipadora; ■ com que el ciclisme és una forma d’exercici, millora la salut física i mental; ■ en la canviant societat d’avui, la bicicleta ofereix una forma de transport flexible; ■ el trànsit en bicicleta manté fluid el moviment de les ciutats i en preveu o redueix la congestió; ■ l’ús de la bicicleta amplia el radi d’activitat de la gent, indepen- dentment del fet que sigui jove o d’edat avançada, rica o pobre, home o dona; ■ l’ús de la bicicleta estalvia espai i és rentable dedicar-li infraes- tructura; ■ desplaçar-se en bicicleta estalvia temps i promou el desenvolu- pament de l’economia local; ■ un major ús de la bicicleta significa un accés millor a les oportunitats de feina, més creació de llocs de treball i un nivell major de salut pública; Entre les propostes que fa la declaració hi ha la proposta que els governs i les institucions redactin Plans Directors de la Bicicleta (PDB) en els quals defineixin les polítiques per a augmentar l’ús de la bicicleta, estimulin les autoritats locals i regionals i els altres Pots consultar el text complet organismes pertinents, defineixin els papers i les responsabilitats en català a la web del Departa-ment de Medi Ambient de la de les parts implicades i proporcionin un suport i un finançament Generalitat de Catalunya, me- per a les polítiques i els programes. diamb.gencat.net/ea, i en anglès a la web www.velomondial.net © www.velomondial.net © Clic Traç, sccl Barcelona en bici [7] Moure’s sense fums ni sorolls La bicicleta no contamina ni Comparació de les emissions contaminants produeix cap altre so que no (Base = 100 -cotxe-) sigui, de vegades, el grinyol d’algun element mecànic poc Cotxe Bicicleta Autobús Tren engreixat. Com que no consumeix Consum d’energia primària 100 0 30 34 combustibles d’origen fòssil, la Diòxid de carboni 100 0 29 30 bicicleta no emet cap dels gasos Òxids de nitrogen 100 0 9 4 que perjudiquen la qualitat de Hidrocarburs 100 0 8 2 l’aire urbà –diòxid de carboni Monòxid de carboni 100 0 2 1 (CO2), òxids de nitrogen (NOx), Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. hidrocarburs (HC) o monòxid de Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). carboni (CO)–, fet que contribueix a reduir els nivells de contami- nació urbana i a millorar la salut de les persones. Qui està més exposat a la contaminació atmosfèrica? 3 El soroll és també un dels pro- (Nivells d’exposició en ug/m ) blemes ambientals que afecten les grans ciutats i que té com a Ciclistes Conductors causa principal el trànsit. La Monòxid de carboni (CO) 2.670 6.730 bicicleta, com que és un vehicle Diòxid de nitrogen (NO2) 156 277 totalment silenciós, no afegeix Benzè 23 138 cap decibel al brogit urbà, cosa Toluè 72 373 que representa un altre avantat- Xilè 46 193 ge que cal tenir en compte a Ben al contrari del que hom pot pensar, els usuaris del cotxe estan exposats a nivells l’hora de triar-lo com a mitjà de de contaminació més elevats que els ciclistes, ja que la concentració de compostos transport habitual. contaminants a l’interior del vehicle és superior a la de l’exterior. Un conductor, en general, aspira el doble de monòxid de carboni que un ciclista i un 50% més d’òxids de nitrogen, tot i que el segon aspira de mitjana dues o tres vegades més aire que el primer a causa de l’esforç realitzat per pedalejar. L’exercici físic, a més, enforteix la capacitat de resistir els efectes de la contaminació. Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). Desplaçar-se en bicicleta consumeix unes 25 vegades menys energia que fer-ho en cotxe, i aproximadament una quarta part que a peu. És, doncs, el mitjà de transport més eficient, ja que té un consum d’energia de només 0,15 calories per gram i per quilòmetre. © Getty Images [8] Barcelona en bici A la ciutat de Barcelona es calcula que hi ha unes 200.000 bicicletes, de les quals circulen habitualment unes 30.000. Si aquest nombre de persones canviés la bicicleta pel cotxe i fes un recorregut diari d’uns 10 km, les emissions de CO2 s’incrementarien en més de 50 tones diàries. CIUTATS QUE PEDALEGEN Són molts els països europeus dins el ventall de possibilitats ciutats, fa que els usuaris de que tenen una llarga tradició que hom té a l’abast a l’hora de les dues rodes no dubtin a rei- pel que fa a la utilització de la moure’s. En nombroses ciutats vindicar també el seu dret a bicicleta com a mitjà de trans- europees, la bicicleta suposa ja ocupar l’asfalt. port per ciutat o que l’han in- el 30% dels desplaçaments ha- corporat de forma decidida du- bituals. La distància recorreguda cada rant els darrers anys. Tot i que any en bicicleta a la Unió Euro- les condicions climàtiques so- La disponibilitat de desenes de pea és de més 70 bilions de vint no acompanyen ni conviden quilòmetres de carril-bici per quilòmetres. Al capdavant hi ha a fer-ne ús de forma habitual, circular pels carrers amb como- els Països Baixos, amb una mi- la cultura de la mobilitat ditat i l’existència d’infraestruc- tjana de 1.020 km per persona d’aquests països ha incorporat tura adient per a arribar amb la i any. A Espanya, la mitjana és sense cap prejudici la bicicleta bicicleta a qualsevol racó de les encara de només 24 km. Campanya publicitària de promoció de la bicicleta del Department of the Environment Transport & the Regions (DTER), Regne Unit. © DTER, Regne Unit Barcelona en bici [9] Inicia’t en l’ús de la bicicleta! Uns quants consells pràctics Per iniciar-nos en l’ús habitual vianants. Per tant, respectar i de circulació a fi de respectar de la bicicleta per la ciutat és fer-nos respectar seran dos dels les normes bàsiques que regulen fonamental tenir present que principis que haurem de tenir el trànsit de vehicles i de perso- portarem un mitjà de transport, en compte a l’hora de moure’ns nes pels carrers. D’altra banda, tot i que també tingui associat en bicicleta per la ciutat. com a enginy mecànic que és, un component esportiu o lúdic, caldrà que mantinguem la bici- i que circularem per espais i Cal, doncs, dur a terme totes cleta en el millor estat possible vies públiques en els quals en- aquelles mesures que garan- per tal d’assegurar-ne un bon trarem en contacte amb altres teixin la nostra seguretat i la funcionament i reduir el risc mitjans de transport o amb els dels tercers i conèixer el codi d’avaries o d’accidents. EL COR, EN PLENA FORMA La utilització habitual de la atenuar l’estrès, l’ansietat, bicicleta, segons els metges, la depressió i el sentiment comporta molts avantatges d’aïllament. per a la salut. Anar en bici- cleta és la segona activitat L’Organització Mundial de la física més completa, després Salut també recomana des de la natació. de fa anys que tothom, fins Alçada correcta de la bicicleta. i tot la gent gran, faci servir Diversos estudis com el de la bicicleta per als desplaça- l’Associació Mèdica Britànica ments. Abans de començar a fer servir evidencien que els ciclistes, la bicicleta, adapta l’alçada del en general, gaudeixen d’una seient a la llargada de les cames. millor salut que els no- La posició més adequada és ciclistes ja que l’activitat aquella en la que la cama queda física, a més d’enfortir una mica flexionada o totalment el cor i reduir les estirada posant el taló del peu possibilitats de patir al pedal; d’aquesta manera una afecció car- s’aprofita tota la potència del diovascular, aug- vehicle. menta la capacitat pulmonar, millora el to muscular, reforça les articulacions, actua favorable- ment en malalties com la bronquitis crònica o l’asma, i contribueix a [10] Barcelona en bici TRIA LA TEVA BICICLETA IDEAL Hi ha, en general, tres tipus bàsics de bicicleta: les de carre- tera, les de muntanya o moun- tain