Presentació 3 La ciutat, un espai de convivència 4 Hereus dels antics El repartiment de l’espai urbà Una solució que esdevé un problema 6 El dret a tenir cotxe... i a no tenir-ne Un dispendi d’energia i temps Els impactes sobre l’ambient urbà Per un repartiment equitatiu de l’espai Els efectes sobre la seguretat viària Com ens movem per Barcelona? 12 Una minoria que no ho sembla Una ciutat metropolitana Sense cotxe, també 14 El transport públic, una bona idea A peu, a tot arreu Rodes sense fums L’ús racional del cotxe 22 Tenir-ne o no tenir-ne, de cotxe? Els usos alternatius del cotxe Les bones pràctiques del ciutadà-conductor Què en fem del cotxe vell? Noves tecnologies, noves energies La participació ciutadana 27 El Pacte per la Mobilitat “A ciutat, sense el meu cotxe” La mobilitat sostenible, a la xarxa 30 Si voleu més informació… 32 2 La mobilitat sostenible Presentació L a mobilitat és un dret social que cal pre- suposa una enorme despesa energètica, poc servar i garantir. Cada dia es produeixen compatible amb els objectius de defensa del a la ciutat de Barcelona més de quatre medi ambient i d’ús racional dels recursos milions de desplaçaments interns. Moure’s naturals. Però, a més, el cotxe ocupa una per la ciutat, ja sigui per anar a l’escola, a la gran part de l’espai urbà que ha de ser retor- feina, al parc o al cinema és una de les acti- nat, progressivament, als vianants. La política vitats pròpies de l’espai urbà. Però les municipal va dirigida cada vegada més a maneres de fer-ho hauran d’anar canviant si aquests objectius: recuperar espai urbà — volem garantir el dret a la mobilitat. carrers per a vianants, voreres més amples, carril-bus i carril-bici— per gaudir de la El cotxe té, avui, un protagonisme despro- ciutat, tot desplaçant-se amb seguretat i amb porcionat a la ciutat. Cada dia hi ha més economia de temps i energia. cotxes però això no vol dir que aquest sigui el mitjà de desplaçament més idoni per la Les administracions públiques tenim una ciutat. De fet, la mobilitat a les grans i mit- responsabilitat evident a l’hora de promoure janes ciutats europees s’ajustarà cada vegada aquest canvi social i cultural. Però els canvis més a criteris de sostenibilitat: més i millor d’hàbits que suposa avançar cap a la mobili- transport públic, desplaçaments a peu o en tat sostenible es basen també en el conjunt bicicleta.Tots aquests mitjans tenen en comú de decisions individuals que tots prenem característiques tan importants com una quotidianament.Aquesta segona edició de la menor ocupació de l’espai públic, una Guia de la Mobilitat Sostenible pretén ofe- menor contaminació atmosfèrica i acústica i rir informació, dades i consells que ens aju- un estil de vida més saludable. din a reflexionar sobre les nostres pautes de mobilitat. I a canviar-les progressivament, a El trànsit és la primera causa de contami- favor d’una ciutat més saludable, més segura nació acústica i atmosfèrica de la ciutat i i més sostenible. Imma Mayol Carme San Miguel Presidenta Comissió Sostenibilitat i Presidenta Comissió de Ecologia Urbana Seguretat i Mobilitat La mobilitat sostenible 3 La ciutat, un espai de convivència Hereus dels antics La ciutat és un espai de relació i convi- És, precisament, aquest model de ciutat vència per als humans, un espai privile- compacta, diversa i mixta, en la que tot giat per a la creativitat i la innovació. és a l’abast i on no cal fer llargs despla- L’essència de les ciutats és el contacte, çaments per a obtenir qualsevol produc- l’intercanvi, la comunicació entre les te o servei que hom pugui necessitar, el persones que l’habiten. que ha caracteritzat des de sempre les ciu- tats mediterrànies com Barcelona. Les ciutats s’han constituït des d’antic com un dels motors del desenvolupa- Els carrers, llocs de trobada per fer pos- ment social, cultural i econòmic de totes sible la interacció entre els ciutadans, les civilitzacions. El comerç, l’habitatge, s’han anat transformant en una extensa i el lleure, la política, l’educació, totes les complexa xarxa viària que té com a activitats han tingut cabuda en uns pocs objectiu fonamental unir les àrees lúdi- quilòmetres quadrats. ques, residencials o comercials de nova creació. Les distàncies a les grans ciutats han canviat. A peu ja no és tot a l’abast. 4 La mobilitat sostenible El repartiment Com es reparteix l’espai de l’espai urbà dels carrers de Barcelona? L’aparició del vehicle a motor i la univer- salització del seu ús ha contribuït defini- Calçades 10.793.300 m2 tivament a la dispersió de les ciutats i la 2 separació dels usos. Voreres 5.656.825 m Com a conseqüència, una part important Mentre que a cada vehicle li corres- 2 dels vianants —és a dir, de les persones pon un espai viari d’uns 12 m , cada 2 que fan camí per una via, que som tots— ciutadà disposa d’uns 4 m de vorera. hem esdevingut progressivament també conductors. Les ciutats s’han omplert de Nombre de carrers 4.391 cotxes, motocicletes i altres tipus de vehi- Longitud 1.293 km cles a motor que han transformat tant els nostres hàbits -en donar-nos una capaci- Les rondes no hi estan incloses tat de moviment que abans no teníem-, Font:Ajuntament de Barcelona com el paisatge urbà -en fer-se omnipre- sent arreu on anem o mirem. Així, el lloc on treballem i el lloc on resi- El 22% de la longitud dels carrers dim han tendit a allunyar-se, i els grans de Barcelona absorbeix centres d’oci i de consum s’han el 67% del trànsit. situat a la perifèria de les ciu- tats. Moure´s en vehicle a motor s’ha tornat, doncs, gairebé imprescindible. Si poséssim tot els vehicles matriculats a la ciutat de Barcelona un darrera l’altre la cua arribaria fins a la ciutat de Cadis i tornaria. La mobilitat sostenible 5 Una solució que esdevé