/o. . /íÍI.\_ A¡untament "W de Barcelona Biblioteca General Normas reguladoras del funcionamento de los distritos Ajuntament ~ de Barcelona Participació Ciutadana Las nuevas Normas Reguladoras de Funcionamiento de los Distritos, aprobadas recientemente por el Ayuntamiento de Barcelona, substituyen las de 1986. Desde su creación los distritos han ido adquiriendo más pro- tagonismo, más competencias, más recursos, más necesi- dades. Al mismo tiempo han experimentado un notable avance en sus procesos de descentralización, configurando dinámicas propias en cada territorio y adaptando la regla- mentación a su propio contexto. Estas Normas, que recogen los principios de la Carta Mu- nicipal y también del Reglamento Orgánico Municipal, se desarrollan en un doble nivel; el primero corresponde al he- cho normativo de organización común de cada distrito, que garantiza la unidad del Gobierno de la ciudad, y el segun- do establece, de manera flexible, nuevos mecanismos y sis- temas de participación ciudadana en su gestión. Es por eso que esta nueva normativa tiene vocación de ser básica y flexible, de amplio alcance y de largo plazo, que recoja las aportaciones de los ciudadanos y ciudadanas (tanto en el ámbito colectivo como individual) y que garanti- ce y homogeneíce un marco de funcionamiento de los dis- tritos y consecuentemente, del Gobierno de la ciudad. Son, en definitiva, una apuesta decidida, un paso adelante, en el fomento activo y expresamente querido de la participación ciudadana en Barcelona. Joan Clos Alcalde Pere Alcober i Solanas Regidor de Participació Ciutadana i Solidaritat ÍNDICE TiTULO PRELIMINAR: DISPOSICIONES GENERALES .................................................. .7 Artículo l. Definición y principios de actuación de los Distritos ............................... .7 Artículo 2. Establecimiento y modificación de los límites de los Distritos ............... .? TiTULO l. COMPETENCIAS DE LOS DISTRITOS ........................................................... 9 Artículo 3. Competencias de gestión ......................................................................... 9 Artículo 4. Competencias en materia de participación ciudadana ............................ 9 Artículo 5. Atribución de nuevas competencias ......................................................... 9 Artículo 6. Relaciones de colaboración y cooperación ............................................ .10 TiTULO 11. ORGANIZACION DE LOS DISTRITOS ......................................................... ll Capítulo 1": Estructura orgánica ........................................................................... 11 Artículo 7. Órganos de los Distritos ......................................................................... 11 Capítulo 2": El Consejo de Distrito ......................................................................... U Artículo 8. Naturaleza y composición ...................................................................... .!! Artículo 9. Mandato ................................................................................................. 12 Artículo 10. Atribuciones ......................................................................................... 12 Artículo 11. Delegaciones ........................................................................................ 13 Capítulo 3": El Presidente o la Presidenta del Consejo de Distrito ..................... .13 Artículo 12. Nombramiento y separación ................................................................. 13 Artículo 13. Atribuciones ......................................................................................... 14 Artículo 14. Suplencia ............................................................................................. 14 Artículo 15. VicePresidente/a ................................................................................... l5 Capítulo 4": Los Consejeros y las Consejeras de Distrito .................................... .l5 Artículo 16. Nombramiento y separación ................................................................ .15 Artículo 17. Funciones ............................................................................................. 15 Artículo 18. Derechos y obligaciones ...................................................................... .16 Artículo 19. Retribuciones ....................................................................................... 17 Capítulo 5": Los Regidores y las Regidoras adscritos al Distrito .... ..................... 17 Artículo 20. Nombramiento ...................................................................................... !? Capítulo 6": La Junta de Portavoces ..................................................................... .18 Artículo 21. Composición ......................................................................................... 18 Artículo 22. Atribuciones ......................................................................................... 18 Capítulo 7": Los Grupos Municipales de Distrito ................................................... 19 Artículo 23. Formación y medios .............................................................................. 19 Capítulo 8": El Regidor o la Regidora de Distrito ................................................. .19 Artículo 24. Nombramiento ...................................................................................... 19 Artículo 25. Atribuciones ......................................................................................... 19 Artículo 26. Delegaciones ........................................................................................ 20 Artículo 27. Consejero/a Técnico/a .......................................................................... 21 Capítulo 9": La Comisión de Gobierno de Distrito .................... ............................. 21 Artículo 28. Atribuciones ........................................................................................ .21 Artículo 29. Composición ......................................................................................... 21 Artículo 30. Sesiones ............................................................................................... 22 Artículo 31. Estatuto de Jos miembros de la Comisión ............................................ 22 Capítulo 10": Las Comisiones Consultivas de Gobierno ........................................ 22 Artículo 32. Naturaleza y número ............................................................................ 22 Artículo 33. Composición, funciones y régimen de funcionamiento ......................... 23 TÍTULO 111. REGIMEN DE FUNCIONAMIENTO DEL CONSEJO DE DISTRITO ................ 25 Artículo 34. Iniciativa para la adopción de acuerdos .............................................. 25 Artículo 35. Celebración de sesiones ....................................................................... 25 Artículo 36. Estructura del orden del día ................................................................. 26 Artículo 37. Debates ................................................................................................ 26 Artículo 38. Intervenciones de los ciudadanos/as ................................................... 27 TÍTULO IV. LA PARTICIPACION CIUDADANA EN LOS DISTRITOS ............................... 29 Artículo 39. Regulación ........................................................................................... 29 Capítulo 1": El Consejo Ciudadano del Distrito ..................................................... 29 Sección J•: Finalidades ........................................................................................... 29 Articulo 40. Naturaleza ............................................................................................ 29 1 '~ Artículo 41. Funciones ............................................................................................. 29 Artículo 42. Facultades ........................................................................................... .30 Sección 28: Composición y funcionamiento ............................................................ .30 Artículo 43. Composición ........................................................................................ .30 ' Artículo 44. Funcionamiento ................................................................................... .31 Capítulo 2": La Audiencia Pública del Estado del Distrito .................................... .31 Artículo 45. Objeto .................................................................................................. .31 Artículo 46. Composición y funcionamiento ............................................................ .31 Capítulo 3": Las Comisiones de Trabajo y los Consejos Sectoriales y de Equipamiento ............................................................ 32 Sección J•: Las Comisiones de trabajo ................................................................... .32 Artículo 47. Objeto y régimen .................................................................................. 32 Sección 2•, Los Consejos Sectoriales ...................................................................... .32 Artículo 48. Objeto y composición ........................................................................... .32 Artículo 49. Número ................................................................................................ .33 Sección J•: Los Consejos de Equipamiento ............................................................. .33 Artículo 50. Composición y funciones ...................................................................... 33 TÍTULO V: REGIMEN DE ACUERDOS ........................................................................ .35 Artículo 51. Quórum ................................................................................................. 35 Artículo 52. Recursos administrativos .................................................................... .35 Artículo 53. Suspensión de acuerdos ...................................................................... .36 DISPOSICIONES ADICIONALES ............................................................................... .37 Disposición Adicional Primera: ............................................................................... .37 Disposición Adicional Segunda: .............................................................................. .37 Disposición Adicional Tercera: ................................................................................ .37 Disposición Adicional Cuarta: .................................................................................. 37 DISPOSICION DEROGATORIA .................................................................................. .39 TÍTULO PRELIMINAR: DISPOSICIONES GENERALES Artículo l. Definición y principios de actuación de los Distritos l. Los Distritos son órganos territoriales para la desconcen- tración de la gestión y la descentralización de la participa- ción ciudadana y para la aplicación de una política munici- pal orientada a la corrección de los desequilibrios y la re- presentación de los intereses de los diversos barrios y zonas del municipio. 2. Los Distritos son a la vez ámbitos territoriales de ejercicio de competencias. 3. La actuación de los Distritos se ha de ajustar a los princi- pios de unidad de Gobierno, eficacia, coordinación y solida- ridad. Artículo 2. Establecimiento de los límites de los Distritos l. Corresponde al Consejo Municipal acordar el estableci- miento de Distritos y también su número y sus límites terri- toriales, su organización y sus funciones. 2. Los límites podrán ser modificados por el mismo Conse- jo Municipal, a propuesta de la Comisión de Gobierno o de los Distritos afectados y con informe preceptivo de los Con- sejos de Distrito respectivos. 