Conèixer Altres Itineraris Barcelona Nou Barris Clot-Camp de l’Arpa Gràcia Sarrià:Nucli Antic Horta-Guinardó Sant Gervasi Vallvidrera-Les Planes Gràcia: la Salut. Vallcarca... Tibidabo itineraris itineraris itineraris Tibidabo Tibidabo Tibidabo Localització Mapa Tibidabo itineraris Tibidabo Presentació Ens complau presentar-vos la segona edició de l’itinerari pel Tibidabo, amb la qual us convidem a conèixer i gaudir d’un recorregut pel territori i la història de la muntanya. Aquesta publicació forma part de la col·lecció d’itineraris pel districte de Sarrià-Sant Gervasi de la qual ja s’han editat quatre recorreguts. El Tibidabo, que geogràficament se situa en l’escenari privilegiat de la muntanya, és considerat unànimement com un dels elements identificatius de Barcelona. A més de ser una font d’atracció turística, representa d’un enorme interès per a una bona part dels barcelonins que aprofiten els seus moments d’oci per gaudir d’un entorn de tranquil·litat i esbarjo envoltat en plena naturalesa. La presència d’instal·lacions, encapçalades pel Parc d’Atraccions del Autor Josep Damé Tibidabo, és un dels aspectes que caracteritzen singularment aquesta par t del districte de Sarrià-Sant Gervasi. En aquestes Coordinació edició pàgines també trobem representacions arquitectòniques com la Arxiu Municipal del Districte de Sarrià-Sant Gervasi Torre Ignacio Por tavella, recentment restaurada o transpor ts Parc d’atraccions Tibidabo emblemàtics com són el Tramvia Blau i el propi funicular del Tibidabo o edificis d’interès singular com és la Torre d’Aigües. Fotografies Parc d’atraccions Tibidabo Arxiu Municipal Districte Sarrià-St.Gervasi O. Giralt Des de la publicació de l’anterior edició dedicada a aquest itinerari, F.Tomàs la Societat d’Atraccions del Tibidabo ha passat a ser una empresa Selecció fotografies municipal, a favor de la Societat Municipal d’Aparcaments. Aquesta Yolanda Vilar Amelia Poves circumstància ha permès la continuïtat d’aquest emblemàtic Parc Olga Muñoz d’Atraccions que, des de fa més de cent anys, ofereix una excel·lent Disseny gràfic i maquetació oportunitat d’esbarjo per a grans i petits. Palli: Disseny 2a. edició modificada Joan Clos Correcció lingüística Alcalde de Barcelona CNL de Sarrià–St. Gervasi c. Brown A. Poves © Ajuntament de Barcelona Impressió Imatge i Producció Editorial ISBN: Dipòsit legal: 3 Introducció El propòsit d’aquesta guia d’itineraris no és altre que donar a conèixer un mica més aquesta muntanya tan nostra, però que curiosament molts catalans no la van descobrir fins a finals del segle XIX gràcies a tres motius fonamentals: el rel igiós, amb la construcció d’una capella al mateix cim; l’astronòmic, amb l’edificació d’un observatori astronòmic; i de ben segur el més rellevant, la compra de gairebé tota la muntanya per part de la “S. A. El Tibidabo”. De llavors ençà el Tibidabo s’anà transformant en una sorprenent realitat. El projecte, amb una clara visió de futur, tenia diferents vessants centrats en la urbanització i les comunicacions. Els transports entre el cim i la ciutat es resolgueren satisfactòriament amb el traçat d’un tramvia i un nou funicular. Així mateix, la creació d’una zona residencial a la part baixa, amb l’establiment de luxoses mansions enjardinades, fou tot un èxit. Però el principal al·licient s’esdevingué a par tir de 1901 amb la inauguració del parc d’atraccions del Tibidabo. La seva ubicació privilegiada i les seves atraccions van establir la ferma acceptació dels barcelonins, la qual ha perdurat fins els nostres dies. Ara us convido a fer un passejada pel Tibidabo i la seva panoràmica excepcional, immortalitzada amb aquest poema d’Àngel Guimerà: “Al darrera. Montserrat. Al davant, la mar pregona … Ai Tibidabo estimat, miranda de Barcelona.” 5 itineraris Tibidabo Tibidabo, la porta de Collserola Actualment la serra de Collserola és un massís que uneix i separa alhora Barcelona i la comarca del Vallès Occidental. Però, si mirem el plànol de Barcelona de finals del segle XIX, veurem que això no sempre ha estat així. Barcelona era aleshores la ciutat vella i el seu eixample, de construcció recent i extremadament ràpid. Eren temps d’esfondraments de barreres físiques i psicològiques per a una ciutat que volia créixer, però que moltes vegades li havien parat els peus. El pas decisiu es va iniciar el 1897 amb les annexions de diversos municipis del pla de Barcelona (Sants, les Corts, Sant Gervasi, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí), un procés que es va acabar amb les annexions d’Horta (1903) i Sarrià (1921). Parc Natural de Collserola Originàriament, el Tibidabo va ser conegut en el període medieval com el Puig de l’Àliga o la muntanya d’Aguilar. Durant el segle XVI els monjos residents al proper monestir de Sant Jeroni a la Vall d’Hebron li assignaren el vocable Tibidabo, mot llatí format pels vocables tibi dabo (et donaré), frase extreta del Nou Testament, en el passatge que relata les temptacions de Jesús davant Satanàs (Mateu 4,9). Avui el Tibidabo no només és el cim (512 m), sinó també el cor de la serra de Collserola, i s’ha convertit en el centre de l’àrea metropolitana amb més de 3 milions d’habitants. La serralada té una extensió de 17 km de llargada i fins a 6 km d’amplada, paral·lels a la costa entre els rius Llobregat i Besòs.Aquesta extensió d’unes 8000 hectàrees està repartida entre les comarques del Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental. Unes 1800 hectàrees corresponen al municipi de Barcelona i, d’aquestes, un 1% estan ocupades pel parc d’atraccions del Tibidabo. 