Estudi Sectors Tecnològic i Digital Barcelona 2014 ECOMMERCE&TECH BARCELONA Observatori Sectorial Índex Introducció 3 Resum Executiu 4 Indicadors - start-ups/empreses 7 Indicadors - ingressos 13 Indicadors - finançament 16 Anàlisi de necessitats 20 Resumint 22 Conclusions 24 Metodologia 26 2 Introducció Ecommerce&Tech Barcelona, a través de l’Observatori L’estudi té com a punt de partida el primer informe del sector Sectorial de l’Associació, ha elaborat el seu primer estudi sobre digital de Barcelona1 elaborat per Manuel Matés (Necotium) i el sector de les empreses d’internet i mobile amb activitat a publicat l’any 2012, on posa de relleu el potencial de Barcelona Barcelona. com a hub tecnològic internacional i principalment al sud d’Europa. Els resultats d’aquest estudi mostraven l’impacte de L’estudi te l’objectiu de obtenir la imatge del sector avui dia - les primeres 20 empreses del sector tecnològic de Barcelona a corresponent al tancament de l’exercici econòmic de l’any nivell de contractació (5.000 professionals), xifra d’ingressos 2014 - mitjançant una sèrie de indicadors de l’activitat que, agregada (més 2.000M€) i presència internacional (més de 40 periòdicament actualitzats, han de permetre mesurar la països), evolució i l’impacte general de les empreses d’internet i mobile a la ciutat de Barcelona. Agraïr al conjunt de participants a l’estudi la voluntat i la paciència per a fer aquest primer pas per recollir l’activitat del El present estudi recull els principals resultats del conjunt sector a Barcelona. d’indicadors definits per l’Observatori per a mesurar el volum de contractació de professionals, la facturació, la presència Esperem que aquest primer estudi del sector tecnològic de internacional, la fase del projecte i las fase de finançament de Barcelona resulti d’interés. les empreses que hi han participat. Addicionalment, s’ha preguntat tant a start-ups com a empreses consolidades, quines serien les seves prioritats i preferències en relació a algunes variables que han estat considerades claus per a l’èxit d’alguns dels principals ecosistemes tecnològics de referència internacional, com són (1) "Barcelona E-Commerce: Un cluster líder en el Sur de Europa" Berlin, Londres o Tel Aviv. Profesor Manuel Matés, Març 2012. http://goo.gl/xyZtRP 3 Resum Executiu 4 Resum Executiu Facturació 2014 Contractació 6.000M€ 9.500 professionals Presencia internacional Activitat en mercats internacionals Més de 50 països 60% empreses enquestades Edat mitjana empreses i start-ups start-ups del sector creades 2014 4,8 19% anys empreses enquestades 5 Indicadors 6 Start-ups i Empreses 7 Indicadors Edat start-ups i empreses Promig 4,8 anys 49% El promig de durada de les start-ups i empreses que h an p a r t i c i p a t en l a enquesta és de 4,8 anys. El 49% van ser creades 19% abans de l’any 2010. 14% En el període 2013-2014, s’han creat el 33% de les 9% 9% start-ups i empreses que composen la mostra Anterior 2010 2011 2012 2013 2014 8 Indicadors Model de negoci: Clients B2B B2B 41% 41% B2B/C 33% El major percentatge dels models de negoci en la relació amb els clients correspon al business to business amb gairebé un 41%, seguit pel B2C model mixt de relació business to business i business to consumer amb un 33%. 26% Finalment, gairebé el 26% dels enquestats tenen un model business to consumer. 9 Indicadors Sectors Media Media 29% Software 24% 29% Ecommerce 18%Travel & leisure 9% Social Networking 4% El sector media, que inclou Gaming 3% classificats, video, música, a d t e c h , c r e a d o r s d e Mhealth/Ehealth 3% continguts, …. és el de major Edtech 2% presència amb un 29% del conjunt de la mostra. Fintech 2% El software, l’ecommerce i el Hardware 1% travel & leisure són els altres sectors predominants entre Telecom 1% les empreses enquestades. Others 5% 10 Indicadors Participació en programes incubació-acceleracció A continuació s’inclouen les entitats, organitzacions i programes indicats per les start-ups a les enquestes: 33% AntaiVentureBuildersBarcelona Activa (Growth Academy w/IESE; MIT) Barclays Accelerator (Powered TechStars) BStartUp10 de les start-ups Conector Startup AcceleratorEGI Group enquestades hi Fundación InleaGrupo Intercom han