57 Treball remunerat Dones fent costura i labors. Foto arxiu Palas Atenea l´assistència a classe de les filles grans que, en cas contrari, sovint es veien obligades a quedar- se a casa per vigilar els germans i germanes més petits, tal com ja hem dit. En definitiva, impulsa- ren la creació de serveis que podien millorar les condicions de vida de les dones. Leonor Serrano escrivia: "Vuestras hijas y discípulas deben tener, bajo la égida de la República, un porvenir más esplendoroso que el pasado y el presente del que habéis gozado -o sufrido- vosotras. La niña actual, la mujer de mañana, se 58 Treball remunerat Treballadores i treballadors educará, trabajará, ganará y vivirá más intensa- tracte no podien quedar embarassades, ja que de Cafés Mrcilla, a principis mente que vosotras". hi havia la creença que la llet era dolenta. dels anys trenta. Foto arxiu Palas Atenea Diversitat d´oficis Un altre ofici que tradicionalment ha estat desenvolupat per dones, fins fa pocs anys, ha Tornant al segle XIX i als diferents oficis desen- estat el de llevadora. Joan Clapés, el cronista volupats per les dones, el didatge ha estat una per excel· lència de Sant Andreu, ens parla de de les professions amb què algunes dones han les llevadores: "Actualment actuen moltes lleva- sobreviscut durant una part de le seves vides. El dores, professores amb títol. En 1865 sols se´n didatge ve d´antic i, durant l´etapa medieval, les comptaven dues, amb les practicantes". dides eren les dones més ben pagades. La seva feina estava reglamentada i s´establia per con- El mateix cronista ens parla d´una altra activitat tracte davant notari. Durant la vigència del con- 59 Treball remunerat Minyona o mare amb criatu- res? Si el treball de cura de criatures es fa per altres persones del grup familiar reb una remuneració econo- micala si ho fa la mare no. La remuneració depen doncs, no del tipus de treball sinó de a qui va destinat. Foto arxiu Caliu Congrés 60 Treball remunerat també exercida per les dones durant el segle era fer un "racó" per si es posaven malalts i XIX a Sant Andreu: el que ell anomena "curan- necessitaven els serveis d´un metge. deres". Mossen Clapés estableix diverses cate- gories de curanderos, els que gaudien de més Les dones i la medicina prestigi, de més anomenada, i que feien la competència als metges, categoria en la qual La pràctica mèdica va estar en mans de dones només inclou homes, i una categoria inferior fins que s´institucionalitzaren els estudis mèdics. "de menor quantia", on també inclou dones. La medicina, fins a l´alta Edat Mitjana, tenia molt "Eren bastant, si bé l´ofici no els produïa cap del que avui en dia coneixem com a medicina guany", una afirmació un xic contradictòria ja preventiva, i es basava en la dieta i en la cura que, si no els produïa cap guany, no entenem del cos, banys, bellesa... Només per posar un que fos ofici. ¿De què vivíen? seria la pregunta. exemple, direm que Cleopatra, emperadriu Poc a poc, el narrador ens va esgranant algunes romana, va escriure un llibre mèdic i ja en informacions de les seves pràctiques; guarien l´etapa medieval es tradueix al català De passio- "desfetes" de la vista amb espigues seques de nibus mulierum (Sobre les malalties de les palla de sègol mullades d´aigua, passades pels dones) escrit al segle XI per la metgessa de llavis tot dient unes estrambòtiques paraules, Salerm, Trotula, un exhaustiu tractat de gineco- que es repetien set vegades seguides cada dia logia que va ser utilitzat durant centenars durant set dies seguits. Les erisipeles eren trac- d´anys, ja que oferia moltes solucions pràcti- tades fent-hi creus i més creus, i les correspo- ques als problemes de menstruació, d’esterili- nents paraules estrafolàries, com igualment en tat... Quan s´institucionalitzaren els estudis la cura dels brians. Per a mals de coll feien dir la mèdics, a Catalunya quedà prohibit l´accés de "gavarrera", que consistia a entregar dos rals de les dones a la formació. Amb tot, però, i mal- plata embolicats, a la casa del curandero, i des- grat la prohibició, els reis de la corona catalano- prés, el dia següent, anar a saber si el malalt aragonesa preferiren ser atesos per metgesses. tenia realment "gavarrera". També oferien ser- Per exemple, Francesca Bonanada, de Berga, veis per fer patir a alguna persona que es tenia assistí Violant de Bar; pels volts de 1333, Floreta per enemiga i per subjectar els marits o mullers Çanoga, de Santa Coloma de Queralt, va rebre esgarriats. Agafaven un tros de fetge de be, hi un primer pagament de 15 florins d´or, al qual clavaven agulles i el fetxe el tiraven al mar. Tres seguiren d´altres per assistir Sibil· la de Fortià i vegades en tres dies la mateixa operació. tota la família reial... Pràctiques , aquestes o similars, que en alguns sectors de població local, en alguns països, Tot i que l´accés de les dones a la universitat va encara es practiquen. estar prohibit fins a l´any 1910, a mitjans dels anys setanta del segle XIX hi ha tres dones que estu- L´accés de la població a l´assistència mèdica dien medicina a la universitat de Barcelona són privada, l´única que hi havia durant el segle XIX, Helena Masseras, Dolors Aleu i Martina Castells. estava molt restringida per a àmplies capes de Totes elles van necessitar una autorització reial per la població, atesa la poca disponibilitat econò- poder fer el que volien: estudiar. I la seva entrada a mica. Matilde Martínez ens explicava que la la universitat no va ser triomfal, ans al contrari. Van gran preocupació del seu pare i de la seva mare haver de menester el suport dels agents de l´auto- 61 Treball remunerat ritat per poder accedir i una extraordinària volun- Totes es van llicenciar en medicina i Dolors tat per continuar trepitjant un espai, l´universitari, Aleu, a més a més, va aconseguir el grau docto- reservat per a un sexe que no era, precisament, el ral, convertint-se en la primera doctora en seu. La premsa mèdica de l´època, concretament medicina de l´Estat espanyol. El Siglo Médico de 1878, els donà la "benvinguda" amb aquestes barroeres paraules: "Así pues, les Noves ofertes de treball aconsejo que no dejen la aguja de la mano y sus múltiples labores, que no les faltarán camisas que Durant les primeres dècades del segle van planchar y que remendar o hijos a los que prodigar aparèixer noves ofertes de treball per a les Dia de la festa del grup de dones de l’agulla, a principis sus cariñosos cuidados, y la que no se conforme dones: ens referim al sector de serveis o ter- dels anys trenta al terrat de con esto puede cojer el estropajo e irse a fregar, ciari i, concretament als serveis administratius. la casa on anaven a cosir al porque la mujer nunca servirá para ejercer la Mecanògrafes i taquígrafes, administratives en carrer Borriana, abans del carrer del Mar. medicina, y mucho menos la cirugía". general, van ser reclamades des de diversos Foto arxiu Palas Atenea sectors. Primer van ser admeses a l´administra- 62 Treball remunerat ció pública i posteriorment des de l´empresa Secretàries i administratives en general, estaran privada. Oficines i despatxos es van convertir exposades en espais de visibilitat per veure i ser en espais de dones. Van aparèixer una munió vistes pels directius. Les portes, en l´espai de tre- d´escoles per instruir-les, però malgrat la seva ball, són missatge de les diferències de poder. formació i especialització, el salari, en ser una professió adreçada a les dones, va tenir una El disseny contemporani de les oficines reflec- remuneració baixa. El treball de la taquime- teix una segregació espacial en separar les canògrafa és -com indica Ellen Lupton, en el dones dels homes. Les secretàries (gairebé seu suggerent llibre Women and machines from totes són dones) i els manager (pràcticament home to office- de mediació entre homes. tots són homes) tenen assignades àrees especí- D´una banda, elles donen forma a la idea que fiques enmig de l´organització general de l’espai. apareix a la ment de l´executiu o similar, i és ell La distribució espacial en una oficina il· lumina qui després posarà la seva autorització a través les complexes maneres en què la segregació de la signatura. En aquest triangle, la dona i la espacial contribueix a l´estratificiació per raó de màquina actua com a mitjà tecnològic del pen- sexe. sament de l´home. D´altra banda, la carta, un cop signada per un home s´adreçarà a un altre Quan els discursos van per una banda home, en aquest cas el destinatari, tant proveï- i la realitat per una altra dor com similar. La fi de la Guerra Civil, com la fi d´altres gue- Un altre suggerent estudi, aquesta vegada el de rres, va suposar la crida al retorn de les dones Daphne Sapin, en el seu article "The Contem- a la llar. El Fuero del Trabajo de 1938, aprovat porary Workplace", en parlar dels espais de tre- per Franco a Burgos, prometia o amenaçava de ball de les dones, els defineix com a espais "Liberar a la mujer casada del trabajo y de la oberts i els dels homes, com a treballs de por- fábrica y la ha devuelto al hogar donde es la tes tancades. reina". La família era, segons el Fuero de los Españoles de 1945, una institució "natural" (?) i El major estatus que tenen els homes en el ter- declarava la indisolubilitat matrimonial. I a "la ciari queda reflectit en l´organització de l´espai, ja reina" del hogar se la destinava a "la produc- que disposen d´oficines privades. Els discursos ción de ciudadanos que más adelante serán tendeixen a associar la capacitat de prendre deci- consumidores, soldados y defensores de la sions que afecten l´organització del treball amb la patria". La dona tenia una obligació amb l´estat: privacitat. Privacitat de la qual és responsable la parir criatures. Amb aquesta lògica, si parir era secretària que haurà de mantenir-se com a "vigi- una obligació, l´avortament va ser considerat lanta", protegint el "jefe" de les interrupcions. 