Primera edició: maig de 2008 5.1 Serveis i recursos de suport per a l’accés a l’habitatge Què és • Promoció de l’accés a l’habitatge de la població en general. A qui està adreçat • A les persones que estan buscant un habitatge. En general, els recursos públics de suport per a l’accés a l’habitatge estan adreçats a tota la població i als nouvinguts que comptin amb una situació legal regularitzada. Com es realitza • Per obtenir informació sobre l’habitatge públic a la ciutat i els ajuts per a la rehabilitació, així com informació general sobre habitatge, cal adreçar-se a qualsevol de les oficines de l’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona. • Per obtenir informació sobre les borses d’habitatge i els ajuts per al lloguer, hi ha dues opcions: a) Patronat Municipal de l’Habitatge - Borsa d’Habitatges per al Lloguer Social de Barcelona: · Servei de mediació en el parc d’habitatges privat i captació d’habitatges. · Assessorament tècnic i jurídic. · Pòlissa d’assegurança de caució contra el risc d’impagament del lloguer amb una durada de 2 anys. · Seguiment de la relació contractual entre propietari i llogater, i de l’ús i gaudi de l’habitatge. · Tramitació de les sol·licituds d’ajuda per a la posada al dia de l’habitatge. · Avaluació, tramitació i seguiment de les sol·licituds dels ajuts al lloguer de la Direcció General d’Habitatge de la Generalitat de Catalunya. - Pla de Suport per l’Accés a l’Habitatge (només per a persones derivades pels serveis socials d’atenció primària de Barcelona): · Gestió i assessorament en la signatura del contracte. · Cobertura en les despeses inicials (de contractació, fiança d’un mes de lloguer, primer mes de lloguer, alta de subministraments). · Equipament inicial de l’habitatge: mobles, electrodomèstics. · Arranjaments inicials de l’habitatge per assolir els mínims d’habitabilitat. · Assegurança de caució contra el risc d’impagament durant tota la durada del contracte, si s’escau. · Ajuts al lloguer per a col·lectius amb dificultats. b) Servei d’Habitatge Jove El Servei d’Habitatge Jove és un servei dependent de la Direcció de Joventut que informa, orienta, assessora i tramita qüestions relacionades amb l’accés a l’habitatge per a la gent jove de Barcelona. SUPORT PER A L’ACCÉS A L’HABITATGE 5.1 Serveis i recursos de suport per a l’accés a l’habitatge - Informació, orientació i assessorament: · Espai ininterromput d’informació i orientació a joves entre 18 i 35 anys de dilluns a divendres de 9 a 19 h. · Informació pel que fa al lloguer, compra i autopromoció de l’habitatge. · Informació sobre les promocions dotacionals d’habitatges. · Assessorament jurídic i tècnic als joves que cerquin o tinguin un habitatge de lloguer i/o de propietat. · Tramitació de sol·licituds d’informació sobre habitatge dotacional a Barcelona. - Borsa Jove d’Habitatge: · Captació d’habitatges a propietaris de pisos buits i/o que vulguin llogar a joves, amb una inspecció i inventari exhaustiu de pisos i comprovació de la situació legal del pis. · Assessorament a joves i propietaris dels drets i deures de la relació contractual en lloguer d’habitatges. · Negociació i rebaixa del preu (respecte el mercat privat de lloguer) dels pisos de la Borsa. · Recollida i registre de sol·licituds d’inscripció als joves amb els següents requisits: - Tenir entre 18 i 35 anys. - Que almenys un dels llogaters tingui un salari que superi 1,5 vegades l’IPREM (748,80 euros/mes en total) amb contracte fix. Si no es compleix aquest requisit, un aval salarial o immobiliari. - Que el lloguer no superi el 30% dels ingressos de l’arrendatari o arrendataris. · Conciliació, redacció atenent la legislació i signatura del contracte de lloguer. · Tramitació, si s’escau, de les assegurances de caució i multirisc per un any. · Seguiment i mediació de conflictes durant la duració del contracte. - Gestió i tramitació d’ajuts: Ajuts al lloguer per a menors de 35 anys