bikes i les híbrides, un mo- del que barreja característiques dels dos primers. Ara bé, la pro- gressiva utilització de la bicicleta com a mitjà de transport urbà ha portat al desenvolupament de nous tipus, com ara les ple- gables, les elèctriques o les ze- robikes, i ha fet sorgir nous ac- cessoris com cadiretes per a portar nens, carros de transport i d’altres. La bicicleta més adient per anar per la ciutat és la de passeig o citybike–, ja que és ideal per a desplaçar-se en entorns urbans per la seva comoditat i la posició que adopta el cos. Està equipada habitualment amb un seient de molles ample i confortable, uns parafangs sencers, un protector de cadena, un timbre, un enllu- menat fix i un portaequipatge fix al quadre; de vegades també inclou una cistella al manillar. Si tens una bicicleta de munta- Models de bicicleta amb cadira de nen. nya o de ciclisme pots adaptar- la per anar per ciutat pujant el manillar o canviant-ne el seient per un de més confortable. Model bicicleta plegable de la Campanya A21. Punt Verd Sagrada Família. © Bicicleta Club de Catalunya – BACC © Bicicleta Club de Catalunya – BACC © Bicicleta Club de Catalunya – BACC © Punt Verd Sagrada Família Barcelona en bici [11] La seguretat amb ulls de ciclista La bicicleta no és un mitjà de transport perillós. Ho és l’entorn urbà motoritzat en el qual es mou. Per raons òbvies, els ciclistes són els que, en cas d’accident, habitualment reben la pitjor part quan circulen per la calçada tot compartint l’espai amb els vehicles a motor. Per aquest motiu, es recomana triar els carrers més tranquils, de prioritat invertida i amb carrils bici, circular amb prudència i adoptar un sistema de “conducció defensiva” per tal de preveure les situacions més compromeses abans que es produeixin. Risc d’accident associat a Dades de lesionats segons Si considerem el risc d’accident dels diversos mitjans de transport ciclistes urbans i no pas els efectes el tipus de vehicles (Base = 100 –cotxe– ) sobre les persones, les estadístiques implicats, 2003 demostren que és inferior al dels con- Tipus de vehicle Nivell de risc ductors de vehicles a motor, atès que Tipus de vehicle % Cotxe 100 la fragilitat de la bicicleta enfront dels Turisme 33 Avió 12 altres mitjans de transport fa encara Ciclomotor 28 més prudent la conducció. En algunes Autocar 9 franges d’edat, el risc de patir accident Motocicleta 21 Tren 3 de cotxe és el doble del que tenen els Vianants 13 Bicicleta 2 ciclistes. Camió o autobús 4 Bicicleta 2 Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavan- Font: Agència de Salut Pública de Barce- tera a les ciutats”. lona, dades de la GUB. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). [12] Barcelona en bici CONSELLS BÀSICS PER A CIRCULAR AMB MÉS SEGURETAT Sigues prudent i respecta les normes i els senyals de circulació. Fes servir els carrils-bici, que són d’ús exclusiu dels ciclistes. Quan no puguis, utilitza sempre que sigui possible el carril de la dreta més proper a la vorera. Si aquest està reservat per al transport públic, circula pel següent. Guarda una distància prudencial amb la vorera i amb els cotxes aparcats, ja que una porta que s’obri o un vianant que baixi de la vorera et pot obligar a fer un moviment brusc. Respecta els vianants, sempre tenen prioritat. Quan circulis per la vorera suficientment àmplia, illes de vianants i passeigs respecta la seva preferència de pas, i adequa la teva velocitat segons la seva afluència, sense sobrepassar els 10 km/h, i no facis maniobres ni ziga-zagues que puguin afectar la seva seguretat. Quan hi hagi una aglomeració de vianants, baixa de la bicicleta i porta-la a peu. Manté sempre la bicicleta en bon estat. Abans de sortir revisa els pneumàtics, frens i llum de la teva bicicleta. Maniobra progressivament i amb seguretat. Indica amb anterioritat les maniobres d’avançament o de canvi de direcció, i assegurat que t’han vist. Fes respectar els teus drets. No dubtis a fer servir el timbre o a avisar amb la veu. De nit utilitza els llums i materials reflectants. Contracta una assegurança de responsabilitat civil per a la teva tranquil·litat. Pots aconseguir-la fent-te soci de les associacions ciclistes que trobaràs en aquesta guia. Tria bé l’itinerari i sigues respectuós amb l’entorn. Escull els itineraris més adients: carrils-bici, carrers de poca circulació, etc. A l’hora de circular pels parcs o per la muntanya sigues respectuós amb l’entorn. Si el teu recorregut és massa llarg o t’obliga a anar per carrers amb molt de trànsit, prova de combinar la bicicleta amb el transport públic. Valora la possibilitat d’utilitzar el casc, sobretot en el cas dels infants. Posa’t en contacte amb altres ciclistes. Per estar ben informat/da fes arribar les teves queixes i propostes, i per a la promoció d’aquest mitjà de transport, participa a les associacions. Font: Guia Barnabici. Sector de la Via Pública. Ajuntament de Barcelona © Clic Traç, sccl Barcelona en bici [13] Els reflectors (catadiòptric vermell al darrera) i els llums (blanc davant i vermell darrera) són uns complements obligatoris per a la ATENCIÓ conducció nocturna. Els reflectors (catadiòptrics blancs o grocs) ALS ROBATORIS! són opcionals a les rodes i als pedals. Portar roba reflectant et fa més visible i és obligatori fora del nucli urbà. Per evitar que et robin la bicicleta és important lligar- la sempre, encara que no- més la deixis una estona curta. Pots utilitzar cadenats de tipus pitó (amb cable blindat), tot i que són més segurs els que tenen forma d’arc o de ferradura, com els que fan servir les motos. Són més cars però són els més resistents. Al carrer, fes servir els apar- caments–bici de barra horit- zontal, lligant amb dos ca- denats les dues rodes i el quadre. En el seu defecte, lliga-la a un punt fix com un fanal en un lloc visible, Les normes de trànsit obliguen als usuaris de la bicicleta a utilitzar però sense que destorbi el casc de protecció homologat o certificat quan circulin per vies pas dels vianants. interurbanes. Dins l’espai urbà, si bé no és obligatori, l’Ajuntament en recomana l´’us. En cas de robatori, denuncia- ho ràpidament a la policia. Guarda sempre la factura de la bicicleta o una descripció detallada amb una foto, ja que et serà d’utilitat per a poder recuperar-la. Imatges del camí escolar amb bicicleta a Brusel·les. © Bicicleta Club de Catalunya – BACC © Bicicleta Club de Catalunya – BACC [14] Barcelona en bici La bicicleta i la llei Per la seva condició de mitjà de General de Vehicles de l’any Llei de Trànsit, a la qual l’any transport que ha de conviure 1998, d’una banda, i la reforma 2003 es van incorporar nous amb altres vehicles en l’espai de la Llei de Trànsit de l’any termes com via ciclista –condi- urbà, la utilització de la bicicleta 2001, de l’altra, tenen també cionada expressament per a les està subjecta a un seguit de uns apartats específics sobre la bicicletes–, carril bici –quan normes locals i de lleis d’àmbit bicicleta. L’any 1999 es va apro- discorre adossat a la calçada–, nacional que tenen com a objec- var una llei sobre l’adaptació de carril bici protegit –amb ele- tiu garantir la seguretat viària. les normes de circulació a la ments laterals que el separen pràctica del ciclisme, però de la resta de la calçada–, vorera A la ciutat de Barcelona, l’Orde- l’oposició social dels col·lectius bici –amb traçat independent nança de Circulació de Vianants de la bicicleta ha fet que la seva de la carretera–, i senda ciclable i Vehicles té uns articles referits aplicació hagi quedat aturada. –via per a vianants i per a bici- a la bicicleta que en regulen l’ús cletes que discorre per espais dins el terme municipal. A nivell El referent més actual, a més oberts, parcs o boscos. de tota Espanya, el Reglament de l’ordenança municipal, és la Si utilitzeu habitualment la bicicleta, contracteu alguna assegurança que cobreixi els riscos de circular per la ciutat, tant per a la vostra seguretat com per a la de la resta d’usuaris del carrer. Algunes entitats com Bicicleta Club Catalunya (BACC) i Amics de la Bici ofereixen una assegurança en el moment de la inscripció com a soci. Barcelona en bici [15] QUÈ DIUEN LES NORMES DE CIRCULACIÓ DE VIANANTS I VEHICLES DE BARCELONA? 