ConCvonevenncicó Aijóunt aAmenjtu+Sonstetnaiblme ent + Sostenible  Document de revisió del procés participatiu dels grups de treball i d’anàlisi del procés participatiu online Març 2010 Resultats procés participatiu 1 Convenció Ajuntament+Sostenible Índex 1. Introducció ...................................................................................................... 3  2. Fases de participació ..................................................................................... 4  3. Resultats detallats del procés participatiu online ............................................ 9  Resultats procés participatiu 2 Convenció Ajuntament+Sostenible 1. Introducció El Pla Ajuntament+Sostenible (Pla A+S) s’emmarca directament en el Pla d’Acció21 Municipal i és el programa de treball, l’instrument principal de l’acció municipal per millorar la sostenibilitat ambiental i social del funcionament quotidià de serveis i dependències municipals. Des del Departament de Millora Contínua de l’Àrea de Medi Ambient, departament que coordina el Pla A+S, s’ha impulsat la Convenció A+S, una jornada de reflexió col·lectiva que ha de contribuir a valorar i aprendre de les actuacions passades i a plantejar les prioritats futures de treball. Aquesta vol ser un punt d’inflexió que permeti seguir avançant en la millora contínua vers la sostenibilitat en el conjunt de l’organització municipal i consolidar i plantejar nous objectius d’ambientalització. Tanmateix, el camí cap a la sostenibilitat no és una tasca exclusiva de les àrees específiques de medi ambient. L’objectiu de la sostenibilitat requereix abordar-se des d’una perspectiva de transversalitat, on totes les dependències municipals incorporin en les seves tasques diàries aquesta visió ambiental i social. Així doncs, la normalització d’aquestes qüestions és la clau d’èxit per assolir els objectius de sostenibilitat. I des d’aquesta premissa s’ha concebut la Convenció A+S. La preparació de la Convenció A+S s’ha desenvolupat a través d’un procés participatiu intern dels treballadors municipals, entenent que una visió des de tots els àmbits municipals permet una més completa avaluació de la trajectòria del consistori en aquest àmbit així com la concepció de noves línies de treball ajustades a les necessitats reals i viables. D’altra banda, els processos participatius actius faciliten la implicació personal així com la coordinació entre els diversos agents de l’organització municipal. Per tant, en el procés de treball cap a la Convenció A+S, la revisió de les línies estratègiques, els objectius i línies d’acció s’ha fet a través de cinc grups de treball temàtics formats per treballadors municipals referents en cada àmbit i, també, a través d’un procés participatiu obert a tots els treballadors municipals a través d’una plataforma virtual que permet afirmar que hi ha un ampli consens en les 30 línies d’acció que s’ha proposat tirar endavant. Resultats procés participatiu 3 Convenció Ajuntament+Sostenible 2. Fases de participació Els processos participatius que han conformat la Convenció A+S s’han desenvolupat en 2 fases: una primera fase de sessions de treball adreçada a treballadors i treballadores referents en els diferents àmbits de treball establerts i una segona fase de participació oberta a tots els treballadors i treballadores municipals per rebre les aportacions i valoracions sobre el treball resultant dels grups. 1ª fase Primera reunió dels GT Segona reunió dels GT Treballadors municipals referents en cada àmbit d’actuació Documents de diagnosi. Documents de proposta de pla d’acció. 2ª fase Plataforma on line per a la valoració de les actuacions En la primera fase, van realitzar-se dues sessions de treball en grups temàtics formades per treballadors i treballadores municipals (amb un total de 100 participants) referents pels diferents àmbits temàtics tractats. Els 5 àmbits de treball prioritaris del programa Ajuntament+Sostenible han estat els següents. 1. Construcció, obres i rehabilitació d’edificis. 2. Estalvi i eficiència dels recursos ambientals en edificis públics. 