del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya: · Atenció i orientació informativa. · Recollida i comprovació de la documentació requerida. · Requisits: - La renda del lloguer ha de ser com a mínim de 90 euros al mes. - Els joves que viuen en el pis han de tenir uns ingressos anuals no superiors a 2,5 vegades l’IPREM 2005 (1 membre, 21.924 euros; 2 membres, 22.602,06 euros; 3 membres 23.574,19 euros; 4 membres, 24.913,64 euros; 5 o més membres, 26.414,46 euros). - Els ingressos mínims anuals de la unitat de convivència han de ser de 5.500 euros. - El contracte de lloguer no pot estar signat entre parents fins a segon grau de consanguinitat. · Subvenció: - Serà d’entre un mínim de 20 euros i un màxim de 240 euros mensuals, d’acord amb la diferència que hi hagi entre la quantitat abonada al propietari i el preu del lloguer just. Aquest preu de lloguer just està fixat en el 30% dels ingressos que estan entre 1 i 2’5 vegades l’IPREM, o en el 20% dels ingressos de menys d’1 vegada l’IPREM. - El temps màxim de l’ajut és indefinit, amb revisió anual. Ajuts a l’emancipació per a lloguer o compra d’habitatge per a menors de 35 anys de la Secretaria de Joventut: · Atenció i orientació informativa. · Recollida i comprovació de la documentació requerida. · Gestió i tramitació dels volants de certificats de convivència. · Tramitació a l’aplicatiu informàtic i lliurament de la documentació a la Generalitat. · Requisits: - Tenir entre 18 i 35 anys. - Ser resident a Catalunya des de fa 2 anys o més. - Haver comprat o llogat un habitatge a Catalunya en els darrers sis mesos. - Que els ingressos durant el 2006 suposin com a mínim, en cas de compra, un 5% del preu de venda de l’habitatge i en cas de lloguer, 5.500 euros. En ambdós casos, els ingressos màxims de la unitat familiar han de ser de 46.000 euros. · El límit del crèdit és de 24.000 euros. 5.1 Serveis i recursos de suport per a l’accés a l’habitatge Renda Bàsica d’Emancipació del Ministerio de la Vivienda: · Atenció i orientació informativa. · Recollida i comprovació de la documentació requerida. · Requisits: - Tenir entre 22 i 30 anys (la prestació s’interromp quan es compleixen els 30 anys). - Disposar d’una font regular d’ingressos que no superin els 22.000 euros bruts anuals (inclosos treballadors per compte d’altri, per compte propi, becaris i perceptors d’una prestació social pública de caràcter periòdic). - Acreditar una vida laboral com a mínim de 6 mesos d’antiguitat o una durada prevista de 6 mesos comptats des del dia de la sol·licitud. - El contracte de lloguer del pis ha d’estar a nom del sol·licitant o, almenys, ha de ser un dels signants. No s’accepten els que tinguin durada inferior a 11 mesos. - Els estrangers no comunitaris han de tenir la residència legal permanent a Espanya. - El receptor no pot tenir un patrimoni superior a 108.182,18 euros. - El receptor no pot tenir un contracte de lloguer amb un parent fins a segon grau de consanguinitat i afinitat. - El receptor no pot tenir un habitatge en propietat excepte que no en disposi del dret d’ús o gaudi, o que el valor cadastral del m2 útil de l’habitatge superi l’import de 1.118,21 euros, en el cas de Barcelona ciutat. Pel que fa a la resta de Catalunya, cal consultar la web www.mediambient.gencat.cat · La durada és de 4 anys, siguin o no consecutius. · Subvenció: - 210 euros mensuals per al pagament del lloguer del seu habitatge habitual durant un màxim de quatre anys. - 600 euros de préstec que es pot utilitzar per a la fiança. - Si es necessita aval, 120 euros per a les despeses de la seva tramitació. - Una altra opció és realitzar la recerca d’habitatge de lloguer a través dels intermediaris privats, com els API o els administradors de finques. Algunes entitats de referència són el Col·legi d’API i el Col·legi d’Administradors de Finques, que compten amb borses d’habitatges de lloguer. Per utilitzar aquests serveis caldrà abonar els corresponents honoraris