1. Les bicicletes circularan de la via no permetin de fer- - S’abstindran de fer ziga- preferentment pel carril ho pel carril de la dreta o quan zagues o qualsevol altra ma- bici o per itineraris senya- hagin de girar a l’esquerra. niobra que pugui afectar la litzats, tot respectant la seguretat dels vianants preferència de pas dels Excepte en moments d’aglo- vianants que el travessin. meració, les bicicletes podran 3. Els conductors de bicicletes circular pels parcs públics, no podran circular amb el 2. Si van per la calçada, cir- les àrees de vianants, els pas- vehicle recolzat només en una cularan preferiblement seigs, les voreres suficient- roda, ni agafar-se a vehicles pel carril de la dreta, po- ment àmplies (5 metres) i les en marxa. dent-ne ocupar la part zones de prioritat invertida central. En cas que hi mancades de carril bici, en 4. Els ciclistes gaudiran de les hagi carrils reservats a les següents condicions: prioritats de pas previstes a d’altres vehicles, circula- les vigents normes de trànsit. ran pel carril contigu en - Respectaran la preferència les mateixes condicions. de pas dels vianants Tanmateix, podran circu- - Adequaran la velocitat a la lar pel carril de l’esquerra dels vianants sense superar quan les característiques els 10 km/hora © Clic Traç, sccl © Clic Traç, sccl [16] Barcelona en bici Els avantatges d’una tecnologia senzilla Si la comparem amb un automòbil, la bicicleta és des del punt de vista tecnològic un enginy relativament simple, ja que es tracta d’un vehicle de dues rodes dotat d’uns pedals que, en girar i gràcies a una cadena de transmissió, posen en moviment una de les rodes. D’aquesta manera, el ciclista, que va assegut en un petit seient acoblat a l’estructura de metall que suporta tots els elements mecànics, es desplaça pel seu propi esforç. En un món que canvia ràpidament i en el qual es valora la complexitat tecnològica, la simplicitat mecànica de la bicicleta és el principal avantatge d’aquest mitjà de transport, ja que en facilita l’ús i la reparació i la fa assequible per a tothom des del punt de vista econòmic. Des que a mitjan segle XIX el precursor directe de la bicicleta moderna es va fer popular a França –un model Les parts més importants de la bicicleta amb quadre i rodes de fusta i una roda davantera més alta que la del darrera que selló manillar rebia el nom de velocípe- canviador de marxes de–, aquest giny fre ha canviat a mesura que s’hi anaven incorporant mi- pinyons pneumàtic llores tècniques i tecno- llanda lògiques: pneumàtic de cadena cautxú, coixinets, estructura d’acer o d’aliatges, seient de molles, roda dentada, plats i pinyons, amortidors, canvis de marxes, frens, reflectors etc. plat raig Actualment, hi ha bicicletes de passeig equipades amb un petit motor elèctric, canvi de marxes i bateria amb autonomia per a uns 30 quilòmetres, que poden assolir una velocitat màxima d’uns 25 km/h sense pedalejar. Quan s’augmenta l’esforç sobre el pedal s’activa el motor. Model bicicleta elèctrica. Barcelona en bici [17] COM ES REPAREN ALGUNES AVARIES LA BICICLETA, SEMPRE A PUNT En cas de punxada: traieu la roda i la cambra interior; trobeu el forat, submergint la cambra o inflant-la; canvieu-la i repareu el Per tenir la bicicleta sem- forat posant-hi un pegat. pre a punt és fonamental mantenir-la ben neta, en- En cas d’haver d’adreçar o aixecar el manillar: afluixeu el cargol i greixar les zones més frà- doneu-li un cop sec, en direcció al terra. gils –articulació, cables, cadena, rodaments, etc.– En cas d’haver de canviar un cable del fre: traieu el cable, fixant- i evitar qualsevol símpto- vos per on passa. Afluixeu el cargol de subjecció i comenceu a ma d’oxidació. També és posar el nou cable pel cap, per la maneta de fre. Allotgeu el cable necessari vigilar la pressió en tot el seu recorregut. i l’estat dels pneumàtics per tal d’evitar punxades Si noteu, però, que les rodes, l’eix dels pedals o la direcció tenen i tenir els frens en bones joc o que els canvis de marxes no funcionen de manera correcta, condicions. porteu la bicicleta al mecànic abans de tocar-la sense tenir les eines adequades. Feu-li revisions periòdiques en botigues especialit- Si esteu un temps sense zades. A Barcelona hi ha més de 40 comerços de bicicletes repartits fer servir la bicicleta, des- per tota la ciutat que tenen taller de reparació i que, en alguns infleu-li les rodes i pen- casos, organitzen tallers de mecànica. geu-la d’un ganxo o bé poseu-la cap per avall i cobriu-la per protegir-la de la pols. Les avaries més comunes de la bicicleta afecten les rodes, la direcció, els frens, el manillar i el pe- daler. Porteu sempre al damunt les eines bàsi- ques que us permetran de reparar vosaltres ma- teixos la bicicleta: claus múltiples, claus Allen, alicates, tornavís, cable de fre, cambra de recanvi i equip de reparació de punxades. [18] Barcelona en bici Barcelona a cop de pedal La ciutat des de la bicicleta Les dimensions de les ciutats i tot amb un vehicle sense mar- on les condicions meteoro- mediterrànies, en les quals tra- xes. A la resta de la ciutat, la lògiques habituals són menys dicionalment tot és a l’abast per utilització hàbil de les marxes i assolellades que les d’aquí, ens la barreja d’usos i serveis en un un petit esforç físic afegit permet pot donar una idea molt bona mateix espai urbà, fa que la també la mobilitat en aquest dels avantatges i beneficis que bicicleta sigui un mitjà de trans- mitjà de transport. aporta la bicicleta malgrat les port ideal per desplaçar-s’hi. En inclemències del temps. aquest sentit, les condicions El clima benigne de Barcelona, geogràfiques de Barcelona són a més, ajuda a fer que la pràctica molt favorables per a l’ús habi- de la bicicleta sigui agradable. tual de la bicicleta, ja que el El fet que els països en què més 80% del sòl té un pendent infe- s’utilitza aquest vehicle siguin rior al 2% i es pot recórrer fins els del centre i nord d’Europa, VELOCITAT MITJANA A PEU I EN BICICLETA Velocitat mitjana Distància recorreguda Àrea de en 10 minuts cobertura A peu 5 km/h 0,8 km 2 km En bicicleta 20 km/h 3,2 km 32 km Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). En cotxe 21,6 km/h per la ciutat a Barcelona 56,5 km/h a les Rondes Poster cursa de transports. Font: Dades bàsiques de la mobilitat 2003. Ajuntament de Barcelona El gran nombre de cotxes que circulen per Barcelona durant algunes hores del dia ha comportat una reducció progressiva de la velocitat mitjana, fins al punt que és molt més ràpid desplaçar- se en bicicleta que no pas en automòbil. © Bicicleta Club de Catalunya – BACC Barcelona en bici [19] UNS CONSELLS EN CAS DE PUJADA El pendent no ha de ser un obs- ■ Els girs constants de dreta a tacle per a la utilització de la esquerra i viceversa, canviant bicicleta. Et donem unes quan- sovint de carrer, fan més dis- tes indicacions per tal que les treta la pujada. pujades no et desanimin: ■ És recomanable que la bicicle- ■ Si l’has de fer habitualment, ta tingui també un bon canvi mira mapes i intenta trobar la de marxes. ruta amb menys pendent, en- cara que el recorregut