3. Los Distritos des Barcelona son: Ciutat Vella, Eixample, Sants-Montju"lc, Les Corts, Sarria-Sant Gervasi, Gracia, Hor- ta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu y Sant Martí, estable- cidos por acuerdo del Consejo Plenario de enero de 1984. TÍTULO l. COMPETENCIAS DE LOS DISTRITOS Artículo 3. Competencias de gestión Con carácter general, y de acuerdo con la Carta Municipal, los Distritos ejercerán las competencias que les sean confe- ridas por los órganos de Gobierno municipal, vía delegación o desconcentración; su carácter podrá ser decisorio, de ges- tión, consultivo y de control. Artículo 4. Competencias en materia de participación ciudadana En su condición de instancia de participación ciudadana, es competencia de los Distritos: l. Fomentar las relaciones del Ayuntamiento con las entida- des y la ciudadanía del Distrito. 2. Informar periódicamente los demás órganos del Gobier- no municipal sobre la eficacia de los servicios municipales prestados en el ámbito territorial del Distrito y elaborar estu- dios sobre sus necesidades. 3. Hacer llegar a lodos los demás órganos municipales de- cisorios las circunstancias colectivas o personales de los/las ciudadanos/as que puedan tener incidencias en la resolu- ción que se dicte. 4. Informar a la ciudadanía de la actividad municipal me- diante los correspondientes órganos de información. Artículo S. Atribución de nuevas competencias l. La asignación de competencias a los Distritos exige la de- terminación de la materia atribuida, la indicación de la na- turaleza de las facultades conferidas, especificando de si son consultivas, de gestión, decisorias o de control, la de- signación del órgano competente y los recursos transferidos. 2. La atribución de competencias se deberá hacer con ca- rácter general para todos los Distritos, sin perjuicio de las ac- tividades que por su naturaleza, su carácter experimental o su especificidad sólo puedan ejercerse en uno o más Distri- tos. 3. El presupuesto municipal deberá garantizar que cada año al menos el 15 % de sus recursos ordinarios sean ges- tionados por los Distritos. Artículo 6. Relaciones de colaboración y cooperación Previa aprobación de su Consejo, los Distritos podrán esta- blecer o mantener relaciones de hermanamiento y/o coope- ración para el desarrollo con otros ayuntamientos o institu- ciones de todo el mundo por delegación del órgano munici- pal competente en el marco de las competencias y funcio- nes que les hayan sido asignadas específicamente. TÍTULO 11. ORGANIZACIÓN DE LOS DISTRITOS Capítulo 1 °: Estructura orgánica Artículo 7. Órganos de los Distritos l. Los Distritos constituyen una estructura orgánica integra- da por los siguientes órganos a. El Consejo de Distrito b. El Presidente/a del Consejo de Distrito c. El Regidor/a de Distrito d. La Comisión de Gobierno de Distrito e. Las comisiones y los órganos consultivos y de partici- pación previstos en estas Normas. 2. El funcionamiento del Consejo de Distrito se articula a tra- vés de la Junta de Portavoces y de los Grupos Municipales de Distrito. Capítulo 2°: El Consejo de Distrito Artículo 8. Naturaleza y composición l. El Consejo de Distrito es el órgano de representación y participación colectiva del Distrito. 2. El Consejo de Distrito está integrado por: a) President/a del Consejo, b) quince Consejeros/as, e) Regidor/a de Distrito y d) Regidores/as adscritos 3. Los Regidores /as de Distrito y los Regidores/as adscritos actuarán con voz y sin voto 4. Podrán asistir a los Consejos con voz y sin voto el/la Ge- rente del Distrito o cualquier otra persona que sea requerida para facilitar la presentación de los puntos del orden del día. 5. El/la jefe de la Secretaría del Distrito actuará de Secre- tario/a. Artículo 9. Mandato l. El mandato de los miembros del Consejo de Distrito ten- drá la misma duración que la de los del Consistorio. 2. Los Consejos de Distrito deberán constituirse como máxi- mo tres meses después de la constitución del Consistorio. 3. El Consejo del Distrito trabajará en funciones hasta el nombramiento de los nuevos Consejeros/as bajo la presi- dencia del Regidor/a del Distrito nombrado a este efecto. Artículo 10. Atribuciones Corresponde al Consejo de Distrito: l. Aprobar el Reglamento interno de organización y funcio- namiento del Distrito. 2. Proponer al órgano municipal competente la aprobación de instrumentos de ordenación urbanística que afecten al ámbito territorial del Distrito. 3. Aprobar el programa de actuación del Distrito y someter- lo al Consejo Municipal. 4. Proponer a los órganos de Gobierno municipal la inclu- sión de puntos en el orden del día y trasladar las propuestas de acuerdo. 5. Elaborar estudios sobre las necesidades del Distrito. 6. Emitir informe preceptivo, de acuerdo con lo dispuesto en el Reglamento Orgánico Municipal, en los siguientes proce- dimientos: a. Programa de Actuación Municipal b. Instrumentos de ordenación urbanística que afecten al ámbito territorial del Distrito. c. Proyectos de equipamiento del Distrito. d. Concesión de viviendas en el territorio del Distrito. e. Desarrollo del proceso des descentralización y partici- pación. f. Peticiones e iniciativas individuales y colectivas de la ciudadanía. g. Presupuestos municipales. 7. El control y la fiscalización de los órganos cuando el ám- bito territorial sea el del Distrito. 8. Las restantes atribuciones que le sean expresamente conferidas. Artículo 11. Delegaciones El Consejo de Distrito podrá delegar, en los términos esta- blecidos en los respectivos Reglamentos internos de organi- zación y funcionamiento, en la Comisión de Gobierno sus atribuciones mediante acuerdo en el que se indicarán la materia, las facultades delegadas y, eventualmente, las con- diciones específicas del ejercicio de la delegación. No serán delegables las atribuciones señaladas en los números 2 y 4 del artículo anterior. Capítulo 3°: El Presidente del Consejo de Distrito Artículo 12. Nombramiento y separación l. El Presidente o Presidenta del Consejo de Distrito es nombrado y separado por el Alcalde o la Alcaldesa entre los Regidores/as a propuesta del Consejo de Distrito reunido en sesión extraordinaria y con esta finalidad. 2. El Presidente o la Presidenta del Consejo de Distrito sólo podrá ejercer su derecho a voto en caso de empate. 3. Por razones de interés municipal general, el Alcalde o la Alcaldesa podrán suspender en sus funciones al Presidente o Presidenta del Consejo de Distrito, mediante traslado del acuerdo al Consejo Municipal del Ayuntamiento en la pri- mera sesión que se celebre para su ratificación. Artículo 13. Atribuciones Corresponde al Presidente o la Presidenta del Consejo del Distrito: l. Representar al Ayuntamiento y al Distrito en la demarca- ción del Distrito, sin perjuicio de la función representativa general del Alcalde. 2. Convocar, presidir y establecer el orden del día de acuer- do con la Junta de Portavoces de las sesiones del Consejo de Distrito. 3. Velar por el correcto desarrollo de las sesiones del Con- sejo de Distrito. 4. Someter al Consejo de Distrito el proyecto de Reglamen- to interno de organización y funcionamiento del Distrito. 5. Someter al Consejo de Distrito la propuesta del Plan y del Programa de Actuación para su eventual aprobación. 6. Elevar a los órganos municipales las propuestas del Con- sejo de Distrito. 7. Impulsar los servicios y las obras que se hagan en el ám- bito territorial del Distrito y dar cuenta de ello al Consejo de Distrito 8. Fomentar las relaciones del Ayuntamiento con la ciuda- danía y las entidades del Distrito e informar a los adminis- trados de la actividad municipal mediante los correspon- dientes órganos de participación. 9. Convocar, presidir y establecer el orden del día de las se- siones de los órganos de participación en los supuestos que establecen estas Normas. 10. Los demás que se le delegue expresamente. Artículo 14. Suplencia En caso de vacante, ausencia o enfermedad, la presidencia del Consejo de Distrito será asumida por el Regidor/a del Distrito o por el Regidor/a adscrito. El suplente será desig- nado por el Alcalde a propuesta del Consejo de Distrito. Artículo 15. VicePresidente/a El Alcalde o la Alcaldesa nombrarán a propuesta del Conse- jo de Distrito y entre los Consejeros o consejeras del Distrito un Vicepresidente o Vicepresidenta del Consejo de Distrito en quien se podrá delegar la presidencia de los órganos de participación en los casos previstos en estas Normas. Capítulo 4°: Los Consejeros y las Consejeras de Distrito Artículo 16. Nombramiento y separación l. los Consejeros y las Consejeras de Distrito serán nombra- dos y separados por el Alcalde. 2. Su nombramiento y cese serán a propuesta de los Presi- dentes de los Grupos Municipales con presencia en el Con- sistorio. Su número ha de ser proporcional a los resultados obtenidos en el Distrito en las elecciones municipales por cada uno de los partidos o coaliciones electorales que se ha- yan presentado en el territorio de cada uno de los Distritos y que hayan obtenido un mínimo del 5% de los votos del Dis- trito correspondiente. Artículo 17. Funciones Son funciones del Consejero/a de Distrito: l. Asistir a las sesiones del Consejo de Distrito. 2. Asistir a las reuniones de las comisiones y de otros órga- nos del Distrito que le corresponden. 3. Proponer la inclusión en el orden del día de las reuniones de los diferentes órganos de participación, así como de los diferentes órganos de Gobierno y comisiones de trabajo del Distrito, asuntos y propuestas de acuerdo que sean compe- tencia de cada uno de estos órganos. 4. Presentar propuestas al órgano competente sobre nece- sidades, actividades, problemas o cualquier otro asunto que sea significativo para el Distrito. 5. Mantenerse al corriente de los asuntos relacionados con el Distrito. 6. Intervenir con carácter institucional en las reuniones pú- blicas para favorecer el diálogo con los ciudadanos. 7. Fomentar las relaciones del Ayuntamiento con el movi- miento asociativo del Distrito e informar a los administrados acerca de la actividad municipal mediante los correspon- dientes órganos de participación. 8. Ser convocado y asistir a los actos públicos realizados por el Distrito o el Ayuntamiento en su ámbito territorial con el reconocimiento protocolario que corresponde a un Conseje- ro/a. 9. Ejercer las funciones que le delegue expresamente el Re- gidor/a de Distrito o el Presidente/a del Consejo de Distrito. Artículo 18. Derechos y obligaciones l. Los Consejeros y las Consejeras de Distrito tienen el de- recho de ser convocados y la obligación de asistir con voz y voto a las sesiones de los órganos de los que en función de este Reglamento forman parte. Este derecho y esta obliga- ción de asistencia son también exigibles en relación con los órganos de los que formen parte en representación expresa del Consejo de Distrito. 2. Los Consejeros y las consejeras tienen el derecho de ob- tener del Gobierno y de la administración ejecutiva del Dis- trito los antecedentes, datos y las informaciones que están en poder de los servicios municipales y resulten necesarios para el desarrollo de sus funciones. 3. En su condición de miembros de los diferentes órganos del Consejo de Distrito los Consejeros/as obtendrán informa- ción de asuntos incluidos en el orden del día de los órganos de los que forman parte mediante el acceso a los expedien- tes correspondientes en un plazo mínimo de 5 días hábiles. Este acceso se deberá realizar a través de la estructura eje- cutiva del Distrito. 4. El Ayuntamiento velará por el reconocimiento de la con- dición de Consejero o Consejera de Distrito en los actos de carácter institucional convocado por el Distrito o el Ayunta- miento. Artículo 19. Retribuciones Los Consejeros y consejeras de Distrito percibirán a cargo del presupuesto municipal unas retribuciones en concepto de dietas en los casos contemplados en estas Normas y de acuerdo con el ejercicio de las funciones que se determinen en ellas. El montante de las percepciones será fijado por la Comisión de Gobierno del Ayuntamiento y será el mismo pa- ra todos los Consejeros/as en todos los Distritos y para cada una de las diferentes responsabilidades. Capítulo 5°: Los Regidores y las Regidoras adscritos al Distrito Artículo 20. Nombramiento El Alcalde o la Alcaldesa podrán nombrar uno o varios Regi- dores/as adscritos a cada uno de los Distritos a propuesta de los Grupos Municipales. Tendrán voz pero no voto en los ór- ganos en que participen según lo establecido en estas Nor- mas y en los Reglamentos internos de cada Distrito. Capítulo 6°: La Junta de Portavoces Artículo 21. Composición l. Se creará una Junta de Portavoces presidida por el Pre- sidente/a del Consejo del Distrito o el Consejero/a en que delegue. 