9 Panoràmica El Dr. Andreu i els inicis des del Cim de la urbanització del Tibidabo A finals del segle XIX Salvador Andreu i Grau (Barcelona 1841- 1928) havia tingut un èxit notable en els negocis a partir de la bona acceptació del productes de la seva indústria farmacèutica, fet que el va impulsar a tirar endavant diverses operacions relacionades amb la construcció i l’urbanisme. Des de la participació en la reconstrucció del Liceu fins a l’adquisició de finques,Andreu va acabar essent propietari d’un centenar d’immobles i president de l’Associació de Propietaris de l’Esquerra de l’Eixample. D’altra banda, la seva activitat com a promotor de les arts propiciava que sovintegessin les vetllades socials i artístiques en el seu domicili. Casualment va ser arran d’una vetllada musical a casa seva que un convidat va anunciar al Dr.Andreu que la seva família tenia la intenció de vendre una gran finca coneguda amb el nom de Can Gomis o el Frare Blanch. La finca s’estenia des del que avui és el passeig de Sant Gervasi fins al cim del Tibidabo, dins dels antics Després del Tibidabo, els cims més alts de Collserola són el turó de termes de Sant Gervasi de Cassoles i Vallvidrera, agregats el primer Can Pasqual (470 m), el Puig d’Olorda (438 m), Sant Pere Màrtir a Barcelona el 1897 i el segon a Sarrià el 1890. (391 m), el turó dels Soldats (366 m), el turó de Valldaura (353 m), Puig Matrona (342 m),Vallvidrera (313 m) i Torre Baró (213 m). El Doctor Andreu També formen part de Collserola els contraforts meridionals cap els anys 20 situats a Barcelona i avui quasi completament coberts d’edificacions: el Putxet, Monterols, la Creueta del Coll, el Carmel, la Rovira i el turó de la Peira. La massa forestal la componen uns 10 milions d’arbres, que ocupen un 60% de la serralada, amb el pi blanc i les alzines com a espècies més comunes, a més del pi pinyoner, l’arç blanc, el roure i fins a 20 espècies mediterrànies diferents. Quant al sotabosc, es caracteritza per l’abundància d’arbustos (el marfull, l’arboç, el lligabosc, la sarsa, l’esbarzer…) i les lianes. El parc d’atraccions acull en el seu interior diverses zones boscoses, preservades i mantingudes per dur-hi a terme activitats lúdiques i formatives relacionades amb la descoberta del medi natural i el coneixement del bosc mediterrani. En aquesta línia i molt a prop del parc d’atraccions cal esmentar l’obertura al públic dels vivers de Cal Borni, un espai de 2 hectàrees, creats el 1923 per Nicolau M. Rubió i Tudurí, on podem trobar una gran varietat d’espècies forestals. El 20 de febrer de 1899 el Dr.Andreu constituí la “S.A. El Tibidabo” conjuntament amb un grup de prohoms de l’època com Romà Macaya,Teodor Roviralta, Ròmul Bosch, Manuel Arnús, etc., els quals es llançaran definitivament a l’aventura de l’adquisició de la finca i de la urbanització del Tibidabo. 10 11 L’Avinguda del Tibidabo Dr.Andreu i, finalment, el 1979 l’Ajuntament va recuperar per a aquesta via el nom de la muntanya. Una de les primeres actuacions de la companyia del Tibidabo va ser l’explanació del gran torrent de la part baixa de la finca del Frare Entre els parcs de l’avinguda, trobem, a l’inici mateix, el de la Blanc, per fer-hi una urbanització: es va parcel·lar com una ciutat Tamarita, un espai enjardinat, que ha arribat intacte fins als nostres jardí amb una ampla avinguda, amb els seus corresponents carrers dies. Els jardins van ser projectats per Rubió i Tudurí, segurament transversals i recorreguda per un tramvia elèctric. amb l’aportació de Jean Claude Forestier, i donaren com a resultat una combinació d’estil romàntic i afrancesat. En esclatar la Guerra Inauguració de l’avinguda Civil, les patrulles van confiscar la propietat, que va passar a ser seu del Tibidabo. 1901 del Servei d’informació Militar, i els seus subterranis es van convertir en txeca; després de la contesa, la família Mata la va desocupar i cap al 1950 van tancar definitivament les portes. Després d’anys d’abandonament, al 1993 l’Ajuntament va adquirir la finca i, al 1994, l’Institut de Parcs i Jardins va inaugurar una primera fase de rehabilitació de la Tamarita, que s’acabà definitivament el 1995, i que permet gaudir de 11.758 m2 de jardins amb escultures, parterres, estancs i balustrades. Un altre jardí projectat per Rubió i Tudurí i que té un gran valor és el de la Font del Racó, al final de l’avinguda, de 12.868 m2.Va ser inaugurat l’any 1926 i la seva situació, en un clot amb molt pendent, permet gaudir d’unes vistes magnífiques. Està envoltat d’una espessa vegetació boscosa on destaca un roure centenari. Molt a prop hi ha des de l’any 1938 un monument al poeta Apel·les Mestres amb aquesta emotiva inscripció:“Apel·les Mestres, l’amic dels infants, de les flors i dels ocells”. Quant als edificis, com ja s’ha dit, tot el conjunt és d’un gran valor. Per posar un quants exemples, ens podem aturar als que hi ha a l’origen Un exèrcit d’obrers van començar a remoure la muntanya i, al cap de l’avinguda, a banda i banda.Al número 1, on pròximament hi haurà de dos anys (1901), no únicament presentava ja el seu traçat lineal l’hotel-restaurant Àbac (expropietat de Madronita Andreu, filla del primer i serpentejant en el seu tram final, sinó que a més ja entrava Dr.Andreu), s’hi aixecava al 1901 un quiosc de begudes i, a partir de en funcionament el tramvia i el funicular, que iniciava el seu 1906, el pavelló d’espera del tramvia Blau. Enfront, l’edifici modernista recorregut on acabava l’avinguda. L’any 1914 s’hi va celebrar la de “La Rotonda”, projectat per Adolf Ruiz Casamitjana l’any 1906 Copa Tibidabo, una de les primeres proves automobilístiques que i inaugurat el 1918 com a Hotel Metropolitan.A partir dels anys 50 va promoure el RACC i, a banda i banda dels seus 1.276 m de va començar a entrar en crisi fins a convertir-se en centre hospitalari. longitud, ja hi havien sorgit un bon grapat de jardins i cases erigides El 1999 el va comprar la immobiliària Núñez i Navarro, que té la per la burgesia que, encara avui, formen un dels conjunts intenció de rehabilitar-lo com a hotel o construir-hi pisos de luxe. modernistes més espectaculars de Barcelona. Remuntant l’avinguda, al número 18, hi ha l’edifici on sovint havia Amb els anys, l’avinguda ha anat perdent el seu caràcter residencial celebrat audicions el mestre Enric Granados i que al 1935 es va i moltes de les seves edificacions han passat a ser seu