es faci ■ El transport públic serveix per més llarg. a transportar les persones i les bicicletes, aprofita’l. ■ Les pujades es noten menys si els carrers són estrets, i si Per accedir a les parts més altes hi ha poc trànsit millor. Podràs de la ciutat pots utilitzar també agafar el ritme de pujada que el transport públic –metro, Fe- vulguis, tranquil·lament. rrocarrils de la Generalitat, funi- culars– i les escales mecàniques. La mobilitat a la ciutat de Barcelona (desplaçaments interns) A peu En transport públic i en bicicleta 35,4% 40,6% En vehicle privat 24% Font: El pacte per la mobilitat: seguiment 2003. Ajuntament de Barcelona © Bicicleta Club de Catalunya – BACC [20] Barcelona en bici La xarxa de carril-bici La xarxa de carrils-bici de Bar- celona té una longitud de més de 120 km, i està previst que arribi als 140 com a mínim els propers anys. Tots els carrils nous tindran una amplada míni- ma d’1,2 metres i seran segre- gats, és a dir, no transcorreran per la vorera, sinó per una part de la calçada adaptada a aquest mitjà de transport, amb l’ob- jectiu de millorar tant la segure- tat dels ciclistes com la dels vianants. La xarxa està delimitada amb franges contínues de color blanc i pictogrames sobre el paviment, així com amb senyals verticals amb símbols indicatius del carril, i compta amb semàfors especí- fics en els llocs on s’estima més escaient per a la circulació. Al llarg dels recorreguts se supri- meixen obstacles arquitectònics i s’adapten les transicions entre diferents nivells del paviment mitjançant zones deprimides a les voreres de tipus gual, cosa que dóna una continuïtat al ro- dament de les bicicletes. LA RONDA VERDA Un circuit d’uns 60 quilòmetres per a bicicletes anomenat Ronda Verda envoltarà l’any 2005 l’àrea metropolitana de Barcelona. A partir del circuit que ja existeix a la vora del riu Besòs, es continuarà per la carretera de les Aigües, L’Hospitalet de Llobregat, Montjuïc i la façana marítima. El projecte integra 29 trams de bicicleta, dels quals cinc ja estan creats, mentre que la resta s’aniran realitzant fins a l’any 2005. Barcelona en bici [21] Imatge Guia Barnabici de Barcelona. BARNA BICI, LA GUIA DELS CICLISTES URBANS L’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb la Comissió Cívica de la Bicicleta, posa a disposició dels ciclistes urbans la Guia de la Bicicleta de Bar- celona Barna bici, un mapa de carrils bici de la ciutat. S’hi pot trobar també tota la informació necessària per a cir- cular amb aquest mitjà de trans- port: consells de seguretat, con- sell per reparar les avaries més comunes, telèfons d’interès, in- formació turística, informació sobre transports públics, princi- pals actes populars i pro-ves ciclistes internacionals, adreces de col·lectius ciclistes, botigues Carrils existents Carrils previstos especialitzades i un mapa de la Proposta eix bicicletes, Super Illes 22 xarxa de carril bici de Barcelona. Enllaç comarcal Ronda verda © Comissió Cívica de la Bicicleta [22] Barcelona en bici La mobilitat sostenible...també en bicicleta Només una tercera part dels ciutadans de Barcelona utilitzen el vehicle privat motoritzat com a mitjà de transport habitual. És, doncs, una minoria la que ocupa la màxima quantitat d’espai urbà. Si a això s’hi afegeix que Barcelona s’ha convertit en el centre d’una ciutat real de 4 milions d’habitants, ja que atrau persones de tot el territori metropolità, es comprèn el perquè dels problemes de mobilitat que el trànsit provoca cada dia. En aquest escenari de congestió i d’embussos, la bicicleta pot contribuir en gran mesura a avançar progressivament vers un model de mobilitat més sostenible –és a dir, més pacífic, més eficient i més segur–, en el qual els carrers siguin un espai de convivència i de contacte entre les persones, no pas una gran xarxa viària. LA COMISSIÓ CÍVICA DE LA BICICLETA I EL VIANANT DE BARCELONA La ciutat de Barcelona compta Des d’aquesta Comissió es pro- La Comissió organitza des amb un organisme de participa- posen mesures per ampliar la del 2002 la Setmana de la ció ciutadana que aplega les xarxa de carrils bici a la ciutat, Bicicleta per tal de fomentar principals entitats de promoció així com per promoure aquest aquest transport a la ciutat. de la bicicleta, així com repre- mitjà de transport mitjançant sentants de diversos àmbits de l’edició de publicacions divulga- En l’àmbit, concretament, l’Ajuntament i altres organismes tives, la celebració d’esdeveni- de l’ensenyament primari, es relacionats amb la bicicleta. ments ciclistes, la signatura de realitzen diverses actuacions Aquest organisme és la Comissió convenis amb entitats, la realit- per a estimular la utilització Cívica de la Bicicleta. zació de mesures de govern, etc. de la bicicleta per part dels nens i dels joves. En el marc d’aquest programa s’ha rea- litzat una exposició sobre la bicicleta, de caràcter itine- rant per tots els districtes de la ciutat, i s’han definit cir- cuits en bicicleta pels esco- lars. © Clic Traç, sccl Barcelona en bici [23] El Pla Estratègic de la Bicicleta de Barcelona ACCIÓ 21 I BICICLETA Per iniciativa de la Comissió Cívica de la Bicicleta i el Vianant En el marc de la campanya de Barcelona s’ha elaborat un Pla Estratègic de la Bicicleta ACCIÓ 21 que porta a terme que defineixi les línies d’actuació futures per potenciar aquest l’Ajuntament de Barcelona, el sistema de transport en el medi urbà i contribuir a la pacificació Bicicleta Club de Catalunya del trànsit. (BACC), en conveni amb l’admi- nistració municipal, invita les Entre les accions que proposa el Pla destaquen les següents: entitats a conèixer i provar la ■ Crear una Oficina de la Bicicleta. bicicleta com a sistema de trans- ■ Fomentar el lloguer de bicicletes en l’àmbit municipal. port, a intercanviar experiències ■ Millorar la xarxa d’infrastructures ciclistes urbanes. i a crear una xarxa a favor de la ■ Ampliar la xarxa d’aparcaments. bicicleta. Aquest recurs consis- ■ Difondre l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport urbà. teix a posar a disposició de les ■ Estudiar la repercussió econòmica de la promoció de la entitats, durant un any, un seguit bicicleta. d’eines que els ajudin a desen- ■ Fomentar l’ús de la bicicleta en els centres de secundària volupar les seves pròpies cam- i a la universitat. panyes internes de difusió de la ■ Promoure la bicicleta com a opció per als trasllats laborals. bicicleta. ■ Informar a professionals de la salut dels beneficis, per a la salut, que pot aportar l’ús de la bicicleta. Són les següents: ■ Cessió per un any de 2 bicicle- El Pla assenyala també que la visibilitat social de la bicicleta tes amb material de seguretat com a mitjà de transport ha d’anar acompanyada d’una (casc, cadenat, llums, etc.) visibilitat marcada en l’ús de la via pública que corrobori ■ Sessions de formació l’atenció prioritària a les necessitats dels ciclistes quant a ■ Suport informatiu seguretat, comoditat i connectivitat. ■ Servei d’assessorament per a cada entitat ■ Aparcament de bicicletes per a cada entitat A canvi es demana el compromís de: ■ Promoure l’ús de la bicicleta a l’entitat ■ Fer difusió de l’ús i del servei a d’altres entitats ■ Organitzar una activitat per promocionar l’ús de la bicicleta ■ Fer servir les bicicletes en cessió Les organitzacions interessades podeu contactar amb el BACC al 93 307 71 00 o a info@bacc.info © Clic Traç, sccl [24] Barcelona en bici EL PACTE PER LA MOBILITAT DE BARCELONA I LA BICICLETA El Pacte per la Mobilitat és un fòrum per construir junts –admi- nistració local, associacions i entitats– el model de Mobilitat que volem per la Barcelona del segle XXI. El pacte