Informe sobre el soroll 3 de maig de 2012 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 Índex: 1. Ciutat Vella, un lloc per viure-hi 2. El soroll és un element pertorbador de la convivència 3. Objecte de l’actuació: els eixos d’oci nocturn 4. Objectius de la campanya 5. Calendari 6. Dades primer trimestre 2012 7. Enfocament operatiu: I. Mitjans específics II. L’anàlisi mensual de les dades 8. Prioritats d’actuació I. Els establiments d’oci nocturn II. La via pública i el seu ús intensiu a partir de les 23h III. Els promotors nocturns 9. Formes d’actuació I. La col·laboració público-privada II. La comunicació III. Els mitjans d’intervenció administrativa 2 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 01 Ciutat Vella, un lloc per viure-hi 3 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 1. Ciutat Vella, un lloc per viure-hi • El Govern fa una aposta per fer del Districte un lloc amb una bona qualitat de vida. • Ciutat Vella, espai de barreja d’usos. • Ha de ser possible compaginar la indústria d’oci nocturn amb l’espai residencial. • El soroll, un problema en augment per molts factors (normativa del tabac, venda ambulant, increment del turisme, visitants molt joves...). • Combatre el soroll, una prioritat per poder garantir el descans dels veïns. 4 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 02 El soroll és un element pertorbador de la convivència 5 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 2. El soroll és un element pertorbador de la convivència (I) INCIDÈNCIES PER SOROLL A CIUTAT INCIDÈNCIES PER SOROLL A VELLA CLASSIFICADES PER TEMA. CIUTAT VELLA. Evolució trimestral 2008-2012 Evolució anual 2008-2012 5.000 5.000 4.500 4.500 4.000 4.000 3.500 3.500 3.000 3.000 2008 2.500 Soroll/música 2009 2.500 2010 2.000 Persones en espais públics 1.500 Sorolls de locals 2.000 2011 Sorolls de festa en espai públic 2012 1.000 1.500 Total 500 1.000 0 500 002200022 Trimestre Trimestres 6 Incidents 2008, T1 2008, T2 2008, T3 2008, T4 2009, T1 2009, T2 2009, T3 2009, T4 2010, T1 2010, T2 2010, T3 2010, T4 2011, T1 2011, T2 2011, T3 2011, T4 2012, T1 Incidents Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 2. El soroll és un element pertorbador de la convivència (II) Número d’incidents per sorolls cada mil Incidències per barris. habitants. Dades del darrer trimestre de 2011 7 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 2. El soroll és un element pertorbador de la convivència (III) Mapa dels carrers amb un nivell d’immissió sonora superior a 65 dBA durant la nit. •<65 dBA •65-67 dBA •67-70 dBA •>70 dBA 8 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 03 Objecte de l’actuació: Els eixos d’oci nocturn 9 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 3. Objecte de l’actuació: Els eixos d’oci nocturn 3 eixos d’intervenció preferents: - Eix Passeig del Born – Passeig del Born (i adjacents), Mirallers, Sombrerers, Montcada, Plta Montcada, Mosques, Argenteria, Flassaders, Banys Vells, Esparteria, Plaça de les Olles, Plaça Santa Maria, Rec, Comerç. - Eix Plaça Reial-Escudellers – Plaça Reial, Ferran (i adjacents), Plaça del Teatre, Escudellers, Nou de Zurbano, Avinyó, Francesc, Obradors, Rull, Plceta Sant Francesc, Plaça George Orwell, N’Aglà, Vidre, Rauric, Nou de Sant Francesc, Escudellers Blancs, Còdols, Joaquim Xirau. - Eix Raval Sud: – Nou de la Rambla (i adjacents), Lancàster, Guàrdia, Est, Arc del Teatre, Santa Mònica, Montserrat. Aquestes zones s’aniran ampliant a mesura que els resultats evolucionin cap a altres espais del Districte 10 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 04 Objectius de la campanya 11 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 4. Objectius de la campanya • Mantenir la tendència a la reducció de soroll per assolir nivells que no pertorbin la convivència. • Redissenyar la intervenció administrativa, amb més comunicació i diàleg amb el sector i corresponsabilitzant l’empresariat. • Garantir l’adequació permanent de les activitats a les llicències vigents i augmentar la fermesa en la reacció municipal en cas d’incompliment. • Intervenir de forma multidisciplinar a la via pública, amb un caràcter més dissuasori, que impedeixi concentracions i activitats il·legals, amb accions específiques per cada causa. • Fer, a mitjà termini, una aposta per un oci nocturn cívic, corresponsable, que expulsi les actituds més de consum més intensives. 