3. Coordinació del Pla A+S amb altres programes i actuacions municipals. 4. La dimensió social de l’Ajuntament+Sostenible. 5. L’Ajuntament+ Sostenible al dia a dia. Resultats procés participatiu 4 Convenció Ajuntament+Sostenible Primera reunió dels GT • Han participat activament 92 treballadors municipals de districtes, sectors, empreses i instituts municipals. • Molt participatives amb debats i idees interessants. Documents de diagnosi. • Sensació que hi ha bones pràctiques però no existeix un espai per compartir-les. • S’ha elaborat, enviat i esmenat l’informe de la primera sessió del grup de treball de diagnosi. Segona reunió dels GT • Han participat activament 70 treballadors municipals de districtes, sectors, empreses i instituts municipals. • Molt participatives amb debats i idees interessants. Documents de proposta de pla d’acció. • Es va ressaltar en la majoria de casos l’interès per mantenir el grup de treball, per tal de fer xarxa i treballar conjuntament en el desenvolupament de les actuacions proposades. • S’ha elaborat, enviat i esmenat l’informe de la segona sessió del grup de treball de propostes d’accions clau. Aquestes sessions de treball han permès que des del Pla Ajuntament + Sostenible (Departament de Millora Continua de l’Àrea de Medi Ambient) s’elaborés el Document final de la Convenció A+S, on es recull el compromís de l’Ajuntament de Barcelona per treballar per la realització de les línies d’actuació definides en els grups de treball. Resultats procés participatiu 5 Convenció Ajuntament+Sostenible Segona reunió dels GT Document d’adaptació de les aportacions Document final de la Convenció dels grups de treball A+S al document final de la Convenció A+S Documents de proposta de pla d’acció. Actuacions consensuades • Identificació de sinergies. • Relació actuacions - Documents Aportacions dels GT al objectius estratègics disponibles al web document final de la del Pla A+S. de la Convenció Convenció A+S • Grau d’implicació del Pla A+S. A+S. Document del que es valora el grau d’acord en el procés participatiu La segona fase del procés participatiu s’ha realitzat a través de la plataforma virtual “Delibera”, un instrument en xarxa que permet la participació no presencial i oberta a tothom. Des del Departament de Millora Continua va dissenyar-se un qüestionari de valoració de les 30 línies d’actuació sorgides a partir dels grups de treball i classificades segons els objectius estratègics del Pla A+S. Plataforma on line per a la valoració de les actuacions Activa del 21 Gener fins al 5 Febrer Resultats Web de la Convenció A+S www.convencioajuntamentsostenible.cat Resultats procés participatiu 6 Convenció Ajuntament+Sostenible En el qüestionari es realitzaven unes preguntes prèvies per definir millor el perfil dels participants. Has participat en el grups de treball i/o en les comissions organitzadores de la Convenció A+S? Sí. No. Has sentit parlar de la Convenció? ________ On treballes? Àrea/Sector (especifica): Institut Municipal (especifica): Empresa Municipal (especifica): Altres de l'Ajuntament (especifica): Extern a l'Ajuntament (especifica): Els resultats han estat els següents. Participació online 124 participants On treballes? Has participat en el grups de treball Àrea de Medi Ambient i/o en les comissions organitzadores Districtes de la Convenció A+S? Agència de Salut Pública de Barcelona Serveis Generals i Coordinació Territorial Patronat Municipal d'Habitatge SIRESA Acció Social i Ciutadania 29% Sí B:SM Institut Municipal d'Educació de Barcelona 71% No Prevenció, Seguretat i Mobilitat Urbanisme i infrastructures Arquitectura ProEixample Institut de Cultura de Barcelona Institut Municipal de Mercats de Barcelona BIMSA Si no, has 14% SÍ Institut Municipal d'Hisenda sentit parlar No Institut Municipals de Persones amb Discapacitat de la 32% 54% Relacions Internacionals Convenció? No contesta UAB En quant al qüestionari, l’usuari havia de valorar cada actuació segons el seu grau d'acord: Molt d'acord Bastant d'acord Bastant en desacord Molt en desacord No sé / No contesto Resultats procés participatiu 7 Convenció Ajuntament+Sostenible Els resultats globals per a les 30 actuacions mostren com un 91% de les valoracions eren Molt o Bastant d’acord, el que mostra que hi havia un ampli grau de conformitat amb les línees d’actuació plantejades, és a dir, un ampli consens sobre cap on ha d’avançar l’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona per la sostenibilitat. 