un problema El dret a tenir cotxe... i a no tenir-ne Els tipus de vehicles de la ciutat de Qualsevol ciutadà que tingui carnet de Barcelona conduir pot utilitzar el seu cotxe lliure- ment. L’automòbil s’ha convertit en el paradigma de la llibertat. Amb ell, ens diu la publici- tat, podem arribar a tot arreu. Dins del cotxe o damunt la moto ningú no ens molesta, ningú no ens diu què hem de fer. Som propietaris d’uns quants quilograms d’acer en moviment que es desplacen amb les úniques limitacions imposades Turismes 72,7% * No hi estan Motos 16,5% inclosos pel codi de circulació i el sentit comú de Furgonetes i els ciclomotors les persones. camions 9,0% Altres vehicles 1,8% Ara bé, la tinença d’un vehicle comporta el respecte per l’opció que fan altres ciuta- dans de no tenir-ne o de usar-lo si no és L’any 2010 al món hi haurà més cal. Al capdavall, l’estat natural de les per- de 1.000 milions de cotxes. sones és ser vianants, no pas conductors. Un per cada sis habitants! Evolució del nombre d’habitants Relació i de vehicles a Barcelona vehicle/habitant 1.800.000 Habitants 1.600.000 1.400.000 1/1,2 1.200.000 1/1,6 1.000.000 1/2,4 800.000 Vehicles 1/3,1 600.000 400.000 200.000 100.000 1/6,7 Font: 0 1965 197A5juntament 1d9e8 5Barcelona 1995 2005 1965 1975 1985 1995 2005 (estimació) 6 La mobilitat sostenible Un dispendi Consum energètic d’energia i temps per sistema de transport El motor d’explosió és una butxaca fora- dada en termes energètics. La seva efi- Sistema de transport Consum Eficiència ciència, és a dir, l’aprofitament que fa de (MJ/viatger-km)* energètica l’energia calorífica continguda en els Bicicleta 0,06 Molt eficient combustibles fòssils —gasolina, gasoil—, A peu 0,16 Molt eficient no arriba al 30%. Tren de rodalies 0,35 Eficient Autobús urbà 0,58 Eficient Un cotxe amb un sol ocupant representa Ciclomotor 1,00 Poc eficient una despesa energètica entre 15 i 20 Cotxe gasoil/benzina 1,4 - 2,0 l 2,26 - 2,98 Poc eficient vegades superior a la del vianant. La Avió Boeing 727 2,89 Poc eficient quantitat d’energia esmerçada en fabri- Cotxe gasoil/benzina > 2,0 l 3,66 - 4,66 Molt ineficient car-lo és gairebé igual a la que consumi- rà al llarg de tota la seva vida útil. Pes mitjà per persona: 70 kg * MJ=Megajoules D’altra banda, el temps perdut en les con- Anar en bicicleta, a peu o en transport gestions de tràfic representa una pèrdua de públic són les formes més eficients de 2-3% del Producte Interior Brut (PIB) en moure’s. Als antípodes, el cotxe, el més els països de la Unió Europea, a més dels ineficient dels mitjans de transport en costos ambientals i socials associats que l’e- termes energètics. conomia mai no contempla. Distribució del consum energètic a Barcelona Residencial 27,9% Comercial 19,7% Industrial 9,6% Transport 42,8% El transport és el responsable d’entre el 15 i el 20% dels 6.000 milions de tones anuals d’emissions mundials de CO2 procedents de l’activitat humana. La mobilitat sostenible 7 Els impactes La mesura de la pressió sonora sobre l’ambient urbà La utilització de qualsevol vehicle a Nivell en Sensació Sensació Font sonora decibels (dB) Subjectiva Objectiva motor no està exempta d’efectes sobre l’ambient i el paisatge de les ciutats. Avió comercial Quasi enlairant-se, a 100 m 130 intolerable Dolor L’elevat nombre de vehicles circulant Cotxe a 100 km/h 100 Molt sorollós Molèstia greu alhora, els tipus de motors emprats i els Camió arrencant, a 10 m 95 Molt sorollós Molèstia greu carburants que els alimenten generen Motocicleta accelerant 90 Molt sorollós Molèstia greu diversos tipus d’impactes que afecten Carrer trànsit normal 70 Sorollós Molèstia tant la salut de l’ecosistema urbà com la Conversa normal 50 Poc sorollós Plaer de les persones que hi viuen. Brisa suau en fulles d’arbre 15 Silenciós Pau La contaminació atmosfèrica i acústica, l’ús ineficient de l’energia, el consum L’escala decibèlica respon a una expressió d’espai, els embussos, o l’elevada despesa matemàtica logarítmica,Així, la duplicació per al manteniment dels carrers són del soroll no es produeix quan es dobla el nombre de decibels, sinó amb un simple alguns dels aspectes negatius associats a augment de 3 decibels. l’ús de l’automòbil. Per comprovar de manera gratuïta el nivell de soroll que produeix el nostre vehicle podem acudir a les estacions mòbils de control que l’Ajuntament de Barcelona té distribuïdes per diferents punts de la ciutat. A través del telèfon 93.291.40.15, o de la web www.bcn.es, podem obtenir més informació. 8 La mobilitat sostenible Participació del trànsit en les emissions Emissió A A les zones Les emissions dels tubs d’escapament dels vehicles Catalunya urbanes % % a motor generen la meitat de la contaminació CO2 (diòxid de carboni) 37 60 urbana i més d’una quarta part de les emissions CO (monòxid de carboni) 89 100 de gasos d’efecte hiver- NOx (òxids de nitrogen) 50 59 nacle, i afecten la VOC (hidrocarburs volàtils) 30 85 salut de les persones, s SO (diòxid de sobre) 4 10 principalment els 2 PST (partícules sòlides) 16 50 nadons, la gent gran Pb (plom) 90 99 i les persones amb malalties respiratòries. Font: Guillem Massagué, 1997 Com contribuïm al canvi climàtic? Un bon exercici per a avaluar com contribuïm a la contaminació local i global del planeta consisteix en quantificar el nostre nivell de pro- ducció de gasos contaminants, i més concretament de diòxid de carboni o CO2.Aquest compost, si bé no és tòxic per a les persones, quan incre- menta la seva concentració a l’atmos- fera potencia l’efecte hivernacle, és a dir, l’augment de la temperatura mitja- na del planeta.Al llarg de la seva vida útil (uns 150.000 km aproximadament), un automòbil emet unes 15 tones de CO2. Si considerem que per cada litre de gasolina consumida