Col·lecció Quaderns Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu - 1 Col·lecció Quaderns Itineraris de les dones de Sant Andreu és un recorregut, des del punt de vista de les dones, per la història del Dones de Sant Andreu districte des de mitjans del segle XIX fins a l’actualitat. A R X I U A R X I U 1-Dones de Sant Andreu M U N I C I P A L M U N I C I P A L Itineraris històrics Itineraris històrics Un grup de dones de Sant Andreu, coordinades per la D E D E historiadora Isabel Segura, han aportat, sel.leccionat, B A R C E L O N A B A R C E L O N A classificat i interpretat els àlbums de fotografies familiars Isabel Segura Soriano propis, d’amigues i conegudes, veïnes, companyes de feina, d’associació ...i també han regirat ens els fons fotogràfics dels arxius municipals. Les fotografies són una font documental molt important per a la recuperació de la història. Les que us mostren aquesta publicació us aproparan a las múltiples activitats quotidianes de les dones de Sant Andreu. Districte de Sant Andreu 1 Dones de Sant Andreu Col·lecció Quaderns Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu - 1 Dones de Sant Andreu A R X I U M U N I C I P A L Itineraris històrics D E B A R C E L O N A Isabel Segura Soriano Autora: Isabel Segura Soriano Han participat en la recerca de material i en la preparació de l´obra: Paqui Acedo Rosa Alexandre Aurora Arpa Pepa Batalla Rosa Batet Pietat Bayona Montserrat Castell Ma.Teresa De Blas Maria Estrany Elena Garcia Fernández Josefina García Angels Grases Mullerachs Amèlia Hernández Josefa Ibàñez Paqui Jiménez Magda Juvé Anna Marquès Carme Martínez Matílde Martínez Helena Matthews Pepita Mir Núria Monrós Grases Pilar Mora Isabel Ordi Margarita Riera Trini Roca Comaposada Vicenta Rodríguez Isabel Roig Fransitorra Paulina Torres Àngels Urbaneja Vicenta Vadillo Justa Zafra Edició: Ajuntament de Barcelona. Arxiu Municipal i Districte de Sant Andreu. Barcelona, octubre de 2001 Col· labora: CIRD (Centre d’Informació i Recursos de la Dona) Coordinadores de l´edició: Núria Postico Joana Luna Disseny gràfic: Palli: Disseny i Comunicació Correcció lingüística: Centre de Normalització Lingüística de Barcelona. Delegació de Sant Andreu © Ajuntament de Barcelona Fotografia coberta: Pepa Batalla Impressió: Imatge i Producció Editorial Dipòsit legal: ISBN Presentació Us presentem el primer títol d’una nova col· lecció: els Quaderns de l’Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu. Des de la creació del Consell Assessor de l’Arxiu, el desembre de l’any 2000, ens marcàrem com a objectiu la publicació del quadern número 1 d’aquesta col· lecció, ara un cop aconseguida aquesta fita esperem que puguem anar publicant-ne d’altres. Amb aquestes publicacions l’Arxiu Municipal vol donar a conèixer a tots els ciutadans i ciutadanes el passat i present dels barris i la gent que conformen aquest districte. Sota el títol Les dones en els moviments urbans s’aixopluga un projecte de ciutat amb la voluntat de reivindicar el paper de la dona en la història dels barris, a través d’ imatges fotogràfiques proce- dents principalment dels seus àlbums familiars, i que han estat completades amb imatges de dife- rents arxius i en especial dels arxius de districte. La historiadora Isabel Segura, que ja ha publicat treballs com aquest em d’altres districtes, amb una acurada metodologia de treball, s’ha encarregat de coordinar la recollida, selecció i documentació de les imatges reunint un grup de dones, que han esdevingut historiadores del seu passat . El Centre d’Informació i Recursos per a les Dones, els Serveis Personals i l’Arxiu del Districte han col· laborat en aquesta experiència, que ha culminat en la publicació que teniu a les mans. La lectura d’aquest volum us endinsarà en l’activitat de les dones de Sant Andreu des de finals del segle passat fins a l’arribada de la democràcia, una participació que sempre ha existit però que poques vegades ha estat mostrada en la seva magnitud real. Estem segurs que aquest llibre ens aju- darà a conèixer millor, el treball, les lluites, i les esperances de les dones que al llarg d’aquest perío- de i fins avui han anat construint la realitat del nostre districte. Eugeni Forradellas i Bombardó President del Consell del Districte Ferran Julián i González Regidor del Districte "Es la historia, toda la historia humana que se podría titular "historia de la esperanza" en busca de su argumento....la experiencia personal está impli- cada en la experiencia histórica; no cabe queriendo ser íntegramente per- sonal sustraerse a ella. Mientras se crea que es elegible apurar la personal experiencia o darse a la historia, la vida o más precisamente, lo humano de la vida, quedará escindido como en dos bloques de tiempo separado" María Zambrano "Delirio, esperanza y razón". Nueva Revista Cubana. La Habana, 1959. Índex 9 Espai d´origen 33 Els treballs i els seus espais El treball domèstic El treball remunerat 79 Espai polític 103 Nomenclàtor 109 Bibliografia “La ciutat és una memòria organitzada. Les dones són les oblidades de la història” Hannah Arendt Espai d’origen 11 Espai d’origen Espai d’origen l´esdevenir del col· lectiu familiar. La seqüència La memòria de la ciutat no és única; ha d´acollir de fotografies que inclouen els àlbums conten la diversitat d´experiències dels grups que hi històries. Aquesta narració gràfica sovint es habiten. complementa amb una narració oral amb veu Aquest llibre s’incriu en la voluntat de mostrar expe- femenina, la de la mare, l´àvia o.... i, en el nostre riències diverses. Hem intentat reconstruir alguns cas, la de les dones que han participat en l´ela- itineraris de dones de Sant Andreu i ho hem fet boració d´aquest llibre, amb les seves fotos, a partir dels àlbums de fotografies familiars. amb les seves veus, amb els seus textos. Els àlbums de fotografies familiars han estat Entre totes, hem fet una nova selecció d´imat- recopilats i classificats pacientment per les ges, una nova classificació-narració, a la qual dones, que s’han convertit en historiadores de hem afegit altres imatges dels arxius públics - Festa de carrer el 1916. Foto Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu 12 Espai d’origen Arxiu Municipal del Districte- o bé imatges apa- en l´obtenció de recursos tot i que hi havia una regudes en premsa, i també la d´algunes fotò- certa especialització per sexes en els treballs. Els grafes i fotògrafs professionals que ens han homes eren els responsables de l´explotació dels il· lustrat algun episodi que havíem viscut, però camps però, en els moment de màxima activitat, del qual no teníem imatges. Les imatges prete- com ara el de la collita, les dones del col· lectiu nen contextualitzar l´experiència individual en la familiar també hi participaven. Les dones a més a col· lectiva i, per tant, crear una nova narració més, tenien al seu càrrec l´aviram, element que que no intenta explicar-ho tot, ni molt menys, ajudava a completar els recursos de les minses tan sols alguns episodis, algunes experiències economies de subsistència, l´horta, amb produc- viscudes en un territori concret, el de Sant tes bàsics per a la subsistència quotidiana, i la res- Andreu. ponsabilitat domèstica de recol· lectar els ali- Hem dividit el llibre en tres apartats: l´espai ments, transformar-los, conservar-los, cuinar-los i d´origen, els treballs i els seus espais i l´espai servir-los, netejar, teixir per a ús de les persones polític. En un darrer apartat incloem l´anàlisi del grup familiar, com també tenir-ne cura de la dels noms de dones que apareixen en el salut física i emocional i un llarg, llarguíssim i rei- nomenclàtor de Sant Andreu. teratiu regitzell de coses. L´agricultura de regadiu va tenir molta importàn- cia a Sant Andreu i es desenvolupà gràcies a Dels camps als cubs l´existència del Rec Comtal. Els productes agrí- coles eren destinats al consum de la població i, El paisatge de Sant Andreu en l´etapa medieval posteriorment, l´excedent anava destinat als el podem dibuixar com una combinació d´horts i