63 Treball remunerat un crim contra l´estat, segons la llei de 1941. Isabel Batalla al teler i l´encarregat d´una fàbrica Es van establir premis de natalitat, esbombats de teixits del Poble Nou, 1951. per tots els mit jans de comunicació del Foto arxiu Pepa Batalla moment. Els premis, però, s´atorgaven el dia del "padre", que com totes sabem és i era el dia 19 de març. Malgrat els premis a la natalitat i els incentius a deixar la feina en cas de matrimoni, i la prohibició de contractar dones casades en alguns sectors, la realitat, segons ha estudiat Cristina Borderias va ser tota una altra, just la contrària, ja que durant 64 Treball remunerat les dues primeres dècades del franquisme més dones s´incorporaren al treball remunerat. Les prohibicions respecte el treball de les dones no podien ser del tot taxatives ja que es podien paralitzar sectors sencers de producció, com ara el tèxtil. La lassitud en alguns sectors posà en evidència que el discurs oficial anava Taller de Camiseria d´home per una banda i la realitat per una altra. als anys cinquanta, on va treballar Pepa Batalla. Foto arxiu Pepa Batalla 65 Treball remunerat Carme Martínez Martínez, Les condicions de subsistència durant els pri- a la parada de venda de mers anys del franquisme van ser difícils per a roba, any 1953. El tèxtil va ser un sector amb majoria amplis sectors de la població. El nivell dels jor- de dones des de la producció nals va descendir de manera considerable res- a la comercialització. pecte a l´etapa republicana i no es van recupe- Foto Relámpago, arxiu Carme Martínez Martínez rar fins a dècades posteriors. Per a molts col· lectius, es feia imprescindible el treball de 66 Treball remunerat Isabel Ordi Dalmau totes les persones del grup familiar. En fàbri- a l´interior d´una de les cabines ques, tallers, botigues, mercats, comerços o en de positivar del laboratoris feines submergides, la de les dones continuà Fotofilms on treballava. Any 1954. sent imprescindible, malgrat els discursos oficials Foto arxiu Isabel Ordi Dalmau i les restriccions al treball remunerat de les dones casades. Les dones i les seves obligacions envers l´estat franquista Isabel Ordi Dalmau, treballava a l´empresa Fotofilm, S.A.E. -dedicada al revel· lat i tiratge de còpies de pel· lícules cinematogràfiques- que estava situada a l´avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, 17. En les imatges que ens ha cedit, la veiem a l´interior d´una de les cabines de positivar. "Aquesta era una feina que realitzaven temps abans els homes, però progressivament cada vegada hi havia més dones, probablement per- què teníem més habilitat, més pulcritud, més cura. Jo vaig entrar a treballar-hi l´any 1947 o 1948 i vaig fer l´aprenentatge del funcionament de la màquina gràcies a una dona que tenia experiència, tal com després jo vaig fer amb d´altres dones" La jornada laboral era llarguíssima, oficialment de vuit hores, però arribava a les dotze o cator- ze hores diàries. "A la fàbrica Fotofilm hi havia dos torns: a les 7 del matí i a les 3 de la tarda. Però com ens trobàvem en el context de la postguerra hi havia restriccions d’electricitat i no donaven la llum fins a les set de la tarda; per això l’empresa canviava l’horari de les treballa- dores i les traslladava a un altre laboratori (Cinefoto) del carrer València on treballaven a partir de les 7 de la tarda al llarg de tota la nit". “El sou, però, era alt amb tantes i tantes hores 67 Treball remunerat extres: cobràvem unes 400 o 500 pessetes a la setmana, quan el sou mitjà de l´època eren entre 80 o 100 pessetes. Una de les pel· lícu- les en que vaig treballar va ser Vértigo i El último cuplé, de Sarita Montiel. La vaig acabar odiant. Va tenir tant d´èxit aquí i a Amèrica, que no paràvem de fer còpies i més còpies". Era l´any 1954 i el reglament interior de treball fixava el descans setmanal en un sol dia, el diu- menge i les vacances en deu dies feiners per al "personal obrero y subalterno" i de vint-i-cinc a trenta dies pee al "personal restante". "Vaig treballar a l´empresa fins al 1961. Quan em vaig casar em vaig veure obligada a abando- nar la feina". El reglament de l´empresa, i no era una excep- ció, era taxatiu respecte a la continuïtat de les dones casades a l´empresa "El personal femeni- no ingresado después del 31 de diciembre de 1948 que contraiga matrimonio quedará en situación de excedencia forzosa"; per tant sense cap possibilitat de continuar guanyant-se la vida. Només es considerava una excepció quan la dona era cap de família, és a dir, vídua. Les dones, segons el nou estat, tenen un deure social: cuidar marits, parir criatures i cuidar-les. Quan ja han fet tot això o no hi ha cap home que per contracte matrimonial les mantingui, al marge que es compleixi o no, podran reincor- Isabel Ordi Dalmau va haver porar-se a la feina. de deixar la feina quan es va casar. El reclament de l´empre- sa així ho prescrivia. L´empresa "compensa" l´expulsió del lloc de Foto arxiu Isabel Ordi Dalmau treball remunerat amb una dot: "Este personal - el personal femenino que contraiga matrimo- nio- tendrá derecho, en concepto de dote, de una cantidad equivalente a tantas mensualida- des como bienios de servicios haya prestado, sin que pueda exceder de seis mensualidades". 68 Treball remunerat El treball domèstic va ser La maternitat, doncs, serà un deure social de les efectos de antigüedad". una de les professions per dones, una obligació envers el nou estat. Els la que optaren moltes dones acabades d´arribar homes en tenen d´altres, però en el tracte Malgrat les reformes introduïdes pel que fa al a Barcelona. empresarial hi ha diferències segons el sexe: treball de les dones casades, pel Codi Civil de Foto Pilar Aymerich "Los trabajadores que se incorporen a filas ten- 1958, que permetia el seu treball si comptaven drán reservado su puesto de trabajo durante el amb l´autorització marital, ja que "el matrimo- período que comprenda el servicio militar y nio exige una potestad de dirección que la dos meses más, computándoseles tal tiempo a naturaleza, la religión y la historia atribuyen al 69 Treball remunerat marido" moltes empreses negaren explícita- de estar aquí me pusieron a trabajar en casa de ment el treball a les dones casades. El dret al una familia de niñera, a la Bonanova. Entonces treball per a les dones, continuava sent prerro- me di cuenta de lo que era la libertad: sólo gativa dels homes, tant marits com empresaris. podía ir a casa de mi familia una vez cada quin- ce días. El sueldo era de 200 pesetas al mes. L´expulsió del treball remunerat reglamentat no Era el año 1957 y fueron dos años en los que suposà que deixessin de fer una feina remune- viví con mucha añoranza de todo lo que había rada. Moltes dones, casades i amb criatures, van dejado en el pueblo. Después me puse a traba- haver de continuar treballant a casa per fer jar con una familia alemana, que vivían en la possible la subsistència familiar. El treball a casa, calle Cerdeña, próxima al campo del Europa, sense cap reglamentació ni dret, mal remunerat, con ellos me sentí respetada y querida, era tra- inestable i realitzat en precàries condicions per- tada como un miembro más de la familia". metia compaginar-lo, adaptar-lo a les necessi- tats de les persones del grup familiar. Aquest tipus de feina que implicava, en la majo- ria de casos, viure a casa, a la casa on es treba- Matilde Martínez, a qui ja hem trobat en capí- llava, forçava a abandonar-la en el moment de tols anteriors, emigrà a Barcelona i :"a los 8 días casar-se. La mateixa Matilde ens ho explica "de Josefina García a la seva granja del carrer Cardenal Tedeschini, 65, al barri del Congrés. Foto arxiu Josefina García 70 Treball remunerat allí salí para casarme. Fuimos a vivir a la calle Concepción Arenal, a una vivienda de 60 m2. "En el año 1958 viajé a Barcelona con la inten- aproximadamente, de protección oficial." ción de residir una temporada con mis tios que regentaban una granja-lechería. Durante este L´abandó d´una feina més o menys estable no periodo conocí al que después sería mi marido, suposa, ja ho hem dit, l´abandó de la feina que suministraba la leche al comercio de mis remunerada. Matilde explica el que feia un cop tíos además de ser el propietario de la granja- casada: "He trabajado en un montón de cosas lechería situada en el barrio del Congreso en casa ayudando en la economía familiar. He (Cardenal Tedeschini, frente a un descampado pintado muñecos, he hecho bisutería, he cosi- que actualmente es el colegio Arrels, que más do, he metido estampas en recordatorios." Va tarde regentaríamos conjuntamente). Este tenir dues criatures, i va optar per fer feines hecho propició que pudiera traer a mis herma- remunerades a casa perquè no tenia àvies que nas para ayudarnos en el negocio. A continua- poguessin atendre les seves criatures ni tampoc ción buscamos un negocio del mismo ramo hi havia guarderies que els poguessin atendre. para que se pudieran establecer mis padres y La feina a domicili tenia una flexibilitat que per- mis hermanas en Barcelona. Y así fue". metia que les dones amb responsabilitats fami- liars poguessin compaginar les dues feines la Malgrat la legislació franquista, tal com dèiem productiva i la reproductiva, en un únic espai, abans, de prohibir el treball de les dones casa- que la rigidesa dels horaris fabrils o dels tallers des, a les treballadores del tèxtil no se´ls va apli- dificultava. Per aquest motiu, moltes dones, car. Els empresaris del sector, enfront aquesta quan es casen, abandonen els treballs fabrils o normativa -el sector es podia paralitzar ja que la bé perquè la legislació que hem vist abans els majoria de la mà d´obra era femenina amb bai- prohibeix continuar-hi, o bé per decisió pròpia. xos jornals-, van pressionar per aconseguir l´exempció. D´altra banda, també les dones del El treball a comerços o petites empreses familiars, tèxtil cobraven elles els punts i no el marit. En va ser una altra possibilitat de subsistència per a algunes empreses del ram, durant l´etapa de moltes dones i part de la seva família. Aquest és el raccionament, els pagaven 65 pessetes, cada cas de Josefina Garcia Merinero nascuda a Palacios quinze dies, que després va quedar incorporat al de Goda, província d´Ávila, el 4 de febrer de jornal. Per aquest motiu, dones d´altres sectors 1937: "Soy la mayor de cuatro hermanas. Mi com el metal· lúrgic, van passar al tèxtil. padre fue herrero en el pueblo y mi madre cuida- ba de nosotras y mantenía el hogar y algunos ani- Experiència en fàbriques i consciència males (gallinas, conejos, cerdos y una yegua). d´explotació "Hasta los 18 años fuí a la escuela en el pueblo Montserrat Castells i Montoliu va començar a y recibí conocimientos de corte y confección. treballar a Fabra Coats, on ja treballava el seu Más tarde a los 19 años me trasladé por deseo pare, als 15 anys. "La meva tasca era de de mis padres a Madrid con una hermana de "Anotadora" i consistia a anotar la feina acabada mi madre y su