generem uns 2,6 kg de CO2, només Per a complir els cal que estimem els litres consumits al llarg d’un compromisos de Kyoto any per a conèixer la nostra aportació d’emissió. caldrà reduïr les emissions Fent aquest càlcul al llarg d’uns mesos o d’uns de CO2 procedents del anys, podrem determinar en quina mesura con- trànsit, ja que és un dels tribuïm a l’efecte hivernacle. principals causants del canvi climàtic. La mobilitat sostenible 9 Per un repartiment equitatiu de l’espai Les vies de circulació i els aparcaments són grans consumidors d’espai a les ciutats. Nombre aproximat de persones que poden creuar un espai La mobilitat dels vianants pels carrers de 3,5 m d’amplada durant sovint es veu també limitada per la pre- 1 hora per la ciutat sència constant de cotxes aparcats al cos- tat o, fins i tot, al damunt de les voreres. Aquesta dificultat per moure’s es veu agreujada encara més en el cas d’aquelles En cotxe 2.000 persones amb mobilitat reduïda. En autobús 9.000 Barcelona té censades 67.000 persones En bicicleta 14.000 amb algun tipus de disminució, i 312.000 persones de més de 65 anys. A peu 19.000 Cal, doncs, un repartiment més equitatiu En tren 22.000 de l’espai que doni prioritat sempre al vianant. Quatre cotxes aturats ocupen una mitjana de 16 m2 de calçada (en moviment molt més ja que han de deixar un espai de seguretat entre vehicle i vehicle). Si fem sortir els seus con- ductors i els posem un al costat de l’altre, l’espai que ocuparan s’haurà reduït fins a uns 2 m2, un 12%! 10 La mobilitat sostenible Els efectes sobre Tipus de vehicles la seguretat viària implicats en els accidents Un dels principals indicadors que mesu- ra la seguretat de les ciutats és el que fa referència a la seguretat viària. La manca d’atenció i la desobediència dels semà- fors són les causes principals d’accidents. En el cas dels atropellaments, quan la responsabilitat és del vianant, els acci- dents es produeixen per creuar fora del pas i per desobeir el semàfor. Quan la responsabilitat és del conductor, els acci- dents es produeixen per no respectar el pas de vianants. Cal tenir en compte que en els xocs entre vianants i vehicles que Turismes 50,1% Ciclomotors 18,0% Bicicletes 0,8% circulen a uns 60 km/h, moren el 95% Motos 14,1% Altres vehicles 16,9% dels vianants. Les motocicletes i els ciclomotors, tot i A la ciutat de Barcelona (incloses les representar només el 15% del trànsit de rondes) l’any 2000 es van produir un les ciutats, estan implicats en el 32% dels total de 12.917 accidents, en els que hi accidents. van haver 14.800 ferits i 52 morts. Tipus d’accidents Els accidents de trànsit ocasio- nen a l’any unes 800.000 morts directes. La suma de petits Col·lisió 69% desastres individuals, però, no Atropellament 15% Caigudes-motos 5% Xoc amb un obstacle fix 7% Altres 4% impressionen tant com els grans desastres col·lectius. La mobilitat sostenible 11 Com ens movem per Barcelona? Una minoria que no ho sembla Oi que de vegades fa l’efecte que tots en moguem en transport privat? I és que els vehicles es deixen veure i es fan sentir amb molta més intensitat pels carrers de la ciutat que no pas els ciclistes, els via- nants o els usuaris del transport públic. Si parem esment en el nombre habitual d’ocupants dels vehicles ens adonarem, de tota manera, que acostumen a anar-hi El transport de les mercaderies només una o dues persones. La resta és espai buit que, això no obstant, ocupa Del total de desplaçaments en vehi- molt d’espai urbà. cle privat, un 18%, aproximada- ment, correspon a vehicles comer- Només una quarta part dels ciutadans de cials. Això equival a uns 420.000 Barcelona utilitzem el vehicle privat com desplaçaments en un dia laborable a mitjà de transport habitual. La resta, (any 2000). La distribució urbana de anem en transport públic, a peu, en bici- mercaderies és una de les causes més cleta o, senzillament, no ens movem. És, freqüents de conflicte en la mobili- doncs, una minoria la que segresta la tat urbana. màxima quantitat d’espai urbà. Els objectius municipals per a millo- Els joves i els homes adults són els sectors rar el moviment dels vehicles que de la població que majoritàriament fan ús transporten mercaderies són: esten- del cotxe o la moto per a desplaçar-se. Els dre el carril compartit per càrrega i nens, la gent gran, i la major part de les descàrrega; limitar i controlar el dones també es desplacen... però d’unes temps màxim permès per a l’esta- altres maneres. cionament en càrrega i descàrrega; i reservar zones destinades a aquestes Els 45% dels desplaçaments en activitats a les noves actuacions cotxe particular a Barcelona són urbanístiques. fets per no residents. 12 La mobilitat sostenible Una ciutat Distribució dels desplaçaments metropolitana interns i externs en un dia laborable a Barcelona(2000) La realitat de la ciutat de Barcelona no es pot entendre sense integrar-la en el territori metropolità. Barcelona s’ha Desplaçaments convertit en el centre d’una ciutat real interns: de 4 milions d’habitants. 