Manual d’identitat visual w w w . a g e n d a b c n . c o m w w w . a g e n d a b c n . c o m Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m Índex 1. Identitat visual 5 1.1 La marca 7 1.2 Logotip en color (tipografi es) 9 1.3 Logotip en color (colors corporatius) 11 1.4 Logotip monocromàtic. Versió en positiu i en negatiu 13 1.5 Criteris de reproducció del logotip en positiu/negatiu sobre fons de color 15 1.6 Criteris de reproducció del logotip en positiu/negatiu en blanc i negre 17 1.7 Criteris de reproducció: logotip sobre fons fotogràfi c 19 1.8 Mides mínimes de reproducció 21 1.9 Tipografi a 23 1.10 Logotips Ajuntament i BSM 25 1.10.1 Logotips Ajuntament i BSM 27 1.10.2 Logotips Ajuntament i BSM, versió horitzontal 29 1.10.3 Logotips Ajuntament i BSM, versió vertical 31 2. Elements publicitaris 33 2.1 Flyer 35 2.2 A4 37 2.3 A5 39 2.4 Postal 41 2.5 Cartell 43 2.6 Opi 45 2.7 Banderola 47 2.8 Tanca publicitària 49 2.9 Anunci a mitja pàgina 51 2.10 Anunci - faldó 53 3. Senyalització 55 3.1 Plafó 57 3.2 Torreta 59 3.3 Bus 61 4. Altres 63 4.1 Bàner 65 3 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1. Identitat visual Aquest manual recull els elements gràfi cs i les seves normes d’aplicació als diferents mitjans per garantir la coherència en la imatge corporativa: • La marca: tipografi a i colors corpora- tius, així com la mida òptima de repro- ducció. • Aplicacions: pautes d’aplicació del logo- tip sobre fons de color o fotogràfi c. • Criteris de reproducció: normativa per aconseguir una reproducció perfecta de la marca als diferents mitjans gràfi cs. w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.1 La marca w w w . a g e n d a b c n . c o m La marca El Parc del Fòrum està formada pel símbol del parc, placa fotovoltaica (identifi cador gràfi c) i el nom (denominació de la institució). El seu disseny transmet valors com la diversió, la confortabilitat i la modernitat. Suggereix un ambient jove, lúdic i molt actual. A més, s’hi ha incorporat l’adreça de la pàgina web, per poder accedir més ràpidament a tota la informació. Les tres parts formen la identitat visual d’El Parc del Fòrum i, per tant, no es poden separar. 7 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.2 Logotip en color (tipografi es) w w w . a g e n d a b c n . c o m La tipografi a, com a element vincu- lant associat a la imatge d’El Parc del Fòrum, és primordial a l’hora de mante- nir una coherència gràfi ca. Les tipografi es corporatives utilitzades son: La FF Erikrighthand, aplicada sempre en caixa alta (majúscula). La News Gothic, aplicada sempre en combinació de caixa baixa (minúscula) i caixa alta (majúscula). w w w . a g e n d a b c n . c o m La News Gothic Bold, aplicada sempre en caixa baixa (minúscula). 9 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.3 Logotip en color (colors corporatius) w w w . a g e n d a b c n . c o m w w w . a g e n d a b c n . c o m w w w . a g e n d a b c n . c o m La reproducció del logotip Aquests colors s’utilitzaran La reproducció del logotip en s’haurà de fer utilitzant els co- quan l’aplicació del logotip color i en positiu es farà, pre- lors corporatius, que seran els sobre un fons de color no ferentment, amb el fons en co- següents: permeti una llegibilitat òpti- lor Pantone 108. ma amb els colors corpora- tius bàsics. Tinta plana Tinta plana Tinta plana Tinta plana Pantone 286 Black C Pantone 137 Pantone 108 Quadricromia Quadricromia Quadricromia Quadricromia C 100 C 0 C 0 C 0 M 75 M 0 M 50 M 10 Y 0 Y 0 Y 100 Y 100 K 0 K 100 K 0 K 0 Colors llum Colors llum Colors llum Colors llum R 0 R 0 R 255 R 255 G 74 G 0 G 162 G 221 B 153 B 0 B 0 B 0 Tinta plana Tinta plana Black C 50% Black C 50% Quadricromia Quadricromia C 45 C 45 M 35 M 35 Y 30 Y 30 K 0 K 0 Colors llum Colors llum R 155 R 155 G 160 G 160 B 165 B 165 11 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.4 Logotip monocromàtic w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip monocromàtic. Versió en positiu w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip monocromàtic. Versió en negatiu Es preveu l’ús de la marca en versió a una tinta quan les necessitats tècniques ho demanin (dia- ris, capçalera de fax...) 13 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.5 Criteris de reproducció del logotip en positiu/negatiu sobre fons de color Logotip en color (Pantone 286): s’aplica quan utilitzem 2 o 3 tintes planes. w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en color (C100-M75): s’aplica el logotip en color quan utilitzem 4 tintes o fons fotogràfi c. w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en negatiu: s’aplica sobre fons de color fosc o amb trames de més del 40%. Exemple: Pantone 286, trama del 100% w w w . a g e n d a b c n . c o m Pantone 286, trama del 50% w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en positiu: s’aplica sobre fons de color clar o amb trames inferiors al 40%. Exemple: Pantone 108, trama del 100% w w w . a g e n d a b c n . c o m Pantone 108, trama del 30% w w w . a g e n d a b c n . c o m 15 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.6 Criteris de reproducció del logotip en positiu/negatiu blanc i negre Logotip en positiu: s’aplica sobre fons blanc, o amb trames de gris inferiors al 40%. w w w . a g e n d a b c n . c o m Exemple: trama del 30% w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en negatiu: s’aplica sobre fons de color negre o amb trames superiors al 40%. w w w . a g e n d a b c n . c o m Exemple: trama del 60% w w w . a g e n d a b c n . c o m 17 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.7 Criteris de reproducció: logotip sobre fons fotogràfi c Logotip en color: s’aplica sobre fons fotogràfi c de color clar. w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en color (en taronja): s’aplica quan el fons fotogràfi c de color no permeti una llegibilitat òpti- ma amb els colors corporatius bàsics. w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en blanc i negre en negatiu, s’aplica sobre: - fons fotogràfi c de color fosc. - sobre fons de color quan el blau i taronja corporatius no tinguin una bona llegibilitat sobre el fons. - quan utilitzem 1, 2 o 3 tintes. w w w . a g e n d a b c n . c o m Logotip en blanc i negre en positiu, s’aplica sobre: - fons fotogràfi c de color clar. - sobre fons de color quan el blau i taronja corporatius no tinguin una bona llegibilitat sobre el fons. - quan utilitzem 1, 2 o 3 tintes. w w w . a g e n d a b c n . c o m 19 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.8 Mides mínimes de reproducció w w w . a g e n d a b c n . c o m 20 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 20 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 20 mm La mida mínima per a la reproducció de la marca és de 20 mm d’amplada, i s’ha de reduir o ampliar de manera proporcional. És important respectar aquesta mida per assegurar-ne una visualització correcta i no reduir-la més del límit establert. 21 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.9 Tipografi a d’El Parc del Fòrum Barcelona El Parc del Fòrum Barcelona Quan dins d’un text es faci referència a l’entitat (com a espai de celebració d’un es- deveniment), el nom El Parc del Fòrum Barcelona ha d’aparèixer amb la font corpo- rativa Trade Gothic Bold Two, amb el mateix cos de lletra que el text, amb un espai entre lle- tres (tracking) de 50 i amb el color corporatiu Pantone 286. Exemple 1 Exemple 2 Cil exeraestio delenibh ea Cil exeraestio delenibh acing euis nulla facinci el ea acing euis nulla facin- et laore dolore vel eraesto ci el et laore dolore vel consequ atinibh eu feum eraesto consequ atinibh ritus lum ipissi ea alis et, eu feum ritus lum ipissi sisi, El Parc del Fòrum ea alis et, sisi, El Parc Barcelonc. Sim vel iliquis del Fòrum Barcelona. nimrit veliqua metumsan Sim vel iliquis nimrit ve- hendreriure euis dolorper liqua metumsan hendre- ad molent nonullan utet riure euis dolorper ad lor. molent nonullan utet lor. 23 Manual d’Identitat Visual w w w. a g e n d a b c n . c o m 1.10 Logotips Ajuntament i BSM En aquest apartat es donaran les pautes d’aplicació dels logotips dels gestors de l’espai, Ajuntament de Barcelona i BSM, que s’han d’incloure obligatòriament amb els patrocinadors: • Versions dels logotips dels gestors de l’espai (blanc i negre, color) • Disposició dels logotips en horitzontal i ver- tical Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.10.1 Logotips: Ajuntament i BSM A l’espai reservat per als logotips dels pa- trocinadors, inclourem sempre els logotips dels gestors de l’espai: Ajuntament de Bar- celona i Barcelona de Serveis Municipals. Adjuntem les diferents versions de cada logotip. Versió en positiu