Segona edició: maig de 2008 1.2 Empadronament de menors Què és • El Padró és un registre de les persones que tenen residència a un municipi, en aquest cas, al municipi de Barcelona. • Totes les persones inscrites al Padró d’un municipi consten com a veïnes d’aquest i empadronar-se és una obligació que comporta certs drets, com ara l’assistència sanitària pública i l’escolarització bàsica dels fills i filles. • La inscripció al Padró és també una manera de justificar la residència habitual en un municipi determinat. L’empadronament és un requisit indispensable per a qualsevol tràmit relacionat amb la Llei d’estrangeria (reagrupaments familiars, arrelament laboral, arrelament social, etc). • Les persones menors d’edat s’han d’empadronar al domicili del seus pares o del tutor/a legal. A qui està adreçat • A totes les persones residents a la ciutat de Barcelona, incloent-hi els menors d’edat. Com es realitza • Adreçant la sol·licitud a l’Ajuntament de Barcelona i aportant la informació i la documentació necessàries. • Al Padró s’enregistra la informació relativa a les dades d’identificació personal (nom, cognoms i número d’identificació), al domicili de residència (adreça) i a les característiques sociodemogràfiques de la persona que s’empadrona (data i lloc de naixement, sexe, nacionalitat, nivell d’estudis, etc.). En cap cas se li demana si té o no regularitzada la seva estada al país. • Totes les persones empadronades tenen l’obligació de comunicar a l’Ajuntament de Barcelona qualsevol canvi relatiu a l’empadronament (canvi de residència al mateix municipi o fora d’aquest). EMPADRONAMENT DE MENORS 1.2 Empadronament de menors On es pot realitzar Hi ha tres formes de sol·licitar la inscripció en el Padró: • A través d’alguna de les Oficines d’Atenció al Ciutadà (OAC), amb la presentació de la documentació necessària. • Demanant l’enviament de la sol·licitud al telèfon 010 (preu trucada: 0,55 euros el primer minut i 0,10 euros el minut afegit). El ciutadà rebrà un sobre amb les instruccions per formalitzar l’empadronament i la documentació necessària. Aquest sobre s’haurà de retornar a l’Ajuntament. • A la pàgina de l’Ajuntament, www.bcn.cat, hi ha la sol·licitud que cal emplenar. El sol·licitant rebrà un sobre amb les instruccions per formalitzar l’empadronament i que indica la documentació que ha d’enviar. Aquest sobre s’haurà de retornar a l’Ajuntament. Quina documentació cal presentar • Tota la documentació que es requereix per empadronar-se ha de ser vigent. • Els ciutadans de nacionalitat estrangera han d’acreditar un dels següents documents: - Tarjeta de residència (expedida pel Ministeri de l’Interior espanyol) NIE. - Passaport. - Document d’identitat del seu país d’origen. • Els ciutadans de nacionalitat espanyola han de presentar el seu DNI, passaport o llibre de família. • Quan no surtin totes les dades dels pares a la documentació del menor, a més, caldrà presentar el llibre de família o la inscripció de naixement. • En cas de menors nascuts al territori espanyol i amb pares estrangers, el Registre Civil dóna als pares un llibre de família. El primer any el menor estarà exempt de presentar el passaport o permís de residència. A partir del naixement tindran dos anys per demanar la nacionalitat espanyola o tramitar la documentació, en funció de la seva nacionalitat. • En cas que els pares estiguin separats o divorciats i no visquin al mateix domicili, el menor ha d’estar empadronat al domicili de la persona que en tingui la custòdia i haurà de presentar un dels següents documents: - Sentència de separació o divorci. - Declaració conjunta dels pares respecte a quin serà el domicili del menor. 1.2 Empadronament de menors • En cas de família monoparental, s’haurà de presentar el llibre de família original. • En cas que sol·licitin l’empadronament persones que no siguin els pares del menor, és necessari justificar-ne documentalment la tutela legal o el consentiment exprés dels pares. • Cal tenir en compte que: - Els documents en què no sigui possible identificar les dades necessàries per fer el tràmit, caldrà demanar al ciutadà un certificat del seu consulat per completar-les. - Quan els documents no s’entenguin, ja sigui per l’idioma o per les grafies, cal portar l’original i la traducció feta pel seu consulat o per un traductor jurat. - En cas de fer el tràmit personalment a una Oficina d’Atenció al Ciutadà, cal presentar els documents originals; no s’admeten fotocòpies. Aquesta fitxa s’ha elaborat a partir de la informació obtinguda del Manual de procediments per als professionals dels serveis socials de l’Ajuntament de Barcelona.