[22] Guies d’educació ambiental ciutat més confortable Getty Images Presentació ........................................................................................................................................................3 Els ciutadans ens desplacem .........................................................................................5 La mobilitat, una necessitat col·lectiva .....................................5 El mitjà de transport, una opció individual .......................8 La seguretat viària, l’objectiu prioritari .................................12 Els ciutadans triem el mitjà ..........................................................................................17 Moure’ns a peu... ...................................................................................................................17 En bicicleta... ............................................................................................................................... 23 En transport públic... ................................................................................................... 28 En moto... .............................................................................................................................................. 32 En cotxe... ............................................................................................................................................. 35 Els ciutadans podem participar ........................................................................... 41 El pacte per la Mobilitat de Barcelona .................................. 41 La setmana de la Mobilitat Sostenible .................................. 43 La Mobilitat Sostenible, a la xarxa ............................................................... 45 3 Cada dia laborable s’efectuen més de 6 milions de desplaçaments a Barcelona, molts d’ells a l’interior de la pròpia ciutat, però molts altres també amb origen o destí a localitats veïnes. Això és propi de les grans ciutats metropolitanes que actualment es desenvolupen al voltant de la comunicació, l’accessibilitat i l’intercanvi. La mobilitat és, doncs, un dret social que cal preservar i garantir. Però les maneres d’accedir i moure’ns per la ciutat hauran d’anar canviant si volem garantir el dret a la mobilitat. La mobilitat a les ciutats europees s’orienta cada vegada més als criteris de sostenibilitat: és a dir, més i millor transport públic, desplaçaments a peu o en bicicleta, segons el tipus de distància. Tots aquests mitjans tenen en comú característiques tan importants com una menor ocupació de l’espai públic, una menor contaminació atmosfèrica i acústica i un estil de vida més saludable. Actualment, el trànsit és la primera causa de contaminació a la ciutat de Barcelona i suposa una enorme despesa energètica, poc compatible amb els objectius de defensa del medi ambient. Però, a més, el cotxe és el principal causant de les congestions urbanes –amb els costos associats– i ocupa una gran part de l’espai urbà que ha de ser retornat, progressivament, als vianants. És evident que les administracions tenim una responsabilitat especial a l’hora de promoure la transició cap a un model de mobilitat més sostenible. Per això la política municipal va dirigida cada vegada més a aquests objectius: recuperar espai urbà –carrers per a vianants, voreres més amples, carril-bus i carril-bici– per gaudir de la ciutat, Imma Mayol Presidenta Comissió Sostenibilitat, tot desplaçant-nos amb seguretat i amb economia de temps i energia. Serveis Urbans i Medi Ambient Però, a la vegada, també és evident que els canvis d’hàbits es basen en el conjunt de decisions individuals que tots i totes prenem quotidianament. La Guia de la Mobilitat Sostenible, que editem per tercera vegada totalment actualitzada i renovada, pretén oferir informació, dades i consells que ens ajudin a reflexionar sobre les nostres pautes de mobilitat. I a canviar-les progressivament, a favor d’una ciutat més Jordi HereuPresident Comissió saludable, més segura i més sostenible. Seguretat i Mobilitat Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 5 Els ciutadans ens desplacem La mobilitat, una necessitat col·lectiva Per anar a la feina, a l’escola, a la universitat, al mercat, al cine- ma, al parc o, senzillament per passejar, ens desplacem per la ciutat. Si l’indret al qual hem d’accedir és a prop de casa, ho podem fer senzillament a peu. Si es troba més lluny, podem triar la bicicleta, el transport públic col·lectiu, la moto o el cotxe. Tot depèn de la distància, del temps de què disposem i del ventall de sistemes de desplaçament als quals tinguem accés. El cert és que pràcticament tots ens movem per la ciutat de forma quotidiana. A vegades com a ci- clista, d’altres com a conductor, o d’altres potser com a usuari de la xarxa de transport públic col·lec- tiu. Això sense perdre mai la con- dició de vianant que compartim tots els ciutadans i que cada dia exercim alhora que també fem servir altres sistemes de desplaça- ment. Ara bé, els canvis en l’ocupació del territori i en l’urbanisme dels pobles i ciutats ha anat transfor- mant els hàbits de mobilitat i de desplaçament de les persones, i la universalització de l’accés i l’ús del cotxe privat ha transformat progressivament els carrers en una extensa i complexa xarxa Des de sempre, les ciutats mediterrànies com Barcelona s’han viària que connecta les àrees caracteritzat per un model de ciutat, diversa i mixta, que ho té tot lúdiques, residencials, industrials a l’abast i on no cal fer desplaçaments llargs per aconseguir o comercials de nova creació. qualsevol producte o servei que puguem necessitar. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 6 Barcelona està situada al pla que s’estén entre els rius Llobregat i Besòs, i entre la Serralada de Collserola i el mar. Les dimensions màximes de la ciutat, que ocupa una superfície de gairebé 100 km2, són de 8 km entre Collserola i el Port, i de 9 km entre Montjuïc i el riu Besòs. L’Avinguda Diagonal, que creua la ciutat, té una longitud d’11 km. 9 km 8 km Distribució aproximada de la superfície municipal de Barcelona La ciutat de Barcelona té una superfície de prop de 100 km2. Mentre que a cada vehicle li correspon un espai viari d’uns 12 m2, cada ciutadà disposa d’uns 4 m2 de vorera. 12 km2 4 km2 edificacions 50% espais verds 30% places i carrers 20% Font: Ajuntament de Barcelona Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Ajuntament de Barcelona 7 Els desplaçaments en un dia laborable a Barcelona (dades 2003) El dia a dia de Barcelona no es pot entendre sense integrar la ciutat en el territori metropolità que l’envolta. Per aquesta raó, la ciutat s’ha convertit en el centre d’una metròpoli real de quatre milions d’habitants que diàriament 40,6% fan milers de desplaçaments entre 35,3% els diversos municipis. 24,1% Així, el repartiment dels desplaça- ments és molt diferent si conside- Desplaçaments interns: rem les persones que viuen a Bar- 4,4 milions celona o tenim en compte tots els ciutadans que viuen a la resta de la Regió de Barcelona. Desplaçaments externs: 2,1 milions 3,6% 34,5% 61,9% Des de l’any 2000, l’ús del transport públic ha incrementat tant en els desplaçaments interns com en els externs, i l’ús del vehicle privat a motor s’ha reduït lleugerament. S’ha constatat també un descens en la utilització del cotxe, si bé l’augment del nombre de vehicles de transport de mercaderies fa que el percentatge final variï molt poc respecte a l’any 2000. Una Mobilitat Sostenible... ... recupera els carrers com a espais de convi- vència per als ciutadans. ... fomenta el repartiment equitatiu de l’espai, sense que cap mitjà de transport tingui cap tipus de preeminència sobre la resta. 2000 2000 2000 2000 2000 2000 Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 8 El mitjà de transport, una opció individual Quan decidim el mitjà de transport Tipologia dels vehicles a Barcelona que farem servir per a desplaçar- nos per la nostra ciutat o per l’àrea metropolitana, estem influint de 2003 1999 manera important en la configu- ració del model de mobilitat urba- na i en la qualitat ambiental de la ciutat. Si, de forma habitual, anem a peu o en bicicleta millorarem la nostra salut, ens estalviarem diners i no produirem ni fums ni soroll; si triem el transport públic col·lectiu, gaudirem de la xarxa d’autobusos, Turismes tramvies, trens o metros que posen al nostre abast els diferents ope- radors de transport; si triem el cotxe o la moto com a sistema de desplaçament quotidià contribui- rem a empitjorar la qualitat am- Motos biental de la ciutat amb les emis- sions contaminants i els decibels del motor, alhora que haurem d’invertir més diners en la nostra Furgonetes mobilitat i també més temps per i camions reduir la velocitat mitjana del trànsit i l’augment de la congestió circulatòria. Altres Font: Ajuntament de Barcelona Tanmateix, tots els mitjans de transport són útils i ens ofereixen un servei. Només cal saber fer- los servir de la manera més ade- Distribució del consum energètic a Barcelona quada perquè resolguin les nostres necessitats individuals sense afec- Residencial 27,9% tar el benestar col·lectiu. Tots tenim, doncs, una part de respon- sabilitat en millorar el trànsit i en Comercial 19,7% construir una ciutat més saludable i confortable en la qual les perso- nes, i no els vehicles, siguin els Industrial 9,6% protagonistes principals. Transport 42,8% Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 9 L’opció de moltes persones de desplaçar la seva residència habitual als afores de la ciutat, sovint a llocs de nova implan- tació sense xarxes de transport públic properes, ha fet que el vehicle privat hagi esdevingut el mitjà de transport que més fan servir els ciutadans que vénen a Barcelona. Això fa que, a determinades hores del dia –les anomenades hores- punta del matí i la tarda–, les entrades a la ciutat es vegin col·lapsades. Aquest fet con- trasta amb els hàbits de mobi- litat dels ciutadans de Barce- lona perquè el percentatge de persones que es desplacen a peu, en bicicleta o en transport públic supera ja el 75%. Consum energètic per modes Consum d’espai i velocitat mitjana de transport diferents sistemes de transport Mode de transport Consum Eficiència Mitjà de transport Velocitat mitjana + Espai ocupat * (MJ/viatger-km)* energètica (km/h) (m2) Bicicleta 0,06 Molt eficient Vianant 4-5 0,8 A peu 0,16 Molt eficient Ciclista 10 3 Tren de rodalies 0,35 Eficient Cotxe amb 1 persona 10 18,7 Autobús urbà 0,58 Eficient Cotxe amb 1 persona 40 60 Tren exprès 0,66 Eficient Cotxe ple 10 6,2 Ciclomotor 1,00 Poc eficient Cotxe ple 40 20 Cotxe gasoil/benzina > 1,4 l 2,26-2,61 Poc eficient Autobús ple i 1/3 ple 10 3,1 i 9,4 Cotxe gasoil/benzina 1,4 - 2,0 l 2,76-2,98 Poc eficient Autobús ple i 1/3 ple 30 9,4 i 28 Avió Boeing 727 2,89 Poc eficient Tramvia ple i 1/3 ple 20 1,5 , 4,5 Cotxe gasoil/benzina > 2,0 l 3,66-4,66 Molt ineficient Tramvia ple i 1/3 ple 30 2,2 i 6,9 Pes mitjà per persona: 70 kg * MJ=Megajoules (unitat d’energia) + A major velocitat, major consum d’espai, atès que cal tenir en compte la distància de seguretat amb la resta de vehicles. Anar en bicicleta, a peu o en transport públic són les formes més eficients de moure’s. Als antípodes, el cotxe, el més ineficient dels modes de * L’espai ocupat pel mitjà de transport té en compte el nombre de transport en termes energètics. persones que desplaça. Font: Navarro i altres (1985) Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 10 Principals causes de soroll a les ciutats Des de l’any 1996, Barcelona implanta un paviment asfàltica les principals vies i eixos viaris de la ciutat a fi de reduir el soroll del trànsit –tant el soroll exterior com la percepció sonora Vehicles de motor 80% des de l’interior del vehicle– i disminuir les vibracions en els automòbils. El paviment consisteix en un aglomerat asfàltic (mescla d’àrids, betum i pols mineral) que redueix el soroll 10% produït pel trànsit rodat.Indústries La reducció del soroll ambiental és de 2-3 decibels, i pot arribar als 4-5 decibels en carrers de volum de trànsit alt. És a dir, es Ferrocarrils 6% redueix el soroll produït a la meitat. Fins el moment, ja s’han pavimentat amb aquest nou material més de 2 milions de metres quadrats de carrers de la ciutat. Serveis i oci 4% (bars, discoteques, locals públics...) Fonts diverses. Un dels problemes associats al trànsit és el soroll i, més concre- tament, els dels clàxons dels con- ductors més impacients. L’ús aïllat i justificat de la botzina permet, en ocasions, alertar el conductor d’un altre cotxe, un vianant o un ciclista d’algun perill imminent. La majoria de les vegades, tanma- teix, només serveix per causar molèsties als qui van a peu i als veïns dels habitatges propers. Comparació de les emissions contaminants (Base=100 –cotxe–) Cotxe Bicicleta Autobús Tren Consum d’energia primària 100 0 30 34 Diòxid de carboni 100 0 29 30 Òxids de nitrogen 100 0 9 4 Hidrocarburs 100 0 8 2 Monòxid de carboni 100 0 2 1 Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). Al llarg de la seva vida útil (uns 150.000 km aproximadament), un automòbil emet unes 15 tones de CO2. Si considerem que per cada litre de gasolina consumida generem uns 2,6 kg de CO2, només cal que estimem els litres consumits al llarg d’un any per a conèixer la nostra aportació d’emissió. Fent aquest càlcul al llarg d’uns mesos o d’uns anys, podrem determinar en quina mesura contribuïm a l’efecte hivernacle, així com les nostres tendències personals vers una mobilitat sostenible. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Clic Traç, sccl 11 Per recordar... Si voleu més ■ Segons les enquestes municipals, el 74% dels barcelonins informació... es defineix com a “vianant” o com a “més vianant que conductor”. Només l’1% es defineix com a “fonamentalment Ajuntament de Barcelona conductor”. www.bcn.es (Estadístiques) Una travessia estàndard de l’Eixample de Barcelona amb una www.mediambient.bcn.es■ (Barcelona i el medi ambient) calçada de 100 x 10m (un carril d’aparcament i tres carrils de circulació) i dues voreres de 100 x 4m, es col·lapsa amb Departament de Medi Ambient la presència de 40 cotxes (~60 persones) mentre que, per www.gencat.net/mediamb les voreres, hi poden transitar més de 150 vianants amb tota (Sostenibilitat, La contaminació atmosfèri- comoditat. ca/acústica) Institut Català d’Energia ■ Els joves i els homes adults són els sectors de la població www.icaen.net que majoritàriament fan ús del cotxe o de la moto per a (Transports) desplaçar-se. Els nens, la gent gran, i la major part de les dones es desplacen a peu, en bicicleta o en transport públic. ■ Les vies de circulació i els aparcaments consumeixen molt d’espai a les ciutats. Prop d’una tercera part del sòl urbà o tres quartes parts dels carrers de les ciutats europees hi està destinat. ■ El 22% de la longitud de carrers de Barcelona absorbeix el 67% del trànsit. ■ A les zones urbanes la principal font que emet contaminants són els vehicles a motor. ■ El trànsit de vehicles a motor representa el 80% del soroll ambiental total. Una Mobilitat Sostenible... ... promou la utilització eficient dels recursos energètics i promou les noves tecnologies i fonts d’energia. ... fomenta la reducció de les emissions conta- minants i el soroll, per crear un entorn urbà més saludable. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 12 La seguretat viària, l’objectiu prioritari Perquè un model de mobilitat rantir la seguretat de les persones sigui sostenible no només cal que quan es desplacen pels carrers és es faci un ús racional del cotxe l’objectiu principal i, per aconse- privat, que es faci servir de forma guir-ho, tots els agents implicats eficient l’energia o que es mini- han de complir el seu paper. Així, mitzin les emissions contaminants un dels indicadors principals que i el soroll, sinó també que el nivell es fan servir per determinar la d’accidentalitat sigui reduït o zero. qualitat de vida de les ciutats és Així, doncs, una mobilitat soste- el que fa referència a la seguretat nible també ha de ser una mobi- vial urbana. litat segura. El nivell de risc viari que té avui La sostenibilitat en matèria de dia una persona pel sol fet de mobilitat urbana demana la con- moure’s en un entorn urbà, fa que vivència pacífica de tots els mit- se l’hagi d’informar i educar per- jans de transport, respectant so- què ho pugui fer de forma còmoda bretot els vianants, ja que són els i segura, respectant i fent-se res- que més risc porten associat. Ga- pectar en tot moment. Per tal de garantir una política de mobilitat més dinàmica i coherent en els estats membres, la Unió Europea vol implicar totes les parts interessades en un compromís de cooperació. Per aquest motiu, ha impulsat la Carta Europea de la Seguretat Viària, a la qual ja s’hi han adherit nombrosos sectors socials, polítics i econòmics de la Unió. El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona s’hi va adherir el dia 6 d’abril de 2004. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 13 Quin és el mitjà de transport més segur? Víctimes per cada milió Índex de viatgers-quilòmetre relatiu Ferrocarril 0.013 1 ! Autobusos 0.060 5 !!!!! Automòbils turisme 0.570 44 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Viatjar en transport públic és més segur: 44 vegades més en tren que en cotxe o 9 vegades més en bus que en cotxe. Font: Associació per a la Promoció del Transport Públic. Els tipus i les causes dels accidents més habituals a Barcelona (2003) Les col·lisions entre vehicles i els altre, són la causa més comuna pectar la distància de seguretat atropellaments són els tipus d’accident (aproximadament, un entre els vehicles, desobeir els d’accidents més freqüents a Bar- 55%). senyals, canviar de carril sense celona, atès que suposen més precaució i no cedir la dreta. Entre d’un 80% del total. La resta D’altra banda, d’acord amb els les causes indirectes més impor- d’accidents tenen a veure amb indicadors d’accidentalitat elabo- tants –és a dir, les que contribuei- xocs contra obstacles, bolcades rats per la Guàrdia Urbana durant xen a que es produeixi l’accident, de turismes, caiguda de vehicles els darrers anys, les dues primeres per bé que no són la causa prin- de dues rodes i altres. A les Ron- causes directes dels accidents cipal– hi ha l’excés de velocitat i des, les col·lisions entre vehicles, són la manca d’atenció en la con- el consum d’alcohol per sobre de en les quals la part davantera d’un ducció i el fet de desobeir el se- les taxes permeses. xoca contra la part posterior d’un màfor. Altres causes són: no res- Xoc contra Caiguda Col·lisió Atropellament obstacle fixe (dues rodes) Altres 68% 15% 9% 6% 2% Font: Ajuntament de Barcelona. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 14 Causes dels accidents de trànsit a Barcelona (2003) Causa % sobre el total No parar prou atenció en la conducció 24 Desobeir el senyal del semàfor (conductor) 14 No respectar la distància de seguretat 9 Desobeir altres senyals 9 Efectuar un gir indegut o sense precaució 9 Canvi de carril sense precaució 6 No cedir la dreta 5 Avançar de forma defectuosa o improcedent 5 Creuar per fora del pas de vianants 5 No respectar el pas de vianants (conductor) 5 Altres 8 Font: Ajuntament de Barcelona. En relació als vehicles implicats, i en nombres absoluts, el turisme és el vehicle més implicat en els accidents de trànsit (un 50% del total), mentre que els ciclomotors i les motocicletes representen al voltant del 30%, percentatge que s’ha mantingut constant en els darrers anys. En el cas dels atropellaments, quan la responsabilitat és del vianant, els accidents es produeixen per creuar fora del pas i per desobeir el semàfor. Quan la responsabilitat és del conductor, els accidents es produeixen sobretot per no respectar el pas de vianants. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 15 Per recordar... Si voleu més ■ Segons l’Organització Mundial de la Salut, els accidents de informació... trànsit suposen a tot el món la desena causa de mort en totes les edats, i la segona en el grup de 5 a 44 anys. Es preveu Indicadors d’accidents i lesions de que l’any 2020 el nombre de morts superi els 2.400.000. trànsit a Barcelona, 2003. Sector de Seguretat i Mobilitat / Agèn- ■ Els accidents de trànsit a les carreteres i ciutats de Catalunya cia de Salut Pública / Policia Munici- causen cada any més de 900 morts. El 30% dels accidents pal es produeixen a les ciutats. Un 50% del milió de persones Ajuntament de Barcelona discapacitades ho són per causa d’un accident de trànsit. Programa d’Acció Europeu de Segu- retat Vial ■ La mobilitat és també un factor de risc per als treballadors. Comissió Europea Cada any hi ha més de 12.300 accidents in itinere a Catalunya; http://europa.eu.int/scadplus/leg/es/ és a dir, anant o tornant de la feina en cotxe. lvb/l24257.htm Carta Europea de Seguridad Vial ■ En els xocs entre vianants i vehicles que circulen a uns 60 km/h, Comissió Europea hi moren el 95% dels vianants. europa.eu.int/comm/transport/road/ library/rsap/ip_2003_0797_es.pdf ■ A Barcelona, els atropellaments són els accidents més greus. L’any 2003, en un 15,5% dels accidents hi va haver vianants Pla Català de Seguretat Viària. implicats. La major part dels lesionats van ser atropellats per Servei Català de Trànsit. Generalitat un turisme (64%), per un ciclomotor (14,5%) o per una de Catalunyawww.gencat.es:8000/transit/pla.htm motocicleta (13,5%). P(A)T – Prevenció d’accidents de ■ Els nens (<15 anys) i la gent gran (>60 anys) són els que, trànsit en proporció, pateixen més atropellaments. www.pat-apat.org ■ El nombre més gran de morts en accident de turisme té lloc a les vies d’accés a la ciutat, atesa la velocitat més alta amb què circulen els cotxes. Una Mobilitat Sostenible... ... fomenta una mobilitat segura, tranquil·la i respectuosa amb els usuaris de tots els sitemes de desplaçament –sobretot vianants i ciclistes– per reduir el nivell d’accidentalitat i lesvitat. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 17 Els ciutadans triem el mitjà Moure’ns a peu... Tots som, abans que res, vianants. El tret més característic dels humans és la capacitat que tenim de desplaçar-nos sobre les dues A Barcelona, hi ha més de extremitats inferiors; o sigui, de caminar. Anar a peu és, doncs, un 4.500 carrers, amb una longi- fet natural i una activitat saludable, educativa. tud total que supera els 1.300 quilòmetres. La superfície de Anar a peu és el mitjà de transport més eficient després de la bicicleta, voreres és de 6.000.000 m2. per bé que a diferència dels usuaris d’aquest mitjà de desplaçament L’objectiu és que, sempre que de dues rodes, el vianant no necessita cap altra cosa que les seves això sigui possible, la vorera cames. no tingui una amplada inferior als tres metres i que, al mateix Caminar consumeix molta menys energia que anar en autobús urbà, temps, entre un 35 i un 40% ciclomotor o cotxe si tenim en compte el consum de combustible que de l’espai total del carrer esti- fa el vehicle per transportar-nos. Només cal menjar bé i suficient gui destinat als vianants. Les perquè la caminada no esgoti les nostres forces. voreres estretes suposen una incomoditat per als qui es des- Caminar permet, alhora que fem exercici, gaudir del patrimoni placen a peu i, en alguns ca- arquitectònic i artístic de la ciutat, de la complexitat de la trama sos, suposen una situació de urbana, o de la diversitat botànica i de la fauna dels parcs i jardins. risc. Els beneficis de caminar: per a la salut, l’economia, l’ambient, la convivència... Contribueix a millorar la condició física i la salut de la persona, i el risc de lesions és molt baix. És una activitat fàcil de fer que es pot practicar en qualsevol moment del dia i en qualsevol època de l’any. No es necessita material esportiu complementari; només cal dur vestuari i calçat adequat i confortable. No calen instal·lacions específiques per practicar-la. Contribueix a l’estalvi energètic. No produeix soroll ni contamina. No costa diners. Fomenta el millor coneixement de la ciutat. Afavoreix les relacions socials i la convivència. Clic Traç, sccl Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 18 La velocitat aproximada La velocitat aproximada de desplaçament a peu de desplaçament a peu (per grups d’edat) (per tipus de situacions) Edat m/s Tipologia Velocitat mitjana (m/s) Menys de 15 anys 1,58 Vianant sol 1,45 16 a 30 anys 1,57 Amb gos 1,42 31 a 60 anys 1,40 Acompanyat 1,38 Més de 60 anys 1,16 Amb càrrega 1,34 Amb nens 1,30 Dona embarassada 1,29 Amb cotxet 1,22 En cadira de rodes 1,21 Amb dificultats Nou Camp per caminar 1,02 Persona cega 0,50 Plaça Espanya La ciutat té més de 67.000 persones censades amb algun tipus de disminució, i la població de majors de 65 anys supera les 310.000 persones. Travessar un carrer no ha de ser pas una aventura arriscada per a aquests sectors de la ciutadania que tenen una mobilitat reduïda, sinó un pas més en el seu camí. Per aquest motiu, la programació de la durada de cada llum dels semàfors ve determinada per la velocitat mitjana dels diferents tipus de vianants a fi de permetre’ls creuar els carrers amb comoditat. Punt de la ciutat Amplada (m) Temps del semàfor Velocitat de verd (m/s) Vianants en verd (s) amb velocitat inferior a la del verd (%)* Aragó/Pg. de Sant Joan 18,5 26 0,71 0,1 Passeig de Gràcia/Mallorca 28,1 43 0,65 0 Trav. De les Corts/C. Benítez 25,9 31 0,84 0,6 Av. Diagonal/Numància (calçada central) 25,0 29 0,86 1,7 Av. Diagonal/Av. Sarrià (calçada central) 23,2 40 0,58 1,5 Numància/Av. Josep Tarradellas 15,0 47 0,32 0 Av. Paral·lel/Poeta Cabanyes 23,9 19 1,26 26,6 * Percentatge de la població que no té temps de creuar còmodament el carrer. Font: Ajuntament de Barcelona. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 19 Plaça Karl Marx Plaça Sarrià Parc Güell Plaça Trinitat Plaça Parc Can Dragó Lesseps La Pedrera Sagrada Familia Futura Estació de Sagrera Plaça de les Glòries Plaça Catalunya Selva de Mar Parc de la Ciutadella Colón Port Olímpic Font: A peu per Barcelona, Ajuntament de Barcelona. Les cotes de Barcelona El Tibidabo 512 m Plaça Sants 30 m El Turó del Putxet 181 m Plaça Espanya 27 m La Creueta del Coll 249 m Plaça Pedralbes 118 m El Carmel 267 m Plaça Pius XII 66 m El Turó de la Rovira 261 m Plaça Lesseps 86 m El Turó de la Peira 133 m Plaça del Sol 61 m Montjuïc 173 m Plaça Eivissa 77 m El Coll dels Penitents 170 m Plaça Virrei Amat 55 m El Mont Tàber 15 m Plaça Orfila 24 m Plaça Joan Carles I 45 m Plaça Les Glòries 15 m Plaça Catalunya 20 m Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 20 Recorreguts a peu entre punts singulars de Barcelona Itinerari Distància Velocitat Temps (m) (km/h) (min) Estadi Camp Nou – Pl. Espanya 2.734 4,6 36 Pl. Catalunya – La Pedrera 1.025 5,8 11 La Pedrera – Pl. Lesseps 1.627 3,9 25 Pl. Catalunya – Parc de la Ciutadella 1.448 5,4 16 Pl. Lesseps – Parc Güell 1.124 3,4 20 Pl. Espanya – La Pedrera 3.080 4,5 41 La Pedrera – Sagrada Família 1.498 5,8 15 Sagrada Família – Pl. Glòries 1.107 4,5 15 Pl. Glòries – Av. Icària/Cementiri Poble Nou 1.445 5,6 15 Av. Icària/Cementiri – Parc de la Ciutadella 1.195 5,8 12 Parc de la Ciutadella – Pl. Glòries 1.298 4,7 17 Pl. Glòries – Futura Estació de La Sagrera 1.487 4,7 19 Futura Estació La Sagrera – Parc Can Dragó 2.310 3,6 39 Parc de Can Dragó – Parc Güell 4.545 4,7 58 Pl. Lesseps – Estadi Camp Nou 4.110 4,0 61 Pl. Catalunya – Pl. Espanya 2.125 4,7 27 El càlcul s’ha fet considerant una velocitat de dia laborable i respectant totes les normes de Sagrada Família – Parc Güell 2.576 5,2 30 circulació, com ara creuar només per passos de Sagrada Família – Parc de Can Dragó 3.567 5,2 41 vianants, no creuar en vermell, etc. La Carta Europea dels Drets dels Vianants, aprovada pel Parlament Europeu l’any 1988 i signada per l’Ajuntament de Barcelona, diu el següent: ■ el vianant té dret a viure en un entorn sa i a gaudir en tota llibertat de l’espai públic dins les condicions de seguretat que requereix la seva salut física i psíquica. ■ el vianant té dret a viure en centres urbans o en pobles urbanitzats a la mida dels humans i no pas del cotxe. ■ els nens, les persones grans i les persones amb discapacitat tenen el dret d’esperar que la ciutat constitueixi un lloc de socialització i no d’agreujament de la seva situació de feblesa. ■ els discapacitats tenen dret a fer que es prenguin mesures específiques per donar-los la possibilitat de moure’s de forma autònoma. ■ el vianant té dret a zones urbanes que li siguin exclusivament reservades i que s’integrin d’una forma coherent dins de l’organització general de la ciutat, i a una xarxa coherent d’itineraris curts, lògics i segurs. ■ el vianant, sobretot, té dret a fer que es respectin les normes d’emissions de contaminants; que els transports públics no siguin una font de pol·lució; que es creïn pulmons verds; que les velocitats autoritzades siguin limitades. ■ el vianant té dret a una mobilitat absoluta i lliure, que pot procurar-li una utilització integrada dels mitjans de transport. Té dret, sobretot, a un servei de transport públic no contaminant, articulat i condicionat per respondre a les exigències de tots els ciutadans. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 21 Consells per al benestar i la seguretat dels vianants Els vianants som els usuaris ■ Mantinguem-nos sempre alerta Com a conductor o motorista: més vulnerables quan cami- i siguem prudents. nem per la vorera o creuem el ■ Parem especial atenció als ve- ■ Concentrem-nos en la conducció. carrer. Per això: hicles que giren. ■ Respectem els límits de velocitat. ■ Quan no hi hagi vorera, cami- ■ Respectem els passos de via- ■ Creuem sempre pel pas de nem sempre per la banda con- nants. vianants, quan n’hi hagi. trària al trànsit, de manera que ■ No ens saltem els semàfors en ■ Respectem els semàfors, els vehicles ens vinguin de cara. vermell. quan n’hi hagi. ■ No cridem els nostres fills des ■ Reduïm la velocitat quan detec- ■ Abans de creuar, aturem-nos de l’altra vorera; poden creuar tem la presència de nens, gent i mirem bé a ambdós costats sense mirar per reunir-se amb gran o discapacitats físics. per tal de veure i ser vist. nosaltres. ■ No toquem el clàxon de forma ■ No correm mai mentre innecessària; el soroll molesta creuem el carrer. els vianants i els veïns. Font: Adaptat de la Federació Europea de Víctimes en el Trànsit (FEVR) La mobilitat dels infants, una prioritat Els nens i nenes són un dels grups vitat quotidiana agradable, segura de la població que tenen més risc i ambientalment correcta. de patir un accident com a via- nants. L’elevat nombre de cotxes Abans d’iniciar el procés d’implan- que circulen i la velocitat amb tació d’un Camí Escolar és neces- què es mouen els vehicles fa que sari partir de la col·laboració de el seu desplaçament diari per anar tots els seus participants: els nens a l’escola no estigui exempt i les nenes, els centres i la profes- d’alguns riscs o que es trobin amb sora, les famílies, l’administració barreres físiques que els entorpeix municipal, els establiments del la mobilitat. barri i les associacions. Les actua- cions que es porten a terme con- Amb l’objectiu de millorar el carrer sisteixen, entre d’altres, en regular i facilitar un accés més segur dels e l s s e m à f o r s , m i l l o r a r nens i nenes a l’escola, fa uns l’accessibilitat, ordenar l’apar- anys es va crear la iniciativa Camí cament i actuar sobre les parades Escolar, de la qual el Fòrum Cívic de transport públic. de la Sagrada Família va ser pioner amb la creació l’any 1998 del A Barcelona, actualment hi ha Camí Escolar de l’Escola Tabor. tres camins escolars en funciona- tres camins escolars en projecte Es tracta d’una via de circulació ment (CEIP Tabor, CEIP Barcelo- (Barri de la Bordeta, Camí Amic preferent, escollida entre aquells na, i CEIP Ferrer i Clua); s’han dels barris de l’Esquerra de recorreguts més utilitzats per la dut a terme activitats relacionades l’Eixample i Sant Antoni, i Districte majoria de l’alumnat. D’aquesta a tres centres (CEIPM i IESM Bosc de Sarrià-Sant Gervasi); i hi ha manera, s’aconsegueix que el fet de Montjuïc, CEIP La Farigola del catorze projectes que es van en- “d’anar a l’escola” sigui una acti- Clot, i CEIP La Mar Bella); hi ha gegar el curs 2003-04. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 22 Barnatresc: caminant per Barcelona La Direcció d’Esports de l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació d’Entitats Excursionistes del Barcelonès (AEEB) posen a l’abast dels ciutadans l’activitat Barnatresc per fomentar la pràctica del senderisme urbà. Les caminades tenen les següents característi- ques: ■ Són itineraris urbans. ■ Es recorre una distància d’entre 12 i 15 km. ■ Estan obertes i són aptes per a tothom. ■ No tenen caràcter competitiu. ■ Compten amb suport logístic i humà per part de les entitats excursionistes. ■ Estan senyalitzades amb fletxes de colors groc i vermell. Per recordar... Si voleu més ■ Per a distàncies inferiors a 3 km, moure’s a peu és el mitjà informació... de desplaçament més eficient; molt més que qualsevol mitjà de transport motoritzat i, naturalment, molt més saludable. Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/apeu ■ La major part dels desplaçaments per ciutat són inferiors als Moure’s a peu per Barcelona 2,5 quilòmetres, de manera que anar a peu pot substituir El camí escolar perfectament la utilització del cotxe. Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/infotransit ■ En general, s’estima que els vianants ens desplacem per (Pacte per la mobilitat, Publicacions) ciutat a una velocitat d’1,2 m/s o, el que és el mateix, 4,3 km/h. Això vol dir que podem recórrer 1 quilòmetre en una Barcelona camina mica més d’un quart d’hora, o que podem anar des de Montjuïc www.barcelonacamina.org fins al riu Besòs en unes dues hores i mitja. Walk 21 www.walk21.com ■ El 37% dels desplaçaments a Barcelona es fan a peu. ■ A Barcelona hi ha més de 130 hectàrees de zones de carrers i vianants, superfície que equival a 260 camps de futbol. Hi ha més de 4.400 carrers, dels quals 400 són peatonals o semipeatonals. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 23 En bicicleta... Les dimensions de les ciutats manera quotidiana, ja que el 80% de la bicicleta sigui agradable du- mediterrànies, en les quals tradi- del municipi té un pendent inferior rant pràcticament tot l’any. El fet cionalment tot és a l’abast per la al 2% i es pot recórrer, fins i tot, que els països en què més s’utilitza barreja d’usos i serveis en un amb una bicicleta sense marxes. aquest vehicle siguin els del centre mateix espai urbà, fa que la bici- A la resta de la ciutat, la utilització i nord d’Europa, on les condicions cleta sigui un mitjà de transport hàbil de les marxes i un petit esforç meteorològiques habituals són ideal per desplaçar-s’hi. físic afegit permet també la mobi- menys assolellades que les d’aquí, litat en aquest mitjà de transport. ens pot donar una idea molt bona En aquest sentit, les condicions dels avantatges i beneficis que geogràfiques de Barcelona són El clima benigne de Barcelona, a aporta la bicicleta malgrat les in- molt favorables per fer-la servir de més, ajuda a fer que la pràctica clemències puntuals del temps. La xarxa de carrils-bici de Barcelona té una longitud de més de 120 km, i està previst que arribi als 140, com a mínim, en els propers anys. Tots els carrils nous tindran una amplada mínima d’1,2 metres i seran segregats, és a dir, no transcorreran per la vorera, sinó per una part de la calçada adaptada a aquest mitjà de transport, amb l’objectiu de millorar tant la seguretat dels ciclistes com la dels vianants. La xarxa està delimitada amb franges contínues de color blanc i pictogrames sobre el paviment, així com amb senyals verticals amb símbols indicatius del carril, i compta amb semàfors específics en els llocs on s’estima més escaient per a la circulació. Al llarg dels recorreguts se suprimeixen obstacles arquitectònics i s’adapten les transicions entre diferents nivells del paviment mitjançant zones deprimides a les voreres de tipus gual, cosa que dóna una continuïtat al rodament de les bicicletes. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 24 Els beneficis de la bicicleta Per a la salut: millora de Econòmics: molt menys la qualitat de vida i, de pressupost familiar en retruc, estalvi de costos comparació amb el cotxe, sanitaris. i reducció de les hores perdudes en els embussos. Socials: democratització de la mobilitat, major autonomia i accessibilitat a tots els serveis per part de tots els grups d’edat. Ambientals: estalvi de recursos energètics no renovables, i reducció dels impactes locals i globals: soroll, emissions, etc. Qui està més exposat a la contaminació atmosfèrica? (Nivells d’exposició en g/m3) Ciclistes Conductors Monòxid de carboni (CO) 2.670 6.730 Diòxid de nitrogen (NO2) 156 277 Benzè 23 138 Toluè 72 373 Xilè 46 193 Ben al contrari del que es pot creure, els usuaris del cotxe estan exposats a nivells de contaminació més elevats que els ciclistes, ja que la concentració de compostos contaminants a l’interior del vehicle és superior a la de l’exterior. Un conductor, en general, aspira el doble de monòxid de carboni que un ciclista i un 50% més d’òxids de nitrogen, tot i que el segon aspira de mitjana dues o tres vegades més aire que el primer a causa de l’esforç realitzat per pedalejar. L’exercici físic, a més, enforteix la capacitat de resistir els efectes de la contaminació. Font: “Anar en bicicleta: la solució capdavantera a les ciutats”. Comissió Europea/Generalitat de Catalunya (versió en català). Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Clic Traç, sccl 25 Consells bàsics per a circular amb més seguretat ■ Sigues prudent i respecta les normes i els senyals de circulació. Fes servir els carrils-bici, que són d’ús exclusiu dels ciclistes. Quan no puguis, utilitza sempre que sigui possible el carril de la dreta més proper a la vorera. Si aquest està reservat per al transport públic, circula pel següent. ■ Guarda una distància prudencial amb la vorera i amb els cotxes aparcats, ja que una porta que s’obri o un vianant que baixi de la vorera et pot obligar a fer un moviment brusc. ■ Respecta els vianants, sempre tenen prioritat. Quan circulis per la vorera, illes de vianants i passeigs respecta la seva preferència de pas, i adequa la teva velocitat segons la seva afluència, sense sobrepassar els 10 km/h, i no facis maniobres ni ziga-zagues que puguin afectar la seva seguretat. Quan hi hagi una aglomeració de vianants, baixa de la bicicleta i porta- la a peu. ■ Manté sempre la bicicleta en bon estat. Abans de sortir revisa els pneumàtics, frens i llum de la teva bicicleta. ■ Maniobra progressivament i amb seguretat. Indica amb anterioritat les maniobres d’avançament o de canvi de direcció, i assegurat que t’han vist. ■ Fes respectar els teus drets. No dubtis a fer servir el timbre o a alçar la veu. De nit utilitza els llums i materials reflectants. ■ Contracta una assegurança de responsabilitat civil per a la teva tranquil·litat. Pots aconseguir-la fent-te soci de les associacions ciclistes que trobaràs en aquesta guia. ■ Tria bé l’itinerari i sigues respectuós amb l’entorn. Escull els itineraris més adients: carrils-bici, carrers de poca circulació, etc. A l’hora de circular pels parcs o per la muntanya sigues respectuós amb l’entorn. Si el teu recorregut és massa llarg o t’obliga a anar per carrers amb molt de trànsit, prova de combinar la bicicleta amb el transport públic. ■ Valora la possibilitat d’utilitzar el casc, sobretot en el cas dels infants. ■ Posa’t en contacte amb altres ciclistes. Per estar ben informat/da, fes arribar les teves queixes i propostes, i per promoure aquest mitjà de transport, participa en les associacions. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 26 La Comissió Cívica de la bicicleta i el vianant de Barcelona La ciutat de Barcelona compta amb un organisme de participació ciutadana que aplega les principals entitats de promoció de la bicicleta, així com representants de diversos àmbits de l’Ajuntament i altres organismes relacionats amb la bicicleta. Aquest organisme és la Comissió Cívica de la Bicicleta, presidida pel Tinent d’Alcalde Jordi Portabella. Des d’aquesta Comissió es proposen mesures per ampliar la xarxa de carrils bici a la ciutat, així com per promoure aquest mitjà de transport mitjançant l’edició de publicacions divulgatives, la celebració d’esdeveniments ciclistes, la signatura de convenis amb entitats, la realització de mesures de govern, etc. La Comissió organitza des del 2002 la Setmana de la Bicicleta per tal de fomentar aquest transport a la ciutat. La bici al transport públic Les dimensions i les característiques de la bicicleta fan que el seu usuari pugui transportar-la amb certa facilitat quan no està en moviment. Per aquest motiu, si durant un determinat recorregut hi ha certes dificultats que en limiten la utilització, es pot practicar la intermodalitat, és a dir, combinar la bicicleta amb mitjans de transport públic com el metro i el tren. El transport de bicicletes està permès en els horaris següents: ■ Metro: Dissabtes, diumenges i festius, tot el dia. Feiners (juliol i agost), tot el dia; Feiners (resta de mesos de l’any), de 5.00 a 6.30 h., de 9.30 a 16.30 i de 20.30 a quan acaba el servei. ■ Renfe: Dilluns a divendres, de 10 a 15 h. Dissab- tes, diumenges i festius, tot el dia. ■ Ferrocarrils de la Generalitat: Durant tot el dia, tots els dies de l’any. ■ Funiculars de Montjuïc i Vallvidrera: Durant tot el dia, tots els dies de l’any. ■ Tramvia Metropolità: No existeix un límit d’horari. Per millorar la comoditat del transport de la bicicleta, hi ha un espai destinat dins del vagó. Algunes línies dels Ferrocarrils de la Generalitat i dels trens de Renfe tenen vagons especialment destinats al transport de la bicicleta. Bicicleta al transport públic. FFGC i Metro. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Bicicleta Club de Catalunya – BACC 27 Per recordar... Si voleu més ■ La bicicleta és un mitjà de transport més ràpid que el cotxe, informació... si es calcula el temps de porta a porta. Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/bicicleta ■ Mentre que a moltes ciutats europees més del 25% dels seus ciutadans fan servir diàriament la bicicleta, a Catalunya encara Barcelona en bici menys d’un 1% dels desplaçaments es fan en aquest mitjà. Ajuntament de Barcelona www.bcn.es/agenda21 ■ La bicicleta pot substituir còmodament el vehicle privat per (Guies d’educació ambiental) a distàncies inferiors als 8 km. La bicicleta és un mitjà La física de la bicicleta compacte, relativament ràpid (velocitat mitjana en zona urbana (Perspectiva Ambiental) de 15-25 km/h), accessible, flexible, sa i ecològic. Fundació Terra www.ecoterra.org/html/cat/perspecti ■ En bicicleta es pot assolir sense gaire esforç una velocitat va/perspe.html d’uns 20 km/h, la qual permet moure’s per la ciutat amb Amics de la Bici rapidesa, ja que tampoc no s’han de suportar els embussos www.amicsdelabici.org habituals associats a altres mitjans de transport. Així, en uns 10 minuts es recorren aproximadament 3,2 km Bicicleta Club de Catalunya (BACC) www.bacc.info ■ A Barcelona hi ha més de 200.000 bicicletes. Un 15% Biciclot s’utilitzen en dies feiners o durant tota la setmana, xifra que www.biciclot.net equival a prop de 30.000 usuaris. Con Bici. Coordinadora en defensa ■ Per un carrer de 3,5 m d’amplada, durant una hora poden de la bici. circular en cotxe unes 2.000 persones, mentre que en bicicleta www.conbici.org ho poden fer set vegades més, 14.000. La bicicleta, a més, Coordinadora Catalana d’Usuaris de només necessita una setena part de l’espai que li cal a un la Bicicleta cotxe per aparcar. www.amicsdelabici.org/a_ccub.htm Federació Catalana de Ciclisme www.fedecat.com Una Mobilitat Sostenible... ... dóna prioritat a la mobilitat a peu i en bicicleta, ja que són els sistemes de desplaça- ment urbans més eficients i tranquils. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 28 En transport públic... Barcelona i la resta de pobles i ciutats que constitueixen la regió Els desplaçaments metropolitana, disposen d’una xarxa de transport públic àmplia i en bones condicions que posa el transport col·lectiu a l’abast de tots. en transport públic Diàriament, centenars de vehicles i unitats de tren circulen per la dels barcelonins es reparteixen, superfície o per sota terra teixint una teranyina imaginària que connecta aproximadament de la forma següent: tota la ciutat i els municipis veïns. Gairebé el 40% dels barcelonins, i un 30% dels ciutadans d’altres municipis, ens movem per Barcelona o hi accedim en transport públic col·lectiu. Aquest sistema de desplaçament contribueix, doncs, a resoldre les necessitats de mobilitat de milers de persones. Si tots els usuaris habituals de l’autobús, el tren, el metro o el tramvia canviessin aquests mitjans pel cotxe privat, la ciutat estaria permanentment col·lapsada. metro La integració del preu de les xarxes de transport públic que donen 49% servei a la conurbació de Barcelona ha estat un element clau per fomentar-ne l’ús. L’objectiu ha estat sobre l’usuari una imatge integrada de la xarxa, que en la pràctica es pot fer servir de forma il·limitada en un determinat desplaçament. Pagant només una vegada en el punt d’origen, es poden utilitzar de forma combinada fins a tres transbor- daments per realitzar un determinat trajecte: metro+autobús, tren+metro, tren+autobús, autobús+autobús, tramvia+autobús... autobús 30% Les dades del transport públic (2003) Ferrocarril metropolità: 6 línies, 123 estacions, 87 km de línia, 581 cotxes, 118 trens. Ferrocarrils de la Generalitat: 2 línies, 13 estacions, 7 km de línia, 151 cotxes, 43 trens. taxi Autobusos: 104 línies (77 l’any 1997), 890 km de xarxa, 2.353 parades, 17% 102 km de carril bus, 1.010 vehicles (968 amb aire condicionat), 12 km/h de velocitat comercial. Taxis: 10.486 vehicles, 500 milions de km recorreguts. Tren de rodalies: 4 línies. Ferrocarrils de Tramvia: Trambaix (3 línies, 25 estacions), Trambesòs (1 línia, la Generalitat 14 parades). 4% Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable www.fgc.es Ajuntament de Barcelona Clic Traç, sccl Ajuntament de Barcelona 29 Quin és el mitjà de transport més econòmic Mitjà de transport Cost en /km El transport públic és el més barat, mentre que el vehicle privat és el que representa Tren de rodalies 0,042 una major inversió econòmica si es consi- Autocar 0,060 deren totes les despeses relacionades amb Tren ràpid 0,090 el funcionament de l’automòbil: amortit- Autobús 0,108 zació del vehicle, cost de l’assegurança, Avió a reacció 0,120 revisions mecàniques, carburant, etc. Vehicle privat a motor (1 viatger) 0,270 Fonts diverses. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 30 Des de l’any 2003, Barcelona compta amb dues línies de tramvia (Trambaix i Trambesós) que posen a l’abast dels ciutadans un mitjà de transport públic col·lectiu recuperat i modernitzat. Un tramvia modern, a més de ser molt silenciós, consumeix un 30% menys d’energia per passatger transportat que un autobús urbà (tenint en compte tota la cadena de producció, transformació i consum d’energia). L’espai urbà que fan servir els vianants i el transport públic és unes 100 vegades inferior al que utilitzen els automòbils i les seves places d’aparcament. Per cada viatger transportat l’autobús, per exemple, necessita només el 5% 1 autobús més = 50 cotxes menys de l’espai utilitzat pel cotxe. La intermodalitat: el que més convé en cada moment Si ens veiem obligats a fer servir el cotxe durant una part del nostre recorregut, el podem combinar amb mitjans de transport públic. Així, ens podem desplaçar en cot- xe fins a la parada de tren o autobús més propera, deixar-lo a l’aparcament i, des d’allí, arribar en transport públic col·lectiu al nostre punt de destinació. La construcció d’aparcaments a prop d’algunes estacions de ferro- carril (el que s’anomena park and ride) té com a objectiu precisa- ment donar als ciutadans la pos- sibilitat de practicar el transport intermodal per millorar l’accés a la gran ciutat o a la perifèria. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable www.atm-transmet.es Clic traç, sccl 31 Per recordar... Si voleu més ■ Actualment, el transport és responsable d’un 25% de les informació... emissions globals de CO2 i un 85% d’aquest percentatge correspon als mitjans de transport rodat. El transport públic Autoritat del Transport Metropolità representa només el 2,1% de les emissions totals. www.atm-transmet.org ■ Un trajecte entre el lloc de residència i el de treball consumeix Transports Metropolitans de Barcelona fins a 90 vegades més espai que el mateix trajecte realitzat www.tmb.net amb metro i 20 vegades més si s’utilitza l’autobús o el tramvia. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya www.fgc.net Renfe www.renfe.es Tusgsal www.tusgsal.es Tramvia metropolità www.trambcn.com Associació per la Promoció del Trans- port Públic www.laptp.org Una Mobilitat Sostenible... ... posa a l’abast dels ciutadans una xarxa de transport públic col·lectiu àmplia i en bones condicions. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 32 En moto... Les dificultats per moure’s en Ciutats en moto cotxe a les grans ciutats han fet de les motocicletes i els ciclomo- Ciutats Motos/1.000 habitants Cotxes/1.000 habitants tors uns vehicles ideals per tras- Barcelona 65 410 lladar-se amb rapidesa i sense Atenes 58 339 patir les congestions associades Roma 42 655 habitualment al trànsit de quatre Madrid 27 322 rodes. Berlín 18 354 París 17 450 Barcelona és la ciutat d’Europa Londres 9 365 amb una relació motos/ciutadà Font: En moto, mou-te B. Ajuntament de Barcelona. més alta (65/1.000 habitants). Més de 200.000 ciutadans l’han triat com a sistema de transport, un fet que ha convertit aquests vehicles en un element habitual del paisatge urbà. Aquest gran nombre de motos ha comportat, tanmateix, un augment de les emissions contaminants i, en alguns casos, del soroll. D’altra banda, la facilitat amb què s’apar- quen a les voreres ha fet també que l’espai destinat als vianants s’hagi vist ocupat per les motoci- cletes i els ciclomotors, un fet que dificulta la mobilitat dels qui van a peu. En aquest sentit, la col·laboració activa dels motoristes per reduir els impactes ambientals dels motors o per respectar les voreres i les zones de vianants és clau per garantir la bona convivèn- cia entre tots els usuaris del carrer. A Barcelona hi ha 12.000 places d’aparcament de motos en calçada. Tot i que és un nombre encara insuficient, ha de contribuir a alliberar espai de les voreres i evitar que siguin un obstacle més per als vianants. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Clic Traç, sccl 33 L’Ajuntament de Barcelona està elaborant el Pla Estratègic de la Moto per garantir la convivència dels usuaris de la motocicleta amb els de la resta de mitjans de transport de la ciutat. Els avantatges i els desavantatges de la moto Pros Contres ■ Aporten flexibilitat, comoditat i independència ■ L’usuari està exposat a les condicions meteo- a l’usuari respecte altres mitjans de transport. rològiques i als agents al·lergògens. ■ Aporten una solució simple als problemes de ■ Són font de soroll quan se’n fa un manteniment mobilitat. deficient o s’utilitzen elements no mecànics no homologats. ■ L’ús i el manteniment són relativament barats. ■ El nivell d’eficiència energètica és baix, inferior ■ El reciclatge dels components és senzill. al del transport públic. ■ La seva eficiència energètica és superior a la ■ Com a vehicle de motor de combustió produeix dels cotxes per a un únic usuari. emissions contaminants. ■ Ocupen menys espai que els cotxes. ■ Les conseqüències de la seva sinistralitat acostu- ■ Estalvien temps en aparcament respecte al men a ser greus. cotxe. ■ Poden perjudicar els vianants quan no es respecta ■ Estalvi diners. la normativa d’aparcaments sobre la vorera. ■ El seu ús incívic per part d’una minoria dóna una imatge que no és representativa del col·lectiu de motoristes de la ciutat. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 34 Per recordar... Si voleu més ■ Per Barcelona circulen a diari unes 230.000 motocicletes i informació... ciclomotors. Hi ha 65 motos per cada 1.000 habitants. Associació de defensa del Motociclista ■ Les motos representen el 15% del trànsit urbà. El 55% tenen www.sialamoto.org menys de 25 cc. Reial Moto Club de Catalunya ■ El 98% dels motoristes de Barcelona porten sempre casc. 93 201 95 98 En moto, mou-te B ■ Cinc motos ocupen, aproximadament, el mateix espai urbà Ajuntament de Barcelona que un cotxe. www.bcn.es/agenda21 (Guies d’educació ambiental) ■ Els accidents de motos i ciclomotors representen el 58% del total de víctimes en accidents de trànsit a la ciutat, i el 45% de les víctimes mortals. Entre els joves de 15 a 30 anys, precisament, els accidents de ciclomotor i els de motocicleta són els més habituals (62% del total, l’any 2003). ■ No portar casc multiplica per 4 les possibilitats de morir en un accident de moto. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 35 En cotxe... Qualsevol ciutadà que tingui car- vehicles circulant alhora, els tipus net de conduir té dret a tenir i a de motors emprats i els carburants Quants cotxes hi ha fer servir el seu cotxe de la forma que els alimenten generen diver- a Barcelona? que cregui més oportuna. Ara bé, sos tipus d’impactes que afecten la tinença d’un vehicle comporta tant la salut de l’ecosistema urbà el respecte per l’opció que fan com la de les persones que hi Turismes 603.400 altres ciutadans de no tenir-ne o viuen. de no fer-los servir si no cal. Al Habitants/turisme 2,6 capdavall, l’estat natural de les La contaminació atmosfèrica i Turismes/km2 5.426 persones és ser vianants, no pas acústica, l’ús poc eficient de conductors. l’energia, el consum d’espai, els Turismes/1.000 hab. 381 embussos, o l’elevada despesa La utilització de qualsevol vehicle per mantenir les infraestructures Turismes/llar 1,04 a motor no està exempta d’efectes viàries són alguns dels aspectes sobre l’ambient i el paisatge de negatius associats a l’ús de l’au- Font: Ajuntament de Barcelona. les ciutats. L’elevat nombre de tomòbil. Si poséssim tot els vehicles matriculats a la ciutat de Barcelona un darrera l’altre la cua arribaria fins a la ciutat de Cadis i tornaria. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 36 Compartint un espai limitat Quant costa tenir cotxe? L’ús racional del vehicle a motor comença quan ens preguntem L’espai viari públic és limitat. No quin ús en farem, quina quantitat de quilòmetres recorrerem només no es poden eixamplar els cada any i quin cost volem assumir. Potser arribarem a la carrers, sinó que cal ampliar les conclusió, fins i tot, que no ens cal tenir-ne. voreres per garantir la mobilitat còmoda dels qui es desplacen a Costos aproximats directes i indirectes (€/km) peu, en cadira de rodes o amb cotxes. Al capdavall, tots en un COSTOS DIRECTES moment o un altre del dia exercim Combustible 0,02 de vianants. Lubrificants 0,01 Pneumàtics 0,01 Ara bé, encara que tot l’espai fos Manteniment i reparacions 0,02 per als vehicles, no es podrien Propietat 0,15 evitar les congestions que es pro- ITV 0,01 dueixen en alguns moments del IVTM 0,01 dia. Està demostrat que l’ampli- ació de les vies públiques no con- Assegurances 0,07 tribueix a mig i llarg termini a Aparcament 0,06 resoldre la fluïdesa del trànsit, ja Multes 0,01 que els ciutadans ho interpreten Peatges 0,05 com una mesura per afavorir l’ús Total costos directes 0,42 del cotxe. COSTOS INDIRECTES Són diverses les mesures que es Temps de trajecte 0,14 poden prendre per “desconges- Inversions en infrastructures 0,03 tionar” els carrers, com ara fer Temps d’accés i espera 0,07 disminuir el nombre de moviments Increment per congestió 0,06 en vehicle privat, potenciar el Accidents 0,06 transport públic i, finalment, ac- tuar sobre l’estacionament a la Contaminació atmosfèrica 0,02 via pública per regular les opera- Contaminació acústica 0,01 cions de càrrega i descàrrega, Total costos indirectes 0,39 evitar l’”apropiació” de les zones ¤ d’aparcament al carrer per part TOTAL 0,81 d’alguns (de vegades, dels qui l’aprofiten per a vendre-hi vehicles Font: Autoritat del Transport Metropolità de forma il·legal) i facilitar l’esta- cionament dels residents. En aquest sentit, la Regulació exemple, existeixen 7.000 places La limitació i la regulació d’aques- Integral de l’Estacionament que de zona blava, 3.500 de càrrega ta oferta té també com a objectius porta a terme l’Ajuntament de i descàrrega, 950 per a residents reduir el soroll i les emissions de Barcelona té com a objectiu reduir (zona verda), 2.000 per a altres gasos contaminants, millorar la congestió i controlar l’oferta de usos (guals, carrils multi-ús, etc.) l’ordre i la imatge de la ciutat, places al carrer mitjançant la li- i 45.000 no regulades. A la resta controlar la indisciplina, eliminar mitació del temps d’aparcament de districtes de la ciutat s’està els abandonaments de vehicles i i el repartiment més equitatiu de avançant també en aquest procés evitar il·legalitats. l’espai destinat als vehicles. A la de regulació integral. zona central de la ciutat, per Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 37 Per un ús més eficient del cotxe Cada vehicle té capacitat per dur tres o quatre ocupants a més del conductor, de manera que el podem compartir amb altres persones que facin un recorregut semblant al nostre. És el sistema anomenat COMPARTIR COTXE (o carpooling), amb el qual ens podrem estalviar uns quants diners i, de retruc, reduirem l’emissió de gasos contaminants. Per a més informació: www.compartir.org En alguns països europeus s’han creat també xarxes d’automòbils de lloguer compartits que permeten fer-ne més rendible l’ús, així com reduir els costos econòmics i els impactes ambientals. Es tracta del que coneixem amb el nom de CAR-SHARING, a través del qual un grup de ciutadans fan ús de forma individual d’una flota de cotxes col·lectiva. Al cap i a la fi, la propietat d’un vehicle no és el més important, sinó l’ús més convenient del cotxe i dels altres sistemes de transport. Per a més informació: www.catalunyacarsharing.com Els vehicles, aturats o en movi- ment, són un element habitual del paisatge urbà amb el que cal estar familiaritzat per moure-s’hi amb una mínima facilitat i segu- retat com a vianant o ciclista. Tanmateix, el cotxe, a causa del gran nombre de vehicles en circu- lació i de la manca d’espai per encabir temporalment tots aquells que en un moment donat es volen aturar, ocupa sovint l’espai desti- nat als qui es desplacen a peu. Així, la mobilitat dels vianants per les voreres sovint es veu també limitada per la presència constant de cotxes aparcats al damunt de les voreres. Aquesta dificultat per moure’s es veu agreujada encara més en el cas d’aquelles persones amb una mobilitat reduïda. Cal, doncs, un repartiment més democràtic de l’espai que doni prioritat sempre al vianant. Clic Traç, sccl Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 38 Quatre cotxes aturats ocupen una mitjana de 16 m2 de calçada (en moviment molt més ja que han de deixar un espai de seguretat entre vehicle i vehicle). Si fem sortir els seus conductors i els posem un al costat de l’altre a la vorera, l’espai que ocupen s’ha reduït fins a uns 2 m2, un 12%! Alternatives energètiques L’augment continuat del parc de exemple, als autobusos de Barce- tats amb biodièsel (els vehicles vehicles a motor a tot el món, i lona), la resta d’alternatives po- dièsel poden utilitzar-lo sense cap els problemes ambientals i socials drien ser utilitzades àmpliament problema i adquirir-lo a diverses derivats del seu ús a gran escala, ja que la tecnologia ho permet. gasolineres de Catalunya), o dels estan afavorint el desenvolupa- És el cas dels vehicles elèctrics, que funcionen amb gasos liquats ment i l’ús de fonts d’energia dels híbrids (elèctrics + gasolina), del petroli. alternatives als combustibles con- dels de gas naturals, dels alimen- vencionals, si bé, a curt i mig termini, no es preveu trobar un substitut que pugui ser produït en quantitats suficients com per proveir tots els mercats. Entre aquestes fonts d’energia destaquen el gas natural compri- mit i liquat (GNC, GNL), els gasos liquats del petroli (GLP), el bio- dièsel, les piles de combustible (H2) i l’electricitat. Aquestes al- ternatives constitueixen una solu- ció molt interessant, tant pel que fa a la diversificació energètica del sector, com pel que fa a la reducció de la dependència del petroli i de les seves emissions. Excepte les piles de combustible que, de moment, només es fan servir a nivell experimental (per Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable Ajuntament de Barcelona Ajuntament de Barcelona 39 Per recordar... Si voleu més ■ Les congestions han comportat una reducció progressiva de informació... la velocitat mitjana dels vehicles a les ciutats. En algunes ciutats europees, aquesta velocitat mitjana és la mateixa dels Ajuntament de Barcelona carros que circulaven pels carrers a principis de segle XX. www.bcn.es/agenda21 Uns 15 km per hora! Carsharing ■ A Barcelona, menys d’una tercera part de la població va en www.catalunyacarsharing.com cotxe particular, mentre que el cotxe consumeix el 65 % de la superfície de la via pública. Compartir cotxe www.compartir.org ■ La velocitat màxima permesa a la ciutat és de 50 km/h. Ara bé, en alguns carrers en els que la mobilitat quotidiana de El cotxe (Perspectiva ambiental) les persones és bàsicament a peu, la velocitat es limita a 30 Fundació Terra km/h per millorar la seva seguretat. www.ecoterra.org/html/cat/perspecti va/perspe.html ■ El 30% dels viatges en cotxe fan distàncies inferiors a 3 km, i la seva ocupació mitjana és d’1,2 persones per vehicle. Al voltant d’un 80% dels vehicles, quan circulen, van ocupats habitualment per una sola persona. ■ L’any 2010 al món hi haurà més de 1.000 milions de cotxes. Un per cada sis habitants! Una Mobilitat ■ Un cotxe amb un sol ocupant representa una despesa ener- gètica entre 15 i 20 vegades superior a la d’un vianant. Si Sostenible... es deixés d’utilitzar el cotxe o la moto en distàncies inferiors als 3 km, s’aconseguiria un estalvi energètic del 60%. ... fomenta un ús racio- ■ A la ciutat de Barcelona la longitud mitjana dels desplaçaments és de 3,5 km, cosa que provoca un sobreconsum associat al nal del cotxe i de tots els funcionament del motor en fred que varia entre el 50% a vehicles a motor, i pro- l’estiu i el 70% a l’hivern. mou la seva utilització ■ El temps perdut en els embussos de trànsit representa una compartida. pèrdua d’entre un 0,5 i un 1% del Producte Interior Brut (PIB) en els països de la Unió Europea. ■ Un 25% dels desplaçaments interns a Barcelona es fan en cotxe privat. Tanmateix, aquest mitjà de transport consumeix el 65 % de la superfície de la via pública. És, doncs, una minoria la que ocupa la màxima quantitat d’espai urbà. ■ Els joves i els homes adults són els sectors de la població que majoritàriament fan ús del cotxe o la moto per a desplaçar- se. Els nens, la gent gran, i la major part de les dones es desplacen a peu, en bicicleta o en transport públic. ■ Les vies de circulació i els aparcaments consumeixen molt d’espai a les ciutats. Prop d’una tercera part del sòl urbà o tres quarts parts dels carrers de les ciutats europees hi està destinat. ■ En termes generals, només la tercera part de la població va en cotxe particular, mentre que aquest mitjà de transport consumeix el 65 % de la superfície de la via pública. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 41 Els ciutadans podem participar El Pacte per la Mobilitat de Barcelona A totes les ciutats del món s’estudien mesures per resoldre els problemes ambientals, socials i econòmics derivats d’un model Les 28 entitats ciutadanes i l’Ajuntament de Barcelona que de mobilitat que ha esdevingut van subscriure el Pacte per la Mobilitat de la ciutat de Barcelona insostenible. La solució a aquestes van consensuar el 1998 els criteris bàsics següents: disfuncions no es pot entendre, tanmateix, sense la participació ■ El principi de sostenibilitat és la base del pacte. Cal assegurar, de les persones i les entitats; és avui i en el futur, una mobilitat que resti agressivitat a l’entorn a dir, sense la corresponsabilitat i a la ciutadania, i que incrementi la planificació, eficiència, de la ciutadania, sigui quin sigui estalvi de recursos i respecte al medi ambient. el mitjà de transport que faci servir habitualment. ■ Cal establir mecanismes per defensar el dret a la mobilitat de tothom. I és que la capacitat de mantenir una ciutat saludable i confortable ■ S’ha de garantir la qualitat de vida de tots els ciutadans i no es troba només en mans de ciutadanes. les administracions, sinó també en mans de les persones que, en ■ Convé fomentar un canvi d’actituds de les administracions i definitiva, cada dia fem servir els dels ciutadans i ciutanades, amb sistemes que garanteixin carrers i la xarxa viària. la seguretat i la disciplina viària. Bona prova dels fruits que aporta ■ S’han de planificar les noves actuacions urbanístiques segons la participació activa dels ciuta- les necessitats de mobilitat que generaran. dans i de les entitats en el camí per trobar solucions als problemes de la mobilitat urbana és el Pacte per la Mobilitat de Barcelona. Ajuntament de Barcelona Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 42 Els objectius del Pacte per la Mobilitat El Pacte per la Mobilitat de Barcelona funciona amb les ■ Aconseguir un transport col·lectiu de qualitat i integrat. sessions monogràfiques i els ■ Mantenir les velocitats de recorregut, i millorar la velocitat del grups de treball. Les primeres transport públic de superfície. consisteixen en actes informa- ■ Augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viària dedicada als tius per presentar algun tema vianants. d’especial interès o actualitat ■ Augmentar el nombre de places d’aparcament i millorar-ne la relacionat amb la mobilitat, i qualitat. a les quals assisteixen tots els ■ Millorar la informació i la formació de la ciutadania, i la senya- membres del Pacte. lització de la via pública. ■ Aconseguir una normativa legal adequada a la mobilitat de la Els grups de treball són reu- ciutat de Barcelona. nions de consulta i participació ■ Millorar la seguretat viària i el respecte entre els usuaris i usuàries dels membres, agrupades per dels diferents modes de transport. temes sectorials i objectius. ■ Promoure l’ús de carburants menys contaminants i el control de la contaminació i el soroll causats pel trànsit. Actualment, existeixen els ■ Fomentar l’ús de la bicicleta com a mode habitual de transport. grups de treball següents: ■ Aconseguir una distribució urbana de mercaderies i productes àgil i ordenada. ■ Ordenació i ús de l’espai viari. ■ Seguretat i Disciplina Viària. ■ Informació i Comunicació. Si voleu més ■ Distribució de Mercaderies. ■ Comissió Cívica de la Bici- informació... cleta. ■ Motos i Ciclomotors. Pacte per la Mobilitat de Barcelona ■ Setmana de la Mobilitat Sos- www.bcn.es/infotransit tenible i Segura. (Pacte per la Mobilitat) Pactes per la Mobilitat Diputació de Barcelona www.diba.es/mediambient/mobil.asp Una Mobilitat Sostenible... ... demana la participació activa dels ciutadans i la seva corresponsabilitat en la presa de decisions. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 43 La Setmana de la Mobilitat La congestió i la contaminació no són un problema només de la ciutat de Barcelona. Totes les urbs del món han crescut ràpidament en els últims decennis i han estat envaïdes pel soroll, les emissions conta- minants i els embussos derivats de l’ús a gran escala del vehicle privat a motor. Això ha fet que les autoritats municipals de moltes ciutats europees hagin adoptat en els últims anys mesures per prohibir o restringir l’accés del vehicle privat a molts carrers dels nuclis urbans. En alguns casos s’ha aconseguit reduir fins al 60% el trànsit al centre de la ciutat i s’ha millorat l’eficiència i la puntualitat dels transports col·lectius. En aquesta línia, el 22 de setembre de l’any 1998, 35 ciutats franceses van organitzar amb un gran èxit la primera jornada europea “A ciutat, sense el meu cotxe”. Aquest dia ha quedat instituït definitivament com el dia europeu sense cotxes amb el lema “A ciutat, sense el meu cotxe” durant el qual les ciutats europees que hi participen limiten el trànsit en determinats carrers i oferiran als ciutadans la possibilitat de descobrir altres mitjans de transport sense restringir-los l’accessibilitat. L’any 2001, l’experiència del Dia Sense Cotxes es va transformar en la Setmana de la Mobilitat Sostenible, a l’objecte d’ampliar el nombre Si voleu més d’activitats de difusió i conscienciació dels ciutadans dels avantatges informació... d’un canvi en els hàbits de desplaçament. Desenes de ciutats i pobles de tot Catalunya, entre les quals hi ha Barcelona, prenen part en Mobilitat Sostenible aquesta iniciativa tot adoptant mesures en àmbits tan diversos com Generalitat de Catalunya la mobilitat a peu, l’ús més racional i eficient del cotxe, la mobilitat mediambient.gencat.net/ea/mobilitat en transport públic col·lectiu, la mobilitat en bicicleta, la millora de la qualitat ambiental urbana, o l’educació i la informació per a una Portal de la mobilitat mobilitat més sostenible, entre d’altres. Generalitat de Catalunya www.mobilitat.org Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable 45 La Mobilitat Altres recursosTransports Metropolitans de Barcelona Sostenible, (TMB)www.tmb.netLa pàgina web de TMB ofereix les opcions VULL ANAR i ON SÓC, a través a la xarxa de les quals es pot accedir a informa-ció sobre els serveis de transport públic que posa a l’abast dels ciuta- dans aquest operador. Les tecnologies de la informació ofereixen la possibilitat de fer, des de casa, algunes de les activitats que van íntimament lligades a la mobilitat. Estudiar, treballar o anar de compres ja Entitat Metropolitana del Transport ho podem fer des de casa tot connectant-nos a través de (EMT) l’ordinador. www.emt-amb.com La web de l’Entitat Metropolitana del Aquestes tecnologies també ens donen la possibilitat de consultar Transport (EMT) disposa del servei informació molt diversa sobre l’estat del trànsit, de la xarxa de ON VOLS ANAR?, que dóna informació transport públic col·lectiu, de les actuacions que es fan a la sobre els mitjans de transport quecobreixen els municipis de l’EMT. via pública i, fins i tot, de la situació dels aparcaments. És el cas, per exemple, de la pàgina web www.bcn.es/infotransit, a través de la qual l’Ajuntament de Barcelona ofereix als ciutadans diversos serveis per millorar la mobilitat a la ciutat. Una de les opcions que hi trobareu és BARCELONA COM ANAR, que ajuda a trobar el millor recorregut per a desplaçar-se entre dos punts de la ciutat i el transport col·lectiu més adequat. A la pàgina web també hi trobareu infor- mació sobre el Pacte per la Mobilitat de Barcelona, i dues pàgines específiques sobre la mobilitat a peu www.bcn.es/apeu i la mo- b i l i t a t en b ic ic le ta www.bcn.es/bicicleta. Mobil i tat més sostenible , ciutat més confortable © Ajuntament de Barcelona. 2004. Sector de Serveis Urbans i Medi Ambient Direcció d’Educació Ambiental Coordinació Txema Castiella Continguts i redacció Antoni París –Comunicació Ambiental– Col·laboració Núria Mir (Pacte per la Mobilitat) Lucas M. Martínez Disseny Gràfic i il·lustracions Clic Traç, sccl Impremta Treballs Gràfics Imprès en paper 100% reciclat Per qualsevol informació sobre les guies d’educació ambiental: CENTRE DE RECURSOS BARCELONA SOSTENIBLE Nil Fabra, 20 Barcelona 08012 Tel. 93 237 47 43 www.bcn.es/agenda21/crbs recursos@mail.bcn.es Objectiu 3: Millorar la mobilitat i fer del carrer un entorn acollidor Assolir la màxima accessibilitat amb la mínima mobilitat. L’objectiu és la comunicació, no el trànsit.