4,2 milions L’opció de moltes persones de desplaçar la seva residència habitual als afores de la ciutat, sovint a llocs de nova implan- tació sense xarxes de transport públic properes, ha fet que el vehicle privat hagi esdevingut el mitjà de transport més utilitzat pels ciutadans que vénen a Barcelona. A peu/en bicicleta 37% Això fa que, a determinades hores del Transport públic 38% dia —les anomenades hores-punta del Vehicle privat 25% matí i la tarda—, les entrades a la ciutat es vegin col·lapsades. Desplaçaments interns/externs: 2 milions A peu/en bicicleta 4% Transport públic 31% Vehicle privat 65% El percentatge de persones que utilitzen el vehicle privat es va reduir l’any 2000 en un 1% amb respecte l’any 1999. Sabíeu que gairebé la meitat de la població Font:Ajuntament de Barcelona no té carnet de conduir? La mobilitat sostenible 13 Sense cotxe, també El transport públic, una bona idea El transport col·lectiu és a l’abast de tothom. Tant si l’utilitzem Amb un sol bitllet... com si no, un munt de vehicles i d’unitats de tren circulen per la La Integració Tarifària del superfície i per sota terra unint Transport Públic, aprovada l’any els carrers, els barris i les ciutats talment 2000 per totes les administracions i com si es tractés d’una teranyina. empreses de transport de l’Àrea Metropolitana, ha estat una de les Barcelona i la seva àrea d’influència fites més importants per a la posada compta amb un ampli servei d’autobu- en funcionament d’un veritable sos, metro, trens de rodalies, ferrocarrils i servei de transport públic metropo- taxis. Amb ells podem anar a qualsevol lità. Mitjançant la integració tarifà- lloc. ria s’eliminen els dobles pagaments en l’ús dels mitjans de transport Fins i tot fer turisme. Només cal que públic i les possibles combinacions prenguem una guia de la ciutat, una entre ells. cambra fotogràfica, imaginem que estem de vacances i pugem a un transport turístic.Tindrem més d’una sorpresa! Nombre de viatges realitzats en transport públic (milions de viatges) Transport 1990 2000 Metro 280 294 Autobús 203 203 Renfe 45 61 Ferrocarrils de la Generalitat 53 95 581 653 14 La mobilitat sostenible Transports Metropolitans de Barcelona ha assolit la certificació ambiental ISO 14001 dels autobusos en servei, és a dir, des que surten de les cotxeres fins que hi tornen a entrar.Aquest projecte conegut com Autobusos a la via públi- ca abasta el conjunt d’autobusos en circulació i les flotes auxiliars. El procés de documentació ha suposat una fase prèvia de recollida de dades referents tant a l’actual estat de la gestió ambiental de la flota d’autobusos com les referents a la legislació aplicable. Per aquest darrer requisit s’han recollit les 15 norma- tives vigents en el conjunt de municipis de l’àrea servida per TMB. El transport públic de Barcelona L’espai urbà que ocupen els vianants i el transport públic és unes 100 vegades inferior al que Ferrocarril metropolità utilitzen els automòbils i les 5 línies, 111 estacions, seves places d’aparcament. 81 km de línies. Per cada viatger transportat, Ferrocarrils de la Generalitat l’autobús necessita només el 5% de l’espai utilitzat pel cotxe. 2 línies, 13 estacions, 7 km de línies. Autobús: 89 línies (77 l’any 1997), 784 km, 2.079 parades, 76 km de carril bus, 865 unitats. Taxi: 10.506 vehicles. Tren de rodalies: 4 línies. Font:Ajuntament de Barcelona La mobilitat sostenible 15 A peu, a tot arreu Els beneficis de caminar El tret més característic dels Contribueix a millorar humans és la seva capacitat de des- la condició física. plaçar-se sobre les dues extremi- tats inferiors; o sigui, de caminar. És una activitat fàcil de fer. Anar a peu és, doncs, un fet natu- El risc de lesions és molt baix. ral, una activitat saludable, educativa i sostenible. Es pot practicar en qualsevol moment del dia i en qualsevol època de l’any. Caminar permet, alhora que fem exerci- No es necessita material esportiu ci, gaudir del patrimoni arquitectònic i complementari; només calçat artístic de la ciutat, de la complexitat de confortable. la trama urbana, o de la diversitat botà- No calen instal·lacions específiques. nica i faunística dels parcs i jardins. Permet conèixer millor la ciutat. Afavoreix les relacions socials i la convivència. Voreres més amples És una alternativa al transport en automòbil. L’Ajuntament de Barcelona està ampliant les voreres destinades als Afavoreix l’estalvi energètic i evita la contaminació. vianants. L’objectiu és que, sempre que sigui possible, la vorera tingui una amplada no inferior als 3 metres i que, alhora, entre un 35 i un 40% de l’espai total del carrer estigui destinat als vianants. Un exemple d’actua- ció és el carrer Aragó, veritable autopista urba- na per la que hi circulaven una mitjana de 100.000 vehicles al dia. Des del 1992 les voreres s’han anat ampliant dels 3,8 metres que tenien fa uns anys al 6 metres actuals. 16 La mobilitat sostenible sones grans i les persones La Carta Europea dels drets dels via- - els nens, les per esperar que nants, aprovada pel Parlament Europeu l’any amb discapacitat tenen el dret d’ ió i signada per l’Ajuntament de la ciutat constitueixi un lloc de socialitzac 1988 i no d’agreujament de la seva situació de Barcelona, diu el següent: feblesa. - el vianant té dret a viure en un entorn sa i a - el vianant té dret, d’una part, a zones urba- gaudir en tota llibertat de l’espai públic dins les clusivament reservades i condicions de seguretat que requereix la seva nes que li siguin ex que s’integrin d’una forma coherent dins de salut física i psíquica. l’organització general de la ciutat; d’altra part, - el vianant té dret a viure en centres urbans s, té dret a una xarxa coherent d’itineraris curt o en pobles urbanitzats a la mesura dels lògics i segurs. humans i no pas del cotxe. Prioritat per als escolars Des de 1998, el Fòrum Cívic de la Sagrada Família, que aplega l’adminis- tració municipal i els agents socials del barri, està duent a terme un conjunt d’actuacions per millorar la qualitat ambiental de la zona i avançar cap a un model de districte i de ciutat més sos- nova regulació semafòrica; s’ha prohi- tenible. Per iniciativa de l’Associació de bit l’estacionament de motocicletes; Veïns, el Camí Escolar de l’Escola s’han apropat els contenidors de reco- Tabor és una de les accions destinades llida selectiva a l’escola; i s’ha convertit a fer de la via pública un espai de en peatonal el passatge Vilaret. socialització, i donar prioritat a la