3% 1% 5% Molt en desacord Bastant en desacord 27% Bastant d'acord Molt d'acord  64% No sé / No contesto Resultats procés participatiu 8 Convenció Ajuntament+Sostenible 3. Resultats detallats del procés participatiu online A continuació, es presenten els resultats per a cadascuna de les línies d’actuació agrupats per objectius estratègics junt als comentaris realitzats per cadascun. 1. Contribuir a la reducció d’emissions de CO2 provinents de dependències i serveis municipals 1.1. Aprovació i implementació del Pla d’Estalvi i Millora Energètica en edificis municipals (PEMEEM) I: accions de monitoreig i inversions en estalvi i eficiència energètica. +info Obligatòria. 3%) 19% 76% 2% 1.2. Increment de l’eficiència energètica en la il·luminació i la climatització de les dependències municipals. +info Obligatòria. 1%3%) 19% 75% 2% 1.3. Implementació del Pla d’Estalvi i Millora Energètica en Edificis Municipals (PEMEEM) II: objectius a mig/llarg termini. +info Acció de futur. 1% 6% 27% 61% 5% 1.4 Increment de la producció i consum d’energia de fonts renovables a tots els edificis municipals (mitjançant instal·lació i contractació). +info Acció de futur. 1% 7% 30% 59% 3% Comentaris • Compteu que tenim un sistema d'il·luminació a les sales d'exposició (la majoria del centres cívics) super antics amb bombetes caríssimes i que es fonen molt fàcilment. Resultats procés participatiu 9 Convenció Ajuntament+Sostenible Cal comptar amb un bon pressupost per actualitzar-les, tot i que això a la llarga sortirà un manteniment més econòmic. • Prioritzar la implementació de millores en els edificis escolars pel seu caràcter exemplificador, multiplicador i educatiu. Un entorn ben gestionat amb criteris d'eficiència és un entorn que educa i estén al seu missatge més enllà de la comunitat educativa Resultats procés participatiu 10 Convenció Ajuntament+Sostenible 2. Avançar en la prevenció de residus i millorar la recollida selectiva de residus a les dependències municipals 2.1 Assoliment del 100% de consum de paper reciclat i minimització del consum en la impressió. +info Obligatòria. 3%3%) 23% 70% 1% 2.2 Millorar el plec de contractació de neteja i recollida de residus de les dependències municipals: Incorporant bujols reciclats i dispensadors industrials de paper (WC i mans) i incorporant la responsabilitat de l’empresa de gestionar els residus i certificar la seva gestió. +info Obligatòria. 1%3%) 28% 68% 1% 2.3 Facilitar la recollida externa per garantir l’èxit de la recollida selectiva interna. +info Obligatòria. 10% 22% 65% 3% 2.4 Minimització del consum de paper en la difusió d’informació. +info Acció de futur. 3% 8% 19% 69% 2% 2.5 Minimització del consum de material d’oficina mitjançant noves tecnologies i l’ús compartit. +info Acció de futur. 3%5% 31% 60% 1% 2.6 Estendre l’ús i compra de material d’oficina sostenible. +info Acció de futur. 1% 8% 25% 65% 1% 2.7 Consolidació i millora de la recollida selectiva. +info Acció de futur. Resultats procés participatiu 11 Convenció Ajuntament+Sostenible 6% 19% 75% 1% Comentaris • L'acció 2.4 (minimització del consum de paper en la difusió d’informació) la veig molt important com per plantejar-la pel 2016. • Punt 2.6 (material d’oficina sostenible): d'acord sempre i quan no es vegi afectada la qualitat del mateix. Punt 2.4, crec que és molt important anar imposant un sistema d'enviament de documentació a través de format digital. En quant al paper reciclat és una mesura, però la solució seria economitzar l'ús del mateix. • Crec també que l'acció 2.4 s'hauria de implementar el més aviat possible, ja hi ha hagut moltes queixes de centres cívics, etc. que reben grans quantitats d'informació en paper per part de l'Ajuntament. • Crec que algunes accions ubicades en l'horitzó del 