marido para aprender y ejerci- que feien les dones que estaven a la fàbrica, ja tarme como peluquera (allí estuve dos años). que aquestes cobraven per peces fetes i, per 71 Treball remunerat Montserrat Castells a la Fabra i Coats, 1956. Foto arxiu Montserrat Castells 72 Treball remunerat Treballadores i tant, a partir d´aquestes anotacions els pagaven realitzen al llarg d´una jornada..." Treballadors de el salari." Treballava de sis del matí a dues del Can Fabra, 1956. Foto arxiu Montserrat migdia i el seu primer salari va ser de 29,30 pes- La Companyia Anònima Hilaturas de Fabra y Castells setes mensuals. "Teníem mitja hora per esmor- Coats actualment en funcionament a Sant zar i aquest temps (l´entrepà ens l´havíem men- Andreu -una de les més importants pel nombre jat entre feina i feina) l´aprofitaven per anar a de treballadores i treballadors- té el seu origen comprar o fins i tot per pujar als cavallets que es en la indústria de fabricació de fils de lli, inaugura- posaven al davant de la fàbrica quan era la festa da a Sant Andreu el 1843, per Fernando Puig i major. Aquest aprofitar per anar a comprar posa Gibert. L´any 1860 es va constituir la Societat de relleu la diversitat d´accions que les dones "Fernando Puig e Hijo", integrada per l´abans 73 Treball remunerat esmentat i el seu gendre Camilo Fabra i Fontanils. La societat fabricava fils de cotó en troques i, posteriorment, rodets i troques. Anys a venir van diversificar la seva producció amb xarxes de pesca i cintes de fil i cotó, fabricades a la factoria de Salt, Girona. El 1903 es crea la Compañia Anónima Hilaturas de Fabra y Coats , que proce- deix de les anteriors i la fusió amb Barcelona Treballadores i treballadors Manufacturing Co., Ltd,(el marquès d´Alella era de Can Fabra, 1960. Foto Tomás Fábregas, propietari de Can Fabra) que arribà a concentrar arxiu Elena García 1.500 operaris, entre la factoria de Sant Andreu i 74 Treball remunerat Josefa Ibañez Serafí i dues companyes de la Fabra i Coats el dia de la seva jubila- ció, anys seixanta. Foto arxiu Josefa Ibañez Serafí 75 Treball remunerat la de la Sagrera. També tenia fàbriques a Torelló i "Comparat amb els jornals d´altres sectors, era Sevilla. El 1908 l´empresa era la segona de Filats molt, però era un treball duríssim". de la ciutat. Moltes de nosaltres hem fet labors amb els fils de can Fabra. Els empresaris van començar a pujar els límits i ens exigien més peces, ens obligaven a un ritme Les precàries i difícils condicions de treball indus- de treball inhumà, tant que "al final no pudimos trial van provocar, des de mitjan segle XIX, l´apa- más y convocamos a la huelga, porque los rit- rició de moviments de dones que reivindicaven mos de trabajo eran insostenibles". millors condicions laborals, com ara la reducció La Paqui, des del primer moment, va formar de la jornada laboral, la limitació de l´edat de tre- part del comitè de vaga en contra dels límits ball de les criatures, la prohibició de l´horari noc- salarials, per la millora de les condicions higièni- turn per a les dones, la compensació econòmica ques, pels increments salarials i per la supressió per accidents laborals i mesures per prevenir-los. dels contractes eventuals. "En el comitè de vaga hi participavem moltes dones. La vaga va Montserrat Castells explica la seva experiència en començar el 17 de desembre de 1970 i va ser la conflictivitat de Fabra i Coats: "Allà vaig viure la seguida per una àmplia majoria de treballadores primera vaga de treballadors de la meva vida. Era i de treballadors, excepte el sector d´oficines, el 1952 (?) Per aquella època era governador civil que no la van secundar, on treballaven majorità- de Catalunya Díez Alegría i va visitar la fàbrica per riament homes. Jo tenia la llista de totes les per- veure la magnitud dels aldarulls. Van durar 2 dies i sones i com que la fàbrica estava tancada anà- ens van fer recuperar les hores de vaga. Jo no vem casa per casa a convocar les treballadores i vaig voler fer-ho i m´ho van descomptar del sala- treballadors a les assemblees o per alguna acció. ri". No era la primera vegada que les obreres i La policia ens cridava "putas, iros a vuestra casa obrers de l´empresa optaven per la vaga com a a lavar y a limpiar el polvo". La majoria de les mitjà per millorar les condicions laborals. que participavem en les concentracions érem dones. No podia anar a casa a dormir, tenia por Les vagues per reivindicar millors condicions de que la policia em detingués i cada dia canviava treball i, en defintiva, de vida, també van afectar de casa. Anàvem a dormir a llocs diferents i pro- el sector metal· lúrgic del districte, una d´elles curàvem no mirar el nom del carrer ni el núme- la Harry Walker, dedicada a la fabricació ro i si ens detenia la policia, no dir res. A la d´accesoris per a autòmbils i "postes" de benzi- meva mare li vaig haver d´ocultar on era i tam- na, on a principis dels setanta treballaven 470 poc li vaig explicar el que passava. La meva ger- persones, un 60% de les quals, aproximada- mana em cobria, però també va haver de mar- ment, eren dones. Paqui Jiménez era una xar de casa perque ella treballava a VIETA i d´elles. Tenia vint-i-dos anys, feia poc que havia també hi havia conflicte. Finalment, vam tornar a arribat de Baeza, el seu poble d´origen, i treba- la feina sense pràcticament haver aconseguit cap llava a la planta de "rebabes" en un semisoterra- de les reivindicacions. Van haver-hi acomiada- ni, sense ventilació on, a més a més, rebien ments. Jo m’hi vaig reincorporar, però només gasos i fums de la foneria propera. Cobrava vaig poder-ho suportar uns mesos. Em feien la 6.900 al mes si seguia el frenètic ritme de la vida impossible i m´amenaçaven "como hagas cadena i si feia el màxim de producció. algo te vamos a joder". 76 Treball remunerat Pilar Bayona a la cadena de muntatge de sintonitza- dors UHF de l´empresa Emerson, 1968. Foto arxiu Pilar Bayona La Paqui va trigar a trobar feina. El seu nom les dones que hi treballàvem. Moltes, en acabar corria en una llista "negra" i finalment va accedir la jornada laboral, assistien a classes de taquime- a Emerson, una empresa d´aparells de televisió, canografia, comerç, idiomes, comptabilitat,.... i en aquell moment en expansió. Necessitaven aspiraven a ocupar una plaça en el sector tercia- mà d´obra. En la mateixa empresa havia treba- ri, que gaudia de més prestigi, d´una major consi- llat, anys abans, Pilar Bayona, a qui veiem en la deració. La Montserrat, treballadora de Fabra i cadena de muntatge de sintonitzadors UHF, en Coats, ens ho explica: "Mentre treballava a la la següent fotografia. Fabra i Coats vaig començar a estudiar taquime- La Paqui va deixar de treballar quan es va que- canografia a les nits, a una escola de monges, dar embarassada: "el treball continuava sent dur perquè volia millorar professionalment. Entre les i la feina a la fàbrica no em compensava. Vaig amigues es creia que era de major categoria tre- preferir plegar i cuidar els meus fills". ballar a Barcelona i per això calia formar-se". I el mateix va fer la Paqui Jiménez, ex-treballadora El treball a les fàbriques, ni que sigui a Fabra i de la Harry Walker que, després de separar-se, Coats, coneguda popularment com "Can Ma- va fer estudis per no tornar a treballar en una mella", pels serveis que oferia a les treballadores i altra fàbrica i ho va fer en el sector de serveis. als treballadors, no serà, però, el destí final per a 77 Treball remunerat Història -Història de l´Art; m´hauria agradat molt l´antropologia, però en aquella època ja coneixia el meu actual marit i vaig pensar que no era compatible el treball de camp necessari en aquesta disciplina i la possibilitat d´una vida en parella; vaig optar per això i vaig pensar que el cultiu de la història de l´art era més compatible". Sovint les dones han supeditat la seva trajectòria professional i vital al projecte de viure en parella. Per acabar, volem fer-ho amb un text de Heidi Hartmann: "La segregació de les feines per sexes és el mecanisme primari que en la societat capi- talista mantenen la superioritat dels homes sobre les dones, perque s´imposen salaris més baixos per a les dones en el mercat del treball. Els baixos salaris mantenen les dones depenents Taller de confecció. L´experiència laboral de la Magda Juvé, a qui ja dels homes i les impulsen a casar-se. Les dones Foto M Nateo. hem trobat en capítols anteriors va ser en el casades han de realitzar treballs domèstics per Arxiu Municipal del Districte sector terciari: "A Barcelona em va costar tro- als seus marits, de manera que són els homes de Sant Andreu, Donació David Vargas bar feina, en el meu currículum (que llavors no qui gaudeixen tant dels salaris més alts com de sé pas si se´n deia així i en tot cas l´explicava MlaagddiaviJsuióvédaol´emmèprsetsicaaAEdGel treball". de paraula) deia que havia treballat a Bellver i Ibérica de Electricidad, al fins que no em vaig decidir a posar-hi una men- carrer Diputació, en la dèca- tida que em van suggerir, ningú volia saber res da dels setanta. Foto arxiu Magda Juvé de mi. Vaig afegir que havia treballat d´adminis- trativa al despatx d´un cosí dels meus pares, aquí, i va ser oli en un llum. Llavors hi havia feina per a tothom, encara que moltes hores i poc sou". La Magda va anar canviant de feina i de respon- sabilitats, amb més d´un entrebanc masclista, però també amb molt bons records d´algun dels meus caps, sense cap tipus de perjudici sexual. Una amiga seva, geògrafa a la universitat de Barcelona, la va convèncer perquè es presentés a la prova universitària per a més grans de 25 anys. "Bé, vaig llicenciar-me en Geografia i Espai polític "Cuando evocamos, cuando conjuramos la memoria para hacerla más clara, apilamos asociaciones de la misma manera que apilamos ladrillos para construir un edificio"... Louise Bourgeois 81 Espai polític Espai polític Les dones han desenvolupat un papel fona- carrers i van aconseguir no només la rebaixa mental en tot allò relacionat amb la reivindica- del preu del pa, sinó també la de la carn, el vi i ció de l´accés a uns béns i serveis que es tro- l’oli i la destitució del capità general. ben desigualment distribuïts en el territori per les actuacions de les polítiques locals. Molt Les dones, en tant que responsables de mante- sovint han estat les iniciadores i les capdevan- nir la vida de les persones del grup familiar, es teres en les campanyes relacionades amb tot sentiran