mobilitat dels vianants, la circulació de bicicletes i l’ús del transport públic. Què poden fer els ciutadans: Diversos trams dels carrers Provença, • Cedir el pas als nens i les nenes. Mallorca,Cartagena i el passatge Vilaret • Respectar les senyalitzacions. s’han adequat com a via de circulació • Vigilar la sortida dels pàrkings. preferents per als nens de l’escola. S’hi • No aparcar a les voreres. han instal·lat senyalitzacions verticals • Contribuir a la seguretat dels nens de “zona escolar”, senyalitzacions per al i les nenes. vianants i miralls parabòlics a la sortida • Ser voluntari del camí escolar. dels pàrkings; s’ha portat a terme una La mobilitat sostenible 17 Rodes sense fums Els beneficis de la utilització de la bicicleta La bicicleta és un dels esports més saludables que hi ha. Els despla- çaments en bicicleta per ciutat es •Econòmics: menys pressupost considera que són adequats per a familiar per al cotxe, reducció de les distàncies inferiors o iguals als 8 hores perdudes en els embussos. quilòmetres, en els que poden substituir •Per a la salut: l’exercici regular còmodament el vehicle motoritzat. millora la salut de les persones i, de retruc, estalvia costos sanitaris. Ara bé, si no volem anar en bicicleta, •Ambientals: estalvi de recursos tenim altres opcions com els patins, el energètics no renovables, reducció patinet o l’skate. Les cames ens poden dels impactes locals i globals per la portar, doncs, amb l’ajut d’unes quantes no utilització del vehicle a motor. rodes, a qualsevol lloc. No cal que hi afe- •Socials: democratització de la gim fums; només el casc... per si de cas. mobilitat, major autonomia i accessi- bilitat a tots els serveis per part de tots els grups d’edat. La distància recorreguda cada any en bicicleta a la Unió Europea és del 70 bilions de quilòme- tres. Al capdavant hi ha els Països Baixos, amb una mitjana de 1.020 de km per habitant i any, mentre que a Espanya, la mitjana és només de 24 km. 18 La mobilitat sostenible Barna bici, una guia per als ciclistes urbans L’Ajuntament de Barcelona, en Un cotxe menys… col·laboració amb la Comissió Cívica de la Bicicleta, ha elaborat la Guia de la Bicicleta de Barcelona Durant tot l’any, a diferents zones de Barna bici. la ciutat, s’organitzen recorreguts en bicicleta amb un monitor mecànic i S’hi pot trobar tota la informació un monitor guia. Aquesta opció us necessària per circular amb aquest ofereix una manera diferent de des- mitjà de transport: consells de cobrir la ciutat a través de les rutes seguretat, consell per reparar les en bicicleta, amb diferents parades avaries més comunes, telèfons d’in- per a fer un mos. Durant l’estiu, terès, informació turística, infor- s’organitzen també sortides totes les mació sobre transports públics, nits.També hi ha la possibilitat de principals actes populars i proves fer recorreguts en patins. ciclistes internacionals, adreces de col·lectius ciclistes, botigues espe- cialitzades i un mapa de la xarxa de carril bici de Barcelona. Taula comparativa de les velocitats de viatge al medi urbà minuts 35 30 25 20 15 10 5 0 km 0 1 2 3 4 5 6 7 8 Per ciutat la bicicleta és un mitjà de transport tan ràpid com el cotxe (temps calculat de porta a porta) La mobilitat sostenible 19 Xarxa de carril-bus: Carrers per a vianants: 76 km 415 La superfície amb prioritat per a via- nants a Barcelona és de 130,5 hectà- rees. El 47% es troba a Ciutat Vella; el 15% a Nou Barris i l’11% a Gràcia. Distàncies màximes de la ciutat de Barcelona Collserola-Port: 8 km 20 La mobilitat sostenible Montjuïc-Besòs: 9 km Xarxa de carril-bici: Places d’aparcament per 110 km a bicicletes: 2.225 A Barcelona hi ha 202.000 bicicletes, de les quals un 15% s’utilitzen sempre o en dia feiner. Això equival a 29.500 usuaris. Distàncies màximes de la ciutat de Barcelona Collserola-Port: 8 km La mobilitat sostenible 21 Montjuïc-Besòs: 9 km L’ús racional del cotxe Tenir-ne o no tenir-ne, de cotxe? El preu de tenir cotxe L’ús innecessari del cotxe, encara que la conducció sigui la correcta, pot arribar a Despeses a tenir en compte: ser una font de molèsties per a la resta de ciutadans degut al nombre elevat de vehi- Obtenció i renovació del carnet de cles que es concentren en alguns pocs conduir carrers de la ciutat. + cost d’adquisició + impost de matriculació La utilització racional del vehicle a + assegurança anual motor comença, doncs, per preguntar- + impost de circulació nos quin ús en farem, quina quantitat de + carburant (euros/100 km) quilòmetres recorrerem cada any i quin + revisió anual i ITV cost volem assumir. Potser arribarem a la + recanvi de peces i pneumàtics conclusió, fins i tot, que no ens cal, de + plaça d’aparcament (si el deixem tenir-ne. al carrer hem de tenir present que el cost és assumit per la col·lectivitat). Cal afegir a aquesta llista altres despe- ses que no repercuteixen directament en la nostra butxaca però que tenen un impacte ambiental i social: la con- gestió, el soroll i el malversament energètic; les inversions per al mante- niment de les vies; l’ocupació de l’espai; l’accidentalitat; la contamina- ció ambiental local i global; els resi- dus generats pels vehicles vells; i les malalties produïdes pel soroll i la El 75% dels contaminació. desplaçaments urbans els fan Vejam què en surt de la suma... vehicles amb una sola persona! 