2. Estará formada por el Regidor/a del Distrito o Consejero/a en que delegue y los/las Portavoces de cada uno de los gru- pos políticos presentes en el Consejo del Distrito. 3. Los Portavoces dispondrán del voto ponderado. 4. Los Consejeros/as miembros de la Junta de Portavoces percibirán por el ejercicio de su dedicación dietas que puedan garantizar la realización de su tarea de una mane- ra suficiente. Éstas se regularán por lo establecido en el ar- tículo 19. Artículo 22. Atribuciones l. La Junta de Portavoces aprobará el orden del día de las sesiones del Consejo de Distrito a propuesta de la Comisión de Gobierno del Distrito. 2. La Junta de Portavoces determinará las proposiciones o mociones presentadas por los Grupos Municipales que de- berán ir al Consejo de Distrito. En este asunto se aplicará lo dispuesto en el Reglamento Orgánico Municipal. 3. Según acuerdo de la Junta podrán introducirse modifica- ciones en el orden del día del Consejo. 4. Podrá ser objeto de debate por parte de la Junta cual- quier otra cuestión relacionada con el funcionamiento de las sesiones del Consejo. Capítulo r: Los Grupos Municipales de Distrito Artículo 23. Formación y medios l. Cada grupo político con representación en el Consejo de Distrito formará un Grupo Municipal de Distrito y designará un Consejero/a Portavoz y los Consejeros/as representantes del mismo en las diferentes comisiones si estuvieran previs- tos en este Reglamento. 2. La organización ejecutiva del Distrito velará para que los Grupos Municipales dispongan de los medios materiales y humanos que les permitan desarrollar su tarea de manera adecuada. Capítulo 8°: El Regidor o la Regidora de Distrito Artículo 24. Nombramiento El Regidor o la Regidora de Distrito son nombrados directa- mente por el Alcalde o la Alcaldesa. Artículo 25. Atribuciones l. Son atribuciones del Regidor o Regidora de Distrito: a. Asistir a los Consejos de Distrito con voz y sin voto. b. Dirigir la administración del Distrito y ejercer la direc- ción del personal adscrito. c. 1 nspeccionar los servicios y las obras del Distrito. d. Realizar gastos dentro de los límites de su competen- cia, autorizar y ordenar pagos y rendir cuentas. e. Elaborar la plantilla orgánica del Distrito y definir la or- ganización de los servicios. f. Velar por la protección ciudadana en el Distrito y adoptar, en caso de emergencia, las medidas necesarias de carác- ter urgente para la seguridad de las personas y los bienes. g. Atender la dirección de los servicios municipales del Distrito en cuanto a la firma, resolución, actos adminis- trativos y atribuciones relativas a las funciones delegadas directamente por el Alcalde y exclusivamente en su ám- bito territorial. h. Asegurar la relación constante del Distrito con los di- ferentes sectores de la Administración municipal. i. Ejecutar los acuerdos de los órganos colegiados del Distrito. j. Convocar y presidir la Comisión de Gobierno del Distrito. k. Convocar y presidir las reuniones de las Comisiones Consultivas de Gobierno. l. Convocar y presidir las Comisiones de Trabajo y otros órganos ejecutivos y de participación en los supuestos establecidos por estas Normas. m. Proponer la inclusión en el orden del día de las sesio- nes de los diferentes órganos de participación del Distri- to asuntos que sean de competencia de estos órganos. n. Fomentar las relaciones del Ayuntamiento con el mo- vimiento ciudadano del Distrito e informar a los ciudada- nos sobre la actividad municipal mediante los correspon- dientes órganos de participación. o. Representar los intereses del Distrito en los órganos municipales a los que asiste en su cualidad de Regidor/a de Distrito. p. Las demás que le deleguen el Alcalde o la Alcaldesa. 2. Las funciones de carácter administrativo y de dirección del Regidor/a del Distrito serán vehiculadas a través de la es- tructura ejecutiva del Distrito. Artículo 26. Delegaciones l. El Regidor/a de Distrito podrá delegar sus funciones pro- pias en cualquiera de los demás Regidores vinculados al Distrito, en el Vicepresidente/a del Distrito o en los Conseje- ros o Consejeras. 2. Las atribuciones que impliquen ejercido de autoridad só- lo podrán delegarse en un Regidor/a. 3. No son susceptibles de delegación las funciones delega- das por el Alcalde. Artículo 27. Consejero/a técnico/a El Regidor/a de Distrito contará con el apoyo de un Conse- jero/a Técnico/a que se encargará también de impulsar los órganos de participación y de Gobierno. Capítulo 9°: La Comisión de Gobierno del Distrito Artículo 28. Atribuciones l. La Comisión de Gobierno es el órgano ejecutivo que asis- te al Regidor/a del Distrito en la dirección del gobierno del Distrito. 2. La Comisión de Gobierno tratará y emitirá informes rela- tivos a asuntos relacionados en el artículo 10 de estas Nor- mas y ejercerá las delegaciones realizadas en aplicación del artículo 11 de estas Normas y, en general, de todos aquellos temas que afecten al Distrito. 3. La Comisión de Gobierno propondrá el orden del día del Consejo de Distrito y establecerá el de las Comisiones Con- sultivas de Gobierno. Artículo 29. Composición l. Las Comisión de Gobierno estará formada por el Regi- dor/a de Distrito que actuará de Presidente y un mínimo de cinco Consejeros o Consejeras. 2. Actuará de Secretario el/la jefe de la Secretaría del Distrito. 3. El nombramiento y la separación de los Consejeros y Con- sejeras de Distrito miembros de la Comisión de Gobierno co- rresponderá al Regidor/a de Distrito que deberá designarlos entre los Consejeros y Consejeras del Distrito y rendirá cuen- tas al Consejo. 4. A las reuniones de la Comisión de Gobierno del Distrito podrán asistir con carácter informativo todas aquellas per- sonas que el Regidor/a de Distrito considere conveniente, para ayudar a mejorar el proceso de toma de decisiones. Con carácter habitual podrán asistir con voz pero sin voto el /la Gerente del Distrito y el /la Consejero/a Técnico/a del Distrito. Artículo 30. Sesiones La Comisión de Gobierno se reunirá una vez al mes de for- ma ordinaria y de manera extraordinaria cuando lo conside- ren oportuno la misma Comisión o el Regidor/a del Distrito. Artículo 31. Estatuto de los miembros de la Comisión l. Los Consejeros y las consejeras miembros de la Comisión de Gobierno podrán ejercer por delegación del Regidor/a de Distrito la presidencia de las Comisiones Consultivas de Go- bierno determinadas en estas Normas. 2. En virtud de su dedicación a la presidencia de las citadas Comisiones, un máximo de tres Consejeros/as percibirá die- tas por el ejercicio de su responsabilidad según indica el ar- tículo 19 de estas Normas. Capítulo 10°: Las Comisiones Consultivas de Gobierno Artículo 32. Naturaleza y número l. A efectos informativos, de participación ciudadana y asis- tencia a la gestión, se crearán Comisiones Consultivas de Gobierno. 2. Estas Comisiones podrán ser estables o especiales en función de los asuntos a tratar. 3. El número y las funciones de las Comisiones Consultivas de Gobierno serán regulados por Reglamento interno de ca- da Distrito. Sin embargo, será en todo caso preceptiva la existencia de las Comisiones de: a. Medio Ambiente, Urbanismo y Obras b. Servicios para las Personas y Bienestar Social c. Vía Pública, Seguridad, Movilidad y Servicios Munici- pales Artículo 33. Composición, funciones y régimen de funcionamiento l. Las Comisiones Consultivas de Gobierno estarán integra- das por un/a representante de cada Grupo Municipal de Distrito, que dispondrán de voto ponderado, y por los Regi- dores/as adscritos/as, con voz pero sin voto. 2. Las Comisiones Consultivas de Gobierno serán presididas por el/la Regidor/a de Distrito, que según el artículo 31 de estas Normas podrá delegar esta función en los Conseje- ros/as miembros de la Comisión de Gobierno de Distrito. 3. Las Comisiones Consultivas de Gobierno se reunirán de manera ordinaria antes de la convocatoria de cada Consejo de Distrito y de manera extraordinaria cuando sean convo- cadas por su Presidente/a. 4. Las Comisiones se reunirán de manera ordinaria antes de la convocatoria de cada Consejo de Distrito y de manera ex- traordinaria cuando sean convocados por su Presidente/a. 5. Las Comisiones Consultivas de Gobierno serán abiertas a la ciudadanía del Distrito. El Reglamento interno de organiza- ción y funcionamiento del Distrito regulará su participación. TÍTULO 111. RÉGIMEN DE FUNCIONAMIENTO DEL CONSEJO DE DISTRITO Artículo 34. Iniciativa para la adopción de acuerdos l. La iniciativa ordinaria en el proceso de formación de la voluntad del Consejo de Distrito corresponde, una vez pre- parados los expedientes por la Administración ejecutiva, a la Comisión de Gobierno de Distrito sin perjuicio de la iniciati- va derivada de los instrumentos de participación ciudadana previstos en estas Normas. 2. Las iniciativas dirigidas al Consejo deberán ser dictami- nadas o informadas por la Comisión del Gobierno de Distri- to, excepto en el caso de los supuestos de mociones o pro- posiciones que deberán ser consideradas por la Junta de Portavoces. 3. Convocada sesión ordinaria o extraordinaria del Consejo de Distrito se reunirá preceptivamente la Junta de Portavo- ces antes de la fecha prevista de celebración de la sesión. Artículo 35. Celebración de sesiones l. El Consejo de Distrito se reunirá en sesión ordinaria una vez cada dos meses y en sesión extraordinaria cada vez que sea convocado por su Presidente/a, o solicitado por una cuarta parte de los miembros del Consejo o por la Comisión de Gobierno de Distrito. 2. Todas las sesiones del Consejo serán públicas. Sin em- bargo, pueden ser secretos el debate y la votación de aque- llos asuntos que puedan afectar al derecho fundamental de los ciudadanos al que se refiere el artículo 18.1 de la Cons- titución, cuando ese acuerdo se tome por mayoría absoluta de los votos computables. La participación de los ciudada- nos en las sesiones de los Consejos de Distrito se desarro- llará de conformidad con las presentes Normas. 3. La Comisión de Gobierno del Ayuntamiento establecerá el calendario anual de las sesiones ordinarias de los Consejos de Distrito a partir del criterio según el cual todas las sesio- nes se deberán celebrar la misma semana en todos los Dis- tritos. 4. El Presidente o la Presidenta del Consejo de Distrito, me- diante comunicado a la Comisión de Gobierno de Distrito y comunicado a la Junta de Portavoces podrá, de manera ex- traordinaria y motivadamente, anular o aplazar el Consejo de Distrito. Artículo 36. Estructura del orden del día El orden del día de las sesiones ordinarias del Consejo de Distrito se estructurará de acuerdo con los siguientes apar- tados: l. Aprobación del acta de la sesión anterior 2. Parte informativa: información del Gobierno del Distrito que incluye las medidas o iniciativas del Gobierno, el des- arrollo del PAM y del presupuesto del Distrito, el despacho de oficio y el informe del Regidor o Regidora del Distrito. 3. Parte decisoria: propuestas de acuerdo y proposiciones, sin perjuicio de las mociones que puedan presentarse con posterioridad. 4. Parte de control: fiscalización de los órganos de Gobierno a través de la presentación de ruegos, preguntas y declara- ciones de grupo. 5. Declaraciones institucionales sobre aspectos de interés general de la colectividad del Distrito. Artículo 37. Debates l. Los grupos políticos presentes en el Consejo de Distrito podrán intervenir en cada uno de los puntos del orden del día. Primero intervendrán, siguiendo un orden de menor a mayor número de Consejeros y/o representatividad, los gru- pos de la oposición, y después, en el mismo orden, los gru- pos del equipo de Gobierno. 2. El ponente de cada uno de los puntos abrirá y, después de la intervención de los grupos y del establecimiento de la posición de voto- si procede -, cerrará los debates. 