2016-2020, s'haurien de consolidar abans, donat que fan referència a la gestió de determinats vectors ambientals que ja hauria d'estar implementada amb grau d'avanç considerable. Exemple, punt 2.7. • Algunes accions considerades com acció de futur, em sorprèn que no es consolidin abans. • La racionalització dels enviaments en paper de l'Ajuntament és un tema urgent a resoldre. És una de les principals queixes dels centres educatius que impulsen programes de minimització de residus. En relació al punt 2.2 penso que hauríem de substituir els dispensadors de paper per tovalloles de roba i sinó almenys de paper reciclat. • En el punt 2.2. hauria de ser obligatori l'ús del paper reciclat i no blanquejat i com a acció de futur fer el canvi a tovalloles de roba reutilitzables, els punts 2.4., 2.5 i 2.7. haurien de ser obligatoris des d'avui mateix... • Respecte al punt 2.6 estic d'acord sempre i quan no es vegi afectada la qualitat del mateix. Punt 2.4, crec que tot el que es pot fer mitjançant les noves tecnologies ens estalvia papers i temps. Resultats procés participatiu 12 Convenció Ajuntament+Sostenible 3. Millorar l’estalvi d’aigua en les dependències i serveis municipals 3.1 Minimització del consum d’aigua. +info Obligatòria. 1% 24% 75% 3.2. Continuació del Pla per l’estalvi d’aigua en dependències i serveis municipals. +info Acció de futur. 2% 26% 71% 2% Comentaris • Convindria fer algunes petites modificacions per al menor consum d'aigua i, caldria explicar-ho als treballadors que l'han de fer servir i estimular-los a l'estalvi. • Haurien d'adequar primer les instal·lacions. Resultats procés participatiu 13 Convenció Ajuntament+Sostenible 4. Ambientalitzar les obres, edificis i projectes municipals 4.1 Implementació de l’ambientalització d’obres. +info Obligatòria. 5% 32% 57% 6% 4.2 Compliment dels estàndards normatius vigents en la construcció, rehabilitació i projectes en l’espai públic. +info Obligatòria. 2% 25% 70% 3% 4.3 Incorporació de pintures i vernissos ecològics en el manteniment d’edificis municipals. +info Obligatòria. 8% 26% 62% 4% 4.4. Creació d’estàndards d’excel·lència ambiental en la construcció, rehabilitació i projectes en l’espai públic. +info Acció de futur. 1%3%) 25% 67% 5% 4.5 Gestió i consolidació de l’ambientalització d’obres. +info Acció de futur. 3% 26% 63% 7% Comentaris • Correcte si s'està d'acord d'assumir el cost extra que això suposa. • Més enllà del Decret, les Guies i els Manuals referits a l'ambientalització (en fase d'obra), i com a complement d'aquests, és VITAL incloure als Plecs de Bases i/o Contractes tant d'Obra com de Direcció d'Obra, la obligatorietat de crear un "Comitè Mediambiental" a l'inici de les obres, compost per un membre del Contractista i un de la D.F. (Direcció Facultativa), així com disposar d'un punt específic de medi ambient a les actes d'obra. També caldria fer reunions Resultats procés participatiu 14 Convenció Ajuntament+Sostenible periòdiques monogràfiques (amb la conseqüent acta) pel seguiment mediambiental. • Això anterior ens ha de permetre assegurar no només el QUÈ, sinó el COM. • S'hauria de definir què s’entén per ambientalització. • Prioritzar les actuacions de centres educatius pel seu caràcter exemplificador i educatiu. Resultats procés participatiu 15 Convenció Ajuntament+Sostenible 5. Compliment dels convenis bàsics de la Organització Internacional del Treball (OIT) en les contractes municipals 5.1 Inclusió del respecte als convenis bàsics de la Organització Internacional del Treball (OIT) en els plecs de clàusules tipus. +info Obligatòria. 3% 22% 69% 7% 5.2 Modificació progressiva i control dels requeriments associats a la certificació del respecte als convenis bàsics de la Organització Internacional del Treball (OIT) en els plecs de clàusules tipus. +info Acció de futur. 5% 34% 53% 8% Resultats procés participatiu 16 Convenció Ajuntament+Sostenible 6. Foment de l’economia social i sostenible 6.1 Creació de l’Oficina Virtual d’Assistència a la Contractació Responsable. +info Obligatòria. 2% 10% 37% 43% 9% 6.2 Millora del conveni col·lectiu per arribar a un salari mínim de 1.000 euros. +info Acció de futur. 