impulsades a l´acció quan la subsistèn- allò que afecta la vida quotidiana: serveis, habi- cia del seu col· lectiu es vegi en dificultats, bé tatge, planificació. per la pujada del preu de les subsistències, tal com ja hem vist, o bé per la manca de trans- Aquest protagonisme no és un fenòmen re- port públic -que dificulta l´accés al món del tre- cent. A l´època medieval hi ha documentats ball remunerat i a la realització de les diverses diversos moviments de dones que ocuparen els accions de la vida quotidiana-, per manca d´ha- carrers de la ciutat de Barcelona reivindicant la bitatges, de semàfors, de guarderies i escoles, rebaixa del preu dels productes de primera de centres de salut... tal com veurem. necessitat, como ara el peix, i els rebomboris contra l´encariment de la vida es perllongaren El dia 1 de juny de 1976, tres-centes dones i les Tancada de dones de Motor també durant etapes històriques més recents seves criatures es tancaven a l´església de Sant Ibérica a la parròquia de Sant Andreu, juny del 1976. com ara el rebombori del pa de 1798, quan Andreu de Palomar, en suport de les reivindica- Foto Pilar Aymerich milers de dones de la ciutat ocuparen places i cions dels 1.800 treballadors acomiadats de Motor Ibérica. La vaga feia temps que durava, i les dones també feia dies que interrompien el flux quotidià de la ciutat amb manifestacions i assegudes per denunciar la situació laboral de Motor Ibérica, que complementaven amb visi- tes al Bisbat i al Governador. Quan ja portaven un mes d´ocupació intermitent de carrers i de visites, les dones, mares i germanes dels treba- lladors de Motor Ibérica van decidir fer-ne una de sonada: Es van tancar amb les seves criatu- res. Elles vestien la jaqueta de treball dels vaguistes amb una enganxina amb la inscripció Motor Ibérica. La sagristia es va convertir en menjador i cuina i alguns bancs de l´església servien com a llits. El rector de la parròquia, Josep Camps, no hi posà cap impediment, només va demanar que, quan es fes missa, desapareguessin de l´església per tal que ningú no veies ni matalassos, ni fogonets... 82 Espai polític Des de l´exterior es va organitzar tot l´ajut: tament les píndoles. Sovint, jo agafava les nenes menjar, estris de cuina i jocs per a les criatures. que hi havia tancades amb les seves mares i me També s´organitzaven classes i festes. les emportava a casa perquè es rentessin. La tancada va durar dos mesos i algunes de les Isabel Roig Fransitorra col· laborava des de dones hi anaven a treballar. Entre d´altres, l´exterior: "Jo formava part de Drets Humans, i recordo la Maruja Ruíz, que viu a Nou Barris.". em cuidava que tinguessin pa i menjar cada dia. També organitzàvem visites del metge i com La fotògrafa Pilar Aymerich va fer un reportatge Isabel Roig que donà suport a que ens havíem assabentat que algunes d´elles fotogràfic per a la revista Triunfo, del qual repro- les dones tancades de Motor havien avortat amb mitjans molt arriscats, vam duïm algunes de les fotografies. Segons ella matei- Ibérica, portant de passeig les seves criatures, 1976. organitzar unes xerrades amb ginecòlegs que xa ens explica va anar-hi amb la idea d´estar-s’hi un Foto arxiu Isabel Roig explicaven els sistemes anticonceptius, concre- matí i s´hi va passar tot el dia; l´ambient era extra- 83 Espai polític Les dones de Motor Ibérica ordinari. Les dones, malgrat els vint dies de tanca- L´organització, diuen les cròniques del moment, a la sagristia de la parròquia ment que ja portaven i la preocupació pel que els era perfecta. A les parets del carrer, els cartells de Sant Andreu, juny del 1976. Foto Pilar Aymerich passaria als seus marits a la feina i a elles i a les explicaven el perquè de la tancada, la policia els seves criatures allà tancades, l´ambient era agrada- arrancava, i l´endemà n´hi havia de nous. ble, gairebé festiu. Les dones estaven molt satisfe- Continuem amb les cròniques: "Passat Sant Joan, tes de com s´havien organitzat i contentes de viure la revetlla encara la pogueren celebrar amb en comunitat i haver parlat entre elles. Explicaven certa tranquil· litat; la situació empitjorà, cada anècdotes divertides i els que més ganes tenien vegada venien més policies. Evidentment es pre- que es posés fi a la tancada eren els marits perquè parava l´assalt... Aquell divendres fou emocio- "les cases estaven abandonades, deixades". nant; una noia, en veure tanta policia, s´enfilà i 84 Espai polític Jo també sóc adúltera començà a tocar la campana. Aquell repic conti- nuat sensibilitzà la gent... Els veïns a l´expectati- Ángeles Muñoz, del barri del Besòs de Barce- va, omplien balcons, galeries i terrats." lona, es va casar l´any 1969 i, dos mesos des- prés de nèixer la seva filla, el marit va desaparèi- El dissabte, novament, sonà el repic de campa- xer. Sis anys després, el marit reapareix via nes davant el desplegament policial. No passà judicial, l´ha demandada per adulteri i li reclama Dones de la Sagrera donen res, però dilluns, dia vint-i-vuit, revetlla de Sant la tutela de la criatura. El dia 12 de novembre suport a Maria Ángeles Muñoz, 1975. Pere, la policia assaltà l´església. Esbotzaren les Ángeles Muñoz havia d´entregar la seva filla al Foto Pilar Aymerich portes i van anar traient les dones una a una. jutge i, per tal d´impedir-ho diverses dones dels 85 Espai polític Jornades Catalanes de la Dona al paraninf de la Universitat de Barcelona, maig del 1976. Foto Pilar Aymerich col· lectius feministes de la ciutat van anar als Jornades Catalanes de la Dona, jutjats. La consigna "jo també sóc adultera" en maig del 1976 suport d’Angeles Muñoz s´extengué per la ciu- Feia pocs mesos que s´havien celebrat les tat i les dones de la Sagrera van donar mostra de Jornades Catalanes de la Dona, el mes de maig la seva solidaritat, tal com veiem a la fotografia del mateix any, que comptaren amb l´assistència de Pilar Aymerich. La pressió dels grups feminis- de més de 3.000 dones. Entre d´altres van parti- tes va ser tal que el 1978 es reformava el Codi cipar-hi l´Associació de Dones del Bon Pastor, Penal, i els delictes d´adulteri eren despenalitzats. L´Associació de Dones de Sant Andreu, de la Verneda, la Vocalia de Dones de l´Associació de La desigualtat de les lleis per raó de sexe -la figura Veïns de Sant Andreu, i l Vocalia de Dones de de l´adulteri només s´aplicava a les dones perquè l´Associació Veïns de la Sagrera. es creia que "l´honor" només era cosa d´homes com el brandy Soberano- suposava discriminar les Una de les ponències presentades i debatudes dones, i el cas de l´Ángeles Muñoz va ser el deto- a les Jornades va ser Dona i Legislació on es nant per posar-ho en evidència i emprendre una deia: "El nostre Codi Penal vigent discrimina de les campanyes que va tenir més ressó. d´una manera radical la dona... Així, a l´article 86 Espai polític 449 es determina: "L´adulteri serà castigat amb tralització de la vida social a cada llar. Fins a la la pena de presó menor. Fan adulteri la dona nostra generació han arribat aquestes idees" I casada que jeu amb un home que no sigui el continuaven "decretant l´eternitat del matri- seu marit i el que jeu amb ella, sabent que és moni i la total hegemonia del marit..., s´obrien casada, tot i que després es declari nul el matri- les portes a la corrupció i a la falsedat (foment moni" i l´article 452 deia: "El marit que tingués de la prostitució -sempre tolerada als homes i una amistançada dins de la llar conjugal, o notò- perseguidíssima per a les dones- greus trau- riament fora d´ella, serà castigat amb presó mes per als fills, "doble vida" per als marits, menor. L´amistançada serà castigada amb la etc.) i proclamaven: "El divorci és un dret bàsic mateixa pena o amb la del desterrament". i imprescindible per a tots, especialment per a les dones". Les autores de l´esmentada ponència aclarien "Aquesta diferència neix sempre del concepte A les mateixes jornades les dones del Bon de la propietat que la societat dóna a l´home Pastor feien una crida a totes les dones per tal sobre tota la seva família (dona i fills)... Creiem que s´incorporessin organitzadament a la lluita que la solució no seria equiparar ambdós sexes política per les seves reivindicacions immedia- pel que fa a aquest delicte, sinó eliminar-lo tes en general i pel reconeixement dels seus completament del Codi Penal". drets, entre d´altres, la igualtat amb l´home davant la Llei, i la igualtat social, laboral, cultural Les participants a les Jornades Catalanes de la i política. Dona clamaven per una reforma legislativa però eren conscients que "unes simples modificacions Per aquest col· lectiu, la lluita de les dones de tipus legal que donessin igualtat a la dona i a "havia d´anar dirigida com un primer pas a la l´home dins del matrimoni, no solucionarien gai- consecució d´unes llibertats democràtiques. Per rebé res". La realitat, desgraciadament, els ha això, és fonamental que la dona comprengui bé donat la raó. Cada setmana hi ha una mitjana a que només lluitant per la consecució de la l´Estat espanyol de dues dones assassassinades democràcia política haurà donat el primer pas per marits, ex-marits, ex-amants, ex-companys.... per aconseguir la seva total emancipació". "L´estructura familiar actual -proclamaven les autores de la comunicació- és tan opressiva per A les Jornades hi hagué acord en valorar com a a la dona que cal el seu replantejament total". imprescindible la participació de la dona en la política però sorgiren divergències en quina Les dones de la vocalia de Sant Andreu van mena d´organitzacions i en com havia de ser presentar una comunicació sobre el divorci on aquesta participació. podem llegir: "a la generació de dones de la post-guerra se les va educar en les idees Sobre la incorporació de la dona als partits polí- d´abnegació, sacrifici, submissió al marit (consi- tics hi havia un corrent que proposava partici- derat pel feixisme com un ésser superior), par en partits polítics i organitzacions de masses acceptació de la maternitat com a missió i al mateix temps col· laborar amb el movi- històrica, exaltació de les tasques domèsti- ment de dones. És la proposta coneguda com a ques, incitació al més pur individualisme, i cen- doble militància. 