Vianants atropellats 2005-2007 Edició de l’informe Catherine Pérez Elena Santamariña Agència de Salut Pública de Barcelona Amb la col·laboració de: Mercè Navarro Direcció de mobilitat. Ajuntament de Barcelona Manuel Haro Guàrdia Urbana de Barcelona 2 Índex del document Índex del document .....................................................................................................3 Índex de taules ............................................................................................................4 Índex de figures...........................................................................................................6 Resum.........................................................................................................................7 Introducció.................................................................................................................10 Antecedents ..................................................................................................................... 10 Mesures efectives per reduir els atropellaments............................................................... 11 Objectius .......................................................................................................................... 12 Metodologia...............................................................................................................13 Resultats ...................................................................................................................14 Qui? ................................................................................................................................. 14 On? .................................................................................................................................. 16 Quan? .............................................................................................................................. 21 Com? ............................................................................................................................... 22 Per què? .......................................................................................................................... 23 Factors associats a ser lesionat greu/mort? ..................................................................... 28 Avaluació de les mesures implementades ................................................................30 Conclusions...............................................................................................................33 Recomanacions.........................................................................................................35 Bibliografia.................................................................................................................38 3 Índex de taules Taula 1. Nombre de vianants atropellats a Barcelona segons gravetat. Barcelona 2005- 2007....................................................................................................................................................... 14 Taula 2. Sexe i grup d’edat dels vianants segons gravetat. Barcelona 2005-2007. ......................... 15 Taula 3. Accidents amb implicació de vianants en cruïlla segons gravetat. Barcelona 2005-2007 ........................................................................................................................................... 16 Taula 4. Lloc de l’accident amb implicació de vianants en cruïlla segons gravetat. Barcelona 2005-2007....................................................................................................................... 16 Taula 5. Tipus de via de l’accident amb implicació de vianants segons intersecció i gravetat. Barcelona 2005-2007. ....................................................................................................17 Taula 6. Districte de l’accident amb implicació de vianants segons intersecció i gravetat. Barcelona 2005-2007........................................................................................................................18 Taula 7. Districte de l’accident amb implicació de vianants segons grup d’edat de les víctimes. Barcelona 2005-2007. .................................................................................................... 19 Taula 8. Nombre i raó de víctimes vianants, per 10.000 desplaçaments en un dia feiner totals i no motoritzats segons el districte de la ciutat (Raó x10.000 desplaçaments no motoritzats). Barcelona 2006..................................................................................................20 Taula 9. Accidents amb implicació de vianants segons moment de l’accident i gravetat. Barcelona 2005-2007....................................................................................................................... 21 Taula 10. Accidents amb implicació de vianants segons moment de l’accident, la gravetat i la edat de les víctimes implicades. Barcelona 2005-2007. ..................................................... 21 Taula 11. Vianants atropellats segons vehicle implicat en l’atropellament, i gravetat. Barcelona 2005-2007...................................................................................................................... 22 Taula 12. Vianants atropellats segons vehicle implicat en l’atropellament, grup d’edat i lloc de l’accident. Barcelona 2005-2007.............................................................................................23 Taula 13. Causa de l’accident atribuïda al conductor en accidents en cruïlles i fora de cruïlles amb víctimes vianants segons gravetat. Barcelona 2005-2007. ........................... 24 Taula 14. Causa de l’accident atribuïda al vianant en accidents en cruïlles i fora de cruïlles segons gravetat. Barcelona 2005-2007.......................................................................................25 4 Taula 15. Causa de l’accident atribuïda al vianant en accidents en cruïlles i fora de cruïlles segons edat de les víctimes. Barcelona 2005-2007.................................................................. 26 Taula 16. Causes mediates en accidents amb vianants en cruïlles i fora de cruïlles segons gravetat. Barcelona 2005-2007................................................................................................... 26 Taula 17. Evolució del nombre de vianants atropellats segons gravetat. Barcelona, 2005- 2007...................................................................................................................................................... 