2% 6% 21% 67% 4% Comentaris • Si la Oficina Virtual ha de servir de suport com a Oficina de Projectes i té prous recursos per a alliberar de càrrega de feina als departaments, hem sembla bé. Ha de ser àgil però i no incrementar més el temps mínim requerit per a fer contractacions. • Potser caldria no arribar a un salari mínim sinó equiparar els sous del personal extern contractat a la categoria de la tasca que desenvolupa. I no permetre que el fet de subcontractar sigui per pagar menys als treballadors. • M'afegeixo i recolzo íntegrament el comentari anterior. Resultats procés participatiu 17 Convenció Ajuntament+Sostenible 7. Desenvolupar una cultura organitzativa socialment responsable i ambientalment correcta 7.1 Posicionament del Pla A+S al més alt nivell de l’organització. +info Obligatòria. 1% 5% 28% 60% 6% 7.2. Definició d’objectius generals d'ambientalització que cada Sector, Districte, Empresa i Institut municipal pugui concretar. +info. Acció de futur. 1% 6% 28% 63% 2% 7.3. Incorporació de criteris ambientals en la formació dels treballadors municipals. +info Acció de futur. 1%4%) 27% 66% 2% Comentaris • Àmbit d'interès, però abans de la sostenibilitat s'ha de garantir la formació i reciclatge real als llocs de treball. • Considero important que la incorporació de criteris ambientals en les accions formatives/informatives dels treballadors municipals, s'implanti a més curt termini. • El 7.3 (incorporació de criteris ambientals en la formació dels treballadors municipals) el posaria a curt termini. • Que la formació ambiental sigui quelcom necessari o equiparable a la formació de riscos laborals o de prevenció d'incendis. • Recolzo els comentaris anteriors, la formació ambiental s'ha d'incorporar el més aviat possible (a curt termini) i al mateix nivell que la resta de temàtiques en la formació. Resultats procés participatiu 18 Convenció Ajuntament+Sostenible 8. Establir una estratègia de comunicació del programa 8.1 Consolidació de les bases (documents normatius) ja existents del Pla A+S. +info Obligatòria. 5% 42% 48% 4% 8.2 Establiment de paràmetres o indicadors per visualitzar millor el Pla A+S. +info Obligatòria. 1% 9% 38% 49% 3% 8.3 Incorporació del Pla A+S a cadascun dels Sectors, Districtes, Empreses i Instituts municipals. +info Acció de futur. 1%,2% 30% 64% 3% 8.4 Consolidació del Pla A+S a través de canals i plataformes municipals ja existents. +info Acció de futur. 1%2%) 33% 60% 4% 8.5. Consolidació de la comunicació d’actuacions i resultats d’ambientalització interna. +info Acció de futur. 2%3%) 37% 57% 2% Comentaris • La 8.4 (consolidació del Pla A+S a través de canals i plataformes municipals ja existents) i la 8.5 (consolidació de la comunicació d’actuacions i resultats d’ambientalització interna) les plantejaria en l’horitzó 2012 o proper si és factible. • Los termes són massa generals i abstractes com per entendre la realitat de fons. Resultats procés participatiu 19 Convenció Ajuntament+Sostenible Aportacions més significants • L'acció 2.4 (minimització del consum de paper en la difusió d’informació) es valora com a prioritària en molts casos i es considera que s’hauria de plantejar a curt termini. Les queixes rebudes des de centres cívics i escoles fonamenten aquests suggeriments. • La incorporació de criteris ambientals en les accions formatives/informatives dels treballadors es valora com a prioritària en molts casos i es considera que s’hauria de plantejar a curt termini. Així mateix, es considera en molts casos que s’hauria d’implantar al mateix nivell que la resta de temàtiques en la formació com la prevenció de riscos laborals o prevenció d’incendis. • Les actuacions han de prioritzar-se també en l’àmbit escolar pel seu caràcter exemplificador, multiplicador i educatiu. Des del Pla Ajuntament + Sostenible s’han considerat positivament les aportacions dels participants del procés participatiu de manera que: • s’han incorporat les següents modificacions al Document de la Convenció A+S: o l'acció 2.4 (minimització del consum de paper en la difusió