3. El Presidente o la Presidenta establecerán, a petición de los Consejeros/as un segundo turno de intervenciones en al- gún punto del orden del día. 4. El voto no será en ningún caso delegable. Artículo 38. Intervenciones de los ciudadanos/as l. Las entidades y los ciudadanos del Distrito podrán inter- venir, si lo desean, en el transcurso de la sesión sobre pun- tos de los apartados tercero y cuarto que figuren en el orden del día tal como queda recogido en el Reglamento interno de cada Distrito. 2. De manera excepcional, y una vez terminado el orden del día, el Presidente o la Presidenta podrán conceder la pala- bra a las entidades y a los ciudadanos y ciudadanas que deseen intervenir respecto a algún tema de interés general del Distrito. TÍTULO IV. LA PARTICIPACIÓN CIUDADANA EN LOS DISTRITOS Artículo 39. Regulación l. La promoción de la participación ciudadana fundamen- tará toda la actuación del Distrito en tanto que derecho fun- damental de la ciudadanía y principio inspirador de la Ad- ministración municipal. 2. Los Reglamentos internos regularán los instrumentos de participación concretos par:a cada Distrito con respecto a su realidad territorial e histórica y de conformidad con lo que se indica en estas Normas. 3. Los procesos de consulta ciudadana, de participación ciudadana individualizada, de iniciativa ciudadana, de co- misiones arbitrales o de mediación quedarán regulados por las Normas de participación ciudadana del Ayuntamiento. Capítulo 1°: El Consejo Ciudadano de Distrito Sección 18: Finalidades Artículo 40. Naturaleza El Consejo Ciudadano de Distritos es el máximo órgano con- sultivo y de participación del Distrito en todas las cuestiones referentes a sus competencias. En él quedarán integrados representantes de las entidades y asociaciones, de los de- más Consejos Sectoriales del Distrito, así como ciudadanos y ciudadanas a título individual. Artículo 41. Funciones El Consejo Ciudadano de Distrito tiene como objeto: l. Asesorar al Consejo de Distrito en la definición de las grandes líneas de la política y la gestión del Distrito y gene- rar consenso ciudadano sobre las mismas. 2. Conocer y debatir de acuerdo con lo establecido en el Re- glamento Orgánico Municipal el Programa de Actuación, las Ordenanzas y Reglamentos Generales del Distrito. 3. Conocer y debatir los presupuestos municipales y los re- sultados de los indicadores de la gestión municipal, en es- pecial los del Distrito. 4. Conocer y debatir los grandes proyectos del Distrito. 5. Dar apoyo a los Consejos Municipales Sectoriales y cono- cer sus conclusiones, iniciativas y deliberaciones. Artículo 42. Facultades Dado el carácter consultivo y participativo del Consejo, sus resoluciones tendrán rango de recomendación para los ór- ganos de gobierno del distrito. Y en virtud de sus compe- tencias podrá: l. Proponer puntos para el orden del día del Consejo de Dis- trito. 2. Ser consultado a instancias del President/a del Consejo de Distrito, del Regidor/a de Distrito o del Consejo de Distri- to. 3. Proponer iniciativas ciudadanas y solicitar la convocato- ria de audiencias públicas de ámbito de Distrito. Sección 2 8: Composición y funcionamiento Artículo 43. Composición l. El Consejo Ciudadano de Distrito está presidido por el Presidente o la Presidenta del Consejo de Distrito o por el Regidor/a del Distrito o Vicepresidente/a. 2. El Consejo Ciudadano del Distrito está compuesto por: a. El Presidente/a del Consejo de Distrito, el Regidor/a del Distrito, los Regidores/as adscritos y todos/as los/as Con- sejeros/as de Distrito. b. Representantes de las asociaciones y entidades del Distrito, en representación de los diferentes barrios y sec- tores temáticos escogidos en un mínimo de 17 y de la manera que determine el Reglamento interno de cada Distrito. c. Un tercio del conjunto de sus miembros estará forma- do por ciudadanos y ciudadanas escogidos al azar del censo del Distrito. d. Un/a representante de cada uno de los Consejos Sec- toriales del Distrito. e. El jefe de la Secretaría Técnica, que actuará de ecre- tario/a. f. Podrán asistir el Gerente/ay el Consejero/a Técnico del Distrito y, en general, todos aquellos técnicos que el Pre- sidente/a considere necesarios para un buen funciona- miento. Artículo 44. Funcionamiento El Consejo Ciudadano de Distrito se reunirá, como mínimo, dos veces al año de manera ordinaria y de manera extraor- dinaria cada vez que lo convoquen su Presidente/a, la ma- yoría de los Consejeros/as de Distrito o a petición de la mi- tad más uno de sus miembros. Capítulo 2°: La Audiencia Pública del Estado del Distrito Artículo 45. Objeto Con el fin de potenciar la comunicación periódica entre el Consejo de Distrito y la ciudadanía y servir como instancia de interrelación permanente se convocará, como mínimo cada dos meses, la Audiencia Pública del Estado del Distrito. Artículo 46. Composición y funcionamiento La Audiencia Pública del Estado del Distrito estará presidida por el Presidente/a del Consejo de Distrito o el Regidor/a del Consejo de Distrito o Consejero/a en que delegue. Estará abierta a toda la ciudadanía y en ella se podrá tratar cual- quier tema relativo al Distrito. Su composición y funciona- miento quedarán regulados por el Reglamento interno de cada Distrito. Capítulo 3°: Las Comisiones de Trabajo y los Consejos Sectoriales y de Equipamiento Sección 18: Las Comisiones de Trabajo Artículo 47. Objeto y régimen l. Por iniciativa de la Comisión de Gobierno se podrán cre- ar Comisiones de Trabajo para llevar a cabo estudios y acti- vidades y para hacer el seguimiento de los proyectos y/o ini- ciativas que se determinen. 2. El número y el régimen de funcionamiento de las Comi- siones quedarán regulados por el Reglamento interno del Distrito. 3. Las Comisiones de Trabajo serán presididas por el Regi- dor/a del Distrito o el Consejero/a en quien deleguen. 4. Las Comisiones de Trabajo estarán abiertas a la partici-. pación de la ciudadanía. 5. Las Comisiones de Trabajo podrán ser estables o puntua- les y/o estar vinculadas a proyectos comunitarios del ámbi- to del Distrito o barrio, en función de la temática que se des- arrolle. 6. Se garantizará la presencia de todos los grupos políticos presentes en el Distrito en las Comisiones de Trabajo. Sección 2 8: Los Consejos Sectoriales Artículo 48. Objeto y composición l. Por iniciativa de la Comisión de Gobierno se podrán crear Consejos Sectoriales como instrumento de seguimiento te- mático situado entre la tarea de Gobierno del Distrito y la ciu- dadanía. 2. Los Consejos Sectoriales serán presididos por el Regi- dor/a del Distrito o Consejero/a en quien delegue. 3. Formarán parte de estos órganos: a. El Consejero/a responsable de cada una de las áreas comprendidas en el ámbito de actuación del Consejo Sectorial. b. Los Consejeros y Consejeras de Distrito, según regule el Reglamento interno de cada Distrito. c. Una representación de las entidades vinculadas a la temática del Consejo Sectorial, según regule el Regla- mento interno de cada Distrito. d. Un tercio del total de miembros serán representantes de la ciudadanía a título individual, escogidos entre los usuarios o implicados en la temática que trate el Conse- jo Sectorial. La regulación de la elección quedará esta- blecida en el Reglamento interno de cada Distrito. 4.Tendrán las funciones de formular propuestas de actua- ción, emitir informes a iniciativa propia o a petición munici- pal y realizar un seguimiento del funcionamiento de servi- cios. Artículo 49. Número Cada Consejo de Distrito deberá contar con aquellos Conse- jos Sectoriales de constitución obligada por las Normas, además de todos aquellos que se consideren oportunos pa- ra el funcionamiento del Distrito. Sección 3 8: Los Consejos de Equipamiento Artículo 50. Composición y funciones l. Los Centros Cívicos de los Distritos, los equipamientos de barrio, los equipamientos deportivos y, en general, los que determine el Reglamento interno de los Distritos deberán disponer de un Consejo de Equipamiento. 2. Este Consejo de Equipamiento estará presidido por el Re- gidor/a de Distrito o Consejero/a en quien delegue. También formarán parte del mismo los representantes de la entidad gestora del equipamiento, representantes de las entidades usuarias y representantes de los usuarios a título individual. También formarán parte los Consejeros/as según regule el Reglamento interno de cada Distrito. 3. La composición, el sistema de elección y funcionamiento se regulan por el Reglamento interno de cada Distrito. 4. Tendrán funciones básicas de seguimiento de la gestión y de la programación correspondiente. TITULO V. RÉGIMEN DE ACUERDOS Artículo 51. Quórum l. Sin perjuicio de las normas específicas establecidas por el Reglamento interno de cada Distrito, para la válida cons- titución de los órganos colegiados se requiere la asistencia de un tercio del número legal de sus miembros. En todo ca- so se requiere la asistencia del Presidente/a y del Secreta- rio/a o de aquellos que legalmente les sustituyan. 2. Los acuerdos de los órganos colegiados del Distrito se adoptan por mayoría de sus miembros presentes. 3. De acuerdo con el artículo 23.3 de la Carta Municipal es necesario el voto favorable de la mayoría de los miembros del Consejo de Distrito con derecho a votar para: a. proponer a los órganos de Gobierno Municipal la in- clusión de asuntos en el orden del día y trasladar las pro- puestas de acuerdo. b. proponer al órgano municipal competente la aproba- ción de instrumentos de ordenación urbanística que afecten al ámbito territorial del Distrito. Artículo 52. Recursos administrativos l. Los actos de los órganos del Distrito que sean definitivos o que aún estando en trámite decidan directa o indirecta- mente el fondo de la cuestión de forma que pongan fin al procedimiento, suspendan la continuacióno causen inde- fensión se podrán recorrer en alzada ante el Alcalde o la Al- caldesa. 2. El recurso de alzada deberá formularse en el plazo y con los efectos previstos en los artículos 114 y 115 de la Ley 30/1992, del 26 de noviembre, de régimen jurídico de las administraciones públicas y del procedimiento administrati- vo común. Artículos 53. Suspensión de acuerdos l. El Alcalde/la Alcaldesa podrá suspender los acuerdos de los órganos del Distrito cuando vulneren el ordenamiento ju- rídico o el alcance de las asignaciones de competencias atri- buidas a los Distritos. En este caso informaráala Comisión de Gobierno y al Consejo Municipal. 2. Sólo en el supuesto de entender que un acuerdo tomado por el Consejo de Distrito vulnera el ordenamiento jurídico, el Presidente/a del Consejo podrá suspender su ejecución, dando cuenta de los motivos al Alcalde/Alcaldesa en un pla- zo de veinticuatro horas a partir del final de la sesión en que se haya adoptado el acuerdo. 3. El Alcalde/la Alcaldesa, en un plazo de setenta y dos ho- ras a partir de la recepción del acuerdo de suspensión, de- berá ratificarlo expresamente. La no ratificación en el plazo citado significará el alzamiento de la suspensión y que el acuerdo sea válido desde el momento en que fue adoptado. 