Versió en negatiu Versió en color i en positiu Versió en color i en negatiu Versió en blanc i negre i en positiu Versió en blanc i negre i en negatiu 27 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.10.2 Logotips de l’Ajuntament de Barcelona i de BSM, versió horitzontal Els logotips de l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona de Serveis Municipals aniran, en aquesta versió, junts i alineats horitzontal- ment, segons la proporció marcada, i situats a l’extrem inferior dret de la peça (Ajuntament de Barcelona primer i Barcelona de Serveis Municipals després). Versió horitzontal en color i en positiu Versió horitzontal en color i en negatiu Versió horitzontal en blanc i negre i en positiu Versió horitzontal en blanc i negre i en negatiu 29 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 1.10.3 Logotips de l’Ajuntament de Barcelona i de BSM, versió vertical Els logotips de l’Ajuntament de Barcelona i de Barcelona de Serveis Municipals aniran, en aquesta versió, alineats verticalment a la dreta, segons la proporció marcada, i situats a l’extrem inferior dret de la peça (Barcelona de Serveis Municipals a sobre de l’Ajuntament de Barcelona). x/2 x/2 x x Versió vertical en color i en positiu Versió vertical en blanc i negre i en positiu x/2 x/2 x x Versió vertical en color i en negatiu Versió vertical en blanc i negre i en negatiu 31 Manual d’Identitat Visual w w w. a g e n d a b c n . c o m 2. Elements publicitaris En aquest apartat es donaran les directrius generals d’aplicació del logotip en els suports gràfi cs i publicitaris següents: • Suports gràfi cs: fl yer, A5 / postal, cartell • Suports publicitaris: opi, banderola, tanca • Anuncis en premsa Es defi nirà per a cada peça la proporció míni- ma d’aplicació del logotip per aconseguir-ne una bona llegibilitat. La ubicació del logotip no està defi nida, ja que considerem que vindrà determinada pel disseny de cada campanya publicitària. Es poden veure mostres d’ubicacions diferents del logotip als exemples de la part superior de cada pàgina. A l’espai reservat per als logotips dels patro- cinadors, inclourem sempre els logotips dels gestors de l’espai: Ajuntament de Barcelona i Barcelona de Serveis Municipals. w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.1 Flyer (10 x 21 cm) 10 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m w w w . a g e n d a b c n . c o m 35 mm Tot i que la ubicació del logotip d’El Parc del Fòrum no és fi xa, re- comanem que se situï a la part superior, per compensar visualment la situació dels logotips dels patrocinadors a la part inferior. Així dis- posarem de tota la part central per composar lliurement la publicitat. 25 mm espai reservat a patrocinadors i altres 8 mm 35 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.2 A4 (21 x 29,7 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 10 mm Vegeu les pautes per al w w w . a g e n d a b c n . c o m fl yer a la pàg. 35 i les del 60 mm cartell a la pàg. 43. 35 mm espai reservat a patrocinadors i altres 15 mm 37 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.3 A5 (14,8 x 21 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 10 mm Vegeu les pautes per al fl yer a la pàg. 35. w w w . a g e n d a b c n . c o m 45 mm espai reservat a patrocinadors i altres 25 mm 10 mm 39 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.4 Postal (10 x 15 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 10 mm Vegeu les pautes per al fl yer a la pàg. 35 w w w . a g e n d a b c n . c o m 30 mm 20 mm espai reservat a patrocinadors i altres 7,5 mm 41 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.5 Cartell (35 x 50 cm / 70 x 100 cm / 100 x 140 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m Exemple (35 x 50 cm) 20 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m És important que les 90 mm zones on col·loquem la marca d’El Parc del Fòrum, així com els logotips dels patrocina- dors tinguin un fons el més neutre possible per no crear confl icte de vi- sibilitat. Cal recordar que la mar- ca d’El Parc del Fòrum situada al lloc adequat pot potenciar les qua- litats de l’espectacle (gran capacitat, bona sonorització, especta- cularitat, fàcil accés, bona organització...) 