d’informació) passa d’acció de futur a actuació obligatòria, amb objectiu de compliment al 2012. o l'acció 7.3 (incorporació de criteris ambientals en la formació dels treballadors municipals) passa d’acció de futur a actuació obligatòria, amb objectiu de compliment al 2012. • les actuacions en que sigui possible es prioritzarà l’aplicació en centres escolars, per exemple, intentant aplicar les accions del PEMEEM en aquests edificis. Resultats procés participatiu 20 Convenció Ajuntament+Sostenible A continuació, es presenta la relació d’actuacions segons el resultat percentual de grau d’acord obtingut al procés participatiu. Línies d’actuació ordenades segons el grau d’acord Línies d’actuació Acord Desacord 3.1 Minimització del consum d’aigua. 99% 1% 3.2 Continuació del Pla per l’estalvi d’aigua en dependències i serveis municipals. 97% 2% 1.1 Aprovació i implementació del Pla d’Estalvi i Millora Energètica en edificis municipals (PEMEEM) I: objectius a curt termini. 95% 3% Millorar el plec de contractació de neteja i recollida de residus de les dependències municipals: Incorporant bujols reciclats i 2.2 dispensadors industrials de paper (WC i mans) i incorporant la 95% 4% responsabilitat de l’empresa de gestionar els residus i certificar la seva gestió. 4.2 Compliment dels estàndards normatius vigents en la construcció, rehabilitació i projectes en l’espai públic. 95% 2% 1.2 Increment de l’eficiència energètica en la il·luminació i la climatització de les dependències municipals. 94% 4% 8.3 Incorporació del Pla A+S a cadascun dels Sectors, Districtes, Empreses i Instituts municipals. 94% 3% 8.5 Consolidació de la comunicació d’actuacions i resultats d’ambientalització interna. 94% 4% 2.1 Assoliment del 100% de consum de paper reciclat i minimització del consum en la impressió. 93% 6% 2.7 Consolidació i millora de la recollida selectiva. 93% 6% 7.3 Incorporació de criteris ambientals en la formació dels treballadors municipals. 93% 5% 8.4 Consolidació del Pla A+S a través de canals i plataformes municipals ja existents. 93% 3% 4.4 Creació d’estàndards d’excel·lència ambiental en la construcció, rehabilitació i projectes en l’espai públic. 91% 3% 7.2 Definició d’objectius generals d’ambientalització que cada Sector, Districte, Empresa i Institut municipal pugui concretar. 91% 7% 2.5 Minimització del consum de material d’oficina mitjançant noves tecnologies i l’ús compartit. 91% 8% 5.1 Inclusió del respecte als convenis bàsics de l’Organització Internacional del Treball (OIT) en els plecs de clàusules tipus. 91% 3% 8.1 Consolidació de les bases (documents normatius) ja existents del Pla A+S. 91% 5% 2.6 Estendre l’ús i compra de material d’oficina sostenible. 90% 9% 4.5 Gestió i consolidació de l’ambientalització d’obres. 90% 3% 1.4 Increment de la producció i consum d’energia de fonts renovables a tots els edificis municipals (mitjançant instal·lació i contractació). 89% 8% 4.1 Implementació de l’ambientalització d’obres. 89% 5% 1.3 Aprovació i implementació del Pla d’Estalvi i Millora Energètica en edificis municipals (PEMEEM) II: objectius a mig/llarg termini. 88% 7% 4.3 Incorporació de pintures i vernissos ecològics en el manteniment d’edificis municipals. 88% 8% 6.2 Millora del conveni col·lectiu per arribar a un salari mínim de 1.000 euros. 88% 8% 7.1 Posicionament del Pla A+S al més alt nivell de l’organització. 88% 6% Resultats procés participatiu 21 Convenció Ajuntament+Sostenible Línies d’actuació ordenades segons el grau d’acord Línies d’actuació Acord Desacord 2.3 Facilitar la recollida externa per garantir l’èxit de la recollida selectiva interna. 87% 10% 2.4 Minimització del consum de paper en la difusió d’informació. 87% 11% Modificació progressiva i control dels requeriments associats a la 5.2 certificació del respecte als convenis bàsics de l’Organització 87% 5% Internacional del Treball (OIT) en els plecs de clàusules tipus. 8.2 Establiment de paràmetres o indicadors per visualitzar millor el Pla A+S. 87% 9% 6.1 Creació de l’Oficina Virtual d’Assistència a la Contractació Responsable. 79% 12% Resultats procés participatiu 22