A BARCELONA, SENSE EL MEU COTXE Elements per a la reflexió i l’acció a l’escola Dossier per al professorat Institut d’Educació - Via Pública ALTRES PUBLICACIONS: 00 PACTE PER LA MOBILITAT 01 MOURE’S A PEU PER BARCELONA 03 EL CAMÍ ESCOLAR oOBJECbTIUS DjEL PeACTE PcER LA -MOBILITAT 1 6 ACONSEGUIR UNA NORMATI-ACONSEGUIR UN VA LEGAL ADEQUADA A TRANSPORT COL·LECTIU LA MOBILITAT DE LA CIUTATDE QUALITAT I INTEGRAT DE BARCELONA MILLORAR LA SEGURETAT 2 MANTENIR LES VELOCITATS 7 VIÀRIA I EL RESPECTE ENTREDE RECORREGUT I MILLORAR ELS USUARIS I USUÀRIESLA VELOCITAT DEL TRANS- DELS DIFERENTS MODES DEPORT PÚBLIC DE SUPERFÍCIE TRANSPORT PROMOURE L’ÚS DE 3 AUGMENTAR LA CARBURANTS MENYS CONTA-SUPERFÍCIE I QUALITAT DE MINANTS I EL CONTROL DELA XARXA VIÀRIA DEDICADA 8 CONTAMINACIÓ I EL SOROLLALS VIANANTS CAUSATS PEL TRÀNSIT 4 AUGMENTAR EL NOMBRE FOMENTAR L’ÚS DE DE PLACES D’APARCAMENT LA BICICLETA COM A MODEI MILLORAR-NE LA QUALITAT 9 HABITUAL DE TRANSPORT 5 MILLORAR LA INFORMACIÓ ACONSEGUIR UNA I LA FORMACIÓ DE LA CIUTA- DISTRIBUCIÓ URBANA DEDANIA, I LA SENYALITZACIÓ MERCADERIES I PRODUCTESDE LA VIA PÚBLICA 10 ÀGIL I ORDENADA © Ajuntament de Barcelona, novembre 2001 Edició: Departament de Comunicació i Qualitat del Sector de Via Pública Institut d’Educació Coordinació del text Marta Carranza Sector de Via Pública Continguts i redacció Institut d’Educació de Barcelona i Antoni París Disseny gràfic: The Yellow Group Impressió: Dipòsit Legal: B-48.393-2001 A BARCELONA, SENSE EL MEU COTXE Recuperar l'espai públic com a espai de relació i convivència és un dels objectius del Pacte per la Mobilitat, signat el 1998, i és també un dels principis que inspiren el Projecte Educatiu de Ciutat i l'Agenda 21 de Barcelona. A l'interior de la ciutat els ciutadans preferim anar en transport públic, a peu o en bicicleta. Els viatges en vehicle privat són una minoria en la globalitat dels desplaçaments que es realitzen diàriament a la nostra ciutat. En aquest sentit, els ciutadans de Barcelona demostren ser sensibles respecte a la necessitat de racionalitzar l'ús del vehicle privat i d'utilitzar mitjans alternatius de transport. Malgrat aquestes dades, la sensació que es desprèn d'un passeig pels carrers de la ciutat, és que s’abusa del vehicle privat a motor. Així doncs, tot i que la majoria d’habitants fa un ús responsable dels espais urbans, la contaminació, la congestió del trànsit, el soroll i els riscos són sovint constants que no podem dissociar de les grans metròpolis. La Unió Europea, recollint aquesta problemàtica, promou des de l'any 1999 la iniciativa "A ciutat, sense el meu cotxe" amb la intenció de promoure l'ús racional del vehicle privat i de fomentar formes alternatives de moure's que respectin el altres i l'entorn. Barcelona va adherir-se a la iniciativa des del primer moment, sent pionera a l'Estat d'una experiència que l'any 2000 va agrupar 760 ciutats i 70 milions de ciutadans, xifres que han anat creixent en les posteriors celebracions. Amb la publicació que es presenta es pretén que des dels centres docents s'abordi l'educació per la mobilitat en el marc de la celebració de la jornada "A ciutat, sense el meu cotxe", depassant la seva vessant normativa i aprofundint en la reflexió, la responsabilitat i el respecte; és a dir, des de la perspectiva de l'educació en valors. Volem una ciutat i uns carrers que recuperin la seva funció històrica d'espai de relació i intercanvi. Esperem que aquest material us ajudi a treballar amb l'alumnat per una ciutat encara més humana i més propera. MARINA SUBIRATS I MARTORI CARME SAN MIGUEL I RUIBAL Regidora Presidenta de la Comissió Regidora Presidenta de la Comissió d'Educació i Cultura de Seguretat i Mobilitat índex 0EL PERQUÈ D’UNA JORNADA IDEES PER TREBALLAR A L’ESCOLA:S1ENSE COTXES: PER UNA MOBILITAT 0U3NA COL·LECCIÓ DE PROPOSTES SOSTENIBLE 3.1 Tot preparant la jornada 1.1 La ciutat, del tràfec humà al trànsit motoritzat “A ciutat, sense el meu cotxe” 1.2 Com ens desplacem per la ciutat 3.2 Vivint la jornada “A ciutat, sense el meu cotxe” 1.3 Avantatges i inconvenients del trànsit motoritzat 3.3 Avaluant la jornada 1.4 Per un nou model de mobilitat “A ciutat, sense el meu cotxe” 1.5 Altres maneres de viure el carrer 0A2 CIUTAT, SENSE EL MEU COTXE ANNEXOSI LA SETMANA DE LA MOBILITAT: 04 LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA, Bibliografia UN ELEMENT CLAU Recursos Indicadors de mobilitat urbana 2.1 Un objectiu comú i compartit Algunes dades importants 2.2 L’experiència d’altres ciutats europees Uns quants documents de consens 2.3 Barcelona “sense cotxes” intrintoroducció Barcelona, com moltes altres ciutats europees, participa cada any en la jornada A ciutat, sense el meu cotxe. La finalitat d’aquesta iniciativa és, d’una banda, prendre consciència dels problemes originats pel trànsit de vehicles privats de motor als nostres municipis i, de l’altra, experimentar, “tastar”, un altre model d’organització i de mobilitat urbana que no es basi en la preeminència d’aquest tipus de vehicles. El present dossier vol aportar al professorat elements de reflexió entorn de la mobilitat sostenible i idees per preparar, viure i avaluar en els centres docents les activitats relacionades amb aquest esdeveniment i amb la Setmana de la Mobilitat. El document s’emmarca dins de les accions empreses, des de l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, per potenciar la celebració del Dia sense Cotxes i ha estat realit- zat a partir dels materials elaborats en anys anteriors, revisats i actualitzats per a l’edició d’enguany. 0EL PERQUÈ D’UNA JORNADA SENSE COTXES: PER UNA MOBILITAT SOSTENIBLE1.1 La1 ciutat, del tràfec humà al trànsit motoritzat Les ciutats són espais de relació; indrets on Gràfic 1 L les persones es concentren per estar a prop les Distribució de l’espai viàri a Barcelonaunes de les altres. Això potencia enormement Per als vehicles a motorels intercanvis, ja que la diversitat de gent, pel Per als vianants que fa a la seva aportació a la societat -des del filòsof fins al peó, passant pel metge, el manyà o el botiguer-, afavoreix el contacte humà i, per tant, els desplaçaments. Es genera així una gran activitat, un enorme tràfec humà, sense que calgui fer llargs desplaçaments per trobar allò que hom cerca. 64% Les ciutats són espais de relació; indrets on les persones es concentren 36% per estar a prop les unes de les altres. Les ciutats, tanmateix, han crescut de tal manera que actualment desplaçar-se amb vehicle ha esdevingut una necessitat peremptòria dels ciutadans, de manera que el Gràfic 2 transport motoritzat s’endú la part del lleó de l’espai urbà i Distribució del consum energètic a Barcelona del consum energètic (vegeu els gràfics 1 i 2), a més d’una Transport bona picossada del pressupost municipal. Comercial Residencial Aquest canvi s’explica fonamentalment per dos factors: d’una Industrial banda, pel creixement i la dispersió dels nuclis urbans; de l’altra, la generalització de l’ús del vehicle privat com 9% 43% a mitjà habitual de desplaçament. L’extensió de les ciutats va començar a mitjans del segle XIX i va comportar ben aviat 20% 28% 6 la necessitat d’establir els primers serveis de transport públic a fi de cobrir les exigències de mobilitat de la pobla- ció, bàsicament per motius de feina. La utilització massiva del vehicle privat de motor no es va produir fins a la segona meitat del segle XX, però ràpidament va provocar l’ocupació de bona part de l’espai públic urbà. Gràfic 3 Tipologia dels vehicles a Barcelona (2000) Turismes Motos Altres vehicles Camions Furgonetes 73% 2% 4% 5% 16% Font: Cens de vehicles de la ciutat de Barcelona. Ajuntament de Barcelona. 7 1.2 Com ens desplacem per la ciutat Si un alienígena aterrés al carrer Balmes, S Taula 1 LA MOBILITAT a la ciutat de Barcelonaal carrer València o, encara més clar, a la Ronda (desplaçaments entre la ciutat i altres poblacions)de Dalt, un dia feiner qualsevol a quarts de noudel matí, tindria la impressió que els barcelonins 4% són una gent que es desplacen majoritàriament amb els seus vehicles privats de motor. 31% Aquesta percepció és la que tenen molts residents de la ciutat, els quals no dubtarien a afirmar que “tothom va en 65% cotxe”. Tanmateix, res tan allunyat de la realitat: encara que sembli mentida, els ciutadans que es desplacen amb el seu Font: El Pacte per la Mobilitat: seguiment 2000. Ajuntament de Barcelona. Encara que sembli mentida, els ciutadans que es desplacen amb Taula 2 LA MOBILITAT a la ciutat de Barcelona el seu cotxe són una minoria. (desplaçaments interns) cotxe són una minoria, atès que no arriben a ser ni un de 37% cada quatre (vegeu les taules 1 i 2). Si separem els ciuta- dans per col·lectius i grups d’edat, les proporcions encara 38% són més impressionants. Gairebé la meitat de la població adulta no té carnet de conduir, percentatge que s’incre- 25% menta molt significativament entre les dones i la gent gran Font: El Pacte per la Mobilitat: seguiment 2000. (i, no cal dir-ho, els infants). De manera sorprenent, però, Ajuntament de Barcelona. tal com mostrava el gràfic 1, l’espai destinat a la circulació de vehicles ocupa aproximadament uns 2/3 de l’espai urbà Quin sentit té, doncs, destinar tal quantitat d’espai i de recursos disponible (d’aquest espai, el dedicat al transport públic a un mitjà de desplaçament que només fa servir una quarta ocupa una mínima part). part dels ciutadans de Barcelona? 