és, doncs, un organisme viu que evoluciona d’acord amb els nous reptes que genera la ciutat. Una taula de diàleg i de compromís recíproc, una fórmula per arribar a acords. L’objectiu número 9 del pacte és fomentar l’ús de la bicicleta com a mitjà habitual de transport, i defineix les accions que s’han de portar a terme per tal d’aconseguir-ho: ■ Ampliar, racionalitzar i millorar la xarxa d'itineraris i de carrils bici amb espais protegits i senyalitzats, i definir els llocs adients d’estacionament. ■ Potenciar el transport de bici- cletes al metro i als ferrocarrils La Guàrdia Urbana de Barcelona ha incorporat també la de la regió metropolitana. bicicleta al seu parc de vehicles. La policia local compta ■ Promoure el coneixement i el amb 10 bicicletes que funcionen en tres districtes: l’Eixam- respecte a les normes de cir- ple, Les Corts i Sant Martí, amb un total de 20 agents culació per part dels usuaris distribuïts en els diversos torns. i usuàries de la bicicleta. ■ Adherir-se al projecte europeu L’ús d’aquest vehicle ofereix, entre d’altres avantatges, la EuroVelo de construcció d’una possibilitat de detectar algunes infraccions amb més facilitat ronda costanera per a bicicle- que els agents motoritzats. tes. Barcelona en bici [25] Serveis i recursos per al ciclista urbà L’augment del nombre de ciuta- en superfície, xifra que continua lades per tal d’evitar els robato- dans que opten per utilitzar la augmentant a causa de la de- ris. Una nova normativa que està bicicleta com a mitjà de trans- manda creixent dels usuaris. elaborant l’Ajuntament de Bar- port habitual fa que la ciutat Fins i tot alguns aparcaments celona exigirà que tots els edifi- s’hagi d’anar adaptant a les ne- subterranis tenen places per a cis de nova construcció tinguin cessitats d’aquest col·lectiu, no bicicletes, degudament contro- places per a bicicletes. només ampliant la xarxa de ca- rril-bici, sinó també introduint nous serveis per fer més còmode el transport o l’aparcament. Així, per exemple, si no és pos- sible desplaçar-se en bicicleta al llarg de tot el recorregut que hom fa habitualment per anar a la feina, a la universitat, a l’escola, etc., pot combinar aquest mitjà amb el tren o el metro per tal de cobrir grans distàncies o per superar pen- dents pronunciats. El park and ride ofereix l’oportunitat d’apar- car el cotxe en un determinat punt de la xarxa viària i agafar la bicicleta per a arribar a la Aparcament de bicicletes a la Facultat d’Arquitectura de la UPC de Barcelona. destinació final, de la mateixa manera que es fa quan es com- Places d’estacionament de bicicletes de Barcelona bina l’auto amb el tren o l’auto- bús. Districte Aparcaments públics Aparcaments privats Recintes Total Ciutat Vella 199 1.182 36 1.417 També es pot utilitzar la bicicleta Eixample 296 881 12 1.189 per a anar a l’estació de tren Sants-Montjuïc 45 232 33 310 Les Corts 93 350 168 611 més propera, deixar-la en els Sarrià-Sant G. 134 64 0 198 aparcaments disponibles i, pos- Gràcia 84 210 12 306 teriorment, utilitzar el ferrocarril. Horta-Guin. 30 188 29 247 Aquest és el cas, per exemple, Nou Barris 10 50 0 60 d’algunes estacions dels Ferro- Sant Andreu 30 67 0 97 carrils Catalans, que disposen Sant Martí 62 572 0 634 d’aparcaments segurs. Total 983 3.796 290 5.069 Font: Dades bàsiques de mobilitat 2003. Ajuntament de Barcelona. L’aparcament de bicicletes és un altre dels serveis que la ciutat Si creieu que hi ha un emplaçament a la ciutat amb una demanda prou important posa a l’abast dels ciclistes. A perquè hi hagi un aparcament de bicicletes, podeu adreçar una sol·licitud al vostre Barcelona hi ha actualment més districte. Heu de tenir en compte que els aparcaments al carrer són per a ús públic de 3.500 places d’aparcament i que la dimensió mínima d'un aparcament és de 4 unitats (capacitat per a 8 bicicletes). © Sense fums [26] Barcelona en bici Els aparcaments subterranis de BSM (l’empresa pública que els gestiona) tenen una capacitat per a més de 600 bicicletes i estan situats, per motius de seguretat, a prop de la cabina de cobrament. Els aparcaments solen llogar-se per uns 11€ al mes però també es poden llogar cada dia per uns 1,20€. Està previst construir també un aparcament subterrani de bicicletes anomenat biciberg al Parc de Garcia Faria, en el marc d’un programa Aparcament subterrani. pilot per evitar els robatoris i donar més seguretat als propietaris. S’hi podran emmagatzemar fins a 46 vehicles. També podem trobar a Ciutat Vella el Parking-bike intel·ligent, l’únic aparcament d'iniciativa privada a Barcelona exclusivament per a bicicletes. Es tracta d’un local comercial convertit en aparcament, amb accés amb targeta de banda magnètica, obertura de portes automatitzada i circuit tancat de vigilància. Es troba al carrer Hostal d’en Sol, 10 (telèfon 93.315.04.07), i pot ser una bona iniciativa Aparcament sota l’escala a l’interior a seguir per a altres barris. de la seu de la Fundació Terra. BICICLETA I TRANSPORT PÚBLIC Les dimensions i les característiques de la bicicleta fan que el seu usuari pugui transportar-la amb certa facilitat quan no està en moviment. Per aquest motiu, si durant un determinat recorregut hi ha certes dificultats que en limiten la utilització, es pot practicar la intermodalitat, és a dir, combinar la bicicleta amb mitjans de transport públic com el metro i el tren. Tot i que en les anomenades hores punta és complicat accedir als vagons amb la bicicleta a causa de l’alta quantitat de viatgers, tots els serveis de ferrocarril permeten portar la bicicleta gratuïtament. El transport està permès en els horaris següents: ■ Metro: Dissabtes, diumenges i festius, tot el dia. Feiners (juliol i agost), tot el dia; Feiners (resta de mesos de l’any), de 5.00 a 6.30 h., de 9.30 a 16.30 i de 20.30 a la finalització del servei. ■ Renfe: Dilluns a divendres, de 10 a 15 h. Dissabtes, diumenges i festius, tot el dia. ■ Ferrocarrils de la Generalitat: Durant tot el dia, tots els dies de l’any. ■ Funiculars de Montjuïc i Vallvidrera: Durant tot el dia, tots els dies de l’any. ■ Tramvia Metropolità: No existeix un límit d’horari. Per millorar la comoditat del transport de la bicicleta, hi ha un espai destinat Bicicleta al transport públic.FFGC i Metro. dins del vagó. Algunes línies dels trens de Renfe tenen vagons especialment destinats al transport de la bicicleta. © Bicicleta Club de Catalunya – BACC © Manolo Vílchez - Fundació TERRA © Bicicleta Club de Catalunya – BACC Barcelona en bici [27] PUNTS DE LLOGUER EL CICLOBUS SERVEI DE TRIXI DE BICICLETES A BARCELONA CICLOBUS és una iniciativa de- Barcelona és la primera ciutat senvolupada conjuntament per del sud d’Europa que compta Al punt de trobada Transports Metropolitans de Bar- amb un servei de trixis, uns Badajoz, 24. Sant Martí. celona (TMB), Turisme de Bar- vehicles de tres rodes que fun- celona, el Fòrum Universal de cionen com a taxi i que estan Bellows les Cultures i l’Ajuntament de dissenyats per a transportar dos Av. Cardenal Vidal Barra- Barcelona, que consisteix en un passatgers. Els vehicles recorren quer, 7. Horta-Guinardó. sistema de préstec o lloguer de la façana marítima de Barcelona, bicicletes en diversos punts de des del monument a Colom fins Biciclot la ciutat. Uns autobusos de TMB, a l’emplaçament del “Fòrum Pg Marítim. Pg Marítim especialment adaptats per em- 2004”. Els vehicles tenen un Barceloneta, 33. magatzemar les bicicletes, fun- motor elèctric que ajuda els Ciutat Vella. cionen com a punts de lloguer. usuaris a pedalejar. Bicitram Aquesta iniciativa permet llogar www.trixi.info Av. Marquès de l’Argen- una bicicleta en un dels punts i tera, 27. Ciutat Vella. tornar-la