30 Taula 18. Evolució del nombre d’atropellaments amb vianants ferits o morts segons districte i lloc de l’atropellament. Barcelona 2005-2007.........................................................................31 5 Índex de figures Figura 1. Percentatge de vianants i no vianants víctimes d’accident de trànsit segons edat. Barcelona 2005-2007....................................................................................................................... 15 Figura 2. Hora de l’atropellament segon grup d’edat. Barcelona 2005-2007.................................. 22 Figura 3. Visibilitat en els accidents amb implicació de vianants segons gravetat. Barcelona 2005-2007.......................................................................................................................27 Figura 4. Factors associats a la gravetat d’homes vianants lesionats de trànsit 2004-2007............28 Figura 5. Factors associats a la gravetat dones vianants lesionades de trànsit 2004-2007 ............ 29 Figura 6. Percentatge de canvi en la superfície de les zones per vianants (Ha) i percentatge de canvi en el nombre d’atropellaments, en funció del districte. Comparació 2007 en front a 2005. Barcelona 2005-2007. ...........................................................................32 6 Resum  Qui? • Cada any més de 1500 persones són atropellades a Barcelona, de les quals més d’un centenar són ferits greus, i més de 15 moren. • Del total de víctimes per accident de trànsit a la ciutat, són vianants un de cada 10 ferits lleus, 1 de cada 4 ferits greus i un de cada tres morts per accident de trànsit a la ciutat. • El 54% dels vianants són dones (36% dones en la resta de víctimes d’accident de trànsit). • El 24% dels homes atropellats i el 34% de les dones tenen 60 anys o més. • El 15,% dels homes i el 9% de les dones són menors de 15 anys.  On? • Més de la meitat (55%) dels accidents amb vianants atropellats passen a una cruïlla. (En el cas dels accidents amb vianants ferits greus o morts un 59%). • En els accidents amb ferits greus i morts que ocorren en cruïlles el 57% passen a vies d’accés o a vies de 1er nivell, en front al 26% d’accidents de fora de cruïlles. • Un de cada tres accidents amb implicació de vianants en cruïlles i un de cada 5 fora de cruïlles passa a l’Eixample. • En el cas dels accidents amb ferits greus i mortals en cruïlles el 36% passa a l’Eixample i el 10% a les Corts. En el cas d’accidents amb ferits greus i mortals fora de cruïlles el 22% passa a l’Eixample, el 12% a Ciutat Vella, i el 11% a Sarrià. • En menors de 15 anys els districtes amb major freqüència d’accidents en cruïlles amb víctimes són l’Eixample, Sant Andreu, Sant Martí, Sants- Montjuïc i Nou Barris, i en accidents fora de cruïlles són Ciutat Vella, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Nou Barris. • En les persones de 60 o més anys els districtes amb major freqüència d’accidents en cruïlles és l’Eixample, i fora de cruïlles a més de l’Eixample, Ciutat Vella. 7  Quan? • La major part dels accidents amb implicació de vianants passen en dies laborables i durant el dia. • Entre el accidents greus una major proporció passen durant la nit i en cap de setmana. • La major part dels atropellaments en persones grans passen durant el matí, entre les 10h i les 13h. • En els infants menors de 15 anys es produeixen dos moments de més atropellaments, cap a les 14h i a la tarda entre les 17h i les 20h.  Com? • En gairebé dos de cada tres atropellaments, el vehicle implicat ha estat un turisme. Les motocicletes representen el 18% dels atropellaments amb ferits greus i mortals i els 16% dels atropellaments amb ferits lleus. • Autobusos i camions estan implicats en el 6% i 5% respectivament dels atropellaments amb ferits greus i mortals.  Per què? • En més d’un de cada tres accidents en cruïlles la causa atribuïda al conductors va ser no respectar el pas de vianants. • En els accidents fora de cruïlles les causes més freqüents es reparteixen de forma similar en manca de precaució al efectuar marxa enrera, manca d’atenció en la conducció, i no respectar el pas de vianants. • Las causa més freqüent atribuïda al vianant (19%) en accidents en cruïlles és desobeir el senyal del semàfor, que en el cas dels accidents amb ferits greus i mortals es del 28%. • En els accidents fora de cruïlles la causa més freqüent atribuïda al vianants (42%) és creuar fora del pas de vianants (48% en els accidents amb ferits greus i mortals. • Les causes atribuïdes al vianant varien segons el grup d’edat. En els accidents en cruïlles, en les persones grans hi ha una menor freqüència de desobediència del semàfor, i en els infants hi ha una major freqüència de creuar fora del pas de vianants. 8 • En els accidents fora de cruïlles en els infants hi ha una menor freqüència de transitar a peu per la calçada, però en canvi una major freqüència de creuar fora del pas de vianants • En el 8% dels accidents amb vianants greus i morts en cruïlles es va informar que hi havia hagut excés de velocitat i en un 4% dels accidents fora de cruïlles. • Es va informar presència d’alcoholemia en un 3,1% i un 3,8% dels accidents greus i mortals en cruïlles i fora de cruïlles respectivament. • En el 85% dels accidents en cruïlles i en el 81% dels accidents fora de cruïlles hi havia bona visibilitat. • En accidents amb ferits greus i morts en el 11% en cruïlles i en el 13% fora de cruïlles la visibilitat estava restringida per vehicles. 