87 Espai polític Manifestació de dones pels L´altre sector veia el feminisme com una alter- fet sobre el tema fossin alguna cosa més que carrers del centre de la ciutat nativa política i remarcava el paper revoluciona- fruit d´un interès tàctic i oportunista. en demanda de l´Amnistia per ri de la dona en la transformació de la societat. la dona i lliure accés als llocs de treball, 1978. Ambdós corrents coincidien, però, en la denún- Arran d´aquesta manca d´interès en alguns Foto Pilar Aymerich cia de la manca d´interès per part de les orga- casos, en d´altres dificultats i encara en d´altres nitzacions polítiques i socials envers els proble- vetos a l´acció de les dones, moltes de les quals mes específics de la dona i esperaven que les pertanyien a l´Associació de Veïns de Sant darreres preses de posició pública que s´havien Andreu decidiren abandonar-la i crear el Casal 88 Espai polític Reivindicacions de serveis per a fer com- de la Dona. Era el 1978 i comptaven amb 150 patible la doble jornada sòcies. "Quan tinguem local propi -declaraven- montarem un departament de contracepció i Per tal de fer compatible la maternitat i el tre- una assessoria jurídica i una escola de tall i con- ball remunerat en una societat que oferia pocs fecció, ja que la majoria de dones del barri no serveis, algunes dones del barri del Baró de tenen ni tan sols el certificat d´estudis primaris i Viver, es van organitzar per tirar endavant una veuen en l´aprenentatge de la costura una pos- guarderia. Les pròpies mares van posar-la en sibilitat d´independitzar-se econòmicament". marxa i l’autogestionaren. Elles mateixes esta- blien un torn per tenir cura de les criatures i D´altres, però, crearen vocalies de dones dins el alguns anys després, van aconseguir una sub- marc d´altres organitzacions. Les vocalies de venció per pagar el jornal de dues monitores. dones volien ser un marc, entre molts altres, on La reivindicació de guarderies ha estat una les dones s´unissin per posar en comú els pro- constant en els barris de la ciutat de Barcelona. blemes i les preocupacions que molt sovint els havien fet creure que eren individuals i que a En d´altres barris que ja comptaven amb alguns força de xerrar van comprovar que eren temes d´aquests serveis, els van voler gestionar i ade- d´àmbit polític. A més a més d´esser un lloc de quar els criteris pedagògiques als nous corrents trobada de dones, les vocalies afavorien i practi- educatius innovadors. L´Àngels Grases explica caven una solidaritat activa amb totes aquelles com van transformar una escola del barri de les que en un moment donat ho poguessin necessi- Vivendes del Congrés creada per l´església, en tar. Les vocalies tenien uns objectius molt clars, una cooperativa de mares i pares, l´escola la reivindicació i la consecució de tots aquells Pompeu Fabra: “-Volíem participar directament serveis, equipaments i canvis en les lleis, que en la gestió i dels continguts i sistema pedagò- facilitessin la vida com a dones sense oblidar un gic que rebien les nostres criatures. Vam nego- marc més global per acabar-ne amb l´ opressió. ciar amb el bisbat i no hi va haver cap inconve- nient. Creada la cooperativa, vam establir En partits o sindicats, en associacions de barri o Guarderia Ba-vi del Baró de vocalies de dones, en el moviment feminista o Viver, dècada dels vuitanta. en col· lectius i xarxes laxes que es creen de Arxiu Trinitat Roca manera puntual per un objectiu concret i que un cop aconseguit pot desaparèixer o no, l´experiència de les dones en els moviments urbans i socials és diversa i flexible, complexa i alhora d´una gran riquesa teòrica. Els fets que a continuació relatem són tan sols alguns exemples, alguns recorreguts de les dones de Sant Andreu per tal de fer del seu barri un espai més habitable. 89 Espai polític Guarderia de l´escola quotes de pagament, de tal manera que els feia més de sis anys, és a dir, des de 1983, dues Pompeu Fabra, anys pagaments per l´escolarització variava en funció mares d´alumnes de l´escola Sant Pere Nolasc, setanta. Arxiu Àngels Grases dels recursos de cada unitat familiar, les perso- van començar el llarg camí per aconseguir un Mullerachs nes que més tenien eren les que pagaven més, i institut a Sant Andreu, i que és indicatiu de la al contrari les que tenien recursos més migrats.” manera de fer de moltes dones. Les dones també volem un institut al barri Davant la problemàtica de canviar les criatures d´escola en acabar l´EGB, van començar a fer Aquest era el titular d´un article al diari Sant indagacions i informar-se per saber quin era Andreu Express, signat per Roser Musoles el l´institut que els corresponia. Van recórrer cen- Febrer de 1989. Roser Musoles explicava que tre per centre. Els instituts que hi havia més a 90 Espai polític Jornada de reivindicació de la vora eren: l´Institut de la Guineueta -a dalt de criatures de 8è de la seva escola, Sant Pere l´Escola Pública, avui Ramon tot, tocant la Vall d´Hebron-, els barracons Nolasc, i van crear una Comissió pro-Institut de Berenguer, a la Trintat. Foto Arxiu grup de dones impresentables del Passeig de Valldaura, el tres Sant Andreu. La Comissió depassà l´àmbit de de la Trinitat. instituts de la Verneda, el Barcelona-Congrés, l´escola on s´havia iniciat i s´hi afegiren perso- l´Alzina i el de Valldemosa. Tots ells a unes nes d´altres escoles. Després de sis anys de distàncies considerables. Les dones també van reunions amb representant de l´Ajuntament i demanar informació, preus i dates de matricula- de la Generalitat, ni plànols, ni terrenys. Això sí, ció dels centres privats del barri i els seus vol- "Tenim uns pals elèctrics que molesten, tenim tants. Amb aquest llistat i informacions, van hores i hores de reunions, tenim naps i cols, convocar una reunió amb les famílies de les tenim els fills a la "mili" amb el BUP i el COU 91 Espai polític acabats, tenim moltes més arrugues, alguns nenes s´eduquessin no era considerada priorità- tenen menys cabells, però no tenim institut." ria. Sovint, quan els recursos del grup familiar eren escassos, es prioritzava l´educació dels Finalment, l´octubre de 1991 s´iniciaren les clas- nens, o moltes vegades, i donada la manca de ses al nou Institut de Sant Andreu, tot i que serveis públics com ara guarderies o el que avui començaren amb certa precarietat de mitjans ja coneixem com jardins d´infància, quan les que els serveis territorials d´ensenyament no mares realitzaven un treball remunerat, eren les havien previst que en qualsevol institut es neces- germanes grans les que tenien cura dels ger- sita un material imprescindible com ara cadires, mans petits encara que això suposés l´abandó taules, guixos i pissarres, entre d´altres coses. total o parcial de l´escolarització. El dret a l’educació de les persones adultes Potser per aquests motius, les dones han estat les capdevanteres en la reivindicació de les Aconseguides algunes de les fites de la lluita per Escoles de Persones Adultes. l´escolarització de les criatures i el dret a una educació pública de qualitat, la lluita pel dret a L´any 1986 les i els alumnes de l´escola de l´educació de les persones adultes es convertí Persones Adultes de la Pegaso, decideixen fer en un dels eixos prioritaris d´acció i socialització les classes al carrer, fartes i farts de tanta incer- per a moltes dones. Les escoles de persones tesa, de tanta provisionalitat en els seus estudis. adultes es van convertir en un espai de dones i El seu primer local havien estat les aules de van ser elles, principalment, les que van defen- l´escola pública Pegaso-Príncipe de Viana, però sar els seus espais propis. aquestes, aviat, es queden petites per acollir totes les persones que volen assistir-hi i El curs 1979-80 van sorgir escoles de persones s´expandeixen per les cuines i el magatzem de adultes en diversos barris de la ciutat, amb més l´escola de Formació Professional Francesc voluntat per part de les persones assistents i les Layret. Les institucions els obliguen a abandonar i els professionals de l´ensenyament en crear- el local sense cap alternativa en el moment de les i mantenir-les, que de recursos, sempre Alumnes de l´Escola escassos, sempre inestables. Les administracions d’Adults Pegaso fent classes van ser molt "garrepes" en dotar d´infrastructu- al carrer per reivindicar la res i recursos aquests tipus d´ensenyament. seva continuïtat. Foto de Jordi Bardajil, Contràriament, la demanda creixia dia a dia. El publicada al Sant Andreu desig d´accedir a una formació que no havien Express, juny del 1986 obtingut en els anys que "els pertocava", es va convertir en la reivindicació d´un dret a la for- mació amb mínimes condicions. Les escoles de persones adultes van ser espais transitats majoritàriament per dones, ja que, en termes generals, havien tingut menys accés a l´educació que els homes. La necessitat que les 92 Espai polític Manifestació a la Plaça les matriculacions que arriben a 900 persones, provisionalitat dels locals per fer les clases. Van Orfila de Sant Andreu, moltes de les quals son veïnes de Sant Andreu i insistir a la Generalitat i a l´Ajunta-ment per el maig del 1992. Foto Colita de barris propers. Davant aquesta situació dei- aconseguir aules al C.P. Bernardo de Boil cideixen d´ocupar el carrer, amb taules i cadires només a partir de les 5 de la tarda. De 3 a 5 i fer les classes en l´espai públic. ho continuaven fent als locals de l´Escola Parroquial. Aquesta dispersió espacial dificulta- Dos anys abans, el 1984, a l´Escola de Perso- va el funcionament normal de l´escola. "Sin nes Adultes del Bon Pastor, es vivia una situa- lugar fijo y estable donde ir y sin una propa- ció similar. Creada el 1978 sempre van patir la ganda adecuada, el alumnado es difícil que 93 Espai polític crezca, y se mantiene gracias a nuestro esfuer- sibles. zo. Por eso, para que la escuela siga adelante en mejores condiciones, porque "los trabajado- Casas vacias para la gente del barrio res necesitamos aprender más, por eso quere- mos este local provisional, por eso trataremos El 30 de setembre de 1988, veïnes i veïns del que pronto sea una realidad", escrivien a la Bon Pastor ocupen les cases buides del barri. revista Buen Pastor, el mes de febrer de 1984. Feia temps que estaven desocupades i al barri hi Aquest nou local provisional era l´oferiment havia persones que les necessitava. El Patronat per part del Districte d´un edifici prefabricat de de l´Habitatge, propietari de les cases barates 240 metres quadrats, situat entre els carrers de tancades, feia temps que tenia una llarga llista Mollerusa, Sas i Lima, a la vora del C.P. Ber- d´espera elaborada per l´Associació de Veïns per nardo de Boil. adjudicar-les a