d’escoles, convertir en els estudis de doblatge de “La Voz de España”, de la institucions i empreses. Inicialment l’avinguda portava el nom de família Peris Mencheta. Frare Blanch, perquè aquest espai havia pertangut als frares dominics, d’hàbit blanc; però al cap de poc es va anomenar Dels números 23 a 27, trobem un despatx d’arquitectes en l’edifici avinguda del Tibidabo. L’any 1931 va rebre el nom d’avinguda del que havia estat el convent de Sant Josep de Girona, també obra 12 13 Al número 24, s’aixeca la Casa Ignasi Coll, seu del col·legi Sil, que va ser construïda per Enric Sagnier.Aquesta obra li va valer al 1918 el premi municipal al millor edifici. Al número 31 hi ha la Casa Roviralta, més coneguda com El Frare Blanc. Originàriament, aquest espai va ser ocupat per la masia de Can Gomis (segle XVII), convertida més tard en convent de dominics. Després va ser comprada per la S.A. El Tibidabo. Entre 1903 i 1913 hi va ser aixecada, per encàrrec de Teodor Roviralta, la construcció modernista, obra de Joan Rubió i Bellver, premiada per l’Ajuntament el 1914 com a millor edifici de l’any. Casa Roviralta. El frare Blanc. 1913 La Rotonda, cap els anys 30 d’Adolf Ruiz Casamitjana, i la torre Ignacio Portabella, del 1905, obra del mestre d’obres Josep Pérez, actualment restaurada. S’han recuperat les pintures originals de la façana nord, que representa l’estiu, i les de les façanes est i oest, que representen respectivament la tardor i la primavera. En les del lateral dret, que representen l’hivern, en no trobar documents fotogràfics que les descrivissin, s’hi ha realitzat una reinterpretació. Casa Ignacio Portabella Al final de l’avinguda hi ha la plaça del Dr.Andreu, amb l’estació inferior del funicular –edifici catalogat-, el restaurant “La Venta” i diversos bars musicals. Per sobre, hi destaca la impressionat casa Manuel Arnús, també coneguda com el Pinar (1902-1903).Aquest palau castell, obra d’Enric Sagnier, és actualment la seu d’una fundació mutualista que li ha retornat l’esplendor perdut.Tanmateix, és interessant admirar l’edifici destinat a porteria. 15 El Tramvia Blau El 29 d’octubre de 1901, els promotors de la Societat Anònima El Tibidabo inauguraven oficialment l’avinguda, el tramvia i el primer funicular que s’instal·lava a Espanya. Des d’aquella inauguració solemne, el Tibidabo va ser la via natural per on els barcelonins van accedir a la serra de Collserola, l'autèntic pulmó de l’àrea metropolitana. Plaça del Doctor Andreu. 1902 Tramvia Blau. 1903 El 16 de juny de 1900 es van iniciar les obres del tramvia, que havia d’unir el passeig de Sant Gervasi, final de línies de tramvia existents, amb el funicular d’accés al cim del Tibidabo. Es va triar l’amplada de via internacional (1,436 m) i el carril de tipus Vignole.A la meitat de la línia es va construir un ramal d’un centenar de metres fins als tallers, cotxeres i una central elèctrica, encarregada de subministrar energia al tramvia i al funicular. Els vehicles es van encarregar el 23 de juliol de 1900 als tallers Can Girona. Es van construir amb carrosseries de fusta de melis sobre xassís de la Brill de Filadèlfia i amb equip elèctric de la Indústria Eléctrica. 16 17 La irrupció del cotxe particular, però, va començar a fer davallar el nombre de viatgers, i el Tibidabo va cedir la línia a la ciutat. L’ajuntament de Barcelona la va acceptar formalment el març de 1979. Després de fer-se’n càrrec el servei de Parcs i Jardins, l’1 de gener de 1981 va passar a dependre de Transports de Barcelona que, entre els anys 1984 i 1985, va renovar-ne les vies.Al 1983 va ser reincorporat al servei, després de la seva restauració, el cotxe número 2, construït el 1900, i el 1986 el tramvia jardinera 129, de color vermell. Darrerament també s’ha modernitzat acuradament el cotxe núm. 6. Tramvia Blau. La desapareguda línia del tramvia de Vallvidrera (1905-1936) Quan es va fer la inauguració del servei combinat de tramvia i funicular, el tramvia disposava de quatre cotxes, de color verd clar, numerats de l’1 al 4, amb capacitat per a 45 passatgers. L’entrada en funcionament de la línia va ser un èxit, cosa que va animar a la Companyia del Tibidabo a sol·licitar permís per ampliar el servei fins a Vallvidrera i a inaugurar-lo al febrer de 1905.Tot i l'excel·lent resposta inicial, l’entrada en funcionament del funicular de Vallvidrera el 1906 va anar prenent viatgers al tramvia. Durant la Guerra Civil es van desmuntar les instal·lacions de la línia de Vallvidrera, que en aquell moment ja només feia un trajecte al dia. La majoria dels cotxes d’aquesta línia desapareguda van ser utilitzats per realitzar el trajecte fins al funicular del Tibidabo, en substitució dels quatre cotxes inaugurals. Tot i que el tramvia del Tibidabo és conegut per tothom amb el nom de Tramvia Blau, els cotxes no van ser d’aquest color fins que es van repintar després d’una topada l’any 1942. La bona marxa del parc d’atraccions va contribuir a augmentar el nombre de passatgers del Tramvia Blau i, en conseqüència, a mantenir-lo actiu. Així, l’any 1972 va ser l’únic testimoni supervivent de la commemoració del centenari del tramvia a Barcelona. 18 19 El Funicular del Tibidabo La decisió d'instal·lar un funicular per arribar al cim del Tibidabo va ser fruit d’una casualitat. El poeta Celestino Barallat, amic de Pere Cantarell (professor de música dels fills del Dr.Andreu) va recordar que havia portat d’un viatge a Suïssa un fullet d’un funicular i es va afanyar a fer-lo arribar al farmacèutic, que va decidir immediatament que aquell “estrany ascensor” era el transport idoni per accedir al cim del Tibidabo. El funicular del Tibidabo. Des de l’any 1958. En el seu ascens, el funicular salva pendents de fins al 25,7 % en el seu tram final i, en el moment de la seva inauguració, el trajecte durava 9 minuts. L’estació inferior està situada a la cota 223,5 m i la superior a 501,8 m. Al 1921, amb l’increment de passatgers i les perspectives de l’Exposició de 1929, es va decidir d’augmentar-ne la capacitat El funicular del Tibidabo. 