9 Introducció Antecedents Els desplaçaments no motoritzats constitueixen modes de transport on usuaris desprotegits interactuen amb trànsit d’elevada massa i velocitat. La velocitat es un factor de risc tant per la probabilitat de veure’s implicat en una col·lisió, com per la gravetat de les lesions. Quan la velocitat augmenta, la quantitat d’energia alliberada durant la col·lisió també augmenta. Part d’aquesta energia es absorbida pel cos humà. No obstant s’ha de tenir en compte que el cos humà tolera només una part limitada de forces externes1. S’estima que la probabilitat de morir per un atropellament es del 5% si la velocitat d’impacte contra el vianant és de 32km/h, del 45% a 48km/h y del 85% a 64km/4h (citat en 1). La massa dels vehicles té també un paper important en la gravetat de les lesions. Quan un vehicle pesat i un de lleuger col·lisionen els ocupants del vehicle lleuger tenen més risc de patir lesions de gravetat. Això és degut a que l’energia alliberada en la col·lisió és absorbida principalment pel vehicle més lleuger. Vianants, ciclistes i motociclistes tenen el major risc de patir lesions greus. La diferència de massa es enorme, i l’energia de la col·lisió és absorbida directament per l’objecte de menor massa. Tot això fa que en un entorn de desplaçaments motoritzats, els vianants (i ciclistes) siguin especialment vulnerables. Pateixen les conseqüències més greus en cas de col·lisió, per la impossibilitat de protecció contra la velocitat i la massa de l’altre implicat. Els desplaçaments no motoritzats constitueixen una proporció important del total de desplaçaments que es fan a la ciutat. Segons l’Enquesta de mobilitat de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de l’any 2006, a Barcelona, del total d’etapes de desplaçaments interns en dies feiners, un 46% es fa a peu (98,4%) i bicicleta (1,6%). (Es considera com etapa tan sols les etapes de desplaçaments superiors a 5 minuts). S’ha de tenir en compte que hi ha grups de població que es desplacen a peu més que d’altres i això 10 té un reflex en la implicació en el nombre de col·lisions. Els desplaçaments a peu són especialment importants en el infants i en les persones grans. Del total de morts per trànsit a Europa, els vianants atropellats representen el 17% i els ciclistes el 6%. Els grups d’edat que tenen el major percentatge de vianants morts son els infants de menys de 10 anys i els adults de 65 o més anys2. La majoria dels accidents amb vianants, ja siguin mortals, greus o lleus passen en àmbit urbà. Segons les dades europees, els vehicles més freqüentment implicats són els turismes, les furgonetes i els autobusos. Les col·lisions amb implicació de vianants ocorren freqüentment en espais destinats als vianants com són els passos zebra a les cruïlles. S’han identificat com a factors que contribueixen al mecanisme de l’atropellament i a la gravetat de les lesions la velocitat dels vehicles motoritzats, el pes i disseny dels vehicles, la manca de protecció dels vianants (i ciclistes), la visibilitat, el control del vehicle i el consum de alcohol1. Mesures efectives per reduir els atropellaments Existeixen diverses mesures que s’han demostrat efectives per la reducció d’atropellaments i de la seva gravetat. Les mesures es classifiquen en mesures d’enginyeria e infrastructures, mesures de mobilitat, programes d’educació i disseny del vehicle. Entre les mesures de infrastructures més efectives s’han descrit les rotondes d’un sol carril en lloc de les cruïlles convencionals, vies especifiques per vianants on els vehicles queden separats dels vianants, fases de senyalització independent per vianants, illa-refugi per vianants i la il·luminació de la via que asseguri la visibilitat del vianant3. Les mesures de mobilitat mes efectives tenen com a finalitat reduir la velocitat dels vehicles motoritzats en àrees de convivència vehicles-vianants. Els esquemes de pacificació del trànsit han demostrat reduir el nombre de lesionats i morts per trànsit en un 11%4. Altres estudis han descrit reduccions d’accidents amb víctimes entre un 10% un 19%, essent majors les reduccions en àrees residencials (-35%) que en vies principals (-8%)5. 11 Respecte als programes d’educació dirigits als vianants hi ha un consens generalitzat tant en la recerca com entre professionals, que l’educació és necessària però no suficient per augmentar la seguretat vial, i específicament de vianants. Xerrades i visites d’experts a diferents grups de població com escolars o persones grans poden tenir una gran visibilitat però resulten inefectives per reduir el nombre de lesionats i morts per trànsit. Només activitats integrades en programes amplis i estructurats de seguretat viària han demostrat certa efectivitat, i sempre com a complement d’altres mesures. En una revisió sistemàtica realitzada sobre els programes d’educació de seguretat vial per vianants Duperrex et al.6 conclouen que no hi ha evidència de l’efectivitat dels programes d’educació en adults, especialment en persones grans. En el cas dels infants s’aconsegueix modificar actituds, coneixements i comportaments, però no hi ha evidències de que els programes siguin efectius en reduir les taxes de lesions per trànsit. Respecte als programes d’educació dirigits als conductors adolescents, els resultats de dues revisions sistemàtiques mostren que no hi ha evidència de que els programes d’educació dirigits a aquesta població jove siguin efectius en reduir el nombre de col·lisions7,8. En canvi, tot i que encara s’han de fer més estudis que demostrin la seva efectivitat, els programes d’accés gradual al permís de conduir semblen prometedors9. Finalment, respecte a les millores en el disseny del vehicle cal dir que actualment els fabricants estan treballant en aquesta línia, de manera que el vehicle tingui un disseny que disminueixi el risc de lesió greu en cas de col·lisió amb un vianant. Objectius Aquest informe té com a finalitat analitzar l’accidentalitat en vianants a Barcelona. Es fa una descripció del nombre i característiques de les col·lisions en que hi ha implicació d’algun vianant i de les característiques dels vianants ferits i o morts a Barcelona durant els anys 2005 al 2007, 12 Metodologia En aquest document es descriuen les característiques de les col·lisions amb implicació d’un vianant a la ciutat de Barcelona durant els anys 2005 al 2007. La població d’estudi són els vianants implicats atropellats a Barcelona durant els anys 2005 al 2007. Les dades procedeixen del registre d’accidents i víctimes de la Guàrdia Urbana de Barcelona, que proporciona informació exhaustiva de les circumstàncies de l’accident.. Per calcular el nombre d’atropellaments i víctimes segons desplaçaments en dia feiner s’ha utilitzat les dades de l’Enquesta de Mobilitat de Barcelona de l’any 2006. Les variables d’estudi han estat les demogràfiques (edat i sexe), les que fan referència al l’accident (moment i localització), el vehicle, l’acció e la imputació de la causa al conductor i al vianant. S’ha portat a terme un anàlisi descriptiu. S’han calculat per alguns factors el percentatge de canvi de l’any 2007 respecte al 2005 13 Resultats Qui? Cada any més de 1500 persones són atropellades a Barcelona. L’any 2007 hi va haver 1544 vianants ferits, dels quals 102 van ser ferits greus, i 16 van morir en les primeres 24 hores. Taula 1. Nombre de vianants atropellats a Barcelona segons gravetat. Barcelona 2005-2007. Any 2005 2006 2007 Gravetat Ferit lleu 1623 1456 1419 Ferit greu 133 101 102 Mort 17 13 16 Refusa assistència 4 4 4 Desconegut 5 3 Total 1777 1579 1544 Respecte al total de víctimes d’accidents de trànsit a Barcelona, els vianants atropellats representen el 12% del total de ferits lleus, el 27% dels ferits greus i el 33% dels morts. Per tant, són vianants un de cada 10 ferits lleus, 1 de cada 4 ferits greus i un de cada tres morts per accident de trànsit a la ciutat. El 54% dels vianants són dones en front al 36% de la resta de víctimes d’accident de trànsit. A diferència amb la resta de víctimes d’accident de trànsit a la ciutat, les persones grans i els infants representen un percentatge elevat del total vianants atropellats (Figura 1). El 24% dels homes atropellats i el 34% de les dones tenen 60 anys o més. Són menors de 15 anys el 15,% dels homes i el 9% de les dones. 