les persones més necessitades del barri. Farts d´esperar durant anys i anys, van L´Àngels Urbaneja va assistir a l´Escola de assaltar-les, les van ocupar, s´hi van instal· lar. Persones Adultes de La Pegaso i explica la seva Manuela Joya, de l´Associció de Veïns del Bon experiència: "De petita havia anat a les Pastor, explicava: "Las personas que están apun- Dominiques de l´Anunciata i després a una tadas en la lista de espera se han cansado y, final- acadèmia que ja no hi és on vaig assolir el títol mente, han actuado así". Antonio Barrachina, de de comerç. Durant trenta anys el meu treball la mateixa associació declarava "Nos parecía va ser a les oficines d´una empresa dedicada a fuera de lugar que la ocupación se hiciera por el la confecció. Quan aquesta va tancar l´any sistema de patada. Lo que es cierto es que el noranta-dos, vaig decidir dur a terme els estu- Patronat, por una causa u otra, ha ido demoran- dis que no havia tingut la possibilitat de fer do el problema durante varios años, hasta que abans. Em van informar de l´escola d´Adults La se ha llegado a extremos límites. A este paso, lle- Pega-so, on podia treure´m el graduat escolar, garemos a la conclusión de que el diálogo no ja que el títol de comerç no servia per a res. sirve de nada". Després vaig fer el curs per a majors de vint-i-cinc anys, i vaig aconseguir entrar a la Del barri, van expandir-se pel districte i inte- Universitat de Bellaterra per fer Educació rromperen el trànsit quotidià d´alguns carrers Social". fins a la plaça Orfila, seu del districte, amb pan- cartes com la que veiem a les fotografies "Casas Si l´església legitimava la reunió i activitat de les vacias para la gente del barrio". dones per a la trobada, les escoles de persones La reivindicació del dret a un habitatge digne adultes van ser un espai conquerit per les afectà diversos barris del dristricte. La incapaci- dones i es van convertir en espais per a la for- tat de les administracions de donar resposta a mació, la cultura i la trobada. Aquesta va ser aquesta necessitat bàsica forçà un enfrontament una doble batalla: primer a l´entorn familiar directe i constant amb els responsables de les -moltes vegades van haver de justificar la seva institucions implicades. Aquesta constància la voluntat enfrontant-se als prejudicis i veiem en moltes dones i també homes del paral· lelament a nivell local, aconseguint els Baró de Viver. Hem parlat amb la Trini Roca recursos de les administracions per fer-les pos- que va ser promotora de l´Associació de Veïns 94 Espai polític i durant molts anys en va ser la secretària. poca voluntat de diàleg del Patronat Municipal "-Un dia vam descobrir per atzar que l´estat de l´Habitatge. La majoria de les que hi parti- d´algunes cases perillava i teníem por que cipàvem érem dones i, des de la Junta de alguns blocs s´ensorressin. Va ser el primer l’Associació de veïns ho vam negociar tot, com barri on es va detectar aluminosi, tot i que volíem els espais públics, els preus dels habitat- encara no en sabíem el nom. Les mobilitzacions ges, el finançament, evitar que ens dividissin el van començar el 1975 i han perdurat fins que barri, i cada negociació era duríssima." Manifestació a la plaça Orfila per que s’entreguin les cases s´entregaren els pisos de la primera fase, a finals buides a la gent del barri de dels anys vuitanta, però ens ha costat reunions i La voluntat de participar en la remodelació dels Bon Pastor, 1988. més reunions, difícils algunes d´elles per la barris ha forçat les institucions a la negociació i Foto Joan Carles Ferrer, Sant Andreu Express, octubre diversitat d´interessos de les persones del barri; a entendre que no és només una qüestió tècni- del 1988 també duríssimes i violentes d´altres per la ca que poden resoldre polítics i tècnics en els 95 Espai polític "- Ens ha costat 15 anys d´aconseguir-ho -continua la Trini Roca- però ens agrada el barri que tenim. L´arquitecte que va dissenyar la primera fase del projecte, Josep Emili Donato Folch, explica- va que la seva intervenció havia consistit "en recluir un trozo del espacio vacío natural mediante la construcción de unos límites que protegen del exterior y son a su vez afirmación material y simbólica del modo de apropiación urbana del territorio y del espacio". Vista dels habitatges i de l´espai públic de la primera fase de Baró de Viver. Foto arxiu Trinitat Roca Cases Barates de Baró de seus despatxos. Viver, anys seixanta. Foto arxiu Trinitat Roca 96 Espai polític Per una sanitat pública de qualitat Una de les reivindicacions Tal com déiem abans, les dones en tant que dels grups de dones va ser responsables de vetllar per la qualitat de vida la construcció de centres de les persones del grup familiar, ocuparan de planning a tots els barris, dins el marc més general carrers i places per demanar millores a la sani- de la campanya del dret tat, tant pel que fa a una medicina pública de al propi cos. qualitat com a la localització dels serveis sanita- Arxiu Ca la Dona ris en el mateix barri. Les dones del Bon Pastor van sortir al carrer i van tallar la circulació dels vehicles en diversos punts d´entrada al barri, en protesta pel cessa- ment d´una doctora de l´ambulatori en no renovar-se-li el contracte i pel ple funcionament de les instal· lacions, que evitaria el desplaça- ment de la població a d´altres centres assisten- cials més allunyats, ja que encara no s´havien posat en funcionament a l´ambulatori del Bon Pastor les dependències ja instal· lades de diverses especialitats medicinals. El dret al propi cos. Maternitat lliure i desitjada. Una de les reivindicacions dels grups de dones va ser el dret al propi cos. El dret al propi cos impli- cava, entre d´altres temes, el dret a una maternitat lliure i desitjada i, per tant, el control de la natalitat. Diverses van ser les iniciatives i les realitzacions. A nivell de ciutat, per exemple, el grup DAIA, Dones per l´Auto-coneixement i Anticoncepció, reclamava la formació en els barris de centres de dones on elles mateixes fessin, l´autocontrol del seu propi cos al marge dels metges que molt sovint considerava el cos de la dona com a patològic. A nivell de barri, per exemple, es va crear a la Sagrera el Centre d´Higiene Maternal, en la dècada dels anys vuitanta, subvencionat per l´Ajuntament de Barcelona i amb col· laboració de la Caixa de Barcelona que va cedir les 97 Espai polític instal· lacions. El centre, gestionat per la L´accés a la mobilitat pública ha estat un dels Cooperativa AMBA, oferia els següents serveis: elements pels quals s´han mobilitzat les dones, -Preparació al part i seguiment mèdic, recupe- ja que aquest pot ser un element de discrimina- ració post-part. ció o, al contrari, un element democratitzador. -Anticoncepció, informació i assistència gine- La mobilitat condiciona l´accés al mercat laboral cològica i als béns i serveis de la ciutat, així com també, -Informació sexual a les escoles, a més de una bona xarxa de transport públic pot facilitar xerrades a joves i adolescents. la realització de la diversitat d´activitats relacio- nades amb el treball domèstic i l´atenció a les El dret a la lliure disposició del propi cos impli- persones del grup familiar. cava un seguit de drets com ara l´educació sexual, anticonceptius per no avortar i avorta- El 1983, veïnes i veïns del Bon Pastor veien la ment per no morir. Paral· lelament es posava construcció dels túnels del metro, però es que- al descobert la trampa del discurs que associa- daven sense parada al seu barri: "Como todos ciava sexualitat femenina a reproducció. Era sabréis se han realizado ya los túneles del metro l´època, tal com escriu Montserrat Cervera en y éste, aun a pesar de nuestra machacona insis- el llibre 20 anys de feminisme, de desmitificar la tencia, no va a llegar al Buen Pastor. Ante esto se virginitat, la maternitat, el pecat; de reivindicar nos plantea que un Barrio eminentemente traba- el plaer i de denunciar el paper de la dona jador como el nuestro, para comunicarse con el reduïda a una maternitat imposada i a la fidelitat centro de la ciudad sólo, tiene el BUS 42 y que obligatòria i el dret a una sexualitat lliure. Molts además éste va por la periferia y sólo diurno, grups de dones van crear centres d´informació con lo que nos encontramos que para la inmen- sobre anticoncepció i sexualitat a diversos sa mayoría de desplazamientos al centro hemos barris de Barcelona. de realizar una combinación mínima de dos buses o bus y metro, con la pérdida económica Mobilitat que ellos nos representa" (Article publicat sense signatura a Buen Pastor número 0, juny 1983). Els polígons residencials cada vegada s´allunya- ven més dels polígons fabrils o dels espais de Anys a venir encara el continuaven reivindicant. treball remunerat i no tots els barris disposaven El 1991 les mobilitzacions es van intensificar en de serveis. Davant l´increment dels desplaça- el moment que es discutia i s´elaborava el nou ments de la població s´anà imposant com a Pla Intermodal de Transport, que preveia opció política prioritària per part de les institu- l´ampliació de la xarxa del metro. Al barri hi cions la mobilitat en vehicle privat. Primer va havia 11.800 persones residents i aquesta xifra ser la desaparició dels tramvies, pocs anys des- s´incrementava fins a 25.000 en tenir en comp- prés de la instal· lació de la fàbrica de cotxes te la població que es desplaçava, des d´altres SEAT a Barcelona i posteriorment, la construc- àrees, al polígon industrial. ció de vies ràpides de circulació. El transport públic, però, no creixia al mateix ritme que ho Paral· lelament a la reivindicació del transport feien les demandes de mobilitat de la població. públic hi ha la reivindicació que aquest sigui accessible per a totes les persones, també per a 98 Espai polític aquelles que tinguin una mobilitat reduïda. Actes a nivell de ciutat i també a nivell de dis- tricte es posen en marxa i apareixen entitats com el Grup de Dones no Estàndard que aplega dones que per les seves particularitats físiques, que no responen als patrons "normals", reivindiquen que la seva discapacitat física no sigui motiu de discriminació. S´endeguen campanyes com la tramesa de tar- getes enviades a l´Ajuntament de Barcelona on es deia que a Catalunya el 22% de la població té greus dificultats de mobilitat a causa de les barreres arquitectòniques, reivindicació que progressivament ha estat assumida i fins i tot hi ha una normativa, però