8 1.3 Avantatges i inconvenients del trànsit motoritzat Entre els AVANTATGES del vehicle privat hom sol a augmentar el nombre de conductors i tornar al cap de poc E esmentar la possibilitat de fer qualsevol recorregut temps a la situació d’abans, ara empitjorada; les Rondes i d’arribar a tot arreu, aspectes que el transport de Barcelona en són un exemple prou evident. Per contra, sipúblic cobreix només en part. La immensa majoria s’aposta per una disminució remarcable del volum de trànsit, de desplaçaments en una ciutat com Barcelona són factibles és indubtable que els vehicles circularan més de pressa, tant de realitzar en transport públic, si bé la major part de vehicles els de servei públic com els privats. La immensa majoria de desplaçaments Taula 3 Velocitat mitjana del trànsit a París en una ciutat com Barcelona són factibles de realitzar en transport públic. Any 1968-1970 25-30 km/h Any 2000 10 km/h que circulen no ho fan pas per cobrir alguna de les escasses Fonts diverses. combinacions no factibles amb transport públic, sobretot pel que fa als desplaçaments entre la ciutat de Barcelona i els municipis de la seva àrea metropolitana (vegeu les taules 1 i 2). Taula 4 Velocitat mitjana del trànsit a Barcelona Cal tenir en compte, a més, que la pretensió d’arribar a tot Any Ciutat Rondes arreu amb el cotxe és quimèrica: com més gent vol arribar als 1990 22,5 km/h 66 (1992) km/h llocs utilitzant aquest mitjà de desplaçament, més difícil és 2000 19,5 km/h 59 km/h aconseguir-ho: per on passem? i, sobretot, on deixem el cotxe? Font: El Pacte per la Mobilitat: seguiment 2000. Març 2001. Ajuntament de Barcelona. Un altre pretès avantatge és la rapidesa del vehicle privat de motor. A la majoria d’hores del dia la velocitat amb que poden desplaçar-se els vehicles és molt baixa a causa de la seva gran aglomeració, cosa que empitjora dia rere dia. En moltes de les ciutats modernes costa més desplaçar-se ara que fa 25 anys (vegeu les taules 3 i 4). La solució d’eixamplar carrers i obrir noves vies aporta una millora transitòria, però contribueix 9 També podem parlar en aquest apartat del fet que, per a molta La percepció ciutadana que l’agent causant principal de la gent, el cotxe, a part de ser encara un signe d’estatus, contaminació atmosfèrica és el trànsit de vehicles es veu esdevé un espai de llibertat i d’intimitat personal on hom confirmada per les dades (vegeu la taula 5), atès que l’altre pot escoltar la ràdio que vol, posar la seva música preferida factor històric de pol·lució de l’aire urbà, les fàbriques, ha emi- al volum desitjat, fer cabòries, parlar sol o fumar, fins grat fa temps de la ciutat i té, a hores d’ara, un pes residual. al punt que utilitzar el cotxe s’ha convertit per a molts També la contaminació acústica, el soroll (vegeu en un hàbit arrelat. Avantatges d’aquesta mena ajuden la taula 6), s’associa majoritàriament als vehicles, donat que a comprendre la insistència en l’ús del vehicle privat de produeixen una sonsònia persistent i atabaladora de la qual motor, tot i els problemes que comporta. hom no té a penes possibilitat de sostreure’s. L’automòbil és, a més, el mitjà de transport més car, atès que el cost per Obrir noves vies aporta una millora quilòmetre recorregut (amb un sol ocupant) és més elevat transitòria, però contribueix a augmentar que en el cas d’altres mitjans com el tren, l’avió, l’autobús el nombre de conductors o l’autocar (vegeu la taula 7). Quant als INCONVENIENTS, en les enquestes realitzades Hi ha encara un altre tipus d’inconvenients derivats de l’excés sobre el grau d’insatisfacció de la població en relació amb de cotxes a viles i ciutats: les voreres ocupades; la sensació de viure a la ciutat apareix en primer lloc la circulació; en segon, perill i inseguretat que produeix una circulació sovint amb la neteja; després, la contaminació, i tot seguit, el soroll. velocitats desmesurades, en què els cotxes se salten passos Llevat de la qüestió de la neteja, els altres tres motius estan de vianants, etc.; molèsties que la gent sofreix quotidianament associats directament al trànsit, començant, òbviament, i que afecten especialment alguns col·lectius ciutadans: pel mateix fet de la intensitat i la congestió de la circulació els infants, la gent gran, les persones amb disminucions, i el problema de l’aparcament. la gent amb cotxets per a nens, amb carretons de la compra o amb paraigües en dies de pluja, etc. 10 Taula 5 Participació del trànsit en les emissions Taula 7 Cost del viatge de cada sistema de transport Emissió A Catalunya A les zones urbanes Sistema de transport Pta/km (%) (%) CO2 (diòxid de carboni) 37 60 Vehicle particular (1 persona) 45 CO (monòxid de carboni) 89 100 Tren ràpid 15 NOx (òxids de nitrogen) 50 59 Tren de rodalies 7 VOCs (hidrocarb. volàtils) 30 85 Autocar 10 SO2 (diòxid de sobre) 4 10 Autobús 18 PST (partícules sòlides) 16 50 Avió amb reactors 20 Pb (plom) 90 99 Font: NOY, Pau. “Una estimació dels costos reals de l’automòbil”. Font: Guillem Massagué, 1997. A: Medi Ambient, Tecnologia i Cultura, núm. 15. Generalitat de Catalunya, 1996. Taula 6 La mesura de la pressió sonora Font sonora Nivell en decibels Sensació (dB) Subjectiva Objectiva Enlairament d’un coet, a 100 m 190 Intolerable Dolor agut Avió comercial enlairant-se, a 100 m 130 Quasi intolerable Dolor Cotxe a 100 km/h 100 Molt sorollós Molèstia greu Camió arrencant, a 10 m 95 Molt sorollós Molèstia greu Motocicleta accelerant 90 Molt sorollós Molèstia greu Carrer amb trànsit normal 70 Sorollós Molèstia Conversa normal 50 Poc sorollós Plaer Carrer solitari de nit 40 Silenciós Plaer Brisa suau en fulles d’arbre 15 Silenciós Pau Font: Mobilitat sostenible. Guia d’educació ambiental. Ajuntament de Barcelona. L’escala decibèlica respon a una expressió matemàtica L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana logarítmica. Així, la duplicació del soroll no es produeix que els nivells de soroll no superin els 65 dB(A) quan es dobla el nombre de decibels, sinó amb un durant el dia i 55 dB(A) durant la nit. simple augment de 3 decibels. Més del 30% dels ciutadans, però, estan exposats a nivells superiors als 65 dB. 11 1.4 Per un nou model de mobilitat En el panorama que hem dibuixat fins ara no hem Facilitar els desplaçaments a peu mitjançant la creació E pas carregat les tintes sobre els efectes del transport de més zones de vianants i àrees de passeig, eixamplant lesprivat de motor sobre l’entorn urbà; hem intentat tan voreres, construint “continus” per anar a peu -sense haversols exposar els fets tal com són a partir de les de baixar a la calçada-, creant camins escolars segurs, dades empíriques i en la percepció ciutadana. etc. Aquestes són algunes de les actuacions que la ciutat de Barcelona i altres municipis catalans han començat Si fem una mica de prospectiva, tot partint des del punt on som, a impulsar de forma decidida. només hi ha dues possibilitats: anar a més o anar a menys (la realitat és sempre dinàmica). En el primer cas, l’horitzó és Crear carrils bici per potenciar la utilització de la bicicleta, un el col·lapse, malauradament molt proper (vegeu les taules 8 mitjà de transport pràctic, no contaminant i totalment a l’abast i 9). En el segon, el desitjable seria la disminució, si cal fins de grans sectors de població, per exemple el jovent. a zero, del transport privat. Aquest darrer és un horitzó llunyà Millorar el transport públic, tant el que és estrictament urbà a hores d’ara, però és l’únic possible, racional i sostenible. com el metropolità; bona part dels cotxes que circulen per Per assolir aquest segon horitzó, les mesures que caldria anar les ciutats, com hem vist, són de ciutadans d’altres municipis posant en pràctica serien les següents: que trien aquest mitjà per arribar-hi. Potenciar una ciutat homogènia -ciutat compacta i mixta- on Les iniciatives del Dia sense Cotxes i la Setmana de la Mobilitat no sigui tan necessari desplaçar-se, perquè els serveis estiguin s’encaminen envers aquesta fita. No es tracta d’experiments més ben distribuïts i siguin més propers als ciutadans en cada puntuals i enutjosos, al contrari; en d’altres ciutats on ja s’han districte i cada barri. dut a terme, la reacció de la població ha estat, en general, satisfactòria, i s’han valorat coses poc habituals a les grans Convèncer els ciutadans i ciutadanes que és millor deixar ciutats com ara el silenci, que sorprenia els normalment atordits el cotxe a casa; no només un dia, sinó cada dia. ciutadans de, per exemple, París. Es tracta, doncs, que aques- tes experiències no es quedin en una anècdota urbana perquè tot continuï igual, sinó que siguin el reflex d’una veritable voluntat d’avançar cap a una mobilitat urbana intel·ligent. 12 Taula 8 Evolució del nombre d’habitants i de vehicles a Barcelona Any Nombre d’habitants Nombre de vehicles Vehicles per habitant 1965 1.565.000 245.000 0,15 1975 1.751.000 560.000 0,31 1985 1.769.000 729.000 0,41 1995 1.615.000 1.023.000 0,63 2005 (estimació) 1.500.000 1.250.000 0,83 Font: Anuari Estadístic de Barcelona (1999). Taula 9 Evolució del parc de vehicles a motor a Catalunya (milers de vehicles) Tipus de vehicle 1984 1989 1994 1997 1998 1999 Motocicletes 196 273 363 374 386 398 Turismes 1.667 2.097 2.345 2.556 2.672 2.785 Autobusos, camions i altres 285 433 566 638 672 712 Total 2.148 2.803 3.274 3.569 3.731 3.895 Vehicles/1.000 h 360 464 538 583 608 627 Font: Dades del Medi Ambient a Catalunya (2001). 