1913 i al 1922 es va iniciar la fabricació de dos vagons més, cosa que permetia arribar fins a 140 passatgers per viatge.Aquesta renovació, que va comportar l’adquisició de nova maquinària, L’enginyer triat va ser Bonaventura Roig i Queralt que, després es va inaugurar al juny de 1923. La maquinària inaugurada el 1901 d’estudis preliminars i viatges a Suïssa, va començar les obres el 16 va ser venuda als promotors del funicular de Gelida, que va entrar de juny de 1900. El 3 de juliol de 1901 el funicular va fer la primera en funcionament el 1924. ascensió, però la inauguració oficial no fou fins a finals d’octubre, una vegada enllestides les obres i ajustaments.. Al gener de 1958, el funicular va deixar de funcionar durant dos mesos per substituir les carrosseries de fusta per d’altres de metall Excepte el motor, el material del funicular havia estat subministrat i per incrementar la capacitat fins a 227 passatgers per viatge. per l’empresa suïssa Fonderie de Berne-Société des Usines L. von Finalment al 1960 es va muntar una nova maquinària del Roll. La línia recorria 1.151 m amb una bifurcació de 70 m que cabestrant, que va permetre fer el viatge en 6 minuts i va permetia que es creuessin els trens a meitat del recorregut. Les possibilitar l’ascens al Tibidabo a més de 1.500 passatgers per hora. carrosseries eren de fusta, construïdes pels tallers Estrada de Sarrià, Finalment i dins de l’ambiciós pla de futur del parc del Tibidabo, i disposaven de cinc compartiments repartits entre les classes s'està estudiant la reforma i modernització del funicular per tal de preferent i general, amb una capacitat màxima de 80 passatgers. millorar-ne la seva capacitat. 20 21 Les atraccions emblemàtiques Encara que no és la més antiga, potser la més identificativa és l’Avió, que es va inaugurar el 1928. Subjectat en una grua, l’Avió fa en 15 Un dels atractius del Tibidabo és el fet que s’hi conserven segons una volta sencera propulsat per la seva pròpia hèlix que, atraccions que, generació rera generació, de pares a fills, formen amb a un motor elèctric, desenvolupa 750 revolucions per minut. part de la infància dels barcelonins. Justament per aquest caràcter diferencial i identificatiu, han estat batejades amb el nom El desenvolupament de mesures de seguretat ha fet que amb els anys d’atraccions emblemàtiques.Aquestes atraccions tenen milions l’Avió hagi incorporat elements com ara un sistema de frens, que no d’històries particulars i s’han convertit en joies de l’arqueologia ha alterat el fet que continuï essent guiat manualment i que la de l’enginyeria. L’ús d’aquestes instal·lacions emblemàtiques es pot desacceleració es dugui a terme invertint el sentit de rotació de l’hèlix. realitzar a través d’una entrada específica d’accés al parc, més econòmica que la que permet utilitzar totes les atraccions. La inauguració el 1921 de la Talaia, va fer pujar el cim del Tibidabo fins als 551 m per damunt del nivell del mar. Com l’Avió, la Talaia també va ser construïda per Tibidabo i l’empresa “Suministro de Construcciones Metálicas Hijo de Miquel Mateu”. Un enorme l’Avió. 1928 engranatge fa pujar 50 m una cistella amb capacitat per a vuit persones. Originàriament se li van atribuir propietats curatives dient que si els nens amb tos ferina s’estaven uns minuts en aquelles alçades, es curaven. El cert és que la majoria de parcs d’atraccions importants a nivell internacional compten amb instal·lacions que ofereixen la possibilitat de contemplar la totalitat de les seves dependències. El de Barcelona, gràcies a la Talaia, permet, a més, tenir una visió panoràmica que en dies clars pot arribar fins a les Illes Balears. La Talaia. 1921 22 La més antiga de les atraccions que es conserven és l’antic Ferrocarril Aeri o Aeromàgic. Aquest tren monocarril penjat va ser inaugurat el 1915, segons un projecte de l’enginyer en cap del parc Marià Rubió i Bellver. El 1980 la instal·lació va ser automatitzada, cosa que va fer desaparèixer la figura del conductor de cada un dels vagons.A l’any 1991 fou renovat i també al 2005, que se li donà el suggeridor nom d’El Magatzem de les Bruixes i els Bruixots. El viatge parteix amb una sortida al buit i continua amb un recorregut per l’entorn del parc i per túnels on es troben sorprenents escenografies envoltades d’efectes especials de llum, so, olors, etc. El Magatzem de bruixes i bruixots Ferrocarril aeri. Miralls Màgics 1915 Finalment, en el repàs de les atraccions emblemàtiques, no hi poden faltar els miralls deformats, que van arribar al Tibidabo l’any 1905. D’aleshores ençà han anat tenint diferents ubicacions fins a l’actual, agrupats en una gran sala sota el Krüeger hotel. 24 25 El museu d’autòmats Atraccions i sensacions D’autòmats, al Tibidabo, n’hi ha hagut des del 1901, però el Museu d’Autòmats del Tibidabo va ser inaugurat el 1982 i forma part del Catàleg de Museus de la ciutat i de la Ruta del Modernisme de Barcelona. Actualment acull una cinquantena de peces, la més antiga de les quals és El Pallaso Mandolinista de l’any 1880. L’existència dels autòmats està documentada en totes les tradicions culturals i han estat element tradicional en parcs d’atraccions, bé sigui agrupades com a atracció, bé com a element d’animació. El Museu d’Autòmats del Tibidabo és troba dins un antic teatre de l’any 1909 i és, ara per ara, el més important del món en aquesta especialitat, a més de ser un dels pocs on es poden veure funcionar els autòmats contínuament.Aquesta característica, juntament amb la infravaloració que s’hi havia atorgat en altres temps, ha obligat a dur a terme en els últims anys un intens programa de restauració i restitució dels sistemes mecànics originals, d’una extremada complexitat. L’última peça incorporada ha estat Els Germans Gaüs o l’equilibri del Món, un autòmat modern que va ser finalista a l’exposició universal d’Aichi al Japó. Muntanya Russa Sala dels Però al Tibidabo, a més de les atraccions emblemàtiques