que en alguns casos encara és d´aplicació restringida. L´any 1999 va tenir lloc el Congrés de Dones de Barcelona. Un dels aspectes tractats va ser el de la mobilitat i les conclusions a què es va arribar van ser aquestes: Les dones, principals usuàries del transport públic i dels desplaçaments a peu, han quedat confinades als marges, en una ciutat que ha estructurat la seva mobilitat donant prioritat al vehicle privat, tot i que només un 25% dels Campanya per fer accessible desplaçaments a ciutat es fan amb aquest mitjà. la ciutat i eliminar les barre- res arquitectòniques. Foto Arxiu Municipal del Les dones de Barcelona proposen: Districte de Sant Andreu - crear una nova cultura de la mobilitat i recu- perar l´espai urbà per als i les vianants i per a les persones usuàries del transport públic - Planificar les xarxes del transport públic tenint en compte la diversitat i les necessitats de les persones. L´actual estructura del transport públic es perfila a partir del moviment pendu- lar habitatge-treball, no té en compte la diversitat de recorreguts quotidians que fan les dones en la realització dels seus rols. 99 Espai polític rien millor fregant". Malgrat l´improperi van con- tinuar amb el seu quefer de manera continuada, insistent, i van aconseguir que l´Ajuntament ini- ciés una campanya per mantenir nets els espais que són de totes les persones i de creació de llocs adequats per als animals. Abans de la reivindicació de la netedat dels espais públics, va haver-hi una fortíssima cam- panya per aconseguir-los. En alguns barris del districte, i malgrat que els projectes preveien la instal· lació d´espais comuns de places i jar- dins, molt sovint van quedar com a espais resi- duals entre bloc i bloc de pisos, sense urbanit- zar, sense enjardinar, descampats que més que acollir feien angúnia de ser-hi fins i tot de pas- sar-hi. Grup d´amigues de la - Dotar de més freqüència i ampliar l´horari del Sagrera que es reunien cada transport públic. L´Àngels Grases, a qui ja hem trobat en pàgi- dia a la plaça del General - Incrementar la interconnexió de la xarxa del nes anteriors, tenia un espai de dimensions Moragues i que fartes de que les seves criatures haguessin transport públic entre els barris de la ciutat. considerables, qualificat com a plaça en el pro- de conviure amb l´empastifa- - Integració tarifària o bitllet combinat que per- jecte, però que havia quedat reduït a descam- da de les caques dels gossos meti la correspondència entre metro, autobús pat, ocupat per cotxes, pocs en aquells van iniciar una campanya pel civisme dels propietaris i/o minibús. moments, molt pocs i que, a més a més, s´utilit- dels gossos. Maig del 1993. - Instal· lació de telèfons en les andanes del zava com a camp de futbol. Després de moltes Foto arxiu Margarida Riera metro i en les parades de bus. accions, de moltes anades i vingudes, els cotxes - Aplicació de la normativa d´abolició de barre- han estat expulsats, el futbol també i ara és un res arquitectòniques. espai públic. No només ha canviat el paisatge, també l´estada, les relacions i l´ús. La ciutat com a espai de lleure i de relació Durant molts anys, aconseguir espais bells, agra- Seguint amb les formes organitzaves flexibles de dables que acollin l´estada i facilitin la trobada i la les dones, tres amigues -Margarida Riera, Esther relació, ha estat una de les negociacions i dels Rodríguez i Maria José Uría- tipes que les seves pactes que els poders públics han hagut d´acollir. criatures i elles mateixes haguessin de conviure en l´espai públic amb l´empastifada de les Molts d´aquests itineraris que hem recollit, moltes caques dels gossos- inicien una campanya pel d´aquestes accions pretenien donar prioritat a civisme dels propietaris de gossos. Van haver de opcions polítiques i econòmiques tendents a ade- sentir-se a dir allò que un segle abans, ja havien quar la ciutat a les necessitat de la vida quotidiana. sentit les primeres dones que van estudiar medicina a Barcelona: "aquestes "marujas" esta- Les pràctiques col· lectives de les dones i la seva 100 Espai polític capacitat de mobilització han produït realitzacions per la Comissió Europea. concretes com ara escoles, guarderies, ambulato- La Carta Europea de les dones i la ciutat té per ris, habitatges i un llarguíssim etcètera. Mitjançant objectiu promoure una nova filosofia sobre la el desenvolupament d´experiències individuals i planificació urbana, susceptible de promoure un col· lectives han construït ciutat, han fet política i veritable debat democràtic que integri les han posat al descobert els conflictes de gènere. necessitats i tingui en compte les diferències dels Fer política, aquesta política, ha suposat reubicar ciutadans i de les ciutadanes. Els esforços de els poders públics i el projecte de ciutat en un revitalització de les nostres ciutats han de con- escenari polític, tot reclamant el dret a la ciutat. vergir cap a l´emergència d´altres prioritats polí- tiques i econòmiques que tendeixin a l´harmo- En aquest sentit, volem incloure a tall de cloen- nització de la vida quotidiana. Cal reconstruir els da el text de la Carta Europea de les dones i la espais i els vincles de cohesió social que perme- ciutat, elaborat per diverses expertes i recollit tin la igualtat d´oportunitats entre les dones i els 101 Espai polític homes, tant en el medi urbà com en el rural. Aquesta Carta vol promoure una societat més emancipada, alliberada dels estereotips que constrenyen i frenen tota evolució favorable a les dones en matèria de planificació urbana i dels serveis urbans, d´hàbitat, de seguretat i de mobilitat. Així doncs, es convenient pensar i remodelar la ciutat a través de la mirada de les dones per tal d´aportar-hi nous equilibris i una nova dimensió. Cal anar cap a una nova filosofia de la ciutat per tal de: - Eliminar els obstacles que fan que les dones Plaça Massana, aconse- guida per la pressió popular no tinguin encara plenament el dret a la Ciutat. després de treure el camp - Sensibilitzar d´aquesta problemàtica les perso- de futbol. Foto arxiu Àngels Grases nes que actualment treballen i que incideixen Mullerachs. en la planificació de la ciutat, l´habitatge i la qualitat de vida. - Promoure una revitalització i una renovació democràtica de la presa de decisions en matè- ria de planificació urbana, per tal que les dones accedeixin a totes les instàncies i a tots els nivells de concertació i de decisió. - Fer emergir una nova dinàmica de responsabi- litat social, per una ciutadania activa, suscepti- ble d’acostar les decisions de la base i les pre- ocupacions quotidianes de les ciutadanes. - Afavorir el desenvolupament d´una altra filo- sofia de planificació urbana i ordenació del territori centrada en els valors humans. - Impulsar dinàmiques de canvi per tal que la societat esdevingui plural. La Carta Europea de les Dones i la ciutat és, doncs, la reivindicació del dret de les dones a la ciutat. Nomenclàtor 104 Nomenclàtor Els noms dels carrers d´un districte, d´una ciu- a Madrid. El seu interès per la filosofia, la ciència tat, posen en relleu personatges i fets que es i la literatura quedà reflectit en els seus primers creuen transcendents i bandegen d´altres, con- assajos i en la primera novel· la Pascual López, siderats just el contrari, intranscendents, no publicada el 1879. La seva obra Un viaje de rellevants. Sorprèn que, a hores d´ara, en els novios, 1881, i l´assaig La cuestión palpitante, noms dels carrers del nostre districte hi hagi tan 1883, versen sobre problemes socials, i el trac- poca presència femenina. tament que en va fer provocà un fort debat. La tribuna, novel· la escrita el 1882, està basada Si prenguéssim com a vàlida -és una suposició- en l´actitud revolucionària de les treballadores la imatge historiogràfica que es desprèn del del tabac. Els seus grans èxits els aconseguí en nomenclàtor, hauríem d´afirmar que el trànsit i el retrat que va fer de la decadència de l´aris- la contribució de les dones a la història del dis- tocràcia gallega a Los pazos de Ulloa, 1886, i La tricte ha estat excepcional, ja que els noms de madre naturaleza, 1887. dones dins el conjunt són una excepció; n´hi ha L´any 1892, va impulsar i dirigir la Biblioteca de la poquíssims. Mujer, on publicà, entre d´altres, La esclavitud femenina, de John Stuart Mill, i La mujer ante el Aquesta és una ciutat, i un districte en particu- socialismo d´August Bebe. L´acollida no va ser lar, que té molt mala memòria respecte de la bona i temps després escrivia: "Cuando yo fundé contribució de les dones a la història. I, aquest la Biblioteca de la Mujer, era mi objeto difundir oblit no és anecdòtic perquè, recordem-ho, en España las obras del alto feminismo extranje- memòria és poder. ro... Eran aquellos los tiempos apostólicos de mi interés por la causa. He visto, sin género de duda, que aquí a nadie le preocupan gran cosa Àrtemis, passatge tales cuestiones, y a la mujer, aún menos". Deessa grega de la natura, de la caça i també de la lluna. Aquesta divinitat està associada als Posteriorment, va exercir el càrrec de conselle- cicles vitals de les dones, incloent-hi la mens- ra d´Educació Pública, i el 1916 fou professora truació. Correspon a la divinitat romana de de literatura romànica a la Universitat de Diana i en la iconografia clàssica se la represen- Madrid. Per primera vegada una dona accedia a ta amb túnica i cabellera deixada anar, amb arc la docència universitària. Va mantenir una acti- i sagetes. Les amazones són les contrafigures tud obertament feminista en defensa de l´accés mortals de la deessa. de la dona a l´ensenyament, i del dret a ser considerada ciutadana amb destí propi i no amb un destí subordinat. Comtessa de Pardo Bazán, carrer Emilia Pardo Bazán va nèixer en una aristocràti- Concepción Arenal, carrer ca família gallega, el 16 de setembre 1851, a la Sociòloga, pedagoga, assagista i reformadora Corunya i va morir el 12 de maig de 1921, a social, Concepción Arenal va néixer al Ferrol el Madrid. Novel· lista, assagista i feminista. A 31 de gener de 1820 i morí a Vigo el 4 de l´edat de setze anys es va casar i es va traslladar febrer de 1893 . Fou especialista en ciència 105 Nomenclàtor penal, dret internacional i educació pública, i només es conserva la capella. Estefania era una una figura àmpliament respectada i influent en dona amb formació intel· lectual i amb una el periodisme de la darreria del segle XIX. aguda intel· ligència. Va mantenir