4. El Consejo de Distrito, en caso de confirmación de la sus- pensión de un acuerdo, podrá solicitar el alzamiento en in- terpelación al Consejo Municipal del Ayuntamiento. DISPOSICIONES ADICIONALES Disposición Adicional Primera: En el plazo de los tres meses posteriores a la aprobación de- finitiva de estas Normas, los Distritos elaborarán Y aprobarán sus Reglamentos internos de organización y funcionamien- to, que deberán ser ratificados por el Consejo Municipal. En estos Reglamentos internos se incluirá el desarrollo re- gulador del funcionamiento de los Consejos de Distrito que incluyen las presente Normas. El Reglamento Orgánico Municipal es de aplicación supleto- ria en relación con estas Normas. Disposición Adicional Segunda: En el momento en que se regule la elección de Consejeros de forma directa por sufragio universal se aplicará el Estatu- to del Consejero/a que contemplará todos aquellos aspectos relacionados con sus funciones en los Distritos. Disposición Adicional Tercera: Los órganos de los Distritos mantienen las competencias que les han sido transferidas hasta la fecha de aprobación del presente Reglamento, sin perjuicio de que -por el órgano municipal que corresponda- se proceda a su modificación. Disposición Adicional Cuarta: Las modificaciones que se produzcan en las Normas de Participación Ciudadana y que afecten a cualquier disposi- ción de estas Normas Reguladoras del Funcionamiento de los Distritos serán de aplicación directa. DISPOSICIÓN DEROGATORIA Quedan derogadas las Normas Reguladoras del Funciona- miento de los Distritos de 1986, así como las modificaciones de 1987 y de 1991. DISSENY GRAFIC Ramon Martínez FILMACIÓ, IMPRESSIÓ 1 ENQUADERNACIÓ lmatge i Producció Editorial Ajuntament de Barcelona Diposit legal: B. 21.604-2002 353 Barcelona. Ajuntamen Bar Normes reguladores del funcionament dels districtes 03040015 normas reguladoras ··~ euo1a:m¡¡ ap 4J ~ :::, ·...,y· ~---------------- Normes reguladores del funcionament deis districtes Ajuntament ~ de Barcelona Participació Ciutadana Les noves Normes de Reguladores de Funcionament de Districtes, aprovades recentment per I'Ajuntament de Bar- celona, substitueixen les anteriors que daten del 1986. Des de la seva creació els districtes han anat adquirint més protagonisme, més competencies, més recursos, més ne- cessitats. Alhora han experimentat un notable aven9 en els seus processos de descentralització, configurant dinamiques propies a cada territori i adaptant la reglamentació al seu pro- pi context. Aquestes Normes, que recullen els principis de la Carta Mu- nicipal i també el Reglament OrgEmic Municipal, es desen- volupen en un doble nivell; el primer correspon al fet nor- matiu d'organització comú de cada districte, que garanteix la unitat del Govern de la ciutat, i el segon estableix, de ma- nera flexible, nous mecanismes i sistemes de participació ciutadana en la seva gestió. És per aixo que aquesta nova normativa té vocació de ser basica i flexible, d'ampli abast i de llarg termini, que reculli les aportacions deis ciutadans i ciutadanes (tant a nivell col-lectiu com individual) i que garanteixi i homogene"itzi un marc de funcionament deis districtes i conseqüentment, del Govern de la ciutat. Són, en definitiva, una aposta decidida, un pas endavant, en el foment actiu i expressament volgut de la participació ciutadana a Barcelona. Joan Clos Alcalde Pere Alcober i Solanas Regidor de Participació Ciutadana i Solidaritat Aprovades en Consell Plenari del 28 de setembre de 2001 ÍNDEX TÍTOL PRELIMINAR: OISPOSICIONS GENERALS ......................................................... 7 Article l. Definició i principis d'actuació deis districtes .......................................... .? Article 2. Establiment i modificació deis límits deis districtes ................................ .? TÍTOL l. COMPETENCIES DELS DISTRICTES ............................................................... 9 Article 3. Competencies de gestió ............................................................................. 9 Article 4. Competencies en materia de participació ciutadana ................................. 9 Article 5. Atribució de noves competimcies ............................................................... 9 Article 6. Relacions de col·laboració i cooperació .................................................... 10 TiTOL 11. ORGANITZACIÓ OELS DISTRICTES ............................................................ .11 Capítol 1 r.: Estructura orgimica ............................................................................ 11 Article 7. Organs deis districtes .............................................................................. 11 Capítol ln.: El Conse/1 del Oistricte ..................................................................... .11 Article 8. Naturalesa i composició ........................................................................... 11 Article 9. Mandat ..................................................................................................... 12 Article 10. Atribucions ............................................................................................. 12 Article 11. Delegacions ............................................................................................ 13 Capítol 3r.: El President o Presidenta del Conse/1 del Oistricte ......................... 13 Article 12. Nomenament i separació ........................................................................ 13 Article 13. Atribucions ............................................................................................. 13 Article 14. Suplencia ............................................................................................... 14 Article 15. Vice-presiden! ........................................................................................ 14 Capítol4rt.: Els Consellers i les Conselleres de Oistricte ................................... .15 Article 16. Nomenament i separació ....................................................................... .15 Article 17. Funcions ................................................................................................. 15 Article 18. Drets i deures ......................................................................................... 16 Article 19. Retribucions ........................................................................................... 16 Capítol 5e.: Els regidors i les regidores adscrits al Oistricte ............................. .17 Article 20. Nomenament .......................................................................................... 17 Capítol 6e.: La Junta de Portaveus ...................................................................... .17 Article 21. Composició ............................................................................................. 17 Article 22. Atribucions ............................................................................................. 18 Capítol le.: Els Grups Municipals de Oistricte ..................................................... .18 Article 23. Formació i mitjans ................................................................................ .18 CapítoiBe.: El Regidor o Regidora de Oistricte ................................................... .18 Article 24. Nomenament .......................................................................................... 18 Article 25. Atribucions ............................................................................................. 19 Article 26. Delegacions ............................................................................................ 20 Article 27. Conseller/a tecnic/a ............................................................................... 20 Capítol 9e.: La Comissió de Govern del Oistricte .................................................. 20 Article 28. Atribucions ............................................................................................. 20 Article 29. Composició ............................................................................................. 21 Article 30. Sessions ................................................................................................. 21 Article 31. Estatut deis membres de la Comissió .................................................... 22 Capítol1 Oe.: Les Comissions Consultives de Sovern ............................................ 22 Article 32. Naturalesa i nombre ............................................................................... 22 _ Article 33. Composició, funcions i regí m de funcionament ..................................... 22 TÍTDL 111. REGIM DE FUNCIDNAMENT DEL CONSELL DEL DISTRICTE.. ..................... 25 Article 34. Iniciativa pera l'adopció d'acords ......................................................... 25 Article 35. Celebració de sessions ........................................................................... 25 Article 36. Estructura de I'Ordre del dia .................................................................. 26 Article 37. Debats .................................................................................................... 26 Article 38. lntervencions deis ciutadanslnes ........................................................... 27 TÍTDL IV. LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA ALS DISTRICTES ....................................... 29 Article 39. Regulació ............................................................................................... 29 Capítol 1 r.: El Conse/1 Ciutada del Districte .......................................................... 29 Secció J•: Finalitats ................................................................................................. 29 Article 40. Naturalesa .............................................................................................. 29 Article 41. Funcions ................................................................................................. 29 Article 42. Facultats ............................................................................................... .30 Secció 28: Composició i funcionament .................................................................... .30 Article 43. Composició ............................................................................................ .30 Article 44. Funcionament. ........................................................................................ 31 Capítol 2n.: L 'Audiencia Pública de /'Estat del Districte ....................................... 31 Article 45. Objecte .................................................................................................. .31 Article 46. Composició i funcionament... ................................................................. 31 Capítol 3r.: Les Comissions de Treba/1 i e/s Conse/ls sectorials i d'equipament... ............................................................ .32 Secció z•: Les Comissions de treball ..................................................................... .32 Article 47. Objecte i regim ....................................................................................... 32 Secció 2•, E/s Conse/ls sectorials ........................................................................... .32 Article 48. Objecte i composició .............................................................................. 32 Article 49. Nombre .................................................................................................. .33 Secció J•, E/s Consells d'equipament... ................................................................... 33 Article 50. Composició i funcions ............................................................................ 33 TÍTDL V. REGIM D'ACORDS ...................................................................................... 35 Article 51. Quorums ................................................................................................. 35 Article 52. Recursos administratius ....................................................................... .35 Article 53. Suspensió d'acords ............................................................................... .36 DISPOSICIONS ADDICIDNALS ................................................................................. .37 Disposició Addicional Primera ............. -.................................................................... 37 Disposició Addicional Segona ................................................................................. .37 Disposició Addicional Tercera ................................................................................. .37 Disposició Addicional Quarta .................................................................................. .37 DISPDSICIÓ DEROGATORIA .................................................................................... 39 TÍTOL PRELIMINAR: DISPOSICIONS GENERALS Article l. Definició i principis d'actuació deis districtes l. Els districtes són organs territorials per a la desconcen- tració de la gestió i la descentralització de la participació ciu- tadana i pera l'aplicació d'una política municipal orientada a la correcció deis desequilibris i la representació deis inte- ressos deis diversos barris i zones del municipi. 2. Els districtes són alhora ambits territorials d'exercici de competencies. 3. L'actuació deis districtes s'ha d'ajustar als principis d'uni- tat de govern, eficacia, coordinació i solidaritat. Article 2. Establiment i modificació deis límits deis districtes l. Correspon al Consell Municipal acordar l'establiment de districtes, i també establir-ne el nombre i els límits territo- rials, l'organització i les funcions. 