que ens Autòmats arriben del passat, també disposa d’un inventari de propostes que recullen la quasi totalitat de les tradicionals i algunes instal·lacions destinades a proporcionar experiències de gran vertigen. Entre les tradicionals, hi ha la sínia Panoràmic, construïda el 1983, que va prendre el relleu de la inaugurada el 1962 que, al seu torn, ja havia substituït la primera que hi va haver, al 1953, o el Carrousel, inaugurat el 1989 que, tot i ser modern, contribueix a configurar, a l’entrada del parc, un cert ambient d’època. Els carrousels o cavallets són un element ineludible i, de fet, forma part de les atraccions emblemàtiques. El 1910 es va construir el primer giny d’aquestes característiques al Tibidabo. Finalista a l’exposició Panoràmic universal d’Aichi, al capvespre al Japó. Els Germans Gaüs o l’equilibri del Món 26 27 Carrousel Diàbolo Un altra de les propostes que no poden faltar en un parc és la A banda i banda del Diàbolo hi ha l’Aladino i l’Hurakan, que també muntanya russa. La que hi ha actualment instal·lada va ser fan fer més d’un bot al cor. L’Hurakan, per exemple, decorada amb construïda el 1961 i reformada per Tibidabo l’any 1992. És apta per elements de la cultura asteca i ambientada en una zona tropical, a totes les edats i l’única limitació és l’alçada mínima requerida d’1 sotmet les fins a 40 persones que es poden instal·lar a la plataforma metre. Comparteix amb moltes altres atraccions del Tibidabo a girs i caigudes en picat amb fortes acceleracions fins a tres vegades l’especificitat de la seva ubicació, que fa que a la naturalesa de la superiors a la força de la gravetat. mateixa atracció s’hi sumi el vertigen de la vista oberta sobre la ciutat. És una muntanya russa iniciàtica i segura, on poden Hurakan despentinar-se junts una persona gran amb un nen petit. Per a l’any 2007 el Tibidabo espera incorporar una altra instal·lació d’aquestes característiques. Les cadires voladores o Diàbolo és també una atracció que no pot faltar a cap parc. L’actual, fabricat per la companyia alemanya Zierer, substitueix les atraccions d’aquest tipus que hi havia hagut des de 1953 fins al 1967. Decorada amb motius al·lusius a la ciutat de Barcelona, combina el moviment de gir amb el de l’elevació de l’eix, fent volar les 48 cadires a gran velocitat i proporcionant un vertigen considerable a través d’una sensació de vol lliure. Al 2006 s’hi han incorporat unes cadires dobles que permeten gaudir del vol amb parella. 28 29 El Piratta, un gronxador que eleva fins a 12 m un vaixell pirata amb La mina d’or capacitat per a 42 persones, és una altra de les propostes vertiginoses del Tibidabo, atès que el balanceig fa que el vaixell arribi a efectuar un recorregut de gairebé 180º. Piratta Els forts desnivells del parc van començar a ser resolts el 1952 amb un petit Telefèric, més tard i parcialment el 1993 amb el Transmòbil, una atracció inaugurada el 1980 com a complement al Supertobogan existent fins al 1992. Els vehicles uneixen la zona de la Mina d’Or amb l’Avió a través d’un passeig pel bosc. Finalment el 2004 es van incorporar els ascensors panoràmics amb vistes espectaculars. Aquests ascensors tenen una capacitat de fins a 13 persones en un recorregut de 25 m i han esdevingut el mitja òptim per salvar còmodament els cinc nivells del parc. Davant per davant mateix del Piratta, hi ha des del 1989 el Viking, una atracció familiar. Units a l’eix per un braç, uns drakars víquings giren i s’eleven dins una piscina, a una velocitat considerable, sense arribar a ser de vertigen. El Viking ha sofert el 2006 una important millora amb la incorporació d’un joc d’aigua. Moltes d’aquestes atraccions vertiginoses van arribar al Tibidabo entre 1989 i 1992. El 1997 s’obrí la Mina d’Or, una muntanya russa aquàtica ambientada en una mina d’or de la descoberta de l’Oest Americà. Els vehicles són 10 barques amb forma de tronc amb capacitat de fins a 5 persones, que efectuen un recorregut de 300 m per un canal d’aigua amb dues caigudes impressionants. Ascensors panoràmics 30 31 En la història del Tibidabo hi ha hagut trens de tota mena. El més L’estació del Tibidabo Express és també l’espai d’entrada a una zona modern dels que hi ha és el Tibidabo Express. Fabricat per l’empresa de jocs de fira a través de la qual s’arriba al Castell Misteriós, una Zamperla, és com una muntanya russa en pla, que fa accelerar construcció amb ponts llevadissos, torres, autòmats i sorpreses per ràpidament fins arribar a 45 km/h els 10 vagons amb un parell de estimular les sensacions. El Castell Misteriós, conegut originàriament fortes sotragades al llarg d’un recorregut que comença i acaba en com Castell Encantat, ha tingut usos i ambientacions ben diversos, i una estació de l’Oest americà. L’estació, tota de fusta, té una gran els nombrosos efectes, tant sonors com mecànics, són encara vistos zona de restauració, envoltada d’arbres i amb vistes a la ciutat. amb gran sorpresa i emoció per part de grans i petits. El castell misteriós, obert el 1955 El Tibidabo express 32 També pensats per als més menuts de la família hi ha diversos trens La zona de jocs de fira de l’estació no és l’única del parc.Aquests amb noms com: Rio Bravo,Tchu Tchu o el Pony Rodeo, un monorail jocs de pagament amb opció a obtenir un premi, un ninot de peluix, que fa un recorregut per un decorat de l’Oest americà, i també autos gairebé sempre a través d’una prova d’habilitat, individual o en de xoc infantils i una muntanya russa d’aigua anomenada Alaska. competició amb altres persones, formen part d’una llarga tradició en parcs d’atraccions i fires.Al Tibidabo hi ha els jocs de tota la vida, amb les actualitzacions corresponents, però també algunes de les propostes més innovadores en aquest terreny. Viking Entre les últimes novetats del parc cal destacar-ne dues: el Pèndol i els Globus. El Pèndol és una atracció quasi única a Europa ubicada al costat de la Mina d’Or. Un braç articulat eleva els passatgers fins a 38 m d’altura per, tot seguit, deixar-los anar en caiguda lliure a 100 km/h, sens dubte tot un repte al vertigen. Per la seva banda, Els Globus és una atracció de caràcter familiar que, com el seu nom indica, són unes grans cistelles en forma de globus que realitzen un recorregut circular. El pèndol Els Globus El Centre New Park, per exemple, recull desenes de jocs d’habilitats en el qual, previ pagament, els visitants poden posar a prova la seva destresa tant amb jocs informàtics interactius com amb les formes més tradicionals de jocs competitius de saló recreatiu. A l’entrada del Centre New Park hi ha el Simulador AS-1, que ofereix la possibilitat de provar la sensació de comandar una nau espacial. El 1994 va ser el primer simulador interactiu instal·lat a Espanya. 