contactes amb Guanyà el primer premi de l’Academia de Isabel d´Orrit i altres dames barcelonines que Ciencias Morales y Políticas de Madrid pel seu ajudaren sant Ignasi de Loiola al seu pas per assaig La beneficencia, la filantropía y la caridad, Barcelona. publicat el 1861. El 1526 es casà amb Juan de Zúñiga, quan tenia Va ser visitadora general de presons de dones entre 18 i 25 anys, i residiren en l´esmentat palau el 1864, i el novembre de 1868, nomenada ins- fins al 1533, any en què passaren a residir a pectora de "casas de corrección de mujeres", Castella pel càrrec polític del seu marit. El paper treball que abandonà el 1873 per incorporar-se d´Estefania de Requesens no va ser menys impor- a una comissió formada pel govern de la tant; va ser la institutriu de Felip i tingué cura de Primera República per la reforma del Codi la seva formació. Estefania va tenir onze criatures Penal i del sistema penitenciari espanyol. de les quals només quatre van sobreviure. En el camp de la creació literària va ser funda- Estefania de Requesens escrivia periòdicament a dora de la revista La voz de la caridad, dedicada la seva mare, Hipòlita Roís de Liori i de Mont- als estudis penitenciaris. Escriví La mujer del por- cada, entre els anys 1533 i 1540. Aquestes cartes venir, La condición de la mujer en España, La s´han conservat i han estat publicades amb el títol mujer de su casa, totes elles centrades en la de Cartes íntimes d´una dama catalana del s. XVI. temàtica de les dones; Cartas a un obrero, Epistolari a la seva mare la comtessa de Palamós. Cartas a un señor, sobre organització social; L´epistolari dóna detalls de la vida política del Ensayo sobre el derecho y sus gentes, un estudi moment i de la vida quotidiana de la cort. sobre dret internacional; Manual del visitador del pobre i La instrucción del pueblo. La seva obra Mort el marit el 1546, Estefania tornà al seu Oda a la esclavitud, va ser premiada per la palau de Barcelona fins que morí, i la seva Sociedad Abolicionista de Madrid, el 1866. tomba es troba, juntament amb Juan de Zúñiga També escriví Cuadros de guerra, 1874, on rela- i els seus fills, a la capella de l´esmentat Palau, ta episodis de la darrera guerra carlina amb tèc- situada al carrer Ataülf de Barcelona. nica periodística. Transcrivim, parcialment, una de les cartes d´Estefania de Requesens adreçada a la seva mare: Estefania de Requesens, carrer Estefania de Requesens i Roig de Liori va ser "Molt egrègia senyora: l´hereva única de la casa Requesens, una de les Ab la major pena del món só estada tots estos dies famílies catalanes més importants tant pel seu per no haver tengut portador ab què poder escriure a patrimoni com per la vinculació política als vostra senyoria perquè sé ab lo desig que estarà de Trastàmara. La família Requesens vivia al Palau saber cada dia noves aprés que sap que he parit. Jo, Reial Menor de Barcelona, també conegut amb aquella nit, haguera escrit més llarg sinó que no m´ho el nom de Palau de la Reina, del qual avui en dia consentiren les senyores que estaven ací i la senyora 106 Nomenclàtor dona Constança entre les altres, que vingué en aca- Mare de Déu de Lorda, carrer bant jo de parir. Lo part fou bo, llaors a Déu, encara Fa referència a l´aparició de la Mare de Déu a que més llarg que los altres, com don Juan, mon sen- Bernadette Soubirous -segons afirmació de la yor, escrigué a vostra senyoria. Però lo sobrepart és pròpia interessada- l´any 1858, en la cova de estat lo millor de tots: he purgat més que mai i la llet Massabielle, ciutat de la Gascunya i, a partir m´ha donat molt poca pena, que solament una nit i d´aquest moment, es convertí en un centre de un dia me feren mal los pits, i tantost afluixà, sens pelegrinatge internacional. febre ni altre accident ningu. Jo he usada ma dieta, encara que totes les que´m veien me volgueren empapussar, però mai só eixida de ma regla acostu- Mare Eterna, carrer mada, i així´m só trobada tan bé com dic, i sent-me Títol d´una obra d´Ignasi Iglésias escrita l´any tan esforçada com si no hagués parit. 1900, homenatjant la mare naturalesa. Lo xic, guard-lo Déu, està molt bonico. Naixqué no tan flac com Lluïsico, però no gros. Par-me que sem- bla a la casta de son pare, però no als altres sos Mireia, carrer germans, serà més ros que lluïset, mes no tant com Fa referència al poema de Frederic Mistral. aquells dos angelets. Té molt bon tall de cap i net com un or, sens caspa ninguna. Mai ha tengut, des que és nat, dolories de ventre com los altres, ni plora Monges, carrer i riera sinó com està brut o vol mamar i, en ser net i fart, Rep el nom de l´escola de Jesús Maria creada a s´adorm tres i quatre hores sens despertar, i alguna Sant Andreu l´any 1850 per dues monges de la volta cinc, de manera que sens treball té la dieta de famíl ia Avinyonet (Sor Sebastiana i Sor mamar. La mel ab la pólvora li he sovinejada entre Bernabé), formades en una escola del mateix mamada i mamada, i la llimonada d´esmeralda de orde a Lió, França. Sor Sebastiana va guanyar tres a tres dies, que ací la tenen per molt provada; les oposicions per accedir a la plaça de mestra la que vostra senyoria me féu mercè d´enviar-me pública de Sant Andreu, i en va ser la primera. me serveix ara, que és excel·lent. També li he donat dos voltes dels gusanicos de çarça que ací usen.... L´ama és una pagesa, com tinc escrit a vostra sen- Montserrat Roca, plaça yoria, i pense que hauré acertat, que és molt ben Montserrat Roca i Baltà va néixer el 7 de acondicionada, i alegre, i tan manada que no passa novembre de 1892, sembla que a Cuba. un punt del que li diuen. Fas-la exercitar en tot lo Aconseguí el títol de mestra i va introduir en la que és menester i fa-ho de molt bona gana. En son seva pràctica professional com a directora un menjar se té gran orde, així en les viandes com en estil propi i singular d´acord amb els corrents pedagògics moderns. la cantitat." (Transcripció de Maite Guisado). El 1931 va organitzar i dirigir l´Escola Municipal Ignasi Iglésias. Acabada la Guerra Civil, va ser Isabel Ribó, passatge traslladada com a directora a l´Escola Municipal Nom de la propietària dels terrenys de Formació Domèstica Teresa de Jesús, on, malgrat les rígides i restrictives directrius impo- 107 Nomenclàtor sades pel règim franquista sobre el que havia de seva viduïtat passà anys retirada a Santes Creus. ser l´educació de les nenes, va imposar un Peronella morí el 1173. ensenyament més obert i adaptat a les necessi- tats i inquietuds de les alumnes. El 1982, amb Santa Coloma, carrer i passeig motiu del 50è aniversari de la fundació de Fan referència al municipi de Santa Coloma de l´Escola Ignasi Iglésias, va rebre la Medalla d´Or Gramenet. El passeig hi condueix. I també a la del Districte IX, en reconeixença de la seva verge i màrtir del segle III. Transcrivim el que diu aportació a la renovació pedagògica. Morí el dia Ramon Sargatal, en la seva obra Diccionari dels 1 de maig de 1983. Sants: "Aurelià, que abans ja havia estat un soldat brillant, un cop va ser emperador, es va dedicar, de primer, a consolidar les fronteres del Rin i del Peronella, carrer Danubi; després va encerclar Roma amb un Filla de Ramir II d´Aragó i d´Agnès de Poitiers, segon cinturó de muralles i, encara, va sotmetre va néixer el 1136 (?). El seu pare signà les seves al jou de l´imperi el regne de Palmira." Va fer esposal les amb Ramon Berenguer IV de casar el seu fill amb Coloma, una dona de la ciu- Barcelona el 1137. El matrimoni es va celebrar tat burgonyona de Sens, però "se li va girar a Lleida el 1150 i passà a ser reina d´Aragó i d´esquena. -Tanqueu-la a l´amfiteatre amb les comtessa de Barcelona. El primer fill, Pere, morí feres... Quan va baixar el noi a forçar-la, una aviat. Ramon Berenguer, l´hereu, nasqué pro- óssa ferotge el va deixar fet una cortina amb les blablement el 1157. També va tenir Pere, el seves urpes esmolades. Aurelià va manar cremar futur Ramon Berenguer IV de Provença, Sanç i les dues criatures, però la peluda es va escapar Dolça, que es casaria amb Sanç I de Portugal. al bosc i un núvol de pluja va apagar la foguera Ramon Berenguer IV va morir el 1162 i per de l´altra. Va acabar, és clar, decapitada". desig de Peronella el nom de l´hereu, que esdevindria rei d´Aragó, va ser canviat pel d´Alfons I de Catalunya i II d´Aragó. Durant la Santa Marta, carrer Betània, segle I. Germana de Llàtzer i de Maria de Betània. Bibliografia 110 Bibliografia I Congrés de les Dones de Barcelona. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1999. 20 anys de feminisme. Barcelona, Associació de dones per a la celebració dels 20 Anys de les I Jornades Catalanes de la Dona i l´Ajuntament de Barcelona, 1996. Els Barris de Barcelona. Vol. IV. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1998. Harry-Walker, 62 días de huelga. Barcelona, s.e. Jornades catalanes de la dona. Barcelona, Alternativas, 1997. Els anys violeta. Exposició fotogràfica. Fotografies Pilar Aymerich, textos Elvira Altés. Barcelona 2001. Alvarez, M, Basiana, X. Checa, M. de la Cruz, X., Pallarès, J., Rabassa, J., Vinyes, P. Sant Andreu de Palomar, més que un poble. Barcelona Borja, Jordi i Muxí, Zaida. L´espai públic: ciutat i ciutadania. Barcelona, Diputació de Barcelona, 2001. Clapés i Corbera, Joan. Fulles Històriques de Sant Andreu de Palomar. Barcelona, 1984. Durán, María Angeles. La jornada interminable. Barcelona, Icaria, 1986. Fabre, J, Huertas Clavería, J.M. Retrat de Sant Andreu 1990-1998. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1998. Heidi Hartmann "Capitalismo, Patriarcado y Segregación de los empleos por sexos". Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales. (Cristina Borderías, Cristina Carasco y Carmen Alemany comp.) Barcelona, Icaria-Fuhem, 1994. McMuchy, M. Oliver, M. Thornley, J. For love or money. Melbourne, Penguin Books Australia, 1983. Monserdà, Dolors. "Vulgaritats" dins Del Món. Barcelona, la Sal edicions de les dones, 1983. Narotzky, Susana. Trabajar en familia. Mujeres, hogares y talleres. València, Edicions Alfons el Magnànim, 1988. Segura Soriano, Isabel. Guia de dones de Barcelona. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1995. Spain, Daphne. "Excerpts from the Contemporary Workplace", Gender Space Architecture. London, Routledge, 1999. Filmografia: For love or money. Direcció: McMuchy, M., Nash, M., Oliver, M. Thornley, J .The Sydney Filmmakers´Cooperative, Australia, 1984, distribueix (Drac Màgic)