13 1.5 Altres maneres de viure el carrer 0 Alguns exemples concrets ens ho fan ben evident: Durant la celebració de festes -la festa major, festes de barri, aplecs, concerts, balls populars, etc.- la ciutadania pren els carrers i places per a tota mena d’actes lúdics. En pràcticament totes les poblacions en les quals se celebra mercat s’impedeix la circulació de vehicles en l’indret on hi té lloc, actuació que resulta impensable que es dugui a terme en altres condicions. Els centres històrics de la majoria de ciutats europees estan tancats al trànsit tot el dia, o durant les hores de més afluència de visitants, a fi que les persones gaudeixin d’aquests nuclis, Qui més qui menys té experiències agradables de Q tant des del punt de vista estètic com comercial.la vida al carrer, a l’aire lliure. Sobretot als païsosmediterranis, on la bondat del clima permet fer Aquestes tres situacions, ordenades des de la més excepcionalactivitats pràcticament tot l’any al carrer: passejar, fins a la més normal, resulten en tots els casos beneficioses per practicar esports, fer el vermut en terrassetes, prendre el sol a la població. El comerç, per exemple, no sols no queda afectat els migdies d’hivern, prendre la fresca els vespres d’estiu, en per la restricció del trànsit, sinó que és justament en les zones són algunes de les més habituals. Fins i tot els itineraris que de vianants on es dóna més activitat i és els dies de mercat fem per motius de feina ens poden resultar plaents en un entorn quan hi ha més moviment comercial. climàtic agradable no sotmès a la pressió dels automòbils. Així doncs, quan en determinades circumstàncies aquesta mena d’ús de l’espai urbà es potencia, quan se’n pot gaudir sense haver-lo de compartir amb un competidor tan insolent com sol ser el cotxe, la sensació de benestar es generalitza. 14 0A CIUTAT, SENSE EL MEU COTXE I LA SETMANA DE LA MOBILITAT:LA PARTICIPA2CIÓ DE LA CIUTADANIA, UN ELEMENT CLAU2.1 Un objectiu comú i compartit Els problemes causats pel trànsit a les grans no és restringir les necessitats de mobilitat de la població; E ciutats, tant sobre l’entorn urbà com sobre la salut es tracta d’afavorir la progressiva posada en pràctica d’unde les persones, són una font creixent de preocu- nou model de mobilitat, de pensar en el transport urbà, pació per a les autoritats locals i dels Estats. Per en la bicicleta i a anar a peu com a mitjans per millorar aquesta raó nombroses ciutats europees han portat a terme la distribució de l’espai. durant els darrers anys nombroses actuacions per reduir Cada ciutat que pren part en el dia A ciutat, sense el meu l’augment del nombre de vehicles de motor i de desplaçaments cotxe es compromet a complir les especificacions establertes que són causa d’impactes ambientals de tota mena. a tota Europa quant a millora de la mobilitat i reducció de la contaminació atmosfèrica i del soroll. La primera diada A ciutat sense el meu cotxe volia que la població redescobrís Les actuacions urbanes es complementen amb xerrades, l’espai urbà. debats i altres activitats relacionades amb la millora de l’am- bient urbà, la utilització racional dels recursos energètics, A fi de potenciar aquest tipus d’experiències i emmarcar-les la planificació urbana sostenible i l’educació i la informació en una gran actuació comuna, la Direcció General de Medi ambientals, entre d’altres aspectes. Ambient de la Comissió Europea va establir l’any 1999 la primera diada A la ciutat, sense el meu cotxe, una jornada per “L’espai urbà no és una calçada destinada a absorbir fomentar la no-utilització del vehicle privat de motor una onada de cotxes, ni és exclusivament un lloc de pas. i permetre a la població redescobrir l’espai urbà, atès El que caracteritza l’espai urbà és la seva complexitat i la que habitualment es troba ocupat per l’automòbil. La data seva funció d’acolliment de múltiples activitats (és lloc de escollida l´any 1999 va ser el 29 d´abril, i el 2000 i el 2001 trobada, de jocs, de compres, de passeig i de circulació, el 22 de setembre. i és element d’identificació del barri per als seus habitants). Les vies urbanes han de ser un marc de vida. Conciliar Les ciutats europees que hi participen no solament limiten circulació, seguretat i vida urbana crea problemes comple- el trànsit en determinats carrers, sinó que potencien l’ús xos que necessiten una recerca de solucions innovadores. de mitjans de desplaçament alternatius al cotxe. El propòsit La moderació de la circulació és la fórmula per aconseguir posar el cotxe al lloc que li correspon, com a element important del nostre sistema de transport, però no ja com a devorador d’un espai urbà que ha esdevingut escàs.” Eines per a una gestió municipal cap a la sostenibilitat. Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat. 15 2.2 L’experiència d’altres ciutats europees La iniciativa A ciutat, sense el meu cotxe no contaminants van disminuir un 50% i el nivell de sorolls també L sorgeix del no res. Durant la dècada dels noranta, va disminuir entre un 50% i un 75%.va aparèixer un nombre creixent d’iniciatives Itàlia és un altre dels estats on algunes ciutats aposten des en diversos països de la Unió Europea per estimular de fa anys per una nova política de mobilitat urbana (Roma, els ciutadans a reflexionar sobre una nova forma de mobilitat Milà, Florència, Siena, Bolonya), sobretot en els seus nuclis. urbana. En aquesta línia, el 8 de maig de 1996, la Xarxa de L’objectiu és la preservació d’un entorn i un patrimoni arqui- Ciutats Lliures de Cotxes va fer pública la Declaració tectònic de gran valor, i la millora de la qualitat de vida de les de Copenhaguen, la qual proposa que les ciutats treballin persones, tant dels visitants com dels residents. conjuntament per disminuir el creixement del trànsit urbà. En el cas de Catalunya, nombrosos municipis ja han experi- La Declaració de Copenhaguen proposa mentat -i ho fan cada any en dates assenyalades com Nadal que les ciutats treballin conjuntament per o les festes majors- el tancament o les restriccions als vehicles disminuir el creixement del trànsit urbà. privats. En aquest sentit, alguns municipis catalans tenen una certa experiència en l’organització d’una diada amb restriccions Tres anys més tard, 34 municipis francesos, incloent-hi París, de trànsit privat. Entre les experiències més agosarades porta- amb el suport del Ministeri d’Ordenació del Territori des a terme fins ara s’ha de destacar el cas de Badalona; i Medi Ambient, van organitzar la diada A ciutat, sense inspirada en les idees de l’italià Francesco Tonucci, l’any 1996 el meu cotxe. De les enquestes realitzades en el transcurs de l’Associació de Veïns del Centre de Badalona va organitzar la jornada es desprèn que un 85% dels ciutadans aprovaren una Diada sense Cotxes. la iniciativa i un 56% van ser partidaris de repetir-la, com a mínim, un cop per setmana. Des del punt de vista de l’impacte ambiental, les dades recollides també van confirmar l’èxit. El trànsit d’automòbils va disminuir de mitjana entre el 10 i el 15%, la utilització del transport públic va augmentar un 10% i es va incrementar molt significativament l’ús de la bici- cleta. En els perímetres reservats, els nivells de substàncies 16 2.3 Barcelona “sense cotxes” La primera diada sense cotxes a Catalunya es L Algunes dades sobre del Dia de l’Auto-reflexióva celebrar el dia 29 d’abril de 1999 amb el nom a Barcelona (1999)de Dia de l’Auto-reflexió. Seixanta-nou ciutats La velocitat mitjana va augmentar un 25%.van participar en la primera convocatòria de El transport públic va guanyar 250.000 viatgers reflexió sobre l’ús racional del vehicle privat de motor, amb (rodalies de Renfe va tenir un increment d’un 13% uns resultats molt positius. d’usuaris; els Ferrocarrils de la Generalitat un 12%; el Metro, un 6%; i els autobusos, un 8%). A l’àrea metropolitana de Barcelona el nombre de cotxes La contaminació acústica es va reduir 2,5 decibels va disminuir un 20% respecte d’un altre dia laborable, si (una disminució de 3 dB equival a reduir el soroll bé el trànsit ho va fer un 5% menys, ja que es van utilitzar a la meitat). sistemes alternatius de mobilitat, com ara anar a peu La contaminació atmosfèrica es va reduir un 69%. o la bicicleta. La ciutadania es va mostrar d’acord amb Els carrers del centre històric van tenir un 30% menys de trànsit. la celebració de la jornada en més d’un 80%. Les entrades de vehicles de fora de Barcelona El 22 de setembre de l’any 2000 a Catalunya, com a la resta van disminuir un 11%. de països de la Unió Europea, va tenir lloc el primer dia europeu A ciutat, sense el meu cotxe. Els resultats de la jor- El dissabte 22 de setembre de l’any 2001, s’ha celebrat nada no poden ser comparats exactament amb els de l’any una nova edició de la jornada A ciutat, sense el meu cotxe, 1999, ja que l’any 2000 va tenir lloc en divendres, diada a la qual s’afegirà, del 26 de novembre al 2 de precisament el que coincidia amb l’inici del pont de la Mercè. desembre, la Setmana de la Mobilitat. Aquesta setmana Va coincidir també amb un dia de mobilitzacions ciutadanes vol concentrar diferents actuacions estratègiques per per un atemptat terrorista que es va produir el dia abans. avançar vers una mobilitat més sostenible, com ara ofertes No obstant i això, la utilització del transport públic va aug- especials per a l’ús del transport públic, inauguració de mentar un 