mercats de Barcelona. El cànem també va ser-hi vinyes, amb masos dispersos i un conjunt tramat molt conreat a partir de l´increment de la de carrers i cases seguint el Rec Comtal. El pai- demanda del mercat naval, tal com ho recorda el satge, actualment limitat i esquarterat per infraes- nom d´un carrer actual de Sant Andreu. tructures viàries i ferroviàries, combina el tramat En les economies de subsistència, els treballs de dels carrers amb habitatges de més o menys les dones, els homes i les criatures eren absolu- altura, els cubs quadrats o les formes rectangu- tament imprescindibles per a la supervivència del lars de les antigues instal· lacions i de les actuals col· lectiu i sovint calia, per completar els naus dels polígons comercials o industrials, i les ingressos, dedicar una part de l´any a activitats places. no relacionades directament amb l´agricultura, Entre una imatge i l´altra ha passat el temps, han com ara filar i teixir per altri. Així doncs, algunes canviat les activitats, els espais on es realitzaven i pageses i pagesos de Sant Andreu també exerci- la forma d´habitar-los. ren de teixidores i teixidors a casa seva. Però, tornem enrere. El mas era l´element cons- tructiu que esquitxava el continu dels horts i camps. En el sistema d´explotació agrària, el mas Primers símptomes de canvi en el paisatge -constituït per una casa de camp, la masia, amb les terres de conreu adscrites- era una unitat de Amb el pas dels anys el paisatge es transformà. producció, de reproducció i de consum. Totes Un dels signes més visibles de la transformació les persones del grup familiar hi col· laboraven del paisatge va ser l´aparició de les grans naus 13 Espai d’origen Habitatges i instal.lacions fabrils a Sant Andreu, anys vint. Foto Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu industrials que s´instal· laren a Sant Andreu a durant el segle XIX i primers anys del XX, van partir del segon terç del segle XIX. El 1839 ser tèxtils, i en aquest sector, la mà d´obra era Ferran Puig va instal· lar-hi la fàbrica del Vapor fonamentalment femenina. Així doncs, des dels inicis de la revolució industrial, la dona s´incor- del Fil; entre 1835 i 1840 es va construir porà al treball assalariat a les fàbriques. Sant l´Algodonera, coneguda popularment com el Andreu no va ser-ne una excepció. El mateix Vapor del Rec, propietat de Mas i Esteve. passava a Barcelona i pobles de la rodalia, on en Aquesta fàbrica està en l´origen del que després alguns sectors, com el filat i el teixit, el percentat- de diversos canvis de titularitat i d´annexions va ge de mà d´obra femenina era aproximadament ser una de les indústries tèxtils més importants del 75%. de Barcelona, la Fabra i Coats, que el 1915 tenia 1.500 treballadores i treballadors. Anteriorment, el 1852 Marian Puig havia creat la indústria tèxtil Les fàbriques com a focus d´urbanització que, posteriorment, va ser adquirida per la Societé Lainiére Barcelonaise, al carrer Virgili. La instal· lació de fàbriques en alguns barris del La major part de les fàbriques de Sant Andreu, districte, des de mitjans del segle XIX, va actuar 14 Espai d’origen Una de les primeres cases com a focus d´atracció de població que, provi- Fabra i Coats, ens parla dels orígens de la seva la Trinitat. nent de zones de la ruralia catalana i de la resta família: "Vaig néixer l´any 1935 al carrer Servet, Arxiu Grup de dones de l´Estat , arribaren a ciutat amb l´esperança de 85 de Sant Andreu. Filla de mare valenciana, que de la Trinitat trobar-hi feina. va venir al barri a l´edat de cinc anys, i de pare El creixement de la població de Sant Andreu va andreuenc, molt conegut al barri, ja que era ser espectacular. L´any 1845 hi havia 4.350 habi- compositor de sardanes (mestre Castells) i sub- tants; quinze anys després, pràcticament s´havia tri- director de l´Orfeó l´Eco de Catalunya, també plicat, ja eren11.065persones, i al tombant del nou del barri.". segle, el 1900, els habitants arribaren als 18.217. La mare de la Montserat era una emigrant i el Montserrat Castells i Montoliu, treballadora de cronista de Sant Andreu, Joan Clapés, ens expli- 15 Espai d’origen ca les causes, l´origen, d´aquesta emigració: treball que ha elaborat aquest llibre ens explica: "A l´ésser a la segona meitat del segle XIX, varen "-Vaig néixer a Bellver de Cerdanya, el maig de començar a introduir-se els telers mecànics... La 1943. El meu pare tenia una serradora i la meva instal· lació de telers mecànics anava augmen- mare sempre es va ocupar de les feines de casa, tant d´una manera progressiva, havent-hi neces- incloent-hi el criar conills i gallines per al consum sitat a cada entrada de telers de nous obrers familiar, rentar al rec a l´hivern, perquè l´aigua al forasters per a posar-los en marxa, ja que els gelar-se ens hauria trencat el safareig..." d´aquí tots ja estaven col· locats" "Casa meva -continua la Magda- era una serra- dora i vivíem a uns 2 km del poble. Els meus pares, i sobretot la meva mare, que havia nascut Canvis en la geografia sentimental i crescut al poble, pensava que per a nosaltres Àvia i nét a l´era trillant "pobrets" això era un inconvenient, però real- el blat, a un poble de Guadalajara. Procedent de la ruralia catalana, Magda Juvé, de ment no era així. Nosaltres, els grans -quan érem Foto arxiu Matilde Martínez l´Associació Palas Atenea, i participant del grup de petits- en gaudíem de viure "al camp", de tenir 16 Espai d’origen molts prats per jugar, córrer, lliscar amb trineus, de sol a sol. Cuando mi padre podía ganar algún que en feia el meu pare, a l´hivern, veure les jornal era mi madre la que estaba todo el día en nevades ben vistes, no com a Bellver que les el campo, había que aprovechar cualquier oca- cases no les deixaven veure... Clar que també hi sión para traer un poco de dinero a casa. Lo que havia algun inconvenient; les caminades gelades sí quiero agradecer a mis padres es que lo pri- de l´hivern a l´anar i venir de col· legi, la por si mero era el colegio y el trabajo era fuera del se´ns feia fosc abans del previst... " horario escolar". Feia temps que la Magda intentava convèncer als seus pares que la deixessin anar a treballar a Barcelona, però "és clar, a Barcelona hi havia L´emigració també va ser cosa de dones molts perills; llavors jo tenia 20 anys. El més petit dels meus germans grans, que havia començat a Sovint s´ha explicat l´emigració com un fet que estudiar al seminari de la Seu, va decidir que no afectà sobretot els homes. Però escriptores del tenia prou vocació i ho va deixar córrer. A segle passat, com ara Dolors Monserdà, plasma- Bellver no hi havia gaire cosa a fer -la serradora ren literàriament, en el seu conte Vulgaritats, de casa no s´havia actualitzat i no tenia massa l´emigració de les dones joves, de mitjan segle expectatives- i els meus pares van decidir-se a XIX, cap a ciutat per la impossibilitat de subsistir donar-nos permís per venir a Barcelona." en els seus llocs d´origen: El seu itinerari vital els primers anys d´estada a "Al poble no hi ha fàbriques i les collites van mala- Barcelona transcorren en una residència de ment. Unes vegades és l´eixut que resseca fins les monges, després va compartir pis amb unes arrels; altres, els aiguats que neguen, que arrasen; companyes, i una casa particular regentada per altres, malures inconegudes que, quan no maten la una "senyora amabilíssima", situada al passeig de flor, corquen el fruit... I el Govern ha de cobrar, i Gràcia cantonada Mallorca i després, "quan vaig quan no cobra, pren. I a la casa ha de menjar l´avi, tenir uns 30 anys em vaig comprar un mini piset que ja no guanya; i mengen l´hereu i la nora, i set que vaig compartir amb un dels meus germans boquetes petites que no saben mai lo que és des- quan va venir a estudiar a Barcelona". gana; i l´Assumpta té dotze anys; i la noia de cal Procedent d´altres contrades, però amb l´expe- Negre, i la de cal Sidro, i la de can Pons, i altres i riència d´haver abandonat paisatges quotidians, altres, tan criatures com ella, són a servir