12 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 05 Calendari 13 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 5. Calendari • Gener-març: – Treballs previs – Anàlisi i seguiment de les queixes a Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra – Augment de la intervenció administrativa – Trobada amb establiments eixos oci nocturn – Inspeccions nocturnes tècniques • Abril-juny: – Presentació de l’informe al Plenari – Disseny de la campanya (dades anys anteriors i dades gener-abril de 2012) – Instal·lació de sonòmetres en eixos principals – Posada en funcionament equip interdisciplinar virtual del soroll (comunicació dilluns i divendres) – Desplegament de les principals línies d’intervenció: • Campanyes específiques contra la venda ambulant • Limitacions d’horaris de tancament per locals incomplidors • Campanyes específiques d’intervenció administrativa • Campanyes específiques d’inspecció (sorolls, activitat diferent a llicència, compliment horari, venda d’alcohol...) • Doble porta, limitadors i prohibició de venda de menjar en determinades condicions) – Redisseny de serveis laterals a la inspecció per afavorir la reducció del soroll (mobilitat, joventut, turisme, Medi Ambient...) – Inici de la campanya de comunicació (imatge, mims i promotors) – Reunions amb col·lectius i empresaris individuals • Juliol-setembre: – Anàlisi de les primeres dades objectives – Reformulació de les prioritats i obertura a altres eixos o carrers que superin certs db (A) • Octubre-novembre: – Finalització de la campanya. Anàlisi de resultats i resum de dades i objectius 14 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 06 Dades primer trimestre 2012 15 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 6. Dades primer trimestre 2012 Incidències per soroll a Barcelona i els seus districtes T1 2011 T2 2011 T3 2011 T4 2011 T1 2012 %Var T1 12-T1 11 Ciutat Vella 2.223 3.238 4.337 2.668 1.913 -13,95 Eixample 1.700 2.389 2.659 2.293 1.853 9,00 • Enguany s’alenteix el creixement de les incidències per soroll a la Sanctsi-Muotanttju,ïc un fet degut sobr1e.1to38t al1.8c5o2 mp2o.3r7t9ame1n.6t46que1.2p18resenta 7e,0l3 Les dCoirststricte de Ciutat Vella, o3n43 les i6n0c1idènc6i8e0s per50s3oroll 3e52n el prim2e,6r2 Sarrtirài-mSaents Gterrevasdi ’aquest 2012 dis6m61inue1i.0x6e7n g1a.2i1r5ebé 1.u10n9 14%872respecte31e,9l2 Gràmciaateix període de l’any passa7t7.7 1.208 1.469 1.001 798 2,70 Horta-Guinardó 599 1.009 1.291 813 618 3,17 N•ouA Bamrriés s, aquesta millora afect7a08tant 1e.1l4s4 terr1it.6o3r1is m1é.0s32sensi8b2l9es –al B1a7r,0ri9 SanGt Aòndtriceu, amb la ràtio d’incident5m92és alt9a56per 1h.2a3b9 itant,73la3 dism56in1ució és d-5e,2l4 San2t M1a,7rtí%- com les tipologies d1e.13s3orol1l.9q9u7 e m2é.5s80 s’ha1v.6i2e4n de1t.1e2r6iorat en -e0,l6s2 darrers mesos; així, les molèsties per persones a l’espai públic són, en Barcaeqlounaest trimestre, un 20% inf9e.9r5io8rs a15l.5m75atei1x9.p59e9ríod13e.4d89e 20101.118.0 2,23 16 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 07 Enfocament operatiu 17 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 7. Enfocament operatiu I. Mitjans específics – Xarxa de sonòmetres d’intempèrie (actualment instal·lats al c/ Escudellers, Pl. George Orwell i c/ Nou de la Rambla). – Campanya de comunicació – Control dels nivells sonors de les festes amb limitadors. – Pla de treball i equip de coordinació: • Districte de Ciutat Vella, Guàrdia Urbana, Medi Ambient i Serveis Urbans (control i reducció de la contaminació acústica) • Complementari: Turisme, Medi Ambient i Serveis Urbans (neteja), Joventut (altres) II. L’anàlisi mensual de les dades – Sonòmetres d’intempèrie. – Dels limitadors instal·lats als locals. – Controls realitzats per mims i promotors. – Queixes per soroll 18 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 08 Prioritats d’actuació 19 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 8. Prioritats d’actuació I. Els establiments d’oci nocturn – Activitats diferents de la llicència – Soroll – Manca de mesures de seguretat – Terrasses – Horaris de tancament II. La via pública i el seu ús intensiu a partir de les 23h – La Llei del tabac – Venda ambulant i aglomeracions a la via pública – Portes obertes, privatització del carrer – Menjar ràpid, consum al carrer – L’acumulació d’establiments i les zones intermitges – Locals polivalents i venda d’alcohol a partir de les 23h III. Els promotors nocturns – Promotors de grans aglomeracions – Rutes de bars – Promoció de consum de l’alcohol – Grups organitzats i concentracions a la via pública – Ús d’internet i captació massiva de clients 20 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 09 Formes d’actuació 21 Informe sobre el soroll| 3 de maig de 2012 9. Formes d’actuació I. La col·laboració público - privada – Les trobades amb els empresaris – La comunicació permanent amb Guàrdia Urbana – La corresponsabilització en el missatge II. La comunicació – Una campanya més intensiva – Un missatge corporatiu III. Els mitjans d’intervenció administrativa – Els mims, els promotors, Guàrdia Urbana i inspecció, conjuntament amb Hàbitat Urbà com a responsables de les polítiques – Els mecanismes de restauració de la legalitat • En els establiments • En la venda ambulant – Els procediments sancionadors – Les mesures de reducció horària – Les intervencions específiques en carrers especialment sorollosos – L’estudi específic de les situacions conflictives 22