8% de mitjana (200.000 nous usuaris) i el grau mesures urbanes permanents, aprovació de pactes per a una d’acord amb la jornada va tornar a superar el 80% a la regió mobilitat sostenible, realització d’activitats educatives sobre metropolitana de Barcelona. aquest tema a les escoles, exposicions, etc. 17 MANIFEST DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA 0 Les noves pautes de residència, treball, estudi i oci dels ciutadans i les ciutadanes de Catalunya han tingut com a conseqüència un increment dels desplaçaments, tant els interiors com els viatges entre ciutats. Aquesta necessitat de moure’ns, l’hem de resoldre tenint en compte criteris de comoditat i d’eficiència; però, també, originant el menor impacte possible sobre la qualitat ambiental. Si bé l’ús del vehicle privat és sovint un bon mitjà de mobilitat urbana i és especialment útil en determinats sectors i col·lectius, és també cert que fer-ne un ús inadequat minva els seus avantatges i incrementa les conseqüències negatives per al conjunt de la societat. És en aquest sentit que cal replantejar la seva idoneïtat sempre i en totes les circumstàncies. D’altra banda, totes les administracions públiques tenen el deure de continuar potenciant i millorant l’oferta del transport públic, estenent-ne la xarxa, connectant convenientment els diferents sistemes i millorant-ne els estàndards de qualitat. És, però, deure de tots els ciutadans i ciutadanes fer-ne ús en totes aquelles ocasions en què sigui possible. El ventall de formes possibles de moure’ns és prou ampli per preveure el millor mitjà de transport a utilitzar. Anar en transport públic, en bicicleta o a peu són fórmules de mobilitat amb una alta qualitat ambiental que cal tenir en compte. Si fem un ús més racional del vehicle privat, millorarem la qualitat de vida a les nostres poblacions i les farem més pràctiques i energèticament més eficients. Però també ajudarem a fer-les més cíviques, més segures, més humanes, més solidàries i amb un desenvolupament més sostenible. Per tot això, les institucions i entitats sotasignats fem una crida a la reflexió i convoquem els ciutadans i les ciutadanes de Catalunya a participar - de manera deci- dida, imaginativa i activa - en una jornada pedagògica i reivindicativa per millorar la mobilitat a les nostres poblacions. Fem, entre tots, una Catalunya més sostenible. 18 0IDEES PER TREBALLAR A L’ESCOLA:UNA COL·LE3CCIÓ DE PROPOSTES Us presentem tot seguit una col·lecció de propostes de treball entorn de la temàtica A ciutat, sense el meu cotxe que, lliurement, podeu incorporar a les vostres programacions, en la mesura que us convingui. El símbol indica les propostes adaptables a tots els nivells escolars, mentre que el símbol introdueix les adequades per a secundària . 3.1 Tot preparant la jornada A ciutat, sense el meu cotxe Fem una enquesta a classe sobre de quina una aproximació al nombre de “carrils” de via- manera anem a l’escola i els motius pels quals nants que té la vorera . La calçada , quants cadascú utilitza un determinat mitjà de carrils per a cotxes té? Reunim totes les dades transpor t en lloc d’un altre . Construïm una per veure què passa en conjunt al nostre barri . taula amb els resultats. Podem completar l’estudi fent una enquesta al veïnat sobre com les persones es desplacen Parlem ordenadament de si ens agrada o no a la feina , a comprar, a l’escola , etc. Anotem passejar o anar amb bici o amb patins pel carrer, si la persona que respon és una dona , un home si ens agrada jugar-hi... Ho fem amb els pares o un infant. Després, calculem quants vianants o persones grans que ens vigilen? Ho podem fer surten per “carril” de vorera i quants automo- sols? Quins problemes hi ha per poder-ho fer? bilistes per carril de calçada . Analitzem els resultats segons els grups de població. Fem memòria: preguntem als pares i als avis o altres persones adultes a quina edat anaven sols Una altra recerca . En petits grups o en a escola, si sortien a jugar al carrer, com era el parelles ens repartim trams de les dues voreres trànsit de vehicles aleshores, etc. Ens expliquem dels carrers del voltant de l’escola i apliquem els resultats i fem un escrit entre tots sobre les el SMAPVA (Sistema de Mesura d’Automòbils coses que han canviat. Podem buscar fotografies Pujats a les Voreres Abusivament). antigues de la ciutat o del barri. Amb aquesta finalitat, a) calculem l’àrea de la vorera (X), Per grups discutirem els avantatges i els incon- b) calculem l’àrea dels cotxes i motos venients de l’abundància de cotxes a Barcelona i aparcats al damunt (Y), en farem dues llistes. Després els posarem en comú. c) calculem el percentatge d’espai ocupat: Sortim a investigar. Fem equips i ens dis- Y/X x 100. tribuïm diferents trams de vorera . En mesurem Comparem els resultats dels diferents l’amplada i la dividim per 75 cm i tindrem trams estudiats. 19 Un darrer treball de camp. En petits grups c) fem una taula amb les dades recollides o en parelles ens repartim trams de les dues entre tots, voreres dels carrers del voltant de l’escola i fem d) calculem la proporció entre persones i cotxes, un MOV (Mapa d’Obstacles per als Vianants), e) discutim en quins casos l’energia que és a dir, detectem tots aquells elements que difi- consumeix el cotxe ha estat més ben utilitzada. culten el moviment dels vianants per la seva mala situació: tanques d’obres, bastides, senyals Consultem les seccions automobilístiques de trànsit, bústies, fanals, taules de bars, etc. dels diaris i parlem amb persones expertes (mecànics, venedors de cotxes, etc .) per esbri- Comentem què han de fer les persones per nar quin tipus de combustible i quin consum evitar els cotxes i què passa a les voreres quan hi tenen les marques i els models de cotxes més ha molta gent i , a més, hi ha cotxes aparcats. Qui corrents. Preguntem també a la Companyia de en surt més perjudicat (gent gran, nens i nenes, Transport Metropolità el consum d’un autobús mares amb cotxets, persones amb disminucions, i quantes persones hi caben . Fem un cartell etc.)? Fem propostes perquè els carrers siguin amb els resultats. Comparem la despesa llocs més agradables per caminar. energètica del transport públic i el privat. Podem mesurar el soroll del carrer utilitzant Estudiem la contaminació produïda pels simplement un despertador. Ens reunim en cotxes: investiguem quins contaminants pro- un punt i fem sonar el despertador per saber dueix la combustió de la gasolina i el gas-oil i com sona. Després ens dividim en dos grups quins efectes tenen sobre la salut de les persones, i ens allunyem unes 150 passes els uns dels altres. animals i plantes que viuen a la ciutat. El grup que té el despertador el fa sonar i l’altre Preguntem al Servei de Medi Ambient de grup ha d’aixecar el braç si el sent. Després, el l’Ajuntament les dades de contaminació de l’aire grup que té el despertador s’acosta quinze passes d’un dia feiner normal a Barcelona. cap a l’altre i el torna a fer sonar: igual que abans, l’altre grup aixeca el braç si el sent. Calculem els indicadors de mobilitat de Progressivament, ens anem acostant de 15 passes la ciutat de Barcelona a partir de les fórmules en 15 passes fins que puguem sentir bé el so que proposades per la Xarxa de Ciutats i Pobles cap fa el despertador. Anotem la distància que ens a la Sostenibilitat a la qual pertany Barcelona separa. Si fem el mateix exercici en diferents (vegeu l’annex). Comparem-los amb els d’anys punts del barri podem confeccionar un “mapa anteriors i amb els d’altres ciutats europees, si sònic”. Quins punts del barri triaríem per poder en coneixem les dades. Podem obtenir les tenir una conversa amb els amics? dades de Barcelona a la web www.bcn .es. Fem un reportatge periodístic en grups. Investiguem el preu real d’un cotxe . Cada 3 o 4 alumnes triem un lloc a la vora de Triem el model que vulguem i sumem l’escola i observem el trànsit durant uns minuts: els següents costos (aproximats) calculant-los a) comptem els cotxes que passen en un temps per a una vida del cotxe de cinc anys: PVP determinat, de compra + assegurança anual + carnet de b) comptem quantes persones hi ha conduir + canvi d’oli i revisions + recanvi a cada cotxe (es pot limitar només al grup de pneumàtics cada 50.000 km + recanvi de de cotxes que es parin en un semàfor), peces de desgast + combustible anual (heu 206 d’es timar la mitjana de km anuals fets) + Consultem a l’anuari estadístic de la impost de circulació municipal + cost d’aparca- ciutat de Barcelona (www.bcn .es) les dades ment + revisió ITV 5è any = Total. Trobem que que ens facin falta i calculem: és car o barat pel servei que ens fa? Pensem que la a) el nombre d’habitants per vehicle , gent s’atura a considerar si li surt a compte tenir b) el nombre de metres quadrats de calçada un cotxe propi (en comparació amb el preu dels per vehicle , transports públics, taxis, trens, cotxes de lloguer, c) el nombre de metres quadrats de vorera etc.) abans de comprar-ne un? O bé un cotxe es per habitant. compra per altres raons no econòmiques? Quines? Discutim aquestes dades i inventem maneres Com pensem que hi influeix la publicitat? de millorar-les. Por tem a la classe una dotzena de revis- Fem una gran maqueta del barri , amb tes diferents. Comptem el nombre d’anuncis els carrers, les places, les parades dels totals i el nombre d’anuncis de cotxes. Quin transpor ts públics, els carrils bici , etc . percentatge representa ? Podem fer el mateix Podem fer les persones, cotxes i transpor ts càlcul amb els anuncis que sur ten a la públics amb per fils de car tró. televisió, per exemple a la programació del vespre . Per completar la recerca , anotem Esbrinem si al barri s’han fet actuacions quins són els models més anunciats, fem una per millorar la mobilitat i reduir els problemes enquesta entre els companys i companyes per derivats de l’excés de cotxes. Sabem quins plans, saber quins són els models preferits i compa- projectes, iniciatives hi ha? Hi ha associacions rem els resultats. Hi ha coincidències? ciutadanes que facin propostes alternatives? Traguem -ne conclusions. En podem fer nosaltres? 