22 La mobilitat sostenible Els usos alternatius del cotxe En alguns països euro- Les dificultats de mobilitat a les grans ciu- peus s’han tat han fet que hagin guanyat pes les creat també motocicletes i una nova generació de xarxes d’au- cotxes de mides reduïdes que es mouen tomòbils de amb molta més facilitat per la ciutat que lloguer com- els vehicles convencionals. partits que permeten fer Ara bé, no cal canviar de cotxe, tenir-ne més rendible dos o comprar una moto per contribuir a la seva utilit- la millora de la mobilitat. Com que cada zació així vehicle té capacitat per dur tres o quatre com reduir els ocupants apart del conductor, el poder costos econò- compartir amb altres persones que facin un mics i els impactes ambientals. Són els recorregut semblant al nostre. És el sistema cotxes compartits o car-sharing. Els qui anomenat carpooling, amb el que ens utilitzen aquest sistema disposen d’un tar- podrem estalviar uns quants diners i redui- geta que obre les caselles on hi ha les rem l’emissió de gasos contaminants. claus dels cotxes aparcats a la ciutat. La velocitat mitjana a les grans ciutats en hores puntes pot arribar a ser inferior als 15 km/h. En els darrers 20 anys la velocitat del trànsit a les ciutats s’ha reduït un 10%. Això no obs- tant, als anuncis de cotxes mai no hi ha cap embús de trànsit. La mobilitat sostenible 23 Les bones pràctiques del ciutadà-conductor El manteniment en bon estat del nostre Si hi afegim unes bones maneres a l’ho- vehicle pot ajudar a estalviar-nos molts ra d’utilitzar el vehicle contribuirem diners en combustible i a reduir el seu també a fer més humà el trànsit. Per impacte ambiental. Cal, doncs, revisar exemple: regularment la pressió dels pneumàtics, el nivell de l’oli, l’estat de la carburació o • Fem servir el vehicle privat només injecció, dels filtres, de les bugies, dels tubs quan realment convingui, d’escapament i dels altres elements que • conduïm pacíficament, influeixen directament en el comporta- • canviem de marxa sense accelerades, ment energètic i la seguretat del vehicle. • apaguem el motor en les estones llargues d’aturada, • respectem els límits de velocitat, El respecte a les ordenances • no envaïm l’espai dels vianants, • no fem servir el clàxon excepte quan Les ordenances regulen el funciona- sigui d’extrema necessitat, ment d’una ciutat a l’objecte de • respectem tots els senyals. garantir la seva habitabilitat. La major part de les ordenances no són altra cosa que l’aplicació del sentit comú mitjançant normes que volen evitar que les infraccions realitzades per col·lectius minoritaris degradin pro- gressivament la ciutat i la convivència de les persones que l’habiten. En el cas de la mobilitat, les infrac- cions encara tenen més ressò que en altres casos ja que els efectes que com- porten són molt més evidents. Un vehicle que fa cas omís d’un senyal de trànsit o d’un semàfor pot provocar un xoc. Un cotxe o una motocicleta aparcats totalment o parcial damunt la vorera no permeten la circulació fluï- da dels vianants i, fins i tot, impedei- xen o dificulten el pas de persones amb minusvalies o dels cotxets d’in- fants. Una motocicleta que circula per damunt de la vorera per estalviar-se uns metres pot sorprendre un vianant i causar un accident. 24 La mobilitat sostenible Què en fem Materials emprats en l’automòbil del cotxe vell? (% en pes) Cada any es desvallesten a Europa uns 14 milions de cotxes. Un vehicle a motor consta d’unes 15.000 peces i conté diversos líquids i fluids tòxics. Cada vehicle, quan ha acabat el seu cicle de vida útil, ha de ser desmuntat, buidat de tots els fluids per evitar que contami- nin, fragmentada la seva part metàl·lica i tractats els residus no aprofitables. Sortosament, avui dia els cotxes es fabri- quen amb un elevat percentatge de peces reciclables. Metalls: 71% Tèxtil: 1% Fluids: 2% Productes naturals: 2% Vidre: 3% Cautxú: 5% Plàstics: 11% Altres: 5% Font: Revista Subproductes Una de les estratègies de la indústria de l’automòbil per a la millora de l’eficiència energètica dels vehicles es fonamenta en l’optimització dels motors i dels seus com- ponents mitjançant la introducció de plàstics i altres materials lleugers. Un cotxe abandonat deteriora el paisatge urbà, embruta el medi Aquests materials, al contrari del urbà i ocupa l’espai d’una plaça que pugui semblar, són tan resistents d‘aparcament. Deixar-lo al carrer com els metalls, cosa que ha permès és, doncs, una actitud poc res- aconseguir minves en el consum pectuosa envers la ciutat i la d’entre el 25 i el 40%. Una reducció resta de ciutadans. Si volem des- en el pes d’un vehicle d’uns 80 kg fer-nos del nostre vehicle vell pot comportar un estalvi de com- hem de trucar al 092 o al Servei bustible d’un 5%. d’Atenció i Informació al Ciutadà, el 93.402.35.00 La mobilitat sostenible 25 Noves tecnologies, noves energies Els avenços tecnològics han obert nous Autobusos “més nets” camins en la gestió del trànsit, i en la millora de la seguretat viària i l’eficièn- cia del transport. Sistemes de guiatge a La flota d’autobusos de Barcelona està través de satèl·lit instal·lats en els cotxes incorporant unitats impulsades a gas permetran en un futur proper, per natural que en pocs anys arribaran a exemple, l’estalvi de temps i la reducció ser de 250.Aquests vehicles són més del nombre d’accidents. “nets” que els impulsats a gas-oil degut a què la combustió del gas La utilització de fonts d’energia alterna- natural genera una menor quantitat de tives a la gasolina o al gas-oil està con- compostos contaminants. tribuint també a la reducció de la conta- minació atmosfèrica i acústica de les ciu- La pila d’hidrogen ha estat experi- tats. Els gas natural comprimit, l’electri- mentada també en alguns autobusos. citat, l’hidrogen, els biocarburants o el Aquest sistema funciona generant gas liquat del petroli són algunes de les corrent elèctric a partir de la reacció que ja s’han experimentat amb uns química entre l’hidrogen —que s’obté excel·lents resultats. a partir de l’electròlisi de l’aigua— i l’aire. L’hidrogen està emmagatzemat en uns tancs situats en el sostre dels autobusos. Els vehicles impulsats amb Endolla el cotxe! aquest sistema consumeixen uns 40 metres cúbics d’hidrogen per fer uns Actualment ja hi ha al mercat cotxes 250 km, més del que habitualment i motos elèctrics que ofereixen grans recorre un autobús urbà en un dia. avantatges amb respecte als vehicles de combustió. Una innovació tecno- lògica ha consistit en construir vehi- cles amb un sistema mixt de propul- sió elèctrica i gasolina (els vehicles híbrids), cosa que incrementa en fins a un 50% l’eficiència del cotxe. 