34 35 Festes, espectacles i animació de manipulació a través d’un nou espectacle anomenat “Paraules per a Julio” en què per primera vegada es presenta amb la Les festes són un element fonamental en la distinció de l’oferta recuperació d’una tècnica originària: el pont de manipulació. entre els parcs d’atraccions. És un fenomen relativament recent, Tanmateix, és visible el taller d’aquest centre on es du a terme una però al Tibidabo hi té un llarga tradició i les seves propostes són feina continuada de formació i consolidació d’aquest ofici artístic a considerades exemplars. El Krüeger Hotel, únic en el seu gènere, és més de crear titelles de cara a futurs espectacles. D’altra banda una visita per l’interior d’un hotel on el personal viu amb cert custodien i restauren el fons documental i marionetes dels desassossec una situació que els visitants troben terrorífica: els Vienesos, com ara la col·lecció completa de les marionetes d’Herta hostes són els personatges més espantosos de la tradició del Frankel, amb els seus personatges televisius que estan exposats cinema de por. L’espectacle, eminentment teatral, és una referència parcialment al públic. a nivell internacional per la seva originalitat i efectivitat. Els milions d’espectadors que ja han passat pel Krüeger Hotel no són un obstacle perquè continuïn repetint-se dia rera dia cues a la porta d’aquest espai d’estímul de les emocions. Krüeger hotel Marionetàrium espectacle L’animació del parc ha passat a esdevenir un punt clau en l’oferta del Tibidabo, i és present als accessos al recinte, a les atraccions, als centres de restauració i, com ja era tradicional, al final de festa amb dos nous espectacles: a l’estiu, els diables del Tibidabo amb un espectacular Correfoc, i d’octubre a maig ,una cercavila i teatre al carrer amb equilibristes, malabaristes, clows, xanquers, etc. Un altre espectacle que va estretament lligat a la imatge del Correfoc Tibidabo és el Marionetàrium. La primera construcció d’un teatre de putxinel·lis al Tibidabo data de 1907. El 1951 es va construir una instal·lació de teatre de marionetes amb tots els ets i uts, que tot i l’èxit de crítica que va obtenir, va acabar tancant el 1954. Finalment, al juliol de 1996 es va inaugurar el Marionetàrium, que actualment compleix una doble funció creativa i de preservació patrimonial. Com a espectacle, el Marionetàrium consisteix en una visita- espectacle a una exposició de marionetes amb una demostració 36 37 Tanmateix, durant l’any se celebren jornades especials com la Festa Un tomb pel cim Llatina, el Parc de Nadal amb la ja tradicional cançó de Pau, un estiu sense barreres, jornada de les famílies nombroses, etc.Tot sense El temple del Sagrat Cor oblidar els espais habilitats per a celebracions d’aniversaris i convencions d’empreses. Aquest passeig per la carena del Tibidabo ens permetrà descobrir un reguitzell d’equipaments i edificis dignes de menció. Per gaudir de tot el Tibidabo durant tot l’any, des del 2004 el parc Començarem a la plaça del Tibidabo on s’aixeca el Temple ha posat a disposició del públic el Tibiclub: una passi per a tota la Expiatori. Els orígens d’aquest edifici monumental es remunten família o individualment, que permet l’entrada sense limitació de al 1876, amb l’adquisició, per part de la Junta de Cavallers Catòlics, dies durant tot un any. de dues finques situades al cim del Tibidabo. Sembla que l’objectiu de la compra era evitar l’edificació d’una casa de joc o una capella protestant. El 5 de maig de 1886, durant una visita a Barcelona de Giovanni Bosco, els propietaris del Tibidabo van decidir obsequiar- lo amb la donació dels terrenys per a la construcció d’un temple dedicat al Cor de Jesús. Ràpidament aquell desig es va veure realitzat amb la construcció d’una modesta ermita d’imitació gòtica, costejada per la senyora Dorotea de Chopitea (1816-1891), inaugurada el 3 de juliol de 1886. L’any següent, l’ermita ja va atreure un gran nombre de fidels. El 1888 es va adossar al modest oratori un pavelló neomozàrab i el 1902 va ser col·locada la primera pedra de la basílica, obra de l’arquitecte Enric Sagnier. Les obres haurien de durar fins al 1961: coronament l’edifici amb l'estàtua del Sagrat Cor, obra de Josep Miret. El temple del Sagrat Cor El Tibiclub 38 39 Restaurant “La Masia” Al costat del temple trobem el restaurant “La Masia”. En aquest emplaçament s’inaugurà el 1901 el primer establiment de restauració del cim Tibidabo, anomenat aleshores “Can Coll”, i s’amplià com a Hotel el 1908. El 1946 fou reformat, el 1957 ampliat quan adquirí la fisonomia actual. Colònia Tibidabo Torre Pastor de Cruïlles Pràcticament com a annex del temple, hi ha la finca coneguda com “el Roserar o Pastor de Cruïlles”, projectada per l’arquitecte Josep La Masia Puig i Cadafalch el 1908.Aquesta construcció d’estil neomedievalista va ser adquirida el 1961 pel temple del Tibidabo, que la va convertir en la casa d’espiritualitat “Mater Salvatoris”. En el seu interior hi ha tres capelles dedicades a Maria Auxiliadora, Colònia Tibidabo Sant Joan Bosco i el Sagrat Cor, i 80 habitacions, sales de reunions i auditori. Des del 2004 funciona com a residència geriàtrica “Ntra. Per sota el restaurant podem veure la Colònia del Tibidabo