14 Figura 1. Percentatge de vianants i no vianants víctimes d’accident de trànsit segons edat. Barcelona 2005-2007. Vianants No vianants % 4,5 4 3,5 3 2,5 2 1,5 1 0,5 0 Edat Taula 2. Sexe i grup d’edat dels vianants segons gravetat. Barcelona 2005- 2007. Vianants ferits Total Lleus Greus i morts Homes n Col % n Col % n Col % Grup edat 0-14 anys 323 16,1 20 10,4 343 15,6 15-59 anys 1129 56,2 93 48,4 1222 55,5 60-98 anys 556 27,7 79 41,1 635 28,9 Total 2008 100,0 192 100,0 2200 100,0 Dones Grup edat 0-14 anys 220 9,0 11 5,9 231 8,7 15-59 anys 1429 58,2 76 40,4 1505 57,0 60-98 anys 805 32,8 101 53,7 906 34,3 Total 2454 100,0 188 100,0 2642 100,0 Total Grup edat 0-14 anys 544 12,2 31 8,2 575 11,9 15-59 anys 2558 57,3 169 44,5 2727 56,3 60-98 anys 1361 30,5 180 47,4 1541 31,8 Total 4463 100,0 380 100,0 4843 100,0 15 On? Més de la meitat (55%) dels accidents amb vianants atropellats passen a un cruïlla, essent encara major en el cas dels accidents amb vianants ferits greus o morts. (59%). Taula 3. Accidents amb implicació de vianants en cruïlla segons gravetat. Barcelona 2005-2007 Accidents amb vianants ferits Total Lleus Greus i morts n % col. n % col. n % col. Cruïlla Sí 2288 54,5 223 58,7 2511 54,8 No 1913 45,5 157 41,3 2070 45,2 Total 4201 100,0 380 100,0 4581 100,0 Dels accidents que van tenir lloc a cruïlles, el 57% van ocórrer en un pas regulat per semàfor, el 16% en la zona per vianants i el 16% fora del pas. En el cas dels accidents amb ferits greus i mortals que van passar en cruïlles van ocórrer fora del pas. Dels accidents que van tenir lloc fora de cruïlles, el 56% van passar fora del pas (64% en el cas dels accidents amb ferits greus), i el 13% en un pas regulat per semàfor. Taula 4. Lloc de l’accident amb implicació de vianants en cruïlla segons gravetat. Barcelona 2005-2007 Accidents amb ferits vianants Total En cruïlla Lleus Greus i mortals n % col. n % col. n % col. A la vorera 84 3,7 12 5,4 96 3,8 En pas regulat per semàfor 1294 56,6 126 56,5 1420 56,6 En pas sense regular 367 16,0 27 12,1 394 15,7 En pas sense Lloc de senyalitzar 35 1,5 3 1,3 38 1,5 l’atropellament Fora del pas 361 15,8 46 20,6 407 16,2 En zona per vianants 17 ,7 1 ,4 18 ,7 Altres 83 3,6 4 1,8 87 3,5 No procedeix o desconegut 47 2,1 4 1,8 51 2,0 Total 2288 100,0 223 100,0 2511 100,0 16 Cont. Fora de cruïlla A la vorera 180 9,4 10 6,4 190 9,2 En pas regulat per semàfor 249 13,0 16 10,2 265 12,8 En pas sense regular 166 8,7 13 8,3 179 8,6 En pas sense Lloc de senyalitzar 12 ,6 1 ,6 13 ,6 l’atropellament Fora del pas 1066 55,7 101 64,3 1167 56,4 En zona per vianants 58 3,0 7 4,5 65 3,1 Altres 134 7,0 7 4,5 141 6,8 No procedeix o desconegut 48 2,5 2 1,3 50 2,4 Total 1913 100,0 157 100,0 2070 100,0 El 40% dels accidents en cruïlles i el 49% dels accidents fora de les cruïlles tenen lloc a la xarxa viària local. En el cas dels accidents amb ferits greus i morts que ocorren en cruïlles el 57% passen a vies d’accés o a vies de 1er nivell, en front al 26% d’accidents fora de cruïlles. Taula 5. Tipus de via de l’accident amb implicació de vianants segons intersecció i gravetat. Barcelona 2005-2007. Accidents amb ferits vianants Total En cruïlla Lleus Greus i morts n % col. n % col. n % col. XARXA Rondes VIÀRIA Via accés 452 19,8 65 29,1 517 20,6 Via de 1er nivell 481 21,0 61 27,4 542 21,6 Via de 2on nivell 354 15,5 33 14,8 387 15,4 Via de 3er nivell 52 2,3 5 2,2 57 2,3 Xarxa local 949 41,5 59 26,5 1.008 40,1 Fora de cruïlla XARXA Rondes 7 ,4 7 ,3 VIÀRIA Via accés 255 13,3 22 14,0 277 13,4 Via de 1er nivell 267 14,0 19 12,1 286 13,8 Via de 2on nivell 333 17,4 36 22,9 369 17,8 Via de 3er nivell 115 6,0 2 1,3 117 5,7 Xarxa local 936 48,9 78 49,7 1014 49,0 Un de cada tres accidents amb implicació de vianants en cruïlles i un de cada 5 fora de cruïlles passa a l’Eixample. En el cas dels accidents amb ferits greus i mortals en 17 cruïlles el 36% passa a l’Eixample i el 10% a les Corts. En el cas d’accidents amb ferits greus i mortals fora de cruïlles el 22% passa a l’Eixample, el 12% a Ciutat Vella, i el 11% a Sarrià. Taula 6. Districte de l’accident amb implicació de vianants segons intersecció i gravetat. Barcelona 2005-2007. Accidents amb ferits vianants Total Lleus Greus i morts En cruïlla n % col. n % col. n % col. Districte Ciutat Vella 175 7,6 13 5,8 188 7,5 Eixample 763 33,3 80 35,9 843 33,6 Sants Montjuïc 214 9,4 11 4,9 225 9,0 Les corts 123 5,4 23 10,3 146 5,8 Sarrià 186 8,1 18 8,1 204 8,1 Gràcia 113 4,9 6 2,7 119 4,7 Horta Guinardó 159 6,9 19 8,5 178 7,1 Nou Barris 153 6,7 13 5,8 166 6,6 Sant Andreu 161 7,0 19 8,5 180 7,2 Sant Martí 241 10,5 21 9,4 262 10,4 Total 2288 100,0 223 100,0 2511 100,0 Fora de cruïlla Districte Ciutat Vella 309 16,2 20 12,7 329 15,9 Eixample 393 20,5 34 21,7 427 20,6 Sants Montjuïc 227 11,9 15 9,6 242 11,7 Les corts 96 5,0 9 5,7 105 5,1 Sarrià 139 7,3 17 10,8 156 7,5 Gràcia 135 7,1 11 7,0 146 7,1 Horta Guinardó 154 8,1 11 7,0 165 8,0 Nou Barris 135 7,1 14 8,9 149 7,2 Sant Andreu 130 6,8 13 8,3 143 6,9 Sant Martí 195 10,2 13 8,3 208 10,0 Total 1913 100,0 157 100,0 2070 100,0 Els districtes amb major freqüència d’accidents en cruïlles amb víctimes menors de 15 anys són l’Eixample, Sant Andreu, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Nou Barris, i en accidents fora de cruïlles són Ciutat Vella, Sant Martí, Sants-Montjuïc i Nou Barris. En les persones de 60 o més anys els districtes amb major freqüència d’accidents en cruïlles és l’Eixample, i fora de cruïlles a més de l’Eixample, Ciutat Vella. 