21 I nosaltres, què en pensem de prescindir dels cotxes per un dia ? Què podríem fer al carrer aquell dia ? Pensem en les coses que ens agradaria fer al carrer normalment i no podem fer a causa dels perills dels cotxes. Fem un debat ordenat per recollir les nostres bones idees. També podem posar una llibreta oberta o bé una cartellera a l’entrada de l’escola on tothom hi pugui escriure idees. Fem un reportatge fotogràfic dels carrers del Podem organitzar sistemes per facilitar voltant de l’escola en un dia de trànsit habi- l’arribada a l’escola de la diada A ciutat, tual. Posem-hi peus de foto amb indicació del sense el meu cotxe : dissenyar itineraris per lloc on ha estat feta la fotografia i comentaris. recollir i acompanyar els infants més petits a peu , fer una caravana de bicis, anar en Podem escriure i il·lustrar què passa quan autobús en grups, etc . Pensem si cal que els carrers de la ciutat estan plens de trànsit parlem prèviament amb els pares i mares, si i després fer un altre dibuix del que es podria hem de fer cartells explicatius, etc . fer en aquests mateixos carrers si no hi hagués cotxes. També en podem gravar un vídeo. Elaborem tríptics, cartells, cartes, etc ., per repartir a les famílies i al veïnat o col·locar a Parlem entre tots sobre què creiem que passarà les botigues del barri , amb informació sobre en el Dia sense Cotxes, si els barcelonins i barce- la diada i el que pensem fer a l’escola . lonines ho trobaran una bona idea, si la gent gaudirà més o menys del carrer aquell dia , etc. Podem signar la carta d’adhesió (que s’ad- Recordem la diada A ciutat, sense el meu cotxe junta amb aquest dossier) i així unir-nos a la que es va celebrar l’any passat? Vam apreciar proposta com a centre o entitat col·laborador. alguna diferència respecte d’un dia normal? Redactem a classe un model de car ta Podem fer una enquesta als pares i al veïnat, d’adhesió per portar-lo a casa , als veïns, preguntant com es desplacen habitualment per als amics, etc . Ha de servir per informar sobre la ciutat, per què, com viuen els problemes del la jornada A ciutat, sense el meu cotxe trànsit, què opinen de la diada A ciutat, sense al màxim nombre de persones i aconseguir el meu cotxe, com hi pensen participar, etc. la seva signatura i la seva adhesió. Pot ser una bona idea dissenyar unes quantes Recollim aquestes adhesions al centre escolar preguntes sobre aquest esdeveniment que i enviem-les amb la carta d’adhesió del centre. puguem repetir durant el dia i després. Per exemple : Pensa que A ciutat, sense el meu cotxe s’hauria d’haver celebrat abans? Està bé com es fa? No s’hauria de fer? Caldria fer-ho de tant en tant? S’hauria de fer més dràstic? Menys? Etc. 226 3.2 Vivint la jornada A ciutat, sense el meu cotxe Anem a l’escola a peu , en bicicleta o en Fem un itinerari de descober ta dels transpor t públic . elements patrimonials del barri a peu . Sortim a veure què passa . Com està avui el Passant pel mig del carrer tindrem l’opor tu- carrer? Quants cotxes circulen? Quina cara fa nitat excepcional de contemplar els edificis la gent? Podem fer dibuixos i escrits del que d’ambdós costats! veiem. També podem gravar-ho en vídeo. Fem una passejada amb bicicletes i amb Repetim l’enquesta per saber què opina patins pels carrers del barri . i què fa la gent al carrer, si estan contents o no. Fem activitats d’educació viària (vegeu Repetim el repor tatge fotogràfic en els l’ofer ta de la Guàrdia Urbana i del RACC a mateixos indrets. l’apar tat de recursos) al carrer. Repetim les mesures del soroll amb el des- per tador en els carrers tallats al trànsit . Organitzem activitats conjuntes al carrer Fem el nou mapa sònic . amb altres escoles del barri . Trans formem la maqueta del barri Muntem una parada de venda de llibres, posant-hi els carrers de vianants, els parcs i material escolar, joguines, etc ., de segona espais per jugar, les parades dels transpor ts mà a la vorera . públics, els carrils bici , etc ., tal com ens agradaria que fossin . Fem uns mots encreuats gegants sobre el tema a l’entrada de l’escola de manera Fem l’hora d’esbarjo al carrer. Hi podem que tothom qui hi entri els pugui anar com- convidar les persones de les famílies que pletant . puguin venir i fer jocs de sensibilització sobre la temàtica del dia (vegeu , per exem- Organitzem una gimcana en transpor t ple , l’activitat “ Dóna’m un respir”, de la públic per la ciutat, amb proves relaciona- guia Hàbitat). des amb la temàtica del dia . Organitzem una cursa espor tiva als Truquem a una emissora de ràdio per carrers del barri . explicar com estem vivint la jornada A ciu- Celebrem un concer t o una cantada en tat, sense el meu cotxe i les activitats que una plaça del barri . s’han organitzat al centre escolar. 23 Font: La ciutat dels Infants. Francesco Tonucci. (Editorial Barcanova). 3.3 Avaluant la jornada A ciutat, sense el meu cotxe Fem una valoració de com ha anat la A partir de l’experiència de la diada jornada . Preguntem també l’opinió dels pares sense cotxes podem fer algunes propostes i del veïnat repetint l’enquesta què ja vam perquè els carrers del voltant de l’escola fer. Expressem les nostres pròpies sensacions. siguin més segurs i més agradables. Fem un Fem-ne un escrit resum. estudi per delimitar àrees o carrers propers a l’escola que podrien ser de vianants o de Comparem totes les dades i els materials recollits trànsit restringit . Dissenyem un traçat durant la jornada amb els que havíem recollit de carrils bici i d’aparcaments per a bicicletes. abans: fotografies, dibuixos, escrits, vídeos, resultats de les enquestes, dades sobre el soroll, etc. Valorem la possibilitat d’anar i tornar de l’escola a peu , en bici o en transpor t Preguntem a l’Ajuntament les dades de les públic . Si no hi ha bon transpor t públic mesures de contaminació de l’aire de la diada disponible , pensem a organitzar un sistema A ciutat, sense el meu cotxe. Comparem-les amb de borsa d’ofer tes i demandes de transpor t les que teníem d’un dia normal. per compar tir cotxe . Organitzem una exposició amb les fotos d’un Pensem si els sistemes que hem organitzat dia normal i de la jornada sense cotxes i apare- per facilitar l’arribada a l’escola de A ciutat, llem les fotos del mateix indret. Posem-hi també sense el meu cotxe es poden fer permanents. taules de dades, escrits amb les opinions recollides Quines condicions requeririen? i resultats de les enquestes, retalls de premsa, etc. Ens animem a fer una ecoauditoria de Fem una car ta al diari explicant què la mobilitat al nostre centre escolar? (vegeu ens ha semblat la jornada sense cotxes i si a la bibliografia el material que ofereix ens agradaria que es repetís. Posem -hi els l’Institut d’Educació). nostres suggeriments per millorar-lo. A Barcelona, sense el meu cotxe 246 25 0ANNEXOS4 Bibliografia Lectures bàsiques TONUCCI, F. La ciutat dels infants. Barcelona: Barcanova, 1997. 231 p. “El cotxe, mesura de totes les coses”. Medi Ambient, L’autor planteja que una ciutat pensada per als infants és garantia d’una vida Tecnologia i Cultura, núm. 15. Barcelona: Generalitat de millor per a tothom. Proposa un projecte que consisteix a repensar les ciutats a Catalunya. Departament de Medi Ambient, 1996. partir dels infants i construir, pas a pas, un àmbit nou fet a la seva mesura. En dóna exemples: les experiències realitzades a Fano, Palerm i Roma, moltes de les Monogràfic sobre aquest mitjà de transport. Conté articles com: “La societat quals estan relacionades amb la mobilitat. ‘cotxecèntrica’”, “Estimació dels costos reals de l’automòbil”, “L’espai viari: el seu ús i la relació amb el medi ambient”, “L’ús del vehicle privat: racionalitats dins la Paraules clau irracionalitat”, “El cotxe del futur: la tecnologia insuficient”, “Normativa cap a una ciutat, mobilitat, infraestructures, qualitat de vida, acció individual/col·lectiva. estratègia de transport sostenible” i una entrevista amb un expert (Homero Aridjis). Paraules clau PARÍS, A. “La mobilitat sostenible”. Guia d’Educació transport, salut i riscos ambientals, acció individual/col·lectiva. Ambiental. Centre de Recursos Barcelona Sostenible. Ajuntament de Barcelona, 2000. 32 p. “Infraestructures viàries: direcció obligatòria?” Guia que ofereix de forma planera informació, dades i consells que ajuden El temps ambiental, núm. 20. Barcelona: Edicions del País a reflexionar sobre els hàbits socials de mobilitat. Valencià, 1997. Paraules clau Aquest monogràfic conté un article de fons sobre les problemàtiques de ciutat, mobilitat, salut i riscos ambientals, contaminació, educació ambiental. l’ampliació d’infraestructures viàries com el Quart Cinturó, a més de dades, una entrevista i opinions d’experts sobre la pressió de l’ús del cotxe en el territori. Paraules clau Lectures d’aprofundiment transport, salut i riscos ambientals, infraestructures viàries, sostenibilitat, acció individual/col·lectiva. ESTEVAN, A. i SANZ, A. Hacia la reconversión ecológica del transporte en España. MASSANÉS, R. i MIRALLES, J. “El cotxe”. Madrid: Los libros de la catarata, 1996. 