participat Imagine K12 (USA) Incube Incubio Investment Readiness Program (UK) Salle Technova BCN Seedrocket Startupbootcamp (ALE) UAB - Parc de Recerca Wayra 11 Indicadors Presència Internacional 60% UK 35%França 34% Itàlia 34% Mèxic 29% El 60% dels enquestats manifesten EUA 28% tenir activitat fora de l ’estat Colòmbia 25% espanyol. Brasil 25% Els principals mercats europeus són: Alemania 24% Regne Unit (35%), França (34%), i Holanda 22% Itàlia (34%), seguits més de lluny per mercats com Alemanya (25%), Xile 22% Holanda (23%) i els països nòrdics Països nòrdics 20% (22%). Bèlgica 18% L’activitat de les empreses i start-ups Argentina 17% de Barcelona al continent americà, Irlanda 14% es concentra als EUA (29%), Brasil (27%), Colòmbia (27%) i Xile (23%) Singapur 14% i en menor mesura l’Argentina Rússia 13% (18%). Xina 7% Japó 7% Corea 6% 12 Ingressos 13 Indicadors Fase Empresa: Seed to Revenue 83% En desenvolupament/Projecte preparat 17% de les start-ups Inferiors a 100K 21% enquestades facturen Entre 100K i 500K 14% Per l’exercici 2014, de les start- Entre 500K i 1M 5% ups i empreses en fase de revenue, el 21% de les empreses enquestades han tingut una xifra Entre 1M i 3M 14% de negoci inferior als 100.000€, mentre que un 30% ho ha fet entre 1M€ i 10M€. Destacar que Entre 3M i 10M 16% un 13% ha tingut una xifra de negoci superior als 10M€. Aproximadament el 17% dels Superiors a 10M 13% enquestats està en fase seed, en preparació o de llençament de projecte. 14 Indicadors Relació model negoci - ingressos B2C 92% Les empreses i B2B 5% start-ups B2C facturen el B2B/C 3% 92% del total de les Les empreses i start-ups amb un empreses enquestades model de negoci B2C facturen el 92% dels ingressos agregats del conjunt de les enquestades. Les empreses amb un model B2B o B2B/B2C, tot i ser més nombroses, facturen conjuntament el 8% del total. 15 Finançament 16 Indicadors Finançament 52% enquestats han rebut inversió Friends, Fools & Family 20% BA-VC Business Angels 30% En relació al mix de finançament que han rebut les empreses i start-ups, els Business Angels lideren la inversió en capital amb un 30%, seguits dels VC i Venture Capital 22% F F F, a m b u n 2 2 % i u n 2 0 % , respectivament. En relació al finançament mitjançant Prèstecs públics (ENISA, CDTI, ICF, ....) 39% deute, els prèstecs públics (ENISA, CDTI, ICF) detaquen com l’instrument més emprat per les empreses amb un Bancs 17% 39%, seguit del finançament bancari amb un 17% Inversors Internacionals Altres 4% Alguns dels orígens més repetits EUA, França, UK, Itàlia, Suïssa, Bèlgica i Àustria. 17 Indicadors Perfils professionals demandats 60% desenvolupadors Developers / Programmers 60% programadors - perfil més sol·licitat Marketing 48% Sales 5% Segons les enquestades, el perfil m é s d e m a n d a t é s e l d e desenvolupadors/programadors en un 60% de les respostes. El Business Development 1% segon perfil més sol·licitat és el del professionals del marketing amb un 48%. 18 Indicadors Perfils directius més demandats CEO 6% 21% Chief Technological CIO 4% Ofiicer CTO 21% En perfils directius, els més CMO 18% demandats són Chief Technical Officer (21%), Chief Marketing Officer (18%) i en menor mesura Chief Operating Officer (7%). COO 7% CDO 1% 19 Anàlisi necessitats 20 Indicadors Anàlisi de Necessitats Talent Accés a talent 4,39Premsa - Publicitat 3,56 Marc legal i fiscal adaptat 3,25 Les empreses han valorat algunes de les variables considerades clau per a Contractació talent internacional 3,13 la consolidació dels ecosistemes tecnològ ics internac iona ls de Marc Regulatori 3,13 referència (Londres, Berlin, …) Accés a partners tecnològics 3,08 L’accés a talent es la necessitat considerada més important, seguida Accés a finançament 2,99 de l’accés a la premsa-publicitat i un marc legal i fiscal adaptat a les característiques de les start-ups i Accés a infraestructures 2,85 empreses del sector tecnològic. Mentors i Smart Money 2,69 Valoració sobre 5 Accés Administració 2,64 21 Resumint 22 Resumint 1. Augment de la xifra d’ingressos fins els 6.000M€ (Estudi1 Prof. Matés publicat 5. Finançament l’any 2012 - 2.000M€). • Inversió en capital 2. El número de professionals contractats per empreses tecnològiques