2. Els límits podran ser modificats pel mateix Consell muni- cipal, a proposta de la Comissió de Govern o deis districtes afectats i amb informe preceptiu deis Consells de Districte respectius. 3. Els districtes de Barcelona són: Ciutat Vella, Eixample, Sants-Montju'lc, Les Corts, Sarria-Sant Gervasi, Gracia, Hor- ta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí, esta- blerts per acord del Consell Plenari de 18 de gener de 1984. TÍTOL l. COMPETENCIES DELS DISTRICTES Article 3. Competimcies de gestió Amb caracter general, i d'acord amb la Carta Municipal, els districtes exerciran les competencies que els siguin conferi- des pels organs de govern municipal, via delegació o des- concentració, les quals podran tenir caracter decisori, de gestió, consultiu i de control. Article 4. Competencies en materia de participació ciutadana En la seva condició d'instancia de participació ciutadana, és competencia deis districtes: l. Fomentar les relacions de I'Ajuntament amb les entitats i la ciutadania del districte. 2. Informar periOdicament els altres organs de govern muni- cipal sobre !'eficacia deis serveis municipals prestats en l'am- bit territorial del districte i elaborar estudis sobre les seves ne- cessitats. 3. Fer arribar a tots els altres organs municipals decisoris les circumstancies col·lectives o personals deis ciutadans/es que puguin tenir incidencia en la resolució que es dicti. 4. Informar a la ciutadania de l'activitat municipal mitjan- r;ant els corresponents organs d'informació. Article 5. Atribució de noves competencies l. ~assignació de competencies als districtes exigeix la de- terminació de la materia atribuida, la indicació de la natura- lesa de les facultats conferides amb especificació de si són consultives, de gestió o decisories o de control, la designa- ció de l'organ competent i els recursos transferits. 2. ~atribució de competéncies s'haura de fer amb caracter general per a tots els districte, sense perjudici de les activi- tats que perla seva naturalesa, el seu caracter experimental o la seva especificitat, solament puguin ser exercides en un o més districtes. 3. El pressupost municipal haura de garantir que cada any el 15% deis seus recursos ordinaris, com a mínim, siguin gestionats pels districtes. Article 6. Relacions de col·laboració i cooperació Els districtes, previa aprovació pel seu Consell, podran esta- blir o mantenir relacions d'agermanament i/o cooperació al desenvolupament amb altres ajuntaments o institucions d'a- rreu del mon per delegació de l'organ municipal competent en el marc de les competencies i funcions que se'ls hagin assignat específicament. TÍTOL 11. ORGANITZACIÓ DELS DISTRICTES Capítollr.: Estructura orgimica Article 7. Organs deis districtes 1. Els districtes constitueixen una estructura organica inte- grada pels organs següents: a. El Consell del Districte b. El Presidentla del Consell del Districte c. El Regidor/a del Districte d. La Comissió de Govern del Districte e. Les comissions i organs consultius i de participació previstes en aquestes Normes 2. El funcionament del Consell del Districte s'articula a través de la Junta de Portaveus i deis grups municipals de districte. Capítol 2n.: El Conse/1 del Districte Article 8. Naturalesa i composició l. El Consell del Districte és l'organ de representació i parti- cipació col-lectiva del districte. 2. El Consell del Districte esta integrat per: a. Presidentla del Consell, b. quinze Consellers/res, c. Regidor/a de Districte i d. Regidors/res adscrits. 3. Els Regidors/res de Districte i els Regidor/res adscrits ac- tuaran amb veu i sense vot. 4. Podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la gerent del districte, o qualsevol altre persona quan sigui requerida per tal de facilitar la presentació deis punts de l'ordre del dia. 5. El/la cap de la Secretaria del districte actuara de secretari. Article 9. Mandat l. El mandat deis membres del Consell de Districte tindra la mateixa durada que la del Consistori. 2. Els Consells de Districte s'hauran de constituir coma ma- xim tres mesos després de la constitució del Consistori. 3. El Consell de Districte treballara en funcions fins el no- menament deis nous consellers/es sota la presidencia del Regidor/a del Districte nomenat amb aquest efecte. Article 10. Atribucions Correspon al Consell del Districte: l. Aprovar el Reglament intern d'organització i funciona- ment del districte. 2. Propasar a l'organ municipal competent l'aprovació d'ins- truments d'ordenació urbanística que afectin l'ambit territo- rial del districte. 3. Aprovar el Programa d'actuació del districte i sotmetre'l al Consell Municipal. 4. Proposar als organs de govern municipal la inclusió de punts en l'ordre del dia i traslladar les propostes d'acord. 5. Elaborar estudis sobre les necessitats del districte. 6. Emetre informe preceptiu, d'acord amb el que preveu el Reglament Organic Municipal, en els procediments se- güents: a. Programa d'Actuació Municipal. b. lnstruments d'ordenació urbanística que afectin l'am- bit territorial del districte. c. Projectes d'equipaments del districte d. Concessió d'habitatges en el territori del districte. e. Desenvolupament del procés de descentralització i participació. f. Peticions i iniciatives individuals i col-lectives de la ciu- tadania. g. Pressupostos municipats. 7. El control i fiscalització deis organs quan l'ambit territorial sigui el del districte. s. La resta d'atribucions que li siguin expressament confe- rides. Article 11. Delegacions El Consell de Districte podra delegar, en els termes esta- blerts en els respectius reglaments interns d'organització i funcionament, a la Comissió de Govern les seves atribucions mitjan<;ant acord en el qua! s'indicara la materia, les facul- tats delegades i, si escau, les condicions específiques de l'e- xercici de la delegació. No seran delegables les atribucions assenyalades als números 2 i 4 de l'article anterior. Capítol3r.: El President o Presidenta del Conse/1 del Districte Article 12. Nomenament i separació 1. El President o Presidenta del Consell del Districte és no- menat i separat per !'Alcalde o Alcaldessa d'entre els Regi- dors!es, a proposta del Consell del Districte, reunit en sessió extraordinaria i amb aquest efecte. 2. El President o Presidenta del Consell del Districte només podra exercir el seu dret a voten cas d'empat. 3. Per raons motivades d'interes municipal general, !'alcal- de o alcaldessa podra suspendre en les seves funcions el presidentla del Consell de Districte, donant trasllat de l'a- cord al Consell Municipal de I'Ajuntament a la primera ses- sió que celebri pera la seva ratificació Article 13. Atribucions Correspon al Presidentla del Consell de Districte: 1. Representar I'Ajuntament i el districte en la demarcació del districte, sense perjudici de la funció representativa ge- neral de !'alcalde. 2. Convocar, presidir i establir l'ordre del dia, d'acord amb la Junta de portaveus, de les sessions del Consell de Districte. 3. Vetllar pel correcte desenvolupament de les sessions del Consell del Districte. 4. Sotmetre al Consell de Districte el projecte de reglament intern d'organització i funcionament del districte. S. Sotmetre al Consell del Districte la proposta del Pla i del Programa d'Actuació perqué, si s'escau, l'aprovi. 6. Elevar als organs municipals les propostes i informes del Consell de Districte. 7. Impulsar els serveis i les obres que es facin en l'ambit te- rritorial del districte i donar-ne compte al Consell del Districte. 8. Fomentar les relacions de I'Ajuntament ambla ciutadania i les entitats del districte i informar els administrats de l'acti- vitat municipal mitjanc;:ant els corresponents organs de par- ticipació. 9. Convocar, presidir i establir l'ordre del dia de les sessions deis órgans de participació en els suposits que estableixin aquestes Normes. 10. Les altres que li deleguin expressament Article 14. Suplencia En cas vacant, absencia o malaltia, la presidencia del Con- sell de Districte sera assumida pel Regidor/a de Districte o pe! Regidor/a adscriVa. El suplent sera designaVa per I'AI- caldia a proposta del Consell de Districte. Article 15. Vice-president L'Aicalde o Alcaldessa nomenara a proposta del Consell del Districte i d'entre els consellers o conselleres del Districte ' un vice-president o vice-presidenta del Consell de Districte en qui es podra delegar la presidencia deis organs de parti- cipació en els casos previstos en aquestes Normes. Capítol 4rt.: Els Consellers i les Conselleres de Dístrícte Article 16. Nomenament i separació 1. Els Consellers i les Conselleres de Districte seran nome- nats i separats per !'Alcalde. 2. El seu nomenament i cessament sera a proposta deis Presidents deis Grups Municipals amb presencia al consis- tori. El nombre ha d'ésser proporcional als resultats obtin- guts en el districte en les eleccions municipals per cadascun deis partits o coalicions que s'hagin presentat en el territori de cadascun deis districtes i que hagin obtingut un mínim del 5% deis vots del districte corresponent. Article 17. Funcions Són funcions del Conseller/ a de Districte: 1. Assistir a les sessions del Consell del Districte. 2. Assistir a les reunions de les comissions i d'altres organs del districte que li correspongui. 3. Propasar, la inclusió a l'ordre del dia de les reunions deis diferents organs de participació, així com deis diferents ór- gans de govern i comissions de treball del districte, d'as- sumptes i propostes d'acord que siguin competencia de ca- da un d'aquests organs. 4. Presentar propostes, al organ competent, sobre necessi- tats, activitats, problemes o qualsevol altre assumpte que si- gui significatiu per al districte. 5. Mantenir-se assabentat deis assumptes relacionats amb el districte. 6. Intervenir amb caracter institucional en les reunions pú- bliques, per afavorir el dialeg amb els ciutadans. 7. Fomentar les relacions de I'Ajuntament amb el movi- ment associatiu del districte i informar els administrats de l'activitat municipal mitjanc;:ant els corresponents órgans de participació. 8. Ésser convocat i assistir als actes públics convocats pel districte o I'Ajuntament en el seu ambit territorial amb el re- coneixement protocolari que correspon a un Conseller/a. 9. Exercir les funcions que li delegui expressament el Regi- dor/a de Districte o el President/a del Consell de Districte. Article 18. Drets i deures l. Els consellers i les conselleres de districte tenen el dret a ser convocats i el deure d'assistir, amb veu i vot, a les ses- sions deis organs que hi formin part, en funció d'aquest re- glament. Aquest dret i obligació d'assistencia són també exi- gibles en relació als organs deis quals hi formin parten re- presentació expressa del Consell del Districte. 2. Els consellers i les conselleres tenen el dret a obtenir de.l govern i de l'administració executiva del districte els antece- dents, les dades i les informacions que, estant en poder deis serveis municipals, siguin necessaris per al desenvolupa- ment de llurs funcions. 3. En la seva condició de membres deis diferents organs del Consell del Districte, els consellers/es obtindran informació deis assumptes inclosos en l'ordre del dia deis organs deis quals siguin membres mitjan9ant l'accés als expedients co- rresponents, en un termini mínim de 5 dies habils. Aquest accés s'haura d'implementar a través de !'estructura execu- tiva del districte. 4. L'Ajuntament vetllara perqué es reconegui la condició de Conseller o Consellera de Districte en els actes de caracter institucional convocats pel districte o per I'Ajuntament. Article 19. retribucions Els consellers i conselleres de Districte percebran, a carrec del pressupost municipal, unes retribucions en concepte de dietes en aquells casos contemplats en aquestes Normes i en funció de l'exercici de les funcions que s'hi determinen. La quantia de les percepcions sera fixada per la Comissió de Govern de I'Ajuntament i sera la mateixa pera tots els Consellers/es en tots els districtes i pera cada una de les di- verses responsabilitats. Capítol Se.: Els regidors ¡ les regidores adscrits al Districte Article 20. Nomenament L'Aicalde o Alcaldessa podra nomenar un o més regidors adscrits a cada un deis districtes a proposta deis grups mu- nicipals. Gaudiran de veu, pero no de vot, en els organs e~ que participin, segons allo establert per aquestes Normes 1 pels reglaments interns de cada districte. Capítol 6e.: La Junta de Portaveus Article 21. Composició 1. Es creara una Junta de portaveus, presidida pel Presi- dent/a del Consell del Districte o conseller/a en qui delegui. 