18 Taula 7. Districte de l’accident amb implicació de vianants segons grup d’edat de les víctimes. Barcelona 2005-2007. Edat de les víctimes implicades a l accident Total Joves i Infants Adults Grans Víctimes de 0-14 15-59 60-98 diferents anys anys anys grups de edat En cruïlla % col. % col. % col. % col. % col. Districte Ciutat Vella 9,8 7,6 6,9 7,0 7,5 Eixample 15,5 37,2 31,2 33,0 33,6 Sants Montjuïc 13,8 8,3 8,5 10,6 9,0 Les corts 4,0 6,3 5,3 5,9 5,8 Sarrià 6,9 8,0 7,9 10,3 8,1 Gràcia 2,9 4,4 6,7 2,6 4,7 Horta Guinardó 6,3 6,3 9,0 6,6 7,1 Nou Barris 11,5 5,9 7,2 5,5 6,6 Sant Andreu 14,4 7,2 6,0 5,5 7,2 Sant Martí 14,9 8,9 11,3 13,2 10,4 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Fora de cruïlla Districte Ciutat Vella 17,5 18,2 11,2 12,8 15,9 Eixample 9,2 23,9 19,7 18,9 20,6 Sants Montjuïc 14,3 11,6 10,3 12,2 11,7 Les corts 3,2 5,3 4,5 7,7 5,1 Sarrià 4,4 7,9 8,1 8,2 7,5 Gràcia 6,8 5,6 9,7 8,7 7,1 Horta Guinardó 7,2 6,3 12,4 7,1 8,0 Nou Barris 13,1 5,6 6,1 11,7 7,2 Sant Andreu 9,6 6,2 6,7 8,2 6,9 Sant Martí 14,7 9,4 11,2 4,6 10,0 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 A la Taula 8 es presenta la distribució del nombre d’atropellaments i del nombre de vianants atropellats segons districte, i la raó d’atropellaments i vianants atropellats per 10.000 desplaçaments totals i no motoritzats en un dia feiner. El districte de l’Eixample és el que presenta un major nombre de desplaçaments, d’accidents en general, i també d’atropellaments. Tenint en compte els desplaçaments també és el districte que té les raons de víctimes totals i víctimes per 10.000 desplaçaments més elevades. Altres districtes amb elevat nombre de vianants atropellats són Ciutat Vella i Sant Martí, i considerant els deplaçaments, Ciutat Vella i Horta-Guinardó. 19 Les diferències en termes de raó no són tan grans com en termes absoluts. Les raons d’accidents per desplaçament varien entre 1,8 accidents per 10.000 desplaçaments a Sarrià-Sant Gervasi fins a 3 per 10.000 a l’Eixample. Si tenim en compte el nombre de desplaçaments no motoritzats el valor de la raó es major, variant de 4,1 a Gràcia fins 7,5 a l’Eixample. Els districtes amb major nombre de vianants atropellats per 10.000 desplaçaments són l’Eixample, Les Corts, Horta-Guinardó, Ciutat Vella i Sarrià-Sant Gervasi. Taula 8. Nombre i raó de víctimes vianants, per 10.000 desplaçaments en un dia feiner totals i no motoritzats segons el districte de la ciutat (Raó x10.000 desplaçaments no motoritzats). Barcelona 2006. Víctimes vianants en dies feiners Districte N % Raó (1) Raó (2) Ciutat Vella 125 9,8 2,7 6,2 Eixample 351 27,5 3,1 7,8 Sants-Muntjuïc 119 9,3 2,2 5,2 Les corts 92 7,2 2,5 7,4 Sarrià-Sant Gervasi 101 7,9 1,9 6,0 Gràcia 72 5,6 2,0 4,3 Horta-Guinardó 115 9,0 2,8 6,5 Nou Barris 86 6,7 2,4 4,8 Sant andreu 83 6,5 2,2 4,4 Sant Martí 132 10,3 2,2 5,0 TOTAL 1.276 100 2,5 7,4 Raó 1: raó de víctimes vianants, per 10.000 desplaçaments 20 Quan? La major part dels accidents amb implicació de vianants passen en dies laborables i durant el dia. No obstant entre el accidents greus una major proporció passen durant la nit i en cap de setmana. Taula 9. Accidents amb implicació de vianants segons moment de l’accident i gravetat. Barcelona 2005-2007. Vianants ferits Total Lleus Greus i morts N % col. N % col. N % col. Horari Diürn 3380 80,5 296 77,9 3676 80,2 Nocturn 821 19,5 84 22,1 905 19,8 Cap de setmana Cap de setmana 780 18,6 92 24,2 872 19,0 Laborable 3421 81,4 288 75,8 3709 81,0 Segons l’edat de les víctimes, en les persones grans encara és major la freqüència d’atropellaments en horari diürn i en dies laborables. Taula 10. Accidents amb implicació de vianants segons moment de l’accident, la gravetat i la edat de les víctimes implicades. Barcelona 2005- 2007. Edat de les víctimes implicades a l accident Víctimes de Joves i Adults 15- diferents grups de Infants 0-14 anys 59 anys Grans 60-98 anys edat Accidents amb vianants lleus N % col. N % col. N % col. N % col. Dia de la Cap de setmana setmana 96 24,2 447 19,3 166 15,3 71 17,6 Laborable 300 75,8 1868 80,7 921 84,7 332 82,4 Horari Diürn 331 83,6 1719 74,3 991 91,2 339 84,1 Nocturn 65 16,4 596 25,7 96 8,8 64 15,9 Total 396 100,0 2315 100,0 1087 100,0 403 100,0 Accidents amb vianants greus i morts Dia de la Cap de setmana setmana 3 10,3 52 31,1 19 16,1 18 27,3 Laborable 26 89,7 115 68,9 99 83,9 48 72,7 Horari Diürn 23 79,3 113 67,7 102 86,4 58 87,9 Nocturn 6 20,7 54 32,3 16 13,6 8 12,1 Total 29 100,0 167 100,0 118 100,0 66 100,0 21 La major part dels atropellaments en persones grans passen durant el matí, entre les 10h i les 13h. En els infants menors de 15 anys es produeixen dos moments de més atropellaments, cap a les 14h, i a la tarda entre les 17h i les 20h. Figura 2. Hora de l’atropellament segon grup d’edat. Barcelona 2005-2007. 0 - 1 4 a n y s 1 5 - 5 9 a n y s 6 0 - 9 8 a n y s 1 8 % 1 6 1 4 1 2 1 0 8 6 4 2 0 7 8 9 1 0 1 1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 1 8 1 9 2 0 2 1 2 2 2 3 0 1 2 3 4 5 6 H o r a d e l ’ a t r o p e l l a m e n t Com? En gairebé dos de cada tres atropellament, el vehicle implicat ha estat un turisme. Les motocicletes representen el 18% dels atropellaments amb ferits greus i mortals i els 16% dels atropellaments amb ferits lleus. Autobusos i camions estan implicats en el 6% i 5% respectivament dels atropellaments amb ferits greus i mortals. Taula 11. Vianants atropellats segons vehicle implicat en l’atropellament, i gravetat. Barcelona 2005-2007 Vianants ferits Total Lleus Greus i morts n Col % n Col % n Col % Cotxe 2742 60,7 222 58,1 2964 60,5 Motocicleta 734 16,2 69 18,1 803 16,4 Ciclomotor 634 14,0 36 9,4 670 13,7 Bicicleta 128 2,8 5 1,3 133 2,7 Autobús 147 3,3 23 6,0 170 3,5 Camió 101 2,2 19 5,0 120 2,4 Altres 32 ,7 8 2,1 40 ,8 Total 4518 100,0 382 100,0 4900 100,0 22 En cruïlles hi ha una major freqüència d’implicació de motocicletes, in fora de cruïlles de bicicletes i autobusos. Les persones grans són atropellades amb major freqüència que els infants per bicicletes, autobusos i camions. Taula 12. Vianants atropellats segons vehicle implicat en l’atropellament, grup d’edat i lloc de l’accident. Barcelona 2005-2007 Grup edat Total 0-14 anys 15-59 anys 60-98 anys Col % En cruïlla Col % Col % Col % Cotxe 64,6 61,5 62,9 62,3 Motocicleta 13,7 18,0 16,7 17,1 Ciclomotor 16,7 13,9 12,9 13,8 Bicicleta 2,3 1,5 1,7 1,7 Autobús 1,1 2,8 1,6 2,2 Camió 1,1 1,6 3,7 2,3 Altres ,4 ,7 ,6 ,6 Fora de cruïlla Cotxe 69,2 55,2 59,3 58,4 Motocicleta 10,6 17,4 14,5 15,6 Ciclomotor 13,1 14,1 12,0 13,3 Bicicleta 3,8 3,3 5,4 4,0 Autobús 1,6 6,3 4,0 5,0 Camió ,6 2,6 4,0 2,8 Altres 1,0 1,1 ,8 1,0 Per què? En més d’un de cada tres accidents en cruïlles la causa atribuïda al conductors va ser no respectar el pas de vianants. En els accidents fora de cruïlles les causes més freqüents es reparteixen de forma similar en manca de precaució al efectuar marxa enrera, manca d’atenció en la conducció, i no respectar el pas de vianants. 