384 p. Perspectiva ambiental, 11. Suplement de perspectiva escolar. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat, oct., 1997. Extensa anàlisi sobre el transport amb els seus efectes ambientals i conseqüèn- cies socials. Presenta i comenta el projecte institucional per al futur del transport Els autors analitzen les raons de l’èxit de l’automòbil com a mitjà de transport des a Espanya i la seva reconversió ecològica. que va aparèixer fa cent anys aproximadament i els efectes del seu ús, cada cop més massiu, sobre l’ambient i la salut de les persones pel tipus de combustible Paraules clau utilitzat. Proposen cinc activitats adequades per a ensenyament secundari. transport, salut i riscos ambientals, acció individual/col·lectiva Paraules clau transport, salut i riscos ambientals, contaminació, acció individual/col·lectiva, acti- GARDNER, G. “Cuando las ciudades se toman en serio las vitats didàctiques. bicicletas”. Worldwatch, núm. 7. Madrid: Gaia Proyecto 2050IACSUR-Las Segovias, 1999, p. 16-22. MIRALLES, J. “Movilidad sostenible”. L’autor aporta fets, experiències i situacions que il·lustren que les bicicletes Integral, núm. 228. Barcelona: RBA, des. 1998, p. 34-30. són, en l’àmbit urbà, uns vehicles econòmics, nets i ràpids, que requereixen En sis pàgines profusament il·lustrades amb gràfiques, esquemes i fotografies, infraestructures més barates que les dels automòbils i que contribueixin a la salut l’autor analitza els costos ambientals i socials de les actuals formes de transport del ciclista. També ajuden a calmar les ciutats i a donar-los un sentit de comuni- de persones i mercaderies; però, sobretot, divulga i proposa alternatives als tat, valuós per millorar la qualitat de vida urbana. problemes detectats: canvis estructurals i funcionals dels carrers, vehicles Paraules clau silenciosos i nets, etc. transport, salut i riscos ambientals, acció individual/col·lectiva. Paraules clau transport, salut i riscos ambientals, sostenibilitat, qualitat de vida, acció indivi- Col·lecció Dossiers de seguretat viària. dual/col·lectiva. Barcelona: Generalitat de Catalunya [1991-...] Es tracta d’uns dossiers de divulgació que aporten dades i informació sobre “Repensar la ciutat”. diferents aspectes de la mobilitat: estructures viàries, ús de diferents mitjans Medi Ambient, Tecnologia i Cultura, núm. 5. Barcelona: de transport, normatives, relacions, problemes i solucions possibles entre les per- Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient, 1993. sones, els mitjans de transport i els espais urbans. Els títols editats són: Moderació Monogràfic que se centra en l’estructura i el funcionament de les ciutats. Tracta de la circulació a l’àmbit urbà; Carrers per viure; Les travesseres; Les rotondes; de forma directa i indirecta les problemàtiques del transport en el medi urbà: Els vianants: el problema; Els vianants: la solució i Els ciclistes. l’excés de cotxes, els impactes sobre l’ambient i la qualitat de vida a les ciutats. Paraules clau Paraules clau transport, salut i riscos ambientals, qualitat de vida, desenvolupament sostenible, ciutat, infraestructures, transport, salut i riscos ambientals, contaminació. acció individual/col·lectiva. 26 GlRARDET, H. Ciudades: alternativas para una vida urbana WEIZSACKER, E. U. Von; LOVINS, L. H. i LOVINS, A. B. sostenible. Madrid: Celeste Ediciones, 1992. 191 p. Factor 4: duplicar el bienestar con la mitad de los recursos L’obra planteja estratègies innovadores per transformar les ciutats en llocs més naturales. Barcelona: Círculo de Lectores, 1997. 429 p. habitables, amb nous estils de vida i gestió. Analitza l’estructura, el funcionament Recull de cinquanta experiències en què s’han aplicat amb èxit estratègies per i els problemes de les ciutats i presenta exemples concrets de com evitar-ne multiplicar per dos el benestar -com a mesura per resoldre les actuals disparitats alguns. Aborda diferents aspectes relacionats amb el transport a les seccions entre rics i pobres-i reduir a la meitat els impactes sobre l’ambient- per intentar “Espacio para la gente” (p. 140-1); “Coge tu bici”; “Descongestión del tráfico” restablir i assegurar les condicions ecològiques necessàries per a la supervivèn- i “Amsterdam: ciudad sin coche” (p. 146-151). cia a llarg termini. Els autors són experts mundials en temes d’eficiència energè- Paraules clau tica i en aquesta obra presenten casos relacionats amb el transport a les pàgines transport, salut i riscos ambientals, qualitat de vida, desenvolupament sostenible, 127 –132: “Hipercoches: inoxidables, ligeros y seguros”; 173-203: “Diez casos de acció individual/col·lectiva. productividad multiplicada en el transporte”, dels quals destaquem els tres últims “Coches compartidos: compartir en vez de poseer”, “Sin automóvil: un modelo Mobilitat sostenible: informatiu de l’Associació per a la que podría hacer escuela” i “Concentración y dispersión: una nueva percepción Promoció del Transport Públic. Barcelona: Associació per a la de la ciudad y de la aldea”. Finalment, a les pàgines 252-263, “Crear posibilida- promoció del transport públic. [Trimestral]. des para elegir: el ejemplo del transporte”. Publicació periòdica iniciada amb un número monogràfic l’any 1995 i amb Paraules clau seccions fixes per als usuaris, les administracions públiques i les empreses del economia, transport, consum, distribució de la riquesa, qualitat de vida, desen- sector del transport públic. El primer número es va editar el novembre de 1995 volupament sostenible, acció individual/col·lectiva i és un monogràfic que recull una col·lecció de vuit documents europeus editada per la Federació Europea de Transport i Medi Ambient Paraules clau transport, acció individual/col·lectiva. Lectures per a nois i noies O’MEARA, M. “Cómo las ciudades pueden evitar la estrangu- FRANQUESA, T. Un bon començament: una ciutat més habi- lación”. Worldwatch, núm. 7. Madrid: Gaia Proyecto 2050IAC- table en un món més sostenible. Barcelona: Mediterrània, SUR-Las Segovias, 1999, p. 9-15. 1997. 16 p. L’article divulga els exemples de dues ciutats que han optat per superar els “Un llibre que fa pensar”, en paraules d’una jove lectora que el va llegir d’una problemes de trànsit, contaminació, desenvolupament caòtic i estrès psicològic: tirada. La protagonista, una noieta adolescent, i els seus companys de classe Curitiba i Portland. El treball que els seus gestors i planificadors estan fent des investiguen aspectes insospitats sobre els recursos necessaris per viure a dels anys setanta demostra que es poden posar en pràctica solucions eficaces Barcelona i els problemes que es deriven del seu ús i abús (entre els quals, alguns i millorar la qualitat de vida de l’ambient i de les persones. relacionats amb la mobilitat) i descobreixen diverses solucions força interessants Paraules clau i aplicables. 12-17 anys. transport, qualitat de vida, acció individual/col·lectiva. Paraules clau ciutat, sostenibilitat, qualitat de vida, acció individual/col·lectiva. PIBERNAT, O. [et al.]. Homo ecologicus: per una cultura de la sostenibilitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1996. 273 p. Mobilitat sostenible: edició especial. Barcelona: Associació per a la Promoció del Transport Públic, maig 1998. 16 p. Catàleg de l’exposició realitzada a la Fundació Joan Miró (febrer-abril, 1996), amb reflexions sobre desenvolupament sostenible, crisis ecològiques globals i les Aquest número està fet sota el lema “per una mobilitat responsable” i conté possibles estratègies de solucions en diferents àmbits: habitatge i construcció, quatre històries elaborades per quatre joves dibuixants de còmic sobre com viuen transport i mobilitat, els objectes de consum quotidià... També presenta una visió diferents grups de persones la mobilitat en el dia a dia d’una ciutat. Conclou amb evolutiva de la comunicació ambiental. algunes dades i informacions d’interès. 12-17 anys. Paraules clau Paraules clau desenvolupament sostenible, consum, transport, comunicació. transport, qualitat de vida, acció individual/col·lectiva. 27 ROSS, T. i WILLIS, J. Els transports terrícoles: pel Professor Material que aporta informació i analitza diversos àmbits de la mobilitat de forma Galax. Barcelona: Destino, 1992. 26 p. sintètica. Proposa interessants activitats que permeten estudiar i diagnosticar les característiques de la gestió de la mobilitat que es fa en el centre, a més de Il·lustrat i ple de sentit de l’humor, aquest llibre fa un repàs dels diversos mitjans dissenyar i pactar mesures de millora. 12-17 anys. de transport i d’alguns costums dels seus usuaris. A partir de 7 anys. Paraules clau Paraules clau transport, educació ambiental: metodologia, programes i activitats. mitjans de transport. SEYMOUR, J. i GIRARDET, H. Proyecto para un planeta verde: FRANQUESA, T. [et al.]. Hàbitat: guia d’activitats per a l’edu- medidas prácticas para combatir la contaminación. Madrid: cació ambiental. Barcelona: Institut d’Educació. Pla Hermann Blume, 1987. 192 p. d’Educació Ambiental. Ajuntament de Barcelona, 1998. 