26 La mobilitat sostenible La participació ciutadana El Pacte per la Mobilitat A totes les ciutats del món s’estudien mesures per a resoldre el problema de la mobilitat. La solució al problema de la mobilitat urbana no es pot entendre, però, sense la participació de les perso- nes i les entitats. La capacitat de mantenir una ciutat habitable no està només en mans de l’administració municipal, sinó també en mans de la ciutadania. Són les per- sones, al cap i a la fí, les que fan ús de la xarxa viària. Bona prova de la impli- cació de les persones i de les entitats en el camí per a trobar solucions als pro- blemes de la mobilitat urbana és el Pacte per la Mobilitat de la ciutat de Barcelona. El pacte és el resultat de la participa- ció, de la voluntat d’escoltar i fer-se sentir dels membres del Consell de Circulació de Barcelona, creat el 1983 per a debatre sobre la mobilitat a la ciutat. El 74% dels barcelonins es definei- xen com a vianants o com a "més vianants que conductors". L’espai guanyat per als vianants des de l’any 1996 a Barcelona ha estat e 400.000 m2. La mobilitat sostenible 27 Els objectius del Pacte per la Mobilitat ✓ 1. Aconseguir un transport col·lec- tiu de qualitat i integrat. Les 28 entitats ciutadanes i l’Ajuntament ✓ 2. Mantenir les velocitats de reco- de Barcelona que han subscrit el Pacte per rregut, i millorar la velocitat del la Mobilitat de la ciutat de Barcelona han transport públic de superfície. consensuat els següents criteris bàsics: ✓ 3.Augmentar la superfície i qualitat de la xarxa viària dedicada als via- • El principi de sostenibilitat és la base nants. del pacte. Cal assegurar, avui i en el ✓ 4. Augmentar el nombre de places futur, una mobilitat que resti agressivi- d’aparcament i millorar-ne la quali- tat a l’entorn i a la ciutadania, i que tat. incrementi la planificació, eficiència, ✓ 5. Millorar la informació i la for- estalvi de recursos i respecte al medi mació de la ciutadania, i la senyalit- ambient. zació de la via pública. ✓ 6. Aconseguir una normativa legal • Cal establir mecanismes per defensar el adequada a la mobilitat de la ciutat dret a la mobilitat de tothom. de Barcelona. ✓ 7. Millorar la seguretat viària i el • S’ha de garantir la qualitat de vida de respecte entre els usuaris i usuàries tots els ciutadans i ciutadanes. dels diferents modes de transport. ✓ 8. Promoure l’ús de carburants • Convé fomentar un canvi d’actituds de menys contaminants i el control de les administracions i dels ciutadans i la contaminació i el soroll causats ciutanades, amb sistemes que garantei- pel trànsit. xin la seguretat i la disciplina viària. ✓ 9. Fomentar l’ús de la bicicleta com a mode habitual de transport. • S’han de planificar les noves actuacions ✓ 10. Aconseguir una distribució urbanístiques segons les necessitats de urbana de mercaderies i productes mobilitat que generaran. àgil i ordenada. 28 La mobilitat sostenible “A ciutat, sense el meu cotxe” La congestió i la contaminació no són un problema només de la ciutat de Barcelona. Totes les urbs del món han crescut ràpidament en els últims decennis i han estat envaïdes pel soroll, la contami- nació i els embussos que la utilització inadequada del vehicle privat a motor ocasiona. Això ha fet que les autoritats municipals de ciutats europees hagin près en els últims anys mesures per a prohibir o res- tringir l’accés del vehicle privat als prin- cipals carrers del centre. En alguns casos s’ha aconseguit reduir fins al 60% el tràn- sit i s’ha millorat l’eficiència i la puntua- litat del transport públic. En aquesta línia, el 22 de setembre de l’any 1998, 35 ciutats franceses van orga- nitzar amb un gran èxit la primera jor- nada europea “A ciutat, sense el meu La jornada “A ciutat, sense el meu cotxe” és un cotxe”. Aquest dia ha quedat instituït dia en què es fa visible la voluntat de tota la ciutadania de millorar la mobilitat urbana. Ara definitivament com el dia europeu sense bé, també la resta de l’any tenim el compromís cotxes, durant el qual les ciutats europe- col·lectiu de trobar la manera de desplaçar-nos es que hi participen limiten el trànsit en en un temps i cost raonables sense degradar l’entorn i minimitzant els efectes negatius determinats carrers i ofereixen als ciuta- sobre la qualitat de vida de les persones. dans la possibilitat de descobrir altres mitjans de transport. La major part dels desplaçaments per ciutat són inferiors als 2,5 quilòmetres. Anar a peu pot subs- tituir perfectament la utilització del vehicle a motor. Com que la velocitat mitjana de desplaçament a peu és de 5 km/h, en uns 10 minuts es poden recórrer aproxi- madament 800 m. La mobilitat sostenible 29 La mobilitat sostenible, a la xarxa Les tecnologies de la informació ofe- A la web de l’Ajuntament de Barcelona reixen la possibilitat de realitzar des de www.bcn.es/infotransit hi tro- casa algunes de les activitats que van ínti- bareu on-line totes aquestes dades que us mament lligades a la mobilitat. Estudiar, poden facilitar la mobilitat per la ciutat. treballar o anar de compres podem fer-ho des de casa tot connectant-nos a través de l’ordinador. La web del transport públic Aquestes tecnologies ens donen també la possibilitat de consultar tot tipus d’infor- Hi podem trobar les millors opcions per