amb base • El 52% de les empreses i start-ups de la mostra han estat invertides a Barcelona, ha arribat fins els 9.500 (per 5.000 professionals a l’estudi de per Business Angels i Venture Capital 2012). Aquest augment ve donat tant pel creixement orgànic dels projectes • Deute consolidats, com per l’augment dels emprenedors que empenyen els seus • El 39% de les empreses enquestades han rebut finançament dels projectes personals i creen noves start-ups. programes públics de suport a les Empreses (ENISA, CDTI, ICF,…) 3. Fotografia de les start-ups i empreses tecnològiques a BCN • Creixement-capitalització: Empreses del sector han sortit a la borsa • Sector jove espanyola-MCE (Edreams-Odigeo) i d’altres (Only-Apartments) han optat • Edat promig de les start-ups i iempreses sector: 4,8 anys pel MAB - mercat alternatiu bursàtil - com forma alternativa de capitalitzar- • Sector jove: el 19% de les empreses han estat creades l’any 2014 se • Models de negoci enfocat a un client majoritàriament B2B o B2B/B2C 6. Talent • Un percentatge molt significativa del conjunt dels ingressos sectorials • Els perfils professionals més demandats són els de desenvolupadors/ prové dels grans players B2C de l’ecosistema (el 92% d’ingressos del programadors - perfil més demandat - i màrqueting, conjunt) • A nivell directiu: CTO i CMO són els perfils més buscats • Principals àrees d’activitat: Media - que inclou classificats, Video, Musica, 7. Anàlisi de necessitats Agències de màrqueting digital, Advertising technologies, Continguts,, ... - , • Els enquestats prioritzen Software, Ecommerce i Travel&Leisure. • Accés de talent qualificat • El 33% han participat en algun programa d’incubació/acceleració públic o • Accés a premsa - publicitat, privat • Marcs legal i fiscal adaptats a les característiques del sector 4. Start-ups de Barcelona amb mercats globals • Major facilitat en la contractacio de talent internacional. • El 60% dels esquestats presents en mercats internacionals • Presència a més de 50 països • Principals àrees • Europa: UK, França Italia • Amèrica: Mèxic, EUA, Colòmbia i Brazil • Àfrica: Sud Àfrica • Àsia: Singapur, Japó, Xina (1) "Barcelona E-Commerce: Un cluster líder en el Sur de Europa" • Oceania: Austràlia Profesor Manuel Matés, Març 2012. http://goo.gl/xyZtRP 23 Conclusions 24 Conclusions Des de la publicació l’any 2012 dels indicadors En relació a la inversió, el ecosistema local ja compta Cal ser, però conscients que queda molt camí per d’activitat que van servir de base per iniciar la amb firmes de VC consolidades - com Nauta Capital, recòrrer. L’accés al talent, l’atracció d’inversió, trajectòria d’Ecommerce&Tech Barcelona, el sector Active Venture Partners o Inveready Technology empreses i talent internacionals a la ciutat, la millora ha evolucionat positivament tant en facturació Investment Group, per citar-ne algunes -, fons de dels processos administratius, l’adaptació dels marcs agregada -de 2.000€ a 6.000€- com en el número capital risc, com CaixaCapitalRisc, Angel funds com legal i fiscal, el finançament, els marcs regulatoris, són de professionals contractats per les empreses i start- Antai BA, Cabiedes & Partners, Necotium, Sputnik, alguns dels reptes que s’han d’enfrontar amb decisió ups amb activitat a la ciutat de -de 5.000 a 9.500- i la 101 Start-Ups i xarxes d’inversors com BANC, per seguir en la línia de consolidar el sector orientació internacional. ESADE BAN, EIX Technova, IESE, Keiretsu, Seed tecnològic a la ciutat. Rocket. Cal afegir, i aquest és un fet de molta En els darrers anys, la ciutat ha estat capaç de fer lluir rellevància, que empreses com Privalia, Scytl o Dit això, considerem, i els indicadors així ho de manera excepcional el Mobile World Congress, SocialPoint amb el suport d’aquests inversors locals ratifiquen, que el sector va en la via correcta per d’atreure projectes internacionals de gran pes com han aconseguit atreure inversors internacionals de aconseguir l’objectiu global de posicion Barcelona EBay Enterprises, Rakuten, king.com, Schibsted Media prestigi a Barcelona. Un signe més del creixement com el referent tecnològic del sud d’Europa. Group o Airbnb i de seguir consolidant un del sector són les vendes