65 mm espai reservat a patrocinadors i altres 25 mm 43 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.6 Opi (120 x 180 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 100 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m Vegeu pautes al cartell 400 mm a la pàg. 43 espai reservat a patrocinadors i altres 250 mm 100 mm 45 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.7 Banderola (90 x 120 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 50 mm 100 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 300 mm En aquesta peça hem de respectar els marges su- perior i laterals, ja que les banderoles van penjades i cosides per aquests punts (podem imprimir aquests marges, però és millor reservar-los per a un fons neutre). Recordem també que les banderoles estan situa- des per sobre de la línia visual normal del vianant i com a suport publicitari, els elements gràfi cs que espai reservat a patrocinadors i altres 150 mm conté han de cridar més l’atenció. 60 mm 47 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.8 Tanca publicitària (265 x 200 cm) Les tanques ens permeten integrar tots els elements gràfi cs (imatge de campanya + logotips), ja que dispo- sem d’un gran espai i podem aconseguir un resultat w w w . a g e n d a b c n . c o m més espectacular. A més, amb aquest suport tenim un temps més llarg de permanència visual que ens permet fi xar la campanya publicitària en el públic. 100 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 600 mm 250 mm espai reservat a patrocinadors i altres 100 mm 49 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.9 Anunci a mitja pàgina EL PERIÓDICO (28,1 x 18,9 cm) En premsa cal respectar sempre la mida del logotip d’El Parc del Fòrum, ja que la qua- litat de reproducció en diaris i revistes és més baixa i pot afectar la llegibilitat. w w w . a g e n d a b c n . c o m També és important disposar de les ver- sions correctes dels logotips per a anuncis en blanc i negre, i utilitzar arxius gràfi cs amb bona resolució (tiff, eps a 300 dpi a mida real). 10 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 50 mm 20 mm espai reservat a patrocinadors i altres 10 mm 51 w w w . a g e n d a b c n . c o m 2.10 Anunci - faldó LA VANGUARDIA (27,5 x 9,96 cm) Vegeu les pautes per a l’anunci a mitja pàgina a la pàg. 51 w w w . a g e n d a b c n . c o m 10 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 45 mm 7 mm espai reservat a patrocinadors i altres 20 mm 53 Manual d’Identitat Visual w w w. a g e n d a b c n . c o m 3. Senyalització Es mostren diverses aplicacions de la marca als suports principals de senyalització i publicitat exterior (plafons, torretes). La imatge corporativa es podrà aplicar sobre fons de color o sobre imatges, respectant els criteris de reproducció del capítol 1. w w w . a g e n d a b c n . c o m 3.1 Plafó (90 x 180 cm) w w w . a g e n d a b c n . c o m 100 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 300 mm Vegeu les pautes per al fl yer a la pàg. 35 i per al cartell a la pàg. 43 200 mm espai reservat a patrocinadors i altres 70 mm 57 w w w . a g e n d a b c n . c o m 3.2 Torreta Parc de Montjuïc (87 x 373 cm) 100 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m w w w . a g e n d a b c n . c o m 500 mm Vegeu les pautes per al Cartell a la pàg. 43 espai reservat 300 mm a patrocinadors i altres 100 mm 59 Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 3.3 Aplicació a bus En aquest suport és important respectar les proporcions del lo- gotip d’El Parc del Fòrum, ja que estan pensades per ser vistes des d’una distància mitjana. x w w w . a g e n d a b c n . c o m x / 20 x w w w . a g e n d a b c n . c o m x / 6 61 Manual d’Identitat Visual w w w. a g e n d a b c n . c o m 4. Altres Es defi neix la proporció de la marca en l’entorn multimèdia (exemple: bàner), per tal d’aconseguir una bona llegibilitat en aquests mitjans audiovisuals. Manual d’Identitat Visual w w w . a g e n d a b c n . c o m 4.1 Bàner (15 x 4 cm, aprox.) Als mitjans multimèdia hem de tenir en compte que la llegibilitat és menor (la resolució de pantalla és més baixa que la impresa), i els colors llum (RGB) es veuen diferents dels colors d’impressió (CMYK). Respectarem, per tant, les proporcions del logotip d’El Parc del Fòrum i utilitzarem el color corporatiu equivalent per a aquest mitjà. w w w . a g e n d a b c n . c o m 5 mm w w w . a g e n d a b c n . c o m 20 mm 7 mm espai reservat a patrocinadors i altres 5 mm 65