a Matilde Martínez, de l´Associació Caliu Congrés, Barcelona; i a la taula hi ha una boca menos, i una altra de les dones participants en aquest lli- encara alguna que altra vegada la família rep dos o bre, escriu: "Soy Matilde Martínez nací en el 42 tres duros, i la noia es vesteix i arracona". en plena posguerra, en un pequeño pueblo de Més recentment, l´antropòloga Clara Parramon, Guadalajara en un valle muy bonito donde nace en un estudi que va fer sobre l´emigració a un pequeño río de aguas cristalinas, rodeado de l´Hospitalet a partir de la segona meitat del segle montañas. Mi infancia fue feliz junto a mis her- XX, ha comprovat que el fenomen migratori manos. Somos tres disfrutando de las pequeñas també afectà moltes dones i que en algunes cosas y careciendo de otras muchas pero con el zones de l´Estat espanyol van ser més les dones amor de la familia. Desde muy pequeña ayudaba que no pas els homes els que van fer les maletes a mi madre en las tareas de la casa, y con los ani- i canviaren de paisatge, de localització. males, pues mis padres trabajaban en el campo Tal com explicitava Dolors Monserdà, el servei 17 Espai d’origen Dona i criatura al carrer conegut popularment com "de los Postes", a la Trinitat. Foto Grup de dones de la Trinitat 18 Espai d’origen Via Barcino, Trinitat Vella, en els anys seixanta, abans de construir el metro, la pis- cina i el cinturó. Foto Grup de dones de la Trinitat domèstic va ser una estratègia de subsistència per a les dones emigrants al segle XIX, i durant Cases molts anys ho continuà sent al marge del seu lloc d´origen. Al creixement natural de la població de Sant Matilde Martínez, a qui ja hem trobat en el nos- Andreu, s´hi afegeix el de les persones nouvingu- tre recorregut, continua: des procedents d´altres contrades que, si bé en "A los 15 años recién cumplidos me vine a un primer moment s´instal· len a casa d´un Barcelona sola, pues aquí tenía dos tías. Por lo parent, amb els anys accediran, amb més o menys menos tenía a alguien conocido. A los ocho días facilitats, a un habitatge. El territori agrícola és ocu- de estar aquí me pusieron a trabajar en casa de pat progressivament per fàbriques i tallers i també una familia de niñera para dos niños. Entonces per la construcció d´habitatges, cosa que transfor- me di cuenta de lo que era la libertad. Sólo ma radicalment el paisatge de Sant Andreu. podía ir a casa de mi familia una vez cada quince Primer són cases unifamiliars; moltes amb una días. El sueldo era de doscientas pesetas al mes, eixida o terreny en la part posterior, construïdes en el año 1957. Fueron dos años con mucha per iniciativa particular. Alguns empresaris de les añoranza de todo lo que dejé en el pueblo". fàbriques del districte construiran habitatges, de 19 Espai d’origen diverses categories, destinades als treballadors, Una de les primeres iniciatives de les institucions quadres mitjans i superiors de les seves empre- públiques pel que fa a la construcció d´habitatges ses. Però, el problema de l´habitatge, en termes van ser les cases barates, construïdes el 1929, en generals, es deixava a la iniciativa privada. un intent de fer habitatge popular construint-ne Al començament del segle XX, algunes persones el màxim nombre amb el menor cost possible. Carrer Madriguera, a la amb més recursos econòmics, construïen les Els grups de cases barates eren habitatges unifa- Trinitat, en la dècada seves cases amb nous llenguatges arquitectònics, miliars d´una sola planta, i a l´interior disposaven dels seixanta. Foto Grup de dones com ara el modernisme. d´un petit espai lliure que facilitava l´entrada de de la Trinitat llum i ventilació. 20 Espai d’origen Piedad Bayona i família al carrer Ausona, en la dècada dels seixanta. Foto arxiu Piedad Bayona 21 Espai d’origen Els habitatges de dimensiones variables (38,01 o 54,32 m2) s´alineen en una trama rectangular, de carrers paral· lels i perpendiculars; es construiren places que, amb situació central dins del barri, prete- nien fer la funció de centre i de zona de relació social. A la ciutat de Barcelona es van construir quatre grups de cases barates, dels quals només queda dempeus el de Bon Pastor. Els grups de cases barates estaven emplaçats a les perifèries urbanes, enmig de camps o envol- tats de fàbriques, sense cap continuïtat amb el teixit urbà, i absolutament aïllats. Aquest aïllament dificultava les connexions amb els altres barris del districte i amb el centre de la ciutat; eren pràcticament guetos, i aquesta cir- cumstància va ser la que va fer decidir els pares de Trinidad Roca Comaposada a instal· lar-se al barri del Baró de Viver: "En 1950, cuando todavía se padecían las conse- cuencias de la posguerra en España, nací en la casa que habitaba mi familia en el barrio del Baró de Viver. El lugar de mi nacimiento no fue casual. Mi padre, Ignacio Roca, que había sido un destacado militante del POUM en Manresa, junto con mi madre, Trinidad Comaposada y su hermano Jordi, conocieron la amarga aventura del exilio. Mi padre estuvo internado en el campo de concentración francés de Le Vernet, del que consiguió fugarse para reunirse con la familia, que había ido a buscarlo. Tras el clandes- tino regreso de la familia a Catalunya y después de estar en tránsito por varios domicilios, en 1949 decidieron que las Casas Baratas de Baró de Viver podían ser el sitio ideal donde pasar desapercibidos". Criatures del barri de cases Barates del Bon Pastor. Foto arxiu parroquial 22 Espai d’origen La Casa Bloc Dona a les cases Barates del Bon Pastor, construïdes Amb la mateixa finalitat, però amb uns altres el 1929. objectius, durant l´etapa republicana el Comis- Foto arxiu parroquial sariat de la Casa Obrera de la Generalitat de Catalunya va encarregar el disseny d´un con- junt de 107 habitatges per a classes populars als arquitectes José Luis Sert, Josep Torres Clavé i Joan B. Subirana, situat al bell mig del nucli antic de Sant Andreu al passeig de Torres i Bages 91-105, amb la intenció de posar fi als barris suburbials. El conjunt havia d´estar dotat de serveis de banys, cooperativa de consum, biblioteca popu- lar, guarderia infantil, club d´obrers, espais lliures per a la pràctica de l´esport, piscina, jardí de cria- tures i petita piscina infantil. Amb tot, precisava el projecte, no es construiria escola perquè hi havia molt a la vora l´escola municipal Ignasi Iglesias, dirigida, tal com veurem, per Montserrat Roca. La Guerra Civil ajornà la realització del projecte que, finalment, va ser construït durant el règim franquista, tot i que amb algunes modificacions, i les cases van ser atorgades a policies. A partir de la dècada dels anys quaranta i, molt especialment a partir dels cinquanta del segle XX, el flux de persones immigrades continuava creixent, procedents de molts punts de la geo- grafia catalana i de l´Estat. El ritme d´arribada, però, no era paral· lel al de la construcció de nous habitatges. Per resoldre-ho es posaren en marxa diverses estratègies a títol individual. Una possibilitat era instal· lar-se a casa d´algun fami- liar, amic o conegut, rellogar-se a casa d´altres persones o autoconstruir-se una casa, sovint amb una gran precarietat de mitjans, i aquest 23 Espai d’origen Criatures el dia de la palma davant la Casa Bloc, any 1957. Foto arxiu Aurora Arpa 24 Espai d’origen serà l´origen d´alguns dels barris de Sant just acabada de casar i d´haver abandonat la Andreu. feina que tenia com a secretària a les escoles Una de les primeres actuacions durant el fran- Laietania: "Tenia vint-i-dos anys quan vaig deixar quisme, per pal· liar la gravíssima manca d´habi- la feina per atendre el meu marit i futurs fills. Al tatges a Barcelona, va ser la construcció del polí- Congrés van néixer les meves criatures, Núria i gon de Vivendes del Congrés, a partir del 1953. Jordi Monrós Grases; millor dit, hi van créixer, En la imatge podem veure l´enlairament de les perquè, per parir vaig voler tornar al barri de la cases, que afectà una extensa zona i, en darrer meva mare, al Guinardó. La