o de Sra. de Fàtima”. “Cal Totxo”, inicialment d’estiueig, que va ser traçada entre 1912 i 1919 per l’arquitecte Arnau Calvet.A través de carrers estrets i parcel·les de forts desnivell es van anar aixecant una vintena de cases unifamiliars, algunes d’elles d’estil modernista, què són, totes elles, obres dels arquitectes Josep Masdeu i Alfred Paluzie. Actualment, el conjunt de la Colònia, de gran valor arquitectònic, està inclòs en el Catàleg d Patrimoni de la ciutat i, entre els seus més de 300 residents, hi ha un bon nombre de descendents o antics treballadors del parc. Torre Pastor 40 41 Torre de les Aigües Pavelló de Ràdio Barcelona Darrera del temple s’alça la Torre de les Aigües, La Societat General d’Aigües va decidir a principis de segle edificar al cim del Tibidabo aquesta torre per emmagatzemar 200 m3 d’aigua per abastar les àrees del Tibidabo fins a Sant Pere Màrtir, passant per Vallvidrera. Per aquest motiu el mestre d’obres i arquitecte Josep Amargós i Samaranch (1849-1918) va projectar una construcció esvelta, d’inspiració renaixentista, de 53 m. Les obres van acabar el 1905. Aquesta construcció de rajola vista i pedra de Montjuïc està inclosa en el Catàleg de Patrimoni Arquitectònic de Barcelona. Hotel la Florida Enclavat en el vessant nord del cim trobem l’Hotel La Florida. La idea de construir un gran hotel al Tibidabo és tan antiga com la urbanització del cim. El projecte, però, no va començar a fer-se realitat fins al 1922, quan es va encarregar a l’arquitecte noucentista Ramon Reventós i Farrarons. El juliol de 1925 va ser inaugurat finalment l’hotel que s’anunciava com a “únic a Espanya”, amb ascensor, calefacció central, aigua corrent, banys privats i tota una llarga llista de serveis exclusius. Malgrat el seu prestigi, l’hotel no era un gran negoci i va tancar anys després. Durant la Guerra Civil va ser dedicat a hospital d’infecciosos i al 1940 va reobrir les portes com a hotel i allotjà il·lustres hostes com James Stewart, Rock Hudson o Ernest Hemingway. Durant dècades va patir tota mena Torre de les Aigües de vicissituds fins a la seva devaluada i tancament l’any 1978. Després d’anys d’abandonament i projectes frustrats tornà a obrir finalment el 2003 com a Hotel de cinc estrelles, de gran luxe, i recuperà així la seva magnificència. Pavelló Ràdio Barcelona Un edifici particularment singular, a l’interior del recinte del parc L’hotel La Florida d’atraccions, és el pavelló de Ràdio Barcelona. El 14 de novembre de 1924 Barcelona estrenava la primera emissora legal de ràdio a Espanya: EAJ-1. El 1926 traslladava la seva estació emissora al cim del Tibidabo i erigia una antena d’ona mitjana tipus Marconi, suportada per dues torres metàl·liques de 50 m. El 1929 es va edificar un petit pavelló racionalista adjunt, obra de Nicolau M. Rubió iTudurí, que és un dels pocs exemples que queden d’aquest corrent arquitectònic. Finalment el 1933 s’hi afegí un mural commemoratiu del segons aniversari de la República, obra d’Àngel Tarrac. 42 43 Edifici Mentora Alsina meteorològica, que entrà en funcionament el 1912. En l’actualitat, aquest preciós edifici modernista, restaurat entre els anys 1991 Seguint la carretera de Vallvidrera al Tibidabo i just darrera del i 1992, ofereix visites guiades els diumenges al matí, sopars baixador del funicular del Tibidabo es troba el Gabinet de Física gastronòmics a l’estiu i jornades nocturnes d’observació durant l’any. Experimental Mentor Alsina, construït el 1905.Va ser l’habitatge de l’industrial, polític i economista Ferran Alsina i Paellada (1861-1907) Observatori que, al llarg de la seva vida, va anar reunint una gran quantitat Fabra. d’aparells relacionats amb la mecànica, l’acústica, l’electricitat, etc. Des del 1995 la col·lecció s’instal·là al Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya a Terrassa. Torre Collserola Una de les construccions més espectaculars a prop del cim és la torre de telecomunicacions de Collserola. Construïda amb ocasió del Jocs Olímpics de Barcelona, va contribuir a fer desaparèixer una bona part de les antenes disseminades pel Tibidabo. El 1987 es va convocar un concurs internacional d’idees, que va guanyar el El Mentora Alsina. britànic Norman Foster. L’emplaçament escollit va ser el turó de 1907 Vilana (445 m). La primera pedra es va col·locar el 28 de març de 1990 i els treballs van finalitzar a finals de l’any següent. Des de llavors la seva silueta de 288 m domina l'horitzó de Barcelona i és Observatori Fabra l’edificació més alta d’Espanya, capaç de suportar vents de fins 321 km/hora. Des del 1993 funciona a la desena planta un mirador Uns metres més avall s’aixeca, en un destacat morrot de la panoràmic obert al públic, amb vistes de fins a 70 km. a la rodona. muntanya a 413,7 m sobre el nivell del mar, l’Observatori Fabra. Els seus orígens es remunten a 1889, quan la Diputació de Barcelona Torre de decideix, sense aconseguir-ho, aixecar un observatori meteorològic Collserola al cim del Tibidabo. Posteriorment, en el mateix lloc previst, els doctors Eduard Fontserè i Riba i Josep Domènech i Estapà presenten, el 1894, un projecte d’observatori astronòmic, que serà acceptat per la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. Malgrat moltes dificultats, al 1901 la idea va fructificar gràcies a una clàusula testamentària de Camil Fabra i Fontanills (1833-1902), marquès d’Alella, que va donar un milió de rals (250.000 pessetes) per a la compra del solar i construcció de l’observatori. El 1902 es van iniciar les obres i el 7 d’abril de 1904 va ser inaugurat oficialment pel rei Alfons XIII. L’observatori el composen tres seccions: l’astronòmica, creada el 1903; la sísmica, de l’any 1907; i la 44 45 Resumen Casa Almirall El propósito de esta publicación es dar a conocer los aspectos más A prop de l'aparcament del parc d’atraccions s’aixequen dues relevantes de la montaña del Tibidabo, un enclave imprescindible para construccions de finals del segle XIX propietat de la família