23 Taula 13. Causa de l’accident atribuïda al conductor en accidents en cruïlles i fora de cruïlles amb víctimes vianants segons gravetat. Barcelona 2005- 2007. Accidents amb ferits vianants Total Lleus Greus i mortals n % col. En cruïlla n % col. n % col. Avançament defectuós o improcedent 10 ,4 2 ,9 12 ,5 Canvi de carril sense precaució 3 ,1 3 ,1 Desobeir semàfor 194 8,5 17 7,6 211 8,4 Desobeir altres senyals 27 1,2 2 ,9 29 1,2 Envair calçada contrària Fallada mecànica o avaria 2 ,1 2 ,1 Gir indegut o sense precaució 13 ,6 4 1,8 17 ,7 Manca d atenció a la conducció 150 6,6 20 9,0 170 6,8 Manca precaució incorporació circulació 8 ,3 1 ,4 9 ,4 No cedir la dreta 5 ,2 5 ,2 No respectar distàncies 18 ,8 18 ,7 No respectat pas de vianants 836 36,5 62 27,8 898 35,8 Manca precaució efectuar marxa enrera 201 8,8 14 6,3 215 8,6 Altres 209 9,1 25 11,2 234 9,3 Múltiples causes 446 19,5 57 25,6 503 20,0 No determinada 166 7,3 19 8,5 185 7,4 Total 2288 100,0 223 100,0 2511 100,0 Fora de cruïlla Avançament defectuós o improcedent 23 1,2 2 1,3 25 1,2 Canvi de carril sense precaució 6 ,3 6 ,3 Desobeir semàfor 38 2,0 2 1,3 40 1,9 Desobeir altres senyals 14 ,7 14 ,7 Envair calçada contrària 4 ,2 4 ,2 Fallada mecànica o avaria 3 ,2 3 ,1 Gir indegut o sense precaució Manca d atenció a la conducció 214 11,2 21 13,4 235 11,4 Manca precaució incorporació circulació 13 ,7 1 ,6 14 ,7 No cedir la dreta No respectar distàncies 6 ,3 6 ,3 No respectat pas de vianants 201 10,5 19 12,1 220 10,6 Manca precaució efectuar marxa enrera 253 13,2 13 8,3 266 12,9 Altres 296 15,5 30 19,1 326 15,7 Múltiples causes 697 36,4 59 37,6 756 36,5 No determinada 145 7,6 10 6,4 155 7,5 Total 1913 100,0 157 100,0 2070 100,0 24 Las causa més freqüent (19%) dels accidents amb vianants en cruïlles és desobeir el senyal del semàfor, que en el cas dels accidents amb ferits greus i mortals es del 28%. En canvi, en els accidents fora de cruïlles la causa més freqüent (42%) en els accidents amb vianants és creuar fora del pas de vianants (48% en els accidents amb ferits greus i mortals. Taula 14. Causa de l’accident atribuïda al vianant en accidents en cruïlles i fora de cruïlles segons gravetat. Barcelona 2005-2007 En cruïlla Accidents amb ferits vianants Total Lleus Greus i morts n % col. n % col. n % col. Desobeir el senyal del semàfor 404 17,7 63 28,3 467 18,6 Desobeir altres senyals 4 ,2 1 ,4 5 ,2 Transitar a peu per la calçada 53 2,3 4 1,8 57 2,3 Creuar per fora pas de vianants 191 8,3 20 9,0 211 8,4 Altres 98 4,3 9 4,0 107 4,3 No procedeix o desconegut 1538 67,2 126 56,5 1664 66,3 Fora de cruïlla Desobeir el senyal del semàfor 123 6,4 10 6,4 133 6,4 Desobeir altres senyals 4 ,2 4 ,2 Transitar a peu per la calçada 125 6,5 10 6,4 135 6,5 Creuar per fora pas de vianants 797 41,7 75 47,8 872 42,1 Altres 93 4,9 6 3,8 99 4,8 No procedeix o desconegut 771 40,3 56 35,7 827 40,0 Les causes atribuïdes al vianant varien segons el grup d’edat. En els accidents en cruïlles, en les persones grans hi ha una menor freqüència de desobediència del semàfor, i en els infants hi ha una major freqüència de creuar fora del pas de vianants. En els accidents fora de cruïlles en els infants hi ha una menor freqüència de transitar a peu per la calçada, però en canvi una major freqüència de creuar fora del pas de vianants. 25 Taula 15. Causa de l’accident atribuïda al vianant en accidents en cruïlles i fora de cruïlles segons edat de les víctimes. Barcelona 2005-2007 Edat de les víctimes implicades a l accident Víctimes de Joves i diferents Infants 0- Adults 15- Grans 60- grups de 14 anys 59 anys 98 anys edat En cruïlla % col. % col. % col. % col. Desobeir el senyal del semàfor 21,8 21,2 9,3 27,5 Desobeir altres senyals ,3 ,1 Transitar a peu per la calçada 2,3 2,1 3,0 1,1 Creuar per fora pas de vianants 12,6 8,1 8,7 6,6 Altres 4,0 4,1 5,2 2,9 No procedeix o desconegut 59,2 64,3 73,6 61,9 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 Fora de cruïlla Desobeir el senyal del semàfor 4,0 7,8 3,7 8,7 Desobeir altres senyals ,3 ,2 Transitar a peu per la calçada 5,2 7,8 5,7 3,1 Creuar per fora pas de vianants 53,4 39,9 38,9 49,0 Altres 6,0 4,4 5,3 4,1 No procedeix o desconegut 31,5 39,9 46,2 35,2 Total 100,0 100,0 100,0 100,0 Tot i que l’excés de velocitat només està informat en un 1,4% dels accidents amb vianants en cruïlles, aquest percentatge augmenta fins al 8% en els cas d’accidents amb ferits greus i morts i en un 4% dels accidents fora de cruïlles. Es va informar presència d’alcoholemia en un 3,1% i un 3,8% dels accidents greus i mortals en cruïlles i fora de cruïlles respectivament. Taula 16. Causes mediates en accidents amb vianants en cruïlles i fora de cruïlles segons gravetat. Barcelona 2005-2007 Accidents amb ferits vianants Total Lleus Greus i morts En cruïlla n % col. n % col. n % col. Excés de Sí 18 ,8 18 8,1 36 1,4 velocitat No o no conegut 2270 99,2 205 91,9 2475 98,6 Alcoholemia Sí 37 1,6 7 3,1 44 1,8 No o no conegut 2251 98,4 216 96,9 2467 98,2 Fora de cruïlla Excés de Sí 10 ,5 6 3,8 16 ,8 velocitat No o no conegut 1903 99,5 151 96,2 2054 99,2 Alcoholemia Sí 28 1,5 6 3,8 34 1,6 No o no conegut 1885 98,5 151 96,2 2036 98,4 26 En el 85% dels accidents en cruïlles i en el 81% dels accidents fora de cruïlles hi havia bona visibilitat. En accidents amb ferits greus i morts en el 11% en cruïlles i en el 13% fora de cruïlles la visibilitat estava restringida per vehicles. Figura 3. Visibilitat en els accidents amb implicació de vianants segons gravetat. Barcelona 2005-2007 Accidents amb vianants ferits Total Lleus Greus i morts En cruïlla n Col % n Col % n Col % Restringida per edificis 12 ,5 12 ,5 Restringida pel terreny 3 ,1 3 ,1 Restringida per vegetació 2 ,1 2 ,9 4 ,2 Restringida per meteorologia 22 1,0 1 ,4 23 ,9 Restringida per enlluernament 27 1,2 3 1,3 30 1,2 Restringida per vehicles 165 7,2 25 11,2 190 7,6 Altres 59 2,6 10 4,5 69 2,7 Bona visibilitat 1957 85,5 180 80,7 2137 85,1 Desconegut 41 1,8 2 ,9 43 1,7 Total 2288 100,0 223 100,0 2511 100,0 Fora de cruïlla Restringida per edificis 7 ,4 7 ,3 Restringida pel terreny 3 ,2 3 ,1 Restringida per vegetació 3 ,2 2 1,3 5 ,2 Restringida per meteorologia 7 ,4 2 1,3 9 ,4 Restringida per enlluernament 5 ,3 1 ,6 6 ,3 Restringida per vehicles 