360 p. Guia pràctica amb cinquanta activitats lúdiques per al coneixement dels principis Manual de mesures pràctiques i propostes d’accions alternatives per combatre ecològics, l’aprenentatge de la gestió i conservació del nostre entorn i la com- la contaminació en el dia a dia. Sintetitza els continguts en esquemes força prensió dels problemes socioambientals. S’adreça a diferents àmbits educatius i aclaridors. El capítol 11 tracta de mesures per evitar la contaminació produïda a un ampli ventall d’edats. A partir de 4 anys. pels mitjans de transport. A partir de 10 anys. Paraules clau Paraules clau educació ambiental: metodologia, programes i activitats. contaminació, transport, riscos per a la salut, residus, tractament de residus, salut i riscos ambientals, consum, acció individual/col·lectiva. Activitats de la guia Hàbitat Materials didàctics Centrades en el transport AJUNTAMENT DE BARCELONA/LA VOLA. Caixa d’eines: per núm. 36 Circuleu, si us plau. Barcelona sostenible... Barcelona: L’Ajuntament, 1998. Paraules clau [Carpeta d’activitats pedagògiques]. trànsit, transport públic/privat, combustibles, consum/estalvi d’energia, contami- Carpeta amb propostes d’activitats didàctiques i individuals sobre diversos temes nació atmosfèrica, ciutat, qualitat de vida, hàbits. i problemàtiques urbanes, entre d’altres, el transport. Inclou L’estalviador, amb informació temàtica rellevant, una relació d’associacions de medi ambient i un joc. Relacionades amb el transport Paraules clau núm. 3 Dóna’m un respir. transport, residus, aigua, energia, consum, medi natural; educació ambiental: activitats didàctiques. Paraules clau aire, dependència del medi, respiració, contaminació de l’atmosfera, riscs per a la DALMAU, S. i QUINTANA, J. “Quo vadis, Trànsit”. salut, salut, condicions per a la vida, atmosfera, oxigen, CO2, intercanvi de gasos. Materials curriculars. Educació Secundària Obligatòria. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1990. núm. 7 A les fosques. [Carpeta d’activitats pedagògiques]. Paraules clau Programa pedagògic que analitza la problemàtica que genera la circulació de dependència del medi, energia, energia interna/externa, fonts d’energia renova- vehicles en una ciutat. Conté un dossier informatiu per al professor i quadernets bles/no renovables, productes energètics, consum/estalvi d’energia, ciutat, sub- de treball per als alumnes. 12-14 anys. ministrament urbà, infraestructures. Paraules clau transport, educació ambiental: programes i activitats. núm. 37 Sorolls espantosos. Paraules clau AJUNTAMENT DE BARCELONA/COMUNE DI ROMA. soroll, riscs per a la salut, ciutat, contaminació acústica, comportament, hàbits, Moure’s per la ciutat: fullet d’activitats. Projecte Adoptem la trànsit, estil de vida. ciutat. Roma/Barcelona: Conselleria de Política Educativa. Comune di Roma/Institut d’Educació. Pla d’Educació Ambiental. Ajuntament de Barcelona, 1997. 8 p. Propostes d’activitats que aborden diversos aspectes relacionats amb els sistemes de transport i mobilitat a la ciutat. Les activitats s’estructuren en el marc de la proposta metodològica més àmplia del projecte Adoptem la ciutat. 8-14 anys. Paraules clau transport, educació ambiental: programes i activitats. FRANQUESA, T. i MALUQUER, J. [et al.]. “L’ecoauditoria de la mobilitat”. A: Centres ecològics: Guia per a fer l’Ecoauditoria del Centre Educatiu. Versió experimental. Barcelona: Institut d’Educació. Pla d’Educació Ambiental. Ajuntament de Barcelona, 1998. 115 p. 286 Recursos Programa d’activitats escolars del Consell de Coordinació Pedagògica (2001/2002): Mou-te en Bici. (Anual, per a 2n cicle d’ESO). Organitza l’Institut d’Educació i la Direcció d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona, i els districtes de la ciutat. Tel. 93 402 36 56. VII Audiència pública per als nois i noies: Ens movem per Barcelona. Com veiem la mobilitat a la ciutat? Adreçada a l’alumnat de centres d’ensenyament o de centres de lleure infantil i juvenil, d’entre 10 i 17 anys. Organitza l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona. Tel. 93 402 36 63. La Guàrdia Urbana a les escoles. (Educació infantil, 1r cicle i 2n cicle de primària.) Coneixement de l’entorn viàri proper (infantil). Coneixement d’un mateix i de l’entorn viàri (1r cicle). Coneixement de l’entorn proper i dels senyals de trànsit (2n cicle). Organitza la Guàrdia Urbana de Barcelona. Tel. 93 310 55 28. La Guàrdia Urbana a les escoles. La circulació en bicicle- ta. (3r cicle de primària.) Organitza la Guàrdia Urbana de Barcelona. Tel. 93 310 55 28. La Guàrdia Urbana a les escoles. Del pedal al motor Entitats (1r cicle d’ESO.) Organitza la Guàrdia Urbana de Barcelona. Tel. 93 310 55 28. Associació per a la Promoció del Transport públic. Tel. 93 301 37 38 La Guàrdia Urbana a les escoles. (1r cicle d’ESO, 2n cicle d’ESO). Casos pràctics sobre la bicicleta i el ciclomotor Associació Barcelona Camina. Tel. 93 331 10 07 (1r cicle d’ESO).Casos pràctics sobre ciclomotor, normes de Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta. conducció, alcohol i responsabilitat en accidents de trànsit Tel. 93 314 14 66 (2n cicle d’ESO). Organitza la Guàrdia Urbana de Barcelona. Tel. 93 310 55 28. Biciclot. Tel. 93 207 74 75 La Guàrdia Urbana a les escoles. (Batxillerat). Casos RACC. Reial Automòbil Club de Catalunya. Tel. 902 307 307 pràctics sobre alcohol i normes de conducció de vehicles de Ajuntament de Barcelona. dues i quatre rodes. Organitza Guàrdia Urbana de Barcelona. Regidoria de Mobilitat i Seguretat. Tel. 93 402 33 58 Tel. 93 310 55 28. Regidoria de Ciutat Sostenible. Tel. 93 402 72 26 Programa d’educació viària del RACC. (Educació infantil i primària). Organitza Fundació RACC. Tel. 93 211 90 24. Consell de Medi Ambient i Sostenibilitat. Secretaria. Tel. 93 291 40 25 Centre de Control de Trànsit Urbà. (1r cicle d’ESO). Direcció de Serveis de Transport i Circulació de l’Ajuntament Institut d’Educació. Tel. 93 402 36 63 de Barcelona. Tel. 93 402 34 19 i 93 402 34 22. Direcció d’Educació Ambiental i Participació. Centre de Control de Trànsit de les Rondes. (2n cicle d’ESO Tel. 93 291 40 50 i Batxillerat). Direcció de Serveis de Transport i Circulació de Centre de Recursos Barcelona Sostenible. l’Ajuntament de Barcelona. Tel. 93 402 34 19 i 93 402 34 22. Tel. 93 237 47 43 La tecnologia al servei del transport. (3r cicle de primària, Entitat Metropolitana del Transport. Tel. 93 223 51 51 1r i 2n cicle d’ESO i Batxillerat). Transports Metropolitans de Barcelona. Gabinet de relacions públiques. Tel. 93 214 80 02. Altres Guia de la bici. Mapa de carrils bici de Barcelona. Podeu Vídeos demanar-la al SAIC (Servei d’Atenció i Informació al Ciutadà) Protegim el nostre planeta II. (40 min.). de l’Ajuntament de Barcelona (tel. 93 402 35 00), al SAIC del Fundació Serveis de Cultura Popular. Tel. 93 458 30 04. vostre districte o a l’Institut d’Educació (tel. 93 402 36 63). 29 Indicadors de mobilitat sostenible “Els indicadors permeten fer una radiografia de la situació dels municipis i l’anàlisi de la seva evolució en el temps, la qual pot servir per orientar les respostes i per plantejar també noves preguntes. Per això se’ls reconeix tanta importància.” Nombre de desplaçaments Nombre de vehicles municipals x 100 de baix impacte Nombre total de desplaçaments x 100 (a peu + bicicleta + transport públic Nombre total de vehicles + vehicle privat) municipals Quilòmetres lineals de carrils Superfície viària urbana bicicleta en calçada per a vianants x 100 x 100 Quilòmetres lineals de xarxa Superfície viària total viària urbana Nombre de viatges en transport Nombre de viatges a peu per públic per habitant i any habitant i any x 100 x 100 Total de viatges per Total de viatges per habitant i any habitant i any Nombre de viatges en bicicleta Quilòmetres recorreguts per habitant i any a la ciutat x 100 Total de viatges per Nombre de vehicles habitant i any Nombre de vehicles per habitatge Font: Mobilitat sostenible. Guia d’educació ambiental. (índex de motorització per llar) Ajuntament de Barcelona 30 Algunes dades importants Cada espanyol consumeix uns 250 litres de de tolerància recomanat per l’OMS està establert combustible/any. D’aquesta quantitat, la meitat en 65 dB i a partir dels 80 es considera perjudi- es consumeix en desplaçaments urbans, sobretot cial per a la salut. en distàncies inferiors a 2 km. La superació dels límits de velocitat fa Un consum de 13 l/100 km produeix 313 kg augmentar el nombre d’accidents mortals CO2/10.000 km. Un consum de 8,7 l/100 km o greus i els atropellaments de vianants: un produeix un 33% menys, és a dir, 210 kg CO2. increment de 20 km/h suposa un augment del 1 litre d’oli lubrificant pot arribar a contami- 15% dels accidents; un increment de 40 km/h nar fins a un milió de litres d’aigua. suposa un augment del 74% dels accidents; unincrement de 60 km/h suposa un augment del El 80% del CO que contamina l’aire 95% dels accidents. a Catalunya és emès pels vehicles. El 41% dels HC, també. Se sap que uns 5.000 camions utilitzendiàriament les rondes de Barcelona només per La combustió d’un litre de gasolina amb evitar els peatges d’algunes autopistes. Mentre Pb allibera a l’atmosfera 0,3 g de Pb. Els vehicles que l’A-17 registra un trànsit de 17.000 vehicles són també els responsables del 70% dels NOx. al dia , les rondes arriben als 140.000 vehicles enalgunes zones. (Font: J. A. Acebillo, Barcelona El contingut dels gasos d’escapament dels Regional). cotxes és, per terme mitjà: 70% N, 13% H2O, 11% CO2, 3-4% altres (fums negres, HC, CO, El cost per persona/km en un turisme de Pb, NOx, SOx...). més de 2.000 cc supera al de l’avió (quasi bé elduplica!) i fins i tot al de l’AVE. Del Pb total que respirem, el 40% queda retin- gut als pulmons, passa a la sang i queda fixat als La política de transports vigent es basa en ossos entre dos i tres anys. A les ciutats hi ha fins la promoció de tres mitjans —cotxe, avió i tren a un 60% més de Pb que a les zones rurals. de gran velocitat— que tenen els costos econò-mics i ambientals més grans. La contaminació acústica és un dels altres greus problemes que comporta la circulació de vehicles: a la Ronda de Dalt s’han detectat nivells sònics de fins a 77,8 dB. El nivell 31 Uns quants documents de consens “A ciutat, sense el meu cotxe!” 