en qualsevol altre, sense haver de tornar al lloc d’origen. Bikes de Cool La bicicleta es lloga per hores, Pg. Picasso, 44. mitjos dies, caps de setmana, etc. Ciutat Vella. Les bicicletes són de disseny i Bybyke fabricació específics pel Fòrum, Casp, 196. Eixample. tematitzades amb els colors ofi- Equip Raiders-Grup Aventu- cials del CicloBus. En total, hi ra Numància S.L. ha 400 bicicletes del model Numància, 101. Barcelona 2004. Les Corts. L’ús del CicloBus per accedir al Los Filicletos Fòrum és gratuit si el recorregut Pg. Picasso, 40. es fa amb menys d’una hora i Ciutat Vella. es mostra l’entrada al recinte. En acabar el Fòrum Barcelona Montana Bikes 2004, el CicloBus serà una de Ctra. Aigües, 299. les herències que aquest esde- Sarrià-Sant Gervasi. veniment deixarà tant per als ciutadans com per als visitants. Trixi-Bike Rental Barcelona Agregació, 17. Horta-Guinardó. Un Cotxe Menys Esparteria, 3. Ciutat Vella. [28] Barcelona en bici MISSATGERS EN BICICLETA BOTIGUES ESPECIALITZADES DEL GREMI DE COMERCIANTS DE BICICLETES DE CATALUNYA La Cooperativa Trèvol Missatgers, fundada l’any 1984, ofereix des A TOT ARREU BICICLETES – Amilcar, 102 bis – Tel. 934 552 657 de l’any 1992 serveis de mis- AL PUNT DE TROBADA – Badajoz, 24 – Tel. 932 250 585 satgeria en bicicleta, pioners en ARTUR RIBERA CICLISME – Indústria, 265 – 934 362 903 tot l’estat espanyol. BICI A FONS – Secretari Coloma, 96-98 – Tel. 932 850 981 BICICLETAS ALAMA – Hostafrancs, 10 – Tel. 933 257 641 Trèvol va participar també l’any BICICLETES CASTELLS – Avda. Vilanova, 1 – Tel. 932 316 058 1995 en la creació de la Agru- BICICLETES MEDINA – Peñíscola, 4 – Tel. 932 743 498 BICICLETES SISQUILLO – Vallespir, 132 – Tel. 934 907 261 pación de Mensajería en Bicicle- BICICLOT – Verneda, 16 - 22 – Tel. 933 077 475 ta (AMB), que recolza totes BICIS LOPEZ – Lepant, 256 – Tel. 932 652 098 aquelles iniciatives que sor- BICISPORT – Piferrer, 107 – Tel. 933 404 480 geixen en aquest àmbit a Espan- BICITRAM – Avda. Picasso, 46 - Marqués Argentera, 27 – Tel. 607 226 069 ya, sempre sota els principis del BIKE DE COOL – Avda. Picasso, 44 – Tel. 636 401 997 cooperativisme, l’autogestió, BIKE HOUSE – Pg. Sant Gervasi, 12-14 – Tel. 934 175 144 l’ecologia i la solidaritat. L’AMB BIKE TECH – Torrijos, 14 – Tel. 932 130 255 forma part de la Coordinadora BIKE WORLD – Collblanc, 106 – Tel. 934 401 530 de Colectivos de Defensa y Fo- BIKESHOP – Major de Sarrià, 172 – Tel. 932 804 222 mento de la Bicicleta (CONBICI) CAP PROBLEMA – Pl. Traginers, 3 – Tel. 933 100 082 i de la Red de Economía Alter- CIAL. DINTER 4 – Calàbria, 241, Baixos – Tel. 934 990 621 CICLES CARIÑENA – Pg. Fabra i Puig, 115-123 – Tel. 933 117 601 nativa y Solidaria (REAS). CICLES SANCHEZ – Aragó, 386 – Tel. 932 318 471 CICLOS CATALUNYA – Concepció Arenal, 239 – Tel. 933 120 771 www.trevol.com CICLOS SANT ANTONI – Manso, 33 – Tel. 934 251 601 CICLOSPORT MOTA – Pg. Valldaura, 243 – Tel. 932 760 104 CICLOTURISME S.L. – València, 574 – Tel. 932 656 553 DOBLE DOS – Via Júlia, 77-79 – Tel. 933 546 905 EL MÓN DE LA BICI – Escultor Claperós, 39-41 – Tel. 933 006 458 ESPAI BICI – Bruc, 63 – Tel. 935 323 143 GALVESPORT – Diputació, 69 – Tel. 933 257 790 J. VALL – Creu Coberta, 23 – Tel. 934 246 326 J. VALL – Comerç, 2 – Tel. 933 198 233 J.PONS - TOT BICI – Llull, 196 – Tel. 933 091 689 LA BICICLETA – Rector Triadó, 44 tda. – Tel. 934 250 154 PROBIKE – Villarroel, 184 – Tel. 934 197 889 TOMAS DOMINGO – Sepúlveda, 109 – Tel. 934 521 616 © Trèvol missatgers Barcelona en bici [29] Activitats ciclistes per a tothom La bicicleta és present en un grapat d'activitats que s’organitzen cada any a la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona i les entitats ciclistes realitzen nombrosos actes populars per tal que els ciutadans envaeixin els carrers amb les seves bicicletes i gaudeixin de l’espai urbà des d’una altra perspectiva. ELS PRINCIPALS ACTES POPULARS I PROVES A BARCELONA Març “Mou-te en bici” (campanya escolar) Maig Festa de la bicicleta i joc sobre rodes Setmana de la bicicleta Operació Ring-ring Juny Congrés Free Style Barcelona Volta ciclista a Catalunya Agost Pedalada Festa Major de Gràcia Barcelona és membre fundadora de la xarxa Ci- Setembre Marxa popular mountain bike ties for cyclists (Ciutats Les carpes de la bici (Festa de la Mercè) per ciclistes), que reuneix Octubre Marxa popular Collserola-Nou Barris ciutats que estan treba- Escalada internacional a Montjuïc llant a favor de l’ús de la Mercat universitari de la bici d’ocasió bicicleta en àrees urbanes Bicibarris: sortides urbanes i tallers de bicicleta i que propicia l’intercanvi d’experiències i de resul- Novembre Passejada popular Sant Martí tats. Pedalada popular Barcelona-Sitges Desembre Passejada popular Sant Andreu COMPRES AMB BICI “COMPRES AMB BICI” és un projecte engegat l’any 2003 que promou l’ús de la bicicleta per anar de compres. És una fórmula que ofereix un seguit d’avantatges a l’hora de realitzar compres en els establiments de l’Associació de Comerciants i Professionals de la Dreta de l’Eixample Cor Eixample, quan el desplaçament s’hagi fet en bicicleta. Es tracta d’una campanya pionera a Catalunya i Espanya, i té el suport de l’Ajuntament de Bar- celona, a través de la Comissió Cívica de la Bicicleta i el vianant. [30] Barcelona en bici LA SETMANA DE LA BICICLETA La Setmana de la Bicicleta, celebrada per primera vegada el maig del 2002, és un pas més en la línia ja encetada el seu dia per la Festa de la Bicicleta, integrada actualment dins la setmana. A banda dels actes lúdics i festius o de la presentació de diversos projectes amb la bicicleta com a fil conductor, és una crida a moure’s pedalejant i una invitació a comprovar- ne els avantatges. L’Ajuntament de Barcelona, a través de la Comissió Cívica de la Bicicleta, programa un seguit d’activitats que van des d’una bicicletada nocturna, tallers de reparació i manteniment i exposicions a la Operació Ring-Ring pensada per a promocionar l’ús de les bicis en institituts de secundària. Portada del tríptic de la setmana de la bicicleta. LA SETMANA DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE En els últims anys, arran de la iniciativa de diverses ciutats franceses, la Comissió Europea ha instituït el 22 de setembre com a Dia Europeu sense Cotxes. Aquesta Jornada ha anat evolucionant cap a la Setmana de la Mobilitat Sostenible, un marc per promoure la reflexió i el canvi d’hàbits respecte a la nostra mobilitat. L’ús dels transports públics, els desplaçaments a peu, l’ús racional del cotxes i, per suposat, la bici són algunes de les alternatives que es promouen en aquesta Setmana. © Clic Traç, sccl © Comissió Cívica de la Bicicleta Barcelona en bici [31] SORTIDES GUIADES PER BARCELONA AMB BICICLETA SORTIDES NOCTURNES AMB BICICLETA Pedalar per Montjuïc Aquestes visites, que tenen lloc en dissabte i en diumenge, Per conèixer la Barcelona de tenen dos recorreguts diferents. El primer té el punt de sortida nit d’una forma divertida, al Mirador del Migdia i s’acaba a l’estació del funicular. Té una Biciclot organitza de maig a durada aproximada de dues hores i un grau de dificultat baix, setembre sortides nocturnes ja que l’itinerari fa baixada. En canvi, el segon recorregut, que amb bicicleta cada divendres surt de l’estació del funicular a les 17 h i s’acaba a les 20 h a de 21:00 a 23:00 per la zona l’avinguda de Rius i Taulet, a la Font Màgica, fa pujada i està de Ciutat Vella. Aquesta sor- indicat per als ciclistes en forma. La visita guiada en bicicleta tida inclou el lloguer de la és gratuïta si es porta el vehicle. bicicleta, un monitor guia i Per a més informació: parada per a fer