professionals en el moment de formalitzar la compra o el lloguer de l’habitatge. - Per informar-se dels habitatges de protecció oficial, es pot consultar la web www.bcn.es/habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, on es poden consultar les convocatòries que ofereixen tots els operadors públics d’habitatge, amb la informació sobre habitatge de protecció a la ciutat. - Per informar-se sobre els ajuts relacionats amb l’habitatge, també es pot recórrer a la Direcció General d’Habitatge (Aragó, 244-248, Barcelona. Telèfon 93 214 70 00). On es pot realitzar Informació sobre ajuts públics per a l’accés a l’habitatge Oficina de l’Habitatge: Barcelona, accions per Oficina de l’Habitatge de Ciutat Vella l’habitatge Pintor Fortuny, 17-19, baixos Rambla del Poblenou, 147 08001 Barcelona 08018 Barcelona Telèfon: 93 343 56 40 Horari d’atenció al públic: de dilluns a Horari d’atenció al públic: de dilluns a divendres, de 9 a 18 h divendres, de 8 a 15 h Servei d’Habitatge Jove Oficina de l’Habitatge de l’Eixample Ajuntament de Barcelona València, 307, baixos Direcció de Joventut 08009 Barcelona Pl. Rius i Taulet, 3 Telèfon: 902 07 73 07 08012 Barcelona Horari d’hivern: de dilluns a divendres, de 9 a Telèfon: 93 291 43 43 14.30 h i de 16 a 19 h www.bcn.cat/joventut Horari d’estiu: de dilluns a divendres, de 9 a Horari d’atenció al públic: de dilluns a 14.30 h divendres, de 9 a 19 h 5.1 Serveis i recursos de suport per a l’accés a l’habitatge Oficina de l’Habitatge de Sants-Montjuïc Borsa d’habitatges Blai, 34 08004 Barcelona Oficina d’Atenció al Públic del Patronat Telèfon: 93 443 15 30 Municipal de l’Habitatge Horari d’atenció al públic: de dilluns a Doctor Aiguader, 24 divendres, de 10 a 14 h i de 16 a 18 h Telèfon: 93 291 85 00 Oficina de l’Habitatge d’Horta-Guinardó Horari borsa d’habitatge: de dilluns a Llobregós,175-189 divendres, de 9 a 14 h; dimarts i dijous, de 16 08032 Barcelona a 18 h (cita prèvia al telèfon 93 291 54 00) Telèfon: 93 407 39 46 Servei d’Habitatge Jove Horari d’atenció al públic: de dilluns a Ajuntament de Barcelona divendres, de 9 a 14 h Direcció de Joventut Oficina de l’Habitatge de Nou Barris Pl. Rius i Taulet, 3 Doctor Pi i Molist, 133 08012 Barcelona 08042 Barcelona Telèfon: 93 291 43 43 Telèfon: 93 291 68 79 www.bcn.cat/joventut Horari d’atenció al públic: de dilluns a Horari d’atenció al públic: de dilluns a divendres, de10 a 14 h i de 15 a 18 h divendres, de 9 a 19 h Oficina d’Atenció al Públic del Patronat Col·legi d’Administradors de Finques Municipal de l’Habitatge Mallorca, 214 Doctor Aiguader, 24 08008 Barcelona Telèfon: 93 291 85 00 Telèfon: 93 451 02 02 Horari d’atenció al públic: de dilluns a Horari d’atenció al públic: de dilluns a divendres, de 9 a 14 h; de dilluns a dijous, de divendres, de 8.30 a 14 h 16 a 18 h Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària Direcció General d’Habitatge (Generalitat de (API) Catalunya) Gran Via de les Corts Catalanes, 622 Aragó, 244-248 08007 Barcelona 08015 Barcelona Telèfon: 93 317 54 62 Telèfon: 93 214 70 00 www.apibcn.com Horari d’atenció al públic: de dilluns a Horari d’atenció al públic: de dilluns a divendres, de 8.30 a 14 h divendres, de 9 a 14 h de dilluns a dijous, de 16 a 18 h Recurs de suport a entitats que treballen la inclusió residencial de persones en risc d’exclusió social Xarxa d’Habitatges d’Inclusió (XHI) La Xarxa d’Habitatges d’Inclusió (XHI) dóna suport a entitats privades sense ànim de lucre que gestionen habitatges tutelats per a col·lectius en risc d’exclusió social, i posa a disposició d’aquestes entitats diferents ajuts econòmics. La XHI està coordinada per la Fundació Un Sol Món de l’Obra Social de Caixa Catalunya en conveni amb el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya. www.unsolmon.org Telèfon: 902 400 97 Aquesta fitxa s’ha elaborat a partir de la informació obtinguda del web d’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona.