Continguts 1 Presentació .................................................................................... 3 2 Introducció ..................................................................................... 4 3 Motos a la jungla urbana ............................................................. 5 4 Ensenya'm la teva moto i et diré com ets ................................... 8 5 Dr. Jekyll i Mr. Hyde ....................................................................10 6 Riscos sobre dues rodes...............................................................12 7 La mobilitat i les motos ..............................................................14 8 Fums, fums, fums .........................................................................16 9 Menys soroll, millor .....................................................................18 10 En moto, ens movem B .............................................................22 11 Opcions per a una mobilitat sostenible ..................................24 12 Per saber-ne més ... ...................................................................26 1 Presentació Barcelona és una ciutat singular pel que fa a formes poc contaminants, com la bici. Els les motos. Més de 200.000 circulen pels vehicles motoritzats -motos i cotxes- són nostres carrers, la qual cosa ens converteix en responsables de gran part dels problemes de la primera ciutat europea en quant a número contaminació atmosfèrica i acústica i també de motos per habitant. Les motos formen part en aquest terreny cal reduir aquests impactes de la ciutat i hem de garantir la seva ambientals, mitjançant un bon control del integració positiva en la nostra mobilitat, vehicle, les noves tecnologies i el respecte a tenint en compte els seus avantatges i les ordenances i a les normes de convivència. disminuint els seus riscos, millorant la A Barcelona, el col·lectiu de motoristes és seguretat i el respecte entre motos, cotxes i nombrós i majoritàriament mostra un vianants. La presència de motos a Barcelona comportament correcte que contribueix a la és resultat de les favorables condicions convivència urbana. No obstant això, una climàtiques i també dels seus avantatges - minoria fa gala d'actituds irresponsables per flexibilitat i independència- com a mitjà de la seva pròpia seguretat i la de la resta de desplaçament en grans ciutats. ciutadans. A la vegada, també es generen problemes La velocitat moderada, el respecte a semàfors específics als quals cal donar resposta. D'una i senyalitzacions, la preservació sagrada de les banda, cal ordenar el seu aparcament a la via voreres i la disminució del soroll són reptes pública i, en aquest sentit, cal destacar que en permanents. Aquesta guia pretén facilitar el els tres últims anys s'han creat 9.000 noves coneixement de la moto a Barcelona, places específiques a Barcelona. Cal destacant també aquelles actituds i prosseguir en aquesta direcció, per tal comportaments que ens poden ajudar a tots i d'assegurar que les voreres pertanyen només especialment als motoristes, a contribuir a als vianants. D'altra banda, cal millorar els una mobilitat més amable i més sostenible a aspectes de seguretat a causa de la major la ciutat. vulnerabilitat de la moto. La nostra ciutat ha estat una de les més efectives en promoure l'ús obligatori del casc, fet que ha comportat una disminució espectacular de morts i ferits greus. També s'ha actuat sobre el paviment i la pintura, per tal de reduir riscos. Tanmateix, la seguretat de les motos no depèn només dels seus conductors sinó del respecte i cura per part dels automobilistes. Contra el que sovint es pensa, una gran part dels accidents on intervenen cotxes i motos són responsabilitat dels cotxes. La mobilitat sostenible en les grans ciutats passa per promoure el transport públic i els Imma Mayol Carme San Miguel desplaçaments a peu, juntament amb altres Regidora de Regidora de Seguretat Sostenibilitat i Mobilitat 4 en moto, mou-te B 2 Introducció Pels que fem vida a la ciutat, desplaçar- Desplaçar-nos per la ciutat nos per anar a treballar o a estudiar, per per anar a treballar o a trobar-nos amb la colla d'amics o per anar a veure la mama, pot arribar a estudiar, trobar-nos amb la convertir-se en un malson depenent de la colla d’amics o anar a veure la manera que escollim per desplaçar-nos. mama, pot convertir-se en un Barcelona, però, és una ciutat malson segons el mitjà de privilegiada. L'estructura compacta amb barris on la gent pot viure, treballar i desplaçament que triem. divertir-se sense grans desplaçaments i la gran oferta de serveis de tota mena fan que les necessitats de mobilitat es tradueixin, en la majoria de casos, en petits deplaçaments. Si som a prop, anar a peu és, sens dubte, la millor opció. L'immillorable clima i el relleu suau de bona part de la ciutat conviden a caminar. Ara bé, si la distància és superior o la mandra ens supera, podem optar per algun altre sistema de transport urbà, ja sigui convencional, fent ús de l'extensa xarxa de transports col·lectius (metro i autobús), el taxi, el cotxe privat, la bicicleta o la moto, o d'altres més originals, com els patins i patinets. Tots i cadascun d'aquests sistemes ofereixen avantatges i inconvenients als seus usuaris i tots, excepte el cotxe privat, també ofereixen beneficis a la resta de la comunitat. Molts som els que també hem considerat altres aspectes, com els turons de determinades zones de la ciutat, tenir independència i comoditat i, per què no dir-ho, gaudir d'un munt de sensacions. I és que molts, hem triat anar en moto. en moto, mou-te B 5 3 Motos a la jungla urbana Possiblement, la diversitat de mitjans de transport és un fet inevitable a les grans ciutats. Probablement, aquesta diversitat és també una eina imprescindible per resoldre les necessitats de mobilitat en una població com Barcelona, amb una àrea metropolitana de més de tres milions d'habitants. No cal ser un expert en trànsit per adonar-se que, entre aquesta jungla urbana en què conviuen vianants amb cotxes, taxis, motos, autobusos, autocars, camions, furgonetes i bicicletes, cada dia som més les persones que hem optat per les motocicletes i els ciclomotors com a mitjà de transport habitual. TIPUS DE VEHICLES A LA CIUTAT Font: Cens de vehicles. Ajuntament de Barcelona. arc d e un p tors. nia omo te cicl ment, na i xe arcelo B icle tes de crei i de 01 0 otoc sigu l 2 m ritm e 10, ón E .000 ual , el 20 5% s de 230 l’act e El 5 tes a mb veu qu ats. s e nit ocicle fin A r u e es p .000 o mot % d2 350 tors 2 o cc i el ciclo m 5 s de 12 y men DESPLAÇAMENTS DINS LA CIUTAT SEGONS EL MITJÀ DE TRANSPORT Font: Pacte per la Mobilitat. Seguiment 2001. Ajuntament de Barcelona. 6 en moto, mou-te B Barcelona, ciutat de motos No és una casualitat que Barcelona sigui una de les ciutats europees amb un major nombre de motos. La nostra ciutat és un clar exemple de la popularitat d'aquest vehicle a l'Europa mediterrània. Principalment el clima de les ciutats costaneres propicia un entorn ideal per al seu ús. De fet, dels 24 milions de ciclomotors que es comptabilitzaven a tot Europa occidental l'any 1997, més de la meitat corresponien als països Carrer de Barcelona al barri de Gràcia mediterranis. Barcelona, amb 65 motos / 1000 habitants es troba al capdavant de la classificació europea. D'ús quotidià, aquest vehicle és emprat principalment per anar a treballar o estudiar. A l'altre extrem del rànquing es troba Londres, amb 9 motos / 1000 habi- tants. En aquesta ciutat alguns joves adquireixen una moto quan encara no tenen capacitat econòmica per accedir a un cotxe. En canvi, contràriament al que succeeix a moltes ciutats centre i nordeuropees, a Barcelona l'ús de la bicicleta és encara minoritari. El calorós clima estival i els pendents en determinades àrees de la ciutat, fan que molts ciutadans Carrer de Jaipur (India) prefereixin desplaçar-se amb un vehicle motoritzat. L'Àsia, un món a part Tot i les contundents dades del parc mòbil de motos a Barcelona, encara estem molt lluny de la situació de moltes ciutats asiàtiques, com Nova Delhi, a l'Índia, on el 70% dels vehicles són motocicletes o ciclomotors de dues o tres rodes. Carrer de Saigon (Vietnam) en moto, mou-te B 7 Font: Solving de Urban Transport Dilemma: Powered-Two-Wheelers a practical alternative, Association des Constructeurs de Motocycles (ACEM). 2000. Font: Millennium Cities, Citizens Network. EMTA, TERM, German wesites. 8 en moto, mou-te B 4 Ensenya'm la teva moto i et diré com ets Font: Enquesta de Mobilitat de Barcelona. Ajuntament de Barcelona. 2002. en moto, mou-te B 9 10 en moto, mou-te B 5 Dr. Jekyll i Circular en moto per Barcelona aporta uns beneficis indubtables al seu usuari, als automobilistes i a la ciutat respecte l'ús del cotxe. Des d’aquest punt de vista, la moto és una solució i no un problema. Per contra, si se'n fa un mal ús, les motocicletes i els ciclomotors poden arribar a causar greus perjudicis, tant als mateixos conduc- tors com a la resta de la població. La cara amable de les motocicletes • APORTEN FLEXIBILITAT, COMODITAT I INDEPENDÈNCIA A L'USUARI ENFRONT DELS PROBLEMES PROPIS DEL COTXE I LA RIGIDESA DEL TRANSPORT COL·LECTIU. • APORTEN UNA SOLUCIÓ SIMPLE ALS PROBLEMES DE MOBILITAT. • L’ÚS I EL MANTENIMENT SÓN RELATIVAMENT BARATS. • EL RECICLATGE DELS COMPONENTS ÉS SENZILL. • PER A UN ÚNIC USUARI, L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA ÉS SUPERIOR A LA DELS COTXES. • OCUPEN MENYS ESPAI QUE ELS COTXES, AFAVORINT EL DISSENY URBANÍSTIC DE LA CIUTAT EN FUNCIÓ DELS ESPAIS CONVIVENCIALS QUE ELS CIUTADANTS NECESSITEM. • ESTALVIEN TEMPS EN APARCAMENT RESPECTE AL COTXE. • ESTALVIEN DINERS (COM A CONSEQÜÈNCIA DE L'ESTALVI EN TEMPS). en moto, mou-te B 11 La cara fosca • L'USUARI ESTÀ EXPOSAT A LES CONDICIONS METEOROLÒGIQUES I ALS AGENTS AL·LERGÒGENS. • UN MANTENIMENT DEFICIENT, LA SUBSTITUCIÓ D'ELEMENTS NO HOMOLOGATS O UNA CONDUCCIÓ AGRESSIVA, SÓN FONT DE SOROLL I ALTRES MOLÈSTIES. • EL NIVELL D'EFICIÈNCIA ENERGÈTICA ÉS BAIX, INFERIOR AL DEL TRANSPORT PÚBLIC. • COM A VEHICLE DE MOTOR DE COMBUSTIÓ PRODUEIX EMISSIONS CONTAMINANTS. • GREUS CONSEQÜÈNCIES DE LA SEVA SINISTRALITAT. • QUAN NO ES RESPECTA LA NORMATIVA D'APARCAMENTS SOBRE LA VORERA ES PODEN CAUSAR PERJUDICIS ALS VIANANTS, ESPECIALMENT A AQUELLS QUE TENEN LA MOBILITAT REDUÏDA. • EL COMPORTAMENT INCÍVIC D'UNA MINORIA INEDUCADA, APORTA UNA IMATGE QUE NO ÉS REPRESENTATIVA DEL COL·LECTIU DE MOTORISTES DE LA CIUTAT. 12 en moto, mou-te B 6 Riscos sobre dues rodes Les dades d'accidents de trànsit a Barcelona són clares i contundents. D'una banda, la combinació de risc està formada per ciclomotor+home+jove. De l'altra, segons la Guàrdia Urbana, en 2 de cada 3 accidents on hi ha una moto implicada, la culpa és de l'altre vehicle. Caldria estudiar mesures d'ordenació del trànsit per protegir al conductor de vehicles de dues rodes i promoure accions de formació i conscienciació ciutadana dirigits a tots els conductors per promoure pautes de conducció més tranquil·les i respectuoses amb els usuaris més dèbils i els vianants. Font: Accidents i lesions de trànsit en usuaris Segons el RACC no portar casc multiplica de vehicles de dues rodes a Barcelona - 2000. per 4 les possibilitats de morir en un acci- Sector de la Via Pública i Institut Municipal de dent. El 98% dels motoristes de Barcelona, Salut Pública de l’Ajuntament de Barcelona. conscients d’aquest risc, el porten sempre. en moto, mou-te B 13 Un esport de risc Tot i això sembla que alguns motoristes no en tenen prou amb aquests riscos i els Tots sabem que circular en moto per una multipliquen amb un estil de conducció ciutat implica assumir uns riscos agressiu i propi de la competició. Caldria inherents a les característiques del nostre que tots tinguéssim clar que el nostre vehicle i del trànsit urbà. No obstant això, vehicle ens fa vulnerables i apliquéssim la causa més habitual en els accidents una conducció preventiva per minimitzar amb víctimes es dóna en cruïlles, per raó el nostre risc i el dels vianants. Recorda de no obeir un semàfor o de manca que, per arribar el primer, primer has d'atenció quan no n’hi ha. d'arribar. Les principals situacions de risc amb les quals ens trobem diàriament són: Les assegurances: la utopia del motorista • IMPRUDÈNCIES I DISTRACCIONS D'ALTRES VEHICLES I PRÒPIES. Assegurar qualsevol vehicle de motor és • APARCAMENTS EN DOBLE FILA una obligació legal que, segons un I EN BATERIA. informe del RACC, incompleixen el 25% • OBRES A LA . dels ciclomotors. Aquest fet reflecteix la VIA PÚBLICA negativa de moltes companyies • SORRA, AIGUA, FULLARACA O d'assegurar aquests vehicles i els PINTURA LLISCANT. elevadíssims preus que cobren quan ho fan. Molt sovint l'única opció que ens • SITUACIONS IMPREVISTES resta és acudir al Consorci de (GOSSOS DESLLIGATS, NENS Compensació d'Assegurances, JUGANT, ETC.). l'organisme de l'Estat que, si demostrem la negativa de dues companyies a assegurar el nostre vehicle, obligatòriament ens ha de subministrar la cobertura bàsica. La problemàtica de les assegurances ha repercutit en les vendes de motocicletes que, el 2001, van caure un 30% respecte a l'any anterior. 14 en moto, mou-te B 7 La mobilitat i les motos Qui va dir que el cotxe era llibertat i evasió? A Barcelona, com en totes les Un informe elaborat per l'Ajuntament de grans ciutats, aquests valors s'esvaeixen Roma calcula que un automobilista perd 6,9 amb la crua realitat de les congestions anys de la seva vida en embussos, mentre que quotidianes. Aquest mateix fet unit a un motorista en malbarata la meitat. l'agilitat i la maniobrabilitat que les caracteritza fa de les motocicletes mereixedores d'aquests valors. Tots els vehicles ocupen espai, però no el mateix espai Exercici d'imaginació: què passaria a Barcelona si les Un cotxe mitjà ocupa 12,5 m2 mentre que motos deixessin de circular? una moto de 250 cc uns 2,5 m2. És a dir, cinc motos ocupen el mateix que un cotxe. Les 230.000 motocicletes que circulen a diari per la ciutat representen el 20% del trànsit urbà. Sovint els motoristes ens Les voreres són dels vianants carreguem d'autosatisfacció pensant què passaria si un dia decidíssim anar en cotxe. De sempre els motoristes ens hem El resultat, alarmant, no és difícil acostumat a aparcar en el mateix lloc de d'imaginar, com tampoc ho és destí, sense dubtar de fer-ho sobre les pensar què passaria si tots voreres. Les actuals 250.000 motos fan nosaltres ens passéssim al però, que la ciutat i, principalment, els transport públic motoristes haguem de canviar els col·lectiu o, millor nostres hàbits per tal d'evitar ocupar encara, si també l'espai dels vianants. ho fessin tots els usuaris En aquest sentit, en els darrers cinc anys, de l’Ajuntament ha habilitat prop de 12.000 cotxe. places d'aparcament per a motos a la calçada amb l'objectiu d'alliberar espais de les voreres. Encara és insuficient, però és un pas endavant al qual hem de correspondre amb una actitud més respectuosa. en moto, mou-te B 15 Sota el pes de la llei Llei de trànsit (R.D. 13/1992) Obliga a l'ús del casc així com de l'enllumenat, tant de dia com de nit. La reforma de la llei, de 2001, regula les condicions per dur passatgers en aquells vehicles i per a aquells conductors que en tenen permís. Els passatgers han de ser majors de 12 anys, excepte quan el conductor en sigui el pare, la mare o una persona autoritzada, cas en el que podran ser majors de 7 anys. Art. 58.4 del Reglament General de Conductors. Estableix l'edat mínima i les condicions per obtenir la Llicència de Conducció de Ciclomotor. La poden obtenir els majors de 14 anys que superin un examen teòric o que assisteixin a un curs de 8 hores. Ordenança municipal de circulació de vianants i vehicles. Estableix com han d'aparcar les motos a la via pública. Les condicions per estacionar són: 1. EN LES ZONES D'APARCAMENTS ESPECIALMENT DESTINADES. 2. EN CAS QUE NO SIGUI POSSIBLE, ES POT ESTACIONAR A LA CALÇADA, EN SEMIBATERIA. 3. QUAN ELS DOS SUPÒSITS ANTERIORS NO SIGUIN POSSIBLES, ES POT ESTACIONAR EN VORERES, ANDANES I PASSEIGS, DE MÉS DE 3 M D'AMPLADA, SEGUINT LES SEGÜENTS INDICACIONS: MANTENIR UNA DISTÀNCIA DE 50 CM DE LA VORADA I A 2 M DELS LÍMITS D'UN PAS DE VIANANTS O PARADES DE TRANSPORT PÚBLIC. ES POT APARCAR ENTRE ELS ESCOCELLS, EN PARAL·LEL A LA VORADA SI LA VORERA TÉ UNA AMPLADA D'ENTRE 3 I 6 M I EN SEMIBATERIA SI AQUESTA AMPLADA SUPERA ELS 6 M. CAL ACCEDIR A LES VORERES AMB EL MOTOR PARAT I SENSE OCUPAR EL SEIENT. Actualment hi ha un debat obert sobre la conveniència d'endarrerir l'edat mínima per conduir un ciclomotor. Tothom sembla d'acord a recomanar que qui vulgui conduir aquests vehicles ha de rebre una formació adequada quant a conceptes, actituds i habilitats 16 en moto, mou-te B 8 Fums, fums, fums Actualment, el 80% de les emissions contaminants prové dels vehicles motoritzats. És ben sabut que els gasos que surten del tub d'escapament dels vehicles de motor poden provocar problemes de salut i també al medi ambient, com l'efecte hivernacle, la pluja àcida i la destrucció de la capa d'ozó estratosfèric entre d'altres. Moltes de les motos de Barcelona són vehicles molt contaminants Tant els nous models de cotxe com els de motos milloren progressivament els seus paràmetres ambientals. Tot i això, encara moltes de les motocicletes que circulen per Barcelona, són excessivament con- taminants. De fet, avui en dia, moltes motocicletes emeten entre 1,5 i 5 vegades més con- taminants, d’acord amb el vehicle i el contaminant, que els turismes nous. Amb tot i això, si actualment comparem els impactes ambientals de la producció, l’ús i la gestió dels residus que generen Sabies que les emissions els cotxes amb els de les motocicletes, d’hidrocarburs provinents de les aquestes encara en surten prou ben parades. motocicletes i ciclomotors aviat comportaran el 13,7% del total del transport per carretera de la Unió Europea, tot i només representar entre el 2 i el 3% dels vehicles? en moto, mou-te B 17 Sota el pes de la llei Per homologar una motocicleta, cal que el fabricant la sotmeti a una sèrie de proves que analitzen el nivell d'emissions dels gasos. Posteriorment ha de passar la primera ITV obligatòria als cinc anys de la matriculació. Ara per ara, els ciclomotors estan exempts d'aquest requisit. La ITV per als ciclomotors: una garantia per a tots L'obligatorietat de passar la ITV pels ciclomotors permetria detectar modificacions il·legals o peces deteriorades i milloraria la qualitat de vida al carrer i la seguretat dels conductors. En resposta als acords de Kioto sobre canvi climàtic, la Unió Europea ha aprovat el 2002 la modificació de la directiva 97/24 i un pla per reduir entre un 65 i un 70% les emissions contami- nants de les motocicletes noves abans de quatre anys. Les directrius aprovades preveuen una adaptació esglaonada que, amb la segona fase o Euro 2, vigent a partir del 2002 i 2003 per a ciclomotors i motocicletes respectivament, obligaran els fabricants a desenvolupar motors més eficients per tal que aquests vehicles emetin, com a màxim, els mateixos nivells de diòxid de carboni que un cotxe fabricat el 2000. 18 en moto, mou-te B 9 Menys soroll, millor Les grans ciutats són sorolloses. El 80% Segons els paràmetres de l'Agència d'aquest soroll prové del trànsit. Europea del Medi Ambient que considera tolerables els nivells sonors d'entre 55 i 65 dBA en nuclis urbans, Barcelona gaudeix, Barcelona encara sona en general, d'unes condicions acceptables. massa A Barcelona no som, malauradament, El soroll afecta la salut l'excepció. Els sons formen part del paisatge urbà, enriquint-lo i atorgant una personalitat concreta a cada ciutat i, fins i El soroll ens afecta a tots i ho fa en tot, a cada barri. En aquest entorn sonor diversos àmbits: qualitat de vida, el soroll és però, una enutjosa realitat benestar, salut i, fins i tot, en l’econòmic. amb la qual hem de fer l'esforç de L'Organització Mundial de la Salut (OMS) conviure. considera que els impactes acústics superiors als 65 dBA de dia o als 55 dBA de nit, tenen efectes perjudicials sobre la salut. Les conseqüències poden ser moltes: estrès, irritabilitat, agressivitat, cansament, dificultats en la comunicació i, en casos extrems, sordesa, insomni i d’altres problemes de salut. Els ciclomotors, sota sospita Ni totes les motocicletes ni tots els ciclomotors tenen la mateixa responsabilitat en aquesta problemàtica. Si bé la majoria mantenen les condicions originals de fàbrica i emeten sorolls moderats, una minoria causa un excés de soroll, i normalment també més emissions en moto, mou-te B 19 municipals dissenyar les actuacions més Revisa la teva moto adequades en cada situació, que es troben recollides en el Programa Marc Pots comprovar de manera gratuïta d'Actuacions per a la Minoració de la Contaminació Acústica: el nivell sonor de la teva motocicleta • CONTROL SISTEMÀTIC DEL SOROLL DELS VEHICLES. o ciclomotor en qualsevol de les • DISMINUCIÓ PROGRESSIVA DELS CARRILS DE estacions mòbils de control que CIRCULACIÓ. l'Ajuntament de Barcelona té • PAVIMENTACIÓ SONOREDUCTORA DE CARRERS AMB repartides per la ciutat. MATERIALS POROSOS. • CONSTRUCCIÓ DE BARRERES ACÚSTIQUES. Informa-te’n al 932 914 015 • PLANTACIÓ D'ARBRAT. o a la web • COBERTURA DE VIES PÚBLIQUES. www.bcn.es/mediambient • REGULACIÓ DELS SEMÀFORS. • ADOPCIÓ DE VEHICLES ELÈCTRICS PER ALS SERVEIS MUNICIPALS. • REDUCCIÓ DEL SOROLL CAUSAT PER LA RECOLLIDA D'ESCOMBRARIES. nocives, com a conseqüència dels trucatges. Bona part d'aquestes • PROMOCIÓ DE ZONES DE VIANANTS. alteracions es fan al tub d'escapament, • FOMENT DEL TRANSPORT PÚBLIC. retallant-lo, foradant-lo o eliminant-ne parts del seu interior. • GENERALITZACIÓ DEL CARRIL BICI. • LIMITACIÓ DE L'ÚS DE SIRENES I ALARMES. • EXIGÈNCIA D'ESTUDIS ACÚSTICS PREVI A LA CONCESSIÓ Entre tots, reduïm el soroll a DE LLICÈNCIES D'ACTIVITAT. la ciutat L'Ajuntament de Barcelona és pioner en la realització de mapes sònics per conèixer a fons la problemàtica del soroll. El soroll, expressat en deci- Aquesta eina permet als responsables bels (dBA), dóna una mesura que s'ajusta al comportament de l'oïda humana davant la freqüència del so. S'obté mitjançant una fòrmula logarítmica, raó per la qual el doble de soroll no equival al doble de decibels, sinó que tan sols, a un agument Font: Mapa sònic de de 10 dBA. Barcelona (1997) 20 en moto, mou-te B Nivells sonors i efectes sensorials sobre les persones Sota el pes de la llei Les ordenances municipals prohibeixen compleixen la normativa i que no "utilitzar dispositius que puguin anul·lar demostrin haver superat la ITV l'acció del silenciador, així com circular corresponent. En el cas de ciclomotors, amb vehicles amb silenciador incomplet, els agents immobilitzen els vehicles que inadequat o deteriorat, produint soroll superen els 80 dBA. innecessari". També prohibeixen conduir forçant el motor. La Guàrdia Urbana disposa de cinc patrulles específiques per controlar el soroll dels vehicles i detectar les motocicletes que circulen amb l'escapament lliure. Els agents poden immobilitzar les motos que no Per curar-te en salut, utilitza escapaments homologats No ho dubtis, trucar el tub d'escapament no és la solució per millorar la potència del ciclomotor. Per contra, perdràs seguretat i causaràs greus perjudicis al medi ambient i a la resta de ciutadans, especialment a les persones més sensibles, com els nens i els nadons, la gent gran i els malalts. en moto, mou-te B 21 I tu, què hi pots fer? • CONDUEIX SUAUMENT. • MANTÉN LA TEVA MOTO O EL TEU CICLOMOTOR EN BON ESTAT. • QUAN ADQUIREIXIS UN VEHICLE NOU, ESCULL-NE UN DE POC SOROLLÓS. • COMBINA L'ÚS DE LA MOTO AMB EL TRANSPORT COL·LECTIU, LA BICICLETA O ELS DESPLAÇAMENTS A PEU. • UTILITZA SEMPRE UN TUB D'ESCAPAMENT HOMOLOGAT I POC SOROLLÓS. 22 en moto, mou-te B 10 En moto, ens movem Els motoristes i usuaris de ciclomotors El compromís ciutadà per a la podem col·laborar en la millora de la qualitat de vida a la ciutat i el benestar de sostenibilitat - Agenda 21 tots si respectem els consells següents: Es tracta d’un document consensuat per 1. COMBINEM L'ÚS DE LA MOTOCICLETA AMB ELS més de 100 representants d'entitats DESPLAÇAMENTS A PEU O AMB ALTRES MITJANS DE cíviques i ambientals, empreses, TRANSPORT COL·LECTIU O NO CONTAMINANTS. universitats, grups polítics i institucions, i 2. FEM UN MANTENIMENT PERFECTE, TANT DEL MOTOR tots els ciutadans i ciutadanes que hi han COM DELS PNEUMÀTICS, I SOTMETEM LA MOTOCICLETA volgut aportar les seves idees. A LES PERTINENTS ITV. Millorar la mobilitat i fer del carrer un 3. REBUTGEM MODIFICACIONS O TRUCATGES QUE entorn acollidor és un dels 10 objectius COMPORTIN UN INCREMENT EN LES EMISSIONS DE inclosos en aquest document. D'entre les GASOS I DE SOROLL. línies d'acció proposades per assolir-lo en 4. CONDUÏM RESPONSABLEMENT, RESPECTANT ELS destaquen: SENYALS, ELS SEMÀFORS I ELS LÍMITS DE VELOCITAT, • PACIFICAR EL TRÀNSIT I MILLORAR LA SEGURETAT AMB ELS LLUMS ENCESOS I FENT MANIOBRES SUAUS I VIÀRIA. REFORÇAR EL COMPLIMENT DELS LÍMITS DE PRÈVIAMENT SENYALITZADES, EN BENEFICI DE LA VELOCITAT I EVITAR INFRACCIONS QUE PERTORBIN EL NOSTRA PRÒPIA SEGURETAT. FUNCIONAMENT DE LA CIRCULACIÓ. 5. NO CONDUÏM DESPRÉS DE BEURE BEGUDES • INCREMENTAR LA SUPERFÍCIE I LA QUALITAT DE LA XARXA ALCOHÒLIQUES O CONSUMIR DROGUES. PER A VIANANTS, ELIMINANT OBSTACLES INNECESSARIS I 6. DUGUEM SEMPRE UN CASC HOMOLOGAT DEGUDAMENT ORDENANT L'APARCAMENT DE MOTOS. CORDAT. A MÉS, TINGUEM-NE CURA I RESPECTEM-NE • FOMENTAR LA COMPLICITAT EN L'ÚS DEL CARRER I EL LA VIDA ÚTIL. NO ACCEPTEM MAI PASSATGERS QUE NO RESPECTE ENTRE USUARIS DELS DIFERENTS SISTEMES RESPECTIN L'ÚS DEL CASC. DE TRANSPORT. PROMOURE L'EDUCACIÓ VIÀRIA 7. VALOREM LA SEGURETAT I ELS CRITERIS AMBIENTALS, COM PERMANENT I LA FORMACIÓ PER A LA CONDUCCIÓ EL CONSUM ENERGÈTIC, LES EMISSIONS I EL SOROLL, A RESPONSABLE. L'HORA D'ADQUIRIR UNA NOVA MOTOCICLETA O RECANVIS. • DISMINUIR L'IMPACTE DE LA CIRCULACIÓ SOBRE EL MEDI 8. RESPECTEM ELS ALTRES CONDUCTORS I, MOLT AMBIENT. INCENTIVAR, AMB LES ORDENANCES FISCALS, ESPECIALMENT, ELS VIANANTS I CICLISTES. L'ÚS DE CARBURANTS POC CONTAMINANTS I RENOVABLES (VEHICLES ELECTROSOLARS, BIOFUELS, HÍBRIDS, ETC.) I 9. NO CIRCULEM SOBRE LES VORERES NI OCUPEM ELS PROGRESSAR EN L'ADOPCIÓ DE MESURES PER DISMINUIR CARRILS BICI. EL SOROLL DEL TRÀNSIT, ESPECIALMENT EN LES 10. APARQUEM EN ELS ESPAIS RESERVATS PER A CICLOMOTORS I MOTOCICLETES. MOTOCICLETES. SI AIXÒ NO ÉS POSSIBLE I LES VORERES HO • IMPULSAR UN CANVI CULTURAL EN RELACIÓ AMB L'ÚS I PERMETEN, UTILITZEM-LES RESPECTANT LES NORMES ABÚS DEL VEHICLE PRIVAT. D'APARCAMENT. en moto, mou-te B 23 24 en moto, mou-te B 11 Opcions per a una mobilitat sostenible Tot i que, en relació al cotxe, la moto Metro, Ferrocarrils de la Generalitat i millora els paràmetres ambientals en Tren de rodalies (Renfe) quant a l’ocupació de l’espai, Cada any creix la xarxa de transports l'esgotament dels combustibles fòssils i el subterranis estenent-se per tots els barris. deteriorament del medi ambient fan que Es tracta, sens dubte, de la millor opció els motors de combustió tradicionals per a les distàncies mitjanes i llargues. tinguin els dies comptats. De fet, fa temps que els investigadors treballen amb 11 línies / 120 km de xarxa / 134 estacions combustibles alternatius produïts a partir Autobús d'olis vegetals i en altres fonts energètiques inesgotables i netes. Diürns, nocturns, autobusos de barri i companyies privades conformen una El futur de la mobilitat passa, doncs, per extensa oferta d'autobusos, molt apropiada promoure els desplaçaments a peu i en per als curts i mitjans desplaçaments. bicicleta i per la incorporació de nous vehicles i estratègies de mobilitat eficients 103 línies / 880 km de línies / 93 km de i respectuoses amb l'entorn. carril bus / 930 autobusos Bicicleta En distàncies de fins a 8 km, la bicicleta és Quina és la teva opció? un mitjà ideal, ràpid, econòmic i sostenible. A més, el relleu de la part baixa Actualment els habitants i els visitants de de la ciutat ofereix un espai immillorable. Barcelona no tenim excusa per no deixar 110 km de carrils bici, el 2003 / 220 km el cotxe, ja que podem optar entre un bon previstos pel 2010 grapat de mitjans de transport perquè cadascú trobi, en cada cas, el que més Moto s'adapta a les seves necessitats. La moto aporta l'agilitat, la llibertat de Barcelona a peu moviments i la rapidesa que, sovint, ens reclama la vida a la ciutat. En distàncies Barcelona convida a caminar. Per a les mitges i llargues arriba abans que ningú. distàncies inferiors a 3 km és el millor mitjà. En termes econòmics i de sostenibilitat, 12.000 places d'aparcament de carrer tampoc té competidors. El creixent nombre Car-sharing de carrers peatonals i semipeatonals són un atractiu més per anar a peu. Compartir un parc de cotxes és una bona manera de disposar racionalment 4.391 carrers / 1.293 km de carrers / 400 d'aquests vehicles, reduint bona part dels carrers peatonals o semipeatonals impactes que ocasiona el seu ús indiscriminat sobre la ciutat. 1 associació de car-sharing en moto, mou-te B 25 Quin mitjà de transport respon millor a les teves necessitats? 26 en moto mou-te B 12 Per saber-ne més ... Ajuntament de Barcelona Tel. 902 307 307 Telèfon d'informació: 010 (preu de la trucada webmaster@racc.es 0.55 euros/3 minuts) www.racc.es www.bcn.es Reial Moto Club de Catalunya Centre de Recursos Barcelona Sostenible Muntaner, 492 c/ Nil Fabra, 20 baixos Tel. 932 019 598 / 934 140 475. Tel. 93 237 47 43 Trèbol Missatgers recursos@mail.bcn.es Trèvol Cooperativa www.bcn.es/agenda21/crbs C/ Antonio Ricardos, 14 baixos associacions i entitats 08027 Barcelona Tel. 93-498 80 70 Assistencial Club de Conductors de Catalunya www.trevol.com Tel. 934 534 005 Provença, 173 fonts d'informació www.assistencialclub.com Consell Municipal de Medi Ambient i Associació de Defensa del Motociclista Sosenibilitat. Compromís ciutadà per a la www.sialamoto.org sostenibilitat. Agenda 21 BCN. Ajuntament de Barcelona, 2002. Federació Provincial d'Autoescoles de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 184 Institut Municipal de Salut Pública i Sector Via Tel. 932 989 990 Pública de Barcelona Accidents i lesions de trànsit en usuaris de vehicles de dues rodes a Barcelona Gremi de Missatgeria de Catalunya 2000. Ajuntament de Barcelona, 2001. Antonio Ricardos, 14 Tel. 934 080 352 Pacte per la Mobilitat. Sector Via Pública. Ajuntament www.missatgeria.org de Barcelona, Documents i Estadístiques Gremi Provincial de Tallers de Reparació París, A; Franquesa, T. (coordinació). La mobilitat d'Automòbils de Barcelona sostenible. Guies d'educació ambiental, núm. 3. Pl. Doctor Letamendi, 37, 6è Ajuntament de Barcelona, 2000. Tel. 934 516 667 París, A; Asina, R; Hevia, A. Menys soroll, millor. PAT, Prevenció d'Accidents de Trànsit Guies d'educació ambiental, núm. 8. Ajuntament Rbla. Catalunya, 29, 4t de Barcelona, 2002. Tel. 933 013 778 VVAA. Motorcycle noise: the curious silence. www.pat-apat.org International Motorcycle Manufacturers Associa- Penya motorista de Barcelona tion (IMMA), 1996. Travessera de les Corts, 63 VVAA. Solving de Urban Transport Dilemma: Tel. 933 307 822 / 933 308 666 Powered-Two-Wheelers a practical alternative. Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) Association des Constructeurs de Motocycles Av. Diagonal, 687 GEIE (ACEM), 2000. Edita: © Ajuntament de Barcelona Sector de Manteniment i Serveis Direcció d’Educació Ambiental i Participació Continguts, redacció i disseny gràfic: TALP comunicació Coordinació: Lucas Martínez, Txema Castiella Col·laboració: Anna Ferrer (Pla Municipal de Seguretat Viària) Pla de Minoració del Soroll Pere Casas (Associació de Defensa del Motociclista) Fotografies i il·lustracions: TALP comunicació Per a més informació: Centre de Recursos Barcelona Sostenible C/ Nil i Fabra, 20, baixos 08012 Barcelona Tel. 932 374 743 / Fax. 932 370 894 recursos@mail.bcn.es www.bcn.es/agenda21 Amb la col·laboració de: IMPRÈS EN PAPER 100% RECICLAT