2. Estara formada pel Regidor/a del Districte o conseller/a en qui delegui i pels/les portaveus de cada un deis grups po- lítics presents al Consell del Districte. 3. Els portaveus disposaran de vot ponderat. 4. Els consellers/es membres de la Junta de portaveus per- cebran dietes per a l'exercici de la seva dedicació que pu- guin garantir la realització de la seva tasca d'una manera su- ficient. Les mateixes vindran regulades pel que s'estableix en l'article 19. Article 22. Atribucions l. La Junta de Portaveus aprovara l'ordre del día de les ses- sions del Consell de Districte a proposta de la Comissió de Govern del Districte. 2. La Junta de Portaveus determinara les proposicions o mocions, presentades pels grups municipals, que hauran d'anar al Consell de Districte. En aquest assumpte sera d'a- plicació el que determina el Reglament Organic Municipal 3. Per acord de la Junta podran introduir-se modificacions en l'ordre del día del Consell. 4. Podra ser objecte de debat per la Junta qualsevol altra qüestió relacionada amb el funcionament de les sessions del Consell. Capítol 7e.: E/s Grups Municipals de Districte Article 23. Formació i mitjans l. Cada grup polític, amb representació al Consell del Dis- tricte, formara un Grup Municipal de districte i designara un conseller/a portaveu i els consellers/es representants del mateix en les diferents comissions en els casos previstos en aquest reglament. 2. L'organització executiva del districte vetllara per que els grups municipals disposin deis mitjans materials i humans pera poder desenvolupar la seva tasca de manera adequada. Capítol Be.: El Regidor o Regidora de Districte Article 24. Nomenament El Regidor o Regidora de districte és nomenat directament per !'alcalde o alcaldessa. Article 25. Atribucions 1. Són atribucions del Regidor o Regidora de Districte: a. Assistir als Consells del Districte amb veu i sense vot. b. Dirigir l'administració del districte i exercir la direcció del personal adscrit. c. Inspeccionar els serveis i les obres del districte. d. Disposar despeses dins el límit de la seva competen- cia, autoritzar i ordenar el pagament i retre comptes. e. Elaborar la plantilla organica del districte i definir l'or- ganització deis serveis. t. Vetllar perla protecció ciutadana al districte i adoptar, en el cas d'emergencia, les mesures necessaries de ca- racter urgent per a la seguretat de les persones i els bens. g. Atendre la direcció deis serveis municipals del distric- te pel que fa a .la firma, resolucions, actes administratius i atribucions relatives a les funcions delegades directa- ment per !'alcalde i exclusivament en el seu ambit terri- torial. h. Assegurar la relació constant del districte amb els di- ferents sectors de I'Administració municipal. i. Executar els acords deis órgans col·legiats del districte. j. Convocar i presidir la Comissió de Govern del districte. k. Convocar i presidir les reunions de les comissions con- sultives de govern 1. Convocar i presidir les comissions de treball i altres or- gans executius, i de participació en els suposits que es- tableixin aquestes Normes. m. Propasar la inclusió, a l'ordre del día de les sessions deis diferents organs de participació del districte, d'as- sumptes que siguin competencia d'aquests organs. n. Fomentar les relacions de I'Ajuntament amb el movi- ment ciutada del districte i informar els ciutadans de l'ac- tivitat municipal mitjan9ant els corresponents organs de participació. o. Representar els interessos del districte en efs organs municipals als que assisteixi en la seva qualitat de Regi- dor/a de Districte. p. Les altres que li delegui !'Alcalde o Alcaldessa. 2. Les funcions de caracter administratiu i de direcció del Regidor/a del Districte seran vehiculades a través de !'es- tructura executiva del districte. Article 26. Delegacions l. El Regidor/a de Districte podra delegar les seves funcions propies en qualsevol deis altres Regidors vinculats al distric- te, en el Vice-presidentla del Districte o en els consellers o conselleres. 2. Les atribucions que impliquin exercici d'autoritat només podran delegar-se en un Regidor/a 3. No són susceptibles de delegació aquelles funcions dele- gades per !'Alcalde. Article 27. Conseller/a tecnic/a El Regidor/a de Districte comptara amb el suport d'un Con- seller/a tecnic/a que assumira també la funció d'impulsar els organs de participació i de govern. Capítol 9e.: La Comissió de Govern del Districte Article 28. Atribucions l. La Comissió de Govern és l'organ executiu que assisteix el Regidor/a del Districte en la direcció del govern del dis- tricte. 2. La Comissió de Govern tractara i emetrá informes relatius als assumptes relacionats en l'article 10 d'aquestes i exerci- ra les delegacions realitzades en aplicació de l'article 11 d'a- questes Normes i, en general, de tots aquells temes que afectin al Districte. 3. La Comissió de Govern propasara l'ordre del día del Con- sell de Districte i fixara la de les Comissions Consultives del Govern. Article 29. Composició 1. La Comissió de govern sera formada pel Regidor/a de dis- tricte, que actuara de president, i un mínim de cinc conse- llers o conselleres. 2. Actuara de Secretari el/la cap de la Secretaria del Distric- te. 3. El nomenament i la separació deis conselleres i conselle- res del districte membres de la Comissió de govern corres- pondra al Regidor/a del Districte que haura de designar-los d'entre els consellers i conselleres del Districte i donar-ne compte al Consell. 4. A les reunions de la Comissió de Govern del Districte po- dran assistir-hi, amb caracter informatiu, tates aquelles per- sones que el Regidor/a de Districte estimi convenient, a fi i efecte d'ajudar al millar procés de presa de decisions. Amb caracter habitual hi podran assistir-hi, amb veu i sense vot, el/la Gerentla del Districte i el Conseller/a Tecnic/a del dis- tricte. Article 30. Sessions La Comissió de Govern es reunira una vegada al mes de for- ma ordinaria i, de manera extraordinaria, quan ho estimi oportú la mateixa Comissió o el Regidor/a del Districte. Article 31. Estatut deis membres de la Comissió l. Els consellers i conselleres membres de la Comissió de Govern podran exercir -per delegació del Regidor/a de Dis- tricte- la presidencia de les Comissions Consultives de go- vern determinades en aquestes Normes. 2. En virtut de la seva dedicació en la presidencia de les ci- tades comissions, un maxim de tres conselleres/es perce- bran dietes per l'exercici de la seva responsabilitat segons indica l'article 19 d'aquestes Normes. Capítol 1 Oe.: Les Comissions Consultives de Govern Article 32. Naturalesa i nombre l. A efectes informatius, participació ciutadana i d'assiten- cia a la gestió es crearan Comissions Consultives de Govern. 2. Aquestes comissions podran ser estables o especials en funció deis assumptes a tractar. 3. El nombre i les funcions de les Comissions Consultives de Govern vindra regulat pel reglament intern de cada districte. En tot cas pero, sera preceptiva !'existencia de les comis- sions de: a. Medi ambient, urbanisme i obres b. Serveis a les persones i benestar social c. Via Pública, seguretat, mobilitat i serveis municipals. Article 33. Composició, funcions i regim de funcionament l. Les Comissions Consultives de Govern estaran integrades per un/a representant de cada grup municipal de districte, que disposaran de vot ponderat, i pels Regidors/es ads- crits/es amb veu i sense vot. 2. Les Comissions Consultives de govern seran presidides pel Regidor/a de Districte que podra delegar en els conse- llers/es membres de la Comissió de Govern del Districte, se- gons l'article 31 d'aquestes Normes. 3. Les Comissions Consultives de Govern debatran els as- sumptes de la seva competencia que figurin en l'ordre del dia de la propera sessió del Consell de Districte. També po- dran propasar a la Comissió de Govern del Districte temes a debatre en el Consell del Districte. 4. Les Comissions es reuniran de manera ordinaria abans de la convocatoria de cada Consell del Districte i de manera extraordinaria quan siguin convocades pel seu President/a. 5. Les Comissions Consultives de Govern seran obertes a la ciutadania del districte. El reglament intern d'organització i funcionament del districte en regulara la seva participació. TÍTOL 111. REGIM DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL DEL DISTRICTE Article 34. Iniciativa per a l'adopció d'acords l. La iniciativa ordinaria en el procés de formació de la vo- luntat del Consell de Districte correspon, un cap preparats els expedients per I'Administració executiva, a la Comissió de Govern del Districte, sense perjudici de la iniciativa deri- vada deis instruments de participació ciutadana previstos en aquestes Normes. 2. Les iniciatives dirigides al Consell hauran de ser dictami- nades o informades perla Comissió de Govern del districte, llevat deis suposits de les mocions o proposicions que hau- ran de ser considerades perla Junta de portaveus. 3. Convocada sessió ordinaria o extraordinaria del Consell de Districte, es reunira preceptivament la Junta de porta- veus abans de la data prevista de celebració de la sessió. Article 35. Celebració de sessions l. El Consell del Districte es reunira en sessió ordinaria una vegada cada dos mesas, i ,en sessió extraordinaria cada cap que sigui convocat pel seu President/ a, que sigui sol-licitat per una quarta part deis membres del Consell o per la Co- missió de Govern del Districte. 2. Tates les sessions del Consell seran públiques. No obs- tant aixo, poden ésser secrets el debat i la votació d'aquells assumptes que poden afectar al dret fonamental deis ciuta- dans a que es refereix l'article 18.1 de la Constitució, quan així s'acordi per la majoria absoluta deis vots computables. La participació deis ciutadans en les sessions deis Consells de Districte es desenvolupara de conformitat amb les pre- sents Normes. 3. La Comissió de Govern de I'Ajuntament fixara el calenda- ri anual de les sessions ordinaries deis Consells del Distric- tes, a partir del criteri que totes les sessions s'hauran de ce- lebrar la mateixa setmana en tots els districtes. 4. El president o la presidenta del consell del districte, amb comunicat a la Comissió de Govern del Districte i comunicat a la Junta de portaveus, podra, de manera extraordinaria i motivadament, anular o ajornar el Consell del Districte. Article 36. Estructura de I'Ordre del dia L'ordre del dia de les sessions ordinaries del Consell de Dis- tricte s'estructurara d'acord amb els apartats següents: l. Aprovació de !'acta de la sessió anterior 2. Part informativa: lnformació del govern del districte, que inclou les mesures o iniciatives del govern, el desenvolupa- ment del PAM i del Pressupost del Districte, el despatx d'o- fici i 1' informe del Regidor o Regidora del Districte. 3. Part decisoria: Propostes d'acord, i proposicions, sense perjudici de les mocions que puguin presentar-se amb pos- terioritat. 4. Part de control: Fiscalització deis organs de govern a tra- vés de la presentació de precs, preguntes i declaracions de grup. 5. Declaracions institucionals sobre aspetes d'interés gene- ral de la col.lectivitat del Districte. Article 37. Debats l. Els grups polítics presents en el Consell del Districte po- dran intervenir en cada un deis punts de l'ordre del dia. Pri- mer intervindran, seguint un en ordre de menor a major nombre de consellers i /o representativitat, els grups de l'o- posició i després, en el mateix ordre, els grups de l'equip de govern. 2. El ponent de cada un deis punts obrira i, després de la intervenció deis grups i de l'establiment de la posició de vot -si procedeix-, tancara els debats. 