d’empreses de Barcelona a ecosistema on es troben els incumbents com empreses internacionals en els darrers anys - Simplement, cal estar-ne convençuts i apostar de Edreams-Odigeo, Privalia, Atrapalo, Trovit, Grup Ducksboard/NewRelic; Data Republic/KantarMedia; manera encara més decidida pel sector. Intercom o Scytl, star t-ups consolidades com PasswordBank/Symantec; Icebergs/Pinterest ; SocialPoint, Akamon, TradeInn, bodas.net i d’altres Wuaki.tv/Rakuten; Anuntis/Schibsted; Polymita/ més recents com Kantox, Miscota, Holaluz, Tiendeo, RedHat i més recentment Trovit/Next, Zyncro /Rio Marfeel. Paranà, SitMobile/Soprano - les rondes tancades recentment per SocialPoint (48M€), Scytl (104M€ - La evolució dels darrers anys ha posat de manifest 2014) i sortides a borsa- MCE -(Edreams Odigeo). que el sector basa principalment el seu creixement en dos eixos bàsics: el talent i la inversió. El mix que ofereix Barcelona per a les empreses del sector tecnológic és atractiu. Al reconegudíssim life Les start-ups i empreses del sector tech són style se li suma la evolució positiva en factors que es organitzacions escalables i d’alt creixement, consideren claus en la consolidació dels ecosistemes especialment intensives en recursos humans tecnològics de referència con Londres, Berlín o més qualificats. Les dades recollides a l’estudi confirmen recentment Nova York: el suport de l’Administració, que el número de professionals contractats per les iniciatives tractores (com la Mobile World Capital), empreses del sector ha augmentat de manera incubadores i acceleradores públiques i privades notòria i l’accés al talent qualificat és el factor més (SeedRocket, Conector …), universitats i escoles de ben valorat en l’anàlisi de necessitats empresarials. negoci de primer nivell, firmes de VC i business angels que inverteixen en projectes locals i firmes de serveis empresarials (enablers) especialitzades en emprenedoria. 25 Metodologia 26 Metodologia El present estudi abasta start-ups i empreses dels sectors entrevistes. Es possible que empreses i start-ups susceptibles tecnològic i digital amb activitat a la ciutat de Barcelona. de formar part de l’estudi, no n’hagin format part. Per properes edicions, convidem i animem a participar al conjunt A fi de desenvolupar el present estudi, s’ha definit com a de empreses que conformen l’ecosistema tecnològic de empreses i start-ups del sector tecnologic i digital a aquelles Barcelona. que desenvolupen i lliuren els seus productes o serveis a través d’Internet o fan servir la plataforma mobile. Aquesta El present estudi ha estat coordinat i elaborat pel Professor definició inclou empreses que desenvolupen plataformes i Manuel Matés i el director general d’Ecommerce&Tech eines per serveis web i mobile. Així doncs les empreses que Barcelona, Miquel Martí. amb la participació dels membres de conformen el conjunt de la mostra són aquelles incloses en els l’Observatori Sectorial de l’Associació Ecommerce&Tech següents grups: media, software, ecommerce, travel&leisure, social Barcelona. networking, gaming, mhealth, edtech, fintech, hardware, telecom and services. L’estudi es basa principalment en les dades recollides en la Enquesta Sectorial 20142 dissenyada per l’Observatori Sectorial d’Ecommerce&Tech Barcelona. L’enquesta, que té l’objectiu de ser un estudi continuat i viu de l’activitat de l’ecosistema, te el fi de recollir els principals indicadors d’activitat de les start-ups i empreses consolidades amb base a Barcelona i que conformen l’ecosistema de la ciutat. S’han completat les dades amb fonts públiques d’informació i entrevistes amb les empreses. En el conjunt de l’estudi han participat 150 empreses i les dades obtingudes, facturació i número de professionals contractats, corresponen al tancament de l’exercici 2014. Degut a la dificultat de la recollida d’informació, algunes de les dades empresarials han estat estimades segons fons públiques d’informació i 2 Ecommerce&Tech Barcelona: Enquesta Sectorial 2014: goo.gl/G2hYPC 27 Ecommerce&Tech Barcelona compta amb el suport de Global Corporate 28 Ecommerce & Tech Barcelona   C/ Escoles Pies, 102   08017 Barcelona   Tel: 636 293 782    www.ecommercetechbcn.com    @ecommtech_bcn