Almirall, conocer una parte de la historia de la ciudad y sus habitantes durante la més petita de les quals destaca exteriorment pel seu grup el último siglo. Su nombre proviene de las vocablos latinos Tibi Dabo escultòric i allotjava la biblioteca particular del polític catalanista Valentí Almirall (1841-1904) (té daré), que relatan las tentaciones de Jesús frente al Diablo. El Tibidabo con sus 512 m es la cúspide de la sierra de Collserola, un paraje natural excepcional que con sus más de 8.000 hectáreas delimita –en contraposición al mar– la ciudad de Barcelona. Un recorrido por sus senderos y caminos nos permitirán descubrir bellos rincones donde predomina una vegetación típicamente mediterránea con abundancia de pino blanco y encinas. La urbanización y conquista definitiva del Tibidabo se remonta a finales del siglo XIX cuando por iniciativa del prestigioso farmacéutico Salvador Andreu i Grau (1841-1928) se fundó una Sociedad al adquirir gran parte de la montaña con el fin de acercar al gran público aquel espacio hasta entonces casi desconocido. El proyecto, con una clara visión de futuro, tenía dos objetivos principales: la urbanización y sus comunicaciones. En la parte baja de la montaña se trazó una avenida con parcelas donde surgirían impresionantes Ca n’Almirall mansiones ajardinadas, al tiempo que se urbanizaba la cumbre creando un parque con toda clase de atracciones, uniendo todo ello con una línea de tranvía y un funicular (el primero construído en España) e inaugurados ambos en 1901. A partir de entonces, la cima adquirió una popularidad enorme empezándose a construir nuevas edificaciones como el Templo del Sagrado Corazón (1902), el Observatorio astronómico Fabra (1904), la torre de las Aguas (1905) el Gabinete de Física Experimental “Mentora Alsina” (1907), los primeros chalets de la Colonia Tibidabo (1912), el Hotel Florida (1925), etc. Hoy el Tibidabo es, por encima de todo, el parque de atracciones, decano de los españoles, aquel lugar mágico y centenario donde los sueños se hacen realidad. Sus atracciones más antiguas e insólitas como el Ferrocarril Aéreo (1915), la Atalaya (1921), el Avión (1928) o los entrañables Autómatas conviven en perfecta armonía con las más modernas en el mundo del ocio como el Péndulo, Huracán y Diávolo. Amén de fiestas y espectáculos como el Marionetàrium o el Krüeger Hotel que hacen las delicias de miles de visitantes cada año, disfrutando además de una visión panorámica excepcional de toda Barcelona. 46 47 Abstract Notes The aim of this publication is to present the most relevant aspects of Tibidabo mountain and to highlight its importance in the history of the city and its inhabitants during the last century. The name Tibidabo comes from the Latin words Tibi Dabo (I shall give) that relate the temptations of Jesus by the Devil. At a height of 512m Tibidabo is at the peak of the Collserola range of hills, a place of exceptional natural beauty spreading over 8,000 hectares, which hems Barcelona between that other natural frontier, the sea. A walk along its tracks and footpaths lets us discover beautiful spots with typical Mediterranean vegetation and an abundance of white pine and oak. The urbanization and final conquest of Tibidabo goes back to the end of the 19th century when the prestigious pharmacist Salvador Andreu i Grau (1841-1928) founded a society and acquired a large part of the mountain with the aim of bringing that hitherto relatively unknown space to the public.The project, with a clear vision of the future, had two main objectives: urbanization and communication. In the lower part of the mountain an avenue was drawn out with plots which would become impressive mansions and gardens, whilst at the top a fun park with all types of rides was built, the two being connected by a tram line and a funicular railway (the first one built in Spain) inaugurated in 1901. From then on the top of the mountain gained a huge popularity as other buildings were erected such as the Temple of Sagrat Cor (1902), the Fabra Observatory (1904), the Torre de les Aigües (1905), the Office of Experimental Physics “Mentor Alsina” (1907), the first houses of the Colonia Tibidabo (1912), the Hotel Florida (1925) etc. Today Tibidabo is, above all, the fun park; that magical and timeless place where dreams come true.With its oldest and most outstanding attractions such as the Aerial Railway (1915), the Watchtower (1921) and the Aeroplane (1928) or the charming Automates living in perfect harmony with the most modern theme park rides like the Pendulum, Hurricane or the Diabolo. Not forgetting the fiestas and shows like the Marionetàrium or the Krüeger Hotel which give so much pleasure to thousands of visitors every year, all enjoyed, of course, with a panoramic view over all of Barcelona. 48 Notes Notes 50 51 Punts d’aturada de l’itinerari 1 Parc Natural de Collserola 2 Panoràmica des del Cim 3 El Doctor Andreu cap els anys 20 4 Inauguració de l’avinguda del Tibidabo. 1901 5 La Rotonda. 1952 6 Casa Ignacio Portavella 7 Casa Roviralta. El frare Blanc. 1913 8 Plaça del Doctor Andreu. 1902 9 Tramvia Blau. 1903 10 La desapareguda línia del tramvia de Vallvidrera (1905-1936) 11 Tramvia Blau 12 El funicular del Tibidabo. 1913 13 El funicular del Tibidabo. Des de l’any 1958 14-37 Parc d’Atraccions Tibidabo 38 El temple del Sagrat Cor 39 La Masia 40 Colònia Tibidabo 41 Torre Pastor 42 Torre de les Aigües 43 Pavelló de Ràdio Barcelona 44 L’hotel La Florida 45 El Mentora Alsina. 1907 46 Observatori Fabra 47 Torre de Collserola 48 Ca n’Almirall 52 1 41 43 44 42 38 14 37PARC d’ATRACCIONS 40 TIBIDABO C A COLÒNIAM Í TIBIDABO 39 PL. D 47 E V A 48 TIBIDABO L L V I D R E R A 2 A L D E V A L L V I D R E R A T I B I D A B O 45 10 S C L AIG ÜE RTA E. S 46 12 DE OBSERVATORI FABRA 13 CAMÍ A NTIC DE COLLS ERO PL. DR. ANDREU 3 8 C. LLUIS MUNTAD AS 7 6 9 4 11 PL. PASSEIG F. KENNEDYD C. CRAYWINKELE LA BONANOVA 5 PL. BONANOVA C. DE BALMES AV. DE TIBIDABO LA ULAR FUNIC TIBIDA BO C R T A .