227 11,9 20 12,7 247 11,9 Altres 71 3,7 9 5,7 80 3,9 Bona visibilitat 1562 81,7 122 77,7 1684 81,4 Desconegut 28 1,5 1 ,6 29 1,4 Total 1913 100,0 157 100,0 2070 100,0 27 Factors associats a ser lesionat greu/mort? En les dones, els factors associats a una major gravetat són tenir més de 59 anys, ser atropellada a les vies d’accés a la ciutat, l’evidència d’excés de velocitat i ser atropellada per un autobús o camió. I en els homes són tenir més de 59 anys, ser atropellat en cap de setmana, en les vies d’accés a la ciutat, l’evidència d’excés de velocitat i ser atropellat per un autobús o un camió. Figura 4. Factors associats a la gravetat d’homes vianants lesionats de trànsit 2004-2007. Homes 100 10 7,8 2,1 1,8 21,8 1,5 1,3 1 1,2 1 1 1,1 1 1 1 1 1 0,6 0,5 0,1 0-14 15-59 >59 Rondes/ Vies 1r Vies 2n Vies 3r Xarxa Lab. Cap set. Excés Altres Ciclo. Altres Bus Altres Camió Altres V. Accés niv niv niv local veloc. Dia Causa Edat Xarxa viària accident accident Vehicles implicats 28 Figura 5. Factors associats a la gravetat dones vianants lesionades de trànsit 2004-2007. Dones 10 4,1 2,8 2,5 2,7 2,3 1,8 1,3 1,2 1 1 1,0 1 1 1 1 1 0,6 0,1 0-14 15-59 >59 Rondes/ V. Vies 1r niv Vies 2n niv Vies 3r niv Xarxa local Alcoholèmia Altres Excés Altres Bus Altres Camió Altres Accés veloc. 29 Avaluació de les mesures implementades A Barcelona, fa anys que s’estan portant a terme intervencions per reduir el nombre de vianants atropellats a la ciutat. La tendència decreixent dels últims anys en tots els indicadors mostra un resultats positius. Entre aquestes intervencions destaquen accions que van en la línia del descrit anteriorment, com: • L’establiment de camins escolars • Àrees pacificació de trànsit, zones 30 • La millora de punts on s’ha detectat un nombre elevat d’accidents • El programa d’educació viària a les escoles de Guàrdia Urbana de Barcelona. Des de l’any 2005 ha disminuït un 16% el nombre de vianants ferits lleus, un 23% el nombre ferits greus i un 6% el nombre de vianants morts les primeres 24 hores. Taula 17. Evolució del nombre de vianants atropellats segons gravetat. Barcelona, 2005-2007. 2005 2006 2007 Canvi 05-07 N N N % Ferit lleu 1623 1456 1419 -12,6 Ferit greu 133 101 102 -23,3 Mort 17 13 16 -5,9 Refusa assistència 4 4 4 0,0 Desconegut 5 3 En el conjunt de la ciutat tan els atropellaments que han tingut lloc en cruïlles com fora de cruïlles s’han reduït des de l’any 2005 un 11% i un 16% respectivament. Segons districtes, en Sants-Montjuïc i Les corts han augmentat un 7% i un 31% respectivament els atropellaments en cruilles, en canvi s’han reduït el nombre d’atropellaments fora de cruïlles un 11% i un 42% respectivament. Els districtes on més han disminuït el nombre d’atropellaments en cruïlles han estat Sant Marti (33%), Gràcia (27%) i Nou Barris (24%). Fora de cruïlles han estat Les Corts (42%), Gràcia (28%), Sant Martí (26%) i Sarrià-Sant Gervasi (23%). 30 Taula 18. Evolució del nombre d’atropellaments amb vianants ferits o morts segons districte i lloc de l’atropellament. Barcelona 2005-2007. % canvi En cruïlla 2005 2006 2007 05-07 Ciutat Vella 62 71 55 -11,3 Eixample 292 288 263 -9,9 Sants Montjuïc 77 66 82 6,5 Les corts 39 56 51 30,8 Sarrià 71 63 70 -1,4 Gràcia 48 36 35 -27,1 Horta Guinardó 61 67 50 -18,0 Nou Barris 66 50 50 -24,2 Sant Andreu 63 58 59 -6,3 Sant Martí 98 98 66 -32,7 Total 877 853 781 -10,9 % vanvi Fora de cruïlla 2005 2006 2007 05-07 Ciutat Vella 123 92 114 -7,3 Eixample 152 137 138 -9,2 Sants Montjuïc 89 74 79 -11,2 Les corts 43 37 25 -41,9 Sarrià 61 48 47 -23,0 Gràcia 60 43 43 -28,3 Horta Guinardó 55 59 51 -7,3 Nou Barris 59 42 48 -18,6 Sant Andreu 54 40 49 -9,3 Sant Martí 84 62 62 -26,2 Total 780 634 656 -15,9 La Figura 6 mostra el percentatge de canvi en el nombre d’hectàrees (Ha) de superfície de les zones per vianants i percentatge de canvi del nombre d’atropellaments en funció del districte on ha tingut lloc. Els dos districtes que més han reduït el nombre d’atropellaments són els districtes que més han augmentat les zones per vianants, Gràcia i Nou Barris. 31 Figura 6. Percentatge de canvi en la superfície de les zones per vianants (Ha) i percentatge de canvi en el nombre d’atropellaments, en funció del districte. Comparació 2007 en front a 2005. Barcelona 2005-2007. % Canvi superf per vianants % Canvi nº atrop 60 47,8 50 36,6 40 33,1 30 18,9 20 14,6 9,8 13,0 6,1 6,710 -2,7 0 -10 0,0 -20 -7,2 -7,9 -4,0 -15,2 -14,3 -11,4 -30 -23,7 -28,1 -40 -32,0 -50 -60 Ciutat Eixamp Sants- Les corts Sarrià- Gràcia Horta- Nou St St Martí Vella Montjuïc St Guinardó Barris Andreu Gervasi 32 Conclusions En aquest informe es descriuen les característiques dels accidents en els que hi ha implicat un vianant i dels lesionats atropellats a Barcelona dels anys 2005 al 2007. Es posa de manifest que el patró dels atropellaments a Barcelona es molt similar al descrit en altres àmbit urbans. En quant a les característiques del les víctimes vianants: − El nombre de dones lesionades és major que el d’homes. − Les persones majors de 59 anys representen prop d’un terç dels lesionats lleus, prop de la meitat dels lesionats greus i dos terços dels morts. Però en relació a la població de Barcelona els grups més afectats són els homes infants i joves menors de 20 anys i els majors de 59 anys, i les dones joves de 16 a 20 anys, i les majors de 59 anys. En quant a les característiques de la col·lisió: − El turisme és el vehicle més freqüentment implicat i en segon lloc els vehicles de dues rodes a motor. − La majoria d’accidents ocorren en dies laborables i en horari diürn, però els que tenen lloc durant el cap de setmana i durant la nit són més greus. − Més de la meitat dels atropellaments passen a una cruïlla − El tipus de vies on hi ha una major freqüència d’atropellaments després de la xarxa local són les vies d’accés i les de 1r i 2ºn nivell. − El districte amb una major freqüència de desplaçaments i de lesionats per desplaçament és l’Eixample. − Altres districtes amb un elevat nombre d’atropellaments de vianants per desplaçament són Ciutat Vella i Sant Martí. − Els districtes en els que més s’ha reduït el nombre de víctimes vianants l’últim any han estat Gràcia i Nou Barris. Coincideix amb els districtes on més s’ha incrementat les superfícies de zones 30. En quant als factors que contribueixen a causar l’atropellament s’identifiquen també factors que ja han estat descrits a la literatura: 33 − Per part dels conductors: desobeir el semàfor, no respectar el pas de vianants, excés de velocitat