unes tapes Centre Gestor del Parc de Montjuïc, 93 289 28 30 - parcmontjuic@mail.bcn.es amb beguda. No cal reserva, Tapes amb cultura i amb bicicleta però és aconsellable trucar abans al 93.221.97.78 o Sortides culturals en bicicleta per conèixer el bo i millor de la passar per la botiga de història i la cultura culinària de Barcelona. En el transcurs de l’associació, situada al Pas- les sortides es visiten barris amb monuments, edificis o racons seig Marítim 33, que també històrics a destacar. Durant el passeig es fan dues aturades és el punt de sortida i d’arri- gastronòmiques. Per tal de garantir la bona marxa de l’activitat, bada. es recomana un mínim de 6 persones i un màxim de 10 per sortida. El preu inclou un recorregut de 4 hores, el lloguer de Biciclot també ofereix sorti- la bicicleta, una ampolla d’aigua i tres tasts “gastronòmics” en des personalitzades. Per a establiments prèviament seleccionats per la seva singularitat. més informació us podeu Calendari: Des de maig de 2004, de dimarts a dissabte, de 10 h posar en contacte amb a 14 h i de 17 h a 21 h. Per a més informació: CUSSONS-HANSMANN,S.L. 93 217 23 54. l’associació a través del seu telèfon, 93.307.74.75, o Rutes per a particulars enviar un correu electrònic Sortides cada dissabte i diumenge, de 10.00 h a 12.30 h. La a biciclot@biciclot.net. ruta és totalment plana, sense cap tipus de dificultat, apta per a gent de totes les edats, i no cal estar habituat a anar en bicicleta. La distància total és d’aproximadament 12 km, que transcorren per zones de vianants i carrils bici. Itinerari: Parc Ciutadella (en les rutes diürnes), Palau de la Música Catalana (edifici modernista), Catedral, Plaça del Rei, Plaça Sant Jaume (Ajuntament i Generalitat), Plaça Reial, Plaça del Pi, La Rambla, Plaça dels Àngels (MACBA), Rambla del Raval, Colom, Port Vell, Barceloneta, Passeig Marítim de la Barceloneta (platges), Port Olímpic i Vila Olímpica, carrer de la Circumval·lació i carrer Esparteria (final del trajecte). Sortida i Arribada: Carrer Esparteria (carrer paral·lel al Passeig del Born). El preu inclou la ruta amb monitor, el lloguer de la bicicleta i l’aperitiu. Reserves: 932 68 21 05 - info@bicicletabarcelona.com Barcelona en viu Tour pel casc antic, llocs emblemàtics de la ciutat, platges, Port Vell, etc. Per a més informació: bybyke@bybyke.com - Tel. 93 265 03 41 © Biciclot [32] Barcelona en bici PEDALADES CENTPEUS APRENDRE A MOURE’S EN BICICLETA Utilitzant com a mitjà de trans- port la bicicleta, l’associació Un Des de l’any 2.001, el Bicicleta Cotxe Menys - Bicicleta Barce- Club de Catalunya (BACC) realit- lona proposa una altra manera za cursos de bicicleta a la seva de fer visites a la ciutat. Una bici-escola. En aquest centre tarda al mes, durant unes 3 s'ensenya a moure’s per la ciutat hores, es visita el Districte de amb aquest transport de manera Ciutat Vella amb els peus al segura i respectuosa, es donen pedal, tot buscant racons per a conèixer els drets i deures dels El desembre de 1999 es aturar-se i explicar històries. ciclistes urbans i es fan pràcti- va celebrar la primera jor- ques al carrer. nada Operació Ring-ring, El punt de sortida és la seu de organitzada per Amics de l’associació (carrer Esparteria, Amb tres nivells –iniciació, per- la Bici. 3), i el preu de la pedalada és feccionament i circulació– els de 6€ (sense lloguer de bicicle- futurs ciclistes urbans surten L’activitat consisteix a ta) o 18€ (amb lloguer). Per a preparats per a circular amb agafar la bicicleta i gaudir més informació i inscripcions aquest transport sostenible. Ja d’un matí diferent fent envieu un correu electrònic a són gairebé 200 les persones l’itinerari habitual en ciempiesedu@inicia.es. que han participat en els cursos aquest vehicle. Per fer el que s’imparteixen als Centres camí encara més agrada- Cívics de la ciutat i al Passeig ble es va distribuir un Marítim. Aquests cursos també petit esmorzar, la premsa TARDOR EN BICICLETA es realitzen a Badalona i s’esten- del dia i d’altres sorpreses dran en el futur a tot Catalunya. en uns punts d’acollida Des del 2001, cada tardor s’or- distribuïts per la ciutat. ganitza el programa d’activitats Bicibarris per donar moltes raons www.amicsdelabici.org per no aparcar la bicicleta des- MODERNISME EN BICICLETA prés de l’estiu i viure-la també a la ciutat: itineraris, tallers de Una ruta en bicicleta visita els mecànica i cursos al voltant de principals edificis modernistes la bicicleta. Els itineraris cultu- de Barcelona: la Casa de les rals s’organitzen al voltant d’un Punxes, La Pedrera, la Mançana tema, com Gaudí, la Ruta de de la Discòrdia, la Casa Elizalde, l’aigua o racons desconeguts de el Claustre de la Concepció, etc. Barcelona. L’activitat té una durada de 3 hores, amb un nombre màxim www.bacc.info de participants de 15. Per a més informació: Espai bici. Telèfon 93 532 31 43. www.espaibici.com. Barcelona en bici [33] Com pots utilitzar la bicicleta per la ciutat Per anar a la feina Utilitzar la bicicleta en els des- Taula comparativa de les velocitats de viatge al medi urbà plaçaments diaris per motius laborals és rendible, no només A la ciutat, la bicicleta és un mitjà de transport tan ràpid com el des del punt de vista ambiental, cotxe (temps calculat de porta a porta). de salut pública o de mobilitat urbana, sinó també de l’eco- Min nòmic. Les iniciatives que fins 35 ara han dut a terme governs i 30 administracions regionals i locals 25 d’Europa ho demostren amb es- 20 creix, ja que s’ha afavorit la 15 indústria de la bicicleta tot dis- minuint els costos empresarials 10 associats al manteniment dels 5 aparcaments de cotxes i l’absen- 0 Km tisme laboral per malaltia. La 0 1 2 3 4 5 6 7 8 utilització habitual de la bicicleta Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). per part dels treballadors d’una empresa en millora de retruc la imatge, ja que demostra la seva aposta pel civisme i per la qua- litat de vida. La realització per part de les empreses de plans de mobilitat que analitzin les pautes de des- plaçament dels seus treballadors i proposin mesures per fer-les més sostenibles i per reduir la dependència del cotxe contribui- ria a la implantació d’un model de mobilitat laboral en el qual la bicicleta també tindria el seu paper com a alternativa real i eficaç. L’estalvi en manteniment d’infraestructures viàries desti- nades al cotxe podria revertir en millores qualitatives i quantita- tives de la xarxa de carrils per a la bicicleta. Una alternativa per desplaçar-se en bicicleta tot combinant aquest mitjà amb el transport públic són els vehicles plegables, que es pleguen pel quadre i es poden agafar com si es tractés d’una maleta. Hi ha models que pesen uns 10 quilos, ja que estan fets amb materials lleugers com l’alumini. [34] Barcelona en bici Per anar a l’escola o a l’institut Milers de nens i de joves es desplacen diàriament als centres educatius, i molts d’ells ho fan en cotxe. A partir de certes edats, tanmateix, la bicicleta es pot convertir en un mitjà de transport ideal, ja que la seva vessant lúdica i esportiva és un aspecte que la fa encara més atractiva per a aquest col·lectiu. Escolars en bicicleta. Si bé és cert que sovint ja no es L’any 1998 es va crear al barri de la Sagrada Família el contempla aquesta possibilitat primer “camí escolar”, una actuació destinada a fer de la per la falta de tradició a les via pública un espai de socialització, i donar prioritat a la nostres ciutats, el trànsit i els mobilitat dels nens que es desplacen a peu o en bicicleta riscs viaris són factors que frenen fins al seu centre educatiu. encara més la voluntat d’utilit- zació de la bicicleta per part