3. El President o la Presidenta establira un segon torn d'in- tervencions en algun punt de l'ordre del dia, a petició deis consellers/eres. 4. El vot no sera en cap cas delegable. Article 38. lntervencions deis ciutadans/nes l. Les entitats i els ciutadans i les ciutadanes del districte podran intervenir, si ho desitgen, en el transcurs de la ses- sió sobre els punts deis apartats tercer i quart que figurín en J'ordre del dia de la manera establerta al Reglament intern de cada districte. 2. De manera excepcional, i un cop finalitzat l'ordre del dia, el President o Presidenta podra concedir la paraula a les en- titats i als ciutadans i ciutadanes assistents que desitgin in- tervenir sobre algun tema general d'interes del districte. TÍTOL IV. LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA ALS DISTRICTES Article 39.- Regulació l. La promoció de la participació ciutadana fonamentara ta- ta l'actuació del Districte, en tant que dret fonamental de la ciutadania i principi inspirador de l'administració municipal. 2. Els Reglaments interns regularan els instruments de par- ticipació concrets pera cada districte, amb respecte a la se- va realitat territorial i historica i de conformitat amb el que s'indica en aquestes Normes. 3. Els processos de consulta ciutadana, de participació ciu- tadana individualitzada, d'iniciativa ciutadana, de comis- sions arbitrals o de mediació, vindran regulats per les Nor- mes de Participació Ciutadana de I'Ajuntament. Capítol lr.: El Conse/1 Ciutada del Districte Secció 1 a: Finalitats Article 40. Naturalesa El Consell Ciutada del Districte és el maxim organ consultiu i de participació de districte en tates les qüestions referents a les seves competencies. S'hi integraran representants de les entitats i associacions, deis demés Consells Sectorials de participació del districte, així com ciutadans i ciutadanes a títol individual. Article 41. Funcions El Consell Ciutada del Districte té per objecte: l. Assessorar al Consell del Districte en la definició de les grans línies de la política i la gestió del districte i generar consens ciutada sobre els mateixos. 2. Coneixer i debatre, d'acord amb el que estableix el Re- glament Organic Municipal, el Programa d'Actuació, les Or- denances i Reglaments Generals del districte 3. Coneixer i debatre els pressupostos municipals i els re- sultats deis indicadors de la gestió municipal, en especial els del Districte. 4. Coneixer i debatre els grans projectes del districte. 5. Donar suport als Consells municipals sectorials del dis- tricte i coneixer les seves conclusions, iniciatives i delibera- cions. Article 42. Facultats Ates el caracter consultiu i de participació del Consell, les seves resolucions tindran rang de recomanació per als Organs de Govern del districte. 1 en virtut de les seves com- petencies, podra: l. Fer propostes de punts a l'ordre del dia del Consell del Districte. 2. Ser consultat a instancies del President/a del Consell del Districte, del Regidor/a del Districte o del Consell del Districte. 3. Propasar iniciatives ciutadanes i sol-licitar la convocatoria d'audiencies públiques d'ambit de districte. Secció 2 8: Composició i funcionament Article 43. Composició l. El Consell Ciutada del Districte esta presidit pel President o la Presidenta del Consell del Districte o pel Regidor/a del Districte o Vice-president/a. 2. El Consell Ciutada del districte esta composat per: a. El President/a del Consell del Districte, el Regidor/a del districte, els Regidors/es adscrits i tots/es els Conse- llers/es de Districte. b. Representants de les associacions i entitats del Dis- tricte, en representació deis diferents barris i sectors te- matics, escollits en un mínim de 17 i de la manera que determini el Reglament intern de cada districte. c. Un ten;: del conjunt deis seus membres estara format per ciutadans i cit:rtadanes escollits aleatoriament del cens del districte. d. Un/a representant de casdascun deis Consells Secto- rials del Districte. e. El Cap de la secretaria técnica; que actuara coma se- cretari/a. f. Podran assistir-hi el Gerent/a i el Conseller/a tecnic del Districte, i en general, tots aquells tecnics que el Presi- dent/a consideri necessaris peral seu bon funcionament. Article 44. Funcionament El Consell Ciutada del Districte es reunira, com a mínim, dos cops l'any de manera ordinaria i de manera extraordinaria cada cop que el convoqui el seu President/a, la majoria deis Consellers/eres del Districte, o a petició de la meitat més u deis seus membres. Capítol 2n.: L'Audiencia Pública de I'Estat del Districte Article 45. Objecte Ambla finalitat de potenciar la comunicació periodica entre el Consell del Districte i la ciutadania i de servir com a ins- tancia d'interrelació permanent, es convocara, com a mínim cada dos mesos, !'Audiencia Pública de I'Estat del districte. Article 46. Composició i funcionament L'Audiencia Pública de I'Estat del districte estara presidit pel President/a del Consell del Districte o Regidor/a del Distric- te o Conseller/a en qui delegui. Estara obert a tota la ciuta- dania i s'hi podran tractar qualsevol tema relatiu al districte. La seva composició i funcionament vindran regulats pel Re- glament intern de cada districte. Capítol 3r.: Les Comissions de Treba/1 i els Consells sectorials i d'equipament Secció 18: Les Comissions de treba/1 Article 47. Objecte i regim l. Per iniciativa de la Comissió de Govern es podran crear comissions de treball per portar a terme estudis i activitats i per a fer el seguiment deis projectes i/o iniciatives que es determinin. 2. El nombre i el regim de funcionament de les comissions vindra regulat pel Reglament de intern del districte. 3. Les Comissions de treball seran presidides pel Regidor/a del districte o conseller/a en que delegui. 4. Les comissions de treball seran obertes a la participació de la ciutadania, 5. Les comissions de treball podran ser estables o puntuals, i/o vinculats a projectes comunitaris, d'ambit districte o ba- rri, en funció de la tematica que s'hi desenvolupi. 6. Es garantira la presencia de tots els Grups Polítics pre- sents al Districte en les Comissions de Treball. Secció 2 8: Els Consells sectorials Article 48. Objecte i composició l. Per iniciativa de la Comissió de Govem es podran crear Consells sectorials com a instrument de seguiment tematic entre la tasca de govem det districte i la ciutadania. 2. Els Consells sectorials seran presidits pel Regidor/a de districte o Conseller/a en que delegui. 3. Formaran part d'aquests organs: a. El Conseller/a responsable de cada una de les arees compreses en l'ambit d'actuació del Consell sectorial. b. Els Consellers i Conselleres de Districte segons reguli el reglament intern de cada Districte. c. U na representació de les entitats vinculades a la te- ma ti ca del Consell sectorial, segons reguli el Reglament intern de cada districte. d. Un ten; del total de membres seran representants de la ciutadania, a títol individual, escollits entre els usuaris o implicats per la tematica que tracti el Consell sectorial. La regulació de l'elecció vindra donada pel Reglament in- tern de cada districte. 4. Tindran les funcions de formular propostes d'actuació, emetre informes a iniciativa propia o a petició municipal i re- alitzar un seguiment del funcionament del serveis. Article 49. Nombre Cada Consell de districte haura de comptar, amb aquells Consells sectorials de constitució obligada per les normes, més tots aquells que pel funcionament del districte consi- deri oportú. Secció 3 8: Els Consel/s d'equipament Article 50. Composició i funcions l. Els Centres Cívics deis districtes, els equipaments de ba- rri, els equipaments esportius i, en general els que determi- ni el reglament intern deis districtes, hauran de disposar d'un Consell d'equipament. 2. Aquest Consell d'equipament estara presidit pel Regi- dor/a de Districte o Conseller/a en qui delegui. També en for- maran part els representants de l'entitat gestora de l'equi- pament, representants de les entitats usuaris i representants deis usuaris/es a títol individual. També formaran part els Consellers/es segons reguli el reglament intern de cada Dis- tricte. 3. La composició, sistema d'elecció i funcionament, es re- gulen pel reglament intern de cada districte. 4. Tindran les funcions basiques de seguiment de la gestió i de la programació deis mateixos. TÍTOL V. REGIM D'ACORDS Article 51. Quorums l. Sense perjudici de les normes específiques establertes pel reglament intern de cada districte, per a la valida cons- titució deis organs col-legiats es requereix l'assistencia d'un ter<; del nombre legal deis seus membres. En tot cases re- quereix l'assistencia del president/a i del secretari/a o d'a- quells/lles que legalment els substitueixin. 2. Els acords deis organs col·legiats del districte s'adopten per majoria deis seus membres presents. 3. D'acord amb l'article 23.3 de la Carta Municipal, cal el vot favorable de la majoria absoluta deis membres del Consell de Districte amb dret a vot pera: a. Propasar als organs de govern municipal la inclusió d'assumptes en l'ordre del dia i traslladar les propostes d'acord. b. Propasar a l'organ municipal competent l'aprovació d'instruments d'ordenació urbanística que afectin l'ambit territorial del districte. Article 52. Recursos administratius l. Els actes deis organs del districte que siguin definitius o que tot i sent de tramit decideixin directament o indirecta el fans de l'afer de forma que posin fi al procediment, o bé en suspenguin la continuació o causin indefensió, es podran recórrer en al<;ada davant I'Aicalde/essa. 2. El recurs d'al<;ada haura de formular-se en el termini i amb els efectes previstos en els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de regim jurídic de les admi- nistracions públiques i del procediment administratiu comú. Article 53. Suspensió d'acords l. ~Aicalde/essa podra suspendre els acords deis organs del districte quan vulnerin l'ordenament jurídic o l'abast de les assignacions de competencies realitzades als districtes. En aquest cas informara la Comissió de govern i el Consell Municipal. 2. Només en el suposit d'entendre que un acord pres pel Consell de Districte vulnera l'ordenament jurídic, el Presi- denVa del Consell podra suspendre'n l'execució, donant compte deis motius a I'Aicalde/essa en un termini de vint-i- quatre hores a partir de la fi de la sessió en que s'hagi adop- tat l'acord. 3. ~Aicalde/essa, en un termini de setanta-dues hores a partir de la recepció de l'acord de suspensió, haura de rati- ficar-lo expressament. La no ratificació en el termini esmen- tat significara l'al<;:ament de la suspensió i que l'acord sigui valid des del moment en que va ésser adoptat. 4. El Consell de Districte, en cas de confirmació de la sus- pensió d'un acord, podra sol·licitar-ne l'aixecament en inter- pel-lació al Consell Municipal de I'Ajuntament. DISPOSICIONS ADDICIONALS Disposició Addicional Primera: En el termini de tres mesos posterior a l'aprovació definitiva d'aquestes Normes, els districtes elaboraran i aprovaran els seus Reglaments interns d'organització i funcionament, els quals hauran de ser ratificats pel Consell Municipal. En aquests Reglaments interns s'incloura el desenvolupa- ment de la regulació del funcionament deis Consells de Dis- tricte incloses en les presents Normes. El Reglament OrgEmic Municipal és d'aplicació supletoria a aquestes Normes. Disposició Addicional Segona: En el moment que es reguli l'elecció de consellers de forma directa per sufragi universal, s'aplicara I'Estatut del Conse- ller/a que contemplara tots aquells aspectes relacionats amb les seves funcions en els districtes. Disposició Addicional Tercera: Els organs deis districtes mantenen les competencies que els han estat transferides fins a la data de l'aprovació del present Reglament, sense perjudici que, per l'organ munici- pal que correspongui, es procedeixi a la seva modificació. Disposició Addicional Quarta: Les modificacions que es produeixin en les Normes de Par- ticipació Ciutadana i que afectin a qualsevol dispossició d'aquestes Normes Reguladores del Funcionament deis Districtes seran d'aplicació directa. DISPOSICIÓ DEROGATORIA Queden derogades les Normes Reguladores del Funciona- ment deis Districtes de 1986, així com les modificacions del 1987 i de 1991.