i consum d’alcohol. − Per part del vianant: desobeir el semàfor, i creuar fora del pas de vianants − Visibilitat reduïda per vehicles en alguns casos. − Excés de velocitat, especialment en cruïlles − Alcoholemies positives 34 Recomanacions Amb la finalitat de millorar la seguretat i la mobilitat dels usuaris vulnerables és necessari la planificació a llarg termini. L’adopció de mesures requereix un marc conceptual que integri els diferents elements i necessitats dels usuaris vulnerables. Conceptes com Seguretat vial sostenible o Visió zero proporcionen un marc de referència que permet la planificació a llarg termini. A més permet canviar el concepte de víctimes de la carretera com a un element negatiu, per acceptar-ho com un efecte secundari i colatereral del sistema de transport. Les morts per trànsit poden ser evitades, i la probabilitat de col·lisions es pot reduir de forma important mitjançant el disseny de les infraestructures. A més si tot i així es continuen produint col·lisions, es pot intervenir de manera que les lesions greus es redueixin de forma important1 L‘efectivitat de les mesures per reduir el nombre de víctimes per atropellament, fa necessari adoptar una estratègia integral des de diferent perspectives: ha d’abordar tant aspectes dirigits al canvi de comportament, com a al millora de les infrastructures, la millora dels vehicles de manera que siguin menys lesius davant d’un atropellament, com les mesures de cumpliment de la normativa i sancionadores Entre les mesures que prioritzen la seguretat dels vianants per millorar la seguretat vial dels vianants estan: Mesures orientades a la millora de les infrastructures i la mobilitat 1. Planificació del espai i la mobilitat • Pacificació del trànsit mitjançant l’establiment d’àrees de baixa velocitat com les zones 30km/h. • Establiment de xarxes segures per vianants, com els camins escolars. Serveixen per eliminar o reduir conflictes entre vehicles i vianants, i millorar els punts de creuament de carrers. 2. Disseny de la via • Àrees de velocitat reduïda mitjançant la introducció de mesures de enginyeria e infrastructures. • Cruïlles segures (Cal que a més estiguin adequadament dissenyades per augmentar la visibilitat de la via, assegurar la baixa velocitat i evitar les col·lisions). 35 3. Visibilitat • Visibilitat de la via (un disseny adequat de la via que elimini tots els elements que dificulten la visió de la presència de vianants, com vehicles, mobiliari urbà o disseny del xamfrà) • Visibilitat dels vianants (És necessari incorporar elements que augmentin la visibilitat dels vianants especialment en els infants, en treballadors de la via pública, i en persones que es desplacen en horari nocturn en zones poc il·luminades) Mesures normatives i de compliment de la normativa 1. Realització de campanyes a llarg termini per part de Guàrdia Urbana de Barcelona • Estudi dels punts de concentració d’atropellaments • Estudi sobre el terreny dels factors que contribueixen a l’atropellament en punts concrets i proposta de mesures • Informar als usuaris que realitzen comportaments de risc o infraccions ???? • Sancionar infraccions que comporten risc d’atropellament com: o Aparcar en pas de vianants o No respectar el pas de vianants o o Girar amb excès de velocitat Mesures dirigides al l’individu 1. Campanyes als mitjans de comunicació Informar sobre les actuacions que s’estan fent per reduir els atropellaments a Barcelona Sensibilitzar i conscienciar als conductors sobre la presencia de vianants a la ciutat Sensibilitzar i conscienciar als vianants sobre la necessitat de respectar els senyals de trànsit a la ciutat 2. Campanyes de educació Recentment com a resultat d’un projecte de recerca europeu s’ha publicat una guia de bones pràctiques per l’educació efectiva de seguretat vial on es revisen els programes avaluats i es recomanen accions pel desenvolupament de programes d’educació segons els diferents tipus d’usuaris 10. 36 Mesures orientades a la millora del vehicle Promoure la millora dels vehicles de manera que redueixin la probabilitat de lesions al vianant en cas d’atropellament o que redueixin la gravetat de les lesions Estudiar les lesions dels vianants en funció del tipus d’atropellament i del vehicle implicat Fer sugerencies de millora a la Direcció de Transport i Energia de de la Comissió Europea Implicar els fabricants de vehicles Considerant l’estat actual de la accidentalitat per atropellament a Barcelona, convindria prestar especial atenció als districtes de l’Eixample i Ciutat Vella. Caldria considerar la mobilitat i convivència entre vehicles i vianants, el disseny de les cruïlles de més risc, els aspectes relacionats amb el control de la velocitat a les cruïlles i la millora de la visibilitat en aquests punts. 37 Bibliografia 1 European Road Safety Observatory (2006) Pedestrians & Cyclists retrieved January, 16, 2007 from www.erso.eu 2 Traffic Safety Basic Fact Sheets 2006. Pedestrians. http://www.erso.eu/safetynet/fixed/WP1/2006/BFS2006_SN-KfV-1-3-Pedestrians.pdf 3 Retting RA, Ferguson SA, McCartt AT. A review of evidence-based traffic engineering measures designed to reduce pedestrian-motor vehicle crashes. Am J Public Health. 2003;93(9):1456-63. 4 Bunn F, Collier T, Frost C, Ker K, Roberts I, Wentz R. Traffic calming for the prevention of road traffic injuries: systematic review and meta-analysis. Inj Prev. 2003;9(3):200-4. 5 Elvik R. Area-wide urban traffic calming schemes: a meta-analysis of safety effects. Accid Anal Prev. 2001;33(3):327-36. 6 Duperrex O, Bunn F, Roberts I. Safety education of pedestrians for injury prevention: a systematic review of randomised controlled trials. BMJ. 2002 May 11;324(7346):1129. 7 Ian Roberts, Irene Kwan and the Cochrane Injuries Group Driver Education Reviewers. School- based driver education for the prevention of traffic crashes. Cochrane Database of Systematic Reviews 2001, Issue 3. Art. No.: CD003201. DOI: 10.1002/14651858.CD003201. 8 Vernick JS, Li G, Ogaitis S, MacKenzie EJ, Baker SP, Gielen AC. Effects of high school driver education on motor vehicle crashes, violations, and licensure. Am J Prev Med. 1999;16(1 Suppl):40-6. 9 Mayhew DR. Driver education and graduated licensing in North America: past, present, and future. J Safety Res. 2007;38(2):229-35. Epub 2007 Mar 28. 38 10 Inventory and compliling of an European Good Practice Guide on Road Safety Education targeted at young people. Rose 25. http://ec.europa.eu/transport/rose25/documents/deliverables/final_report.pdf 39