El projecte de Camí Escolar, aparegut a partir del Projecte dels nens i dels joves o el seu Educatiu de Barcelona i del Pacte per la mobilitat de la foment per part dels pares. Ciutat, aposta per una mobilitat entesa des del respecte, la responsabilitat i l’autonomia, és a dir, des de l’educació en Per a contrarestar aquests des- valors. També pretén afavorir un accés segur i agradable avantatges, els sectors implicats d’anada i tornada de l’escola i fer del carrer un entorn acollidor (administració, escola i usuaris) i formatiu per a l’alumnat que hi circula. poden dur a terme diverses ac- tuacions: l’administració local, En aquests camins hi ha instal·lades senyalitzacions verticals en primer lloc, pot afavorir la de “zona escolar” i es prohibeix l’estacionament de cotxes creació de camins especialment i motocicletes, entre d’altres accions, a fi de garantir la adaptats al voltant de les escoles seguretat dels nens i les nenes que es desplacen en mitjans a fi que els nens i els joves de transport sostenibles. puguin desplaçar-se de forma segura, ja sigui en bicicleta o a Les escoles, amb la col·laboració de l’administració peu. Aquesta acció hauria i la participació activa de les associacions de mares d’anar acompa- i de pares, poden impulsar també la creació nyada de mesures d’aparcaments de bicicletes en els seus recintes, que hi limitessin així com la realització de classes centrades en la l’accés de cotxes, mobilitat i en la cultura de la sostenibilitat que de manera que es fomentin l’ús de mitjans alternatius al vehicle a pacifiqués el trànsit motor. i es reduïssin les possibles situacions Els companys de classe o de curs que visquin de risc per als usuaris a prop els uns dels altres poden organitzar-se de la bicicleta. per anar-hi plegats i fer respectar els seus drets com a ciclistes i ciutadans davant dels con- ductors. © Bicicleta Club de Catalunya – BACC Barcelona en bici [35] També per anar PROJECTE BICIUAB a la Universitat El projecte BiciUAB és una pro- A la ciutat de Barcelona hi tenen la seu, en part o totalment, posta de la Universitat Autònoma 3 universitats de titularitat pública i 2 universitats de titularitat de Barcelona que ofereix alter- privada que imparteixen estudis superiors de cicle llarg i cicle natives de mobilitat a l’entorn curt. Prop de 150.000 persones cursen estudis superiors en de la comarca del Vallès Oriental. alguna de les universitats esmentades, en les quals hi ha també Aquest projecte es va presentar més de 9.000 professors i alguns centenars més de treballadors el passat 13 de desembre de que hi desenvolupen tasques no relacionades estrictament amb 2001 a diferents estaments de l’activitat docent. l’administració autonòmica i lo- cal i va rebre una bona acollida. Així, doncs, cada dia lectiu prop de 200.000 ciutadans participen de l’activitat universitària, es desplacen i fan ús dels serveis El projecte contempla la ins- que aquestes institucions posen al seu abast. Elaborar, per tal·lació, dins del campus, d’a- tant, plans de mobilitat i crear una oficina d’informació i parcaments per a bicicletes i d’assessorament en matèria de mobilitat als estudiants benefi- l’habilitació d’un espai especial- ciaria també el coneixement sobre els avantatges que la bicicleta ment destinat a la bicicleta, que té com a alternativa a d’altres mitjans de transport, especialment inclou un servei de lloguer de el cotxe, cosa que redundaria en una millora de l’accessibilitat bicicletes i un taller de repara- als centres d’ensenyament. cions. Per als desplaçaments dins del campus, es contempla també la incorporació de vehicles elèctrics, entre ells, 10 bicicletes elèctriques. Aquests vehicles permetran al personal d’admi- nistració i serveis de salvar la dificultosa orografia del campus de Bellaterra independentment del seu estat de forma física. Però el projecte de la UAB va molt més enllà, ja que també contempla l’adequació de la xar- xa de carrils bici i de rutes ci- clables que connecten la univer- sitat amb les poblacions veïnes. Per tal de rendibilitzar el projecte i fer-lo atractiu a les administra- cions locals i comarcals, la UAB proposa el seu ús lúdic els caps de setmana. En aquest sentit, el campus de Bellaterra, integrat dins d’una xarxa de vies cicla- bles, es convertiria en una zona de lleure on els vallesans podrien gaudir de la natura. [36] Barcelona en bici LA BICICLETA A LA UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA El curs 2000-2001, la Universitat Politècnica de Catalunya va publicar la primera edició de la Guia pràctica d’accés amb transport sostenible a la UPC. El títol de la publicació era Cap a la Universitat, a peu, en bici i amb transport públic. A partir de dades objectives, la guia convida a la comunitat universitària a substituir el transport en vehicle privat a motor per altres alternatives més “sostenibles” i respectuoses amb el medi ambient, entre elles la bicicleta. Els mapes dels diferents campus de la UPC inclouen, entre d’altres informacions, les infras- tructures com aparcaments i carrils que permeten desplaçar-se a la universitat en bicicleta. La implantació de sistemes de bi- cicletes comunitàries és una altra de les iniciatives que compten amb el recolzament del pla de medi ambient de la UPC. Els estudiants, els professors i el personal del campus de Terrassa també tenen a la seva disposició un servei de préstec de bicicletes amb el qual poden completar el tram final del seu trajecte entre Des de l’any 1999, l’As- l’estació de transport públic i la Universitat (Projecte Bicizoom). sociació Universitària Sense Fums celebra anualment el Mercat de la Bicicleta de segona mà, amb l’objectiu que els estudiants puguin comprar una bicicleta a un millor preu. © Clic Traç, sccl Barcelona en bici [37] Per a més informació Ajuntament de Barcelona (“Moure’s en bicicleta per Barcelona”) www.bcn.es/bicicleta Amics de la Bici www.amicsdelabici.org Bicicleta Club de Catalunya (BACC) www.bacc.info Con Bici. Coordinadora en defensa de la bici www.conbici.org Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta www.amicsdelabici.org/a_ccub.htm Federació Europea de Ciclistes (ECF) www.ecf.com La Farinera-Ateneu del Clot (Grup de Cicloturisme) perso.wanadoo.es/farinera Sense fums (secció universitària del BACC) www.bacc.info/sensefums AJUNTAMENT DE BARCELONA. Acció 21. Guia per a la sostenibilitat. Barcelona, 2003. AJUNTAMENT DE BARCELONA. La mobilitat sostenible. Guies d’educació ambiental. Barcelona, 2001. COMISSIÓ EUROPEA/DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT. Anar en bicicleta: la solució capdavantera per a les ciutats. Departament de Medi Ambient (versió en català). Generalitat de Catalunya, 1999. FUNDACIÓ TERRA. La física de la bicicleta (Perspectiva ambiental, nº 28). Associació de Mestres Rosa Sensat, 2003. WORLDWATCH INSTITUTE. Signes vitals 2003. Centre UNESCO de Catalunya (versió en català), 2003 Edita © Ajuntament de Barcelona. 2004. Sector de Serveis Urbans i Medi Ambient Direcció d’Educació Ambiental i Participació Coordinació Txema Castiella i Lucas Martínez Continguts i redacció Antoni París –Comunicació Ambiental– Col·laboració Núria Mir (Pacte per la mobilitat, Ajuntament de Barcelona) Diana González i Enric Velo (Bicicleta Club de Catalunya – BACC) Disseny gràfic clic traç, sccl Paper 100% reciclat Per a qualsevol informació sobre les guies d’educació ambiental: Centre de Recursos Barcelona Sostenible Nil Fabra, 20, baixos 08012 Barcelona Telèfon: 93 237 47 43 recursos@mail.bcn.es www.bcn.es/agenda21/crbs Objectiu 3 Millorar la mobilitat i fer del carrer un entorn acollidor Avançar en l’ús de la bicicleta com transport habitual