Núria la vaig parir a terme, les xemeneies de les fàbriques fumejant. la clínica Quirón i en Jordi a la Seguí". El promotor de la construcció dels habitatges L´Àngels explica que primer van construir els socials va ser el bisbe de la diòcesi de Barcelona, blocs petits, de planta baixa i quatre pisos, i des- Gregorio Modrego, el mateix any de la celebra- prés va veure com s´enlairaven les torres. Les ció del XXXV Congrés Eucarístic Internacional. seves criatures jugaven a la plaçadescampat que El 30 de maig de 1952 es comprà el primer hi havia al davant de casa, quan no hi havia partit milió de pams quadrats, i posteriorment la resta de futbol. Durant molts anys van intentar de dels terrenys, fins a les 16,5 hectàrees on havien convertir en plaça aquell descampat, fins que de construir-se 2.700 habitatges, comerços i finalment ho van aconseguir; però aquesta ja és equipaments diversos. Els arquitectes van ser una altra història que explicarem més endavant: Carles Marquès, Antoni Pineda i Josep Soteres. les campanyes pels espais públics. Obres de Construcció de les Àngels Grases Mullerachs, directora gerent de la Quan es van construir les Vivendes del Congrés Vivendes del Congrés. Foto Suárez. Arxiu llibreria de dones de Barcelona Pròleg, va anar a es va preveure, tal com ja s´havia fet a la Casa Municipal del Districte viure a les Vivendes del Congrés l´any 1964, tot- Bloc, la instal· lació de serveis i equipament de Sant Andreu 25 Espai d’origen Vivendes del Congrés. Foto Centelles. Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu 26 Espai d’origen diversos. La proximitat de serveis i equipament molt especialment les dones de Bellvitge, un evita desplaçaments, facilita la realització de les polígon d´habitatges construït en la dècada dels diverses activitats de la vida quotidiana i contri- anys seixanta del segle XX, es van haver de bueix poderosament a donar cohesió al barri i mobilitzar, ocupar carrers i enfrontar-se a la poli- fomentar l´activitat cívica i cultural. Ambdues cia, per reivindicar la instal· lació d´un forn de actuacions, Casa Bloc i Vivendes del Congrés, pa i d´un mercat. La resposta de les autoritats Visita autoritats a les s´anticipaven a actuacions posteriors que con- municipals de l´època va ser: "Bellvitge és un Vivendes del Congrés. Arxiu Municipal trasten molt per la disparitat de criteris, per polígon residencial i , per tant, no poden del Districte de Sant Andreu exemple Bellvitge, a l´Hospitalet. Els habitants i instal· lar-s´hi botigues" i van haver de continuar travessant camps i vies de circulació i caminar una llarga estona fins que, finalment, anys des- 27 Espai d’origen Núria Monrós Grases, el dia de la seva comunió al barri del Congrés. Anys setanta. Foto Arxiu Àngels Grases Mullerachs. 28 Espai d’origen prés, van aconseguir la instal· lació de serveis al barri. En l´actual districte de Sant Andreu, hi havia un enclavament que no volem deixar de banda, la presó de dones, instal· lada al barri de la Trinitat el 1954 i posteriorment traslladada a Wad-Ras, al districte de Sant Martí. Un reportatge publicat a la revista Vindicación Feminista per Maite Goicoechea i amb fotografies de Pilar Aymerich, Presó de dones el mes de juliol de 1978, es feia ressò dels canvis de la Trinitat Vella. Foto Pilar Aymerich produïts a la presó des que les monges 29 Espai d’origen Cruzadas, encarregades de vigilar les dones Dona a la presó de la Trinitat Vella. empresonades, van ser retirades i substituïdes Foto Pilar Aymerich per funcionàries. El títol de l´article era "Una de cal, y otra de rejas" i entrevistaven diverses reclu- ses tan les anomenades polítiques com les socials, que ara compartien espais, després d´haver estat, durant tots els anys precedents, separades físicament en el recinte carcerari. Una de les empresonades comentava: "Todos se limitan a hacer comparaciones entre lo que era esto antes y después de las Cruzadas. A nosotras eso no nos mola mucho porque 30 Espai d’origen Dona a la cuina de la presó de la Trinitat Vella. Foto Pilar Aymerich 31 Espai d’origen seguimos aquí, en la cárcel, y como comprende- del carrer; en les nits d´estiu sortíem amb una rás no vamos a hacer propaganda de ella. Mucha cadireta a la porta de casa a prendre la fresca. reforma y seguimos aquí, que quiéraslo o no es Tots érem de classe treballadora: els esdeveni- la represión y cada vez entran más mujeres. Y ments i els problemes de què es parlava eren gai- luego está el rollo de la autogestión. De autoges- rebé comuns a tothom. Els dies festius acostumà- tión nada, porque hubiéramos abierto las puer- vem a anar al cinema; aleshores n´hi havia molts, tas de la cárcel". a Sant Andreu: l´Atlàntida, el Recreo, l´Odeón, i Finalment, Inés, una de les condemnades per més tard, el Victòria. Es representava teatre d´afi- haver practicat un avortament, comentava: cionats als Lluïsos, la Lira, als Catalanistes... "Media vida en la cárcel... cuando hoy tantos "Anar al centre era haver d´anar a Barcelona, i médicos lo estan haciendo y no son vistos". ens atabalava l´aldarull de la ciutat, tan sorollós en Una síntesi dels canvis viscuts a Sant Andreu en comparació de la quietut del barri. Tot i els anys el darrers anys ens la dóna Àngels Urbaneja, que que han passat, el centre de Sant Andreu encara ha viscut en el mateix barri i en la mateixa casa té aquell aire entranyable de poble, i molts durant cinquanta anys: andreuencs ens tenim vistos o ens coneixem". "Al llarg d´aquests anys he vist molts canvis, pro- "Durant els darrers anys hem pogut veure certes pis del que anomenem progrés. Als llocs on hi ganes de conservar i adobar el que d´alguna havia cases es van fer pisos alts i lletjos, que van manera havia estat la identitat del barri: cases desdibuixar l´estètica de molts carrers i places i familiars, places i carrers més cuidats i arreglats, encara més a les rodalies. tendència a anar als petits comerços, nous grups "Quan era petita gairebé ens coneixíem tots els de teatre amateur, corals, exposicions... i un sen- timent de barri que ens porta a gaudir més que mai de les festes d´aquí. Crec que sentim d´una manera molt viva que som de Sant Andreu". Els treballs i els seus espais 35 Treball domèstic El treball domèstic Quan s´explica la història d´una ciutat, en la marge de la vida social i col· lectiva, com si es majoria de casos aquesta es circumscriu a tractés d´una cèl· lula flotant en l´espai sideral. l´escenari de l´espai públic. Poques vegades, Hi ha hagut una mena de pacte de silenci que Pepa Batalla acompanyant molts poques, es traspassa la façana dels carrers ha desdibuixat la divisió sexual existent en a l´escola el seu fill i els fills d´amigues. S´ajudaven per per descriure l´evolució de l´espai domèstic i de l´espai públic i en el domèstic. Hi ha hagut una compaginar l´horari de la seva representació, dels treballs que s´hi fan i mena de pacte de silenci que ha fet invisible el l´escola i el de la fàbrica. de qui els fa, i de les relacions que hi establei- treball de reproducció i les seves múltiples i Al fons, Can Mestres o l´Algodonera Canals. xen les persones que l´habiten. Talment com si diverses activitats, tot ignorant qui el feia i les Foto arxiu Pepa Batalla la història no els esquitxés, com si quedessin al condicions en què es feia i es fa. 36 Treball domèstic El treball reproductiu -i no ens referim estricta- Continuant el joc de les paraules amb l´objectiu ment a la reproducció biològica- necessari i de desvetllar els conceptes i les idees que imprescindible per a la subsistència del s´amaguen al darrere, sense fer-se explícites, col· lectiu familiar i social, tradicionalment rea- han estat precisament diversos col· lectius litzat per les dones i també, tradicionalment d´economistes i de sociòlogues les que ens han ignorat, tal com dèiem, ha estructurat la nostra desvetllat que la utilització que avui dia fem de societat, ha organitzat els nostres barris i ciutats, la paraula treball és restrictiva, ja que només a partir d´un binomi inseparable i indestriable: s´associa al treball remunerat. Aquest ús exclou treball reproductiu-treball productiu. tot el conjunt d´accions quotidianes tendents a Maria Ángeles Duran, en un llibre ja clàssic, La reproduir i perpetuar la vida, en les millors con- jornada interminable, escrivia: dicions possibles, de les persones que confor- "Aparentemente los conceptos o ideas no son men el grup familiar. neutrales, inocuos... el proceso de creación y recepción de ideas se produce a través de una cadena de relaciones sociales a las que no es ajeno el poder y el intercambio: con mayor o menor éxito, las palabras luchan por imponerse, por conseguir la aceptación de su modo de nombrar las cosas. También pueden las cosas perder su nombre originario, y pocos econo- mistas saben hoy que la economía u oikosno- mia fue en su origen el nombre de una buena administración de la casa y de las cosas". Pepa Batalla a la cuina de casa seva, anys cinquanta. Foto arxiu Pepa Batalla 37 Treball domèstic Pepa Batalla ajudant a llegir el seu fill. Foto arxiu Pepa Batalla En preparar aquest llibre hem volgut fer visibles "Em dic Pepa i això que escric espero que ser- algunes de les activitats que comporta el treball veixi, si més no, d´esperança en un futur imme- domèstic a partir de les fotografies que les dones diat per a totes les dones que creuen que tren- han aportat, imprescindibles per explicar la història car un matrimoni serà el final de tot." i el món en què vivim. Imatges que només trobem en els àlbums familiars, perquè encara preval el cri- "Tinc setanta-cinc anys i era una persona molt teri de considerar-les irrellevants, intranscendents. ben casada. Als 21 anys, després de dos fills per- I hem volgut començar amb la imatge de Pepa duts, i un en camí, vaig descobrir que a la vida no Batalla portant a l´escola el seu fill i els fills d´una érem dos, sinó tres, i dos que esperàvem un fill. amiga que, com ella, a més a més, realitzava un Vaig aguantar, podeu pensar com, fins al naixe- treball remunerat. La Pepa els portava al matí a ment del meu fill, però en veure que les coses no l´escola i a la tarda els recollia l´amiga, quan ella s´arreglaven sinó que anaven més malament per encara treballava. a mi, tenia dos camins: aguantar que em mantin- 38 Treball domèstic guessin com m´aconsellava la meva sogra (per- què els homes sempre tornen a casa) o pensar què faria amb la meva vida. Estimava el meu marit, per això no podia fer "l’orni", així que vaig parlar-hi i quina va ser la meva sorpresa al res- pondre que per la posició que ell tenia no m´atreviria a marxar." "Aquest desafiament va ser el que em va donar ànims per marxar (deixo en suspens alguns mesos) ja que no em vaig poder endur res de casa però vaig trobar una habitació i vaig anar a fregar a les Escoles Franceses al matí i a la tarda a tots els pisos que em sortien. Tenia vint-i-cinc anys i vaig tenir la valentia d´anar a trobar un advocat amic del meu marit i, per ajudar-me i per no comprometre´s, el seu passant em va orientar, primer mirà com estava registrat el segon fill, ja que en aquells temps no podien reconèixer cap fill fora del matrimoni i en haver-lo reconegut, va cedir (coaccionat) i ja va estar. Em va firmar un document (sense valide- sa legal, però sí moral) que mai més en la vida em molestaria i em cedia la tutela del nen que era allò que jo volia." "Què més puc dir? Vaig trobar feina del meu ofici, un trosset de pis a Sant Andreu, comença- va amb el meu fill una vida meva, treballant dotze hores cada dia i fins ara -que ja sóc gran- mai m´he penedit del pas que vaig fer". Anant d´excursió amb la filla. Foto arxiu Trini Roca 39 Treball domèstic Després o abans de la feina remunerada, la Pepa l´arquitectònic, l´higienista, el mèdic, el literari... continuava tenint altres treballs, els domèstics i a Crides i més crides, provinents d´un ampli ventall la foto la veiem a la cuina de casa seva, en els de sectors socials, des dels més progressistes anys cinquanta. I també amb el seu fill, ajudant-lo fins al més conservadors, intentaren de convèn- a llegir. cer les dones que el seu espai era el domèstic i la realització passava únicament pel matrimoni i L´obligatorietat del treball domèstic la maternitat. per a les dones Algunes veus dissidents En l´imaginari col· lectiu i el discurs dominant, històricamente i encara ara podem constatar que Amb tot, però, i ja des del segle XIX, hi havia les activitats domèstiques han estat qualificades veus discrepants, veus de dones, com la de de "naturals". Aquesta "naturalitat", però, s´ads- Concepción Arenal, que té un carrer en el dis- criu a un sexe, el femení, que tenia i té l´obliga- tricte de Sant Andreu, la qual cosa ens alegra ció de realitzar-les. Qualsevol negativa per part profundament: de les dones era una "desviació" de la naturalesa, Ester Roca, banyant-se a la una aberració, una perversió. S´imposava, doncs, "Es un error grave, y de los más perjudiciales, pica de casa seva, a les Cases la domesticitat per a les dones, i tot un conjunt inculcar a la mujer que su misión única es la de Barates del Baró de Viver, anys setanta. de discursos van contribuir a fer versemblant esposa y madre; equivale a decirle que por sí no Arxiu Trini Roca aquesta "naturalitat"; entre d´altres, el religiós, puede ser nada, y aniquilar en ella su yo moral e intelectual. Lo primero que necesita la mujer es afirmar su personalidad, independiente de su estado, y persuadirse de que, soltera, casada o viuda, tiene deberes que cumplir, derechos que reclamar, dignidad que no depende de nadie, un trabajo que realizar. ¿Por qué no se educa a los hombres para que sean buenos padres?" Bona pregunta, indiscutiblement. La comtessa de Pardó Bazán, una altra dona amb carrer dedicat a Sant Andreu, escrivia el 15 de març de 1892 a la revista Nuevo Teatro Crítico: "El error fundamental que vicia el criterio común respecto de la criatura del sexo femeni- no... es el de atribuirle un destino de mera rela- ción, de no considerarla en sí, ni para sí, sino en los otros y para los otros". Poc temps després confessava: "Creo que por mi carácter abierto y expansivo, porque no hago pujitos y alardes de falsa modestia, se me ha formado una leyenda de infatuación y exagerado amor propio". 40 Treball domèstic Per amor o per diners En la dècada dels anys vuitanta, una pel· lícula, ball, sinó en virtut de la persona a qui anava desti- For love or money (per amor o per diners), ens nat. Així, tot un conjunt d´activitats que podem desvetllava una altra paradoxa. (La pel· lícula es englobar en el genèric de "domèstiques" -com- pot demanar a Drac Màgic) prar, cuinar, rentar, endreçar, cosir, apedaçar, vet- llar per la salut física i emocional de les persones Des de la revolució industrial, el treball domèstic, del grup familiar, gestionar la relació del grup amb absolutament imprescindible per a la pervivència la societat- si anaven destinades al consum del Per amor o per diners? La de la humanitat, ja ho hem dit i repetit, va deixar grup familiar, no eren considerades treball; en inscripció que hi ha a la foto- de ser considerat treball. Només van ser conside- canvi, si es feien per altri, rebien remuneració i el grafia ens ho explica: "A mi rades com a treball les activitats remunerades. La reconeixement de treball. Tot i que escrivim en estimado Ezequiel su Luisa". Foto arxiu Palas Atenea dicotomia no s´establia en virtut dels tipus de tre- passat, en l´actualitat passa exactament el mateix. 41 Treball domèstic Prou il· lustratiu del que diem és la imatge de la dona que cus a màquina a la foto que reproduïm. En observar-la, una pregunta ens assalta: cus per a ella o per a les persones del seu grup, o bé ho fa a canvi d´un pagament? No ho sabem. El mite de la "naturalitat" del treball domèstic i de la seva realització per part de les dones no és res més, o és tant, com un conjunt d´habili- tats apreses des de la primera infantesa i que es posa de manifest quan les dones fan pública la seva experiència. Transmisores de coneixement Aquests coneixements han estat trasmesos de generació en generació de dones i des de petites hem estat ensinistrades per poder-los posar en pràctica. Diria que totes o moltes de nosaltres hem jugat a cuinetes, i també amb ninos o nines als quals apreníem a donar afecte sense esperar- ne res a canvi. Una pràctica sentimental que no espera retorn, donar-se a canvi de res, on el desig ha quedat bandejat, eliminat, sense legitimi- Montserrat Castells donanat tat per expressar-se. És un aprenentatge de vida el menjar a la seva criatura. segons les necessitats i els desitjos dels altres. Foto arxiu Montserrat Castells En les dues imatges que ens ha faci l itat Montserrat Castells, reproduïdes a la pàgina següent, veiem les seves criatures jugant a cui- Paradoxes de la cuina, pardoxes de la vida netes. En la primera, la nena està en una posició més activa preparant allò que representa el Gran part d´aquest tipus de treball es fa a les menjar i, el nen, en un gest afectuós, està en cuines, i amb gran perplexitat constatem que posició de fer-li un petó. En la segona, el nen actualment les cuines, en la majoria dels habitat- assegut amb un ganivet a la mà esquerra no ges, són els espais més reduïts. Però no sempre sabem si actua en l´acte de menjar allò que ha estat així; les cuines, des del segle XVIII fins a abans havia preparat la nena. l´actualitat, han experimentat tota una sèrie de El treball domèstic, que inclou tasques de repro- canvis pel que fa a dimensions, introducció de ducció, execució, gestió, socialització i atenció noves fonts energètiques i tecnològiques i afectiva, està especialitzat, comporta una frag- també pel que fa a la seva localització. Els canvis mentació de multitud de tasques i és complex. que han experimentat les cuines no són aliens 42 Treball domèstic Les criatures de Montserrat Castells jugant a cuinetes. Foto arxiu Montserrat Castells Aprenentatge sentimental. Foto arxiu Montserrat Castells 43 Treball domèstic La filla de Margarita Riera, aprenentatge de la feminitat. Foto arxiu Margarita Riera 44 Treball domèstic als canvis socials, tant pel que fa a la tecnificació com al valor social que s´atorga al treball domèstic i a qui el fa. Les cuines, que en l´etapa preindustrial havien ocupat la centralitat de l´espai domèstic a partir del qual s´estructurava la distribució de les altres dependències, amb el pas del anys perd la centralitat i sovint la veiem en un cul-de-sac. Perd la centralitat i també superfície. De tenir unes generoses dimensions que feia possible que diverses persones hi fessin diverses activi- tats alhora, passa a convertir-se, en la majoria dels habitatges urbans que ara coneixem, en una tirallonga reduïda a dos metres d´amplada que només permet que hi treballi una persona amb comoditat; dos ja serien una multitud. És paradoxal que l´estança que acull més treball reproductiu, la cuina, sigui l´element més reduït de l´espai domèstic. Si el discurs hegemònic fa invisible el treball que tradicionalment han fet les dones; el llenguatge arquitectònic el minimitza. Margarita Riera treballant a la cuina de casa seva al barri de La Sagrera. Foto arxiu Margarita Riera 45 Treball domèstic Magda Juvé preparant La Casa Bloc i el rols de gènere el dinar. situat al bell mig del nucli antic de Sant Andreu Foto arxiu Magda Juvé El Comissariat de la Casa Obrera de la al Passeig de Torrs i Bages 91-105. Generalitat de Catalunya va encarregar, tal com ja hem vist en capítols anteriors, el disseny d´un Com era l´habitatge dissenyat? conjunt de 107 d´habitatges per a classes popu- lars als arquitectes José Luis Sert, Josep Torres Els habitatges de la Casa Bloc van ser concebuts Clavé i Joan B. Subirana. Aquest conjunt està amb la mínima superfície possible per desenvolu- 46 Treball domèstic Una dona estenent la roba par les funcions vitals amb les millors condicions que transcrivim a continuació, se sobreentén que a la Casa Bloc. de ventilació i assolellament. Cada habitatge és la dona. "Dadas las costumbres de la clase Foto arxiu Aurora Arpa constava de dos pisos que es comunicaven per obrera de la barriada, no se han proyectado los una escala interior. En el primer pis s´instal· lava lavaderos colectivos, que exigen un alejamiento el menjador, una terrassa, la cuina i el bany, que de la mujer de su casa, dificultando el que pueda constava de dutxa, lavabo, vàter i safareig. Al pis atender a sus quehaceres". S’assignen unes activi- superior, hi havia quatre habitacions. tats, rentar la roba, a un sexe, el femení. Són les dones les que rentaran i es "dedicarán a sus que- La cuina és de dimensions reduïdes, a tocar del haceres". La innovació que l´equip d´arquitectes menjador però aïllada, i d´una amplada també deixava intacte els rols de gènere sense qüestio- molt reduïda, cosa que permet que només hi nar-se la divisió sexual del treball. Tampoc no hagi una persona treballant, una persona que, pel van tenir present que moltes d´aquestes dones 47 Treball domèstic obreres que habitarien les cases dissenyades per la ciutat moderna, ciutat moderna on s´inscriu el ells, probablement realitzaven feines remunera- projecte de la Casa Bloc. El manifest afirmava: des en altres espais -fàbriques, tallers, comerços, "La ciudad moderna debe de ser, como ente perruqueries,...- o bé feines a casa, per tal de fer dotado de vida, un conjunto de órganos orde- possible el salari familiar. nados según su función. Així doncs, l´espai no és determinant, però, indis- "El tráfico realizando la unión de los elementos cutiblement, quan es construeix, sovint es pensa espaciales de la ciudad, es un medio para sus en un arquetip de qui l´utilitzarà i com l´utilitzarà. fines orgánicos". Val la pena comparar aquestes cases amb les que Aquest manifest opta per una ciutat on les fun- va dissenyar un dels arquitectes de l´equip de la cions estiguin clarament ordenades i delimitades Casa Bloc, Josep Lluís Sert, situada al carrer en zones concretes de l´espai urbà. I classifica les Muntaner 342-348. Configurada també com a funcions bàsiques en l’ habitació, -o lloc de dúplex, a la part baixa de la casa hi ha el líving, el residència-, la producció, el repòs i, com a ele- despatx i el menjador. En el pis superior, la cuina, ment de connectivitat entre les diferents zones envoltada pel dormitori del servei i altres dormi- de la ciutat, el tràfic. toris. Aquesta planta superior és definida com a zona de descans. El qualificatiu de descans és Gran part de la ciutat on avui en dia vivim, pràcticament "sarcàstic". ¿Descans per a qui? En excepte els nuclis dels antics pobles ara anne- l´imaginari de l´arquitecte que dissenya l´espai, hi xionats a la ciutat i que són l´origen de molts ha un ésser femení, sigui minyona o no, és a dir, dels seus barris, és hereva d´aquesta idea de tant si el treball domèstic es fa per "diners" com ciutat que prengué forma a partir dels anys del "per amor". Novament, doncs, el discurs arqui- desarrollisme i que donà lloc a l´aparició dels tectònic fa invisible un treball, absolutament polígons industrials, residencials i dels grans cen- imprescindible per a la subsistència del grup fami- tres comercials. liar. Novament, el disseny de l´espai reforça la divisió sexual que impregna i domina la societat. Aquest fet de zonificar la ciutat segons els seus usos obliga la població als desplaçament, del La casa és clau en l´organització social de l´espai. lloc de residència al lloc de treball remunerat, al És on les relacions de gènere i la identitat són lloc dels serveis, al lloc de l´oci.... L´increment negociades, contestades i transformades. La casa dels desplaçaments suposa, d´una banda, que és un important lloc de significants ideològics. I les els carrers han passat a ser, fonamentalment, cases s´inscriuen en una ciutat que alhora és plena espais de circulació de vehicles, públics o pri- de significants. Ciutat i projecte de ciutat que vats, i progressivament les persones que cami- també és negociada, contestada i transformada nen han quedat reduïdes als marges, a unes zones sense continuïtat que són les voreres, i Els projectes de ciutat recloses en uns pocs, poquíssims espais de lleu- re, de trobada, de relació. La ciutat, doncs, pro- A la revista AC de l´any 1932 apareixia una mena gressivament ha anat perdent allò que hi era de manifest programàtic sobre com havia de ser característic com a lloc de trobada i de relació. 