22 de setembre de 2001 Dia europeu sense cotxes Un compromís ciutadà CARTA EUROPEA El/la sotasignat/ada.............................................................., alcalde/alcaldessa d … … … … … … … . ..........................................., en nom i representació del municipi, declaro que partici- parem en la pròxima campanya europea A ciutat, sense el meu cotxe! que se celebrarà el dissabte 22 de setembre de 2001. Compromís opcional - A més del dissabte 22, també ens comprometem voluntàriament a participar en la celebració de la Setmana de la Mobilitat Sostenible del 26 de novembre al 2 de desembre. - Altres (especifiqueu-los): …………………………………………………………………………….. Per consegüent, ens comprometem a prendre totes les mesures que siguin necessàries per assegurar l’èxit de la jornada, d’acord amb els següents: Objectius generals • Estimular un comportament ciutadà, en relació amb l’ús del vehicle, compatible amb el desenvolupament urbà sostenible, en particular la protecció de la qualitat de l’ai- re, la prevenció d’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle i el consum racional dels recursos energètics. • Incrementar les oportunitats perquè els ciutadans puguin usar mitjans de transport alternatius al cotxe. • Oferir a la ciutadania la possibilitat de redescobrir la ciutat, la seva gent i el seu patrimoni cultural, en un ambient saludable i relaxat. Aquesta diada pretén ser un nou pas en la conscienciació de l’opinió pública sobre la necessitat d’una nova mobilitat urbana, que eviti els efectes negatius de l’ús inadequat del cotxe a la ciutat. Les autoritats locals que participin en aquesta iniciativa hauran de promoure una de les 32 Altres actuacions 1. Animar les autoritats locals dels municipis veïns, així com els operadors de trans- port públic i les entitats socials, perquè donin suport a la convocatòria i hi participin. 2. Fomentar, en la mesura que sigui possible, la intermodalitat del transport i oferir mitjans de transport alternatius reforçats (transport col·lectiu, vehicles no contaminants, bicicletes, cotxes compartits) que permetin a la ciutadania gaudir de la convocatòria sense restringir-ne la mobilitat. Les mesures han d’incloure l’increment de l’oferta del transport públic i l’adaptació de la via pública per afavorir els mitjans alternatius de transport. 3. Planificar les activitats incentivant la participació del nombre més gran possible d’agents socials (comerciants, associacions de veïns i consumidors, centres educatius, sindicats, etc.). 4. Establir durant tot el dia una o més àrees de la ciutat reservades exclusivament a via- nants, ciclistes i transport col·lectiu. Si no és la primera vegada que s’hi participa, la zona reservada ha de ser superior a la de l’any 2000. 5. Proveir dels mitjans necessaris per limitar el nombre de permisos especials de cir- culació a les zones restringides (casos d’emergències). 6. Fomentar la informació, publicitat i comunicació per animar els ciutadans a no uti- litzar els seus cotxes aquest dia. 7. Proveir dels mitjans (senyalització i estacionament) que permetin als ciutadans estacionar els seus cotxes fora de les zones restringides. Els viatges des d’aquests estacionaments al cen- tre es realitzaran en transport col·lectiu. 8. Organitzar la distribució de mercaderies dins un horari específic. 9. Organitzar amb l’antelació suficient la recollida de dades (trànsit, contaminació, soroll, etc.) que permeti avaluar adequadament l’impacte de la convocatòria, seguint les directrius comunes europees. Un avanç dels resultats serà facilitat als coordinadors el mateix dia 22 de setembre. 10. Complir els criteris de la campanya unitària de comunicació i utilitzar les eines comunes preparades per a la convocatòria. 11. Aportar a la Comissió Institucional coordinadora de la campanya europea a Catalunya, abans del 3 0 de juny, junt amb aquesta Carta firmada, la Fitxa d’avaluació prèvia que conté 33 CARTA EUROPEA DELS DRETS DELS VIANANTS Parlament Europeu, 1988 1. El vianant té dret de viure en un entorn sa i a gaudir amb tota llibertat de l’es- pai públic dins les condicions de seguretat que requereix la seva salut física i psíquica. 2. El vianant té dret de viure en centres urbans o en pobles urbanitzats a la mesu- ra de l’home i no del cotxe, i a disposar d’infraestructures fàcilment accessibles a peu o amb bicicleta. 3. Els nens, les persones grans i les persones amb discapacitats tenen el dret d’es- perar que la ciutat constitueixi un lloc de socialització i no d’agreujament de la seva situació de feblesa. 4. Les persones amb discapacitats tenen dret que es prenguin mesures específiques per donar- los la possibilitat de moure’s de forma autònoma, gràcies al condicionament ade- quat de l’espai públic, els dispositius tècnics i els transports públics (marques al terra; mar- ques d’advertiment; senyalització sonora; dispositius que facilitin l’accés a l’autobús, els tramvies i els trens). 5. El vianant té dret, d’una banda, a zones urbanes que li siguin exclusivament r e s e r v a d e s , que siguin tan esteses com sigui possible i que no siguin pas simples “illots de vianants”, sinó que s’integrin d’una forma coherent dins de l’organització general de la ciutat; d’altra banda, té dret a una xarxa coherent d’itineraris curts, lògics i segurs. 6. El vianant, sobretot, té dret: a) que es respectin les normes sobre emissions químiques i acústiques dels vehicles de motor, segons el que es jutgi suportable per part de l’estament científic; b)que el conjunt dels transports públics adopti vehicles que no siguin una font de pol·lució, 34 i) que reaprenentatge de la conducció posi èmfasi sobre el comportament, que ha de tenir en compte els vianants i els usuaris que es desplacen lentament. 7. El vianant té dret a una mobilitat absoluta i lliure, que pot procurar-li una uti- lització integrada dels mitjans de transport. Té dret, sobretot: a) a un servei de transport públic no contaminant, articulat i condicionat per respondre a les exigències de tots els ciutadans, amb o sense discapacitats; b) a condicionaments d’infraestructures per als ciclistes en el conjunt del tei- xit urbà; c) al condicionament d’àrees d’estacionament que no entrebanquin la mobilitat del vianant ni redueixin la seva possibilitat d’apreciar els valors arquitectònics. 8. Tot Estat ha de vetllar perquè el conjunt del públic rebi la informació necessà- ria sobre els drets dels vianants i les altres formes de transport que respecten l’home i l’entorn, pels canals més apropiats i des dels primers graus d’instrucció escolar. 35 “LA BICICLETA COM A MITJÀ DE TRANSPORT” Recomanacions del Congrés dels Diputats. Madrid, 21-12-95 a) Educació viària més d’acord amb la realitat del trànsit urbà i interurbà: 1.Utilització dels parcs infantils de trànsit (pràctiques de bicicleta). 2.L’educació viària com a matèria transversal escolar (programes d’educació viària). 3.Actuacions d’informació i sensibilització dels ciutadans (en l’àmbit escolar infantil). 4.Programes d’ensenyament a les autoescoles (per recordar als futurs conduc- tors la feblesa dels vianants i ciclistes). b) Cap a una seguretat viària del segle XXI en comportaments en carretera i zona urbana: 5.Campanyes divulgatives i dissuasives (de prevenció i d’advertiment). 6. Adaptació del medi urbà a l’ús de la bicicleta (carrils bici, aparcaments i transports públics). 7 . Interconnexió zonal en vies interurbanes (comunicació entre municipis veïns). 8.La utilització esportiva de la carretera (nou reglament de circulació en bici- cleta). 9.Estudis de seguretat (detecció de punts negres). c) Infraestructures: 10.Actuacions públiques en infraestructures amb fons europeus (adaptació a la s e g u r e t a t dels ciclistes). 11.Senyalitzacions (de carrils bici, vies per a ciclistes, perills i moderació de la circulació). 12.Itineraris (recorreguts alternatius). d) Mesures de seguretat i garantia (cobertures i caucions): 13.Assegurança per a ciclistes (es recomana mitjançant les federacions de ciclistes). 14.Ús del casc protector (facultatiu en ciutat i en proves esportives però reco- manada la seva obligatorietat en la resta de casos). 36 e) Consell Superior de Trànsit: 20. Participació d’altres representants (també en l’àmbit autonòmic). f) L’ús de la bicicleta en altres espais: 21. La bicicleta en camins rurals i carrerades (l’ús de bicis tot terreny). g) Protecció del vianant: 22. La protecció dels altres elements febles del trànsit. h) La presència del patinatge a àrees urbanes: 23. La pràctica del patinatge a zones urbanes. 37