mació sobre l’estat del trànsit, dels trans- a desplaçar-nos en transport públic. ports públics, de les actuacions que es rea- Només cal que accedim al servei escrivim litzen a la via pública i, fins i tot, de la quin és el nostre punt de partida i a on situació dels aparcaments. volem anar. La web del vianant El 22 de setembre del 2001, coincidint amb la jornada “A ciutat, sense el meu cotxe”, l’Ajuntament de Barcelona va estrenar una pàgina web dedi- cada a tots aquells ciutadans que es traslladen a peu per la ciutat. És la primera web d’a- questes característiques que es fa al món. 30 La mobilitat sostenible La web del trànsit Proporciona informació en temps real sobre l’estat del trànsit a les vies principals de la ciutat de Barcelona. La informació s’actualitza cada 5 minuts. La web de les obres i els actes Dóna informació sobre les obres i actes cívics que afecten la circulació de vehicles. La web de l’aparcament Informa de la xarxa d’aparcaments de la ciutat i dels itineraris per accedir-hi. La web del ciclista Hi podem trobar el plànol de carrils-bici de la ciutat, i les associacions que fomen- ten el seu ús. La mobilitat sostenible 31 Si voleu més informació… • Autoritat del Transport Metropolità Ajuntament de Barcelona Autoritat per a tot el transport de la Regió Telèfon d’informació: 010 * Metropolitana de Barcelona. Correu electrònic: atm@atm-transmet.es www.bcn.es www.atm-transmet.es • Renfe Xarxa de trens rodalies de Barcelona Telèfon d’informació: 902.204.202 Per a qualsevol informació sobre Correu electrònic: cerbarna@cosme.renfe.es transports i trànsit… www.renfe.es/empresa/cercanias/ cercanias_barcelona.html • Transports Metropolitans de Barcelona Explota les línes de metro, el Funicular i el • Centre de Control del Trànsit Telefèric de Montjuïc, la xarxa d’autobus de Direcció de Serveis de Transport i Circulació Barcelona, algunes línies de connexió inter- de Barcelona municipal de l’Àrea Metropolitana, la línia del Telèfon d’informació: 93.402.34.19 Tramvia Blau i el Bus Turístic. Telèfon d’informació: 93.318.70.74 Correu elèctrònic: Associacions i entitats: oficinas.comerciales@tmb.net www.tmb.net • Associació per a la Promoció del Transport Públic • Entitat Metropolitana del Transport Rambla de Catalunya, 29, Barcelona Autoritat del transport a la ciutat de Telèfon 93.301.37.78 Barcelona i la seva Àrea Metropolitana www.laptp.org (metro, autobús i taxis). Entitat local integrada per 18 municipis. • Reial Automòbil Club de Catalunya Telèfon d’informació: 93.223.51.51 (RACC) Correu electrònic: info@emb.amb.com Telèfon d’informació: 92.307.307 www.etm-amb.com Correu electrònic: webmaster@racc.es www.racc.es • Ferrocarrils de la Generalitat Xarxa de ferrocarrils de la Generalitat de • Barcelona Camina Catalunya Rambla de Catalunya, 29, Barcelona Telèfon d’informació: 93.205.15.15 Telèfon 93.301.37.78 Correu electrònic. rrpp@catalunya.net www.fgc.catalunya.net • Amics de la Bici Demòstenes, 19, Barcelona Telèfon 93.314.14.66 * Preu de la trucada: x pta/min 32 La mobilitat sostenible Els continguts d’aquest document han estat elaborats amb el suport de la següent bibliografia: ACEBILLO, J; FOLCH, R. (direcció) FRANQUESA,T. (direcció).“Hàbitat. Guia “Atles Ambiental de l’Àrea de Barcelona”. d’activitats per a l’educació ambiental”. Barcelona: Barcelona Regional, SA, 2000 Barcelona:Ajuntament de Barcelona, 1998 INSTITUT CATALÀ D’ENERGIA. AJUNTAMENT DE BARCELONA.“El pacte “El vehicle elèctric”. Barcelona: Generalitat de per la mobilitat: seguiment 2000”. Març 2001 Catatalunya, 1999 AJUNTAMENT DE BARCELONA. MASSANÉS, R.; MIRALLES, J.“El cotxe” dins “Mesures per millorar la seguretat viària a Perspectiva ambiental, núm. 11. Barcelona: Barcelona”. Febrer 2001 Associació de Mestres Rosa Sensat, 1997 AJUNTAMENT DE BARCELONA. “Cap a l’Agenda 21 de Barcelona. Document per al debat”. Barcelona:Ajuntament de Barcelona, 2000 i de les pagìnes web: ASSOCIACIÓ PER A LA PROMOCIÓ DEL TRANSPORT PÚBLIC “Mobilitat sostenible i segura” (diversos núme- www.bcn.es ros) Barcelona, 1995-2001 (Ajuntament de Barcelona) BARRACÓ, H.; PARÉS, M.; PRAT,A.;TER- www.diba.es/mediambient/mobi.htm RADAS, J.“Barcelona 1985-1999. Ecologia (Servei de Medi Ambient. Diputació de d’una ciutat” Barcelona) COMISSIÓ DE LES COMUNITATS EURO- www.gencat.es/mediamb/ea/mobilitat.htm PEES.“Anar en bicicleta: la solució capdavante- (Departament de Medi Ambient. Generalitat de ra per a les ciutats”. Barcelona: Generalitat de Catalunya) Catalunya, 1999 www.laptp.org DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT. (Associació per a la Promoció del Transport Medi Ambient,Tecnologia i Cultura, núm. 5. Públic) Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1993 La mobilitat sostenible 33 “Quan ens movem a 50 quilòmetres per hora, atents a la circulació, les coses boniques que té la ciutat perden importància, perquè no ens adonem de la seva presència, no les veiem” (F. Tonucci) 34 La mobilitat sostenible Ajuntament de Barcelona Continguts i redacció:Antoni París Disseny gràfic: Domènec Òrrit Il·lustracions: Núria Coll Coordinació:Teresa Franquesa Edita: Ajuntament de Barcelona Sector de Manteniment i Serveis Direcció de Serveis de Participació i Educació Ambiental Amb la col·laboració del Sector de la Via Pública, Ajuntament de Barcelona i El Periódico de Catalunya Per a qualsevol informació Centre de Recursos Barcelona Sostenible Nil Fabra, 20 08012 Barcelona Telèfon: 93.237.47.43 Imprès en paper reciclat La mobilitat sostenible 35 Moure’ns millor i viure més bé són els reptes de la mobilitat sostenible: es tracta de trobar la manera de desplaçar- nos en un temps i cost raonables sense degradar l’entorn i minimitzant els efectes negatius sobre la qualitat de vida de les persones.