48 Treball domèstic Plaça del mercat de Sant Andreu. Foto Arxiu Municipal del Districte de Sant Andreu L´increment dels desplaçaments suposa, d´altra cions. banda, un increment de la despesa econòmica, És, doncs, un model de ciutat contestat des de energètica i de temps i, per tant, dificulta, com- diversos col· lectius que habiten la ciutat, molt plica, la realització de la diversitat d´accions quo- especialment les dones. Des de ja fa uns quants tidianes, sobretot si tenim present que, a més anys, diversos col· lectius de dones d´ací, allà, d’una feina remunerada o d´estudi, moltes per- estan plantejant la neccessitat de pensar, planifi- sones, especialment les dones, han de des- car i dissenyar la ciutat des d´altres perspectives plaçar-se per l´espai per fer alguna de les activi- i defensen un model de ciutat que s´adeqüi a tats que comporta el treball domèstic, com ara les necessitats de la vida quotidiana. Resumint anar a comprar pa, anar al mercat, portar criatu- molt, podríem dir que aquesta ciutat a la qual res a escola, accedir als serveis sanitaris per aspirem es caracteritza per les distàncies cur- necessitat pròpia o per acompanyar persones tes, és a dir, una ciutat polifuncional, amb barre- del col· lectiu familiar que requereixen aten- ges d´usos en els territoris concrets, i que doti 49 Treball domèstic Per realitzar algunes de les activitats del treball domèstic cal anar més enlllà de les façanes i transitar per l´espai públic. Mercat de Sant Andreu, maig del 1991 Foto Colita 50 Treball domèstic de centralitat els diversos barris de la ciutat. seny urbà i la violència contra les dones. El dis- L´espai no és neutre seny d´algunes places, dels transbordaments del metro, de les parades d´autobús, dels aparca- Aquesta ciutat desitjada, aquesta ciutat que ments, dels passos soterranis, dels vestíbuls, volem, ha de ser una ciutat segura. En el dels ascensors, causen una sensació d´insegure- Congrés de Dones de Barcelona, celebrat el tat que s´incrementa molt més de nit. 1999, es constatava que les dones tenim una percepció de la seguretat diferent de la que La deficient il· luminació, la nul· la o mala visi- tenen els homes. D´altra banda, la gran majoria bilitat de la ruta i les zones no urbanitzades dels equips de disseny i planejament estan són condicions físiques que provoquen sensació Cal un model de ciutat que constituïts per homes. d´inseguretat, com també la monofuncionalitat s´adequï a les necessitats de que s´observa en algunes zones de la ciutat. la vida quotidiana i situï els L´espai no és neutre; pot crear sensació d´inse- mercats i d´altres serveis a la vora dels habitatges. guretat o, al contrari, de seguretat, de conforta- Amb tot, però, la violència domèstica és la que Terrenys on es va construir bilitat. Un espai pot ser dissuasori de la violèn- afecta més dones. Alguns dels col· lectius que el mercat de Trinitat Vella. cia o, al contrari, afavorir-la van participar en l´elaboració d´aquesta ponèn- Foto X. Casinos Arxiu Municipal del Districte cia manifestaven que un 50% de les dones amb de Sant Andreu Hi ha una connexió clara i directa entre el dis- les quals es relacionen habitualment pateixen maltractaments. En les conclusions del congrés es proposava: - Creació i aplicació d´una normativa de segu- retat sobre els edificis i els espais públics, tant pel que fa als de nova construcció com als que s´han de remodelar - Més il· luminació en alguns carrers i a les parades de bus. - Més punts des d´on poder demanar ajut en cas d´agressions o necessitat d´ajuda - I, pel que fa a la violència domèstica, caldrà pensar en una nova concepció, comparti- mentació i distribució dels espais dels habitat- ges, que no potencïi l´assignació de rols 51 Treball domèstic Cartell del Congrés de Dones de Barcelona, celebrat el 1999. Arxiu CIRD, Centre d´Informació i Recursos de la Dona, Ajuntament de Barcelona Ramona Escriu ensenya al seu nét a fer mandonguilles 1992. Foto arxiu Magda Juvé 52 Treball remunerat sexuals. fer possible la subsistència del col· lectiu fami- liar. És molt recomanable comparar els discursos El treball remunerat històrics amb la pròpia experiència per copsar les trampes del discurs. Fent memòria de quina Encara avui en dia es repeteix que la incorpora- ha estat la trajectòria de les dones de la nostra Laboratoris químico-far- ció de les dones al treball remunerat és un fet família, les nostres mares, àvies, tietes... especial- macèutics Borrell, Sant recent i es nega l´evidència que la incorporació ment les de les classes populars, veurem que Andreu de Palomar. de la dona al treball assalariat arrenca des del moltes, a més de cuidar-nos, físicament i emo- La incorporació de la dona al treball remunerat afectà mateix moment que apareix la revolució indus- cionalment, també van tenir, en un moment o molts sectors de producció, trial. Aquesta incorporació, però, no l´eximí de un altre de la seva vida, una feina remunerada. des dels inicis de la revolució la diversitat d´activitats que comporta el treball En alguns períodes, algunes van deixar el treball industrial. Foto Arxiu Municipal del domèstic i les dones van haver de compaginar en fàbriques i tallers perquè la legislació els ho Districte de Sant Andreu els dos treballs, el domèstic i el remunerat, per prohibia a partir del moment en què es casaven 53 Treball remunerat i continuaren treballant a casa perquè els seus Em demanaven certificats de conducta, tot un ingressos econòmics eren imprescindibles per a munt de paperassa. El primer que em pregun- la subsistència del grup familiar. D´altres, ho van taven era si tenia criatures i amb qui les deixa- abandonar perquè el treball en certs sectors era va. Els deia que amb la meva germana, la qual embrutidor i pesat i no permetia cuidar de cria- cosa era certa. Però, després de tanta negati- tures i marits i mantenir les llargues i dures jor- va, vaig optar per dir que era soltera. Amb nades laborals. D´altres, malgrat la duresa, van això n´hi havia prou; es suposava que una haver de continuar fent-ho. Encara d´altres, el dona soltera no tenia criatures. No només van abandonar per cuidar marit i criatures con- vaig dir mentides, també vaig vestir-me dife- vençudes que això és el que volien. La sorpresa, rent: més ¿moderna? Així vaig aconseguir el per a algunes d´elles va ser formidable quan, que volia: un treball". molts o pocs anys després, es van haver d´incorporar novament al treball remunerat El tema continua vigent, ja que, encara a hores perquè les certeses ja no n’eren i s´esfondraven d´ara, la maternitat és motiu d´acomiadament. de la nit al dia, tot i no voler o no poder-s´ho Concretament, un 26,3% de les denúncies pre- creure. Allò que es pensaven que era per a tota sentades per dones davant la Inspecció de la vida, el matrimoni i el pacte de manutenció Treball a Catalunya entre els anys 1997 i 1999 econòmica, s´esquarterava, desapareixia, a causa són per causa d´embaràs o de maternitat. Amb de separacions o divorcis. tot, però, es calcula que nomès un 5 o un 10% de dones ho denuncia. Davant la nova situació, les dones es reincorpo- ren al treball remunerat, però ho fan en les pit- En el moment que l´Àngels és reincorporà a la jors condicions. Feia anys, molts o pocs, que feina "la meva germana Adelina va ser un puntal l´havien abandonat i es trobaven amb uns can- per a la meva estabilitat emocional i la de les vis per als quals no havien estat formades. Amb meves criatures". També ho van ser les veïnes - tot, subsistiren i, novament, el suport de germa- continua explicant l´Àngels- especialment la nes, tietes, àvies i veïnes va ser imprescindible senyora Consuelo, dels baixos primera de la per tirar endavant. casa on vivia. Li deixava les claus i vigilava si les criatures dormien, les cuidava. Jo treballava a la La reincoporació no va ser fàcil i les paradoxes Gal· la Placídia, en el sector famacèutic, i no van ser múltiples. Una, l´exercici de la materni- sempre l´horari de la feina coincidia amb tat, ja que malgrat les crides i més crides a la l´escolar. Vaig treballar-hi, fins que l´any 1991 maternitat, ser mare o voler ser mare era i és decideixo plegar i inicio una nova etapa en la un gran handicap en el món laboral. meva vida; creo la llibreria de dones, Pròleg, al carrer Dagueria, vora de la Plaça de Sant Jaume. De la maternitat i del treball remunerat "Fa deu anys i estic encantada. Estic contenta del que he fet "menos casarme, todo". Àngels Grases Mullerachs, que ja havíem tro- bat en el capítol anterior, es va separar l´any Una altra dona que també va esmerçar part de 1977. "Vaig tenir moltes dificultats per trobar la seva vida en llibres, escrivint-ne i editant-los, feina per estar separada i tenir dues criatures. va ser Emilia Pardo Bazán, que és recordada en 54 Treball remunerat un dels carrers del districte. La comtessa de fossin per a ús domèstic no quedaria ressenyat. Pardo Bazán, l´any 1892 va impulsar i dirigir la De Paula, la dona, de 31 anys, no en diu res, el Biblioteca de la Mujer on publicà, entre d´altres, que no significa que no fes res. Podem imaginar La esclavitud femenina, de John Stuart Mill, i La que tenia la responsabilitat dels treballs domès- mujer ante el socialismo, d´August Bebel. tics i la cura dels fills a més de col· laborar en L´acollida no va ser bona i temps després escri- les categories de "comerciante i esquilador". via: "Cuando yo fundé la Biblioteca de la Mujer, Així doncs, en la societat preindustrial el treball era mi objeto difundir en España las obras del de les persones del grup familiar és imprescindi- alto feminismo extranjero... Eran aquellos los ble per a la subsistència del col· lectiu. tiempos apostólicos de mi interés por la causa. He visto, sin género de duda, que aquí a nadie El text precedent, a més a més, ens dóna infor- le preocupan gran cosa tales cuestiones, y a la mació complementària sobre l´educació per mujer, aún menos". I continuava: "En vista de lo sexes. El nen de 9 anys va a l´escola, la nena de cual, y no gustando de luchar sin ambiente, he 10 anys no hi va, treballa. Tot i que estem par- resuelto prestar amplitud a la sección de eco- lant de finals del segle XVIII, aquesta serà una nomía doméstica de dicha Biblioteca, y ya que pràctica que trobarem fins ben entrat el segle no es útil hablar de derechos y adelantos feme- XX. L´accés a l´educació serà prioritari per als ninos, tratar gratamente de cómo se repara el nens, no per a les nenes, un comportament escabeche de perdices y la bizcochada de que s´observa en tots els sectors de la societat. almendra". La diferent formació farà que arribin amb dife- rents condicions i aptituds al mercat de treball De l´educació de les nenes remunerat i al desenvolupament de les seves capacitats vitals i humanes. Los tiempos no estaban para bollos; l´analfabes- tisme de les dones era molt elevat, molt més que A partir de 1838, en les escoles públiques, a les el dels homes. N’hi havia poques que sabessin lle- noies se’ls ensenyava de fer mitja, cosir i alguna gir i escriure per què la incorporació de les nenes altra labor adequada al seu sexe; religió i moral, de les classes populars al treball remunerat es llegir i escriure, i tot el que fos possible quant a produïa abans que la dels nens. La informació instrucció literària, ens explica el cronista de que ens dóna el cens realitzat per Francisco de Sant Andreu, mossèn Clapés. Zamora, així ho corrobora. Els cens relata que "a Sant Andreu Joseph Vidal de edad 44 años, Segons el mateix informador, la primera escola comerciante y esquilador esta casado con Paula pública de noies de què tenim notícia és la diri- de 31 años y tiene dos hijos llamados Martín de 9 gida per la mestra Bernabé Avinyonet, que años, que ba a la escuela y Joseph de 5 años, y s´establí al Casal del Sallí. Ella i la seva germana dos hijas llamadas Francisca de 13 años y Sebastiana Avinyonet es van formar a l´Institut Francisca de 10, ambas hilan y hacen medias". de Jesús Maria a Lió, França. Sebastiana va ser fundadora, el 1850, del convent de Sant Una de les nenes, de 10 anys, ja treballa, fa mit- Andreu dedicat a l´ensenyament de pàrvuls ele- ges amb la seva germana de 13 i fan productes mental i superior, ampliat amb classes de bro- que van destinats al mercat, ja que, si només dat, piano, llengües, etc. 55 Treball remunerat Classe de planxa a les eren aquelles que ensenyaven costura, ja que el Escuelas Obreres de Jesús D´altres institucions religioses que s´hi establi- tèxtil serà un mitjà de subsistència per a les María, a principis de segle. La formació de les dones era molt ren van ser les Germanes Dominiques, les reli- dones del segle XX, com ja ho havia estat a restringida un poc de lletra, gioses de la Sagrada Família. Maria Anna Janer, l´etapa medieval. L´any 1902, Mercè Rovira cosir, planxar i brodar, un va ser-hi directora de la Congregació, i s´esta- Aliberch establí al barri de Sant Andreu una bagatge deficient per a incor- porar-se al món laboral. bliren a la Casa Asil de Sant Andreu, on s´hi acadèmia de tall i confecció, amb l´objectiu Foto del llibre de Pere Mañà fundà un col· legi d´ensenyança graduada. Les d´ensenyar a les dones una professió que les i Puig Records Gràfics de escoles de l´Ateneu Obrer sempre van ser capacités per guanyar-se la vida. Sant Andreu de Palomar molt concorregudes; el Centre Popular Catalanista hi establí una escola nocturna el Aquestes escoles o acadèmies van tenir una 1908 amb classes de dibuix lineal i artístic, llarga vida, ja que, d´una banda, tal com ja hem comerç, francès i química industrial. dit, capacitaven les dones per exercir un ofici i també les preparava per fer vestits, camises, El mateix Clapés cita les escoles de Teresa estovalles... per a ús propi o per a les persones Aulet de Maria Porta, la dirigida per Pilar Elias, del grup familiar. la dirigida per Antònia Aldape i encara una altra dirigida per la Sra. Padern. Anys a venir, d´altres dones entraren en em- preses de confecció o moda com una via per Les escoles, que tenien més clientela femenina aprendre un ofici. Vicenta Vadillo, emigrada a 56 Treball remunerat Barcelona, explica: "A los doce años, empecé a Serveis per fer compatible maternitat trabajar en Costuras Pertegaz, en la Diagonal. i treball remunerat Mi madre, que también era sastresa, me puso a La renovació pedagògica a Catalunya iniciada trabajar en Pertegaz para que aprendiera el ofi- en les primeres dècades del segle XX és en cio pero como me pasaba el día en la calle más gran part obra de dones. Rosa Sensat, Anna que en el taller, al poco tiempo me sacó, y a Rubiés, Margarita Comas, Leonor Serrano i los catorce pasé a trabajar en Tejidos Vidal, Montserrat Roca en són tan sols alguns noms. situado en la calle Espronceda, en el barrio de Per a moltes d´elles la innovació pedagògica San Martín de Provensals, donde residía con mi passava per dotar les criatures de coneixe- família". ments per entendre el món que els envoltava i dotar-les d´habilitats per guanyar-se la vida, Continuant l´educació de les nenes, la innova- especialment les nenes que molt sovint es ció pedagògica s´establí al districe amb veien obligades a abandonar els estudis per Montserrat Roca i Baltà, que va ser la directora tenir cura de germans petits. D´aquí ve la de l´escola pública Ignasi Iglesias a partir de insistència en la creació d´escoles de pàrvuls i 1931. Una plaça de Sant Andreu posa en relleu maternals que, a més dels avantatges que tenia el seu pas pel districte. per a les criatures, facilitava les activitats de les dones amb responsabilitats familiars i permetia Classe de "corte" a les Escuelas Obreres de Jesús María, a principis de segle. Foto del llibre de Pere Mañà i Puig Records Gràfics de Sant Andreu de Palomar